Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Lågohmigt, trögdrivet och effektsvagt, borgar inte för djupa toner.
phon skrev:Ma behöver inte ha röret inuti lådan.
RogerGustavsson skrev:Om man vill återge lågbas krävs det rätt hög ljudnivå. Det behöver inte betyda att ljudnivån upplevs som galet hög. Om känsligheten är låg finns det väl risk för termisk distorsion?
MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!
Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.
Med 4 stycken har du en känslighet på 88db, med 8 stycken 91db, give or take lite hit och dit. Mindre än 4 stycken är inte att tänka på tycker jag - och det krävs dessutom 4 steg för det...
MagnusÖstberg skrev:Elementet har extremt låg känslighet kombinerat med låg effekttålighet. Inget bra scenario alls!
Eftersom elementet har låg impedans kommer det krävas flera steg och många element för en vettig lösning.
Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")
Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?
Purre skrev:Bonkas skrev:Problemet är att Basta vill ge basreflexröret längden 98.2cm... (4")
Det blir ju lite svårt rent praktiskt.. Ett 3" blir mer hanterliga 53,7cm men är det tillräckligt för basen?
" = tum. 4" = 10.16cm.
Däremot så är ' = fot. En fot är 30.48cm (eller 12 tum).
Amerikanerna säger ju 6'4" som exempel och det blir då 193.04cm
Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Jag tycker att jag får hyfsade kurvor med den lådan och Seas L26ROY..
Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..
boom skrev:Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Någon som har bättre pejl på hur programmen funkar får mycket gärna ta en titt och se om det kan vara något..
Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.
Bonkas skrev:boom skrev:Bonkas skrev:Jag är ingen höjdare på att använda programmen än..men jag sitter på en kanonfin låda för ett 10" element som är på rätt så exakt 33l..
Basreflex eller slutet och skall det vara basreflex till den basen så skiter det sig den är inte bra men troligen så är den framtagen till att andvändas som bil element.
Jag har simulerat basreflex men sluten låda funkar lika bra praktiskt. Jag tror dock att det blir omöjligt att nå 25hz på hyfsad nivå i rum med en 33l sluten låda nästan oavsett element..
Märkligt att du tycker ROY är kass, jag har läst motsatsen här och där, men efter att ha kikat i din bastråd så förstår jag att du och jag nog har olika krav på vad som är bra bas..*s*
Grymt!
MagnusÖstberg skrev:Ser ut som alldeles utmärkt element för aktivt kompenserad sluten låda!
MagnusÖstberg skrev:Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!
Här har du ett projekt med elementet:
http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2
Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.
MagnusÖstberg skrev:Vem vet, det har jag svårt att se, simuleringen ser ju fin ut och med rumstillskott blir det både djup och artikulation.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Större blir den då inte, snarare rätt lagom då element och stag tar upp lite yta. Bra utgångspunkt för en testlåda!
Här har du ett projekt med elementet:
http://metku.net/index.html?path=mods/subwoofer/index_eng2
Det finns en bild i början som visar en 25 liter sluten låda.
Synd att det inte finns mätningar på den men han kanse pluggade porten som glebster med en strumpa.
Glebster skrev:(6. Jag har aldrig fattat det där med "f3db", var avläser man det värdet i en simulering, kan någon vänlig själ förklara?
MagnusÖstberg skrev:Den som räknar med att bygga rakt efter simuleringar är löjligt fel ute oavsett. Finns inte ett simuleringsprogram som har koll på ditt rum
Ofta tycker jag att de flesta som bygger själv stämmer av för lågt i för små lådor dessutom eftersom de simulerar på kalla talspolar.
boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
dumt att simulera med det.
Har du mätt hur varm den blir vid olika frekvenser troligen inte. Och hur många har gjort det.
boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
Har du mätt hur varm den blir vid olika frekvenser troligen inte. Och hur många har gjort det.
boom skrev:Q värdet ökar om man simulerar med en tal spole som har högre än 20 grader som dom flesta program andvänder och ökar man spolen temp till 100 så ökar Q värdet ännu mera och man får en minskad kompersion i lådan .
är det ännu otydligt så kan jag skriva det på lätt svenska för invandrare.
petersteindl skrev:boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
Det är den tillförda effekten genom talspolen minus den bortkyda effekten från talspolen som bestämmer temperaturförändringen och i det här fallet snarast temperaturökningen. Det betyder att det spelar ingen roll vilken frekvens som ger upphov till temperaturökningen. Temperaturhöjningen ger upphov till högre resistans i talspolen och denna resistanshöjning förändrar T/S-parametrarna.
MvH
Peter
Precis!petersteindl skrev:boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
Det är den tillförda effekten genom talspolen minus den bortkyda effekten från talspolen som bestämmer temperaturförändringen och i det här fallet snarast temperaturökningen. Det betyder att det spelar ingen roll vilken frekvens som ger upphov till temperaturökningen. Temperaturhöjningen ger upphov till högre resistans i talspolen och denna resistanshöjning förändrar T/S-parametrarna.
MvH
Peter
30 grader är rätt lågt, spelar du på lite börjar man förstå varför limmets som används börjar bli betydelsefultKomorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
Nej, men det är 25 grader i rummet som lägst. Talspolen lär inte vara kallare än
det. Jag simulerar med 30 grader. För mig känns det som en rimlig kompromiss.
Man kan leka lite med Ri som alternativ.boom skrev:Bör man sätta något generellt värme värde på talspolen när man simulerar .
boom skrev:petersteindl skrev:boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
MvH
Peter
Peter
Bör man sätta något generellt värme värde på talspolen när man simulerar .
petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev:boom skrev:Komorok skrev:Hur ofta är talspoletemperaturen 20 grader? Aldrig här hemma iaf. Känns
MvH
Peter
Peter
Bör man sätta något generellt värme värde på talspolen när man simulerar .
Om det är koppartråd så är det kopparns ledningsförmågas d v s resistivitetens temperaturkoefficient som man i så fall får använda sig av. Det bör vara i form av resistivitetsförändring per grad Kelvin. Jag tror den är 3,9/1000 per grad K. 100 graders temperaturökning bör i så fall öka resistansen 0,39 ohm om jag räknar rätt.![]()
Tänk dig 100 watt genom talspolen och du förstår snabbt att 100 grader är snarast en låg siffra då man spelar musik på Gotland så fönsterrutorna skallrar i Nynäshamn![]()
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Har du några simuleringar du kan visa Glebster?
Glebster skrev:Fråga: Är det fritt fram att PEQa (höja) kurvan på en BR-lösning (självklart förutsatt att Xmax räcker till)?
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du några simuleringar du kan visa Glebster?
Jag har gamla simuleringar men de är tyvärr inte tillgängliga för ögonblicket då jag nyligen bytt webhotell.
Men, den här tråden fick mig att börja grubbla lite och jag beslutade mig för att göra några nya simuleringar i Basta!. Det märkliga är att de inte överensstämmer med mina gamla...Ska klura lite till men jag kan kort nämna att de nya simuleringar pekar på att jag borde köra med båda portar opluggade. Med ett rör pluggat hamnar avstämningen helt enkelt för lågt med följden att hela MOL-kurvan sänks onödigt mycket. Det blir till att igen göra praktiska prov vid tillfälle! Två pipor får ju dessutom den trevliga följden att porthastigheten reduceras.
Den däringa -3dB-punkten tycks för övrigt hamna vid 25Hz om jag kör med dubbla pipor, är det "acceptabelt"? Tack för förklaringen boom, det var som jag trodde men om man inget frågar får man inget veta...![]()
Fråga: Är det fritt fram att PEQa (höja) kurvan på en BR-lösning (självklart förutsatt att Xmax räcker till)?
Edit: smått o gott...
boom skrev:Hur stor volym andvänder du på lådan.
Glebster skrev:Efter ytterligare simulering får jag det till att 65 liter är en bra volym att utgå ifrån om man vill optimera en basreflexlösning med L26Roy, lämplig avstämning kring 22Hz och nedåt. Om man sedan väljer att stämma av med en eller två rör är en smaksak (antingen ett rör kring 25cm alternativt två på runt 52cm).
boom skrev:Glebster skrev:Efter ytterligare simulering får jag det till att 65 liter är en bra volym att utgå ifrån om man vill optimera en basreflexlösning med L26Roy, lämplig avstämning kring 22Hz och nedåt. Om man sedan väljer att stämma av med en eller två rör är en smaksak (antingen ett rör kring 25cm alternativt två på runt 52cm).
Jag får något helt annat på den volymen
f3db ligger på 41.05 hz och stämmer man av lådan till 22hz så får jag en port längd på 327mm och då har jag en rör diameter på 69mm invändigt
Och med 2 rör så får jag 69x686 mm .
Och när jag simulerar så gör jag det med den uppgivna effekttåligheten på elementet .
niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
3:e ordningens LP filter vid 80Hz är pålagt också. Med svalare talspole stiger kurvan något under 30 Hz. Ser väl inte så pjåkigt ut?
boom skrev:niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
3:e ordningens LP filter vid 80Hz är pålagt också. Med svalare talspole stiger kurvan något under 30 Hz. Ser väl inte så pjåkigt ut?
Andvänder samma storlek på rör och lådvolym men får ett rör som är 54cm långt vad är fel????
Fackamato skrev:Är det inte lite för liten port? Tänker på lufthastigheten. Annars ser ju kurvan riktigt fin ut. Vad är det som begränsar MOL, hur är grupplöpstiden?
Naqref skrev:Fackamato skrev:Är det inte lite för liten port? Tänker på lufthastigheten. Annars ser ju kurvan riktigt fin ut. Vad är det som begränsar MOL, hur är grupplöpstiden?
Under 20Hz verkar det vara lufthastigheten i porten, mellan 20 och 60Hz så är det elementets slaglängd och däröver är det elementets effekttålighet. Grupplöptiden syns i den övre av kurvorna och håller sig väl inom 0.8/f vilket är den hörbarhetsgräns som IÖ hävdar (det är den streckade linjen).
niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
Glebster skrev:Ragnwald skrev:Kan du visa kurvan utan filtret?
Utan filter, med room gain?
Bonkas skrev:Känns som att jag beslutat mig för vad som ska byggas.. Större lådor än jag planerat, men 2st sådana och jag klarar mig ett tag..
Kraniet skrev:enligt simuleringen så är porten mättad vid ca 17mm p-p slag. en 69mm port bör klara strax över 10m/s med bra trattar på in och utsida (och baffel på insidan). Det blir ungefär 110dB på en meter med rumsbidrag. Det är strax under 70% av xmax vid 20Hz. Men under detta går ju slaglängden upp rätt fort. Porthastigheten stiger ju också rätt fort så kanske balanseras det ut.
Men vill man få mer output behövs en större port. Ett alternativ är som sagt att köra med en slits med samma area (37,5cm2).
1. Använd alltid ordentliga rundade "trattar" på in- och utsida. Trattens yttre tvärsnittsarea bör inte understiga dubbla rörtvärsnittsarean och gärna vara ännu större. Komplettera gärna tratten med en liten baffel på insidan. Räkna med att omkring halva trattlängden bör läggas till rörlängden på varje sida för beräkning av portens effektiva längd.
2. Placera aldrig porten i direkt närhet av elementet eftersom turbulensproblemen då kan bli oöverstigliga. Ju längre avstånd, desto bättre.
3. För en strömningsoptimerad port med diametern 100 mm kan man tillåta partikelhastigheter på omkring 10 m/s RMS innan distorsionen börjar att öka okontrollerat. Detta värde är skalbart inom rimliga gränser så att man kan tillåta ca 20 m/s för ett 50 mm-rör och ca 5 m/s för ett 200 mm-rör (som nog inte är alltför vanliga i praktiken). Det maximala volymflödet ökar alltså med ca 6 dB per diameterfördubbling snarare än 12 dB p.g.a. tidigare omslag till turbulent strömning. En icke optimerad port (utan ordentliga trattar) klarar vanligtvis inte mer än en fjärdedel av ovanstående hastigheter.
4. Större portar (som oftast används i kombination med volymflödeskapabla element) delas med fördel upp i ett flertal mindre varianter med samma totala tvärsnittsarea.
Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Tre 1"-rör blir således optimalt, i stället för ett 3"?
Men det var väl det dära som dementerades å det kraftfullaste på nåt amerikansk forum?
johaneriksson skrev:boom skrev:niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
Andvänder samma storlek på rör och lådvolym men får ett rör som är 54cm långt vad är fel????
Ni kanske har uppgett olika mängd dämpmaterial?
RogerGustavsson skrev:Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Men det var väl det dära som dementerades å det kraftfullaste på nåt amerikansk forum?
Sedan motsvarar tre 1"-rör inte ett 3"-rör i öppningsarea heller...
Kraniet skrev:sen finns det väl någon tumregel från IÖ också ang hur stor luftmassa porten bör ha(vilken jag inte kommer ihåg). En port med för liten portmassa kommer ge ett dåligt bidrag till elementet för att det ska vara så effektivt som möjligt.
variosboy skrev:Kraniet skrev:sen finns det väl någon tumregel från IÖ också ang hur stor luftmassa porten bör ha(vilken jag inte kommer ihåg). En port med för liten portmassa kommer ge ett dåligt bidrag till elementet för att det ska vara så effektivt som möjligt.
IÖ och tumrelger? KNappast! hehe
Glebster skrev:RogerGustavsson skrev:Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Det var inte öppningsarean som dementerades utan att "flera rör med mindre diameter" skulle vara fördelaktigt av andra anledningar såsom distorsion.
celef skrev:Glebster skrev:RogerGustavsson skrev:Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Det var inte öppningsarean som dementerades utan att "flera rör med mindre diameter" skulle vara fördelaktigt av andra anledningar såsom distorsion.
vilken tråd och forum var det? basportar proppade med sugrör var poppis under många år, menar dom att det bara var en bluff?
niklas skrev:johaneriksson skrev:boom skrev:niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
Du gör väl nåt fel som vanligt...![]()
Nädå, skojja bara. Utöver mängden dämpmaterial så kolla att du kikar på "Actual port length" och inte på "Effective port length" (eller vad den andra heter).
petersteindl skrev:Om turbulens är problemet med basreflexrör så skulle man ju kunna tänka sig att många små rör skulle underlätta för bibehållen laminär strömning. Jag känner mig inte så övertygad. Turbulens sker väl strax utanför porten.
mvH
Peter
boom skrev:niklas skrev:johaneriksson skrev:boom skrev:niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
Nädå, skojja bara. Utöver mängden dämpmaterial så kolla att du kikar på "Actual port length" och inte på "Effective port length" (eller vad den andra heter).
52cm utan pardon och kör jag den i bassbox då är det bara att + på 11cm och dom mätningar som jag har gjort så stämmer inte avstämnings frekvensen i basta men den gör det i bassbox????
niklas skrev:boom skrev:niklas skrev:johaneriksson skrev:boom skrev:niklas skrev:L26ROY, 65 liters låda avstämd till 16(!) Hz (68 mm port blir 48,5 cm) med talspoletemp på 80 grader samt default roomgain i Basta!:
52cm utan pardon och kör jag den i bassbox då är det bara att + på 11cm och dom mätningar som jag har gjort så stämmer inte avstämnings frekvensen i basta men den gör det i bassbox????
54 cm förut och nu 52 cm. Bassbox verkar ge olika resultat varje gång. Provar du ett par gånger till kanske du snart är nere i 48,5 cm. Sen får du plussa på precis vad du vill, det är simuleringar.
Glebster skrev:celef skrev:Glebster skrev:RogerGustavsson skrev:Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
vilken tråd och forum var det? basportar proppade med sugrör var poppis under många år, menar dom att det bara var en bluff?
Den jag åsyftar var ett försök av Svante(?) att proklamera Isodors visa ord på ett, om jag minns rätt, amerikanskt forum.
Svante skrev: "Normal" rördiameter är mao bäst.
Kraniet skrev: Men vill man få mer output behövs en större port. Ett alternativ är som sagt att köra med en slits med samma area (37,5cm2).

Svante skrev:Glebster skrev:celef skrev:Glebster skrev:RogerGustavsson skrev:Glebster skrev:Ragnwald skrev:Hm.. latjo. Ju mindre diameter på porten desto bättre.
Den jag åsyftar var ett försök av Svante(?) att proklamera Isodors visa ord på ett, om jag minns rätt, amerikanskt forum.
Nej det var här på Faktiskt.
Isidor lyckades nog övertyga mig om att basreflexrör med extremt stor diameter är dåligt och att det då är bättre att dela upp rören i flera. De ska dock inte bli för trånga heller, för då ökar de resistiva förlusterna för mycket och då behövs i stället en större låda.
"Normal" rördiameter är mao bäst.
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Basta tar fasta på att röret är "längre" än den faktiska längden, det gör nog inte Bassbox?!?
Precis, hur definierar Bassbox rörets längd? Vi kanske jämför äpplen med päron.
Kraniet skrev:LspCAD 5.25 ger för 60 liter (Ql 7, Qa7 och 40% dämpning) 45,3cm för ett 69mm rör och 18Hz avstämning.
Svante skrev:För att reda ut skillnaderna (och eftersom jag är lat): Kan du posta
1. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och rördiameter du har matat in i Bassbox, samt
2. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens, rördiameter och Viso du har matat in i Basta och
3. Vilka rörlängder programmen ger (både effective och actual för Basta)
...så kanske jag kan reda ut vad som orsakar skillnaderna.
Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.
Men andvänder man 0% iso i lådan så räknar dom lika
Du menar att problemet är att Basta! gör rätt!!??boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.
MagnusÖstberg skrev:Du menar att problemet är att Basta! gör rätt!!??boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
LasseA skrev:Har du några mätningar att visa där Basta räknar fel?boom skrev:Är du säker på att basta gör rätt jag är det inte efter diverse mätningar.
boom skrev:Svante skrev:För att reda ut skillnaderna (och eftersom jag är lat): Kan du posta
1. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och rördiameter du har matat in i Bassbox, samt
2. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens, rördiameter och Viso du har matat in i Basta och
3. Vilka rörlängder programmen ger (både effective och actual för Basta)
...så kanske jag kan reda ut vad som orsakar skillnaderna.
fynda 1060
Basbox
1 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69x591mm 3% med dämp
Basta
2 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69 mm ca 3%
bastas rör effective 618mm
bastas rör actual 554mm
boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
niklas skrev:boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
Skit i Basta! i en halv minut och tänk såhär: Om du tillför isotermisering (dämpmaterial) så ökar den akustiska volymen. Dvs lådan upplevs av elementet som att den är "större än vad den är". Konsekvensen av detta är då att om lådan blir större och samma avstämningsfrekvens ska behållas så behöver röret bli kortare.
Basta! gör således helt rätt.
boom skrev:niklas skrev:boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
Skit i Basta! i en halv minut och tänk såhär: Om du tillför isotermisering (dämpmaterial) så ökar den akustiska volymen. Dvs lådan upplevs av elementet som att den är "större än vad den är". Konsekvensen av detta är då att om lådan blir större och samma avstämningsfrekvens ska behållas så behöver röret bli kortare.
Är du helt hundra undrar det.
jonasp skrev:boom skrev:niklas skrev:boom skrev:Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?
Är du helt hundra undrar det.
Men boom är DU helt hundra på hur det funkar? Av någon anledning så kommer jag att tänka på en Marantz, som du tyckte lät illa, när jag läser här ! :-/
boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp
jonasp skrev:boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp
Innan man påstår att det ena eller andra programmet räknar rätt eller fel kan man ju försöka undersöka sambanden på egen hand. Jag tycker nog det är ett förväntat resultat att avstämningen hos ett givet rör beror på den akustiska volymen och inte den mekaniska.
mvh
Jonas
PS. Det heter fredagsgräl, inte fredags gräl.DS
boom skrev:jonasp skrev:boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp
Innan man påstår att det ena eller andra programmet räknar rätt eller fel kan man ju försöka undersöka sambanden på egen hand. Jag tycker nog det är ett förväntat resultat att avstämningen hos ett givet rör beror på den akustiska volymen och inte den mekaniska.
mvh
Jonas
Jag har nog både undersökt och funderat men för er så verkar det logiskt och för mig ologiskt .
För ändrar man viso så ändras vb och ändrar man vb så ändras port längden men då är det samma som att den isotermeringen som kommer in i lådan är jämställd med en träbit som är homogen.
Och tänker man så har så väger en isolering i regel runt 32kilo per kubik och då måste man räkna om det till liter volym och vad blir det ???
Och skall man ha en viss volym på lådan så kommer det inte att stämma i slut ändan för man vet inte hur mycket isolering som man måste stoppa i lådan för man har mät in det med tongenerator och multimeter .
Svante skrev:boom skrev:jonasp skrev:boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp
mvh
Jonas
Jag har nog både undersökt och funderat men för er så verkar det logiskt och för mig ologiskt .
För ändrar man viso så ändras vb och ändrar man vb så ändras port längden men då är det samma som att den isotermeringen som kommer in i lådan är jämställd med en träbit som är homogen.
Och tänker man så har så väger en isolering i regel runt 32kilo per kubik och då måste man räkna om det till liter volym och vad blir det ???
Och skall man ha en viss volym på lådan så kommer det inte att stämma i slut ändan för man vet inte hur mycket isolering som man måste stoppa i lådan för man har mät in det med tongenerator och multimeter .
Nu ska vi se.
Du beskriver två olika saker:
1. Det finns ett fysikaliskt fenomen som gör att den effektiva lådvolymen ändras när man stoppar dämpmaterial i lådan*.
2. Det är svårt att veta i förväg hur mycket dämpmaterial man behöver. Ändrar man på mängden dämpaterial måste man därmed även ändra på rörlängden**.
Att 2 finns hindrar inte att 1 är sant, och det hindrar heller inte att det är intressant att simulera den volymändringseffekt som en viss mängd dämpmaterial har. Man önskar förstås att en simulering är exakt, men när den inte är det eller om man inte riktigt vet hur man vill bygga så är det förstås bättre ju noggrannare simuleringen är.
Att Viso finns i Basta! är en fördel. Det ger användaren en möjlighet att simulera effekterna av dämpmaterialet. Vill man blunda för fysiken kan man sätta Viso till 0, men varför skulle man göra det?
*Denna ändring är INTE en minskning av volymen som motsvarar att dämpmaterialet tar plats, utan ändringen beror på att luften utbyter värme med dämpmaterialet. När luft komprimeras blir den ju varm (tänk på en cykelpump) och då kommer den att ge mer mottryck än om den hade hållits vid konstant temperatur. Dämpmaterialet gör just det; håller luften vid en (mer) konstant temperatur och därigenom blir mottrycket mindre och lådan verkar därmed STÖRRE. Eftersom lådan verkar större ska röret vara kortare.
**Skillnaderna i rörlängd, eller snarare avstämningsfrekvens är dock typiskt inte jättestor för rimliga ändringar av dämpmaterialsmängd. Det är lätt att haka upp sig på decimaler i siffror, men tittar man på hur stor (liten) skillnaden är på tonkurvan så inser man att hela den här debatten är av ganska marginellt värde.
boom skrev:Då kommer en följd fråga är det en virtuel ökning av volymen eller är den mekanisk.
Svante skrev:Mekanisk är den väl inte då, om man med mekanisk menar just den volymen man kan mäta upp med en tumstock.
MagnusÖstberg skrev:Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden
Naqref skrev:Svante skrev:Mekanisk är den väl inte då, om man med mekanisk menar just den volymen man kan mäta upp med en tumstock.
Mekanik är fysik och akustik är fysik. Det blir lite svårtytt att använda ordet mekanisk. Geometrisk volym är bättre ord för det som beskriver måtten på lådan. Ordet akustisk volym är i princip oproblematiskt anser jag.
Frågan om rörberäkningarna är rätt eller inte anser jag vara helt akademisk. I praktiken kommer de väldigt sällan stämma helt för det beror på så många fler saker än just bara diameter och längd. Är portöppningen bafflad, hur stor är baffeln, finns det andra ytor i närheten av portöppningen som hjälper till att förlänga porten akustisk, o s v.
I verkligheten måste man alltid* mäta var resonansen hamnar och justera portarna. Simuleringen är bara ett hjälpmedel som visar var man kanske vill hamna och kan användas som referens för hur mätningarna bör se ut.
*d v s om man verkligen bryr sig.
Svante skrev:
Ja, det där var förstås mycket klarare.
...fast samtidigt kan jag tycka att simuleringar av lågfrekvensområdet idag är tillräckligt bra. Visst, man gör klokt i att mäta var man har hamnat, men inte brukar det väl skilja så väldans mycket mot simuleringarna? Det inträffar iaf inga katastrofer om man har ett rör som är 10% för långt, eller hur?
MagnusÖstberg skrev:Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden
Det är nog rätt många men jag ser det som rätt oproblematiskt och tänker inte moralisera över det. Det viktigaste är att man själv är nöjd. Gör man dessutom mätningar och justerar konstruktionen efter dessa så kan man kompensera för brister i den teoretiska kunskapen.
MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vet hur nöjd man skulle kunna bli
Ragnwald skrev:Om vi tänker oss två lådor, där den ena är knäckfull med dämpning för att virituellt uppfattas av elementet lika som den andra lådan, som är helt tom och mycket större.
Finns det verkligen absolut inget som kommer att skilja dem åt i praktiken?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 23 gäster