Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Har funderat på vilka som är dom "vettigaste" högtalarna Ino Audio har att erbjuda, och har personligen kommit fram till att det är dom jag köpte, nämligen i56.
En del tycker kanske är vanvettigt med i56, för att dom aldrig spelar starkare än t.ex i14 kan återge, vilket är starkt.
Många anser kanske att det är Pi60 utan s, och det kan jag vara benägen att hålla med om, om det handlar om någon som vill ha en enkel uppställning med bara två burkar som lirar röven av det mesta för vettiga pengar.
Men är man ute efter något extra så vill man ha något extra, och i56 har det mesta extra en burk har att erbjuda.
Man kan givetvis ta ett kliv upp på i64 eller i68 och känna att det gav något extra utöver i56, men frågan är hur många som utnyttjar det, hör det, och hur ofta?
Speciellt i förhållande till dom extra pengarna man får lägga till.
Har man kommit upp på i56 så är man redan där uppe där man har så prestanda att det är överdrivet bra. Finns inte mycket bättre. Man behöver aldrig fundera.
Jag har, helt ärligt, aldrig funderat på om det hade låtit bättre med ett par sextiofyror eller sextioåttor. Jag tycker att prestandan är tillräcklig med i56.
Annat är det med bassystem som tyvärr aldrig blir tillräckligt...
Som alla andra har jag haft funderingar runt min bild och mitt ljud, men funderingarna har aldrig någonsin gått huruvida det låtit bättre med samma högtalare med "lite finare" innehåll.
Vilka anser ni är Inos "vettigaste" högtalare?
paa skrev:De som är mindre än piP är nog för begränsade för folk i allmänhet och de som kostar mer än piP är nog för dyra för folk i allmänhet, så det ger väl svaret om vilka som är vettigast.
paa skrev:De som är mindre än piP är nog för begränsade för folk i allmänhet och de som kostar mer än piP är nog för dyra för folk i allmänhet, så det ger väl svaret om vilka som är vettigast.
Alexi skrev:pi60 är klart vettigast för de flesta.
Alexi skrev:pi60 är klart vettigast för de flesta.
Evil_Homer skrev:Kan man få ett ärligt svar ifrån herrn om hur mycket du hinkat i dig innan du startade tråden?
celef skrev:jag har funderat länge och dom enda vettiga tycker jag är stenmodellerna
jeff_belowski skrev:celef skrev:jag har funderat länge och dom enda vettiga tycker jag är stenmodellerna
Varför nöja sig med något annat? Har någon gjutit Ino-högtalare i betong?
Nattlorden skrev:jeff_belowski skrev:celef skrev:jag har funderat länge och dom enda vettiga tycker jag är stenmodellerna
Varför nöja sig med något annat? Har någon gjutit Ino-högtalare i betong?
Betong ringer om man inte tagit fram något specialmaterial.
Dubbla lager sten med dämpgucka mellan is da shit!
Komorok skrev:Jag skulle nog säga att MDF is da shit.
Nattlorden skrev:Komorok skrev:Jag skulle nog säga att MDF is da shit.
![]()
*känner mig lätt svimfärdig* ----Har du ändrat dig om att arbeta i 'trä' på 'gamla' dar?
![]()
Komorok skrev:Jag vet vad du betalade för dina och det var avsevärt mycket mindre än de är värda. Grattis!
Komorok skrev:Nattlorden skrev:Komorok skrev:Jag skulle nog säga att MDF is da shit.
![]()
*känner mig lätt svimfärdig* ----Har du ändrat dig om att arbeta i 'trä' på 'gamla' dar?
![]()
Nej, sten är ju mycket snyggare. Trä måste målas, slipas, spacklas och slipas å målas igen några ggr. Junk. Men i övrigt är det ganska svårt att motivera kostnaden för sten. Den är avsevärd. Jag vet vad du betalade för dina och det var avsevärt mycket mindre än de är värda. Grattis!
BORIS skrev:Ett snyggt träslag, eller faner för den delen, är snyggare än viken sten som helst
sky_eye skrev:Nä.
