Element data
http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html
Som etapp 2 byggs en subwoofer och hela rasket delas aktivt.
En tänkbar etapp 3 är att lägga till en aktivt delad banddiskant eller kanske en väldigt liten dome-diskant.
Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Varför Jordan-elementet? Hittar du inget bättre (och billigare)?
peetwa skrev:Vad tänkte du på för element?
soundbrigade skrev:Det var bara en vag protest. Har läst en del gnälla över Jordanelementet - att det är för dyrt för att vara så mediokert. Men valet är ditt.
paa skrev:soundbrigade skrev:Det var bara en vag protest. Har läst en del gnälla över Jordanelementet - att det är för dyrt för att vara så mediokert. Men valet är ditt.
Vet inte om det är så mediokert, låter mycket bättre än små Fostex bredbandare i alla fall, och jag tvivlar på att det finns några större dubbelkonselement såm är bättre på de flesta punkter heller. Men det är ju svårt att göra bredbandselement, och jag vet inte vad som skulle vara bättre, egentligen. Mindre, tre och fyrtummare har ju ingen chans i basområdet alls.
Men för dom pengarna, eller möjligen lite till, kan man säkert få ihop ett tvåvägssystem som är mycket bättre.
paa skrev:Men för dom pengarna, eller möjligen lite till, kan man säkert få ihop ett tvåvägssystem som är mycket bättre.
peetwa skrev:Jag har beställt Muppo, men man behöver ju ha något att fixa med i väntan. Ska kolla TB varv till.
silvervarg skrev:Om du ändå skall köra med subb så är 15-liters lådor väldigt stora.
Jag skulle antingen valt att köra något som är så pass stort att det klarar sig bra utan subb eller så skulle jag köra med sub och små toppar.
Just nu kör jag med sub och små toppar (4" Tangband+diskant) i arbetsrummet, och det systemet kommer med till DIY-träffen i Uppsala.
johaneriksson skrev:Najs baselement du valt. Jag har beställt två sådana som jag sitter och väntar på. Har du några simuleringar du kan dela med dig av? Klarar man sig utan EQ med en 35 liters låda?

Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
peetwa skrev:paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?
peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..
En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.
Eller?
Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?
Vad är det som gäller?
Kaffekoppen skrev:peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..
En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.
Eller?
Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?
Vad är det som gäller?
Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Men det måste ju vara så att q-värdet är så lågt när talspolen är uppvärmd och inte kall om det skall stämma. Vissa element är bättre på att hantera talspoleuppvärmning ioch andra är sämre. Systemets q-värde skall alltså konstrueras och bestämmas utefter arbetsförutsättningarna.
Det går att få underavstämda bassystemet men finfina transientegenskaper.
Kaffekoppen skrev:Över 200hz spelar det ju ingen roll vilken avstämningsprincip som använts, här handlar det inte om att flytta luft - utan det är de termiska egenskaperna som dominerar. Men visst måste man konstruera lådan korrekt även för området över 200hz.
Dock så handlar problemen mer om elementet kommer effektkomprimera - alltså fokus ligger på distrosion inte på transientegenskaper - om lådan är rimmligt uträknad.
paa skrev:peetwa skrev:paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?
Jag tycker att om en har Xmax på 3mm en på 4.5 mm och en på 6 mm så skulle det vara mer skillnad på maxnivå!
Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.
Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.
Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.
För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.
Kaffekoppen skrev:Eftersom vi inte känner till något system som skulle kunna vara perfekt i dess riktiga bemärkelse, kanske du skulle vilja förtälja om du anser att transientdegrationen i min appromixation faller inom eller utom hörbarhetsgränsen förutsatt optimala omständigheter?
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.
Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.
För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.
peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.
Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

