Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:11

för första gången. Mycket trevlig bekantskap, dessutom funkar dom bra i mitt rum, dvs 30 cm framför ett fönster. Rummet är ju ganska stort och piP ganska små, så man kan ju inte låta bli att undra hör pi60 skulle funka.

Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Det borde finnas några här som haft piP och skaffa tex pi60?

Det konstiga var att jag tyckte dessa små pipar hängde med väldigt bra även när man spelade högre i ett 28 kvm stor rum.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2009-10-28 13:10, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-13 15:13

Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:26

shifts skrev:Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
Nej faktiskt inte, jag tycker inte det, med Larsen blev det mer problematiskt, då en del saknades i högbasen. Tyckte det lät väldigt "rakt" i tonkurvan, om det var nåt som saknades så var det lågbas och den påverkas nog inte så mycket, eller alls, om högtalare står dikt mot vägg eller 30 cm ifrån.

Man ska ha klart för sig att min rum är extremt basigt, så tunt lät det aldrig.

Jag prövade även att ställa dom 10 cm från fönstret, men det lät bara tjockt då, för mycket i övre basen (200-400 hz), skulle jag gissa.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Re: Lyssnade på piP idag

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 15:30

_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:54

MattiasKarlsson skrev:
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
Ok, du har nog rätt.

Sen var det det där med att dom kostar runt tre gånger så mycket :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 15:57

Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 16:03

MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 16:13

Hmmm, det får nog någon annan förklara bättre. Är för dåligt insatt. :oops:
Insignalen ÄR referensen

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-05-13 16:39

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?

Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:03

Erol skrev:
_Fredrik_ skrev:

Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.
Det låter ju inte så farligt :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-05-13 17:06

Var inte skillnaderna , på ren svenska, något i stil med lite aningens fylligare mellanbas (som jag tolkade som 200-600 Hz kanske?), lite lite tydligare diskant? Möjligt att jag bara drömt detta dock så stalka mig inte om jag har fel. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Sisko

Inläggav Sisko » 2009-05-13 17:20

Från manifestet:
2006 gjordes efter 10 år en ytterligare uppgradering av pi60, som innehöll ett helt nytt baselement (med basen från pi60s som ”likare” har småsignalparametrarna för pi60-basen justerats så att skillnaderna nominellt nu understiger +/- 0,2 dB 20 – 5000 Hz), med diskantelementet från pi60s (fram till maj 2006) och förstås ett helt nytt delningsfilter.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:26

mrGaskill skrev:Möjligt att jag bara drömt detta dock så stalka mig inte om jag har fel. 8)
Nån måste ta smällen om det blir fel, det vet du. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:34

Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt. :oops:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-13 17:37

Detta gäller för pi60:
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.

Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-13 18:55

sedär, pip!

pip + subwoofers är bättre än ensamma pi60?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-13 19:27

Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-13 19:29

celef skrev:sedär, pip!

pip + subwoofers är bättre än ensamma pi60?

Bättre på vad? Bas?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-13 19:35

piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-13 19:37

_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt. :oops:

Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern. :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:27

paa skrev:

Detta gäller för pi60:
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.

Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Jag tror dom blir för stora och dyra för mig, dessutom äger jag inte ens en bil så det blir svårt med transporter osv. jag måste ge upp snart.

Alexi skrev:Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Det verkar stämma bra, dom känns lite snällare i rummet, på gott och ont.

pingvinlakrits skrev:piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem. :)
Problemet är att den principen inte verka funka när det gäller fönster, det blev bumligt samt att piparna hamnade lite för högt.

peetwa skrev:
_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern. :wink:
Kanske, men i nuläget talar en del för Amphion-burkarna: Jag vet inte om dom är lite mesiga, lite åt Dynaudiohållet, iaf mer än piP? Pip ger ett piggare, men också lite väl slankt intryck i mitt rum, däremot förstår jag att dom är riktiga vinnare när dom har rätt rumsegeskaper, musiken "släpper" jävligt skönt från dom små rackarna.

PiP känns också ljusare/mer öppna, kanske har med spridningsegenskaper att göra? Båda är iaf superbra högtalare och jag har på mig till helgen att bestämma mig. Nåt säger mig att Amphion är ett bra val pga mitt livliga rum samt att dom upplevs lite mindre pressade och ansträngda när man spelar lite högre.

piP känns som små precisionsverktyg, med konturskarp bas. Skulle kunna tänka mig att ha såna i studion faktiskt

I båda fallen hamnar diskanten 75 cm från sidoväggarna.

Ni får bestämma, jag får Amphion för 9600:- av Ljudmakarn (demo ex)
PiP är väl lite billigare, har jag fått för mig.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:30

Jo, en sak till. Jag kör för tillfället Amphions reflexrör pluggade, vad innebär det egentligen, förutom att det blir mindre bas? Förstärkaren får ju jobba lika mycket ändå, tänker jag, ser ni det som en stor nackdel på nåt sätt? Jag har ju 120 rotel-watt som driver och det ska väl räcka tänker jag, iaf i mit rum som har så mycket tillskott.

Jag är ledsen om om detta inte räknas som en Ino-tråd längre, då kan vi ju fortsätta i nån annan avdelning.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 21:47

Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:52

MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)

Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 22:03

De där för 15 papp har basen utbytt mot senaste basen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 22:09

MagnusÖstberg skrev:De där för 15 papp har basen utbytt mot senaste basen.
Dom är nog grymma, det får bli nästa :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-13 22:19

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)

Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.

Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 22:48

DS skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
Öronen nära en bastant vägg ger en rejälbashöjning, 6db, tror jag. Du kanske inte sitter vis en betongvägg, eller så gillar du bas.

Jag tycker det ofta är ett ganska stort lyft att at diffussion på bakväggen (bakom lyssnaren) och sitta en bit ifrån densamma.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-13 22:57

Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 23:26

Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte så :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-13 23:37

_Fredrik_ skrev:
Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte så :)

piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan. Själv gillar jag inte skolan med hårt dämpade rum, då kan man lika gärna lyssna i hörlurar.

Däremot behövs diffusering, dvs man ska undvika kala väggar och golv utan mattor (behöver inte vara heltäckande, bara man bryter upp med varierande reflexionsmönster). Bokhyllor, möbler, rejäl soffa etc - allt bidrar till en bättre akustisk miljö. Hellre lite "övermöblerat" än en massa dämpmattor på väggarna.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 23:58

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:

piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan. Själv gillar jag inte skolan med hårt dämpade rum, då kan man lika gärna lyssna i hörlurar.

Däremot behövs diffusering, dvs man ska undvika kala väggar och golv utan mattor (behöver inte vara heltäckande, bara man bryter upp med varierande reflexionsmönster). Bokhyllor, möbler, rejäl soffa etc - allt bidrar till en bättre akustisk miljö. Hellre lite "övermöblerat" än en massa dämpmattor på väggarna.

/ B
På helt ovetenskaplig basis håller jag med dig. Jag tycker att man ofta hör rum, hemma hos folk och i butiker, som slängt in massa mjuka grjer överallt, det första som sticker är ju diskanten eller att högbasen blir för framträdande, man måste verkligen veta vad man gör när man absorberar och det gör inte jag. Jag har faktiskt ganska ok med diffusion hemma, dock en ganska hård klang, Amphion smörigare, i jämförelse med piP, framtoning passar rummet bättre. Jag känner igen mig från min Genleclyssning på jobbet och om den är helt neutral eller inte vet jag inte, men det är min referens.

När jag lyssnat ett tag så tycker jag Amphionburkarna tar fram klanger/reverb i musiken på ett sätt som jag är van vid. I like :D

Ska ge piP en till lyssning imorgon, men jag misstänker att dom är en aning små för rummet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-14 00:00

Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B

Det blir påtagligt oroligare i övre registret, vid spelning med starkare volympådrag, utan att ha dämpning intill dem.
Annars upplever jag mest skillnad i stereoperspektivet då, pga osymetrisk möblering etc, som dämpningen hjälper mot.

Min uppfattning hittills.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 00:12

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B

Det blir påtagligt oroligare i övre registret, vid spelning med starkare volympådrag, utan att ha dämpning intill dem.
Annars upplever jag mest skillnad i stereoperspektivet då, pga osymetrisk möblering etc, som dämpningen hjälper mot.

Min uppfattning hittills.

Du har säkert rätt. Men jag tror inte piP är svårare än andra högtalare. Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-05-14 08:15

Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

:D Jag tycker ganska tvärtom att mina piP är mer spelglada och uppsluppna gentemot vad jag bedömer är helt neutralt. Som "torra" och "kontrollerande" skulle jag definitivt inte beskriva dem.

Konstigt hur olika man kan uppleva samma högtalare, men det är väl rätt talande för hur den akustiska miljön och den personliga referensramen spelar in.

Mina piP står placerade "by the book" med en 1 x 1 m "våfflad" akustikskiva bakom varje högtalare, och högtalarna - faktiskt på väggstativ - är så dikt an mot skivan det går med hänsyn till att de är inviklade rakt mot lyssningsplatesen (eller t.o.m. lite framför).

Rummet f.ö. är relativt vädämpat med tygmöbler & stora ryamattor. Diffusion bakom lyssningsplatsen finns i form av en välfylld skiv-/ bokhylla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 08:35

Conan skrev:
Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

:D Jag tycker ganska tvärtom att mina piP är mer spelglada och uppsluppna gentemot vad jag bedömer är helt neutralt. Som "torra" och "kontrollerande" skulle jag definitivt inte beskriva dem.

Konstigt hur olika man kan uppleva samma högtalare, men det är väl rätt talande för hur den akustiska miljön och den personliga referensramen spelar in.

Referenserna skiljer sig säkert åt. För att inte tala om vad man lägger in för värdering i orden.

Jag jämför till exempel gärna med mina DQ10:or eftersom jag har så lång erfarenhet av dem. Dessa tycker jag är spelglada och framför allt har ett stort ljud som inte piP har. DQ10 blommar ut på ett helt annat sätt. Det är detta som jag menar att piP är lite torra, eller ska vi kanske kalla dom "tillknäppta"? I vilket fall har dom en mindre ljudbild, allt känns nerskalat jämfört med mina högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-05-14 09:04

DQ10 har en "artificiellt stor" ljudbild, så det är inte alls konstigt.

Detsamma som du säger skulle jag säkert också sagt om jag hade gått direkt från mina gamla Magnaplanar till piP.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 09:10

Nattlorden skrev:DQ10 har en "artificiellt stor" ljudbild, så det är inte alls konstigt.

Detsamma som du säger skulle jag säkert också sagt om jag hade gått direkt från mina gamla Magnaplanar till piP.

Hm. Hur definierar man en artificiellt stor ljudbild? Du kan mycket väl ha rätt, mer hur vet man hur det ska låta? Vad är referensen? Jo, jag vet, det som finns på fonogrammet (enligt vissa i alla fall) :-)

Men hur avgör man vad som är korrekt ljudbild, mäter den med tumstock?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-05-14 09:24

Bill50x skrev:Men hur avgör man vad som är korrekt ljudbild, mäter den med tumstock?

Tja... om det inte explicit är specificerat avstånd till bakvägg (=högtalaren konstruerad med tanke på korrekt återgivning vid detta avstånd) t.ex. så är den delen av ljudbilden som beror på tidsgången på studsen i bakvägg artificiell - för den har ingen koppling till inspelningen och dess egenskaper då den förändras av din valda placering.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 10:12

Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-14 10:42

_Fredrik_ skrev:
Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?
Det är enkelt :) Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar, eftersom det fungerar som ett filter. Eftersom du håller på med film kan vi ta filmvärlden som ett exempel, DV blev jättepopulärt med ett filter som gav väldigt speciell kontrast och ett tag gjordes allt i det, även jag tyckte det såg snyggt ut i början, men nu när man ser musikvideos gjorda med det filtret, tycker jag bara det ser filtrerat fult och billigt ut, jag har tröttnat helt enkelt. Men jag kommer aldrig tröttna på verklighetstrogna bilder/filmer.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 11:11

Alexi skrev:
_Fredrik_ skrev:
Det är enkelt :) Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar, eftersom det fungerar som ett filter. Eftersom du håller på med film kan vi ta filmvärlden som ett exempel, DV blev jättepopulärt med ett filter som gav väldigt speciell kontrast och ett tag gjordes allt i det, även jag tyckte det såg snyggt ut i början, men nu när man ser musikvideos gjorda med det filtret, tycker jag bara det ser filtrerat fult och billigt ut, jag har tröttnat helt enkelt. Men jag kommer aldrig tröttna på verklighetstrogna bilder/filmer.
Håller med helt och hållet, men jag tycker inte att dom känns så "färgade", jag antar att du lyssnat på dom? Kan du beskriva färgningen på nåt sätt?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 17:17

Alexi skrev:Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar...
Jag står på mig, Alexi och är jätte-nyfiken på hur du tycker att denna färgning yttrar sig på Amphion Argon 2, så ska jag lyssna efter den själv, man kan ju missa sånt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-14 20:15

Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 20:58

RogerGustavsson skrev:Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!
Det är massa saker jag tycker är bra med Amphion, men framförallt, så känns den mindre ansträngd än pip i mitt rum, jag är ganska säker på hur "stor" ljudbilden och röster ska kännas på vissa inspelningar, men självklart har jag har jag en referens på lyssningen som i sig kan vara inkorrekt, det rör sig iaf om Ingemar Ohlsson-ritade rum med Genelecmonitorer i. Självklart så kan Genelec anses som ett färgat system, men vilket är inte det? Jag tycker att amphionburkarna presenterar nåt som påminner om lyssningen på mitt jobb, mer än vad piP gör.

Det jag främst lyssnar efter är att inget sticker ut och snor uppmärksamhet, detta tycker jag att Amphion klarar bra, så vitt jag kan höra, jag har ju bara lyssnat på dom en kväll. Jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på en högtalare, utan snarare tänka på hur den funkar med rummet, om man nu inte har ett ekofritt rum.

Det ska bli spännande att jämföra de båda ikväll, då jag har förmånen att ha båda hemma.

Om ni är kritiska till Amphion Argon vore det intressant att höra era tankar om detta, tycker det är svårt ändå, att på två-tre dagar bestämma vilken högtalare som man förmodligen kommer att trivas bäst med.

Det som talar mest för piP är deras upplevda rappa bas, tycker dom spöar det mesta jag har hört där.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 21:03

RogerGustavsson skrev: Imponatorköret är förädiskt!
piP imponerar mer än Amphion, helt klart, det är lite det jag är rädd för, tycker släppet från högtalarna är helt fantastiskt, så fantastiskt att jag kan bortse från att dom låter lite väl slanka (i mitt rum och med min lite felaktiga placering).

Det handlar kanske mest om att välja högtalare efter vad som spelar minst dåligt med rummet :?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-05-14 22:26

Hmm. Argon II sägs ju vara helt OK och det lilla jag hört av den hos Ljudmakarn avskräckte inte. (Det gör däremot det nya, höga priset på Anniversary-modellen.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 22:54

guldfisk skrev:Hmm. Argon II sägs ju vara helt OK och det lilla jag hört av den hos Ljudmakarn avskräckte inte. (Det gör däremot det nya, höga priset på Anniversary-modellen.)
ja, det kan nog va ett sätt att kräma ut lite mer ur nervösa audiofiler. Också konstigt att plocka bort "standard modellen".
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 23:29

Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-14 23:36

_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?

Mark & Daniel. :)

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 23:42

_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?
Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 23:46

Din motivering saknas helt och hållet. (om att varför Fredrik ska välja Amphion) Men du verkar ändå avråda. Jag blir helt konfunderad!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 23:54

MagnusÖstberg skrev:

Vem tror ni vinner?
Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?
Det är tveksamt, det jag är lite rädd för att jag ska hamna i samma sits som med Larsen 6:orna, dvs för för lite av den högra basen.
Johan_Lindroos skrev:

Din motivering saknas helt och hållet. (om att varför Fredrik ska välja Amphion) Men du verkar ändå avråda. Jag blir helt konfunderad!
jag måste säga att jag också blev lite konfunderad.

Jag upplever inte Amphion som färgade, hemma hos mig, dom är dock inte lika "tydliga" som piP. Finns det tex mycket djupleds-info så tar piParna fram det mer, det blir mer påtagligt. Lite mer exakt och lite mer analytiskt, om man får använda det ordet. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-15 01:16

Fredrik, bry dig helt enket inte om Alexis uttalande. Det var ju helt innehållslöst. Jag känner alexi, så jag tror inte att han tar illa upp att jag "klagar" lite på honom!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-15 03:01

_Fredrik_, Finns det någon annan vägg du skulle kunna testa pipen emot? Det kan vara intressant och höra dom så som dom ska stå :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-05-15 12:18

Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 12:57

enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john
Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-05-15 13:20

_Fredrik_ skrev:
enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john
Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.

Är du säker? Och modelerna hjälper väll till att få bukt med rumsresonanser även ovanför 80 hz?

/en john som bara spekulerar utan att veta

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-15 14:26

Nejdå jag tar inte illa upp. Jag ska försöka vara tydligare :)

Jag tror Amphion gör jättebra högtalare generellt, de modeller jag hört har alla legat långt över medel, vet inte om jag hört just denna modell dock. Jag tror också som jag tidigare sagt att Amphion passar ditt rum bättre, så som du har det just nu.

Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-05-15 15:59

Alexi skrev:Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.

Då kan han säga därhemma "de lät bäst på jobbet i alla fall"... :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 16:00

Alexi skrev:Nejdå jag tar inte illa upp. Jag ska försöka vara tydligare :)

Jag tror Amphion gör jättebra högtalare generellt, de modeller jag hört har alla legat långt över medel, vet inte om jag hört just denna modell dock. Jag tror också som jag tidigare sagt att Amphion passar ditt rum bättre, så som du har det just nu.

Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.
Det är ju en idé, samtidigt så finns det ju ingenstans att placera stativhögtalare, Genelecmonitorerna är infällda i väggarna på 1.5 meters höjd, för nå över skärmar och bord/konsoler.

Sen är jag lite lat också.

Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.

Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Fortsättning följer.

Mattias, jag ska testa dom på en långvägg och dikt mot, ikväll.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 16:04

En fråga till; hur illa är det att ha piP på 60 cm höjd, eller vad är tanken med 50 cm placeringen, basstöd från golvet eller?
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-15 17:12

Fredrik: tanken med placeringen på 50cm höjd är att diskantspridningen då hamnar i rätt intervall: från öronhöjd sittandes (minns inte exakta centimetersiffran, typ 74cm) och upp till runt 2m "öronhöjd" så man kan sitta och stå och lyssna utan försämring.

Blir det högre än 50cm så skjuts ju det intervallet uppåt och dessutom tror jag man kan få problem med störande golvreflexer.

Ungefär så. Med reservation för att ev missuppfattningar.
:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-15 18:45

_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta :lol:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 20:22

Alexi skrev:
_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 20:34

pingvinlakrits skrev:Fredrik: tanken med placeringen på 50cm höjd är att diskantspridningen då hamnar i rätt intervall: från öronhöjd sittandes (minns inte exakta centimetersiffran, typ 74cm) och upp till runt 2m "öronhöjd" så man kan sitta och stå och lyssna utan försämring.

Blir det högre än 50cm så skjuts ju det intervallet uppåt och dessutom tror jag man kan få problem med störande golvreflexer.

Ungefär så. Med reservation för att ev missuppfattningar.
Tack för förklaringen, pingvinlakrits!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-05-15 22:38

_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Det är helt ok, men det vore bra om du kunde säga att piPs är bäst. Det skulle kännas bäst, för mig. :) (mina högtalare...)

Allvarligt, hur går det? Finns det blider? :)

/N

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 00:12

eNils skrev:
_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Det är helt ok, men det vore bra om du kunde säga att piPs är bäst. Det skulle kännas bäst, för mig. :) (mina högtalare...)

Allvarligt, hur går det? Finns det blider? :)

/N
Jag kan ta lite pics av dom imorgon. Dessvärre tror jag inte att det blir nån av dom, har kollat lite film under kvällen och tycker att Amphions återhållna diskant pajar en del, det låter faktiskt lite onaturligt. piParn skulle, som sagt tusen gånger, må bra av en bättre placering och på så sätt "fylla ut" lite bättre.

Känner mig lite trött och utmattad på högtalare, så det kanske bäst att ge fan i det ett tag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-16 08:13

en liten fin sammanställning av intryck som avslutning tycker jag skulle vara passande, som en köpguide för oss döva
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-16 09:00

Trist Fredrik, mycket tråkigt att höra. Kanske ett par ägg kommer lösa dina
placeringsproblem när de väl lanserats? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 11:20

shifts skrev:Trist Fredrik, mycket tråkigt att höra. Kanske ett par ägg kommer lösa dina
placeringsproblem när de väl lanserats? :)
Det har hänt grejer. piP tog hem en rungande seger imorse. Återkommer lite senare om hur det gick till. Nu måste jag lämna igen en massa högtalare. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 12:21

Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:16

MattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggen, detta har jag förstås provat en massa gånger men med resultatet att det låtit otroligt luddigt och tjockt. eNils som har lånat ut piP till mig skickade med SD-kuddar som jag högaktningfullt skitit i då jag alltid trott att sån var ytterst marginellt i form av ljudförbättning.

Imorse hade jag bestämt mig för att lämna tillbaka både Amphion och piP och titta vidare på annat, skittrist. Imorse bestämde jag mig för att ge piP en sista chans och för säkerhets skull använde jag kuddarna..

Tjockheten var helt borta, allt var typ helt grymt! :D

Alla grannar i huset ringde på dörren och frågade vad det var som lät så bra och korrekt. det blev en stor fest men nu ska högtalarna tillbaka till eNils, som varit snäll nog att låna ut. Så nu är det jakt som gäller, jag hatar att vänta, jag är en rastlös jävel.

Helt allvarligt; jag återkommer i med intryck när jag får mina och i nyktert tillstånd. Men det jag har hört, med reservation för nyhetens behag, är det bästa jag hört i ett vanligt rum med taskig dämpning.

Jag är fan i himlen.
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 14:19

Det var som fan!
8O

Jamen, grattis då... :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:28

pingvinlakrits skrev:Det var som fan!
8O

Jamen, grattis då... :)
Tack!

Ett förtydligande: Anledningen till att skillnaden blev så stor med och utan kuddar var att hela fönsterskivan av sten börja resonera, jag fick inte samma skillander när piP stog på pallar. Helt sjukt stor skillnad i fonstret, vem som helst skulle höra skillnaden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-16 14:31

Vad skönt att det löste sig. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:31

Du har Pm pingvinlakrits!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-05-16 16:09

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggen

Vill bara meddela att min egen erfarenhet av piP, har ägt två par med äger just nu bara ett par*, är att rätt höjd är otroligt viktigt för basåtergivningen.

Vet inte om andra har samma erfarenhet, men 12-15cm för högt eller för lågt har avsevärt försämrat basen i de rum (eller snarare det rum) som jag har haft dom på fel höjd.

* = Hade en dålig månad för ett par år sedan, rent ekonomiskt... :(
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 16:16

Ett par piP är minimum i ett hem. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 17:52

_Fredrik_ skrev:Ett förtydligande: Anledningen till att skillnaden blev så stor med och utan kuddar var att hela fönsterskivan av sten börja resonera, jag fick inte samma skillander när piP stog på pallar. Helt sjukt stor skillnad i fonstret, vem som helst skulle höra skillnaden.

Ja, det är ju helt förståligt. Kul :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 13:09

Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz, vilket inte är fy skam. Detta har ju bara med rummet att göra och basjämförelsen är egentligen orättvis eftersom studion är utrustad och inmätt med bla spaltpanel, helt enkelt klockren ur basabsorptionssynpunkt, detta är ju ruskigt svårt/dyrt eller fult att implementera i ett betongvardagsrum.

Men vad som är kul är att man inte bara har lagt ner en jävla massa tid och pengar och egentligen inte uppnått någonting, dvs uppgraderat i sidled, vilket är lätt hänt. Eftersom jag har haft en så tydlig referens (studion) som jag dessutom sitter i varje dag, så vet jag att det inte handlar om inbillning, innan min lilla uppgraderingsfadäs lät det in i närheten så bra som det gjorde på jobbet och det gör det nu, tom bättre :D

Jävligt kul, jag är bäst. Ni också.

kuken
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-28 13:18

Tack det samma !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-10-28 21:09

_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]

Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 21:43

Tengil skrev:
_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]

Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig :)

Vh Christer
Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-10-28 21:52

_Fredrik_ skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer
Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!

Nu är jag ju inte hans personliga marknadsföringskonsult :) Men han är otroligt effektiv och en timme räcker väldigt långt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 21:59

Ja det vore jäkligt skoj, jag ska verkligen överväga det!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-29 00:52

Ja, för mig så tog han betalat 1,5 timme och det var verkligen värt dom pengarna. Han saltar verkligen inte på tiden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 11:23

Vad gjorde ni då?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-29 11:59

subjektivisten skrev:Ja, för mig så tog han betalat 1,5 timme och det var verkligen värt dom pengarna. Han saltar verkligen inte på tiden.

Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-29 12:17

I Prislistan står följande:
IÖ skrev:Jag lär vara ”prisledande” med mina 3000:- per timme, men – hittills har jag bara fått höra (av dem som anlitat mig) att jag i praktiken är den ojämförligt billigaste!
Det beror på att jag är snabb, och jag slösar inte bort någon tid på bländverk eller skickar faktura på någon tid för ”arbete på kontoret”. Jag gör ALLT arbete TILLSAMMANS med beställaren, vilket gör att det aldrig blir några ekonomiska överraskningar.
---
Normalt tar jag inte betalt för resetid överhuvudtaget om jag reser med tåg, utan bara för tågbiljetten. På tåg kan man ju arbeta med annat. Reser jag med bil tar jag 1/6 av timpenningen för resetiden, och därutöver bilkostnader. För kortare sträckor tar jag inte betalt alls.
---
Kan nämna, att i ömmande fall (läs; fattiga musikälskare - privatpersoner inte företag) brukar jag vara extra generös med tidsberäkningen, för att det inte skall bli för dyrt. Det betyder att jag ofta inte tar betalt för all tid jag varit på platsen.
Den som har en begränsad budget kan dessutom självklart redogöra för hur mycket ett projekt får kosta (både med avseende på akustikkonsultation och på totalkostnad) så kan jag bedöma om det alls är görligt till önskad kostnad och med vad jag tycker är rimliga kvalitetskrav.
Det är ju en bedömning som ofta går att göra innan projektet alls inleds (baserat på budget, rumsmått och vad som kan få göras med rummet om det behövs) och jag gör gärna en sådan bedömning i förväg - mycket hellre tackar jag ju nej, än att åka på ett jobb som inte har några förutsättningar att bli bra med tillgänglig budget och med den ram för acceptabla åtgärder som satts upp. Att ta betalt för sådant känns ju inte ett dugg kul.
Om jag inte tycker att det finns några förutsättningar för att ett rimligt resultat skall kunna uppnås, så kan man förstås fråga någon annan akustiker om råd. Det är aldrig fel att ta in en andra uppfattning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 13:01

Almen, det där låter ju rimligt. Jag får slänga ihop lite bilder med rumsmått och budget samt berätta vad jag är missnöjd med, så får IÖ själv säga om han tycker det är värt att göra nåt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-29 14:07

screen skrev:Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?

Ja, jag betala tåget med :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 16:58

subjektivisten skrev:
screen skrev:Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?

Ja, jag betala tåget med :)
Sen häst och vagn från stationen, det drar i väg helt enkelt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-29 17:02

_Fredrik_ skrev:Almen, det där låter ju rimligt. Jag får slänga ihop lite bilder med rumsmått och budget samt berätta vad jag är missnöjd med, så får IÖ själv säga om han tycker det är värt att göra nåt.

Du kommer inte att ångra dig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 17:04

Fast :? Jag tänker att vad kan man göra åte basområdet egentligen, om man nu inte kan flytta runt basmoduler i takhöjd, eller bygga basabsorbenter, för dom blir ju STORA, eller hur.

Men men, jag ska kontakta karln.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Slutet

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 11:04

Jo, nu har jag testat en till grej. Jag pratade med Pingvinlakrits som brukar switcha mellan infra och profundus och han gav mig idén att plugga refexerna på min pp4, detta gjordes igår. Jag måste säga att i mitt rum med dess förutsättningar var det ett väldigt intressant experiment. Jag har alltid upplevt ett litet tapp vid delningsfrekvensen, har varit osäker på om det kanske legat längre upp i frekvens, men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt. En dipp vid 80 hz ger en känsla av lite slö bas samt att faktiskt nedre mellanregister blir mindre tydligt, jo så upplever jag det. Jag har massa låtar som jag har spelat så att jag nästan spyr på dom, men å andra sidan vet jag ganska exakt vad som saknas och vad som är överflödigt.

Självklart blir det sämre drag under 50 hz kanske, rent subjektivt, utan infra tillsatsen, men det gör mindre skada en den lilla dippen vi 80 hz. Dessutom upllver jag basen som mer artikulerad, detta kan förstås var avsaknad av de lägre frekvenserna och då får det väl vara så, hellre ett korrekt system med lite mindre banbredd, än tvärtom.

Det var allt för den här gången.

hej då
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Slutet

Inläggav gnypp45 » 2009-11-10 14:59

_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.

Oookej... :lol:

Förresten, har du desto mer bas i någon annan del av rummet i det problematiska frekvensområdet? Dvs är din lyssningsposition i en nod? Eller tror du möjligen att det finns en naturlig basfälla någonstans som äter basen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 15:07

Ett rör med fillingar i varje hörn, kan göra underverk. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: Slutet

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 15:59

gnypp45 skrev:
_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.

Oookej... :lol:

Förresten, har du desto mer bas i någon annan del av rummet i det problematiska frekvensområdet? Dvs är din lyssningsposition i en nod? Eller tror du möjligen att det finns en naturlig basfälla någonstans som äter basen?
Jag tror mitt basproblem uppstår mellan golv och tak, vägen bakom lyssnaren äter nog en del bas samt att det är 5 meter från lyssningsposition till den. Vägen bakom högtalarna slukar nog en del också det är fönster där, hur dom påverkar basområdet har jag faktiskt inte en aning om. Ev resonanser mellan sidoväggarna mildras nog ganska ordentligt av basmodulerna som står på rad på högtalarväggen.

Min gissning är alltså att problemet är mellan golv och tak,när jag reser mig upp blir responsen annorlunda vid, vad jag tror är, delningsfrekvensen.

Men, basmoduler i taket kommer inte att hända, det är för nördigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-11-10 16:30

Ja det låter ju rimligt, 2.3 m takhöjd (om det nu är det du har!) ger en stående våg vid 75 Hz med tryckminimum som hamnar på halva höjden. Om du dessutom har andra rumsmått som är ungefär en multipel av takhöjden så kan det ju bli ännu starkare resonans.

Om jag har förstått rätt så kan man väldigt enkelt testa att bygga en basfälla med ett såntdäringa gjutrör för betong + lite kläder (du föredrar kanske kalsonger?) i botten som fluff som ger rätt Q-värde. Det kostar typ ingenting att prova. (Jag blir sugen att testa själv när jag skrivar det här.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-10 17:06

_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här "annonsen" i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.

Lyfter musiken till nya höjder!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-10 17:08

paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet

Hm, låter som en spännande smak. Har de diskantparfait också?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 18:57

Almen skrev:
paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet

Hm, låter som en spännande smak. Har de diskantparfait också?
:P

paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här "annonsen" i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.

Lyfter musiken till nya höjder!
Jag tror det var du som påpekade, helt riktigt, att den inte borde ha varit placerad så när modulerna, jag tror det ligger mycket i det, den borde typ sitta i taket.

gnypp45 skrev:Ja det låter ju rimligt, 2.3 m takhöjd (om det nu är det du har!) ger en stående våg vid 75 Hz med tryckminimum som hamnar på halva höjden. Om du dessutom har andra rumsmått som är ungefär en multipel av takhöjden så kan det ju bli ännu starkare resonans.
Jag har nog 2.45 eller möjligen 2.50 i takhöjd. Bredden är 3.55 och längden är sjuka 8.5 meter, eller nåt. Längriktingen ställer inte till så mycket problem, tror jag, en liten peak vid 40 hz som jag kan leva med.

Edit: :arrow:
Hifi Is Great Everyday

Återgå till Wänner af Ino