Moderator: Redaktörer
JeLe skrev:Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte.![]()
Hedlund
Du är modig!Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte.
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
BengtO skrev:Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Vigor skrev:"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny.
Rydberg skrev:Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.
Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?
Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
Max_Headroom skrev:Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.
Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.
Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.
Så till sakfrågan då.
Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.
Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?
Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html
Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Dr Tinnitus
Dr_Tinnitus skrev:Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.
Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.
Så till sakfrågan då.
Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.
Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?
Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html
Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Dr Tinnitus
Vänligen men bestämt vill jag be alla att hålla nivån lite högre än att blanda in Randi.org.
Det är vår hörsel och audiokablar som skall testas inte paranormala fenomen.
Bra länk...
Jag vill gärna se fler...
Kribban:
Tror inte en kabel kan bli utbränd, bara förbrukad genom användning eller misshandel.
dimitri skrev:Dr_Tinnitus,
Även om jag i sak håller med dig så välkomnar jag Hedlunds initiativ med BT. Du är kanske orolig över att dubbelblindhetskravet inte tillgodoses tillräckligt effektivt. Det bekymrar mig också. Ändå tycker jag att idén och initiativet är lovvärt. Det bästa sättet är att du får se till att du är med. Och kanske andra duktiga personer (inkl Hedlund så klart) och ser till att designen är så vattentät som det bara går.
MichaelG skrev:Dr_Tinnitus skrev:Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Ja, det tyckte jag. Resultatet blev också så som jag skulle gissat. Men det var ju tre personer som fick klart "bättre" resultat än de andra. Som så riktigt påpekades i slutsatsen så kan man inte värdera detta särskilt i resultatet av denna test. Slumpen borde ge olika resultat för olika lyssnare och därför är det enbart medelvärdet som är intressant.
Men - man skulle ju kunna ha en hypotes om att det inte var slumpen som gjorde att de tre som fick bättre resultat fick detta. Utan att de helt enkelt hörde skillnader bättre än de andra. Så skulle det ju kunna vara. I så fall skulle en ny testomgång med dessa tre personer köras. Om resultatet återigen blev slumpvis normalfördelat vore det till visshet gränsande sannolikhet att eventuella skillnader inte var hörbara (i den aktuella situationen). Om de däremot skulle upprepa sina goda resultat från första omgången så skulle detta vara mycket intressant... (dock osannolikt, tror jag).
Hälsn. Michael
BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?
Hedlund skrev:Några från respektive läger som känner sig manade att deltaga i en blindtest ?
Skriv helst inte att ni är det för att sedan backa ur p.g.a. resor m.m.
Lämpligtvis bör vi väl hålla till i någon av dom stora städerna.
Absolut - det ligger ju i ditt intresse att det faktiskt är skillnad.Vad det gäller kravet på en garanterad icke inbränd kabel skall jag nog kunna få fram det om ni vågar lita på mig...
Desto mindre använd den är desto lättare skulle det vara att få fram en skillnad.
Jag har åtskilligt med kabel i lager som är orörda, men kan även ta hem nya med en så god garanti som möjligt från David Magnan att kabeln inte är använd.
Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem. Jag har upplevt bägge delarna utan att känna mig nedvärderad av mig själv när jag senare konstaterade att det var inbillning.Hedlund skrev:BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?
Jo, det är den parallellen jag också drar, och i mina ögon är det ganska nedvärderande att skriva så om något som jag själv upplever som en realitet.
Jag vill ha högre i tak och mer respekt.
Placebo är en realitet på många områden, men att jämföra mina och andras hörselintyck med placebo och paranormala fenomen bör vi akta oss för.
I alla fall för närvarande.
Lyckas ni påvisa att jag har fel, så kommer jag att tillhöra samma läger som er, d.v.s. att det är placebo att det finns ljudmässiga skillnader mellan kablar och även mellan inbrända och icke inbrända sådana.
Kribban skrev:Jag spinner vidare lite på min fråga![]()
Om en kabel kan bli inbränd så kan den väl helt enkelt bli utbränd? De så kallade egenskaper som bränner in en kabel borde ju till slut "bränna" ut den, eller ? Detta är rent hypotetiskt från min sida då jag inte tror på inbränning av kablar.
MVH Christer
Hedlund skrev:Nu är vi tre som är intresserade och anmält ett intresse för att deltaga i ett blindtest.
Hedlund, Vigor och Almen.
Fler som känner sig manade ?
Almen skrev:Kribban: Det är ju inte säkert. En förstärkare bör brännas in (köras vid hög effekt vid hög temperatur) för att säkerställa funktionen, högtalare spelas ju också in utan att de för den skull degenereras vid användning.
Almen skrev:Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem.
MichaelG skrev:Almen skrev:Både placebo-effekter och paranormala fenomen upplevs som högst reella av dem som upplever dem.
Absolut. Jag har också upplevt bägge delarna. Detta tycker inte heller jag är konstigt på något sätt. Att man är medveten om det (och är medveten om sin egen förmåga att uppleva det) gör i stället att man blir mer vaksam mot vissa upplevda fenomen.
Jag har 0 (noll) förtroende för utsagor från någon som hävdar att placebo-effekten inte är något problem man behöver beakta. Personer som å andra sidan är medveten om dessa effekter/fenomen och som tar hänsyn till detta och försöker minimera dessa vid försök/experiment ser jag som avsevärt mer seriösa.
Hälsn. Michael
Hedlund skrev:I alla fall för närvarande.
Lyckas ni påvisa att jag har fel, så kommer jag att tillhöra samma läger som er, d.v.s. att det är placebo att det finns ljudmässiga skillnader mellan kablar och även mellan inbrända och icke inbrända sådana.
BengtO skrev:Om man gör detta under tid och inte skiftar under en kort period för att jämföra, är det då inte större risk att det är högtalarna som förändras så pass mycket att det är de som gör skillnaden? Borde ju vara signifikant mycket större chans att rörliga membran förändras hörbart än en kabel..
dimitri skrev:Fint sagt. Liten anmärkning dock: "vi" kan aldrig påvisa att du har fel. "vi" kan på sin höjd efter testet konstatera att du inte lyckats med dittan eller dattan i just detta försök.
Däremot du kan bevisa att du haft rätt.
Hedlund skrev:BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?
Jo, det är den parallellen jag också drar, och i mina ögon är det ganska nedvärderande att skriva så om något som jag själv upplever som en realitet.
Jag vill ha högre i tak och mer respekt.
Placebo är en realitet på många områden, men att jämföra mina och andras hörselintyck med placebo och paranormala fenomen bör vi akta oss för.
I alla fall för närvarande.
Jag med. Men eftersom det inte finns någon teori om varför en kabel skulle behöva brännas in så tycker jag det är vanskligt att spekulera i hur den skulle bete sig.Kribban skrev:Jag har svårt att tro att det är det interna kablaget i en högtalare eller förstärkare som mår bra av en inkörning.
Jag slängde det ur mig, bara - jag vet inte om pulsmätning är intressant, egentligen. Eller rättare sagt, det är ju bara intressant om det blir olika resultat mellan inbrända och färska kablar.Hedlund skrev:Vet inte om det duger för en legetim mätning, men jag tar gärna med mig mitt mätsystem LMS som mäter impedans ner till = 0 ohm och kan mäta pulser. Har dock bara provat pulstest på högtalarelement, så jag vet ännu inte om det skulle kunna gå att visa på skillnad på kabel.
Det kanske krävs mer exakta mätinstrument för det.
Var det karakteristiska impedansen, eller var det motsvarande induktans och kapacitans under 100 kHz?Bara för skoj skull så testade jag att mäta impedansen på olika högtalarkablar för många år sedan och där var kanska stora skillnader mellan kablarna. Kunde vara intressant att göra dom mätningarna igen och visa resultatet här på Faktiskt.se
Kribban skrev:återigen ett gäng frågor![]()
Vad är det som förändras i en kabel under inbränningstiden?
Får strömmen det lättare att passera?
Hur lång tid tar det för en kabel att bli inbränd?
Finns det några förklaringar som talar om vad som händer i kabeln?
MVH Christer
subjektivisten skrev:Hedlund, Du säger att du redan gjort blindtest och kunnat skiljt dom åt. Jag undrar hur det testet gick till. Var det:
*Någon växla mellan två olika kablar (en ny och en inbrännd) och du lyssna på skillnader mellan dom?
*Någon har slummässigt bytt kablarna och du ska försöka skilja dom åt inom statistikt säkra gränser?
tvett skrev:Jag vet akutläkare som cyklar utan hjälm.
dimitri skrev:]BA, jag kan inte se att någon i tråden har sagt att du eller någon annan har NOLL KOLL.
boyafraid skrev:Jag anser mig inte ha NOLL KOLL. Jag har försökt att testa mig fram förutsättningslöst vad det gäller kablar och med grundhypotesen att de skillnader som kan uppstå är väldigt små och resten är hype. Tyvärr (för min del) har jag kommit fram till att min hypotes var felaktig och när man säger detta blir man anklagad att ha noll koll. Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?
BengtO skrev:Är inte paranormala fenomen och placebo nästan samma sak?
För min del räcker det om man tar kabelparen från samma rulle, förslagsvis längderna intill varandra. Det borde eliminiera eventuella skillnader.tvett skrev:Fråga: Bör man inte bränna in den detekterade icke inbrända kabeln och därefter blindtesta mot den redan inbrända kabeln, för att eliminera skillnader mellan två olika kabelpar?
Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.
"Tänk om Hedlund klarar av detta. Hjälp, vad ska vi då göra? Jo, jag vet. Vi försöker skjuta honom i sank innan han kommer till skott."
Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.
Har jag rätt eller har jag rätt?
"...mellan raderna...", "...många av er..."Vox skrev:Jag har läst igenom den här tråden nu och mellan raderna kan jag se att det finns "kabelskeptiker" här som blivit rädda för att deras "tro" skall raseras av Hedlunds inbjudan till test.
...
Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test.
...
Vox skrev:"...mellan raderna...", "...många av er..."Du kan inte vara litet vagare?
Ingen har sagt det rakt ut, men andemeningen finns där.......
Vox skrev:Som jag ser det vill många av er inte att Hedlund ska göra något test. Och om det blir en test, som Hedlund klarar, så kommer ni att hitta på diverse fel som begicks under testen.
boyafraid skrev:det var ett inlägg av rydberg som jag klippte in, ett inlägg jag hittade i en gammal kabeltråd och tyckte var för roligt för att falla i glömska
Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?
Kan nog hålla med litet, där. Nollresultat "bevisar" dock en sak: att det kan vara svårt att höra skillnad. Och detta implicerar att man måste vara noggrann när man arrangerar ett lyssningstest.lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.
Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.
Hedlund skrev:Själv skulle jag vilja följa upp med fler mätningar och se om skillnaderna minskar efter hand som den oanvända kabeln används.
T.ex. efter vart tredje timme eller så.
Visar det sig att den ändrar sig och mer och mer liknar impedansen för den väl inbrända kabeln tycker jag det skall ses som ett stark indicium på att det faktiskt finns en inbränningstid på kablar.
Johan_Lindroos skrev:Det var ett tag sedan du skrev väl, RHenrics?
Veeelkommen tillbaks isåfall!
Off-topic:
Själv är jag tämligen less på den allmänt tjafsiga stämningen senaste tiden... Men det är ju jag det.
Nattlorden skrev:Hedlund - det hade varit väldigt intressant för vissa av oss att få se EKK i en sådan mätning också - infall möjlighet, tid & ork finnes.
RogerGustavsson skrev:Det vore fint om inte bara Magnan-kablarna mäts före/efter inbränning.
lasselite skrev:Nu är det ju så att det till och med finns kabelinbrännare att köpa. 16-18 långa laxar sisådär kostar dom. Dessutom har ju jorma sagt att den funkar väldigt bra, och han varit glad åt att slippa höra och plågas igenom tiden då kabeln inte är inbrännd. Så då måste det ju vara sant.
lasselite skrev:dr Tinitus, du är allt för kategorisk i dina uttalanden. Det finns helt klart hörbara skillnader på olika signal och högtalarkablar. Så om du är något mindre kategorisk, so kommer fler att lyssna till vad du säger.
lasselite skrev:Du hänvisar ideligen till test som ger nollresultat. Dessa är inte bevis för något annat än att skillnad inte gick att detektera vid tillfället. Å andra sidan räcker det att ett enda test, rätt genomfört, för att påvisa att en skillnad finns.
lasselite skrev:Det är altså helt egalt om det är några "skeptiker" med i lyssningspanelen hos Hedlund. Det räcker gott att hedlund sätter 9/10, även om 10/10 är önskvärt. Då är det dags att verkligen ta reda på vad som hänt med kabeln under inbränning. För jag kan lova att det inte är något omätbart hokuspokus.
lasselite skrev:f95toli, som jag nämnt i en annan tråd, har jag för mig verkligen kan just detta. Om han fortfarande är aktiv på HF, kan väl någon ställa frågan där (Jag kan inte av någon märklig anledning).
Dahlqvist skrev:Det var inte boyafraid utan Rydberg skrev:Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?![]()
Det är ju faktiskt sant som Rydberg skriver, även om han inte trodde det då. (Vilket jäkla tilltag boyafraid! Kul men jäkligt!) De hade noll koll. Inte på sina specialämnen men väl på experimentell psykologi och kanske också tillämpad elektronik. Och det är inte något konstigt med det. Bara för att man sysslar med psykologi behöver man ju inte veta hur en halvledare fungerar. Och tvärt om. Milt uttryckt är en akademisk titel är ingen garanti för breddkunskaper.
/D
Martin skrev:Jag har en invändning mot testupplägget som inte nödvändigtvis behöver påverka syftet med testet, men ändå är rätt betydelsefull i praktiken. Det är korstlutningen i andra änden av kabeln. Det blir ju en helt annan krets av det när man gör så och kopplar förbi högtalarimpedansen halvvägs genom kabeln. Du har ju en lång kedja med induktanser/resistanser/kapacitanster. Om man inte terminerar dem i ena änden med en högtalarliknande last så får man ju inte ut hur själva kabelns elektriska egenskaper påverkar signalen som överförs till högtalaren.
Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?
Morello skrev:Något knas har troligtvis inträffat vid mätning av den "röda" kabeln.
Det ser som om det sitter en stor kondensator i serie med kabeln, men så är väl inte fallet?
dimitri skrev:Tack Hedlund.
Ja, det ÄR skillnader emllan den röda och den blåa grafen. Du har visat det och det går inte att prata bort annat än att någon annan uprpepar mätningen på samma kabel.
Ett intressant läge faktiskt. Är det en egenskap som just denna kabeln uppvisar eller har alla kablar samma egenhet? Även EKK? Hur lång tid krävs det mellan för att gå från den röda till den blåa kurvan.
Jag kan tycka kanske att visst spår av den vänstra backen borde finnas kvar i den blåa kurvan. Men böjer mig för grafens terror.
Kul initiativ, andra kablar bör också testas på samma sätt. Visst är ekomomin begränsande, det går kanske inte att skaffa hur dyra kablar för att testa. Kanske handlare/tillverkare kan hjälpa med att låna kablarna?
Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.
Hedlund skrev:Vi kan väl ge det här lite tid och se om vi kan lita på min mätmetod som tillförlitlig och konsekvent.
Efterjhand som mer tester görs kommer jag att lägga upp dom resultaten också.
RogerGustavsson skrev:Hedlund skrev:Det taggar mig för vidare tester istället för att bli beskylld för defekta kablar och felaktigheter.
Nja, jag anklagar ingen. Men det är ju något skumt med den röda kabelns impedans. Där bör finnas något som fungerar som en kondensator i serie med objektet. Det är väl många på detta forum som har försökt mäta små resistanser och kommit på att det är svårt? Vilken mätnoggrannhet har den använda utrustningen?
rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.
Martin skrev:Ser det inte ut som ett böjt streck då? Fast brusigt. De andra kurvorna ser ju också brusiga ut (ju längre ner i impedans man kommer).
Har du testat att DC-resistansmäta kabeln med en noggrann ohmmeter? Är det någon skillnad mot den andra kabeln eller är det tom avbrott?
Morello skrev:Jag misstänker knas med utrustningen, sunkiga kontakter eller tafflig montering av kontakterna. Kbalen är det definitivt inte.
Hur ser mätuppställningen ut?
Driver du en konstant ström och mäter spänningsfallet över kabeln?
Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.
Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Hedlund skrev:Martin skrev:Nej, men om det handlar om en glappkontakt så kanske det syns även på en ohmmeter.
Nej glappkontakt hade visat sig i mätningen som lodräta hopp till oändligt motstånd, så glapp är det inte.
tvett skrev:rhenrics skrev:Vid BT av ett "inbränt" resp "oinbränt" par kablar av samma modell/fabrikat, där skillnader kan påvisas statistiskt, kan man helt utesluta att minst ett av paren helt enkelt är "defekt"? Dåligt lödda, skillnader i material pga olika tillverkningsbatchar, etc etc.
Jag påtalade det här för några sidor sen men fick inget svar från Hedlund....
Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Hedlund skrev:Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Ärligt talat vet jag inte hur själva mätningen görs ...
Ok.
Och därmed var det bevisat att jag är helt ute och cyklar... ?
dimitri skrev:Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.
Oj, det visste jag inte.
Är det samma röda utseende på alla de nya paren?
Thomas_A skrev:dimitri skrev:Nattlorden skrev:Har han tre par oanvända så vore det ju läge att börja använda ett par av dem och se senare om den kurvan ändrats.
Oj, det visste jag inte.
Är det samma röda utseende på alla de nya paren?
Han skriver det ovan...
Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.
/D
Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.
/D
Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Interregatio.
???
Dahlqvist skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Interregatio.
???
Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo.Ser numera bara yta och inget djup...
![]()
Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska.![]()
/D
PS.
dimitri skrev:Dahlqvist skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Interregatio.
???
Det är det slutgiltiga beviset för att Morello har utvecklats till ett retorikmiffo.Ser numera bara yta och inget djup...
![]()
Vad han nog avser är att jag genom vad som ser ut som en fråga (interrogatio) "Så du menar att..." lägger orden i munnen på Johan_Lindroos och tillskriver honom ett påstående som han egentligen inte har uttryckt (även om det är en möjlig tolkning). Detta är bara en av möjligheterna med att skriva i frågeform, låt vara en av de mer lömska.![]()
/D
PS.
Intressant förklaring, det är bara det att M inte sa "interrogatio".
Thomas_A skrev:Morello skrev:D riktade en retorisk fråga till H.
Ok!
Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?
Dahlqvist skrev:Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist skrev:Nej, det gör det verkligen inte. Det visar bara att du inte har kontroll över testförfarandet. Det handlar inte om att vara "koko" utan om att sakna tillräckliga kunskaper. Det är inte samma sak enär det senare kan åtgärdas.
/D
Njä, det behöver inte vara så att Hedlund "saknar tillräckliga kunskaper". Jag tror mer att det ligger i dokumentationen av mätuppställningen. Sådant brukar vara tämligen bristfälligt dokumenterat för liknande dessa kort som är mest tänkta att användas för semiproffsbruk.
Så du menar att dessa mätkort främst är till för dem som har tillräckliga kunskaper för att klara sig utan en utförlig dokumentation? Ok, då förstår jag. Tack för ditt bidrag.
/D
Dahlqvist skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:D riktade en retorisk fråga till H.
Ok!
Vad tror du om kabelkonstruktionen? Flera lager tunn kopparfolie som är stackad, platt kabel?
Ursäkta att jag kidnappar frågan men om du menar Magnan Signature högtalarkablar är de ju fantastistiska ur möbleringssynpunkt om man vill lägga dem under exempelvis en matta. I övrigt tala ju hemsidan klart och tydlig om vad det handlar om: charlataner. Man säger sig ha löst skin-effekten (vilket ger en icke-reaktiv effekt) samtidigt som man rekommenderar att dessa breda band läggs brevid varandra så att induktansen (reaktiv komponent) åker upp maximalt. Detta antyds av Hedlunds mätresultat. Geometrin verkar heller inte vara alldeles väldefinierad. Även om man lägger ihop banden för att minimera induktansen så har man också sett till att maximera kapacitansen för en given induktans. Deras "white paper" blir man bara ledsen av att läsa. "For technical buffs...." Tjena.
EDIT: Jag så nyss att "reference" har en annan konstruktion än Signature med "stackade" folier. Detta ger ju betydligt lägre induktans om isoleringen är tunn, men det maximerar också kapacitansen. Skulle vara kul att se värden på L C R och karaktäristiskt impedans mot bakgrund av vad som timats om LTS-kablens RC-länk.
/D
perstromgren skrev:Kribban skrev:återigen ett gäng frågor![]()
Vad är det som förändras i en kabel under inbränningstiden?
Får strömmen det lättare att passera?
Hur lång tid tar det för en kabel att bli inbränd?
Finns det några förklaringar som talar om vad som händer i kabeln?
MVH Christer
Med all respekt, Christer, kan du inte lugna dig en liten stund med frågorna? Om Hedlund et al lyckas genomföra ett test, så har vi bättre underlag till frågorna.
Kabeldebatter blir ofta snabbt inflammerade.
Hedlund skrev:Jag har idag inhandlat en del enklare kablar som jag kommer att mäta på i morgon förmiddag och förhoppningsvis kunna redovisa resultat på under helgen.
Återkommer
Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!
Koffe skrev:Den intressantaste tråden på länge! Good work!
Piotr skrev:En liten fråga..
Magnan kablarna som figurerar i mätningarna i tråden, är de konfigurerade som Goertz (sandwich) eller Silversmith (sida vid sida)?
/Peter
subjektivisten skrev:Vore kul om blindtestet blir av snart.
Det som är väldigt konstigt är att OM det skulle t o m vara en mätbar skillnad mellan inbrännd kabel och icke inbrännd, varför har ingen använt dessa mätningar innan för bevisat sin åsikt?
Kaffekoppen skrev:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60652
Som info, för läsning och personlig reflektion!
tvett skrev:Ett blindtest säger inget om skillnaden mellan ny och inbränd kabel. Någon som inte håller med mig?
Ronnie skrev:Så ljuvligt jämn impedansen hos den där lampsladden är, över det hörbara frekvensområdet.
*tolka mätdata*
Hur långa var alla kablar förresten?
Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.
Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.
Du nämnde vibrationer som ett ev. påverkande problem.
Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.
Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna![]()
Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat......![]()
Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.
Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.
Dr Tinnitus
Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.
Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.
Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.
Piotr skrev:Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.
Hedlund skrev:Men jag blev väldigt förvånad av EKK's kvalitéer.
Rent, dynamiskt och med en storlek på ljudbilden som väl matchar mina MIT och Magnan.
Det enda som man skulle kunna önska sig vore att den kunde matcha Magnan Signature i dom övre registren, men det saknas lite detaljeringsförmåga och skirhet för att den ska hänga med hela vägen.
Men EKK är onekligen mycket bra, och för pengarna är det ju rent löjligt vad bra den är.
Kör man bi-wireing så är den ett klockrent val för registren upp till 1000 Hz ungefär.
Så fungerade den i min anläggning.
Må va att dom inte är inbrända (om det nu finns något sådant), men EKK kommer att få hänga med ett tag så får vi se om dom hänger med i längden...
Style skrev:tänk om alla gjorde som hedlund och faktiskt experimenterade och publicerade sin resultat här
skulle leda till mycket intressantare trådar
Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.
Richard skrev:Dr_Tinnitus skrev:Först vill jag tacka dig Hedlund för att du både tar dig denna tiden att mäta och joxa, samt redovisa resultaten så som du gör.
Ang dina mätvärden så finns det ju några som kan verka lite intressanta i sig, men man får hela tiden komma ihåg att det är vad jag förstår väldigt små skillnader som mätningarna visar. Och då är ju den naturliga frågan, kan detta påverka mycket nog så att det blir detekterbart i ljudet, och då givetvis i blindtester? Jag personligen tror inte det. Däremot så finns det fortfarande en anledning till att ha koll på dessa värden och mycket annat i en apparat eller hela anläggningen. För ett flertal sådana värden som inte är helt perfekta kan kanske tillsammans bli hörbara, även om de inte är de var för sig. Det är bara en teori från mig, men det känns liksom logiskt att det kan vara så.
Du nämnde vibrationer som ett ev. påverkande problem.
Ja vibrationer vill man ju oftast slippa, men jag vill nog påstå att ingen skulle märka om en högtalarkabel gick "runt knuten" och någon stod där och slog med hammare på den medans man lyssnade på favoritmusiken. Ja så länge man inte rent fysiskt hörde själva slagen.
Samma sak så tror jag näppeligen någon i ett blindtest skulle märka om en förstärkare skulle stå helt klippstabilt på ett stenblock, eller sitta i en färgskak på fullt ös medans den fick en CD-signal som den förstärkte vidare till högtalare. Så länge inte stärkaren rent fysiskt vibrerar sönder så tror jag få eller ingen skulle ana att den satt och ruskade sig helt suddig i en färgskak medans den drev högtalarna![]()
Men på en vinylspelare i färgskaken så är jag rätt säker på att de flesta hade reagerat......![]()
Det är alltid lätt att folk ser ett mätresultat och drar lite skeva slutsatser av dessa, kanske utan att tänka till om nivån på skillnadrena. Om de ens kan göra sig hörda över musiken eller genom musiken ensamma. I klunga med ett gäng andra mätbara fenomen så kan ju chansen för hörbarhet öka, ja kanske vara helt realistisk och verklig.
Bara för att ett mätinstrument är kapabelt till väldigt stora upplösningar så är det inte alls säkert att människan har samma upplösning när det gäller att försöka detektera det som mätts.
Dr Tinnitus
Vill vända på detta resonemang, hoppas du inte misstycker?![]()
Jag har själv upplevt skillnader, bl.a med en " Purist audio " RCA kabel versus LTS antennkabel. Troligen mäter dessa kablar ganska lika, åtminstone borde dom vara hörbart lika, eftersom det troligen är små mätbara skillnader.
Jag upplevde skillnaden mellan dessa kablar som ganska stor, och jag föredrog LTS kabel vid alla musikstilar/skivor.
Ibland kan kanske små mätskillnader frammana en större ljudmässig skillnad än det borde vara ( och vice versa, naturligtvis ).
MichaelG skrev:Richard skrev:Däremot är jag litet, något mera , säker på att t.ex. förstärkare låter bättre efter ett antal dagars drift, från då föstärkaren är helt ny.
Jag har bara haft en helt ny förstärkare en gång (det slutsteg jag har nu). Innan dess har jag haft begagnat eller demoex, etc. Det var en märkbar skillnad på ljudet direkt uppackad från kartong tills efter någon timme.
Men under den första timmen hände det ganska mycket ljudmässigt. Det var inte riktigt i paritet med hur jag upplevde förändringen av högtalarljudet den gång jag köpte helt nya högtalare. Men avsevärt mycket större än de skillnader jag hört mellan olika cd/dvd-spelare exempelvis.
Däremot upplever jag numera ingen skillnad på ljudet från slutsteget från det att det precis slås på (är kallt) till det blivit varmt. Nu låter det alltid bra.
Hälsn. Michael
Ps. Hedlund; Respekt!
Piotr skrev:Hedlund skrev:Dr_Tinnitus.
Tack för det.
Nej jag tror inte heller på att vibrationer kan påverka en högtalarkabel så mycket att det är hörbart.
Men ska det stå en flane och slå med en hammare på kabeln får det vara en effektiv kille som kan komma upp i mer än 20 slag i sekunden så att vi kan höra det.
Nja hammarslaget är ju en transient och innehåller därför möjligtvis energi över en stor bandbredd.. alltså inte att jämföra med en perfekt periodisk våg som en sinus.
Trampar man på en gitarrsladd så hör man det ut genom stärkaren även fast man trampar en gång.. blir ju alltså inte 1Hz utan en "hög med skräp" från trampet där energin ligger mestadels i övre mellanregistret/diskant.
/Peter
Dr_Tinnitus skrev:Jag misstänker att det inte är riktigt samma nivåer på signalerna i kablarna och att gitarrkabeln antagligen är mycket mer känslig för mekanisk påverkan som slag och tramp. Har själv upplevt hörbart ur PA när man rotar runt med gitarrkablar på scen, men aldrig nåt sånt från kablar i ljudanläggning hemma.
Morello skrev:Hedlund,
Har du hittat mätfelet änu?
(kabeln som såg ut att ha en stor kondensator i serie)
Hedlund skrev:Titta igenom sidan 7 så får du en förklaring.
Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 32 gäster