Svante skrev:
För att illustrera svårigheten med tolkningen av impulssvar så kan jag säga att jag hellre skulle ha ett bassystem som hade det röda impulssvaret, än det svarta:
paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?
Svante skrev:paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?
Nej, just det. Det röda systemet har en lägre undre gränsfrekvens, och därmed ett längre impulssvar. En vanlig (fel-)tolkning av såna här brukar vara att den svarta är bättre eftersom impulssvaret är kortare.

peetwa skrev:
Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?
paa skrev:peetwa skrev:
Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?
Inte mycket, du skulle behöva off-axismätningar i samma vinklar för alla tre, plus kanske vattenfallsdiagram, samt distorsionsmätningar vid olika nivåer.
paa skrev:Har du sett dom här högtalarna från BB, som har en JX92S, eller en variant av den, plus en ribbondiskant?
http://www.transmissionaudio.com/images ... schure.pdf

viggen skrev:har du kollat på jim griffins högtalare?
http://www.audioroundtable.com/SingleDr ... s/950.html
jag har en pdf där han berätar om bygget inneholler även ritningar och koplingsshema mm. pma om du vill ha den mailad

peetwa skrev:Säg att men har en låda som är 250 mm bred. Så väljer man att fasa av 25 mm i 45 graders vinkel på båda sidorna. Då återstår bara 200 mm av den ursprungliga baffeln. När man skall beräkna baffelstegsfiltret så behöver man baffelns bredd. Skall man använda 200 mm eller 250 mm eller kanske något där emellan?
peetwa skrev:Vad anser du om amplituden. Håller du med Kreskovs i länken nedan som menar att mindre amplitud på överhänget inte nödvändigtvis är vägen till välljud.

Svante skrev:Frekvensen på ringningen för en sluten låda med Qtc>0,5 är fc.
peetwa skrev:Tackar!
Finns det någon anledning att låta bli att använda konjugat länk?
peetwa skrev:Svante skrev:Den påverkar tonkurvan (i din koppling). Detta kan vara en möjlighet, eller ett problem, beroende på vad systemet "behöver".
Oki, är det värdena som jag räknat fram eller självaste typen av koppling som kan tänkas påverka?
Svante skrev:peetwa skrev:Svante skrev:Den påverkar tonkurvan (i din koppling). Detta kan vara en möjlighet, eller ett problem, beroende på vad systemet "behöver".
Oki, är det värdena som jag räknat fram eller självaste typen av koppling som kan tänkas påverka?
Typen av koppling. För höga frekvenser är ju baffelstegskompensationen ett seriemotstånd. Om då lasten ökar vid höga frekvenser (som den gör med konjugatlänken) så kommer nivån att sjunka där.
Prova att simulera i Basta! så får du se.
Men man kan ju parallella en liten kondensator som matar på lite i toppen där bredbandselementet börjar falla. Prova att simulera 1,5-3,3uF parallellt över [s]konjugatlänken[/s] baffelstegsfiltret. För ett baselement behövs ju inte detta, men för ett bredbandselement som faller i översta oktaven så kan en sådan kondensator ge ett bra tillskott.Svante skrev:Ja, och med det i ryggen förstår man hur meningslöst det är att prata om "hur en konjugatlänk låter". Det blir bara dimridåer. Betydligt bättre är det att prata om hur ett diskantfall på 1,8 dB vid 20 kHz låter.
paa skrev:Men man kan ju parallella en liten kondensator som matar på lite i toppen där bredbandselementet börjar falla. Prova att simulera 1,5-3,3uF parallellt över konjugatlänken. För ett baselement behövs ju inte detta, men för ett bredbandselement som faller i översta oktaven så kan en sådan kondensator ge ett bra tillskott.Svante skrev:Ja, och med det i ryggen förstår man hur meningslöst det är att prata om "hur en konjugatlänk låter". Det blir bara dimridåer. Betydligt bättre är det att prata om hur ett diskantfall på 1,8 dB vid 20 kHz låter.
peetwa skrev:Nee, parallellt över "baffel step"-filtret blir det väll?
peetwa skrev:Vad betyder det i praktiken när molunderstiger frekvenskurvan?
peetwa skrev:
Nee, parallellt över "baffel step"-filtret blir det väll?

