Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag hade gått på övre bilden förutsatt att jag förstått rätt: bilden visar bara övriga lådan, ej baffeln och bakstycket ?
Med den övre bilden behöver du nog inget stag mellan kortsidorna, mellan D och B.
Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Adhoc skrev: Snedkapa i vardera änden och lägg in dem vid ca mitten mellan baffeln och övriga sidor.
niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Utgått från denna tråd gällande lådvolym: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=54676&start=30
Men även om jag minskar lådan förstår jag inte hur jag skall kunna komma upp i 67 kg total vikt utan att limma på 4-5 mm tjock plåt.
Tangband skrev:niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Utgått från denna tråd gällande lådvolym: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=54676&start=30
Men även om jag minskar lådan förstår jag inte hur jag skall kunna komma upp i 67 kg total vikt utan att limma på 4-5 mm tjock plåt.
Jag kan rekommendera Crown xli 1500 klass a/b som steg, kör själv med detta med mina basar. Steget har fläktar men är väldigt tyst. Det blir inte ens ljummet på lådan. Fördelen är att det är ett tvåkanalssteg så du kan köpa en till bas senare då du vill bygga ut. Monterar du dessa på motsatt sida tas dessutom reaktionskrafterna ut varandra nästan helt och man klarar sig med lådvikt på mycket mindre än 1:500.
niklasmagnus skrev:Har redan köpt Crown CTs 600 till mina TVÅ element.
rajapruk skrev:niklasmagnus skrev:Har redan köpt Crown CTs 600 till mina TVÅ element.
FYI, jag kommer lägga ut 2-4st Crown CTs-1200 till salu senare i höst till mkt bra pris, om du vill ha fler steg i samma serie.
niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Utgått från denna tråd gällande lådvolym: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=54676&start=30
Men även om jag minskar lådan förstår jag inte hur jag skall kunna komma upp i 67 kg total vikt utan att limma på 4-5 mm tjock plåt.
Tangband skrev:Glömde: du bör eftersträva ett viktförhållande mellan konvikt och låda på minst 1:500.
Johan_Lindroos skrev:niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
HenrikE skrev:Tangband skrev:Glömde: du bör eftersträva ett viktförhållande mellan konvikt och låda på minst 1:500.
Var har du hittat siffran 500? Känns som en våldsam förenkling och rejält överdrivet.
RogerGustavsson skrev:Siffran 1000 har jag sett, tror det var i en gammal utgåva av danska High Fidelity. Det förhållandet mellan statisk och rörlig massa blir svårt att realisera i basen.
Tangband skrev:Nja, egentligen 1:1000 om lådresonanserna ska ned till -60db
niklasmagnus skrev:Bygger jag i 22 mm hamnar jag på ca 1:265 i vikt förhållande utan att introducera komplex stagning och mega tjock baffel. Nu har jag räknat medd dubbel baffel tjocklek, 2*22mm
Behöver man fräsa ut på baksidan av baffeln för att elementet skall kunna "andas" bättre eller är det överkurs vid 44 mm baffel (elementet kommer även försänkas i baffeln så tjockleken bakom elementet blir lite mindre än 44 mm)?
Tack för skruvtipset.
gopnik skrev:Tangband skrev:Nja, egentligen 1:1000 om lådresonanserna ska ned till -60db
Nä, sådär kan man inte räkna. De relativa rörelserna för en ideal kropp får det förhållandet. Det är inte fråga om lådresonans. För en baslåda spelar det dessutom ingen roll om membranet rör sig framåt, eller lådan bakåt. Det blir samma ljud i alla fall.
Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000
Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar
gopnik skrev:Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000
Tack, jag vet mycket väl vad det står. Ingenstans i den tråden finner du någon grund för ditt tidigare påstående. Du sammanblandar helt väsensskilda fenomen.Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar
Nu vet jag inte ens vad du försöker säga.
Tangband skrev:gopnik skrev:Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000
Tack, jag vet mycket väl vad det står. Ingenstans i den tråden finner du någon grund för ditt tidigare påstående. Du sammanblandar helt väsensskilda fenomen.Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar
Nu vet jag inte ens vad du försöker säga.
Gopnik, hur mycket anser DU att en subwoofer vars konvikt är 135 gram bör väga för att helt undvika modulationseffekter ?
( det finns många fler trådar på faktiskt om betydelsen av detta )
Tangband skrev:Varför ska jag med egna ord förklara något jag lärt mig under flera år genom erfarenhet och genom att jag lärt mig saker på detta forum ?
gopnik skrev:Basar är rundstrålande. Det spelar alltså ingen som helst roll om konen rör sig framåt eller lådan bakåt. Precis som jag just skrivit. Det spelar då alltså ingen roll vad en baslåda väger, men man kan vilja ha en viss massa av rent praktiska skäl. Den ska ju inte vandra runt på egen hand. Det viktiga för en baslåda är att den är rimligt styv, då hävrörelser äter verkningsgrad.
Jag antar här tillräckligt resonansfrihet i både själva lådans paneler och någorlunda fritt flytande koppling till underlaget. Alltså typ SD-fot.
IngOehman skrev:Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.
Däremot gör det inte så mycket om hela lådan skakar (homogent - utan att väggar buktar) i lågfrekvensregistret, för det som skapar basljudtryck är hur mycket högtalaren totalt pumpar. Det avgörs av baselementets membranrörelser - i förhållande till lådan (inte i förhållande till något eventuellt mera stillastående objekt).
Hur märkligt det än kan låta (resonemanget alltså) så gör kontrarörelser hos baslådan att baselementet faktiskt uppfattar att det har ett lite lättare membran än det har i varkligenheten!Skillnaden är dock minimal.
![]()
Vh, iö
niklasmagnus skrev:Jag kommer köra på med mina mått jag haft från början. Lådan kommer se ut så här:
Snip
Om man skruvar lådan vid limningen finns det något behov av tvingar då för att spänna ihop allt?
Snip
När man limmar ihop baffelskivorna, hur göra för att de två skivorna inte skall glida omkring?
Adhoc skrev:niklasmagnus skrev:Jag kommer köra på med mina mått jag haft från början. Lådan kommer se ut så här:
Snip
Om man skruvar lådan vid limningen finns det något behov av tvingar då för att spänna ihop allt?
Snip
När man limmar ihop baffelskivorna, hur göra för att de två skivorna inte skall glida omkring?
Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar. För att det inte ska glida isär, borra några hål för små dyckertar före du lägger på lim, slå i dem när du justerar lådsiodrna mot varandra och låt skallen sticka upp en bit (så dom lätt kan dras ut senare) och dra åt med tvingarna. Saknas tvingar, så kan du göra på liknande sätt men förborra allt före lim läggs på, annars kan du få smått skräp från borrningen i limmet mellan skivorna.
Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas.![]()
Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
niklasmagnus skrev:Om jag minns rätt från någon tråd jag lästa så finns det två olika typer av trälim, ett för "sug"passning och ett om det skulle vara mindre glipor?
niklasmagnus skrev: Snip
Om jag minns rätt från någon tråd jag lästa så finns det två olika typer av trälim, ett för "sug"passning och ett om det skulle vara mindre glipor?
Adhoc skrev:Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar...
EmuMannen skrev:Adhoc skrev:Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar...
Håller helt med Adhoc, jag använder aldrig skruvar med MDF eller spån. Förborra och dyckert (eller spikpistol om du har tillgång till det) och vanligt vitlim (PVA) av god kvalitet (man kan givetvis använda kex eller plugg för att styra också).
Om jag behöver skruva något som exempelvis högtalarelement, terminalbrunn eller liknande så limmar jag alltid plywood på baksidan så jag har något att dra i (gärna björkplywood, ibland använder jag tjockare plywood, till exempel i en baffel och i annat fall tunnare. Ibland så tunn som 4 mm).
Ps. Om en limfog skall bli riktigt bra så krävs (förutom tvingar med mera) perfekta sågsnitt och vinklar. Det i sin tur kräver (tyvärr) riktigt bra (och ibland riktigt dyra) verktyg...
JM skrev:Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas.![]()
Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
Har du någon publicerad referens i en etablerad skrift?
JM
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas.![]()
Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
Har du någon publicerad referens i en etablerad skrift?
JM
Nej , jag litar på det som beskrivits på detta forum. Borde jag inte göra det, menar du ?
niklasmagnus skrev:Edit: tänkte även beställa tätningslist och kontakter från hifikit. Är nedan bra val?
https://www.hifikit.se/tatningslist.html#horizontalTab1
https://www.hifikit.se/komponenter/terminaler/terminal-m6-27-gold.html#horizontalTab1
niklasmagnus skrev:Tack för den infon. Hoppas jag slipper använda Polyuretanlimmet
Adhoc skrev:Om du lyckas göra lådan till ett rätblock med schysta 90 graders vinklar, kapa båda stagändarna i 45 graders vinkel och skjut in i lådan. Justera längden så den blir lagom för att möta vid mitten på skivorna. Rita av var änden ger "sugpassning" inuti lådan vid inskjutet stag. Invändigt är lådan tillräcklig hög för att du ska kunna borra hål genom skivan så skruv utifrån hamnar rätt, gör sen markering i stagänden utifrån och förborra hål i staget för skruven, glöm inte lim mellan stag och lådsida.
niklasmagnus skrev:Så om man har dyckertpistol kan man skippa tvingar precis som i detta videoklipp?
https://youtu.be/Z3eZkt4ycaI
Eller skjuter du bara några få spik för att få styrning och sedan tvingar ihop allt?
EmuMannen skrev:niklasmagnus skrev:Så om man har dyckertpistol kan man skippa tvingar precis som i detta videoklipp?
https://youtu.be/Z3eZkt4ycaI
Eller skjuter du bara några få spik för att få styrning och sedan tvingar ihop allt?
Jag använder sälla dyckert med MDF men om jag gör det så gör jag det för att få styrning och sen använder jag tvingar. Men det går säkert att göra som på filmen också.
Ps. Jag skulle försänka skallarna för jag skulle inte våga dra så hårt i MDF att skallarna försänker sig själv (beror lite på vad du använder för skruv och skruvdragare, men är skallen liten och skruvdragaren drar lite för hårt så går det lätt genom ytskiktet och sen kan det kalva iväg och i värsta fall spricka, framförallt om du ligger nära ett hörn eller en kant).
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas.![]()
Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
Har du någon publicerad referens i en etablerad skrift?
JM
Nej , jag litar på det som beskrivits på detta forum. Borde jag inte göra det, menar du ?
JM skrev:Tack Tangband. Finns det några källor i High fidelity artikeln?
JM
Tangband skrev:JM skrev:Tack Tangband. Finns det några källor i High fidelity artikeln?
JM
Det var så länge sedan jag läste... finns det någon här som har kvar tidningen där det skrevs om förhållandet 1:1000 ? Vem skrev artikeln ?
LTS har väl också skrivit något liknande men den artikeln har jag inte läst. Vem skrev den artikeln ?
Du har rätt i att det om det inte finns publicerad forskning om detta så bör jag kanske vara mer källkritisk. Har du själv läst om ett sådant viktförhållande ? ( du verkar ju ha läst mycket )
Jag håller alltså öppet att jag kan ha fel i detta
Tangband skrev:Jag skulle inte använda Inslagsmutter utan vanliga skruvar till själva elementen.
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Jag skulle inte använda Inslagsmutter utan vanliga skruvar till själva elementen.
Islagsmutter fungerar bra i trä men inte särskilt bra i MDF eller spånskiva. Jag tycker rampamuffar fungera något bättre men kan var rätt kinkiga att dra dit om det inte är exakt rätt dimension på hålet och man inte lyckas dra rakt från början. Det är därför jag limmar plywood på baksidan så jag har något att dra i och så slipper jag använda islagsmutter, rampamuff eller dylikt...
EmuMannen skrev:Om du använder plywood på baksidan så kan du göra den till en integrerad del av själva konstruktionen. Om du till exempel använder 16 mm MDF i sidorna så kanske du vill ha mer i baffeln. Med 10 mm plywood + 16 mm MDF har du 26 mm i baffeln. Om det blir ganska tjockt så kan du behöva fasa av kanten på insidan för att få bättre kylning av elementet. Jag använder en 45 graders fasfräs. Jag hittade inget bra exempel förutom bilden nedan. Den baffeln är ganska liten (och om ni undrar varför jag använde spån och furuplyfa så är det för att det var en prototyp jag satte ihop för att testa hur en Karlsonator låter).
Ett annat alternativ kan vara att fräsa (eller såga om du saknar fräs med cirkeljigg) en ring som du limmar från insidan runt hålet för elementet. Oavsett så kommer det förstärka baffeln och ge dig något som du kan dra i...
Tangband skrev:Har du nåt bra tips för att kunna såga ut jämna hål som är större än 15 cm ? Under den diametern kan man ju med fördel använda en vanlig hålsåg och borrmaskin.
DanNorman skrev:Det enda skälet att skruva (eller spika!) är väl att det inte ska glida omkring och att slippa tving? Allt annat är nackdelar?
niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?
EmuMannen skrev:niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?
En vanlig slipkloss är för liten och det är lätt att du rundar av kanterna något. Limma ihop allt mot baffeln. Sen ställer du lådan så du har öppningen med ojämnheterna uppåt. Sen tar du en skiva som är stadig och spikrak, typ ett ämne till en fönsterbräda eller dylikt (kan vara en bit MDF också). Sen finns det självhäftande sandpapper som du kan sätta på brädan (eller använd kontaktlim på sprayburk och vanligt sandpapper). Se sedan till att brädan vilar mot så många kanter som möjligt och arbeta sakta och metodiskt tills alla kanter är i våg.
Ps. Med smartare utgår jag ifrån att du inte menade saker som kantfräs, fräsbord osv...
niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?
Om man inte drar skrivarna direkt och inte använder tvingar kommer det inte bli mycket press på limfogen. Hur menar du?
DanNorman skrev:Det blir stabilt med bara trälim. Det kan betraktas som om de hoplimmade delarna är av ett stycke.
niklasmagnus skrev:Tänkte köpa mig en överhandsfräs, skulle man kunna lösa problemet med en sådan, hur?
Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag själv funderat på o köpa men den kostar en hel del.
EmuMannen skrev:Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag själv funderat på o köpa men den kostar en hel del.
1995 kr på Bauhaus för tillfället, klart värt pengarna om du frågar mig. Går att köra på Makita-skena också med tillsats. När du väl har skena så kan du köpa en förhållandevis billig Metabo KS 55 FS. Den har en gedigen sula i aluminium som dessutom passar på Makita- och Festool-skena (de gör inte ens Makitas egna cirkelsågar tror jag, bara deras sänksåg).
EmuMannen skrev:[img]Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag sj[/img]älv funderat på o köpa men den kostar en hel del.
1995 kr på Bauhaus för tillfället, klart värt pengarna om du frågar mig. Går att köra på Makita-skena också med tillsats. När du väl har skena så kan du köpa en förhållandevis billig Metabo KS 55 FS. Den har en gedigen sula i aluminium som dessutom passar på Makita- och Festool-skena (de gör inte ens Makitas egna cirkelsågar tror jag, bara deras sänksåg).
niklasmagnus skrev:Enklast är nog stor slipskiva för att fixa till kanterna. Gissar att det går fortast.
Tangband skrev:Vilken bygghandel var det ? Jag har goda erfarenheter av K rauta
niklasmagnus skrev:Jag var naiv och trodde bygghandelns såg var mer exakt än vad jag själv klarar av speciellt då jag bara har korta skenan, 800mm. Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte köpte 3 m skenan och gjorde jobbet själv.
Borde kanske köpa en stor vinkelhake och fixa till de dåliga snitten. Hmm eller så fixar jag ojämnheterna med slipskiva.
niklasmagnus skrev:@Adhoc, vilken storlek på vinkelhake skulle du rekommendera?
De vanliga Hulafors ~25cm verkar de flesta ha på lager men längre modeller verkar endast vara beställningsvara, ex timmermansvinklar 60-100cm
EmuMannen skrev:Jag tycker Adhocs förslag att justera med sänksågen och skena låter klart intressant. Med en kort skena borde det till och med gå om sidorna är limmade mot baffeln. Ställ på baffeln och markera runt om, mät noga så du är i våg. Sen borde du kunna lägga lådan på sidan, lägga skenan mot markeringen, ställa in sänksågen på skivans tjocklek och dra av de få millimeter som skall bort. Sen vrida lådan 90 grader och göra om tills varje sida är justerad. Kan dock bli svårt att få det exakt i våg om du skall limma botten mot högkanterna.
Själv skulle jag nog fräst en fals för bakstycket (gör falsen någon eller några mm djupare än botten). Limmat sidorna mot mot baffeln. Sågat till bakstycket (med skena och sänksåg) så att det passar ned i falsen. Limma bakstycket mot falskanten och falsbotten. Fräs av sidorna (de extra millimeterna) med stödlager mot botten. Det borde gå fort och bli perfekt. Det svåra är kanske att fräsa falsen men rätt mätt från baffelkanten och med ett bra anhåll så borde det vara en smal sak att få rätt.
Ps. Jag inser att det kan bli knepigt i hörnen om du skall fräsa en fals och inte sidorna är gerade 45 grader mot varandra. Eftersom jag har en bordssåg så skulle jag nog göra som nedan i stället:
Har du tillgång till en bordssåg med bra anslag (alternativt så kanske någon närbelägen brädgård har en justersåg som du kan låna eller hyra för fyra snitt)? I så fall kan du limma sidorna mot baffeln. Sen ställa in avståndet mellan klingan och anslaget så det motsvarar det lägsta avståndet du har från baffel till bakkant, sänk sågbladet så det motsvarar skivtjockleken på sidorna. Sen är det bara att köra baffeln mot anslaget, vrida 90 grader och köra av varje sida. Har du ett bra anslag så borde lådan sen vara exakt lika djup på varje sida...
"Dessa subbar kommer stå gömda"
EmuMannen skrev:niklasmagnus skrev:@Adhoc, vilken storlek på vinkelhake skulle du rekommendera?
De vanliga Hulafors ~25cm verkar de flesta ha på lager men längre modeller verkar endast vara beställningsvara, ex timmermansvinklar 60-100cm
Kolla alla vinkelhakar de har i butiken. Sist när jag försökte köpa två anslagsvinklar så gick jag igenom fler än 40 st och de två bästa jag hittade var ändå inte exakt 90 grader! Lägg dem mot varandra i butiken så får du se hur mycket det skiljer mellan olika exemplar. Jag har flera stycken, bland annat Hultafors Quattro 25 som jag älskar men som jag inte riktigt litar på till 100%. Sen har jag anslagsvinklar som jag brukar använda för att justera in sidorna på exempelvis lådor. Fler än en underlättar när man limmar flera sidor på samma gång.
Johan_Lindroos skrev:Jag noterar:
"Dessa subbar kommer stå gömda"
Jag tycker det krånglas till rätt mycket i onödan. Det är väl bara att snickra ihop eländet?!
Adhoc skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag noterar:
"Dessa subbar kommer stå gömda"
Jag tycker det krånglas till rätt mycket i onödan. Det är väl bara att snickra ihop eländet?!
Var det därför vi såg Arga Snickarn hemma hos dig i något TV-program för några år sedan? Jag tycker mig minnas han hade en del synpunkter.![]()
Adhoc skrev:Nu ska du inte komma med såna där futiliteter som att lite snedkap här o där kanske inte spelar någon egentlig roll överhuvudtaget. Sånt har vi lämnat bakom oss och har avancerat till verktygsbögeri.
niklasmagnus skrev:Förstår inte hur leverantörerna kan lova typ +-0,03/6 grad i tolerans. Det är ca +-0,5/1 mm på 1m viket på en 25cm hake knappt borde vara synbart.
Nattlorden skrev:Fin... men lite svår att använda på en utsida...
Nattlorden skrev:Och det man inte torkat bort är ett jäkla jobb att få bort efter det torkat.... been there, done that....
gopnik skrev:Antingen torkar man väldigt, väldigt noga eller inte alls. Runnet lim som ligger i tjocka strängar brukar man kunna bryta eller skrapa bort rätt bra.
niklasmagnus skrev:gopnik skrev:Antingen torkar man väldigt, väldigt noga eller inte alls. Runnet lim som ligger i tjocka strängar brukar man kunna bryta eller skrapa bort rätt bra.
Typiskt
niklasmagnus skrev:Tillverkade 4 st 90 graders jiggar idag.
gopnik skrev:niklasmagnus skrev:Tillverkade 4 st 90 graders jiggar idag.
Varför det? Kunde du inte bara måttat efter lastpallen?
paa skrev:Gliporna ser inte roliga ut. Det kommer inte bli bra att limma detta med vitlim. Möjligen med polyuretanlim som jäser upp lite och fyller ut fogen bättre.
niklasmagnus skrev:Mätt från framkant baffel till bakkant på sidostyckena och det varierar mellan 399-399,5-400mm. Tog några bilder. Är detta tillräckligt eller behöver jag såga till för att försöka få det mer exakt?
paa skrev:I basområdet är det främst styvheten på högtalarväggen som avgör ljudtransmissionen i området under väggens resonansfrekvens. Med sån där bitumendämpmatta så sänks resonansfrekvensen, vilket inte är någon fördel. Mer förstyvningar mellan väggarna höjer i stället resonansfrekvensen vilket kan göra en reell verkan.
När man spelar toner med frekvenser i och över högtalarväggarnas grundresonanser, så får dämpningen av väggarna en stor betydelse.
paa skrev:I basområdet är det främst styvheten på högtalarväggen som avgör ljudtransmissionen i området under väggens resonansfrekvens. Med sån där bitumendämpmatta så sänks resonansfrekvensen, vilket inte är någon fördel. Mer förstyvningar mellan väggarna höjer i stället resonansfrekvensen vilket kan göra en reell verkan.
När man spelar toner med frekvenser i och över högtalarväggarnas grundresonanser, så får dämpningen av väggarna en stor betydelse.
Adhoc skrev:Om du behöver sandpappra ned en mindre ojämnhet / oparallellitet, sno ihop en simpel slipjigg: Skruva ihop två trälister i 90 graders vinkel. Låt skruven gå igenom en bricka i vardera änden så du kan trä igenom ett sandpapper mellan listerna. Du kan sen slipa ned den yta som behöver fixas till i 90 graders vinkel, utan att den blir "rundad", i.o.m. att den andra träslisten dras dikt utefter flatsidan på MDF:en. Ytorna som ska limmas ihop vill du ha helt parallella = största möjliga fogyta.
niklasmagnus skrev:Förstår inte riktigt hur de menar, skulle du kunna göra en enkel skiss?
darkg skrev:niklasmagnus skrev:Förstår inte riktigt hur de menar, skulle du kunna göra en enkel skiss?
Tror så här:
Johan_Lindroos skrev:Jag ser att du köpt en "Standard Subwoofer (28 - 50 kg)"!Vad nu det kan vara...
Jag föreslår vanlig stenull eller glasull i lådan. Inte för mycket och inte för lite.
niklasmagnus skrev:Har hyrt en överhandsfräs och köpt notfräs 10mm. Enligt notfräsen så klarar den bara 19,6 mm djup, så hur gör ni när ni fräser tjocka bafflar, ex 44 mm. Om man måste fräsa från båda håll så har jag klantat till det rejält då baffeln är linmad med lådramen.
niklasmagnus skrev:Har hyrt en överhandsfräs och köpt notfräs 10mm. Enligt notfräsen så klarar den bara 19,6 mm djup, så hur gör ni när ni fräser tjocka bafflar, ex 44 mm. Om man måste fräsa från båda håll så har jag klantat till det rejält då baffeln är linmad med lådramen.
niklasmagnus skrev:Tänker att det inte borde ha någon betydelse att även upphängningen är försänkt då basen ändå är rundstrålande eller har jag fel?
Adhoc skrev:Före du fräser i baffeln, kör en provfräsning i en skräpbit lite lätt, masonit eller liknande och mät noggrant ytterdiametern och jämför med elements, fräs inte igenom skräpbiten.
niklasmagnus skrev:Fick ta sista 12mm med sticksåg. Min blå Bosch fixade inte djupet, helt otroligt. Men kompisens gjorde det precis
![]()
Nattlorden skrev:niklasmagnus skrev:Fick ta sista 12mm med sticksåg. Min blå Bosch fixade inte djupet, helt otroligt. Men kompisens gjorde det precis
![]()
Hade du gjort det innan du monterade lådan, så hade du kunnat fräsa från båda sidorna, så då hade du fixat det.
niklasmagnus skrev:Så vad är bäst?
gopnik skrev:Nu gör ni det krångligt igen. Nu ska elementen knappast monteras om tio gånger, och skulle man dra runt en skruv kan man välja atr antingen låtsas som om det regnar, vilet nog funkar fint på en korg med så många fästen, eller täta hålen med en dutt trälim och rotera korgen ett halvt skruvhålsavstånd så man får nya, fräscha hål. Islagsmuttrar, rampamuffar och plywood är för fegisar.
Cortado skrev:Jag limmade fast islagsmuttrar (med cyanoakrylat om jag minns rätt) för mina subbar, vill minnas att jag köpte islagsmuttrarna på Bauhaus av fabrikat Habo tror jag. När jag provmonterade ett element i ena lådan och skrulle skruva ur den igen så lossnade islagsmuttern och kärvade med skruven. Skruv och muttern snurrade synkat och medan jag försökte dra upp skruven (med huvudet) medan jag skruvade den så borrade klorna på muttern en grop på insidan. Fick kapa skruven, rostfri M6 vilket inte var varken det lättaste eller roligaste.
Sedan tyckte jag att något mer tränära material på insidan där skruvarna sitter känns tryggare när lådan är av mdf.
Kanske finns bättre sätt att göra det på än som jag gjorde men det är enkelt att limma dit träklossar eller leva med att skruvarna sitter i MDF. Man kan ju vrida elementet lite och ta nya hål om man sabbar de befintliga med ur- och imontering.
gopnik skrev:Jag skulle skita i den där pinnen mot kortsidorna och packa dämpmaterialet hårt mellan kortsida och stag i stället. Det kommer ge fullt tillräckligt dämpning. Dessutom kommer dämpmaterialet vara krångligt att få in annars. Om du använder skivmaterial. Eller blir det lös fluff?
Jag hade valt skumskivor.
niklasmagnus skrev:Måste man måla insidan av lådan om man ändå tänkt måla utsidan? Eller blir det överkurs?
Tarzan skrev:niklasmagnus skrev:Måste man måla insidan av lådan om man ändå tänkt måla utsidan? Eller blir det överkurs?
Överkurs. Det räcker väl ändå med ett tätt lager.
Adhoc skrev:Det är bra om alla sidor reagerar lika för förändringar av luftfuktigheten. Om en plansida lättare tar upp fukt än den andra, kan resultatet bli att skivan buktar sig.
niklasmagnus skrev:Måste man måla insidan av lådan om man ändå tänkt måla utsidan? Eller blir det överkurs?
niklasmagnus skrev:Till polskruvarna beställde jag även silverlod...
niklasmagnus skrev:Silverlodet jag köpte var från hifikit: https://www.hifikit.se/tillbehor/lodning/silverlod.html#horizontalTab1
niklasmagnus skrev:Tips på var man kan köpa flatstift hylsor med guldplätering?
niklasmagnus skrev:Ang isolering i lådan, tänkte köra på billig stenull som jag redan har liggandes, skall man trycka i det då de packas (komprimeras) eller löst?
niklasmagnus skrev:Vet inte riktigt vart jag ska hitta lokalt i stan flatstift av bättre kvalitet oavsett guldplätering eller inte. Ska kolla om hifiklubben kan ha på hyllan eller i din verkstad annars får jag beställa.
Kalejdokom skrev:Det finns ingen anledning att ha 4 mm2 internkablage till de elementen. Jag skulle sova gott alla nätter med 1,5 mm2.
EmuMannen skrev:Kalejdokom skrev:Det finns ingen anledning att ha 4 mm2 internkablage till de elementen. Jag skulle sova gott alla nätter med 1,5 mm2.
Kan bara hålla med. Ta en titt på de ledare som går från flatstiften på elementen till talspolarna, är de 4 mm2?
Tarzan skrev:EmuMannen skrev:Kalejdokom skrev:Det finns ingen anledning att ha 4 mm2 internkablage till de elementen. Jag skulle sova gott alla nätter med 1,5 mm2.
Kan bara hålla med. Ta en titt på de ledare som går från flatstiften på elementen till talspolarna, är de 4 mm2?
Hur små ledare kan man ha? Funkar eku om det rör sig om element som knappt går under 8 ohm och internkablaget inte är mer än en 30 cm?
EmuMannen skrev:Tarzan skrev:EmuMannen skrev:Kan bara hålla med. Ta en titt på de ledare som går från flatstiften på elementen till talspolarna, är de 4 mm2?
Hur små ledare kan man ha? Funkar eku om det rör sig om element som knappt går under 8 ohm och internkablaget inte är mer än en 30 cm?
Jag skulle inte välja en entrådig kabel om den skall hänga fritt någonstans (risken är väl att den vibrerar av vid polfästena vid elementen oavsett). Jag brukar ta flertrådig kopplingstråd typ 0.75 till 1.5 mm2 beroende på vad jag har hemma och vad jag skall koppla in. Men jag har exempelvis högtalare med 12-tums basar som kom med betydligt klenare originalkablage.
Ps. Om vi tar en 30 cm kopparledning med diameter 1mm (ungefär 0.75 mm2) som exempel och räknar lite så får vi en resistans (DC) = 0.0064095 Ω
paa skrev:Man måste väl räkna på 2x30 cm för att den resulterande resistansen ska kunna sättas i relation till elementets impedans resp förstärkarens utgångsimpedans?
paa skrev:Nej så klart inte. Men detta är ju faktiskt!
RSG skrev:Kul att det går framåt!
MiniDSP är enkel (Och kul) att hålla på med, så dt blir brått att få färdigt näsa låda![]()
Jag kommer gärna över och lyssnar lite när du känner dig redo.
/Johan
RSG skrev:Där kan du testa dig fram.
Det du riskerar är väl att få överstyrning med brak effekter på utgången, har inte lyckats med detta själv men andra har visst.
Ställer du ner nivån "sub out" från din avr så kan du i lugn och ro betrakta inputnivån i appen.
Om du känner dig osäker så kan du dra ner både input och output på minidsp (i appen)
Kanske börja med något lugnt och soft utan massa häftiga utbrott och börja justera upp nivån på AVR, därefter på minidsp.
Du vill inte att input signalen slår i topp.
När du känner att allt är under kontroll så slår du på nått med så mycket dunder och brak som du kan hitta i kollektionen ( någon krigscen kanske?)och kollar så du att input signalen fortfarande inte slår i topp.
Till sist justerar du output i minidsp med den den där "dunder och brak scenen" och kollar även där så det inte överstyr.
Typ nått sånt föreslår jag.
Mvh Johan.
Kalejdokom skrev:Säkrast är väl att ställa nivåerna i signalflödet med en känd nivåreferens, t.ex. ett spår med -20dB rosa brus. Ställ volymkontrollen på AVR på 0 dB och justera in-nivån på MiniDSP till -20dB. Då vet man att insignalen är "rätt". Utsignalen och flödet vidare till externa slutsteg och högtalare justeras för minsta brus till den nivå man önskar, t.ex. 75 dB (@ -20dB brus) vid lyssningsplats (bra att ha en dB-mätare).
Tangband skrev:Vad har du för toppar ? Är de slutna eller portade ?
Johan_Lindroos skrev:Likaså låddimensionerna, gör som du själv tänkt dig. Med elementet mitt på lådan slås inte lådans fundamentalresonans an.Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
niklasmagnus skrev:Ingen input
Tangband skrev:niklasmagnus skrev:Ingen input
Ingenting att invända förutom att det kanske blir svårare att sälja basmodulerna då de är osymmetriska om du nån gång skulle göra det.
Jag tror att det är filtrena i din hemmabioreceiver som kan förbättras med externa grejor- speciellt vid musiklyssning.
Angående att skaffa ny hemmabioreceiver såg jag nyss att Denons proffsmodell ( utan slutsteg ) bara kostar drygt 10000:- .
https://m.djservice.se/artikel/denon-dn ... gJc5PD_BwE
Tangband skrev:niklasmagnus skrev:Ingen input
Ingenting att invända förutom att det kanske blir svårare att sälja basmodulerna då de är osymmetriska om du nån gång skulle göra det.
Jag tror att det är filtrena i din hemmabioreceiver som kan förbättras med externa grejor- speciellt vid musiklyssning.
Angående att skaffa ny hemmabioreceiver såg jag nyss att Denons proffsmodell ( utan slutsteg ) bara kostar drygt 10000:- .
https://m.djservice.se/artikel/denon-dn ... gJc5PD_BwE
niklasmagnus skrev:Dags att sparka igång bygget av 4e lådan. Lärde mig mycket på att bygga de första tre så denna hoppas jag får smidigare att bygga. Då samtliga lådor kommer stå på rad under duken och jag har ett eluttag på väggen så måste denna lådas djupmått anpassas. De tre andra har måtten 750x420x423 (LxDxH) och den 4e lådan blir 880x370x423, dvs lite längre och något grundare. Testade Boxnote igen för att få fram problemresonanserna. Idag delar jag vid 100 Hz och lägsta problem frekvens ligger på 205 Hz (lådans längd, vänster - höger sidor).
Jag har valt att placera baselementet ocentrerat för att få samma avstånd från ena kortsidan till centrum element, lika som de andra tre basarna. Tänker att hela "bassystemet" fungerar bättre då måtten blir samma mellan två par basar, eller tänker jag fel?Johan_Lindroos skrev:Likaså låddimensionerna, gör som du själv tänkt dig. Med elementet mitt på lådan slås inte lådans fundamentalresonans an.Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
vad säger du Johan, blir det problem med resonansen denna gång?
Johan_Lindroos skrev:niklasmagnus skrev:Dags att sparka igång bygget av 4e lådan. Lärde mig mycket på att bygga de första tre så denna hoppas jag får smidigare att bygga. Då samtliga lådor kommer stå på rad under duken och jag har ett eluttag på väggen så måste denna lådas djupmått anpassas. De tre andra har måtten 750x420x423 (LxDxH) och den 4e lådan blir 880x370x423, dvs lite längre och något grundare. Testade Boxnote igen för att få fram problemresonanserna. Idag delar jag vid 100 Hz och lägsta problem frekvens ligger på 205 Hz (lådans längd, vänster - höger sidor).
Jag har valt att placera baselementet ocentrerat för att få samma avstånd från ena kortsidan till centrum element, lika som de andra tre basarna. Tänker att hela "bassystemet" fungerar bättre då måtten blir samma mellan två par basar, eller tänker jag fel?Johan_Lindroos skrev:Likaså låddimensionerna, gör som du själv tänkt dig. Med elementet mitt på lådan slås inte lådans fundamentalresonans an.Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
vad säger du Johan, blir det problem med resonansen denna gång?
Som sagt, det är nästan strunt samma. I ditt fel är geometrierna så att baselementet är nästan mitt i i alla fall, akustiskt sett. Jag minns inte om basmodulerna är slutna eller portade. I.a.f., om de är slutna brukar man moffa upp med ljudabsorbent i stort sett i hela lådan, då blir den inre resonansen välundertryckt. Om lådorna är portade behöver man se till så att port och element inte får ett "bromsat" flöde mellan sig och då kan man behöva tänka till hur man bäst placerar ljudabsorbent (oftast, men det finns alltid undantag, t.ex. Carlsson OA-4/5 då de har en flödesresistans nära elementet som sänker dess Q-värde).
De kan vara bra som du tänkt dig att ha själva elementen jämnt utspridda. Då egentligen helst i höjdledd också, men om man har dem på en anda rad längs golvet kan man tänka så här: Med 4 st baselement placerade längs rummets bredd blir det lagom enligt 1/8, 3/8, 5/8, 7/8. Men i vissa rum blir det andra rumsresonansproblem som gör att det i alla fall inte blir den bästa lösningen och man kan behöva experimentera mer. Så, inga garantier lämnas.![]()
Eller så flyttar du eluttaget och gör alla lådorna likadana så har du lite snyggare om du flyttar eller kränger lådorna vidare i framtiden.
gopnik skrev:Dra skruvar från insidan. Varianten med ogängad del närmst skallen, lika lång som den inre baffelskivan är tjock. Naturligtvis inte på områden som sedan ska fräsas... eller fräs innan.
gopnik skrev:Dra skruvar från insidan. Varianten med ogängad del närmst skallen, lika lång som den inre baffelskivan är tjock. Naturligtvis inte på områden som sedan ska fräsas... eller fräs innan.
niklasmagnus skrev:deformerar de den ”bortre” skivan i gängen
niklasmagnus skrev:skruvskallen drogs in i skivan då den var konisk och man får aldrig något tryck
Kraniet skrev:Förborrar man så går det bra att klippa av den gängade delen så den inte blir för lång.
AndersP skrev:Förlåt.en korkad fråga helt malplacerad i tråden:
Hur limmar man ihop en dubbel baffel?
Hydraulisk limpress eller räcker tvingar och lite lister?
paa skrev:AndersP skrev:Förlåt.en korkad fråga helt malplacerad i tråden:
Hur limmar man ihop en dubbel baffel?
Hydraulisk limpress eller räcker tvingar och lite lister?
Jag undviker skruvar helt i lådbyggena. Senast när jag dämplimmade baffeln så borrade jag in två träpluggar bakifrån för att delarna inte skulle glida i sidled och pressade ihop det med ett gäng tvingar. En massa skruvar skulle försämrat dämplimmets verkan.
Johan_Lindroos skrev:paa skrev:AndersP skrev:Förlåt.en korkad fråga helt malplacerad i tråden:
Hur limmar man ihop en dubbel baffel?
Hydraulisk limpress eller räcker tvingar och lite lister?
Jag undviker skruvar helt i lådbyggena. Senast när jag dämplimmade baffeln så borrade jag in två träpluggar bakifrån för att delarna inte skulle glida i sidled och pressade ihop det med ett gäng tvingar. En massa skruvar skulle försämrat dämplimmets verkan.
Nu skriver du om viskoelastiskt skikt mellan två skivor. Jag uppfattar frågan från AndersP som att han enbart vill limma ihop två skivor, gissningsvis med vanligt trälim.
Kraniet skrev:Men man behöver ju å andra sidan en redig såg för att få till det, duger ju inte med vad som helst..
paa skrev:Så här ser min släde ut...
EmuMannen skrev:paa skrev:Så här ser min släde ut...
Innovativt med anslaget i bortre änden. Det hade jag inte en tanke på.
EmuMannen skrev:Jag hänger på paa såtillvida att jag i princip aldrig använder skruv i lådorna (förutom för att fästa element, terminaler, delningsfilter etc.). En korrekt limfog är ofta starkare än lim och skruv.
gopnik skrev:Men man använder väl inte skruv för att förstärka. Väl?
EmuMannen skrev:gopnik skrev:Men man använder väl inte skruv för att förstärka. Väl?
Det finns säkert de som tror att fogen blir starkare med skruv. Det kan den säkert bli också beroende på hur dålig limfogen är.
Cortado skrev:EmuMannen skrev:gopnik skrev:Men man använder väl inte skruv för att förstärka. Väl?
Det finns säkert de som tror att fogen blir starkare med skruv. Det kan den säkert bli också beroende på hur dålig limfogen är.
Jag lägger väl till att jag känner lite lätt skepcism till att dra skruv in i kortsidan på MDF, det är ju inte trä riktigt..
EmuMannen skrev:Vad finns det för andra "ytmaterial" förutom faner och laminat som kan användas för högtalare? Jag har ibland klätt med tyg...
Kalejdokom skrev:Oljad och bivaxad Valchromat. Jag har nyligen varit på ett snickeri och imponerats av ytan man får fram. Stenhård och lagom blank. En mörkgrå Valchromat ger ett riktigt sobert intryck.
Kalejdokom skrev:Håll utkik efter min nästa byggtråd…
Kalejdokom skrev:PS Optimera och Calexico i Göteborg har rätt bra sortiment av fanér.
darkg skrev:Jag är lite nyfiken på stenfanér (tex https://www.flisbyab.se/produkter-inne/ ... aner-ocean) men jag har ingen erfarenhet.
EmuMannen skrev:darkg skrev:Jag är lite nyfiken på stenfanér (tex https://www.flisbyab.se/produkter-inne/ ... aner-ocean) men jag har ingen erfarenhet.
Det skulle vara ett coolt material till en baffel! Frågan är hur man tar upp hål för elementen? Jag undrar om den går att fräsa med något?
EmuMannen skrev:Jag har övervägt bivaxad Valchromat till bafflarna i mitt 3WC-bygge men jag är lite oroad över ändträet (som kommer synas en hel del i den konstruktionen).
Kalejdokom skrev:Oljad och bivaxad Valchromat. Jag har nyligen varit på ett snickeri och imponerats av ytan man får fram. Stenhård och lagom blank. En mörkgrå Valchromat ger ett riktigt sobert intryck. Håll utkik efter min nästa byggtråd…
PS Optimera och Calexico i Göteborg har rätt bra sortiment av fanér.
juanth skrev:Torkar bivax helt? Du skrev stenhård. Ver du vilken sorts bivax?
niklasmagnus skrev:Blir denna stagning för grov?
niklasmagnus skrev:niklasmagnus skrev:Blir denna stagning för grov?
Finns det någon tumregel på hur stagning skall dimensioneras?
niklasmagnus skrev:niklasmagnus skrev:niklasmagnus skrev:Blir denna stagning för grov?
Finns det någon tumregel på hur stagning skall dimensioneras?
Vet inte om jag blev så mycket klokare faktiskt. Blev du det va del texten?
Räknade lite snabbt att staget jag kapat till har ca 53% luftgenomströmning. Nu är ytterkanten ca 35 mm och korset 25mm. Skulle jag krympa till 20mm på båda så blir luftgenomströmningen ca 67% istället. Men mer jobb och kanske i onödan???![]()
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster