Val av element till max 90L vol.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nautikern

Val av element till max 90L vol.

Inläggav Nautikern » 2015-05-25 16:56

Hej,

Nu behöver jag er hjälp! :)

Jag ämner bygga en låda där de givna måtten ger en max volym av 90 liter.

Jag har parametrarna för elemten och har testat att stoppa in de i ett lådberäkningsprogram jag hittade online men det känns tryggare att konsultera expertisen på denna sida.

Högtalaren kommer att vara placerade i stort sett fritt utomhus och med endast golv (durk) som enda stöd.

Element 1 har värdena Fs: 36 Hz, Qts: 0,35 och Vas: 52,4 liter, 120 W RMS, -3 dB @ 30 Hz (osäker om korrekt)

Element 2 har värdena Fs: 40,7 Hz, Qts: 0,62 och Vas: 116,2 liter 400 W RMS, -3 dB @ 23 Hz (osäker om korrekt)

Jag gissar att volymen jag har att tillgå är alldels för liten för element 2 eller skulle det fungera ändå?

Vad är lämpligast, sluten eller portad konstruktion? Vad för avstämningsfrekvens?

Just det ja, det är TVÅ element som skall brukas!

Det är heller ingenting för finlyssnig, det gör jag hemma på mina Larsen. Kan tänka mig att de säkert ej behöver gå djupare än runt 40 Hz?

Någon som vill bita tag i detta och hjälpa mig? :)

/Peter (nautikern)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Val av element till max 90L vol.

Inläggav Perfector » 2015-05-25 19:11

Jag skulle porta lådan.
Förslag
380x380mm topp och botten
380x760mm front o bakstycke.
380x804mm sidostycken.
Topp o botten sänks in i sidostyckena
Rör för 12" 97x229 mm innerdiameter x total längd
Röret stämmer inte utan belastar elementet till bästa styrning
Avser element 1
2'an har totalQ över 0.6 och då blir lådan i princip av oändlig volym
Sätt det på en stor baffel och placera den i ett hörn så är den "lådan" klar.
Nu väntar jag på exekutionspatrullen över mina beräkningar, men det är i alla fall mitt förslag.
Sen skrev du inte hur stora elementen är.
Lådan är för 12" och 93 liter, lite för stor men det kanske kan funka ändå?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-25 19:33

Hej Perfector och tack för ditt svar!

Uräkta om jag var otydlig i mitt första inlägg. Det rör sig alltså om två olika element jag väljer mellan, ellement 1 och 2. Ej båda samtidigt. Två av varje element kommer brukas oavsett vilket av dessa två element valet faller på.

Kanske är på sin plats att ge lite mer info... :) Jag har köpt en båt! Helt ny så jag är inte jättesugen på att sätta sågen i den. Däremot har jag ett kvadratiskt utrymme under en soffa som ej utnyttjas för något och där jag på ett snyggt sätt skulle kunna montera en låda med max 90 liter volym.

Båten är utrustad med en stereo från fabrik som kostade 15 000:- extra, hur tusan den nu kan göra det. En huvudenhet och två 51/4" (eller om det är 6,5") i ruffen och två i sittbrunnen. Låter.. nästan inte alls, dock så har den hela 6 lågnivåutgångar så det går ju att montera något mer..

Som sagt eftersom båten är ny så tar det emot att börja såga i den men i det tidigare nämnda utrymmet har jag tänkt att jag kunde bygga en låda och montera ett par högtalare. Det kommer inte bli optimalt på något sätt men kommer förhoppningsvis fungera för "stämnings" / bakgrundsmusik i den aktra delen av båten.

Högtalare nummer 1 som jag funderar på är DLS M3710 som egentligen är en 7x10" stor högtalare. Och alternativ nummer 2, som jag egentligen ej alls tror är lämplig men var kul att få höra några tankar om är en Magnat Power Force 12x8".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-25 19:36

Nautikern skrev:Hej Perfector och tack för ditt svar!

Uräkta om jag var otydlig i mitt första inlägg. Det rör sig alltså om två olika element jag väljer mellan, ellement 1 och 2. Ej båda samtidigt. Två av varje element kommer brukas oavsett vilket av dessa två element valet faller på.

Kanske är på sin plats att ge lite mer info... :) Jag har köpt en båt! Helt ny så jag är inte jättesugen på att sätta sågen i den. Däremot har jag ett kvadratiskt utrymme under en soffa som ej utnyttjas för något och där jag på ett snyggt sätt skulle kunna montera en låda med max 90 liter volym.

Båten är utrustad med en stereo från fabrik som kostade 15 000:- extra, hur tusan den nu kan göra det. En huvudenhet och två 51/4" (eller om det är 6,5") i ruffen och två i sittbrunnen. Låter.. nästan inte alls, dock så har den hela 6 lågnivåutgångar så det går ju att montera något mer..

Som sagt eftersom båten är ny så tar det emot att börja såga i den men i det tidigare nämnda utrymmet har jag tänkt att jag kunde bygga en låda och montera ett par högtalare. Det kommer inte bli optimalt på något sätt men kommer förhoppningsvis fungera för "stämnings" / bakgrundsmusik i den aktra delen av båten.

Högtalare nummer 1 som jag funderar på är DLS M3710 som egentligen är en 7x10" stor högtalare. Och alternativ nummer 2, som jag egentligen ej alls tror är lämplig men var kul att få höra några tankar om är en Magnat Power Force 12x8".

7x10". Är det fullregister så kan du bygga en pelare som platsar i det utrymme du har.
En mellanvägg ger separation mellan elementen.
Även ett baselement oval kan platsa i en sådan låda.
Sluten låda ger mer exakthet men basreflex är lite lurigt att räkna på ett ovalt element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-05-25 20:02

Ja det är ju bilcoaxialer som är gjorda för "hatthyllan" men DLS har en rekomendation om 29L med ett rör på 7,5cm diam 17cm långt .. kanske funkar bra?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-25 20:03

Emanuelgbg skrev:Ja det är ju bilcoaxialer som är gjorda för "hatthyllan" men DLS har en rekomendation om 29L med ett rör på 7,5cm diam 17cm långt .. kanske funkar bra?

Det verkar vettigt.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-25 20:34

Jo men deras rekommendationer är för en "liten kupé" enligt dem själva. Blir det verkligen bra mot att i stort sett spela i fri luft som det blir i en båt? Blir ju som en cabriolet motsvarande...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-25 20:38

Nautikern skrev:Jo men deras rekommendationer är för en "liten kupé" enligt dem själva. Blir det verkligen bra mot att i stort sett spela i fri luft som det blir i en båt? Blir ju som en cabriolet motsvarande...

Gör lådan så stor som möjligt då och använd de andra elementen med högre total Q I bil sitter ofta element i hatthyllan rätt ner i bakluckan som är på flera hundra liter, så det bör inte bli några problem.
En större låda kan sänka effekttåligheten genom sämre styrning men det bör kunna ge tillräckligt mycket ljud i jämförelse med det som redan sitter i båten.
Se'n är ju frågan hur mycket ljud du vill ha åxå.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-25 20:47

Ja precis bakluckan på en bil är på flera hundra liter och sen spelar högtalarna in i ett begränsat utrymme. Här blir det tvärtom att jag har max 45 liter per högtalare (totalt 90l) att tillgå och att de i stället spelar in i ett oändligt utrymme i stället för en (relativt) liten kupé.

Just därför jag tänkte att folket på faktiskt har lite bättre koll på att räkna på saker som spelar i större rum än på ett bilforum :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-25 20:52

Nautikern skrev:Ja precis bakluckan på en bil är på flera hundra liter och sen spelar högtalarna in i ett begränsat utrymme. Här blir det tvärtom att jag har max 45 liter per högtalare (totalt 90l) att tillgå och att de i stället spelar in i ett oändligt utrymme i stället för en (relativt) liten kupé.

Just därför jag tänkte att folket på faktiskt har lite bättre koll på att räkna på saker som spelar i större rum än på ett bilforum :)

TotalQ över 0,6 räknar nästan alltid på en oändlig volym om du använder högtalarberäkningsprogram.
därför bör det inte bli problem med element Nr.2 som ju har 0.62 i totalQ.
du kan dämpa bort en del av volymen i utrymmet med en tät packning av antingen glasull eller annat material som inte brinner (det är ju en båt) så bromsar du luftrörelsen tillräckligt för att styra elementen och få bra ljud.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-25 21:04

Okej, jag är novis här när det gäller att räkna på högtalarparametrar. Jag trodde att oändlig volym som avsågs då var bakom högtalaren, bagageutrymmet på en bil tex, och att det blev helt tokigt att montera en sån högtalare i en låda på endast 45 liter?

Har jag förstått det rätt att pga att den spelar ut i fri luft så "kompenserar" det en del för den lilla lådan och att det blir rätt okej ändå?

Högtalare nummer två med högt Qts är alltså att föredra trots den lilla lådan pga av att den får spela ut i fri luft?

Måste räkna en gång till på om jag verkligen får plats med dom i så falll, dom är ju 8x12"...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-25 23:16

Nautikern skrev:Okej, jag är novis här när det gäller att räkna på högtalarparametrar. Jag trodde att oändlig volym som avsågs då var bakom högtalaren, bagageutrymmet på en bil tex, och att det blev helt tokigt att montera en sån högtalare i en låda på endast 45 liter?

Har jag förstått det rätt att pga att den spelar ut i fri luft så "kompenserar" det en del för den lilla lådan och att det blir rätt okej ändå?

Högtalare nummer två med högt Qts är alltså att föredra trots den lilla lådan pga av att den får spela ut i fri luft?

Måste räkna en gång till på om jag verkligen får plats med dom i så falll, dom är ju 8x12"...

Det som händer med en mindre låda än rekommenderat är att omfånget begränsas i viss mån, dvs att det inte blir samma botten i basen. Men det brukar funka om man betänker volymen i rummet och en båt är ju liten så det kan bli bra i alla fall.
Om du spelar lådan ut i fria luften är det en annan femma.
Då är det ju ett oändligt rum utan reflekterande ytor och då kan man i bästa fall ställa basvolymen lite högre än klangregistren för att få lite mer balans.
Men som alltid rekommenderar jag, lek och ha roligt. Ur allting kommer kunskap och erfarenhet och det är aldrig fel.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-26 07:03

Men nu är det inget litet rum högtalarna ska spela i, då hade jag kunnat följa tillverkarnas rekommendationer på lådvolym och avstämningsfrekvens. Nu är det motsatsen, högtalarna kan få en lådvolym på max 45 liter per högtalare och kommer spela ut i oändligheten, fri luft alltså.
Skulle jättegärna höra lite tankar angående lådvolym, avstämningsfrekvens och vilket av dessa element som kan tänkas vara bäst lämpat i att spela ut i fria luften monterade i en låda på max 45 liter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-26 08:23

Nautikern skrev:Men nu är det inget litet rum högtalarna ska spela i, då hade jag kunnat följa tillverkarnas rekommendationer på lådvolym och avstämningsfrekvens. Nu är det motsatsen, högtalarna kan få en lådvolym på max 45 liter per högtalare och kommer spela ut i oändligheten, fri luft alltså.
Skulle jättegärna höra lite tankar angående lådvolym, avstämningsfrekvens och vilket av dessa element som kan tänkas vara bäst lämpat i att spela ut i fria luften monterade i en låda på max 45 liter.

Gör då lådorna efter det utrymme du har.
Vill du prova vilket rör du behöver kan du börja med att ta ett hål för röret på 60 mm och sedan spela och lyssna om det blåser illa ur hålet.
Gör det det så gör du hålet större, 5 mm åt gången tills det inte blåser ur hålet.
Sedan tar du 2 i varandra skjutbara rör och spelar en baston och drar rören i längd tills konen rör sig så lite som möjligt.
Nu har du en absolut belastning på elementet som styr väldigt noga.
Då kommer elementet att må bäst och du har lekt dig fram till bästa lösningen för elementen, oavsett vilket av dom 2 du väljer att använda

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-26 18:15

Det där var ett bra tips! Det blir alltså optimalt avstämt om man gör på det sättet och provar sig fram med längden på röret?

Måste dock fråga en gångt till angående dessa två element. Dom verkar vara väldigt olika till karaktären, högt Vas och Qts på det ena och lägre Vas och Qts på det andra, spelar det verkligen ingen roll vilket av de jag väljer?
Är båda två lika lämpade med de förutsättningar som jag har? 45 l per högtalare och spela helt fritt i ett öppet rum?

När jag knappat in värdena på elementen i lådberäkningsprogram på nätet blir det oftast väldigt normala volymer på lådan med elementet med lågt Qts medans det andra elementet med högt Qts vill ha flera hundra litet i lådvolym.. Dessa stora skilnader gör mig lite förbryllad att båda skulle kunna vara lika lämpade...

Mvh,
Peter

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-26 18:28

Nautikern skrev:Det där var ett bra tips! Det blir alltså optimalt avstämt om man gör på det sättet och provar sig fram med längden på röret?

Måste dock fråga en gångt till angående dessa två element. Dom verkar vara väldigt olika till karaktären, högt Vas och Qts på det ena och lägre Vas och Qts på det andra, spelar det verkligen ingen roll vilket av de jag väljer?
Är båda två lika lämpade med de förutsättningar som jag har? 45 l per högtalare och spela helt fritt i ett öppet rum?

När jag knappat in värdena på elementen i lådberäkningsprogram på nätet blir det oftast väldigt normala volymer på lådan med elementet med lågt Qts medans det andra elementet med högt Qts vill ha flera hundra litet i lådvolym.. Dessa stora skilnader gör mig lite förbryllad att båda skulle kunna vara lika lämpade...

Mvh,
Peter

Jag skulle ta det som tål mest effekt och bygga lådan för den.
Du spelar ju ut i fri luft och då är styrningen (qts) det som bör bestämma vilket du tar.
Röret som jag beskrev är det enda sättet att belasta konen, alla andra sätt försöker stämma mellan låda och element.
Mitt sätt skapar en progressiv luftfjäder i röret som ökar med effekten och styr väldigt noga.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-26 19:25

Ja okej, det där elementen med högt qts-värde ska tåla 400W RMS och 1200W Max, men kommer nog inte ha mer effekt än 150W RMS per kanal att tillgå.

Hoppas du kan stå ut med ett par frågor till, jag uppskattar det väldigt mycket! :)

Du skriver att styrningen (qts) bör bestämma vilket element jag tar. Jättebra råd, tack! Men jag har ingen aning om vad det betyder :) Är högt qts värde bättre eftersom jag ska spela i fri luft med elementen eller vad beror det på? Jag är vetgirig! hehe.. Vad gör elementen med lägre qts sämre i detta fallet?

Styrning säger du... inte helt hundra på det heller, men jag gissar på att med mina lekmansord betyder att det är större, kraftigare, kontroll på konen som avses med styrning?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-26 19:32

Nautikern skrev:Ja okej, det där elementen med högt qts-värde ska tåla 400W RMS och 1200W Max, men kommer nog inte ha mer effekt än 150W RMS per kanal att tillgå.

