Inbräning av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inbräning av kablar

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 00:53

Ja, lets hear it!

Själv så tror jag inte en sekund på det och tror inte det finns ett enda blindtest som kan visa det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 01:05

Det finns lergrytor, jag minns nu inte vad de heter. De ska brännas in nya. Varför ska det vara annorlunda med kablar? Eller har du läst PG Woodhouse? En ny kostym måste bäras in för att duga. Bl.a. genom att man sover flera nätter med kostymen på. Varför ska det vara annorlunda med kablar? Eller jeans. Eller skor.
Men sedan kommer vi till den svåra frågan: När kan en kabel får anses vara inbränd. Efter 0,001 sekund, 3 minuter, 13 timmar eller 3 år.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 01:13

"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny. Att jämföra med ett annat exemplar är inte serriöst, för det vet ju alla att kablar är levande väsen, individer, som har sin egen personlighet.

Men jag tycker frågan är lite felställd, för min erfarenhet säger mig att "inbränningen" är en försämring. Kablar är helt enkelt en förbrukningsvara som rör till stärkaren. Man får se till att hålla anläggningen fräsh med jämna mellanrum."

Var det ett sånt svar du ville ha? Varför denna tråd Subjektivisten? Skulle ni inte kunna göra som fotbollshulliganerna och bara göra upp en plats och en tidpunkt istället? Ta med lämpliga tillhyggen och bulta på varandra tills ni tröttnar på att bråka.

Den här tråden kommer att spåra ur lika fort som första maj-tråden. Mark my words.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 01:26

det har i en annan tråd framkommit att en av forumets medlemmar tror att inbränning av kablar har betydelse för ljudet
jag tycker det är ett utmärkt initiativ att starta en separat tråd där vi gemensamt stöter bort denna husfridens belackare

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 01:31

boyafraid skrev:det har i en annan tråd framkommit att en av forumets medlemmar tror att inbränning av kablar har betydelse för ljudet ...

Men vad säger du pöjk, på vårat forum? Én sån kan vi inte ha!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 01:34

http://hem.bredband.net/marxforum/bokar ... #Heading23

Här avslöjas löneslaveriet och utsugningen av arbetarklassen.

Läs denna bok och ni kommer för evigt bli befriade ifrån kapitalismens dolda sida och lögner.

Läs nu. :twisted:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 01:51

Hedlund och jag var det som törnade ihop en smula om kabelinbränning i en annan tråd, varför jag tyckte att han kunde starta en tråd om det så vi kunde köra vidare där.

Nu valde Hedlund istället att ta det via PM till mig, så vi har kört några ronder där nu. Och ja, hade ni förväntat er nåt revolutionerande, som kanske fastare bevisning än bara påståenden, så blir ni besvikna. Argumentationen från Hedlund följer klockrent standardschablon 1A för kabeltroende..... :D

Men, tonen är god och det är ju nog så viktigt.

Nu har jag ju hört deras schablon 1A till leda, så det hade ju varit oerhört trevligt om de kunde övergå från påståenden till mer konkret bevisning, ja varför inte några seriösa opartiskt kontrollerade blindtester.....

Det hade faktiskt varit oerhört kul, och intressant att få på moppe och tvingas svälja hårda bevis för deras påståenden. Det vore ju ett stort steg framåt för denna hobby. Men, jag har väntat på dessa bevis i ca 25 år nu, så det ser illa ut om det ska hinna dyka upp nåt sånt innan man är pensionsmässig... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 05:39

Som sagt, vore kul att se någon fixa detta under blindtest.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 06:36

Ett blindtest är lätt att ordna.
Jag ställer gärna upp med kablar av samma sort och längder, både inbrända och helt oanvända.
Säg till när och hur.
Faktum är att jag skulle gärna vilja bli överbevisad, men så länge som jag faktiskt hör skillnader så skall det mycket till om någon på rent hypotetiska grunder som:

"Ingen har lyckats bevisa det"
"Det finns inga tester som visar detta"
"Andra har provat och DET FINNS INGEN SKILLNAD"

Det jag skulle uppskatta är att bli rejält övertygad av någon som har mer erfenhet av kablar än jag själv stiger fram och på ett eller annat sätt verkligen kan få mig att misstro mina egna öron och omvärdera mina ståndpunkter.
Vill ni att det ska testas i blindtest. Helt OK. Jag har provat och vet vad resultatet blir.

Och alla ni som säger att det inte finns en chans att kablar dels kan låta olika eller låta annorlunda när dom är "inbrända", visa vartifrån ni får er information och vad ni grundar era påståenden på...

Jag är idel öra och redo att bli omvänd, men ni får jobba hårt...

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-05-03 07:40

Utan att kommentera själva sakfrågan vill jag bara berömma Hedlund för hans skeptiska öppenhet. En beundransvärd egenskap.

Bravo!

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 07:57

Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte. :oops:

Hedlund
Du är modig! :D Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte. :)
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 08:21

JeLe skrev:Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte. :oops:

Hedlund
Du är modig! :D Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte. :)
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?

Kort om inbränning:
Tror dom flesta är överrens om att det avser den tiden det tar för en komponent att gå från nyproducerad till att nå den nivå av återgivning där den inte förändrar sig mer. Fel eller inte, men jag tror att dom flesta kan skriva under på att det är det vi avser med "inbränd".

Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Det enda som mer eller mindre skulle kunna skapa lite ordning i leden och få till ett ordentligt blindtest där båda lägren får deltaga.
Det är något jag hemska gärna skulle se.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:30

Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

nja....det vet jag inte. Påstår man något så ska man kunna bevisa det, alltså närvaron av det. Den "andra sidan" kan aldrig bevisa frånvaron av det, bara att man inte lyckades finna närvaron. Men det hindrar dem natruligtvis inte från att göra ett test. Annars ok inlägg.
Tror att den "andra sidan" är så övertygad om att det är placebo att man inte orkar göra något test. Bevisbördan ligger på dig. Tills dess får du nog räkna med att man inte tar dig på allvar, men det är som sagt modigt. Hatten av för det! :)
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 08:48, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.se=mobbarforum

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-03 08:36

Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:37

BengtO skrev:Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?

Precis! Bra fråga. Vem kan svara på den?
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-03 08:43

Jag vill först passa på att också jag ge en eloge till Hedlund för inställningen till frågan. Sedan tycker jag att det vore klokt att vänta med den övriga diskussionen om effekter och orsaker, för att i stället koncentrera oss på att få till en blindtest. Tillfället är alldeles för bra för att gå om intet på grund av osämja som lätt uppstår i en kabeldebatt.

Är det någon son kan ställa upp och hjälpa till med en blindtest av Hedlunds kabelexempel? Jag ser verkligen fram emot att läsa om detta, om det kan bli av.
... tycker jag!

Per

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:46

Tänk vilken rolig debatt det blir om man får ett signifikant testresultat, dvs kan påvisa en skillnad. :D Bra inlägg perstromgren, alltid bra från dig. Paa leder dock den ligan.

Men hur gör man ett sånt här test egentligen? (statistiken är inget problem). Hur vet man att "icke inbränd" kabel verkligen inte är "inbränd"?
Jag menar de kanske har testat den på fabriken, om då tiden för inbränning bara är några ms så....måste den ses som inbränd, dvs mycket svårt att finna ett testobjekt. Tror det blir ett mycket svårt test. Eller vad är Hedlunds definition på en kabel som inte är "inbränd"?
Nä.... nu ska jag itne fördjupa mig mer i denna tråd. Nu överlämnar jag till de "lärda". 8)
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 09:03, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-03 08:59

Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.

Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.

Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?
Class only looks like arrogance from below.

1947

Inläggav 1947 » 2007-05-03 08:59

För mig är det hjärnan som måste brännas in. Det gäller nog det mesta, inte bara kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-03 09:23

Vigor skrev:"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny.

Banda signalen när den är ny. Bränn in. Banda signalen från inbränd kabel. Jämför.
För mycket fel tillkommer med bandspelaren? OK, i så fall tror jag knappast du lär höra någon skillnad på kablen inbränd i alla fall, det finns ju väldigt fina bandspelare, studiomaskiner med väldigt hög bandhastighet t.ex..

För övrigt finns det så vitt jag akn förstå ingenting som talar för att kabelns signalpåverkan skulle förändras med tiden. Enda undantaget är om man bränner in dom ordentligt, genom att dra igenom mycket mer ström än dom är gjorda för så att isoleringen är nära att brinna upp. Kanske därför man ska ha förstärkare som kan ge typ 100A? Köp högtalarkabeln, koppla in en ölburk som motstånd (typ 0,5 ohm eller så) i andra änden och kör igång!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 09:26

Jag tycker att Hedlund själv får välja kablar, alltså välja en (eller ett par) som han tycker är tillräckligt inbränd och en (eller ett par) som han bedömmer "inte har nått sin peak än".

Att vidare fördjupa sig i hur långt gången inbränningsprocessen är känns mindre intressant.

Hedlund, kolla in min tråd om Tummen Ur Klubben! :D

Du tycks vara en genomsympatisk typ med alla sinnen och öron på vid gavel. Detta gör att du givetvis skall få en rimlig chans att lyckas bevisa dina teser om inbränning.

Och det handlar ju inte så mycket om att knäppa varandra på näsan som att skaffa sig ny kunskap.

Jag kan ställa upp i kabeltestet, no problem.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 09:28

Rydberg skrev:
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.

Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.

Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?

Jag tror jag håller mig till Pers åsikter om att inte framföra några åsikter i nuläget då det skulle kunna ge en eventuell blindtest mindre legitimitet.
Ska vi göra det här, så ska vi göra det rätt från början...

Vad det gäller kravet på en garanterad icke inbränd kabel skall jag nog kunna få fram det om ni vågar lita på mig...
Desto mindre använd den är desto lättare skulle det vara att få fram en skillnad.
Jag har åtskilligt med kabel i lager som är orörda, men kan även ta hem nya med en så god garanti som möjligt från David Magnan att kabeln inte är använd.

Några från respektive läger som känner sig manade att deltaga i en blindtest ?
Skriv helst inte att ni är det för att sedan backa ur p.g.a. resor m.m.
Lämpligtvis bör vi väl hålla till i någon av dom stora städerna.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-03 09:31

Om man gör detta under tid och inte skiftar under en kort period för att jämföra, är det då inte större risk att det är högtalarna som förändras så pass mycket att det är de som gör skillnaden? Borde ju vara signifikant mycket större chans att rörliga membran förändras hörbart än en kabel..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-03 09:32

Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.

För övrig finns det ingen männsika som kommer ihåg hur något exakt lät för 2 dagar sedan vid en jämförande lyssning idag. Hörseln är ett sinne som är löite lömskt och hörförmågan hänger i hop med dagsformen och varierar även under dagen! Massa saker påverkar detta.

Många audiofiler säger "jag litar på mina öron". Det ska man inte göra. I alla fall inte förrän man plockat bort så många felkällor man kan. För det är inte öronen man lyssnar med, som audiofilen tror, utan hjärnan. Och den är inte särskilt fullkommlig. Skilda saker kan påverka varandra korsvis och en dag man är på allmänt bra humör låter allt mycket bättre och trevligare än en stressig eftermiddag när allt annat den dagen redan blivit knas. Det är därför lyssnignar av typen ABX är så bra och det är också därför som skilnader som tidigare varit mycket stora ofta kraftifgt förminskas, eller försvinner helt, vid sådana tester. Men sådant skriver man ju inte om i HiFi-tidningarna. Dels för att dom inte testar så själva, dels för att det inte ligger i varken annonsörernas eller läsarnas intresse.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 09:32

Max headroom: Självfallet skall man göra så som du säger. Att spela in, styra ut båda inspelningarna till 0,10 dB och växla mellan spåren.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 09:39

Max_Headroom skrev:
Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.

Det där är en åsikt och inte något bevis.
Hur kan du vara säker på att det är lyssnaren som förändras ?
Vid en eventuell blintest är det ju skönt att vi kan bortse från den faktorn i.a.f.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 10:00

God morgon kamrater.

Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.

Så till sakfrågan då.

Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.

Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Randi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?

Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html

Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2007-05-03 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 10:12

När blir en kabel utbränd?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 10:21

Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.

Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.

Så till sakfrågan då.

Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.

Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?

Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.

Dr Tinnitus

Vänligen men bestämt vill jag be alla att hålla nivån lite högre än att blanda in Randi.org.
Det är vår hörsel och audiokablar som skall testas inte paranormala fenomen.

Bra länk...
Jag vill gärna se fler...

Kribban:

Tror inte en kabel kan bli utbränd, bara förbrukad genom användning eller misshandel.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 10:21

Dr_Tinnitus,
Även om jag i sak håller med dig så välkomnar jag Hedlunds initiativ med BT. Du är kanske orolig över att dubbelblindhetskravet inte tillgodoses tillräckligt effektivt. Det bekymrar mig också. Ändå tycker jag att idén och initiativet är lovvärt. Det bästa sättet är att du får se till att du är med. Och kanske andra duktiga personer (inkl Hedlund så klart) och ser till att designen är så vattentät som det bara går.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-03 10:26

Dr_Tinnitus skrev:Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.

Ja, det tyckte jag. Resultatet blev också så som jag skulle gissat. Men det var ju tre personer som fick klart "bättre" resultat än de andra. Som så riktigt påpekades i slutsatsen så kan man inte värdera detta särskilt i resultatet av denna test. Slumpen borde ge olika resultat för olika lyssnare och därför är det enbart medelvärdet som är intressant.

Men - man skulle ju kunna ha en hypotes om att det inte var slumpen som gjorde att de tre som fick bättre resultat fick detta. Utan att de helt enkelt hörde skillnader bättre än de andra. Så skulle det ju kunna vara. I så fall skulle en ny testomgång med dessa tre personer köras. Om resultatet återigen blev slumpvis normalfördelat vore det till visshet gränsande sannolikhet att eventuella skillnader inte var hörbara (i den aktuella situationen). Om de däremot skulle upprepa sina goda resultat från första omgången så skulle detta vara mycket intressant... (dock osannolikt, tror jag).

Hälsn. Michael

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 10:34

Hedlund skrev:
Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.

Så till sakfrågan då.

Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?

Dr Tinnitus

Vänligen men bestämt vill jag be alla att hålla nivån lite högre än att blanda in Randi.org.
Det är vår hörsel och audiokablar som skall testas inte paranormala fenomen.

Bra länk...
Jag vill gärna se fler...

Kribban:

Tror inte en kabel kan bli utbränd, bara förbrukad genom användning eller misshandel.

Om du menar att Randi.org är låg nivå, så föreslår jag att du tar och läser på mer och tar reda på fakta innan du uttalar dig så kategoriskt.

Randi är sannolikt en av de högsta nivåerna, direkt, eller indirekt. Därför att de vet vad de håller på med och tar hjälp av den expertis som krävs om så behövs.

Det finns flera test, men jag har inte för avsikt att sitta och leta igenom hela internet på egen hand. Jag har läst ett flertal sådana rapporter och tester, samt vet vad övrig vetenskap har att säga om våran hörsel och psykologi i dessa avseenden. Det torde räcka långt, då dessa uppgifter finns och går att kontrollera för den som har behovet.

Dr Tinnitus

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-03 10:35

Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 10:35

dimitri skrev:Dr_Tinnitus,
Även om jag i sak håller med dig så välkomnar jag Hedlunds initiativ med BT. Du är kanske orolig över att dubbelblindhetskravet inte tillgodoses tillräckligt effektivt. Det bekymrar mig också. Ändå tycker jag att idén och initiativet är lovvärt. Det bästa sättet är att du får se till att du är med. Och kanske andra duktiga personer (inkl Hedlund så klart) och ser till att designen är så vattentät som det bara går.

Självklart är Hedlunds initiativ hedersvärt, och visst vore det bra om det blev ett eller flera test.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 10:37

MichaelG skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.

Ja, det tyckte jag. Resultatet blev också så som jag skulle gissat. Men det var ju tre personer som fick klart "bättre" resultat än de andra. Som så riktigt påpekades i slutsatsen så kan man inte värdera detta särskilt i resultatet av denna test. Slumpen borde ge olika resultat för olika lyssnare och därför är det enbart medelvärdet som är intressant.

Men - man skulle ju kunna ha en hypotes om att det inte var slumpen som gjorde att de tre som fick bättre resultat fick detta. Utan att de helt enkelt hörde skillnader bättre än de andra. Så skulle det ju kunna vara. I så fall skulle en ny testomgång med dessa tre personer köras. Om resultatet återigen blev slumpvis normalfördelat vore det till visshet gränsande sannolikhet att eventuella skillnader inte var hörbara (i den aktuella situationen). Om de däremot skulle upprepa sina goda resultat från första omgången så skulle detta vara mycket intressant... (dock osannolikt, tror jag).

Hälsn. Michael

Medwurst, ehh.... medhåll... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 10:39

BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?

Jo, det är den parallellen jag också drar, och i mina ögon är det ganska nedvärderande att skriva så om något som jag själv upplever som en realitet.
Jag vill ha högre i tak och mer respekt.
Placebo är en realitet på många områden, men att jämföra mina och andras hörselintyck med placebo och paranormala fenomen bör vi akta oss för.

I alla fall för närvarande.
Lyckas ni påvisa att jag har fel, så kommer jag att tillhöra samma läger som er, d.v.s. att det är placebo att det finns ljudmässiga skillnader mellan kablar och även mellan inbrända och icke inbrända sådana.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 10:42

Hedlund skrev:Några från respektive läger som känner sig manade att deltaga i en blindtest ?
Skriv helst inte att ni är det för att sedan backa ur p.g.a. resor m.m.
Lämpligtvis bör vi väl hålla till i någon av dom stora städerna.

Jag är intresserad - kul initiativ!

Vad det gäller kravet på en garanterad icke inbränd kabel skall jag nog kunna få fram det om ni vågar lita på mig...
Desto mindre använd den är desto lättare skulle det vara att få fram en skillnad.
Jag har åtskilligt med kabel i lager som är orörda, men kan även ta hem nya med en så god garanti som möjligt från David Magnan att kabeln inte är använd.
Absolut - det ligger ju i ditt intresse att det faktiskt är skillnad. ;) Mest korrekt vore att ta färsk kabel från en rulle och dela upp det på två, där man bränner in den ena (eller kanske bäst ett par, tre längder) och sparar den andra halvan.

Jag skulle gärna se att mätningar görs också. Om det är hörbara skillnader vore det naturligtvis intressant att se om man kan korrelera dem med mätresultat. Jag föreställer mig att R, C, L räcker, samt (om man vill vara extremt noggrann) eventuellt någon sorts pulsmätning.

Banankontakt i slutsteg och högtalare OK? Bra om man kan eliminera risken att ljudskillnader beror på olika bra kontakt vid inkopplingen av respektive kabel.

Omkoppling gärna switch för snabba växlingar (jag har svårt att höra skillnader om det går för lång tid i bytena). Hur fixar man det bäst för högnivå?

Musikanläggning som alla kan enas om? Är det din åsikt att det är väldigt känsligt med vad det är för utrustning?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 10:49

Hedlund skrev:

Jo, det är den parallellen jag också drar, och i mina ögon är det ganska nedvärderande att skriva så om något som jag själv upplever som en realitet.
Placebo är en realitet på många områden, men att jämföra mina och andras hörselintyck med placebo och paranormala fenomen bör vi akta oss för.

Lyckas ni påvisa att jag har fel, så kommer jag att tillhöra samma läger som er, d.v.s. att det är placebo att det finns ljudmässiga skillnader mellan kablar och även mellan inbrända och icke inbrända sådana.
Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem. Jag har upplevt bägge delarna utan att känna mig nedvärderad av mig själv när jag senare konstaterade att det var inbillning. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 10:58

Jag spinner vidare lite på min fråga :?

Om en kabel kan bli inbränd så kan den väl helt enkelt bli utbränd? De så kallade egenskaper som bränner in en kabel borde ju till slut "bränna" ut den, eller ? Detta är rent hypotetiskt från min sida då jag inte tror på inbränning av kablar.

MVH Christer
Miljö-alarmist

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 11:01

Kribban skrev:Jag spinner vidare lite på min fråga :?

Om en kabel kan bli inbränd så kan den väl helt enkelt bli utbränd? De så kallade egenskaper som bränner in en kabel borde ju till slut "bränna" ut den, eller ? Detta är rent hypotetiskt från min sida då jag inte tror på inbränning av kablar.

MVH Christer

Det är väl som med kolvmotorer, de måste bli lite inkörda. Sedan smörjer man med olja.
I kabel fallet så är det ormolja det smörjs med! :wink:

P.S någon som kollar på Det okända, tv4plus? Fan jag börjar tro på spöken! :?
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 11:03, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 11:02

Kribban: Det är ju inte säkert. En förstärkare bör brännas in (köras vid hög effekt vid hög temperatur) för att säkerställa funktionen, högtalare spelas ju också in utan att de för den skull degenereras vid användning.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 11:07

Nu är vi tre som är intresserade och anmält ett intresse för att deltaga i ett blindtest.

Hedlund, Vigor och Almen.

Fler som känner sig manade ?

Vet inte om det duger för en legetim mätning, men jag tar gärna med mig mitt mätsystem LMS som mäter impedans ner till = 0 ohm och kan mäta pulser. Har dock bara provat pulstest på högtalarelement, så jag vet ännu inte om det skulle kunna gå att visa på skillnad på kabel.
Det kanske krävs mer exakta mätinstrument för det.

Bara för skoj skull så testade jag att mäta impedansen på olika högtalarkablar för många år sedan och där var kanska stora skillnader mellan kablarna. Kunde vara intressant att göra dom mätningarna igen och visa resultatet här på Faktiskt.se
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-03 11:14, redigerad totalt 1 gång.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 11:09

Hedlund skrev:Nu är vi tre som är intresserade och anmält ett intresse för att deltaga i ett blindtest.

Hedlund, Vigor och Almen.

Fler som känner sig manade ?

Hur ska det gå till då?
Plats? När?
Hur många?
Jag skulle gärna vilja testa mig själv, även då dyrkabel mot rg62/ekk
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 11:13

Almen skrev:Kribban: Det är ju inte säkert. En förstärkare bör brännas in (köras vid hög effekt vid hög temperatur) för att säkerställa funktionen, högtalare spelas ju också in utan att de för den skull degenereras vid användning.

Nja kanske är det så men jag är ändå lite osäker. Är det inte så att du har en massa olika komponenter i en förstärkare som mår bra av inkörning? Vad det gäller högtalarens inspelning så är det väl motorn och diverse material som behöver mjukas upp?

Jag har svårt att tro att det är det interna kablaget i en högtalare eller förstärkare som mår bra av en inkörning. Rätta mig gärna om jag har fel för jag har egentligen inga som helst kunskaper i halvledarteknik längre.

Jag bara spekulerar och är nyfiken.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-03 11:29

Almen skrev:Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem.

Absolut. Jag har också upplevt bägge delarna. Detta tycker inte heller jag är konstigt på något sätt. Att man är medveten om det (och är medveten om sin egen förmåga att uppleva det) gör i stället att man blir mer vaksam mot vissa upplevda fenomen.

Jag har 0 (noll) förtroende för utsagor från någon som hävdar att placebo-effekten inte är något problem man behöver beakta. Personer som å andra sidan är medveten om dessa effekter/fenomen och som tar hänsyn till detta och försöker minimera dessa vid försök/experiment ser jag som avsevärt mer seriösa.

Hälsn. Michael

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 11:35

MichaelG skrev:
Almen skrev:Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem.

Absolut. Jag har också upplevt bägge delarna. Detta tycker inte heller jag är konstigt på något sätt. Att man är medveten om det (och är medveten om sin egen förmåga att uppleva det) gör i stället att man blir mer vaksam mot vissa upplevda fenomen.

Jag har 0 (noll) förtroende för utsagor från någon som hävdar att placebo-effekten inte är något problem man behöver beakta. Personer som å andra sidan är medveten om dessa effekter/fenomen och som tar hänsyn till detta och försöker minimera dessa vid försök/experiment ser jag som avsevärt mer seriösa.

Hälsn. Michael

Angående placebo så gjordes det en studie där man låtsades att operera patienter. Gick på tv för någon månad sedan. Mycket intressant. Alla som trodde att de blivit opererade uppleveda att behandlingen hade fått dem friska. Så placebo (tron om att något kan/har skett) har stor påverkan på oss människor.
Faktiskt.se=mobbarforum

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 11:43

Hedlund skrev:I alla fall för närvarande.

Fint sagt. Liten anmärkning dock: "vi" kan aldrig påvisa att du har fel. "vi" kan på sin höjd efter testet konstatera att du inte lyckats med dittan eller dattan i just detta försök.
Däremot du kan bevisa att du haft rätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-03 11:45

BengtO skrev:Om man gör detta under tid och inte skiftar under en kort period för att jämföra, är det då inte större risk att det är högtalarna som förändras så pass mycket att det är de som gör skillnaden? Borde ju vara signifikant mycket större chans att rörliga membran förändras hörbart än en kabel..

Det är min slutsats med, eller fundering.

Därför torde det vara intressantare att mäta på en ny kabel och sedan mäta om den efter inspelning.

Eller spela in och jämföra avspelningar sedan..

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 11:46

dimitri skrev:Fint sagt. Liten anmärkning dock: "vi" kan aldrig påvisa att du har fel. "vi" kan på sin höjd efter testet konstatera att du inte lyckats med dittan eller dattan i just detta försök.
Däremot du kan bevisa att du haft rätt.

Det har påtalats tre gånger nu, i en eller annan form.
Tål att upprepas många gånger.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-03 11:52

Lite OT som ingen har med inspelning av kablar att göra, men väl med inspelning av annat:

1. Högtalarelement behöver spelas in, det finns bra förklaringar här på forumet där detta relateras till härdning av limmer mha av musiksignalen generarad värme. Se bla Länk

2. När en signifikant komponent är nybytt så säger min erfarenhet (efter ett rätt stort antal moddningar/nykomponenttester) att upplevelsen av ljudet faktiskt reellt ändras efter en tids lyssning. Dvs jag ändrar först konfigurationen, upplever en ljudkaraktärsskillnad, spelar mer musik och upplever efter någon vecka att ljudkaraktären åter förändrats. Detta kan bero på
(A) att komponenten spelas in med reell ljudkaraktärsändring som följd, eller
(B) (mer troligt?) att öronen/hjärnan "vänjer sig".

Observera att (B) inte är placebo (egensuggesterade upplevda skillnader) utan hörselanpassning.

3. Skillnader kan upplevas vid en ändring från invant tillstånd, men kan ändå vara omöjliga att detektera med kontrollerat blindtest. Sant och aktuellt exempel: Båtsäsongen har just börjat så jag har i förrgår utökat min nyckelknippa från 7 till 8 nycklar. Jag hade verkligen inte förväntat mig detta, men varje gång jag tog upp nyckelknippan igår slog det mig hur OTROLIGT stor skillnad det blev i upplevd vikt. Idag tror jag att jag skulle kunna avgöra om knippan har båtnyckel eller inte i 10 fall av 10. Men nästa vecka kommer förmågan att vara helt borta. Skillnaden är att jag just nu kommer från ett "invant tillstånd". (Verklig viktskillnad är obetydlig, 81 gram utan båtnyckel och 86 gram med.)

/Tomas F.
Senast redigerad av TomasF 2007-05-03 13:54, redigerad totalt 1 gång.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 11:54

TomasF
länk

så här [url=......]text[/url] blir ju så jävla brett annars.
Faktiskt.se=mobbarforum

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 12:33

Hedlund skrev:

Orsaken till att bl a. jag kan formulera mig så om placebo och paranormala fenomen eller påståenden, beror ju på just det att man i alla förekommande fall vad jag vet, har bommat helt att bevisa det man påstått när det testats grundligt och kontrollerat. Det gäller alltså allt från medium till kabeltroende.

Alltså är det jag säger inte tomma ord, utan en realitet, att det i princip aldrig har bevisats i korrekta tester att folk kan pricka in inbrända eller icke inbrända kablar, nätkablar eller andra kablar. Du är alltså inte den förste som påstått dig kunna skilja kablar åt blint, och jag tror inte du blir det förste att lyckas bevisa det heller. Tyvärr tror jag det kommer att sluta som det brukar, med att testresultatet rent statistiskt inte påvisar att någon kabel sticker ut. Och sen är det sannolikt bara att vänta på bortförklaringarna från de kabeltroende ännu en gång.

Kanske det låter stöddigt av mig, kanske bittert? Men efter att ha sett facit från ett antal sådana tester genom åren så tror jag att jag oddsen på min sida om man säger så.

Men gör gärna ett test, och klarar du att visa det du påstår så ska jag vara den förste att grattulera dig och erkänna att det verkar ligga nåt i det du påstått. Kan det sen även repeteras i andra test så är det definitivt dags att erkänna att jag och andra skeptiker hade fel.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 12:34

Kribban skrev:Jag har svårt att tro att det är det interna kablaget i en högtalare eller förstärkare som mår bra av en inkörning.
Jag med. Men eftersom det inte finns någon teori om varför en kabel skulle behöva brännas in så tycker jag det är vanskligt att spekulera i hur den skulle bete sig.

Hedlund skrev:Vet inte om det duger för en legetim mätning, men jag tar gärna med mig mitt mätsystem LMS som mäter impedans ner till = 0 ohm och kan mäta pulser. Har dock bara provat pulstest på högtalarelement, så jag vet ännu inte om det skulle kunna gå att visa på skillnad på kabel.
Det kanske krävs mer exakta mätinstrument för det.
Jag slängde det ur mig, bara - jag vet inte om pulsmätning är intressant, egentligen. Eller rättare sagt, det är ju bara intressant om det blir olika resultat mellan inbrända och färska kablar.

Bara för skoj skull så testade jag att mäta impedansen på olika högtalarkablar för många år sedan och där var kanska stora skillnader mellan kablarna. Kunde vara intressant att göra dom mätningarna igen och visa resultatet här på Faktiskt.se
Var det karakteristiska impedansen, eller var det motsvarande induktans och kapacitans under 100 kHz?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 12:41

Almen:
Det var impedansen som funktion till frekvensen.
Så det är väl en komination av RLC.
Jag ska göra lite mätningar för frekvenser upp till 200 Khz så får ni titta på resultatet. Kanske kan någon få ut någat av det hela.
Själv är jag inte alls övertygad om att det ger något.

Ska även göra som så att jag tar lite olika kablar från rullarna i en audioaffär i närheten och låter hälften vara orörda och hälften spelas in i mitt TV system under en vecka varefter mätning ska göras.

Vill ni att mätningarna ska redovisas först efter en eventuell blindtest så får dom som är intresserade säga ifrån.
Vill inte skapa opinion innan blindtestet, varken på ena eller andra hållet.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-03 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 12:42

Så till det där testet jag länkat till.

Blindtest av nätkablar

Hur många har läst det?

Har ni några synpunkter på det testet?
Brister av något allvarligt slag? För fjuttig anläggning, eller testupplägg? Inte rätt folk för att lyssna och höra skillnad? Eller nåt annat?

Personligen så tycker jag att testet var grundligt genomfört.

Några kommentarer till det han Manny som dirigerade testet skrev inledningsvis i sin presentation av sig m.m.? Jag förmodar, om jag nu fattade texten riktigt, att hans åsikter och tidigare erfarenheter inte riktigt infriades. Förstod jag det rätt så var väl han en "kabeltroende"?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 12:59

återigen ett gäng frågor :)

Vad är det som förändras i en kabel under inbränningstiden?
Får strömmen det lättare att passera?
Hur lång tid tar det för en kabel att bli inbränd?
Finns det några förklaringar som talar om vad som händer i kabeln?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-03 13:11

Kribban skrev:återigen ett gäng frågor :)

MVH Christer

Med all respekt, Christer, kan du inte lugna dig en liten stund med frågorna? Om Hedlund et al lyckas genomföra ett test, så har vi bättre underlag till frågorna.

Kabeldebatter blir ofta snabbt inflammerade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 13:14

ok :oops: :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 13:30

Det händer ibland att jag mäter resistansen i ESD-golv. Vid några tillfällen har jag gjort mer noggrannare tester. I forntiden, dvs 15-20 år sedan, mätte man ofta med 500 volt, men dagens standard stipulerar 100 volt alternativt 10 volt om resistansen understiger 100 kohm (om jag inte missminner mig).

Vid ett par tillfällen började jag med att mäta med 10 volt, fick ett specifikt värde (typ 10 Mohm), mätte sedan med 100 volt och fick typ 2-3 Mohm. Därefter backade jag till 10 volt men nu fick jag värdet 6-7 Mohm. Detta mönster kunde jag upprepa med lätthet så det verkar vara fakta och ingen tillfällighet. På den tiden man även mätte med 500 volt var detta fenomen mycket tydligt.

Min teori är att jag vid dessa mätningar helt enkelt etablerade en bättre kontakt mellan mätprob och matta, alternativt faktiskt minskade resistansen i golvmaterialet med hjälp av den högre spänningen.

Som ren spekulation skulle jag kunna tänka mig att det är något liknande som händer vid inbränning av kablar.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 13:41

Hedlund, Du säger att du redan gjort blindtest och kunnat skiljt dom åt. Jag undrar hur det testet gick till. Var det:

*Någon växla mellan två olika kablar (en ny och en inbrännd) och du lyssna på skillnader mellan dom?

*Någon har slummässigt bytt kablarna och du ska försöka skilja dom åt inom statistikt säkra gränser?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-03 13:55

Lyssningstestets upplägg antar jag är bäst som något slags ABX-test, där testledaren i alla fall inledningsvis vet vilka kablar som är vilka. På så sätt får man lyssna öppet och notera vilka eventuella skillnader man hör vid olika programmaterial och ljudvolym.

Sedan kör man blint, och byter kanske testledare som byter/switchar kablar (Hedlund bör lämpligtvis ingå i blindlyssningsgruppen). Ordningen på kablar bör ha slumpats fram i förväg, där ett "icke-byte" inte skall gå att skilja från ett fysiskt byte för åtminstone lyssningsgruppen, i idealfallet ej heller för testledaren.

Snabbt eller långsamt, val av programmaterial och volym måste vara upp till lyssningsgruppen att bestämma. Om hälften vill ha långsamma byten och hälften snabba, så kanske man kör i två omgångar.

Som jag ser det är frågan "Går det att höra skillnad mellan kablarna?" det man i första hand vill ha svar på.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 13:57

subjektivisten skrev:Hedlund, Du säger att du redan gjort blindtest och kunnat skiljt dom åt. Jag undrar hur det testet gick till. Var det:

*Någon växla mellan två olika kablar (en ny och en inbrännd) och du lyssna på skillnader mellan dom?

*Någon har slummässigt bytt kablarna och du ska försöka skilja dom åt inom statistikt säkra gränser?

Både och.
Tre lyssnade och testet var blint så tillvida att två andra till en början växlade mellan inbrända och färska kablar vid högtalarterminalen.
Växlingen gick snabbt så att inte en tillfällig vila av öronen skulle påverka resultatet.
Vi provade även att växla slumpmässigt och det var inga större problem att avgöra när vi lyssnade på den väl inbrända kabeln respektive den icke inbrända.
Vid samma tillfälle lyssnades till ett antal olika fabrikat av högtalarkablar och även där kunde vi bara konstatera att det fanns ordentligt med skillnad mellan hur kablarna påverkade ljudet.

För att svara på en tidigare fråga från Almen.
Ja, kvaliten på tillkopplad elektronik bör vara av rimligt god nivå.
Dock så bör man kunna höra skillnaderna (om dom finns där ?)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 14:38

Fråga: Bör man inte bränna in den detekterade icke inbrända kabeln och därefter blindtesta mot den redan inbrända kabeln, för att eliminera skillnader mellan två olika kabelpar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 21:19

Jag anser mig inte ha NOLL KOLL. Jag har försökt att testa mig fram förutsättningslöst vad det gäller kablar och med grundhypotesen att de skillnader som kan uppstå är väldigt små och resten är hype. Tyvärr (för min del) har jag kommit fram till att min hypotes var felaktig och när man säger detta blir man anklagad att ha noll koll. Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 21:22

Jag vet akutläkare som cyklar utan hjälm.
/J

Cygnus resurectum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 22:06

Har ni brännt några kablar än boys? :)
Faktiskt.se=mobbarforum

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 22:10

boyafraid skrev:Jag anser mig inte ha NOLL KOLL.
BA, jag kan inte se att någon i tråden har sagt att du eller någon annan har NOLL KOLL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 22:19

tvett skrev:Jag vet akutläkare som cyklar utan hjälm.

Jag vet läkare på cancerklinik som röker... Men dom har säkert inte NOLL KOLL utan vet att dom spelar poker med döden. Det vet man om man klättrar i höga berg också.

/ B

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:07

dimitri skrev:]BA, jag kan inte se att någon i tråden har sagt att du eller någon annan har NOLL KOLL.

det var ett inlägg av rydberg som jag klippte in, ett inlägg jag hittade i en gammal kabeltråd och tyckte var för roligt för att falla i glömska
intellektuell stöld alltså, vilket det visst kallas oavsett om ursprungsmaterialet är intellektuellt eller inte

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:12

Så ditt inlägg från 9:19 pm var Rydbergs gamla text? Vilket kul tilltag i så fall!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:12

boyafraid skrev:Jag anser mig inte ha NOLL KOLL. Jag har försökt att testa mig fram förutsättningslöst vad det gäller kablar och med grundhypotesen att de skillnader som kan uppstå är väldigt små och resten är hype. Tyvärr (för min del) har jag kommit fram till att min hypotes var felaktig och när man säger detta blir man anklagad att ha noll koll. Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Eftersom dina argument endast består av auktoritetsretoriska tramsargument måste jag tyvärr sluta mig till att du sannolikt har "noll koll".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:13

ännu mera kul

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:15

precis när jag trodde tilltaget varit förgäves kom morello och räddade situationen
ja, dessutom efter det att tilltaget frivilligt avslöjats

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 23:18

dimitri, det här är vad jag kallar fikastämning

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:18

Dricker inte fika efter 19. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 23:21

Fick fram en del intressanta mätdata på dels olika kablar men framför allt på inbränd och icke inbränd kabel.
Återkommer med mer info när bildmaterialet är färdigt för att kunna läggas ut till allmän beskådning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:22

:) Luktar mätfel innan du redovisat mätdata.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 23:26

Nja, vänta och se vad jag kan påvisa innan du dömmer Morello.
Jag tror att du kommer att bli i alla fall lite intresserad av "VARFÖR" jag fått fram det resultat jag fått fram.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-03 23:35

Vilken parameter menar du skulle förändras?
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 23:38

BA, jag ska editera mina gamla, pinsamma inlägg. Du är farlig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-03 23:39

:mrgreen:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-03 23:57

Nej.

Paranormala är fenomen som inte har någon vetenskaplig förklaring.

Placebo kan lätt förklaras med undermedvetna eller medvetna förväntningar.

Det vore paranormalt att kunna skilja två identiska kablar från varandra i ett riktigt utfört blindtest, men placebo att kunna skilja dem åt i ett öppet test.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-04 00:28

Svante skrev:Det vore paranormalt att kunna skilja två identiska kablar från varandra i ett riktigt utfört blindtest

Hehe!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-04 00:40

Bill50x skrev:Det händer ibland att jag mäter resistansen i ESD-golv.
Varför? Jag hade något svagt minne av att du var reklamare. Jag måste vara ute och cykla... :-)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-04 00:54

Hahahaha... ja, nåt ska man väl pyssla med på fritiden också!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 08:04

tvett skrev:Fråga: Bör man inte bränna in den detekterade icke inbrända kabeln och därefter blindtesta mot den redan inbrända kabeln, för att eliminera skillnader mellan två olika kabelpar?
För min del räcker det om man tar kabelparen från samma rulle, förslagsvis längderna intill varandra. Det borde eliminiera eventuella skillnader.

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2007-05-04 09:02

Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.

"Tänk om Hedlund klarar av detta. Hjälp, vad ska vi då göra? Jo, jag vet. Vi försöker skjuta honom i sank innan han kommer till skott."

Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.

Har jag rätt eller har jag rätt? :D
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 09:05

Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.

"Tänk om Hedlund klarar av detta. Hjälp, vad ska vi då göra? Jo, jag vet. Vi försöker skjuta honom i sank innan han kommer till skott."

Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.

Jag vill att han ska göra test. Det skrev jag. Jag är kabelskeptiker, dvs tror på no nonsens kablar av hög kvalitet, t.ex Kabel den jag använder från CO. Så visst har du "rätt" (är inte det det allra viktigaste?)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 09:10

Jag har inget emot att hedlund gör ett ordentligt test. Vem skulle förlora på detta? Det ger ju ökad kunskap om han skulle klara det (vilket jag iofs inte tror att han gör).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 09:18

Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.
...
Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test.
...
"...mellan raderna...", "...många av er..." :roll: Du kan inte vara litet vagare?

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2007-05-04 09:21

[/quote]"...mellan raderna...", "...många av er..." :roll: Du kan inte vara litet vagare?[/quote]

Ingen har sagt det rakt ut, men andemeningen finns där....... :D
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 09:24

Vox skrev:
"...mellan raderna...", "...många av er..." :roll: Du kan inte vara litet vagare?

Ingen har sagt det rakt ut, men andemeningen finns där....... :D

Trollka på... förlåt, jag menar tolka på, då. Säger mer om dig än om någon annan...
Senast redigerad av Almen 2007-05-04 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-05-04 09:42

Vox skrev:Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.

Du har nog helt rätt! :) Detta är ju en av vetenskapens dygder, som hålls högt av många på detta forum. Att nå kunskap innebär att nagelfara resultat, teori och metod så grundligt som någonsin går. Kritik leder fram till bättre testförfarande som leder till säkrare resultat osv. Resultat från en icke-perfekt test är då också intressanta, då de dels kan peka på tendenser värda att undersöka och också ge bättre klarhet i vilka metoder som måste till för att nå allt bättre resultat. Hej hopp!

/en john som är väldigt nyfiken på testresultat

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-04 09:56

boyafraid skrev:det var ett inlägg av rydberg som jag klippte in, ett inlägg jag hittade i en gammal kabeltråd och tyckte var för roligt för att falla i glömska

Hoho...

Jag undrade vad 17 du höll på med när jag läste inlägget. Förutom att det kändes helt ur sitt sammanhag, så stämde inte innehållet överens med vad jag förväntar mig från din skrivpulpet.

Hälsn. Michael

Ps. Nu måste du komma på något sätt att gottgöra Rydberg för att du hänger ut honom på detta gemena sätt. :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-04 10:14

Nu är det ju så att det till och med finns kabelinbrännare att köpa. 16-18 långa laxar sisådär kostar dom. Dessutom har ju jorma sagt att den funkar väldigt bra, och han varit glad åt att slippa höra och plågas igenom tiden då kabeln inte är inbrännd. Så då måste det ju vara sant.

dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.

Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.

Det är altså helt egalt om det är några "skeptiker" med i lyssningspanelen hos Hedlund. Det räcker gott att hedlund sätter 9/10, även om 10/10 är önskvärt. Då är det dags att verkligen ta reda på vad som hänt med kabeln under inbränning. För jag kan lova att det inte är något omätbart hokuspokus.

f95toli, som jag nämnt i en annan tråd, har jag för mig verkligen kan just detta. Om han fortfarande är aktiv på HF, kan väl någon ställa frågan där (Jag kan inte av någon märklig anledning :wink: ).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 10:25

Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Det är ju faktiskt sant som Rydberg skriver, även om han inte trodde det då. (Vilket jäkla tilltag boyafraid! Kul men jäkligt!) De hade noll koll. Inte på sina specialämnen men väl på experimentell psykologi och kanske också tillämpad elektronik. Och det är inte något konstigt med det. Bara för att man sysslar med psykologi behöver man ju inte veta hur en halvledare fungerar. Och tvärt om. Milt uttryckt är en akademisk titel är ingen garanti för breddkunskaper.

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 10:31

lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.

Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.
Kan nog hålla med litet, där. Nollresultat "bevisar" dock en sak: att det kan vara svårt att höra skillnad. Och detta implicerar att man måste vara noggrann när man arrangerar ett lyssningstest.

För att undvika nollresultat är det nog lämpligt med en ganska kapabel anläggning, relativt lugn lyssningsmiljö, och inte för stor testgrupp.

Sedan tror jag att en svag punkt (som skulle kunna ge en hörbar skillnad som inte härrör från själva kabeln) kan vara omkopplingen. Om man drar i och ur banankontakter och/eller skruvar fast koppartråd, så känns det som att det kan vara en ganska stor felkälla med oxid som delvis skavs av, olika typer av kontaktering, etc.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 10:33

Här kommer resultatet av dom mätningarna jag gjorde i går kväll.

För att ge lite vettig bakgrund så har jag använt mitt mätsystem för högtalare (LMS).
Detta består av ett dedikerat mätkort i datorn + programvara.
För att så gott som möjligt eliminera inverkan av mätutrustningen har jag dels mätt impedansen med utgången kortsluten och dels genom respektive kabel som varit kortsluten i slutändan.
Från mätningen med kabeln har jag subtraherat mätningen utan kabeln för att på så vis få fram hur kabeln påverkar utan att få med mätutrustningens inverkan.

Dom tjockare linjerna i varje färg representerar impedansen i kabel.
Dom tunnare representerar fasen.

Grön linje: MIT MH-770 CVT Twin
Gul linje: Supra 2,5 kvadrat
Blå Linje: Magnan Signature som använts dagligen under 6 månader.
Röd linje: Magnan Signature som är helt ny och oanvänd

Eftersom frågan uppkom per omgående att något varit defekt så kan jag garantera att det inte är det. För säkerhets skull gjorde jag mätningen flera gånger för att undvika glappkontakter. Jag använde även tre andra kabelpar av exakt samma längd, terminering och typ, så jag vågar påstå att mätningen är helt korrekt genomförd.

Bild

Det som jag tycker är riktigt intressant är att mätningarna på Magnan Signature som inbränd och icke inbränd faktiskt skiljer sig åt.
Naturlitvis ska det inte dras några slutsatser ännu, men detta ger mig anledning att titta vidare på det här.
Jag ser gärna att ni alla kommer med förslag och kommentarer till resultatet.
Hur går vi vidare ?
Behöver något kontrolleras för att detta första resultatet skall finna en stark legitimitet hos oss här på Faktiskt.se ?

Själv skulle jag vilja följa upp med fler mätningar och se om skillnaderna minskar efter hand som den oanvända kabeln används.
T.ex. efter vart tredje timme eller så.
Visar det sig att den ändrar sig och mer och mer liknar impedansen för den väl inbrända kabeln tycker jag det skall ses som ett stark indicium på att det faktiskt finns en inbränningstid på kablar.

För att enklare se impedanserna kommer här en bild utan fas-kurvorna.

Bild
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-04 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 10:39

Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 10:43

Hedlund skrev:Själv skulle jag vilja följa upp med fler mätningar och se om skillnaderna minskar efter hand som den oanvända kabeln används.
T.ex. efter vart tredje timme eller så.
Visar det sig att den ändrar sig och mer och mer liknar impedansen för den väl inbrända kabeln tycker jag det skall ses som ett stark indicium på att det faktiskt finns en inbränningstid på kablar.

Verkar vettigt. Gör om mätningarna på bägge kablarna om ett halvår och jämför med denna mätning. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 10:45

Varför ser kurvorna ut som värsta "hängmattorna" vid olika fasvridning? Tillverkar man en kabel med detta som målsättning? Supra är ju helt rak.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-04 10:50

Det var ett tag sedan du skrev väl, RHenrics?

Veeelkommen tillbaks isåfall!

Off-topic:
Själv är jag tämligen less på den allmänt tjafsiga stämningen senaste tiden... Men det är ju jag det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 10:52

Johan_Lindroos skrev:Det var ett tag sedan du skrev väl, RHenrics?

Veeelkommen tillbaks isåfall!

Off-topic:
Själv är jag tämligen less på den allmänt tjafsiga stämningen senaste tiden... Men det är ju jag det.

Tjena Johan, stämmer tog en paus från hifiträsket ;) mycket på jobbet...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 10:54

Intressant. Skulle det kunna vara någon kapacitiv effekt på den nyare kabeln? Vid 0-200 Hz är det ju en avsevärd skillnad, som eventuellt skulle kunna höras i basåtergivningen. Skulle ett oxidskikt kunna ge den effekten?

Ökningen uppåt i frekvens är väl induktansen i kabeln som ger, och där följs ju kablarna åt väl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 11:37

Hedlund - det hade varit väldigt intressant för vissa av oss att få se EKK i en sådan mätning också - infall möjlighet, tid & ork finnes.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 11:43

Nattlorden skrev:Hedlund - det hade varit väldigt intressant för vissa av oss att få se EKK i en sådan mätning också - infall möjlighet, tid & ork finnes.

Ja, gärna det.
Bör väl vara ett par som är använda ett tag då så att vi får det "slutgiltliga" resultatet, om det konsekvent skulle visa sig att helt nya kablar skiljer sig från dom som varit använda ett tag.

Någon som känner sig hugad att skicka ett par till mig för mätning ?
Skicka ett PM så returnerar jag adressen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 11:56

Det vore fint om inte bara Magnan-kablarna mäts före/efter inbränning.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 12:06

RogerGustavsson skrev:Det vore fint om inte bara Magnan-kablarna mäts före/efter inbränning.

Har tänkt på det också, och föreslog det innan jag gjorde testen.
Eftersom jag inte tänker lägga en förmögenhet på det här som kommer jag begränsa budgeten till ca. 500:- på diverse enklare kablar från en lokal butik.

Vi kan väl ge det här lite tid och se om vi kan lita på min mätmetod som tillförlitlig och konsekvent.
Efterjhand som mer tester görs kommer jag att lägga upp dom resultaten också.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 12:17

lasselite skrev:Nu är det ju så att det till och med finns kabelinbrännare att köpa. 16-18 långa laxar sisådär kostar dom. Dessutom har ju jorma sagt att den funkar väldigt bra, och han varit glad åt att slippa höra och plågas igenom tiden då kabeln inte är inbrännd. Så då måste det ju vara sant.

Jag hoppas du har en skaplig dos ironi med i ovanstående? För annast måste ju allting som tillverkas säljs och köps av folk fungera och vara sant?

Några exempel.

Magneter att sätta på bilars bränsleledningar som ska göra bränsleförbrukningen avsevärt lägre.

Homeopatiska preparat som är så utspädda att inte ens en hel molekyl av det ursprungliga verksamma preparatet finns kvar.

Märkliga plåtpropellrar att sätta i bilmotorers luftfilter för ökad effekt och lägre förbrukning.

lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.

Klart jag är kategorisk, lite med avsikt givetvis. Men, tycker du inte det finns visst fog för att vara just kategorisk då, ja med tanke på facit hittills i alla seriösa och ordentligt kontrollerade kabeltester?

lasselite skrev:Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.

Ja det är klart att jag hänvisar till test med nollresultat, då det verkar vara i princip omöjligt att hitta några riktigt seriösa tester med nåt annat resultat så är det ju inte så mycket att välja på, eller hur? Kan du eller någon annan lägga fram några riktigt seriösa tester, korrekt kontrollerade och statistiskt riktiga, som visar ett resultat med statistisk signifikans på att folk har kunnat pricka in olika kablar?

Helt rätt är det bara ett bevis på att skillnader inte gick att detektera vid det tillfället. Nej, det räcker inte med ett enda test för att påvisa att skillnad finns. Men ett test med det resultatet kan däremot vara starten på ett genombrott, om man kan repertera det hela i flera tester.

Fundera på detta.

Om det gjorts 100 000 ordentliga tester under 100 år, där 99 999 teter har fått negativt resultat, och bara ett fick positivt resultat.

Skulle du då tycka att det som påståtts om det som testats verkligen är sant, efter 99 999 negativa tester och endast ett positivt?

Jag tror inte det...

Alltså är det viktigt att tester genomförs mycket noggrant på alla vis, så att det är sk. vattentätt. Och dessutom att det testas så många gånger i varje test, och så många tester, att man får en statistik som är lika vattentätt. Först då börjar man ha nåt man kan kalla sanning och fakta.

För du tror väl inte våra läkemedel eller bilar är framtagna med en modell där man har en massa tester som ger negativa resultat, och bara ett som blev positivt?

lasselite skrev:Det är altså helt egalt om det är några "skeptiker" med i lyssningspanelen hos Hedlund. Det räcker gott att hedlund sätter 9/10, även om 10/10 är önskvärt. Då är det dags att verkligen ta reda på vad som hänt med kabeln under inbränning. För jag kan lova att det inte är något omätbart hokuspokus.

Givetvis så bör det vara en balanserad mix av troende guldöron och skeptiker i testet. Likaså måste man lägga upp det så att man får statistiskt riktiga resultat. Vad det innebär vet inte jag men det bör gå att få någon kunnig på det att räkna på ett upplägg som säkerställer statistiken.

lasselite skrev:f95toli, som jag nämnt i en annan tråd, har jag för mig verkligen kan just detta. Om han fortfarande är aktiv på HF, kan väl någon ställa frågan där (Jag kan inte av någon märklig anledning :wink: ).

Slutligen så kanske jag ska förtydliga mig lite. Givetvis finns det skillnader på kablar, det ser man ju bara med ögat, kort lång smal tjock platt.... Givetvis går det att mäta skillnader på kablar med. Men, det är tveksamt om någon av dessa synbara eller mätbara skillnader verkligen påverkar ljudet så mycket att det är detekterbart med vårt hörselsinne!?

Jag ska vara lite kategorisk igen.

Om dessa skillnader verkligen tveklöst hade varit så lätta att höra som de troende påstår, ja se bara hur de skriver om det vid egna kabeltester m.m. Så skulle vi aldrig ha haft denna eldiga debatt på något forum world wide. Det skulle i så fall vara lika korkat som att påstå att älgar aldrig skiter i skogen, för alla vet ju att de gör just det.

Om skillnaderna verkligen finns och är klart hörbara på det sätt som de troende påstår, så hade vi också haft gott om riktiga seriösa tester som styrkt detta, och få eller inga som visar motsatsen. Nu har vi ju inte det, och det borde borde ju betyda nåt, eller hur?

Dr Tinnius

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-04 12:40

Dahlqvist skrev:
Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?

Det är ju faktiskt sant som Rydberg skriver, även om han inte trodde det då. (Vilket jäkla tilltag boyafraid! Kul men jäkligt!) De hade noll koll. Inte på sina specialämnen men väl på experimentell psykologi och kanske också tillämpad elektronik. Och det är inte något konstigt med det. Bara för att man sysslar med psykologi behöver man ju inte veta hur en halvledare fungerar. Och tvärt om. Milt uttryckt är en akademisk titel är ingen garanti för breddkunskaper.

/D

Gräv inte upp massa gammal skit nu :oops: :oops: :oops: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 12:56

Jag har en invändning mot testupplägget som inte nödvändigtvis behöver påverka syftet med testet, men ändå är rätt betydelsefull i praktiken. Det är korstlutningen i andra änden av kabeln. Det blir ju en helt annan krets av det när man gör så och kopplar förbi högtalarimpedansen halvvägs genom kabeln. Du har ju en lång kedja med induktanser/resistanser/kapacitanster. Om man inte terminerar dem i ena änden med en högtalarliknande last så får man ju inte ut hur själva kabelns elektriska egenskaper påverkar signalen som överförs till högtalaren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 13:01

Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?
:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 13:05

Martin skrev:Jag har en invändning mot testupplägget som inte nödvändigtvis behöver påverka syftet med testet, men ändå är rätt betydelsefull i praktiken. Det är korstlutningen i andra änden av kabeln. Det blir ju en helt annan krets av det när man gör så och kopplar förbi högtalarimpedansen halvvägs genom kabeln. Du har ju en lång kedja med induktanser/resistanser/kapacitanster. Om man inte terminerar dem i ena änden med en högtalarliknande last så får man ju inte ut hur själva kabelns elektriska egenskaper påverkar signalen som överförs till högtalaren.

Det är inte hur en högtalarkabel påverkar ljudet vi försöker finna, det får eventuellt komma senare och förmodligen blir det inte jag som tar tag i det. Det jag försöker påvisa är att det faktiskt är skillnader mellan kablar och i synnerhet just mellan icke inbrända och inbrända kablar.
Och då kan vi ju inte låta en högtalarliknande last dölja eventuella skillnader. Som du ser i kurvan är det mycket låga impedanser vi hanterar här.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-04 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 13:08

Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?

Nej Morello.
Den mäter faktiskt så...
Jag slänger inte ut sådana här mätningar utan att ha testat det ordentligt.
Som jag skrivit innan, så ska jag även mäta andra kablar och se om det finns samma fenomen där.

Ser gärna dina kommentarer och att du och andra kommer med mer förslag på ideer och tester.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-04 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-04 13:10

:D Jodå kära doktorn, en gnutta :wink: ironi kan väl anas i första stycket.

Säg så här; Volvo testar om "elalergiker" påverkas av att batteriet sitter i skuffen, och kablar dras i golvet genom kupén. Man är otroligt seriösa och testar på 1000 elalergiker. Bara en uppvisar symptom, men gör det bevisligen varje gång.

Finns det en effekt? Ja (trots 999 negativa resultat)

Är det relevant för tillverkningen? Nja (Att en person påverkas i ett test, kan ju innebära att andra påverkas av lång tids exponering (försiktighetsprincipen))

Slutsats: Om 999 inte lyckats detektera nätkablar i ett blindtest, och en gör det, så tyder det att det på att det inte finns en skillnad, bara att den är så liten att de allra flesta inte kan höra den.

Vad man då gör, i båda fallen, är att välja om det är intressant att göra fortsatta undersökningar.

Hörbara skillnader i nätkabelsammanhang, utöver skillnader som beror på skärmning, har jag svårt att tro på (särskilt alla dessa fatasifulla förklaringar och motiv till att ta hutlöst betalt). Gällande signal- och högtalar-kablage finns det både mätbara och hörbara skillnader. Dessutom kan dom matcha elektroniken olika bra (dock borde då tillverkarens kablage kompensera för detta, eller kunden upplysas om specifikationer på lämpligt kablage).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 13:31

Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.

Den kanske är defekt? Kan någon dålig kontakt orsaka detta? Att mäta dessa små impedanser är väl behäftat med en mängd potentiella felkällor? Vilka toleranser kan man räkna med överhuvudtaget?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 13:33

Tack Hedlund.
Ja, det ÄR skillnader emllan den röda och den blåa grafen. Du har visat det och det går inte att prata bort annat än att någon annan uprpepar mätningen på samma kabel.
Ett intressant läge faktiskt. Är det en egenskap som just denna kabeln uppvisar eller har alla kablar samma egenhet? Även EKK? Hur lång tid krävs det mellan för att gå från den röda till den blåa kurvan.

Jag kan tycka kanske att visst spår av den vänstra backen borde finnas kvar i den blåa kurvan. Men böjer mig för grafens terror.

Kul initiativ, andra kablar bör också testas på samma sätt. Visst är ekomomin begränsande, det går kanske inte att skaffa hur dyra kablar för att testa. Kanske handlare/tillverkare kan hjälpa med att låna kablarna?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 13:40

dimitri skrev:Tack Hedlund.
Ja, det ÄR skillnader emllan den röda och den blåa grafen. Du har visat det och det går inte att prata bort annat än att någon annan uprpepar mätningen på samma kabel.
Ett intressant läge faktiskt. Är det en egenskap som just denna kabeln uppvisar eller har alla kablar samma egenhet? Även EKK? Hur lång tid krävs det mellan för att gå från den röda till den blåa kurvan.

Jag kan tycka kanske att visst spår av den vänstra backen borde finnas kvar i den blåa kurvan. Men böjer mig för grafens terror.

Kul initiativ, andra kablar bör också testas på samma sätt. Visst är ekomomin begränsande, det går kanske inte att skaffa hur dyra kablar för att testa. Kanske handlare/tillverkare kan hjälpa med att låna kablarna?

Tack Dimitri för dom orden.
Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.
Jag ska försöka göra så rättvisande tester som möjligt framöver, och som jag skrivit vill jag gärna se nya ideer på när, hur och vad som ska mätas. Först ut får bli lite billigare kablar från den lokala handlaren, sedan kommer jag att följa ett par Magnan Signature under inbränning och försöka påvisa en gradvis förändring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 13:50

Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.

Nja, jag anklagar ingen. Men det är ju något skumt med den röda kabelns impedans. Där bör finnas något som fungerar som en kondensator i serie med objektet. Det är väl många på detta forum som har försökt mäta små resistanser och kommit på att det är svårt? Vilken mätnoggrannhet har den använda utrustningen?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-04 13:53

Hedlund skrev:Vi kan väl ge det här lite tid och se om vi kan lita på min mätmetod som tillförlitlig och konsekvent.
Efterjhand som mer tester görs kommer jag att lägga upp dom resultaten också.

Kul initiativ. Jag ser fram emot detta. Jag tillhör de som tycker sig höra skillnader mellan fabriksny och använd kabel i vissa fall (faktiskt inte på EKK 2,5). Men eftersom jag är medveten om placeboeffekten och ett antal tekniker förnekat möjligheten av sådan förändring av kabeln så har jag utgått från att jag inbillat mig.

Det är ju heller inget stort problem ity nya och ospelade kablar har den egenheten att de tenderar att redan efter kort tids användning inte längre vara vare sig nya eller ospelade.

Hälsn. Michael

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 13:56

Roger, Hedlund kommer att mäta den nya kabeln (röda kurvan) när den blir bättre använd. Det blir då intressant att se om kurvan blir liknande den nu blåa eller om den kommer att behålla sitt utseende.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:00

RogerGustavsson skrev:
Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.

Nja, jag anklagar ingen. Men det är ju något skumt med den röda kabelns impedans. Där bör finnas något som fungerar som en kondensator i serie med objektet. Det är väl många på detta forum som har försökt mäta små resistanser och kommit på att det är svårt? Vilken mätnoggrannhet har den använda utrustningen?

OK, förstår att det rör om lite i grytan så här lång.
Ja det ser ut som en kondensator, men någon sådan sitter det naturligtvis inte i vägen. Dessutom ger mätningar på kondingar helt jämna och fina kurvor. Som böjda streck ungefär...

Jag vet inte vilken exakt mätnoggranhet som mätkortet har, men hittills har jag aldrig behövt misstänka att man nått gränsen, och i.a.f. för mig är mätningen helt trovärdig (tills något annat bevisats).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 14:02

Ser det inte ut som ett böjt streck då? Fast brusigt. De andra kurvorna ser ju också brusiga ut (ju längre ner i impedans man kommer).

Har du testat att DC-resistansmäta kabeln med en noggrann ohmmeter? Är det någon skillnad mot den andra kabeln eller är det tom avbrott?
Senast redigerad av Martin 2007-05-04 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 14:03

Jag misstänker knas med utrustningen, sunkiga kontakter eller tafflig montering av kontakterna. Kbalen är det definitivt inte.

Hur ser mätuppställningen ut?

Driver du en konstant ström och mäter spänningsfallet över kabeln?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 14:05

rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.

Jag påtalade det här för några sidor sen men fick inget svar från Hedlund....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:08

Martin skrev:Ser det inte ut som ett böjt streck då? Fast brusigt. De andra kurvorna ser ju också brusiga ut (ju längre ner i impedans man kommer).

Har du testat att DC-resistansmäta kabeln med en noggrann ohmmeter? Är det någon skillnad mot den andra kabeln eller är det tom avbrott?

Har ingen multimeter som är i närheten av att kunna mäta så här låga resistanser det handlar om här.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 14:10

Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 14:10

Hur stor ström driver du genom kabeln?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:10

Morello skrev:Jag misstänker knas med utrustningen, sunkiga kontakter eller tafflig montering av kontakterna. Kbalen är det definitivt inte.

Hur ser mätuppställningen ut?

Driver du en konstant ström och mäter spänningsfallet över kabeln?

Du får misstänka vad du vill, jag bara redovisar vad jag kan mäta, sedan är det upp till var och en att avgöra om jag är koko eller inte.
Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs, det sköts ju automatiskt av mätkortet i datorn...
Kan kanske ta reda på det om det skulle vara av vikt...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:11

Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.

Nej glappkontakt hade visat sig i mätningen som lodräta hopp till oändligt motstånd, så glapp är det inte.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 14:12

Hedlund: Är du intresserad av vad din mätning beror på eller har du redan bestämt dig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 14:12

Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...

Ok. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 14:13

Du har testat två kablar och funnit dem olika. Inget mer.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 14:13

Hedlund skrev:
Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.

Nej glappkontakt hade visat sig i mätningen som lodräta hopp till oändligt motstånd, så glapp är det inte.

Har du oxid och annat junk i övergången kan mycket hända, dvs språng kan uppstå när strömmen ökas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:14

tvett skrev:
rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.

Jag påtalade det här för några sidor sen men fick inget svar från Hedlund....

Ledsen, missade det inlägget.
Just Magnan kablarna är helt identiska och inköpta vid samma tillfälle.
Enda skillnaden är att ett par är använt under ca. 6 månader och dom andra inte.
Vill återigen påpeka att det var tre icke använda kabelpar som uppvisade samma mätning och inte ett par.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 14:15

Och ett inbränt par som skiljde sig?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:16

Morello skrev:

Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 14:17

Det där med språng beroende på ström har jag också varit med om vid dålig kontakt. Kontakten "kom igång" först när man vridit upp volymen innan dess var ljudet svagt.

Det kan ju vara så att en dålig terminering rättat till sig då man använt kabeln lite mer efter att den är ny. En tillverkningsmiss. Eller konstruktionsmiss/inkompatibilitet på kontakten/-erna.
Senast redigerad av Martin 2007-05-04 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 14:18

Stopp och belägg med alla frågor.
Jag hinner inte svara.
Pausar till senare i kväll...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 14:19

Hedlund skrev:Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?

Tror mest att folk försöker hitta hål att slå... om samtliga hål kan proppas igen ökar ju intresset för mätningarna.

Så ta det från den positiva sidan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 14:22

Hedlund skrev:
Morello skrev:

Du har faktiskt gjort ditt. Den som vill kontrollera får göra egen mätning. Du kunde låna ut dina kablar kanske.
I så fall:
Fortsätter du att hålla det nya paret oanvänd för att kunna upprepa mätningen

Eller använder den för att mäta igen efter ett tag för att se om kurvan ändras (mot den blåa) alternativt behåller sin (röda) karaktär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 14:23

Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 14:27

Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.

Oj, det visste jag inte.
Är det samma röda utseende på alla de nya paren?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 14:34

Hedlund skrev:
Morello skrev:

Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.

/D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 14:42

dimitri skrev:
Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.

Oj, det visste jag inte.

Han skriver det ovan... 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 14:46

Thomas_A skrev:
dimitri skrev:

Oj, det visste jag inte.

Han skriver det ovan... 8)

Tack Thomas A. Viktig information faktiskt. (att alla tre nya paren uppvisade sama graf)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 14:50

Magnankabeln är en stackad folie-kabel. Vet inte om det kan ha några konding-egenskaper...men kikar på man på kondingar så...kanske just denna kabel har någon sorts inbränningseffekt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-04 14:50

Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.

/D

Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:04

Johan_Lindroos skrev:
Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.

/D

Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.

Så du menar att dessa mätkort främst är till för dem som har tillräckliga kunskaper för att klara sig utan en utförlig dokumentation? Ok, då förstår jag. Tack för ditt bidrag.

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 16:08

Interregatio. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 16:21

Morello skrev:Interregatio. 8O

??? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 16:32

D riktade en retorisk fråga till H. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-04 16:36

Morello skrev:D riktade en retorisk fråga till H. :)

Ok!

Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:36

Thomas_A skrev:

Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo. :P Ser numera bara yta och inget djup... :D

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Jag svara dessutom själv på frågan. Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

PS. :D
Senast redigerad av DQ-20 2007-05-04 16:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-04 16:40

Blev bara något förvånad, då D normalt inte brukar hänge sig åt fulretorik. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:45

Morello skrev:Blev bara något förvånad, då D normalt inte brukar hänge sig åt fulretorik. :wink:

Bara som svar på tal på annan fulretorik. Jag är i retoriskt hänseende så klanderfri som man kan bli. :mrgreen:

/D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 16:48

Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo. :P Ser numera bara yta och inget djup... :D

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

Intressant förklaring, det är bara det att M inte sa "interrogatio".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 16:51

dimitri skrev:
Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska. 8) :D

/D

Intressant förklaring, det är bara det att M inte sa "interrogatio".

Det har du rätt i. Tack för ditt påpekande.

/D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 16:57

Dahlqvist skrev:Det har du rätt i. Tack för ditt påpekande./D

Fel svar. Du ska säga som Graucho Marx: Förstör inte en bra historia genom att komma dragandes med fakta.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-04 17:09

Thomas_A skrev:

Ok!

Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?

Ursäkta att jag kidnappar frågan men om du menar Magnan Signature högtalarkablar är de ju fantastistiska ur möbleringssynpunkt om man vill lägga dem under exempelvis en matta. I övrigt tala ju hemsidan klart och tydlig om vad det handlar om: charlataner. Man säger sig ha löst skin-effekten (vilket ger en icke-reaktiv effekt) samtidigt som man rekommenderar att dessa breda band läggs brevid varandra så att induktansen (reaktiv komponent) åker upp maximalt. Detta antyds av Hedlunds mätresultat. Geometrin verkar heller inte vara alldeles väldefinierad. Även om man lägger ihop banden för att minimera induktansen så har man också sett till att maximera kapacitansen för en given induktans. Deras "white paper" blir man bara ledsen av att läsa. "For technical buffs...." Tjena.

EDIT: Jag så nyss att "reference" har en annan konstruktion än Signature med "stackade" folier. Detta ger ju betydligt lägre induktans om isoleringen är tunn, men det maximerar också kapacitansen. Skulle vara kul att se värden på L C R och karaktäristiskt impedans mot bakgrund av vad som timats om LTS-kablens RC-länk.

/D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-04 19:57

Dahlqvist skrev:
Johan_Lindroos skrev:

/D

Så du menar att dessa mätkort främst är till för dem som har tillräckliga kunskaper för att klara sig utan en utförlig dokumentation? Ok, då förstår jag. Tack för ditt bidrag.

/D

Nä. Du har missuppfattat mig.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-04 20:09

Dahlqvist skrev:
Thomas_A skrev:

Ok!

Ursäkta att jag kidnappar frågan men om du menar Magnan Signature högtalarkablar är de ju fantastistiska ur möbleringssynpunkt om man vill lägga dem under exempelvis en matta. I övrigt tala ju hemsidan klart och tydlig om vad det handlar om: charlataner. Man säger sig ha löst skin-effekten (vilket ger en icke-reaktiv effekt) samtidigt som man rekommenderar att dessa breda band läggs brevid varandra så att induktansen (reaktiv komponent) åker upp maximalt. Detta antyds av Hedlunds mätresultat. Geometrin verkar heller inte vara alldeles väldefinierad. Även om man lägger ihop banden för att minimera induktansen så har man också sett till att maximera kapacitansen för en given induktans. Deras "white paper" blir man bara ledsen av att läsa. "For technical buffs...." Tjena.

EDIT: Jag så nyss att "reference" har en annan konstruktion än Signature med "stackade" folier. Detta ger ju betydligt lägre induktans om isoleringen är tunn, men det maximerar också kapacitansen. Skulle vara kul att se värden på L C R och karaktäristiskt impedans mot bakgrund av vad som timats om LTS-kablens RC-länk.

/D

Ber om ursäkt till alla som har en massa frågor, men jag kommer inte att ha tid att försöka besvara alla i kväll, men lovar att göra det efterhand.

Vad det gäller det som står på www.magnan.com och min egen översättning av Magnan's hemsida så vill jag inte att ni kopplar detta som negativa argument och förklarar min inställning till kablar genom att läsa vad som står där.
Det som står där får stå för företaget Magnan och David Magnan själv.
Jag delar en del av hans åsikter men långt ifrån alla.
Däremot har jag lärt mig att uppskatta dom produkter dom gör på signal och högtalarkabelsidan och har därför frågat efter möjligheten att sälja dom på hobby basis i Sverige och det får jag så länge tills någon mer dedikerad audio firma tar upp produkten för att marknadsföra den på traditionellt sätt.

Så låt det vara därvid och koppla inte ihop det vi håller på med här och vad som är mina åsikter.

Nu ska vi bara se till att dementera eller bekräfta dom "fynd" jag gjort hittills genom mer mätningar.

Jag har idag inhandlat en del enklare kablar som jag kommer att mäta på i morgon förmiddag och förhoppningsvis kunna redovisa resultat på under helgen.

Återkommer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-04 20:17

En liten fråga..

Magnan kablarna som figurerar i mätningarna i tråden, är de konfigurerade som Goertz (sandwich) eller Silversmith (sida vid sida)?

/Peter

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-04 22:42

perstromgren skrev:
Kribban skrev:återigen ett gäng frågor :)

MVH Christer

Med all respekt, Christer, kan du inte lugna dig en liten stund med frågorna? Om Hedlund et al lyckas genomföra ett test, så har vi bättre underlag till frågorna.

Kanske dags för frågorna snart igen :?:
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 23:28

Nix, inte än :)

Skall bli intressant att se vad som händer vid mätning med andra kablar, kanske lite mer traditionella.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-05 00:50

Hedlund skrev:Jag har idag inhandlat en del enklare kablar som jag kommer att mäta på i morgon förmiddag och förhoppningsvis kunna redovisa resultat på under helgen.

Återkommer

Trevligt initiativ :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-05 01:00

Absolut !

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-05 09:30

Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 09:35

Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Tack för det, och intressantare kommer den att bli.
Men mer om det senare...

Så länge kan jag bara säga... respekt till Morello...
och även till andra tvivlare...

Återkommer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 11:50

Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!

Tja, där ser ni vad bra det var att jag var så där in i helvete kategorisk. För hade jag inte varit det, så hade denna tråd kanske inte startats :D :D

Den föddes antagligen ur den lilla batalj jag och Hedlund hade, som övergick i PM. Någonstans på vägen så uppmanades det att en tråd om kabelinbränning skulle startas för att inte sabba den ursprungliga tråden mer. Jag trodde att Hedlund skulle dra igång den men den gode Subjektivisten var ivrigare... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-05 12:50

Piotr skrev:En liten fråga..

Magnan kablarna som figurerar i mätningarna i tråden, är de konfigurerade som Goertz (sandwich) eller Silversmith (sida vid sida)?

/Peter

Och på hemsidan verkar det som att båda av mig nämnda koncept används.

Själv har jag använt foliekablar sida vid sida med fint resultat.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 13:49

Vore kul om blindtestet blir av snart.
Det som är väldigt konstigt är att OM det skulle t o m vara en mätbar skillnad mellan inbrännd kabel och icke inbrännd, varför har ingen använt dessa mätningar innan för bevisat sin åsikt?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-05 13:58

Subjektivisten,
H. kommer med nya mätningar snart, han hade e blänkare om det några inlägg högre upp. Dé é ba å vänta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 14:28

Jo, men jag menar mätningar i stereophile, lr andra tidningar. Mätningar som kabelkrängare, inbränningsapparater krängare etc. Varför har dom inte visat detta än?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-05 17:01

subjektivisten skrev:Varför har dom inte visat detta än?

De ville väl hålla dig på sträckbänken... :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-05 17:08

subjektivisten skrev:Vore kul om blindtestet blir av snart.
Det som är väldigt konstigt är att OM det skulle t o m vara en mätbar skillnad mellan inbrännd kabel och icke inbrännd, varför har ingen använt dessa mätningar innan för bevisat sin åsikt?

Hedlund har mätt impedans, dvs induktans och resistans och redovisat absolutbeloppet av impedansen.

Den resistiva delen av impedansen är en funktion av längd, area och resistivitet och den induktiva delen är en funktion av geometri. Ingen av dessa paramerar förändras av att kabeln används förutsatt att man inte driver så mycket ström at kabeln åverkas av värmeutvecklingen.

Vi kan sluta oss till att mätningen är inadekvat utförd.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 17:18

perstromgren skrev:

Det är då kablarna får feber och blir varma. Inbränning.

Här bränner jag just nu in mig själv vid 39 grader ungefär. :(
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 17:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60652

Som info, för läsning och personlig reflektion!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 18:06

Kaffekoppen skrev:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60652

Som info, för läsning och personlig reflektion!

Själv tycker jag det kabelsvammlet är rent tragikomiskt, "kablar som spelats in och sen inte används går tillbaka till noll igen efter ett tag..." Jo jo, vad hade man väntat sig av en kille som vill sälja kablar.....

Ärligt talat så får jag samma vibbar av sådana totalt ogrundade/obevisade påståenden som av att läsa om "chemtrails" på vaken.se.

Ja läs och bedöm själva genom att läsa lite i trådarna.

http://vaken.se/modules/newbb/viewforum.php?forum=22

Nu var jag kanske så där kategorisk igen, fyyhy på mig :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 18:07

Ett blindtest säger inget om skillnaden mellan ny och inbränd kabel. Någon som inte håller med mig?
/J

Cygnus resurectum

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 18:13

tvett skrev:Ett blindtest säger inget om skillnaden mellan ny och inbränd kabel. Någon som inte håller med mig?

Jo det kan säga något, att man ev. kan vara nåt på spåret (eller ev. har nåt knas i testförfarandet) om man får ett resultat som tyder på att man hör skillnader av något slag. Men man kan näppeligen dra några absoluta slutsatser av bara ett test. För att kunna göra det så bör man göra så många ordentliga test att statistiken för dessa test blir svår att blunda för, då man har nått en hög repeterbarhet för det resultatet.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-05 18:19

Jag tror plötsligt på allt du säger, Tvett, när du har sån där mustaschbild. :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 18:20

Min poäng är att Hedlunds test visar skillnaden mellan två kablar, varav en råkar vara ny (eller tre) och en råkar vara inbränd. Diskussionen har gått varm men jag har inte sett att tre inbrända testades så jag antar att den kabeln felar.

För att att testa skillnaden mellan ny och inbränd kabel känns det rätt naturligt för mig att testa en grupp nya kablar (~10). Efter att ha konstaterat att inga av dessa går att skilja från någon av de andra (BT+mätningar) bränns hälften in varpå nya test utförs.

I mindre skala skulle det tex innebära att man testar två kablar mot varandra vid två tillfällen, då en kabel bränns in mellan dessa tillfällen.

Däremot är min personliga tro att det inte är någon skillnad, jag hoppas dock att de troende ska kunna ta till sig det här inlägget ändå.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 21:07

Morello skrev:

Hedlund har mätt impedans, dvs induktans och resistans och redovisat absolutbeloppet av impedansen.

Var hittar jag den redovisningen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 21:08

I tråden...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 22:22

Ja, då kommer här dom mätningarna som jag förstår många har väntat spänt på, och tyvärr får jag börja med att meddela att Morello hade rätt.
Mätningarna från i förgår är felaktiga.

I och med att det blev sånt liv igår så tyckte jag det var bäst att verifiera att jag hade gjort rätt, men jag fick inte konsekventa resultat så jag kopplade isär alla kablar och misstänkte snabbt att orsaken var en XLR kontakt som det hade hänt något med. Så den byttes.

Det är nästan att man kan börja tror på "parafenomenala" fenomen att det skall smyga in ett fel precis exakt där det inte får göra det, och precis när jag skulle mäta dom obrukade Magnan kablarna.
Jag fick i och för sig olika resultat på dom, men drog då felaktigt slutsatsen att det kanske är så med nya kablar.
Jag menar, jag hade ju precis upptäck något och var glad över det.
Tyvärr drog jag inte slutsatsen att något var fel.

Känns som att Morello var inne på rätt spår när han härledde problemet till ström och eventuellt oxid, för hur kan man annars få ett så "exponetiellt" fel som det är.
Tjusigt av dig Morello att pricka det...

Men nu till dagens mätningar som jag varit noggrann att får så rätt som jag bara kan.

Mätning av kablarna

Dom kablar jag mätt på är:
1. Vanlig 0,75 kvmm lampsladd
2. MIT MH-770 CVT Twin II
3. DLS speakercable SC 2x2.5 ECOCC 99.99994% pure copper awg 13
(faan får dom allt ifrån)
4. Magnan Signature
5. EKK "light" från lokal järnhandel
6. Aurora 2x1,5 sqmm (189x0,1)

Alla kablarna är 2,4 meter långa.

Bild

Finns väl inte så mycket att säga egentligen mer än att dom mäter lite olika. Det enda jag reagerar på lite är att impedansen på MIT sticker lite tidigare, och det kan väl tänkas bero på något som "boxarna" hittar på.

Kontakt

I och med att jag hade lite kontaktbekymmer så ville jag mäta lite på det.

Bild

Jag har använt vanlig finfördelad 2,5 kvmm kabel för dessa mätningarna.

På den lila översta har jag bara skalat ändarna och hållet dom lätt motvarandra. Tydligen är jag inte riktigt stabil på handen.
För den röda kurvan har jag bara tvistat ihop ändarna.
För den gröna kurvan har jag lagt ändarna mot varandra och trycker hårt.
Den blåa kurvan visar en mätning där ändarna är lödda.

Skillnader mellan inbränd och icke inbränd kabel

I mätningen som redovisats tidigare så var ju den största skillnaden vid låga frekvenser och det har jag redovisat som ett kontaktproblem.
Men även vid höga frekvenser finns en skillnad...
Kan man påvisa att den skillnaden finns mellan inbränd och icke inbränd kabel.

Svaret är nej.

Titta på kurvorna nedan...
Grön och blå kurva är använd respektive ny kabel när kablarna ligger jämte varandra på golvet. Ingen skillnad.

Gul och lila kabel är använd respektive ny kabel när dom ligger på varandra.

Tycker det är intressant att se att placeringen av kablarna kan inverka så mycket på mätningarna.
Kan man dra slutsatsen att geometrin av en kabel påverkar ljudet ?

Bild

Så den första mätningen från i förgår går bort, för skillnaden som kan ses mellan gul och lila kurva kan mycket väl bero på att jag inte haft kablarna lika mycket "på" varandra för använd respektive icke använd kabel.

Inverkan av golv ?

Det slog mig att vissa gillar att lyfta upp sina kablar med små plintar.
Har för mig att någon påstått att kablarna kan påverkas av närliggande konduktiva material m.m....
Roliga teorier, men det kan man väl mäta på.
Sagt och gjort.
Kurvorna nedan visar kablarna liggande på golvet och hängande i luften.
Tycker inte man kan prata om någon mätmässig inverkan i alla fall.
Vad mer skulle kunna påverka kabeln och ge olika ljud ?
Vibrationer ????

Bild

"Hagelbösse-koppling"

Kunde mäta stor förändring av mätvärdena när jag testade två kablar av samma typ parallellt med varandra.
Oavsett kabel var resultatet lika.
Vad som förbryllar mig är att impedansen inte halverades utan minskade med en faktor 2,5-3 beroende på kabel.
Ett intressant fenomen, men med suspekta data, så jag vill inte dra några hypoteser om det, men diskuera det gärna...

Bild

Lila = Enkel Magnan Signature
Grön = Enkel EKK
Röd = Enkel Aurora 1,5
Blå = Dubbel EKK
Gul = Dubbel Aurora 1,5
Mörkblå och mintgrön = Dubbel Magnan Signature (redovisas nedan med en annan skala.)

Bild

EKK

I och med att jag hittade att dubblering av kablarna påverkar, så kunde det vara intressant för er EKK fantaster att se mätningar på enbart EKK.

Blå = Enkel EKK
Gul = Dubbel EKK
Lila = Dubbel tvinnad EKK

Bild

Rullad kabel

Har hört att det finns åsikter om att kablar inte får korsa varandra, eller ligga ihopvirad för det kan skapa en spole.
Det kan man väl också mäta så här redovisas mätningar för på golv liggande EKK, precis jämte ett antal högtalarmagneter, lindad till en rulle på 5 varv, och hårt lindad till en rulle på 10 varv.
Vill inte komma med några teorier om detta, men så här ser mätningarna ut.

Bild

Ja, det var det jag hade att visa.
Nu får alla hitta sina egna teorier om detta.

Vad det gäller att kunna påvisa mätbara skillnader mellan inbrända och icke inbrända kablar så har jag inte lyckats med detta.

/Janne
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-05-06 13:37, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 22:23

Vad det gäller inbränning av kablar har jag tyckt mig höra en svag förbättring med mina lampsladdar för 2 kr/metern efter ett antal dagar, men den EVENTUELLA, lilla skillnaden kan enligt min mening vara placebo.

Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.
Det är dock en mycket liten skillnad, om ens någon alls.

Kanske behöver komponenterna " brännas in " , uppnå sin optimala temperatur osv. Detta är dock inget jag kunnat testa.
Det borde också ibland innebära att förstärkaren låter sämre i genomvarmt tillstånd, om den har trimmats vid kallt tillstånd.

Hursomhelst är effekterna av en ev. inbränning knappt hörbar enligt min mening, eller kanske bara " placebo ".

En blindtest är ju svår att genomföra, utom för kablar, förstås.

V.H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 22:29

Mycket intressanta mätningar, janne!

Det mest intressanta för mig, var väl att lödning av kabel uppvisar en mätbar förbättring mot t.ex. tvinnande av kabel.
Jag har alltid tyckt mig höra att lödning låter bättre.
Något som kanske verifieras genom din mätning.

Tack.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 22:36

Tjusigt Hedlund!

Inbränning har jag nog aldrig trott på, men allt det andra är ju intressant.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-05 22:47

Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.

Du nämnde vibrationer som ett ev. påverkande problem.

Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.

Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna :D

Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat...... :D

Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.

Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-05 22:47

Så ljuvligt jämn impedansen hos den där lampsladden är, över det hörbara frekvensområdet. :-)
*tolka mätdata*

Hur långa var alla kablar förresten?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 23:04

Ronnie skrev:Så ljuvligt jämn impedansen hos den där lampsladden är, över det hörbara frekvensområdet. :-)
*tolka mätdata*

Hur långa var alla kablar förresten?

Ooops... missade det.
2,4 meter.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-05 23:12

Dr_Tinnitus.

Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.

Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:11

Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.

Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.

Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna :D

Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat...... :D

Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.

Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.

Dr Tinnitus

Vill vända på detta resonemang, hoppas du inte misstycker? :)

Jag har själv upplevt skillnader, bl.a med en " Purist audio " RCA kabel versus LTS antennkabel. Troligen mäter dessa kablar ganska lika, åtminstone borde dom vara hörbart lika, eftersom det troligen är små mätbara skillnader.
Jag upplevde skillnaden mellan dessa kablar som ganska stor, och jag föredrog LTS kabel vid alla musikstilar/skivor.

Ibland kan kanske små mätskillnader frammana en större ljudmässig skillnad än det borde vara ( och vice versa, naturligtvis ).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-05-06 08:27

Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.

Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.

Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.

Nja hammarslaget är ju en transient och innehåller därför möjligtvis energi över en stor bandbredd.. alltså inte att jämföra med en perfekt periodisk våg som en sinus.

Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-06 13:00

Piotr skrev:Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

Kan man höra det? Coolt!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 13:17

Bra inlägg Hedlund. :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-06 13:23

tänk om alla gjorde som hedlund och faktiskt experimenterade och publicerade sin resultat här

skulle leda till mycket intressantare trådar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 13:48

Peter.
Jo, det är klart att ett hammarslag skapar en massa vibrationer om man skulle få för sig att hamra på en kabel.
Tyckte bara att själva iden att hamra på en kabel var lite rolig så jag var bara ironisk.

Har ägnat förmiddagen åt att lyssna lite på dom nyinköpta kablarna eftersom det var länge sedan jag lyssnade på "billiga" kablar.
Som väntar så låter 0,75 1,5 och 2,5 kvadrats finfördelade ganska mediokert. Ingen lyster, ansaknad av detaljer, ingen dynamik.
Kort sagt väldigt tråkiga att lyssna på.
Men jag blev väldigt förvånad av EKK's kvalitéer.
Rent, dynamiskt och med en storlek på ljudbilden som väl matchar mina MIT och Magnan.
Det enda som man skulle kunna önska sig vore att den kunde matcha Magnan Signature i dom övre registren, men det saknas lite detaljeringsförmåga och skirhet för att den ska hänga med hela vägen.
Men EKK är onekligen mycket bra, och för pengarna är det ju rent löjligt vad bra den är.
Kör man bi-wireing så är den ett klockrent val för registren upp till 1000 Hz ungefär.
Så fungerade den i min anläggning.

Må va att dom inte är inbrända (om det nu finns något sådant), men EKK kommer att få hänga med ett tag så får vi se om dom hänger med i längden...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 13:58

Hedlund skrev:Men jag blev väldigt förvånad av EKK's kvalitéer.
Rent, dynamiskt och med en storlek på ljudbilden som väl matchar mina MIT och Magnan.
Det enda som man skulle kunna önska sig vore att den kunde matcha Magnan Signature i dom övre registren, men det saknas lite detaljeringsförmåga och skirhet för att den ska hänga med hela vägen.
Men EKK är onekligen mycket bra, och för pengarna är det ju rent löjligt vad bra den är.
Kör man bi-wireing så är den ett klockrent val för registren upp till 1000 Hz ungefär.
Så fungerade den i min anläggning.

Må va att dom inte är inbrända (om det nu finns något sådant), men EKK kommer att få hänga med ett tag så får vi se om dom hänger med i längden...

Yupp, EKK är mycket bra för pengen. Det ska till mycket mekande, mycket pengar för att hitta bättre. Personligen tycker jag nog att EKK klarar sig högre upp än ett kilo, men det är säkert beroende på stärkare och högtalare.

Nackdelen med EKK är deras "physical appearance" eller deras totala brist på sådan. Smidiga som järnrör, fula som f-n och allmänt hopplösa att jobba med. Egentligen borde man göra en fast installation i väggen eller golvet och sedan dra en en-kardelig telefonkabel de sista 20-30 cm till högtalarna. Sådan telefonkabel använder jag för övrigt som internkabel i mina högtalare, låter alldeles utmärkt ända upp i diskanten.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 15:02

Style skrev:tänk om alla gjorde som hedlund och faktiskt experimenterade och publicerade sin resultat här

skulle leda till mycket intressantare trådar

Juppz, och om man råkar gjort ett fel ha pondus att erkänna det. Det visar på att Hedlund är en seriös man.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-06 15:29

Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.

Jag har bara haft en helt ny förstärkare en gång (det slutsteg jag har nu). Innan dess har jag haft begagnat eller demoex, etc. Det var en märkbar skillnad på ljudet direkt uppackad från kartong tills efter någon timme.

Men under den första timmen hände det ganska mycket ljudmässigt. Det var inte riktigt i paritet med hur jag upplevde förändringen av högtalarljudet den gång jag köpte helt nya högtalare. Men avsevärt mycket större än de skillnader jag hört mellan olika cd/dvd-spelare exempelvis.

Däremot upplever jag numera ingen skillnad på ljudet från slutsteget från det att det precis slås på (är kallt) till det blivit varmt. Nu låter det alltid bra.

Hälsn. Michael

Ps. Hedlund; Respekt! 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 15:46

Richard skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.

Dr Tinnitus

Vill vända på detta resonemang, hoppas du inte misstycker? :)

Jag har själv upplevt skillnader, bl.a med en " Purist audio " RCA kabel versus LTS antennkabel. Troligen mäter dessa kablar ganska lika, åtminstone borde dom vara hörbart lika, eftersom det troligen är små mätbara skillnader.
Jag upplevde skillnaden mellan dessa kablar som ganska stor, och jag föredrog LTS kabel vid alla musikstilar/skivor.

Ibland kan kanske små mätskillnader frammana en större ljudmässig skillnad än det borde vara ( och vice versa, naturligtvis ).

Nej jag misstycker inte.

Visst kan det kanske bli som du säger ibland med, men det sker sannolikt ovanligare skulle jag tro.

Dessutom så talar du om "upplevda" skillnader i ditt fall, så jag förmodar att de inte är bekräftade i BT? Och då blir det ju liksom nåt helt annat... :D

Dr Tinnitus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 15:58

MichaelG skrev:
Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.

Jag har bara haft en helt ny förstärkare en gång (det slutsteg jag har nu). Innan dess har jag haft begagnat eller demoex, etc. Det var en märkbar skillnad på ljudet direkt uppackad från kartong tills efter någon timme.

Men under den första timmen hände det ganska mycket ljudmässigt. Det var inte riktigt i paritet med hur jag upplevde förändringen av högtalarljudet den gång jag köpte helt nya högtalare. Men avsevärt mycket större än de skillnader jag hört mellan olika cd/dvd-spelare exempelvis.

Däremot upplever jag numera ingen skillnad på ljudet från slutsteget från det att det precis slås på (är kallt) till det blivit varmt. Nu låter det alltid bra.

Hälsn. Michael

Ps. Hedlund; Respekt! 8)

Då har du upplevt samma som jag, att " inbränning" av t.ex. förstärkare kanske påverkar ljudet. Problemet är att det inte går att blindtesta i praktiken, om man nu inte köper två förstärkare, förstås.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 16:14

Piotr skrev:
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.

Tack för det.

Nja hammarslaget är ju en transient och innehåller därför möjligtvis energi över en stor bandbredd.. alltså inte att jämföra med en perfekt periodisk våg som en sinus.

Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.

/Peter

Utan att veta helt säkert, trots att jag faktisk har både elgura gitarrkablar och förstärkare hemma som används då och då, så tror jag att det inte är riktigt samma sak att jämföra att hamra på en gitarrkabel och en högtalarkabel eller signalkabel till ljudanläggningen.

Jag misstänker att det inte är riktigt samma nivåer på signalerna i kablarna och att gitarrkabeln antagligen är mycket mer känslig för mekanisk påverkan som slag och tramp. Har själv upplevt hörbart ur PA när man rotar runt med gitarrkablar på scen, men aldrig nåt sånt från kablar i ljudanläggning hemma.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 16:17

Dr_Tinnitus skrev:Jag misstänker att det inte är riktigt samma nivåer på signalerna i kablarna och att gitarrkabeln antagligen är mycket mer känslig för mekanisk påverkan som slag och tramp. Har själv upplevt hörbart ur PA när man rotar runt med gitarrkablar på scen, men aldrig nåt sånt från kablar i ljudanläggning hemma.

Visst. I en gitarrkabel är det väl bara några mV i nivå medan en linjekabel håller några volt och en högtalarkabel ännu mycket mer.

Men det visar ändå att mekanisk påverkan på en kabel yttrar sig i påverkan på signalen. I vilken grad detta är hörbart är en helt annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-06 18:03

Stämmer in i hyllningskören. Tack för mätningarna Hedlund!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-06 21:35

Tänkte återkomma till frågan om blindtest.
Tycker det har varit lite dåligt intresse och för få deltagare, så jag frågar igen.
Finns intresset ?

Är Almen och Vigor fortfarande intresserade ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-06 21:58

Jag är absolut intresserad, om inte annat för att det skulle vara trevligt att träffa dig!

Bra gjort!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-06 22:57

Det skulle vara intressant i sug att deltaga på ett eller annat vis i ett blindtest. Men tyvärr har jag ett lite speciellt jobb som gör att det kan vara svårt att planera när jag är hemma eller på jobb, och när jag måste på jobb så är det ofta på kort varsel. Helikoptern väntar inte på mig om man säger så... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 23:32

Jag är intresserad om det passar mig (jobbar skift = varannan helg).

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-07 01:13

Klart att jag är intresserad! :D

Säg bara var och när!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-07 07:36

Jag är fortfarande intresserad! Har dock dåligt med tid under maj/början på juni.

Kanon att du mätte om! Heders, Hedlund!

Enligt min ringa erfarenhet av labbande och mätningar har man nästan alltid klantat sig med grunduppkopplingen om man får konstiga resultat; fel matningsspänning, felkalibrerat, dålig kontaktering... :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-07 08:54

Hedlund,

Har du hittat mätfelet änu?
(kabeln som såg ut att ha en stor kondensator i serie)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-07 09:17

Morello skrev:Hedlund,

Har du hittat mätfelet änu?
(kabeln som såg ut att ha en stor kondensator i serie)

Ja.
Verkar som att du inte hunnit läsa tråden på senare tid.
Titta igenom sidan 7 så får du en förklaring.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-07 09:41

Hedlund skrev:Titta igenom sidan 7 så får du en förklaring.

Tack, jag har inte hunnit läsa allt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Generellt om hifi