Jonas skrev:Jag tycker att alla INO Audios produkter(bara högtalare?) är de "vettigaste", i de flesta situationerSedan är det väl i sista änden upp till brukaren att bedöma
![]()
.......vad som är vettigt
Jonas skrev:Jag tycker att alla INO Audios produkter(bara högtalare?) är de "vettigaste", i de flesta situationerSedan är det väl i sista änden upp till brukaren att bedöma
![]()
.......vad som är vettigt
Almen skrev:Hur man än vänder och vrider på det kan jag bara se max två kandidater: piP och pi60 (ev. +bs60)
Fostex skrev:Almen skrev:Hur man än vänder och vrider på det kan jag bara se max två kandidater: piP och pi60 (ev. +bs60)
Tror nog att pi25 är väldigt vettiga för många användare också.
jeff_belowski skrev:BORIS skrev:Ett snyggt träslag, eller faner för den delen, är snyggare än viken sten som helstsky_eye skrev:Nä.
Trä är snyggt men sten är hårt? Är man snygg blir det trä, är man hård blir det sten?
Har jag förstått det rätt nu?
Nattlorden skrev:Fostex skrev:Almen skrev:Hur man än vänder och vrider på det kan jag bara se max två kandidater: piP och pi60 (ev. +bs60)
väldigt få som kan bedöma det hittills dock.
Nattlorden skrev:Fostex skrev:Almen skrev:Hur man än vänder och vrider på det kan jag bara se max två kandidater: piP och pi60 (ev. +bs60)
väldigt få som kan bedöma det hittills dock.
AndreasArvidsson skrev:pi25 låter jättebra och är en lagom kompetent medelstor högtalare som bör passa för de flesta.
Xenod skrev:Vad säger ni! Den nya är ju mycket snyggare!
sky_eye skrev:jeff_belowski skrev:BORIS skrev:Ett snyggt träslag, eller faner för den delen, är snyggare än viken sten som helstsky_eye skrev:Nä.
Trä är snyggt men sten är hårt? Är man snygg blir det trä, är man hård blir det sten?
Har jag förstått det rätt nu?
Nä.
Nattlorden skrev:Xenod skrev:Vad säger ni! Den nya är ju mycket snyggare!
Jobbar du ombord på ubåt?![]()
![]()
![]()
![]()
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Xenod skrev:Vad säger ni! Den nya är ju mycket snyggare!
Jobbar du ombord på ubåt?![]()
![]()
![]()
![]()
Där fick du till det!
Rydberg skrev:Jag har aldrig hört ett par vanliga pi60 som når upp till ett par pi60s.
bakerman22 skrev:Rydberg skrev:Jag har aldrig hört ett par vanliga pi60 som når upp till ett par pi60s.
Har du lyssnat på pi60 och pi60s vid samma tillfälle i samma rum?
bakerman22 skrev:Rydberg skrev:Jag har aldrig hört ett par vanliga pi60 som når upp till ett par pi60s.
Rydberg skrev:bakerman22 skrev:Rydberg skrev:Jag har aldrig hört ett par vanliga pi60 som når upp till ett par pi60s.
Jag har inte hört i samma rum men i ett identiskt rum (exakt likadan lägenhet). Sen har jag hört (och monterat) många pi60 och lyssnat på dem i många olika rum. pi60s har jag hört i ett gäng rum och har dessutom haft mina egna pi60s i 4 olika rum.
ingen aning kommentaren var riktad till bagarenAndreasArvidsson skrev:Jag sa aldrig att du inte har någon aning bara att man får ta det för vad det är, en öppen lyssning i olika rum. Exakt hur bra din uppfattning om pi60 vs pi60s har jag ingen bra uppfattning om
Rydberg skrev:ingen aning kommentaren var riktad till bagaren
DVD-ai skrev:Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.
Inte sett ordet användas innan, men det där beskriver nog min uppfattning väldigt väl.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.
Inte sett ordet användas innan, men det där beskriver nog min uppfattning väldigt väl.
AndreasArvidsson skrev:Man bör ju dock reflektera över att den ljudmässiga och tekniska skillnaden mellan vanliga och signatur är mycket större än skillnaden mellan signatur och es. Det är en avtagande avkastning.
Så es är enligt mig inte speciellt prisvärda, men har man pengarna och vill ha det bästa så är det ju fantastiska högtalare. Jag hade inte haft något mot att ha ett par es iaf
bakerman22 skrev:Så fort det diskuteras ljud, oavsett om det är förstärkare, kablar, högtalare eller annat, så bara skriks det blindtest, placebo, förväntanseffekter och linkande.
Det bara ÄR så att så länge du inte har lyssnat på standard och signatur blint i samma rum vid samma tillfälle så har du inte en aning om vilka som låter bäst.
Eller om det ens är skillnad.
Det finns säkert ljudmässiga skillnader mellan dom, men är det inte lite komiskt att alla tycker att signatur låter bättre, fast ingen har jämfört i samma rum vid samma tillfälle?
Om man t.ex skulle komma med ett påstående att förstärkare A i rum A med högtalare A låter bättre än förstärkare B i rum B med högtalare B skulle man ju bli sågad vid fotknölarna.
Och det med rätta.
Förstår inte varför högtalare från Ino skulle vara någon skillnad.
darkg skrev:Varomkring ligger priserna på dessa tre modeller?
AndreasArvidsson skrev:darkg skrev:Varomkring ligger priserna på dessa tre modeller?
Priser för färdigmonterade/kompletta högtalare. Avrundade till närmsta tusental.
pi60: 38kkr
genstruktur skrev:Det är såpass ändå alltså? I industrilack då eller?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Det är såpass ändå alltså? I industrilack då eller?
Jao precis. Du sparar dock ca 9kkr om du monterar dem själv.
AndreasArvidsson skrev:Man bör ju dock reflektera över att den ljudmässiga och tekniska skillnaden mellan vanliga och signatur är mycket större än skillnaden mellan signatur och es. Det är en avtagande avkastning.
AndreasArvidsson skrev:darkg skrev:Varomkring ligger priserna på dessa tre modeller?
Priser för färdigmonterade/kompletta högtalare. Avrundade till närmsta tusental.
pi60: 38kkr
pi60s: 61kkr
pi60es: 121kkr
bakerman22 skrev:Så fort det diskuteras ljud, oavsett om det är förstärkare, kablar, högtalare eller annat, så bara skriks det blindtest, placebo, förväntanseffekter och linkande.
Det bara ÄR så att så länge du inte har lyssnat på standard och signatur blint i samma rum vid samma tillfälle så har du inte en aning om vilka som låter bäst.
Eller om det ens är skillnad.
Det finns säkert ljudmässiga skillnader mellan dom, men är det inte lite komiskt att alla tycker att signatur låter bättre, fast ingen har jämfört i samma rum vid samma tillfälle?
Om man t.ex skulle komma med ett påstående att förstärkare A i rum A med högtalare A låter bättre än förstärkare B i rum B med högtalare B skulle man ju bli sågad vid fotknölarna.
Och det med rätta.
Förstår inte varför högtalare från Ino skulle vara någon skillnad.
sprudel skrev:och i30 varianterna?
Nattlorden skrev:Du glömde både s-s och es-s varianterna.![]()
(Kan man förresten få en pi60-s??)
music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
BPM skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Njae.. Köper man -es för maximalt välljud och högsta möjliga feelgood-faktor så vet man ju om det, och varje gång man lyssnar så känner man inombords att man har det bästa. Någonting säger mig att man nog då också tycker att det låter bättre. En synergi-effekt mellan det inbillade och det verkliga som samspelar till att ge en upplevelse utöver det vanliga. Man får inte samma känsla med pi60s jämfört med -es (skulle jag tro) och därför kommer man också tycka att -s inte når hela vägen fram. Detsamma gäller säkert mellan pi60 och -s modellen.
Varför blindtesta? Har man råd att köpa pi60s men köper pi60 för att man inte hör skillnad i ett blindtest så har man ändå med sig känslan av att man inte valde den "bättre" versionen och jag tror att det påverkar lyssnandet menligt. Vi hårlösa apor är ju ett komplicerat släkte såtillvida..
music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
bakerman22 skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.
DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.
Vad finns det att betvivla liksom ?!
Och varför ?
Almen skrev:DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Jag betvivlar inte en sekund på att Nattlorden upplever skillnader på även låga ljudnivåer som inte kräver att man är uppe och nyttjar dom där 4dB extra i kapacitet för ett ökat ljudtryck.
Och varför ?
Jag tror inte att det är upplevelsen som betvivlas.
DVD-ai skrev:Almen skrev:DVD-ai skrev:Jag betivlar inte en sekund på att t.ec. Backerman tycker att Signatur inte medför något positivt över icke-signatur annat än drygt 100% högre ljudtryckskapacitet och det som naturligtvis följer därav.
Och varför ?
Jag tror inte att det är upplevelsen som betvivlas.
Om det betivlas att någon hör det dom hör eller om det efterfrågas tester för att man ska "bevisa" att man hör något som man påstår sig höra så betivlas just upplevelsen av att man hör det man påstår sig höra.
RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
shifts skrev:Vet inte om jag läser samma tråd som du David, eller så läser jag väldigt selektivt. Jag har till exempel tagit upp pengafrågan, men inte på något sätt på det vis att med det försöka rättfärdiga att jag köpte en normalversion istället för signaturversion. Har någon annan gjort det?
AndreasArvidsson skrev:RMA skrev:Skulle man vinna "ljudkvalitet om man gick från i28 till i16s om man inte har ljudtryckskraven (med infra X6 och inorum som förutsättning)?
Tveksamt säger jag. Största skillnaden är nog hur dessa högtalares spridning skiljer sig åt. Sitter man för nära(3- 3.5m) för i28 så kommer nog i16s låta bättre. Sitter man längre bort så kommer nog i28 låta bättre.
I hela bas- och mellanregistret så bör** i28 ha lägre dist än i16s, medans i16s bör har lägre dist i diskanten. Skillnaden i basen till i28 fördel bör dock vara något större än den i diskantens till i16s. i28 med sin smalare spridning har också mindre krav på dämpning i rummet.
Så jag tror personligen att i28 kommer upplevas som en bättre högtalare om man har lyssningsavståndet för den.
**Rätta mig gärna om jag har fel här.
Jag har ibland funderat på om en i28 med en signaturdiskant inte vore ett prisvärt alternativ.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Jag vill påstå att skillnaden hörs oavsett volym som 'ökad naturlighet' - troligen lägre dist rent tekniskt.
music4ever skrev:Nattlorden skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Mellan s och es-modellerna?
DVD-ai skrev:Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:music4ever skrev:Betvivlar att någon skulle höra en skillnad mellan s och es. Skillnaden mellan icke-signatur och signatur är ju ca 4 dB, det kan ju höras om man poppar på lite.
Max ljudtryck ja?
Men om du poppar på så pass att du behöver dom där extra fyra decibelen börjar du ju närma dej gränsen.
Då är det fel högtalare du har. Du är förmodligen dessutom full. Eller lyssnar en väldigt kort stund.
Säger han som sköt säkringar på löpande band i sina burkar
Full är du väl alltid då du inte är nykter
philipbtz skrev:Jag har hört piP, piPs, pi60, i28, pi60s, iPs och säkert någon till. Jag tycker pi60s har låtit bäst. Vad det beror på vet jag inte men jag kan i dagsläget inte köpa en modell som inte är "s" bara för då vet jag att jag hade tänkt på att det eventuellt skulle finnas en skillnad. För mig är det i16s eller i32s som gäller.
IngOehman skrev: Gläd dig istället åt vetskapen att det i blind lyssning är rätt så svårt att skilja mellan normal- och signaturversion, så länge man inte naggar på ljudtrycksmarginalen förstås.
Vh, iö
DVD-ai skrev:...att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
OM vi alla hade lyssnat dubbelblint på dessa högtalare och sammanställt ett resultat så hade vi kunnat disskutera resultatet, hur många hörda och hur många hörde inte osv kanske varför ?! (med hjälp av fakta)
------
Som det är nu så har disskusionen liksom ingen fast grund att stå på
sprudel skrev:Inte så stor ide att konstruera s-modellerna om de inte är bättre.
Jagar man välljud så är ju bättre vettigt.
Almen skrev:Jomen då går man väl på friliggande hus, dedikerat lyssningsrum och i68es med pY-8.
Almen skrev:Jomen då går man väl på friliggande hus, dedikerat lyssningsrum och i68es med pY-8.
bakerman22 skrev:Mer = bättre.
Komorok skrev:Det är som Yngwie sade: "More is more."
Komorok skrev:Det är som Yngwie sade: "More is more."
sprudel skrev:Inte så stor ide att konstruera s-modellerna om de inte är bättre.
Jagar man välljud så är ju bättre vettigt.
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Vist håller jag med dig i det du skriver, men det är fortfarande inte förklaringen till varför som ifrågasäts här, utan ATT det hörs en skillnad.
Men det är oavsett inte det som är problemet utan att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
På vilket sätt är det skillnad mot t.ex folk som köper kablar för 10k metern menar du?
Almen skrev:DVD-ai skrev:...att det av någon anledning ligger en bevisbörde på dom som tycker att en existerande skillnad är hörbar, medan som som inte anser att den existerande skillnaden är hörbar tycker att dom "gjort det billigare valet och då behöver jag inte rättfärdiga mitt val".