Hoppas du kan stå ut med ett par frågor till, jag uppskattar det väldigt mycket! :)

Du skriver att styrningen (qts) bör bestämma vilket element jag tar. Jättebra råd, tack! Men jag har ingen aning om vad det betyder :) Är högt qts värde bättre eftersom jag ska spela i fri luft med elementen eller vad beror det på? Jag är vetgirig! hehe.. Vad gör elementen med lägre qts sämre i detta fallet?

Styrning säger du... inte helt hundra på det heller, men jag gissar på att med mina lekmansord betyder att det är större, kraftigare, kontroll på konen som avses med styrning?

Stort Qts som klarar eller kräver större låda styr bättre även om du sätter den i en vägg och använder naturen som låda.
Den är styvare upphängd och riskerar inte att fladdra så mycket.
Styrning av konen är ganska enkel egentligen
Genom att ge elementet en luftfjäder i röret som kontrollerar konutslaget så börjar elementet i princip att tåla lika mycket mekaniskt som det tål elektriskt.
Det är alltid den mekaniska effekttåligheten som sätter gränsen för hur mycket effekt du kan ge elementet.
Den elektriska tåligheten är nästan 3 ggr större.
Om du ger elementet rätt belastning med röret kan du spela utav bara attan utan att det tappar styrningen och börjar fladdra, vilket oftast skadar talspolen om den slår i botten på magnetens bakre polstycke.
Ett lågt QTS kräver styrning från lådan och då har du inte samma valmöjlighet att välja låda efter vad du kan behöva i båten utan måste lita till specningarna från tillverkaren.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-05-27 09:10

Nu är det ju ingen "hifibas" du är ute efter så du kan ta viken högtalare du vill tror jag.
Elementet med högt Q trivs nog inte speciellt bra i mindre basreflexlådor utan bättre i större slutna dito (typ hatthyllan). Kommer antagligen bli mer bummlig bas men i ditt fall kanske detta är bra om du vill ha party utomhus på båten?
Jag skulle köra slutna lådor med Magnatcoaxerna, proppa lådan full med glasull eller liknande. Med DLS skulle jag köra med BR 30-40L och samma rör som DLS rekomenderar, här knökar du dock inte lådan full med glasull. Inget "fluff" ivägen för basreflexröret.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-27 09:38

Känner att det saknas lite info..
Vad är det för båt? Ska lådan platsbyggas? Är det tak?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-27 10:48

Nautikern,

element 2 passar inte för 45 liters volym. Element 2 är mer gjort för hattyllemontage (om ens det! :lol: ) som några andra var inne på också. Sedan stämmer nog inte effekttålighetsangivelserna heller och inte heller eller det angivna -3 dB-värdet. Jag bedömer detta element som att det är ett dåligt element.

Element 1 kan passa i en 31 liters basreflexlåda (innervolym) med avstämningsfrekvensen 46 Hz. Basreflexrör kan vara med innerdiematern 7,5 cm och längden c:a 21 cm. Om det är annan diameter behöver längden räknas om. Denna dimensionering är "traditionell" (rakast möjliga frekvensgång till det faller ganska brant). -3 dB-punkten hamnar då vid runt 45 Hz. Det blir inte direkt bättre med ökad lådvolym.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-27 12:12

Hej Emanuel,
Nä, jag är medveten om att det inte kommer bli något HiFi-ljud men musikälskare som man är så vill jag ändå få till så bra som möjligt med de förutsättningar som finns. Det som kostade 15k extra och sitter i båten nu låter bedrövligt rent ut sagt.. :(

Hallå Bakerman!
Båten är en daycruiser, närmare bestämt en Flipper 760 DC. Sittbrunnen är helt öppen utan något som helst tak. Jag har ett kvadratiskt utrymme på babord (vänster) sida under soffan akter i båten. Där tänkte jag bygga en låda i MDF med mått så att den passar så bra som möjligt i utrymmet. Så även om lådan inte bli plastad in i båten så kommer den iaf sitta så att det förhoppningsvis ser ut som att den hör till båten.. Jag vet att det inte blir optimalt med fullregisterhögtalare placerade på detta sätt men vill som sagt göra det bästa av situationen..

Tack för tipsen Johan!
Ja DLS-elementen verkar ha ett gott rykte. Magnat 8x12":an är ju väldigt extrem och med värden som skiljer sig väldigt åt mot DLS-högtalaren och då det är en båt där högtalarna spelar ut i fria luften i stället för in i en liten kupé så har jag alldeles för lite kunskap för att kunna bedöma vilka av dessa fundamentalt olika element som är bäst lämpade. Du förespråkar klart och tydligt DLS elementen iaf förstår jag :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-27 12:51

Nautikern skrev:Hej Emanuel,
Nä, jag är medveten om att det inte kommer bli något HiFi-ljud men musikälskare som man är så vill jag ändå få till så bra som möjligt med de förutsättningar som finns. Det som kostade 15k extra och sitter i båten nu låter bedrövligt rent ut sagt.. :(

Hallå Bakerman!
Båten är en daycruiser, närmare bestämt en Flipper 760 DC. Sittbrunnen är helt öppen utan något som helst tak. Jag har ett kvadratiskt utrymme på babord (vänster) sida under soffan akter i båten. Där tänkte jag bygga en låda i MDF med mått så att den passar så bra som möjligt i utrymmet. Så även om lådan inte bli plastad in i båten så kommer den iaf sitta så att det förhoppningsvis ser ut som att den hör till båten.. Jag vet att det inte blir optimalt med fullregisterhögtalare placerade på detta sätt men vill som sagt göra det bästa av situationen..

Tack för tipsen Johan!
Ja DLS-elementen verkar ha ett gott rykte. Magnat 8x12":an är ju väldigt extrem och med värden som skiljer sig väldigt åt mot DLS-högtalaren och då det är en båt där högtalarna spelar ut i fria luften i stället för in i en liten kupé så har jag alldeles för lite kunskap för att kunna bedöma vilka av dessa fundamentalt olika element som är bäst lämpade. Du förespråkar klart och tydligt DLS elementen iaf förstår jag :)

Jag kan tänka mig problemet som du har.
Samtidigt så lär det nog inte låta så mycket från högtalarna när du kör. Mycket av frekvenserna blir borttrollade av motorns ljud och andra akustiska fenomen.

Själv hade jag nog köpt en bärbar högtalare typ B&W, Naim Mu-So som jag hade kunnat ta med hem.
Det känns som att man skulle behöva ett par monitorer som spelar en rakt i ansiktet om man ska lyssna under färd.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-27 18:35

Jag tänker på det här med fukten. Hur MDF gillar marin miljö. Hur fluff i en låda reagerar om det är portat.
Det kan kanske suga åt sej fukt och få lådan att bli dålig inifrån och ut..

Det hade varit klart bättre om du kunnat använda befintligt system som "toppsystem".
Delat det ganska högt och byggt en ren baslåda istället.

Jag känner att dom elementen du har, och det utrymmet du har kommer att bli dåligt hur du än gör.
Inget kul att lägga ner tid och energi på nåt som blir skit..

Du kanske har skrivit det, men hur ska det drivas?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-27 19:28

För att stå emot fukten så gott det går tänkte jag måla lådan på både insidan och utsidan och även ställa den på gummifötter så den kommer upp ett par centimeter. Annars så kommer den stå rätt skyddat för väder och vind, kommer inte kunna regna på den eller något sånt och hela sittbrunnen är täckt med ett stort svart kapell i ståhöjd, blir rejält varmt under det om solen står på så det torkar nog upp det mesta av den eventuella fukten på dagen iaf. Tror inte det kommer vara fuktigare än i en bil som står ute på natten.

De fyra "orginal"högtalarna (Clarion) drivs av stereons inbyggda effekt. Två nere i ruffen som är helt lönlösa och två stycken i sittbrunnen. De i sittbrunnen sitter placerade vid fotnivå längst fram i sittbrunnen till höger och vänster om förarplatsen. Alltså så långt som möjligt ifrån där man vill ha musik om man sitter och umgås runt bordet i soffan på kvällen. Googla på Flipper 760 DC så får du en uppfattning om layouten.

De två högtalarna jag nu vill montera tänkte jag bygga en låda för som jag målar vit och även måla högtalargallrena vita så att de syns så lite som möjligt och placera dessa under utrymmet på vänster sida i båten under U-soffan. Inte optimalt men bättre än hur det är idag iaf och då får jag musik på den platsen i båten där man faktiskt vistas.

Steraon som sitter i båten har 6 lågnivåutgångar så jag tänkte använda två av dessa för att driva ett externt slutsteg. Har tittat lite på ett Pioneer GM-A5602 eller Ground Zero 2235HPX. Dessa ligger på ca 2 x 150W RMS i 4 ohm.

Jag tänker att med tanke på hur det är idag så krävs det inte alls mycket för att det ska bli en förhållandevis stor förbättring :)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-27 19:35

Får väll stoppa in en torrboll i den annars, haha :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-27 20:02

Har du funderat på marinhögtalare i en låda då?
http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... echoTXT=15
Då kan du ha flera stycken för att få upp tåligheten och frekvensomfånget.
När det gäller slutsteg kan jag rekommendera http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... echoTXT=15
Både billiga och väldigt bra saker finns där.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-27 21:16

Nej faktiskt inte, jag tycker att med marinerade högtalare får man betala dubbla priset mot för vad man får om man köper rena bilhögtalare och med generellt lägre kvalitet.
Sen så är båtmarknaden när det gäller HiFi-ljud så liten att jag helt enkelt inte tror det finns något vettigt utbud, iaf inte till rimliga pengar.

Ska kika lite på monacor-sidan, tack för tipset. Just nu lutar det åt Ground Zero-steget för det har även ett HP-filter, vet inte om det behövs men aldrig fel att valmöjligheten finns. Synd att det är så satans fult bara. Hade helst hittat något litet smidigt energieffektivt digitalt steg. Ström kan ju vara en bristvara i en båt när man ska driva belysning, stereo, kylskåp, värme, ladda mobiler, surfplatta osv..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-27 23:56

Nautikern skrev:
Jag tänker att med tanke på hur det är idag så krävs det inte alls mycket för att det ska bli en förhållandevis stor förbättring :)

Fast det du är ute efter är ju inte en förbättring?
Du vill väl att det ska låta åtminstone skapligt?

Med en så fin båt tycker jag nog att du ska ta dej råd att köpa ett par vettiga högtalare. :wink:
Eller tog pengarna slut när du köpte båten? :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-27 23:59

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 06:48

Du har en poäng där Bakerman ;)

Det tar dock emot lite att betala drygt tre gånger så mycket för en produkt som tillverkaren inte ens presenterar några värden på..

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 07:44

Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ ... f=prisjakt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 09:29

Nautikern skrev:Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..

Dubbla kostnaden mot nanonsteget från Monacor.
Då får man hoppas det är dubbelt så bra åxå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-28 10:24

Perfector skrev:
Nautikern skrev:Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..

Monacor Nano-404 är ju dyrare och lämnar 4x60 W RMS i 2 ohm eller 2x120 W i 4 ohm bryggat. Pioneer GM-D8604 lämnar 4x150 W RMS i 2 ohm eller 2x300 W i 4 ohm bryggat. Du kanske menade Nano-402? Det lämnar 4x40 W RMS i 4 ohm.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 10:29

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:

Monacor Nano-404 är ju dyrare och lämnar 4x60 W RMS i 2 ohm eller 2x120 W i 4 ohm bryggat. Pioneer GM-D8604 lämnar 4x150 W RMS i 2 ohm eller 2x300 W i 4 ohm bryggat. Du kanske menade Nano-402? Det lämnar 4x40 W RMS i 4 ohm.

Det var det sidan visade till.
Han ska ju bara ha 2 kanaler så det borde räcka fint.
Dessutom är det 2x effekt, inte 4

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 11:46

Monacor Nano steget ger 2 x 40 W RMS vid 4 ohm, räcker det? Pioneer steget ger 4 x 100 W RMS vid 4 ohm. Jag kan bara utnyttja 2 x 100 W, men har två kanaler kvar om jag kommer på att jag vill brygga dom till en sub i framtiden eller kanske även koppla in de två befintliga högtalarna i sittbrunnen på detta steget.
Ännu ett alternativ är att brygga steget och få ut 2 x 200 W RMS, fast kanske lite overkill med dessa högtalarna :)

En annan aspekt jag även värderar är att Pioneer steget är digitalt. Det bör dra mindre ström vilket är en bristvara ombord och inte minst utveckla betydligt mindre värme vilket kan vara nog så lämpligt en varm sommardag.
Känns som att ett steg på bara 2 x 40 W kommer få arbeta ganska hårt och kommer generera en hel del värme, men jag kanske tar fel?

Pioneer steget har så vitt jag vet även separata HP och LP filter på alla kanalerna, inte som vissa steg som enbart har HP filter på två och LP filter på två. Det ger större valmöjlighet om om jag skulle vilja koppla in de två befintliga högtalarna med på steget och kunna dela dom helt oberoende från varandra. (Hoppas ni förstår vad jag menar, tycker själv jag uttrycker mig lite krångligt här..)

Pioneer steget kostar 1495:- från svensk webbutik vilket jag tycker verkar prisvärt mot andra digitala steg. Länkade bara till den dyrare Ljudia-sidan eftersom det stod mer utförligt om steget där.

En annan fråga, räcker det att bygga i 16 mm MDF?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 11:50

Nautikern skrev:Monacor Nano steget ger 2 x 40 W RMS vid 4 ohm, räcker det? Pioneer steget ger 4 x 100 W RMS vid 4 ohm. Jag kan bara utnyttja 2 x 100 W, men har två kanaler kvar om jag kommer på att jag vill brygga dom till en sub i framtiden eller kanske även koppla in de två befintliga högtalarna i sittbrunnen på detta steget.
Ännu ett alternativ är att brygga steget och få ut 2 x 200 W RMS, fast kanske lite overkill med dessa högtalarna :)

En annan aspekt jag även värderar är att Pioneer steget är digitalt. Det bör dra mindre ström vilket är en bristvara ombord och inte minst utveckla betydligt mindre värme vilket kan vara nog så lämpligt en varm sommardag.
Känns som att ett steg på bara 2 x 40 W kommer få arbeta ganska hårt och kommer generera en hel del värme, men jag kanske tar fel?

Pioneer steget har så vitt jag vet även separata HP och LP filter på alla kanalerna, inte som vissa steg som enbart har HP filter på två och LP filter på två. Det ger större valmöjlighet om om jag skulle vilja koppla in de två befintliga högtalarna med på steget och kunna dela dom helt oberoende från varandra. (Hoppas ni förstår vad jag menar, tycker själv jag uttrycker mig lite krångligt här..)

Pioneer steget kostar 1495:- från svensk webbutik vilket jag tycker verkar prisvärt mot andra digitala steg. Länkade bara till den dyrare Ljudia-sidan eftersom det stod mer utförligt om steget där.

En annan fråga, räcker det att bygga i 16 mm MDF?

40 watt RMS blir i princip dubbel effekt med dynamiskt omfång, dvs musik.
Borde räcka med 16 mm, men om du är osäker så ta 19mm
Nanosteget från monacor har åxå filter inbyggt så där är det ingen skillnad.
Oavsett effekten på pioneer så lär du inte höra mycket av elementen under färd eftersom motorn väsnas en del.
När du ligger för ankar så räcker 2x40W RMS mer än väl, annars riskerar du att andra som ankrat i närheten rammar dig för att få lugn och ro :-)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 13:02

Vad jag menade var att Pioneer steget har två LP-filter och två HP-filter, varav många andra fyrkanalssteg bara verkar ha ett HP-filter och ett LP-filter. Detta gör att jag tex skulle kunna köra HP 40 Hz på de nya högtalarparet jag installerar och HP 80 - 120 Hz någonting på de befintliga två små mindre högtalarna i sittbrunnen.

Det är ganska otroligt men dagens moderna motorer är så tysta att i 30 knop är det vattnet runt skrovet som mest hörs, motorn går som en viskning :) Men visst, det låter lite mer i 50 knop då kompressorn viner på rätt bra.
Tack för omtanken, ska tänka på båtgrannarna ;)

Ska finräkna lite på måtten på lådan men borde inte vara några problem att köra med 19 mm MDF.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-28 13:35

Nautikern skrev:För att stå emot fukten så gott det går tänkte jag måla lådan på både insidan och utsidan och även ställa den på gummifötter så den kommer upp ett par centimeter. Annars så kommer den stå rätt skyddat för väder och vind, kommer inte kunna regna på den eller något sånt och hela sittbrunnen är täckt med ett stort svart kapell i ståhöjd, blir rejält varmt under det om solen står på så det torkar nog upp det mesta av den eventuella fukten på dagen iaf. Tror inte det kommer vara fuktigare än i en bil som står ute på natten.

De fyra "orginal"högtalarna (Clarion) drivs av stereons inbyggda effekt. Två nere i ruffen som är helt lönlösa och två stycken i sittbrunnen. De i sittbrunnen sitter placerade vid fotnivå längst fram i sittbrunnen till höger och vänster om förarplatsen. Alltså så långt som möjligt ifrån där man vill ha musik om man sitter och umgås runt bordet i soffan på kvällen. Googla på Flipper 760 DC så får du en uppfattning om layouten.

De två högtalarna jag nu vill montera tänkte jag bygga en låda för som jag målar vit och även måla högtalargallrena vita så att de syns så lite som möjligt och placera dessa under utrymmet på vänster sida i båten under U-soffan. Inte optimalt men bättre än hur det är idag iaf och då får jag musik på den platsen i båten där man faktiskt vistas.

Steraon som sitter i båten har 6 lågnivåutgångar så jag tänkte använda två av dessa för att driva ett externt slutsteg. Har tittat lite på ett Pioneer GM-A5602 eller Ground Zero 2235HPX. Dessa ligger på ca 2 x 150W RMS i 4 ohm.

Har du alltså redan fyra Clarionhögtalare som du alltså avser att komplettera med två till? Tänk på att det är inte säkert att "fler blir bättre". Dessutom kan de ha olika karaktär på ljudet. Du skulle kunna köra med din befintliga förstärkare (är den fyrkanalig?). Om den är fyrkanalig kan du köra två Clarionhögtalare på två kanaler och så kör du de nya lådorna på de två andra kanalerna. Då slipper du köpa fler slutsteg. Eventuellt går det att koppla Clarionhögtalarna två och två parallellt med varandra och ändå få det att fungera, om förstärkaren storknar skulle du kunna koppla dem i serie med varandra. På så vis skulle du kunna få ljud ut ur alla befintliga och ändå kunna spela på dina nya lådor, om du alltså vill ha ljud ur alla högtalare samtidigt.

En tanke med att inte bröta på med väldigt mycket effekt är att de allra flesta högtalare låter inte bra om man spelar med hög medeleffekt på dem, ofta börjar det låta illa med förvånansvärt liten medelineffekt. Det är därför som jag kanske inte ser några jättefördelar med att skaffa extra slutsteg. Jag tror inte heller att du kommer att spela särskilt dynamisk musik i båten (t.ex. klassik musik) som du skulle ha nytta av högre oklippt utspänning (högre uteffekt) för transienterna.

Tänk även på att ute i naturen kan man ha stor glädje av att lyssna på naturen egna ljud, och framförallt komma bort en stund från stadens buller. :idea: :wink: I alla fall när du har stängt av motorn...

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 15:01

Ja men två av dessa sitter nere i ruffen där man endast sover och de andra två sitter nere vid fötterna på var sin sida om förarplatsen, alltså så långt ifrån lyssningsplatsen det är möjligt då det är runt soffan i aktra delen av båten man till största delen befinner sig.

Dessa drivs endast av stereons inbyggda effekt (4 x 12 W RMS om jag minns rätt). Om jag ens kommer använda dessa så är det i så fall främst som lite utfyllnad för föraren eller för lite stämningsmusik nere i ruffen om man skulle vilja ha det någon gång då man går och lägger sig.... :roll:

Så länge man inte spelar för starkt är det väll inte dåligt med effekt iaf? :)

Det blir helt säkert många lugna fina kvällar i solnedgången i skärgården med i sommar :) Det är just dom där enstaka gångerna då man vill dra på lite som jag vill att möjligheten ska finnas, eller som i detta fallet i stort sett göra det möjligt att lyssna över huvud taget :)
Det kommer ju inte bli någon partybåt med stora baslådor, absolut inte, allt blir monterat diskret, kommer inte göra någon åverkan på inredningen och kommer varken synas eller ta någon plats man lägger märke till. Diskret ska det vara :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 15:37

Nautikern skrev:Ja men två av dessa sitter nere i ruffen där man endast sover och de andra två sitter nere vid fötterna på var sin sida om förarplatsen, alltså så långt ifrån lyssningsplatsen det är möjligt då det är runt soffan i aktra delen av båten man till största delen befinner sig.

Dessa drivs endast av stereons inbyggda effekt (4 x 12 W RMS om jag minns rätt). Om jag ens kommer använda dessa så är det i så fall främst som lite utfyllnad för föraren eller för lite stämningsmusik nere i ruffen om man skulle vilja ha det någon gång då man går och lägger sig.... :roll:

Så länge man inte spelar för starkt är det väll inte dåligt med effekt iaf? :)

Det blir helt säkert många lugna fina kvällar i solnedgången i skärgården med i sommar :) Det är just dom där enstaka gångerna då man vill dra på lite som jag vill att möjligheten ska finnas, eller som i detta fallet i stort sett göra det möjligt att lyssna över huvud taget :)
Det kommer ju inte bli någon partybåt med stora baslådor, absolut inte, allt blir monterat diskret, kommer inte göra någon åverkan på inredningen och kommer varken synas eller ta någon plats man lägger märke till. Diskret ska det vara :)

Ja, det ser snålt ut med så få högtalare i en båt.
Bygg du som du tänkt och ta det slutsteg du anser dig behöva.
Även om ett 2-kanals nano-steg från monacor räcker så är det ändå du och ingen annan som ska ha sista ordet.
Bilagor
Flipper 760DC.jpg
Flipper 760DC.jpg (32.13 KiB) Visad 1657 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 18:50

Har räknat på lådans mått nu.

Yttermått:
Höjd: 33.0 cm
Bredd: 55.7 cm
Djup: 49.0 cm

Bygger jag i 19 mm MDF och med mellanvägg blir innermåtten för varje kammare:
Höjd: 29.2 cm
Bredd: 25.0 cm
Djup: 45.2 cm

= 33 liter per kammare.
Basreflexrör 21 cm långt och 7.5 cm i diameter = 1 liter.
Drar jag även av 1 liter för elementets volym hamnar jag på en total nettovolym på 31 liter.

Är det för lite att dra av 1 liter för detta element? Ganska stor magnet.. Har räknat på DLS elementen nu alltså.

Sen funderar jag även om det finns någon risk för resonanser eller fungerar längden på basreflexröret, 21 cm, ihop med djupet på lådan, 45.2 cm?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 18:56

Nautikern skrev:Har räknat på lådans mått nu.

Yttermått:

= 33 liter per kammare.
Drar jag även av 1 liter för elementets volym hamnar jag på en total nettovolym på 31 liter.

Är det för lite att dra av 1 liter för detta element? Ganska stor magnet.. Har räknat på DLS elementen nu alltså.

Sen funderar jag även om det finns någon risk för resonanser eller fungerar längden på basreflexröret, 21 cm, ihop med djupet på lådan, 45.2 cm?

Din beräkning kan nog funka, men jag skulle ändå ta upp hål för röret och lyssna efter blåsljud som indikerar att diametern är för liten. Sedan öka på hålet tills det inte låter i öppningen.
Därefter köra på 30-35 Hz tongenerator och mäta längden med skjutbara rör och se var styrningen blir absolut med minsta möjliga konutslag.
Röret tar ingen plats då det är en del av konstruktionen.
Om du skulle täppa till inneröppningen så skulle den ta volym ur lådan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-28 19:33

Nautikern skrev:Har räknat på lådans mått nu.

Yttermått:

= 33 liter per kammare.

Det är bra att ta hänsyn till den volym som försvinner med element och basreflexrör. Å andra sidan gör även absorbenten i lådan att volymen akustiskt ökar, och då beror det även på hur mycket fluff du stoppar i lådan... När jag gav förslaget så tänkte jag på detta med volym som försvinner på grund av element och rör, men jag minns inte vad jag kom fram till! :oops: Du kan också resonera så här: Det blir inget hajendljud i alla fall i en båt, så lite fel hit eller dit - spela roll!

När det gäller diemetern på röret så kan man räkna ut minsta lämpliga diameter om man känner till elementets Xmax (och fundera lite på Xmech också). Jag brukar resonera som så att det kan vara bra att fläska på lite extra på diametern och så gör man röret så stort att längden får plats i lådan med fritt "in/ut-blås" i lådan. Alltså, man räknar med lite olika längder och så får du fram en viss diameter. Sedan väljer man ett rör som har närmaste närmevärde till den mindre dimensionen (större dimensionsdiametern gör ju att röret inte får plats). Det går att göra böjda rör också med ännu större diameter. Eller så kan rören få sticka ut lite som ubåtsperiskop (annan ändkorrektion då), kanske blir det rysslarm då. Men man kan också resonera som så att röret inte bör vara alltför stort heller, röret kan börja ge förluster om det börjar bli turbulens i det då, och då kan man fixa så att det blir ett finare överstyrningsbeteende. Egentligen kan man laborera med rörets plats i lådan om baselementet spelar vid frekvenser då röret får sin grundresonans, då kan man placera röret där ljudtrycket vid den frekvensen är lågt i lådan. Man kan räkna lite på detta också. Men strunt i detta för din tillämpning, det blir väl mest en partyburk ändå!

5 cm i diameter brukar vara för litet, och 10 cm så kanske det blir för långt. Runt 7,5 cm brukar vara bra för jag tror inte att dina element är så stora.

Har du någon länk till där man kan läsa mer om dem? Jag vet inte ens vad de heter.
(jag tror inte att du har berättat det)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 20:22

Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta? :)

Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.

Elementen heter DLS M3710 och är på 7"x10" .
Här är produkthemsidan för dom: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1119
Där finns även en pdf med mer data på högtalaren.

Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.

(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-28 20:46

Knappast en 4"-tumsport för detta projekt. Frågan är varför du vill stämma av lägre än den rekommendation tillverkaren ger (21 cm mot 17)? Om nu elementet ska spela ute i det fria tror jag det kan vara idé att försöka hålla nere luftpumpandet från elementet genom att minska basomfånget.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-28 21:14

Hej Roger!

Nej det vet jag inte om det är något jag vill :) Volymen och basreflexrörets dimensioner fick jag som förslag av Johan ett antal inlägg tillbaka sen. Jag lyssnar på alla era förslag för det är ni som kan detta!

Hur tycker du jag ska göra då Roger? :)
Steget som jag antagligen kommer köpa har inbyggt HP filter variabelt från 40 Hz och uppåt.. Tänkte på det du skrev om att begränsa luftpumpandet....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 21:19

Nautikern skrev:Hej Roger!

Nej det vet jag inte om det är något jag vill :) Volymen och basreflexrörets dimensioner fick jag som förslag av Johan ett antal inlägg tillbaka sen. Jag lyssnar på alla era förslag för det är ni som kan detta!

Hur tycker du jag ska göra då Roger? :)
Steget som jag antagligen kommer köpa har inbyggt HP filter variabelt från 40 Hz och uppåt.. Tänkte på det du skrev om att begränsa luftpumpandet....

Du kan begränsa pumpen och rörelsen genom att belasta den med en progressiv luftfjäder.
Om du har en diameter på hålet där det inte blåser vid bra ljudtryck och låg frekvens så är röret rätt i diameter, helt klart.
2 i varandra skjutbara rör kan ge belastningskaraktären och därmed den rörlängd du behöver.
Spela upp volymen tills elementet rör sig 3-4 mm åt varje håll och dra rören i längd tills konen rör sig så lite som möjligt vid 35-40 Hz.
Då har du luftfjädern optimerad och du slipper pumpandet, eller som jag kallar det. Jamofladdret.
Dvs. stora konutslag utan kontroll för det kommer att stuka talspolen och då är elementet trasigt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-28 21:49

Med tanke på att elementen tycks vara avsedda för bilbruk och där får jobba i ett litet rum, blir jag lite orolig för hur det kan tänkas bli helt utan kupé. Hur är det bilar som är öppna? Min egna bil har gisserligen öppningsbart tak men inte katten spelar jag något om det är öppet, omgivningsljuden ger en alldeles för hög maskeringströskel. Personligen tillhör jag de som inte spelar musik utomhus. Mest för att jag ogärna pådyvlar andra min utvalda musik, dels för att jag tycker om naturen som den är med sina egna ljud.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-28 22:23

RogerGustavsson skrev:Knappast en 4"-tumsport för detta projekt. Frågan är varför du vill stämma av lägre än den rekommendation tillverkaren ger (21 cm mot 17)? Om nu elementet ska spela ute i det fria tror jag det kan vara idé att försöka hålla nere luftpumpandet från elementet genom att minska basomfånget.

Eftersom ingen visste vad det var för element förrän inlägget precis innan ditt, kunde vi ju inte veta vad tillverkaren rekommenderar för låda!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-28 22:32

Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta? :)

Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.

Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.

(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)

Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.

Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-28 23:24

Johan_Lindroos skrev:
Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta? :)

Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.

Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.

Och ändå arbetar den progressivt och blir hårde ju mer volym man skickar in!
Och jag har fått det bekräftad vid mätning av tillförlitliga människor.
Men var och en blir salig efter sin egen fason.
Jag försöker bara hjälpa till om jag kan.
TS får bedöma om det är nån nyttighet som jag bidragit med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 00:01

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Exakt vad som sker vid överstyrning av en basreflexport har jag faktiskt inte helt koll på. Jag tror att förlusterna ökar på grund av turbulens. Den akustiska massan beter sig som helhet inte längre linjärt, luftproppen som ska röra sig fram och tillbaka kan tendera att "flyga ut". Det är möjligt att detta totalt sett kan agera som en broms vid överstyrning, men då gäller det verkligen att dimensionera det hela till precis där elementet når sitt maximala konutslag där det fortfarande låter okej. Det som skulle kunna agera fjäder är då den volym som finns kvar i lådan, som alltså därför agerar mer och mer som en sluten låda, och den får ju då normalt en högre resonansfrekvens ihop med elementets resonansfrekvens än den avstämning som basreflexlådan hade vid lägre ljudtryck (mer linjära förhållanden).

Någon annan mer kunnig får gärna fylla på med bättre fakta här.

Basreflexröret i sig själv blir i alla fall inte någon akustisk fjäder. VAD är det som dina "tillförlitliga människor har bekräftat med mätning"?

Samtidigt är du motsägelsefull i dina skriverier eftersom du skriver om diametrar på röret som du tycker man ska ha när "det inte blåser".
Om du har en diameter på hålet där det inte blåser vid bra ljudtryck och låg frekvens så är röret rätt i diameter, helt klart.

Så hur vill du ha det egentligen?

Rent akustisk kan den röret inte bete sig som en del av lådans volym eftersom den lumpas såsom en akustisk massa. Då måste man räkna bort den luftvolym som röret tar från lådan. Men hur menar du då?

Därefter köra på 30-35 Hz tongenerator och mäta längden med skjutbara rör och se var styrningen blir absolut med minsta möjliga konutslag.

Ponera att någon bygger en låda som har helmholtzresonansfrekvensen 20 Hz då, då kommer inte minsta möjliga konutslag uppnås vid 30 - 35 Hz. Ditt förslag är alltså beroende på lådans dimensionering, är vad jag vill få fram i ljuset här.

Detta får du förklara, tack. Men låt säga att en förstärkaren kan ge maximalt 40 watt innan det klipper, alltså sinuston med ren uteffekt. Om man låter steget klippa så att utsignalen börjar likna fyrkantvåg, då får man ut mer uteffekt. Men vad skulle nyttan vara med det? Det låter ju enbart illa.

Nu orkar jag inte citera fler märkligheter...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 00:04

och jag vill inte heller göra det.
Jag lämnar tråden istället för att bli disikerad i text.
TS får själv bedöma om han fått nog nyttigt av det.
Det är trist när tråden övergår i att kritisera varandras förslag istället för att bidra med konstruktiva lösningar som TS kan ha nytta av

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 07:11

God morgon Roger!
Ja det är precis vad jag med är fundersam på, hur de kommer låta när de får spela så här helt öppet. Jag, med min begränsade kunskap, har läst att man kan (bör?) ha ett högre Q-värde på konstruktionen om man spelar utomhus. Hur får man det? Större eller mindre låda? Annan portlängd? DLS rekomendationer är för vad dom kallar "liten kupé", tänker att lådvolym och portlängd kanske skulle anpassas åt något håll för de förutsättningar som jag har.

Jag är helt med dig på det med att naturen är fantastisk utan tillförda ljud! :) Jag bor i lägenhet i Göteborg så båten är lite min tillflyktsort för att komma ut i naturen. Självklart ska man inte störa andra, men nog är det kul även när man kör bil (med taket uppe) att ibland poppa på lite på stereon :) Nu har jag ju inget tack jag kan fälla upp och isolera mig med på samma sätt, men man får välja sina tillfällen i stället. Jag kommer (hoppas jag) vara ute med båten någon vecka då och då i sommar och om jag inte får spela musik någon gång så kommer jag ha svårt att stå ut iaf :)

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att elementen tycks vara avsedda för bilbruk och där får jobba i ett litet rum, blir jag lite orolig för hur det kan tänkas bli helt utan kupé. Hur är det bilar som är öppna? Min egna bil har gisserligen öppningsbart tak men inte katten spelar jag något om det är öppet, omgivningsljuden ger en alldeles för hög maskeringströskel. Personligen tillhör jag de som inte spelar musik utomhus. Mest för att jag ogärna pådyvlar andra min utvalda musik, dels för att jag tycker om naturen som den är med sina egna ljud.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 07:20

Hej Perfector!

Jag uppskattar alla svar och diskussion är något possitivt som förhoppningsvis leder till ökad kunskap! Det var ett tag sen jag byggde stereo, säkert 15 år sedan nu och då var det i bil när man var ung.. Har ändå läst en del här på faktiskt.se under årens lopp just för att det finns nog inget annat forum oavsett kategori som innehåller så mycket kunskap som detta forum. HiFi intresset finns där, har tex skaffat mig ett par Larsen med dubbla subbar hemma men då jag bor i lägenhet så var det längesedan jag byggde något själv. Tänkte att detta skulle vara ett litet roligt projekt att börja snickra med :) Hur som helst, jag uppskattar det du skriver och det låter intressant. Finns det fler källor och information om ditt sätt att dimmensionera basreflexrör att finna på nätet?

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-29 07:32

Nu såg det ut som ett par helt vanliga "hatthyllehögtalare".
Tror att dessa som oftast är tänkta att monteras som open air.
Oavsett vilket så får du inget vidare bra ljud vid körning av båten och inte heller något vidare ljud när du bygger det som en mono-högtalare.

Det bästa kanske skulle vara att byta ut de element som sitter monterade till bättre element och driva dessa med ett slutsteg och inte med hjälp av huvudenheten.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 07:52

Jag förstår att det är två "olika skolor" här. Slutsteget blir med största sannolikhet det digitala steget som jag skrev om tidigare, även om det ligger på lite mer effekt än jag kanske behöver så är det både strömsnålt och producerar minimalt med värme.

När det kommer till högtalarna, nu har du sett datan på elementen själv. DLS rekomenderar en viss volym och basreflexrör för en "liten kupé". Efter att ha jämfört parametrar på flera liknande högtalare så verkar dessa ha mer "normala" värden när det kommer till Q och Vas. Därför jag tänkte att det kanske gick att få till något vettigt för dessa i låda i stället för monterade mot ett stort bagageutrymme som de flesta liknande verkar anpassade för.

Med beaktning att högtalarna spelar under bar himmel, hur bör jag anpassa lådvolym och basreflexrör för dessa förutsättningar? Fortfarande samma som du skrev i ditt tidigare inlägg?

God morgon förresten! :)

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Exakt vad som sker vid överstyrning av en basreflexport har jag faktiskt inte helt koll på. Jag tror att förlusterna ökar på grund av turbulens. Den akustiska massan beter sig som helhet inte längre linjärt, luftproppen som ska röra sig fram och tillbaka kan tendera att "flyga ut". Det är möjligt att detta totalt sett kan agera som en broms vid överstyrning, men då gäller det verkligen att dimensionera det hela till precis där elementet når sitt maximala konutslag där det fortfarande låter okej. Det som skulle kunna agera fjäder är då den volym som finns kvar i lådan, som alltså därför agerar mer och mer som en sluten låda, och den får ju då normalt en högre resonansfrekvens ihop med elementets resonansfrekvens än den avstämning som basreflexlådan hade vid lägre ljudtryck (mer linjära förhållanden).

Någon annan mer kunnig får gärna fylla på med bättre fakta här.

Basreflexröret i sig själv blir i alla fall inte någon akustisk fjäder. VAD är det som dina "tillförlitliga människor har bekräftat med mätning"?

Samtidigt är du motsägelsefull i dina skriverier eftersom du skriver om diametrar på röret som du tycker man ska ha när "det inte blåser".

Så hur vill du ha det egentligen?

Rent akustisk kan den röret inte bete sig som en del av lådans volym eftersom den lumpas såsom en akustisk massa. Då måste man räkna bort den luftvolym som röret tar från lådan. Men hur menar du då?

Ponera att någon bygger en låda som har helmholtzresonansfrekvensen 20 Hz då, då kommer inte minsta möjliga konutslag uppnås vid 30 - 35 Hz. Ditt förslag är alltså beroende på lådans dimensionering, är vad jag vill få fram i ljuset här.

Detta får du förklara, tack. Men låt säga att en förstärkaren kan ge maximalt 40 watt innan det klipper, alltså sinuston med ren uteffekt. Om man låter steget klippa så att utsignalen börjar likna fyrkantvåg, då får man ut mer uteffekt. Men vad skulle nyttan vara med det? Det låter ju enbart illa.

Nu orkar jag inte citera fler märkligheter...

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 07:58

God morgon Ante!

Ja det är väll det som är grundtanken med de flesta av denna typen av högtalare. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så verkar dessa ha mer "normala" värden på Q och Vas och mycket mer lämpade att montera i låda än denna typ av högtalare i vanliga fall är.

Oavsett vad jag byter ut orginalhögtalarna med så kommer de sitta nere vid fötterna flera meter bort från lyssningspositionen och med stolar och soffa som blockerar direktljudet. Kommer inte uppfatta någon stereo från dom heller... Men denna lösningen får jag iaf ljud i aktra delen av båten där man mest vistas.

ante_77 skrev:Nu såg det ut som ett par helt vanliga "hatthyllehögtalare".
Oavsett vilket så får du inget vidare bra ljud vid körning av båten och inte heller något vidare ljud när du bygger det som en mono-högtalare.

Det bästa kanske skulle vara att byta ut de element som sitter monterade till bättre element och driva dessa med ett slutsteg och inte med hjälp av huvudenheten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-29 08:36

Nautikern skrev:God morgon Roger!
Ja det är precis vad jag med är fundersam på, hur de kommer låta när de får spela så här helt öppet. Jag, med min begränsade kunskap, har läst att man kan (bör?) ha ett högre Q-värde på konstruktionen om man spelar utomhus. Hur får man det? Större eller mindre låda? Annan portlängd? DLS rekomendationer är för vad dom kallar "liten kupé", tänker att lådvolym och portlängd kanske skulle anpassas åt något håll för de förutsättningar som jag har.

Morrn!
Det brukar bli högre Q i mindre låda och puckeln hamnar högre upp i frekvens. Bygg ett par provlådor och testa. Den där bashöjningen man får i en bilkupé kommer helt att utebli. Har du prövat de där elementen i bil?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-29 09:10

Nautikern skrev:God morgon Ante!

Ja det är väll det som är grundtanken med de flesta av denna typen av högtalare. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så verkar dessa ha mer "normala" värden på Q och Vas och mycket mer lämpade att montera i låda än denna typ av högtalare i vanliga fall är.

Oavsett vad jag byter ut orginalhögtalarna med så kommer de sitta nere vid fötterna flera meter bort från lyssningspositionen och med stolar och soffa som blockerar direktljudet. Kommer inte uppfatta någon stereo från dom heller... Men denna lösningen får jag iaf ljud i aktra delen av båten där man mest vistas.

ante_77 skrev:Nu såg det ut som ett par helt vanliga "hatthyllehögtalare".

Nu är ju inte jag du och du är inte jag.
Men jag tror att jag ändå hade skitit i att bygga något som inte blir så bra oavsett hur mycket energi du lägger ner.

Jag gissar att du har 220V i båten också och hade då köpt t.ex en B&W A5 eller liknande. Den kan du med fördel ta hem eller till stugan (om du har någon).
Men är det ett projekt du är ute efter så bygg gärna.

EDIT:
Kollade på broschyrerna och det ser faktiskt knepigt ut med någon som helst placering. Ser inget om 220V heller.
Jag hade testat göra som perfector skriver och du är ju själv medveten att det inte lär bli någon fantastisk upplevelse.
Sedan hade jag nog även som du valt Pioneer-steget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 09:51

Nautikern skrev:Hej Perfector!

Jag uppskattar alla svar och diskussion är något possitivt som förhoppningsvis leder till ökad kunskap! Det var ett tag sen jag byggde stereo, säkert 15 år sedan nu och då var det i bil när man var ung.. Har ändå läst en del här på faktiskt.se under årens lopp just för att det finns nog inget annat forum oavsett kategori som innehåller så mycket kunskap som detta forum. HiFi intresset finns där, har tex skaffat mig ett par Larsen med dubbla subbar hemma men då jag bor i lägenhet så var det längesedan jag byggde något själv. Tänkte att detta skulle vara ett litet roligt projekt att börja snickra med :) Hur som helst, jag uppskattar det du skriver och det låter intressant. Finns det fler källor och information om ditt sätt att dimmensionera basreflexrör att finna på nätet?

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Nej inte direkt.
Mina studier av reflexrör är egenkonstruerad genom tester .
Men logiskt är att om röret eller hålet där röret skall sitta inte ger blåsljud som är störande så är hålet så stort det skall vara.
Om man sedan intonerar basen genom 2 skjutbara rör tills rörelsen blir så liten som möjligt så ligger trycket från basen kvar men den fladdrar inte så mycket.
Styrningen ger precision och det är den i alla fall jag är ute efter.
Man kan även räkna rörets innerdiameter x 2.36 eftersom det blir samma som att mäta med skjutbara rör.
Jag svarar dig för att du frågar, men känner att den här tråden förlorar mitt intresse eftersom det alltid blir så att vi forumister börjar hacka på varandra istället för att försöka hjälpa till, och jag vill inte delta i den delen av diskussionen.
Jag hoppas du får till det så bra som du vill och önskar trevlig sommar i båten.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 11:32

Genom att ändra basrefelxrörets längd ändrar man lådans helmholtzfrekvens (resonansfrekvens), inget konstigt med det. Minst möjliga konutslag sker därför vid olika frekvens. Det är alltså en variabel och svårt att påstå att en viss frekvens är bättre än en annan frekvens.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 11:40

Johan_Lindroos skrev:Genom att ändra basrefelxrörets längd ändrar man lådans helmholtzfrekvens (resonansfrekvens), inget konstigt med det. Minst möjliga konutslag sker därför vid olika frekvens. Det är alltså en variabel och svårt att påstå att en viss frekvens är bättre än en annan frekvens.

Konutslaget ökar i direkt proportion till frekvensen och ju lägre frekvens desto större konutslag.
Det är därför man vill styra rörelsen så noga som möjligt annars kan man bottna elementet i bakstycket och det blir förstört. Mitt sätt att räkna på basreflexeröret är baserat på det och inget annat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 12:59

Perfector skrev:...
Konutslaget ökar i direkt proportion till frekvensen och ju lägre frekvens desto större konutslag.
...

Nej, så är det inte med basreflexlådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 13:10

Johan_Lindroos skrev:
...

Snälla vännen, det handlar om energin från förstärkaren.
Det går mer kraft ju lägre frekvens du får ut annars sjunker ljudtrycket istället och det är inte vad jag avser.
Så visst ökar konutslaget med sjunkande frekvens oavsett sluten eller basreflex
Man kan sedan styra konutslaget genom att "belasta" konen via ett basreflexrör som bromsar upp rörelsen och det är det som mina avräkningar gör och har gjort i över 25 år med gott resultat.
Kan vi nu sluta att kasta skit på varandra och låta TS få prova sig fram utan att vi försöker vinna slaget om vems tankar han provar?
Det är så lågt att sitta och kasta skit på varandra.
Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.
Om nödvändigt så slutar jag bevaka tråden så inte TS känsla för forumet blir lidande

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 13:52

Ja visst gör det :) Jag vill inte ha lös utrustning som ska bäras fram och tillbaka, man har nog grejer med sig ändå som man vill ha ner i båten och sen hem igen när man ska ut. Vill inte heller ha provisoriskt fastsatta högtalare som helt plötsligt har lossnat och kommer farande, finns som du ser ej heller någon lämplig plats för dom. Skulle jag använda mig av en portabel stereo, av "boombox" liknande typ får man inte mycket stereoperspektiv från den heller och då har man lös utrustning som ska förankras på något sätt.
Dessa högtalarna kommer sitta skyddat, knappt synas, aldrig vara i vägen, spela i utrymmet där man befinner sig åtminstone, enkelt handhavande via den vanliga stereon, bara trycka play, har radio, usb, blåtand, aux-ingång osv. Inte optimalt ur hifi-synvinkel men jag kan inte komma på något bättre och enklare lösning iaf..

ante_77 skrev:EDIT:
Kollade på broschyrerna och det ser faktiskt knepigt ut med någon som helst placering. Ser inget om 220V heller.
Jag hade testat göra som perfector skriver och du är ju själv medveten att det inte lär bli någon fantastisk upplevelse.
Sedan hade jag nog även som du valt Pioneer-steget.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 13:59

Hej Johan!

Uppskattar din input! Jag förstår att ni har två olika sätt att komma fram till dimensionering av basreflexrör. Jag tänker så att jag testar båda och ser vilken som funkar bäst! Med tanke på diskussionen så är jag själv väldigt nyfiken på att testa oavsett. Man kan ju inget annat än lära sig och få erfarenheter så varför inte :)

Först måste jag bestämma mig för vilken volym jag ska ha på lådan. Du hade lite tankar om detta tidigare, jag räknade på 31 liter netto när jag räknade ut måtten på den, men när jag ändå fortfarande har chansen att justa måtten var det 29 liter du rekommenderade?

Johan_Lindroos skrev:

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 14:08

Du behöver verkligen inte oroa dig för att jag skulle bli lidande på något sätt. Jag har inte varit så aktiv men läst ganska frekvent på detta forumet från och till under årens lopp och vet hur hett diskussionerna kan gå! :) Som jag skrev i förra inlägget till Johan så får jag prova båda sätten, det blir ju en en kul och intressant "avslutning" på bygget :)
Dock det här med att ta upp hålet lite åt gången verkar inte alls lockande, kan jag inte göra en 3"-port och testa med ett teleskopiskt rör i den tills konens rörelse är minimal?

En fråga till, vid vilken frekvens och varför just den frekvensen? Ska jag välja 30 Hz, 35 Hz eller kanske 50 Hz? Hur kommer jag fram till vilken frekvens jag ska testa detta vid?

Mvh,
Peter

Perfector skrev:Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.
Om nödvändigt så slutar jag bevaka tråden så inte TS känsla för forumet blir lidande

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 14:13

Nautikern skrev:Du behöver verkligen inte oroa dig för att jag skulle bli lidande på något sätt. Jag har inte varit så aktiv men läst ganska frekvent på detta forumet från och till under årens lopp och vet hur hett diskussionerna kan gå! :) Som jag skrev i förra inlägget till Johan så får jag prova båda sätten, det blir ju en en kul och intressant "avslutning" på bygget :)
Dock det här med att ta upp hålet lite åt gången verkar inte alls lockande, kan jag inte göra en 3"-port och testa med ett teleskopiskt rör i den tills konens rörelse är minimal?

En fråga till, vid vilken frekvens och varför just den frekvensen? Ska jag välja 30 Hz, 35 Hz eller kanske 50 Hz? Hur kommer jag fram till vilken frekvens jag ska testa detta vid?

Mvh,
Peter

Perfector skrev:Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.

3" verkar vettigt.
Prova då att först räkna 75mm diameter x 2.36 för total längd och se hur det blir.
Därefter kan du intonera röret med skjutbara till du får minsta rörelse i konen och mäta och se hur pass det stämmer.
Frekvensen man stämmer till är inte avgörande, utan det som är viktigt i mitt sätt att räkna är belastningen och därmed styrningen av konen.
elementet tar sedan hand om trivialiteterna, dvs var avstämningen hamnar.
Börjar man räkna avstämning så ger man sig på elementets fabriksparametrar och då är det bättre att köpa elementet man försöker få fram än att förändra det som redan är.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 14:36

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:
...

Snälla vännen, det handlar om energin från förstärkaren.
Det går mer kraft ju lägre frekvens du får ut annars sjunker ljudtrycket istället och det är inte vad jag avser.
Så visst ökar konutslaget med sjunkande frekvens oavsett sluten eller basreflex
Man kan sedan styra konutslaget genom att "belasta" konen via ett basreflexrör som bromsar upp rörelsen och det är det som mina avräkningar gör och har gjort i över 25 år med gott resultat.
Kan vi nu sluta att kasta skit på varandra och låta TS få prova sig fram utan att vi försöker vinna slaget om vems tankar han provar?
Det är så lågt att sitta och kasta skit på varandra.
Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.

Konutslaget står inte i direkt proportion till frekvensen för basreflexlådor. Men så skrev du. Men nu handlar det enligt dig om "energin från förstärkaren", med flera märkliga påståenden, hur tänkte du då? Jag kastar inte "skit på dig", jag opponerar mig bara gällande sakfelen i det du har skrivit.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 18:57

med energin menade jag effekten i proportion till frekvensen.
Om det nu inte ger större konutslag vid lägre frekvens, då kan man ju använda en diskant för basen då, eller?
Visst tusan ökar konutslaget i direkt proportion mot frekvensen, det är därför man har bas, mellan och diskantelement.
Just för att mindre element inte kan ge så stora konutslag som behövs för att basen skall kännas i rummet.
Men nu droppar jag tråden i alla fall, för det är tydligen viktigare att vi tjafsar oss emellan än att TS får den input han behöver och vill ha.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-05-30 10:54

Perfector, du är mycket hjälpsam och drivande och det är bra egenskaper som i alla fall JAG uppskattar :)

MEN nu så stämmer tyvärr inte det du skriver, effekten ökar inte från förstärkaren men sjunkande frekvens, endast den "befintliga effektens fömåga att flytta konen längre" eller om man så vill: effektiviteten i förhållande effekt/ rörelse.
Om förstärkaren spelar upp 10Hz med 10W, 20Hz med 10W uteffekt och sedan 40Hz 10W uteffekt, då kommer en SLUTEN högtalare att behöva slå ca 4gånger längre vid 20Hz för att uppehålla samma ljudtryck som vid 40Hz, 4ggr mer luft behöver flyttas på vid halverad frelvens.
Och såklart 4ggr längre vid 10Hz som vid 20Hz för samma ljudtryck, alltså hela 16ggr längre behöver högtalaren jobba vid 10Hz för att uppnå samma ljudtryck som vid 40Hz :)

Så detta är något som förstärkaren inte är inblandad i, i egentlig mening :)

Och sedan när det gäller portade högtalare så är ju faktum det att konutslaget INTE nödvändigtvis ökar i direkt proportion med sjunkande frekvens, 4ggr konutslaget vid 1/2 frekvensen gäller således inte.
Detta just pga att det resonanta system som porten ingår i tillsammans med lådan, resulterar i att vid avstämningsfrekvensen så kommer högtalarkonen att i det närmaste stå stilla.
Över och under denna avstämningsfrekvens så kommer portens bidrag avta suxesivt, vid 15Hz kan det finnas bidrag kvar från porten eller vid 30Hz lika så! (vid flyttas ju oss frekvensmässigt bort från avstämningen vars vidrag avtar och inte helt avtar omedelbart man lämnar avstämningens centrum frekvens)

Det som händer då vi spelar upp 10Hz och 10W är att vi kommer att ha en betydande konförflyttning (större än för den slutna lådan vid samma frekvens och effekt in) pga att detta ligger ganska långt under portens avstämning och porten är därför inte något vidare effektiv ( blir inget resonant system)
Resultatet : porten är bara ett hål in i lådan mer eller mindre och detta resulterar i stora konrörelser i förhållande till nyttoljud.
Effektiviteten nyttoljud vs konförflyttning minskar drastiskt uder avstämningen.

Vid 20Hz och 10w så kommer dock komen att stå i det närmaste stilla, förhållandet mellan 10 och 20 Hz i detta fallet är mycket mycket större än 4ggr så mycket konförflyttning vid 1/2 frekvensen.
Eftersom konen vid 10Hz pladdrade mycket mer än med sluten låda och nu vid 20Hz så står den istället näst intill stilla :)
Högtalaren har nu även en kapacitet på upp mot 3 gånger så mycket luftflyttningsförmåga i detta/ avstämningens närområde i frekvensbandet, jämnfört med den slutna lådan.

Vid 40Hz och 10W nu då, då kommer inte porten att bidra med något betydelsefullt där heller, men konförflyttningen här kommer att påminna om den slutna lådan, alltså inte jobba direkt mer eller mindre.
Dock så är ju faktum den att konen antagligen kommer att röra sig mer här vid 40Hz än den gjorde vid 20Hz, eftersom inte det resonanta systemet/ porten hjälper till att avlasta högtalaren.

Alltså, det är synd att du blir så stött Perfector, men du måste förstå att på ett internetforum såhär så är det viktigt att felaktigheter och/ eller sådant som kan feltolkas, att sådant kommenteras.
Så att inte felaktigheter sprids, detta är tyvärr inget område som är fritt för tycke och smak om hur det defakto fungerar. Det fungerar faktiskt på ett sätt som fysikens lagar styr och ställer över, även om det naturligtvis är okey att tänka på olika sätt för att uppnå samma sak.
Att man kan tycka om att stämma av basserat på ett eget vis, det är ju naturligtvis okey och fritt fram för var och en att göra som man vill, men det man gör är fortfarande exakt samma sak.
Man följer fysikens lag och stämmer av på samma sätt ändå :)
Bara med olika inblick i vad som faktiskt händer, fungera kommer det att göra men blir det så bra som det kunde? Vet man vad som behöver förändras för att få det man vill och varför detta behöver förändras ?

Jag tycker att du gör som du vill Percector och det vågar jag nog påstå att Johan också tycker att du får!
Men att när sådant som faktiskt inte stämmer skrivs som fakta och inte egna uppfattningar, då behöver någon kommentera och visa på vad som är rätt istället.

Stanna hemskt gärna kvar i tråden Perfector :)
Senast redigerad av DVD-ai 2015-05-30 11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-30 10:59

Tack för trösten.
Felet är att jag uttryckte mig illa i det specifika ämnet.
Men i det stora hela kvarstår mitt intryck om amplitud versus frekvens och att man kan styra det genom att "belasta" konen med en progressiv luftfjäder.
Det har gjorts så många gånger att det knappast kan vara ett "olycksfall i arbetet"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-05-30 11:09

Perfector skrev:Tack för trösten.
Men i det stora hela kvarstår mitt intryck om amplitud versus frekvens och att man kan styra det genom att "belasta" konen med en progressiv luftfjäder.
Det har gjorts så många gånger att det knappast kan vara ett "olycksfall i arbetet"

Det du pratar om i detta inlägget är ju exakt det som jag pratar om, du utrycker dig bara på ett vis som inte stämmer med vad som defakto händer rent fysiskt :)
Men jo, jag förstår vad du menar och det är ju just det som händer när du stämmer av, att konen kommer att avlastas vid/ och inkring avstämningsfrekvensen.

Och du får ju naturligtvis tycka och tror vad du vill Perfector, men när du säger saker som är fel i förhållande till fysikens lagar och hur det verkligen fungerar så får du nog räkna med att någon kommer att kommentera det.
Och detta oavsett hur väl du upplever att detta fungerar för dig. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-30 11:12

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:Tack för trösten.

Det du pratar om i detta inlägget är ju exakt det som jag pratar om, du utrycker dig bara på ett vis som inte stämmer med vad som defakto händer rent fysiskt :)
Men jo, jag förstår vad du menar och det är ju just det som händer när du stämmer av, att konen kommer att avlastas vid/ och inkring avstämningsfrekvensen.

Och du får ju naturligtvis tycka och tror vad du vill Perfector, men när du säger saker som är fel i förhållande till fysikens lagar och hur det verkligen fungerar så får du nog räkna med att någon kommer att kommentera det.
Och detta oavsett hur väl du upplever att detta fungerar för dig. :)

Min brist att uttrycka mig härrör nog från det faktum att jag inte läst mig till kunskapen utan erfarit den genom att bygga och utveckla när jag bygger.
Det är ju tacksamt att du i alla fall förstår vad jag far efter.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-01 14:45

Hej,

Jag har gjort detaljerade ritningar och det är knappt att allt får plats, koniska portar bli väldigt tight iaf..

Funderar på om det skulle vara lämpligare med en enkel sub och två mellanregister och diskant i stället? Basen kan inte vara på någon annan plats oavsett men kommer jag på någon lämpligare lösning för mellan och diskant så kan jag i så fall flytta dessa i framtiden. (Har en liten tanke på en halvportabel lösning i bakhuvud för mellan och diskant men det är bara om inte det skulle funka alls så att ha dom på den ursprungliga platsen.)

Har tittat på två olika baselement, Infinity 1260w i en portad låda på 65 liter, avstämd till 25 Hz med två portar på 8,2 cm i diameter och 32 cm långa, väldigt rak frekvensgång ner till 30-35 Hz enligt WinISD.

Och även tittat på JBL GTO1014 i en portad låda på 50 liter, avstämd till 25 Hz med en port på 8 cm i diameter och 41 cm lång så får jag det till att den spelar frekvensrakt ned till 25 Hz.

Infinity basen kostar 600 kr och JBL basen 900 kr så båda verkar prisvärda om dom håller vad databladen lovar. Eller har jag gjort något fel i WinISD?

Eftersom dom kommer spela "utomhus" utan något stöd har jag räknat med 0 i room gain och därför försökt välja lådvolym och avstämning med så lite avrullning som möjligt, vilket man i vanliga fall skulle vilja ha i en bil eftersom detta är bilbasar..

Vad tror ni om detta? Eller finns det något annat baselement jag bör titta på i stället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-01 15:03

Det är rätt låga avstämningar du gjort och sådant står i motsatsförhållande till att spela högt och förmodligen blir det rätt mycket luft som ska flyttas vid utomhuslyssning.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-01 16:30

Hehe ja där ser man.. Jag har som sagt inte så bra koll på vad jag ska tänka på vid beräkning av lådvolym och avstämning. Jag tänkte helt enkelt att utan kupéstöd så var det bra om de gick djupare i frekvens.

Har du ett bättre förslag Roger för dessa två element? Eller något annat element om du tycker dessa två inte är något att ha...

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-03 06:04

Jag har funderat fram och tillbaka hur man kan lösa högtalarfrågan och hur man skulle kunna montera högtalarna både utan att göra åverkan på båten och också få en vettig ljudbild.
Som mellanregister/diskant funderar jag nu på att bygga två små lätta högtalare med två 3" element i varje av typen Faital Pro 3FE20. Dessa skruvar jag fast i sådanna här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... tag-p93579 och trycker fast de på skottet mitt emot soffan. Då får jag vettig lyssningshöjd och kanske till och med kan få till 1:1.18 förhållandet ;)

Som sub funderar jag forfarande på vilken av de två jag nämnt tidigare som är mest lämplig att använda och eventuell avstämningsfrekvens? Infinity 1260w eller JBL GTO1014.
Har den ena någon fördel framför den andra? Hur stor låda är lämplig?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 10:36

Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.
Jag tycker du ska följa dina intuitioner och bygga det du känner verkar vettigt.
Men då lådan är färdigtänkt skulle jag kolla runt efter ett flertal 6" basar med polymer plastkon som inte drabbas av vattenskador och lägga fler i samma låda. Det behöver ju inte bli en stereobas utan en ren mono räcker gott.
Då kan du ta 4 st. 6" och få 12" yta totalt på basen, vilket skulle räcka mer än väl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-03 10:45

Perfector skrev:Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.
Jag tycker du ska följa dina intuitioner och bygga det du känner verkar vettigt.
Men då lådan är färdigtänkt skulle jag kolla runt efter ett flertal 6" basar med polymer plastkon som inte drabbas av vattenskador och lägga fler i samma låda. Det behöver ju inte bli en stereobas utan en ren mono räcker gott.
Då kan du ta 4 st. 6" och få 12" yta totalt på basen, vilket skulle räcka mer än väl.

Ja, det blir knepigare och knepigare utan att det blir något vettigt.

Eftersom det ändå inte blir bra så hade jag kört på något liknande som detta.
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1003

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 10:52

ante_77 skrev:
Perfector skrev:Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.

Ja, det blir knepigare och knepigare utan att det blir något vettigt.

Eftersom det ändå inte blir bra så hade jag kört på något liknande som detta.
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1003

Tanken har sina fördelar, men utrymmet för satelliter verkar vara litet och då kanske han behöver en mindre låda.
Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig till slut.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-03 11:53

Jag förstår om det inte verkar som det händer något. Jag befinner mig utomlands för tillfället och kommer hem först om två veckor, därför så har jag haft lite tid att bolla tankar och idéer både med mig själv och med er :) Senast nästa vecka ska jag beställa de element som jag behöver är det tänkt iaf. Steget blir det digitala Pioneer 4-kanalssteget som jag nämnt tidigare i tråden.

Precis, det är ont om plats och inte minst så vill jag inte såga, borra eller göra någon som helst annan åverkan på inredningen i båten. Därför tänkte jag testa denna lösningen att fästa satelliterna för att slippa skruvhål, tänker att det borde fungera då de två elementen bara väger 500 gram förutom vikten av själva lådan då.

De frågor jag står inför nu är om jag använder mig av Faital Pro 3FE20 räcker det med 1,5 till 2 liters volym för två av dessa element (4 totalt, två i varje låda)? Tänker i så fall att jag bygger två lådor till dessa på ca 20 x 10 x 10 cm. Vilket material ska jag bygga i? 10 mm MDF?

Vad är fördelen med 4st 6" basar i stället för antingen Infinity 1260w eller JBL GTO1014? Jag oroar mig inte för fukten.

Skulle gärna ha råd angående vilken av dessa basar som är mest lämplig, om den ena har någon fördel framför den andra, sitter med fingret på beställknappen :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 12:17

Nautikern skrev:Jag förstår om det inte verkar som det händer något. Jag befinner mig utomlands för tillfället och kommer hem först om två veckor, därför så har jag haft lite tid att bolla tankar och idéer både med mig själv och med er :) Senast nästa vecka ska jag beställa de element som jag behöver är det tänkt iaf. Steget blir det digitala Pioneer 4-kanalssteget som jag nämnt tidigare i tråden.

Precis, det är ont om plats och inte minst så vill jag inte såga, borra eller göra någon som helst annan åverkan på inredningen i båten. Därför tänkte jag testa denna lösningen att fästa satelliterna för att slippa skruvhål, tänker att det borde fungera då de två elementen bara väger 500 gram förutom vikten av själva lådan då.

De frågor jag står inför nu är om jag använder mig av Faital Pro 3FE20 räcker det med 1,5 till 2 liters volym för två av dessa element (4 totalt, två i varje låda)? Tänker i så fall att jag bygger två lådor till dessa på ca 20 x 10 x 10 cm. Vilket material ska jag bygga i? 10 mm MDF?

Vad är fördelen med 4st 6" basar i stället för antingen Infinity 1260w eller JBL GTO1014? Jag oroar mig inte för fukten.

Skulle gärna ha råd angående vilken av dessa basar som är mest lämplig, om den ena har någon fördel framför den andra, sitter med fingret på beställknappen :)

Fler basar sänker totalresonansen och ger mindre distortion.
Effekttåligheten ökar med fler element så du inte riskerar att köra sönder något.
Dessutom är det enklare att ta upp runda hål än ovala, så det blir lite enklare men inte mindre snyggt.
Sätter du galler för i samma färg som lådan så syns dom inte utan det blir en överraskning när dina små satelliter börjar mullra. :-)
Sen kan du koppla flera basar till 1 ohm om slutsteget klara det, eller 2 ohm och få mer dunk för pengarna.
Steget du visade klarar ju laster på 1 ohm så det ska inte vara nå't problem

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 11:12

Tiden går men nästa vecka ska det börja byggas!

Skulle jag tjäna något på att ha subben nere i ruffen? Innanför dörren ner på höger sida så finns ett utrymme där jag skulle kunna ha en sub.

Jag borde väll få en ganska kraftig room gain om jag har subben i ruffen, men skulle avståndet till lyssningsplats göra att jag inte tjänar någonting på det iaf?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 11:27

Har ritat in ungefärliga mått mellan lyssningsplats och ruffen i båten.

Kommer basljudet att leta sig hela vägen till aktern i båten från ruffen? Kommer det kanske till och med bli bättre pga room gain?

Avstämningen av lådan blir väll helt annorlunda med beroende på var jag placerar den.
Bilagor
Flipper%20760DC.jpg
Flipper%20760DC.jpg (48.08 KiB) Visad 1590 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 11:28

Nautikern skrev:Tiden går men nästa vecka ska det börja byggas!

Skulle jag tjäna något på att ha subben nere i ruffen? Innanför dörren ner på höger sida så finns ett utrymme där jag skulle kunna ha en sub.

Jag borde väll få en ganska kraftig room gain om jag har subben i ruffen, men skulle avståndet till lyssningsplats göra att jag inte tjänar någonting på det iaf?

Jag vet att du inte vill sätta sågen i båten, men ta upp hål och montera dom utåt i sittbrunnen med elementkorgen inne i ruffen då.
Då slår du 2 flugor i en smäll.
Du får rumsförstärkningen och du slipper bygga lådan ;-)
Edit:
Du får dubbel funktion åxå.
Du har basen oavsett om du sitter i ruffen och lyssnar på de 2 andra som redan sitter där och du har dunket ut i sittbrunnen. Det enda som kan behövas är att fasvända de 2 i ruffen så det inte blir konstigt med basen åt fel håll eller så tar du det som det blir.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 12:38

Det är en (1) sub som ska byggas alltså. Som mellanregister kommer jag använde de Faital Pro-element jag nämnt tidigare.

Subben blir antagligen JBL GTO1014. Verkar vara ett prisvärt element med xmax på 14,5 mm enkel väg och klarar sig med ganska små lådvolymer, 35-45 liter verkar det som när jag provat i Basta och WinISD. Har ingen vidare lust att montera en stor baslåda i ingången till ruffen, då blockerar man ju hela dörren :)

Alltså blir blir placeringen av subben antingen under soffan i aktern 0 meter från lyssningsposition eller i ruffen ca 3 meter från lyssningeposition. Om jag placerar den i ruffen kommer basen att fortplanta sig hela vägen bak i båten?

Kommer jag till och med kanske tjäna på det genom en antagligen ganska kratig room gain?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 12:51

Nautikern skrev:Det är en (1) sub som ska byggas alltså. Som mellanregister kommer jag använde de Faital Pro-element jag nämnt tidigare.

Subben blir antagligen JBL GTO1014. Verkar vara ett prisvärt element med xmax på 14,5 mm enkel väg och klarar sig med ganska små lådvolymer, 35-45 liter verkar det som när jag provat i Basta och WinISD. Har ingen vidare lust att montera en stor baslåda i ingången till ruffen, då blockerar man ju hela dörren :)

Alltså blir blir placeringen av subben antingen under soffan i aktern 0 meter från lyssningsposition eller i ruffen ca 3 meter från lyssningeposition. Om jag placerar den i ruffen kommer basen att fortplanta sig hela vägen bak i båten?

Kommer jag till och med kanske tjäna på det genom en antagligen ganska kratig room gain?

Hur mycket kommer då ut i sittbrunnen?
Du kommer kanske att tillbringa mer tid i brunnen än i ruffen och då kanske det inte är optimalt att lägga lådan i ruffen?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 16:42

Jag vet inte, det är precis det som är min fråga, hur mycket av basen kommer ut i sittbrunnen?

Tittar man på antagandena om cabin gain på denna sidan så kan man räkna med +15dB, vid vilken frekvens beror på längd av kupén:
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... inisd.html

Och här är det någon som skriver

På en kombi, bil alltså, så är det vanligt att man placerar basarna så att det blir så långt avstånd som möjligt till lyssningsplatsen. Där jag kan placera dom i ruffen så kommer det alltså vara i aktra delen, spela frammåt mot fören och sen har man öppet ut mot sittbrunnen.

Är det korrekt alltså att jag ska jag tolka ditt svar Perfector som att den cabin gain man eventuellt tjänar på att ha i subben i ruffen mister man mer av på dom tre meterna akterut i båten så att resultatet blir negativt? Hoppades att man kanske skulle kunna få en jämnare fördelning av basen i båten på detta sättet annars :)

Läste lite här... viewtopic.php?t=11454
Som exempel, om man spelar 130 dB på en meter avstånd, med en minskning på 6 dB per dubblering av avståndet så blir det 124 dB på 2 meter. Från ingången till ruffen är det 2-3 meter beroende på var man sitter. Om det stämmer så gör jag ju en vinst på att ha subben i ruffen med den cabin gain som då sker i ruffen. Eller har jag fel? Mycket möjligt :)

Bättre att jag tar dessa frågorna nu innan jag börjar kapa till MDF... :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 17:02

Nautikern skrev:Jag vet inte, det är precis det som är min fråga, hur mycket av basen kommer ut i sittbrunnen?

Tittar man på antagandena om cabin gain på denna sidan så kan man räkna med +15dB, vid vilken frekvens beror på längd av kupén:
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... inisd.html

Och här är det någon som skriver

På en kombi, bil alltså, så är det vanligt att man placerar basarna så att det blir så långt avstånd som möjligt till lyssningsplatsen. Där jag kan placera dom i ruffen så kommer det alltså vara i aktra delen, spela frammåt mot fören och sen har man öppet ut mot sittbrunnen.

Är det korrekt alltså att jag ska jag tolka ditt svar Perfector som att den cabin gain man eventuellt tjänar på att ha i subben i ruffen mister man mer av på dom tre meterna akterut i båten så att resultatet blir negativt? Hoppades att man kanske skulle kunna få en jämnare fördelning av basen i båten på detta sättet annars :)

Läste lite här... viewtopic.php?t=11454
Som exempel, om man spelar 130 dB på en meter avstånd, med en minskning på 6 dB per dubblering av avståndet så blir det 124 dB på 2 meter. Från ingången till ruffen är det 2-3 meter beroende på var man sitter. Om det stämmer så gör jag ju en vinst på att ha subben i ruffen med den cabin gain som då sker i ruffen. Eller har jag fel? Mycket möjligt :)

Bättre att jag tar dessa frågorna nu innan jag börjar kapa till MDF... :)

Min omedelbara känsla är att avståndet från ljud till sittplats, speciellt som sittplatsen är ute kommer att käka upp vinster av förstärkningen. Om det blåser så blåser ljudet bort, det har jag hört med stora konsertanläggningar på flygets dag på Bromma.
Det lutar åt att du nog bör göra lådan enligt plan A och bli så nöjd det går med den lösningen.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 17:20

Det är bra, då vet jag! :) Måste ju fråga annars så lär man sig inte!

Sitter och leker lite med ett program på surfplattan som heter Woofer Box Calculator. Där kan man ange kupéns längd och så räknar den ut resonansfrekvensen utifrån det. Knappar jag in att ruffen är 2 meter (lågt räknat) så får jag en resonansfrekvens på 85 Hz och enligt programmet så ger detta en gain vid 80 Hz med 18 dB och vid 20 Hz hela 23 dB! Om det stämmer så tänkte jag att det maximala ljudtrycket längst akter i båten borde bli större med subben i ruffen trots dom förlorade 6 dB per dubblering av avståndet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-08 19:49

Men nu gäller rumsgainen bara om utrymmet är stängt/tätt. Öppnar du och släpper ut ljudet blir det inte mycket tillskott, framförallt inte utanför ruffen.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 06:23

Okej då vet jag, den eventuella gain jag får av tak, väggar osv i ruffen är mindre än förlusten av ljudtryck på 3 meter. Då var det avklarat iaf :)

Basta rekomenderar en lådvolym på 40 liter avstämd till 26 Hz, ska jag följa den rekomendationen eller bör jag gå upp eller ner något i volym?
Elementets värden finns på: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... 1014TD.pdf

JBL har enligt databladet även som förslag att bygga en bandpasslåda, det blir en något större konstruktion i så fall. Om jag får plats med det skulle det då vara en fördel att bygga en bandpasslåda i stället för en basreflex? Enligt "cone excursion"-diagrammet så ger det mycket bättre kontroll över konen vid lägre frekvenser..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 08:29

Nautikern skrev:Okej då vet jag, den eventuella gain jag får av tak, väggar osv i ruffen är mindre än förlusten av ljudtryck på 3 meter. Då var det avklarat iaf :)

Basta rekomenderar en lådvolym på 40 liter avstämd till 26 Hz, ska jag följa den rekomendationen eller bör jag gå upp eller ner något i volym?
Elementets värden finns på: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... 1014TD.pdf

JBL har enligt databladet även som förslag att bygga en bandpasslåda, det blir en något större konstruktion i så fall. Om jag får plats med det skulle det då vara en fördel att bygga en bandpasslåda i stället för en basreflex? Enligt "cone excursion"-diagrammet så ger det mycket bättre kontroll över konen vid lägre frekvenser..

Hur kan programmet räkna på rör med lägre frekvens än volymens egen resonansbegivenhet?
40 Liter volym har en egenresons på Ca: 40 Hz.
Kontrollen av konen i de lägre frekvenserna får du om du använder mitt förslag på diameter x 2,36, eller intonerar längden tills konen stannar nästan helt med en frekvens nära elementets lägsta och en effekt ut där konen först rör sig 3mm åt varje håll och sedan allt mindre tills den stannar upp och trycket ligger kvar.
Då har du belastat konen och kontrollen är absolut.
Men om basta är det som gäller så bygger du efter det.
Du kan alltid göra om beräkningen med det jag föreslagit om det inte blir bra med basta.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 10:47

Perfector, hur har du kommit fram till att en låda på 40L har en egenresonans på 40Hz?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 11:06

Cortado skrev:Perfector, hur har du kommit fram till att en låda på 40L har en egenresonans på 40Hz?

prova en tongenerator i den volymen så kommer du åxå fram till att det är ungeär där den hamnar.
60 liter ger 33 Hz
90-100 liter 23-25 Hz
Det är då det bildas en stående våg som förstärker sig själv.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-06-09 11:46

Det svaret avslöjar en stor brist inom teoretisk akustik. Jag säger inte emot att du har mätt på lådor och fått fram dessa siffror. Resonansfrekvenserna beror på möjliga våglängder i en volym men primärt inte på volymens storlek. Sekundärt gör den det genom att volymen sätter gränser för inom vilket spann man kan få resonanser (=möjliga dimensioner på lådan) och det är långt ifrån så snävt som du anger.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-06-09 11:53

Hmm undrar om det är viktigt med måtten på en kvartvågspipa eller var elementen sitter. Nä det är nog ok att bygga den i vilken form som helst bara den har rätt volym! ;-)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 11:59

Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Har du testat din teori med flera 40L lådor med olika dimensioner?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 13:57

Cortado skrev:Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Den vinkeln är intressant.
Det är inte våglängder jag talar om, utan resonansbegivenhet.
Luftmassans egenresonans mao.
Ta en högtalare som basen är urplockad på och Säg >Ooooooooooooo i sjunkande ton till du får en resonant återton så märker du att resonansen inte har direkt med våglängden av lådans dimensioner att göra.
Du kommer också att märka att du får flera resonanser med olika styrka i lådan på olika frekvenser.
Om jag inte missminner mig helt ligger dom oktavvis isär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-09 14:07

Cortado skrev:Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Då bör väl lådan ha ett mått på 4.3 m på någon led?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-09 14:26

Perfector skrev:

Ta en högtalare som basen är urplockad på och Säg >Ooooooooooooo i sjunkande ton till du får en resonant återton så märker du att resonansen inte har direkt med våglängden av lådans dimensioner att göra.
Du kommer också att märka att du får flera resonanser med olika styrka i lådan på olika frekvenser.

Helmholtz?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 15:21

RogerGustavsson skrev:
Cortado skrev:
Då bör väl lådan ha ett mått på 4.3 m på någon led?

Det är jag benägen att hålla med om. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-09 15:43

Nautikern, mitt förslag är att du bortser från allt som Perfectors skriver i denna tråden. Det är nämligen så många faktafel i det Perfector att det därför är bättre om du bortser helt från hans uttalanden. Jag försökte tidigare i tråden att reda ut dessa felaktigheter, men hade uppenbarligen svårt att hantera kritik som gäller fakta. Alltså, Perfector har helt uppåt väggarna fel i nästan allt han skrivit i denna tråd.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 15:43

Perfector skrev:

Fast det testet håller endast så länge du får munnen att täcka och sluta hålet där basen satt helt tätt, vilket nog är svårt även på mindre baslådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 15:45

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Fast det testet håller endast så länge du får munnen att täcka och sluta hålet där basen satt helt tätt, vilket nog är svårt även på mindre baslådor.

tvärtom, du behöver hålet för att släppa ut ljudet, annars hör du inte hur det låter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 16:23

......

Du är medveten att du jämför en sluten låda mot en helmholtzlåda?

Dessutom undrar jag hur lågt ner i frekvens du kommer med din röst. C2 verkar vara ett lågt botten för manliga basröster. Det är 65.4Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 16:26

Cortado skrev:......

Dessutom undrar jag hur lågt ner i frekvens du kommer med din röst. C2 verkar vara ett lågt botten för manliga basröster. Det är 65.4Hz.

Jag jämför inte mot nånting och min röst är inte så hemskans djup.
Men principen är densamma.
Och jag vidhåller att man kan belasta ett element mot en basreflexkanal så man får belastning mot konen som förhindrar fladder som kan förstöra elementet.
Men jag låter TS avgöra vad han ska göra till slut och nöjer mig med att bidra med ide'er och uppslag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 16:45

Perfector skrev:

Men jag låter TS avgöra vad han ska göra till slut och nöjer mig med att bidra med ide'er och uppslag.

Nu börjar det bli OT igen..

Jag har aldrig tvekat på att du har gott uppsåt. Det är fint att människor kan mötas på ett forum och dela med sig av kunskap och idéer. Dock ska man inte sprida felaktigheter, åtminstone inte medvetet. Blir man ifrågasatt bör man vara objektiv och byta ut felaktig kunskap mot rätt. Det gäller alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 16:48

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Nu börjar det bli OT igen..

Jag har aldrig tvekat på att du har gott uppsåt. Det är fint att människor kan mötas på ett forum och dela med sig av kunskap och idéer. Dock ska man inte sprida felaktigheter, åtminstone inte medvetet. Blir man ifrågasatt bör man vara objektiv och byta ut felaktig kunskap mot rätt. Det gäller alla.

Men, min kunskap har funkat i 25 år och då ser jag ingen anledning att byta åsikt bara för att någon annan inte instämmer.
Det är också en del av kommunikationen, att olika erfarenheter kan leda till samma mål.
Jag har inte förnekat att andra kan ha olika åsikt med samma slutmål.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 17:17

Hej alla....

Jag är tacksam för alla svar jag får! Det är genom att diskutera man lär sig. Själv kommer jag säkert med galenhet efter galenhet, tänker tex på min tanke om att montera subben i ruffen och hoppades på att jag skulle kunna tillgodoräkna mig en del av cabin gainen då.. Men ack så fel man kan ha :)

Dock så efterlyser jag något mer konkret gällande dimensionering av lådan. Ska jag köra på Bastas rekomendation på 40 liter avstämt till 26 Hz? Egentligen så behöver den väll inte gå så djupt, den djupaste basen försvinner väll ändå bort då det inte finns något rumsstöd? Mer lämpligt kanske skulle vara att ha mest energi mellan 40 och 80 Hz? Hittar dock ingen funktion i Basta för att välja detta..

Hur skulle en bandpasslåda fungera? Jag kanske uttrycker mig tokigt men ni kanske förstår mig ändå.. Så som jag förstått det så filtrerar en bandpasslåda själv bort de högsta och lägsta frekvenserna, skulle inte en sån konstruktion vara lämplig i en båt för att hålla konutslaget i schackt och även få mest energi i basen i det området som är brukbart och man har något nytta av "utomhus".. ?

Kul med diskussionerna iaf! :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 18:12

Nautikern skrev:Hej alla....

Jag är tacksam för alla svar jag får! Det är genom att diskutera man lär sig. Själv kommer jag säkert med galenhet efter galenhet, tänker tex på min tanke om att montera subben i ruffen och hoppades på att jag skulle kunna tillgodoräkna mig en del av cabin gainen då.. Men ack så fel man kan ha :)

Dock så efterlyser jag något mer konkret gällande dimensionering av lådan. Ska jag köra på Bastas rekomendation på 40 liter avstämt till 26 Hz? Egentligen så behöver den väll inte gå så djupt, den djupaste basen försvinner väll ändå bort då det inte finns något rumsstöd? Mer lämpligt kanske skulle vara att ha mest energi mellan 40 och 80 Hz? Hittar dock ingen funktion i Basta för att välja detta..

Hur skulle en bandpasslåda fungera? Jag kanske uttrycker mig tokigt men ni kanske förstår mig ändå.. Så som jag förstått det så filtrerar en bandpasslåda själv bort de högsta och lägsta frekvenserna, skulle inte en sån konstruktion vara lämplig i en båt för att hålla konutslaget i schackt och även få mest energi i basen i det området som är brukbart och man har något nytta av "utomhus".. ?

Tror bandpass blir onödigt komplicerat. Basen kommer att i en sluten falla av naturligt nedåt, det bestäms av lådstorleken (och elementets egenskaper). Den övre gränsen kommer du antagligen att bestämma med delningen.

I en portad låda kan det finnas skäl att skära den nedre gränsen för att inte få för stora konutslag under avstämningsfrekvensen.

Känslighetvinsten med en portad låda kan ju vara intressant, dock är det ju svårare att få det riktigt bra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:05

Cortado skrev:
Nautikern skrev:Hej alla....

Tror bandpass blir onödigt komplicerat. Basen kommer att i en sluten falla av naturligt nedåt, det bestäms av lådstorleken (och elementets egenskaper). Den övre gränsen kommer du antagligen att bestämma med delningen.

I en portad låda kan det finnas skäl att skära den nedre gränsen för att inte få för stora konutslag under avstämningsfrekvensen.

Känslighetvinsten med en portad låda kan ju vara intressant, dock är det ju svårare att få det riktigt bra.

Det blir inga stora konutslag om man räknar belastningen istället för avstämningen.
25 års användning av principen talar sitt tydliga språk

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:09

Det blir alltid stora konutslag om man spelar frekvenser en bit under avstämningen på portade lådor då verkningsgraden avtar kraftigt.

Jag måste nog lite försiktigt instämma på Johans linje i denna tråd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:14

AndreasArvidsson skrev:Det blir alltid stora konutslag om man spelar frekvenser en bit under avstämningen på portade lådor då verkningsgraden avtar kraftigt.

Jag måste nog lite försiktigt instämma på Johans linje i denna tråd.

Jag belastar konen med reflexröret så det blir inga stora konutslag under elementets inbyggda kapacitet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:22

En portad högtalare faller med 24dB/oktav under avstämningen. Spelar man då ljud som ligger under avstämningen så får man stora konutslag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:26

AndreasArvidsson skrev:En portad högtalare faller med 24dB/oktav under avstämningen. Spelar man då ljud som ligger under avstämningen så får man stora konutslag.

Det beror allt på hur det faller sig
om du bygger upp en rogressiv luftfjäder i röret (det går för jag har alltid gjort det) så blir belastningen till slut oändlig och konen bromsas upp istället för att fladdra okontrollerat.
Men jag tänker inte gå in i nån längre diskussion om det.
Jag nöjer mig med att det är gjort av mig 25 år och det funkar klockrent.
Det betyder INTE att det är enda sättet att räkna på röret, men förklarar att det går att göra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 19:31

Perfector skrev:Men, min kunskap har funkat i 25 år och då ser jag ingen anledning att byta åsikt bara för att någon annan inte instämmer.

Du behöver inte byta åsikt, du behöver bara byta ut kunskapen. Orden är inte kongruenta. :)

Min åsikt är att du bör objektifiera och ha lite distans till din kunskap, låt dig själv ifrågasätta den. Det tycker jag för att du ju faktiskt hamnar i dessa debatter titt som tätt i forumet och det är antal medlemmar som ifrågasätter det du skriver. Jag har svårt att tro att du trivs med att bli ifrågasatt och kritiserad för det du skriver. Speciellt inte när du försöker hjälpa folk.

Det betyder inte att jag säger att du skall hålla med massan och att du inte få ha en avvikande idé om varför något fungerar på ett visst sätt. Dock är det så att om den idén eller teorin inte stämmer med vad andra är överens om då kommer du bli ifrågasatt.

Att köra medurs i en rondell fungerar nog alldeles utmärkt så länge ingen annan är i rondellen men det kan bli väldigt tokigt också. Att det "fungerar" betyder inte att det är rätt..

Perfector skrev:Jag har inte förnekat att andra kan ha olika åsikt med samma slutmål.

Det tror jag ingen förnekar, så länge man talar om just åsikter.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:40

Perfector skrev:Det beror allt på hur det faller sig
om du bygger upp en rogressiv luftfjäder i röret (det går för jag har alltid gjort det) så blir belastningen till slut oändlig och konen bromsas upp istället för att fladdra okontrollerat.
Det betyder INTE att det är enda sättet att räkna på röret, men förklarar att det går att göra.

Det där måste du förklara närmare om vi skall förstå vad du menar.

Du får gärna göra exakt som du vill, men jag köper inte dina förklaringar. Ledsen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:51

AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:Det beror allt på hur det faller sig

Det där måste du förklara närmare om vi skall förstå vad du menar.

Du får gärna göra exakt som du vill, men jag köper inte dina förklaringar. Ledsen.

ok, en gång till då. Se'n för det vara bra för mig.
Rörets diameter så stort att det inte uppstår blåsljud a' la cykelpump, då är diametern rätt.
2 i varandra skjutbara rör som dras i längd med elementets lägsta angivna frekvens och en amplitud på 3 till 4 mm åt varje håll tills konen stannar upp så mycket som möjligt.
Då är belastningen på konen via den progressiva luftfjädern absolut och elementet kommer inte att fladdra under någon hypotetisk frekvens.
Med en sådan styrning genom belastning kommer dessutom elementet att tåla högre mekanisk effekt än annars och börja närma sig den elektriska effekttåligheten som är mycket större än den mekaniska.
Prov har visat på nästan 3 ggr effekten angiven för elementet (Sveriges radios teknikerutbildning i Kramfors) där man pulsade elementet 8 pulser på 2 av för att det skulle få som man sa "vila lite"
Elementet var Monacor SPP-200 på 60 watt där man sköt in 160 watt och elementet flinade åt dom, (deras ord, inte mina).
Av det kommer att jag är trygg i mina beräkningar om att man kan belasta ett element till bättre styrning hellre än avstämma till en egen önskad frekvens.
Men som jag sa förut så tänker jag inte gå in i en onödigt ordfläta om det.
Alla måste få bli saliga efter sin egen fason.
Allt jag bidragit med är baserat på mina egna erfarenheter i fält under 25 år, sedan får TS skapa sig en uppfattning om vad han vill och vem han vill lyssna på.
Jag har nu sagt allt som behövs och kommer inte att fortsätta den här duvningen för den ger inte TS nånting vettigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:58

Fast vilken avstämningen som får konen att röra sig minst beror ju på vilken frekvens som spelas och avstämningen måste anpassas efter tonkurvan annars så får man inte denna rak.
Det är dessutom inget i det du skriver som förklarar varför elementet inte får stora konutslag under avstämningen. Observera att jag inte sagt att konen fladdrar okontrollerbart. Bara att slaglängdsbehovet ökar kraftigt.
Ursäkta, men ju mer du skriver desto mer frågetecken uppkommer. Jag är ingen expert på ämnet, men det du beskriver verkar för mig vara fysikaliskt omöjligt och fullt av faktafel.

Det är ett faktum att slutna lådor faller med 12dB/okt och portade 24dB/okt. Det betyder att vid riktigt låga frekvenser så är det lättare att bottna en portad låda jämfört med en sluten.
Helmholtzbaslådor är en bra teknik med klara fördelar och det finns högtalare baserade på detta som låter jättebra, men tekniken har dessutom nackdelar. Om det inte vore så hade ingen kört med slutna lådor.

Jag har byggt både portade och slutna lådor och jag föredrar slutna av flera anledningar, men den primära är nog att de är så mycket lättare att bygga med bra resultat. För någon som skall bygga sina första basar så skulle jag aldrig rekommendera portade om de inte tänker följa en redan beprövad design.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 20:03

Progressiv luftfjäder skrev jag ju.
Den blir hårdare ju lägre frekvensen blir baserad på amplituden som frekvensen ger upphov till
Under den sk maxbelastningen så blir fjädern nästan oändlig dvs, konen kan inte öka konutslaget.
Man jag har förståelse för om du och andra inte tror att det fungerar då ni inte provat.
För att undvika denna nu lätt tjatiga konversation så obevakar jag tråden och hoppas att ni andra hjäper TS att få ihop sin båtlåda som han vill ha den
Tack o adjö, wienerbrö'

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 20:21

Fast du förklarar fortfarande inte varför du får denna luftfjäder men andra inte. Skulle den bara existera vid någon specifik avstämning? Hur kan HH-principen positivt påverka uppspelningen av frekvenser som ligger långt under avstämningen?
Jag försöker förstå, men det du skriver går bara inte ihop i mitt huvud.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-09 20:44

AndreasArvidsson skrev:Fast du förklarar fortfarande inte varför du får denna luftfjäder men andra inte. Skulle den bara existera vid någon specifik avstämning? Hur kan HH-principen positivt påverka uppspelningen av frekvenser som ligger långt under avstämningen?
Jag försöker förstå, men det du skriver går bara inte ihop i mitt huvud.

Ett 36dB HP-filter vid högtalarens fs

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 20:50

ante_77 skrev:Ett 36dB HP-filter vid högtalarens fs

Ja sätter man ett väl dimensionerat HP-filter i kedjan så är ju problemet med att bottna elementet så klart löst. Det har jag själv tidigare använt mig av.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 21:40

Här var det livade diskussioner i kväll :)
Jo, jag tror jag får hålla mig till lösningar som är beprövade och mer allmänt vedertagna. Det var inte för att experimentera jag vill bygga ljud i båten :)

Skulle verkligen uppskatta några tankar angående lådvolym och avstämning? Ska jag köra på 40 liter och 26 Hz som Basta rekommenderar? Kan det vara så att man inte får så mycket behållning av de lägsta frekvenserna i den öppna miljön och att det kanske är lämpligare att bygga något som presterar mer i området 40-80 Hz tex? Om ja, hur dimensionerar jag det? Hittar ingen funktion i Basta för att ändra vilken lägsta frekvens man vill ha...

På databladet rekommenderar JBL även en bandpasslåda med ena kammaren på 21,2 liter och andra kammaren på 28,3 liter avstämd till 55 Hz.... Vad tros om det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-09 21:48

Eftersom bandpasslådan ger lite mera ljudtryck skulle jag ha kört på den för utomhusbruk. Misstänker att utomhusmiljön "äter" ljudnivå. Det kan också vara ide att fundera på vilken musik man kan tänkas avnjuta när båten lagt till. Hur mycket utsträckning nedåt i frekvens behövs för att möta behovet?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 22:07

RogerGustavsson skrev:Det kan också vara ide att fundera på vilken musik man kan tänkas avnjuta när båten lagt till. Hur mycket utsträckning nedåt i frekvens behövs för att möta behovet?

Håller med!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 22:15

Nautikern skrev:Skulle verkligen uppskatta några tankar angående lådvolym och avstämning? Ska jag köra på 40 liter och 26 Hz som Basta rekommenderar? Kan det vara så att man inte får så mycket behållning av de lägsta frekvenserna i den öppna miljön och att det kanske är lämpligare att bygga något som presterar mer i området 40-80 Hz tex? Om ja, hur dimensionerar jag det? Hittar ingen funktion i Basta för att ändra vilken lägsta frekvens man vill ha...

Basta! fungerar inte riktigt så att du kan skriva in vad du vill ha och så föreslår den hur du skall göra det. Du får helt enkelt laborera med lådstorlekar, avstämning med port etc för att hitta var elementet i den lösning som du väljer gör det du vill.

Gällande elementval, finns det något speciellt skäl till varför du valt JBL-elementet?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 22:33

Okej, jag kanske ska satsa på en bandpasskonstruktion då :)

Jag är allätare och lyssnar på i stort sett all sorts musik, kommer väll iofs inte spela så mycket klassiskt i båten kanske.. antagligen övervägande modernt..

Angående elementvalet så tänkte jag som så att då det är utomhus så kanske det är lämpligt med ett element som kan skyffla mycket luft och med hög effekttålighet, detta elementet har x-max på 14,5 mm enkel väg och 350w RMS. Såg några trådar om elementen här på faktiskt.se och även på några engelskspråkiga forum så det var så jag fick upp ögonen för det. Verkade prisvärt med för 900 kr. Storleksmässigt så ger ett 10" element inga som helst problem att få plats med vare sig mått på låda eller något annat, går jag upp till 12" så kanske det med går men då måste det millimeterräknas på alla mått.. inte mycket marginal då.

Så tänkte jag, har jag tänkt fel? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 23:54

Nautikern skrev:Okej, jag kanske ska satsa på en bandpasskonstruktion då :)

Jag är allätare och lyssnar på i stort sett all sorts musik, kommer väll iofs inte spela så mycket klassiskt i båten kanske.. antagligen övervägande modernt..

Angående elementvalet så tänkte jag som så att då det är utomhus så kanske det är lämpligt med ett element som kan skyffla mycket luft och med hög effekttålighet, detta elementen har x-max på 14,5 mm enkel väg och 350w RMS. Såg några trådar om elementen här på faktiskt.se och även på några engelskspråkiga forum så det var så jag fick upp ögonen för det. Verkade prisvärt med för 900 kr. Storleksmässigt så ger ett 10" element inga som helst problem att få plats med vare sig mått på låda eller något annat, går jag upp till 12" så kanske det med går men då måste det millimeterräknas på alla mått.. inte mycket marginal då.

Så tänkte jag, har jag tänkt fel? :)

Ok, lite spekulation:

Med det elementet skulle man få ett f3 på ca 41Hz i en sluten låda med oändlig volym. Den frekvensen flyttar sig inte så mycket om du skulle använda 90L för den med 90% isotermisering. Vill du bygga en sluten låda, så skulle jag välja ett annat element. GTO1014 har för låg känslighet i området 30-40Hz i en sluten konstruktion i den storleken, tycker jag.

Bandpassgrejjen tror jag fortfarande blir onödigt komplext, speciellt om du skall integrera de mot "resten av systemet". Man vill ju inte göra den för smalbandig..

Vill man bygga portat så skulle två paralellkopplade element (GTO1014) kunna ge rätt bra prestanda i en 70L låda, som är avständ till ca 26Hz. Om du sen skall göra delningen aktivt (med dsp t.ex.) så kan du säkert ha ett HP-filter i den som klipper nånstans vid 20-30Hz för att slippa onödigt/farligt konutslag under delningen.

Skall också tillägga att jag är en glad amatör. :D

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-10 07:21

Känns onödigt att gå under 40Hz när du spelar rakt ut i det fria.
Får du till det med sluten låda med tillräckligt hög känslighet så tycker jag att du bör köra på det.
Annars så får du bygga portad.
Det är svårt att få till bandpasslådor som matchar övriga systemet.
Ofta så blir det väldiga peakar och det är onödigt krångligt med tanke på portlängder i kombination med begränsat utrymme.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-10 07:54

Hur ser det ut med spänning i båten, gissar att det är 12V?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-10 08:15

Min tanke har varit att bygga en portad låda då jag säkert behöver all extra output jag kan få då jag spelar utomhus.

Att inte gå under 40 Hz tycker jag med låter vettigt. Har letat aktiva subsonicfilter men ej funnit några, har ej heller funnit någon butik som säljer F-MODs. Tycker det är lite konstigt, på den tiden då jag byggde bilstereo (15 år sedan iofs) så såldes det aktiva subsonicfilter hos alla de vanliga bilstereoleverantörerna. Tar gärna emot tips på eventuell dimensionering av en basreflexlåda som ska spela 40-80 Hz utomhus :) Jag får väll löda ihop ett eget subsonicfilter i värsta fall :)

JBL's eget förslag på bandpasslåda ger en totalvolym på hela lådan på ca 50 liter och en portlängd på 15 cm så om jag ska gå på bandpasslåda så är iaf inte det förslaget något svårt pga utrymme..

Stämmer, det är 12V i båten..

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-06-10 09:32

Många bilslutsteg har väl inbyggt subsonicfilter?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-10 18:47

Jo det finns både HP och LP-filter i steget på alla fyra kanalerna. Dock så går switchen bara att ställa på antingen HP eller LP. Så ska jag dela basen LP vid 80 Hz eller vad det nu blir så kan jag inte samtidigt utnyttja HP-filtret på samma kanal.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-10 19:06

Nautikern skrev:Jo det finns både HP och LP-filter i steget på alla fyra kanalerna. Dock så går switchen bara att ställa på antingen HP eller LP. Så ska jag dela basen LP vid 80 Hz eller vad det nu blir så kan jag inte samtidigt utnyttja HP-filtret på samma kanal.

Korsmata ingångarna så du får en separat högpass och en lågpass då
Då kan du köra 2 kanaler i basen och 2 i mellan/diskanten
Om du får till det så har du ju det du behöver.
En Y-förgrening från en ingång till 2 utgångar
http://www.monacor.se/typo3temp/GB/bbf42a6ff0.png
2 sådana så är du där du vill vara

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-10 19:44

Hm.. jag tror jag förstår hur du tänker men jag var nog tyvärr lite otydlig och felaktig i det jag skrev. Filterna sitter parvis, "Front" och "Rear" eller hur dom nu benämner dom. Annars kunde man kanske gjort som ditt förslag, kört ena kanalen HP och andra LP och bryggat dom. Tyvärr så väljer man alltså filtertyp parvis på kanalerna...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-10 19:47

Nautikern skrev:Hm.. jag tror jag förstår hur du tänker men jag var nog tyvärr lite otydlig och felaktig i det jag skrev. Filterna sitter parvis, "Front" och "Rear" eller hur dom nu benämner dom. Annars kunde man kanske gjort som ditt förslag, kört ena kanalen HP och andra LP och bryggat dom. Tyvärr så väljer man alltså filtertyp parvis på kanalerna...

Då har jag slut på förslag hur du ska lösa det.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-10 20:32

HP aktivt och LP passivt

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-12 19:37

Ja det får kanske bli något sånt. På Clarions hemsida står det att stereon ska ha inbyggda filter på alla de sex lågnivåutgångarna men jag hittar inget om det i manualen.. Får undersöka det lite till när jag kommer hem nästa vecka..

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-23 21:14

rps20150623_210957.jpg
rps20150623_210957.jpg (112.66 KiB) Visad 2184 gånger
rps20150623_211027.jpg
rps20150623_211027.jpg (112.62 KiB) Visad 2184 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-24 13:31

rps20150624_133027.jpg
rps20150624_133027.jpg (171.71 KiB) Visad 2151 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-24 13:33

rps20150624_133246.jpg
rps20150624_133246.jpg (181.34 KiB) Visad 2151 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-24 13:49

Spännande, nu börjar äventyret.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-24 21:50

rps20150624_214936.jpg
rps20150624_214936.jpg (181.21 KiB) Visad 2125 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-25 23:13

rps20150625_231213.jpg
rps20150625_231213.jpg (120.68 KiB) Visad 2083 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-28 16:27

rps20150628_162601.jpg
rps20150628_162601.jpg (90.69 KiB) Visad 2041 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-28 17:45

Nautikern skrev:
rps20150628_162601.jpg

Väldigt snyggt jobbat.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-07 18:25

Tack! :)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-07 18:30

rps20150707_182736.jpg
rps20150707_182736.jpg (127.37 KiB) Visad 2033 gånger

Har man inte skruvtvingar får man vara kreativ.... :)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-07 18:33

rps20150707_182806.jpg
rps20150707_182806.jpg (136.59 KiB) Visad 2032 gånger

Provmontering av bredbandselementen. Dom är försänkta i baffeln men ej fastskruvade på bilden därav att de sitter med vinkel på fönstret..
Senast redigerad av Nautikern 2015-07-07 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-07 18:37

rps20150707_182924.jpg
rps20150707_182924.jpg (124.06 KiB) Visad 2032 gånger
rps20150707_182858.jpg
rps20150707_182858.jpg (102.28 KiB) Visad 2032 gånger

10 meter lågnivåkabel, 15 meter högtalarkabel och några meter strömkabel draget..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-07 19:26

De tar sig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-07 20:15

Långt över förväntan verkar det bli.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-09 15:46

rps20150709_154131.jpg
rps20150709_154131.jpg (63.2 KiB) Visad 1966 gånger
rps20150709_154109.jpg
rps20150709_154109.jpg (63.75 KiB) Visad 1966 gånger
Tack :)
Alla skarvar är urfrästa några millimeter och sen spacklade. Element och terminal är försänkt och med radie utfräst. Alla sidor på lådan är även dom frästa med radie.
Vet inte om jag orkar slipa nått mer nu, blir nog att slänga på lite vit färg och sen lägga slutgiltig finish i vinter om man vill bättra på den...

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-11 16:05

rps20150711_160358.jpg
rps20150711_160358.jpg (51.3 KiB) Visad 1931 gånger

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-11 16:07

rps20150711_160319.jpg
rps20150711_160319.jpg (52.03 KiB) Visad 1930 gånger

Tre fötter, om durken i båten ej är helt plan så blir iaf trycket jämnt fördelat över fötterna med tre stycken i stället för fyra. Bra eller dåligt? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-11 17:42

Nautikern skrev:
rps20150711_160319.jpg

Tre fötter, om durken i båten ej är helt plan så blir iaf trycket jämnt fördelat över fötterna med tre stycken i stället för fyra. Bra eller dåligt? :)

Bra tänkt.
Det är så jag alltid utrustade mina högtalare.
4 fötter kräver jämnt golv, 3 söker själv balansen.
Dessutom jävligt snyggt jobb med lådan.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-07-11 19:16

Blev fin den där lådan, snyggt jobbat :)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-12 18:20

Tack! Jag blev också väldigt nöjd :) En kompis hjälpte mig med fräsningen men annars så är det eget arbete. Med tanke på förutsättningarna är jag riktigt nöjd!
Skivan kapade jag upp med en kapmaskin där lagringen var så dålig att skivan rörde sig en centimeter i sidled och allt annat jobb är gjort hemma i köket. Det blev ett helvete när dammsugaren la av kan jag säga... 8O

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-12 18:24

rps20150712_182331.jpg
rps20150712_182331.jpg (102.84 KiB) Visad 1851 gånger

Så här ser det ut i båten..

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-12 18:51

Vad är det för en härlig båt du installerar i?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-12 18:52

Snyggt jobb.
Spela nu så alla hör att du är där.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-12 20:18

Det enda jag kan komma på nu är ett galler framför basen så den inte får sparken.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-13 14:22

Tack Homer! Det är en Flipper 760 DC.

Ja jag funderar lite på någon lösning för att skydda basen. Jag tror dock inte att jag vill ha ett vanligt galler, vill ha något nättare, kanske fyra fem tunna aluminiumrör framför. Eller ännu hellre i rostfritt så det matchar rutramen på båten.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-13 14:35

Perfector skrev:Snyggt jobb.
Spela nu så alla hör att du är där.

Vi får väl hoppas TS åker förbi Trosa.... 8) :lol:
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-13 20:15

Hehe ingen fara, jag spelar väldigt diskret när jag ligger med andra runt mig men nu kan man iaf höra musiken även under färd utan att det ska vara så sönderdistat att det gör ont i öronen :)
Riktigt fint ljud ur bredbandarna måste jag säga :)
Nu är det så njutbart att det faktiskt lockar att till och med åka ner till båten bara för att lyssna på lite musik :)

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-07-15 12:30

rps20150715_122825.jpg
rps20150715_122825.jpg (128.73 KiB) Visad 1719 gånger

Här ser man hur bredbandarna sitter placerade. Rören är inte klara än, funderar på att klä dom i vit vinyl eller kanske beige vinyl som matchar inredningen.

Återgå till DIY-forum