Svante skrev:Hehe.
Man kan ju diskutera det perfekta även om man inte kan bygga det, och det var ju det det lät som att du gjorde. Absolut kan det vara så att ett system med Qtc=0,5 ger en hörbar påverkan på ljudet. Speciellt om fc är större än 20 Hz. Om det sen är transientpåverkan eller tonkurvepåverkan man hör går inte att säga. Eller, kanske är det samma sak egentligen. Impulssvar och tonkurva (med fas) är ju bara två representationer av samma sak.![]()
- - -

peetwa skrev:Nu blir det spännande, den övre är harbeth HL-p3es som väl får sägas kunna användas som refferens. Den undre är min med 20 Ohm i baffelsteget. Frågor som man ställer sig är. Dags att skaffa ny mick? Vad är det man mäter under 1000 Hz egentligen?
peetwa skrev:Mäning med 5,6 , 10 ,15 0ch 20 Ohm över baffelsteget. 5,6 Ohm ävers och 20 Ohm underst.
paa skrev:Jag skulle inte basera några som helst avväganden på mätningarna, förrän du klargjort vad dom där kurvorna egentligen visar, för det är som sagt inte högtalarnas frekvensgång som du mäter!

Fjonkalicious skrev:En amatörfråga: hur är det med inspelning av element i samband med filterdesign/avlyssning? Om elementen behöver spelas in så kanske det är svårt ge filterlösningen rättvisa. Om man nu anser att inspelning av element är nödvändigt dvs.

peetwa skrev:Den övre kurvan kommer från harbeth
Nattlorden skrev:Hmm... frågan är om du inte lyft lite väl mycket... en liten svacka i det området är väl att rekommendera snarare än snörrätt?
Jag hade nog siktat på något mitt mellan dina två sista försök, om det är möjligt dvs...
Nattlorden skrev:Det är ett större omfång på dem än man kan tro, speciellt nedåt...
Nattlorden skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst tråden tillräckligt noga... men bara en undring... hur är filtret realiserat, är det mesta parallellt med elementet, eller blir där en bunke komponenter i serie också?
peetwa skrev:Baffelsteget och sugfiltret är i sin helhet kopplade i serie. Konjugat länken sitter parrallet med elementet.
Gick det att förstå?
paa skrev:Jo, men hur pass mycket litar du på mätningen? Hur många dB off tror du att det ligger jämfört med en state of the art mätutrustning?

paa skrev:peetwa skrev:Den övre kurvan kommer från harbeth
Jag tycker kurvorna är besvärande lika i alltför stora områden även här.
Har inte Svante några kommentarer kring detta?
Svante skrev:paa skrev:peetwa skrev:Den övre kurvan kommer från harbeth
Jag tycker kurvorna är besvärande lika i alltför stora områden även här.
Har inte Svante några kommentarer kring detta?
Hmm, vad skulle jag kommentera? De är ganska lika, men visst skiljer det en del? Ska det göra det?
PS. Det är en del brum i mätutrustningen i båda fallen.
bja47 skrev:Ett tips
JX 92 S bör spelas in i minst 50 timmar , helst 100 timmar innan elementet är ok att lyssna på. Sedan är Jordan ett kanonval.
Jag njuter av mina egendesignade MLTL.
/bengt
bja47 skrev:Övre mellanregister och diskanten påverkas betydligt. Hårdheten försvinner efter hand. Du kan ju testa med att byta till en helt ny oinspelad enhet. Resonansfrekvens och Qvärde ändras oxå. Så
stäm av basreflexen efter inspelningen, när du bygger BR-lådorna.
/bengt
Jag antar att det är mellan 1000 Hz till 9000 Hz och sänker detta område med 1,5 dB.
peetwa skrev:Ok! Ha. Det funkade. Gitarrena fick kropp, rösterna blir något fylligare och jag upplever det inte längre som påträngande. Om jag vill kan jag släppa på med mer diskant genom att tweaka konjugatlänken.
Fjonkalicious skrev:Har du gjort några jämförelser med dina Gamma?
Mvh
F

