Moderator: Redaktörer
n-puh skrev:2) Ekonomiiskt alternativ: IKEA Sanela
Använder själv IKEA Ritva
manger skrev:Jag citerar ett tips från en tidigare tråd;
http://www.ludvigsvensson.com
->SVENSSON MARKSPELLE
->MUTE:ON
Patrik_B skrev:Hänges lämpligen på väggen bakom högtalarna men även på väggarna bredvid högtalarna.
Är gardinerna 140 cm breda när dom är rynkade eller sträckta? Det framgår inte riktigt av IKEAs hemsida.
Nahaz skrev:manger skrev:Jag citerar ett tips från en tidigare tråd;
->SVENSSON MARKSPELLE
Vet du vad dom tygerna kostar?
manger skrev:Nahaz skrev:manger skrev:Jag citerar ett tips från en tidigare tråd;
->SVENSSON MARKSPELLE
Vet du vad dom tygerna kostar?
Har skickat ett mail om en prislista (...för andra gången!). Återkommer om och när jag får svar. Men det kostar nog mer än vad vi förväntar oss...
Angled: 780 kr/m
Inbetween: 760 kr/m
Still: 760 kr/m
Övriga kommer att utgå, men finns fortfarande i lager. Minsta beställning 5 meter på samtliga.
RogerGustavsson skrev:
Ljudbalans säljer dessa tyger och deras svar när det gäller priser ser ut så här:Angled: 780 kr/m
Inbetween: 760 kr/m
Still: 760 kr/m
Övriga kommer att utgå, men finns fortfarande i lager. Minsta beställning 5 meter på samtliga.
Antar att det dessutom tillkommer moms.
_Fredrik_ skrev:Jag var snuskigt nära att införskaffa några löpmeter av detta tyg, men avskräcktes också av priset. Fast det är ju typiskt att man ska börja snåla när det kommer till rummet.
Parced skrev:Bredd 140 cm, men räkna med 130 om det måste fållas (rekommenderas om du skall hänga upp som separata längder), något mer om du ska sy ihop dem.
390 kr/m är ordinarie pris innan rabatt.
Parced skrev:Högtalarna klara hos IÖ för avhämtning, alla elektronik införskaffad förutom BD och ett slutsteg till topparna.
Parced skrev:Bra tips, ska kolla upp minhembio ang bilderna.
Köpte de i28 i 9L pianolack IÖ hade färdiga.
Parced skrev:i28 passade mig bäst map pris/prestanda, är i min mening de snyggaste INO högtalarna (med viss tvekan för i32/34) och att IÖ dessutom hade ett par på lager i min önskefinish pianolack gjorde att valet var lätt. Vad gäller basmodulerna är det inte klart än. Utredning pågår...men det blev ett cr80s med infratillsats till i28:orna...![]()
KK: Ikeas färdigsydda är överlägsna i pris, men de få valmöjligheterna i färg/utförande begränsar en del. Passade inte för min applikation då de är för täta. Jag skall spela igenom mina med 4 av a2:orna, så IÖ hade rätt specifika krav på draperityget.
hassesolo skrev:
Så du säger att A2:orna kan spela igenom Pagunette? Mycket intressant då jag helst vill dra draperiet för det främsta paret A2:or.
Parced skrev:Hassesolo: Pagunette Mount Lhotse 6868 finns i många sobra färger , bl a svart. Kanonsnyggt sammetsliknande tyg med viss melering. Elegant.
Rekommenderas av IÖ som ersättare till 6845 Soft Velvet.
390 kr/m.
Denna vecka 20% rabatt på Mariannes Gardinservice i Hudiksvall.
subjektivisten skrev:Satan, om man kanske kunde ha dig som bullvan för att köpa en 18 meter svart 6868 åt mig så jag slipper leta vidare här, speciellt nu när det är 20% rabatt
subjektivisten skrev:Parced skrev:Hassesolo: Pagunette Mount Lhotse 6868 finns i många sobra färger , bl a svart. Kanonsnyggt sammetsliknande tyg med viss melering. Elegant.
Rekommenderas av IÖ som ersättare till 6845 Soft Velvet.
390 kr/m.
Denna vecka 20% rabatt på Mariannes Gardinservice i Hudiksvall.
Satan, om man kanske kunde ha dig som bullvan för att köpa en 18 meter svart 6868 åt mig så jag slipper leta vidare här, speciellt nu när det är 20% rabatt
hassesolo skrev:Nu har jag beställt matta ifrån Danmark. Jag fick ett bra pris på Ege Soft Dreams. 10k ink frakt och då får jag den i exakt de dimensioner som jag behöver och då blir inläggningen mycket lättare.
hassesolo skrev:En månad efter beställning får jag besked om att den försvunnit i frakten.
Jättekul...![]()
Mer väntan.
shifts skrev:hassesolo skrev:En månad efter beställning får jag besked om att den försvunnit i frakten.
Jättekul...![]()
Mer väntan.
Verkligen trist, men tänk att så länge den inte kommer efter högtalarna är
ingen tid förspilld!
Tengil skrev:Jag och EA-73 och även Neil Pearth (tror jag ) köpte Ege Symphony av taeppeland i helsinggör, jag köpte min svarta symphony för ca 8000kr med frakt 26m2.
VH Christer
Tengil skrev:Jag och EA-73 och även Neil Pearth (tror jag ) köpte Ege Symphony av taeppeland i helsinggör, jag köpte min svarta symphony för ca 8000kr med frakt 26m2.
VH Christer
Ino Audio Prislista skrev:Rättelse 29/12 -07: Varken Symfoni eller Las Vegas finns längre, men i mattaffären på Birger Jarlsgatan nr 42 (alldeles nära biografen Sture) i Stockholm har de tre mattor som heter:
’Luxury Touch’ (associated weavers),
’Park Avenue II’ (Mohawk’s) och,
’Hamilton’ (Bélakos’), den sistnämnda spräcklig,
som allihopa är praktiskt taget 100% kompatibla med Las Vegas. Mycket bra val akustiskt, alla tre alltså. De kostade sist jag kollade 490:-/m², 590:-/m² och 680:-/m².
Chopha skrev:Vad är det genomsnittliga priset/meter för ett pagunettetyg med bra absorberingsvärden?
Nicke skrev:Intressant "tan" har du någon länk till färgerna på denna typ av matta,samt vad tycker du om den?
Nicke skrev:Sådär ja nu är mattan laggd o allt är klart (Luxury touch 99) blev rackarns finnemangvilket lugn det blev i rummet
![]()
Länk: http://www.textilonnet.se/productinfo.a ... 5&pgid=231
Nicke skrev:Sådär ja nu är mattan laggd o allt är klart (Luxury touch 99) blev rackarns finnemangvilket lugn det blev i rummet
![]()
shifts skrev:Hur svårt är det att lägga in en sådan där matta och få det snyggt? Svar till
en som i princip aldrig nuddat vid områden som kan kallas "renovering".
shifts skrev:Hur svårt är det att lägga in en sådan där matta och få det snyggt? Svar till
en som i princip aldrig nuddat vid områden som kan kallas "renovering".
shifts skrev:Alright, det låter ju inte så blodigt. Hur är det med att plocka med sig en
sådan där matta när man flyttar tro? Funderar på om det är värt böket att
skaffa det till en hyresrätt man antagligen ändå flyttar ifrån inom något år.
Sannolikheten att den alls kommer passa i nästa bostad får väl ses som
tämligen minimal. Hmm hmm, dessa praktiska beslut är inget för mig.
shifts skrev:Alright, det låter ju inte så blodigt. Hur är det med att plocka med sig en
Tack för tipset JB! Fick hem två paket såna, har bara använt den paret, som hänger bakom högtalarna, ser för djäkligt ut, men vilket lyft. Dom verkar iaf absorbera bra med min luftspalt på 30 cm.
_Fredrik_ skrev:Tack för tipset JB! Fick hem två paket såna, har bara använt den paret, som hänger bakom högtalarna, ser för djäkligt ut, men vilket lyft. Dom verkar iaf absorbera bra med min luftspalt på 30 cm.
Waste skrev:Hej!
Hur är det så kallade backdrop tyger, såna som http://www.ljudbalans.se (scenmolton) och [url]http://www.jam.se/produkt/PA_system--Hoegtalare/A37957-JJlabs-Stage-Absorb-Backdrop--grå--flamsäker-Molton--paketpris-7-meter.jam[/url]?
Dessa är ju rätt billiga men hur fungerar dem som draperi i ett lyssnings/bio-rum?
// Freddy
Challe skrev:Funkar bra. Snygga till kanterna bara.
Det svarta funkar bra för att täcka fönster, vill du ha riktigt mörkt tar du två lager då går inget ljus igenom.
Det är ganska mjukt så det hänger inte så snyggt som tjockare tyger kan göra men om du veckar det i överkant med sånna där gafflar på skena blir det bra.
Dämpar ljudet bra men försök hänga ut det en bit från väggen. Gärna snett så ena sidan hänger längre ut än den andra.
Adhoc skrev:Kommer behöva ca 25 m² heltäckningsmatta ganska snart. Någon som kan tipsa om bra nätbutik för heltäckningsmattor? (Danska Taeppeland som tipsats om tidigare i tråden, skriver idag på sin sida att heltäckningsmattor säljs bara i butiken)
steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
Att dammsuga den är mycket enklare än jag trodde att det skulle vara så det funkar bra.
Men, behöver man göra någotnting mer? Och hur går man tillväga om man skulle råka spilla ut en flaska rödvin på mattan?
steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
Att dammsuga den är mycket enklare än jag trodde att det skulle vara så det funkar bra.
Men, behöver man göra någotnting mer? Och hur går man tillväga om man skulle råka spilla ut en flaska rödvin på mattan?
pgmj skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
http://www.mattlandet.se/tillbehor/unde ... 171-1.aspx
komorok skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
Det första jag tänker på är ju att hälla på massvis med salt. Husmors-
tricket...
Nattlorden skrev:komorok skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
tricket...
Ett annat trick är att slå på vitt vin också efter hand som man suger upp.
Sen finns det speciell vinfläcksborttagare (spray?) att köpa också.
komorok skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
tricket...
spuj skrev:Är det någon som har tips på en riktigt tjock ryamatta, som bör vara bra ur akustisk synpunkt, från t.ex. taeppeland eller mattlandet?
blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Magnusjohansson skrev:blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Var lite det jag hade på känn. Att dom helt enkelt inte orkade när dom inte visste vad det var. Skall fråga någon annan butik.
Magnusjohansson skrev:Magnusjohansson skrev:blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Var lite det jag hade på känn. Att dom helt enkelt inte orkade när dom inte visste vad det var. Skall fråga någon annan butik.
Har kollat med ytterliggare en tygförsäljare och det har utgått säger dom bestämt. Men dom skulle ringa direkt till Danmark för att dubbelkolla. Bara för att jag var så påstridig. Tidigare har dom troligen pratat med den Svenska grossisten. Kan ju vara så att det bara är dom som inte tar in det längre. Vi får se vad dom säger.
Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
...
Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
Förresten, ni som har basar stående på heltäckningsmatta, använder ni kuddar
av något slag eller står dom rakt på mattan? Var så jobbigt att få in lådorna under
bänken med kuddarna på att jag till slut struntade i dom.
i skrev:Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
...
Jag associerade till Hasse Alfredsons "Bob Lindeman", fotbollstränare, som intervjuades av Tage; som under intervjun då och då skrek ut genom dörren "gröna sidan upp!". Det visade sig att han hade en av sina spelare att lägga ny gräsmatta på planen, men "han är lite dum se"...
Komorok skrev:Blixten_no1 köpte någon sammet i Bålsta och jag tänkte köpa samma och få
det uppsytt där på en gång. Så fråga honom.
Jag är inte säker på att det har tillräcklig genomsläpplighet för att sitta mellan
dämpningen och högtalarna men du ska få svar på det så snart jag vet. Fast
jag tror inte att det är något problem. Jag upplever iaf inte att det är ett
problem i mitt stora rum.
Jag återkommer.
pgmj skrev:Jag kör med Ikea Sanela. Känns ganska likt tyget som Ingvar har, men jag har såklart varken mätt något eller gjort a/b-jämförelser med andra tyg.
blixten_no1 skrev:Oj såg att min nick nämdes!
Ja det stämmer bra det att det är Mount lhotse 6868 jag sydde upp.
Och nej det är inte billigt nånstans. Men man kan ju ta med sej tyget
när man flyttar eller byter rum.
i skrev:komorok skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
tricket...
Potatismjöl är ett alternativ.
DVD-ai skrev:Spelar väll ingen roll om tyget dämpar i sig, det blir ju snarare ett komplement till dämpmaterialet...?!
då är det värre om tyget reflekterar![]()
Om tyget är ganska ljudtransparent så hjälper det väll dessutom betydligt sämre mot efterklangen i rummet eller är jag ute och cyklar... ?!
DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:Spelar väll ingen roll om tyget dämpar i sig, det blir ju snarare ett komplement till dämpmaterialet...?!
då är det värre om tyget reflekterar![]()
Om tyget är ganska ljudtransparent så hjälper det väll dessutom betydligt sämre mot efterklangen i rummet eller är jag ute och cyklar... ?!
Det är väl i sig korrekt att dämpning och reflektion är olika egenskaper men dämpningen och reflektionen i ett tyg hör också ihop, givet en viss tjocklek. Om tyget sitter framför en effektiv absorbent är inte tygets absorption särskilt intressant för efterklangen eftersom ljudvågorna endast går en väg. Om absorbenten redan är optimal kan det iallafall inte bli bättre med ett absorberande tyg, bara sämre eller ingen förändring.
/DQ-20
DVD-ai skrev:Och då kommer följd frågan, vad gör tyget där alls om det är i form av t.ex. draperi ?!om det nu sitter famför en "optimal" absorbent och dte inte påverkar efterklangen?!
DVD-ai skrev:Som tyg monterat på en absorbent så är det ju en annan femma, är ju fungtionen uppenbar, att hålla gullfiber på sin plats och att göra det hela lite med estetiskt tilltalande.
DVD-ai skrev:Men jag tror att ett tunnare tyg som man klär in absorbenter i är helt försummbart i sin påverkan om det är transparent. Ett sjockt draperi som man hänger upp och dessutom en bit ut från själv absorbenten har ju betydligt större påverkan. Men vad har då drapperiet för fungtion och varför måste det vara så tjockt. Om man nu redan har fått ner efterklangen och dessutom inte behöver någon extra absorbtion ?!
DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:Och då kommer följd frågan, vad gör tyget där alls om det är i form av t.ex. draperi ?!om det nu sitter famför en "optimal" absorbent och dte inte påverkar efterklangen?!
Ser snyggt ut?DVD-ai skrev:Som tyg monterat på en absorbent så är det ju en annan femma, är ju fungtionen uppenbar, att hålla gullfiber på sin plats och att göra det hela lite med estetiskt tilltalande.
Eller så har tyget en sådan täthet att det påverkar absorbtionen/den akustiska impedansen. Det beror väl på, gissar jag.DVD-ai skrev:Men jag tror att ett tunnare tyg som man klär in absorbenter i är helt försummbart i sin påverkan om det är transparent. Ett sjockt draperi som man hänger upp och dessutom en bit ut från själv absorbenten har ju betydligt större påverkan. Men vad har då drapperiet för fungtion och varför måste det vara så tjockt. Om man nu redan har fått ner efterklangen och dessutom inte behöver någon extra absorbtion ?!
Du ställer frågor som jag inte förstår. Kanske är det något tidigare i tråden som jag inte har läst. Men draperier är verkligen "sådär" som absorbenter räknat "per reflektion". För att ta ned förstareflektionen är de föga effektiva i stora delar av högtalarens frekvensband. Om man däremot tänker att ljudet reflekteras mot en bakomliggande vägg och att en ljudvåg hinner med många studsar på bråkdelen av en sekund i ett ordinärt vardagsrum så förstår man att draperier påverkar efterklangen även om dämpningen "per studs" är relativt låg. Isynnhet gäller det då vi talar om relativt stora ytor. Om väggen bakom draperiet inte är reflekterande utan en effektiv absorbent studsar det inte något ljud tillbaka och effekten av draperi blir främst estetisk.
Det är iallafall så jag har uppfattat det.
DQ-20
DVD-ai skrev:Det jag menade var att om draperiets fungtion inte är att få ner efterklangen, och inte är att hjälpa absorbenterna, vad är då fungtionen?! annat än att möjligtvis vara "snyggt" om nan nu tycker det...
Någon fungtion måste ju tygerna ha, alltså är deras absorbtion oavsett den egenskap som man vill åt hos tygerna, annars hade det ju inte funnits någon anledning att ha dom från första början![]()
Jag kanske missar någon fundamentalt här men jag får inte ihopp det...
DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:Det jag menade var att om draperiets fungtion inte är att få ner efterklangen, och inte är att hjälpa absorbenterna, vad är då fungtionen?! annat än att möjligtvis vara "snyggt" om nan nu tycker det...
Någon fungtion måste ju tygerna ha, alltså är deras absorbtion oavsett den egenskap som man vill åt hos tygerna, annars hade det ju inte funnits någon anledning att ha dom från första början![]()
Jag kanske missar någon fundamentalt här men jag får inte ihopp det...
Draperierna hjälper mycket på efterklangen om det finns något för ljudet studsa på bakom draperierna. Av estetiska skäl är de också bra att täcka vederstyggliga absorbenter av ondulerat plastskum, hyllor fulla med bråte, dörrar och varför inte högtalare. De går också att dra för och ifrån och på så sätt ändra akustik och estetik. Om de har ringa ljuddämpning stör de inte absorbenterna men blir ändå effektiva för att få ned efterklangen (över Schröderfrekvens tänker jag) i kraft av att efterklangens ljud far runt i rummet och studsar flera gånger och gör flera passager genom tyget med många olika infallsvinklar. Strykande ljudvågor med liten infallsvinkel dämpas ju relativt mer av veckade draperier, även om tyget är tunnt. Men framför effektiva absorbenter kan de ju per definition inte bidra med ytterligare dämpning.
/DQ-20
DVD-ai skrev:Jo men detta är ju självklart, men om vi nu tänker att vi har absorbenter på väggarna, varför då ha draperier framför av något annat än estetiska skäl.. ?!
Absorbenter på väggarna tar ju redan hand om efterklangen på ett välldigt bra sätt, och dessutom så om man gör dessa "bra nog" så att dom tar hand om hela arbeter själv så är ju draperierna helt överflödiga i den del av rummet där man har absorbenter. Alltså kan man lika gärna skita i dom helt och "bara ha" absorbenter och klä dessa i något snyggt och transparekt/ vra dämpande tyg i stället![]()
Jag tycker att draperier kan se bra ut i rätt rum, men oftast är det hemskt... därför jag personligen inte kommer att ha några i kommande ljudrum utan jag vill försöka få till det så bra som möjligt utan 100kg tyg hängandes i rummet...
Johan_Lindroos skrev:Läs senaste "Hemmabio" (nr 12/2010) där de har gjort ett hembesök hos en snubbe som byggt en hembio och skriver på ett sätt som kan få folk att tro att 3 mm scenmolton limmat på vägg är en bra lösning!Man får intrycket att firman "Ljudbalans" har rekommenderat detta, vilket låter som ett mycket tveksamt råd i mina öron. Annars är det en "snygg" hembio i mina ögon.
spuj skrev:Är heltäckningsmattan EGE Soft Dreams likvärdig med t.ex. Luxury Touch?
Den finns nämligen i en trevlig variant som heter Silky med gummerad botten som gör den både mjukare och mer ljuddämpande (?). Ser och känns mycket trevlig.
DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:Jo men detta är ju självklart, men om vi nu tänker att vi har absorbenter på väggarna, varför då ha draperier framför av något annat än estetiska skäl.. ?!
Absorbenter på väggarna tar ju redan hand om efterklangen på ett välldigt bra sätt, och dessutom så om man gör dessa "bra nog" så att dom tar hand om hela arbeter själv så är ju draperierna helt överflödiga i den del av rummet där man har absorbenter. Alltså kan man lika gärna skita i dom helt och "bara ha" absorbenter och klä dessa i något snyggt och transparekt/ vra dämpande tyg i stället![]()
Jag tycker att draperier kan se bra ut i rätt rum, men oftast är det hemskt... därför jag personligen inte kommer att ha några i kommande ljudrum utan jag vill försöka få till det så bra som möjligt utan 100kg tyg hängandes i rummet...
Sådär alldeles självklart tycker jag nog inte att det är. Men jag tror jag förstår var missförståndet ligger.
Man vill, av olika skäl, inte täcka inte hela lyssningsrummet med högeffektiva absorbenter eftersom de tar bort allt infallande ljud ned till sin brytfrekvens, även de reflektioner som kan vara berikande för vår upplevelse. Vi kan vilja ha kvar viss del av det ljud som har studsats ett fåtal gånger från högtalarna men inte den "ljudgröt" som efterklangen utgör. För att behålla en låg efterklangstid utan att döddämpa hela rummet kan man därför använda draperier framför reflekterande ytor som ett slags "lagom-absorbent" för att få ned efterklangen. Framför absorbenter är alltså funktionen mest estetisk, framför reflekterande ytor är de inriktade på efterklangen, inte reflektioner med låga ordningstal. Hoppas detta rätade ut en del frågetecken.
/DQ-20
DQ-20 skrev: Det är såhär världsfreden skall lösas: för vem sjutton vill ut och slåss när man sitter med fötterna nedborrade till anklarna i sin psykoakustiskt korrekta lyxheltäckningmatta?
Mich skrev:i skrev:Mich:s bilder stämmer inte alls med spuj:s kommentarer.
Call me confused.
Beror på vilka kommentarer du läst.
PS. Läste du även nästa inlägg av spuj![]()
//Michael
spuj skrev:...
Silky
Garnvikt 1500gr/m2
Lugghöjd 8,0mm
Total tjocklek 17,4mm
Totalvikt 4000gr/m2
Luxury touch
Garnvikt 1650gr/m2
Lugghöjd 16,5mm
Total tjocklek 17,5mm
Totalvikt 2500gr/m2
Trots 8,5mm kortare lugg ligger silky ...
Mich skrev:Jag hänger inte riktigt med, men 16,5 - 8,0 är lika med 8,5.
Notera dock att spuj skrev det där innan han sett mattorna i verkligheten och vissa saker han skrev i det inlägget inte stämmer med verkligheten.
//Michael
i skrev:Mich skrev:Jag hänger inte riktigt med, men 16,5 - 8,0 är lika med 8,5.
Notera dock att spuj skrev det där innan han sett mattorna i verkligheten och vissa saker han skrev i det inlägget inte stämmer med verkligheten.
//Michael
Ok. Bilderna tydde jag som att "icke-luggdelen" är i stort sett lika mellan mattorna. Och att lugghöjden inte varierar stort (+-30%) heller.
("icke-luggdel" = det vita på bilderna ?)
spuj skrev:På mina bilder ser man tydligt den tjocka gummerade botten på Silky-mattan vid sida om Luxury touch ("icke-luggdelen").
Jag håller dock med om att det inte verkade vara någon 8,5mm skillnad i lugg, däremot känns luxury högre då den är mer kompakt och luggen kan behålla sin form.
Siffrorna jag skrivit är plockade från databladen Mich länkade till.i skrev:Mich skrev:Jag hänger inte riktigt med, men 16,5 - 8,0 är lika med 8,5.
//Michael
Ok. Bilderna tydde jag som att "icke-luggdelen" är i stort sett lika mellan mattorna. Och att lugghöjden inte varierar stort (+-30%) heller.
("icke-luggdel" = det vita på bilderna ?)
MorganM skrev:Ville bara tipsa om 2st bra modeller på mattor,som finns hos IKEA.
Modellnamn 1:Gåser,finns i flera storlekar.Ikea`s tjockaste matta!Kanske den tjockaste i sverige!?
Modellnamn:Ådum,finns i så stor storlek som 200cmx300cm.
adzer skrev:MorganM skrev:Ville bara tipsa om 2st bra modeller på mattor,som finns hos IKEA.
Modellnamn 1:Gåser,finns i flera storlekar.Ikea`s tjockaste matta!Kanske den tjockaste i sverige!?
Ådum har jag själv i hela mitt rum.
Mycket bra matta för priset. Den är kortluggad men ändå hyffsat tjock
MorganM skrev:adzer skrev:MorganM skrev:Ville bara tipsa om 2st bra modeller på mattor,som finns hos IKEA.
Ådum har jag själv i hela mitt rum.
Mycket bra matta för priset. Den är kortluggad men ändå hyffsat tjock
Jag köpte en idag (200cmx300cm):) ,funderar på att lägga in 2st bredvid varann.
MorganM skrev:Modellnamn 1:Gåser,finns i flera storlekar,långluggad,luggtäthet 3700gram/kvm.
Ikea`s tjockaste matta!Kanske den tjockaste i sverige!?
E skrev:MorganM skrev:Modellnamn 1:Gåser,finns i flera storlekar,långluggad,luggtäthet 3700gram/kvm.
Ikea`s tjockaste matta!Kanske den tjockaste i sverige!?
3460 g/m² enligt Ikea-webben. Fast är inte det luggvikt? Den ökar ju
exempelvis med lugghöjden.
Luggtäthet brukar väl anges i antal knutar per yta?!
Känner mig helt förvirrad.
Mvh E*
_Fredrik_ skrev:Jag har bara två. Men oj vad dom äter diskant, inge bra i mitt rum iaf.Erik_AA skrev:Jag har 3 stora Ådum i mitt rum, de är mkt mysiga.![]()
Men jäkligt mysiga att sitta på med bara t-shirt och pannband.
Frassem skrev:Hej
Nu har jag ytterligare projekt:
- Gardinerna satte jag så att de täckte väggen där fönstren sitter, men jag skall köpa ytterligare ett set för att täcka även andra sidan.
- Mina första pi60s skall jag åka och hämta nästa helg. Det blir även sex a2, förutsatt att IÖ kommer igång med försäljningen.
- Just nu har jag ett par elaka resonanser. När jag fått vettiga högtalare skall jag göra en ny inmätning och sedan blir det till att bekämpa ondskan.
Aerob skrev:E skrev:LTS kommer att ta fram en akustiskt ypperlig heltäckningsmatta, som
medlemmar kan köpa till självkostnadspris. Håll utkik i nästa MoLt!
Kan avslöja att det blir en vinröd kulör och förhoppningsvis ett par till.
Mvh E*
April April!!!
Frassem skrev:Det verkar som att jag blev av med den elaka resonansen på köpet.Det skall bli spännande mäta upp rummet igen med de nya högtalarna. Det blir jobb för ikväll.
Bill50x skrev:Frassem skrev:Det verkar som att jag blev av med den elaka resonansen på köpet.Det skall bli spännande mäta upp rummet igen med de nya högtalarna. Det blir jobb för ikväll.
Förändras rumsresonanserna beroende på vilka högtalare man har?
/ B
steveo1234 skrev:Aerob skrev:E skrev:LTS kommer att ta fram en akustiskt ypperlig heltäckningsmatta, som
Mvh E*
April April!!!
Oavsett vilket så är tanken riktigt god.
spuj skrev:Hur är IKEA's sammetstyger som nämnts tidigare i tråden? Lite för täta misstänker jag.
Aerob skrev:E skrev:LTS kommer att ta fram en akustiskt ypperlig heltäckningsmatta, som
Mvh E*
April April!!!
spuj skrev:Mount lhotse finns fortfarande att tillgå, ta kontakt med en Pagunette återfärsljare och be dem ta hem tyget/ta kontakt med Pagunette.
Simp_the_pimP skrev:Tyg att spänna ovanpå aco-skivor, vad ska man använda?
Om man ex. vis vill ha svart, kan man då köpa det billigaste man hittar som blir snyggt?
spuj skrev:De bästa jag hittat hitills är "Soho" från kilands mattor samt den matta som brukade heta "luxury touch" som nu bytt namn.
spuj skrev:Även jag köpte en "Josephine" i svart utförande från samma affär som missanplass och jag kan rekommendera både butiken och mattan, det blev mycket bra!
Empa skrev:Någon som hittat något budget alternativ på heltäckningsmatta? Känns i saftigaste laget med 8k på ovanstående matta.
DQ-20 skrev:Empa skrev:Någon som hittat något budget alternativ på heltäckningsmatta? Känns i saftigaste laget med 8k på ovanstående matta.
Kolla i Hevis medlemstråd. Han köpte lurviga mattor på Bauhaus och var nöjd med det.
/DQ-20
Nasjo skrev:Skulle http://ljudbalans.se/upload/scenmolton.pdf kunna funka som draperi att dölja absorbenter med eller skulle absorbenten tappa funktion då?
Nasjo skrev:Skulle http://ljudbalans.se/upload/scenmolton.pdf kunna funka som draperi att dölja absorbenter med eller skulle absorbenten tappa funktion då?
bassman skrev:Nasjo skrev:Skulle http://ljudbalans.se/upload/scenmolton.pdf kunna funka som draperi att dölja absorbenter med eller skulle absorbenten tappa funktion då?
Det tror jag inte.
Själv köpte jag Sanela gardintyg från Ikea, finns i flera färger. Det gör jobbet fin fint och är lättjobbat eftersom det följer med remsa som man styker fast fållnigen ner mot golvet med. Ett stadigt och snyggt sammetstyg! Men har man högre är 2.50 till tak går det kanske bort!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70230187/
Nasjo skrev:bassman skrev:Nasjo skrev:Skulle http://ljudbalans.se/upload/scenmolton.pdf kunna funka som draperi att dölja absorbenter med eller skulle absorbenten tappa funktion då?
Det tror jag inte.
Själv köpte jag Sanela gardintyg från Ikea, finns i flera färger. Det gör jobbet fin fint och är lättjobbat eftersom det följer med remsa som man styker fast fållnigen ner mot golvet med. Ett stadigt och snyggt sammetstyg! Men har man högre är 2.50 till tak går det kanske bort!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70230187/
Tror du inte att det funkar eller tror du inte absorbenterna tappar funktion?Sanela är ett alternativ men vill helst inte ha hål i gardinen.
Johan_Lindroos skrev:Fram med symaskinen och skarva!
misanplass skrev:Ikeas Sanela; är dom för täta eller för glesa gentemot den variant IÖ rekommenderar? Eller är det hur ljudet träffar/studsar mot tygets båda sidor som avviker mot rekommenderat tyg? Troligtvis är det en kombination förstås men vet man vad som avviker så kanske det går att hitta en lösning. Om det skulle behövas alltså. Sanela kanske funkar fint hos mig.
hifikg skrev:misanplass skrev:Ikeas Sanela; är dom för täta eller för glesa gentemot den variant IÖ rekommenderar? Eller är det hur ljudet träffar/studsar mot tygets båda sidor som avviker mot rekommenderat tyg? Troligtvis är det en kombination förstås men vet man vad som avviker så kanske det går att hitta en lösning. Om det skulle behövas alltså. Sanela kanske funkar fint hos mig.
Merete o Sanela är ganska lika, men Sanela har en mer sammetslik yta. Merete uppges vara 5 cm bredare också... jag högg ett par längder idag, men ångrade mig på väg mot kassan. Kom på att jag har några riktigt tunga sammetstyger som jag kan prova med innan jag bestämmer mig.
hifikg skrev:Upptäckte nu att Scenmolton som det länkades till tidigare i tråden inte alls är särskilt dyrt... 105 kronor per meter och då är det 3 meters bredd! Betydligt kraftigare än IKEA alternativen.
http://www.ljudbalans.se/
misanplass skrev:hifikg skrev:Upptäckte nu att Scenmolton som det länkades till tidigare i tråden inte alls är särskilt dyrt... 105 kronor per meter och då är det 3 meters bredd! Betydligt kraftigare än IKEA alternativen.
Betydligt kraftigare än IKEA alternativen behöver nödvändigtvis inte vara bättre...
hifikg skrev:misanplass skrev:hifikg skrev:Upptäckte nu att Scenmolton som det länkades till tidigare i tråden inte alls är särskilt dyrt... 105 kronor per meter och då är det 3 meters bredd! Betydligt kraftigare än IKEA alternativen.
Betydligt kraftigare än IKEA alternativen behöver nödvändigtvis inte vara bättre...
Så kan det förstås vara, men varför skulle just IKEA råka tillverka den optimala gardinen?
misanplass skrev:Det gör dom troligtvis inte. Det var ju därför jag ställde mina frågor, för att få veta vad som skiljer mot det av IÖ rekommenderade tyget.
hifikg skrev:misanplass skrev:Det gör dom troligtvis inte. Det var ju därför jag ställde mina frågor, för att få veta vad som skiljer mot det av IÖ rekommenderade tyget.
Ah, okej. På grund av min takhöjd är de färdiga längder som IKEA erbjuder inte helt optimala, det var bl a därför jag avstod från att köpa Merete idag. Kollade aldrig priset på Scenmolton, utgick från att det var dyrt. Tokigt va?
hifikg skrev:Om man köper gardiner/draperier som är 250 cm höga och har närmare 4 meter i tak, ska man då hänga dem så att det blir tomt upptill, eller så det blir tomt nedtill, om man bara tänker på ljudet. Estetiskt borde det bli snyggast om de hängde hela vägen uppifrån och lämnade en dryg meter till golvet. Kanske.
Funderar på några meter Merete (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/00120979), inspirerad av bilderna från Bassmans Ino-rum, det ser så ombonat och skönt ut jämfört med mina kala väggar. Eller är det helt förkastligt att ha "för korta" draperier?
hifikg skrev:misanplass skrev:hifikg skrev:Upptäckte nu att Scenmolton som det länkades till tidigare i tråden inte alls är särskilt dyrt... 105 kronor per meter och då är det 3 meters bredd! Betydligt kraftigare än IKEA alternativen.
Så kan det förstås vara, men varför skulle just IKEA råka tillverka den optimala gardinen? Å andra sidan säljer de bordet LACK också och alla vet ju att det är det enda rätta att ställa en skivspelare på
Fast tre meters bredd är användbart och för mig är det en fördel att kunna beställa så många meter jag behöver istället för de färdiga längder som IKEA serverar.
Finns det något negativt med att använda Scenmolton som draperier? Öppen fråga till den som vet, eller tror sig veta.
Intressant berätta mer när du fått pris, jag beställde varuprover direkt.NirreFirre skrev:Hej, väcker denna tråden då jag letar gardintyg. Har tidigare beställt gardiner från http://shop.tyghuset.se/ och ringde dem för att fråga om Svensson Markspelles 'Inbetween' och hör och häpna när Lena (tror jag) började prata om att det är väldigt dyrt och hon haft en "ljudnördskund" som hade haft "Sveriges bäste ljudtekniker" hemma hos sigoch testat ett nyare tyg med mycket bra skrikresultat... hmm, vem är denne ljudtekniker månntro, hehe.
Det är detta tyska tyg och hon skulle återkomma med priser och färgval: Drapilux akustik:http://www2.drapilux.com/en/technik_verfahren/drapilux_akustik.php. Rätt effektfull produktfilmFraunhofer institutet har testat men jag har inte lyckats hitta resultaten... :/ än
Kan nog bli ett köp om man får testresultaten och ett bra pris.
Alexi skrev:Intressant berätta mer när du fått pris, jag beställde varuprover direkt.NirreFirre skrev:Hej, väcker denna tråden då jag letar gardintyg. Har tidigare beställt gardiner från http://shop.tyghuset.se/ och ringde dem för att fråga om Svensson Markspelles 'Inbetween' och hör och häpna när Lena (tror jag) började prata om att det är väldigt dyrt och hon haft en "ljudnördskund" som hade haft "Sveriges bäste ljudtekniker" hemma hos sigoch testat ett nyare tyg med mycket bra skrikresultat... hmm, vem är denne ljudtekniker månntro, hehe.
Det är detta tyska tyg och hon skulle återkomma med priser och färgval: Drapilux akustik:http://www2.drapilux.com/en/technik_verfahren/drapilux_akustik.php. Rätt effektfull produktfilmFraunhofer institutet har testat men jag har inte lyckats hitta resultaten... :/ än
Kan nog bli ett köp om man får testresultaten och ett bra pris.
"Pagunette Gruppens dotterbolag DRAPILUX of SCANDINAVIA är det bästa valet, där funktion och säkerhet ska vara i topp.DRAPILUX er en av Europas ledande producent av flamsäkra miljöcertifierade inredningstextilier med absolut högsta krav på SÄKERHET och FUNKTION.
DRAPILUX värdsunika tekniska innovativa linje har resulteret i tilläggsfunktioner för luftrening = AIR och antibakteriell effekt = BIOAKTIV samt ett urval med AKUSTISKA egenskaper."
Elfsberg skrev:Hur exakt veckas tyget i mätningarna? Vad är mycket och vad är lite?
Frutti skrev:Vilka IKEA-tyger tror ni är bäst?
-Palle- skrev:Ni som kör med draperier hur mycket extra tyg har ni per meter för att få till en snygg veckning? Är det för mycket med 2x?
-Palle- skrev:Ni som kör med draperier hur mycket extra tyg har ni per meter för att få till en snygg veckning? Är det för mycket med 2x?
NirreFirre skrev:Sådärja, har ännu inte fått priser men har fått och hittat ett gäng tyger med mer eller mindre bra akustiska (verifierade) egenskaper.
OBS: avstånden till vägg är olika så resultaten är INTE direkt jämförbara. Jag tror (?) inte det går att beräkna om mätvärden till nya med gemensamt avstånd men om någon kan förklara så gör jag gärna det.
Det är lite synd att man inte har t ex Pagunette 6868, scenmolton, IKEAs olika eller annat "vanligt" tyg att jämföra med i följande graf. Creation Baumann Alphacoustic verkar vara ett vanligt Trevira CS tyg som, om man inte veckar det med 100%, presterar rätt kasst under 1600Hz. (spekulation) Troligen är det tunnare polyestertyger ligger, IKEAs lite tjockare grejer presterar nog ungefär som de medelbra men att vecka tyget är definitivt ett bra (om än lite dyrt iom 1,7-2x bredden behövs) tips.
Acousticalsurfaces Acousti-Curtain tog jag med bara för att jag hittade det och det presterade ok. Kom gärna med länkar från era googlingar så kan jag komplettera.
M a o; Drapilux Akustik verkar väldans bra, t o m bättre än många panelprodukter (se min panelrapporttråd här) när man veckar det (vid 315Hz):
Kan vara intressant att känna till angående Pagunette:"Pagunette Gruppens dotterbolag DRAPILUX of SCANDINAVIA är det bästa valet, där funktion och säkerhet ska vara i topp.DRAPILUX er en av Europas ledande producent av flamsäkra miljöcertifierade inredningstextilier med absolut högsta krav på SÄKERHET och FUNKTION.
DRAPILUX värdsunika tekniska innovativa linje har resulteret i tilläggsfunktioner för luftrening = AIR och antibakteriell effekt = BIOAKTIV samt ett urval med AKUSTISKA egenskaper."
Några källor:
http://www.creationbaumann.com/produkte_detail_en,,409315,detail.html%3Fmarkierung_en,6427.html
http://dl.dropboxusercontent.com/u/12496156/akusikdata/Drapilux.204.flat.pdf
http://dl.dropboxusercontent.com/u/12496156/akusikdata/Drapilux.204.pleated1.7x.pdf
Testresultat alla Drapiluxtyger (tyska, sök på 204 eller 206 för akustiktygerna)
http://www.ljudbalans.se/upload/Ljudabsorberande%20textil%20Inbetween.pdf
http://www.acousticalsurfaces.com/acoustical_drapery/pdf/93799_ASI_nrc.pdf
Mich skrev:En härlig ny matta är ATTIKA från Strehög (svensk distributör).
Saxony, Polyamid, FusionBack, garnvikt 1950 g/kvm, totalvikt 2720 g/kvm, totalhöjd 17 mm.
Det är en ny modern matta som är mjuk och glansig. Luggen är lite ojämn och den ger ett härligt synligt intryck och även mjuk härlig känsla om man tar på den. Mjukt tyg på baksidan, så väggarna inte skadas vid läggning. Finns i häftiga färger så som Plommon och Turkos. Tyvärr rätt dyr matta, 750 kr/m2. Den tillverkas av Associated Weavers i Belgien och de kallar den L'Amour. Denna matta säljs även under namnet SoHo hos Kilands mattor i Jönköping (även via internet, mycket bra service med svar på frågor). De vill ha 545 kr/m2! De har inte alla häftiga färger, men en läcker ljusgrå finns och några till.
Xenod skrev:Vilken matta köpte du Nattlorden? Vad var det som gjorde att denna var sämre tekniskt? Verkar vara ganska lagom lugghöjd iaf!
misanplass skrev:Någon som sparat en stuvbit av det omtalade Pagunette-tyget och som kan tänkas att skicka ett par cm2 till mig?
För "blåstest" och okulärbesiktning.
kneten skrev:Jag vill påminna om draperityget som till förväxling är likt Pagunettes sammetstyg och har klarat IÖ:s "blåstest" när jag var hos honom och köpte a1-t. Draperiet heter "Samuel" och är färdigsytt med veckband. Det finns i flera färger. Bredd 1,40 m längd 3,0 m. Pris 299:-/styck (längden kan vara i längsta laget för de flesta men klipp av och gör kuddöverdrag). Draperierna finns att köpa hos "Ohlsons Tyger" i Stockholm Sveavägen 34.
E skrev:Är det impregnerings- och flamskyddsmedel i alla mattor och draperier?
Mvh E*
spuj skrev:För den som vill ha draperier som kan dras fram och tillbaka med bibehållna perfekta veck rekommenderar jag starkt att använda "glid på snöre"från tex Kirsch. Används tillsammans med ett band i plast (minns ej vad det heter) som sys på draperierna och detta gör att du har veck som håller sig perfekta.
http://www.kirsch.se/produkter_se/produ ... enor-flexi
http://www.kirsch.se/MediaBinaryLoader. ... e2ae517b29
TomKokk skrev:Tips på en stor butik med bra utbud & och massor av tyg i Stockholm!
Dags att klä ljudabsorbenter. Grått/silvrigt tyg.
I massor av varianter, grått med typ silvertrådar i osv.
Alla tips tas gärna emot med en länk om möjligt?
Hoppas Ni vi vet ungefär vad vi söker?
God fortsättning på det Nya Året!
blacklabel skrev:Nu när jag själv håller på och bygger min alldeles egna bio funderar jag på rätt gardiner. Scenmolton är för tjockt. Vad tror ni om http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop ... _2951.aspx
Eller fungerar IKEA Sanela? Klarar de det berömda blåstestet?
E skrev:Det där blåstestet, syftar det till att utröna huruvida tyget kommer att fladdra
i takt med byxbenen eller?
Mvh E*
DQ-20 skrev:E skrev:Det där blåstestet, syftar det till att utröna huruvida tyget kommer att fladdra
i takt med byxbenen eller?
Det handlar om att draperierna (ETT JÄVLA P) skall vara "lagom" dämpande om de främst är ämnade att dämpa efterklang. Det är de när de är "lagom" genomsläppliga och ger "lagom" motstånd när luft passerar ("blåstest"). Genom multipla reflektioner kommer det att ske en "avhyvling" av ljudet varje gång den passerar tyget. Eftersom ljudet studsar ganska många gånger på bråkdelen av en sekund i ett litet rum så kan man då få en "lagom" efterklang utan att hela rummet blir döddämpat. Så uppfattar i alla fall jag det.
/DQ-20
Fostex skrev:Gärna!
Xenod skrev:Nu känns det som att alla bra tygsorter som rekommenderats i denna tråd har utgått, förutom IKEAs Merete och Sanela (som det är oklart om de fått IÖ-approved-stämpeln?).
Nu behövs det nya tips på tyger som går att köpa idag!
Jag funderar på en ultrabudgetvariant, kan man ta typ lakansväv eller linneväv? Som "Ditte" (lakansväv) på Ikea för 19kr/m? Det är ju en enorm priskillnad mot de fina Pagunette-tygerna. Men det kanske är för tunt?
AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv draperier av ikeas ditte. Dock ganska så mycket så man får ordentligt med veckning på den.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv draperier av ikeas ditte. Dock ganska så mycket så man får ordentligt med veckning på den.
Hur tjockt är Ditte? Tänker att det verkar lite tunt men kanske hjälper att man veckar det rejält?
darkg skrev:Nattlorden nämnde jysks krossad velour i något sammanhang, kanske kan vara nåt.
E skrev:Om det är för tunt men billigt så kanske det funkar med flera lager?
Det kan ju bli mer flexibelt också om det är ett önskemål.
Mvh E*
Glasmannen skrev:Så här gött sitter jag och min familj och njuter av guru junior. Och tyg från rusta/ikea
Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
blixten_no1 skrev:Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
Kolla bauhaus. Har för mig att mattan hette everest.
Dock fanns den bara i en färg.
Glasmannen skrev:Nice! Ser fram emot bilder
philipbtz skrev:Har köpt 14 rullar av Jysks krossade velour (svart såklart). Satt upp 10 stycken än så länge och det blev riktigt bra tycker jag. Rummet blev mycket mörkare och ljudbilden är något skarpare.
philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.
Xenod skrev:philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.
Kan inte någon länka till nåt bra om dessa hälsorisker? Finns det verkligen en hälsorisk om man spänner tyg framför? Jag menar, hur lätt lossnar fibrerna (en absorbent pillar man ju inte på men kan drabbas av vibrationer pga höga ljudtryck) och tar de sig då ut genom tyget?
darkg skrev:Bra! Lin, hampa & fårull (och ev. något mer?) bör beaktas.
philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med detmen å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452
Xenod skrev:philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med detmen å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452
Ok, om det är farligt att hantera lin, hampa och bomullsisolering pga att det inte kan brytas ner om man råkar andas in skiten - varför vill man då ha det för sina hälsofördelar över stenull? Det verkar ganska vanligt att man är orolig att mineralull ska släppa farliga fibrer i luften när det används som material i aborbenter, ofta med tyg över. Men om mineralull släpper fibrer genom tyget på detta sätt, då borde väl även de organiska isoleringarna också göra det?
Mich skrev:Farligt och farligt....
//snip
Nahaz skrev:Är det någon som lagt Everest från Bauhaus som vet om mattan andas? Jag söker en heltäckningsmatta som kan ligga direkt på klinker i källare. På Bauhaus hemsida finns ingen sådan info.
andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......
/Anders
andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......
/Anders
blixten_no1 skrev:andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
/Anders
Hur lång sträcka pratar vi om?
Kirschs eliteskena är väldigt trevlig.
Nattlorden skrev:Och hur mycket extra plats finns runtom/utanför. (Finns bara platsen kan man sticka en rundstav genom tre skruvöglor med rätt metod. )
Johan_Lindroos skrev:andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
/Anders
Eeeeh, borrmaskin.
andershelin skrev:Nattlorden skrev:Och hur mycket extra plats finns runtom/utanför. (Finns bara platsen kan man sticka en rundstav genom tre skruvöglor med rätt metod. )
Finns ingenting runtom/utanför......
Kan gå att trä en rundstav genom tre stycken sånadär skruvöglor och sen fästa dem i taket.....får leta på byggvaruhuset....
http://www.bauhaus.se/mittfaste-tak-for ... archpage-1
Finns tremeters rundstavar...får skarva...
/Anders
andershelin skrev:Borde ju fungera om jag tar staven lika lång som rummets bredd. Kan ju trä på de tre takfästena INNAN jag fäster dem i taket? Med tyget redan påträtt förstås.....
Blir liksom ett "paket" som skall fästas i taket då....
Kan ju ta den någon cm kortare för säkerhets skull....
Nattlorden skrev:andershelin skrev:Borde ju fungera om jag tar staven lika lång som rummets bredd. Kan ju trä på de tre takfästena INNAN jag fäster dem i taket? Med tyget redan påträtt förstås.....
Blir liksom ett "paket" som skall fästas i taket då....
Kan ju ta den någon cm kortare för säkerhets skull....
Om fästena inte behöver roteras vid ditsättningen, ja. Men. Du behöver någon form av hjälp för att inte få för mycket belastning när du skruvar den första i alla fall.
andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?
Anders
andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Anders
DVD-ai skrev:Om man ska köpa scenmolton, ska det vara 300g eller 330g versionen av den flamskyddade ?
Det finns ju 2olika nu ju, och då börjar man ju såklart undra om den tyngre är bättre ?!
Jag står i startgroparna att beställa 10m för att komplettera min drapperier hemma och öka effektiviteten på dom.
Xenod skrev:
Jag fick för mig att det var den flamskyddade versionen som vägde 330g och den som inte är det väger 300g? Vad som är bäst beror nog på applikationen. T.ex. hos mig där jag har draperier framför bokhyllor så var Scenmolton för tätt sa IÖ (jag kör scenmolton just nu ändå eftersom jag hade det kvar sen förra boendet).
AndreasArvidsson skrev:andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Anders
Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.
AndreasArvidsson skrev:andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Anders
Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Anders
Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...
Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...
Där tror jag precis tvärt om. Bör påverka efterklangen en hel del om man hänger dem en bit ut.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...
Där tror jag precis tvärt om. Bör påverka efterklangen en hel del om man hänger dem en bit ut.
philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.
philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.
Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.
sworks skrev:På eventgross.se tar de 110 kr lm för 330 gr....
sworks skrev:Hej
Det finns en variant av scenmolton tyg som är borstat men som har en vikt om 500 gr per m2. Har dock ingen aning om tyget är bra och då i vilket sammanhang men tyget säljs med argumentet citat
" .... är ett kraftigt och ljudabsorberande tyg. I och med sin borstade yta tränger ljudet enkelt in i textilen och absorberas. Vikten på 500 g/m2 gör det ljudabsorberande tyger riktigt effektivt. Används mycket bakom andra tyger som draperier och ridåer för att absorbera ljud." slut citat
andershelin skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:kan bekräfta att det hjälper mot echo iaf. Sen är det alltid trevligt att det blir mörkt i rummet. Tycker även tyget är ganska snyggt.
Går utmärkt att använda som bordsduk dessutom, det har vi använt den till i många år. Bra med alla olika färger då.
Nån som inte är så positiv, tror jag..... :-/
Xenod skrev:Fast det tar ju superlång tid att sy upp dem till draperier så det arbetet kan man ju behöva sörja ett tag
Nattlorden skrev:andershelin skrev:Nattlorden skrev:
Feltolkning. Jag gav bara tips om ytterligare användningsområden. Jag använder ju den själv som draperi i min bio!
andershelin skrev:Nattlorden skrev:andershelin skrev:
Feltolkning. Jag gav bara tips om ytterligare användningsområden. Jag använder ju den själv som draperi i min bio!
Ok, sorry....mina har inte kommit upp än så jag har ingen kunskap....än......
Nattlorden skrev:Xenod skrev:Fast det tar ju superlång tid att sy upp dem till draperier så det arbetet kan man ju behöva sörja ett tag
Eller så använder man klämmor på skenan bara.
[ Bild ]
andershelin skrev:Ok, jag fick nu det telefonsamtalet jag inte ville ha...... "Tyget för tunt! Det kommer inte att falla bra" uppger modern....meh!!!!!????![]()
Hur har det fungerat hos er som använder dessa? Ett lager, fungerar det eller hänger det ner dåligt?
LarsTruelsen skrev:Hej.
Finns det någon som har bra tips på tyg till "dämplådor" ?
Har 3 lådor med 70mm stenull och acoskivor på det.
Helst ska det vara vitt/stockholmsvit eller beige. Men andra ljusa färgar kan vara intressanta.
Helst inte allt för genomskinligt och inget velour
AndreasArvidsson skrev:Denna använder jag hos mig:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/33080380/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60206098/
Tunn nog att man ser genom ifall man håller upp den framför ansiktet. Jag har den svarta och då räcker ett lager bra. Möjligt att den är för tunn om man tar den vita så att de mörka aco-skivorna bakom lyser genom.
Johan_Lindroos skrev:
Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!
Det där har jag läst och förstår. En sak som jag funderar på dock är, blir funktionen så försämrad att man kunde valt uteslutande mineralull om man ändå skall klä in med tyg? Alltså, går våffelfunktionen om intet med tyg framför?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det där har jag läst och förstår. En sak som jag funderar på dock är, blir funktionen så försämrad att man kunde valt uteslutande mineralull om man ändå skall klä in med tyg? Alltså, går våffelfunktionen om intet med tyg framför?
Det beror på hur glest vävt tyget är.
Tumme skrev:Ingen som vet? Gärna som finns i stockholmsområdet. Har varit och kollat på Everest från Bauhaus och den verkar vara prisvärd men finns det bättre som är dyrare så gör det inte så mycket bara den är bättre.
Thomas
Michael skrev:Jag har letat men hittar inte var du skrivit vad den heter. Din beskrivning och dina bilder får mig att tro att det är:
SoHo = Attika = L'Amour (Associated Weavers Belgien)
Saxony, 100% Polyamid, 5/32 soft twist, FusionBack
Garnvikt: 1950 g/kvm
Totalvikt: 2720 g/kvm
Lugghöjd: 14,5 mm
Totalhöjd: 17 mm
Ljudabsorbering: 35 dB
På mattlandet.se hittar jag en som heter Secret, men de anger 19,5mm. De har haft en "Super Soft", men hittar ingen info om den.
Notera att priset på denna matta (som säljs under olika namn) varierar kraftigt mellan butikerna.
PS. Det finns även en tunnare variant av denna lite lyxiga matta, men jag har inte antecknat vad den heter.
//Michael
music4ever skrev:Någon som vet vad skillnaden är mellan textilmattor och textilplattor? Går det att få textilplattor i "rätt" lugghöjd mm som textilmattor?
music4ever skrev:Okej. Verkar som ege kan tillverka egenvald design på mattan. Kruxet var att de hade miniorder på 100 kvm.
PerStromgren skrev:music4ever skrev:Okej. Verkar som ege kan tillverka egenvald design på mattan. Kruxet var att de hade miniorder på 100 kvm.
Men, din villa är väl större än så?
darkg skrev:Hemtex har kampanj på en "mustig" sammetsgardin Sammy som finns i svart och kanske är nåt för hemmabioentusiaster och annat löst folk. https://www.hemtex.se/article/sammy_130 ... attr1_id=1
niklasmagnus skrev:Någon som har tips på prisvärt svart akustiskt transparent tyg att spänna framför absorbenter, diffusorer och surroundhögtalarna?
Tänkte först köra Ikea Ditte men är den är kanske lite väl tät.
sprudel skrev:niklasmagnus skrev:Någon som har tips på prisvärt svart akustiskt transparent tyg att spänna framför absorbenter, diffusorer och surroundhögtalarna?
Tänkte först köra Ikea Ditte men är den är kanske lite väl tät.
Jag valde Aina istället, linnetyg.
niklasmagnus skrev:Några andra förslag på bra och prisvärt tyg på meter?
music4ever skrev:Finns det verkligen inte någon schysst matta med samma tjocka mjuka botten som Ege Symphony har/hade? Alla prover jag fått hem är tunn botten vilket gör att mattan är inte lika mjuk att gå på.
music4ever skrev:Det som är viktigt för mig är att få samma mjuka känsla under fötterna som med Symphony.
music4ever skrev:Denna verkar trevlig. Frågan är om mattan (undermattan) kan dämpa för mycket?
https://www.underlay4u.co.uk/tredaire-colours-red-11-40mm-sponge-rubber-carpet-underlay.html
"Do the rooms above you make lots of noise
Or do you want to save the ears of the neighbours below?
Then this is definitely the choice to make.
Why?
At 46db, it has the highest soundproof underlay properties of all carpet underlay, so it will act as a very strong barrier to noise. The sound reduction spec is 46db."
....
"What can we say about this amazing underlay?? Colours Red is at the top end of the underlay world, at a luxurious 11.40mm thick it’s a pleasure to walk on this luxury underlay. If you want that little bit extra say in you master bedroom or living room this cheap carpet underlay ticks all the boxes. Its good tog rating means that it will keep the heat in on those cold winter nights, plus with unbelievable Acoustic Properties (weight reduction in impact) you can be assured of peace and quiet."
Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.
Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.
philipbtz skrev:För mig blev det den klassiska Everest från Bauhaus. Är riktigt nöjd med den.
i skrev:
Var får man tag på den här?
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.
Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.
Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.
Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....
Knuttebaloa skrev:Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.
Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.
Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....
Ligger de löst, både under- och heltäckningsmatta eller limmade?
Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:Nattlorden skrev:
Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.
Knuttebaloa skrev:Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:
Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.
Jag kommer förmodligen lägga in matta i ett av rummen i vår nya hyresrätt som vi tillträder senare i sommar. Då det är just hyresrätt blir det inte aktuellt att limma eller ens spika. Så det är gott att höra att det kan funka ändå![]()
Tack!
Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:Nattlorden skrev:
Jag kommer förmodligen lägga in matta i ett av rummen i vår nya hyresrätt som vi tillträder senare i sommar. Då det är just hyresrätt blir det inte aktuellt att limma eller ens spika. Så det är gott att höra att det kan funka ändå![]()
Tack!
Beror väl lite på vad man gör i rummet.... jag skulle inte försöka släpa runt en bokhylla ovanpå helt löslagt. Nu skulle jag jag i princip bara ställa stolarna på plats en gång för alla...
Alexi skrev:Heltäckningsmattor är väldigt tunga och det ska mycket till för att de ska flytta på sig. Jag har aldrig limmat fast heltäckningsmattan trotts att den inte täckt hela golvet så har den inte rört sig.
philipbtz skrev:För mig blev det den klassiska Everest från Bauhaus. Är riktigt nöjd med den.
Frisk skrev:Igår köpte jag IKEA Sanella som kändes bra, läser jag i tråden har just den tagits upp flera gånger, om än ett tag sen senast, är det någon som gjort tester på det tyget nu eller fått utlåtande från Öhman eller annan akustiker?
Jag inväntar lite dämpmaterial, kanske får hoppas Ingvar har vägarna förbi och kan leverera framför att få det skickat för att få ett utlåtande. Skulle förstås köpt tyget innan jag hämtade högtalarna inser jag nu.
-Palle- skrev:Har scenmolton från eventgross och kan inte påstå att jag reflekterat över att det luktade starkt när det var nytt?
Xenod skrev:Jag hade massa scenmolton ett tag som jag köpte från jam.se. Då vill jag minnas att man kunde välja om det skulle vara flamskyddat eller ej, och jag tog den som inte hade flamskydd. Luktade ingenting.
Nu när jag kollar verkar de bara ha flamskyddade varianten och bara grå och vit färg.
Frisk skrev:Frisk skrev:Igår köpte jag IKEA Sanella som kändes bra, läser jag i tråden har just den tagits upp flera gånger, om än ett tag sen senast, är det någon som gjort tester på det tyget nu eller fått utlåtande från Öhman eller annan akustiker?
Jag inväntar lite dämpmaterial, kanske får hoppas Ingvar har vägarna förbi och kan leverera framför att få det skickat för att få ett utlåtande. Skulle förstås köpt tyget innan jag hämtade högtalarna inser jag nu.
Så, äntligen ett svar på denna fråga som varit uppe så många gånger, mötte precis upp Öhman för överlämning av dämpmaterial.
Med reservation av att det var ett väldigt snabbt utlåtande var det i stort ett bra tyg, ganska lagom tjockt men önskvärt vore det om det vore lite glesare, lättare att blåsa igenom. Han tyckte i alla fall jag kunde köra på det tyget utan problem. Men för att vara tydlig, inte helt optimalt.
genstruktur skrev:Vad har ni kört för krok till era draperier? Två eller fyrfingerkrok? Bilder är alltid kul. Jag funderar själv på vad som är snyggast.
genstruktur skrev:Vad har ni kört för krok till era draperier? Två eller fyrfingerkrok? Bilder är alltid kul. Jag funderar själv på vad som är snyggast.
kneten skrev:Om du "genstruktur" syftar på min bild av tyg så är det Pagunette Soft Velvet inköp för länge sedan. Jag har tidigare tagit med tyg från Ohlssons tyger, Samuel hette det och hade med mig en bit till IÖ för att kolla med honom om det klarade "blåstestet" vilket det gjorde, det var nästan identiskt med Pagunettetyget.
Det skall vara av sammetstyp utav syntet och man skall kunna blåsa igen det utan större ansträngning.
Nu har jag en blandning av Pagunette och Samuel. (Jag ser på min bild att jag borde ha snyggat till veckningen något innan bilden togs)
När det gäller fyrfingerkroken så kan man ju även bruka den som tvåfingerkrok också.
genstruktur skrev:Stiligt! Ja det blev riktigt loungekänsla.
Frisk skrev:Såg mycket trevligt ut det där Zappa. hade jag haft mer än 2cm att spela på...
guldfisk skrev:Trådlyft:
Någon som har tips på en rejäl, väggmonterad skena att montera över en dörröppning? Vi vill ha ett relativ tungt draperi mellan kök och vardagsrum. Tätt inpå väggen, så inget utstickande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster