Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Jo alla, men hellre det.Vee-Eight skrev:..men samtidigt är ingen oense ang namnet. Klart!
-distortion- skrev:Jo alla, men hellre det.Vee-Eight skrev:..men samtidigt är ingen oense ang namnet. Klart!
Dynamic skrev:LEXrasta skrev:Jag börjar sakta men säkert tappa mitt förtroende för stiftelsen ssc..
/Danne
Inte jag.. men däremot för Larsen.
paa skrev:Skulle bli väldigt förvånad om inte stiftelsen hittar en lösning och en fortsättning. Stiftelsen kan väl ge licens att tillverka dessa högtalare till vem dom vill?
Mr_Ekan skrev:Jag rekommenderade OA-60 till en kompis som vände sig tll Hifi Skåne. Dom hade såklart inga OA-60 utan bara OA-58.2...
Stiftelsen och Larsen borde göra gemensam sak och reda ut denna soppa offentligt. Produkten är för bra för att få misskötas på detta sätt.
Jocke skrev:
Så har jag lite grovt fattat situationen. Vad skulle man göra i den situationen? Jo, försöka sälja så mycket som möjligt snarast=OA58.2!
/J
Dynamic skrev:Jocke skrev:
Så har jag lite grovt fattat situationen. Vad skulle man göra i den situationen? Jo, försöka sälja så mycket som möjligt snarast=OA58.2!
/J
Jamen det han säljer som oa58.2 ÄR ju oa60, varför inte bara låta den heta det på en gång istället för att ställa till med denna soppa
Jocke skrev:Det verkar ju inte vara något problem att kalla den 58.2 !![]()
/J
tvett skrev:Jocke skrev:Det verkar ju inte vara något problem att kalla den 58.2 !![]()
/J
Du kan nog kalla den Kalle Anka-pocket 23 med utan att det tar emot i munnen. Men problemet ligger i att den lätt blandas ihop med något annat... till exempel oa58...
guldfisk skrev: Inos högtalare och många bilmodeller byter inte ens namn mellan generationerna.
Jocke skrev:Som sagt, problemen verkar vara större än diskussionen om 58.2 eller 60!
-Larsen lade ner produktionen av Stig Carlssons bästa konstruktion OA-51. Konstruktören var mycket ledsen, men stod maktlös mot exploatören.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-50, oklart varför.
Stiftelsen svalde sorgen, konstruerade en ersättningsmodell och försökte få honom att tillverka denna.
- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-58. Orsaken var hans försummelse att i tid beställa baselement medan det gick.
Stiftelsen utvecklade B65oa och därefter B65oa-II. Ännu mer välljudande högtalare fanns nu hos handlarna.
- Då visar exploatören åter sin makt över oss som vill höra och se nya Carlssonhögtalare hemma hos oss och gärna även hos våra vänner. Larsen verkar åtminstone tillfälligt ha lagt ner produktionen av den högtalare han kallar OA-58.2 och har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa.
För allas skull borde han sluta sura och börja producera!
Vem tjatar tillräckligt på honom, kanske lånar honom en peng, så att han köper baselement och tillverkar högtalare igen?
avr7000 skrev:SSC gör tvärt om och ger försäljningsrätten till sitt OEM element exlusivt till hembygge-detaljisten Hifi-kit.
Så exlusivt att den licensierade exploatören av Carlssonhögtalare (Larsen) inte får köpa komponenterna till högtalaren från fabrik utan måste handla dem från Hifi-kit med pålagda royalty-kostnader (SSC) på varje element. Först royalty på komponentlagret alltså och sedan royalty på slutprodukten...
Om någon får mej mer förbannad kanske jag t o m berättar vad elementet som Hifi-kit tar 800 kr för kostar dem i inköp...
Stefan
Jocke skrev:Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?
/Jocke
Vee-Eight skrev:Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?
avr7000 skrev:
Om någon får mej mer förbannad kanske jag t o m berättar vad elementet som Hifi-kit tar 800 kr för kostar dem i inköp...
berma skrev:Jo, en lösning på frågan är ju faktiskt att SSC backar från sin ståndpunkt och att faktiskt kalla den nya högtalren för 58.2 !
Dynamic skrev:Jocke skrev:Så har jag lite grovt fattat situationen. Vad skulle man göra i den situationen? Jo, försöka sälja så mycket som möjligt snarast=OA58.2!
Jamen det han säljer som oa58.2 ÄR ju oa60, varför inte bara låta den heta det på en gång istället för att ställa till med denna soppa
Vee-Eight skrev:Jag tror som sagt att namnbryderiet bara är en liten del av soppan. Jag har fått intrycket att osmidigheten är dubbelriktad. Dummerjönseriet kommer från båda hållen.
Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av Stig Carlssons bästa konstruktion OA-51. Konstruktören var mycket ledsen, men stod maktlös mot exploatören.
Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-50, oklart varför.
Stiftelsen svalde sorgen, konstruerade en ersättningsmodell och försökte få honom att tillverka denna.
Paul skrev:- Larsen lade ner produktionen av volymmodellen OA-58. Orsaken var hans försummelse att i tid beställa baselement medan det gick.
Stiftelsen utvecklade B65oa och därefter B65oa-II. Ännu mer välljudande högtalare fanns nu hos handlarna.
Paul skrev:- Då visar exploatören åter sin makt över oss som vill höra och se nya Carlssonhögtalare hemma hos oss och gärna även hos våra vänner. Larsen verkar åtminstone tillfälligt ha lagt ner produktionen av den högtalare han kallar OA-58.2 och har låtit bli att i tid beställa baselement trots att sådana går att köpa.
Paul skrev:För allas skull borde han sluta sura och börja producera!
Paul skrev:Vem tjatar tillräckligt på honom, kanske lånar honom en peng, så att han köper baselement och tillverkar högtalare igen?
avr7000 skrev:SSC gör tvärt om och ger försäljningsrätten till sitt OEM element exlusivt till hembygge-detaljisten Hifi-kit.
Så exlusivt att den licensierade exploatören av Carlssonhögtalare (Larsen) inte får köpa komponenterna till högtalaren från fabrik utan måste handla dem från Hifi-kit med pålagda royalty-kostnader (SSC) på varje element. Först royalty på komponentlagret alltså och sedan royalty på slutprodukten...
Stefan
Haakan_W skrev:maken till syjunta får man fan leta efter...
är ni kvinnor eller män? upp med alla kort på bordet nu om ni ändå tänker diskutera offentligt?
Vee-Eight skrev:Jocke skrev:Kan det vara så att tillverkaren kräver så stora batcher att det av ekonomiska skäl måste lösas så här för att det alls ska bli några element?
/Jocke
Vad skulle HifiKit med alla andra elementen till i så fall, än till just Carlsson?
Din förklaring till problematiken verkar tyvärr vara lite långsökt.
avr7000 skrev:Det är förvisso sant att Tyhmpany benämner sin "typiske" OEM kund som en som köper 250 element åt gången och 2000 per år.
250 element åt gången är nog inga problem för Larsen, däremot kanske 2000 per år... så många OA58/OA60 tillverkasnog inte per år, sedan finns ju alla 70-talare, men även där har förmodligen marknaden hunnit mättas upp under den tid SC165 typ 4 och B65OA funnits.
Hur som helst så hade larsen för en tid sedan kommit överens med tyhmpany om en för honom lämplig storlek på order, en order som sedan stoppades.....
Stefan
Haakan_W skrev:maken till syjunta får man fan leta efter...
är ni kvinnor eller män? upp med alla kort på bordet nu om ni ändå tänker diskutera offentligt?
Tux skrev:Efter IÖ:s inlägg editerar jag större delen av texten.
God jul förresten!
Jocke skrev:Är det då som så att det i nuläget inte finns några produkter att tillgå?
Jocke skrev:IÖ:
Bra att du tydligt redovisar situationen! Jag kan inte bedöma innehållet i vad du berättar och har ju heller inte något att göra med hur SSC sköter sina affärsrelationer.
Däremot har det för många entusiaster som lojalt vill "dra sitt strå till stacken" varit frustrerande och irriterande att det varit sånt strul. Vi vill ju gärna rekommendera produkterna till våra nära och kära men det var ju länge sedan man bara kunde promenera in i butiken och gå hem med ett par Carlssonhögtalare! I sådana situationer får ju vi också stå till svars för det som hänt!
Jocke skrev:Är det då som så att det i nuläget inte finns några produkter att tillgå? Finns det någon tidsplan för när produkter kommer att bli tillgängliga?
/Jocke
Naqref skrev:Personligen så tycker jag det är (nu när Carlssontillverkningen upphör i Skillingaryd) på sin plats att verkligen Tacka John Larsen för att han har producerat så många Carlssonhögtalare som har kunnat glädja minst lika många!
Högtalarna är varken lätta att producera i o m dess egensinnighet och säkert minst lika svåra att markandsföra och att dessutom att samarbeta med en minst lika egensinnig och kompromisslös konstruktör gjorde saken säkert inte i alla lägen mycket bättre. Det har säkert varit stora prövningar dessa 24(?) år. Att då alltid kunna få support i form av reservdelar och liknande från en alltid lika pratglad John har känts som en stor säkerhet från kunderna.
Tack John!
Kristian skrev:Tack IngOehman/SSC för alla sakliga klarlägganden.
Det är ju en lite udda situation med en så offentlig diskussion kring ämnen som normalt hålls inom ett företags väggar.
Jag som anmält mig till "sponsringen av produktionsstart för OA X1" sitter som på nålar och hoppas att allt ska ordna sig till det bästa.
God Jul SSC
/Kristian
Mr_Ekan skrev:Rimligen bör man ta med sig många lärdomar från gångna års "samarbete" med Larsen till framtida licenstillverkare.
Som redan konstaterats är vi många som vill rekommendera Carlsson, men det förutsätter att varumärket hanteras med en annan omsorg än vad som skett till dags dato.
IngOehman skrev:Att de kommer att komma i produktion är pratiskt taget klart nu (saknas några föranmälningar bara), men det kan bli en viss fördröjning i tidplanen. Vi gör vad vi kan för att den skall bli så liten som möjligt.
Vh, iö
wideart skrev:Produktion av OA-51.3 är på G i vart fall
wideart skrev:Du kommer få svar inom några veckor Danne
LEXrasta skrev:wideart skrev:Du kommer få svar inom några veckor Danne
Ahh vad bra
Har du hört nåt om oa-60 då? Kanske en ny uppdaterad variant MED HÖGTALAR TERMINALER!!
/Danne
tvett skrev:LEXrasta skrev:Vad glad jag blir nuJohn Larsen forstätter att tillverka OA-60..
/Danne
Stod det i Carlssonplanet´s nyhetsbrev???
IngOehman skrev:[...]
Kontraktet är uppsagt - John har meddelat att han tackar för sig och inte kommer att tillverka flera Carlsson-högtalare. Undantaget är en sista serie OA58.2 som han begärt att få göra.
[...]
IngOehman skrev:Detta är ingenting som SSC känner till.
saxat från carlssonplanet:
Att CarlssonPlanet hellre sett att Larsen stannat i Carlssonvärlden och produktifierat de nya trevliga och välljudande modeller SSC nu har framme - som t ex OA-51.3, OA-40CS och den riktiga OA-60 - ja det är ju en annan sak...
magnus2 skrev:profbd skrev:eftersom detta är en smal produkt skulle inte den kunna köpas som självbygg från hifikit tex?
Och varför inte, basmodulen till 51:an????
![]()
/Magnus
IngOehman skrev:Det finns planer på att starta ett ortoakustiskt skivbolag för övrigt, där utgivning av inte bara Stig Carlssons egna inspelningar kan bli av, utan även några av hans vänner/lärjungars inspeningar - alltså uteslutande fåmikrofoninspelningar med tidsskillnadsteknik som ingrediens.
En ganska okänd inspelare, mycket nära vän med Stig, som arbetade med Carlsson-inspirerad mikrofonteknik, men som tidigt spelade in i stereo (Stig väntade ända till 70-talet med att acceptera stereo) är annars Anders Lagervall, som idag sitter på en guldgruva som vi verkligen tycker borde komma alla till godo.
Den mest framstående av de "ortoakustiska inspelarna" är väl annars Bertil Alving*, som vi är MYCKET stolta att faktiskt ha med i SSC.
Vh, iö
avr7000 skrev:Kari Bremnes spelar in sitt med dem!
Allt hon gjort är värt att köpa...
Mvh
Stefan
Greensleeves skrev:(här skulle jag egentligen ha velat kunna sätta in en figur som utstrålar lugn, tillit, förtröstan, och närmast magiska krafter...)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster