Nattlordens projekt med 8 st NHT 1259 (i LTS-baslådor)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Nattlordens projekt med 8 st NHT 1259 (i LTS-baslådor)

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 15:04

Ja... eftersom jag nu lagt en beställning på 8 stycken så kommer ju tankarna på hur man egenligen skall bygga med dessa...

Dels finns ju möjligheten att splittra på dem och använda några i hemmabioanläggningen... säg maximalt 4 element där och fyra till huvudstereon... och som motpol att använda alla 8 till stereon vilket om inget annat blir mäktigt rent visuellt.

Skulle kunnat göra detta till nån omröstning, men det kommer kanske så småningom?

Om vi tills vidare leker med tanken på 8 st som bassupport till mina piP... vad bör jag välja?

B4h är ju en möjlighet, men de är ganska djupa så blir det så jättebra ihop med dämpväggsbygge? Halva djupet känns nästan roligare, så skall man kanske istället ställa två B2h sidanom varandra? Eller kanske en på varje sida bakvägg/sidvägg i hörnet?

Eller skall kanske B4h ligga ned på golvet istället så man bygger dämpväggen ovanför? *vet dock inte hur bred spalten i mitten mellan dämpväggarna blir då, för en sån skall man ju ha*

Lite inledande tankar bara.... Hjälp/input/idéer uppskattas!
Senast redigerad av Nattlorden 2005-08-03 10:08, redigerad totalt 2 gånger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-17 15:42

Jag tänkte ju göra en B2h, men efter Naqrefs tips och min senaste beställning blir det i stället 4 st B1h.
Det är ju mycket flexiblare tycker jag. (Maan kan ju dels stapla dom på varandra = B2h, dels dessutom ställa dom rygg mot rygg = B4h.

Enda problemer är portarna (om man bygger basreflexvarianten). De måste ju ha fritt utrymme alldeles framför. Vilket kanske blir lite mer komplicerat när man staplar ihop B1h:er.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-17 17:58

Så länge du bygger med 4 hemma hos mig så är jag nöjd...

Alltså, 8 st NHT 1259... Hur mycket plats har du?
Jag har funderat åp att bygga med det elementet, men fann att lådorna skule bli för stora för att vara rimliga möbleringsmässigt. Men bygger man med slutna lådor kan volymen minskas en hel del utan att det gör så mycket. Men med tanke på det väl tilltagna antalet så antar jag att möblering och sånt inte är något problem.
Alltså: Börja med att bygga 8 lådor med ett element i varje. T.ex. den modellen som LTS har någon beskrivning på, med en högsmal låda. Bygg 8 sådana. Exprimentera med att flytta runt dom och placera på olika sätt. Bygger du jättelådor får du ett h-e varje gång du vill testa nåt annat. När du funnit en bra placering, bygg nya lådor, om nödvändigt.

Edit: grmfbrtzlx!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 18:31

Rummet är 392x760. Så idén med dem liggande funkar inte. Och om det är meningen de skall spela framåt och bakåt (vilket jag inte visste, så funkar de nog inte alls.

Utrymme är inget hinder för god återgivning... och bor ensam, så något fans... eh... kjolstyg är inte heller i vägen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 19:15

Nattlorden skrev:Rummet är 392x760. Så idén med dem liggande funkar inte. Och om det är meningen de skall spela framåt och bakåt (vilket jag inte visste, så funkar de nog inte alls.

Utrymme är inget hinder för god återgivning... och bor ensam, så något fans... eh... kjolstyg är inte heller i vägen.

Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 19:35

n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.

Tror det borde räcka att förankra lådorna i väggen. Motriktade med elementkorg utåt faller på sin fulhet... trots allt skall det befinna sig i vardags-/finrummet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 19:49

Nattlorden skrev:
n3mmr skrev:Montera dom två och två per låda. Motriktade. Det är krafter i rörelse när man puttar på lite effekt.

Tror det borde räcka att förankra lådorna i väggen. Motriktade med elementkorg utåt faller på sin fulhet... trots allt skall det befinna sig i vardags-/finrummet.

Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 19:53

n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda

Men då måste ju lådan sticka ut mycket från väggen... blir ju svårt att dämpa bort reflexer från något så stort... helst vill jag kunna integrera dem i bygget av dämpvägg.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-17 20:08

Nattlorden skrev:
n3mmr skrev:Nä. nä, motsatta sidor om lådan!

Korgen inåt för båda

Men då måste ju lådan sticka ut mycket från väggen... blir ju svårt att dämpa bort reflexer från något så stort... helst vill jag kunna integrera dem i bygget av dämpvägg.

Nån gammal MoLT innehåller en beskrivning hur man placerar såna här dubbelelementslådor, snyggt.

Men, visst funkar det med enkelriktade. Skakar mer på höga nivåer, väl.

(Fast IÖs subbar på en studio jag sett var enkelriktade. TROR jag)

Att bulta fast dom kanske inte är det bästa, i alla fall.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-06-17 20:11

För egen del tror jag att jag kör 4 moduler isobarik-kopplade för att få ner volymen tills dess att jag får ett dedikerat lyssningsrum.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-17 20:15

n3mmr skrev:Nån gammal MoLT innehåller en beskrivning hur man placerar såna här dubbelelementslådor, snyggt.

Men, visst funkar det med enkelriktade. Skakar mer på höga nivåer, väl.

Visst är Ino-basarna enkelriktade, så det kan inte vara något stort problem om ens något.

Edit: quote-fix.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-06-18 16:42

Jag har också funderat endel på att integrera/bygga in lådor i en dämpvägg och det blir ju lite svårt om man samtidigt vill ha lådor med basarna på sidorna mittemot varandra i lådan. Jag tror det är bra att montera elementen på detta sätt, framförallt om man samtidigt har höga och smala lådor och elementen sitter högt upp. Just nu kör jag med lådor som sticker ut en bra bit i rummet. Kolla här... http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40759

Tips om man skall bygga väldigt höga lådor som går upp till tak:
- Gör två delar, en övre och en undre. Mycket enklare att flytta.
- Gör en låg låda som placeras mellan dom andra två. Denna låga låda anpassas så att total höjden blir bra i det aktuella rummet. Om du senare behöver flytta lådorna till ett rum med annan takhöjd, så kan man bygga en ny mellanlåda med annan höjd. Medans dom riktiga lådorna går att återanvända. Denna mellanlåda skulle man kunna använda för placering av slutsteg.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-21 12:52

Iofs ett intressant bygge, men för komplicerat för mig. Nej det får bli vanliga lådor.

Men vilket är eg. bäst?
2 pelarrader:
Kod: Markera allt
 X                                      X

sid vid sida:
 X X                                 X X

X X                                 X X

eller kanske annat möster:

X                                X
    X                                X

Eller en basbottenrad:

X    X    X    X    X    X    X    X

Eller en mix av båda?

X                                   X

X    X    X               X    X    X

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-30 07:02

Hmm.... jag är klart förvånad över att ingen verkar ha några åsikter i frågan, för att kunskap finns här tvivlar jag inte på...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-06-30 08:17

Nattlorden skrev:Iofs ett intressant bygge, men för komplicerat för mig. Nej det får bli vanliga lådor.

Men vilket är eg. bäst?

Jämnast ljud (och mest) blir det nog med baselement uppe och nere i alla åtta hörnen. Nu verkar trots allt inte i.ö. tycka att det är väldigt bra med subbar bakifrån, utan att det ger en bättre psykoakustisk verkan om basen kommer framifrån.
Därmed skulle jag provat följande uppställning om jag hade alla dessa element:

X           X            X           X

X           X            X           X
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-30 09:03

Bakhörnen har jag ingen möjlighet att nyttja ändå... det ena av rena husfysiska skäl och det andra av möbleringstekniska, så det är ju skönt att iö tycker så.

Okej... skulle i så fall piP:arna hamna mellan basarna på varje sida? Liksom i skärningspunken mellan "basdiagonalerna"?

Hur går det då med det odämpade "hålet" i mitten av dämpväggen? Känns som det blir bortmaskerat helt eller delvis av centerbasarna?
Eller skall jag behöva bygga ut dämpväggen till flush med baslådfronterna och sätta piP helt utanför? (Fast då borde man väl bli mer fel i time-alignment av konerna?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-04 08:21

*ändrat på titeln för att kanske få lite mer respons*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-04 08:37

Nattlorden skrev:Okej... skulle i så fall piP:arna hamna mellan basarna på varje sida? Liksom i skärningspunken mellan "basdiagonalerna"?

Det behövs mer geometrisk info om rummet och lyssningsplatsens placering för att ens kunna gissa.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-12 10:08

393cm brett är rummet i alla fall... skulle gissa kring 8 m långt och med öppningar mot hall och kök i icke-lyssningshalvan. Lyssningsavståndet ligger nog kring 2-2½ meter (visualiserings-gissningsmått).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-16 12:42

3 meter fågelvägen är det f.n. till piP, så det bör ju ge en bredd mellan dem på 2½meter, dvs. de kommer att komma ut i stort sett kloss till B4:orna vilket väl inte känns helt dumt?

En annan fråga är, hur stort odämpat "hål" i mitten av väggen bör man ha... funderar på 130cm för att någon dag få plats med en plasmatv där, men det kanske är för mycket?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 10:16

Då var det ivägskickat pengar till LTS för Årgång 1996 av MoLT... förhoppningsvis inte två månaders väntetid...

Har varit och kikat på Ege-taepper heltäckningsmatta. "Silence" verkar ha gått ur sortimentet, men ersättaren såg tjock och vettig ut. Svindyrt, tycker jag, men men.... Har hört att man bör mattifiera hela rummet, men det kommer jag inte att göra... får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge". Den sociala delen med snackasoffor där vill jag att mitt enda äkta parkettgolv skall synas. Färg får bli något som matchar dämpväggarna, så vitt jag förstår är de grå, så det får väl bli en nyans mörkare grå på mattan... Bredden på mattan var ju bra... 7cm bredare än rummet, så det är bara att köpa typ 3 meter av den...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-03 12:10

Nattlorden skrev:...får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge".

Hmm... Frågan är om det inte vore bättre att ha mattan där högtalarna står. Har du förresten inte sofforna i "logedelen"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 12:59

Magnuz skrev:
Nattlorden skrev:...får nöja mig med att täcka hela golvet i den delen av vardagsrummet som är "loge".

Hmm... Frågan är om det inte vore bättre att ha mattan där högtalarna står. Har du förresten inte sofforna i "logedelen"?

Du missförtod mig. Jag syftar självklart på den delen där högtalarna står. Där är iofs en lyssningsoffa som "avslutar" den delen, men bakom den finns den sociala soffgruppen.

Så här ser logedelen ut, typ:
Bild

Här ser vi två lyssnare i lyssningssoffan, andra soffgruppen i blått syns bakom:

Bild

Här en bild på den soffgruppen (med obyggda piP vid tillfället):
Bild

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-03 13:06

Aha, då gick det bättre att begripa. Normalt sett menar man väl dock med loge den del av rummet där man sitter när man lyssnar - i motsats till det ställe där högtalarna står.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 13:30

Magnuz skrev:Aha, då gick det bättre att begripa. Normalt sett menar man väl dock med loge den del av rummet där man sitter när man lyssnar - i motsats till det ställe där högtalarna står.

Så blir det kanske om man sitter i andra ändan av rummet, nu sitter jag ju i samma ända.... jag syftade från där jag sitter och framåt mot ljudbilden/högtalarna/framväggen.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-03 18:55

Är det en Pioneer PD-S 06 med Legato Link man skymtar i racket? :wink:

Mvh Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-03 21:06

jonasz skrev:Är det en Pioneer PD-S 06 med Legato Link man skymtar i racket? :wink:

Sure thing. Är du på jakt efter en sådan så är det bara att köpa en 668:a till mig, så är den din. :wink:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-04 15:31

Nja, har redan en likadan faktiskt. :) Den ska (förmodligen) bytas ut mot något annat. Trevlig apparat förövrigt tycker jag, spelar skjortan av min DV-656 i alla fall. :wink:

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-04 15:52

Den duger helt klart. Innan har den mest gått som transport till rumskorrigeringens D/A, men det låter ju i alla fall. Kan alltid lyfta ned 668:an om det skall extremfinlyssnas, annars går den i filmtjänst på ovanvåningen. Fast går priset på 668:or ned lite grand så bangar jag inte för att köpa en till... (alt. köpa något annat till film när man fått en bra rekommendation där...)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-19 12:58

Nu har jag vart och fått lyssnat på 4st LTS B1:or och det lät mycket bra, så projektet är lovande redan. :D

I väntan på ritningar, så kommer här ett par bilder tills vidare.

Liten hög med kartonger:
Bild

Innehåll:

Bild
8 st NHT 1259:or :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 13:32

Wickidiwang!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-19 15:32

hehe känner igen känslan av att packa upp högtalarelement
som e rätt stora, och många

Bild
NN

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 15:38

WickidiwangeyBANG!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-19 15:44

NN - fast det där elementet såg rätt så mesigt ut. :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-19 16:39

bygg nån ggn då!! :wink:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-08-19 16:46

Smakligt Nattlorden, du ser ut att få en trevlig höst. Jag är avis! Vill ju också ha åtta basar när jag spelar Sven Väth på mina piP :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-20 18:02

Haakan_W skrev:bygg nån ggn då!! :wink:

Har du ritningen, så skicka då! Jag är för t*san ingen synsk snickare. *skratt*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-20 19:24

Nattlorden skrev:
Haakan_W skrev:bygg nån ggn då!! :wink:

Har du ritningen, så skicka då! Jag är för t*san ingen synsk snickare. *skratt*

skulle inte låddan va 117L? bara göra låddan precis som du vill ha den

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-21 07:38

Haakan_W skrev:skulle inte låddan va 117L? bara göra låddan precis som du vill ha den

snarare 468 då, väl? Inte alls säker på att det är okritiskt var element och sådant skall sitta. Dessutom vill jag gärna läsa artikeln innan jag bygger så jag vet mer om den - material, stagning, dämpmaterial osv.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-21 08:49

Nattlorden skrev:
Haakan_W skrev:skulle inte låddan va 117L? bara göra låddan precis som du vill ha den

snarare 468 då, väl? Inte alls säker på att det är okritiskt var element och sådant skall sitta. Dessutom vill jag gärna läsa artikeln innan jag bygger så jag vet mer om den - material, stagning, dämpmaterial osv.

117L/element....stag kan du ju sätta hur många du vill bara låddan fortsätter vara 117L...

va inte så feg nu :wink: vi vill ju se ett bygge!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-05 16:14

Hur har det gått? Har du bestämt dig vilka lådor du ska bygga?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 16:19

Har ritningar på väg med Kgl. Postverket *tack till vänlig forumsmedlem*. Tror det blir fyra B2:or av förflyttningshänssyn... skall ju orka få dem från garage till vardagsrum... samt det blir vettigare storlek på tvingar och dylikt.
Plus att det finns en möjlighet att göra något kul på mitten mellan dem. (Om det inte framkommer i artikeln att man inte bör lyfta upp den övre ända upp i taknocken...)

Lite snålt på kapital att köpa byggmatriel av för närvarande, pga nybilsköp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 20:40

Hmm... då var artikeln läst... jaså det skulle vara "bipol" basar till de stora lådorna... det ställer ju till lite för placeingstankarna, minst sagt... hade mer förväntat mig 4 framåtriktade basar...

Då är ju frågan om man inte skulle stacka 4st B1:or istället... Borde bli mer lättbyggda och lättinflyttade lådor då också...
Kanske i :

Liggande
Stående
Stående
Liggande

-konfiguation.

Drar mig inte för att förankra dem i väggen, så det borde väl inte bli några svårartade problem för lådorna att stå still?

Iofs skulle det gå att bygga det andra också, men jag är inte så säker på att jag tycker om lufthålet sidanom... Det är kanske inte så bra att dölja sådant med skumplast precis... tyg? Nej, det blir nog snyggare hos mig med 4 B1:or då... även om det kanske inte blir bäst...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-05 20:49

Tipset som jag ger alla är att bygga den inofficiella modellen B1h istället. Ställer man två brevid varandra så får man en B2. Ställer man dem på varandra så får man en B2h och ställer man 4 st tillsammans så kan man få en B4!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-05 20:49

sluta tveka nu! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-05 20:50

Haakan_W skrev:sluta tveka nu! :wink:

Tweaka nu!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-05 20:54

Har du tänkt att ha basarna som stativ till piP?
Det tänkte jag först, sen kom jag på att vid ev. uppgradering (pi60 kanske) är det nog bättre att ha separata stativ.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 21:24

Naqref™ skrev:Tipset som jag ger alla är att bygga den inofficiella modellen B1h istället. Ställer man två brevid varandra så får man en B2. Ställer man dem på varandra så får man en B2h och ställer man 4 st tillsammans så kan man få en B4!

Iofs flexibelt, ja.

Kanske kan man ställa en B2h på båda sidor av ett hörn? Eller det blir för jobbigt får elementen att spela mot varandra... eller kanske ger massa trista interferensmönster?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 21:26

Sanny_X skrev:Har du tänkt att ha basarna som stativ till piP?
Det tänkte jag först, sen kom jag på att vid ev. uppgradering (pi60 kanske) är det nog bättre att ha separata stativ.

får inte plats med 8 b1:or o bredd, så stort är inte rummet. Dessutom har jag ju köpt stativ till piP:arn, vore dumt att inte använda...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-05 23:25

Naqref™ skrev:

Tweaka nu!

Nej, streaka!
11010000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-06 07:04

Mr_Ekan skrev:
Naqref™ skrev:

Tweaka nu!

Nej, streaka!
'

Vafalls? Nej inga chassilösa 208or på forumet, så kinky är jag inte.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-09-06 10:09

jag vill också ha! :P
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-06 15:27

Har Nattlorden bestämt sig för basreflex eller ej?

OM du har bestämt dig för basreflex är det förmodligen en dum ide att stapla B1:or på höjden :wink:

Å andra sidan lär systemet räcka till oavsett basreflex eller ej! :)

Naqrefs tips är bra, men det kan bli trångt med en port även där. Portens ytterdiameter är i paritet med en 6-6,5" element!

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-06 15:28

Ytterdiametern på porten är ~ 175mm för att vara någorlunda exakt.

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-07 10:03

Tror inte jag lider kapacitetsbrist med 8 element, så att jag skulle behöva kompromissa och göra basreflex, det tror jag inte. Så det blir slutna lådor.

Skulle dock vilja kunna stacka fullhöjd. 238cm på fyra moduler så är där lite pillmån att få upp den sista (239 i takhöjd, inte 240).

Frågan är då hur pass mycket det stör funktionen att ändra formen på lådorna. Har fått för mig att 61cm bredd är ett fixmått med teknisk anledning, men jag skulle vilja bygga lådan lite högre och lite mindre i djupled, går det bra tror ni?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-07 10:09

Glöm inte bort att du bör ha SD-fötter eller liknande underst, samt t ex filttassar mellan lådorna! Jag gjorde själv misstaget att räkna slarvigt, och fick in mina två basreflexlådor i hörnen med en hårsmån. Bättre att ta till ett par centimeter i överkant!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-07 10:12

SD-fötter? Jag hade inte tänkt att ha dem "fristående", utan montera dem dikt mot golv och vägg... samt skruva fast dämpväggarna i dem. Funkar inte det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-07 10:26

Nattlorden skrev:Frågan är då hur pass mycket det stör funktionen att ändra formen på lådorna. Har fått för mig att 61cm bredd är ett fixmått med teknisk anledning, men jag skulle vilja bygga lådan lite högre och lite mindre i djupled, går det bra tror ni?

Ska du göra slutna lådor så dämpar du dem lämpligen rätt mycket vilket gör att formen blir lagom okritisk så det du planerar borde gå bra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-07 10:31

Nattlorden skrev:SD-fötter? Jag hade inte tänkt att ha dem "fristående", utan montera dem dikt mot golv och vägg... samt skruva fast dämpväggarna i dem. Funkar inte det?

Aha, jag missade den detaljen...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-07 10:38

PekkaJohansson skrev:
Nattlorden skrev:SD-fötter? Jag hade inte tänkt att ha dem "fristående", utan montera dem dikt mot golv och vägg... samt skruva fast dämpväggarna i dem. Funkar inte det?

Aha, jag missade den detaljen...

Är det ok? Eller bör jag tänka om?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-07 16:21

Nattlorden,

För tydlighets skull:

61 cm måttet är bara relevant om du ska använda basreflex. Avstår du den möjligheten är endast innervolymen relevant, inom rimliga gränser.

mvh
BasBombarBert

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-07 16:39

Aaaah! NU blev det genast mycket enklare och trevligare!

Tack, tack, tack! (trodde iofs att det var så, fast med en IÖ-design kan man ju inte veta om det fanns någon intrikat spridningsegenskap eller annat jag inte hajat ännu som det hängde ihop med)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 20:03

Jaha... då var man på Bauhaus och skulle beställa sågat... men tror ni inte deras såg var sönder? Och annat byggvaruhus hade inte så tjocka MDF-skivor hemma.

Tror jag hittat isolermaterial som är hyffsat ok i densitet dock, det trodde jag skulle bli jobbigare.

Verkar bäst att jag räknar ut hur de bäst kapar skivorna, vill inte behöva betala för så mycket spill, det är ju dyra skivor!

Tänker nog ta dem i 25mm MDF istället för 22... blir trevligare mått då... och lite lättare (fast inte i vikt) för mig att skruva ihop utan att jag borrar så fel att det spricker. Slöjdtummen sitter, om inte mitt i handen, så i alla fall på vägen dit...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-15 21:14

Är du säker på att du vill/behöver skruvar.
Om limmet spricker, så att skruvarna skall ta över belastningen, så är det kört ändå!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 21:19

Vet inte? Har aldrig byggt något utan skruvar... måste ju dra ihop skivorna så det blir tätt... och man kan väl inte räkna med att skivorna blir 100% perfekta...

Drog nästan 100 skruv i min 14 liters baslåda till (gamla) bilen...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-15 21:27

Man måsta ha limknektar förstås, men det blir mycket enklare med ytbehandlingen utan en massa skruvskallar som skall spacklas osv, det blir ju aldrig 100% bra.
Kexning eller träpluggar är naturligtvis bäst, men jag har byggt några lådor helt utan plugg, skruv eller dyckert. Det gick ganska bra tycker jag.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 21:33

Tänkte försöka båda de metoderna... har ju 8 lådor att bygga, kan ju experimentera en del innan det blir rätt... tänkte mest det skulle agera styrning... fast det känns som extremprecision för att det inte skall bli sidförskjutningar få en millimeter typ...

Skall bara ytbehandla en enda sida... resten kommer inte att synas... och det skall "bara" rollas... går säkert att spackla bra nog...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-15 22:55

Om du ger Bauhaus lite extra tid kan dom gersåga lådhörnen åt dig (i alla fall sa Bauhaus i Skogås-Trångsund det till mig). Då kan du få bättre ytfinish på lådan. -Med 90˚-sågade skivor är det mycket mera jobb med spackel och mättning av sågsnittet med grundfärg/lack, för att den inte ska synas igenom ytlacken.

Jag själv skulle kexa ihop skivorna, det ger utmärkt precision mer eller mindre automatiskt. Har du ingen bra kexmaskin (ELU, Lamello, Makita etc), överväg att hyra en på en maskinfirma, dessa är också inställbara för 45˚-kexning. (Jag har inte känt mig övertygad om precisionen på de billiga kinesvarianterna jag sett på Classe och Jula.)

Polyuretanlim tycker jag ger mindre tendenser att "jäsa ut" ur fogen, som vanligt vitt trälim kan göra efter några veckor. Glöm inte att fukta fogytorna med blomspruta eller fuktigt trasa om du använder polyuretanlim. Låt bli skummet som bildas i skarven, så du inte får det på fingrarna. Det är lätt att skrapa bort med stämjärn eller sickel när det torkat efter 2-3 timmar. -Får du blött lim på fingrarna, kommer du bli svart om dom någon vecka framåt, går inte att tvätta bort, bara nöta bort eller vara snabb med aceton.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 00:01

Den sidan som skall synas är den stora sidan på lådan, så det blir bara ev. spikskallar som skall spacklas... så det är lugnt. Och jag hade inte vågat mig på 45graders kanter, det vore för stor risk att jag inte får ihop lådor av dem då.

Har Julas kexmaskin... den får ha sig en testning i alla fall.

Mitt största problem blir nog hålet för basarna... Har ingen sticksåg (ännu).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-16 01:36

2-300:- till Jula/Insjö-Clas så är du ju av med det problemet, liten peng i sammanhanget. Lycka till med bygget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-16 09:37

Från 149:- på Biltema.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 12:53

Låna Pappas 0:- 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-27 11:17

Har nu beställt MDF via en kompis i bygg-grossistbranchen. Price & ETA currently unknown.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2005-10-19 20:55

Köpte också 8st NHT.
Bygg 2 torn och ställ i hörnen det minskar rumsresonanserna.
4 lådor 8 kaviteter a´117liter.
Det är ingen brist på bas kan jag avslöja
Kör med en nad 216 och spelar ca 115dB i soffan(telefonmätning).
Men byter troligen till 2 st Beheringer EP2500.
Lycka till

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-19 21:05

Det blir 8 lådor á 117 som skall stackas 4 högt i framhörnen. Väntar på att sågningskillen skall höra av sig... är ett par veckor sedan beställning nu.

Får börja med att sno ena 208:an att driva med... får klara mig med obryggad 208a till piP ett tag... Hemska tanke! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 11:21

Nu lär det sågade vara klart, får se när jag orkar åka och hämta. (Har maginfluensa och inte kunnat äta på ett par dagar, så jag är inte säker på att jag orkar släpa så mycket just nu).

2800:- blev det på ett ungefär, får jag vara nöjd med. (Hoppas nu bara att måtten blivit rätt!!!)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-02 19:18

Så... då har min stackars bil fått kånka hem ett antal hundra kilo MDF... så då fattas det bara att skaffa sticksåg så man kan ta upp hål till elementen & köpa trälim för att kunna börja.

Sedan får jag hitta några bra och enkla "terminaler" att koppla högtalarkablarna till... och självklart FlexiBatts samt målarfärg...

Men det var ett steg till på vägen taget idag. :D

(ja, jag vet att många av er andra är speedade byggherrar, men i Nattlordens lya råder det snarare femårsplaner... :oops: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 15:45

Har beställt sådana här "terminaler" från hifikit idag:

Bild

Tycker det får räcka mer än väl, blir pengar av det på 16 st ändå.

Har inte kommit igång med bygget ännu då jag legat sjuk i Körtelfeber och mår inte bra ännu, så fysiskt arbete får vänta ett tag till. :cry: Enda positiva med det är ju att det hinner poppa in lite lönekuvert under projektets gång.

Man får hålla tummarna att det blir en julbonus i år också, så det kan trilla in en heltäckmatta i hyffsad tid också.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-22 15:48

sånna har jag på mina talare funkar fin fint!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-22 16:10

Jag har själv använt den oerhört exklusiva:

Bild

som hifikit gladeligen säljer till dig för 30 kr/st.

Om den funkar bra eller dåligt är mycket svårt att uttala sig om, ty jag rör dem aldrig efter att talaren är inkopplad!

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-22 16:11

Jo just ja:

jag tar hål med överhandsfräs, men det kanske egentligen inte behövs när man inte ska ha försänkta element, men det är lätt att göra fel med sticksåg, tycker undertecknad som är ...

...

/notoriskt ohändig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 16:14

Jo, den hade säkert gått lika bra, men jag prioriterade enkelheten att borra... en sådan får man ju kapa ett större hål till och vete tusan om de borr-rondellerna går så djupt som 25mm.

...iofs slår det mig nu att i.o.m. att man har ett centrum borr kan man möteskapa från baksidan också... men nu är det redan beställt, så...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-22 17:09

när bygger du nåt då?!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-22 18:56

Inte så länge jag har svullna halsmandlar i alla fall. :( Måste ta det lugnt så jag inte drar på mig något annat...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 12:31

Eftersom jag gått och kärat ned mig i programmet FreeMind (nej, jag läste inte i Ny Teknik - jag hade redan kört det ett tag då :wink: ) så kommer här en länk till en liten mindmap på projektstatus:
http://www.nattlorden.com/mindmap/bastodont.html

Bara att klicka runt på noderna och så... :D

Edit: Ändrade från en jpeg på mindmappen till en "körbar" version.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-02 16:38

Har lagt bud på en NAD 218THX att driva basarna med. *håller tummarna*

Update: Kör och hämtar imorgon. Lite långt med 60 mil t.o.r. kanske, men bättre att få funktionstest innan köp samt ha koll på transporten. Får lägga ut Alanis Morisette i bilen som anti-somna-vid-ratten-hjälp. När hon låter lugn och fin är det dags att pausa... :lol:

Update2: NAD 218 THX hemma. :D Provspelades på ett par B&W-stativare med Krallig musik och lät alldeles utmärkt fullregister också, vilket förvånade lite. ( Iofs letade jag inte efter de problem som S200 uppvisade heller. )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-02 20:05

Idag har jag varit och storhandlat. Först till Clas i sjön, sedan till Jula därefter Optimer/Bulltofta Bygg och sist Micro.

Numera finns en stycken färgspruta, en sticksåg, en överhandsfräs, lameller till sådan, EKRK, Roxull Flexibatts samt trälim hemma. Ja, och så ytterligare två skruvtvingar. :D

Hade framme och kollade igenom kexningsmaskinen igår. Den såg fin ut och jag tror jag skall kunna klara av det.

Det som saknas nu är bult och islagsmutter (tror jag vill göra så istället för skruv, men vet inte var man kan köpa) och tätningslist (som jag tyckte var smart på mina piP, så det "snor" jag).

Skall ta lite foton och börja lite imorgon. Har tyvärr tappat bort min lapp där jag räkade fram måtten :oops: , men att lista ut vilka sidor som är vilka ifrån sågade skivor kan inte vara så svårt. Ett av måtten kan jag - bredden 61cm, och höjden styrs ju av att 4 lådor skall bli ungefär 238cm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-02 20:12

Nattlorden skrev:Det som saknas nu är bult och islagsmutter (tror jag vill göra så istället för skruv, men vet inte var man kan köpa)
och tätningslist (som jag tyckte var smart på mina piP, så det "snor" jag).

Kollade du inte om Classe hade islagsmutter?

Och blågrå häftmassa är användbart som packningsklister istället för tätningslist. Rulla bara ihop en tunn sträng och dra ut runt elementchassits tätningsyta. Det blir inte lika resonant som tätningslist.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-02 20:16

Nä, det gjorde jag inte eftersom jag inte har kollat diameter på hålen på elementen än... så även om de hade haft så hade jag inte kunnat köpa. Får hoppas att lokala trähandlaren har så jag slipper åka flera mil till Clas O. igen. (Iofs är jag tillbaka på jobb nästa vecka, så jag kan ju hålla mig till lådbygge till dess)

Häftmassa? ok, det var ju intressant. Fast åldras inte sådan?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-03 10:22

Både gubbdagis (Clasa) och hifikit har väl postorder, så det bör inte vara så krångligt att köpa islagsmutter och tätningsband. En lokal järnaffär bör ha islagsmutter också. Men leveranstiden är kanske så lång att du inte tjänar ngt på det från de ovan nämnda leverantörerna om du ändå skulle återvända om en vecka.

Vh
/tobbe

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-04 01:01

Nej, så kan det ju vara. Får se.

Idag har det lamellfrästs åta bara sjutsingen. En låda är ihopsatt förutom baffeln... känner inte för att göra kabeldragning och knö in isolering via elementhålet, så det får sättas på senare.

Har kört de sidor som kunde massfabriceras med kexmaskinen, så de ligger på hög och väntar. Lite bilder kommer senare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-05 21:12

Först måste man ju städa lite, tog sin tid... när jag kom in för första kaffe pitstop så sade tjejen "Va, har du inte börjat ännu?".

Här kvarstår bara lite finsopande av arbetsbänken:
Bild

Och så fick jag snabbt fixa en ny ritning, då den gamla kommit bort sig:
Bild

Kexningsmaskin (lamellfräs skall det visst heta på svenska) inköpt på Jula:
Bild

Så här fint kom den i behändig plastbox:
Bild

Sen fick man börja märka upp bitarna (obs! Den skall inte skickas till Afrika! :wink:):
Bild

Sen bara att köra igång med kexandet:
Bild

"Liten hög" med halvfabrikat:
Bild

Och så första lådan (utan baffel) under limning:
Bild

...Så var man äntligen på väg... :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-05 21:15

Ser ut som en mindre fabrik. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-05 21:16

Dom ser små ut, har du mätt rätt? :D
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-01-05 22:03

Obs, centimeter är de långa strecken på tumstocken!

:wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 00:55

paa - de är inte standard B1 mått. De är högre och inte lika djupa. Kanske därför de ser små ut?

Använder meterstock, inte tumstock. :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-06 01:44

varför ska du ha så många kan du inte sälja två lådor till mig?
så får vi lika många :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-06 01:50

kul att du plockat fram händerna ur rövas och det börjar hända saker :D

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-06 02:08

Ser himla fint ut! :P Byggde själv 4 st B1h i höstas.

Den där kexningsmaskinen, är den bökig att använda?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 03:28

niklas - den är inte alls svår att använda. Tvärt om! :D
Inte riktigt överrens med inställningarna för storleken på kex iofs, så jag kör med en mindre inställning än den på köpta kex. Det man kunde önska var en ännu snålare passning så de styrde mer. Men om det är något som är bättre på dyrare maskiner eller ej, det vet jag inte - aldrig provat innan. Klart nöjd med att slippa hålla på att förborra och skruva en halv miljon skruv. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 03:29

Haakan_W skrev:kul att du plockat fram händerna ur rövas och det börjar hända saker :D

Varför förvånar det inte mig att du tycker det? 8) Är det fyra månader sedan du började bli otålig? :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 03:33

profbd skrev:varför ska du ha så många kan du inte sälja två lådor till mig?

För sent nu... låddimensionerna är spikade för att det skall vara lagom till full takhöjd på fyra... (59cm/st -> 2.36, jag har 2.38 i takhöjd)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-06 04:51

Nattlorden skrev:
profbd skrev:varför ska du ha så många kan du inte sälja två lådor till mig?

För sent nu... låddimensionerna är spikade för att det skall vara lagom till full takhöjd på fyra... (59cm/st -> 2.36, jag har 2.38 i takhöjd)

är sd fötterna inräknade då? :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 14:13

Haakan_W skrev:är sd fötterna inräknade då? :roll:

Nej (eller ja), eftersom jag inte skall ha några SD-fötter. Däremot skall nog heltäckningsmatta in under. Skulle jag haft SD-fötter så hade det nog behövt sådana mellan basar och vägg också. Men nu tänker jag ställa modulerna dikt mot väggarna.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-06 14:32

Nattlorden skrev:
Haakan_W skrev:är sd fötterna inräknade då? :roll:

Nej (eller ja), eftersom jag inte skall ha några SD-fötter. Däremot skall nog heltäckningsmatta in under. Skulle jag haft SD-fötter så hade det nog behövt sådana mellan basar och vägg också. Men nu tänker jag ställa modulerna dikt mot väggarna.

Blir det inte en viss "skallerrisk" då ? Jag hade nog antingen haft SD-fötter mot golv och väggar eller också skruvat fast modulerna hårt mot väggarna (med många skruvar).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-06 21:06

i skrev:Blir det inte en viss "skallerrisk" då ? Jag hade nog antingen haft SD-fötter mot golv och väggar eller också skruvat fast modulerna hårt mot väggarna (med många skruvar).

Mycket möjligt! Ett alternativ är att sätta dit sjok av gummi (typ det man köper på biltema för att skära ut packningar i. Men jag har inget principiellt emot att skruva fast dem - skall ju bygga dämpväggar sidanom också vad det lider.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-07 03:16

Nattlorden skrev:
i skrev:Blir det inte en viss "skallerrisk" då ? Jag hade nog antingen haft SD-fötter mot golv och väggar eller också skruvat fast modulerna hårt mot väggarna (med många skruvar).

Mycket möjligt! Ett alternativ är att sätta dit sjok av gummi (typ det man köper på biltema för att skära ut packningar i. Men jag har inget principiellt emot att skruva fast dem - skall ju bygga dämpväggar sidanom också vad det lider.

S k liggunderlag kanske vore ett billigt alternativ (vet iofs inte vad Biltemas gummi kostar) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2006-01-07 13:26

Kul att du har kommit igång, det har jag väntat på i månader!!

/Jimmy

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-07 16:45

Jimmy - tack. Känns bra att ha kommit igång.

Vissa saker är det lite moment 22 på... vill helst inte måla med högtalarterminalerna monterade så de får färg på sig... men om de inte är i så kan inte baffeln vara monterad.. och det ger ju problem i måleriet... och limningen... Men men... det löser sig.

I slutändan är det ändå enbart baffeln som skall synas...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-07 16:52

Nattlorden: Täck högtalarterminalerna med något då :) Maskertejp, gladpack eller något annat passande.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-07 17:28

dawen - njae... det brukar aldrig bli bra att maskera... antingen så åker en bit färg av när man drar loss den eller så blir det man maskerar målat ändå. Skall ju bara ha "metallpinnar", inte en kontaktbrunn, så maskera vore ännu svårare...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-07 17:38

är jag trög eller varför går det inte att montera allt då lådorna är lackerade å klara?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-07 17:44

Haakan_W skrev:är jag trög eller varför går det inte att montera allt då lådorna är lackerade å klara?

Du menar att jag skall in och klättra i färdigmonterad låda via basens hål för att löda på kontakterna och limma EKKn och knö i isoleringen?
Nej, det vill jag ha gjort innan jag sätter dit baffeln...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-07 17:49

Nattlorden skrev:
Haakan_W skrev:är jag trög eller varför går det inte att montera allt då lådorna är lackerade å klara?

Du menar att jag skall in och klättra i färdigmonterad låda via basens hål för att löda på kontakterna och limma EKKn och knö i isoleringen?

isoleringen måste ju inte vara där då du löder...så gjorde jag iaf å mina hål är bra mycket mindre än i dom där lådorna ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-07 17:57

Haakan_W skrev:
Nattlorden skrev:Du menar att jag skall in och klättra i färdigmonterad låda via basens hål för att löda på kontakterna och limma EKKn och knö i isoleringen?

isoleringen måste ju inte vara där då du löder...så gjorde jag iaf å mina hål är bra mycket mindre än i dom där lådorna ;)

Njae... hade tänk mig i ordningen:
1) skruva i kontakterna
2) löda fast kabelända
3) limma fast kabeln på innervägg
4) stoppa i isolering
5) sätta fast baffel

Två armar en halvmeter in i en låda via ett 28cm hål... skall jag löda på känn? Aj! Det där var en finger!... tror det blir bättre om jag ser vad jag gör. :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-07 18:52

varför ska du limma fast kabeln för när du spelar högt kommer du inte höra skrammel från kabeln du kommer bara höra boom boom boom piiiiiiiiiiiiiiip
piiiiiiiiiipet kommer efter lyssningen :cry:
har du inte funderat på sådana kontackter som NN använder?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-07 18:53

det är fullt möjligt att löda efteråt

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-07 19:11

klart det är...mina lådor är 57cm djupa å smalare å det gick utmärkt :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-07 19:13

Haakan_W skrev:klart det är...mina lådor är 57cm djupa å smalare å det gick utmärkt :)

kanske Nattlorden har stora klumpiga armar och händer, eller du spinkiga saker..... :mrgreen: eller så vill han helt enkelt inte...kanske vill ha så korta kablar som möjligt....annars är väl ett bra sätt att löda utanför lådan och sen bara lirka in kabeln i lådan
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-09 09:58

Snarare det att jag inte är så speciellt skicklig med lödkolven så jag behöver se ordentligt vad jag gör. Vill inte behöva öppna upp igen för en dålig lödning med tanke på att det inte funkar att använda islagsmutter från baksidan då skruvhålen ligger för nära kanten - utan måste använda skruv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-09 10:10

Du kan väl löda fast kabeln i anslutningspanelen innan du skruvar fast den i lådan, och löda kabeln till elementet efter att allt annat är på plats, just innan du skruvar fast elementet. Så brukar man väl göra?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-09 10:17

paa skrev:Du kan väl löda fast kabeln i anslutningspanelen innan du skruvar fast den i lådan, och löda kabeln till elementet efter att allt annat är på plats, just innan du skruvar fast elementet. Så brukar man väl göra?

Men jag har ingen anslutningspanel... jag har enkelpinnar som skruvas in genom ett borrhål... går inte så bra att löda på förhand.
Bild

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-01-09 17:13

Varför inte denna ordning?

1. måla baksidan
2. sätta dit anslutningsskruvarna
3. löda dit kabeln och limma fast den
4. sätta in dämpningen
5. på med baffeln
6. måla resten
7. montera elementet
8. dags att lyssna

Eller blir det kanske inte bra att måla en bit först och sen måla vidare efter att färgen torkat?
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-09 17:16

Nattlorden skrev:
paa skrev:Du kan väl löda fast kabeln i anslutningspanelen innan du skruvar fast den i lådan, och löda kabeln till elementet efter att allt annat är på plats, just innan du skruvar fast elementet. Så brukar man väl göra?

Men jag har ingen anslutningspanel... jag har enkelpinnar som skruvas in genom ett borrhål... går inte så bra att löda på förhand.
Bild
Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-09 17:36

Martin skrev:Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.

:!:
Det skall jag fundera över. Hade iofs tänkt att löda rakt på "pinnen", men det kanske är overkill.

(Ändrar dock inte faktumet att isoleringen måste knös in genom hålet i så fall... )

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-09 17:40

Nattlorden skrev:
Martin skrev:Inte? på bilden ser det ut att vara brickor med lödöron på. Dessa kan man ju löda fast kabeln i innan man drar ihop allting.

:!:
Det skall jag fundera över. Hade iofs tänkt att löda rakt på "pinnen", men det kanske är overkill.

(Ändrar dock inte faktumet att isoleringen måste knös in genom hålet i så fall... )

Jag är ingen lödexpert men det verkar dumt att löda på pinnen. Det är ju maximalt med gods där och lär inte borga för en bra lödning. Jag tror inte örat lider av hög resistans på något sätt. Löder man i den (som det nog är tänkt) så slipper man alla problem med genomförning av sladdar mm, det är ju bara att trä på den färdiglödda öglan på pinnen innan man skruvar fast muttern.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 08:34

Låda nr.1 med kapat elementhål:
Bild

Låda nr.2 med ilagt element:
Bild
Plattan är Caroline Lavelle "Sprirt", som är en av de som kommer att må bäst av basarna... Huruvida huset kommer att gilla att jag spelar den plattan är en annan fråga. (Än så länge är det enbart Naqref's baslåda som lyckats spela plattan (i min närvaro) som den skall vara i botten.)

(Bafflarna ligger enbart löst på, de är inte ditlimmade ännu.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-10 08:56

Eftersom det där ser ut som 8" element så förstår jag nu att lådorna inte är så små som dom ser ut! :)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 09:24

Bara vänta tills jag börjar stacka dem. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-10 09:43

Jaha, det var ju trevligt det här ju! :D

Vad säger flickvännen?

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 09:54

Tja, hon har inte sagt något negativt ännu. Hon har lärt sig slå på stereon och hon spelar gärna. Däremot bytar hon inte alltid platta lika ofta som jag kan önska. :lol:

Fördelen är att jag fått höra många gamla plattor som jag inte självmant stoppar i av någon underlig anledning - de är ju kanon.

(Däremot försvann hon upp på ovanvåningen ganska fort när jag stoppade i klassisk musik... sade att hon blev stressad av det.)

Fast det är möjligt hon inte inser vidden av ombygget. :lol: Snyggare än stapeln av papplådor med element lär det ju bli och det är ju den dåren jag är som hon gillar, så... 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-10 09:57

Hoppas att man får komma och hälsa på dig igen när du är klar :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 10:02

Kribban skrev:Hoppas att man får komma och hälsa på dig igen när du är klar :D

Klart!

...Sen är det ju en god fråga vad "klar" innebär... även om jag skulle få alla lådorna klara hyffsat snart... så vill jag inte släpa in dem innan jag fått dit heltäckningsmattan - och den är en ekonomisk fråga, inte alls säker på att nästa månads budget klarar av den... ( Skall man sedan lägga på dämpväggar så går det än mer tid... för att inte tala om jag skall ha dit proj & duk också... bakkanaler är nog en omöjlighet dock, så full hembio lär det inte bli. :( )

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-10 10:03

Låt det ta den tid det tar. Jag är bara glad om jag får komma och lyssna sedan 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-10 12:04

nattis jag fräste hälet för elemntet
det blir väldigt presist då en sticksåg fladrar och far åt alla håll
billiga fräsar kostar nästan gratis
borra ett hål fräs försänkningen för elementet fräs sedan hålet 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 12:09

profbd skrev:nattis jag fräste hälet för elemntet
billiga fräsar kostar nästan gratis
borra ett hål fräs försänkningen för elementet fräs sedan hålet 8O

1) ingen försänkning, jag monterar dem utanpå.

2) provade med en centrummojäng till sticksågen och det funkade inte, misstänker att samma sak kan hända för en fräs. Annars kan jag lika gärna köra min fräs - det köpte jag också... men är den verkligen enklare att följa en linje med (för hand)?

Det är ganska exakta mått, för hålen till skruv sitter väldigt nära hålet, så det är tuff passning...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-10 12:32

profbd skrev:nattis jag fräste hälet för elemntet

Det är inte sticksågen som fladdrar :wink: ..men visst det bir "bättre"(snyggare) hål med en fräs...men går bra med sticksåg också...framför allt så går det fortare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 14:21

Hastigheten spelar mig nog ingen roll, mer intresserad av att det blir bra.

Kan ju testa på nästa hål och se om det går bra/bättre.

Nu har jag varit och shoppat ett par flaskor trälim till, känns som det gick ungefär 1/4 av flaskan per låda jag gjort, så det vore dumt att stå utan mitt i en limning. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-10 22:22

Så, då var det kexat klart... så nu ligger det 5 bunkar färdigkexat att limma ihop. Var för trött efter ha kexat så mycket, så ville inte riskera att limma fel, så det får vänta tills imorgon. Skönt att det är klart, dock. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-11 20:52

Idag blev det två förstyvningsväggar limmade samt en ny låda. Har kapat till kabelstumparna och tagit in tillsammans med lödkolven, så skall jag löda på öronen. (Tack Martin, jag gör så.)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-12 15:46

Kul att det händer grejor! :P

Den största fördelen du har gentemot mig ligger inte antalet baselement. Utan i antalet närliggande grannar! :? :wink:

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-12 16:03

jonasp skrev:Kul att det händer grejor! :P

Den största fördelen du har gentemot mig ligger inte antalet baselement. Utan i antalet närliggande grannar! :? :wink:

Tack! Visst är det kul!

Jo, när grannarna väl kommer och klagar hos mig så är det nog en bra indikation på att jag spelar för högt. Fast då får de nog stå och vinka utanför fönstret - för jag lär inte höra någon på dörren vid ett sådant tillfälle... :lol:

Själv tror jag nog den största fördelen är vilka toppar jag kör och deras drivning. *retsam blinkning*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-12 22:11

Handlade en "tredje hand" till lödandet på lunchen, samt ett par olika paket skruv för att prova. 5x25 verkar som ett bra val. Iofs hade jag bara behövt ta det paketet... det stod ju "42" på det (antal skruv - behöver alltså ett paket till).
Fick limmat en låda(#5), kapat ur hål för element till låda #3 & #4 samt limmat förstyvningsvägg i de sistnämnda.

*nöjd*

Bild
Förstyvningsvägg i låda #3. Urtagen är konstnärligt frihandssågade med vild sticksåg. 8)
Senast redigerad av Nattlorden 2006-01-13 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-13 10:34

Tja, fast du behöver nog inte ta i sådär jätteförfärligt för att topparna ska krokna före basmodulerna... så länge du kör med piP.

Visst finns det bättre toppar, men det finns ännu fler som är så mycket sämre! Med allt popskval jag spelar nu förtiden och med rummets (ännu) icke åtgärdade akustik har det låg prioritet.

Men en vacker dag... :twisted:

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-13 10:41

jonasp - bara skämtade lite med dig. :wink: Frågan är ju dock hur högt man eg. kan spela piP när man skurit bort basen... Det blir i alla fall högre än jag tänker spela. :D

En vacker dag blir det i32z... vad hade du tänkt dig?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-13 10:45

Något ditåt ja! :D i32z är ju favvisen - hög känslighet, hanterbart format, vettiga spridningsegenskaper.

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-13 10:50

Japp, just känsligheten är min käpphäst på den... med mina 'stärkare så når man 120dB-kapacitet, vilket nog matchar mina bastodonter. (8 element skall ju nå 130dB enl. MoLT-artikeln)

Med tanke på att jag tänker bygga dämpväggar, så är inte spridningsegenskaperna hos den något direkt krav.

Formatet... jo, de skall ju gå in i bilen... vet inte om i64z gör det. Annars rent visuellt vore de ju häftigare.

Nåja, det ligger avlägset i plånboken i vilket fall som. Det är nog en bra proj som kommer först bland dyra leksaker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 17:31

Smaka på denna grabbar (från min flickvän ang. baslådebygget):

- Du får säg till om du vill ha hjälp. Du vill ju ha dina baslådor, hjälper dig allt jag kan naturligtvis.

Är hon sann, eller? *nyper mig i armen* :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-16 17:45

Nattlorden skrev:Smaka på denna grabbar (från min flickvän ang. baslådebygget):

- Du får säg till om du vill ha hjälp. Du vill ju ha dina baslådor, hjälper dig allt jag kan naturligtvis.

Är hon sann, eller? *nyper mig i armen* :D

du ljuger! :) :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-16 21:03

Kraniet skrev:du ljuger! :) :wink:

Nix, vill du komma och läsa SMS:en? :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-16 22:55

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:du ljuger! :) :wink:

Nix, vill du komma och läsa SMS:en? :)

bor du i göteborg?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 08:20

Kraniet skrev:bor du i göteborg?

Nope, ett par-tre timmar söderöver i den tilltänkta huvudstaden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 11:13

Då var den sista lådan limmad igår... dags för att stoppa i dämpmaterial och limma på första baffeln ikväll då.

Skönt med varje avklarat delmål. :D

Behöver kunna få in bilen i garaget över helgen, så det är bra att de är klara så pass långt. Tur man har garage på jobb under tiden, men behöver mathandla och kanske köra någonstans med tjejen - så då får den komma hem ett tag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-17 11:17

Nattlorden skrev:Då var den sista lådan limmad igår... dags för att stoppa i dämpmaterial och limma på första baffeln ikväll då.

Skönt med varje avklarat delmål. :D

Behöver kunna få in bilen i garaget över helgen, så det är bra att de är klara så pass långt. Tur man har garage på jobb under tiden, men behöver mathandla och kanske köra någonstans med tjejen - så då får den komma hem ett tag.

Jag förstår inte riktigt den där bil-i-garagenojan, jag har ett dubbelgarage och två bilar, men dom har inte fått plats i garaget på många år nu...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-17 11:27

paa det är en tröskel som man måste ta sig över här i livet
när den är passerad kommer han inte bekymra sig
nattis sa du bil hade du inte en ford??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 12:14

paa skrev:Jag förstår inte riktigt den där bil-i-garagenojan, jag har ett dubbelgarage och två bilar, men dom har inte fått plats i garaget på många år nu...

Man slipper skrapa ruta, den är varm och go, ingen ger sig på att slanga eller repa eller bryta sig in i (utan att vara riktigt driven). Och så står den inte och tar plats på uppfarten om man får besök.

Massor av skäl! Förutom att den blir mindre regnad på, alltså.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 12:15

profbd skrev:nattis sa du bil hade du inte en ford??

Jo, förlåt. Jag skulle skrivit "bättre-än-alla-andra-bilar" på samtliga ställen. Ursäkta kort-notationen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 22:27

Efter att ha blivit klar med alla grundlådorna, så var det dags att få på första baffeln.

Kunde inte tro mina ögon när jag började måtta för att skära till isoleringen:
Bild
Jag fick ut precis tre bitar utan spill per "skiva" !!!

Lilla 'facket' stoppar jag fullt. Blir 4 skivor - men det är inte ren tur denna gången, utan det var planerat.
Bild

Har inte riktigt bestämt mig hur mycket som skall i stora hålet, men lite under hälften kanske passar?
Bild
Om det är för lite, så kanske man kan sätta lite mot ytterväggarna också?

Första baffeln under limning:
Bild

*glad att vara kommen så pass långt*

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-17 23:10

tungt nattis
faktiskt.se det bastunga forumet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-25 12:13

Igår kunde bilen lämnas kvar på jobb igen, så på kvällen blev den fjärde baffeln limmad på. Sticksågade elementhålen i baffel 5 & 6 också, men provade inte med element i, så där återstår nog en hel del filande.

Känns bra att ha kommet halvvägs, men det går inte fort framåt med spacklandet på låda 1 & 2 - och då rör det sig bara om EN sida på dem jag spacklat på.... så det kommer att ta tid!

Grundfärg och Toppfärg (vad heter det egentligen?) är inköpt och väntar.

Januari blev en tung månad ekonomiskt sett, så det blir ingen heltäckningsmatta köpt denna månaden, så även om de skulle bli klara innan dess så kommer de inte in/på plats.

Ikväll får det bli att sätta förstyvningsväggar i låda 5 & 6 (Kanske jag tar 7 & 8 också?) och förberedelseklippa dämpmaterial.

Har skaffat 4 tvingar till - hittade 800mms för 49:-/st på Optimera, så i morgon kan jag påbaffla både 5 & 6. Med lite tur så kan alla bafflarna vara limmade på plats till helgen - men det är kanske lite överoptimistiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-30 18:10

Ja... då blev de sista två bafflarna ditlimmade... så då var en fas till avklarad... nästa fas blir den stora spackel&slip-fasen. (Fasen också, vad trist! 8O ) Sista baffeln skulle självklart :twisted: -as med mig...

Blir inte mycket som händer denna veckan, då jobbet kommer att ta nästan 100% av min tid. :?

Nåja, blir det förskjutningar så är det kanske ändå bara å godo med tanke på när jag kommer att ha råd till lyssningsrumsmattan...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-13 22:36

Efter ett litet garageuppehåll är det dags igen.

Spackling på G:
Bild

Test av Hagmans Sprayspackel på baffeln:
Bild

Något jag borde köpt från början!:
Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-13 22:43

Var har du köpt hjulplattan?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-13 22:51

dawen skrev:Var har du köpt hjulplattan?

Hornbach

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2006-03-03 08:36

Hur går det, händer det nåt här?
Avge rapport! 8)

/Jimmy

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-03 08:54

Tja... det är väl samma status som på bilderna ovan, någon mer sida i lite bättre skick. Går långsamt dock - slipning är trist. Dessutom har jag haft bilen hemma mycket, så ont om plats.

Börjar bli lite trött på det nu och funderar på att fuska med de sidor som inte kommer att synas...

(Elräkningen var ganska trist också, så jag är inte lika benägen att dra igång värmeelementen där ute när det är för kallt utomhus)

Däremot har jag fått tag på ett ytterligare NAD 218 THX tack vare en annan forummedlem. Skall skickas i början av nästa vecka.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-03-03 12:07

Är du inte färdig ännu, fjuttigt.. 8O
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 12:17

NNord skrev:Är du inte färdig ännu, fjuttigt.. 8O

Var detta ett tillkännagivande att dina subwoofers är uppe och spelar?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-03 12:43

NNord skrev:Är du inte färdig ännu, fjuttigt.. 8O

Nej, inga hastverk här inte. Har du slarvat ihop dina nu? :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-05 09:57

DETTA MED ATT FÅ NÅGOT FÄRDIGT ÄR INTE LÄTT
själv skulle jag behöva någon som jagar mig med piska och som sitter på mina datorer
trots min sk semester har jag inte fått så mycket gjort(jag har ju flera datorer med skilda ip)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 16:15

Med beyonds goda hjälp finns nu en logga också :D :

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:23

Oh, marknadsföringsavdelningen ligger helt klart före produktionsavdelningen :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 16:26

Kaffekoppen skrev:Oh, marknadsföringsavdelningen ligger helt klart före produktionsavdelningen :-)

Så är det väl alltid? Det blir inte riktigt illa förrän försäljningsavdelningen också ligger före...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 14:30

Nu står det ett andra NAD 218 där hemma, flickvännen tog precis emot det från UPS. (Hoppas det kom fram i gott skick!) :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 14:36

Det hjälper väl inte när det inte finns några högtalare att driva ;-)

(Det finns ju billigare tavlor att köpa)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 14:39

Kaffekoppen skrev:Det hjälper väl inte när det inte finns några högtalare att driva ;-)

(Det finns ju billigare tavlor att köpa)

Jodå, jag kan koppla in mina Canton Digital 1.1 till dem, så slipper jag flytta högtalarkabel mellan dem och piP. :wink:

Sida vid sida... David & Goliat:
Bild

Fast piP står på stativ i dagens läge...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 14:43

*skrattar*...

(fast du har visst inte orkat måla svart så man slipper se MDF genom basreflexporten ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 14:45

Kaffekoppen skrev:*skrattar*...

(fast du har visst inte orkat måla svart så man slipper se MDF genom basreflexporten ;-)

Nej, det har ingen sagt att man får göra vad jag vet. Modda IÖ's konstruktion vågar jag mig inte på.
Dessutom syns det inte vid normal placering/belysning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 14:46

IÖ har get sitt samtycke till denna kvalificerade moddning ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 14:49

Kaffekoppen skrev:IÖ har get sitt samtycke till denna kvalificerade moddning ;-)

Vilken sorts färg och hur många strykningar får man lägga på, med vilken pensel och i vilken riktning?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 14:50

spray färg och bara spraya in genom porten är väl enklast

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 14:58

Nattlorden skrev:
Kaffekoppen skrev:IÖ har get sitt samtycke till denna kvalificerade moddning ;-)

Vilken sorts färg och hur många strykningar får man lägga på, med vilken pensel och i vilken riktning?

Om du inte tycker The_man hade en enkel förklaring så får du använda den typ av färg du anser gör jobbet. I den omfattning du önskar (så länge du inte påverkar lådvolymen i allt för stor grad) målad i valfri riktning med valfri pensel. Det enda kravet som finns är att det skall vara så vackert att din respektive låter dig behålla högtalarna!

Spray färg är en enkel metod i efterhand, gärna genom en toalettrulle som stoppas in i porten så man slipper färg på den...

Ett problem kan ju vara att Svalander påstår att svart färg leder ström, så jag föreslår att du inte ansluter högtalaren till telenätet efteråt...

:-)

(fast om man nu inte ser den svarta färgen där den är placerad tillför moddningen ingen ljudlig förbättring och kan således struntas i)

Edit: är fortfarande inte ett dugg avundsjuk på varken alla dina NHT-basmoduler eller [s]ditt steg[/s]dina steg :-)

Ser fram emot att lyssna på systemet!
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-14 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 15:10

Spraya in i porten oavsett om man har toarulle eller ej kan jag inte räkna som en god idé. Helt droppfritt i luften kan jag inte tänka mig att det blir och vill inte ha minidroppar varken i dämpmaterialet eller på konens baksida.

Till att börja med skall jag inspektera hur det ser ut - icke blixtbelyst. Troligtvis föranleder det ingen målning.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 15:19

Skruva ur "bas"elementet och klistra fast ett svart klistermärke eller nåt innanför porten......borde inte heller vara nåt stort besvär...men och andra sidan störs du inte av att se lite obehandlad mdf i hålet så behöver du ju inte göra nåt, det är ju enklast :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 15:21

Tar nog hellre ut porten än att skruva ur baselementet i så fall. - det sitter inte med bult och islagsmutter, så jag undviker helst att skruva ur dem någonsin.

Men troligast att jag inte gör något alls. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 15:22

Gör så.

Medelst lång pensel går ju bra annars....

/Målarkludden

(som spraymålade insidan innan montering av Pip)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 12:32

Provspelade det anlända NAD 218-steget över mina Canton Digital 1.1 (utan att ha kopplat in digitalboxen i signalvägen) igår och spelade lite musik, både klassiskt och modernt (Bo Linde & Yello) och blev förvånad över hur trevligt det lät... och då har jag ju ändå "dissat" både högtalare och slutsteg jämfört med vad jag normalt kör.

Lite perspektivtillrättning, skulle man kunna säga. Men också en glad påminnelse av hur bra det kan låta.

Sen får jag erkänna att det inte varit de bästa skivorna som spelats på sista tiden när flickan valt och dessutom har jag hört ganska mycket musik både över surroundanläggningen och bilen, så det var en öronrensare i vilket fall som.

Tänk så roligt det är med god musik & god musikåtergivning. :D

(Nästan så man skulle göra en tråd av det, men men...)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-04-05 10:32

Jaha, hur gick det här då?

*stressa stressa* :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-05 11:16

Har sprutspacklat sida på två av lådorna, resten befinner sig i olika stadier av slipjämnhet på "B"-sidan. (den förutom baffel som kommer att synas).

( Har varit ont om tid med barnafödande i familjen och en lägenhetsflytt för flickvännen. )

Kommer att strunta i att göra alla sidor bra, vilket var meningen från början... det kommer att ta alldeles för lång tid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 08:09

Samtliga 8 lådor är nu sprutpacklade på baffel och den andra sidan som kommer att synas i initialskredet.

2 lådor fick häftgrund på sig igår på alla sidorn utom baksidan (anti-baffel?) som de låg på. Troligtvis sabbade detta all släthet jag fått ut av sprutspacklandet... men men...

Lite synd att ha fått offra slätslipning av de andra sidorna, men så många år skall det inte ta, så det får vara.

( Smet emellan med ett miniprojekt - nämligen att sprutmåla en billig IKEA-bokhylla i svart, rött och guld till att ha mina Meguiar's Bilvårdsprodukter i. )

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-18 10:16

Bild

Det enklaste är faktiskt att bara skruva ur basen och spraya in lite färg... man behöver inte så stora mängder direkt.

/J
admin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 10:39

Tack, men jag tror faktiskt.se inte jag bryr mig på om det är MDF eller svar i botten på hålet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 11:11

Tror han åg det som "anti-baffeln" ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 13:07

Kaffekoppen skrev:Tror han såg det som "anti-baffeln" ;-)

Njae... det gällde nog tidigare foto på piP där man såg inuti pga blixten...

(jag menade annars baksidan på lådan på utsidan)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 13:09

Nattlorden skrev:
Kaffekoppen skrev:Tror han såg det som "anti-baffeln" ;-)

Njae... det gällde nog tidigare foto på piP där man såg inuti pga blixten...

(jag menade annars baksidan på lådan på utsidan)
Tolkade dig så med... var ju med och hade tankar/ideer om piParna ;-)

Skall bli kul att höra ditt system. Hörs det till Stockholm (eller känns)...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 13:18

Kaffekoppen skrev:Skall bli kul att höra ditt system. Hörs det till Stockholm (eller känns)...

En bra riktantenn avstämd på 16 2/3Hz, så skall du säkert kunna plocka upp när jag spelar Also Sprach Zarathustra... :wink:

Du kan väl lyfta lite på globen och använda den som parabol?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 13:34

Roligare med kanonerna i 1812 ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 13:44

Blir nog rätt trevligt med åskan på ett av Loreena McKennits spår också. :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 13:49

Det kan jag tro! Har du något tips på spår/låt .. erkänner att jah trodde det var orgelmusik..aldrig hört namnet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-18 13:52

Loreena McKennitt? Det är en Canadensisk sångerska/harpist som ligger i det brittisk/keltiska sångarvet med influens av världsmusik.

Bild

De två album som är bäst att börja på är The Visit, samt Mask & Mirror.

Tror nästan inte jag sålt fler album åt någon annan artist än åt Loreena... de flesta som får höra henne brukar anteckna och gå hem och köpa. :D Det roliga här är att jag fann henne innan hon snappades upp av stort skivbolag. Hennes första plattor producerade hon själv på eget bolag.

http://www.quinlanroad.com/explorethemusic/index.asp

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-19 20:52

Loreena är en gudinna! Goosbumps i högar.

Den nya, är den släppt än? Bra?

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-19 21:25

Mmmm, Loreena McKennit. Dante's Prayer Live... inte att leka med.

Vilket spår har åskan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-20 07:26

Nwalmaer skrev:Mmmm, Loreena McKennit. Dante's Prayer Live... inte att leka med.

Vilket spår har åskan?

Första skivan - sista spåret.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-04-20 20:57

Björn,

vart har du beställt dina NHT 1259 ifrån o hur mycket fick du ge?

Antar att du tog 8 Ohmare, kollade in på Madisounds hemsida o undrar lite över verkningsgraden som är angiven till 89 dB för 4 Ohm resp. 86 dB för 8 Ohm, hur kommer det sig, någon som vet?

mvh Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-20 21:02

MKo skrev:vart har du beställt dina NHT 1259 ifrån o hur mycket fick du ge?

Antar att du tog 8 Ohmare, kollade in på Madisounds hemsida o undrar lite över verkningsgraden som är angiven till 89 dB för 4 Ohm resp. 86 dB för 8 Ohm, hur kommer det sig, någon som vet?

Samköp här via faktiskt.se från just Madisound om jag minns rätt. De hamnade på strax under tusenlappen om jag minns rätt, och det är väl 4-ohmaren det skall vara till LTS-baslådorna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-20 22:09

4 ohms-varianten för LTS-lådorna. Känslighetsangivelserna stämmer väl? 4 ohm suger dubbla strömmen ur förstärkaren mot 8 ohm. Dubbla strömmen ger dubbla effekten vid samma spänning (i detta fall 2.83V).

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-04-21 15:39

Björn,

ok! Noterade dock att 4 Ohm's varianten inte är till salu för tillfället ifrån Madisound pga. konleverantören har lagt av men att dom försöker hitta en ny, typ... 8 Ohmare verkar finnas kvar i lager.

RG,

visst är det så, med en konstant spänning så får man 3 dB mer i halva impedansen, de e bara de att jag inte tog det för självklart att det är just den spänningen man använder sig av för 4 Ohmare, jag erkänner att jag har lite dålig koll här vad som är standard.. :cry:

mvh Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-25 10:40

MKo,
ojdå... det var ju allvarligt! Tur man hann få sin laddning då... vem vet om det blir samma goda prestanda med ny leverantör av konen...

...

Fick målat lite mer... och provade min nyinköpta AEG excenterslip (inköpt av bilpoleringsskäl)... blev kanonyta med 240-papper... och så rollade jag istället för att pensla... känns som det var en förbättring också. lite svårare att rolla flera sidor på en gång dock.

Blev inte över på denna månadslönen till matt-inköp heller, trots bra månadslön... hade haft alldeles för roligt med kontokortet... :oops: :cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-03 08:51

Fått på grön färg på de första sidorna på låda #1 & #2. :)

Fick bubbelbildning av sprayspacklet på tre sidor, så där blev det på med slipen och börja om. :(

Slipen är rackarns bra - att jag inte köpte kvalité från början, isf en billigvariant, så hade jag varit längre nu.

Skulle kunna gissa mig till att jag skulle kunna lyfta in de två första lådorna i denna månaden. :D

Måste fixa ett spår i gipsskivan i väggen för att kunna dra kablar runt om högtalarna... tyvärr lyckas man ha tre uttag i väggen där lådorna skall stå (ett el på varje sida plus ett antenn...)

Behöver hitta ett bra program att kunna visualisera innebyggprojektet i och testa lite olika möjligheter (på er :wink: ).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-03 09:24

Nattlorden skrev:
Behöver hitta ett bra program att kunna visualisera innebyggprojektet i och testa lite olika möjligheter (på er :wink: ).

Sketch up finns numera i gratisversion:
http://sketchup.google.com/product_suf.html
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-03 10:32

paa skrev:Sketch up finns numera i gratisversion:
http://sketchup.google.com/product_suf.html

Jo, jag har provat lite, men får tycker inte det är speciellt lätt att jobba med. Hade nästan hellre scriptat det, så det får nog bli en installation av povray när jag fått min nya dator v. 20.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-04 13:19

Så här typ blir det om jag pillrar i SketchUp:
Bild

Inga piP på stativ instoppade och ingen lyssningssoffa m. bord heller. Och inga sidodämpväggar heller...

Är inte säker på att jag skall jobba vidare i detta verktyget...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-05-09 14:52

Nu får du skynda på så du blir klar innan projektet fyller 1 år den 17:e juni 2006! :wink:

/Stress-Allan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-10 11:47

jonasp skrev:Nu får du skynda på så du blir klar innan projektet fyller 1 år den 17:e juni 2006! :wink:

/Stress-Allan

Vad skulle det göra? Mognad har aldrig skadat någon. :wink:

Har inte hunnit med så mycket de senaste kvällarna, har mycket träning att lägga på golfbanan innan touren drar igång på lördag.

Dessutom oroar IÖs "hela golvet skall vara täckt" mig... har liksom inte råd att lägga Symphony i hela vardagsrummet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 12:19

Inte ens IÖ har det...vanlig heltäckningsmatta och lite snuttar utlagda.

Jag tycker du får kompromissa lite...det blir bra nog!

Kan förresten meddela att jag lyssnat på system med 8 NHT 1259 i drift och det är magiskt. Bygg klart, du ängrar dig aldrig!!

ps.. spöar dig i golf vilken dag som helst bara vi tar hänsyn till hcp ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-10 12:56

Kaffekoppen skrev:Inte ens IÖ har det...vanlig heltäckningsmatta och lite snuttar utlagda.

Jag tycker du får kompromissa lite...det blir bra nog!

Kan förresten meddela att jag lyssnat på system med 8 NHT 1259 i drift och det är magiskt. Bygg klart, du ängrar dig aldrig!!

ps.. spöar dig i golf vilken dag som helst bara vi tar hänsyn till hcp ;-)

Låter lovande - har själv ännu bara hört med hälften så många.

Jaså, myglar du? ;-) Själv sänkte jag mig till 9.6 igår efter en 39-poängsrunda. Två över par sista nio.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 13:05

Det var.. verklighetstroget minst sagt....underbart!

Tja, spelar för lite och ligger kvar på36, men det är inte så pjåkigt med tre rundor om året...spelade mycket när jag var 13-15år och det sitter k´var..förutom närspelet på green där 60% av mina slag ligger...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-10 13:58

Själv spelade jag en hel del - och bra - fram till Universitetstiden. Hade 6.9 som lägst då... sen var det en mödosam vandring uppåt med dåliga scorer i flera år... kanske var uppe på 13.5 och vände? Har sedan dess prioriterat att ligga på ett hcp som snittar kring 32 poäng och det verkar det bli om man spelar alla rundor som hcp-påverkande.

Tränar inget, utan tar träningen ute på bana. Egengjord sving som är prioriterad för att vara robust. Skall kunna gå ut och gå på hcp efter ett par månades uppehåll. Puttning och driverlängd har bättrats på betydligt senaste åren. Dock slår jag kortare än snittet, men det brukar chip-enputt fixa. En bra dag som igår träffar jag nästan alla fairways utan att fega på längden. (85% igår) Sällan långt av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-11 09:47

Fortsättning från annan tråd.
E skrev:
Och vanlig matta ovanpå en luden matta som Ege Symphony skulle se
väldigt besynnerligt ut för icke-audiofila gäster.

Det finns mycket besynnerligt att titta på här i världen! Vad tusan är du
rädd för?

Rädd för? Det är väl mer än Belker som får lov att ha god smak här på forumet? :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-11 10:44

En lösning på ditt mattproblem vore kanske att lägga Symphony en bit förbi lyssningsplats, avdela med en kilformad trälist och lägga en tunnare, billigare matta av liknande kulör i bakre delen av rummet. Det brukar finnas ett helt gäng på rulle på de stora byggvaruhusen till lågt kvadratmeterpris. Sedan kan du, om du nöjer dig med att tejpa den tunna mattan runt kanterna, enkelt riva bort den och listen och skarva med ytterligare en bit Symphony-matta när finanserna tillåter. Skarven blir osynlig med en sådan tjock matta.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-11 11:00

Fast jag vill ju helst visa att jag har riktig parkett i den biten som gäster skall sitta och njuta i soffan på. Det är nämligen enda stället i huset.

C:a 18,000 skulle det kosta att täcka hela rummet med Symphony mot de 10,000 som de första 4 metrarna skulle gå lös på. Rummet är (c:a) 7.65 långt och 3.97 brett.

Tänker dock inte avsluta mattan med list, utan få den kantsydd. Den rekommenderades att läggas löst. (Men jag förstår att tejpningstipset gällde den tunnare)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-11 12:30

Kaffekoppen skrev:Inte ens IÖ har det...vanlig heltäckningsmatta och lite snuttar utlagda.

Jaså, har han (tjockare) mattor längs kanterna? :)

För övrigt vet jag inte om jag är så förtjust i parkett alls. Trägolv med rejäla
golvplank är kanske en annan femma ...

Nej, matta är energisnålt också! Hmm ... Om man inte dammsuger väldigt
mycket extra förstås ... Men uppvärmningskostnaden är ju en stor post.

Finns Symphony i gräsmattegrönt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 12:45

IÖ har (han får gärna korrigera mig) vanlig heltäkningsmatta med tjockare mattor i mitten faktiskt. Lite synligt kaosiskt utlagda mattor kompletterar. Det tenderar att finnas mer mattor där varje gång man kommer... 8) Han använder inte den där härligt gosiga mattan som tex bamsefar har...

Vad det gäller golv håller jag med dig... är vansinnigt förtjust i rejäla golvplak och använder 25mm gedigen furu på C-C 30 reglat golv altenativt 22 golvspån+15mm furuplank på C-C 30 golv.

Men visst hade det varit ljudförbättrande säkerligen med en go mysig matta i rummet. Det får duga med "vanliga" mattor..

Nåja, fårskinnsfällen framför braskaminen är inte fy skam den heller...

Edit: 8st 1259:or hade inte försämrat ljudet heller...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-11 13:08

Här är det C-C 0 som gäller. Platta på mark. Betvivlar matta skulle påverka uppvärmningskostnaderna något alls - har inte kalla golv fastän jag inte har golvvärme, sulan är bra nog.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-26 15:04

Ett par smakprov på vägen för er som kanske tror att jag är overksam:
Bild
samt låda#1 som snart (ett lager färg till på baffeln + klar (båt)lack kvar):
Bild
(lite slipdammig på sidan)

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-05-26 15:20

Jaaa! Grönt! :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-26 16:14

Now we are talking!!!

mike34

Inläggav mike34 » 2006-05-26 16:16

Så det är lite verkstad kvar i denna tråden :) "Grönt är skönt"
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-26 16:46

Snarare så att verkstan är full...

Tack, grabbar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-03 00:48

Dags för att lyfta in de två första.

Steg ett - undan med Canton Digital:arna.
Bild

Fick hyffsade placeringar av dem som potentiella bakkanaler:
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-03 00:51

Sen hade naturligtvis husbyggarna satt ett eluttag i vägen för vardera baslåda samt ett antennuttag, så dags för lite väggvåldföring:

Inte så rakt... fräsning med borrmaskin
Bild

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-03 00:57

Nu händer det grejjer!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-03 01:01

Sen med benägen hjälp av ett rullbord och en flickvän så kom så de första två lådorna in:

Bild

Bild

Efter lite borrande med en bas som mall så upp med låda på plats:

Bild

Därefter dags att montera basarna:

Bild

Bild

Lite kopplande med balanserat kablage så fick de nya basarna vars en kanal från en NAD 218 THX delat ifrån ett el-cheapo Behringer-filter. Rena rama julgranen med lampor:

Bild

Så dags för en ny rumsöversikt vid dagens ände:

Bild

Låda #4 har varit lite på efterkälken i målandet och #3 fick tyvärr rinningar i klarlacken, så den får slipas ned lite. #5 och #6 tror jag är rätt bra, så de kan nog komma in på en gång om ett tag. De två sista dröjer - där är det rejält slipjobb på minst en sida.

Fast jag börjar oroa mig för upplyften av de sista fyra lådorna... :oops:

Användarvisningsbild
Ronnie

BRONK -pip-

Inläggav Ronnie » 2006-06-03 10:42

Ser ut som underbart vackra, och troligtvis mycket välljudande baskanaler! (0-100Hz eller lite mer avklarat?).

Men... är de byggda för att fylla ut det som saknas nedåt för de där små pip-arna, eller har jag inte hört hela storyn kanske? :)

Känns lite som... om du hade en ratt och byggde en bil att "fylla ut" med! :D

Fantastiskt snygga gröna lådor iaf! Grönt är skönt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-03 13:33

Ronnie - piP saknar inget i basen, de spelar djupbas i sig själv - dock inte av några fysiska dimensioner. Så det enda djup som basarna egentligen tillför är mellan 14 och 24Hz i så fall.

piP kan inte spela jättestarkt dock, så med rejält partypoppande med E-Type så kan man bottna de små basarna. Det gör de inte nu. :D

Eftersom det är fasta steg på delningsfiltret så gick inte 80Hz rakt av, och i valet mellan 75 och 90 så valde jag 75.

Att detta projektet kom till var för att det kom ett gruppköp av basar här på forumet och jag hade slantar över till att leka med.

Ratt resp. bil? Nej, se det snarare som att jag hade en rymdraket som kunde slänga upp satelliter i omloppsbana... nu kommer jag att kunna slänga upp en kapsel eller t.o.m. en rymdskyttel. (Saturn V versionen kommer kanske en vacker dag då piP byts ut mot i32z eller så...)

Kul att grönt uppskattas nu. När jag målade piP:arna så vill jag minnas det skakades mest huvud åt färgen. Trevligt om trenden svängt eller man lyckats övertyga om att det är snyggt. :D

--

Redan med 2st av lådorna på plats så låter det som om kapacitet nog redan finns. Rätt skönt att veta att övriga sex moduler enbart kommer att bidraga med overkill och distortionssänkning. :D :D :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-03 13:34

Kaffekoppen skrev:Nu händer det grejjer!!

Ketchup-effekt. 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-06-03 22:13

:?
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-04 00:04

NNord skrev::?

:?: :?:

Hur går det själv då? :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-06-04 02:52

Kul bygge detta. Med den kapacitet du kommer att få i basregistret framgent borde du nog hiva piP. Kanske satsa på pr18? Finishen ser tip top ut på modulerna.
11010000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-04 15:02

Mr_Ekan skrev:Kul bygge detta. Med den kapacitet du kommer att få i basregistret framgent borde du nog hiva piP. Kanske satsa på pr18? Finishen ser tip top ut på modulerna.

Jo, det har jag skrivit några gånger att det kommer att bli intressant med större toppar. Fast pr18 är inte tillräckligt stort steg. Skall man ha ett par stativare tvunget så vore det väl i16z som vore alternativet då. Fast i32z är det jag dreglar mest över i produktkatalogen. i64z blir nog för stora.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 06:06

Så blev då andra lagret insläpat också:
Bild
Bild
Bild

Fick kalibrera om delningsfiltret lite... så lite tappar allt 218 must när den får driva lägre impedanser.

Skillnaden är mer lyssningsvälmående än någon utpekbar hörskillnad. Distsänkning kanske märks på det viset?

Får se om det kan bli 6 låddor till kvällen... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-09 10:55

Var kan man köpa dessa element?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 11:14

Vårt samköp var direkt från Madisound i Amer'kat. Men ibland syns sådana beggade från någon som överköpt sig... (konstig tanke....) 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 11:39

Sanslöst... nu gav någon tölp mina basar en 2:a på minhembio enbart beroende på färgen...

*känner för att binda fast honom i lyssningssoffan och mangla Rammstein på full volym i ett par timmar*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-09 12:04

Blir nog snart några till salu...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-06-09 12:16

Tjoho!

Här händer det grejor ju!!! 8O :P Skitkul!

För det första är den british-racing-green inspirerade färgen stentuff! Klart mer vågat än mina vita iallafall!

Du skrev att du tyckte att du hade mycket kapacitet redan med två moduler och att fler ger mest "overkill" (i positiv mening) och distorsionssänkning. Det är givetvis sant, men du får också möjligheten att bättre bekämpa rummets inverkan. Med en stapel i varje hörn har du effektivt eliminerat golv-tak reflexer för basmodulerna jämfört med bara en modul i varje hörn.

(Mina fyra kommer att stå på rad längs framväggen i ett framtida lyssningsrum)

/J,

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-06-09 12:17

Du har ju förresten möjligheten att rotera dem 90 grader inåt och på så sätt dölja kabeldragningen helt...

/Jonas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-09 12:31

...och dessutom få bättre stöd från hörnet. Trevlig färg, för övrigt!

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 12:34

paa skrev:Blir nog snart några till salu...

Fast inte från mig. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 12:35

jonasp skrev:Du har ju förresten möjligheten att rotera dem 90 grader inåt och på så sätt dölja kabeldragningen helt...

Kabeldragningen kommer att döljas av dämpväggen som skall upp sidanom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 12:42

PekkaJohansson skrev:...och dessutom få bättre stöd från hörnet. Trevlig färg, för övrigt!

Basarna är innanför åttondels-våglängd-gränsen, så jag tror inte det blir någon jätteskillnad. Föredrar basarna framåtriktade av utseendeskäl samt att jag gillar att de kommer närmre topparna rent fysiskt.

Har planer på dämpväggar på sidorna, så det kommer att gå bort en dm ungefär och då skulle det nog inte funka så bra med basarna placerade så nära.

Jag var medveten om detta när jag planerade bygget, och skulle jag satt basarna för mer väggstöd så hade jag fått en sämre placering av förstyvningen inuti... eller fått göra urkap i denna för elementet - och det ville jag inte.

Tappar jag några dB på kuppen så må det vara hänt...

Kul att färgen gillas av er båda. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 13:42

paa skrev:Blir nog snart några till salu...
Du vill bli av med dina eftersom 6.8:orna är bra nog?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 14:43

Tog och sökte upp gruppbeställningstråden och noterade att jag bestämde mig för att beställa basarna 2005-06-16, så jag har faktiskt.se de första lådorna spelade inom ett år. Blir lite svårt att hinna få upp de två sista till årsdagen nästa vecka, men det kommer inte att slå på mycket. :) :)

Känner man mig väl så vet man att jag kan gå och FUNDERA på stora projekt i flera år innan de ens påbörjas, så detta har gått fort...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-06-09 15:35

Nattlorden skrev:Tog och sökte upp gruppbeställningstråden och noterade att jag bestämde mig för att beställa basarna 2005-06-16, så jag har faktiskt.se de första lådorna spelade inom ett år. Blir lite svårt att hinna få upp de två sista till årsdagen nästa vecka, men det kommer inte att slå på mycket. :) :)

Tummen upp! :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 15:44

jonasp skrev:För det första är den british-racing-green inspirerade färgen stentuff! Klart mer vågat än mina vita iallafall!

Jag kan komma förbi med rollern ifall du skruvar ur elementen. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-09 15:54

Gäller det mig med? :-) Att du kommer och målar snygg grön färg?

Det blir riktigt fint det här.. ser fram emot när dämpväggen är på plats med!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-06-09 19:06

Nattlorden skrev:Jag kan komma förbi med rollern ifall du skruvar ur elementen. :wink:

Hehe! Jag är för feg!!! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-09 22:23

Nu sitter jag och spelar lite tidig ABBA över 6 stycken baslådor.
Dvs. min andra 218 har kommit ur låda och till tjänstgöring.

Det var på håret att vi klarade lyftet på två pers. Nästa två blir inte kul...

Nu kan jag nog komma in i garaget med bilen igen. Skall dock göra sliparbetet på de sista först.

Sen måste jag beställa en ny terminalskruv - har knäckt en.

Ser konstigt ut här hemma nu. Inte baslådorna, men stacken med kartonger till elementen har jag visst vant mig vid... ser så tomt ut på den väggbiten nu...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 01:52

du har inte tillgång till lite mätutrustning? vore kul å se vad dom kan prestera på pappret...

hur låter det nudå?

och hur var det med tillgången på dom? är dom fortfarande slut eller....

/Håkan som ångrar att han inte tog ett gäng

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-10 07:38

Jag som missade hela gruppköpet då :-(

Det kommer ta tid, om det ens blir av att de får fram 8 ohmarna :-(

Nattlorden!,

Visst är det kusligt vad lätt det är att vänja sig vid en kartonghög :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-10 09:07

Kaffekoppen skrev:Jag som missade hela gruppköpet då :-(

Det kommer ta tid, om det ens blir av att de får fram 8 ohmarna :-(

Men är det inte 4 ohmarna som är "rätt" modell om man vill följa LTS-bygget?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-10 10:59

Svårt att koppla in 4 st 4 ohmare om man vill nyttja ett stereoslutsteg... blir så vansinnigt låg impedans...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-10 11:08

Haakan_W skrev:du har inte tillgång till lite mätutrustning? vore kul å se vad dom kan prestera på pappret...

hur låter det nudå?

och hur var det med tillgången på dom? är dom fortfarande slut eller....

/Håkan som ångrar att han inte tog ett gäng

Nix, jag har inte ens en multimeter - brukar låna sån på jobb om det behövs.

låter kanon. lite högt tomgångsbrus,men det är nog delningsfiltret... helt omöjligt att märka att det är ett delat system. :D torr, tung, tajt och djup bas som inte kroknar när man drar på. :P

tillgången vet jag inget om. mmm, höll på att missa själv pga velande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-10 11:11

Kaffekoppen skrev:Svårt att koppla in 4 st 4 ohmare om man vill nyttja ett stereoslutsteg... blir så vansinnigt låg impedans...

fast de är väl 6 i realiteten. 3 ohm per kanal kan man ju hitta steg som orkar. annar får man samla ihop en rejäl hög 216...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-10 11:25

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-10 11:35

piPluttarna börjar verkligen göra skäl för sitt namn!! 8O :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-10 11:41

Det börjar verkligen likna något!!!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 11:48

Oj, vad...gröna dom är.

Jag är nog lite dålig på att räkna, först trodde jag att det var klart med de 4basarna. Det såg ju brutalt ut redan då. Är det en 14" TV du har där?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-11 00:16

Martin skrev:Oj, vad...gröna dom är.

Jag är nog lite dålig på att räkna, först trodde jag att det var klart med de 4basarna. Det såg ju brutalt ut redan då. Är det en 14" TV du har där?

Grönt är skönt!

På soffbordet är det en 26" datormonitor, tv:n mellan högtalarna är en 28" (tror jag).

Brutalt, brutalare... för vänta ett tag på brutalast. 8)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-06-11 01:59

Ojoj, sådär vill jag också ha hemma. Härligt att se lorden göra verklighet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-12 10:07

Naqref™ skrev:piPluttarna börjar verkligen göra skäl för sitt namn!! 8O :D

Japp, tur man inte hade iP. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-06-12 18:51

jobba nu så vi får se slutresultatet! :D
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-13 07:12

olof skrev:jobba nu så vi får se slutresultatet! :D

Tveksamt om jag har tid för sådant slipande kommande kvällar - har en tourtävling på lördag som jag måste slipa formen inför. Så räkna två veckor innan sista två kommer upp.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-13 11:19

Så nära, och snubblar på mållinjen...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-13 12:12

paa skrev:Så nära, och snubblar på mållinjen...

*garv*

Man kan inte hinna med allt på en gång. Har man ett jobb att sköta, liksom en bil och en trädgård och har golftävlingar och uppdrag för klubben, så är det lite svårt att få tid med byggprojekten också.

Tjejen mumlade något om "inte haft tid att umgås" också...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-12 17:24

Hur går det här då?

Inte för att jag tror att du lider med dina "ynka 6 basmoduler".... :D 8O

/Jonas

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-08 00:24

Nåh? Hur många basmoduler är det nu då?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-08 01:14

Du fick en tia av mig på minhembio Nattlorden, hur grymt som helst ju :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 11:03

Inga nya bilder på gång?
Något nytt på förstärkar/delningsfilterfronten?
Lyssningsintryck?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-01 11:06

Har någon blivit uppäten av ett grönt basmonster? 8O

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-04 13:44

Upp! :P

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-08 17:06

vart är dom 2 sista modulerna? eller nöjer du dig med "bara" 6st?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-08 17:14

De två sista är ju på plats. Borde synas i hans medlemstråd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-08 17:46

shifts skrev:De två sista är ju på plats. Borde synas i hans medlemstråd.

Ok, missat det. Sorry :oops:

/L

Ps. Varför inte uppgradera bygg tråden då?
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re:

Inläggav Nattlorden » 2014-06-16 09:27

Schull skrev:
shifts skrev:De två sista är ju på plats. Borde synas i hans medlemstråd.

Ok, missat det. Sorry :oops:

/L

Ps. Varför inte uppgradera bygg tråden då?

För att jag nog glömde bort tråden...

Så här såg det ut när fjärde våningen kom upp:
Bild

Och med lite barnsäkerhetsgrind och litet lekhus så såg hela systemet ut så här:
Bild

Och några år senare med pi60s-s som toppar:
Bild

Återgå till DIY-forum