Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Prislapp oväsentlig!?

Inläggav Hetsporren » 2006-03-06 08:49

Peter Westberg skrev:Med tanke på ovan sagda är Grendels prislapp oväsentlig.

Denna rad står att läsa i Peter Westbergs slutsats, i recensionen av Bladelius Grendel, och är förmodligen tänkt att tydliggöra hur fantastiskt bra den testade produkten är (i förhållande till andra liknande produkter). Vad jag förstår så kostar Grendel i "bioutförande" 69 000 kr, men detta faktum är alltså oväsentligt enligt High Fidelitys professionella recensent Peter Westberg. Det är inte utan att man undrar över syftet med detta påstående? Jag menar: Hur kan en prislapp alls vara oväsentlig, alltså alldeles oavsett om prislappen är hög eller låg, ter sig det minsta skälig osv? Vad mer, som kostar 69 000 kr, har oväsentlig betydelse i Herr Westbergs värld: ett par nya sportskor, en ny sportbil eller ett paket sportknäcke? Om skorna är sköna, om sportbilen impar på grannen eller om knäckebrödet är gott är förstås det viktigaste, men innebär det samtidigt att dess prislappar är oväsentliga och i så fall varför? Jag bara undrar...
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-03-06 09:09

Mycket bra inlägg.
Har själv tänkt på pris i förhållande till vad man får för dom surt förvärvade slantarna.

Tex där jag bor så är det byggstopp pga att Arlanda flygplats vill ha det så, så att dom kan bygga ut sina banor och flyga runt utan att behöva oroa sig för att det skall vara folk som lackar ur på buller eller att dom ramlar ner i nåns vardagsrum.

Så därför blir alla hus som redan finns där i krokarna svinigt dyra och det har man ju undrat om det är rimliga priser dom ligger på trots att tillgång / efterfråga styr marknadsvärden och priser.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-06 09:23

kanske du skulle flytta över tråden till: Sticky: Hifi-fynd du inte bör missa!?

;)
//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-06 09:39

"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-06 09:54

Ojdå, den hade jag missat. Underhållande läsning, på många sätt! :mrgreen:

Vill kommentera detta:
Björn-Ola på Hififorum skrev:Om sedan Recensenten köper Advantage och spelar på dom hemma, så får man nog tro att han faktiskt gillar dom.

..och att han fått ett väldigt fördelaktigt pris!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-06 10:36

Det är väl som vanligt, för de som har mycket pengar så "spelar inte pengarna någon roll".

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-06 11:58

Om man läser "mellan raderna" tycker jag hans budskap går fram.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-03-07 00:56

Nej, prislappen är aldrig oväsentlig så vida det inte gäller det egna livet.

Däremot reagerar jag på att det finns en folkrörelsestämming här om att hifi inte får kosta. Jämförelseobjektet är då en tillverkare som inte tar ut någon sund vinst på rörelsen, alternativt egen material-DIY-kostnad utan att räkna in (rimligt prissatta) arbetskostnader.

Lika förvånande är att samma folkrörelse faktiskt utan knussel accepterar billig hifi byggd i kinesiska slavfabriker, så folkrörelsen är inte solidarisk i det avseendet.

Grismannen skrev:Mycket bra inlägg.
Har själv tänkt på pris i förhållande till vad man får för dom surt förvärvade slantarna.

Tex där jag bor så är det byggstopp pga att Arlanda flygplats vill ha det så, så att dom kan bygga ut sina banor och flyga runt utan att behöva oroa sig för att det skall vara folk som lackar ur på buller eller att dom ramlar ner i nåns vardagsrum.

Så därför blir alla hus som redan finns där i krokarna svinigt dyra och det har man ju undrat om det är rimliga priser dom ligger på trots att tillgång / efterfråga styr marknadsvärden och priser.

Lite OT:
Jag tycker det är utmärkt att det är byggstopp kring våra storflygplatser då det idag är princip är omöjligt att anlägga en ny flygplats med tanke på miljölagstiftningen och intrånget/belastningen på andra fastigheter. Så länge lagen inte medger positiva belastningsservitut för miljöstörning (typ att Arlanda-fastigheten har rätt att bullra/smutsa ner i princip hur mycket som helst på fastigheter inom xx kilometer) så finns ju risken att någon tomte (småhusägare eller flerfamiljhusägare i detta fallet) får rätt i Högsta Domstolen om att flygplatsen utgör miljöstörning...

Storflygplatserna är en nationell resurs och skall skyddas.

Vill man bygga nytt i bullerstört område måste lagstifningen göras om så nuvarande och kommande fasighetsägare i ett sådant område ALDRIG kan resa några krav på den miljöstörande verksamheten. (typ samma lagstiftning skulle man ju kunna använda för att bygga bullerskyddat nära järnväg/motorväg osv, något man inte kan göra just pga möjligheten för fastighetägaren att senare kräva skadestånd)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-07 01:03

LeoArietis skrev:
Däremot reagerar jag på att det finns en folkrörelsestämming här om att hifi inte får kosta. Jämförelseobjektet är då en tillverkare som inte tar ut någon sund vinst på rörelsen, alternativt egen material-DIY-kostnad utan att räkna in (rimligt prissatta) arbetskostnader.

kan inte hålla med dig....finns många exempel på folk som kört krellsteg för hiskeliga summor och sedan bytt upp sig till 1090 som är rimligt prissatt med tanke på byggkostnad....säkerligen görs det en totalvinst på mer än 100% iaf...

jag personligen hade gärna (eller gärna är fel ord) köpt krell om dom var så sjukt mycket bättre....men saken är att jag bryr mig inte så mycket om hur sakerna ser ut som är i mitt lyssningsrum....så då är det väl bättre satsa slantarna på prestanda och kanske få några kronor över till en fin sportbil eller en sommarstuga? eller kanske ett nytt kök eller några semestrar osv...

nu är det ju iofs så att alla inte tänker som jag...men så tror jag många här inne tänker iaf (förutom mats som totalvägrar att köpa nåt annat än det esoteriska märket audio pro!)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 10:28

Haakan_W skrev:
LeoArietis skrev:

kan inte hålla med dig....finns många exempel på folk som kört krellsteg för hiskeliga summor och sedan bytt upp sig till 1090 som är rimligt prissatt med tanke på byggkostnad....säkerligen görs det en totalvinst på mer än 100% iaf...

jag personligen hade gärna (eller gärna är fel ord) köpt krell om dom var så sjukt mycket bättre....men saken är att jag bryr mig inte så mycket om hur sakerna ser ut som är i mitt lyssningsrum....så då är det väl bättre satsa slantarna på prestanda och kanske få några kronor över till en fin sportbil eller en sommarstuga? eller kanske ett nytt kök eller några semestrar osv...

nu är det ju iofs så att alla inte tänker som jag...men så tror jag många här inne tänker iaf (förutom mats som totalvägrar att köpa nåt annat än det esoteriska märket audio pro!)

Alla sitter inte med högtalare som har "baby-mjuk" impedans och fasvinklar och behöver då något rejält för att få det att spela som det är tänkt.
Och JA, jämförelse är gjord mellan 1090 och FPB200 med haksläppsskillnad på aktuellt system.
Vilken tur att man inte betalat mer för sitt Krell än vad 1090 kostar (går faktiskt att köpa beg. billigt från staterna) :) .

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-03-07 11:27

Ja.. och jag har jämfört med både KSA-200s och FPB300 samt Grendel, och tyvärr inget som helst haksläpp för mig. Snarare att 1090 framstod som tydligt mycket mera kraftfull speciellt jämfört med 200s. Jämt skägg mot FPB300 och Grendel skulle jag vilja säga.
3ohm på baslådorna, och 4ohm på topparna. Kör dessutom topparna på bryggade 1090.. vilket resulterar i att stegen ser bara halva impendansen, dvs 2 ohm nominellt. Inga problemas för mig rent kraftmässigt.
Vad är dina högtalare för slags monster egentligen?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 15:56

David_A skrev:Ja.. och jag har jämfört med både KSA-200s och FPB300 samt Grendel, och tyvärr inget som helst haksläpp för mig. Snarare att 1090 framstod som tydligt mycket mera kraftfull speciellt jämfört med 200s. Jämt skägg mot FPB300 och Grendel skulle jag vilja säga.
3ohm på baslådorna, och 4ohm på topparna. Kör dessutom topparna på bryggade 1090.. vilket resulterar i att stegen ser bara halva impendansen, dvs 2 ohm nominellt. Inga problemas för mig rent kraftmässigt.
Vad är dina högtalare för slags monster egentligen?

Martin Logan Ascent i, de är MYCKET känsliga för elektroniken.
Stor "kondensatorverkan" samt dip i impedansen ner till 1,2 ohm :? .

ps. jag kan tänka mig att 2 bryggade 1090 är helt ok, vi jämförde med 1 steg :) .

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-07 15:58

hmm frågan är varför krellen var bättre för på specen är den inte ett dugg bättre?

du tycker inte kanske det vore värt att kolla upp några andra högtalare? 1.2ohm känns ju nästan som om det är nån klåpare som byggt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-07 16:00

Ta den diskussionen nån annanstans.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-07 16:06

Haakan_W skrev:hmm frågan är varför krellen var bättre för på specen är den inte ett dugg bättre?

du tycker inte kanske det vore värt att kolla upp några andra högtalare? 1.2ohm känns ju nästan som om det är nån klåpare som byggt...

Dippen är i det allra högsta frekvensområdet. Medelimpedansen ligger snarare mellan 2-4 ohm med vanlig musik :) .
Skillnaden var iallafall mycket stor när det gäller dynamiken och transientåtergivningen. Om 1090 presterat samma ljud hade jag självklart köpt en beg 1090 istället. Jag hade vid testet varken 1090 eller FPB200 utan det var en kamrat till mig som hade bägge för jämförelse.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-07 16:29

Hetsporren:

Bra inlägg. På ett plan gäller det att prisvärdhet är ett personligt begrepp, och ur den aspekten är det naturligtvis upp till var och en att bedöma om steget är intressant.

På ett annat plan handlar det om hur mycket effekt och prestanda man kan krama ur till ett visst pris. Det är kanske orimligt att begära att ett 200W/kanal stereosteg ska kosta 1000 kr. Kanske är det lika orimligt att ett 2x20 W steg kostar 200000kr?

Att prestanda skulle vara så bra att priset är irrelevant skulle betyda att den recenserade produkten är absolut state-of-the-art som lämnar allt annat i dammet. Även om jag nog tror att burken kan vara bra eller till och med mycket bra så är jag övertygad om att den inte är state of the art.

Således är priset högst relevant.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-07 16:31

Här har jag rensat ut lite sandlådeinlägg och lagt dem i en egen tråd. Lek sandlåda du med här!

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-07 20:39

Det tur att faktiskt har mig som medlem. Jag bråkar aldrig, surar aldrig och är alltid snäll. Personpåhopp vad är det? Nej jag är solen för faktiskt.se :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-07 20:53

man får akta sig för solen så att man inte blir röd :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-07 22:22

Man skall även inse att tidningskribenter i detta lilla land inte har samma förutsättningar direkt att köpa värstinggrejor själva... Så att dom kanske får ta skeden i vacker hand en aning är inte direkt underligt...

Och alla som över tid läser tidningarna lär sig "sina skribenter" och vet hur man läser dom "mellan raderna" ...och kan enkelt selektera aningens..

Jag vet att folk som läser bilrecensenter ju även dom har en del anslutningar mot biltilverkare.. Igen I detta lilla land vi lever i. 8)

Sedan hoppas man ju självklart att folk har egen skalle och öron därpå inmonterade så dom kan avgöra med dess egenskaper själv hurvida testerna verkar stämma med det man själv hör..

Annars förutsätter man ju att skribenterna även skall vara dadda åt köparen... Tester är ju inte köptvång på.. Utan endast en EV sak till att ta del av INNAN man själv testar och ev köper en pryl...

Edit
Jag är en av dom anser advantage vara rent skräp för pengarna dom kostar skall tilläggas..Så jag är långt ifrån partisk mot RESULTATEN Peter W ger till utryck...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också... 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 23:06

Mayro skrev:Jag är en av dom anser advantage vara rent skräp för pengarna dom kostar skall tilläggas..Så jag är långt ifrån partisk mot RESULTATEN Peter W ger till utryck...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också... 8)

Vad grundar du det på? Själv tycker jag både Thor och Grendel är bra saker för pengarna, långt ifrån skräp.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-07 23:36

Rydberg. Det blir aningen lustigt att besvara din fråga med tanke på vad du tagit copy på ifrån mig... :lol:
Läs din egen copy så förstår du nog.. Så oklart kan det inte vara så du inte själv kan fatta OM du verkligen läser INNAN du frågar... :lol:

Men jag hjälper dig självklart som vanligt kompis..

...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också...

Och "dom tidigare" grundar jag på min hörsel rätt självklart.. vid deltagande av lyssning på Advantage ända sedan dom kom hos skribenten Peter Westberg .. samt fram till år 2001 även följt i Peters system...tillsammans med utveklingen av hans elektrostater som han fått byggda av en snubbe här nere nånstans..

Och även lyssning då självklart av andra system som haft denna elektronik...Samt att "ulf" o jag köpte in amplefix tex o testade då det begav sig.. osv osv...

Jag anser dom alla lida av kliniskt kallt ljud helt enkelt.. Inte min smak för fem öre..och därför anser jag det vara skräp helt enkelt..

Så Rydberg.. Jag grundar min åsikt på för mig tillfredställande egna fakta hur jag uppfattat advantage genom en relativt noga följd av lyssningar...

Men igen..Så det inte missas här....

...Fast dom nuvarande modellerna vet jag inte så mycket om skall även erkännas..Och är nog rätt ointreserad också...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 23:38

Jo såg att du inte kände till de nyare (läsa kan jag), jag undrade ju varför du inte gillade de gamla och skrev även att jag tycker iaf de nya inte är skräp. Nu fick jag ju ett bra svar, tack! :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 00:24

Jag anser dom alla lida av kliniskt kallt ljud helt enkelt

Kliniskt och kallt ljud 8O Av de modeller som jag själv ägt och de som jag har lyssnat på både hos en kompis och hemma dvs Advantage S1, och slutstegen A300 och S250 så har de varken kliniskt eller kallt ljud, utan ganska neutrala grejer. Men att man kan uppleva Amplifixen som du beskriver är jag med på. Men sedan så beror det ju på vad man jämför emot :wink:

Ps. Kan tillägga att jag inte har lyssnat på Grendel ännu, men det skulle jag vilja göra :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 02:15

där ser man igen hur olika vi alla avlyssnar grejor.. Som fbk nu säger så anser han som Peter w att dom är varma o goa.. Och jag tycker det saknas massor av innehåll i tonerna.. Samt oerhört mycket blomm i efterklangen så vibbar hänger i luften..dom uteblir helt o hållet..

Och det är flummigt sagt med vibbar o blomm.. Men jag menar exakt så..

Tonerna har aldeles för lite nyanser i sig helt enkelt..kliniskt tam tam tam enbart..

Men då vi alla lyssnar helt olika, så är detta som för mig är viktigast är för nästa inte ens noterat..

Inte så underligt att vi har olika smak o tycke kanske... 8)

Men kontentan är nog att Peter W inte är så fel ute efter sin smak och många andras.. :wink:

Så det som för honom är snudd gratis för sin ljudkvalitet är för mig okristligt dyrt.. och ev för FBK ett rent kap efter hans ideal..

Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare.. Sämmre för mig dock troligen såvida fabror P W inte bytt ideal på gamla dar...

Men det tror jag är uteslutet.. 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 07:48

Mayro skrev:Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare..

Men isf är det en reklamtext han skrivit, inte en recension?! 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 08:55

Varför skrikande fetstil Hetsporren?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 08:56

Varför skrikande fetstil Hetsporren?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 09:16

Varför tjata så Kaffekoppen? ;)

Men jag håller med Hetsporren - det är ingen recension, det är en "annons förklädd som artikel".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 09:32

Ber om ursäkt Hetsporren, jag börjar tydligen bli gammal och gaggig som Almen påpekar ;-)

/Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 09:32

Ber om ursäkt Hetsporren, jag börjar tydligen bli gammal och gaggig som Almen påpekar ;-)

/Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 09:41

Kaffekoppen skrev:Varför skrikande fetstil Hetsporren?

När man bara skriver en kort mening kan man gott använda stor text, tycker jag. Men det kanske bara ser gapigt ut? Får väl sluta med det då...

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-03-08 10:38

Det blir ju lite lustigt när man jämför slutsteg (Krell eller inte) utan att ange vad man driver dom med.

Ett bättre slutsteg kommer ju bara att alltmer obönhörligt att avslöja brister tidigare i kedjan och därmed låta sämre om de bristerna är för stora. Och tvärtom naturligtvis - ett slutsteg kan maskera förbättringar tidigare i kedjan (jfr. LTS-folket som tror att en 668:a är nåt slags perfektion - och, ja, jag äger en 668 till hembiografen så jag vet precis hur den låter).

Har man inte koll på det där blir ju all slags uppgradering av anläggningen som att famla i blindo. Man kommer också - helt felaktigt - att fokusera på sista ledet i kedjan, högtalarna, när fokus borde ligga på CD-spelare och försteg i första hand och bara uppgradera slutsteg/högtalare när de inte släpper igenom förbättringar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 10:41

Tänkvärda ord, men i fel tråd...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 11:08

Låter som det vanliga linn-tjatet (som verkligen inte stämmer)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 11:18

Rydberg skrev:Låter som det vanliga linn-tjatet

Tycker jag med men jag försökte, för en gångs skull, vara snäll... :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 16:12

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare..

Men isf är det en reklamtext han skrivit, inte en recension?! 8O

för dig o mig är det en reklamtext möjligen.. För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit.. Så enkelt är det... Vi läser med våra egna erfarenheter eller "troenden" ...Och så skriver ju även recensenter..

Men markerat är en sak. Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Så gör varenda en som testar något över hela jorden..

Sen igen. En Svensk skribent har inte samma budget som stora tidningar som säljs internationellt har rätt självklart.

och är man så korkad så man köper saker på en skribents ord i en test utan att själv avgöra hurvida denna som skrivit har samma smak så kan man gott stå där tycker jag.. Enklare eller svårare är det inte..

tycker jag då skall väl även tilläggas...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 16:59

Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Och jag tycker att man bör skilja på test och recension. Verkligen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 17:11

E skrev:
Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Och jag tycker att man bör skilja på test och recension. Verkligen.

Mvh E*

delar din åsikt fullt ut om man skulle sattsa på att "ordtolka" allt.. men jag utgår från att alla nog kan fatta "enkla saker" som vad en recention är även om man sägar man "testar nu Advantage 250 monoblock".. eller annat..

Men klart. Vill man sattsa 4 sidor och 100 inlägg på att först utreda hurvida ordvalet är rätt eller inte fast man förstår vad det handlar om så.. :wink:

Ja då håller man i alla fall faktiskt.se i samma "anda" som man oftast ser..
:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 17:17

Börjar med att be hetsporren om ursäkt om han tycker jag hamnar lite väl OT nu ;-)

Mayro skrev:för dig o mig är det en reklamtext möjligen.. För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit.. Så enkelt är det... Vi läser med våra egna erfarenheter eller "troenden" ...Och så skriver ju även recensenter.
En recensent som gör sitt arbete korrekt skall objektivt och kritiskt granska varje enskilld produkt utifrån fastställda kriterier. En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta. Möjligen kan en recensent påtala personliga saker, men det skall klart framgå att det är en subjektiv bedömning. Jag har lite svårt för recensenter som säger att något låter "mörkt" eller "ljust" -mörkt eller ljust i förhållande till vad??? Man kan säga att något är kortare eller längre än en meter - för det finns en fastslagen norm vad som är just en meter. Men om något låter ljust eller mörkt i en recensents okända vardagsrum...det är ...luddigt.
Mayro skrev:Men markerat är en sak. Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..
Ja, tyvärr gör han väl det många gånger. Kanske ibland utan att ha substans att backa upp det med tyvärr. Som att säga att en produkt är värd vilket pris tillverkaren än behagar sätta ;-) Nu är det ju så att man skall tolka det mer liberalt, som att han tycker produkten är jättebra - men inte ens han skulle betala vad som helst för den.
Mayro skrev:Så gör varenda en som testar något över hela jorden..

Sen igen. En Svensk skribent har inte samma budget som stora tidningar som säljs internationellt har rätt självklart.
Jag tycker vissa saker har mindre betydelse. Journalistisk utbildning har definitivt större påverkan på en skribents sätt att förhålla sig till objekten än budget.
Mayro skrev:och är man så korkad så man köper saker på en skribents ord i en test utan att själv avgöra hurvida denna som skrivit har samma smak så kan man gott stå där tycker jag.. Enklare eller svårare är det inte.
Jag förstår dig, men håller inte med. Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat. Tror många här har köpt kablage baserat på recensenters väldigt subjektiva bedömningar om jag skall vara ärlig ;-)

Mayro skrev:tycker jag då skall väl även tilläggas...
Bra!! Precis den där lilla meningen skulle göra stor skillnad. Du har talat om att det är du som "tycker" och nu läser man allt på ett litet annat sätt. Ofta står det att något är transparent, ofärgat och luftigt. Som fakta. Fast det är en subjektiv bedömning. Och det tycker jag skall framgå.

Edit: Ovanstående gäller under förutsättning att det handlar om testade produkter.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-08 17:21

Mayro skrev: Men klart. Vill [s]man[/s] någon sattsa 4 sidor och 100 inlägg på att först utreda hurvida ordvalet är rätt eller inte fast [s]man[/s] jag förstår vad det handlar om så.. :wink:

Ja då håller [s]man[/s] ni i alla fall faktiskt.se i samma "anda" som [s]man[/s] jag oftast ser..

Citerar med föreslagna ändringar så det blir lättare att förstå.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 18:27

Kaffekoppen.
Jag känner Peter W rätt väl.. Och kan väl säga att han har rätt bra koll den mannen.. Men att sedan hans smak inte går i samma takt som min är en annan sak..Men koll har han ändå på saker o ting..

Med dina krav på en skribent så skulle inte en enda text finnas förutom då rent ev vetenskapliga faktarader vad man funnit ut..

Och inte ens dom är fakta. Utan endast det man tills texten skrivs funnit vara fakta.. Sådant ändras ju ofta som säkert även du vet över tid då man helt plötsligt upptäcker att gårdagens sk fakta inte är ens fakta.. Utan faktiskt felaktiga fakta..

Så.. Om man som totalt helt plötsligt då det gäller hifi till skillnad från all vardagligt kritiskt tänkande.. Och går ifrån sund egen tveksamhet som man dagligen använder i texter tv..böcker o tal.. och bara går på tester i tidningar utan egen kritisk granskning så kan man gott stå där också med skräp man inte trivs med..

Som tur är finns alltid någon annan som sedemera kan köpa grejorna för halva summan så man enbart betalat hälften för man uppfört sig ovanligt korkat...

Jag anser man bör lära sig själv att fatta och inte förlita sig på andras omdömme....varken det gäller hifi eller testa knark..

Är man så lättledd så klarar man inte ett idag normalt liv i sammhället ens..Allt måste man utsätta för eget kritiskt granskande.. ALLT..

Så att folk skall daddas runt som nåt mähä anser jag vara fjantigt enbart..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 18:30

Mayro,

Point taken!

Jag anser iallafall att det är fel att framställa egna synpunkter som sanningar.

Det kan ju faktiskt vara så att de flesta recensenter är skräp ;-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 18:34

Mayro skrev:.. och bara går på tester i tidningar utan egen kritisk granskning så kan man gott stå där också med skräp man inte trivs med..

Mayro om TNT Audios test av Droplet skrev:Där stog svaret i text på varför man trivs med dessa droppar... :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 18:49

Kaffekoppen skrev:Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat.

Precis. Bl a därför vill jag veta varför PW uttrycker sig så vårdslöst som han gör...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 18:56

stämmer rydberg... Men texten kommer efter egna bedömmandet.. Så det är nog så det bör vara.. Man hör in sina egna omdömmen.. Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..

Själv viste jag noll om testerna på dessa droppar.. Jag lyssnade och köpte så att säga.. :)

Och kaffekoppen.. 8O

Nu får du väl ta o tänka efter.. Inte fan kan han skriva som DU tycker heller.. det vore om möjligt ännu mer korkat i så fall...

Hur fan är en bil som "hanteras bra genom kurvorna" egentligen??

Jag kan ju tycka den är rent skit för jag inte kan köra ännu fortare med lite ställ o bra gas genom böjen..

Men inte fan vill svenne ha sådan bedömmning.. Självklart står det så att svenne inser den inte hittar på dummheter vid vanlig körning...

Sedan står det att den gör så o så vid provocerande...

Exakt som att skriva att stärkaren gör si o så vid normala laster osv.. Och si o så vid tunga laster... osv osv...

Om sedemera svenne finner bilen PASSA honom samt stämma överens med skribenten framgår vid provkörningen han gör själv...

Sedan om den inte gör så.. ja då vet han att just den skribenten och han själv inte har samma smak o tycke... DVS han lär sig sin skribents sätt o smak osv..

enkelt o bra vilket alla med nåt i pallet hajar anser jag...

Dom andra kan gott stå där om dom helt släpper vanligt vett och aggerar vettlöst...

Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Jag är aningen själv en som är "dumskalle" och köpt på tester.. ord samt åsikter ifrån andra.. DVS tagit chanser.. Men väl övervägda sådana däremot..

Men skiter det sig så står jag med lång näsa 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:11

Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Du går från klarhet till klarhet, verkligen. 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:18

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Du går från klarhet till klarhet, verkligen. 8O

tror inte det är en "ny" klarhet direkt.. Ämnet har bara inte varit uppe förut.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:21

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

Du går från klarhet till klarhet, verkligen.

tror inte det är en "ny" klarhet direkt.. Ämnet har bara inte varit uppe förut.

Du menar ämnet "Låt dumskallarna bli lurade"?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:24

Ämnet lyssna själv och utvärdera själv..och gå inte på tester enbart..

ANNARS kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa så man lär sig att kritiskt tänkande ÄVEN gäller inom hifinköp såsom allt annat i samhället..

edit.
Om FBK köper en Advantage så skulle han nog anse sig gjort en kanonaffär eftersom testen förmodligen stämmer finfint med den uppfattningen han själv anser...DVS att han känner sig långt långt ifrån "lurad"...

Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 19:27

Mayro skrev:stämmer rydberg... Men texten kommer efter egna bedömmandet.. Så det är nog så det bör vara.. Man hör in sina egna omdömmen.. Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..

Jo jag har märkt att du tycker det är praktiskt att göra så, förkasta tester när du inte håller med själv och tvärtom när du gör det. Mycket praktiskt, på så sätt får du ju alltid rätt, helgardering s a s.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:30

Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:35

Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..

så var det detta med att fatta vad som står igen mr rydberg...

det står inte att JAG tycker något.. Det står att "EV".. och sedan på slutet "om man så väljer att se det"

Hur jag väljer att se det står inget om alls..inte ett ord..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 19:39

Som fbk nu säger så anser han som Peter w att dom är varma o goa..

Jag har inte "sagt" att de låter varma och goa mayro, utan ganska neutrala :wink:
För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit
Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.
Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..

Håller med dig till fullo i detta mayro! :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:42

Hetsporren skrev:

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

Huahua..köpt???

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 19:43

Du skriver ju tämligen obegripligt (lite randomiserat verkar det som) så att notera varje ord som du skriver kan du ju inte förvänta dig att folk gör. Sen kan du ju inte skriva en sak och sen lägga in ett "ev" och tro att du på så sätt återigen gör en helgardering. Och tror du det och bara vill skriva helgraderingar så kan du ju lika väl sluta skriva imho. Stå för det du skriver och ändra dig inte hela tiden beroende vad som känns bäst för tillfället.
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-08 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:44

Förlåt jag tog dig som exempel FBK.. Du vart bara så perfekt exempel då din syn var rätt markant annan än min.. :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-08 19:45

Mayro skrev:Ämnet lyssna själv och utvärdera själv..och gå inte på tester enbart..

ANNARS kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa så man lär sig att kritiskt tänkande ÄVEN gäller inom hifinköp såsom allt annat i samhället..

edit.
Om FBK köper en Advantage så skulle han nog anse sig gjort en kanonaffär eftersom testen förmodligen stämmer finfint med den uppfattningen han själv anser...DVS att han känner sig långt långt ifrån "lurad"...

Mayro, nu fattar jag inte riktigt. Det var väl någon månad sedan som du skällde ut halva forumets deltagare p.g.a. att du själv tog så illa vid dig (utan att ens ditt namn var nämnt) att du själv hade köpt något ohört.

Och nu skriver du att man bör göra precis tvärtom.

Hur ska du ha det egentligen?

Om du ändrat dig så kanske du bör tänka på vad du skrev illa om folk i tidigare inlägg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 19:51

Förlåt jag tog dig som exempel FBK.. Du vart bara så perfekt exempel då din syn var rätt markant annan än min..

Ingen fara alls mayro :wink: :)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-08 19:57

Jag kan ju komma med ett förslag angående ordbruket i PW:s text.
Jag minns själv att jag undrade vad han menade. "Oväsentligt"? Det stämmer inte in hur man än tolkar det.

jag tror han menar i bemärkelsen "lågt", "lättviktigt" eller att priset var så lågt i förhållande till prestanda att det är oväsentligt om apparaten kostade 69 eller 109, den var värd det oavsett. Alltså "oväsentligt".

Men det är en konstig mening och jag tycker det är ganska långsökt att försöka dra växlar med fantastiska innebörder på det eftersom det ju helt uppenbart är fel svenska.

Hör av er om ni vill testa ett Grendel med nätverkskort, det är en stor förbättring av en redan bra förstärkare.

mvh

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:58

Rydberg skrev:Du skriver ju tämligen obegripligt (lite randomiserat verkar det som) så att notera varje ord som du skriver kan du ju inte förvänta dig att folk gör. Sen kan du ju inte skriva en sak och sen lägga in ett "ev" och tro att du på så sätt återigen gör en helgardering. Och tror du det och bara vill skriva helgraderingar så kan du ju lika väl sluta skriva imho. Stå för det du skriver och ändra dig inte hela tiden beroende vad som känns bäst för tillfället.

snacka inte som en fjolla rydberg... Jag om någon står för vad jag säger.... :lol:

men passar inte det dig att fatta rätt enkel text som troligen varenda person som läser med vänligt sinne så.. skippa det bara helt enkelt..

För ska man missa min text som du gör så måste man först läsa den såsom en motståndartext och inte som en vänligt sinnad sådan...

för helt ärligt så tror jag du och jag har snudd samma syn på detta om jag hetat annat än Mayro...men nu är mitt nick förknippat med att jag är en ovänlig ovanligt jävlig person..Så därför har du innan du ens läst saker en dålig intro i skallen..därför läser du med negativ inställning från start. Vilket påverkar hur du uppfattar saker..

Men tyvärr är jag inte ens intreserad att ändra detta .. utan det är upp till dig eller andra. Mig är det helt skit samma faktiskt..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 20:02

lägg av knoppen.. Du är offside så det dånar om det...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 20:03

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

Huahua..köpt???

Ja, eller åtminstone hyrd. Är det då recensenten eller läsaren som behöver en läxa?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 20:18

hetsporren..

Min syn på saken är redan där i ord o text...

Däremot så tillför du ord som "köpt".. vilket nu är ändrat till "hyrd"..

Detta tänker jag inte ge mig in på att ens delta i... det som däremot gäller hurvida tester är trovärdiga eller ej har jag sagt min åsikt om..

Därmed kan jag inte tillföra mer där...

ifråga om att delta mer i din "jakt" på en reporter i en tidning så är svaret att jag ej har intresse..

Däremot anser jag grejorna han gillar inte är så bra som han anser.. Därvid skilljer min åsikt stort ifrån hans...

"Slut i rutan"..har inget mer att tillföra egentligen som inte redan är sagt... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 20:21

Mayro skrev:ifråga om att delta mer i din "jakt" på en reporter i en tidning så är svaret att jag ej har intresse..

Tur det finns andra som önskar att recensenter agerar som sådana, och inte som reklammakare.

PS: Är inte ute efter just PW men han får stå som exempel här.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 20:24

Mayro, din brist är att du ALLTID ska ha rätt, även om du sa precis tvärtom för en månad sen så hade du rätt då och du har rätt nu. Om du inte hela tiden utgår från att du är någotslags facit så skulle du säkert få mindre mothugg.

Så länge du saknar den självinsikten så lär jag nog inte ändra min syn på dig tyvärr.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 20:37

Mayro skrev:Och kaffekoppen.. 8O

Nu får du väl ta o tänka efter.. Inte fan kan han skriva som DU tycker heller.. det vore om möjligt ännu mer korkat i så fall...

Var tusan lyckades du hitta den logiken i något jag skrivit någonsin???? Inte en gång till vill jag att du lägger ord i min mun som inte kommer från mig. Då tar jag upp med de som hanterar forumet om de har någon policy för det. Är vi överrens om det?
Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...)
Din poäng är rätt, även om din inhumana sida troligen förvånar en och annan - mig inkluderat. Man skall inte köpa något osett, det är riskabelt. Lika riskabelt som att förskottsbetala en vara på t ex blocket bara för att få en tegelsten istället när man löser ut ett postförskott. Men lika väl som det är fel att vilseleda i reklam, är det fel att skriva omdömen i en recention på ett sätt så att det framstår som om det är en vedertagen sanning. Det är att ljuga för sin läsare/åhörare. Och ljuga är fult.

Mayro skrev:Jag är aningen själv en som är "dumskalle" och köpt på tester.. ord samt åsikter ifrån andra.. DVS tagit chanser.. Men väl övervägda sådana däremot..

Jag ser ingen anledning att tvivla på det längre.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 21:27

kaffekoppen..
Du får ha vilken åsikt du vill..

Var tusan lyckades du hitta den logiken i något jag skrivit någonsin???? Inte en gång till vill jag att du lägger ord i min mun som inte kommer från mig. Då tar jag upp med de som hanterar forumet om de har någon policy för det. Är vi överrens om det?

Ta upp vad du vill du..

En recensent som gör sitt arbete korrekt skall objektivt och kritiskt granska varje enskilld produkt utifrån fastställda kriterier. En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta. Möjligen kan en recensent påtala personliga saker, men det skall klart framgå att det är en subjektiv bedömning.

Men efter du skriver som du gör så... Hmm då blir ju faktiskt mitt inlägg mer förståerligt kanske även för dig..

Och avslutet är ju nästan dumt som du skriver.. Självklart är en recention subjektiv.. Mätningar om sådana finns brukar finnas separat .

Så coola ner dig aningen va...

och ditt plumpa avslut skall jag skita i att komentera... För det är bara så barnsligt så det är skit samma..

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-08 21:31

PW's recensioner litade jag inte på när jag var prenumerant på High-Fidelity. Ett bra exempel är recensionen i High-Fidelity av Mumma Boren, där recensionen i mångt och mycket påminner om den som publicerades i HiFi&Musik av Mumma Mosen, trots att jag tycker att de låter ganska olika (dock även en del likheter). De stora brister som fanns i Boren (även jämfört mot Mosen); kraftig obalans i främst mellanregister vilket leder till stora klangliga fel, framkom inte alls i recensionen. Istället fanns fraser som kändes lånade från recensionen av Mosen. Om de hade låtit lika hade jag lättare kunnat köpa frasernas likhet, men skillnaderna framkom ej av texten.

För ordningens skull kan jag nämna att det även fanns en snubbe vid namn Lennart Jarde som i mina ögon skrev riktigt trovärdiga recensioner i samma tidning. Om jag hade tidningarna framför mig skulle jag lättare kunna illustrra vad jag menar men de är sålda.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 22:20

Vill Mayro vara så vänlig att besvara min fråga?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-09 11:19

Mayro skrev:lägg av knoppen.. Du är offside så det dånar om det...

Ditt språkbruk är ohövligt, Mayro. Du undviker att argumentera för din egen åsikt. Du har ovan påstått saker som är tvärtemot vad du tidgare skrivit då du skällde ut halva forumet. Du kanske har ändrat din åsikt? Stå för det isåfall, och kanske ge en ursäkt till dem som du skällde ut förra gången.

Men eftersom du inte behagar svara så vet jag inte vad du tänker eller menar.

Jag tror du bara vill väl egentligen, men det verkar lätt halka in i okvädsord från din sida, och då blir det svårt att ha de "sunda diskussionsklimat" som du skrev i en annan tråd att du önskar ha. Lite trevligare stil från din sida bara, så blir nog allt bra! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:35

jag vet du är så intiligent knoppen.. Så om du läser ordentligt så kommer du se jag inte säger tvärt emot ett dugg..Nej föresten kan du nog inte det eftersom vi uppfattar den texten du refererar till helt olika ännu..

Och eftersom detta sker så är det inget jag spiller mer tid på..

och mitt språkbruk är som det alltid är.. rak på sak ..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 11:37

Jag tror inte vi kommer längre med vem som sa vad och varför och varför inte. Så var så goda och fortsätt med tråden.

Mao, tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:38

Men men.. Är tråden en förtäckt topic numera att diskutera mig eller PW och tidningsrepotage föresten?? börjar faktiskt undra lite här...

För ni har mer problem med mina åsikter än med topic just nu ...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 11:51

Mayro skrev:Men men.. Är tråden en förtäckt topic numera att diskutera mig eller PW och tidningsrepotage föresten?? börjar faktiskt undra lite här...För ni har mer problem med mina åsikter än med topic just nu ...

Det är nog få som förstår dina ev. åsikter och ämnet är hifirecensioner.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 11:57

tydligen förstår man i alla fall allt man vill för att alltid starta ett bråk .. och detta för jag säger vad jag anser ifråga om tester osv.. samt om skillnader i hur man läser o anser..

Så en del fattar man i alla fall rätt tydligt..

DVS det man VILL fatta.. :lol: :lol:

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 11:57

Trode ämnet var "prislapp oväsentlig" med påföljande misstänkliggörande om köpt, kompis, skumt och annat som kanske luktar illa om man rör om en stund.

Igen...

Tror inte du också att PW menade något annat än han skrev? (eftersom svenskan haltar betänkligt)

Jag förstår om det inte är en lika spännande förklaring men i alla fall?

mvh

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:03

Mayro skrev:Och kaffekoppen.. 8O

Jag upprepar min fråga om vi är överrens om att du aldrig mer skall ljuga om vad jag sagt. Det är en relativt rimmlig begäran för att kunna föra diskussioner i ett forum.

Är vi överrens om det Mayro?

Jag ser det som rimmligt att inte behöva läsa igenom alla inlägg i ett forum bara för att kontrollera om det som någon påstår har föränkring i tråden.

För övrigt så är visst trådställarens funderingar bl a som följer:
Hetsporren skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat.

Precis. Bl a därför vill jag veta varför PW uttrycker sig så vårdslöst som han gör...

Jag skulle tro att det är för att han saknar föränkring i vanliga människors vardag. Han har det här som yrke, och kan inte relatera till andra saker än sin egen entusiasm. Han saknar referensramar och saknar trovärdighet i mina ögon.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:06

Mayro skrev:DVS det man VILL fatta.. :lol: :lol:

Vad vill man förstå enligt dig? Jag är verkligen nyfiken på om du kan anknyta till trådställarens frågeställning med det här svaret.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 12:07

va snackar du om.. Säger du att jag ljuger :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 12:13

Sladd skrev: Tror inte du också att PW menade något annat än han skrev? (eftersom svenskan haltar betänkligt)

Jag tror ingenting. Konstaterar bara att han är en professionell journalist och att han därför borde uttrycka sig som en sådan. När han nu inte alltid gör det så undrar jag varför? Det är, enligt min mening, långsökt att tro det beror på bristande språk- och skrivkunskaper...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:16

Mayro skrev:va snackar du om.. Säger du att jag ljuger :?:

Tyvärr, ja!

Har bett dig förklara det här tidigare, men du valde att inte svara på det vilket för mig kändes oerhört trist och kränkande.

Jag har inget emot att man har olika åsikter. Det är naturligt. Det är sällan saker är svart eller vitt. Men när man börjar hävda att någon sagt saker som är tagna ur luften, saker som man "tycker" att någon sagt och framställer det som om det är sant. Då ljuger man Mayro. Och det är inte första gången jag sett dig göra det i trådar.

Oerhört trist och oetiskt. Och oerhört oacceptabelt!

Jag skickar det här som PM också så att du inte missar det igen!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 12:20

Sladd skrev:Trode ämnet var "prislapp oväsentlig" med påföljande misstänkliggörande om köpt,
kompis, skumt och annat som kanske luktar illa om man rör om en stund.

Jag förstår att du trodde det. Varför skulle du annars titta in här
lite då och då, om det inte vore för att skydda dina intressen? :mrgreen:
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 12:22

Herregud sicket röra här är. 8O Vem sa vad och den sa det och den ändrade sig och Stina köpte glass, nej Stina köpte korv. Va fan sa du din jävel hon köpte Glass :evil: Jaså gjorde hon det din uppblåsta babian från Uppsala, hon köpte korv osv

Herregud jag får ont i huvude av att läsa allt det här. Det kanske är dags att börja från scratch. Det här kan knappast vara roligt för V8 och hans vänner.

Knoppen, se nu till att du inte springer offside nästa gång :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 13:00

En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta

Jaha..... Då bör du kanske inte skriva att recensenterna inte skall lägga in personliga värderingar då.. För inte fan anser jag dom kan tex använde dina värderingar i alla fall...

Sedan finns hela mitt svar till ditt inlägg att läsa också så hela sammanhanget inkommer för dig...

I övrigt så anser jag dig vara rent patetiskt..kallar mig för "saker" och sedan avkräver mig vara trevlig mot dig...fjolligt rent ut sagt... :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 13:02

Vee-Eight skrev:Jag tror inte vi kommer längre med vem som sa vad och varför och varför inte. Så var så goda och fortsätt med tråden.

Mao, tillbaka till ämnet.

Nu har ni all chans i världen att styra upp denna tråd. Jag tycker inte detta är så överdrivet skoj att jag nämner detta en gång till.
Vidare vill jag påminna herr Sladd om följande:

6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 13:06

Mayro skrev:Jaha..... Då bör du kanske inte skriva att recensenterna inte skall lägga in personliga värderingar då.. För inte fan anser jag dom kan tex använde dina värderingar i alla fall...

Snälla Mayro! Du blev jättearg på mig en gång då jag klagade på ditt sätt att använda versaler. Då fattade/visste jag inte att du är dyslektiker och jag bad om ursäkt. Nu vet jag bättre men jag måste konstatera att jag inte fattar vad du menar, inte i citatet ovan och inte heller i många av dina andra inlägg i denna tråd. Jag beklagar detta och skall försöka låta bli att kommentera de inlägg av dig som jag faktiskt inte förstår, det är nog ändå bättre än att råka i luven på varandra?

*no offence*

Edit: Sorry V8, jag skrev medan du publicerade ditt rödtextade inlägg.
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 13:10

Hetsporren:

nemas problemas
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 13:21

Ber också V8 om ursäkt. Skall avhålla mig från att kommentera mer i detta ärendet som är OT.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 13:34

hetsporren

sista svaret på detta...

Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast.. och att skribenten då skulle tex skriva in kaffekoppens värderingar blir ju banalt knäppt..

Saken är ju den att LÄSAREN skall lära sig sin skribent.. Läsaren bör varje gång oavsett vad han skall köpa kolla hurvida skribentens värderingar överenstämmer med sina.. Så texterna blir vidimerade vid EGEN test av apparat.. Oavsett om det är en stärkare eller en bil eller kaffekokaren man just köpt..

Att tro att andras ord alltid är helt stämmande mot våra allas värderingar är så otroligt naivt så då kan man gott stå där...

I fallet PW som tagits upp så visar det sig tidigt i tråden att troligen FBK anser PW texterna rätt bra överenstämmande med hans värderingar...

I mina ögon så stämmer inte testerna ens i närheten av vad JAG anser vara bra och prisvärt enligt mina värderingar..

Man måste ju ansvara o kolla själv.. tester är inte faktablad.. det är endast just testarens åsikt som utalas.. Ingen annans...

Och därmed är denna delen avslutad för mig...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:01

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast..

Jodå, vad sägs om INGA värderingar?

I övrigt orkar jag inte bry mig, tack för ditt klargörande i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 14:07

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast..

Jo, det uppenbara (och det med god sannolikhet åsyftade) alternativet är att inte skriva värderingar alls.

Edit: Hetsporren hann först...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 14:11

Nu har jag varit inne och fixat med profilen men vet inte om det funkar ännu.

Hetsporren:

Det där gamla misstänkliggörandet om varför man lever, andas, håller på, besöker hemsidor och så där är väl ganska urvattnat. Att utmåla andra som hin håle eller allt igenom onda eller bara ute efter att skydda sina intressen funkar ju ganska dåligt. (jag har ett intresse att skydda i form av sakliga invändningar eller förslag när du går ut på den gamla vanliga Bladeliusjakten och det tänker jag väl inte be om ursäkt för)
Du angriper dessutom mig som person med snack om vad som hände på nätterna för flera år sedan.

Det är inte så svårt att sparka in bollar i öppna mål och den där tonen och aggressiviteten och gamla oförrätter trodde jag tillhörde en annan tid?

Eller är den tiden tillbaka?

Jag gav en fullt möjlig förklaring till det konstiga språkbruket PW använde. Kan inte förstå hur man kan tolka in något konstigt i det. Men det föll för att det kom från mig. Fin diskussionsteknik. Från den gamla tiden. Det gav inget då så jag avstår från att ens försöka kommentera vidare. Självklart tittar jag in igen om någon har frågor av mer substansiell natur eller varför inte en infallsvinkel på trådämnet som är mer trovärdig än vad Hetsporren lyckas få till.

mvh

ps, om min profil inte börjat funka:
Signaturen "sladd" heter Ingemar Carlsson och är numer delägare av Hificonsult AB i Alingsås.

ds.

.
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:14

Sladd skrev:Det gav inget då så jag avstår från att ens försöka kommentera vidare.

Tja, ingen har ju bett om din partiska kommentar så jag förstår inte varför du gör sån affär av det?
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 14:15

FBK skrev:Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.

Menar du på fullt allvar att du jämför förstärkare med olika högtalare och olika rum? Och framförallt, vid olika tidpunkter??

Jag undrar om herr Mayro kör på samma stil han med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:20

8O 8O 8O

NU går ni i ut med ett av dom mest besynnerliga saker jag sett på detta forum under hela min tid här...

Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

8O Utveckla gärna era resonemang här så man INTE (som jag gör just nu) tror ni helt tappat verklighetsförankringen.. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:24

subjektivisten skrev:
FBK skrev:Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.

Menar du på fullt allvar att du jämför förstärkare med olika högtalare och olika rum? Och framförallt, vid olika tidpunkter??

Jag undrar om herr Mayro kör på samma stil han med?

Om du har frågor till FBK så håll dom till honom.. Dra inte in mig i det ..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:26

Det jag skriver nu är inte personligt menat, och jag anser att det är i trådskaparen anda. Om jag har fel får Hetsporren rätta mig.

Mayro skrev:Om du läser så säger kaffekoppen att skribenten INTE skall lägga in sina egna värderingar.. I mitt huvud blir det då att denne skribent skall skriva andras värderingar..Annat alternativ finns ju knappast.. och att skribenten då skulle tex skriva in kaffekoppens värderingar blir ju banalt knäppt.

Jag ser en fundamental skillnad i följande två stycken nedan:

alt 1: Ljudet från högtalaren är transparent och ljudet kommer ut ofärgat.
alt 2: Jag anser att ljudet från högtalaren förmedlas på ett liknande sätt som högtalare Y som testats tidigare. Det är inte så konstigt då mätvärdena är likartade. Se tabell. Det upplevs som transparent och ofärgat av testpanelen.

För mig är det stor skillnad på innebörden i texterna. Om någon påtalar intresse så skall jag utveckla mig.

För övrigt tycker jag Mayros resonemang ovan säger en hel del om varför jag reagerade förut. Det som skapades i hans huvud var helt enkelt inte alls det jag sa. Mer än så skall jag inte utveckla mig.

Mayro skrev:Saken är ju den att LÄSAREN skall lära sig sin skribent.. Läsaren bör varje gång oavsett vad han skall köpa kolla hurvida skribentens värderingar överenstämmer med sina.. Så texterna blir vidimerade vid EGEN test av apparat.. Oavsett om det är en stärkare eller en bil eller kaffekokaren man just köpt.
Konstigt nog är vi inte alls ense i den här frågan ;-) Jag tycker inte att man skall lägga ansvaret på läsaren. Jag anser att det är skribentens plikt att förhålla sig till sin uppgift så objektivt som möjligt så länge vi pratar om att skribenten utför en test. En test är något kvalifikativt, styrt av referenser som man objektivt kan förhålla sig till.

En test är en test. En recention är en recention. Och aldrig skall de gifta sig!

Det är ju sällan någon ber en recensent av en operapjäs vara objektiv. Det är ju förväntat i det fallet att skriften är subjektiv.
Jag tycker te x ofta att Nils petter Sundgrens filmrecentioner speglar min smak. Men så testar han inte film heller! Han recenserar! I väldigt stor omfattning kallas recentioner för tester - tyvärr!
Mayro skrev:I mina ögon så stämmer inte testerna ens i närheten av vad JAG anser vara bra och prisvärt enligt mina värderingar.
Jag tror att du blandar ihop test och recention. Det är inte samma sak. Tyvärr blandar skribenter ihop det här också och tror att deras recentioner är tester.
Mayro skrev:Man måste ju ansvara o kolla själv.. tester är inte faktablad.. det är endast just testarens åsikt som utalas.. Ingen annans...
Tester är fakta. En test skall tolkas som fakta. En test är ingen åsikt. Det är skrämmande att en sammanblandning av utrycken sker på så sätt som det gör. Hur skall man förklara för någon som spenderat pengar på en produkt eftersom det skrivits att det är hög kvalité - (utan test som påvisar att påståendet är sant) när produkten visar sig vara undermålig?

Jag föreslår att man tittar lite på Råd&Rön för hur de utför sina tester. texten är väldigt mycket torftigare. Men innehållet mycket trovärdigare.

Mayro skrev:Och därmed är denna delen avslutad för mig...

Synd. Hade varit trevligt att höra din åsikt om en del konspiratoriska vinklingar man kan ha på skribenter och korruption.

Har du aldrig märkt att ibland blir en skribent som vanligtvis är väldigt restriktiv, försiktig och analytisk väldigt positiv och berömmande. På ett sätt som han/hon inte brukar vara? Det har jag.

Jag har ofta funderat på vilket pris de då fått betala för den utrustningen som de bestämmer sig för att ha hemma...

Jag tror inte de betalar fullt pris. Eller är jag bara avundsjuk nu? Vad tror du?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:27

Mayro skrev:Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

Gissa! :lol:
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 14:32

Mayro skrev:Om du har frågor till FBK så håll dom till honom.. Dra inte in mig i det ..

Ja, men nu frågar jag dig. Hur har du jämfört förstärkare? Är det under kontrollerade former, i samma rum, med samma musik och samma högtalare/CD? Eller är det "hörde dom på mässa A, och va bra den förstärkaren låt" och "B hörde jag hos pelle och dom låt ännu bättre". etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:35

Mayro skrev:8O 8O 8O

NU går ni i ut med ett av dom mest besynnerliga saker jag sett på detta forum under hela min tid här...

Hur skall en recensent kunna skriva en recention om inte med sina egna värderingar som utgångspungt :?:

8O Utveckla gärna era resonemang här så man INTE (som jag gör just nu) tror ni helt tappat verklighetsförankringen.. 8)

Oh, det är enkelt att förklara.

Om han gör en [url]recention[/url] får skribenten använda rätt mycket av sina egna värderingar, tom sin hunds värderingar om han tror läsaren är intresserad.

Om han [url]testar[/url] ber jag honom avstå från personliga värderingar och redogör sina resultat. Ev. kan han få hänvisa till produkter han anser likvärdiga, om han redogör kvalifikativt på vilka grunder. Då kan man ju göra egna tester på båda produkterna och jämföra pris/prestanda.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:43

ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Angående hetsporrens svar..

läs faktabladen på tillverkarsidorna så finner du det du vill läsa..läs då inte testerna i tidningarna..enklare än enkelt hetsporren..

Och kaffekoppen igen.. Din sk ofärgade är er term och "sektbetendeform" jag helt skippar som trams..Men jag tror du varit på "kurs" vid inköp av ino.. Så din "skolbok" får du gärna behålla för dig själv..Jag är totalt ointreserad..Så dra dina mantra om ofärgat för nån som finner intresse att diskutera detta med dig..

Angående olika personers kopplingar eller inte kopplingar ... Denna nivå av fjantig barnslighet är ert nöje.. Gå med i elit.... Tips från mig...där finns en bunt fjollor som vill ha skitsnack som ämne om olika personer o ämnen...

Jag sköter mitt är mitt

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:49

Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 14:50

Mayro skrev:ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Okej. Snygg grävmaskin du har på bilden, förresten.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:51

Det där var ett påhopp på 12 åringar :?
Ha ett fint liv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:53

Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:53

Mayro skrev:ordbajseri om test eller recention får ni pyssla med själva.. där skiter jag i det helt enkelt..

Hur förklarar du då alla dina inlägg ? :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 14:54

Hetsporren skrev:Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

En vågad gissning är att han får betalt för att skriva just så som han gör.
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 14:54

Du är riktigt kul du. Men du förstår inte det som ligger bakom innebörden lilla vän.

Mayro skrev:Angående hetsporrens svar..

läs faktabladen på tillverkarsidorna så finner du det du vill läsa..läs då inte testerna i tidningarna..enklare än enkelt hetsporren.

:-)

Mayro skrev:Och kaffekoppen igen.. Din sk ofärgade är er term och "sektbetendeform" jag helt skippar som trams..Men jag tror du varit på "kurs" vid inköp av ino.. Så din "skolbok" får du gärna behålla för dig själv..Jag är totalt ointreserad..Så dra dina mantra om ofärgat för nån som finner intresse att diskutera detta med dig..

Nu förstår jag inte alls vad INo har med det här att göra. Kan påtala att du verkligen inte alls förstod poängen med det jag skrev. Inte ett skit. Du läser, men förstår inte. Det är synd.

Vad gäller mitt inköp av Pip så behöver jag egentligen inte kommentera din mycket plumpna, konspiratoriska och väldigt OT anledning till mitt sätt att se på saker. Jag har ingen som helst aning om Ingvar Öhman ens tycker som jag gör, eller resonerar som jag gör. Men det vet du? Trevligt. För om han resonerar som mig tar jag det verkligen som positivt eftersom jag har stor respekt för hans kunnande.

Jo, jag var hemma hos INo Audio i ca 10 minuter eftersom Ingvar hade bråttom och jag hade lovat min flickvän att inte sitta och nörda mig och prata teknik ;-)

Mayro skrev:Angående olika personers kopplingar eller inte kopplingar ... Denna nivå av fjantig barnslighet är ert nöje.. Gå med i elit.... Tips från mig...där finns en bunt fjollor som vill ha skitsnack som ämne om olika personer o ämnen...

Okej, var bara intresserad om din synpunkt.

För övrigt undrar jag om du just kallade mig fjolla, om du var ohövlig eller om du bara skriver i vrede utan att tänka på vad du säger. Det verkar ju vara rätt vanligt .[/quote]

Mayro skrev:Jag sköter mitt är mitt

Jag måste verkligen erkänna att jag inte fattade ett skit nu... konstig mening

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 14:54

själv litar jag på johans tester
men efter att ha sätt en hs 50 är jag lite skeptisk till projektortestet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:55

MP skrev:
Hetsporren skrev:Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

Ja, det är ju fullt tänkbart. Onekligen.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-03-09 14:55

Läs om läs rätt Mayro! Om du ändå inte har insett att du inte förstått inlägget första gången bör du läsa ytterligare en gång tills det klarnar. Det vore mycket trevligare för alla här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 14:57

Hetsporren skrev:Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

XXX

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 14:59

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:Med ovanstående beteende framstår du som en XXX, förstår du det?

XXX

Bra, då vet jag var jag har dig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:00

Hetsporren skrev:
MP skrev:

Ja, det är ju fullt tänkbart. Onekligen.

Vem som betalar och hur det betalas vill jag inte spekulera i :wink:
Men jag tror att det finns anledning att tro att ett sanningsenligt svar inte är entydigt :wink: :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:06

En dumhet till, så låses det. Känns som om jag varit snäll tillräckligt för idag.
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:08

profbd skrev:själv litar jag på johans tester
men efter att ha sätt en hs 50 är jag lite skeptisk till projektortestet

Hej!

Vad fick dig att vara tveksam till testet?
(jag har inte sett det själv)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:08

Vee-Eight skrev:En dumhet till, så låses det. Känns som om jag varit snäll tillräckligt för idag.

Uppfattat! (men det är ju precis det två personer vill åstadkomma) :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:11

Vilka då ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:12

MP:

Långa farbrorn och lilla spöket laban. Mao; tillbaka till ämnet och sluta älta.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:15

Ahh nu bläddrade jag i tråden, så jag såg vem det var förutom lilla spöket laban :P :D

Brilliant svar V8 :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-09 15:16

Huga, hur kan en enkel fråga om en mening i ett test, eller en recension eller vad det nu är spåra ur till rena personangrepp?

Jag har läst pdf filen som är länkad i början och visst, det är en något knepig formulering.
Men vilda spekulationer om att den som skrivit det skulle vara "köpt" eller liknande tycker jag verkar lite mer långsökt än att den som skrev artikeln helt enkelt har formulerat sig lite luddigt.

Dessutom så tycker jag att mayro har vissa poänger, man kan ju inte bara blint köpa allt som skrivs i hifipressen och jag förstår inte varför man reagerar så starkt på det.
Jag har sett många trådar som framhåller den svenska hifipressen som oseriös (t.ex. ligger det ju en tråd under ino forumet där hifi&musik kallas för svenska mad :D).

Helt klart så verkar ju personen som har skrivit texten som diskuteras vara smått lyrisk när det gäller detta slutsteg, men jag finner det faktiskt inte så svårt att tro att det faktiskt är så att han helt enkelt tycker om produkten i fråga.

För övrigt anser jag att sann objektivitet inte existerar i verkligheten, så givetvis så kommer någonting som någon skriver att spegla det han tycker i någon utsträckning, medvetet eller omedvetet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:17

Skall det där föreställa en recension? Jag tolkar det som en utökad produktbeskrivning.

Språkbruket påminner mer om en vinprovning än om en hifi-recension och verkar försöka få med så mycket tekniska salespoints och hifi-buzzwords som möjligt utan att gå i någon form av bevisning på sina påståenden. Tyckte mig känna viss självmotsägelse också.

Om denna publicerats någonstans som en oberoende test så förvånar det mig storligen... H&M måste ju betraktas som sansade recensenter i jämförelse!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:18

BigD skrev:För övrigt anser jag att sann objektivitet inte existerar i verkligheten, så givetvis så kommer någonting som någon skriver att spegla det han tycker i någon utsträckning, medvetet eller omedvetet.

Visst, men att därifrån skriva rena reklamtexter - förklädda till recension?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 15:18

Tack för att låsa tråden när jag hade precis skrivet ett LÅNGT inlägg som bara försvann :evil:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:19

Jag tror att det som skribent är väldigt lätt att bli kompis med leverantörerna. Det är inte alltid lätt att vara direkt kritisk till sina "vänner", särskillt inte om man varit med ett längre tag. Om man får en fråga om man vill köpa en demoprodukt till ett fördelaktigt pris, vänner emellan, är det nog lätt att tacka ja - utan att tänka på konsekvenserna.

Det sker överallt - varför skulle det inte ske inom denna branch?

Korruption är inte alltid något som har med pengar att göra. Det kan lika gärna vara vänskapskorruption (Det ser vi nog ibland här på faktikst.se faktiskt.... ibland reageras det på person och inte på sak!!).

Det är inte lätt att skriva upp annonsörernas konkurrenter till skyarna utan att det kan få konsekvenser. Jag tror att man ser en hel del problem redan i urvalet till tester. Vissa produkter testas helt enkelt inte lika ofta som andra. Ingen som noterat det? Jag kan ju nämna att Hifiklubben (min pappa arbetade åt dem som konsult på 80-talet) hade problem i mitten/slutet på 80-talet att deras produkter inte testades alls av tidningar som Hifi&Musik i samma utsträckning som andra märken. Det var jobbigt för dem eftersom ett test/en recention är publicitet - och det leder till försäljning!

V8 - tackar för din finkänslighet!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:20

subjektivisten:

Varsågod.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:21

subjektivisten skrev:Tack för att låsa tråden när jag hade precis skrivet ett LÅNGT inlägg som bara försvann :evil:

Samma hände mig! :cry:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 15:23

Hm undrar inte om V8 är lite trött på oss ibland. Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll. :) Kan ni inte det så bara strunta i varandra då. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:27

mats skrev:Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll.

Jag kan svårligen tiga då Sladd anklagar mig för det ena och det andra, bara för att jag råkar ifrågasätta en recensent som hyllat bl a "hans" produkter. Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 15:40

Hetsporren skrev:
mats skrev:Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll.

Jag kan svårligen tiga då Sladd anklagar mig för det ena och det andra, bara för att jag råkar ifrågasätta en recensent som hyllat bl a "hans" produkter. Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt.

Ja du får bjuda sladd på en koppkaffe och prata gamla minnen :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:45

Ekk, Nad 208 osv är bäst! AAOOOO

Ah... vår Herre har äntligen skådat himmelriket!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-09 15:53

Hetsporren skrev:

En recensent behöver inte vara köpt bara för att han tycker om en viss produkt, han kanske bara bländas av den tjocka frontpanelen - som alla vi andra :-)

Jag kan hålla med om att de som skriver i tidningar under förment objektivitet har lite mer ansvar än om vi som privatperson råder en kompis om vad denne ska köpa. Men att det är ett personligt ställningstagande bakom subjektiva värderingar ("klingar ljust", "klingar mörkt" osv), det måste man som läsare förstå.

Att påstå att prislappen är oväsentlig kan väl ses som lite löjligt med tanke på vad den testade apparaten kostar. Men man kan väl se det som en beskrivande överdrift i hur bra PW ansåg att apparaten lät.

För övrigt håller jag med Mayro om att en person är sinnesvag och får skylla sig själv om denne köper en apparat i den prisklassen baserat på vad en recensent tycker och utan att provlyssna själv i sitt eget system.

Vad jag INTE håller med om är Mayros sätt att uttrycka sig och sprida giftigheter mot de som har avvikande åsikter. Det är helt enkelt för bedrövligt. Skärpning Mayro!

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:01

Bill50x skrev:För övrigt håller jag med Mayro om att en person är sinnesvag och får skylla sig själv om denne köper en apparat i den prisklassen baserat på vad en recensent tycker och utan att provlyssna själv i sitt eget system.

Det tror jag alla håller med om :-)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:07

Bra inlägg, Bill. Ska försöka hålla en lägre profil:)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:29

Hetsporren skrev:

"Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt."

Jag hade bara en och väldigt sansad förklaring på varför PW hade uttryckt sig som han gjorde. Det är ju inget vidare "reklamvärde" i just att ett pris betecknas som "oväsentligt"?

Alla sådana försök får omedelbart mothugg i att jag bara ser till ekonomiska intressen. Är "partisk" och vad det nu var.

Jag blir ganska trött på Hetsporrens kampanjande.

Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt. Detta är inga lätta frågor och du har allt stöd härifrån i denna strävan.

Men nu gräver du upp en gammal recension som ältats många varv och det hela skall tydligen mynna ut i att PW får betalt att skriva det han gör? Och du blir irriterad över att jag alls är inne i tråden :?: :?: :?:

frågan är ju Hetsporren: Hur går det?

mvh

.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:35

Sladd skrev: Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt. Detta är inga lätta frågor och du har allt stöd härifrån i denna strävan.

Förbaskat lågt att ta upp det sladd. Uselt av dig.

/Jonas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:39

Jag har kontaktad Admin om detta. Det var den lägsta nivån jag någonsin sett.

Hetsporren - bemöda dig inte ens att replikera på detta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:42

Sladd skrev:Jag hade bara en och väldigt sansad förklaring på varför PW hade uttryckt sig som han gjorde. Det är ju inget vidare "reklamvärde" i just att ett pris betecknas som "oväsentligt"?.

En väldigt sansad teori, javisst. En teori som jag finner osannolik.
Sladd skrev:Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt.

Jag har inte skyllt kontroversena med dig på min alkoholkonsumtion, så vad detta har med denna sak att göra fattar jag inte. Kanske bara ett sätt av dig att försöka undergräva min trovärdighet? Att jag valde att berätta har knappast heller med sakfrågan att göra. Vart vill du komma?
Sladd skrev:Men nu gräver du upp en gammal recension som ältats många varv

Denna recension har inte ältats ett enda varv här på faktiskt och när jag skrev första inlägget kände jag inte till att den vart föremål för diskusion på Hififorum heller, bara att kolla första sidan i denna tråd. Så, vad jag "drar upp" och varför är inte dina problem! Har du nåt vettigt att komma med i sakfrågan så gör det men glöm då inte heller att presentera dig som den du är, så att alla tydligt kan se att du är partisk och då förstå ditt plötsliga intresse av att lägga locket på detta känsliga ämne.

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:45

Tycker det är mycket befogad fråga. Hetsporren själv vet att jag vet en hel del om denna problematik och han har själv gått ut med detta i den allra mest öppna redovisande form som tänkas kan bl a här på forumet.

Alla - inklusive undertecknad - stöttar detta till 100% men jag måste erkänna att det blev en smula "aha" när han klev ur garderoben och berättade om sina problem. Detta kunde ju förklara att och annat bakåt i tiden som jag inte för mitt liv kunde begripa.

Nu verkar det återigen vara oförsonligt, nu jädrar skall alla få, nu skiter han i mig och ber mig hålla mig borta från "hans" trådar...

Klart jag måste ställa frågan. Ligger det inget i det så är ingen skada skedd. Skulle det vara något som gått snett igen så är det snarare nytta med frågan.

Inte alls meningen att förolämpa.

mvh

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 16:48

denna nivå har jag ofta råkat ut för tidigare.. Då har få stött mig.. 8O

Även hetsporren använder liknande sätt ofta...tyvärr..

Men för ordningens skulle så säger jag ändå att..

Sladd.. Detta var ett jävla fult tilltag..

Hetsporren slåss mot saker som min mor dog av då jag va 22 år.... Alkoholism är en sjukdom... Och skall även därmed respekteras såsom detta..

Sådant fult tilltag bör du inte ta till..Att angripa folk för handikapp är rent skit.. Skärp dig sladd...Även om han aggerar som ett arsel så behöver man inte använda hans sjukdom mot honom..den är nog jävlig att leva med varenda dag utan att andra skall hjälpa till att göra skiten värre..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-09 16:49

Sladd

Skärp dig för fan! Först går du över alla gränser och sen har du mage att försvara ditt svinaktiga beteende!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:49

"Har du nåt vettigt att komma med i sakfrågan så gör det men glöm då inte heller att presentera dig som den du är, så att alla tydligt kan se att du är partisk och då förstå ditt plötsliga intresse av att lägga locket på detta känsliga ämne."

Tror detta är fixat nu. Om NÅGON kunnat missa det...

Vi har det allra renaste mjöl som tänkas kan i påsen när det gäller recensioner. Kanske bäst att skriva det.

Angående spritproblemet så är det ju alldeles strålande om allt går som det skall. Jag menade definitivt inget illa med min fråga. Men jag blir ibland förvånad över ditt envisa ogillande och misstänkliggörande.

mvh

.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:49

Sladd skrev:Klart jag måste ställa frågan. Ligger det inget i det så är ingen skada skedd. Skulle det vara något som gått snett igen så är det snarare nytta med frågan. Inte alls meningen att förolämpa.

Tänk, jag hade nästan glömt vilket xxx du är...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:50

Sladd:
Jag kunde inte se att Hetsporren drog några som helst slutsatser om att PW skulle vara köpt, snarare att han skriver illa och att resonemanget med att priset skulle vara oväsentligt är märkligt.

Jag kunder inte heller märka att skit kastades på Bladelius/Hifi-Consult - ändå tolkar du det så, och går i slutändan till personangrepp.

Kanske är det dags att gräva ner stridsyxan sladd? Allt är inte konspirationer mot Hifi-Consult/Bladelius även om du vill tolka in sådana saker i det du läser.

Frågan är ju sladd: Hur går det?

mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 16:51

All heder till hetsporren att han kan och vill svara på en sådan fråga om sitt förhållande till alkohol. Men jag tycker att det borde kunna tas på annat håll, tex över en kopp kaffe, än i dessa trådar. Jag skrev tidigare att denna tråden lever på pottkanten; det gör den fortfarande. En chans till får ni.

Var trevliga och snälla, är ni ilskna till sinnes, ta en kopp kaffe, en promenad eller varför inte ladda en bra skiva på släden.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:52

V8:
Du har så rätt. Jag ska genast gå leta upp en balja lut och hålla mig borta från tråden. Ursäkta att jag blev kolerisk.

/J.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:55

Själv såg jag, som ovetande om historien (och ointresserad eftersom det inte rör sakfrågan), som ett sätt att misskreditera.

I vilket fall som helst är en rak ursäkt det enda raka du kan göra.

Vad gäller Hetsporrens reaktioner är det tämligen förståligt att han vill att du öppet redovisar vem du är, precis som Admin påpekat för dig. Och jag måste säga att det är förvånande över hur en näringsidkare som du kan bete sig på det här viset. Synnerliggen dålig publicitet!

Jag har nu läst igenom den aktuella reklamrecentionen. För sakfrågan ansåg jag inte tidigare att det behövdes.

Kan enkelt konstatera att det är den mest genomskinliga recention jag någonsin läst. Det är skrattretande. Det är inte konstigt att den togs upp här. Snarare en självklarhet. Och har den dissuterats i andra forum påvisar det ju egentligen bara det självklara - att det är en reklamtext och ingen recention.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 17:02

men att Sladd inte skulle delta i tråden verkar underligt.. Då iö deltar i trådar med en flock som skyddar honom som en ledare så är det ok.. Om sladd nu går in och aningen styr upp detta lite eftersom det är "hans produkter" som testas så.. Ja då skall han dra härifrån :?: ...

Väldiga svängar emellan vad som gäller olika tillverkare o säljare osv... 8O

Jag hoppas verkligen inte man skall jaga iväg en till som inte "passar" in för medlemmarna nu...Sladd gjorde en tavla.. Men denna har flera flera här gjort massa ggr redan..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:09

Mayro,
få nu inte detta till något det inte är. Snälla, snälla, snälla...

Sladden får visst vara med, men då skall det enligt reglerna framgå vad han representerar. Det står i reglerna och gäller alla!

Det har alltså inte något med nån favorisering mot någon tillverkare. Är det okej?

Övertramp kan man göra. Då får man be om ursäkt. Och den här gången var det ett rejält övertramp.

Jag hoppas du inte tycker jag skall sluta skriva här eftersom jag ofta tycker annorlunda än du.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:11

Deltaga är helt okej, men från det till att klampa in som en elefant i en porslinsaffär det är en helt annan sak.

Verkade klart panikartat brådstörtat att slänga sig in i diskussionen utan att ha registerat sig korrekt enligt forumets stadgar på det viset.
Någon som viskat att det pågick en diskussion?

Ser gärna att Sladd deltager i diskussionen på faktiskt... typ överallt. Brandsläckning angående egna produkter bör dock skötas med försiktighet. Det är förmodligen skadligare att göra det än att låta bli.

Rena sakfel bör gärna rättas, självklart.

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 17:14

Vissa områden är tabu.
Inom andra kan man säga nästan vad som helst utan att någon blinkar.

Problemet är att inom det tabubelagda området så dödar tystnaden fler än orden.

En gång var Hetsporren nästan folkilsk. Sedan gick han ut med sina problem och blev hur snäll som helst. Nu är han på hugget igen, därav min fråga.

Är allt OK är det. Det var ju knappast någon hemlis och inget som jag avslöjat. Om Hetsporren tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Hetsporren har en lååång tradition att skapa just den här typen av trådar om just mig/Hificonsult/Bladelius eller angränsande. Det gör måhända att det snabbt blir en smula mer eldfängt än i andra trådar.

Han tycker att jag skall hålla mig borta från dessa trådar och jag tycker nog att de är väldigt onödiga. Att de inte handlar om något annat än gammal hederlig antagonism är ju uppenbart för alla jag känner, både vänner och ovänner.

Han får aldrig något skit härifrån, inga attacker, inga konstiga trådar om hur han skriver, om han har speciella egenheter för sig, kör mot rött eller what ever.

Men vi skall stå och säga "lycka till" när han behöver uppmuntras

Vi skall säga "fy farao vad starkt av dig, stå på dig" när han berättar om sina bekymmer

vi skall säga "självklart är du välkommen upp till butiken" när han frågar via mail om han är välkommen

Vi skall säga "självklart gräver vi ned stridsyxan" när han vill det.

Däremellen går det här jädrans dissandet och misstänliggörandet igång igen... Klart man blir ohyggligt trött på honom!

Ibland undrar jag vad allt detta handlar om. Egentligen. Nu har han hållt på i 4 år.

mvh

.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:23

Sladd - om en förändring skall bli bestående så måste man lära sig att släppa historia bakom sig.

Skall man betrakta varje ny tråd och varje ny post med ALL historik från en person sedan tidernas begynnelse så kan aldrig en förändring till det bättre slå igenom.

Är stridyxan nedgrävd vid ett tillfälle så dör all historik innan dess. Det borde väl vara en självklarhet.

Skall hetsporren vara förbjuden att ta upp ett ämne (som vem som helst skulle kunnat ta upp!) bara för att det rör sig i trakterna av dina produkter? Var inte yxan nedgrävd?

Det kan inte vara så att du fortfarande är överkänslig och därför tolkar in lite väl mycket? Jag hade inte en tanke på att det var något påhopp på Advantage/Bladelius eller ditt företag förrän du dök in och drog upp det...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:28

Oavsett tidigare historik så skall man nog tänka igenom på vilket sätt man säger saker. Och det är bra att du ber om ursäkt. Men det känns som en efterkonstruktion. I mina öron.

Faktum är att Hetsporren varit tämligen tillbakadragen i tråden.

Det faktum att du är trött och irriterad på honom gör att jag tvivlar på att dina uttalande om hans tidigare missbruk var sagt i ett gott syfte. För mig är det ytterst tveksamt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 17:30

Sladd skrev:Men vi skall stå och säga "lycka till" när han behöver uppmuntras
Vi skall säga "fy farao vad starkt av dig, stå på dig" när han berättar om sina bekymmer
vi skall säga "självklart är du välkommen upp till butiken" när han frågar via mail om han är välkommen
Vi skall säga "självklart gräver vi ned stridsyxan" när han vill det.
Däremellen går det här jädrans dissandet och misstänliggörandet igång igen... Klart man blir ohyggligt trött på honom!
Ibland undrar jag vad allt detta handlar om. Egentligen. Nu har han hållt på i 4 år.

Vi skall, vi skall, vi skall... Vem tvingar dig, jag? Om du inte gillar mig så behöver du inte välkomna mig i butiken (har vart där en gång de senaste åren och det kändes inget vidare), du behöver inte heller stötta mig eller bry dig något alls om vad jag gör och inte gör. Är du paranoid på nåt sätt? Jag har ogillat dig starkt i fyra år, det stämmer. Som så många andra som blivit illa behandlade av dig, på den tiden du hade makt att styra upp forum och slänga ut de kritiska röster som yppades.

Men vad har allt detta med denna tråd att göra? Den handlar ju ytterst om hifi-recensenternas trovärdighet, inte om din trista butik eller om ditt blänkande sortiment.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 17:30

Sladd, nu får du ge dig.

Det är du som står för påhoppen i denna tråd. Hetsporren har INTE smutskastat Bladelius. Som jag ser det är det du som gräver upp en massa groll.

Visst har hetsporren varit folkilsk. Felet du gör är att du tror att det är riktat mot dig. Flera andra har fått sig skopor av sleven, flera andra har kanske även - precis som du - hällt bensin på elden. Gudarna ska veta att det inkluderar mig.

Men det förändrar inte det faktum att han har bättrat sig och är en stor tillgång för faktiskt i mina ögon.

Det kanske vore läge för dig att sluta diskutera hetsporren och återgå till tråden. Det är ett vanligt knep att sluta diskutera sakfrågan och börja diskutera personen istället när argumenten tryter.

It takes two to tango. Och det var inte hetsporren som kastade första stenen.

/J.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 17:31

Nattlorden skrev:Sladd - om en förändring skall bli bestående så måste man lära sig att släppa historia bakom sig.

Skall man betrakta varje ny tråd och varje ny post med ALL historik från en person sedan tidernas begynnelse så kan aldrig en förändring till det bättre slå igenom.

Är stridyxan nedgrävd vid ett tillfälle så dör all historik innan dess. Det borde väl vara en självklarhet.

Skall hetsporren vara förbjuden att ta upp ett ämne (som vem som helst skulle kunnat ta upp!) bara för att det rör sig i trakterna av dina produkter? Var inte yxan nedgrävd?

Det kan inte vara så att du fortfarande är överkänslig och därför tolkar in lite väl mycket? Jag hade inte en tanke på att det var något påhopp på Advantage/Bladelius eller ditt företag förrän du dök in och drog upp det...

En korkad höna med fågelvirus fattar detta finns kopplat till säljled självklart.. den har ju rätt uppenbara förgreningar OM topic skall anses ha underlag...

Och finns det "muta så finns det mutare".. och mig veterligen så är consulterna dom som "styr" advantage väl i sverige. :?: .

så självklart det kommer reaktion från consulterna..

Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Så.. att det komm en reaktion är solklar.. Att det blev korkat är en annan sak.. men Sladd bad om ursäkt för det..

Nu skippar jag tråden... detta är för mycket bara just nu.. Fikat väntar.. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:47

Mayro skrev:Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Precis. Alla dumheter påpekas, oavsett vilket märke det gäller. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:49

Mayro skrev:Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Det måste väl vara mig du tänker på :-) Nu var det ju bara för att klargöra att reglerna gällde alla. Det framgick hoppas jag, eller var jag otydlig?
Mayro skrev:Så.. att det komm en reaktion är solklar.. Att det blev korkat är en annan sak.. men Sladd bad om ursäkt för det..
Jag tror han insett att det var riktigt korkat inlägg. Det har du rätt i. Men ursäkten var kändes inte så uppriktig som man kunde hoppats på.
Mayro skrev:Nu skippar jag tråden... detta är för mycket bara just nu.. Fikat väntar.. :lol:
Fika är gott.

Om ett företag känner sig påhoppat är att göra ingenting ofta det bästa.

Faktum är att för mig handlade tråden inte om recensenten eller produkten i sig - utan om fenomenet. Jag hade inte ens läst recentionen innan Sladd visade sin upprördhet. Och det var då det framgick för mig varför den recentionen användes som exempel. Den är ju så tydlig ;-)

Läs den Mayro, den kunde använts som radioreklam om den nu inte bara var två sidor lång!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 17:50

Sladd skrev:Om Hetsporren tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Missade denna rad. Tyvärr är den ursäkten vatten värd, bara så du vet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 18:44

Läs den Mayro, den kunde använts som radioreklam om den nu inte bara var två sidor lång!!

hahaha... Jo.. Jag hade faktiskt inte läst den jag heller.. Fattade inte raderna stog där via länk...

Ja.. vad skall man säga.... :lol: :lol: :lol:

Inte för jag anser det ger skäl att starta en "jakttråd" direkt.. 8)

Helt ärligt. Jag har faktiskt aldrig sett en liknande recention någonsin fast jag faktiskt har sett rätt mycket genom åren...Så för mig skulle denna läsning göra mig ytterst ytterst försiktig samt ännu mer nogrann att verkligen själv lyssna på det som recenseras....

Nej fan .. jag pallar inte mer. :? . Detta va ju för sjutton humor ju.. :lol:

ja jäklar i min låda.. :lol: :lol:

haha... sant.. jag klarar inte mer.. jag vet inte riktigt vad att säga.. 8O

Jag måste bara fixa så jag får på något sätt utvärdera en sådan stärkare själv nån gång...

ja jäklar... :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 18:51

:-)

Ser fram emot en recention Mayro!

Vad du än skriver så litar jag mer på ditt omdöme ;-)

:-) :-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 19:09

Ja herregud.. För en gång skull blev jag helt mållös... Maken till "svårsmält" deg av "ordmassa" har jag nog aldrig sett...

Helt ärligt så blev jag helt stum av förvirring.. Så bra kan inget vara helt enkelt 8O . Eller :?: :?: ..

Jag får bara inte ihop det i min numera klart begränsade hjärna.. Mina hjärnceller kan i vanliga fall sortera ut lite via trolighet.. Men här lämnar allt ju endast ett rosa skimmer så alla referencpunkter formligen försvinner...

Min referens som är just krell 450 w mcx monoblock får ju stryk enligt testen..

Och DÅ jäklar skall det vara nåt utomjordiskt bra kan jag säga...I alla fall om man talar om en biostärkare dessutom..

Ja.. vad ska man säga...

garanterat tror jag att en recention ifrån mig INTE skulle se ut så där.. Men den skulle förmodligen sälja mycket mer eftersom man som köpare inte kände sig larvig som gått på det som skrivs..Då polarna sågade ens nyinköp...

fast igen.. Detta är inget jag vet.. Men mina celler klarar inte sortera denna info helt enkelt...Den är alldeles för overklig för min hjärna tyvärr.. :lol:

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2006-03-09 19:13

Hej..

Jag postar inte så mycket men njuter av att läsa dock :).

Så här från sidan om litegranna så tycker jag att den största anledningen till att det spårar ur som det har gjort i denna tråd är att vissa skriver i "besk" ton.

Man kan ju skriva samma sak på massa olika sätt.

/Mats

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:15

Vi länkar väl till recensionen igen då, om nu alla
inte förstod att det låg en länk i första inlägget:

http://www.hificonsult.se/uploads/recensioner/grendel_fabulost_odjur.pdf

Fabulöst odjur!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 19:16

kaffekoppen undrade
Hej!

Vad fick dig att vara tveksam till testet?
(jag har inte sett det själv)

jag har sett hs 50 vid ett tillfälle(i ö:s källare)
när det var mycket rörelse i bilden hände det konstiga saker(pilscenen i hero)
jag såg screndoor och pixlar
men jag reserverar mig för att inte ingvar har rätt mjukvara i maskinen
och sedan vet inte jag hur han har den inkopplad(men jag antar att han kör hdmi)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:21

Tack!

Du verkar riktigt kunnig på området. Får höra av mig till dig när det är dags :-)

Japp, Ingvar kör HDMI.

Han lyckades för övrigt skrämma skiten ur tjejen med en scen ur (?) när en person dras upp i himmlen. Det var riktgit kul att se :-)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 19:25

Ett litet bekymmer för undertecknad är att recension skrevs innan jag fanns på Hificonsult. Missförstå mig rätt, vi gillar såklart denna och den har förmodligen sålt många Grendlar åt oss. Att recensenten skulle vara köpt kan jag dementera rätt av.

Men idag är det ju jag själv som har 100% koll på allt sådant här. Det är faktiskt en väsentlig skillnad och känns bättre.

Mayro:

Såklart du får låna en Grendel. Jag kommer dock att skruva i ett kondensatorbankkort.

mvh

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:30

Sladd,

Mayro skall ha en liten blintesttillställning. Skulle det vara möjligt att han kan låna steget då?

Se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10603

Mayro,
Skulle det vara okej för dig?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-09 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:31

Sladd skrev:Jag kommer dock att skruva i ett kondensatorbankkort.

Oj, vad spännande. Du gör verkligen vad som helst för att ragga kunder?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:34

Hetsporren,

Det är helt okej om han gör detta tycker jag.

Det kommer ge perspektiv på recentionen iallafall.

Kan vara kul med ett blindtest mellan detta steg och något för halva priset...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 19:35

WOW!!!! Detta var roliga saker att läsa Sladd......Ja herregud.. Riktigt roligt.. Detta skall krönas med att jag först provar här.Skall se till att det omgärdas med bara bra grejor. Sedan tar jag kostnaden att endast för mer säker bedömmning åka till Sthlm och utprova med Krell MCX 450 w monoblock samt KSA 300 s som jämförelseobjekt....

och då via att driva basarna med ett par och panelerna med två par exakt som testen säger man gjort hos Peter....

Detta ska bli oerhört roligt.. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 19:37

kaffekoppen den sekvensen visade han för mig med den skrämde en arbetskamrat ordentligt

ruby är en bra proj tror jag
subjektivisten har visat fina screnshots på ett annat forum
fast en god 8tumare eller 9tumare spöar nog den på en del områden
en sak är säker framtiden är digital

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 19:40

Tidpunkten då det är dags att stänga denna tråd är nu kommen. Anledningen står tidigare i rött, och jag anser således att denna tråd inte sedan dess utvecklats till det bättre.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Generellt om hifi