Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Om det är så satans mjukt så borde Fs ligga lägre. Tror snarare att det helt enkelt inte passade med den EQ-kurva den subwoofer den var tilltänkt i har. Fynda återkallade ju ett gäng subbar för ett tag sen och jag tror det är dessa element som nu är billiga. Men som sagt, specmässigt ser de väldigt bra ut.
Liten sluten låda med lite lite EQ... Mums.
Har mailat Tekzone om Xmax men jag gissar att det är minst +- 8mm.
MagnusÖstberg skrev:Har varit uppe tidigare. Osäker på hur surrounden beter sig med lite tryck i lådan. Den är ju fläskig nog att klara av massiva konutslag vilket förmodligen innebär att elementet slår hårt i polstycket när det bottnar.
Köp och mät upp
MagnusÖstberg skrev:Har varit uppe tidigare. Osäker på hur surrounden beter sig med lite tryck i lådan. Den är ju fläskig nog att klara av massiva konutslag vilket förmodligen innebär att elementet slår hårt i polstycket när det bottnar.
Köp och mät upp
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Har varit uppe tidigare. Osäker på hur surrounden beter sig med lite tryck i lådan. Den är ju fläskig nog att klara av massiva konutslag vilket förmodligen innebär att elementet slår hårt i polstycket när det bottnar.
Köp och mät upp
Mja, fast med mjuk fjädring, dvs stor Vas blir ju lådan stor och då blir det inte så mycket tryck i lådan.
...fast å andra sidan så har ju elementet inte särskilt stor Vas, den är ju som en XXLS-10" ungefär.
Jag förstår faktiskt inte varför de lyfter fram att fjädringen skulle vara mjuk.
Nwalmaer skrev:http://www.fynda.se/index.php?prodid=3717
Vad tror ni om det? Det blir ju inte svårt att ha råd med ett gäng. Vet inte vad dom menar med "mjukt" och att det passar en "svag förstärkare", specsen verkar ju riktigt trevliga.
Man skulle kanske köpa några och mäta upp.
McFlippaFlaster skrev:Jag har samma funderingar själv. Det lutar åt ett par stycken 10" SLS, men det verkar ju som att elementet från fynda presterar hyfsat i relation till vad de kostar om man använder sig av multipla enheter. 4st för under tvåtusen inklusive frakt är svårt att bortse ifrån. Var köper man förresten SLS-elementen billigt?
Nwalmaer skrev:Tekzone tillverkar säkert ett tiotal element som ser likadana ut men som skiljer specmässigt. De elementen de presenterar på hemsidan är nog inte de som är byggda åt Fynda utan snarare bara samples på vad som kan byggas.
Har inte fått svar ännu.
Tyvärr vankas det uppsägningar på jobbet nu så jag tror inte jag kommer köpa några i nuläget. Får hålla hårt i pengarna tills man vet om man klarar sig.
JB: Jag minns att jag läste samma sak. Men det kan vara så enkelt att elementen hade för lågt Fs. Jag har inte hört något från JWS/Proson/Dynavoice etc. som har en susning under 50 Hz och det är nog deras filosofi också. Bas som imponerar på fjortonåringar ligger över 50 Hz och varför ska dom då bygga en sub som spelar under det, om det betyder att den bottnar fortare.
Men för oss är det ju bra.
Nwalmaer skrev: Jag har inte hört något från JWS/Proson/Dynavoice etc. som har en susning under 50 Hz och det är nog deras filosofi också.
Nwalmaer skrev:T/S visar inga större avvikelser mellan element och stämmer bra med tillverkarens specs.
niklas skrev:Här är ett exempel med 40 liter (50% isotermisering) avstämd till 21 Hz. Som jämförelse slängde jag in två andra populära element här på faktiskt.se, Bremens 10-tummare och Seas 1208:
För jämförelsens skull har alla samma portdiameter, 68mm, och defaultinställningarna för room-gain.
Nwalmaer skrev:Köp inte slut på dom nu bara för jag vill ha minst 4 till.
Ska mäta upp dom igen efter uppmjukning. Ska försöka mäta dist också men min mätrigg är inte så pålitlig. Eventuella distkurvor kommer inte att kunna jämföras med annat än sig själva.
De lider av det gamla hederliga problemet med att de vill ha små lådor men då får man inte plats med porten. Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
Nwalmaer skrev:Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
LasseA skrev:niklas skrev:Här är ett exempel med 40 liter (50% isotermisering) avstämd till 21 Hz. Som jämförelse slängde jag in två andra populära element här på faktiskt.se, Bremens 10-tummare och Seas 1208:
För jämförelsens skull har alla samma portdiameter, 68mm, och defaultinställningarna för room-gain.
Jämförelsen blir lite orättvis mot Bremen. Du klipper max output pga hög lufthastigheti porten (inställt på Max 10 m/s ser det ut som). I verkligheten ligger Bremen-basen lika mycket högre i MOL vid alla frekvenser som den gör vid 70Hz.
MagnusÖstberg skrev:Han menar nog att om man accepterar högre porthastighet så kan output bli mer...
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Han menar nog att om man accepterar högre porthastighet så kan output bli mer...
Det kanske han gör och det är underförstått att det är så, men då undrar jag vari det orättvisa ligger eftersom alla tre har samma port? Porten är ju som den är och dennas begränsningar likaså, oavsett vilket element som driver. Tillåter man högre hastighet i porten med ena elementet får man göra det med alla. Man kan simulera med sluten låda om man vill ha fram större skillnader mellan Bremen-tian och fynda-elementet, men jag tycker att det senare (eller båda egentligen) passar fint i BR så därav min graf ovan.
Jaja, detta är OT så vi kan skippa det. Åter till fynda-elementet!
Nwalmaer skrev:Köp inte slut på dom nu bara för jag vill ha minst 4 till.
Ska mäta upp dom igen efter uppmjukning. Ska försöka mäta dist också men min mätrigg är inte så pålitlig. Eventuella distkurvor kommer inte att kunna jämföras med annat än sig själva.
De lider av det gamla hederliga problemet med att de vill ha små lådor men då får man inte plats med porten. Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
Nwalmaer skrev:Det är ju en tätning oavsett om man monterar framifrån eller bakifrån, samt att den gör ju elementet lite snyggare även om det inte är fult utan. Bra att den hängde med!
Ja, nu är jag rätt nyfiken!niklas skrev:Nwalmaer skrev:Det är ju en tätning oavsett om man monterar framifrån eller bakifrån, samt att den gör ju elementet lite snyggare även om det inte är fult utan. Bra att den hängde med!
Aha, på så vis. Jag tror jag skiter i den och kör med hifikits tätningslist istället.![]()
Har du mätt nåt mer i helgen?
Nu får han skärpa sig!!niklas skrev:Nwalmaer skrev:Nej.
Som om du har nåt viktigare att göra...
Re 3.93 Ohms
Fs 24.4 Hz
Qts 0.26
Qes 0.28
Qms 3.17
Le 3.14 mH
Mms 76.5 g
Vas 77.4 L
Nwalmaer skrev:Slutgiltiga genomsnittliga T/S parametrar:
- Kod: Markera allt
Re 3.93 Ohms
Fs 24.4 Hz
Qts 0.26
Qes 0.28
Qms 3.17
Le 3.14 mH
Mms 76.5 g
Vas 77.4 L
Ni som har köpt och lekt kan säkert intyga att de är väldigt tysta. Alltså de har inte mycket mekaniskt oväsen för sig trots 2-3 cm p-p konrörelse med infratoner, vilket är mycket bra betyg. Det förutsäger dock att man inte har blockerat ventilationen; de får inte ligga med magneten på golvet för då blir det ett jävla väsen. Tätringen kan rassla lite också.
Ni kanske också har märkt att om man petar på sidan av spidern så ger den efter väldigt lätt. Jag har en teori att man kan pensla denna kant med epoxi för att styva upp den och på så sätt ta bort eventuell resonans och kanske förhindra att elementet tar mekaniskt skada vid överstyrning.
Jag provade att mäta dist med HOLMImpulse men vad jag än gör så blir THD bara en uppochned-vänd amplitudkurva, så jag skiter i det för tillfället. Elementet har sin första uppbrytning vid 1700 Hz och en till vid 4000 Hz, så inget att gnälla om där.
MagnusÖstberg skrev:Kan det funka i 43 liter portat?
niklas skrev:Nwalmaer skrev:Åh fan, dubbla spiders, det missade jag helt. Coolt.
Vad spelar detta för roll i praktiken?
LzM skrev:Hur går det för Nwalmaer med sina mätningar då, har du fått fram nå mera intressanta resultat?
Har såklart lekt lite i Basta med dom och 35-40 liter, avstämda till 24-25 Hz verkar se rätt trevligt ut. Går ju att hålla en lagom storlek på lådorna då också.
Antingen det, eller om man vågar sig på en sluten variant med lite hjälp i botten av en Behringer DCX2496 eller liknande grunka.
MagnusÖstberg skrev:Jag väntar på att niklas skall fixa fram den där simuleringen han lovade mig på telefon
niklas skrev:Svart är 43 liter, 10% isotermisering, avstämda till 22 Hz (port 68x443mm)
Röd är 43 liter, 50% isotermisering, avstämda till 22 Hz (port 68x377mm)
Den där svarta ser väl fin ut?![]()
Hoppas själv på att få tid att bygga testlådor under julledigheten...
JB skrev:LzM skrev:Det var väl bara en tillfällig batch dom hade fått in av misstag som jag fattade det.
Därav det grymt låga priset.
Precis, den versionen som finns kvar nu som är dyrare har hårdare upphängning
CompoundStenberg skrev:35 liter är lagom men då blir det för många lådor. Jag vill göra lådor med två basar i varje, men det är svårt att få plats med lådor på 70 liter.
Portarna blir ju lite för långa om man krymper lådorna, så det blir ju inte lättare att göra så heller.
Jag köpte helt enkelt för många element samtidigt med tanke på att sambon har synpunkter på hur det ser ut. Det går ju iofs att låta bli att använda alla....
MagnusÖstberg skrev:CompoundStenberg skrev:35 liter är lagom men då blir det för många lådor. Jag vill göra lådor med två basar i varje, men det är svårt att få plats med lådor på 70 liter.
Portarna blir ju lite för långa om man krymper lådorna, så det blir ju inte lättare att göra så heller.
Jag köpte helt enkelt för många element samtidigt med tanke på att sambon har synpunkter på hur det ser ut. Det går ju iofs att låta bli att använda alla....
nadifierad skrev:MagnusÖstberg skrev: Compound
Om du med compound, menar isobarik, så kvarstår problemet med långa portar..........
Om jag inte missförstått något!? (igen)
Hur många basar handlar det om?
Stenberg skrev:Om man kör compound så blir det samma som att ha en större låda och därmed så blir portarna kortare för samma avstämmning.
nolimitsoya skrev:Stenberg skrev:Om man kör compound så blir det samma som att ha en större låda och därmed så blir portarna kortare för samma avstämmning.
Nej, det blir de definitivt inte. Portarnas längd beror på lådluftens fjädringsmjukhet, och den ändras inte bara för att elementparametrarna ändras.
nolimitsoya skrev: Nej, det blir de definitivt inte. Portarnas längd beror på lådluftens fjädringsmjukhet, och den ändras inte bara för att elementparametrarna ändras.
LzM skrev:Blev det några testlådor?
MagnusÖstberg skrev:Damn! Hade missat det här helt!
Nej, det funkar inte med mer än 330mm portlängd, om jag inte viker den förståss...
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Damn! Hade missat det här helt!
Nej, det funkar inte med mer än 330mm portlängd, om jag inte viker den förståss...
Ja, eller mindre diameter på porten då.
Stenberg skrev:landa skrev:Bump. Hur har det gått för folk?
Övertalasambonomattfyrasubbarinteallssyns-läget för mig.
landa skrev:Det är hos mig.![]()
Vi måste ordna ett överlämningsdatum bara...
Du har lite som tillhör mig också.
Hör av dig, saknar telefonnummer till hela världen...MagnusÖstberg skrev:landa skrev:Det är hos mig.![]()
MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, saknar telefonnummer till hela världen...MagnusÖstberg skrev:landa skrev:Det är hos mig.![]()
Vad är det för fel på basreflexlådor till dem....landa skrev:Eftersom inget händer har jag beslutat att bygga ett par provlådor. Slutna på ca 45 liter.
landa skrev:ofaan jag har byggt provlådor på 35 liter blir förmodligen test i kväll hämtade ett PA-steg i dag![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:Vad är det för fel på basreflexlådor till dem....landa skrev:Eftersom inget händer har jag beslutat att bygga ett par provlådor. Slutna på ca 45 liter.
landa skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är det för fel på basreflexlådor till dem....landa skrev:Eftersom inget händer har jag beslutat att bygga ett par provlådor. Slutna på ca 45 liter.
Hoppas få dem att gå lite djupare. Dessutom slipper man allt mäck med rör. Ville jag hålla på med rör skulle jag blivit rörmokare.
Kommer kompletteras med lite eq så småningom. Men det är som sagt provlådor.
MagnusÖstberg skrev:Det får duga...lådvolymen är fixed och innerdimensionerna med. Tror det där blir en fin housecurve
Tack för hjälpen!
niklas skrev:LzM: Intressanta inställningar på x- och y-ledderna...![]()
Fetglöm detlanda skrev:När inte om. Men visst blir jag sugen att behålla dem.
landa skrev:MagnusÖstberg skrev:Fetglöm detlanda skrev:När inte om. Men visst blir jag sugen att behålla dem.
Vaa. Har du pratat med min sambo?
landa skrev:Just nu är de avstämda till ca 23 Hz och är basreflex. Tror jag avfärdar slutna lådor av ljudtrycksanledningar.
MagnusÖstberg skrev:landa skrev:Just nu är de avstämda till ca 23 Hz och är basreflex. Tror jag avfärdar slutna lådor av ljudtrycksanledningar.
Det var den bedömningen jag gjorde också. Hade elementens känslighet varit 10db högre hade det varit en annan fråga.
MagnusÖstberg skrev:Nu har de spelat några timmar, kanske 30 med normal musik och det börjar sätta sig!
Fick fippla lite med q-värde mot topparna (öka nivån mot delningen, alltså q-värdet UPPÅT) )men resultatet är ju sanslöst bra för priset![]()
schmutziger skrev:Är det en BK?
Bremen Killer
MagnusÖstberg skrev:Du kan inte ha färre än mig?
Man får beakta den låga känsligheten, men det har bra förutsättningar.niklas skrev:SlaitH skrev:Kanske skulle köpa 8stycken och snickra ett väldigt billigt "Infra" system.
Det tror jag skulle bli helt grymt bra!
MagnusÖstberg skrev:Man får beakta den låga känsligheten, men det har bra förutsättningar.niklas skrev:SlaitH skrev:Kanske skulle köpa 8stycken och snickra ett väldigt billigt "Infra" system.
Det tror jag skulle bli helt grymt bra!
Definitivt sjukt värt 2400 pix för 8st!
Fynda skrev:10-tums subbaselement med mjuk upphängning, som gör baselementet perfekt till en subwoofer om du har ett svagare slutsteg.
Helt obegriplig formulering av FyndaKarlXII skrev:Fynda skrev:10-tums subbaselement med mjuk upphängning, som gör baselementet perfekt till en subwoofer om du har ett svagare slutsteg.
Du håller alltså inte riktigt med om detta?
niklas skrev:Det tror jag skulle bli helt grymt bra!
niklas skrev:celef skrev:allvarligt, är dessa verkligen något att satsa på? hur ser tonkurvan ut?
Ja, det verkar så. Vad får dig att tro att så inte är fallet? Simuleringar finns flera stycken i denna tråden, nån uppmätt tonkurva har jag inte sett.
avr7000 skrev:Är det verkligen fri frakt![]()
-även om man beställer 16 st....
Har man plats för många såna här så verkar det ju otroligt potent och prisvärt!
Stefan
Ja, klart grabben skall ha 32 basmoduler!avr7000 skrev:Är det verkligen fri frakt![]()
Stefan
MagnusÖstberg skrev:Ja, klart grabben skall ha 32 basmoduler!avr7000 skrev:Är det verkligen fri frakt![]()
Stefan
SlaitH skrev:niklas skrev:Det tror jag skulle bli helt grymt bra!
Det tror jag med, så jag la en beställning på 8stycken alldeles nyss.
Det blir ju inte speciellt dyrt alls.
Sedan finns det ju bara ett sätt att applicera dessa basarna ......kan ni gissa vilket?
Moahahaha LT!!!
Eftersom det sällan faller i god jord med en massa lådor, så tänkte jag mig en låda på ca 21liter med så mycket isotermisering som det bara går att stoppa i.
Sedan sätter jag 2 element i varje låda och seriekopplar dessa, så varje låda landar på 8ohm.
Så sammanlagt 4ohm per kanal på slutsteget blir nog bra skulle jag tro.
Lådtrycket kommer att landa runt 160dB ....men vi kan säga att det skiter jag i för tillfället.
Eftersom jag kör med 8element så tror jag inte det kommer att blir ett problem.
Teortetiskt DC-Gain hamnade runt 14dB, så det kommer att behövas en del kraft för att skôjja till det vid lägre frekvenser.
Så tänkte jag att lådorna kan få lova att komma rakt mot väggen, och elementen tittar åt sidorna.
Känns som om det skulle blir bra.
Lådan blir i runda slängar BxHxD 30x30x32-35 eller nåt sånt, vilket inte kommer att dominera allt för mycket.
Får väl måla dem i någon diskret fluorescerade färg, typ rosa eller så.
Då kanske man skulle sätta SLS 10" bak kanske för att få lite bas bakom och kanske väga upp eventuella rumsmoder.
Det är ju bara att köra varsin kanal på LT kortet, jag kör ju ändå mono ut från LFE utgången på min reciever.
Slutsteg har jag liggandes så det räcker.
Jaha då blir det så.
Välkomna på lyssning intryck om ett tag när lådorna är klara.
Patrik
celef skrev:niklas skrev:celef skrev:allvarligt, är dessa verkligen något att satsa på? hur ser tonkurvan ut?
Ja, det verkar så. Vad får dig att tro att så inte är fallet? Simuleringar finns flera stycken i denna tråden, nån uppmätt tonkurva har jag inte sett.
min upplevelse av fynda-prylar är inte jättebra, visst, lågt pris men oxå ganska låg kvalitet, man får liksom vad man betalar för, därför känner jag mig lite ofrivilligt skeptisk till basen
boom skrev:beställde 4st men får inte samma i simuleringen i basta som niklas får .
Hejsan.
De är tyvärr helt slut och ska egentligen inte finnas i vårt sortiment längre, men
de har varit väldigt populära så vi överväger att ta in dem igen, men dock
dröjer det då tyvärr minst 2-3 månader innan vi kan ha dem på lager igen.
Med vänliga hälsningar
/Joakim
Fynda.se - Hifi & Hemmabio
Tel. 0346-49938
SlaitH skrev:Ja tittar man på det övriga sortimentet, så anser jag att det är bara tolvan i samma serie som är någorlunda.
Men det är ju priser som inte är långt ifrån vad en sls kostar, då hade jag hellre kört på den.
Men vi får se när de hör av sig
niklas skrev:Jag la min order på 2 element i fredagskväll, kl. 21.42 fick jag en automatisk kopia av ordern. Det verkar som att jag var för sent ute och att det inte blir någon leverans...
Hejsan.
Jag kikade i tråden och det är trevligt att se att elementen är populära.
Dock är 295 kr ett väldigt lågt pris och mest satt för att vi skulle sälja bort
dem. Ska de finnas i sortimentet så måste vi nog ta iaf 395 kr/st.
Nu har vi inget konto på Faktiskt.se och kan inte skriva, men om du vill så
får du gärna lägga in länkar till några alternativa basar som vi satt
ner priset på till 295 kr/st om det är någon som är intresserad:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4124
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4125
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3739
Med vänliga hälsningar
/Joakim
niklas skrev:Jag mailade lite med Joakim på fynda och skrev att jag tyckte att de skulle ta in elementet i sitt ordinarie sortiment. Fick då detta svaret som han bad mig lägga ut:Hejsan.
Jag kikade i tråden och det är trevligt att se att elementen är populära.
Dock är 295 kr ett väldigt lågt pris och mest satt för att vi skulle sälja bort
dem. Ska de finnas i sortimentet så måste vi nog ta iaf 395 kr/st.
Nu har vi inget konto på Faktiskt.se och kan inte skriva, men om du vill så
får du gärna lägga in länkar till några alternativa basar som vi satt
ner priset på till 295 kr/st om det är någon som är intresserad:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4124
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4125
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3739
Med vänliga hälsningar
/Joakim
Kraniet skrev:det första elementet i länkarna lär dock vara att föredra då det är en bättre korg som har ventilation under spidern. borde ge lite mindre dist
Ragnwald skrev:15":are för 295:- intressant. 16st beställda.
Du verkar rätt pissed för att du fick plåtkorg och inte gjuten korg som ditt element har nu.boom skrev:Troligen så vet dom inte ens vad dom håller på med .
Nattlorden skrev:steveo - där är väl inget bland de där billiga sakerna som duger till IB väl?
MagnusÖstberg skrev:Du verkar rätt pissed för att du fick plåtkorg och inte gjuten korg som ditt element har nu.boom skrev:Troligen så vet dom inte ens vad dom håller på med .
Jag är faktiskt rätt kort....boom skrev:Nej dui magnus lille man ......
niklas skrev:Boom, med 330 dB på y-skalan ser man väldigt dåligt. Prova att minska till 50. Sen vad som händer ovanför typ ett par hundra Hz är inte så intressant heller om man ska dela vid 80 Hz. Ett tips för tydligare simuleringar alltså.
boom skrev:niklas skrev:Boom, med 330 dB på y-skalan ser man väldigt dåligt. Prova att minska till 50. Sen vad som händer ovanför typ ett par hundra Hz är inte så intressant heller om man ska dela vid 80 Hz. Ett tips för tydligare simuleringar alltså.
Hur då????
niklas skrev:boom skrev:niklas skrev:Boom, med 330 dB på y-skalan ser man väldigt dåligt. Prova att minska till 50. Sen vad som händer ovanför typ ett par hundra Hz är inte så intressant heller om man ska dela vid 80 Hz. Ett tips för tydligare simuleringar alltså.
Hur då????
Dra lite i axlarna så fattar du. När muspekaren blir pilar istället så är du på rätt spår. You can do it!
Emanuelgbg skrev:Hyfsat billiga basar. Dåligt med spec info för att vara JBL. Skulle de fixa ca 30-35Hz i Ripol/dipol tror vi?
https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-cs-1214.html
schmutziger skrev:Emanuelgbg skrev:Hyfsat billiga basar. Dåligt med spec info för att vara JBL. Skulle de fixa ca 30-35Hz i Ripol/dipol tror vi?
https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-cs-1214.html
Här är data iaf:
THIELE-SMALL PARAMETERS
RE (OHM) . . . . . . . 3.6
LE (MH) . . . . . . . 2.57
SD (M2) . . . . . . . 551.00
BL (TM) . . . . . . . . 14.08
VAS (L) . . . . . . 76.7
CMS (µM/N) . . . . 177.00
MMS (G). . . . 179.00
MMD (G) . . . 171.00
FS (HZ) . . . . . . . . 28.00