norman skrev:Mayro skrev:Det är noll med anlägget att göra.. Det är på skivorna oavsett vad det spelas på.. och det jag undrar är hur detta uppstår? samt varför man inte kan (?) åtgärda det?
Om du lägger ner mindre tid på att bli arg och lite mer tid på att läsa inläggen(

) kanske du ser att det står på ett par ställen att reverb gör att s-ljuden kan bli mer markerade.
Ja, jag vet inte heller hur många gånger orsaken till att det låter som det gör skall behöva beskrivas. Det känns som om vissa inte
vill läsa det man skriver, i varje fall inte av andra skäl än att kunna klaga på det.
Jag håller heller inte med om att S-ljuden är markerade.
Jag skulle snarare säga att de klingar efter kraftigt, närmare bestämt ungefär lika kraftigt som alla andra frekvenser (vilket kan vara ovant om man inte är van vid exempelvis stenkyrkor).
Det finns inget vettigt sätt att genom ändringar i HiFi-anläggningen korta av de efterklingande S-ljuden. Drar du ned diskanten så förstör du klangen.
(Däremot så kan vissa problem i HiFi-anläggningen
förvärra effekten.

)
Jag har redan (tre gånger tror jag det är nu!) beskrivit hur man gör när man producerar om man inte vill ha så kraftig nivå på S-ljuden i reverbet. Den som missat detta får söka sig tillbaka i texterna, jag tänker inte repetera ännu en gång. Man kan utöver det som sagts dessutom förstås välja att ställa in reverbet för kortare efterklang specifikt i diskanten, vilket är en variabel som faktiskt har använts på flera av spåren på skivorna (sagt för den som inte märker det vid lyssning i sin anläggning

).
norman skrev:...Detta är förståss olika störande för olika folk. Själv gillar jag inspelningar med lite mindre reverb, alternativt att man, som tidigare sagts, dämpar diskanten på reverbet...
Håller med dig. Fast reverbmängden är inte ovanligt stor vid frekvenser lägre än 5 kHz. Däremot är det till följd av det ljust ställda (~stenkyrka) reverbet tillsammas med omni-strålningen för rösten i reverbet, mer än vänligt vid högra frekvenser.
Undrar dock fortfarande om allt är som det skall om man stör sig så kraftigt. Orsaken till min undran är att jag inte hört någon reagera så negativt när jag spelat någon K.M. hemma hos mig - jag har alltså den erfarenheten att skivorna snarare är ovanligt välljudande än motsatsen. Att efterklangen i diskanten är lång på många spår tror jag ingen ifrågasätter, men frågan är varför någon tycker att det är så störande att det tas upp gång på gång? Jag har aldrig stött på någon som tyckt det vara mödan värt att ta upp "problemet med kyrkornas diskantefterklang".
Jag menar, det finns ju ofantliga mängder fonogam med
verkligt påtagliga ljudkvalitetsproblem (så stora att det är direkt plågsamt - till och med hörselskadefarligt, att spela dem på den nivå man skulle ha önskat det gick) som man kan prata om istället.
norman skrev:Kan det vara så att man också är van att det ofta används de-esser på inspelningar och att s-ljuden därför brukar vara lite dämpade?
Ja, så är det definitivt. Då låter det illa påa riktigt

, ehuru det förstås blir mindre mängd av S-ljuden. En de-esser används dock primärt för att laga de problem som man ställt till med tidigare själv, genom att ha kopplat in en exiter...
Kan det vara så att vissa är så vana vid de-esserstympning - att de störs av en helt ren, men ovanligt efterklingande diskant!?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).