Moderator: Redaktörer
Nej faktiskt inte, jag tycker inte det, med Larsen blev det mer problematiskt, då en del saknades i högbasen. Tyckte det lät väldigt "rakt" i tonkurvan, om det var nåt som saknades så var det lågbas och den påverkas nog inte så mycket, eller alls, om högtalare står dikt mot vägg eller 30 cm ifrån.shifts skrev:Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Ok, du har nog rätt.MattiasKarlsson skrev:_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
_Fredrik_ skrev:Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
Det låter ju inte så farligtErol skrev:_Fredrik_ skrev:Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.
2006 gjordes efter 10 år en ytterligare uppgradering av pi60, som innehöll ett helt nytt baselement (med basen från pi60s som ”likare” har småsignalparametrarna för pi60-basen justerats så att skillnaderna nominellt nu understiger +/- 0,2 dB 20 – 5000 Hz), med diskantelementet från pi60s (fram till maj 2006) och förstås ett helt nytt delningsfilter.
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.
_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen.
PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt.
Jag tror dom blir för stora och dyra för mig, dessutom äger jag inte ens en bil så det blir svårt med transporter osv. jag måste ge upp snart.paa skrev:_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Detta gäller för pi60:Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.
Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Det verkar stämma bra, dom känns lite snällare i rummet, på gott och ont.Alexi skrev:Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Problemet är att den principen inte verka funka när det gäller fönster, det blev bumligt samt att piparna hamnade lite för högt.pingvinlakrits skrev:piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem.
Kanske, men i nuläget talar en del för Amphion-burkarna: Jag vet inte om dom är lite mesiga, lite åt Dynaudiohållet, iaf mer än piP? Pip ger ett piggare, men också lite väl slankt intryck i mitt rum, däremot förstår jag att dom är riktiga vinnare när dom har rätt rumsegeskaper, musiken "släpper" jävligt skönt från dom små rackarna.peetwa skrev:_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen.
PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt.
Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern.
MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
_Fredrik_ skrev:MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Öronen nära en bastant vägg ger en rejälbashöjning, 6db, tror jag. Du kanske inte sitter vis en betongvägg, eller så gillar du bas.DS skrev:_Fredrik_ skrev:MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte såAlexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
_Fredrik_ skrev:Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte såAlexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
På helt ovetenskaplig basis håller jag med dig. Jag tycker att man ofta hör rum, hemma hos folk och i butiker, som slängt in massa mjuka grjer överallt, det första som sticker är ju diskanten eller att högbasen blir för framträdande, man måste verkligen veta vad man gör när man absorberar och det gör inte jag. Jag har faktiskt ganska ok med diffusion hemma, dock en ganska hård klang, Amphion smörigare, i jämförelse med piP, framtoning passar rummet bättre. Jag känner igen mig från min Genleclyssning på jobbet och om den är helt neutral eller inte vet jag inte, men det är min referens.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte såAlexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan. Själv gillar jag inte skolan med hårt dämpade rum, då kan man lika gärna lyssna i hörlurar.
Däremot behövs diffusering, dvs man ska undvika kala väggar och golv utan mattor (behöver inte vara heltäckande, bara man bryter upp med varierande reflexionsmönster). Bokhyllor, möbler, rejäl soffa etc - allt bidrar till en bättre akustisk miljö. Hellre lite "övermöblerat" än en massa dämpmattor på väggarna.
/ B
Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B
Ragnwald skrev:Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B
Det blir påtagligt oroligare i övre registret, vid spelning med starkare volympådrag, utan att ha dämpning intill dem.
Annars upplever jag mest skillnad i stereoperspektivet då, pga osymetrisk möblering etc, som dämpningen hjälper mot.
Min uppfattning hittills.
Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.
Conan skrev:Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.
Jag tycker ganska tvärtom att mina piP är mer spelglada och uppsluppna gentemot vad jag bedömer är helt neutralt. Som "torra" och "kontrollerande" skulle jag definitivt inte beskriva dem.
Konstigt hur olika man kan uppleva samma högtalare, men det är väl rätt talande för hur den akustiska miljön och den personliga referensramen spelar in.
Nattlorden skrev:DQ10 har en "artificiellt stor" ljudbild, så det är inte alls konstigt.
Detsamma som du säger skulle jag säkert också sagt om jag hade gått direkt från mina gamla Magnaplanar till piP.
Bill50x skrev:Men hur avgör man vad som är korrekt ljudbild, mäter den med tumstock?
Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Det är enkelt_Fredrik_ skrev:Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Håller med helt och hållet, men jag tycker inte att dom känns så "färgade", jag antar att du lyssnat på dom? Kan du beskriva färgningen på nåt sätt?Alexi skrev:Det är enkelt_Fredrik_ skrev:Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar, eftersom det fungerar som ett filter. Eftersom du håller på med film kan vi ta filmvärlden som ett exempel, DV blev jättepopulärt med ett filter som gav väldigt speciell kontrast och ett tag gjordes allt i det, även jag tyckte det såg snyggt ut i början, men nu när man ser musikvideos gjorda med det filtret, tycker jag bara det ser filtrerat fult och billigt ut, jag har tröttnat helt enkelt. Men jag kommer aldrig tröttna på verklighetstrogna bilder/filmer.
Jag står på mig, Alexi och är jätte-nyfiken på hur du tycker att denna färgning yttrar sig på Amphion Argon 2, så ska jag lyssna efter den själv, man kan ju missa sånt.Alexi skrev:Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar...
Det är massa saker jag tycker är bra med Amphion, men framförallt, så känns den mindre ansträngd än pip i mitt rum, jag är ganska säker på hur "stor" ljudbilden och röster ska kännas på vissa inspelningar, men självklart har jag har jag en referens på lyssningen som i sig kan vara inkorrekt, det rör sig iaf om Ingemar Ohlsson-ritade rum med Genelecmonitorer i. Självklart så kan Genelec anses som ett färgat system, men vilket är inte det? Jag tycker att amphionburkarna presenterar nåt som påminner om lyssningen på mitt jobb, mer än vad piP gör.RogerGustavsson skrev:Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!
piP imponerar mer än Amphion, helt klart, det är lite det jag är rädd för, tycker släppet från högtalarna är helt fantastiskt, så fantastiskt att jag kan bortse från att dom låter lite väl slanka (i mitt rum och med min lite felaktiga placering).RogerGustavsson skrev: Imponatorköret är förädiskt!
ja, det kan nog va ett sätt att kräma ut lite mer ur nervösa audiofiler. Också konstigt att plocka bort "standard modellen".guldfisk skrev:Hmm. Argon II sägs ju vara helt OK och det lilla jag hört av den hos Ljudmakarn avskräckte inte. (Det gör däremot det nya, höga priset på Anniversary-modellen.)
_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med
Vem tror ni vinner?
Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med
Vem tror ni vinner?
Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Det är tveksamt, det jag är lite rädd för att jag ska hamna i samma sits som med Larsen 6:orna, dvs för för lite av den högra basen.MagnusÖstberg skrev:Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med
Vem tror ni vinner?
jag måste säga att jag också blev lite konfunderad.Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Din motivering saknas helt och hållet. (om att varför Fredrik ska välja Amphion) Men du verkar ändå avråda. Jag blir helt konfunderad!
Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?
/en john
_Fredrik_ skrev:Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?
/en john
Det är ju en idé, samtidigt så finns det ju ingenstans att placera stativhögtalare, Genelecmonitorerna är infällda i väggarna på 1.5 meters höjd, för nå över skärmar och bord/konsoler.Alexi skrev:Nejdå jag tar inte illa upp. Jag ska försöka vara tydligare
Jag tror Amphion gör jättebra högtalare generellt, de modeller jag hört har alla legat långt över medel, vet inte om jag hört just denna modell dock. Jag tror också som jag tidigare sagt att Amphion passar ditt rum bättre, så som du har det just nu.
Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.
Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Alexi skrev:Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Tack för förklaringen, pingvinlakrits!pingvinlakrits skrev:Fredrik: tanken med placeringen på 50cm höjd är att diskantspridningen då hamnar i rätt intervall: från öronhöjd sittandes (minns inte exakta centimetersiffran, typ 74cm) och upp till runt 2m "öronhöjd" så man kan sitta och stå och lyssna utan försämring.
Blir det högre än 50cm så skjuts ju det intervallet uppåt och dessutom tror jag man kan få problem med störande golvreflexer.
Ungefär så. Med reservation för att ev missuppfattningar.
_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.
Jag kan ta lite pics av dom imorgon. Dessvärre tror jag inte att det blir nån av dom, har kollat lite film under kvällen och tycker att Amphions återhållna diskant pajar en del, det låter faktiskt lite onaturligt. piParn skulle, som sagt tusen gånger, må bra av en bättre placering och på så sätt "fylla ut" lite bättre.eNils skrev:_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.
Det är helt ok, men det vore bra om du kunde säga att piPs är bäst. Det skulle kännas bäst, för mig.(mina högtalare...)
Allvarligt, hur går det? Finns det blider?![]()
/N
Det har hänt grejer. piP tog hem en rungande seger imorse. Återkommer lite senare om hur det gick till. Nu måste jag lämna igen en massa högtalare.shifts skrev:Trist Fredrik, mycket tråkigt att höra. Kanske ett par ägg kommer lösa dina
placeringsproblem när de väl lanserats?
Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggen, detta har jag förstås provat en massa gånger men med resultatet att det låtit otroligt luddigt och tjockt. eNils som har lånat ut piP till mig skickade med SD-kuddar som jag högaktningfullt skitit i då jag alltid trott att sån var ytterst marginellt i form av ljudförbättning.MattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske?
Tack!pingvinlakrits skrev:Det var som fan!
![]()
Jamen, grattis då...
_Fredrik_ skrev:Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggenMattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske?
_Fredrik_ skrev:Ett förtydligande: Anledningen till att skillnaden blev så stor med och utan kuddar var att hela fönsterskivan av sten börja resonera, jag fick inte samma skillander när piP stog på pallar. Helt sjukt stor skillnad i fonstret, vem som helst skulle höra skillnaden.
_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]
Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!Tengil skrev:_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]
Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig![]()
Vh Christer
_Fredrik_ skrev:Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!Tengil skrev:_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]
Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig![]()
Vh Christer
subjektivisten skrev:Ja, för mig så tog han betalat 1,5 timme och det var verkligen värt dom pengarna. Han saltar verkligen inte på tiden.
IÖ skrev:Jag lär vara ”prisledande” med mina 3000:- per timme, men – hittills har jag bara fått höra (av dem som anlitat mig) att jag i praktiken är den ojämförligt billigaste!
Det beror på att jag är snabb, och jag slösar inte bort någon tid på bländverk eller skickar faktura på någon tid för ”arbete på kontoret”. Jag gör ALLT arbete TILLSAMMANS med beställaren, vilket gör att det aldrig blir några ekonomiska överraskningar.
---
Normalt tar jag inte betalt för resetid överhuvudtaget om jag reser med tåg, utan bara för tågbiljetten. På tåg kan man ju arbeta med annat. Reser jag med bil tar jag 1/6 av timpenningen för resetiden, och därutöver bilkostnader. För kortare sträckor tar jag inte betalt alls.
---
Kan nämna, att i ömmande fall (läs; fattiga musikälskare - privatpersoner inte företag) brukar jag vara extra generös med tidsberäkningen, för att det inte skall bli för dyrt. Det betyder att jag ofta inte tar betalt för all tid jag varit på platsen.
Den som har en begränsad budget kan dessutom självklart redogöra för hur mycket ett projekt får kosta (både med avseende på akustikkonsultation och på totalkostnad) så kan jag bedöma om det alls är görligt till önskad kostnad och med vad jag tycker är rimliga kvalitetskrav.
Det är ju en bedömning som ofta går att göra innan projektet alls inleds (baserat på budget, rumsmått och vad som kan få göras med rummet om det behövs) och jag gör gärna en sådan bedömning i förväg - mycket hellre tackar jag ju nej, än att åka på ett jobb som inte har några förutsättningar att bli bra med tillgänglig budget och med den ram för acceptabla åtgärder som satts upp. Att ta betalt för sådant känns ju inte ett dugg kul.
Om jag inte tycker att det finns några förutsättningar för att ett rimligt resultat skall kunna uppnås, så kan man förstås fråga någon annan akustiker om råd. Det är aldrig fel att ta in en andra uppfattning.
screen skrev:Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?
_Fredrik_ skrev:Almen, det där låter ju rimligt. Jag får slänga ihop lite bilder med rumsmått och budget samt berätta vad jag är missnöjd med, så får IÖ själv säga om han tycker det är värt att göra nåt.
_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.
Jag tror mitt basproblem uppstår mellan golv och tak, vägen bakom lyssnaren äter nog en del bas samt att det är 5 meter från lyssningsposition till den. Vägen bakom högtalarna slukar nog en del också det är fönster där, hur dom påverkar basområdet har jag faktiskt inte en aning om. Ev resonanser mellan sidoväggarna mildras nog ganska ordentligt av basmodulerna som står på rad på högtalarväggen.gnypp45 skrev:_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.
Oookej...![]()
Förresten, har du desto mer bas i någon annan del av rummet i det problematiska frekvensområdet? Dvs är din lyssningsposition i en nod? Eller tror du möjligen att det finns en naturlig basfälla någonstans som äter basen?
_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.
Lyfter musiken till nya höjder!
paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet
Almen skrev:paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet
Hm, låter som en spännande smak. Har de diskantparfait också?
Jag tror det var du som påpekade, helt riktigt, att den inte borde ha varit placerad så när modulerna, jag tror det ligger mycket i det, den borde typ sitta i taket.paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här "annonsen" i "bytes":_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.
Lyfter musiken till nya höjder!
Jag har nog 2.45 eller möjligen 2.50 i takhöjd. Bredden är 3.55 och längden är sjuka 8.5 meter, eller nåt. Längriktingen ställer inte till så mycket problem, tror jag, en liten peak vid 40 hz som jag kan leva med.gnypp45 skrev:Ja det låter ju rimligt, 2.3 m takhöjd (om det nu är det du har!) ger en stående våg vid 75 Hz med tryckminimum som hamnar på halva höjden. Om du dessutom har andra rumsmått som är ungefär en multipel av takhöjden så kan det ju bli ännu starkare resonans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster