Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-07 20:26

... med dessa element:

Scan-speak Revelator 32W/4878T00

Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.

Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).

Shoot!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-07 20:38

www.forumbilder.se

Jättekul att någon ger sig på det elementet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-07 21:01

Tackar för länken!

Bilder gör det hela så mycket roligare så jag ska inte snåla med kameralinsen. Om allt förlöper accordingly kommer lådorna att påbörjas framåt veckoslutet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-03-07 21:15

Grymt! Har velat se någon bygga med detta element!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-07 21:16

Mycket bra val av element. Kommer bli skoj att följa :)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-07 21:41

Jag var så när att beställa två st för ett par veckor sedan, då Norska Dynabel sålde dem för 4000 Nkr/st ~4100 Skr. Eller går det att köpa dem billigare?
Du har väl koll på diverse uppmätningar, analyser och förslag? tex http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer

Klang&Ton 2013: Fazit: "Der beste uns bekannte 30-Zentimeter-Tieftöner."

Jag tror iaf att det kan bli riktigt bra.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-07 21:53

Tankarna far runt i huvudet och frågan är vilken typ av låda som gör elementet mest rättvisa. Brorsan pratade om att ha dem i slutna lådor till att börja med och ge dem lite extra knuff längst ner medelst någon slags filtrering. Det kanske är en god idé, om inte annat så för att spara utrymme i en redan trång lägenhet. Elementet ser ut att spela utmärkt också i en sluten låda enligt simuleringar och det är kanske lättare att "lyckas". Det tål att funderas på. Samtidigt vill jag ha output och får jag till det med basreflex vore det kanon :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-07 22:10

en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-07 22:27

Du skulle ev kunna bygga lådan och testa den med sluten variant först. Om du inte blir nöjd kan du ta upp ett hål och trycka i ett rör... 130 Liter ser väl ganska bra ut för båda varianterna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-07 22:59

Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.

Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.

Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-07 23:30

MagnusÖstberg skrev:Har du ens räknat på det där svaret kompis?

Nej, tippar jag på. :D

Till TS, jag tror att portdiametern är på tok för liten om du vill slippa flås. Ta hem Basta! som är gratis numera (www.tolvan.com) och se om du kan få fram en trevlig kompromiss. Det finns massor av hjälp här. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-07 23:41

Rishna skrev:... med dessa element:

Scan-speak Revelator 32W/4878T00

Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.

Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).

Shoot!

Du kan räkna på samma area på slitsporten som på runda röret för jämförelsens skull. Men ändå tror jag ändå det behöver justeras portlängder även om man simulerat och beräknat, vare sig man väljer rund port eller slitsport. I en slitsport kan luften flöda mycket snabbare innan luftvirvlarna blockerar flödet jämfört med en rund port med samma tvärnittsarea, och kapaciteten blir således bättre runt avstämningen.
Sök eller googla slitsport här på forumet så finns det en hel del. Isidor här på forumet har beskrivit en stadig grund för slitsportteori som flera andra har utgått ifrån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-08 01:14

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.

Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.

Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?

Sinus räknade och fick det att vara rätt volym.
Det räcker för mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-08 07:29

Har Sinus räknat på det elementet alltså och fram den volymen?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-08 07:39

Med så här mycket samlad kunskap kommer det bli ett kanonbra resultat. Jag tackar för alla tips, idéer och förslag! Slitsport låter lockande då det dessutom kan bli riktigt snyggt. Just nu går tankarna mot att fanéra lådorna i ek.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 09:53

Öhmans formler i Basta ger förslaget 84 liter och 24 Hz avstämning.

100 liter med 18 Hz tycker jag ser vettigt ut. Problemet är ju dock hur en ska få plats med tillräckligt stor port.

Ang slitsport så är det inte så mycket konstigare än att räkna ut en viss portarea och se till att bevara den arean till slitsporten. I princip alltså, den får du testa dig fram för att hitta längden för att nå rätt avstämning.

En portarea på ca 100cm2 area (2x80mm diameter) ser ut att behövas för att utnyttja elementet någorlunda maximalt. Problemet är bara att längden som behövs är typ 850mm lång..
Skulle kunna gå upp till 20 Hz vilket bara kräver ca 680 mm portlängd för samma area. Samtidigt skulle kanske portarean behöva gå upp till ca 120 cm2 vilket då ger längden 800mm igen.

Ang att inte ha program att simulera så är ju Basta numera freeware så det är bara att ladda ner

http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Svante har ju även släppt sirp fritt för den som vill mäta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-03-08 13:50

Börja med en för lågt avstämd slitsport och kapa ner den efterhand alternativt börja
med en för högt avstämd slitsport och sätt igen delar av den allt eftersom.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 14:01

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-08 14:22

Oavsett så hade jag först gjort en testlåda med basreflexrör som spelar bra, för att sen göra en slitslösning som spelar likadant.
Det är inte svårt att få plats med rör i en låda som är större än 100 l.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-08 14:23

Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-08 14:26

boom skrev:Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.

Håller med. Varför introducera fler variabler än nödvändigt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 14:38

skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist

Men visst är det enkelt att bygga slutet :)
Mvh
Magnus

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-08 15:16

Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist

Javisst, givet det förstås.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-03-08 15:24

Antar att slutna lådor kan göras mindre än BR och det är inte att underskatta när du vill ha två till sen :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-08 15:33

Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

körde i mellan br och slutet i basta på samma volym samma mängd moff skiljer fort farande inte mera än några dB
2017-03-08_142424.png
basreflex avstämd till 20hz 100mm rör, längd långt ,moff 10% ,120 liter
2017-03-08_142424.png (28.47 KiB) Visad 4825 gånger
2017-03-08_142604.png
sluten låda moff 10% ,120 liter
2017-03-08_142604.png (21.78 KiB) Visad 4825 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 16:14

ser nu att jag hade fel siffra inlagd för effekten (tåligheten). så skillnaden för MOL är ännu större. 8 dB vid 15 Hz och 10 dB vid 20 Hz.

Så vi måste ha några olika inställningar i programmet antar jag.

90 liter och avstämning 18 Hz.

33% viso och Qb 10
porten Qp är satt till 20. Sen har jag max velocity för porten satt till 20 m/s och peak excursion satt till 50% relativt längd.

Max velocity för porten gör ju stor skillnad på MOL. 10 m/s istället för 20 m/s ger 5dB lägre MOL, allt annat lika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-08 16:27

Paketet ska avhämtas i eftermiddag på DHL :D . Planen är att åka och få sågat upp MDF-board så snart jag kommit fram till någon slags konklusion, men det lutar nog mot att bygga BR-lådor för att få ut den där sista knuffen längst ner. Rummet är att betrakta som medelstort (c:a 25 kvadrat) men hela kåken är byggd i moduler med träreglar, gipsväggar och en massa rockwool mellan de olika delarna. Lägenheten "äter" bas och det har rent historiskt sett varit svårt att få ut de sista Hz:en från 30 och ner mot 20. I en god värld kan jag också få plats med basarna utan att snava över dem. Det är lite ont om plats men det löser sig alltid. Oavsett ska lådorna stå i varsitt hörn utmed en kortvägg framför lyssningsposition.

Jag är för övrigt mycket nyfiken på en lösning med slitsport :wink:. Det sista jag vill är att bygga ett par snygga lådor med ordentlig volym och sen kröna verket med en port som inte gör elementen rättvisa. Tidigare har jag byggt stora lådor (140 l. med 100 mm. portdiameter) med Scanspeak 30W4558T00 men de tappade ganska snabbt energi redan vid 25 Hz i det aktuella rummet trots avstämning runt 20 Hz. Brorsan har nämnt att det inte är helt enkelt att påta ihop BR-lådor enbart utifrån vad ett program säger, att det finns flera andra variabler som inverkar på slutresultatet.

Oavsett ska det bli spännande att bygga!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 16:46

Ja visst är det snyggt med slitsport :)
Bild

140 liter tycker jag verkar vara lite väl stor volym. Det ger en lite mer puckelartad group delay som kanske(?) inte låter allt för trevligt.

Men bygg en testlåda som är för stor och testa dig fram. Både vad gäller lådvolym och portarea/längd.

Kan ju också vara värt att fundera på att rådfråga/anlita Öhman att dimensionera lådan åt dig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-03-08 17:32

Kul!
Något att tänka på är ju att en port inte slutar putta luft bara för att man träffar MOL i Basta! vi är ju rätt okänsliga för dist där nere så frågan är om du egentligen inte får än mer umpf än vad basta säger innan röret börja komprimera hörbart.

När jag byggt slits så har jag inte limmat botten på lådan utan bara tejpat skarvarna och slitsen tills att jag hittat rätt, sen limmade jag fast det hela.
Mer eller mindre en service lucka.
En detalj är att slitsen inte ska vara lätt att få in, tråkigt om den kan röra på sig för enkelt när man utvärderar :)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-08 20:31

Jag vill minnas att mina 30W i 140 liter lät ganska så oartikulerade och det var bl.a. därför jag istället provade med små slutna lådor. Det blev inte heller riktigt bra då jag upplevde att den lägsta oktaven försvann. Karaktären var klart bättre; rappt och välartikulerat men ändå inte tillfredsställande. Det bästa resultatet fick jag med 110 liter BR avstämt till 21 Hz. De lådorna var jag riktigt nöjd med tills de fick stå åt sidan för ett par större golvare. Som sagt, rummet är inte alltför stort :wink:

Förresten har elementen kommit och den lokala färghandeln vittjats på papprör i lämplig storlek (100 mm diameter). Det är ett tips: de får taklister skickade till sig i papprör av varierande storlek. Dessa kasseras sedan. Fråga om dylika rör nästa gång ni besöker en färgbutik.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 14:00

Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?

Sinus räknade och fick det att vara rätt volym.
Det räcker för mig.

Du får nog vara väldigt försiktig med att ge råd kompis. Sinus finns inte längre. Det elementet som är aktuellt fanns inte när Sinus fanns.

Sinus har alltså inte räknat fram de volymerna och de portarna du föreslås för trådskaparen. Skulle han byggt som du föreslår skulle allt jobb varit bortkastat och resultatet skräp.

Jag tror inte du vill trådskaparen illa, men det du föreslår är riktigt, riktigt illa.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 14:05

Rishna skrev:Med så här mycket samlad kunskap kommer det bli ett kanonbra resultat. Jag tackar för alla tips, idéer och förslag! Slitsport låter lockande då det dessutom kan bli riktigt snyggt. Just nu går tankarna mot att fanéra lådorna i ek.

Slitsport är skitsnyggt. Och svårt. Och tidskrävande. Och kul förhoppningsvis :)

Räkna kallt med att få göra ett par provlådor innan du går all in med fanering och ytbehandling. Att justera en slitsport, helst en med smalare mitt är betydligt svårare att justera in än justering av portlängd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-09 14:21

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Sinus har alltså inte räknat fram de volymerna och de portarna du föreslås för trådskaparen. Skulle han byggt som du föreslår skulle allt jobb varit bortkastat och resultatet skräp.

Jag tror inte du vill trådskaparen illa, men det du föreslår är riktigt, riktigt illa.

Nu har du förutfattade meningar, igen.
Lådtypen är en moddning av ordningslådor och har fungerat utan anmärkning med flera fabrikat.
Philips, Monacor, sinus mfl.
Om du inte har provat och inte vet hur principen beter sig är det olyckligt att du har så rabiata uppfattningar om det du inte vet något om, nämligen dubbelkammarprincipen.
Jag sa inte att sinus räknat fram den, bara att dom testade den med sina 12'or och att det blev bättre än dom hade räknat fram själva.
Alltså utan anmärkning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 14:49

Lägg bara av att sprida en jävla massa felaktigheter!

Gör bara det!

Förövrigt har jag byggt med den principen, både med ett och två element, men det här har inte med principen att göra - det ar med att du inte kan, vet eller förstår hur ett basreflexsystem fungerar. Alls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-09 15:29

MagnusÖstberg skrev:Lägg bara av att sprida en jävla massa felaktigheter!

Gör bara det!

Förövrigt har jag byggt med den principen, både med ett och två element, men det här har inte med principen att göra - det ar med att du inte kan, vet eller förstår hur ett basreflexsystem fungerar. Alls.

Det vet du inget om lilla vän.
Jag byggde högtalare när du hade napp. :-(
Antingen bygger du efter mina förslag så du vet vad du pratar om, eller så håller du käften.
Jag har varit överallt och ingen har nånsin klagat på resultatet.
Och mina dubbelkammare har du fan aldrig byggt så stäng igen foderluckan.
Det luktar barnvälling om den.
Så, tycker du bättre om den metoden att bemöta andra?
Dessutom vänder jag mig INTE till dig så du har ingen anledning att komma i varv alls.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 15:48

Ja, du, det spelar ingen roll vem som åt mest välling. Konstruera högtalare är inget du är särskilt duktig på för det. Du kanske skulle ätit mer :D

Men vi lämnar det därhän, trådskaparen kommer iallafall inte följa ditt förslag som tur är.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-09 15:50

MagnusÖstberg skrev:Ja, du, det spelar ingen roll vem som åt mest välling. Konstruera högtalare är inget du är särskilt duktig på för det. Du kanske skulle ätit mer :D

Men vi lämnar det där hän, trådskaparen kommer iallafall inte följa ditt förslag som tur är.

Överlåt åt honom att avgöra vad han följer.
Jag behöver inte ditt tillstånd att framföra förslag.
Men det här är Faktiskt där det oftare pågår munhuggning över andras förslag än att komma med egna som kan ge faktiska resultat.
En ynkedom minsta sagt

Seså, grabbar! Sluta med pajkastandet. / Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 15:56

Det finns redan ett flertal väldigt bra förslag i tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-09 16:00

MagnusÖstberg skrev:Det finns redan ett flertal väldigt bra förslag i tråden.

Var då?
Jag ser bara hänvisningar till andra trådar och inget som är ett direkt byggförslag.
Kom med ett.
Gärna med precisa mått och anvisningar, det skulle kvalificera rätt bra här.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-09 16:46

själv har jag aldrig provat på att bygga bandpasslådor. Jag förstår bara inte varför jag skulle bygga en. Känns som att komplexiteten ökar en hel del sen ser det inte ut som att det ger någon direkt fördel gentemot en vanlig basreflexlåda.
Bara att dimensionera en BR rätt känns som en hel del utmaning. Små skillnader i volym, dämpmaterial (sort och placering) och port (avstämning, storlek, placering) verkar kunna få stora konsekvenser på resultatet. Även elementets placering i lådan och i relation till porten verkar ju inverka på resultatet. Ganska många variabler helt enkelt.

Utifrån det IÖ sagt i ämnet så får jag intrycket att en stor del av alla basreflexlådor som byggs är feldimensionerade i något avseende och inte att betrakta som "optimala" konstruktioner.
Det borde i sin tur betyda att få personer vet/hört hur en optimerad basreflex verkligen låter/presterar.

Det häftigaste bassystemet jag upplevt var ett Y4-system (hos Hassesolo), det var skräckblandad förtjusning.

Interaktionen med rummet spelar ju också roll förstås. Hemma har jag dsp då jag inte har möjlighet till akustikåtgärder. Men det är en enorm förbättring med kompenseringarna från dspn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-09 18:15

Nu börjar jag närma mig byggstart!

Jag har ringat in en god lösning medelst de förslag och synpunkter som inkommit här i tråden kombinerat med ett antal simuleringar och kommit fram till att det bör bli bra med en nettovolym om 120 liter, avstämt till 22 Hz. Det blir en i sammanhanget acceptabel grupplöptid och klart godkänd utsträckning nedåt med en -3 dB-punkt vid c:a 23 Hz. Detta borde räcka gott till mina behov och ge elementet goda förutsättningar. En port med 100 mm diameter blir 340 mm lång och medger acceptabel lufthastighet men två mindre rör med 70 mm diameter och längd om 320 mm vardera får ner hastigheten till närmre hälften om jag räknat rätt.

Yttermått på lådorna blir i det aktuella fallet H: 650 mm, B: 500 mm och D: 500 mm. Element och port/ ar ska placeras framåtriktade mot lyssningsposition.

Vad tror ni om detta?

Lennart

Inläggav Lennart » 2017-03-09 18:20

Du nämner "papprör" som portar, är det för utprovningen bara eller? Tänkte på Aero-portar, dom borde ha lite fördel eller?
/Lennart

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-09 18:32

Lennart skrev:Du nämner "papprör" som portar, är det för utprovningen bara eller? Tänkte på Aero-portar, dom borde ha lite fördel eller?
/Lennart

Papprören kommer att anpassas i längd utifrån den rundning jag kommer göra i lådans baffel och i en motsvarande mindre "baffel" jag har inuti lådan för att hålla rören ordentligt på plats och möjliggöra en rundning. På det viset blir det två ordentligt rundade ändar för att minska turbulens. Jag har också räknat lite på en slitsport och om det bara är att använda motsvarande "portarea" kommer en slitsport med dimensionerna 20x456* mm (*så att den får samma bredd som baffeln och således ger ett fint estetiskt uttryck) att bli mer eller mindre exakt 400 mm lång med en area av c:a 91 kvadratcentimeter. Det skulle helt klart vara föredragbart om det nu verkligen är så enkelt som att bara räkna om formen på porten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-09 19:50

100mm rör är nog i snålaste laget. bättre då med två 70 mm rör.
Slitsporten ska prestera bättre. Men den exakta längden måste ju provas fram. Det gäller ju även rören, simulering räcker inte.

Ska bli kul att se slutresultatet!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 20:40

Rishna skrev:Yttermått på lådorna blir i det aktuella fallet H: 650 mm, B: 500 mm och D: 500 mm. Element och port/ ar ska placeras framåtriktade mot lyssningsposition.

Vad tror ni om detta?

Jag tror det kan bli bra. 120 liter med förnuftig stagning så inga större panelytor är ostagade.Bra att du inte frestas att stämma av dem onödigt lågt och håller ner grupplöptiden.

Lite jobbigt med så djupa lådor, så en tanke är att göra dem högre och grundare. Porten kan man släppa ut åt sida. Fördelen är att de inte tar så mycket plats i rummet.
Beroende på hur/var man sätter elementet kan man lätt vrida runt lådan och få olika spridningspunkter. Framöver kan du placera två lådor till ovanpå dessa och få akustisk hantering båda i rumsbredd och rumshöjd (om du kan då elemeten1/4 från sidoväggar respektive takhöjd).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-09 20:56

Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-03-09 21:02

Bra gammalt Isidor-inlägg och tråd på faktiskt (kanske har har länkats till redan ?): viewtopic.php?p=47613#p47613

Flera små portar med samma totalarea som 1 större klarar av högre luftflödeshastighet och därmed transport av luftvolym före det börjar bli turbulens, kompression och "puffar". Du kan dra på högre "volym" i rummet, före porten överbelastas och det börjar låta illa pga kompression i porten.

Googla "Reynolds number" så hittar du tex nedanstående bild. Röda siffror visar när turbulens börjar. 4 st 4"-rör har tillsammans samma totalarea som 1 st 8"-rör men hastigheten V genom röret kan tillåtas bli cirkus dubbelt så hög före det blir turbulens (700 fot/minut mot 300 fot / minut).

Bild

En annan bild på laminärt och turbulent flöde. En cigg i ett askfat, nära ciggen, -smal rökstrimma med laminärt flöde och hög hastighet, en bit upp har arean på rökplymen blivit större och flödeshastigheten minskat men vartefter med ökande area och trots minskad hastighet övergår laminärt flöde till turbulent flöde.

Bild

(Mängden rök/tidsenhet är konstant här hela tiden, fördelad över olika tvärsnittsareor med olika luftflödeshastighet, där flödet går från laminärt till turbulent.)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-10 00:02

Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?

Kapacitetsmässigt är jag mer än övertygad om att du kommer bli nöjd - såvida du inte är helt tokig - men många på det här forumet tenderar att vara det :D
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-10 00:24

Rishna skrev:Jag har inte tänkt mig att bygga fler lådor än två av flera skäl och jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med "good enough". Jag har full förståelse för att det inte bara är att förlita sig på simuleringar i program och att det krävs empiri för att komma fram till en optimal konfiguration för de aktuella elementen, men hur pass mycket kan praktiken avvika från teorin? Hur nära verkligheten ligger beräkningarna i program som t.ex. WinISD och Basta om man bara tar hänsyn till det aktuella elementets egenskaper i en given resonanslåda?

Basta ligger ganska nära i simulering mot verklighet ,Winisd simulerar utan moff i lådan och det brukar skilja i mellan dom programmen.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-10 07:36

boom skrev:

Basta ligger ganska nära i simulering mot verklighet ,Winisd simulerar utan moff i lådan och det brukar skilja i mellan dom programmen.

Hmm...det är som så att jag inte begriper mig på Basta och därför simulerar jag i WinISD. Jag har inte det tekniska kunnande många av er andra har här i forumet så jag missar antagligen någon vital variabel i programmet när jag fyller i diverse värden. Hur som helst har jag tänkt mig att ha porös polyestervadd i lådan motsvarande c:a 1/4 till 1/3 av volymen men inte mer då jag har för mig att det inte behövs så mycket "moff" i BR-lådor. Rimligen borde "moff" medföra att lådan upplevs som något större av elementet.

Idag ska jag jaga efter 70 mm papprör på kontoret men jag är samtidigt mycket intresserad av slitsportens egenskaper. När jag googlar på "slot port" får jag massor med bilder på lådor av olika slag och jag tycker mig skönja en gemensam nämnare; portarna är vinklade 90 grader inuti lådan och följer lådväggarna. Det känns spontant fel att inte ha en rak port med god marginal till innerväggarna, eller är jag ute och cyklar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-10 10:51

Polyester vad kan du skippa den har dålig dämp förmåga .
viewtopic.php?f=10&t=40658

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-10 15:19

Rishna skrev:
boom skrev: När jag googlar på "slot port" får jag massor med bilder på lådor av olika slag och jag tycker mig skönja en gemensam nämnare; portarna är vinklade 90 grader inuti lådan och följer lådväggarna. Det känns spontant fel att inte ha en rak port med god marginal till innerväggarna, eller är jag ute och cyklar?

Det är du inte, porten bör vara rak.

På det här forumet hittar du lösningar, du behöver inte gå över ån för vatten.

Här har du en variant, byggd av paa:
viewtopic.php?f=21&t=11385

Men som han nämnt finns en hel del att läsa här, länkade bara snabbt till hans tävlingsbidrag i forumets tävling.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-10 16:07

Rishna skrev:
boom skrev:

Hmm...det är som så att jag inte begriper mig på Basta och därför simulerar jag i WinISD. Jag har inte det tekniska kunnande många av er andra har här i forumet så jag missar antagligen någon vital variabel i programmet när jag fyller i diverse värden. Hur som helst har jag tänkt mig att ha porös polyestervadd i lådan motsvarande c:a 1/4 till 1/3 av volymen men inte mer då jag har för mig att det inte behövs så mycket "moff" i BR-lådor. Rimligen borde "moff" medföra att lådan upplevs som något större av elementet.

Idag ska jag jaga efter 70 mm papprör på kontoret men jag är samtidigt mycket intresserad av slitsportens egenskaper. När jag googlar på "slot port" får jag massor med bilder på lådor av olika slag och jag tycker mig skönja en gemensam nämnare; portarna är vinklade 90 grader inuti lådan och följer lådväggarna. Det känns spontant fel att inte ha en rak port med god marginal till innerväggarna, eller är jag ute och cyklar?

räknade lite på slot porten och då på 120 liter i lådvolym den porten blir över metern lång .

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-10 17:19

Tips från Coachen (Obs! Jag tillhör den "ironiska" generationen. Till och med mina citattecken är ironiska.)

1. För mig är elementet för dyrt för att inte bygga en provlåda.
2. Att bygga slitsport är bara vettigt om inte samma resultat går att uppnå med runda portar - slitsportar är undantaget även om de just nu verkar populära på faktiskt.se. Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt. Runda portar typ DLS-porten är mycket enklare att experimentera med.
3. Booms första simuleringar ger mindre tillskott från basreflexen än vad som är möjligt eftersom porten är underdimensionerad. Elementet har storsignalparametrar som i det närmaste är att likna vid Inos 12"-element och är ett djävla monster. Jag skulle tro att för "typisk" basflexavstämning krävs i alla fall 2 st portar på 10 cm i diameter om det är kapacitet man är ute efter och inte bara tonkurva. Använd ca 10 m/s i portarna som ett riktvärde för max lufthastighet (Isidors slutsatser för en cirkulär port 10 cm i diameter). Då märker man att några 18 Hz är det svårt att stämma av vid - portarna blir för långa.
4. För att få rätt lådstorlek för basreflex i Basta så sätts viso till 33%. Eller så skiter man i det och ser lådvolymen för vad det är - akustisk volym. När man sedan bygger räknar man sedan ut rätt mekanisk volym genom att dela med ca 1,13 (Ingvar Öhmans empiriskt framräknade konstant för en "praktik halvdämpad låda")
5. Om man tillför dämpmaterial, t.ex. mineralull, sjunker q-värde för element och låda. Detta går inte att räkna ut i Basta. Man kan prova lite genom att tjuvkoppla lite i programmet, t.ex. genom att labba med det mekaniska q-värdet för elementet och sänka q-värdet på lådan. Problemet är bara att det inte finns någon klar information om vilka värden som gäller. Ska det bli bra måste man mäta. Det blir inte jätteskillnad, men kanske lite.
6. Kul projekt! Äntligen!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-10 18:27

DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...

?
Kan du utveckla det där?

Vet inte om min hjärna redan gått på helgledigt men de "förluster" du nämner, är de inte en funktion av turbulens?

Vid samma tvärsnittsarea skjuter "Reynold" i höjden snabbare på ett runt rör jmf med en slits, det är ju därför den är "tåligare".
.....

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-10 19:02

AndersD skrev:
DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...

?
Kan du utveckla det där?

Vet inte om min hjärna redan gått på helgledigt men de "förluster" du nämner, är de inte en funktion av turbulens?

Vid samma tvärsnittsarea skjuter "Reynold" i höjden snabbare på ett runt rör jmf med en slits, det är ju därför den är "tåligare".

Man lever inte av Reynoldstal allena. Under det kritiska Reynoldstalet antas flödet röra sig laminärt. Eftersom en slitsport får större omkrets för ett en given tvärsnittsarea så blir friktionsförlusterna större under den kritiska punkt där flödet blir turbulent. Tänk yta. En rund form har alltid minsta möjliga omkrets i förhållande till ytan och därför lägre friktionsförluster. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto svårare har turbulensen att utvecklas eftersom Reynoldstalet påverkas mycket av det minsta måttet i porten. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto högre blir förlusterna när flödet är laminärt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-10 19:45

Nu är det uppsågat och klart. Innervolym c:a 120-125 liter, avst. till c:a 22-23 Hz, 2 portar med 79 mm diameter som ska rundas ordentligt både ut- och invändigt för att undvika turbulens runt mynningarna (avstånd till bakre lådvägg 1,5 x diametern (c:a 110-120 mm.). Lådmaterial 19 mm. MDF. Ordentlig invändig stagning utlovas, samt bilder, så fort jag klurat ut hur jag ska göra med "Forumbilder".

Jag tror det här kommer att bli skitbra! :wink:

Nu har jag satt Fan i båten så jag får allt ro honom iland. Om inte annat går det att bygga fler lådor med tiden om jag nu mot förmodan inte skulle bli nöjd med dessa.

Häng med på resan som börjar imorgon medelst limning och ihopsättning av skivorna :D

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-10 20:19

Nu ska vi se om jag lyckas lägga upp några bilder. Har aldrig gjort det förut :|

Lite bilder på element, material och verktyg :wink:

*Övar..., bilder återkommer snart...*

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-10 20:50

Kul att du jobbar på.
Om du inte har möjlighet att mäta själv, så ta hjälp att mäta vid basporten, så det inte ser ut så här (röd kurva).
Bild

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-10 21:00

Jag vet inte riktigt vad din bild föreställer men jag har räknat ganska noga på portarna. Med två så pass stora portar som jag valt ska det inte bli några bekymmer med turbulens förrän vid mycket stora effektuttag, om ens då, enligt WinISD. Oavsett är det lite trial and error eftersom jag är bättre på språk än på högtalarkonstruktion :wink:

Nöjd kommer jag säkert att bli i alla fall :D

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-10 21:03

Provar med en bild...

Bild

Nu så!! :P
Senast redigerad av Rishna 2017-03-10 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2017-03-10 21:11

Hej! Najs projekt. Angående bilderna så har du lagt till en extra img tagg. Prova att ta bort den så syns bilderna i forat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-11 01:29

Rishna skrev:Provar med en bild...

[ Bild ]

Nu så!! :P

Prova med slutet först innan du bestämmer dig för vilken låd typ du skall ha .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-11 09:59

DQ-20 skrev:
AndersD skrev:

?
Kan du utveckla det där?

Man lever inte av Reynoldstal allena. Under det kritiska Reynoldstalet antas flödet röra sig laminärt. Eftersom en slitsport får större omkrets för ett en given tvärsnittsarea så blir friktionsförlusterna större under den kritiska punkt där flödet blir turbulent. Tänk yta. En rund form har alltid minsta möjliga omkrets i förhållande till ytan och därför lägre friktionsförluster. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto svårare har turbulensen att utvecklas eftersom Reynoldstalet påverkas mycket av det minsta måttet i porten. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto högre blir förlusterna när flödet är laminärt.

/DQ-20

Tack!
Får nog gräva fram mina gamla excelblad och titta lite närmare på tryckfallsresultaten, känns lite som det blir distorsion vs output.
Väldigt intressant.......men en topic för en ny tråd nån gång kanske.
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-11 10:26

Bygger inte alla slitsport i form av phon-tratt med svanteslits nuförtiden? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-11 10:37

Man slits mellan hopp och förtvivlan :-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-11 12:50

AndersD skrev:Får nog gräva fram mina gamla excelblad och titta lite närmare på tryckfallsresultaten, känns lite som det blir distorsion vs output.
Väldigt intressant.......men en topic för en ny tråd nån gång kanske.

Ja, det beror på vilken man tittar på och hur man kan dimensionera. Om småsignalparametrarna tillåter så finns det ingen anledning att använda slitsport annat än om en rund port inte passar pga av andra aspekter för låddesignen. Slitsporten har högre förluster för ett givet tvärsnitt och ger därmed lägre output men "tål" samtidigt högre lufthastigheter och ibland kanske det är det som behövs. Det gäller flera projekt på faktiskt.se där jag kanske kan tycka att man tagit till slitsport för att elementet egentligen inte passat för basreflex "in the first place". Eller bara på kul. Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt. Jag *gissar* det är så som Inos konstruktioner är beräknade.

/DQ-20

PS. Till slitsportar räknar jag bara sådan portar som har en ganska extrem formfaktor. Att en port är rektangulär gör den inte automatiskt till en slitsport. DS
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-11 16:18

DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.

/DQ-20

När porten ger upp blir dämpningen av elementets rörelser sämre, inte bättre. Dvs elementet måste slå längre när inte porten längre fungerar som den ska.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-11 16:57

isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten. D är alltså diametern på den runda porten. Dvs ska en 100mm rund port ersättas ev en slitsport måste höjden vara mindre än 21,7mm.

D=100mm ger 78,5cm2. Slitsporten kan då vara 2,17x36 cm i sin smalaste form.
D=70 ger 38,5cm2. H=70/4,6=15,2, dvs slitsporten kan då vara 1,52x25,3 cm.

Jag vet inte vid vilken höjd porten blir för smal.

I vilket fall så har ju TS valt en port på 70mm. Om vi antar 10 m/s för en 100mm port och 20 m/s för en 50mm port så borde en 70mm port klara 14,2 m/s. Enligt basta så är ger två 70mm portar och avstämning 22 Hz ca 4 dB mindre maximal output jämfört med tre portar.
Jag kan nog tycka att 2x70 är lite snålt. 3x70 verkar vettigare och det borde fortfarande gå att få plats då rören blir ca 530mm långa.

2x70 ger enligt programmet ca 111 dB/20 Hz (med room gain) för en låda så det är ju ganska mycket ändå. Men det beror ju på hur högt TS tänkt spela förstås. Det verkar ju gå att nå 85 dB +20 dB headroom ändå. Dock är ju +1 kanalen 10 dB högre så 95 +10 dB är ju ett mål då. Med två lådor i rum är det ju uppnått då kan ju tyckas.

Jag hade nog byggt en testlåda för att utvärdera alternativen. En enkelt låda i 19mm spånskiva och ett flaggstag går ju ganska snabbt att slänga ihop och kostar i princip inget.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-11 18:41

Det blir 2x80 mm portar :wink: och jag har hållit på med första lådan sedan 07:30 imorse. Det är ett jäkla slit att sticksåga, raspa, slipa och limma. Bilder kommer snart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-11 21:50

Rishna skrev:Det blir 2x80 mm portar :wink: och jag har hållit på med första lådan sedan 07:30 imorse. Det är ett jäkla slit att sticksåga, raspa, slipa och limma. Bilder kommer snart.

Intressant, Fukdist har en 70mm port för en 6.5" som har bråkdel av pumpvolymen (Vd).

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-11 22:10

Det skulle bli svårt att få plats med större rör än de jag har. Då skulle lådan få ändamålsenliga men inte särskilt estetiskt tilltalande proportioner. Om jag inte räknat alldeles uppåt väggarna ska jag klara mig långt med mina 80 mm. rör. Det ska till en hel del innan de ger upp och så starkt kommer jag inte att spela i närheten av då jag bor i lägenhet och har grannar med småbarn.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-11 22:35

Rishna skrev:Det skulle bli svårt att få plats med större rör än de jag har. Då skulle lådan få ändamålsenliga men inte särskilt estetiskt tilltalande proportioner. Om jag inte räknat alldeles uppåt väggarna ska jag klara mig långt med mina 80 mm. rör. Det ska till en hel del innan de ger upp och så starkt kommer jag inte att spela i närheten av då jag bor i lägenhet och har grannar med småbarn.

Jag tycker att det är bra att du testar, vad än resultatet blir kommer du att lära dig något. Med den portarean skulle du nog kunna få liknande prestanda med ett mindre/sämre/billigare element. Så, vad jag tror att jag försöker säga är att du har ett väldigt fint element som förtjänar en ansträngning i att försöka få ut så mycket som möjligt av elementets potential.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-11 23:53

Alltså, 2x80mm är bättre än en styck 100mm. Bara så det inte finns någon som tror annat.

Jag tror inte du kommer känna dig begränsad där.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-12 01:05

MagnusÖstberg skrev:Alltså, 2x80mm är bättre än en styck 100mm. Bara så det inte finns någon som tror annat.

Jag tror inte du kommer känna dig begränsad där.

följd frågan är dom 80 utvändigt eller invändigt!

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 08:57

De båda rören är 80 mm invändigt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-12 10:26

Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.

20Hz= 601.5mm
21 = 545.6mm
22 = 497.1mm
23 = 454.9mm
Och det är st längden basserat på 10% moff i lådan, mer moff i lådan kortare rör.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 10:44

boom skrev:
Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.

20Hz= 601.5mm
21 = 545.6mm
22 = 497.1mm
23 = 454.9mm
Och det är st längden basserat på 10% moff i lådan, mer moff i lådan kortare rör.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ange längder eller följa längder sådär exakt eftersom de teoretiska längderna (uträknat/simulerat) sällan träffar exakt rätt i praktiken. Detta för att man inte har den exakta volymenpå lådan, förluster i den, exakt densitet på moffet osv. Trattarna och dess radier på röret påverkar också vad den praktiska längden faktiskt blir.

Det bästa borde ju vara att mäta avstämningen när byggt lådan och sen justera portlängden tills det är rätt, med given/rätt mängd fluff i lådan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 10:54

Korrekt, men det där skall du nog läsa som utgångspunkter av boom och inte något annat.

Man bör söka lite på "svanteslits" och "phontratt" också när man har med portar att göra. Gäller att se över pipresonanserna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 13:05

paa skrev:
DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.

/DQ-20

När porten ger upp blir dämpningen av elementets rörelser sämre, inte bättre. Dvs elementet måste slå längre när inte porten längre fungerar som den ska.

Ja, jag vet, men jag tänker mig att det låter jävligare med ett distorderande element som driver en resonans än om ljudavstrålningen mest kommer från elementet själv.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 13:19

Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.

Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 14:00

Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.

Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.

/DQ-20

Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.

DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...

Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-12 14:06

AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.

DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...

Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?

Väldigt intressant det här.
Det är ju det jag har sagt länge.
Ett rör som belastar konrörelsen och styr den håller emot mycket längre.
Men varje gång jag framför den åsikten blir jag halshuggen.
Vem ska lyfta yxan idag tro?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 14:33

AndersD skrev:

Det är bättre att det låter illa än att elementet slår hårt i bottenplattan. Då får man ett tydligt besked att systemet är underdimensionerad utan att något går sönder.

Men man vill ju inte ha för stora marginaler så man inte kan utnyttja så mycket av elementens kapacitet, och inte så snäva marginaler att det kan braka åt helsike heller.

Så jag gör nog så att jag skiter i elegansen och dimensionerar så porten inte blir begränsande i en basmodul och räknar på det istället och känner jag att jag skulle hamna i gränslandet - så blir det fler moduler. Iallafall när det kommer till basmoduler.

I fullregister så är det nog så att tänket blir annorlunda.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 14:33

Perfector skrev:
AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Väldigt intressant det här.
Det är ju det jag har sagt länge.
Ett rör som belastar konrörelsen och styr den håller emot mycket längre.
Men varje gång jag framför den åsikten blir jag halshuggen.
Vem ska lyfta yxan idag tro?

Nu hade du nog otur när du tänkte......
Läs igen!
.....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 14:34

AndersD skrev:

Det är bättre att det låter illa än att elementet slår hårt i bottenplattan. Då får man ett tydligt besked att systemet är underdimensionerad utan att något går sönder.

Men man vill ju inte ha för stora marginaler så man inte kan utnyttja så mycket av elementens kapacitet, och inte så snäva marginaler att det kan braka åt helsike heller.

Så jag gör nog så att jag skiter i elegansen och dimensionerar så porten inte blir begränsande i en basmodul och räknar på det istället och känner jag att jag skulle hamna i gränslandet - så blir det fler moduler. Iallafall när det kommer till basmoduler.

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 14:39

MagnusÖstberg skrev:
AndersD skrev:

Nu är jag möjligtvis ännu mer konfunderad!
Du dimensionerar så det låter illa om porten tidigt och elementet skyddas av att man inte spelar starkare?
Eller menar du också att en överbelastad port dämpar konutslaget? (och på så sätt undviker islag i bottenplattan)
.....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 15:15

Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.

Men det skiter jag i när det gäller basmoduler. Ligger man så nära gränsen har man för få. Alltså dimensionerar jag för att porten aldrig blir begränsande - och ökar antalet istället.

Jag gillar mycket konarea och små konutslag, så jag begränsar hur starkt jag kan spela med antalet basmoduler hellre än inbyggda begränsningar i varje enskild modul och tillser att det finns tillräckligt headroom i systemet som helhet.

Klarare så?

(Den principen är ju inte riktigt tillgänglig i en ren 2-bägare så där kan porten få vara en begränsande faktor där ljudstyrkan som är möjlig att spela styrs av överstyrning av porten)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 15:32

MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.

Men det skiter jag i när det gäller basmoduler. Ligger man så nära gränsen har man för få. Alltså dimensionerar jag för att porten aldrig blir begränsande - och ökar antalet istället.

Jag gillar mycket konarea och små konutslag, så jag begränsar hur starkt jag kan spela med antalet basmoduler hellre än inbyggda begränsningar i varje enskild modul och tillser att det finns tillräckligt headroom i systemet som helhet.

Klarare så?

(Den principen är ju inte riktigt tillgänglig i en ren 2-bägare så där kan porten få vara en begränsande faktor där ljudstyrkan som är möjlig att spela styrs av överstyrning av porten)

Tack, glasklart!
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-12 15:57

MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.

När porten ger upp så går elementet fortare i ändlägena, och det blir och låter som det är elementet som ger upp. Om det är elegant vet jag inte?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-12 17:59

Jag tror att jag nog skulle välja att dimensionera så att porten inte ger upp innan elementet. Det beror i och för sig på om det finns snäva begränsningar gällande baslådans storlek/volym/utseende.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 18:38

Precis, ibland får den bästa porten inte plats...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 21:14

Lite bilder från helgens slit...

Rörigt på balkongen men riktigt kanonväder :D

Bild

Rörkapning.

Bild

Hantelpress :wink:

Bild

Lånade hem några ordentliga limknektar från jobbet.

Bild

Lite dålig vinkel men ändå, ser väl inte så tokigt ut i ofärdig låda?

Bild

Slipade och klara för målning

Bild

/Fredrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-12 22:02

väldigt vackert arbetade.
Det blir nog jättebra både utseende och ljudmässigt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 22:11

paa skrev:

När porten ger upp så går elementet fortare i ändlägena, och det blir och låter som det är elementet som ger upp. Om det är elegant vet jag inte?

Före och före. Lite före, ungefär samtidigt som elementet ger upp mekaniskt. Då SKA det låta förjävligt från elementet. De portar som Rishna har misstänker jag kommer ge upp påtagligt tidigare än elementet. Är man auktoritetstroende kan man ju jämföra med portarna på Profundus Y. Å andra sidan - är det svårt att nå rätt tonkurva med större portar så är det ju inte mycket att be för.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 22:13

Rishna skrev:Lite bilder från helgens slit...

Snyggt! Jag känner avundssjukan stiga med oroväckande hastighet. Gäller både projekt som hantverk.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-12 22:16

Verkligen fint. I synnerhet portarnas infästning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 22:23

Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!

Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...

Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?
.....

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 23:07

AndersD skrev:Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!

Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...

Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?

Nej för fasiken! Här byggs bara två lådor och det kommer bli hur bra som helst :wink:. Skulle det bli att jag flyttar till större inom en inte alltför avlägsen framtid kan jag alltid bygga ett par lite mer kapabla lådor. Jag tror dock inte att dessa skäms för sig på något vis, åtminstone inte förrän jag spelar riktigt starkt vilket jag inte har planer på.

Har någon tips på vettigt slutsteg att driva dem med så småningom? Jag sålde mitt fina gamla Nad 2200 i ett svagt ögonblick och det hade jag behövt nu :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-12 23:16

har du räknat med stagnigen då den ser ut som i värsta faktiskt laget.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 23:43

Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-13 00:11

Rishna skrev:Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?

Kör du med polyestervadd spelar det inte så stor roll eftersom det inte dämpar särskilt mycket. Använder man fyllnadsmaterial som verkligen dämpar (skum eller mineralull) blir det mer kritiskt. Polyestervadd är dock bra på "få lådan att verka större". Räkna med ca 10-13% större än den mekaniska volymen. Håll det borta från portöppningarna, lämna en spalt mellan vadd och element, i synnerhet om det är bakventilerat, och låt det finnas en fri gång mellan element och den del av lådan där de inre portmynningarna befinner sig.

Om avstämningen blir 23 Hz är det bara ren tur. Portlängder är notoriskt svåra att bestämma. Jag skulle nog i alla fall mäta impedanskurvan efteråt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 03:13

Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.

Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-13 07:49

Nusse skrev:Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.

Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Jo, tanken fanns där från början men jag har inte tillgång till fräs. Det blir också lättare att lyfta ur elementen ur lådorna vid behov om de inte är försänkta. Men... jag håller med dig om att det är snyggare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 09:19

Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.

Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.

Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
.....

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 09:28

AndersD skrev:
Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.

Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.

Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!

Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz 8)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 09:43

Nusse skrev:
AndersD skrev:

Och om den blir 15Hz?

Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz 8)

Och om längden på rören är tagna direkt ur ett simuleringsprogram gissar jag på 15Hz 8)

hittade doglas tråd......
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=55709&full=1
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-03-13 10:01

Att basera en basreflexlådas avstämning enbart efter simulering är en stor risk. Det skulle jag aldrig göra. Min erfarenhet är att det aldrig stämmer. Det enda säkra är att mäta. Jag håller tummarna för att du har tur och att det stämmer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 10:08

Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-13 10:10

skulle avstämningen hamna lägre så är det nog inte hela världen. 15 Hz istället för 22 Hz ger -5 dB maximal output vid 30 Hz, vid 20 Hz är det lika medan det är +10 dB vid 15 Hz. Enligt Basta alltså.
Men kurvan blir ju flackare så utan EQ kan det ju upplevas basfattigare. Nivån vid 20 Hz ligger -5dB enligt simuleringen. Men den upplevda skillnaden beror ju på rummet och den EQ som används.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 10:16

Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!

Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-13 10:42

AndersD skrev:
Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!

Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......

Min simulering visar en väldigt bra grupplöptid (20 ms) vid 15 Hz avstämning. Ganska likt en sluten låda i avrullning. Ganska bra till rum med påtagligt rumsstöd. Ger rummet mindre stöd så kan det kanske uppfattas basfattigt utan någon EQ pålagt.
Är rumsstödet så dåligt att frekvenser under 20 Hz knappt finns, ja då är det ju en mycket sämre lösning förstås. I det fallet är ju den extra effekttåligheten under 20 Hz inte speciellt användbar.

För mig och mitt rum hade jag dock gått på en lägre avstämning (typ 15-18 Hz).
Senast redigerad av Kraniet 2017-03-13 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-13 10:51

Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad :wink:

Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet? En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:23

Rishna skrev:Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad :wink:

30 mil ToR för mig tyvärr. Förhoppningsvis finns det någon mer närboende faktisian med mätutrustning......

Kraniet visar ju att grupplöptiden förmodligen inte blir problematisk och då återstår bara att det kan bli lite dålig output runt 25-30Hz. Detta kan ju lösas med lite EQ om behovet uppstår.

Hoppas att jag inte låtit negativ med mina påståenden.
Tycker bara att du har väldigt fina drivers och du har byggt en låda som adresserar mycket av problematiken som många glömmer. Två rör istället för ett är bättre med tanke på portkapaciteten och dessutom har du placerat portarna klokt, långt från driver och långt från varandra. Vore synd om allt detta jobb inte utnyttjades till fullo pga en felaktig avstämning.

Men, vi vet ju inte vad resultatet blir än och vi håller tummarna för att det blir riktigt bra!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:38

Rishna skrev:...En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?

Jo, så har jag också uppfattat det och så räknar nog de flesta simuleringsprogram.

Rishna skrev:Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet?

Jag passar frågan men hoppas någon kunnig kan förklara.
Mina upptäckter (under snart tio år och kanske 50-60 konstruktioner) är att stora lådor och grova rör gör att simuleringarna stämmer sämre.

Ett exempel är ett par trädgårdshögtalare jag byggde. Volym cirka 150 liter och ett reflexrör med en diameter på 100mm, avstämningsfrekvens ca 25Hz.
För att landa på 25Hz i detta fallet fick portarna vara ca 25% av vad simuleringsutfallet visade.

Ett annat exempel är mina skrivbordshögtalare, 3 l, 20mm rör och avstämning vid 55Hz. Här prickade jag nästan, cirka 80% av längden jmf med simuleringarna.

En gemensam faktor är dock att rören alltid blir längre när man simulerar jmf med verkligheten.
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-13 11:41

Ja att simulera resonansfrekvensen verkar inte vara helt trivialt. Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Jag har samma erfarenhet som AndersD att rören i praktiken kan bli betydlgit kortare än vad simuleringarna visade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:46

AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Precis!

Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-13 11:51

AndersD skrev:
AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Precis!

Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir

Säkerligen och avstånd till angränsande ytor. Om röret ligger nära en vägg så blir garanterat den effektiva längden påverkad jämfört med om röret mynnar ut i frifält.

Fråga mig dock inte hur man skall kunna räkna på alla dessa parametrar. Att många saker påverkar är uppenbart, men hur vet jag inte riktig. Som jag förstått det så är det prototyplådor och/eller ombyggnad som gäller för att konstruera en bra helmholtz. Slutna lådor kan nästan vem som helst bygga bra, men portade är tyvärr betydligt mer komplicerade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 11:56

+1

Och detta har vi haft uppe i flera trådar tidigare. Troels Gravesen har gjort mätningar som visar på att verklig portlängd ofta hamnar på ca 70% av simulerad längd. Min erfarenhet är exakt densamma. Här är länk till Troels laborationer:

http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Dessutom är det ju en stor tillfredsställelse att faktiskt mäta upp och se hur lådan presterar/beter sig (även om man är nöjd med ljudet).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-13 14:02

Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

:-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-13 14:17

darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

Jag får inte ihop det där riktigt.. ;)

Hoppas får vi nog göra, men det är nog troligt att det blir lite lägre avstämning än tänkt och möjligen lite mer flås än vad som skulle vara önskvärt. Å andra sidan är det mycket bättre än många kommersiella subbar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-13 14:22

Cortado skrev:
darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

Jag får inte ihop det där riktigt.. ;)

Hoppas får vi nog göra, men det är nog troligt att det blir lite lägre avstämning än tänkt och möjligen lite mer flås än vad som skulle vara önskvärt. Å andra sidan är det mycket bättre än många kommersiella subbar.

Ah, jo, det går ihop om du tänker in ett "åtminstone" på lämpliga platser!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-14 18:07

Nu börjar det närma sig :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-14 18:40

Rishna skrev:Nu börjar det närma sig :wink:

[ Bild ]

2 värdiga representanter för svenska uggleholkföreningen :-)
Riktigt snyggt arbete åxå.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 11:25

Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-03-15 12:21

Spännande!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-15 16:10

Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

kan du göra en film rulle med en papp bit fast tejpad vid porten så man kan se hur mycket det fladrar. :)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 18:30

boom skrev:
Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

kan du göra en film rulle med en papp bit fast tejpad vid porten så man kan se hur mycket det fladrar. :)

Njae, jag vågar nog inte göra det :wink:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-15 19:22

Rishna skrev:Nu börjar det närma sig :wink:

[ Bild ]

Här går det framåt! Nog många här som är förvånade över- eller avundas din byggtakt!

Till och med lådorna ser förvånade ut. :mrgreen:
.....

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 22:40

Nu är högtalarna färdiga att spelas med och det återstår bara att leta reda på ett lämpligt slutsteg till dem. Låter gör de i alla fall om jag kopplar dem till min Denon-receiver och lyssnar på diverse lågfrekventa sinustoner (på modest volym bör påpekas) och de tycks spela djupt och fint. Frågan är nu hur väl de stämmer överens med mina simuleringar och om portarna klarar sig :?. Det har höjts många varningens finger här i tråden rörande just den variabeln.

Jag tänkte använda de två överblivna "surround back"-slutstegen i min Denon 3806 så länge i väntan på slutsteg men det gick tyvärr inte att lösa. Någon som lyckats med detta?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-15 22:44

Nu var det länge sedan jag gjorde mig av med min 3806. Fast finns det inte nån meny som heter poweramp assign?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-16 00:11

Kanske kanske kan du få ut zone 2 på dessa slutstegs kanaler :wink:

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-16 07:57

Jo, det finns "P. Amp Assign" under inställningar.

Det verkar vara lite lurigt det där med "Zone 2". Jag har kommit så långt att jag kan välja källa till de nämnda slutstegen och spela. Volymen reglerar jag med fjärrkontrollen oberoende av "Master volume" så att säga. Därifrån till att få "Sub woofer"-utgången till att spela har jag inte lyckats med ännu. Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2". Andra har lyckats så nog sjutton ska jag också klara det. Jag ska snoka vidare ikväll efter jobbet.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-03-16 08:23

Härlig byggtakt!
du måste höja zon2 volymen rejält, lfe ut har ju 10 extra db i headroom du måste kompensera för bla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-16 08:32

Rishna skrev:Jo, det finns "P. Amp Assign" under inställningar.

Det verkar vara lite lurigt det där med "Zone 2". Jag har kommit så långt att jag kan välja källa till de nämnda slutstegen och spela. Volymen reglerar jag med fjärrkontrollen oberoende av "Master volume" så att säga. Därifrån till att få "Sub woofer"-utgången till att spela har jag inte lyckats med ännu. Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2". Andra har lyckats så nog sjutton ska jag också klara det. Jag ska snoka vidare ikväll efter jobbet.

Zone 2 undra om den skulle ha separatslutsteg för att fungera.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-16 13:26

Rishna skrev:Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2".
Jo just det. Kanske är det det faktum att detta måste göras via kabel, som du missat. Jag har aldrig hört talas om en hembioförstärkare som direkt kan använda inbyggda slutsteg till subkanalen.

//Michael

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-16 13:34

Har nog lite att pyssla med ikväll :wink:

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-16 20:37

Ingen som kan låna dig ett slutsteg? Bor du i Skåne?

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-17 07:47

Nusse skrev:Ingen som kan låna dig ett slutsteg? Bor du i Skåne?

Jag bor i Halmstad och jakten på slutsteg är inledd på allvar så det ska nog rassla till snart. Frågan är vilket jag ska välja, har hört gott om flera olika slutsteg. Nad C275BEE t.ex., eller Rotels lite nyare modeller. Äldre slutsteg kan också fungera bra men hur är det med driftsäkerheten efter sisådär 15-20 år? Mitt gamla Nad 2200 fungerade oklanderligt efter byte av reläer men man har hört skräckhistorier också om hur äldre förstärkare med kraft gett upp i sot och dragit med sig talspolarna i avgrunden.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-17 09:36

Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-17 10:28

Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.

Jag tänker ungefär som du, att det inte behövs några monstersteg till de aktuella basmodulerna. Jag har eventuellt ett äldre Nad-slutsteg på gång, ett 216. Det borde räcka mer än väl till ändamålet.

Någon som har ris och ros om nämnda slutsteg?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-17 11:05

Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm. :-(

Länk: viewtopic.php?t=25384
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-03-17 11:16

schmutziger skrev:du måste höja zon2 volymen rejält, lfe ut har ju 10 extra db i headroom du måste kompensera för bla.

?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-17 11:23

Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.

Effekterna är ju också angivna för aktuell impedans vid de olika frekvenserna.
Det är alltså ca 80 W och 130W peak i 8 ohm. alltså 25 V och 32 V ungefär.

Så ett NAD 216 borde fungera utmärkt. Men ett gratis diy-steg är väl inte helt dumt heller :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 09:43

bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm. :-(

Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men 216 är inhandlat. Det ska bli mycket spännande att koppla in basarna och lyssna på riktigt! Bilder samt lyssningsintryck kommer under dagen :D .

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-18 10:05

Rishna skrev:
bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men 216 är inhandlat. Det ska bli mycket spännande att koppla in basarna och lyssna på riktigt! Bilder samt lyssningsintryck kommer under dagen :D .

Spännande!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 11:57

Så där ja! Nu spelar allt som det ska och det låter riktigt bra! Basen är tight, djup och stark utan att det flåsar ur portarna. Till och med när jag drar på så det rör sig runt om i lägenheten är konrörelserna knappt skönjbara och luftflödet svagt i rören. Detta är riktigt kul!

Nad 216 i bara mässingen efter försiktig invändig rengöring då det låg en hel del damm i henne:

Bild

Bild

Funktionskontroll med hemmabyggda surrar utifall att:

Bild

Hela systemet:

Bild

Bild

Nu återstår mååånga sköööna timmar med bra musik och film :P , och givetvis går det bra att komma förbi på en fika och lyssna om vägarna leder förbi Halmstad :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-18 12:28

Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 12:54

Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?

Sånt där begriper jag mig inte på men det skulle säkert bli kanon! :D Jag är inte kvalificerad inom området elektroteknik utan håller mig till hemmasnickeri :wink: .

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-18 15:41

Snabbt jobbat och snyggt blev det också. Det verkar ju tom låta bra :D
Vore lite spännande om du kan få till en impedansmätning så vi alla får lite sinnesro ang avstämningen :wink:

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 16:22

Nusse skrev:Snabbt jobbat och snyggt blev det också. Det verkar ju tom låta bra :D
Vore lite spännande om du kan få till en impedansmätning så vi alla får lite sinnesro ang avstämningen :wink:

Ja, det skulle vara om någon med utrustning och kunskap hade vägarna förbi Halmstad endera dagen. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-18 17:05

Rishna skrev:
Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?

Sånt där begriper jag mig inte på men det skulle säkert bli kanon! :D Jag är inte kvalificerad inom området elektroteknik utan håller mig till hemmasnickeri :wink: .

inga fel på dom om man ser uppifrån .

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 10:46

Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-19 20:33

Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...

har samma problem med mitt nad/steg. det är utgångsreläerna som är kaput :(
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 20:37

Kraniet skrev:
Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-20 09:38

Rishna skrev:
Kraniet skrev:

Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.

jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik.. :)

Det var conrad jag beställde från

edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-20 09:56

Kraniet skrev:
Rishna skrev:
Kraniet skrev:

jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik.. :)

edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O

En tanke som slår mig är att det borde finnas elektroniska dito som inte har rörliga delar.
Möjligen kan man söka efter sån'a och se om det går att konvertera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-20 09:56

Kraniet skrev:Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O

Det kan vara exakt samma reläer... NAD och Proton samkörde ju en gång i tiden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-20 11:09

Kraniet skrev:
Rishna skrev:
Kraniet skrev:

Jag har haft ett Nad 2200 som jag bytte relän på. Jag fick två nya, identiska med de som satt i steget sedan nytt, skickade till mig från Hifi-klubben i Danmark. Den enda skillnaden var färgen då de nya var svarta. De tog inte ens betalt för dem :D . Sen fungerade slutsteget perfekt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-22 22:59

Wow, vilken service. 8O
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till DIY-forum