peetwa skrev:
peetwa skrev::oops: Jiggen var för tjock.. Det är klart att det hade gått å köra från båda hållen..
Densen skrev:Kul läsning. Här jobbas det minsann. Utan slut? Det plägar visst bli på det viset, har jag själv märkt. kul är det definitivt när man (tycker sig) upplever en förbättring. Men lyssna på något annat en tid så får du andra ljudreferenser och kan förhoppningsvis då bättre kunna detektera avvikelser.
Det jag egentligen ville bidra med är följande.
Tuny Cad, ett freeware att kunna rita delningsfilter med "raka" linjer.
http://tinycad.sourceforge.net/downloads.html
Skall bli kul att läsa om fortsättningen.
peetwa skrev:Om jag skall komme med någon kritik så har jag hört rummet tydligare på andra högtalare. Jag tror att min dämpning av översta mellanregistret och diskanten kan vara lite väl tilltagen.
paa skrev:Det är märkligt att kurvan kallas compensation, den borde alltså visa att diskanten ska höjas.
Men alla responskurvorna visar ju en puckel i diskanten, vilket väl är som det brukar vara för mikrofonkapslar?
peetwa skrev:paa skrev:Det är märkligt att kurvan kallas compensation, den borde alltså visa att diskanten ska höjas.
Men alla responskurvorna visar ju en puckel i diskanten, vilket väl är som det brukar vara för mikrofonkapslar?
Det är alltså brukligt att en mikrofonkapsel ger en överskattning vid 10000 Hz?
peetwa skrev:Slirp med 1 meter til golv och 2 till tak och väggar. Mick 38 cm on axis.
peetwa skrev:Slirp med 1 meter til golv och 2 till tak och väggar. Mick 38 cm on axis.

Om du stämmer av den lite lägre, med längre port så ökar samtidigt utsträckningen nedåt.peetwa skrev:Finns det någon möjligehet att minska ljudtrycket från porten 3-6 dB?
jonasp skrev:peetwa skrev:Finns det någon möjligehet att minska ljudtrycket från porten 3-6 dB?
Prova att placera dämpmaterial nära porten inne i högtalaren kanske?
peetwa skrev:jonasp skrev:peetwa skrev:Finns det någon möjligehet att minska ljudtrycket från porten 3-6 dB?
Prova att placera dämpmaterial nära porten inne i högtalaren kanske?
Tackar! Jag ´ska pröva det när jag stoppar in filtrena i lådan.
Vad tros om att placera lite dämpning i röret?
peetwa skrev:Vänta här ser det inte ut som dom delarstrax över 5000 Hz..
peetwa skrev:Harbet högtalaren sitten en 0,75" diskant från seas som är magnetisktavskärmad och delas vid 3500 HZ. Bilden nedan är på harbeth högtalarens bas och diskant.
peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.
celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade
den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?
paa skrev:peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.
I dina första Basta-simuleringar så föll frekvenskurvan i diskanten ganska mycket, men nu har du fått till den rakare.
Vilka är värdena för elementets bastamodellering nu?
celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade
den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?
peetwa skrev:Nu kliar det i fingrarna. Snart börjas det igen. Mitt nästa offer är Jordan JX92S. Tanken är att jag skall bygga två envägare som etapp 1.
Element data
http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html
Som etapp 2 byggs en subwoofer och hela rasket delas aktivt.
En tänkbar etapp 3 är att lägga till en aktivt delad banddiskant eller kanske en väldigt liten dome-diskant.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Majestic-12 [Bot] och 20 gäster