Moderator: Redaktörer
rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.
Haakan_W skrev:rexq skrev:Kanske smidigt att ha sina skivor på en hårddisk men jag tycker det verkar trist att inte få fippla med sina skivor. Travar med skivor på bordet efter en stund i soffan är ju en del av upplevelsen.
bara jag som skulle uppskatta att slippa det ?:)
Kaffekoppen skrev:Åtminstone kommer CD att höra till det förgångna...
Nu vet jag itne hur stor disk som finns på den ASUS-maskinen, men om den kan anses tillräckligt stor skulle ett externt ljudkort vara en trevlig lösning som föreslagits.
adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc
Haakan_W skrev:adzer skrev:kör men en dator med ett bra ljudkort och kör digital kabel tlll stärkaren så få man riktigt bra ljud
jag skulle aldrig gå tillbaka till cd, dvd, video osv när man väl börjat köra htpc
alltså kriterierna är att den max får vara nåt litet steg efter dom bättre cdspelarna....alltså för att säga "riktigt bra ljud" kräver ju en del kunskap från dina sida, dvs att du kanske testat den mot dom bättre spelarna som finns....
jag tror jag skulle vara nöjd om datorn kunde prestera som en 668 ungefär
Kaffekoppen skrev:Kontentan: kör du med ett bra ljudkort och digitalt till stärkaren avgörs ljudkvalitén mestadels av dennes inbyggda D/A...
Låter det lockande?
Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget
Morello skrev:Haakan_W skrev:kravet är att ljudet ska vara i kvalitet med dom bästa cdspelarna...annars blir det inget
Titta på RME's externa kort om du ska ha till en laptop.Glöm junket för 995 kr på SIBA.
Margaux skrev: Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på.
Morello skrev:Margaux skrev: Kortet är ett RME Digi 96/8 Pad. Detta är ett av de absolut bästa korten som överhuvudtaget går att få tag på.
Har ett exakt likadant kort.Det är mycket bra, men når inte upp till en riktigt högklassig DAC avseende störavstånd. Problemet är att det sitter i datorn, som är sämsta tänkbara miljö.
Jag använder sällan kortet för musiklyssning.
Jag köper kortet av dig när du uppgraderar ¨så se det som du inte förlorar så mycketHaakan_W skrev:härligtska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....
men går det inte å fjärrstyra sånt här?
Kaffekoppen skrev:Jag köper kortet av dig när du uppgraderar ¨så se det som du inte förlorar så mycketHaakan_W skrev:härligtska testa lite med m-audio kortet och blir jag lite små imponerad tänkte jag testa lite dyrare kort...å då vet jag vem jag ska snacka med....
men går det inte å fjärrstyra sånt här?
Haakan_W skrev:beställde just ett sånt där m-audio kort
adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?
Margaux skrev:Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz![]()
![]()
adzer skrev:kan nån förklara vad kernelstreaming är?
Morello skrev:Någon som vet hur mycket jitter enklare ljudkort bjuder på?Något att tänka på vid drift med extern DAC.
CJNE skrev:
Jag hittade en tråd på tystpc.nu som beskriver hur man kan få MediaPlayer (i MCE läge) att använda kernel streaming, det verkar mycket intressant!
Har inte hunnit testa själv dock.
JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.
Margaux skrev:adzer skrev:finns det olika program som har olika bra ljud? man kanske borde byta ifrån winamp till nåt annat?
Jag kan inte uttala mig om winamp men J River Media Center som Bernt och jag använder stödjer s.k kernelstreaming (om man har ett ljudkort som stödjer ASIO). Det gör inte Windows Media Player. Tyvärr har jag hört att nästa WMP 11 inte heller kommer att göra detta utan helt grundar sig på den förhatliga AC97 standarden som alltså inte inte klarar världens vanligaste frekvens om 44 kHz. Allt uppsamplas till 48kHz![]()
![]()
Haakan_W skrev:JohanS skrev:Även om inte RME:s ljudkort kvalificerar sig till konnässörklassen så är det attans bekvämt att ha musiken på hårddiskar istället. Dessutom kan man ju ha den till att kolla på film, surfa och annat smått och gott.
frågan är om den inte är i konnässörsklass? specsen ser lovande ut iaf![]()
blir kanske lite mätningar också på m-audio kortet som är på väg
Testade nyss att spela upp en wav-fil i WMP och tittade samtidigt i RME's kontrollmjukvara, vilken indikerade 44,1 kHz. Smile Får du samma resultat?
Enligt expertis tillika Latmask som sitter brevid mig påverkas bara ljudkort på moderkort av AC97-styrenheten. Smile
Kanske stödjer Nero Showtime ASIO eller något eget motsvarande?När jag spelar musik i Nero Showtime fungerar ej volymkontrollen i Nero
Med risk för att bli tjatig - fungerar Quicktime tillsammans med RME96/8 på din maskin ? Smile
Haakan_W skrev:bernt såg ut som en trevlig eq funktion på det där programmet! är det nån gratis grej eller kostar det nåt?
Anders Torger skrev:With a massive convolution configuration file setting up BruteFIR to run 26 filters, each 131072 taps long, each connected to its own input and output (that is 26 inputs and outputs), meaning a total of 3407872 filter taps, a 1 GHz AMD Athlon with 266 MHz DDR RAM gets about 90% processor load, and can successfully run it in real time. The sample rate was 44.1 kHz, BruteFIR was compiled with 32 bit floating point precision, and the I/O delay was set to 375 ms. The sound card used was an RME Audio Hammerfall.
Margaux skrev:Vad jag menar är inte att det är konstigt (som jag skrev). Vad jag menar är att även om AC97 enheten inte påverkar så får man ändå inte ut bitperfekt ur RME pga att WMP ändå låter allt passera mixern. CNJE hade dessutom läst att mixern jobbade med färre bitar och ibland 48 kHz internt även om output var 44 kHz? CNJE är det rätt uppfattat?
Wodgy @ head-fi skrev:The mixing algorithm as implemented by Microsoft has been shown in many cases to only have a signal to noise ratio of about 92dB. The problem is that CDs have 96dB (or 97.5dB for the hardcore signal processing guys) of dynamic range. Effectively, kMixer overwrites the last couple of bits of the signal with garbage, reducing CD data from 16 bit data to effectively 14 bit data.
JohanS skrev:Den duger säkert, men om du ändå är i inköpartagen () så kan du väl köpa en stationär dator och köra hela HTPC-prylen. Det är inte så fasligt dyrt, och så kan man ju alltid köpa till ett trevligt grafikkort, tv-kort, etc. när andan faller på.
Margaux skrev:CJNE skall det vara. Sorry![]()
Var hittar man en snutt med DD PCM ?
CJNE skrev:Margaux skrev:CJNE skall det vara. Sorry![]()
Var hittar man en snutt med DD PCM ?
Ingen fara
Här är en DTS snutt från SR.
Det borde gå att rippa ljudspår från DVD'er också, men sånt där har jag inte sån koll på.
Morello skrev:Killen påstår att 2 bitars reduktion renderar 4 dB reduktion av det dynamiska omfånget, vilket inte stämmer - det blir 12 dB, dvs från 96 till 84 dB.![]()
Morello skrev:Han kanske inte har riktigt klart för sig vad han talar om?
Hur som havet skule jag vilja veta hur jag tillser att kortet arbetar i ASIO-läge. (tack för förklaring av förkortning)
Morello skrev:Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte.Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.
Haakan_W skrev:varför måste du använda det programmet? prova ovanstående istället
Morello skrev:Jag använder Adobe Audition (oftast) eller Nero Showtime.
CJNE skrev:Margaux skrev:Vilken bra tråd!
Mmm, hoppas bara Håkan tycker att det är lite halvt on-topic oclså.
Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran.
CJNE skrev:Morello skrev:Problemet med Foobar är att det är väldigt svårt att redigera/mixa inspelningar med den mjukvaran.
Kanske kan WaveLab 6 vara ett alternativ till Adobe Audition?
Blev nästan sugen att köpa fast jag egentligen inte har någon använding för det själv.
popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.
Nån undrade vad Asio betyder:
Audio Stream In /Out
Margaux skrev:popedh skrev:En budgetvariant är annars att köra Asio4all på AC97 korten, då samplas inget om och man kan plocka ut signalen digitalt i 44khz.
Nån undrade vad Asio betyder:
Audio Stream In /Out
Hur kan man få ut 44.1 kHz på kort som inte stödjer 44.1 kHz?
Margaux skrev:Då är jag med.
Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.
Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas. Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.
EDIT: Propedh - fult att ta bort inlägget som jag svarade på
popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...
Margaux skrev:popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...
Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.
Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.
Margaux skrev:Morello skrev:Har försökt att få Quicktime att fungera med RME-kortet, men det går inte.Testade till och med att inaktivera AC97 i BIOS.
Har du provat att klicka i "A/S Conv" i RME programmet?. Detta var ett tips som jag fick av RME när jag hade problem tidigare (försökte få RME kortet att spela DVD på MCE2005 datorn).
Annars är RME väldigt hjälpsamma. Skicka mejl. De svarar.
popedh skrev:Margaux skrev:popedh skrev:Sen att en bra uppsampling inte alls nödvädigtvis behöver låta illa är väl en helt annan historia...
Så klart att det kan låta bra. Men hur vet man att den är bra gjord? Och söndertuggning genom kmixer är inte bra. Det är bara att lyssna på skillnaden mellan mina två datorer.
Izotopen är ju också signalpåverkan. Men om det görs bra utifrån ett audioperspektiv så är det ju bara positivt.
Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?
Margaux skrev:Då är jag med.
Dock är inte min uppfattning att de flesta ljudkort stödjer 44.1 kHz. Det verkar vara undantag snarare än regel.
Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas. Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.
EDIT: Propedh - fult att ta bort inlägget som jag svarade på
Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?
Margaux skrev:Izotopen är hemsk tycker jag. har visserligen bara gett den en halvtimma..... vad gör du med den?
Nä jag har den inte. Men dess funktion om (!) den är bra implementerad verkar bra. Vad var det som du inte tyckte om? B77:anJo den e fin
![]()
Morello
Jag skall prova att installera Quicktime och se om det fungerar. Kommer inte att hinna göra det ikväll. Återkommer...
Margaux skrev:Däremot finns det billiga ljudkort som stödjer 44.1 kHz och kernelstreaming. CJNE har ett prisvärt kort vill jag minnas. Frågetecken för jitter men bitperfekt är utsignalen allt.
Belker skrev:Morello, har du testat med VLC media player? Den spelar allt och du slipper bry dig om filformat. Nu är det ju inte säkert att det funkar med RME, men det är ju värt ett försök.
Haakan_W skrev:varför min vän testar du inte foobar2000?
Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha.
Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen.![]()
![]()
Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills.
Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..
Nefilim skrev::? Ehh. Kan vi återgå till det specifika ämnet? Signalkälla.
Bill50x skrev:Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..
Går man in i msconfig så kan man bocka av de program som man inte vill ska starta automatiskt. Så har jag gjort med såväl Acrobat som Quicktime. För att inte tala om Messenger... Problemet är att startar man något av programmen är de igång tills man startar om datorn. Messenger är ännu mer korkat, startar du det programmet ändras inställningen i msconfig så programmet återigen lägger sig i bakgrunden så fort datorn startas.
/ B
Belker skrev:Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha.
Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen.![]()
![]()
Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills.
Så ja, så ja, lugn och fin....![]()
Är det en QT ljudfil du ska spela? Det missade jag. VLC är för video. Varför har man ljud i QT format? Och ja, Apple är gangsters, men Real är Hin Onde själv. Bara för att sätta saker i proportion.
Användare som besöker denna kategori: Belker, Bing [Bot], Google [Bot] och 34 gäster