Oj så många kommentarer, kul!
skrutten skrev:Vart kommer delningen mot basen att ligga. Du kan i värsta fall att få brottas med en ståendevåg i lådan - detta kan dock lindras genom att fylla på med sten eller glasull i lådans nedersta avdelning.
Delningen kommer ligga nånstans vid 450 Hz tror jag. Beror lite på hur mätningarna ser ut. Menar du en stående våg vertikalt i lådan? Hjälper inte stagen till att bryta sådana vågor? Kan man se sådana fenomen på mätningarna? Jag tar tacksamt emot hjälp när det gäller tolkningen av kurvorna. Mer fluff kan jag alltid stoppa i botten, om det skulle behövas.
nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!?
Tja, vet inte riktigt vad som händer med lådan. Den är ju bara en, och som center vill jag inte ha den! Eftersom den redan finns, skulle man ju kunna bygga en ny likadan om den visar sig duga. De riktiga kommer nog dock byggas lite annorlunda beroende på hur ytfinishen ska göras. Ska man tex fanera så görs detta ju helst innan ihoplimningen. Lådan duger ju dock att måla om man vill det.
peetwa skrev:Jag spyr av avundsjuka!!!
Nej men snälla!
brumel skrev:Din farsa ar ett proffs! Fuskis.
Ja det är han, det är ju hans jobb att snickra saker!
brumel skrev:Roret ser langt ut? Men det kan ju alltid kapas. Du borjar i ratt anda sas.
En fraga fran en oinvigd om denna beromda slits.
Ar du hundra pa att inte avstamningen hojs med de fyra slitsarna med kontrollerade forluster?
Rörlängden är kanske i längsta laget, men avstämningen hamnar nog ungefär rätt tror jag. Mätningarna får visa. När det gäller slitsarna så hänvisar jag till mina tidigare mätningar som finns längre upp i tråden. Ser ut som att avstämningen inte flyttats?
brumel skrev:Sjalv gillar jag inte fluff i basens flodesriktning.
Det sitter inget fluff i mitten av lådan, dvs mellan element och port, utan allt sitter på sidorna. Angående fluff förresten: hur ser/hör man om fluffet är dåligt för baslådan?
perstromgren skrev:Sån tur! Men tänk om vår konstruktör verkligen räknat med talspoleuppvärmningen?
Hehe, nej det där låter som överkurs i nuläget. Jag har ju, som jag påpekat innan, snott mycket av baslösningen (inklusive lådvolym, avstämning, element och dämpmaterial) från en tidigare tråd där människor med en kompetens som vida överstiger min egen var inblandade. Så jag hoppas att det funkar.
Dags för de två sista bilderna som finns på dessa högtalare just nu. Elementen monteras och en kontruktionsmiss upptäcks. Hålet för diskanten är för stort (måste mätt fel!)

Lyckligtvis är hålet bara för stort på bredden och inte på höjden, så diskanten sitter tight på plats ändå. Utrymmena på sidan löses tillfälligt med modellera. Om lådan ska behållas så går det att fixa en permanent lösning genom att såga ut en ny platta som passar i hålet antar jag.
Sen var det bara att börja mäta. Sent på natten blev det!
På bilden flankeras min nya högtalare av min fars (också hemmabygge).