Moderator: Redaktörer
1947 skrev:Jag har en Audio Technica OC-30 som jag är mycket nöjd med. Om den hade tillverkats idag skulle jag inte tveka att köpa en ny.
snubber skrev:... och en MC20 Super mkII med trafo för "mickrogroovsen".
xeizo skrev:Bill50x,
det är fel att uttala sig så generellt om Ortofons pickuper. Vet du hur många modeller dom tillverkat? Massvis är det, och jag kan lova dig att det finns representanter för en mängd olika ljudideal i Ortofons pickupflora. Det finns alltså inget "Ortofon-ljud"
....
Själv har jag en MC-15 Super mkII, som jag just har fått kapitulera och sluta använda min svindyra trafo till, för den låter grymt mycket bättre med MC-steget i min Proton. Den pickupen låter numera verkligen levande, med tyngd och kropp, med trafo lät den mest bara väldigt rent för den spårar utmärkt ända in till innerspåret.
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
subjektivisten skrev:OM-40 i vanliga fall men den gick till pickupernas gravplats så nu har jag en reserv OM-20 tills jag fixar en ny OM-40.
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Morello skrev:Vinyl på efterfesten med 15 öl i magen?

subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Detta borde du väl tänkt om efter all diskussion vi har haft om F/E lyssning?
Morello skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Att utala sig generelt om "OM-serien" är lika relevant som att uttala sig generellt om BMW ur 5 -serien.![]()
OM40 är tex en pickup av en helt annan och högre dignitet än OM5 eller 10.
Bill50x skrev:Hur menar du? Det går väl inte F/E-lyssna på pickuper?
Vad jag menade i den urklippta meningen var att det vara bara OM-serien som var avlyssnad i känd kringutrustning, övriga Ortofonpickuper harspelats i anläggningar som jag inte lyssnat in mig på. Ur sitt sammanhang kan man tolka min ursprungliga mening till att jag inte lyssnat på OM-pickuper i några andra sammanhang. Det har jag.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Hur menar du? Det går väl inte F/E-lyssna på pickuper?
Vad jag menade i den urklippta meningen var att det vara bara OM-serien som var avlyssnad i känd kringutrustning, övriga Ortofonpickuper harspelats i anläggningar som jag inte lyssnat in mig på. Ur sitt sammanhang kan man tolka min ursprungliga mening till att jag inte lyssnat på OM-pickuper i några andra sammanhang. Det har jag.
/ B
Ja, detta med "känd" miljö. Så länge du inte vet exakt vad varje apparat bidrar med så vet du inget alls. Den enkla versionen, din "kända" miljö har en del boost runt 10khz, men pickupen du kör med dämpar runt 10 khz. In med en annan pickup som inte dämpar runt 10 khz så kan du uppleva den som boostad, fast det är tvärtom!
Bill50x skrev:Men jag är personligen inte ute efter en pickup med spikrak frekvensgång utan efter en som presenterar musiken på majoriteten av mina vinyler på ett övertygande sätt. Det finns ju massor med andra variabler än just frekvensgången, eller hur?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Att utala sig generelt om "OM-serien" är lika relevant som att uttala sig generellt om BMW ur 5 -serien.![]()
OM40 är tex en pickup av en helt annan och högre dignitet än OM5 eller 10.
Ingen bra jämförelseBmw´s 5-serie har mycket gemensamt oavsett modell. Hur mycket gemensamt hänger på var man sätter ribban.
Skit samma, det var så länge sedan så det har knappt någon relevans.
/ B
matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
subjektivisten skrev:matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
Trist att höra vad som är på skivan alltså?
subjektivisten skrev:matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
Trist att höra vad som är på skivan alltså?
Bill50x skrev:Och vad är det som säger att du med din OM40 hör exakt vad som finns på skivan? Jag vill inte vara elak, men det är massor med variabler som tonarm, skivspelarverk, drivning av skivspelarmotor, pickupförstärkare etc som spelar in. Hur vet du att alla dessa variabler är "korrekta"?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Och vad är det som säger att du med din OM40 hör exakt vad som finns på skivan? Jag vill inte vara elak, men det är massor med variabler som tonarm, skivspelarverk, drivning av skivspelarmotor, pickupförstärkare etc som spelar in. Hur vet du att alla dessa variabler är "korrekta"?
/ B
Jag vill inte vara elak men dina dogmer skulle jag vilja se under blindtest. Det är rätt mycket snack om stora skillander på allt möjligt inom vinylavspelning men få bevis för detta överhuvudtaget.
Riaan är korrekt, du kan ju fråga Morello om den. OM-40 är korrekt. Hurvida det går att få ännu bättre ljud från själva skivspelarverket ändrar ju inte faktumet om OM-40 kvaliter lika lite som ett perfekt försteg skulle bli dåligt bara för man använder det med ett dåligt slutsteg.
Lär dig se saker enskilt så kanske poletten trillar ner.
matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.

Alexi skrev:matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.
Jasså? Någon som jämförst OM40, 540 & 540MkII?
Jag vill ha en OM40 nål i denna:
Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
matereo skrev:Om man nu gillar den sortens ljud...
matereo skrev:OM40s veka konstruktion är just det som hindrat den och väckt mycket skepsis i övriga världen, inte minst i Storbrittanien (vinylfrälsenas förlovade land) där den aldrig slog. Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.
matereo skrev:Är bandspelaren på igen... vad är det jag hör? Korrekt? Fråga den och den? Perfekt?... här saknas bara ofärgad, transparent och lite FE snack![]()
![]()
subjektivisten skrev:
Så hur bra och korrekt något är beror på försäljningen? Gäller detta även musik?![]()
Slå upp ordet high fidelity.
Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.
Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
IngOehman skrev:... Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
Nej, som jag sa, väljer du att ha en väldigt färgad riaa så kommer ljudet bli väldigt färgad men det ändrar ju inte parametrarna för pickupen. Så visst kan en pickup vara neutral.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.
Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
Fast det beror ändå på register och dimension?
Jag tycker att det är en rimlig inställning att se tonarmen främst som en källa som kan "ställa till med problem". Dessa problem är sällan sammanbalandningsbara med det som en dålig pickup ställer till med.
En tonarm kan addera resonanser och den kan vara olämpligt anpassad till pickupen i lågfrekvensområdet, men så mycket annat kan den ju inte ställa till med - jo förstås modulationer om pivot-punkter är felaktiga och sådant där också, men ändå - visst tusan går det att ut en ljudande (eller mätt) helhet av skivspelare, tonarm och pickup, desciffrera vad som var respektiva komponenet!?
De är ju helt olika varandra i vad de bidrar med.
Kort sagt: Tycker inte att det brukar vara några större problem med att hålla isär pickupens egenskaper från tonarmens - eller skivspelarens för den delen. Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.
Det man behöver göra för att få en maximalt rättvisande bild av en pickup är dock att belaste den riktigt (det vill säga optimalt, vilket är olika för olika pickuper - en standard RIAA-ingång är sällan optimal), och att sätta in den i en tonarm som är fri från iband-resonanser (i brist på bättre ord) och med en framtransformerad massa som passar pickupens komplians.
Vh, iö
IngOehman skrev:(Vilket för övrigt nog till stora delar även är ett svar på Bill50x's inlägg. Och här kommer att förtydligande: Pickupers spårningsförmåga påverkas endast marginellt av tonarm och skivspelare samt underlag, men undantag av spårningsegenskaperna i de allra mest lågfrekventa registren, där även tonarm och skivspelarupphängning i förekommaden fall kan påverka. Det är dock inte det som man i vetenskapliga sammanhang menar med "spårning".
IngOehman skrev:Det är bara inte möjligt att utnyttja dess prestanda innan man sett till att den monterats - i en lämplig skivspelare och tonarm!![]()
Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.
/ B
IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.
Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det gjorde han nog inte...
Då skulle han ha sett att lämplig tonarm och skivspelare är "vilka som helst som inte är felkonstruerade" och i armfallet dessutom "som har rimligt passande rörlig transformerad massa".
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.
/ B
Läste du allt?
Laila skrev:IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.
Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.
Vh, iö
Utveckla gärna lite mer speciellt: "Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm.." ("Vill man ha ut den ackurataste återgivningen av fonogrammet ur den, behöver den dessutom vara parad med ett RIAA-steg med för pickupen optimal elektrisk belastning").
IngOehman skrev:Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge.
Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
/ B
Hur vet DU dom sakerna? Hur nogrannt har du undersäkt dom?
Bill50x skrev:...Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
IngOehman skrev:
Men vad jag skrev var alltså att man behöver belasta en pickup (gäller i synnerhet MM-pickuper) med precis rätt resistans och kapacitans, om man vill att den skall återge musiksignalen så korrekt som möjligt.
Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge
IngOehman skrev:Kort sagt: Pickupers karaktärer är i regel MYCKET lätta att separera från de egenskaper med vilka tonarmar och skivspelare försunkar ljudet.
Laila skrev:IngOehman skrev:Men vad jag skrev var alltså att man behöver belasta en pickup (gäller i synnerhet MM-pickuper) med precis rätt resistans och kapacitans, om man vill att den skall återge musiksignalen så korrekt som möjligt.
Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge
Du anser alltså att den elektriska belastningen är "överordnad" den mekaniska anpassningen av skivspelare/tonarm/pickup ?
Bill50x skrev:Ja.
/ B
Harryup skrev:Jag köper helt enkelt inte din modell för hur skivspelarkombinationer beter sig i verkligheten. Vi har inte en gemensam syn och kommer inte få det heller.
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Jag köper helt enkelt inte din modell för hur skivspelarkombinationer beter sig i verkligheten. Vi har inte en gemensam syn och kommer inte få det heller.
mvh/Harry
Nej, men på vilken grunder? Öppna tester som kan påverkats av placebo? Detta påminner mig om locktestet där jag flera gånger sa till dig att göra testet själv, men du nekade det. Jag fråga dig också vad som skulle ändras om man spelade skivan, du sa bara "testa" och gav ingen som helst grund. Hur ska jag tolka det? Det sättet jag tolkar det är att du inte vet, eftersom du inte gjort några grundläggande tester på det, men att du fått för dig, via tidningar, handlare eller likasinnade, att "så är det".
Du får gärna förklara om jag har fel och vad du gjort då?
IngOehman skrev:Jag påstår inte att DU kan identifiera olika pickuper när de flyttas runt mellan olika spelare. Du har inte deltagit i några av de studier som jag gjort därvidlag, så vad det anbelangar kan du ju vara halvdöv, vad vet jag?
Så om du säger att du inte kan identifiera olika pickuper längre om de
flyttas runt mellan olika skivspelare så måste jag ju tro dig.
PS. Du borde se över ditt rigg, den verkar extremt sjuk om pickupen spårar olika beroende på vilket underlag skivspelaren står på. Vad
är det för leksaksjunk du spelar på egentligen?
Spelar det roll vad underlaget står på också? Kanske det spelar roll
vilken jordmån du har under kåken också? Verkar vara en måttligt bra konstruktion det där... Fast jag tror nog det är något annat än den som
det är fel på. Sådär dåliga skivspelare finns ju knappt.
Harryup skrev:Jag har varit handlare på 80-talet och dagligen skruvat på alla på marknaden förekommande skivspelare känns det som.
Harryup skrev:Jag tycker tvärt om att det finns precis som du säger det en tydlig övertro på att OM-40 skulle vara toppen av finmekanik som sprids via "så är det" dogmer.
Harryup skrev:PS. Om du tänker gå ner 39 kilo så lycka till.DS
Harryup skrev:Dessutom nekade jag inte att göra locktestet. Dock försökte jag förklara för dig att du inte gjorde ett relevant test så varför skulle jag göra om samma test? Att göra testen med skivspelaren som ljudkälla är något helt annat vilket du avstod ifrån att förstå.
mvh/Harry
edit:stavfel
Laila skrev:Snälla subben !
Vilka vinyltester(blint) är det som du har gjort,
o i vilket syfte ?
IngOehman skrev:Spelar det roll vad underlaget står på också? Kanske det spelar roll vilken jordmån du har under kåken också? Verkar vara en måttligt bra konstruktion det där... Fast jag tror nog det är något annat än den som
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Jag har varit handlare på 80-talet och dagligen skruvat på alla på marknaden förekommande skivspelare känns det som.
Ja, och jag vet om handlare som svär att shakti fungerar. Menar du att man automatiskt har rätt om man är eller varit handlare?
BB skrev:
Enligt min egen erfarenhet är ”stumma” skivspelare, d.v.s. skivspelare utan mekanisk/akustisk avkoppling, (i form av en flytande upphängning av chassiet), mer känsliga för underlaget än de avkopplade.
matereo skrev:BB skrev:
Enligt min egen erfarenhet är ”stumma” skivspelare, d.v.s. skivspelare utan mekanisk/akustisk avkoppling, (i form av en flytande upphängning av chassiet), mer känsliga för underlaget än de avkopplade.
Vad jag menar är att med en tillräckligt tung spelare så tvingas man iaf. ha ett ordentligt underlag... jag har tex ett gjutjärnsstativ. Självklart är enklast möjliga konstruktion som tex. en Rega 2, (MDF bit med en motor, rem talltik) väldigt känslig.
Harryup skrev:IÖ tycker att det verkar som om du inte heller vill riktigt lyssna på andras erfarenheter. Du har gjort dina tester och funnit ditt resultat.
Kan du ha begränsningar i din testsetup vilket gjort att OM-40 framståt som bra? Kanske den utgör den maximala kvalité som går att uppnå hos dig?
Harryup skrev:Kan bara kommentera att vi har väldigt olika erfarenheter vad som är en bra skivspelare och hur olika bra skivspelare ändå kan skilja sig åt.
Harryup skrev:Hur olika armar "låter" ihop med olika spelare och förstås ihop med olika pickuper.
Så om en OM-40 låter lika i alla skivspelare så får det mig mera att tro att det är dess begränsningar du hör istället för dom olika kvalitéer som kommer uppträda i olika armar.
Harryup skrev:Jag köper helt enkelt inte din modell för hur skivspelarkombinationer beter sig i verkligheten. Vi har inte en gemensam syn och kommer inte få det heller.
BB skrev:matereo skrev:BB skrev:
Vad jag menar är att med en tillräckligt tung spelare så tvingas man iaf. ha ett ordentligt underlag... jag har tex ett gjutjärnsstativ. Självklart är enklast möjliga konstruktion som tex. en Rega 2, (MDF bit med en motor, rem talltik) väldigt känslig.
Jag ser inget motsatsförhållande mellan de repsektive citaten - gör du?
//BB
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag påstår inte att DU kan identifiera olika pickuper när de flyttas runt mellan olika spelare. Du har inte deltagit i några av de studier som jag gjort därvidlag, så vad det anbelangar kan du ju vara halvdöv, vad vet jag?
Så om du säger att du inte kan identifiera olika pickuper längre om de
flyttas runt mellan olika skivspelare så måste jag ju tro dig.
PS. Du borde se över ditt rigg, den verkar extremt sjuk om pickupen spårar olika beroende på vilket underlag skivspelaren står på. Vad
är det för leksaksjunk du spelar på egentligen?
Spelar det roll vad underlaget står på också? Kanske det spelar roll
vilken jordmån du har under kåken också? Verkar vara en måttligt bra konstruktion det där... Fast jag tror nog det är något annat än den som
Din dag är kanske inte så bra som jag trodde.... Menar du verkligen att jag måste ha deltagit i några av dina studier för att mina erfarenheter ska tas på allvar?
Bill50x skrev:...ur min synvinkel föredrar jag att säga att jag kan höra skillnad (med samma pickup) mellan olika tonarmar och skivspelare - vilket egentligen är samma sak. Det är ett systemtänkande, precis som man inte kan säga att ett givet högtalarelement låter på ett visst sätt. Troligen kan man höra vissa karaktäristiska drag av ett element oavsett applikation men lika troligt är att det presterar olika beroende på vilka element det samarbetar med och i vilken låda det sitter.
Bill50x skrev:Att min spelare är beroende på underlaget kan bero på två saker. Antingen är underlaget viktigt för en korrekt återgivning eller så är spelaren felkonstruerad. Men det spelar ingen roll vilket, det viktiga är att jag, med min spelare, har konstaterat en skillnad. Den skillnaden är i högsta grad påtaglig och du som inte var med ska inte uttala dig om huruvida jag drömmer eller inte.
Bill50x skrev:Vad menar du med "Fast jag tror nog det är något annat än den som
det är fel på."?
Bill50x skrev:Hur kan du underkänna mina erfarenheter med så imbecilla uttalanden som "Vad är det för leksaksjunk du spelar på egentligen?"
Bill50x skrev:Vad är det för leksaksjunk DU spelar på om du inte ens kan höra skillnad på två olika tonarmar? Du kanske skulle prova med några mer avslöjande högtalare - jag har hört att det är de som gör den största skillnaden.
BB skrev:IngOehman skrev:Spelar det roll vad underlaget står på också? Kanske det spelar roll vilken jordmån du har under kåken också? Verkar vara en måttligt bra konstruktion det där... Fast jag tror nog det är något annat än den som
Intressant frågeställning.
Ett hyggligt exempel kan de större Luxmanspelarna kanske utgöra. Ägde själv ett par av de större, (båda med inkopplingsbart vacuumsug för ökad kontakt mellan skivspelare och skivan), och fann dem lite väl återkopplingskänsliga, (såvida de inte stod på ett oerhört tungt och stadigt underlag). Dock kanske bör tilläggas att alternativt även ett underlag med en i jämförelse med Luxmanskivspelaren ringa massa också det påverkade återgivningen positivt. Typexemplet här är väl det i så mångas fall använda (och på undersidan ursågade) billiga lilla IKEA-bordet![]()
Det kan vara värt att nämna att locket till (i detta fallet) Luxmanspelaren genom sin direkta förankring i det relativt skivtallriken/tonarm oavkopplade chassiet, faktiskt ökade problematiken genom att det fångade upp luftburen energi från högtalarna i rummet.
Problematiken minskade om vacuumsuget kopplades ur, men försvann inte; den ändrade också karaktär p.g.a. ändrad massa/koppling mellan skiva och skivtallrik.
Vid ett tillfälle gjorde jag en jämförelse enligt följande:
Min dåvarande Ortofon SPU Gold med en i det här fallet tillhörande SME 3009MkII-arm flyttades, (komplett med tillhörande kablage), mellan Luxman PD350 (om jag minns rätt), och min Thoréns TD125 samt anslöts i bägge fallen till samma förstärkare. Efter att inställningar för VTA, antiskating samt ”nåltryck” och övrigt optimerats, fann jag att det grundläggande kvarstod en ljudande skillnad som var konstant, (trots att spelarna hade samma typ av remdrift.)
Vid ett annat tillfälle spelades en ”stökig” CD-skiva över anläggningen, samtidigt som utsignalen från movingcoil-steget kopplades till och spelades in på en DAT-bandare med pickupen vilande på en stillastående LP-skiva. Det var intressant att sedan lyssna på den signal som plockats up av pickupen. Skillnaden var stor; över Luxmanverket kunde man rätt tydligt följa musiken medan det flytande Thorénsverket var dramatiskt mycket tystare. (Detta gällde alltså vid normal uppställning utan extra tillbehör).
Subjektivt föredrogs TD125 p.g.a. en upplevd mer homogen återgivning. Luxmanverket bidrog med en i jämförelse mera ”stel” återgivning om uttrycket förstås.
Med borttaget lock, urkopplat vacuumsug och med Luxmanspelaren ställd på en låda med både massa och fjäder, specialgjord för att agera flytande upphängning, var skillnaderna nästan (men bara nästan), obefintliga.
Mvh //BB
PS. Vill minnas att Luxman även senare introducerade en spelare med flytande upphängning vilket säkerligen hade avsatt ett annat resultat vid en jämförelse. DS.
IngOehman skrev: Håller med om praktiskt taget allting av det du skriver Bosse, men ett undantag. Jag har inte funnit att Luxmaanspelaren presterar bra på ett Ikea-bord.Snarare tvärtom. Mina erferenheter är att den bör stå på något som solidt (tungt hårt och dämpat) som möjligt, och helst bör där också (som du antyder) locket bytas mot ett stort ett, som är monterat på det jättelika solida bordet skivspelaren står på.
![]()
IngOehman skrev:Det är inte alls ovanligt att skivspelare påverkas av underlaget när det gäller saker som akustisk återkoppling och/eller problem med rörelser i huskroppen*, men det du skrev om tidigare var att det påverkade pickupen spårningsförmåga. Det är en helt annan sak.
BB skrev:IngOehman skrev: Håller med om praktiskt taget allting av det du skriver Bosse, men ett undantag. Jag har inte funnit att Luxmaanspelaren presterar bra på ett Ikea-bord.Snarare tvärtom. Mina erferenheter är att den bör stå på något som solidt (tungt hårt och dämpat) som möjligt, och helst bör där också (som du antyder) locket bytas mot ett stort ett, som är monterat på det jättelika solida bordet skivspelaren står på.
![]()
Ingvar,
Jag måste faktiskt be om ursäkt för att jag var otydlig i min formulering och dessutom gjorde mig skyldig till en tankevurpa... Vad jag menade att skriva var att det var Thorénsverket som klarade av IKEA-bordet väl. inte Luxman...![]()
Sorry att det blev fel.
Mvh /BB
IngOehman skrev:Vetenskaplig misstro är inte att misstro utan skäl* (vilket är lika dumt som att tro utan skäl*) utan att misstro det som inte har stöd i förefintlig kunskap.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Vetenskaplig misstro är inte att misstro utan skäl* (vilket är lika dumt som att tro utan skäl*) utan att misstro det som inte har stöd i förefintlig kunskap.
Man kan misstro saker på sakliga grunder utan att för den skull ha vetenskaplig kunskap i ämnet. Det räcker med att resultatet inte har stöd av de vetenskapliga påståendena.
Bill50x skrev:Definiera till exempel "antistatiskt". För mig som lekman räcker det med "ett material som inte laddar upp sig och behåller statisk elektricitet". Ändå finns det kvalificerade tekniker som menar att det är grundligt fel. Men eftersom mitt bekymmer är att vissa material laddar upp sig, behåller laddningen och därigenom påverkar elektronik så misstror jag "vetenskapen". I det här fallet kan den inte definiera det som är ett problem.
IngOehman skrev:1. Att ansluta elektriska ledande saker till ett elektiskt dränerande
jordsystem,
2. Att förse elektriskt isolerande saker med elektrisk ledningsförmåga,
i varje fall i ytskiktet,
3. Att byta ut material som har en kraftig tendes att bilda statiska
laddningar.
Bill50x skrev:I praktiken har dock antistatiska material ofta en ledningsförmåga även om den ligger i området 10 Gohm och högre.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:1. Att ansluta elektriska ledande saker till ett elektiskt dränerande
jordsystem,
2. Att förse elektriskt isolerande saker med elektrisk ledningsförmåga,
i varje fall i ytskiktet,
3. Att byta ut material som har en kraftig tendes att bilda statiska
laddningar.
Antistatiska material behöver per definition inte vara ledande,
Bill50x skrev:det hjälper alltså inte att koppla dom till jord.
Bill50x skrev:Ledande material laddar inte upp sig om dom är kopplade till jord, annars går det alldeles utmärkt att ladda upp tex en metallplatta.
nolimitsoya skrev:Bill50x skrev:I praktiken har dock antistatiska material ofta en ledningsförmåga även om den ligger i området 10 Gohm och högre.
Jag trodde inte det fanns några material som inte var ledande, utan alla material beter sig som så att om spänningen är tillräckligt hög så lyckas det ändå. Har jag missat något?
Så här då, ungefär:
Luft är ju en ganska dålig ledare, och om jag plockar fram multimetern vill den inte mäta redan efter någon enstaka mm mellan pinnarna. Det hindrar ju inte diverse väderfenomen att nyttja luft som "ledare", när spänningen byggts upp tillräckligt.
Jag ser inte sladdar som ledare, utan kassa motstånd...
Thomas_A skrev:Några tekniska kommentarer/frågor mest riktad till Ingvar som gjorde analyserna tidigare ang OM-40.
När det gäller matchning med tonarm
När det gäller min egen tolkning så är spårförmåga dels beroende på pickupens byggnadskvalitet, nåltryck samt även den fundamentala resonansfrekvensen. Den sista är ju matchningsberoende och den "gyllene regeln" är att resonansfrekvensen bör hamna mellan 8-12 Hz.
Thomas_A skrev:Jag tycker dock att den rekommenderade är för låg (i de flesta fall). Jag skulle hellre se att den hamnar mellan 12-14 Hz. Anledningen är att filtreringen av lågfrekvent störbrus pga av skivbuckligheter minskar. Eftersom skivbuckligheter har sitt statistiska maximum runt 5-6 Hz tycker jag att en fundamental resonansfrekvens vid 8-9 Hz är alldeles för låg.
Thomas_A skrev:Om den fundamentala resonansfrekvensen är för nära dessa skivbuckligheter så betyder det inte att man alltid får den sk hoppiga pickupen (då har man riktigta problem) men att pickupens yttersta prestanda minskar. Dels får man en signal som är pålagrad musiksignalen och som effektivt minskar pickupens "x-max". Detta kan menligt påverka spårförmåga räknat som x-max (ex 80 eller 90 µm).
Thomas_A skrev:Idag finns det få lätta tonarmar att tillgå på marknaden, undantag ex Mørchs, där man kan komma ner till ca 4 gram + PU-massa.
Thomas_A skrev:Frågor:
Ingvar, skulle du rekommendera en så lätt tonarm som möjligt för att få optimala prestanda, eller anser du att det inte skulle bli någon hörbar skillnad mellan en ultralätt vs. de sk "medium-masse armar" (ca 10-11 grams effektiv massa) som idag dominerar marknaden?
Thomas_A skrev:Naturligtvis kan man platta till skivan a la vakuumskivtallrik eller en yttre ring + skivklämma för att ytterligare minska störningarna. Skulle du Ingvar rekommendera detta och är det hörbart enligt dina erfarenheter?
IngOehman skrev:Man bör skilja mellan resistiva (=linjära) egenskaper och överslag (som är en olinjär egenskap).
IngOehman skrev:Harryup skrev:IÖ tycker att det verkar som om du inte heller vill riktigt lyssna på andras erfarenheter. Du har gjort dina tester och funnit ditt resultat.
Kan du ha begränsningar i din testsetup vilket gjort att OM-40 framståt som bra? Kanske den utgör den maximala kvalité som går att uppnå hos dig?
Ditt resonemang är bakvänt.
Jag tror nog att du missförstått det jag skrivit, vilket självklart kan bero på att jag inte uttryck mig tillräckligt tydligt. Det jag baserat min positiva inställning till OM40 på, är ju inte hur den beter sig, utan hur den "inte gör det" - det vill säga hur lätt det varit att beslå alla de andra alternativen med hörbara fel.
Det beror inte på begränsningar i utrustningen att de andra pickupalternativens fel hörs så tydligt. Tro mig.Harryup skrev:Kan bara kommentera att vi har väldigt olika erfarenheter vad som är en bra skivspelare och hur olika bra skivspelare ändå kan skilja sig åt.
Det beror nog bara på att jag har strävat efter en så god musikåtergivning som möjligt, medan du sökt något annat, där du helt subjektivt utvärderat olika sound och kallat dem som tyckt om för bra.
I en jakt på god återgivning är alltid slutsatsen från att olika saker låter olika att MINST en av dem färgar. Vilken det är behöver man ta reda på om man vill kunna uttala sig om det. Och det kan man inte avgöra i den typ av tester som jag tror du gjort.
(Jag tror nämligen inte att du i just vinylfallet har gjort några F/E-lyssningar på en komplett kedja från masterband till utsignal från pickup. Rätta mig om jag har fel.)
Harryup skrev:Hur olika armar "låter" ihop med olika spelare och förstås ihop med olika pickuper.
Så om en OM-40 låter lika i alla skivspelare så får det mig mera att tro att det är dess begränsningar du hör istället för dom olika kvalitéer som kommer uppträda i olika armar.
Jag har inte skrivit att DET LÅTER LIKA om OM40+A och OM40+B, jag har bara sagt att pickupen låter lika, det vill säga att det är lätt att urskilja hur pickupen låter, oavsett skivspelare och tonarm. Det beror på att de olika delarna åstadkommer helt väsensskilda fel.
Borde kanske ha skrivit detta ännu tydligare. Tycker dock att det framgår rätt tydligt när jag tittar tillbaka på det jag skrivit.Harryup skrev:Jag köper helt enkelt inte din modell för hur skivspelarkombinationer beter sig i verkligheten. Vi har inte en gemensam syn och kommer inte få det heller.
Det låter som om du bildar klubb med Bill50x och bestämmer dig för ett utfall i förväg? Helt okej.
Jag gör inte detsamma. Håller framtiden öppen, för lyckas du övertyga mig så ändrar jag mig självklart! Men huruvida du ändrar dig om det motsatta inträffar är ju upp till dig. Du har redan sagt att du inte kommer att göra det, du kommer aldrig att dela min syn (oavsett om du får se att det faktiskt var rätt). Fine.
Jag har inget intresse av att tvinga någon att omvärdera sina erfarenheter och slutstser, jag har bara ambitionen att ge dem chansen att göra det, men det är såklart bra att få veta att någon redan i förväg bestämt sig för att de inte kommer att ändra sig. Så man slipper spilla mer krut på det.
Vh, iö
Harryup skrev:Vet minst 2 personer som håller på med skivinspelningar som inte använder OM-40 så det finns alternativ som kan vara lika bra.
mvh/Harry
Harryup skrev:Vi har helt enkelt olika erfarenheter av skivspelare och inget av det du har skrivit har gett mig anledning att mistro mina egna. Om du vill förringa mina erfarenheter med meningar som denna "Det beror nog bara på att jag har strävat efter en så god musikåtergivning som möjligt, medan du sökt något annat, där du helt subjektivt utvärderat olika sound och kallat dem som tyckt om för bra." så känns det inte som om du tänker ändra din uppfattning heller. Vet minst 2 personer som håller på med skivinspelningar som inte använder OM-40 så det finns alternativ som kan vara lika bra.
mvh/Harry
IngOehman skrev:Man bör skilja mellan resistiva (=linjära) egenskaper och överslag (som är en olinjär egenskap).
matereo skrev:Har inte en tanke på att göra nån trist subjektivisten test... fy vale(som man säger på ön)... det räcker att lyssna.. att testa i sin hemanläggning...
subjektivisten skrev:matereo skrev:Har inte en tanke på att göra nån trist subjektivisten test... fy vale(som man säger på ön)... det räcker att lyssna.. att testa i sin hemanläggning...
Vill man inte veta så är det okej men kom inte med mästrande inlägg sen. Det drar ett löjets skimmer över dig.
subjektivisten skrev:Ett tag fundera jag att gravera en CD skiva och pressa upp en mindre mängd vinyler som man sedan kunde jämföra mot CD skivan för se hur mycket pickupen/riaan skiljde mot CDn. Men insåg att många audiofiler är rätt ointresserade av hur saker verkligen är så jag la ner det projektet.
MangeRock skrev:MangeRock skrev:goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..
Kan någon tipsa mig om någon bra pu som spårar bra även i innerspåren? Eller bör jag byta till en bättre slipad nål i befintlig pu?
Harryup skrev:MangeRock skrev:MangeRock skrev:goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..
Kan någon tipsa mig om någon bra pu som spårar bra även i innerspåren? Eller bör jag byta till en bättre slipad nål i befintlig pu?
Låter som om du borde kolla injusteringen av den först. Visst finns det säkert pickuper som kan spåra bättre men det kan vara alltifrån att din pickup sitter fel, sitter i fel arm, har blivit för gammal, är sliten etc. Så det är helt omöjligt att ställa diagnos över nätet.
Och den som spårar bättre behöver ju inet återge musiken "bättre".
mvh/Harry
paa skrev:Finns det inga kommersiella exempel på CD och skiva mastrat i bra kvalitet och lika för både vinyl och CD och i bra pressning?
Thomas_A skrev:En normalt injusterad PU har knappast sämre återgivning i innerspår pga själva injusteringen. Visserligen ökar fasdistortionen precis mot i sista svängarna, men fasdisten är också noll strax innan detta.
Att PUn distar i slutet av skivan avhjälps bäst av en PU med nålgeometri som ej använts tidigare (en finare är normalt bättre, men behöver inte vara det beroende på hur slitytorna ser ut), en noggrann nåltryck samt antiskate-inställning, samt noggrann skivtvätt.
IngOehman skrev:Hitta de gamla MoLt:ar där artiklarna 'pickupens geometri' och 'tonarmens
geometri' var publicerade. Där står allt. Jag tror de hette så artiklarna. Det
var kanske 15-20 år sedan, men inget har ändrats sedan dess.
Vh, iö
paa skrev:Finns det inga kommersiella exempel på CD och skiva mastrat i bra kvalitet och lika för både vinyl och CD och i bra pressning?
Harryup skrev:Finns en pickup jag ångrar att jag sålde och det var en Decca London mk IV med VdH nål. Spårade allt rappt och fick det mesta annat att låta så seeeeegt. Just detta ex var det bästa av kanske 100 jag testade. Det vanliga enligt engelsk standard var att 5% fungerade ok.
mvh/Harry
Thomas_A skrev:Att PUn distar i slutet av skivan avhjälps bäst av en PU med nålgeometri som ej använts tidigare (en finare är normalt bättre, men behöver inte vara det beroende på hur slitytorna ser ut), en noggrann nåltryck samt antiskate-inställning, samt noggrann skivtvätt.
goat76 skrev:Jag kör med en Audio-Technica AT33PTG/II.
Morello skrev:goat76 skrev:Jag kör med en Audio-Technica AT33PTG/II.
Intressant - finns det några mätdata du känner till?
Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Johan_Lindroos skrev:Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Det finns annars den i stort sett på pappret mycket lika AT-OC9XSL som har samma sorts nål som din nuvarande (Special Line Contact, som kan antas vara något liknande eller identisk med Van den Hul 2(?)). Nålarm i bor som sig bör. Jag har själv en AT-OC9XML som ännu inte är monterad, men ska provas inom kort.
Ted_B skrev:Hur är det med pickuper med T4P-fäste?
Är de värdelösa eller är de bra på något sätt överhuvudtaget?
På min Technics SL-M1 har tonarmen en sådan infästning, köpte en ny pickup till den då det förmodligen satt original kvar på den så den borde vara rätt sliten.
Köpte en Audio-Technica AT85EP.
Ted_B skrev:Hur är det med pickuper med T4P-fäste?
Är de värdelösa eller är de bra på något sätt överhuvudtaget?
På min Technics SL-M1 har tonarmen en sådan infästning, köpte en ny pickup till den då det förmodligen satt original kvar på den så den borde vara rätt sliten.
Köpte en Audio-Technica AT85EP.
Morello skrev:Kanske obsolet numer, men OM-serien från Ortofon fanns med T4P-färste och då hette serien OMP - vill jag minnas.
Morello skrev:https://www.ljudfokus.se//sv/artiklar/ortofon-omp-30-mm-pickup-for-skivspelare-med-t4p-faste.html?gad_source=1&gad_campaignid=18334424606&gbraid=0AAAAADFPbZV3mCL3WDlYnTzRbIOivlaP1&gclid=CjwKCAjwx-zHBhBhEiwA7Kjq6wNtynTseDEMjTBEzYgJLv7HrsiYUYrGIhKSsvtAUSpVwUhKRGhQsxoCQ0oQAvD_BwE
Kalle G skrev:Jag spelar med en Inertia BDT2 och Ortofon Super OM30. Fungerar o låter alldeles utmärkt.
Mitt minne från tidigare pickup-er är svagt men de fabrikat jag kommer ihåg satt sina spår (häpp) är Pickering, Shure, Ortofon och en "High output MC" som jag tror hette Dynavector.
goat76 skrev:Tyvärr är AT33PTG/II en utgående modell så den var inte lätt att få tag på. Jag hittade en säljare på Amazon men det skulle ta fram till November månad att få hem den, men hittade den efter många om och men hos ReHiFi. Jag har ändå låtit beställningen ligga kvar på den jag beställde från Amazon då denna picup låter så förbannat bra i mina öron, så har jag en att byta till när den nuvarande slits ut. Antar att Audio-Technica så småningom kommer ut med en ersättare.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:https://www.ljudfokus.se//sv/artiklar/ortofon-omp-30-mm-pickup-for-skivspelare-med-t4p-faste.html?gad_source=1&gad_campaignid=18334424606&gbraid=0AAAAADFPbZV3mCL3WDlYnTzRbIOivlaP1&gclid=CjwKCAjwx-zHBhBhEiwA7Kjq6wNtynTseDEMjTBEzYgJLv7HrsiYUYrGIhKSsvtAUSpVwUhKRGhQsxoCQ0oQAvD_BwE
Det var som fan! Har letat efter ett OMP-hus tidigare men inte fått tag i något. Hade en fundering på att bygga om en av mina Beogram för Ortofon-pickup. Har en OM40 liggandes.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Morello skrev:Eftersom den makalösa OC9 Mk3 numer är obsolet, funderar jag på att köpa ytterligare en riktigt bra nålmikrofon; varför inte en Denon DL-103?
Det finns annars den i stort sett på pappret mycket lika AT-OC9XSL som har samma sorts nål som din nuvarande (Special Line Contact, som kan antas vara något liknande eller identisk med Van den Hul 2(?)). Nålarm i bor som sig bör. Jag har själv en AT-OC9XML som ännu inte är monterad, men ska provas inom kort.
Nästa så vi borde mäta på dessa tvenne nålmikrofoner och jämföra!
Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Rega har ju sina uppgraderingar som du kan byta del för del.
LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Vad kan man tänka vilken Puppa då?
Hjalmar_Branting skrev:Ortofon blå 2M har jag haft på Rega, var en helt ok pickup.
Hade en P1 med den pickupen i garaget och en RP8 med 2M svart inne, bägge pickuperna gjorde jobbet.
Imperial-Blomman skrev:LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:Bättre puppa kanske.
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Audio Tecnica har många fina puppor.
Goldring 10xx e trevliga.
Ja har själv en 1040 å en 1042.
Hur mycket e du beredd å lägga på en nu puppa?
LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:LeifB skrev:
Jag har bytt drivrem.
Inget mer.
Max 5000kr
Thomas_A skrev:LeifB skrev:Imperial-Blomman skrev:
Max 5000kr
https://www.rehifi.se/product/shure-v15-type-iv-85230
?
Bill50x skrev:Shure V15 var väl då när det begav sig en välrenommerad pickup med erkänt god spårning. Frågan är hur gammal pickupen är, att den är litet spelad säger ju ingenting om nålfjädringens skick. Den kan ha torkat och blivit stel om den är många år gammal. Det gäller iofs alla pickuper. Enda sättet att kolla detta är väl med någon testskiva.
/ B
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 10 gäster