Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Rummet är 392x760. Så idén med dem liggande funkar inte. Och om det är meningen de skall spela framåt och bakåt (vilket jag inte visste, så funkar de nog inte alls.
Utrymme är inget hinder för god återgivning... och bor ensam, så något fans... eh... kjolstyg är inte heller i vägen.
n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.
Nattlorden skrev:n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.
Tror det borde räcka att förankra lådorna i väggen. Motriktade med elementkorg utåt faller på sin fulhet... trots allt skall det befinna sig i vardags-/finrummet.
n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!
Korgen inåt för båda
Nattlorden skrev:n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!
Korgen inåt för båda
Men då måste ju lådan sticka ut mycket från väggen... blir ju svårt att dämpa bort reflexer från något så stort... helst vill jag kunna integrera dem i bygget av dämpvägg.
n3mmr skrev:Nån gammal MoLT innehåller en beskrivning hur man placerar såna här dubbelelementslådor, snyggt.
Men, visst funkar det med enkelriktade. Skakar mer på höga nivåer, väl.
X X
X X
X X
X X
X X X X
X X X X
X X
X X
X X
X X
X X X X X X X X
X X
X X X X X X
Nattlorden skrev:Iofs ett intressant bygge, men för komplicerat för mig. Nej det får bli vanliga lådor.
Men vilket är eg. bäst?
X X X X
X X X X
Nattlorden skrev:Okej... skulle i så fall piP:arna hamna mellan basarna på varje sida? Liksom i skärningspunken mellan "basdiagonalerna"?
Magnuz skrev:Nattlorden skrev:...får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge".
Hmm... Frågan är om det inte vore bättre att ha mattan där högtalarna står. Har du förresten inte sofforna i "logedelen"?
Magnuz skrev:Aha, då gick det bättre att begripa. Normalt sett menar man väl dock med loge den del av rummet där man sitter när man lyssnar - i motsats till det ställe där högtalarna står.
jonasz skrev:Är det en Pioneer PD-S 06 med Legato Link man skymtar i racket?![]()
Haakan_W skrev:bygg nån ggn då!!
Haakan_W skrev:skulle inte låddan va 117L? bara göra låddan precis som du vill ha den
Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:skulle inte låddan va 117L? bara göra låddan precis som du vill ha den
snarare 468 då, väl? Inte alls säker på att det är okritiskt var element och sådant skall sitta. Dessutom vill jag gärna läsa artikeln innan jag bygger så jag vet mer om den - material, stagning, dämpmaterial osv.
Naqref™ skrev:Tipset som jag ger alla är att bygga den inofficiella modellen B1h istället. Ställer man två brevid varandra så får man en B2. Ställer man dem på varandra så får man en B2h och ställer man 4 st tillsammans så kan man få en B4!
Sanny_X skrev:Har du tänkt att ha basarna som stativ till piP?
Det tänkte jag först, sen kom jag på att vid ev. uppgradering (pi60 kanske) är det nog bättre att ha separata stativ.
'Mr_Ekan skrev:Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:sluta tveka nu!
Tweaka nu!
Nej, streaka!
Nattlorden skrev:Frågan är då hur pass mycket det stör funktionen att ändra formen på lådorna. Har fått för mig att 61cm bredd är ett fixmått med teknisk anledning, men jag skulle vilja bygga lådan lite högre och lite mindre i djupled, går det bra tror ni?
Nattlorden skrev:SD-fötter? Jag hade inte tänkt att ha dem "fristående", utan montera dem dikt mot golv och vägg... samt skruva fast dämpväggarna i dem. Funkar inte det?
PekkaJohansson skrev:Nattlorden skrev:SD-fötter? Jag hade inte tänkt att ha dem "fristående", utan montera dem dikt mot golv och vägg... samt skruva fast dämpväggarna i dem. Funkar inte det?
Aha, jag missade den detaljen...
Nattlorden skrev:Det som saknas nu är bult och islagsmutter (tror jag vill göra så istället för skruv, men vet inte var man kan köpa)
och tätningslist (som jag tyckte var smart på mina piP, så det "snor" jag).
Haakan_W skrev:kul att du plockat fram händerna ur rövas och det börjar hända saker
profbd skrev:varför ska du ha så många kan du inte sälja två lådor till mig?
så får vi lika många
Nattlorden skrev:profbd skrev:varför ska du ha så många kan du inte sälja två lådor till mig?
så får vi lika många
För sent nu... låddimensionerna är spikade för att det skall vara lagom till full takhöjd på fyra... (59cm/st -> 2.36, jag har 2.38 i takhöjd)
Haakan_W skrev:är sd fötterna inräknade då?
Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:är sd fötterna inräknade då?
Nej (eller ja), eftersom jag inte skall ha några SD-fötter. Däremot skall nog heltäckningsmatta in under. Skulle jag haft SD-fötter så hade det nog behövt sådana mellan basar och vägg också. Men nu tänker jag ställa modulerna dikt mot väggarna.
i skrev:Blir det inte en viss "skallerrisk" då ? Jag hade nog antingen haft SD-fötter mot golv och väggar eller också skruvat fast modulerna hårt mot väggarna (med många skruvar).
Nattlorden skrev:i skrev:Blir det inte en viss "skallerrisk" då ? Jag hade nog antingen haft SD-fötter mot golv och väggar eller också skruvat fast modulerna hårt mot väggarna (med många skruvar).
Mycket möjligt! Ett alternativ är att sätta dit sjok av gummi (typ det man köper på biltema för att skära ut packningar i. Men jag har inget principiellt emot att skruva fast dem - skall ju bygga dämpväggar sidanom också vad det lider.
Haakan_W skrev:är jag trög eller varför går det inte att montera allt då lådorna är lackerade å klara?
Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:är jag trög eller varför går det inte att montera allt då lådorna är lackerade å klara?
Du menar att jag skall in och klättra i färdigmonterad låda via basens hål för att löda på kontakterna och limma EKKn och knö i isoleringen?
Nej, det vill jag ha gjort innan jag sätter dit baffeln...
Haakan_W skrev:Nattlorden skrev:Du menar att jag skall in och klättra i färdigmonterad låda via basens hål för att löda på kontakterna och limma EKKn och knö i isoleringen?
Nej, det vill jag ha gjort innan jag sätter dit baffeln...
isoleringen måste ju inte vara där då du löder...så gjorde jag iaf å mina hål är bra mycket mindre än i dom där lådorna
Haakan_W skrev:klart det är...mina lådor är 57cm djupa å smalare å det gick utmärkt
paa skrev:Du kan väl löda fast kabeln i anslutningspanelen innan du skruvar fast den i lådan, och löda kabeln till elementet efter att allt annat är på plats, just innan du skruvar fast elementet. Så brukar man väl göra?
Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.Nattlorden skrev:paa skrev:Du kan väl löda fast kabeln i anslutningspanelen innan du skruvar fast den i lådan, och löda kabeln till elementet efter att allt annat är på plats, just innan du skruvar fast elementet. Så brukar man väl göra?
Men jag har ingen anslutningspanel... jag har enkelpinnar som skruvas in genom ett borrhål... går inte så bra att löda på förhand.
Martin skrev:Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.
Nattlorden skrev:Martin skrev:Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.
![]()
Det skall jag fundera över. Hade iofs tänkt att löda rakt på "pinnen", men det kanske är overkill.
(Ändrar dock inte faktumet att isoleringen måste knös in genom hålet i så fall... )
Kribban skrev:Hoppas att man får komma och hälsa på dig igen när du är klar![]()
profbd skrev:nattis jag fräste hälet för elemntet
det blir väldigt presist då en sticksåg fladrar och far åt alla håll
billiga fräsar kostar nästan gratis
borra ett hål fräs försänkningen för elementet fräs sedan hålet
profbd skrev:nattis jag fräste hälet för elemntet
det blir väldigt presist då en sticksåg fladrar och far åt alla håll
jonasp skrev:Kul att det händer grejor!![]()
Den största fördelen du har gentemot mig ligger inte antalet baselement. Utan i antalet närliggande grannar!![]()
![]()
Nattlorden skrev:Smaka på denna grabbar (från min flickvän ang. baslådebygget):
- Du får säg till om du vill ha hjälp. Du vill ju ha dina baslådor, hjälper dig allt jag kan naturligtvis.
Är hon sann, eller? *nyper mig i armen*
Kraniet skrev:du ljuger!![]()
Kraniet skrev:bor du i göteborg?
Nattlorden skrev:Då var den sista lådan limmad igår... dags för att stoppa i dämpmaterial och limma på första baffeln ikväll då.
Skönt med varje avklarat delmål.![]()
Behöver kunna få in bilen i garaget över helgen, så det är bra att de är klara så pass långt. Tur man har garage på jobb under tiden, men behöver mathandla och kanske köra någonstans med tjejen - så då får den komma hem ett tag.
paa skrev:Jag förstår inte riktigt den där bil-i-garagenojan, jag har ett dubbelgarage och två bilar, men dom har inte fått plats i garaget på många år nu...
profbd skrev:nattis sa du bil hade du inte en ford??
NNord skrev:Är du inte färdig ännu, fjuttigt..
NNord skrev:Är du inte färdig ännu, fjuttigt..
Kaffekoppen skrev:Oh, marknadsföringsavdelningen ligger helt klart före produktionsavdelningen
Kaffekoppen skrev:Det hjälper väl inte när det inte finns några högtalare att driva
(Det finns ju billigare tavlor att köpa)
Kaffekoppen skrev:*skrattar*...
(fast du har visst inte orkat måla svart så man slipper se MDF genom basreflexporten
Kaffekoppen skrev:IÖ har get sitt samtycke till denna kvalificerade moddning
Nattlorden skrev:Kaffekoppen skrev:IÖ har get sitt samtycke till denna kvalificerade moddning
Vilken sorts färg och hur många strykningar får man lägga på, med vilken pensel och i vilken riktning?
Kaffekoppen skrev:Tror han såg det som "anti-baffeln"
Tolkade dig så med... var ju med och hade tankar/ideer om piParnaNattlorden skrev:Kaffekoppen skrev:Tror han såg det som "anti-baffeln"
Njae... det gällde nog tidigare foto på piP där man såg inuti pga blixten...
(jag menade annars baksidan på lådan på utsidan)
Kaffekoppen skrev:Skall bli kul att höra ditt system. Hörs det till Stockholm (eller känns)...
Nwalmaer skrev:Mmmm, Loreena McKennit. Dante's Prayer Live... inte att leka med.
Vilket spår har åskan?
MKo skrev:vart har du beställt dina NHT 1259 ifrån o hur mycket fick du ge?
Antar att du tog 8 Ohmare, kollade in på Madisounds hemsida o undrar lite över verkningsgraden som är angiven till 89 dB för 4 Ohm resp. 86 dB för 8 Ohm, hur kommer det sig, någon som vet?
Nattlorden skrev:
Behöver hitta ett bra program att kunna visualisera innebyggprojektet i och testa lite olika möjligheter (på er).
paa skrev:Sketch up finns numera i gratisversion:
http://sketchup.google.com/product_suf.html
jonasp skrev:Nu får du skynda på så du blir klar innan projektet fyller 1 år den 17:e juni 2006!![]()
/Stress-Allan
Kaffekoppen skrev:Inte ens IÖ har det...vanlig heltäckningsmatta och lite snuttar utlagda.
Jag tycker du får kompromissa lite...det blir bra nog!
Kan förresten meddela att jag lyssnat på system med 8 NHT 1259 i drift och det är magiskt. Bygg klart, du ängrar dig aldrig!!
ps.. spöar dig i golf vilken dag som helst bara vi tar hänsyn till hcp
E skrev:Och vanlig matta ovanpå en luden matta som Ege Symphony skulle se
väldigt besynnerligt ut för icke-audiofila gäster.
Det finns mycket besynnerligt att titta på här i världen! Vad tusan är du
rädd för?
Kaffekoppen skrev:Inte ens IÖ har det...vanlig heltäckningsmatta och lite snuttar utlagda.
Kaffekoppen skrev:Nu händer det grejjer!!
Mr_Ekan skrev:Kul bygge detta. Med den kapacitet du kommer att få i basregistret framgent borde du nog hiva piP. Kanske satsa på pr18? Finishen ser tip top ut på modulerna.
paa skrev:Blir nog snart några till salu...
jonasp skrev:Du har ju förresten möjligheten att rotera dem 90 grader inåt och på så sätt dölja kabeldragningen helt...
PekkaJohansson skrev:...och dessutom få bättre stöd från hörnet. Trevlig färg, för övrigt!
Nattlorden skrev:Tog och sökte upp gruppbeställningstråden och noterade att jag bestämde mig för att beställa basarna 2005-06-16, så jag har faktiskt.se de första lådorna spelade inom ett år. Blir lite svårt att hinna få upp de två sista till årsdagen nästa vecka, men det kommer inte att slå på mycket.![]()
![]()
jonasp skrev:För det första är den british-racing-green inspirerade färgen stentuff! Klart mer vågat än mina vita iallafall!
Kaffekoppen skrev:Jag som missade hela gruppköpet då![]()
Det kommer ta tid, om det ens blir av att de får fram 8 ohmarna
Haakan_W skrev:du har inte tillgång till lite mätutrustning? vore kul å se vad dom kan prestera på pappret...
hur låter det nudå?
och hur var det med tillgången på dom? är dom fortfarande slut eller....
/Håkan som ångrar att han inte tog ett gäng
Kaffekoppen skrev:Svårt att koppla in 4 st 4 ohmare om man vill nyttja ett stereoslutsteg... blir så vansinnigt låg impedans...
Martin skrev:Oj, vad...gröna dom är.
Jag är nog lite dålig på att räkna, först trodde jag att det var klart med de 4basarna. Det såg ju brutalt ut redan då. Är det en 14" TV du har där?
Naqref™ skrev:piPluttarna börjar verkligen göra skäl för sitt namn!!![]()
olof skrev:jobba nu så vi får se slutresultatet!
paa skrev:Så nära, och snubblar på mållinjen...
Schull skrev:shifts skrev:De två sista är ju på plats. Borde synas i hans medlemstråd.
Ok, missat det. Sorry![]()
/L
Ps. Varför inte uppgradera bygg tråden då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster