vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

cdspelare eller dator med bra ljudkort?

dator?!
33
57%
näh en dator har inget i konnesörsanläggning att göra!!
25
43%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:26

jag har en asus a3500d (tror jag den heter) bärbar dator över, som dessutom har väldigt låg ljudnivå... satt å tänkte om jag kanske skulle köra den som signal källa med lämplig ljudkort (förslag mottages gärna på externa ljudkort) istället för att köpa en ny cd/dvd spelare...

vad tycker ni om den iden?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-03-14 18:33

Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 18:37

rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

bara jag som skulle uppskatta att slippa det ?:)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 18:41

Haakan_W skrev:
rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.

bara jag som skulle uppskatta att slippa det ?:)

Nope.....ett bra ljudkort till dator är en aldeles utmärkt ide tycker jag....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-14 18:50

en server undangömd någonstans samt en mediaspelare
cd-spelare tillhör det förgångna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 18:57

Åtminstone kommer CD att höra till det förgångna...

Nu vet jag itne hur stor disk som finns på den ASUS-maskinen, men om den kan anses tillräckligt stor skulle ett externt ljudkort vara en trevlig lösning som föreslagits.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 19:00

Kaffekoppen skrev:Åtminstone kommer CD att höra till det förgångna...

Nu vet jag itne hur stor disk som finns på den ASUS-maskinen, men om den kan anses tillräckligt stor skulle ett externt ljudkort vara en trevlig lösning som föreslagits.

finns ju trådlöst nätverk så man kan ju komma åt allt lagringutrymme man har.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:01

precis trådlöst nätverk kommer finnas i kåken så det spelar ingen roll att disken bara är 40gb

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 19:05

nä köp du ett ljudkort, dom kostar inte en förmögenhet, Blir du inte riktigt nöjd med ljudkvaliten så får du väl kanske tänka på en cd-spelare då, men smidigheten att komma åt hur mycket musik som helst bara genom att trycka på lite knappar är värt mycket

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:09

kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-14 19:19

Hänger det inte också på hur väl inläst skivan blir då du lägger in den i hårddisken?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 19:23

kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 19:26

adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc

alltså kriterierna är att den max får vara nåt litet steg efter dom bättre cdspelarna....alltså för att säga "riktigt bra ljud" kräver ju en del kunskap från dina sida, dvs att du kanske testat den mot dom bättre spelarna som finns....

jag tror jag skulle vara nöjd om datorn kunde prestera som en 668 ungefär

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 19:30

Haakan_W skrev:
adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud

alltså kriterierna är att den max får vara nåt litet steg efter dom bättre cdspelarna....alltså för att säga "riktigt bra ljud" kräver ju en del kunskap från dina sida, dvs att du kanske testat den mot dom bättre spelarna som finns....

jag tror jag skulle vara nöjd om datorn kunde prestera som en 668 ungefär

det är ju min åsikt att det är riktigt bra ljud, har inte gjort några a/b tester emot high-end cd spelare dock, men ljudet är tillräckligt bra för att man inte ska orka vela med skivor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 20:36

En hårddisk är en bättre "drive" än vilken CD-spelare som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-14 20:40

Många high-end CD-spelare använder sig ju av DVD eller CD-rom transporter...

När man rippar en CD till hårddisk är det ju digitalt hela vägen, ingen påverkan från en eventuell "dålig" CD-läsare alltså. Har du sedan ett vettigt ljudkort (Vad som helst som inte är Creative eller nyare Realtek AC'97) så är det ju klart. Sen, i och med tillgång till närmast oändligt med mjukvara, så kan du leka med allt från enkel re-sampling till parametrisk EQ till full impulskorrekt rumskorrigering. Det är i min mening den ultimata ljudkällan!

M-Audio Audiophile USB ska vara ett bra och ganska billigt externt ljudkort, med riktiga RCA-kontakter och digitala utgångar också.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-14 20:44

Använd digitalutgången och koppla till stereon, där signalen D/A-omvandlas . Det bästa av två världar, så länge du kan hålla datorn tyst iaf.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-14 21:03

Själv använder jag ett ljudkort i PC Card-format från Digigram, VxPocket V2 tillsammans med mina bärbara. Är inte speciellt billigt men brukar finnas begagnat. Är ett "profskort" och har inte en massa funktioner inbyggda och tar lite kraft från datorn. Info: http://www.digigram.com/products/getinfo.htm?prod_key=9000
Jag använder det även för inspelning från analoga källor. Dock klarar inte kortet mikrofoner med låg utnivå utan extra förstärkning och fantommatning saknas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 21:25

Kontentan: kör du med ett bra ljudkort och digitalt till stärkaren avgörs ljudkvalitén mestadels av dennes inbyggda D/A...

Låter det lockande?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-03-14 21:40

Själv har jag gått å grunnat i ett år nästan om jag ska investera i en sån här http://www.xitel.com/product_phfl.htm. Verkar inte så dumt......

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 21:50

Kaffekoppen skrev:Kontentan: kör du med ett bra ljudkort och digitalt till stärkaren avgörs ljudkvalitén mestadels av dennes inbyggda D/A...

Låter det lockande?

otroligt lockande...så då skulle man kunna tänka sig kanske ett sånt där m-audio kort samt en benchmark dac? det vore nog ganska fint :)

spelar ljudkortet någon roll om man kör digitalt eller skulle m-audio duga?

finns det nån annan rolig pryl man kan koppla in så man kan använda fjärr?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-14 22:03

Jag kör ett ljudkort för 399:- optiskt till min Marantz, har en Denon DCD-715 com cd-spelare, kör jag både digitalt hör jag ingen skillnad, kör jag Denon analogt låter datorn väldigt mycket bättre!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:08

beställde just ett sånt där m-audio kort :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-14 22:11

Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

Titta på RME's externa kort om du ska ha till en laptop. :) Glöm junket för 995 kr på SIBA. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:14

Morello skrev:
Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget

Titta på RME's externa kort om du ska ha till en laptop. :) Glöm junket för 995 kr på SIBA. :)

jag tar gärna lite konkreta tips för senaste jag kollade så hade jag ingen aning om vad jag skulle kolla på :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 22:18

From med ikväll kör jag med två datorer kopplade till en gemensam stor hårddisk.

Min Mediacenter-2005 dator har ett AC97 ljudkort vilket alltid omsamplar till 48kHz. Tyvärr är detta defakto standard på 99 % av alla inbyggda ljudkort som är integrerade med moderkortet. Det funkar bra för DD och DTS men är alltså inte välljudande. Obegripligt och en katastrof faktiskt.

Nytt from med idag (okej igår) är min Audiofila dator som jag kör J River Mediacenter på (för övrigt överlägset MCE2005 på många punkter). Denna dator används endast för att spela upp musik och är en gammal liten IBM häck på 1 GHz som jag köpte för 800 på blocket. Däremot kostade ljudkortet c:a 3000 kr. Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på. Naturligtvis kör jag det i ASIO mode vilket innbär att det går helt utanför Windows och körs med kernelstreaming. Det har dessutom stabila klockor m.m. Ljudet från analoga utsignaler skall också vara väldigt bra även om jag inte hört dem än.

Ljudet är signifikant bättre på den audiofila datorn än "MCE datorn". Jag har inte blindtestat än men jag skull bli förvåndad om jag hör skillnad på ljudet från datorn (kopplad via SP/DIF) till min processor eller ljudet från min TAG McLaren DVD32R (som kostade 35 000). Observera att jag dock rippat min filer i EAC till WAV (och en del FLAC). Detta är väsentligt och är en viktig del av processen.

Framtiden är nu och är hårddisk!
Senast redigerad av Margaux 2006-03-14 22:24, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:20

härligt :) ska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....

men går det inte å fjärrstyra sånt här?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-14 22:21

Jag kör HTPC i biorummet. Där har jag digitalt till D/A´n i Marantzen.
Svårt att avgöra ljudkvaliten. Ska nog ta och blindtesta laptopen mot min Pioneer någon dag, både digitalt och analogt :? Lurigt med nivåerna. Orkar nog inte göra något seriösare test med nåvimatchat inom 0,1 db, men något ska jag nog få till. Hmm, kan bli intressant.
/Jonas

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 22:29

Såg Morellos inslag när jag skrivit 8)

Jo det går att fjärrstyra väldigt enkelt från allt som kan köra operativen Windows eller Windowsmobile. Sök på Margaux och netremote... 8)

Fast lite kan jag ju visa i repris:

Bild

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 22:34

ok fint då är ju dom största problemen lösta...men det kortet du hade är ju inte externt tyvärr....finns det nån extern motsvarighet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-14 22:39

Margaux skrev: Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på.

Har ett exakt likadant kort. :) Det är mycket bra, men når inte upp till en riktigt högklassig DAC avseende störavstånd. Problemet är att det sitter i datorn, som är sämsta tänkbara miljö.

Jag använder sällan kortet för musiklyssning. :)

För övrigt tycker jag nog inte att en dator hör hemma i konnässöranläggningen. 8) Förstår inte riktigt vitsen heller.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 22:51

Morello skrev:
Margaux skrev: Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på.

Har ett exakt likadant kort. :) Det är mycket bra, men når inte upp till en riktigt högklassig DAC avseende störavstånd. Problemet är att det sitter i datorn, som är sämsta tänkbara miljö.

Jag använder sällan kortet för musiklyssning. :)

Jag kan tänka mig att det är riktigt störig miljö och "förorenad" strömförsörjning inne i datorn. Kanske går det helt enkelt inte att göra riktigt bra DA omvandling internt?

Men har man en extern DAC som jag och använder kortets digitala utsignal så verkar det vara riktigt bra. Har som sagt dock inte blindtestat mot min transport. Subjektivt låter det dock så bra att jag direkt kan säga att jag aldrig mer kommer att använda min TAG för annat än nostalgiska stunder.

Håkan titta på RME kort här

http://www.rme-audio.com/english

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-14 22:55

Vad är det för TAG du skall använda vid nostalgiska stunder och använder du för extern DAC? :)

Bortsett från min anmärkning ovan är RME-kortet ifråga utsökt. THD är cirka 0,001% :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-14 23:03

Morello

Min Tag McLaren AV32R 192 DP utgör navet i anläggningen och står för D/A omvandlingen. Till denna har jag en Tag DVD32R kopplad dels via SP/DIF men även kopplad med synkkabel. Det går inte att mata processorn med så mycket bättre digital signal. Förgyller nostalgistunderna och kommer aldrig att avyttras :)

/Joachim

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-14 23:59

Okej, jag skrev det inte förut men om man kan tänka sig en stationär burk ska man nog ta en titt extra på dessa kort. Riktiga referenskort!

Lynx L22™ 192 kHz Stereo Reference Interface (stereo)
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ ... nxl22.html
Bild

LynxTWO™ 192 kHz Multichannel Reference Interface (multikanal)
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ ... nxtwo.html
Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 00:18

Margaux skrev:Håkan titta på RME kort här

http://www.rme-audio.com/english

problemet är att all mumbo jumbo säger mig ingenting...å dom där externa ljudkorten ser ut att kosta som ett mindre hus :D jag vill ogärna lägga över 10kkr

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 00:31

http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm

Den kanske duger åt Haakan? :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 00:37

Morello skrev:http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm

Den kanske duger åt Haakan? :P

du vet att jag litar på dig :)

6700:- skönt att du inte alltid spårar ur helt ;)

ska testa m-audio kortet först lite, är det nån ide att mäta nåt på det eller?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-15 00:53

varför så dyra ljudkort?
en billig dator +pinnacle media showcenter eller dylikt
+extern da

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-15 00:57

profbd skrev:varför så dyra ljudkort?
en billig dator +pinnacle media showcenter eller dylikt
+extern da

Har även ett pinnacle showcenter, men det stödjer tyvär inte flac... Ett alternativ kan ju vara en Squeezebox annars.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 01:00

dator har jag redan men vill inte tumma på kvaliten kernel, streaming och stöd för flac är ett måste....helst av allt ska den ju låta minst lika bra som dom bättre cdspelarna....vi får se vad m-audio kortet kan prestera om det inte duger så får det bli kortet morello föreslog! 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-15 01:01

strauss
hur fungerar det i största allmenhet?
uppspelning av musik ?
är det lätt att bläddra och leta bland materialet?
filmuppspelning av 1080i materia har du kört det?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 01:02

profbd ta via pm, denna tråd är viktig ;)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 07:36

RME korten är billigare i tyskland.

Jag köpte från http://www.musik-service.de. Fungerade perfekt.

"Ditt" blivande :lol: kostar 545 Euro.

http://www.musik-service.de/Recording-Soundkarte-Audiohardware-RME-ADI-2-prx395740318de.aspx

/Joachim

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 10:33

Haakan_W skrev:härligt :) ska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....

Jag köper kortet av dig när du uppgraderar ¨så se det som du inte förlorar så mycket ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 10:42

Kaffekoppen skrev:
Haakan_W skrev:härligt :) ska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....

Jag köper kortet av dig när du uppgraderar ¨så se det som du inte förlorar så mycket ;-)

du har första tjing ;)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-15 11:46

Haakan_W skrev:beställde just ett sånt där m-audio kort :)

Jag kör med M-Audio Revolution 7.1 och J-River Mediacenter 11, det fungerar utmärkt tycker jag. Jag använder även insticksprogrammet Izotope ozone för lätt rumskorrigering.

Bara man inte använder windows mediaspelare utan hellre en som kan utnyttja kortet fullt ut så tycker jag ljudet räcker väldigt långt, utan separat dac.

Sen finns ju som sagt bättre kort, Lynx 2 är det bästa kort jag hört hittills.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-15 12:01

finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 12:06

adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?

Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz :cry: :cry: :cry:

/Joachim

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-15 12:49

Margaux skrev:Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz :cry: :cry: :cry:

Jag hittade en tråd på tystpc.nu som beskriver hur man kan få MediaPlayer (i MCE läge) att använda kernel streaming, det verkar mycket intressant!
Har inte hunnit testa själv dock.

J River är trevligt men det vore smidigt om man kan använda mediaspelaren i MCE utan att behöva kompromissa med ljudkvaliteten.

Håkan:
Som andra redan sagt, kör digitalt till extern D/A!
Vettigare att kosta på en riktigt bra extern D/A än att köpa jättedyrt ljudkort tycker jag, om man nu vill kosta på öht :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-15 13:04

kan nån förklara vad kernelstreaming är?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 13:12

Någon som vet hur mycket jitter enklare ljudkort bjuder på? :) Något att tänka på vid drift med extern DAC.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-15 14:25

adzer skrev:kan nån förklara vad kernelstreaming är?

Kernelstreaming innebär att ljudströmmen skickas direkt till ljudkortet utan att passera Windows mjukvarumixer (kmixer) och kommer därmed att anlända bit-perfekt till ljudkortet.

Om ljudtrömmen passerar kmixer samplas den [s]alltid[/s] ofta om till 48 kHz även om det i slutänden ändå ska skickas med 44,1 kHz (samplas då alltså om en gång till). Det vill man ju inte utsätta sina värdefulla små ljudbitar för om man kan undvika det :).

Edit: Det samplas inte alltid om men många drivrutiner är så dåligt gjorda att de får kmixer att göra det även om kortet stödjer 44,1 kHz.
Ett annat problem med kmixer är att algoritmen som används reducerar det dynamiska omfånget till i praktiken 14 bitar.
Här finns lite läsning för den intresserade.
Senast redigerad av CJNE 2006-03-15 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-15 14:26

Morello skrev:Någon som vet hur mycket jitter enklare ljudkort bjuder på? :) Något att tänka på vid drift med extern DAC.

Nej men jag skulle gärna vilja veta :).

Finns det några tester gjorda?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-15 18:37

Jag kom på en annan kul sak man kan göra med datorn: Delningsfilter i mjukvara! Det borde väl vara det ultimata sättet att dela, typ oändlig branthet utan fas påverkan? Eller drömmer jag?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 18:43

topic topic topic! ;) kör en ny tråd istället

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 18:52

Morello skrev:Någon som vet hur mycket jitter enklare ljudkort bjuder på? :) Något att tänka på vid drift med extern DAC.

Ju billigare kort desto mera jitter (antagligen) desto större krav på omklockning och PLL på DAC desto dyrare DAC :D

Det kan nog vara bra att undvika de billigaste korten även om de stödjer ASIO. Precis som det är bra att undvika de billigaste DAC:arna.

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 19:03

CJNE skrev:
Jag hittade en tråd på tystpc.nu som beskriver hur man kan få MediaPlayer (i MCE läge) att använda kernel streaming, det verkar mycket intressant!
Har inte hunnit testa själv dock.

RME skrev någonstans att om man sätter volymen på 100 % och gör vissa inställningar skall man kunna få ut en opåverkad bitström ur WMP. Vet inte hur överygad jag är om detta dock.

Intressant tråd du hittat. Skall läsa den lite djupare sen.

MCE är bra om man vill ha enkelhet. Vill man ha den minsta lilla flexibilitet så blir allting direkt 10 ggr jobbigare i MCE. Ta bara en sån sak som Media Library. Det finns ingen funktion som kan ta information ur filnamnet på en WAV fil. Jag har lagt in all information för hand för mina 1000 skivor. Det tog hela julen och halva januari. Med J River tog det 20 minuter...Jag bävar för den dan då MCE datorn skall bytas ut :?

J River stödjer dessutom ASIO, mutlipla ljudkort och en hel annan drös med funktioner som aldrig kan göras på en MCE burk. Fast visst, MCE är snyggast rent grafiskt! Det är väl därför jag har båda...
Senast redigerad av Margaux 2006-03-15 19:14, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 19:09

jag hade nåt program som stödde kernel streaming tidigare men kommer inte ihåg vad det hette...nån som vet :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-15 19:17

foobar 2000 samt reclock är användbart

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 19:28

profbd skrev:foobar 2000

den var det japp :) tackar

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-15 20:42

Kör man Linux är det "Amarok" som gäller, fram för mera fri som i frihet mjukvara :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-15 20:52

Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 21:17

JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf :)

blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 21:50

Jag tycker Håkan skall gå på konserter istället och skänka sin anläggning till mig.

piP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 21:55

Margaux skrev:
adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?

Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz :cry: :cry: :cry:

Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. :) Får du samma resultat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-15 22:05

Haakan_W skrev:
JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.

frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf :)

blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg

Jag är mer än nöjd iallafall 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:15

Vilket av RME-korten avses? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:23

Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. Smile Får du samma resultat?

Problemen är två om jag förstått det rätt:

Det fösta är att AC97 ljudkort (99 % av alla ljudkort) inte överhuvudtaget klarar att ge ut 44,1 kHz.

Det andra är att även om man har ett kort som stödjer 44,1 kHz och lyckas få ut det (jag har lyckats) så betyder det inte att det är bitperfekt. Det manglas genom kmixer i Windows som bla ser till att du kan reglera volymen på WMP samt att även andra källor "mixas" in.

Har du samma utstyrning på signalen du får ut?

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:31

M

Om du har nåt bra "fourieranalys" program så är det ju lätt och se om frekvenskurvan är identisk.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:38

Volymkontrollen i WMP fungerar oavsett om jag aktiverar eller inaktiverar "AC97-ljudstyrenhet" :? Ljudkortet arbetar med 44,1 kHz hela tiden enligt RME-mjukvaran. Vet inte riktigt vad jag ska ha för glädje av en FFT-analys. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:48

Det är det som problemet - din bitström går genom WMP!

Du kan reglera volymen. Alltså händer något med bitarna. De räknas om!

Hur vet du att om du sätter volymen på max så får du exakt samma utstyrning eller kanske bara 99%. Sen har du har systemljudet i datorn som mixas in.

Om man fouriertransformerar en wav in och en inspelad utsignal och jämför dessa så ser man ju lätt om signalen tappat bitar/dynamik/upplösning.

Finns säkert andra bra sätt att jämföra WAV filer. :)

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:51

Om du laddar ner J River Media Center och provar 30 dagars licensen så kan du se att du kan klicka i att köra RME kortet i ASIO mode.

Då kan du inte styra volymen från datorn :D

Hur det är med analoga signaler vet jag inte däremot.
Senast redigerad av Margaux 2006-03-15 22:53, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 22:51

Att volymkontrollen fungerar innebär ingalunda att man måste sampla om till 48 kHz.

Har du problemed med Quicktime via DIGI96/8? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-15 22:54

Att volymkontrollen fungerar innebär ingalunda att man måste sampla om till 48 kHz.

Nä där uttryckte jag mig klumpigt. Självklart inte.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-15 23:21

Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. :)

När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero,

Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 01:14

vad ska man använda för program samt på bästa sätt få alla skivor på hårddisken då?

bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-16 01:35

Tyska Audio har testat ett antal kort i senaste numret.
Dom fann efter mätning och lyssning att vinnare överlägset var Tascam US-122 externt usb interface för 260€.

Användarvisningsbild
ljudatervinning

Inläggav ljudatervinning » 2006-03-16 02:33

Jag använder Winamp med ASIO-plugg till ett RME Fireface när jag ska lyssna på något färdigt. Fonkar bra!
DTS och DD i wav-format går att spela då också, t.ex. de från sveriges radio (om man använder SPDIF till decodern).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 08:35

Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. Smile

Fast det är ju konstigt. Hur kommer det sig att du kan reglera volymen från WMP samtidigt som du får ut systemljud. Det indikerar ju att bitströmmen passerar mixern i Windows trots att du kör med RME kortet.

EDIT: Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?

Det fina med ASIO är att du inte ändrar ljudkortssinsällningen i Windowskontrollpanelen. Allt vanligt ljud kör man genom sitt moderkortsljudkort (systemljud, internet, m.m.). Du väljer vilket ljudkort du vill köra (dvs RME kortet) inifrån tex J River Media Center och att du vill köra det i ASIO mode. På det sättet får man 100% ickeinblandning från något annat. Vi kan kalla det kanalseparation :-)

RME har dock sagt att man kan få ut en opåverkad SP/DIF från WMP under vissa förutsättning (100% volym, mixersättningar m.m.). Fast hur skall man veta 100% att man gjort rätt?

När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero
Kanske stödjer Nero Showtime ASIO eller något eget motsvarande?

Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? Smile

Jag skall kolla upp det ikväll. Jag har inte Quicktime installerat på maskinen som RME kortet är installerat på. :)
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 09:14, redigerad totalt 5 gånger.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-16 08:38

Haakan_W skrev:bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?

Den är mycket trevlig, man kan ställa in det hela på ett väldigt flexibelt sätt.
Kostar 250 USD men kan testas gratis ett antal dagar.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 09:56

Givet att filterna är implementerade på ett bra sätt så kan izotopen vara ett bra alternativ till Behringer, Veldodynes EQ m.m. Gillar skarpt att man gör beräkningarna direkt i den digitala domänen och sedan AD omvandlar 1 gång.

Men har verkligen en PC tillräcklig beräkningskapacitet att göra det bra? Det brukar vara en väldans massa flops i dedikerade signalprocessorer som Sharc m.m.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:05

borde inte en pc vara bättre än dom flesta andra som man köper? för inte har väl en lös enhet lika mycket ram och processorkraft? fast det klart den behöver ju inte tänka på lika mycket saker?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 10:08

Inte säkert Håkan. Beräkningsdatorer ser inte ut som en PC med windows av en anledning, men jag tippar på att en hyffsat modern burk klarar jobbet...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:08

Även om inte dagens datorer är optimerade på samma sätt som en DSP så har de tillräcklig beräkningskapacitet för att klara även ganska jobbiga filter. Till Linux finns finns det BruteFIR om man vill trixa med digitala FIR-filter, och detta finns att läsa i dokumentationen:

Anders Torger skrev:With a massive convolution configuration file setting up BruteFIR to run 26 filters, each 131072 taps long, each connected to its own input and output (that is 26 inputs and outputs), meaning a total of 3407872 filter taps, a 1 GHz AMD Athlon with 266 MHz DDR RAM gets about 90% processor load, and can successfully run it in real time. The sample rate was 44.1 kHz, BruteFIR was compiled with 32 bit floating point precision, and the I/O delay was set to 375 ms. The sound card used was an RME Audio Hammerfall.

Jag har ju såklart ingen aning om hur Bernts alternativ presterar, men möjligheterna finns ju iallafall.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 10:12

Margaux skrev:Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?

Istället för att jag ska försöka beskriva det så citerar jag lite:

Wodgy @ head-fi skrev:The mixing algorithm as implemented by Microsoft has been shown in many cases to only have a signal to noise ratio of about 92dB. The problem is that CDs have 96dB (or 97.5dB for the hardcore signal processing guys) of dynamic range. Effectively, kMixer overwrites the last couple of bits of the signal with garbage, reducing CD data from 16 bit data to effectively 14 bit data.

Den jobbar alltså inte med 14 bitar men efter att det har passerat kmixer så är dynamiken i praktiken reducerad till mostvarande 14 bitar.

Inte alla ljudkort och drivare blir drabbade av omsamplingen till 48 KHz men det ska tydligen vara ganska vanligt att även ljudkort som stödjer 44.1 kHz har dåligt skrivna drivare som tvingar kmixer att sampla om fast det egentligen inte ska behövas.

En bra metod för att kontrollera om ljudtrömmen får slutbitarna manipulerade eller om den samplas om är att köra en DD/DTS PCM ljudtröm genom systemet till en receiver, om signalen går att spela upp så behöver man inte bekymra sig.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:18

en sån här dator är det jag tänkte använda iaf...men duger den inte så går det förstås å skaffa nånting bättre...vad säger ni?

http://www.vicecomputer.se/computers/in ... 526125.pdf

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 10:21

CJNE skall det vara. Sorry :oops:

Var hittar man en snutt med DD PCM ?

/Joachim

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:25

Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen ( :wink: ) så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:26

JohanS skrev:Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen ( :wink: ) så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.

hehe den datorn är ju splitterny iofs ;) men nog har du rätt helt klart men att börja bygga nånting sånt känns jobbigt....speciellt då man har tummen i röven när det gäller sånt

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 10:29

hehe den datorn är ju splitterny iofs

Vem har sagt att det skall vara enkelt :D :D :D

/Joachim

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-16 10:32

Största problemet med en bärbar är att det är så svårt att uppgradera, har du en stationär är det ju bara att bulta på nya eller bättre prylar efterhand ifall du känner behovet. Men visst, det underlättar ju om man kan lite om datorer eller känner någon som kan hjälpa en.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:36

hehe margaux ;)

planen är ju att den endas ska fungera som en cdspelare av rang....vore dock en liten bonus om den pallade med det där programmet bernt snackade om eftersom jag inte tänker göra några större rumsliga ingrepp

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 10:43

Har Håkan aldrig lekt med lego? ;-)

Då kan Håkan bygga dator med :-)

Vad tar de för den maskinen? Kanske finns bättre för pengarna ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:47

ingen aning köpte via firman, den var ju inte i första hand tänk för nåt annat än jobb...men när jag stod där å skulle ha en så tänkte jag att fasen datorer har sån jävla tendens att gorma för mig så det är likabra att köpa 2st

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 10:49

så det är likabra att köpa 2st

Har du två? 8O :D

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 10:52

Margaux skrev:
så det är likabra att köpa 2st

Har du två? 8O :D

hehe jo man måste ju ha en backup! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 11:00

Det är ingen från skattemyndigheten som läser det här? ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 11:02

Kaffekoppen skrev:Det är ingen från skattemyndigheten som läser det här? ;-)

nog måste man väl få ha en backup dator ifall denna skulle pajja? 8O :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 11:05

Ja. Absolut. ;-)

Hoppas du är lika noga med backuppen av datamängden som du är av hårdvaran ;-). Dvs backupper på tre olika ställen i brandskyddade skåp med rotation.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 11:44

Margaux skrev:CJNE skall det vara. Sorry :oops:

Ingen fara :)

Här är en DTS snutt från SR.

Det borde gå att rippa ljudspår från DVD'er också, men sånt där har jag inte sån koll på.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 12:15

CJNE skrev:
Margaux skrev:CJNE skall det vara. Sorry :oops:

Ingen fara :)

Här är en DTS snutt från SR.

Det borde gå att rippa ljudspår från DVD'er också, men sånt där har jag inte sån koll på.

Körde denna fil precis på min fina MCE2005 dator som då endast har ett AC97 ljudkort och WMP. Det lät men det lät bara brus 8) Tack Microsoft!

Skall prova sen på min audiofila dator där jag kör RME kortet i ASIO mode. Återkommer...

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 12:19

CJNE,

Killen påstår att 2 bitars reduktion renderar 4 dB reduktion av det dynamiska omfånget, vilket inte stämmer - det blir 12 dB, dvs från 96 till 84 dB. :)

Vinflaskan,

Hur vet man huruvida RME_kortet arbetar i "ASIO"(betyder?)? Intressant detta. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 12:38

Morello skrev:Killen påstår att 2 bitars reduktion renderar 4 dB reduktion av det dynamiska omfånget, vilket inte stämmer - det blir 12 dB, dvs från 96 till 84 dB. :)

Ska erkänna att jag inte riktigt hänger med på hur han räknade ut det där.
Han påstår ju också att det i medel hamnar kring 92 dB, det ligger lite närmare sanningen kanske.

ASIO = Audio Stream Input/Output, utvecklat av Steinberg (Cubase etc)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 12:49

Han kanske inte har riktigt klart för sig vad han talar om?

Hur som havet skule jag vilja veta hur jag tillser att kortet arbetar i ASIO-läge. (tack för förklaring av förkortning) :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 13:01

Morello skrev:Han kanske inte har riktigt klart för sig vad han talar om?

Hur som havet skule jag vilja veta hur jag tillser att kortet arbetar i ASIO-läge. (tack för förklaring av förkortning) :)

Ja det är du bättre skickad att bedömma än vad jag är :).

Din musikspelare måste ha stöd för ASIO för att det ska fungera (fungerar gör det ändå men då används Direct Sund istället vilket innebär att kmixer blandas in i leken).

Osäker på om WMP kan fås att stödja ASIO, Foobar 2000 och J River Media Center är exempel på uppspleare som klarar ASIO.

För att kunna få svar på din fråga måste du berätta vilket program du använder för uppspelning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 13:43

Jag använder Adobe Audition (oftast) eller Nero Showtime. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 13:53

Morello skrev:Jag använder Adobe Audition (oftast) eller Nero Showtime. :)

prova foobar å ställ in kernel streaming...å kör på din anläggning förstås :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-16 14:02

Hur klickar man då i foobar?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 14:24

http://www.foobar2000.org/components.html#foo_out_ks

va tydligen tvungen att ladda ner :)

ps: dumpa den i component-mappen sen så finns det under "output" sen

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-16 14:36

Aha! Tack.

Nu vill den iofs använda AC97 på min laptop, men i framtiden...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 14:51

Nu har jag testat SVT filen på "audiofildatorn" med RME i ASIO playbackmode.

Den ljuva rösten - "Detta är en test.... från Sveriges Radio inspelad i DTS..." ljöd i min anläggning. Min audiofila dator klarade testet.

Observera att detta altså är ett test där DTS ligger i WAV fil i PCM. Om inte varje bit är perfekt skulle inte min processor kunna dekoda digitalsignalen som kommer över SP/DIF. Jag drar mig plötsligt till minnes att jag faktiskt har ett par CD-skivor (PCM) med DTS (bla Alan Parson och Sara K).

5/4 taktstrummisen:-)

1 - Du måste ha en player som stödjer ASIO.

2 - Ladda ner J River Media Center och installera (mkt enkel installation - 30 dagar gratis)

http://www.jrmediacenter.com/

Ange att du vill köra output från RME DIGI 96 kortet.

3 - Gå in i Options/playback

Där kan du välja playmode. Välj bort Direct Sound och klicka i "ASIO"

Dada

KERNELSTREAMING
8) :D

Alternativ är bla Foobar eller Winamp med ASIO plugin.
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 15:00, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 14:59

Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte. :cry: Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 15:04

Morello skrev:Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte. :cry: Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.

Har du provat att klicka i "A/S Conv" i RME programmet?. Detta var ett tips som jag fick av RME när jag hade problem tidigare (försökte få RME kortet att spela DVD på MCE2005 datorn).

Annars är RME väldigt hjälpsamma. Skicka mejl. De svarar.
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 15:04, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 15:04

varför måste du använda det programmet? prova ovanstående istället

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 15:09

Haakan_W skrev:varför måste du använda det programmet? prova ovanstående istället

Branschen är helt knäpp och lanserar format efter format. För att spela Quicktime krävs en speciell spelare. Det fungerade ta mig tusan bättre för 5 år sedan när det inte fanns så många format. :)

Lite mer sunt konservativa krafter skulle behövas i datbranschen. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 15:11

haha ja då är ju winamp klassikern :D

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 15:22

Morello skrev:Jag använder Adobe Audition (oftast) eller Nero Showtime. :)

Såg i ett test av Adobe Audition Version 1.5 att det inte stödjer ASIO och lyckades inte googla fram något som antyder att Nero Showtime skulle göra det heller.

Ta hem Foobar eller J River, spara ned till waw-fil i Audition och spela sedan upp den med någon av ovanstående 8).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 15:28

Vilken bra tråd!

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 15:41

Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-16 16:01

Morello, har du testat med VLC media player? Den spelar allt och du slipper bry dig om filformat. Nu är det ju inte säkert att det funkar med RME, men det är ju värt ett försök.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 16:02

Margaux skrev:Vilken bra tråd!

Mmm, hoppas bara Håkan tycker att det är lite halvt on-topic oclså :).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 16:14

CJNE skrev:
Margaux skrev:Vilken bra tråd!

Mmm, hoppas bara Håkan tycker att det är lite halvt on-topic oclså :).

Han deppar nog. Han har ju nu fått rekommendation att hans nya dator kan skrotas, hans nya ljudkort skall säljas vidare, att han skall byta mediaplayer, att han skall sätta ihop en ny dator med separata delar själv och ínhandla en separat DAC med omklockning och PLL.
Kanske skall han satsa på en klassisk transparant CD-spelare istället :oops:

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 16:16

Självklart ska Haakan ha en riktigt CD-spelare i sin konnässöranläggning. Datorn har som bekat inget att göra i en sådan anläggning, förutom i specialfall. 8)

Mvh/Konservativa klubbens ordförande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-16 16:22

det är klart att haakan kan en ha cd-spelare till pynt
och spela musik på sin dator

profbd orförande i motvallsklubben

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 16:26

... och tillråga på allt blir han nu rekommenderad att skaffa både dator och cd-spelare. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 17:13

:D 8O :D

på tal om ot:

ot är bra sålänge det hjälper forumet att bli lite klokare på hur man ska göra för att få någorlunda bra ljud ur datorn ;)

jag tycker förövrigt också att det är en jättebra tråd :D

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-16 17:19

Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran. :)

Kanske kan WaveLab 6 vara ett alternativ till Adobe Audition?
Blev nästan sugen att köpa fast jag egentligen inte har någon använding för det själv :P.

popedh

Asio

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:05

En budgetvariant är annars att köra Asio4all som funkar på massa billiga kort, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Nån undrade vad Asio betyder:
Audio Stream In /Out

edit... blandade in ac97,,, helt fel rätt snett..
Senast redigerad av popedh 2006-03-16 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-16 20:08

jag tycker nog han skall ha en bra dvd-spelare som cd-spelare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:09

CJNE skrev:
Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran. :)

Kanske kan WaveLab 6 vara ett alternativ till Adobe Audition?
Blev nästan sugen att köpa fast jag egentligen inte har någon använding för det själv :P.

Wavelab är bra, men Sony soundforge är ett bättre alternativ, tycker jag... flera tusen billigare och minst lika bra.

Användarvisningsbild
Margaux

Re: Asio

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:32

popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Audio Stream In /Out

Hur kan man få ut 44.1 kHz på kort som inte stödjer 44.1 kHz?

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:44

Då är jag med.

Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.

Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

EDIT: Propedh - fult att ta bort inlägget som jag svarade på :?

/Joachim

popedh

Re: Asio

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:47

Margaux skrev:
popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.

Audio Stream In /Out

Hur kan man få ut 44.1 kHz på kort som inte stödjer 44.1 kHz?

Tar tebax allt... blandade ihop massa saker här... skyller på kall öl.

Asio4all e ju bara en brygga... testade just... trodde den streamade rätt ut... men men..

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 20:48

Lugnt :D

/Joachim

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 20:51

Margaux skrev:Då är jag med.

Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.

Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

Jag tog inte bort det... jag ändrade det...
Tänkte helt fel för en gångs skull:)

Ber om ursäkt;)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:02

Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Användarvisningsbild
Margaux

Re: upp

Inläggav Margaux » 2006-03-16 21:07

popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.

Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.

/Joachim

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:15

Margaux skrev:
popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...

Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.

Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.

Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 21:22

Margaux skrev:
Morello skrev:Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte. :cry: Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.

Har du provat att klicka i "A/S Conv" i RME programmet?. Detta var ett tips som jag fick av RME när jag hade problem tidigare (försökte få RME kortet att spela DVD på MCE2005 datorn).

Annars är RME väldigt hjälpsamma. Skicka mejl. De svarar.

Jupp, har testat det och det fungerar inte:) Fungerar Quicktime hos dig? Missdae jag svar förut? 8)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:23

popedh skrev:
Margaux skrev:

Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?

När det gäller eq kan jag varmt rekomendera PLPar EQ (http://refinedaudiometrics.com) en praktikant här visade den nyligen å vi höll på att ramla av stolen när vi jämförde den med både Waves REQ och Sonalksis SV-517 som båda är svindyra och industristandard.... Den känns ren som det bästa heroin;).. inget "näsljud" eller nåt...... men den tar en satans processorkraft... huh

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 21:33

Margaux skrev:Då är jag med.

Yeah.. Har du en B77:a
Gött;)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 21:54

Nä jag har den inte(izotopen). Men dess funktion om (!) den är bra implementerad verkar bra. Vad var det som du inte tyckte om? B77:an :D Jo den e fin 8)

Morello

Jag skall prova att installera Quicktime och se om det fungerar. Kommer inte att hinna göra det ikväll. Återkommer...
Senast redigerad av Margaux 2006-03-16 22:11, redigerad totalt 2 gånger.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-16 21:58

Va bussigt av dig. :)

Testat för första gången min datamaskins inbyggda ljudkort - vilket första klassens junk; bara störavståndet är skrattretande. :lol: Vad är det för pajsare som gör ljudkort egentligen? Har dom ingen analog/blandsignal-skolning alls?
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 22:12

Margaux skrev:

Nä jag har den inte. Men dess funktion om (!) den är bra implementerad verkar bra. Vad var det som du inte tyckte om? B77:an :D Jo den e fin 8)

Morello

Jag skall prova att installera Quicktime och se om det fungerar. Kommer inte att hinna göra det ikväll. Återkommer...

Framförallt så tyckte vi den var rörig, och sen (som sagt vi testade den bara en halvtimme) så tyckte vi den va rätt kall och trist... vi fick ingen feeling helt enkelt...eqn lät näsa å.. jaja... skall inte döma nåt på en halvtimme.. den kanske e skitbra... men vi köpte den inte i af.

Har oxå gammal B77hs som jag alltid haft hemma ... men nu har jag en MCI JH110:a i vardagsrummet istället... till min sambos stora förskräckelse...

Men de e inte för ljudets skull utan för att kunna klippa massa skit hemma..... Det ser rätt roligt ut... en monstermaskin, stor som ett kylskåp och dolby SR rackar å skit, detta kopplat till ett par Logitech datahögtalare;)

opps nu blev det lite väl OT här;) ber om ursäkt för detta)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 22:14

ingen fara i mina trådar kommer det inga pekpinnar ;) iaf så länge jag tycker det är intressant :D

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-16 22:18

Haakan_W skrev:ingen fara i mina trådar kommer det inga pekpinnar ;) iaf så länge jag tycker det är intressant :D

Va bra;)

Skålar;)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-17 00:13

Margaux skrev:Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas 8). Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.

Det stämmer, jag har ett billigt (ca 400:-) kort som heter Hollywood@home som är baserat på VIA's Envy24-krets. Det finns även dyrare kort som bygger på den kretsen (bl a M-Audio Revolution 7.1), här finns en lista.

Jag håller med om att det kan finnas frågetecken kring hur mycket jitter det är, finns det något bra sätt att mäta det?

Ett annat uppslag som jag har fipplat lite med är att köra ut ljudströmmen via USB till en DAC (via I2S) och helt skippa S/PDIF-steget.
Det ska enligt vissa komma runt tillkortakommanden* i S/PDIF.

Tyvärr har det blivit något fel med bygget så det står lite still just nu, jag kanske återkommer i en annan tråd om det (behöver lite hjälp av någon elektronikkunnig).

*har själv inte några djupare kunskaper om det men det ska ha att göra med att jitter uppstår eftersom klocksignalen utvinns ur dataströmmen, låter det vettigt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 01:30

Belker skrev:Morello, har du testat med VLC media player? Den spelar allt och du slipper bry dig om filformat. Nu är det ju inte säkert att det funkar med RME, men det är ju värt ett försök.

Laddar ner den i skrivande stund. Avinstallerade just Quicktim då det visaade sig att skräpet behagade neglegera inställningar i Windows och associera MP3 till quicktime istället för Adobe Audition. Nota bene - windows var alltså inställt för att associera MP3 till Adobe! 8O Är det månne små terrorister/gangsters som jobbar på Apple? :x :evil: :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:10

Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen. 8O 8O 8O

Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills. :(
Senast redigerad av Morello 2006-03-17 02:17, redigerad totalt 2 gånger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:11

varför min vän testar du inte foobar2000?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:14

Haakan_W skrev:varför min vän testar du inte foobar2000?

Kan den spela Quicktime?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:15

http://www.foobar2000.org/download.html

annars kan du ju alltid ha quicktime till just det och foobar till wav ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:19

Har Haakan över huvud taget läst vad jag skrivit?

Quicktime fungerar altså inte.

Till WAV, MP3 och för redigering använder jag Adobe Audition som fungerar klockrent.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:24

:D nån som är arg på sin dator ? :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-17 10:25

Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.

Så ja, så ja, lugn och fin.... :wink:

Är det en QT ljudfil du ska spela? Det missade jag. VLC är för video. Varför har man ljud i QT format? Och ja, Apple är gangsters, men Real är Hin Onde själv. Bara för att sätta saker i proportion.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 11:37

Om man absolut vill köra QuickTime SKALL MAN köra "Quick Time Alternative" som finns på http://www.free-codecs.com/

sådetså.

Det finns även "Real Alternative" som är svaret på Hin-Onde.

Och givetvis "Media Player Classic" som man kör för ALLA videosnuttar, utom dom som är skadade eller som strömmas över nätverk för DÅ kan man köra VLC som i övrigt är ett rätt vingligt program.

FFDShow som DivX/Xvid-Codec är också rätt smart att passa på att ladda ner när man är inne på den sidan ...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 12:29

Morello,

jag installerade och testkörde Quciktime (och junket itunes som man måste installera på köpet).

Som vanligt lade sig Quicktime i bakgrunden och tog upp processorkraft och minne oavsett om man startat applikationen eller inte.

Nåja,

Det gick alldeles utmärkt att köra Quicktime och RME kortet. Jag körde .mov och .avi filer och fick ut ljud ur SP/DIF. Jag ställde in vilket kort jag ville ha inne i Quicktime vilket märkligt nog gjorde att även Windows ändrade sina inställning. Quicktime anser sig uppenbarligen ha rätt till det...

J River funkade dock inte när Quicktime var igång samtidigt (vilket det tyvärr tvingar sig till att alltid vara). Quicktime har höga tankar om sig själv...

Jag har nu avinstallerat Quicktime junket igen. Den frågade mig 10 ggr (kändes det som )om jag verkligen verkligen verkligen ville avinstallera. Till slut gjorde den det. Skönt... :P

Vilken ordning har du installerat Adobe och Quicktime?. Adobe har ju liknande inställning till sitt existensberättigande dvs antingen Adobe eller inget. Prova att avinstallera Adobe och ominstallera Quicktime. Skulle inte förvåna mig om det fungerar.

PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk. Acrobat Reader 4.0 kan man fortfarande köra med dock.

Hälsningar

Ordförande - Hataföretagsomskiterikundenklubben.

/Joachim

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 12:41

Varför inte gå över till fri mjukvara, det är inte mycket man inte kan göra i Linux längre.

Jag använder knappt Windows öht numera, och som jag nämnde tidigare, Amarok är en grym mediaspelare. Den ser faktiskt nästan identisk ut med din proprietära j...-nånting.

Den laddar ner skivomslag, texter och wikipedia automatiskt till låtar/artister, och presenterar snyggt samt har så avancerad låtliste-funktion som man överhuvutaget kan hitta på. Den går tom att köra mot en enterprise-databas som MySql om man vill ha riktigt snabb hantering av sina låtar(SQLLite är default).

Varför köra med Windows-företags-lura-konsumenter-junk om man inte behöver?

Och ALSA är ju som ASIO, jag kör med både ALSA och OSS och kan faktiskt inte höra någon skillnad mellan dom. Enda skillnaden jag märkt är att ALSA har låga latenser så att man kan spela softsynthar live via ett keyboard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 12:59

Jag tar mig frihet att även hänvisa till denna tråd! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10753

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 13:08

Haakan_W skrev::D nån som är arg på sin dator ? :wink:

:evil: Ständigt!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-17 13:10

Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..

Går man in i msconfig så kan man bocka av de program som man inte vill ska starta automatiskt. Så har jag gjort med såväl Acrobat som Quicktime. För att inte tala om Messenger... Problemet är att startar man något av programmen är de igång tills man startar om datorn. Messenger är ännu mer korkat, startar du det programmet ändras inställningen i msconfig så programmet återigen lägger sig i bakgrunden så fort datorn startas.

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 13:22

Messenger kan man stänga av i programmets egna inställningar.

Annars tycker jag att Spybot är mycket bättre för att redigera vilka program som får starta, där är det nämligen inlagt hjälptexter som även varnar för kända malware ...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 13:25

Annars går det ju att avinstallera messenger om man nu inte vill ha det......personligen så tycker jag det är rätt bra att det startar själv, eftersom jag ändå skulle starta det när jag startat upp datorn.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 13:26

:? Ehh. Kan vi återgå till det specifika ämnet? Signalkälla. :?:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 13:31

Nefilim skrev::? Ehh. Kan vi återgå till det specifika ämnet? Signalkälla. :?:

Ja visst kan vi det...klart han ska ha en dator som signalkälla, sen är det ju upp till han hur mycket pengar, arbete han vill lägga ner.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 14:35

Bill50x skrev:
Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..

Går man in i msconfig så kan man bocka av de program som man inte vill ska starta automatiskt. Så har jag gjort med såväl Acrobat som Quicktime. För att inte tala om Messenger... Problemet är att startar man något av programmen är de igång tills man startar om datorn. Messenger är ännu mer korkat, startar du det programmet ändras inställningen i msconfig så programmet återigen lägger sig i bakgrunden så fort datorn startas.

/ B

Man häpnar...

Fast Acrobat ser till att när man startar version 7 så går den ändå och kollar om man har senaste versionen. Så istället för att ägna sig åt det som man ville använda Acrobat till, får man lägga tid på att krångla sig ur uppgradering. Sanslöst.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 16:57

Virus är tyvärr vanligt i dagens mjuvaror. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 16:59

Belker skrev:
Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Så ja, så ja, lugn och fin.... :wink:

Är det en QT ljudfil du ska spela? Det missade jag. VLC är för video. Varför har man ljud i QT format? Och ja, Apple är gangsters, men Real är Hin Onde själv. Bara för att sätta saker i proportion.

Jag skulle spela upp en video-film. SÅdana innehåller som bekant oftat ljud och bild. :) VLC är avinstallerat för gott. :) Är det vekligen en seriös mjukvaruutvecklare som gjort VLC eller är det något gammalt exjobb som sprids över nätet? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 18:07

Hmm, scrolla tillbaka några rader och läs igen vilket program du skall använda. INTE VLC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:16

Det visade sig att Nero-Showtime fungerar till Quicktime och således var problemet löst. Enda anledningen att jag ville spela Quicktime var ett par videso med Joe Morello och Dave Weckl. :)

Nu återstår bara ett problem; att reparera konnässör-CD-transporten i vargsarummet. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-03-17 21:38

Margaux, det finns iaf ett (imo) ypperligt alternativ till Adobe:s PDF-läsare kallat Foxit. Prova det. :)
http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-03-21 17:56

Om jag skulle köra med min laptop i min anläggning eller bara leka lite i köket skulle jag nog testa Russ Andrews externa kort eller den lilla stärkaren som jag tror heter Rave (allt finns på webben).

Anledningen till det är att det externa ljudkortet och den lilla integrerade förstärkaren har en USB ingång, analoga utgångar och inte kostar en förmögenhet. Det är säkert inte det bästa på marknaden men jag gillar det enkla konceptet och skulle vara mycket intresserad av att höra andras faktiska erfarenheter om de här grejjerna.

Så, klart att man ska ha sin dator som signalkälla! Om insatsen bara är en dryg tusenlapp för att få ett enklare liv äventyras inte möjligheten att tänka om i ett senare skede. Eller?

ignatz

Återgå till Generellt om hifi