Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
MagnusÖstberg skrev:Har du ens räknat på det där svaret kompis?
Rishna skrev:... med dessa element:
Scan-speak Revelator 32W/4878T00
Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.
Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).
Shoot!
MagnusÖstberg skrev:Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.
Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?
boom skrev:Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.
Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.
Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist
Men visst är det enkelt att bygga slutet
Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.
Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist
Men visst är det enkelt att bygga slutet
Perfector skrev:MagnusÖstberg skrev:Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?
Sinus räknade och fick det att vara rätt volym.
Det räcker för mig.
Rishna skrev:Med så här mycket samlad kunskap kommer det bli ett kanonbra resultat. Jag tackar för alla tips, idéer och förslag! Slitsport låter lockande då det dessutom kan bli riktigt snyggt. Just nu går tankarna mot att fanéra lådorna i ek.
MagnusÖstberg skrev:Perfector skrev:MagnusÖstberg skrev:
Sinus har alltså inte räknat fram de volymerna och de portarna du föreslås för trådskaparen. Skulle han byggt som du föreslår skulle allt jobb varit bortkastat och resultatet skräp.
Jag tror inte du vill trådskaparen illa, men det du föreslår är riktigt, riktigt illa.
MagnusÖstberg skrev:Lägg bara av att sprida en jävla massa felaktigheter!
Gör bara det!
Förövrigt har jag byggt med den principen, både med ett och två element, men det här har inte med principen att göra - det ar med att du inte kan, vet eller förstår hur ett basreflexsystem fungerar. Alls.
MagnusÖstberg skrev:Ja, du, det spelar ingen roll vem som åt mest välling. Konstruera högtalare är inget du är särskilt duktig på för det. Du kanske skulle ätit mer![]()
Men vi lämnar det där hän, trådskaparen kommer iallafall inte följa ditt förslag som tur är.
MagnusÖstberg skrev:Det finns redan ett flertal väldigt bra förslag i tråden.
Lennart skrev:Du nämner "papprör" som portar, är det för utprovningen bara eller? Tänkte på Aero-portar, dom borde ha lite fördel eller?
/Lennart
Rishna skrev:Yttermått på lådorna blir i det aktuella fallet H: 650 mm, B: 500 mm och D: 500 mm. Element och port/ ar ska placeras framåtriktade mot lyssningsposition.
Vad tror ni om detta?
Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?
Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?
boom skrev:Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?
Basta ligger ganska nära i simulering mot verklighet ,Winisd simulerar utan moff i lådan och det brukar skilja i mellan dom programmen.
Rishna skrev:boom skrev: När jag googlar på "slot port" får jag massor med bilder på lådor av olika slag och jag tycker mig skönja en gemensam nämnare; portarna är vinklade 90 grader inuti lådan och följer lådväggarna. Det känns spontant fel att inte ha en rak port med god marginal till innerväggarna, eller är jag ute och cyklar?
Rishna skrev:boom skrev:Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?
Basta ligger ganska nära i simulering mot verklighet ,Winisd simulerar utan moff i lådan och det brukar skilja i mellan dom programmen.
Hmm...det är som så att jag inte begriper mig på Basta och därför simulerar jag i WinISD. Jag har inte det tekniska kunnande många av er andra har här i forumet så jag missar antagligen någon vital variabel i programmet när jag fyller i diverse värden. Hur som helst har jag tänkt mig att ha porös polyestervadd i lådan motsvarande c:a 1/4 till 1/3 av volymen men inte mer då jag har för mig att det inte behövs så mycket "moff" i BR-lådor. Rimligen borde "moff" medföra att lådan upplevs som något större av elementet.
Idag ska jag jaga efter 70 mm papprör på kontoret men jag är samtidigt mycket intresserad av slitsportens egenskaper. När jag googlar på "slot port" får jag massor med bilder på lådor av olika slag och jag tycker mig skönja en gemensam nämnare; portarna är vinklade 90 grader inuti lådan och följer lådväggarna. Det känns spontant fel att inte ha en rak port med god marginal till innerväggarna, eller är jag ute och cyklar?
DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...
AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...
?
Kan du utveckla det där?
Vet inte om min hjärna redan gått på helgledigt men de "förluster" du nämner, är de inte en funktion av turbulens?
Vid samma tvärsnittsarea skjuter "Reynold" i höjden snabbare på ett runt rör jmf med en slits, det är ju därför den är "tåligare".
DQ-20 skrev:AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...
?
Kan du utveckla det där?
Vet inte om min hjärna redan gått på helgledigt men de "förluster" du nämner, är de inte en funktion av turbulens?
Vid samma tvärsnittsarea skjuter "Reynold" i höjden snabbare på ett runt rör jmf med en slits, det är ju därför den är "tåligare".
Man lever inte av Reynoldstal allena. Under det kritiska Reynoldstalet antas flödet röra sig laminärt. Eftersom en slitsport får större omkrets för ett en given tvärsnittsarea så blir friktionsförlusterna större under den kritiska punkt där flödet blir turbulent. Tänk yta. En rund form har alltid minsta möjliga omkrets i förhållande till ytan och därför lägre friktionsförluster. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto svårare har turbulensen att utvecklas eftersom Reynoldstalet påverkas mycket av det minsta måttet i porten. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto högre blir förlusterna när flödet är laminärt.
/DQ-20
AndersD skrev:Får nog gräva fram mina gamla excelblad och titta lite närmare på tryckfallsresultaten, känns lite som det blir distorsion vs output.
Väldigt intressant.......men en topic för en ny tråd nån gång kanske.
DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.
/DQ-20
Rishna skrev:Det blir 2x80 mm portaroch jag har hållit på med första lådan sedan 07:30 imorse. Det är ett jäkla slit att sticksåga, raspa, slipa och limma. Bilder kommer snart.
Rishna skrev:Det skulle bli svårt att få plats med större rör än de jag har. Då skulle lådan få ändamålsenliga men inte särskilt estetiskt tilltalande proportioner. Om jag inte räknat alldeles uppåt väggarna ska jag klara mig långt med mina 80 mm. rör. Det ska till en hel del innan de ger upp och så starkt kommer jag inte att spela i närheten av då jag bor i lägenhet och har grannar med småbarn.
MagnusÖstberg skrev:Alltså, 2x80mm är bättre än en styck 100mm. Bara så det inte finns någon som tror annat.
Jag tror inte du kommer känna dig begränsad där.
Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.
boom skrev:Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.
20Hz= 601.5mm
21 = 545.6mm
22 = 497.1mm
23 = 454.9mm
Och det är st längden basserat på 10% moff i lådan, mer moff i lådan kortare rör.
paa skrev:DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.
/DQ-20
När porten ger upp blir dämpningen av elementets rörelser sämre, inte bättre. Dvs elementet måste slå längre när inte porten längre fungerar som den ska.
Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.
/DQ-20
DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!DQ-20 skrev:Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.
/DQ-20
Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?
AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?
Perfector skrev:AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!DQ-20 skrev:
/DQ-20
Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Väldigt intressant det här.
Det är ju det jag har sagt länge.
Ett rör som belastar konrörelsen och styr den håller emot mycket längre.
Men varje gång jag framför den åsikten blir jag halshuggen.
Vem ska lyfta yxan idag tro?
AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
MagnusÖstberg skrev:AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det är bättre att det låter illa än att elementet slår hårt i bottenplattan. Då får man ett tydligt besked att systemet är underdimensionerad utan att något går sönder.
Men man vill ju inte ha för stora marginaler så man inte kan utnyttja så mycket av elementens kapacitet, och inte så snäva marginaler att det kan braka åt helsike heller.
Så jag gör nog så att jag skiter i elegansen och dimensionerar så porten inte blir begränsande i en basmodul och räknar på det istället och känner jag att jag skulle hamna i gränslandet - så blir det fler moduler. Iallafall när det kommer till basmoduler.
I fullregister så är det nog så att tänket blir annorlunda.
MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
Men det skiter jag i när det gäller basmoduler. Ligger man så nära gränsen har man för få. Alltså dimensionerar jag för att porten aldrig blir begränsande - och ökar antalet istället.
Jag gillar mycket konarea och små konutslag, så jag begränsar hur starkt jag kan spela med antalet basmoduler hellre än inbyggda begränsningar i varje enskild modul och tillser att det finns tillräckligt headroom i systemet som helhet.
Klarare så?
(Den principen är ju inte riktigt tillgänglig i en ren 2-bägare så där kan porten få vara en begränsande faktor där ljudstyrkan som är möjlig att spela styrs av överstyrning av porten)
MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
När porten ger upp så går elementet fortare i ändlägena, och det blir och låter som det är elementet som ger upp. Om det är elegant vet jag inte?
Rishna skrev:Lite bilder från helgens slit...
Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...
AndersD skrev:Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...
Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?
Rishna skrev:Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?
Nusse skrev:Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.
Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
AndersD skrev:Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.
Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.
Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
Nusse skrev:AndersD skrev:Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.
Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.
Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz
Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?
AndersD skrev:Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?
Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!
Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......
Rishna skrev:Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad
Rishna skrev:...En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?
Rishna skrev:Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet?
AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.
AndersD skrev:AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.
Precis!
Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir
darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.
Cortado skrev:darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.
Jag får inte ihop det där riktigt..
Hoppas får vi nog göra, men det är nog troligt att det blir lite lägre avstämning än tänkt och möjligen lite mer flås än vad som skulle vara önskvärt. Å andra sidan är det mycket bättre än många kommersiella subbar.
Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.
boom skrev:Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.
kan du göra en film rulle med en papp bit fast tejpad vid porten så man kan se hur mycket det fladrar.
Rishna skrev:Jo, det finns "P. Amp Assign" under inställningar.
Det verkar vara lite lurigt det där med "Zone 2". Jag har kommit så långt att jag kan välja källa till de nämnda slutstegen och spela. Volymen reglerar jag med fjärrkontrollen oberoende av "Master volume" så att säga. Därifrån till att få "Sub woofer"-utgången till att spela har jag inte lyckats med ännu. Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2". Andra har lyckats så nog sjutton ska jag också klara det. Jag ska snoka vidare ikväll efter jobbet.
Jo just det. Kanske är det det faktum att detta måste göras via kabel, som du missat. Jag har aldrig hört talas om en hembioförstärkare som direkt kan använda inbyggda slutsteg till subkanalen.Rishna skrev:Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2".
Nusse skrev:Ingen som kan låna dig ett slutsteg? Bor du i Skåne?
Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.
schmutziger skrev:du måste höja zon2 volymen rejält, lfe ut har ju 10 extra db i headroom du måste kompensera för bla.
Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.
bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!
Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm.
Länk: viewtopic.php?t=25384
Rishna skrev:bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!
Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm.
Länk: viewtopic.php?t=25384
Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men 216 är inhandlat. Det ska bli mycket spännande att koppla in basarna och lyssna på riktigt! Bilder samt lyssningsintryck kommer under dagen.
Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?
Nusse skrev:Snabbt jobbat och snyggt blev det också. Det verkar ju tom låta bra![]()
Vore lite spännande om du kan få till en impedansmätning så vi alla får lite sinnesro ang avstämningen
Rishna skrev:Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?
Sånt där begriper jag mig inte på men det skulle säkert bli kanon!Jag är inte kvalificerad inom området elektroteknik utan håller mig till hemmasnickeri
.
Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.
Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...
Kraniet skrev:Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.
Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...
har samma problem med mitt nad/steg. det är utgångsreläerna som är kaput
Rishna skrev:Kraniet skrev:Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.
Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.
Kraniet skrev:Rishna skrev:Kraniet skrev:
Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.
jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik..![]()
Det var conrad jag beställde från
edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka..
Kraniet skrev:Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka..
Kraniet skrev:Rishna skrev:Kraniet skrev:
jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik..![]()
Det var conrad jag beställde från
edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka..
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 238 gäster