Okej. Tack för svaren hittills från
Magnus och
Niclas57.
Till
Magnus. Kort kommentar till svaren på frågorna jag ställde tidigare i tråden.
F1. Okej då lägger jag den tanken på "hyllan".
F2. Okej, men jag råkar ha sett andra volymer (även större) nämnas från olika ställen från Internet vilket gjort mig en smula fundersam på lämplig volym.
F3. Jag har redan förstått det att det finna många olika möjliga vägar (konstruktionslösningar - teknik) att gå till innan man har ett färdigt bassystem.
Ja, det är för mig självklart att man behöver flera baskällor i ett rum för jämnhetens skull med spridningen av bastonerna i de lägre oktaverna. Men som oftast finns det hinder som t.ex. praktiska, ekonomiska eller något annat som begränsar antalet element man kan ha i ett mindre rum och ofta blir det olika kompromisser som man behöver få göra i slutändan på sitt ljudsystem. Samma val kan man ställas inför t.ex. valet mellan portat- eller slutet bassystem - bägge har sina för- och nackdelar.
F4. Okej. Ingen mer kommentar på det.
F5. Ja, nu har alla andra på forumet fått ta del av en del av vad vi surrades vid per telefon och tack för samtalet.
Till
Niclas57. Tack för informationen men tittar man in på "Linkwitz" sida, om jag ser och förstår det rätt, så blir här SLS12an lite missgynnad mot SLS10an då lådvolymen är i det minsta laget för 12an i den låda som gjordes för SLS12an på Linkwitz sida och den borde trivas + prestera lite bättre resultat med en större låda? Men man kan skönja att det finns kanske bättre möjligheter med SLS12an i ett slutet system. Tar man också in prisfaktorn så är SLS12an inte så mycket dyrare än SLS10an (om man tittar in på t.ex. BMM audio & electronics sida) vilket då känns som ett bättre val på element - om man har utrymme för större element lådor i det rum som sakerna sedan ska stå i.
Ja, det är ingen större idé att mata på med för mycket effekt i det lägre registret om elementet inte kan hantera denna effekt på ett bra sätt och som då kan bl.a. leda till överhettat motorsystem vilket man inte gärna önskar sig att det sker.
Sedan finns det många fler intressanta element att titta efter förutom
Bremen och
Peerless där ute i handeln/Internet i olika utförande och prisklasser. SLS-elementen är ju lite av ett budget alternativ något man får ta med i beräkningen. T.ex. om X-max är lite kort som på SLS-serien får man kanske kompensera det med fler element istället jämför med dyrare element med större X-max värde. Men jag har inte gjort mitt val ännu på baselementen.
Övrigt.
Jag får ta upp mer tankar och funderingar kring det här med bassystem + en del andra saker när det närmar sig byggdags för mig senare i år i en egen tråd på forumet.
/M50