Nja, jag antar att en eventuell hörbar skillnad är mycket liten, och kommer fram först i ett mycket välanpassat rum med väldigt fin utrustning.OM vi alla hade lyssnat dubbelblint på dessa högtalare och sammanställt ett resultat så hade vi kunnat disskutera resultatet, hur många hörda och hur många hörde inte osv kanske varför ?! (med hjälp av fakta)
------
Som det är nu så har disskusionen liksom ingen fast grund att stå på
Nä, där är vi absolut ense. Det var lite det som var min poäng också, att man möjligtvis kan anta huruvida det är hörbart eller ej. Även om man gör en lyssningsjämförelse så är det ju notoriskt svårt att utföra den korrekt och utesluta typ I-fel. Om man vid öppen lyssning jämför två högtalare och kallar den ena "den vanliga" och den andra "signatur" så kommer det naturligtvis att vara otroligt svårt att höra något annat än att den där "signatur" är lite, lite - men klart signifikant - bättre på allt.
Och även om man försöker sig på att jämföra dem helt blint så gäller det ju att placera bägge helt optimalt. De är ju lite olika, de kanske inte skall placeras helt identiskt för att prestera som bäst? Och om man inte placerar dem identiskt, kan man då vara säker på att de fått samma förutsättningar?
Jag har full förståelse för att man köper pi60s (jag tvekade ganska länge själv), men nu handlade tråden om vad som kan anses "vettigast" (inte vilken köper du med obegränsad budget), och där tycker jag tveklöst att det vettigaste är pi60*. Om man vill spendera de 20 000:- (eller vad det nu är) som skiljer till s så kan man ju köpa bs60. Eller en riktigt fin spelare+DAC. Eller leta gamla fina mastringar av grymma fonogram.
*OK, kanske piP. Svårt.
DVD-ai skrev:Jag förstår vad du säger, och jag håller med delvis men inte hela vägen![]()
JAG anser mig höra skillnaden även i mindre bra rum, men jag anser inte att skillnaden är "otroligt tydlig" snarare "den är där", den smyger sig alltså på och det är i längden en "lenhet" i ljudet i signatur vs icke-signatur av samma modell.
Den är inte WOOOOWWWWW !!!! VILKEN GREJ, skillnad...![]()
Utan den bidrar med en skönare och mer följsam lyssning i längden och jag uppskattar det!
bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
DVD-ai skrev:om minst = vwttigast så måste det ju tas i relation till även bandbredd och ljudtryckskapacitet.
Då är nog piP den vettigaste, ärligt talat så klarar man sig nästan idiotiskt bra på ett par sådana i normala rum och med den mesta musiken som den stora massan normalt spelar på dom ljudnivåer som massan normalt spelar.
Har svårt att se någon annan Ino högtalare vara lika "vettig" med storleken inräknad som en faktor, plats2 är nog pi25 i sådant fall
sprudel skrev:DVD-ai skrev:om minst = vwttigast så måste det ju tas i relation till även bandbredd och ljudtryckskapacitet.
Då är nog piP den vettigaste, ärligt talat så klarar man sig nästan idiotiskt bra på ett par sådana i normala rum och med den mesta musiken som den stora massan normalt spelar på dom ljudnivåer som massan normalt spelar.
Har svårt att se någon annan Ino högtalare vara lika "vettig" med storleken inräknad som en faktor, plats2 är nog pi25 i sådant fall
Tänk att jag tycker PiM har kvaliteter som inte piP har, och tvärtom. piM har ett makalöst mellanregister tex.
PerStromgren skrev:Hur starkt kan en piM spela? 100dB på en meter?
piM skrev:Högsta ljudtryck: 104 dB/par >65 Hz (12 W)
Almen skrev:bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
sprudel nämnde ju piM...
IngOehman skrev:Almen skrev:bakerman22 skrev:Det kan vara så att det finns en ännu vettigare burk...
sprudel nämnde ju piM...
Dom är ju inte ens av sten.
Vh, iö
Almen skrev:PerStromgren skrev:Hur starkt kan en piM spela? 100dB på en meter?
Typ.piM skrev:Högsta ljudtryck: 104 dB/par >65 Hz (12 W)
DVD-ai skrev:Kan det stämma ?!![]()
du har ju massor med konarea (platt-area), vist den kan inte röra sig så långt membranet...
Men du borde väl kunna spela lika starkt/ starkare och längre ner i frekvens ?!
eller är det >65Hz där med ?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster