Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 12:06

Har som sagt på hemlån piPs.
Skitbra MEN på tok för tama.
Är det pi60 som då gäller? (vill inte ha subbar)

Är vanliga pi60 (utan s) bättre på allt än piPs? tydlighet, 3D, musikalisk flyt - fast erbjuder mer makrodynamik?
Något de är sämre på?

Eller måste man gå på pi60s om man redan lyssnat in sig på piPs?

En sak kommer pi60 inte ha, den underbara designen. Riktigt läckra är de piPs på sina stativ!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-07 12:26

Ino gör väl för tillfället inga andra fullregisterhögtalare (som är större än piP)
än pi60 och pi60s. Studiomonitorerna pr17 och pr24 finns också, men de
verkar inte finnas med i senaste prislistan.
Senast redigerad av shifts 2010-10-07 17:05, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 12:33

Jag tror de allra flesta skulle vara nöjda med toppsystemen som fullregisterhögtalare också, även om de inte är klassade så och passerar knäpunkten högre upp, väggnära placering så ger de mer bas än man väntar sig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Som piPs fast mer drag, dynamik o allmänt jäklar anama?

Inläggav sprudel » 2010-10-07 12:59

sportbilsentusiasten skrev:Har som sagt på hemlån piPs.

Är vanliga pi60 (utan s) bättre på allt än piPs? tydlighet, 3D, musikalisk flyt - fast erbjuder mer makrodynamik?
Något de är sämre på?

En sak kommer pi60 inte ha, den underbara designen. Riktigt läckra är de piPs på sina stativ!

Om du tycker de är för "tama" och gett dem rätt förutsättningar, så ska du nog se efter något annat än Ino. Ljudkaraktären är densamma på alla Ino. Det blir mer distingerat, mer perfekt och mer kvantitet ju högre upp i arsenalen du kikar, men karaktären är densamma.
Första gången jag lyssnade på piP blev jag hänförd över hur väl det stämde med hur jag uppfattar ljud och musik irl. Det var det jag var ute efter, inte någon "fyrverkeripjäs" som överdrev kontraster eller annat. Alltså imponatoreffekten i piP är att den återger, enligt mig, irl upplevelser, den överdriver inte, och gömmer inte heller.

Vad har du för övrig utrustning som du provar piP med? CD, sladdar, stärkare osv. Där kan man ju kanske leta anledningar till att det inte fungerar som det ska.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:14

Tänk på att mitt pytterum är bara 4.4*3.9m.

Menar ni att tex ett i28 skulle ha avsevärt bättre klipp än pi60?
Är inte det stora hoppet från piP --> pi60 avseende dynamikförmåga och där sedan pi60 --> i28 ger mer marginellt extra?

Behöver inte i28 för att kunna spela högre.
Vill bara ha mer SMÄLL i dynamiken är piP. Annars var de super.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 13:21

Inte säker på att du kommer att hitta det oavsett modell. OM det inte är så att du upplever SMÄLLen när det kommer mer bas.

pi60 borde vara att föredra framför i28 i sådan fall.

i28 ger en del extra framförallt när de delas till bas... som fullregister ger de mindre i basen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-07 13:21

Du kan ju spela högre med pi60 med mindre kompression än pip = högre upplevd dynamik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:32

sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
Dvs mikrodynamik = klockrent
makrodynamik = vill ha mer

Behöver inte kunna spela högre, men dynamiks förmåga på "lagom nivå" är viktig för mig.

Är själv trummis och vet hur det ska låta. Vet också att inga pytteburkar mäktar med det som större gör. Hade väl för höga förhoppningar på piP efter allt som skrivits.
Insignal är bra o jag har kraftiga slutsteg, andra burkar jag haft i samma rum ger mer makrodynamik.

Ni i göteborgstrakten får gärna komma hem o lyssna på några olika talare. Har piP hemma till strax efter lunch lördag. Någon med pi60 som kan släpa med sig sina så man kan jämföra?
Skulle uppskattas ofantligt!

Givetvis bjuds det på middag/vin (specialimporterat från S frankrike) :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:36

sprudel skrev: Alltså imponatoreffekten i piP är att den återger, enligt mig, irl upplevelser, den överdriver inte, och gömmer inte heller.

Exakt det jag uppskattar. Ingen imponatoreffekt i piP. Perfekt.
Då vet man att det är bra.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-07 13:42

Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.
Se om han hittar tråden o skriver lite om det, kan nog vara lite samma sak som du upplever

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:46

Nattlorden skrev:Inte säker på att du kommer att hitta det oavsett modell. OM det inte är så att du upplever SMÄLLen när det kommer mer bas.

Kanske missuppfattar vad du menar, men enl min erfarenhet ger inte mer o djupare bas, mer upplevd dynamik.
Mer o djupare bas kan ge mer "tryck i magen" iof men det är inte det jag saknar. Högtalare som EJ ger "tryck i magen" kan ju forfarande brilliera i dynamik...

Föredrar mer definierad/snärtigare/torr bas framför avgrundsdjup bas - om jag tvingas välja mellan dessa.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-07 13:47

Om du vill uppleva Dynamik så är du välkommen över på en lyssning...

i16s i mitt rum upplevs som IN YOUR FACE ! när det gäller dynamiska annslag... helt o-naturligt men beror på rummet på något sätt + att jag sitetr för näta i16s.
jag personligen gillar det inget vidare utan stör mig mest på det.. allt blir liksom "för mycket" i mitt rum och man har liksom bara lust att sänka.
Ne bekant beskrev det som: "när man står för nära cenen på en live spelning och liksom bara vill backa några steg och ställa sig i baren och hänga"

Och precis så upplever jag "dynamik orgier", jag vill bara stänga av... men jag vet att mitt ljud tilltalar många, det är "häftigt" men otroligt onaturligt låter det och blir snarare påträngande efter en stund när man känner sig typ "attakerad av musiken"... :?

En sak som jag vet spelar in är att jag sitter för nära, så om du är beredd att offra ljud ljudbild och vidd/ naturlighet i klangen. kör då någon av dom större (14/pi60) och sitt "för nära" så får du en upplevd överdriven dynamik. Vill du ha naturlig skön dynamik så ska du sitta "rätt" :)

jag har haft iPs och piP hemma och jag kan säga att iPs och piP inte spelar med samma dynamik som dom större systemen. Då har jag hört dom olika modellerna otroligt mycket, men skillnad är tydlig när man krämar på lite. piP tappar snabbt orken...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 13:50

schmutziger skrev:Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.
Se om han hittar tråden o skriver lite om det, kan nog vara lite samma sak som du upplever

Bra info, vet du om när han skrev om detta? Gått tillbaks 2år (sökning på pip) utan att hitta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-07 13:53

sportbilsentusiasten skrev:
schmutziger skrev:Vet att mpersson79, tycker att pip saknar lite klipp i jämförelse med pi60 i vissa fall.

Bra info, vet du om när han skrev om detta? Gått tillbaks 2år (sökning på pip) utan att hitta.

Vi satt o snacka om det över en öl för ett tag sen.
Snärten finns perfekt på Nahaz pi60
Helt ok på mina oa51.3
och inte särskilt bra på hans pIPs
Som han uppfattade det
om jag minns det rätt.

PMa honom om det!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-07 14:15

sportbilsentusiasten skrev:sprudel, ska försöka förklara...

Vid trumspel så tycker jag att de svaga slagen (och skillnader i dynamik dem emellan) är perfekta men så fort det slås hårdare är inte dynamikskillnaden lika stor som den kan vara.
...

Helt utan att veta hur det egentligen låter i ditt exempel så är min första gissning att det beror på inspelningen. Du kanske skulle fråga Morello om han har en bra truminspelning ? (Han misshandlar ju trummor själv... :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 14:18

sportbilsentusiasten skrev:Kanske missuppfattar vad du menar, men enl min erfarenhet ger inte mer o djupare bas, mer upplevd dynamik.
Mer o djupare bas kan ge mer "tryck i magen" iof men det är inte det jag saknar. Högtalare som EJ ger "tryck i magen" kan ju forfarande brilliera i dynamik...

Föredrar mer definierad/snärtigare/torr bas framför avgrundsdjup bas - om jag tvingas välja mellan dessa.

Okej, då har vi kanske lite olika upplevelse-uppfattning bara. Fast jag menade inte välja. Jag menade samma kvalité, men den ene med djupare baskapacitet.... och huruvida denna extra utsträckning skulle påverka upplevelsen av "SMÄLL".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 14:36

i skrev:Helt utan att veta hur det egentligen låter i ditt exempel så är min första gissning att det beror på inspelningen.

Håller med! Är man van vid hur det låter i verkligheten låter nästan alla inspelningar konstlat. Det är givetvis skillnad eftersom en inspelning kan vara gjord med en massa ingrepp för att få till ett sound. Ett stereopar fram för trumsetet i en inte alltför trång lokal kan säkert ge ett annat resultat. Spelar du sedan upp det via ett par piP får du nog hålla igen på volymen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-07 14:37

Fast vi får väl ändå anta att när han jämför med hur andra högtalare utför makrodynamiken så är det samma musikspår han jämfört med hjälp av?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-07 14:52

Nattlorden skrev:Fast vi får väl ändå anta att när han jämför med hur andra högtalare utför makrodynamiken så är det samma musikspår han jämfört med hjälp av?

Jo; men är det bättre makrodynamik han hör (dvs när han gör det) eller är det distorsionspåverkad maxdynamik som han hör som "bättre" maxdynamik ? (Och att det låter "tamare" med piP för att den återger med mindre distorsion ?)
Mundus Vult Decipi

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-10-07 15:26

sportbilsentusiasten skrev:Tänk på att mitt pytterum är bara 4.4*3.9m.

Är inte det stora hoppet från piP --> pi60 avseende dynamikförmåga och där sedan pi60 --> i28 ger mer marginellt extra?

Förstår precis vad du menar, och jag kan bara säga att de större systemen ger mer "SMACK" i virveln. Lyssnar man på t ex. i56 i ett bra rum med en bra inspelning då är trummorna grymma!!!

//Peder

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-07 16:37

Undrar om du inte skulle prova de där Revel som MM är så förtjust i? :) Men du borde lyssna på större Ino också.
Jag har i16s, bor i Göteborg och du får gärna komma hem och lyssna.
PM:a bara så löser vi det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-07 17:04

JBL kanske? Har fått för mig att de är mer smackettismack än jordtrummegrävande.
2021 maj på Spotify

eriken

Inläggav eriken » 2010-10-07 18:36

sportbilsentusiasten: Pi60 har en mycket imponerande dynamik och ett helt annat basstöd än piP plus att den är mycket bättre än piP på allt. Även om piP är mycket bra så har pi60 ett helt annat otvunget lugn och en större och mera upplöst ljudbild.

Så mitt råd är att lyssna på pi60 om du får chansen, gillar du piP kommer du älska pi60.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-07 19:05

Raukman skrev:

Förstår precis vad du menar, och jag kan bara säga att de större systemen ger mer "SMACK" i virveln. Lyssnar man på t ex. i56 i ett bra rum med en bra inspelning då är trummorna grymma!!!

//Peder

Har exakt samma upplevelse. Det handlar om att volymratten helt enkelt står lite för mycket pådragen, så att de små baselementen komprimerar i transienterna.
Sänk volymen något, så återges den typen av musik perfekt.

Transienta irlupplevelser på rätt akustisk nivå i rummet, fordrar självklart större konarea och effekttåligare element, pi60 torde räcker rätt långt på den punkten, i ditt rum. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-07 19:45

Jag tror Ragnwald är inne på något viktigt, prova dra ner några snäpp sportis och lyssna om du upplever samma sak.

piP är otroligt duktiga för sin storlek och pris men har solklara begränsningar när det skall spelas starkt..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-07 21:09

Feedback i ett inlägg, ska försöka svara er alla.

Tack för alla förslag på IBL, Revel etc men ska ge INO en reäl chans först.
Är ärligt talat inte direkt intresserad av annat än INO eller Peters ägg.
Annars kan jag ha kvar mina nuvarande grejjer.

Givetvis spelar jag samma skiva och märker då skillnader mellan dynamik mellan piPs och andra talare som jag redan testat (fortfarande har hemma) i samma rum/samma system.

Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.
= en volym där resten av familjen inte störs, dvs man kan vara i huset o även prata i lyssningsrummet.
Mitt försteg (vol 0-100) styr ut slutstegen max vid vol80. Jag spelar på50-55 vid ovanstående lyssning.
piPs beter sig förövrigt på samma sätt rent dynamiskt från vol20 upp till 60. (dvs mikrodynamik kalasbra, makro kan förbättras)

Nattlorden, jag förstod exakt vad du ville säga men upptäcker att mitt svar var lite otydligt. En "extra utsträckning" (ditt ordval) med samma egenskaper i övrigt ger enl mig snarare upplevelsen av mindre smäll vid rimlig budget. (30-40k) Smället i pukor (=snärten) ligger högre upp i frekvens. Och en liten kon reagerar vanligtvis snabbare än en större enl min erfarenhet...så är inte subben AStight slöar den ned det rappa systemet. Dvs med begränsad budget (se ovan) fokuserar jag hellre på registret över de allra djupaste frekvenserna.
Håller mig således helst ifån subbar då de är svåra att få tighta till rimlig kostnad&storlek.
Har man massa slantar o kan ha flera subbar i rummet så är riktig fullrange givetvis bäst!

Tack till eriken, schmutziger och Raukman - ni fattade vad jag frågade om o gav bra feedback.

Särskilt tack till alla som bjudit hem mig till dem för lyssning, i tråden o via PM. Ska försöka besöka er alla.

Alla musikentusiaster är givetvis välkomna hem till mig så ni kan ge feedback på uppställningen/återgivningen.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-07 22:40

pi60 ska du pröva förstås, och sen när du blivit något avtrubbad så köper du bs60 :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-07 22:44

sportbilsentusiasten skrev:Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.
= en volym där resten av familjen inte störs, dvs man kan vara i huset o även prata i lyssningsrummet.

Det här tror jag är den springande punkten. Har du en skiva med tillräckligt omfång, mindre komprierad, så smäller det som den när det ska, men är pratbart i lyssningsrummet vid andra passager. Man måste ha volymkapacitet utan dist.
Satt och lyssnade ikväll på Stones unplugged skiva "Stripped" den är bara så bra, och nog kunde man pratat, men ingen hade hört något av pratet. :D Tänkte faktiskt på dig när du sökte trycket-smällen, den fysiska upplevelsen. Jag spelar Stones fysiskt, det känns i hela kroppen och gör bara gott i öronen också.
Ändrar mig om råd,-minst pi60.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2010-10-07 23:56

Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 06:29

Adelson skrev:Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

yepp står som jag redan skrivit exakt som de ska, mot bakvägg invinklade så man ser yttersida något o med dämpning bakom. matta som täcker i princip hela golvet. dämning av H o V sidoreflex. Såg dessutom hur ägaren hade de uppställda i sitt rum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 06:37

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Inte spelar jag starkt heller, som tidigare redan meddelat.

Det här tror jag är den springande punkten. Har du en skiva med tillräckligt omfång, mindre komprierad, så smäller det som den när det ska, men är pratbart i lyssningsrummet vid andra passager. Man måste ha volymkapacitet utan dist.
Satt och lyssnade ikväll på Stones unplugged skiva "Stripped" den är bara så bra, och nog kunde man pratat, men ingen hade hört något av pratet. :D Tänkte faktiskt på dig när du sökte trycket-smällen, den fysiska upplevelsen. Jag spelar Stones fysiskt, det känns i hela kroppen och gör bara gott i öronen också.
Ändrar mig om råd,-minst pi60.

Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?
Samma skiva(or) som återgiven på andra högtalare har ju klart mer makrodynamik hos mig...
Detta har inte med skiva eller anläggningens dynamiska resurser att göra enl mig.
Mina monoslutsteg lämnar 300W vid 8Ohm, 500 vid 4, så de trycker på bra om det skulle behövas. Men de nivåer jag spelat på torde de närmast gå på tomgång...blir inte ens fisvarma o fläktarna har aldrig startat, någonsin oavsett högtalare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 08:18

vad har du för dämp bakom och hur tjockt ?

hur stort e rummet ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-08 08:33

sportbilsentusiasten skrev:Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?
Samma skiva(or) som återgiven på andra högtalare har ju klart mer makrodynamik hos mig...
Detta har inte med skiva eller anläggningens dynamiska resurser att göra enl mig.

Jag tänker så här: (säger inte att jag har rätt men försöker hitta en förklaring) Du spelar inte så högt säger du, men vill ha "smällarna".
Då är min tanke att de andra högtalarna som ger smällarna vid även lägre volymer inte hanterar att återge smällarna korrekt vid realistiska volymer.De blir då överdrivna, eller så distar det. pi60 smäller högre vid höga nivåer än piP, och gör det renare, de andra högtalarna kanske smäller högt vid lägre nivåer? Men hur blir det vid höga nivåer?Hoppas att jag lyckas uttrycka mig så att du förstår.
Om inte annat ska jag spela Stones, eller Bowie: Cat People för dig så förstår du. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 08:37

17m2 rum
2m2 dämpning bakom varje talare (drygt 1m högt så det täcker hela högtalarens höjd plus redigt på varje sida runt dom)
ca 7cm tjockt.

Finns även 3 tjocka 1*1m kuddar på golvet o en redigt pösig 3sitssoffa i plysch.
Totalt 2 bokhyllor i rummet (ca 1m breda) från golv till tak fyllda till 50% med böcker.

= borde vara hyfsat dämpat.
Låter väldigt bra som sagt. Riktigt bra ljudmässigt! Inge basbummel eller annat skit.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 08:51

sportbilsentusiasten skrev:17m2 rum
2m2 dämpning bakom varje talare (drygt 1m högt så det täcker hela högtalarens höjd plus redigt på varje sida runt dom)
ca 7cm tjockt.

Finns även 3 tjocka 1*1m kuddar på golvet o en redigt pösig 3sitssoffa i plysch.
Totalt 2 bokhyllor i rummet (ca 1m breda) från golv till tak fyllda till 50% med böcker.

= borde vara hyfsat dämpat.
Låter väldigt bra som sagt. Riktigt bra ljudmässigt! Inge basbummel eller annat skit.

ok, jadu... då har jag ingen aning :D

piPs är helt enkelt inte högtalarna för dig då :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2010-10-08 09:30

Adelson skrev:Står de så nära väggen som de ska? Står de lite för långt ut så har de väl fortfarande stöd i lågbasen, men tappar lite av stödet som de behöver i det högre "snärtregistret"?

yepp står som jag redan skrivit exakt som de ska, mot bakvägg invinklade så man ser yttersida något o med dämpning bakom. matta som täcker i princip hela golvet. dämning av H o V sidoreflex. Såg dessutom hur ägaren hade de uppställda i sitt rum.

Jaha, ja det skrev du visst i en annan tråd ser jag nu. Jag hade bara läst den här tråden, och utgick från informationen du gett i den, när jag svarade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 10:18

OBS
att jag "inte spelar så högt" var ett svar på frågan om jag kör så högt att det börjar klippa.
Har givetvis testat alla nivåer och har samma symtom oavsett volym.
Är det bara jag som INTE tycker det är konstigt att så små burkar har begränsningar i dynamisk förmåga? De är ju väldigt bra på mycket annat, o det får man ju beundra. Givet priset lysande prestanda.

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hänger inte med sprudel, VAD är den springande punkten?

Jag tänker så här: (säger inte att jag har rätt men försöker hitta en förklaring) Du spelar inte så högt säger du, men vill ha "smällarna".
Då är min tanke att de andra högtalarna som ger smällarna vid även lägre volymer inte hanterar att återge smällarna korrekt vid realistiska volymer.De blir då överdrivna, eller så distar det. pi60 smäller högre vid höga nivåer än piP, och gör det renare, de andra högtalarna kanske smäller högt vid lägre nivåer? Men hur blir det vid höga nivåer?Hoppas att jag lyckas uttrycka mig så att du förstår.
Om inte annat ska jag spela Stones, eller Bowie: Cat People för dig så förstår du. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 10:29

sportbilsentusiasten skrev:OBS
att jag "inte spelar så högt" var ett svar på frågan om jag kör så högt att det börjar klippa.
Har givetvis testat alla nivåer och har samma symtom oavsett volym.
Är det bara jag som INTE tycker det är konstigt att så små burkar har begränsningar i dynamisk förmåga? De är ju väldigt bra på mycket annat, o det får man ju beundra. Givet priset lysande prestanda.

sprudel skrev:

jag tror följande.

Att piP är begränsade i kapacitet och när man spelar högt så dynamiskt komprimerar dom.
Detta i kombination med att det nästan "krävs" att man spelat högt för att man ska "uppleva" dynamiken på det där "häftiga" sättet medför ju att piP inte är förmögna att ge den upplevelsen ur något avsende. Alltså, att dom inte kan spela högt är deras begränsning... för jag tycker att upplevd skillnad mellan högt/lågt (macrodynamiken) blir klart mycket mer påtaglig vid höga ljudtryck. Har alldrig, oavsett högtalare upplevt en naturligt ljudande dynamik som samtidigt "häftig". (jag tror inte att kombinationen alls existerar utan att just "häftig dynamik" är något som inte existerar i verkligheten, bästa sättet att testa är med elektrånisk musik som ju innehåller exakt hur mycket dynamik man vill, då kan man få testa om anläggnignen kan återge dynamik eller inte, för låter instrumenten "mer dynamiska" i anläggnignen än i verkligheten så "låter det fel" :wink: )
Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Sedan detta med subjektivt upplevs ljudtryck är ju jätte knepigt... att du spelar "lika högt" med piP som med någon anna högtalare är väldigt svårt att svara på. Man kan ju bara "tro" att man lyssnat lika högt med olika högtalare om mna inte mätt upp ljudnivån :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 11:24

DVD-ai skrev:Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Så sant, man höjer ljudnivån tills man upplever den där magiskt dynamiskt heta ljudbilden. Den skiljer naturligtvis från rum till rum, beroende på akustiska förutsättningar. Överdämpade rum kan formligen döda dynamiken.

Att dela piP, är ju bara ett sätt att avlasta basen, medan det mesta av transienta smällar (kantslag på trummor etc) ligger ovan delningen och hjälper då föga på den punkten.

Ett bra exempel på musik är Arne Domnérus/Lars Erstrands - Drum boogie - Proprius PRCD 9142, där man är tvungen att vrida upp volymen ordentligt för att få en anständig medelnivå på låten, för att sen formligen lätta från golvet när trumsolot når klimax, om anläggningen gör det den ska. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 11:45

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Alltså... inte för en jag höjer volymen tills att det låter "onaturligt högt" för det mesta så kommer liksom den därtypiska "dynamiken" då. har du testat att dela piP så märker du att det blir stor skillnad för då kan du höja tillräckligt för att dynamiken ska kunna få rätt "bett" ;)

Så sant, man höjer ljudnivån tills man upplever den där magiskt dynamiskt heta ljudbilden. Den skiljer naturligtvis från rum till rum, beroende på akustiska förutsättningar. Överdämpade rum kan formligen döda dynamiken.

Att dela piP, är ju bara ett sätt att avlasta basen, medan det mesta av transienta smällar (kantslag på trummor etc) ligger ovan delningen och hjälper då föga på den punkten.

Ett bra exempel på musik är Arne Domnérus/Lars Erstrands - Drum boogie - Proprius PRCD 9142, där man är tvungen att vrida upp volymen ordentligt för att få en anständig medelnivå på låten, för att sen formligen lätta från golvet när trumsolot når klimax, om anläggningen gör det den ska. :wink:

jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

En av nalednignaran till att jag slopade iPs, dom började säga från precis är det blev som roligast... :evil: vilket nuvarande system inte gör... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-08 12:04

Ragnwald skrev:

Tack Ragnwald för ett bra exempel. Det var ungefär det jag försökte säga, men kanske inte lyckades så väl med.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 12:29

DVD-ai skrev:jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

Nu spelar jag på s-modellen och kanske det skiljer något då. Men jag upplever att hela registret har ungefär samma effekttålighet, innan komprimering föreligger.
Jag delar ungefär vid 100Hz och konutslagen i registret strax där ovan, kan ändå få baselementet att slå utom sitt xmax, vilket ju är helt naturligt för ett så litet element och när man försöker uppnå transienter på livenivå. :)

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-08 14:53

Alltså klart de komprimmerar, det är ju en liten pluttegrej!

Kommer det ut mer än typ 105db ur de där paret så tro sjutton att det inte låter rent och snyggt!!

Men innan dess och om man inte kommer upp i det i topparna så kanske det är fel talare om man inte blir frälst??

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-08 14:54

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:jo, men nu menade jag på att piP´s bas sätter stopp oftast innan resten gör det, så delar man piP så går det oftast att kräma på ytterligare lite till och därmed få uppleva ytterligare lite mer "bett" ;)

Nu spelar jag på s-modellen och kanske det skiljer något då. Men jag upplever att hela registret har ungefär samma effekttålighet, innan komprimering föreligger.
Jag delar ungefär vid 100Hz och konutslagen i registret strax där ovan, kan ändå få baselementet att slå utom sitt xmax, vilket ju är helt naturligt för ett så litet element och när man försöker uppnå transienter på livenivå. :)

jo, håller med dig helt och jag utgår från iPs och piP som jag ju haft hemma :)
Men jag tyckte att komprimeringen blev mindre om man delade piP och att man därför vann lite mer innan komprimeringen satte in. Men det beror dock på vad man spelar såklart...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 20:01

Visst blev de bättre när man delade av... en klass bättre, typ. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 20:17

Tveklöst, de växte till gigantiska 3-vägare. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-08 20:31

Något de är sämre på?

Om du jämför piP med dina Linn Komri ( för 400000:- ) så är det självklart att piP:arna inte klarar det ljudtryck du är van vid.

Mitt tips är att lyssna till piP med neutral elektronik ( läs: inte komprimerande linn-förstärkare ), så ska du se att dynamiken kommer som ett brev på posten.
Fördelen är också att du helt plötsligt kan lyssna till vanlig digital-tv genom din anläggning, utan att öronen viker sig av obehag.

Jag påstår faktiskt att piP låter bättre än Komri* med rätt elektronik framför- men det hela beror på preferenser och vad man gillar, förstås.

* Med bättre menar jag "naturligare"- under förutsättning att man inte spelar så högt att högtalarna går sönder, eller klipper - och att hyfsat ofärgande förstärkare används.

Mitt första tips är alltså att om du ska köpa några högtalare än linns- köp ny förstärkare också. Linngrejorna är ju nogsamt anpassade efter varandra, och låter rätt mediokert utanför detta sammanhang, tyvärr.

Brasklapp:

Begränsningarna hos piP ligger i ljudtrycksförmåga- här smiskar t.om. ett par linn kaber upp de stackars Täby-lådorna på ren kvantitet i ljudtryck.

Men detta gäller inte kvaliteten.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-08 20:46

Behöver inte kunna spela högre, men dynamiks förmåga på "lagom nivå" är viktig för mig.

Är själv trummis och vet hur det ska låta. Vet också att inga pytteburkar mäktar med det som större gör. Hade väl för höga förhoppningar på piP efter allt som skrivits.
Insignal är bra o jag har kraftiga slutsteg, andra burkar jag haft i samma rum ger mer makrodynamik.

Ni i göteborgstrakten får gärna komma hem o lyssna på några olika talare. Har piP hemma till strax efter lunch lördag. Någon med pi60 som kan släpa med sig sina så man kan jämföra?

Mitt tips är att inte använda linnförstärkeri vid lyssning med piP. Det låter för snällt och komprimerat. Neutrala grejor är det enda som duger.

Ingen "hjälp" med dynamiken fås på konstgjord väg med hjälp av spikes, heller.

Vill inte vara raljerande med detta inlägg- men om du testar med andra förstärkare och signalkällor ( som tex visat sin färga väldigt litet i F/E-test ) så kommer du att märka att piP låter än bättre.

Men kommer du till andra slutsatser, så är det ju din upplevelse, och inte fel.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 20:50

Fast nu gällde inte diskussionen vilka som lät bäst, utan handlade om förmågan att kunna återge synnerligen transienta förlopp på önskad medelnivå. Typ högdynamiskt mikinspelad elak trumrigg. :)

Just detta fenomen, är något jag har märkt, faktiskt varierar på olika CD/DVD-spelares förmåga att återge, vid A/B-test.
Nu väntar jag på kommentaren: - hade du nivåmatchat? -

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 21:32

Nu så sa han la inte va sånner, Ragnwald . . . ? :wink:

F.ö. så blir jag nästan rörd av vilken upplyftande frenesi o
allmän hjälpsamhet som Ino-ägarna besitter. :)
Senast redigerad av Laila 2010-10-08 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 21:35

Hehe... du har näsa för de intressanta inläggen. :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 21:37

Dito. :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 21:43

Richard, du skjuter bredvid målet.
Har ju inte talat om ljudtryck överhuvudtaget Denna tråd handlar om, om pi60 eller pi60s har mer dynamisk förmåga än piP.
Att piP inte kan dunka på som fullregistertalare torde vem som helst inse redan på deras storlek, eller hur?

Och du gör samma misstag som alla andra, letar fel överallt utom i piP.
Uppmanar alla som har synpunkter på rum/uppsättning, skiva o elektronik etc ATT KOMMA HIT O JÄMFÖRA SJÄLVA MED MINA ANDRA HÖGTALARE OCH ERT HÖRSELMINNE. Ni är jättevälkomna men ägaren hämtar runt lunch imorgon så skynda :D
obs jämför givetvis enbart med konstruktioner i liknande prisklass. Annars blir det orättvist ju.

Till er som säger att piP inte är något för mig_
Klart de inte är - framgick inte det i första inlägget?
Min fråga där var ju om jag skulle gå på pi60 eller pi60s, något ingen har snappat upp och svarat på. :wink:

Dock räcker testet hemma för att inse att INO är mycket bra produkter!
Och på så sätt är ju hemlånet en succe' redan eller hur?

Nu gäller det ju bara att hitta rätt INO-talare för just mig o mitt rum.
När väl det är gjort får vi se om det räcker ända fram...hoppas kunna vänta in Peters ägg innan slutligt beslut tas.

Rock on :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 21:49

Fast kan det inte finnas en poäng i det som sagts ändå... att du kanske inte finner det i pi60/pi60s heller ifall (skriver ifall, jag har ingen möjlighet att ha en åsikt i frågan) det finns en begränsning i elektroniken ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-08 22:04

För att piPs skulle komprimera vid tillräckligt dynamiskt material
vid "normala ljudnivåer" måste ju vara en omöjlighet . . . .? :roll:
Byt förstärkare till Nad, Bryston, Rotel Sentec eller nå´t så skall
du se att allt ordnar sig, även med piP . . . ?:wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 22:07

Nattlorden skrev:Fast kan det inte finnas en poäng i det som sagts ändå... att du kanske inte finner det i pi60/pi60s heller ifall (skriver ifall, jag har ingen möjlighet att ha en åsikt i frågan) det finns en begränsning i elektroniken ?

Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?
Hur skulle det gå till menar du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:07

Beror ju på vad man anser normal ljudvolym är... är det normalt nedskruvad eller är det normal livevolym?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:09

sportbilsentusiasten skrev:Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?

Det kan väl vara dist som gör att det låter dynamiskt och att högtalarna i sig själv gör lite för mycket av den varan, men matchad elektonik tyglar det? Som ett förslag bara.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 22:12

Antar då att ditt byte från piP till i28, enbart handlar om kosmetik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-08 22:15

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Så även du menar på fullaste allvar att sk "begränsning i elektronik" kan göra att vissa högtalare återger mer dynamik än vad piP gör?

Det kan väl vara dist som gör att det låter dynamiskt och att högtalarna i sig själv gör lite för mycket av den varan, men matchad elektonik tyglar det? Som ett förslag bara.

Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.
Men du menar kanske att elektroniken bara distar ihop med andra högtalare.

Ärligt talat, börjar inte detta bli lite väl långsökt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:20

Ragnwald skrev:Antar då att ditt byte från piP till i28, enbart handlar om kosmetik.

Nej, det handlar om att spela högre än 104dB. 8)

Har man varit hos Ola-68 så är man inte nöjd med att lyssna på hårdrock på "normalvolym", då vill man ha den på koncertvolym.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-08 22:21

sportbilsentusiasten skrev:Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.

Det var de andra högtalarna jag syftade på som distande.

Men i vilket fall som helst, det är inte mig du skall fråga.... det var inte min tankegång, jag bara undrade om andras tanke kanske inte kunde ha meriter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-09 00:36

Som sagt, testa pi60. pi60s och i32s är dom mest dynamiska högtalare jag hört. Man kan bli rädd för mindre. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-09 04:25

Nattlorden skrev:

Jaha du...men det distar ju inget alls då piP är inkopplade.

Trodde du att du kunde få kritisera/ifrågasätta piP? Din naiva dåre :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 06:58

sportbilsentusiasten skrev:Richard, du skjuter bredvid målet.
Har ju inte talat om ljudtryck överhuvudtaget Denna tråd handlar om, om pi60 eller pi60s har mer dynamisk förmåga än piP.
Att piP inte kan dunka på som fullregistertalare torde vem som helst inse redan på deras storlek, eller hur?

Och du gör samma misstag som alla andra, letar fel överallt utom i piP.
Uppmanar alla som har synpunkter på rum/uppsättning, skiva o elektronik etc ATT KOMMA HIT O JÄMFÖRA SJÄLVA MED MINA ANDRA HÖGTALARE OCH ERT HÖRSELMINNE. Ni är jättevälkomna men ägaren hämtar runt lunch imorgon så skynda :D
obs jämför givetvis enbart med konstruktioner i liknande prisklass. Annars blir det orättvist ju.

Till er som säger att piP inte är något för mig_
Klart de inte är - framgick inte det i första inlägget?
Min fråga där var ju om jag skulle gå på pi60 eller pi60s, något ingen har snappat upp och svarat på. :wink:

Dock räcker testet hemma för att inse att INO är mycket bra produkter!
Och på så sätt är ju hemlånet en succe' redan eller hur?

Nu gäller det ju bara att hitta rätt INO-talare för just mig o mitt rum.
När väl det är gjort får vi se om det räcker ända fram...hoppas kunna vänta in Peters ägg innan slutligt beslut tas.

Rock on :)

Ok, den dynamiska förmågan hos piP tycker jag är väldigt bra, men det låter naturligt, inte överdrivet ( som ibland med spikesförsedda högtalare )- och resultatet blir än bättre med SD-fötter under burkarna.

Jag var bara tvungen att kommentera, eftersom jag vet att du kör med linnförstärkare innan högtalarna. Min, (och min brors) erfarenhet av detta är just precis upplevelsen av dynamikbegränsning, med minskat "klipp" i ljudet- jämfört med tex. en god Denon-receiver.

Om du inte tror mig så prova litet andra förstärkare till piP. Eller så struntar du i mitt inlägg och kör med det du har. Låter det bra så är det bra- för dig.

Ljudåtergivning i hemmet är ju till sist något ganska subjektivt.

Har du ljudpreferenser som tidigare drar mot högtalare som innehållit spikes, biwiring och odämpad bakvägg så låter piP en aning annorlunda. De färgningar som ovanstående attribut medför gör att "det blir mera drag", "det låter större och mäktigare" - men baksidan är enligt mig att alla skivor låter ungefär likadant. Skillnaden mellan olika inspelningar blir mindre än de kunde vara utan spikesfärgningen och biwiring-fasfelen. Båda dessa saker påverkar upplevelsen av dynamiken och varierar dessutom effekten dynamiskt.

Ber om ursäkt om mina inlägg tidigare uppfattades som provocerande.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-09 12:43

Sen ska man inte glömma bort att många uppfattar lite kompression som ett mer dynamiskt ljud. Inte för jag tror sportis gör det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-09 13:51

jag tycker det var en bra beskrivning, jag upplever mina pip på liknande sätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 15:49

Richard skrev:
Har du ljudpreferenser som tidigare drar mot högtalare som innehållit spikes, biwiring och odämpad bakvägg så låter piP en aning annorlunda. De färgningar som ovanstående attribut medför gör att "det blir mera drag", "det låter större och mäktigare" - men baksidan är enligt mig att alla skivor låter ungefär likadant. Skillnaden mellan olika inspelningar blir mindre än de kunde vara utan spikesfärgningen och biwiring-fasfelen. Båda dessa saker påverkar upplevelsen av dynamiken och varierar dessutom effekten dynamiskt.
.

Denna argumentering är något märklig rent logiskt.
Ja menar...OM det vore så att färgningar skulle göra upplevelsen mer dragfull (nytt ord) just i detta fall - VARFÖR upplever jag piPs microdynamik som bättre än de andra högtalarna men makrodynamiken sämre?
Om ditt resonemang vore korrekt skulle ju ALL dynamik upplevas mindre på piP, eller hur?

btw, kör singlewired på alla talarna i testet.

Och angående skillnaderna (sameness):
Med piP upplever jag skillnaderna större på mikroljud (hoppas du fattar vad jag syftar på med det ordet) men mindre på makroljud.
Allt jämfört med andra högtalare...
Dvs viss sameness inträder på piP vid makroljud.

Ägaren har varit hemma o vi spelade några timmar. Han tyckte inte oväntat att sina piPs lät skitbra hemma hos mig.
Han tyckte heller inte att det var ett dugg märkligt att de inte är lika bra dynamiskt som en större högtalare, vilket vi sedan testade efteråt då vi lyfte ut hans o in med ett par Majik140. (resulterade i sämre mikrodynamik men bättre makrodynamik)

Innan någon frågar...de är musikalsikt ganska lika bra. INO låter snyggare, tydligare men har givetvis begränsningar i bas/dynamik där djupa basgångar ibland inte hörs.
Båda får storstryk av Komri på precis allt. Men de kostar ju en del mer...
(ska kontakta alla som erbjudit sig att bjuda hem mig till större INOsystem, skitkul att höra vad de presterar!)

Saknar piPs grymt redan o ser fram emot att låna hem pi60!
Hoppas o tror det kommer bli skitbra.
Sedan hoppas jag hönan värper fram ett demoex så jag kan testa ÄGG på sidoäggarna.

Kan man få svara på ursprungsfrågan eller?
Har nu testat s-varianten av piP, innebär det att man måste gå på pi60s eller skiljer det lite mellan signatur o ICKE-signatur?
Någon som testat vanliga vs signatur, eller diskuterat med IO om detta?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 15:53

tack celef o subjektivisten för er input i tråden - uppskattas!

Synd du bor där du bor subjektivisten, är inte ofta i de trakterna. Men vore ju intressant att höra ditt system...

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-10-09 16:03

Lyssna på vanliga pi60 först o främst.

Skillnaden mellan pi60 och pi60s efter sista uppgraderingen är liten enligt Ingvar, jag har inte jämfört dom så jätte noga själv så ska,
men vet att en del säger att pi60s är lite lite bättre, i bland.
Jag va tok nöjd med både pi60 och i14 (toppen av pi60)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-09 16:04

Om jag minns manifestet rätt så skillnaden mellan piP och piPs är ganska liten. Den ska tydligen vara betydligt större på pi60 och pi60s. Men jag skulle då inte se något krav på att man blir tvungen att lyssna på pi60s bara för att man lyssnat på piPs

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 16:35

Richard skrev:
.

Denna argumentering är något märklig rent logiskt.
Ja menar...OM det vore så att färgningar skulle göra upplevelsen mer dragfull (nytt ord) just i detta fall - VARFÖR upplever jag piPs microdynamik som bättre än de andra högtalarna men makrodynamiken sämre?
Om ditt resonemang vore korrekt skulle ju ALL dynamik upplevas mindre på piP, eller hur?

btw, kör singlewired på alla talarna i testet.

Och angående skillnaderna (sameness):
Med piP upplever jag skillnaderna större på mikroljud (hoppas du fattar vad jag syftar på med det ordet) men mindre på makroljud.
Allt jämfört med andra högtalare...
Dvs viss sameness inträder på piP vid makroljud.

Ägaren har varit hemma o vi spelade några timmar. Han tyckte inte oväntat att sina piPs lät skitbra hemma hos mig.
Han tyckte heller inte att det var ett dugg märkligt att de inte är lika bra dynamiskt som en större högtalare, vilket vi sedan testade efteråt då vi lyfte ut hans o in med ett par Majik140. (resulterade i sämre mikrodynamik men bättre makrodynamik)

Innan någon frågar...de är musikalsikt ganska lika bra. INO låter snyggare, tydligare men har givetvis begränsningar i bas/dynamik där djupa basgångar ibland inte hörs.
Båda får storstryk av Komri på precis allt. Men de kostar ju en del mer...
(ska kontakta alla som erbjudit sig att bjuda hem mig till större INOsystem, skitkul att höra vad de presterar!)

Saknar piPs grymt redan o ser fram emot att låna hem pi60!
Hoppas o tror det kommer bli skitbra.
Sedan hoppas jag hönan värper fram ett demoex så jag kan testa ÄGG på sidoäggarna.

Kan man få svara på ursprungsfrågan eller?
Har nu testat s-varianten av piP, innebär det att man måste gå på pi60s eller skiljer det lite mellan signatur o ICKE-signatur?
Någon som testat vanliga vs signatur, eller diskuterat med IO om detta?

Klart intressant denna jämförelse med majik 140 och piP som du gjort. :)

Exakt samma jämförelse har vi också gjort vid våra tester. Jag håller med om att piP låter en smula tydligare, men att musikåtergivningen på det stora hela är ganska likvärdig mellan dessa två högtalare. PiP utan dämpplatta bakom låter dock en aning sämre än majik 140 i ett basrikt rum. I ett basfattigt rum låter piP en aning bättre på alla sätt.
Det krävs dock minutiös placering av högtalarna. Pip är kinkiga på några få millimeter när.

Nu pratar jag alltså att lyssna med tune-method. Snackar vi traditionell parametrar som stereoperspektiv, klang och dynamik så vinner piP tycker jag. Majik 140 kan dock spela högre utan att låta illa.
Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.
Hos pi60 så sägs den vara extremt låg.

Eftersom jag hört pi60 så kan jag säga att dessa låter exakt likadant klangligt som piP, men att de går att spela betydligt starkare med, och att de, fastän de är större högtalare- inte bluddrar till melodislingorna i basregistret. Något som du som linnist säkert känner till är närmast legio då det gäller kommersiella högtalare från de flesta andra märken ( undantaget linn ) med ett enda stort baselement och en diskant.

Pip och pi 60 trivs bäst med helt neutrala förstärkare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-09 17:15

Richard skrev: Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.

Unika = bättre än pi60?
extremt låg = mindre än piP?

Frågar för du är lite otydlig avseende attributen på piP, pi60.
Hur står de sig mot varandra...
Dvs är det något pi60 är sämre på än piP?

tack Purre&Blixten för feedback!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-09 17:23

Richard skrev: Microdynamiken i dessa piP-burkar ( det låter lika homogent och högupplöst i hela registret ända till högtalaren klipper ) är helt unika, skulle jag säga. IÖ har jobbat hårt med att få ned den sk. "lavindistorsionen" i alla Inos högtalare.

Unika = bättre än pi60?
extremt låg = mindre än piP?

Frågar för du är lite otydlig avseende attributen på piP, pi60.
Hur står de sig mot varandra...
Dvs är det något pi60 är sämre på än piP?

tack Purre&Blixten för feedback!

Jag har lyssnat till pi60 hos eriken med min egen förstärkare samt holografic pre 25+sentec pa9 och piP hos mig samt hos en annan person i Umeå, med linnförstärkeri och två olika denon-receivers.

Direkt A/B test har jag inte gjort mellan pi60 och piP. Men så mycket kan jag säga är att om man lyssnar efter tydligheten i hur melodier spelas upp så är det lika bra- eller bättre genom pi 60. Du kan spela så oerhört mycket starkare dessutom.

Jag är litet försiktig i mitt utalande här- jag har inte jämfört de båda högtalarna med samma signalkälla eller i samma rum.
Det jag hörde hos eriken är att pi60 inte spelar otydligare än piP- snarare tydligare.

Fråga toriq- han har både linngrejor ( cd-12 tror jag ) och pi 60 samt piP ( med naimelektronik.) Och han är extremt nöjd med sina grejor.

eriken

Inläggav eriken » 2010-10-09 18:44

Richard skrev:Pip och pi 60 trivs bäst med helt neutrala förstärkare.

Detta är något jag har också märkt och upplevt i takt med att jag har bytt bort elektronik och kablar som inte varit neutrala utan dragit åt det varmare hållet mot f/e testat elektronik som i mina öron låter ypperligt bra.

Mina öron säger mig att piP och pi60 inte är högtalare som är ljusa i klangen och behöver "maskeras" av lite varmare elektronik eller kablar typ Cardas för att få ett lyssningsvänligt ljud. Ino högtalarna kräver snarare fullt blås på elektroniken (läs ofärgande) för att inte dra åt det varma hållet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-09 18:51

Den enda detaljen jag vet som kan få folk att välja piP över pi60 är att de skiljer lite i sin spridning och ett fåtal gillar (pga sina rum?) så som piP sprider bättre. På alla andra punkter är pi60 väldigt mycket bättre än piP.
(men som jag sagt innan... piP är väldigt bra, så att klassificera förbättringar som "väldigt mycket bättre" är lätt besynnerligt...)

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-10-09 22:26

Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva". Detta stämmer bra med dina iaktagelser (mer mikrodynamik vid låga nivåer samt "mindre" makrodynamik vid mellannivåer). Prova att öka volymen mer på de andra högtalarna och kolla om den upplevda dynamikökninen avstannar, vilket jag tror. Om du gör samma manöver med tex i32s så känns det som att dynamiken ökar linjärt, dvs de blir bara mer och mer dynamika med ökat ljudtryck. Hur kul som helst, men inte för grannarna:-)
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 02:50

Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva".

Vad menar du med lutande S-kurva?

Edit: Menar du att många högtalare brukar komprimera basen och diskanten rätt tidigt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 07:42

subjektivisten skrev:
Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva".

Vad menar du med lutande S-kurva?

Edit: Menar du att många högtalare brukar komprimera basen och diskanten rätt tidigt?

så här uppfattade jag det

Kod: Markera allt
       ___
     /
___/

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-10-10 10:00

Zipp skrev:Mina egna erfarenheter av Ino vs många andra högtalare är att Ino har en linjär ökning av upplevd dynamik sfa ljudtryck medans många andra högtalare har en mer "lutande S"-kurva". Detta stämmer bra med dina iaktagelser (mer mikrodynamik vid låga nivåer samt "mindre" makrodynamik vid mellannivåer). Prova att öka volymen mer på de andra högtalarna och kolla om den upplevda dynamikökninen avstannar, vilket jag tror. Om du gör samma manöver med tex i32s så känns det som att dynamiken ökar linjärt, dvs de blir bara mer och mer dynamika med ökat ljudtryck. Hur kul som helst, men inte för grannarna:-)

Jag har en vän som tyckte lika dant när han lyssnade på mina piP fast han uttryckte det som att det krävdes att man spelade ganska högt med piP för att det skulle bli någon dynamik.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-10 10:06

Jag får för mig att det kan handla om en ihopblandning av dynamik och
ljudspark i bröstet. Det är väl inte riktigt samma sak. Det är ljudspark i
bröstet jag tror de flesta menar när de talar om dynamik.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 11:39

Nune skrev:Jag har en vän som tyckte lika dant när han lyssnade på mina piP fast han uttryckte det som att det krävdes att man spelade ganska högt med piP för att det skulle bli någon dynamik.

Detta låter mer som det jag sa innan, att lite kompression upplevs som mer dynamiskt och när man hör system som inte komprimerar dynamiken så upplever man dom odynamiska eller "fel".
Detta ser man ofta hos folk som upplever dynamiskt komprimerade CD utgåvor som mer dynamiska.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 11:53

shifts skrev:Jag får för mig att det kan handla om en ihopblandning av dynamik och
ljudspark i bröstet. Det är väl inte riktigt samma sak. Det är ljudspark i
bröstet jag tror de flesta menar när de talar om dynamik.

nu kanske jag missförstår men visst faller väl en ljudspark inom dynamiken? dynamikomfånget är väl nivåskillnaden mellan svaga och höga ljud, jag upplever pip som väldigt tydliga i dom svaga ljuden
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 11:59

Lite extra av "rätt" frekvens hos högtalarna, så behöver man inte ha någon högre nivå på den frekvensen än andra för att känna av en kick.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-10 12:17

Ungefär det Nattlorden skrev nu tänkte jag på, därav mitt inlägg om JBL
tidigare i tråden. Det upplevelse som eftersöks finns kanske inte hos Ino.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 12:56

Nattlorden skrev:Lite extra av "rätt" frekvens hos högtalarna, så behöver man inte ha någon högre nivå på den frekvensen än andra för att känna av en kick.

nu förstod jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-10-10 13:03

Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60. De störrde delade systemen kanske är bättre på den punkten, har inte hört dom.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-10 17:22

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60.

och vad köpte du istället då?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-10 17:38

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60.

Jag tror inte heller att Pi60 kommer passa dig bättre i smaken, PiP och Pi60 är väldigt lika i återgivningen, sedan kan man givetvis spela starkare med Pi60, mycket starkare, men det är ingen dramatiskt ändrad karaktär i hur ljudet presenteras "tycker jag"

Cerwin Vega kanske vore något :wink:

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 18:22

NB skrev:Till skillnad från de flesta andra här i tråden så tror jag inte pi60 kommer uppfylla dina krav. Avsaknaden av makrodynamik, som du kallar det, var en av de punkter som gjorde att jag sålde mina pi60. De störrde delade systemen kanske är bättre på den punkten, har inte hört dom.

Då blev jag nyfiken vilken högtalare du istället köpte. Vore kul om det fanns någon mer dynamisk högtalare. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-10 19:24

Tengil skrev:

Jag tror inte heller att Pi60 kommer passa dig bättre i smaken, PiP och Pi60 är väldigt lika i återgivningen, sedan kan man givetvis spela starkare med Pi60, mycket starkare, men det är ingen dramatiskt ändrad karaktär i hur ljudet presenteras "tycker jag"

Cerwin Vega kanske vore något :wink:

Vh Christer

varför ska alltid dessa cerwin vega dyka upp överallt? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 20:41

Därför att ett par DC1515 med bryggade NAD 218 ger en sjuhelvetes bröstkick med lite volym?

torig

Inläggav torig » 2010-10-10 21:48

Nattlorden skrev:Därför att ett par DC1515 med bryggade NAD 218 ger en sjuhelvetes bröstkick med lite volym?

Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

/mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-10 21:56

torig skrev:Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Själv har jag svårt att förstå att man kan ha klagomål på dynamiken i Inosar, men nu har jag noga aldrig hört dem utan massiv och hyffsat ofärgande drivning. Men lyssnar man på annat sätt och kanske använder ord lite annorlunda än jag, så kan det ju vara så att det inte är Ino man söker och då ör det ju dumt att rekommendera sådana.

Men oavsett om det är för eget bruk eller inte, så tycker jag nog att man bör spä på sin upplevelsebank med att ha hört ett par pi60 någon gång. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-10 22:12

Nattlorden skrev:
torig skrev:Det är säkert så, men är verkligen Cerwin Vega ett seriöst svar på trådskaparens frågeställningar och intresse att veta mer om Ino Audio??

Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Själv har jag svårt att förstå att man kan ha klagomål på dynamiken i Inosar, men nu har jag noga aldrig hört dem utan massiv och hyffsat ofärgande drivning. Men lyssnar man på annat sätt och kanske använder ord lite annorlunda än jag, så kan det ju vara så att det inte är Ino man söker och då ör det ju dumt att rekommendera sådana.

Men oavsett om det är för eget bruk eller inte, så tycker jag nog att man bör spä på sin upplevelsebank med att ha hört ett par pi60 någon gång. :D

Me like. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

torig

Inläggav torig » 2010-10-10 22:25

Nattlorden skrev:Inte om man tror där finns mer att tillägga i den frågan.... om man nått vägs ände så kanske det passar med att lägga andra rekommendationer.

Efter vad jag förstår så är trådskaparen seriöst intresserad av att höra Ino Audio i sitt system. Han har fått lyssna på piPs och funnit att de räcker inte till i hans rum. Och det kanske säger sig självt. Inte ens Ingvar Öhman kan "trolla med knäna". Jag tror inte piP eller piPs är byggda för större rum och effektstarka förstärkare (Ingvar tycker väl själv att en drivning med 30-40W-stärkare är lagom för dessa utomordentliga högtalare).

Nu vill han veta om det finns några med erfarenheter av pi60 och pi60s som kan delge honom om dels att de skulle kunna fungera med ett lyssningavstånd av ungefär 2m, dels skillnaderna mellan modellerna samt om de har mer makrodynamik än piPs? Att då rekommendera ett par Cerwin Vega, kan knappast vara seriöst. Då är det ju bättre att avstå från att göra inlägget.

Själv vet jag inte om det fungerar att sitta 2m från pi60 eller pi60s. Jag sitter drygt 4m från mina pi60s och jag vet ej heller den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s, eftersom jag bara hört pi60s.

Däremot så ger ett par pi60s betydligt mer makrodynamik än piPs och det skulle inte förvåna mig om Sportbilsentusiasten skulle bli mycket nöjd med det han skulle få höra.

Vore trevligt om det finns några pi60-ägare som har en lyssningsplats ca 2m från desamma och kan berätta vad han/hon tycker om det fungerar att sitta så nära.

Jag sitter dryga metern från mina piPs och jag saknar inte direkt någon makrodynamik, men det kanske är för att jag sitter så nära. Vad-vet-jag :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-10 22:29

Närgränsen för pi60(s) är 2 meter men det blir bäst om man kommer iaf 3 meter från dom.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-10-10 22:44

torig skrev:[Efter vad jag förstår så är trådskaparen seriöst intresserad av att höra Ino Audio i sitt system. Han har fått lyssna på piPs och funnit att de räcker inte till i hans rum. Och det kanske säger sig självt. Inte ens Ingvar Öhman kan "trolla med knäna".

Nu vill han veta om det finns några med erfarenheter av pi60 och pi60s som kan delge honom om dels att de skulle kunna fungera med ett lyssningavstånd av ungefär 2m, dels skillnaderna mellan modellerna samt om de har mer makrodynamik än piPs? Att då rekommendera ett par Cerwin Vega, kan knappast vara seriöst. Då är det ju bättre att avstå från att göra inlägget.

Om du refererar till mitt inlägg, så gav jag min syn på PiP/Pi60 (jag har erfarenheter av båda två), och skrev att de uppför sig på ungefär samma sätt.

Jag hade själv under tiden som mitt ljud/biorum byggdes med hjälp av Ingvars kunskaper, PiPs uppställda i det nya ljud/biorummet, innan jag flyttade in huvudsystemet, och ljudet och återgivningen som de presterade är väldigt likt mitt huvudsystem i28 plus Y4, men inte riktigt samma ljudtryck :)

Jag föreslog C V med en skämtsam smiley framför, med lite fundering till trådskaparen om det är en annan karaktär av högtalare som han är ute efter, jag har i en tidig post i en annan tråd erbjudit honom att lyssna på just PiP och mitt huvudsystem.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40054

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-11 12:04

Snabb uppdatering, har varit mycket besök&test den senaste veckan och hört INOsar i fem olika system. 2st piP, piPs, pi60s och pi60 - av olika varianter. Hemmabyggda och IO-tillverkade.

Är nu mogen att testa vidare så fyra nya PM skickade.
Har jag missat någon som erbjudit sig att bjudit hem mig, ursäkta. Har varit många nya trevliga kontakter som tagits så ha överseende om någon har väntat länge på feedback . Kan ju inte beöka alla samtidigt. Bara att kontakta mig om ni väntat länge ... :wink:

Tar gärna emot besök också, bara en som nappat än så länge men vi hade det synnerligen trevligt :D

Kan nämna att pi60 faller mig mer i smaken, mer makrodynamik än piP men fortfarande samma karaktär - utan konstlat imponatorljud a la HIFImässa. Tack för det.
(liten reservering då jag vill höra pi60 i mitt rum och FLER andra INOsystem, innan sportis favvisINO blir utsedd)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-11 14:36

Se där! Va' kul! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-11 14:39

Du ar PM sportis. Svara snabbt! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-11 15:43

Sportis, om du har vägarna förbi Värmland så finns det ett delat system du kan lyssna på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-12 15:56

subjektivisten skrev:Sportis, om du har vägarna förbi Värmland så finns det ett delat system du kan lyssna på.

tack Mattias

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-13 19:27

sportbilsentusiasten:

När du lyssnar på andra högtalare än pip i ditt rum, har du dämpning bakom dem också? Står de lika nära väggen som pip?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-13 21:18

Moment-23 skrev:sportbilsentusiasten:

När du lyssnar på andra högtalare än pip i ditt rum, har du dämpning bakom dem också? Står de lika nära väggen som pip?

Beror på vilken högtalaren är, jag följer givetvis tillverkarens rekommenderingar på uppställningen.

Vissa ska stå dikt an vägg utan dämpning, vissa långt ut utan dämpning, vissa dikt an med dämpning...
Vissa krafigt invinklade, vissa rakt, vissa nååågot invinklade...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-14 02:18

Moment-23 skrev:sportbilsentusiasten:

Beror på vilken högtalaren är, jag följer givetvis tillverkarens rekommenderingar på uppställningen.

Vissa ska stå dikt an vägg utan dämpning, vissa långt ut utan dämpning, vissa dikt an med dämpning...
Vissa krafigt invinklade, vissa rakt, vissa nååågot invinklade...

Ok, då frågar jag så här:
Har du i ditt rum haft högtalare i samma storlek som pip, som även de ska ha dämpning bakom enligt tillverkaren, som du tycker låtit mer dynamiskt än pip?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-14 11:51

Moment-23 skrev:Ok, då frågar jag så här:
Har du i ditt rum haft högtalare i samma storlek som pip, som även de ska ha dämpning bakom enligt tillverkaren, som du tycker låtit mer dynamiskt än pip?

BRA fråga, logiskt helt rätt att ställa!!
Lite mindre (finns det verkligen?) och något större - de har jag testat i rummet
Men de har inte konstruerats med kravet dämpning bakom. Båda ska stå dikt an bakvägg.
Så mitt svar blir - jag kan inte svara på frågan.

Men har ju hört pi60 och piP med dämpning o där erbjuder pi60 mer.

Och oavsett dämpning eller inte har jag aldrig stött på en liten talare som har dynamik som en stor kan (givet att det är en bra stor talare)

Så jag tycker inte alls det är konstigt att piP har begränsningar!
Min ursfrungliga fråga var heller inte VAD är det för fel på piP, utan vilka ANDRA inos-talare ska man testa... :wink:

Vilka små talare finns det där tillverkaren vill ha talarna framför dämpning? Skulle vilja testa så jag kan svara på din fråga.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-15 09:32

Moment-23 skrev:Ok, då frågar jag så här:

BRA fråga, logiskt helt rätt att ställa!!
Lite mindre (finns det verkligen?) och något större - de har jag testat i rummet
Men de har inte konstruerats med kravet dämpning bakom. Båda ska stå dikt an bakvägg.
Så mitt svar blir - jag kan inte svara på frågan.

Men har ju hört pi60 och piP med dämpning o där erbjuder pi60 mer.

Och oavsett dämpning eller inte har jag aldrig stött på en liten talare som har dynamik som en stor kan (givet att det är en bra stor talare)

Så jag tycker inte alls det är konstigt att piP har begränsningar!
Min ursfrungliga fråga var heller inte VAD är det för fel på piP, utan vilka ANDRA inos-talare ska man testa... :wink:

Vilka små talare finns det där tillverkaren vill ha talarna framför dämpning? Skulle vilja testa så jag kan svara på din fråga.

Hej,
Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.
Denna rädsla för vad kunderna ev. inte accepterar är också tydlig när det gäller hemmabio. Där inehåller paketen nästan alltid bara två surroundhögtalare när resultatet blir otroligt mycket bättre med 6-8 surroundhögtalare (fortfarande kopplade till samma två bakkanaler i receivern).

Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Det blir extra viktigt med dämpning om högtalarna ska stå nära väggen pga av att det reflekterade ljudet (första reflexen i väggen bakom högtalaren) kommer så pass nära i tid med direktljudet att det "grötar ihop" ljudet. Detta har jag testat med mina pips. Det är en klart märkbar skillnad med eller utan dämppaneler bakom. När man sedan haft dämppaneler bakom ett tag och plötsligt tar bort dem så känns skillnaden ännu större. Det låter spretigt och osammanhållet utan dämppaneler.

Jag har också svårt att se hur en högtalarkonstruktör skulle kunna konstruera in en kompensation för den första reflexen. Detta fenomen går inte att förhindra och kan bara kompenseras med dämpning bakom högtalaren.
Sedan finns det andra problem med högtalare som står nära väggen; att ljudet blir "tjockt". Det är nästan ingen högtalare som jag känner till som har kompensation för detta. Inos högtalare har det. En konsekvens av det är att tex pip låter blodfattig och "fjuttig" om den står en bit ut i rummet. Men det är den ju inte konstruerad för så det är ju inget problem.

Att många högtalare ändå klarar sig utan dämpning bakom beror enligt mig på att de står så pass långt ut att den första reflexen (i väggen bakom högtalarna) kommer såpass långt efter direktljudet att dess bidrag inte "grötar till" direktljudet. Örat, eller egentligen hjärnan upfattar det inte som samma ljud då direktljudet hunnit "längre" och då sorteras det reflekterade ljudet bort i större utsträckning + att det pga längre färdväg också blir svagare i förhållande till direktljudet än om högtalaren står närmare väggen.

Jag skulle vilja fråga en sak till:
Den begränsning i macrodynamik som du upplever, går den att isolera till ett visst frekvensintervall? Alltså på ett ungefär, jag förstår att det inte går att ange exakt.

Att pip har begränsningar jämfört med en större högtalare är vi helt överens om. Det som jag tycker är intressant är att försöka luska ut vilka (för jag tror det beror på flera saker) som gör att macrodynamiken upplevs som sämre än med de större högtalare du testat.

Sorry för att det blev en del OT i inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-15 10:01

Moment-23 skrev:Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Men Stig Carlsson har ju patenterat dämpskivan bredvid OA51, samt även det större "elefantörat" eftersom det egentligen inte är tillräckligt ens med standarddämpskivan på OA51.
Så att dämpning på väggen är bra synes gälla för ortoakustiska högtalare också, i alla fall inom vissa gränser.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-15 10:11

paa skrev:
Moment-23 skrev:Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Men Stig Carlsson har ju patenterat dämpskivan bredvid OA51, samt även det större "elefantörat" eftersom det egentligen inte är tillräckligt ens med standarddämpskivan på OA51.
Så att dämpning på väggen är bra synes gälla för ortoakustiska högtalare också, i alla fall inom vissa gränser.

Korrekt. Du har rätt!
Men i det fallet handlar det (väl?) mer om att balansera det reflekterade ljudet mot direktljudet än om att försöka dämpa bort den första reflexen?
I fallet OA51 hade samma effekt (kanske?) kunnat uppnås med en annan vinkel på elementen? Fast då hade nog andra problem infunnit sig istället.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 09:40

Moment-23 skrev: Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.

Jag tror att ALLA högtalare (förutom orthoakustiska) mår bra av (rätt) dämpning på väggen bakom högtalaren.

Otroligt idiotiskt av en konstruktör OM de utelämnar viktig information, bara för att citat "inte skrämma iväg kunderna"?
Vad gör de om INTE JUST DET när högtalarna inte presterar optimalt????

Jämför med SUV (biltypen) där i princip alla tillverkare insett att de körs på vanlig väg o földaktligen bygger bilarna för bra vägegenskaper på asfalt.
De FÅ som är byggda med fokus på terängegenskaper säljs inte i mängder...

Tror mao att du har fel.
Högtalartillverkare gör därför högtalare som trivs bäst i vanliga rum o DÄRFÖR rekomenderas en fri "i rummetplacering". Just denna rekommendering ser man ju jätteofta eller hur?

Moment-23 skrev:
Den begränsning i macrodynamik som du upplever, går den att isolera till ett visst frekvensintervall? Alltså på ett ungefär, jag förstår att det inte går att ange exakt.

Nej, det var över hela frekvensintervallet givetvis märks den lilla talarens begränsningar mer i övre bas/nedre basregistret. Men allt hänger ju ihop, för grymt homogena är dom piP.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 09:45

Hörde ytterligare ett par pi60 under helgen, ger mersmak!

Har flera erbjudanden på lyssningar TACK, men nu finns de på längre avstånd så det kommer att ta tid att besöka dom...

Finns det några snälla INOägare i göteborgsområdet som har ANDRA setuper är just piP/pi60?
Är synnerligen intresserad av att höra flera olika typer INOs som ni förstår :wink:

Tack på förhand!
Otroligt tacksam för de som redan ställt upp med sin tid :D

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-19 10:05

Moment-23 skrev: Jag känner inte till någon annan (vanlig) högtalare där tillverkaren rekommenderar dämpning bakom. Men det tror jag beror på att de inte vill skrämma bort kunderna. De tror inte att kunderna skulle acceptera dämppaneler bakom högtalarna ur ett estetiskt perspektiv.

Otroligt idiotiskt av en konstruktör OM de utelämnar viktig information, bara för att citat "inte skrämma iväg kunderna"?
Vad gör de om INTE JUST DET när högtalarna inte presterar optimalt????

Jämför med SUV (biltypen) där i princip alla tillverkare insett att de körs på vanlig väg o földaktligen bygger bilarna för bra vägegenskaper på asfalt.
De FÅ som är byggda med fokus på terängegenskaper säljs inte i mängder...

Tror mao att du har fel.
Högtalartillverkare gör därför högtalare som trivs bäst i vanliga rum o DÄRFÖR rekomenderas en fri "i rummetplacering". Just denna rekommendering ser man ju jätteofta eller hur?

Moment-23 skrev:

Nej, det var över hela frekvensintervallet givetvis märks den lilla talarens begränsningar mer i övre bas/nedre basregistret. Men allt hänger ju ihop, för grymt homogena är dom piP.

Hej,
Jag kanske har en mörkare syn på högtalartillverkare i allmänhet.
Dock tycker jag att mina argument håller och faktiskt att din liknelse med suv:ar talar för det jag skrivit. Att biltillverkare vet att de flesta kör på vanliga vägar kan i högtalarsammanhang översättas med att högtalartillverkare vet att de flesta inte kommer att vilja tapetsera lyssningsrummet med dämpskivor (jämför med att biltillverkare vet att de flesta inte kör offroad).
Rekommendationen om en fri placering en bit ut från väggen är också ett nödvändig konsekvens av frånvaron av kompensering i filtret för väggnära placering. Denna väggnära placering blir heller inte bra utan dämpning bakom (konsekvensen av detta skrev jag om i det tidigare inlägget) och detta vet de ju att folk inte kommer att acceptera. Så det hänger ihop.

Det är fysisk omöjligt att direkstrålande högtalare med väggnära placering INTE påverkas negativt av den första reflexen. Detta kan man inte konstruera bort i filtret utan bara genom att dämpa bort dessa reflexer.

Ang. att tillverkare utelämnar viktig information: detta sker hela tiden och anledningen är antingen att man vill dölja något eller att man vill styra konsumenten i en viss riktning. Det sker hela tiden i stor omfattning. Jämför gärna de tillvekare som tillverkar tex förstärkare eller högtalare och samtidigt tillverkar kablar. Jämför kablarna i förstärkarna eller högtalarna med de signalkablar de säljer separat och jämför sedan priset...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 10:21

Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...
Enbart i välldigt hårt akustikreglerat rum har jag hört piP verkligen låta som ett par stora golvare...
Men i övrigt är pi60 överlägsen på samtliga (med ett undantag, mer om det kommer) parametrar och inte minst just att oavsett programmaterial låta helt oansträngda :D

piP är absolut en mycket bra högtalare, gillar dom verkligen, men är inte på något sätt tävlande med dom större systemen i fråga om just dynamik, basbotten, mikro dynamik och ljudtryck, iP/piP är helt enkelt underlögsna i14/pi60 på allt.
FÖR UTOM ! en sak och som jag faktiskt verkligen saknar, som jag hade med mina iPs, men inte har nu... det är Ljudbilden !
Jag har 1 gång upplevs en (för mig ) helt perfekt, 100% hollografisk och naturtrogen ljudbild som liksom sträcker sig "runt en" och låter en verkligen svepas in i film/musik. Detta utan att på något sätt tappa precision, allt satt 100% knivskarpt i ljudbilden och det va fan så man kunde ta på Nora Jones läppar :P och man liksom kände hennes närvaro... (stå ut med mina "HiFi flossker"... :P) Detta hade jag hemma hos mig när jag hade fått till det med ljudet, Stereo upplösnignen och djupet jag hade va det absolut bästa jag någonsin hört något system prestera under några omständigheter 8O

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... :? dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

Resan till detta helt underbara ljud va dock lång, mycket bråkande och "kallibrerandet" tog mycket tid men tillslut så blev det bara helt äkligt bra.
Det va faktiskt så att (om programmaterialet tilllät) jag kunde höra exakt hur alla musiker stod på cenen, hur dom stod i förhållande till varandra i djupled och i höjdled och dessutom så stod jag MITT I PUBLIKEN!

på filmer så va det bara en helt otrolig upplevelse, visst det va inte "surround" men nog fan hörde man dörrar stängas bakom ryggen , plan flyga över huvudet och kulor vina genom rummet. Detta kombinerat med en sådan otroligt välutmejslad ljudbild in i minsta detalj gjorde att jag ibland kunde sitta och bara kolla på film efter film efter film... och att ljudet "satt" så otroligt bra till bilden gjorde att filmupplevelsen är något av det bästa jag någonsin upplevt trots avsaknaden av surrar.

Jag erkänner, jag vill ha tillbaka det ljudet, jag saknar mina iPs något enormt.... i16s är underbara och dom är bättre på exakt allt, egentligen, men kanske inte ljudbilden ?!. jag får inte till ens i närheten av samma upplevelse med i16s som med iPs och jag vet att det beror en del på att jag sitter för nära...

Jag har faktiskt seriösa tankar på införskaffa ett par iPs igen... :oops: föratt få tillbaka det där ljudet som jag nu hela tiden bara sitter och drömmer om men inte får till. Jag pillar, flyttar, bökar och stökar men får liksom inte till ljudet på samma sätt.

Jag va lite förblindad när jag skaffade i16s, jag lyssnade då bara efetr dom andra parametrarna med glömde av detta med stereoperspektivet, mycket då jag tänkte att "jag får pilla lite så ska det nog blir bra"...

Hmm, vet inte hur jag ska göra... kansme man skulle kunna låna hem ett par iPs/piPs av en nära bekant (Tim..?! :wink: ) och testa med igen.
blir det "sådär bra igen" som jag vill ha det så e jag fan nästen beredd att låna ut mina i16s tills vidare. För nu har jag verkligen börjat inse vad jag saknar mina iPs... :roll:

Lite nostalgisk och kännslomässig blir jag allt när jag tänker på det, iPs är (och förblir...?!) dom högtalare som givit mig den bästa musik och filmupplevelsen någonsin och att det dessutom råkade äga rum hemma hos mig i mitt lilla 12kvm rum är ju bara sjukt... (nästan lika sjukt som att jag, mitt i när det är så jäkla bra bestämmer mig för att sälja...?! 8O :? :cry: )

Edit: Man är helt klart dum i huvudet, eller ja något fel är det i alla fall... sökandet går för långt och man glömmer bort att liksom stanna och lyssna i stället utan "ska upp för stegen" bara av princip... :?
Det är en "Ino sjuka" tror jag... Lägsta möjliga disst till varje pris !

Så, då va det sagt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-19 10:42

David,
Skaffa fru och ett par ungar så får du både lite perspektiv på denna hobby samt utmärkt vägledning (främst från frun) med att prioritera "rätt" saker :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-19 10:47

DVD-ai skrev:Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...
Enbart i välldigt hårt akustikreglerat rum har jag hört piP verkligen låta som ett par stora golvare...
Men i övrigt är pi60 överlägsen på samtliga (med ett undantag, mer om det kommer) parametrar och inte minst just att oavsett programmaterial låta helt oansträngda :D

piP är absolut en mycket bra högtalare, gillar dom verkligen, men är inte på något sätt tävlande med dom större systemen i fråga om just dynamik, basbotten, mikro dynamik och ljudtryck, iP/piP är helt enkelt underlögsna i14/pi60 på allt.
FÖR UTOM ! en sak och som jag faktiskt verkligen saknar, som jag hade med mina iPs, men inte har nu... det är Ljudbilden !
Jag har 1 gång upplevs en (för mig ) helt perfekt, 100% hollografisk och naturtrogen ljudbild som liksom sträcker sig "runt en" och låter en verkligen svepas in i film/musik. Detta utan att på något sätt tappa precision, allt satt 100% knivskarpt i ljudbilden och det va fan så man kunde ta på Nora Jones läppar :P och man liksom kände hennes närvaro... (stå ut med mina "HiFi flossker"... :P) Detta hade jag hemma hos mig när jag hade fått till det med ljudet, Stereo upplösnignen och djupet jag hade va det absolut bästa jag någonsin hört något system prestera under några omständigheter 8O

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... :? dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

Resan till detta helt underbara ljud va dock lång, mycket bråkande och "kallibrerandet" tog mycket tid men tillslut så blev det bara helt äkligt bra.
Det va faktiskt så att (om programmaterialet tilllät) jag kunde höra exakt hur alla musiker stod på cenen, hur dom stod i förhållande till varandra i djupled och i höjdled och dessutom så stod jag MITT I PUBLIKEN!

på filmer så va det bara en helt otrolig upplevelse, visst det va inte "surround" men nog fan hörde man dörrar stängas bakom ryggen , plan flyga över huvudet och kulor vina genom rummet. Detta kombinerat med en sådan otroligt välutmejslad ljudbild in i minsta detalj gjorde att jag ibland kunde sitta och bara kolla på film efter film efter film... och att ljudet "satt" så otroligt bra till bilden gjorde att filmupplevelsen är något av det bästa jag någonsin upplevt trots avsaknaden av surrar.

Jag erkänner, jag vill ha tillbaka det ljudet, jag saknar mina iPs något enormt.... i16s är underbara och dom är bättre på exakt allt, egentligen, men kanske inte ljudbilden ?!. jag får inte till ens i närheten av samma upplevelse med i16s som med iPs och jag vet att det beror en del på att jag sitter för nära...

Jag har faktiskt seriösa tankar på införskaffa ett par iPs igen... :oops: föratt få tillbaka det där ljudet som jag nu hela tiden bara sitter och drömmer om men inte får till. Jag pillar, flyttar, bökar och stökar men får liksom inte till ljudet på samma sätt.

Jag va lite förblindad när jag skaffade i16s, jag lyssnade då bara efetr dom andra parametrarna med glömde av detta med stereoperspektivet, mycket då jag tänkte att "jag får pilla lite så ska det nog blir bra"...

Hmm, vet inte hur jag ska göra... kansme man skulle kunna låna hem ett par iPs/piPs av en nära bekant (Tim..?! :wink: ) och testa med igen.
blir det "sådär bra igen" som jag vill ha det så e jag fan nästen beredd att låna ut mina i16s tills vidare. För nu har jag verkligen börjat inse vad jag saknar mina iPs... :roll:

Lite nostalgisk och kännslomässig blir jag allt när jag tänker på det, iPs är (och förblir...?!) dom högtalare som givit mig den bästa musik och filmupplevelsen någonsin och att det dessutom råkade äga rum hemma hos mig i mitt lilla 12kvm rum är ju bara sjukt... (nästan lika sjukt som att jag, mitt i när det är så jäkla bra bestämmer mig för att sälja...?! 8O :? :cry: )

Edit: Man är helt klart dum i huvudet, eller ja något fel är det i alla fall... sökandet går för långt och man glömmer bort att liksom stanna och lyssna i stället utan "ska upp för stegen" bara av princip... :?

Så, då va det sagt...

Kände lite som du i början av i16s karriären. Börja om från början...
Jobba med rummet, så löser det sig. Har du bytt slutsteg? Sätt in ditt gamla igen och prova. Klart som f-n det ska kännas bättre på allt. Kompromissa inte. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 10:54

Moment-23 skrev:David,
Skaffa fru och ett par ungar så får du både lite perspektiv på denna hobby samt utmärkt vägledning (främst från frun) med att prioritera "rätt" saker :wink:

Jo, det arbetar jag också på, men olika variationer av mindre bra framgång... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 11:05

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att piP är otroligt kompetenta för storleken, dom spelar rent, snyggt, naturligt och med en bra botten. Men dom går absolut inte att jämnföra med dom större Ino högtalarna i dom flesta rum, på dessa parametrar...

Så, då va det sagt...

Kände lite som du i början av i16s karriären. Börja om från början...
Jobba med rummet, så löser det sig. Har du bytt slutsteg? Sätt in ditt gamla igen och prova. Klart som f-n det ska kännas bättre på allt. Kompromissa inte. :)

Men saken är ju den att jag tycker att iPs lät bättre hos mig än något jag någonsin hört av några andra Ino system, just det där stereopersprktivet som jag fick till, det är helt oslagbart. Kan knappast bli bättre/lika bra med några av dom större modellerna... Inte i mitt rum i alla fall, för litet och helt fel på all sätt, 100% omöjligt att möblera på att ljudmässigt bra sätt i rummet och här sitter man fast tack vare bostadsmarknaden... :evil:

Jo, jag vill ju ha kvar mina i16s, men jag vill ha iPs stereobilden...
men därför jag funderar på om man kanske skulla kunna "byta" tills vidare med någon och så får denna "någon" i16s och jag iPs.
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-19 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-19 11:17

DVD-ai jag kommer till tjockhult om tre veckor, och sedan skall jag tillbaka dit igen i mitten på dec. Jag tar med mina piP och så lånar jag dina i16 i fem veckor, sedan byter vi tillbaka i dec..

Efter det kommer jag nog att få ett stooort hål i plånboken :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 11:43

hehe, jaså det säger du... :lol:

Ska höra mig kring "här hemma" först och se hur intresset verkar, vill låna hem ett par och testa igen först sedan får vi se hur jag gör.
Det tråkiga är att då kan jag ju inte spela "utan grännser" på samma sätt som nu. nu är det ju liksom bara roligare och roligare ju mer dynamiska utbrutt det finns i musiken, med iPs så var jag på spänn när det blev för "vålldsamt" och samtidigt volymen kanske va lite för hög för öronens bässta redan då egentligen... :roll:
Nu behöver man inte bry sig längre, jag höjer tills jag tycker det är lagom och trycker på Play liskom 8) och när jag vill spela högre så höjer jag... grännsen går typ där jag tycker att det börjar blir jobbigt, då sänker jag för att jag är rädd om min hörsel och ganska precis där lyser XPA-2'an med välldigt många oranga flaggor också 8) (kan kanske vara en viss bidragande orsak till att jag tycker det är "högt" då)
så, XPA-2 steget +i16s är alltså tillräckligt för att tillgodose mina behov av ljudtryck i ett 12 kvm stort rum, sedan sätter steget stopp. får blir ett till XPA-2 senare och köra en bryggad till varje i16s.

Som du märker så gillar jag mina i16s på alla sätt, förutom att dom inte, i mitt rum, kan få till en ens i närheten av lika bra ljudbild som iPs.
jag lägger mina förhoppningar på att jag i framtiden ska få tag på ett rum på ca 12-14kvm men med bättre möjligheter till möblering (möjlighet till >2m lyssningsavstånd). Mycket större rum vill jag helst inte ha för då räcker ju helt plötsligt inte resurserna till längre... :? då blir jag ju tvungen att köpa ett XPA-2 till och kanske 4st moduler till också för att börja närma mig... 8) :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-19 12:03

Nice try från min sida :wink:

Sorry för OT sportis :oops:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-10-19 12:37

Underbar utläggning DVD-ai, i särklass det bästa jag läst på länge :!:
Nedan bara ETT av alla underbart tänkvärda citat i inlägget, TACK!

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är 8O
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.
Jag vet hur underbart just den känslan är...

Just detta är mitt mål i mitt rum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-19 13:15

sportbilsentusiasten skrev:JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Tänk om bara fler får uppleva detta...tänk om bara fler inser vad målet EGENTLIGEN är 8O
Dvs att återskapa något som får hjärnan att tro att musiken är på riktigt, så man BARA sjunker in i musiken - o glömmer tekniken.

Präxis! Och det är här tunedem- och ljudnördarna möts. När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter!

En anledning till att jag hänger både här och på Selleri, för övrigt.

/ B

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 13:35

DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.

"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "

Där sitter nog DVD-ai å svär ändå :P Finns det någon mer bas petig..?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:12

sportbilsentusiasten skrev:Underbar utläggning DVD-ai, i särklass det bästa jag läst på länge :!:
Nedan bara ETT av alla underbart tänkvärda citat i inlägget, TACK!

Film och musik öppnades till en helt nya värld och det va faktiskt helt otroligt va bra det va... jag förstår egentligen (verkligen inte !!!!) varför jag gjorde mig av med iPs... dom presterade bara så sannslöst bra i mitt rum att jag liksom nästan för jämnan satt med haksläpp, var enda gång jag satte på en film eller en låt så helt oundvikligen höll jag på att ramla av stolen av upplevelsen. jag har alltså alldrig, före eller efter, tittat så mycket på film eller lyssnat på musik som jag gjorde då jag hade iPs hemma hos mig.

JUST SÅ ska det vara, uppslukad av musiken.
Jag vet hur underbart just den känslan är...

Just detta är mitt mål i mitt rum.

Man tackar... :oops: :D

Jo men precis så upplevde jag det faktiskt, som att nu finns bara musiken. :) även om jag naturligtvis (som vanligt...) inte va nöjd med basen, inte på långa väger... men det blir jag nog alldrig.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:14

Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Nä men håller med att elektroniken ska bara göra sin sak, ge mig musik inge annat krafs å strul.

"När man inte bryr sig om "basen", inte "följer melodin" - utan bara sitter och njuter! "

Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?! :x

Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall :wink:

Vi får se, har eventuallt lite planer på G 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-19 14:16

DVD-ai skrev:... men det blir jag nog alldrig.

Precis, man ska aldrig säga alldrig. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 14:21

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:... men det blir jag nog alldrig.

Precis, man ska aldrig säga alldrig. :wink:

Njoo, jag har liksom nästan aldlrig hört någon bas som jag skulle vara nöjd med så... :? tycker att allt låter fel eller onaturligt oavsett vad jag lyssnar på. Bara olika "dåligt" existerar i min värld just när det gäller bas :roll:

i Ingvars källare låter det väll "helt ok", sedan har jag hört 2st rum till där det låtit "helt ok" men inte som jag vill ha det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 14:35

DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 15:01

DVD-ai skrev:
Timpolanen skrev:DVD-ai, när du än vill så kommer jag oavsett tid på nygnet och byter minna iP mot dinna i16...! Bara så det vet ;)

Jo det sägs så, att jag skulle vara petig med basen, tycker bara själv att jag vill "slippa höra den" liksom, ska det var så mycket begärt.. ?! :x

Och, jo KAN TÄNKA MIG DET men något "byte" blir dte unte utan ett "lån" i sådant fall :wink:

Fan där slant på de kaffe med mjölkhalaknapparna på tangentbordet :P

Låter skoj!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:19

shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)

Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre :)

Sedan utöver "hur basen ska låta" så ska den kunna prestera bra ljudtryck så att jag till "annan musik" ska kunna kräma på ordentligt utan att det ger sig och så får responsen gärna vara tillräckligt rak till ca 15hz.

Upplever att jag liksom alldrig riktigt fått den upplevelsen av naturtrogenhet i basen...
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-19 15:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:20

Timpolanen skrev:
DVD-ai skrev:

Fan där slant på de kaffe med mjölkhalaknapparna på tangentbordet :P

Låter skoj!!

Vi får se... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 15:23

DVD-ai: Tycker det är en fin "kravlista". Har nog inte blivit fullt så petig ännu,
men börjar längta efter att få lyssna i ett rum med perfekt absorption vid
låga frekvenser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 15:58

shifts skrev:DVD-ai: Tycker det är en fin "kravlista". Har nog inte blivit fullt så petig ännu,
men börjar längta efter att få lyssna i ett rum med perfekt absorption vid
låga frekvenser.

Mmm, vist e den tråkig... :(

Medger liksom inte mycket utrymme för att bli nöjd, jag måste sänka mina krav på basåtergivning men vet inte hur det ska gå till... Om man kollar min "HiFi historia" så har jag haft ca 10st olika uppsättnignar med basunderstöd och 3 olika "toppar"/fullrange högtalare till dom. sedan har jag haft 3st olika fullrange golvare och 2st olika "fullrange" stativare också. Men samtliga högtalare har det varit i första hand just basen som gjort att jag gjort mig av med tillslut, och uppsättnignarna med basunderstöd har varit allt från 10st Philips 8" basar i slutna 25 liter lådor till 4st Seas alu till 15" Pa basar osv osv... men hittar liksom inte hem (och har lyssnat runt otroligt mycket på olika basystem). profundusX-2 som jag har nu är bäst hittils (av det jag haft hemma), men inte "bra nog" (i mitt rumm ska tilläggas).

Jag har hört InfraY-6 vid ett tillfälle och jag hörde potential till att det skulle kanske kunna prestera så som jag vill ljudkvalitetsmässigt om man fixar med rummet lite. men vill även höra ProfundusY-4 i ett lite bättre akustikreglerat rum (vilket jag hoppas på ha gott om tid att göra i vinter ! :D ) för att avgöra om inte det i alla fall skulle fungera.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2010-10-19 16:39

DVD-ai skrev: Men vill även höra ProfundusY-4 i ett lite bättre akustikreglerat rum (vilket jag hoppas på ha gott om tid att göra i vinter ! :D )

Det ska vi nog se till att du ska få göra! 8) Bara dom blir klara snart. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 17:41

Ja det hoppas jag verkligen med självklart :)

Ska bli kul att komma på återbesök ;)

Edit: Sorry "sportbilen" (ja...du har så långt namn... :? :lol: ) för att jag liksom lite "kidnappade" tråden... :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-20 01:06

DVD-ai, Du sitter väl väldigt nära högtalarna och då kan ip, med sin större spridning, ge vissa fördelar. Tror inte dom har så mycket att hämta mot i16s när du får ett större rum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 08:05

DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.
Om jag spelar upp en ståbas ska det låta som en ståbas vare sig mer eller mindre :)

Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig. :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 08:30

DVD-ai skrev:
shifts skrev:DVD-ai: Går "hur du vill ha det" att säga i ord? :)

Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.

Sedan utöver "hur basen ska låta" så ska den kunna prestera bra ljudtryck så att jag till "annan musik" ska kunna kräma på ordentligt utan att det ger sig och så får responsen gärna vara tillräckligt rak till ca 15hz.

Upplever att jag liksom alldrig riktigt fått den upplevelsen av naturtrogenhet i basen...

Sicken fin beskrivning. Den skriver jag under på till 99%.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 08:31

subjektivisten skrev:DVD-ai, Du sitter väl väldigt nära högtalarna och då kan ip, med sin större spridning, ge vissa fördelar. Tror inte dom har så mycket att hämta mot i16s när du får ett större rum.

Jo, i16s tänkte jag nog inte göra mig av med... älskar allt med dom förutom att dom inte har en chans i mitt rum att ge samma otroligt "live kännsla" som iPs gjorde. Så i mitt rum så skulle jag behöva något annat, därför jag sneglar på att kanske byta/låna/köpa något att ha under tiden som jag är "fången" i detta rum då i16 inte ges några möjligheter att prestera...

Om jag hade haft möjligheten att vrida möbleringen 90* åt något håll (sitter på bredden i rummet nu...) så hade problemet inte existerat för då hade jag haft perfekt lyssningsavstånd. Men tyvärr så är 3st dörrar, helt perfekt och noga uttänkt placerade för minsta möjliga möbleringamöjlighet, in i ett 12kvm "stort" rum = inget fungerar och i bästa fall så blir det mindre bra.. :?

Som jag har det nu är faktiskt enda möjligheten och då är det ändå så att jag måste ställa dit ena högtalaren på sin plats när jag ska lyssna :roll: ska jag vrida rummet 90* så är valen följande

åt ena hållet är praktiskt omöjligt så det är bar att glömma, åt andra hållet skulle "gå" men då hamnar båda högtalarna framför var sin dörr och utan möjlighet att ha något dämpmaterial uppe. då får jag ställa dit det också när jag ska lyssna osv osv... + att modulerna får inte plats där, om jag inte vill även flytta runt dom var enda gång jag ska lyssna... :lol:

Nee... så det går inte, jag har insett det nu i alla fall, bara att acceptera att rummet är kasst.

Nu gäller att göra det bästa av det kassa rummet :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 08:36

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Ja, det går utmärkt, jag vill ha en bas som upplevs som instrument och toner utan några egenheter oavsett matterial och som ska vara "psykoakustiskt" rak ( så att jag inte uppfattar den som olinjär = inga egenheter och rumsresonanser som stör) då är jag nöjd.

Ibland undrar jag ifall vissa av er skulle dissa mitt rum.... för antingen är jag okänslig för rumsresonanser, eller så har jag haft tur.... och sannolikheten är nog att det är jag som är okänslig. :lol:

Ja jag får alltid höra att jag e så kinkig och petig med basen så jag vet inte... tycker bara att det är extremt sällan som det låter som jag vill att det ska göra... :roll:
men just basen är ju dessutom det svåraste, så stora ingrepp som behövs för att få det "rätt"... men jag ska lyssna mer på riktigt bra akustikreglerade rum och se om det inte går att verkligen få till den ändå... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 08:46

Nattlorden skrev:

Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 08:53

steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.

Jo... fast jag brukar tänka ett steg längre... jag vill ju att det skall vara bra för andra också. Som bildjämförelsen, så skulle jag aldrig skaffa en DLP-projektor även om jag själv inte såg regnbågar, för jag skulle inte vilja råka ut för att någon annan som kom och tittade mådde dåligt av det.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 09:03

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det är ju som med allt annat, man störs av olika saker. Om du inte upplever att det är ett problem för dig så är det bara att vara glad för det för du sparar lite pengar och mycket energi på att slippa kladda med det.

Jo... fast jag brukar tänka ett steg längre... jag vill ju att det skall vara bra för andra också. Som bildjämförelsen, så skulle jag aldrig skaffa en DLP-projektor även om jag själv inte såg regnbågar, för jag skulle inte vilja råka ut för att någon annan som kom och tittade mådde dåligt av det.

Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Cant please everybody, yaknow :p

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-20 09:16

steveo1234 skrev:... Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.
Cant please everybody, yaknow :p

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-20 09:17

steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.

Nej, det påstås i alla fall så här.

Verklighetsdata säger dock att faktiskt-audiofiler har större problem med 8 gröna baslådor än vad vanligt folk i verkliga livet har. :lol: :lol: :lol:

Dels står de i bortre hörnen och dels är de full takhöjd så de blir nästan in-wall. Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort. Med dämpväggarna på plats kommer deras djup att verka ännu mindre, men väggarna kommer att sticka ut mer - får de om de kommer att dra till sig mer uppmärksamhet sen. Men de går säkert att hänga lite tyg framför om behov uppstår.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-20 09:20

Nattlorden skrev:Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort.

Hade ett tag ett par stora elektrostater stående hemma, 40 cm breda och 240 cm höga skärmar. Det hände flera gånger att folk klev in i mitt vardagsrum och frågade var jag hade högtalarna....

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 10:09

Men nu tycker jag nästan lite synd om "Sportbilen" vi har jag totalt kapat hans tråd och styrt den mot avgrunden 8)

Åter till topp-piP, iP alltså dom e trevliga och välldigt behändig storleksmässigt :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-20 10:54

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ja, så kan man ju också se det. Men, du, då har jag en liten överraskning till dig: Alla uppskattar inte 8 stycken stora gröna monster i ett vardagsrum iheller.

Nej, det påstås i alla fall så här.

Verklighetsdata säger dock att faktiskt-audiofiler har större problem med 8 gröna baslådor än vad vanligt folk i verkliga livet har. :lol: :lol: :lol:

Dels står de i bortre hörnen och dels är de full takhöjd så de blir nästan in-wall. Tror nästan att storleken gör att de passerar förbi mångas uppfattningsförmåga och sorteras bort. Med dämpväggarna på plats kommer deras djup att verka ännu mindre, men väggarna kommer att sticka ut mer - får de om de kommer att dra till sig mer uppmärksamhet sen. Men de går säkert att hänga lite tyg framför om behov uppstår.

Ja, så är det kanske. Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande. Ett visst mått av tillvänjning finns säkert också. Dina Kermit-burkar kanske harmoniserar med resten av rummet och är inte så inkräktande på ögat som det ser ut på bild.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-20 11:13

steveo1234 skrev:Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande.

Spännande, vad har du mer för uppseendeväckande på kallvinden?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-20 11:29

Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:Det som folk kommenterar mest hos mig är högtalarnas storlek och inte de andra sakerna som jag tycker är mer uppseendeväckande.

Avggrundsdjup bökbrottarbas med silkeshandskar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-20 11:37

Jo men de visste vi ju redan om.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-20 13:10

DVD-ai skrev:Jo, i16s tänkte jag nog inte göra mig av med... älskar allt med dom förutom att dom inte har en chans i mitt rum att ge samma otroligt "live kännsla" som iPs gjorde. Så i mitt rum så skulle jag behöva något annat, därför jag sneglar på att kanske byta/låna/köpa något att ha under tiden som jag är "fången" i detta rum då i16 inte ges några möjligheter att prestera...

Testat att tagit bort ACO skivorna kring högtalarna? Mer reflexer som skapar en "större" och livligare ljudbild.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-20 14:46

Det låter "apa" om jag tar bort dom, har testat komemr inte att hända igen... :P

till stor del beror det på att ena i16 oundvikligen hamnar vid en massa gardiner som jag inte kan ta bort så den andra måste dämpas också för att få balans i ljudbilden :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-22 20:42

DVD-ai skrev:Det låter "apa" om jag tar bort dom, har testat komemr inte att hända igen... :P

till stor del beror det på att ena i16 oundvikligen hamnar vid en massa gardiner som jag inte kan ta bort så den andra måste dämpas också för att få balans i ljudbilden :)

Hoppas du får ordning på grejerna DVD-ai
Vet hur kompisen med Y-2 håller på att krångla nu, från att funkat helt perfekt/klockrent ljud på övervåningen till att låta i det närmaste bedrövligt en trappa ner i gillestugan.
Han har slängt ut säkert närmare 10k på det rummet och det blev bara skit :?
Blir att göra om det, men hade ju varit bättre att han kontaktat iö från början i stället för att göra det på chansning........

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-23 12:07

Han lär få ordning på dom då han byter basmoduler :roll:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-23 12:08

Ragnwald skrev:

Isolering? :)

Bilder finns i medlemspresentationen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-27 20:01

Inte konstigt då du använder (troligen) komprimerande linnförstärkeri samt signalkälla.
Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt.
Jag vill inte vara raljerande men du borde göra som Linns förra chefskonstruktör för högtalare, Rod Crawford- testa litet andra förstärkare som låter mera neutralt som referens.
Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn ( tycker jag ) är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

De allra nyaste förstärkarna har jag dock inte hört.
Senast redigerad av Richard 2010-11-28 22:36, redigerad totalt 2 gånger.

torig

Inläggav torig » 2010-11-28 14:55

Richard skrev:

Inte konstigt då du använder (troligen) komprimerande linnförstärkeri samt signalkälla.
Jag vill inte vara raljerande men du borde göra som Linns förra chefskonstruktör för högtalare, Rod Crawford- testa litet andra förstärkare som låter mera neutralt som referens.
Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

Och så föll det inlägget platt till marken :lol:

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-28 17:07

torig skrev:
Richard skrev:

Jag har själv ägt massvis med Linnförstärkare och den gemensamma faktorn är att de alla låter vackert men dynamikfattigt utanför ett komplett linnsystem- om man inte använder högtalare som får hjälp på traven av biwiring och spikfotsfärgningen.

Och så föll det inlägget platt till marken :lol:

/mvh

Med de nyaste förstärkarna menar jag de som kommit efter försteget 5103 samt slutsteget 5125, dvs de förstärkare som kommit ut efter 2003.

Jag har ägt/haft/provat/lånat nästan alla linnförstärkare pre-2003 och de låter verkligen en aning olika allihopa.

Det beror på att de allesammans färgar på det ena eller andra sättet- det som var legio och amen före 2003 var att alla nya linnförstärkare var kraftigt överlägsna de gamla, som i sin tur var helt överlägsna alla andra konkurrenters förstärkare, oavsett pris.
Är det sant ?

Tyvärr törs inte de flesta anhängare av exotiska hifimärken eller läror ens prova andra märken, än mindre testa blint helt utan förutfattade meningar.

Med detta menar jag att Linnförstärkare efter 2003 kanske är upplevt transparenta- om de nu låter likadant allihopa- vilket jag tvivlar på att de gör, eftersom det skulle sabotera hela affärsiden med uppbyteskarusellen.

Men, låter de numera likadant oavsett pris så är det ju väldigt bra. :)

Linn klimax twin:Se på dessa mätningar i Stereophile, tex: Färgningen verkar ligga i slutstegen med en kanalseparation på endast 47 db, som dessutom varierar med effektuttaget.

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

I assess channel separation by shorting one channel and looking at its output while I sweep a high-level tone in the other channel. When I examined the Klimax Twin's behavior, I got such anomalous results that I thought I must have miswired the test setup. But after checking what I had done I repeated the measurement and got the same results (fig.9). The balanced input (bottom pair of traces below 7kHz) gives somewhat greater channel separation, but neither pair of inputs is outstanding in this respect. And note the distinct shape of the crosstalk traces in the region where I noted the anomaly in the low-impedance response trace (fig.7).

Signalkällorna däremot mäter i det närmaste perfekt numera och låter troligen därefter också- det torde således vara väldigt svårt/omöjligt att skilja en pioneer 668 från en Linn cd-12, eller Klimax DS vid nivåmatchat blindtest.
Senast redigerad av Richard 2010-11-28 22:29, redigerad totalt 1 gång.

torig

Inläggav torig » 2010-11-28 18:10

Trevligt att du hänvisar till en hifi-tidnings mätning. Dessa tidningar brukar annars inte stå så högt i kurs. :wink:

Dock är det viktigt att notera att till skillnad från ditt "favoritmärke" Denon, så förbättrar Linn sina apparater. Twin heter sedan flera år Twin Chakra och är klart bättre än den som omnämns i den gamla testen du länkat till.

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-28 22:11

torig skrev:Trevligt att du hänvisar till en hifi-tidnings mätning. Dessa tidningar brukar annars inte stå så högt i kurs. :wink:

Dock är det viktigt att notera att till skillnad från ditt "favoritmärke" Denon, så förbättrar Linn sina apparater. Twin heter sedan flera år Twin Chakra och är klart bättre än den som omnämns i den gamla testen du länkat till.

/mvh

Jag har inget favorit märke, Denonapparaten hade åkt ut för länge sedan om jag hittat något som varit snyggare och bättre låtande, men jag har inte lyckats hitta något som genererar ett entydigt bättre ljud.
Holografic pre 25 med sentec pa 9 låter mycket lika, och denna förstärkarekombo är den som låtit bäst av de förstärkare jag lyssnat till. Detta inbegriper 5103/5125 som låter beslöjat i jämförelse.

Vidare, om det nu är som du skriver så innebär det ju att föregående Linnförstärkare färgade ljudet hörbart, eftersom de nyare "är klart förbättrade".

Då är min fråga: Hur mycket bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen kan det egentligen bli ?

Förstärkare kan ju faktiskt testas väldigt noggrant genom tex. F/E-metoden- och här kan tyvärr konstateras att ingen förstärkare från Scotland ( så vitt jag vet ) undgått detektion.

Rätta mig om jag har fel.

torig

Inläggav torig » 2010-11-29 05:51

Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp". Allt går att förbättra och jag tycker att det är en klar fördel med tillverkare som har förmåga och insikt att göra förbättringar på sina apparater, inte försämringar. Varför släppa en apparat som är sämre än den förra?

Det verkar som att du inte har lyssnat på så många olika märken eller apparater eftersom du i inlägg efter inlägg drar upp jämförelser där endast tre, fyra apparater omnämns.

/mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-29 13:36

torig skrev:Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp".

Vad baserar du det på? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-11-29 15:38

subjektivisten skrev:

Han kanske baserar det på egen lyssning istället för att luta sig mot LTS f/e-lyssningar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-11-29 15:46

Richard skrev:

Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt..

Richard, inte snacket om "komprimerande linnförstärkeri" igen...

Du borde fråga dig självt VARFÖR du tar upp detta hela tiden.
Du kommenterar en nära 2månader gammal fråga med något som inte är relaterat till ämnet, som du dessutom redan tagit upp i denna tråd tre gånger (och otaliga i andra trådar)

Och som ett brev på posten tar du upp en av dina andra favoriter, testet på Twin. Det har vi läst om nu ett otal gånger med.

Men denna tråden handlar inte om förstärkare och heller inte om LINNs förstärkare utan om alternativ till piP.

För din info, de förstärkare du nämt (5103/5125/Twin (utan chakra) har jag aldrig ägt eller tycker är bra nog.
O det har jag skrivit till dig tidigare - mer än en gång...

Så kan du kanske gå vidare nu så man slipper höra dig dra upp dessa stärkare igen?
Och när du märker att du inte får gehör, kommer du dragande med en klassiker; F/E.

Jaha...och vad har det med ämnet att göra?

För att återå till ämnet har jag ett par besök kvar att göra där besökstiderna inte stämt ännu, samt väntar på hemlån av pi60 från en synnerligen vänlig o generös forummedlem.

Och om det finns någon i göteborgstrakten med ett INOsystem med basmoduler vore jag mycket intresserad av att komma förbi o lyssna!
Eller annan högdynamisk talare.
Minns med glädje en Klipsch model STOOOOOOR som levererade väl :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-29 16:59

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Han kanske baserar det på egen lyssning istället för att luta sig mot LTS f/e-lyssningar ;-)

/ B

Säger NADA om den verkligen släpper igenom eller ej. Trodde detta var rätt självklart.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-29 21:10

torig skrev:Bekymmret är att det finns inga apparater med "fullt genomsläpp". Allt går att förbättra och jag tycker att det är en klar fördel med tillverkare som har förmåga och insikt att göra förbättringar på sina apparater, inte försämringar. Varför släppa en apparat som är sämre än den förra?

Det verkar som att du inte har lyssnat på så många olika märken eller apparater eftersom du i inlägg efter inlägg drar upp jämförelser där endast tre, fyra apparater omnämns.

/mvh

Jag har lyssnat på en hel massa apparater- troligen säkert minst tio gånger fler än du själv. :wink: Men visst kan jag ha fel här.

Och visst är det sympatiskt att en tillverkare släpper "förbättrade grejor".*

(Håller med dig. Jag tycker det är tråkigt att tex. Denon försämrar sina nyare hemmabioreceivrar med skyddskretsar som gör att de klarar låga impedanser sämre.)

*Men hur mycket bättre än "hörbart transparent "kan det egentligen bli ?** :?

(Blir det bara bättre och bättre i hundratals år ? När tar förbättringen slut ?)

**Det finns ju ett antal sådana ( hörbart transparenta ) förstärkare att tillgå, som F/E -testats med mycket gott resultat.

En del av dem är 20 år gamla....
Senast redigerad av Richard 2010-11-29 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-11-29 21:18

Richard skrev:
Och visst är det sympatiskt att en tillverkare släpper "förbättrade grejor".*

(Håller med dig. Jag tycker det är tråkigt att tex. Denon försämrar sina nyare hemmabioreceivrar med skyddskretsar som gör att de klarar låga impedanser sämre.)

Vilken tur att Denon har släppt en ny transparent bluerayreceiver:wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-29 21:20

Testa ett par Totem You'll never return to Inoland 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-29 21:55

meanmachine skrev:Testa ett par Totem You'll never return to Inoland 8)

Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-29 22:02

Richard skrev:

Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Du är välkommen närhelst. Vi kan köra lite revel med så tappar du hakan helt :D

hifiguru@spray.se

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-29 23:00

MM: Totem har jag lyssnat (lite) på. Vad är det för modell som du har?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-29 23:06

Var det "Dagens Troll" ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 03:44

eriken skrev:MM: Totem har jag lyssnat (lite) på. Vad är det för modell som du har?
ARRO

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Totem / ino

Inläggav agent_cooper79 » 2010-11-30 15:02

Lustigt att du nämner det...

Jag hade länge Totem model one, eler de större Mani2 som mål i högtalarväg men det ändrades den dagen jag hörde ett par piP hemma hos mig. En vän till mig som var den som fick upp mina ögon för totem bytte efter ha hört piP hos mig sina Mani2 till ett par pi60s.

Jag gillar Totem, särskilt deras stativare, men för mig och min kompis är ino ett bättre val.

Vill inte starta något krig med detta uttalande, bara påminna om att alla inte tycker likadant.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-30 15:48

Ja, piP är underbara små högtalare och jag har ett par på ingång här i veckan... :P
Ett par piPsignatur blir det och antagligen i rå MDF, men jag skulle egentligen vilja ha med någon färdig standars lack/faner på. Men det blir ju 1600kr extra och jag vet inte om jag tycker att det är värt det för att få lite färg på lådorna. Allternativet är att måla själv, men det blir ju mycket smidigare och går snabbare att köpa färdigt för det brukar ju finnas i lager även det... aja, jag får bestämma mig på plats, kolla på dom lådor han kanske har på plats och se om någon faller mig i smaken och så får vi se om jag öppnar upp plånboken.

Ska bli roligt med piPs igen, har ju haft iPs och piP hemma tidigare men har nu i16s, nu blir det alltså några ordentligt stora steg tillbaka igen ner till piPs Men många stora steg upp i lyssningsglädje !

i16s fungerade helt enkelt inte i mitt lilla rum och mitt <2m lyssningsavstond, så dom är tills vidare förpassade till skamvrån tills större boende är aktuellt :wink:
piPs spelar som ena gudar i mitt rum, låter helt löjligt bra ! och går att spela "tillräckligt högt med" om jag möblerar så att jag sitter ca 1-1,5m från dom (på köpet så blir ju 23" skärmen också i paritet med vilket bioduk som helst!!! = mycket trevligt till film :D)

Längtan är nu stor efter att sitta och poppa musik (va länge sedan nu...) och glo på dom blåa-rullar jag "införskaffat" men inte viljat titta på...

Sammanfattningsvis kan man väll säga att piP/piPs är helt underbara och perfekta till just närfälltslyssning i små rum. i ett större rum än 12kvm så blir dom alldeles för litet... lyssningsavstond bör inte vara mer än 2m heller tycker jag, för då blir dom igen "för små".
till datorn (som jag kommer att använda dom) så är dom perfekta, alltså dsom dom från börjar konstruerades för att använda (väll..?!) på nära håll i ett inte speciellt stort rum :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-30 15:58

Du har inte funderat på att fanera lådorna istället?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 16:08

DVD-ai skrev:Ja, piP är underbara små högtalare och jag har ett par på ingång här i veckan... :P
Ett par piPsignatur blir det och antagligen i rå MDF, men jag skulle egentligen vilja ha med någon färdig standars lack/faner på. Men det blir ju 1600kr extra och jag vet inte om jag tycker att det är värt det för att få lite färg på lådorna. Allternativet är att måla själv, men det blir ju mycket smidigare och går snabbare att köpa färdigt för det brukar ju finnas i lager även det... aja, jag får bestämma mig på plats, kolla på dom lådor han kanske har på plats och se om någon faller mig i smaken och så får vi se om jag öppnar upp plånboken.

Ska bli roligt med piPs igen, har ju haft iPs och piP hemma tidigare men har nu i16s, nu blir det alltså några ordentligt stora steg tillbaka igen ner till piPs Men många stora steg upp i lyssningsglädje !

i16s fungerade helt enkelt inte i mitt lilla rum och mitt <2m lyssningsavstond, så dom är tills vidare förpassade till skamvrån tills större boende är aktuellt :wink:
piPs spelar som ena gudar i mitt rum, låter helt löjligt bra ! och går att spela "tillräckligt högt med" om jag möblerar så att jag sitter ca 1-1,5m från dom (på köpet så blir ju 23" skärmen också i paritet med vilket bioduk som helst!!! = mycket trevligt till film :D)

Längtan är nu stor efter att sitta och poppa musik (va länge sedan nu...) och glo på dom blåa-rullar jag "införskaffat" men inte viljat titta på...

Sammanfattningsvis kan man väll säga att piP/piPs är helt underbara och perfekta till just närfälltslyssning i små rum. i ett större rum än 12kvm så blir dom alldeles för litet... lyssningsavstond bör inte vara mer än 2m heller tycker jag, för då blir dom igen "för små".
till datorn (som jag kommer att använda dom) så är dom perfekta, alltså dsom dom från börjar konstruerades för att använda (väll..?!) på nära håll i ett inte speciellt stort rum :)

Oj så många byten och sådana probs. :D låter nästan lite Linnlikt Nåja så länge du en nöjder.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-30 16:09

Sådana problem indikerar man har för nära till Öhman. :lol:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-30 17:45

Ja ett par pip till datorn funderade jag på för nåt år sen , men har ju ingen aning om hur dom låter och hur dom skulle funka i just mitt rum...

Låter dom bättre än ett par oa-14 tro?
Hm ,lite dum fråga kanske.Två helt olika typ av högtalare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 17:52

zapanasta skrev:Ja ett par pip till datorn funderade jag på för nåt år sen , men har ju ingen aning om hur dom låter och hur dom skulle funka i just mitt rum...

Låter dom bättre än ett par oa-14 tro?
Hm ,lite dum fråga kanske.Två helt olika typ av högtalare...

Aningen smärtare om inte annat ;) Oa14 till datorn kan kännas lite overkill :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-30 18:41

Richard skrev:

Med neutrala grejor låter de absolut inte tamt..

Richard, inte snacket om "komprimerande linnförstärkeri" igen...

Minns med glädje en Klipsch model STOOOOOOR som levererade väl :wink:

Ja, de trummorna blir svåra att matcha, även för en trumma live!
Tur vi höll fast dig i soffan där. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 19:00

Richard skrev:Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Jag hörde ett par för ett antal år sedan. Lät rätt dåligt vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-30 19:07

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Det vore intressant. Jag har inte hört totem- men det skulle vara kul. :wink:

Där ser man, de Totem jag har hört har låtit alldeles förträffligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 19:24

Olika krav antagligen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 19:30

Miper skrev:
subjektivisten skrev:

Där ser man, de Totem jag har hört har låtit alldeles förträffligt.

Totem gör riktigt bra grejer. är minst sagt sugen på något mer från denna tillverkare. :) Låter väldigt lika dynaudio men med lite lite med spänst. Mina erfarenheter.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-30 20:04

subjektivisten skrev:Olika krav antagligen.

Är det helt otänkbart att folk har olika smak då oavsett krav?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 20:13

zapanasta skrev:

Tror inte det handlar om det. Det handlar om att bara vissa sanktionerade saker duger. kommer att bli kul den dagen som t.ex. LTS rosar nått nytt som typ Totem. Då kommer kappan att vända :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-30 20:20

meanmachine skrev:
zapanasta skrev:

Tror inte det handlar om det. Det handlar om att bara vissa sanktionerade saker duger. kommer att bli kul den dagen som t.ex. LTS rosar nått nytt som typ Totem. Då kommer kappan att vända :D

När man lyssnar på något man inte har hört förut så kommer ju också erfarenhet in i bilden, jämför man bara med det man har hemma så låter ju allt fel i jämförelse.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-30 21:12

Lite OT men jag hoppas det är ok:

Med rätt placering och rum (som konstruktören tänkt sig) så låter nog det mesta ganska bra tror jag. Jag har hört bra högtalare låta apa och mindre bra högtalare dock bra placerade i ett bra rum låta rätt så bra och bättre än många andra bättre högtalare.

Viktigast är vad jag tror att man "får till det" med de grejjer man har i rummet. Bara för att man har en bra högtalare betyder ju inte det att det låter bättre hemma än hos grannen som har klart sämre grejjer men som har fått till det bra där högtalarna spelar bra i rummet (har bättre rum och placering av högtalarna).

Jag antar att min poäng var att det känns ganska meningslöst att ha dyra bra högtalare om man inte har ett rätt så bra rum.

Åsikter?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 21:30

Jag har ägt ett par Totem Mani 2 under ett par år, det är mig som Agent Cooper refererar till.

Hej Magnus!
Än en gång stort grattis till pöjken!!!!

åter till ämnet.

Jag förstår varför man verkligen kan gilla vissa av Totems modeller eftersom många av deras modeller låter "vackert".

Mani 2 har dock vissa egenheter som kanske inte kommer på en direkt vid en provlyssning.

De är sannolikt medvetet färgande och även om de går djupt för en stativare så kräver de mycket effektstarka slutsteg.
Mycket.
Grisigt trög-drivna.

Men de låter "vackert"

Vissa frekvenser ger upphov till portljud. Tex hjärtslagen på "Dark side of the moon" simulerar ett klaffel som behöver opereras omgående.
:wink:

Har endast ägt mani 2 men jag skulle inte nappa på model one eftersom de också är effektslukande men lågfrekvent ganska hårt skurna ( om man kan säga så?)

Forrest har jag förstått är knepiga placeringsmässigt, blir lätt bumliga och har en egenhet att bli påfrestande i diskanten enligt vissa.
Cymbaler i synnerhet.
Kan lika gärna vara hörsägen, ingen personlig erfarenhet.
Jag har dock inte blivit sugen på dem vid demo.

Mani 2 är mycket bättre än Forrest, mycket tom.
Har du ett slutsteg av rätta kalibern, testa.

När Magnus och jag testade piP hemma hos mig fann jag att de inte fixar att fylla mitt rum.

Det gör dock pi60S.

Har aldrig ångrat mig en sekund.
Fantastiskt fin högtalare pi60/S.

Vill förtydliga mig; Det här är min åsikt och jag gör inte anspråk på att " ha rätt".
Var och en måste lyssna själv.

Bara mina 10 öre.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 21:38

Känner igen en del av det du påtalar i min Arro som är SJUKA svinigt tröga och även rätt tungdrivna. Med Muse steg på 2x200 börjar det liva till. Med Cm2 på som är rätt ineffektiv spelare på 34 på försteget med samma upplevda ljudstyrka på Arro är jag nere i 26.

hifiguru@spray.se

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 21:58

Meanmachine.

Har inte testat Arro.

Men det tyder på att du behöver rätt mycket sås där också.

Jag gissar dock, men tror att Arro är en mer lyckad konstruktion än Forrest.

Har tidigare kört med Naim-elektronik under många år och hängt mycket på Naims forum.
Verkar som att Arro får mer beröm än Forrest av Naimees men att Forrest tydligen är lite lättare att sätta sprätt på.

Mani 2 kräver enligt många minst Nap 300 eller helst Nap 500.
En en lite andel ville ha det samma till Model one.
Jag körde med Nap 135or, monoblock, och fläktarna gick igång ganska snabbt....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 22:07

Den verar dippa emot 2ohm förutom att ha låg känslighet. å andra sidan förutom en liten charmbas vid en 80hz 2-3db så är den i princip linjalrät upp till högsta diskanten som är aningen hissad. 1-1,5db

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-30 22:33

eriken skrev:Lite OT men jag hoppas det är ok:

Med rätt placering och rum (som konstruktören tänkt sig) så låter nog det mesta ganska bra tror jag. Jag har hört bra högtalare låta apa och mindre bra högtalare dock bra placerade i ett bra rum låta rätt så bra och bättre än många andra bättre högtalare.

Nja, det beror ju på vad man menar med bra. Jag vill nog hävda att mycket är rätt dåligt, faktiskt. Medan ett fåtal är bra.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-30 22:51

meanmachine skrev:Den verar dippa emot 2ohm förutom att ha låg känslighet. å andra sidan förutom en liten charmbas vid en 80hz 2-3db så är den i princip linjalrät upp till högsta diskanten som är aningen hissad. 1-1,5db

Jag har fått den uppfattningen att Totems olika modeller har lite olika "voicing" dvs att de olika modellerna inte har en helt gemensam familjaritet.

En sak med Mani 2 var att placerade på SD-fötter var en lyckad lösning trots Partington stativ.
Hade testat med Blu tak innan.
Spikes var sämst, vilket i min lilla bok av erfarenheter inte var oväntat.

Inte så lyckad intern dämpning kanske?

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-12-01 09:59

Jag provlyssnade ett par olika Totem modeller tidigare. Jag tyckte de var ruskigt snygga men kunde inte komma ifrån att jag inte tyckte de lät bra, varken i demorum eller hos den enda person jag kände som då hade Totem. När jag lyssnat på senare år så har jag fått samma känsla: det låter lite burk om dem, inget "släpp". Då är Revel bra mycket trevligare totalt sett.

Faktum är att jag köpte en förstärkare en gång av en kille som hade Totem och jag tyckte då att det lät så illa om dem att jag blev osäker på om jag verkligen skulle köpa stärkarn då jag kände att jag inte kunde bedöma det ordentligt. Riktigt burkigt faktiskt. På den tiden hade jag Quad 11L och suktade lite på Totem men det blev inget med det.

(Den killen hade dessutom ett hembygge som såg ut som två totempålar i furu och de lät så sjukt dåligt så jag hade svårt att hålla masken och vara artig och jag har fortfarande dem som en lägsta nivå, då låter min TV bättre 8O.)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-01 23:08

Sanjuro skrev:Jag provlyssnade ett par olika Totem modeller tidigare. Jag tyckte de var ruskigt snygga men kunde inte komma ifrån att jag inte tyckte de lät bra, varken i demorum eller hos den enda person jag kände som då hade Totem. När jag lyssnat på senare år så har jag fått samma känsla: det låter lite burk om dem, inget "släpp". Då är Revel bra mycket trevligare totalt sett.

Faktum är att jag köpte en förstärkare en gång av en kille som hade Totem och jag tyckte då att det lät så illa om dem att jag blev osäker på om jag verkligen skulle köpa stärkarn då jag kände att jag inte kunde bedöma det ordentligt. Riktigt burkigt faktiskt. På den tiden hade jag Quad 11L och suktade lite på Totem men det blev inget med det.

(Den killen hade dessutom ett hembygge som såg ut som två totempålar i furu och de lät så sjukt dåligt så jag hade svårt att hålla masken och vara artig och jag har fortfarande dem som en lägsta nivå, då låter min TV bättre 8O.)

Håller sannerligen inte med. :) tyvärr min erfarenhet är diametral din i motsatt riktning. Revel är dock om vi talare M20 i en annan liga men den äger ju pip . Finns inte en dag i veckan den inte slår både Pip och arro. :) Med M20 har man get lite haksläpp på folk.

hifiguru@spray.se

Återgå till Wänner af Ino