Moderator: Redaktörer
Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.
Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:
Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka
subjektivisten skrev:Ja, vad ska man säga? Jag la upp några filer där man skulle jämföra två olika utgåvor.
[
Dom som lyssna så var den ingen som tog upp skillnaden i dynamik mellan klippen!![]()
Men dom lyckas visst höra skillnader med ormoljeproduker i dynamik
Efter att ha hört skillnaden från köket...
Ja, ormoljans tid är inte förbi...
Vh, iö
Skeptikern skrev:Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus..........
Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.
Skeptikern skrev:Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.
![]()
Ok, den där komentaren var ärligt talat bra
![]()
![]()
Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.
Dom som inte klarar av att bli ifrågasatta utan att bli personligt förolämpade litar jag mindre på.............
Skeptikern skrev:....Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.........
Bill50x skrev:Jordningar kan ställa till mycket och jag skulle inte bli förvånad om något positivt kan hända med den här typen av utrustning.
Påståendet "suger upp diskanten" suger dock svårartat. Det är väl diskanten man vill ha kvar och slippa allt "fizzel" runtomkring?
Att man kan höra skillnad ute i köket är väl inget konstigt, jag kan lätt skilja på mina egna DQ10:or och mina Creative datorhögtalare när jag står och diskar
Jag skulle nog kunna identifiera ett par piP också, vad nu dom har med detta resonemang att göra....
/ B
Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:
Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka
lasselite skrev:Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:
Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8061
lasselite skrev:Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:
Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8061
Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.
Skeptikern skrev:Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.
Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.
Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.
Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.
Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?
Kevin_Mitnick skrev:Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?
Akkelis Audios säljer produkten för 3990kr.
Max_Headroom skrev:Kevin_Mitnick skrev:Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?
Genialiskt.
PK torde ligga på någon/några 100-lappar.
Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar
Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar.Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar
Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar
Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.
Almen skrev:Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar.Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar
Mich skrev:Efter att snabb läst denna tråd och på det andra forumet har jag inte fått grepp om vad det är. Går det att förklara kort och enkelt?
Är det en kort sladd med en rund låda i ena änden som man ansluter till sin apparat (RCA eller skruv)?
och sedan inget mer?
Det är alltså bara att ta en kabel stump på några decimeter och koppla till en apparat. Blir det en liten antenn?
//Michael
Grismannen skrev:Vilket lurendrejeri en del håller på med att man kan ägna sig åt sådan verksamhet helt öppet är ju egentligen helt fantastiskt. Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då? Verkar som om att HiFi marknaden inte är större än att sådant här elände kan slinka genom maskorna oupptäckt. Brunnen som dessa skithuvuden som hittar på sånt här öser ur tycks aldrig sina.
![]()
Mvh//Matte.
Grismannen skrev:... Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då?
Bill50x skrev:HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen.... Bilförsäljare litar jag ännu mindre på, vare sig dom säljer nya eller begagnat....
/ B
Skeptikern skrev:Efter att ha hört skillnaden från köket...
Vh, iö
Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus..........
Grismannen skrev:Tror inte mäklare och bilförsäljare hur skabbiga dom än må vara hittar på direkta lögner som är så genomskinliga att man ser rakt igenom dem.
Kan det vara så att gemene man har ett så starkt begränsat kunnande inom elektronik elektricitet o dyl att det går att hitta på vilka dumheter som helst? Man kan ju inte vara expert inom alla områden men jag tror att folks kunskaper om ljud och elektronik etc är mycket mindre än vad de är inom mycket annat. Typ:Storhögtalare=bra. Liten högtalare=dålig.
Har fått för mig att så kan vara fallet iaf efter vissa diskussitioner med kollegor på jobbet.
IngOehman skrev:Efter att ha hört skillnaden från köket...
Vh, iö
Magnuz skrev:Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:
Ja, det förstärker onekligen intrycket av att det är en bluff. Det fattas bara att det hade varit hans fru som hade sagt det.
Mayro skrev:Här har alla tydligen skaffat sig erfarenhet av denna mojäng fast den nyligen utkommit vilket gör mig avundsjuk på er..
jag skulle ju också velat haft er grundliga förhandsinfo via egna erfarenheter om den faktiska funktionen som den tydligen skall ha..Som ni nu hört att den inte har..
Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.
StefanB skrev:Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.
Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
Kaffekoppen skrev:StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
Det behövs inte mycket kunskap till det. I det här fallet skall tilläggas.
StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
Mayro skrev:Kaffekoppen skrev:StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
kan det var så att sagda saker som dessa från LTS ledande sida är skälet att knappt någon vill ha med LTS att göra som testare mm..Samt att respekten är i stort NOLL för LTS som organisation att faktiskt bedriva seriösa samtal om hifi med öppenhet osv.. Jag är övertygad om att svaret är JA..
kaffekoppen Nu blev jag jävligt besviken på dig helt ärligt.. Du uppvisar rena rama jävla gängledarmentaliteten och inte ditt ansvar som ordförande i en förening.. Skärp dig för sjutton. Bättre kan du nog om du tänker efter bara en aning..
Magnuz skrev:Skeptikern skrev:Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.
Så vitt jag sett har IÖ gjort en poäng av just av att aldrig skriva något negativt om konkurrerande produkter (alltså högtalare) så länge de är i produktion. Var har du sett exempel på motsatsen? På vilket sett skulle förresten den här lilla tingesten konkurrera med IÖ:s produkter?
Magnuz skrev:Dahlqvist skrev:Föredömligt trevligt och konstruktivt bemötande av "Skeptikern". Fast jag undrar om det är rätt medicin?
You bet it is. Trevligt och konstruktivt bemötande fungerar för/mot allt. (det är som ormolja med andra ord)
StefanB skrev:Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.
Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
JTarnstrom skrev:Tycker att frågan om vad kunskap egentligen är borde ställas. Anledningen till att alla ständigt kommer ihop sig om LTS (och dess förespråkare) filosofi har med grundvärderingar att göra. Har man ett vetenskapligt perspektiv på vad kunskap är kan man inte annat än avskriva en hel del påståenden - de är inte prövade, eller kan inte prövas.
Många som inte är bekanta med vetenskapsteori tror ofta att de som hävdar ett vetenskapligt perspektiv på tillvaron inte är öppna för en prövning av sina påståenden. Inget kunde vara mer felaktigt. Det är precis så kunskap växer fram, genom prövning av hypoteser.
Det som är intressant är huruvida de som förfäktar ett icke vetenskapligt förhållningssätt inom hifi begränsar denna hållning till detta område, eller om det även gäller för livet i stort. Frågan blir då hur man kan ha två olika förhållningssätt och hur man motiverar det.
Tärnström
BengtO skrev:Tror jag måste beställa 16 par såna här, http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=211382
JTarnstrom skrev:Hifi kan ju inte vara en frizon där vetenskapliga grundvärderingar inte gäller. Frågan är vad man kan påstå och inte påstå i ett marknadsföringsmässigt perspektiv. Om man kan tillåtas påstå vad som helst om hifi-produkter utan att ha några vetenskapliga belägg för detta, vad är det då som hindrar att man skulle få påstå vad som helst om exempelvis mediciner? Det finns nog ingen som tycker att det är dåligt att vi inte har begränsningar på det området, men varför ska inte det gälla även hifi, när det gäller allt annat?
Tärnström
rhenrics skrev:JTarnstrom skrev:Hifi kan ju inte vara en frizon där vetenskapliga grundvärderingar inte gäller. Frågan är vad man kan påstå och inte påstå i ett marknadsföringsmässigt perspektiv. Om man kan tillåtas påstå vad som helst om hifi-produkter utan att ha några vetenskapliga belägg för detta, vad är det då som hindrar att man skulle få påstå vad som helst om exempelvis mediciner? Det finns nog ingen som tycker att det är dåligt att vi inte har begränsningar på det området, men varför ska inte det gälla även hifi, när det gäller allt annat?
Tärnström
Marknadsföringslagen
problemet är nog snarare att det saknas praxis inom just hifi.
Nattlorden skrev:Mayro - om jag hade startat en firma och skrivit en massa fina ord om varför mina höghastighetsdäck är bättre än alla andra och sedan visat en bild på fyrkantiga däck... hade du inte kunnat tänka dig att säga ifrån till kompisar och bekanta att låta bli att köpa dem för att de inte funkar... (och sedan blivit frustrerad över när de svarat att det gör de visst det och inte vara så'n översittartyp pga att du "kan lite om bilar")...
Vissa saker funkar helt enkelt inte. Hur gärna man än vill så finns det fysikaliska grundlagar som styr.
JTarnstrom skrev:
Jo, det har jag efterlyst. Hifi-branschen kommer tyvärr undan med påståenden som skulle kosta dryga viten i andra branscher.
Tärnström
Mayro skrev:
ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..
OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag..
rhenrics skrev:JTarnstrom skrev:
Jo, det har jag efterlyst. Hifi-branschen kommer tyvärr undan med påståenden som skulle kosta dryga viten i andra branscher.
Tärnström
anledningen till att de kommer undan är väl för att ingen vågar eller orkar anmäla hifimånglarna. Om man inte hör skillnader så är man antingen dum i huvet, har för dålig anläggning, inte är tillräckligt open-minded, etc etc.
När det egentligen borde vara världens enklaste sak att bevisa frånvaron av hörbara skillnader före och efter ett sk tweak, mha ett BT.
JTarnstrom skrev:Mayro skrev:
ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..
OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag..
Du anser inte att ansvaret ligger på säljaren/tillverkaren av produkten att på trovärdig och vetenskaplig grund visa att produkten verkligen gör vad den påstås göra? Är det meningen att kunder ska köpa hem produkten för att sedan upptäcka att den inte fungerar enligt påståendena? Självklart kan en produkt självdö om den inte är bra, men hur många ska luras innan det sker?
Om du inte håller med om ovanstående drar jag slutsatsen att du tycker att våra marknadsföringlagar är blahablaha.
Tärnström
Mayro skrev:Jag skall besvara även dig. Men för du skriver seriöst nattlorden.
Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..
Altså själva sättet att aggera är det jag vänder mig emot.... Att sedan det ökar som en skock unghundar som gaddar ihop sig via hetsa varann är tydligt om man ser detta. Alla kanske inte gör det PGA olika saker eller brister på saker.. men vuxna män gör det. och kvinnor skulle garva åt oss allihop som barnungar..
Ps. Om mina polare ville åka med fyrkantiga hjul skulle jag ta ungarna med dit och solstolar o kolla..
Max_Headroom skrev:BengtO skrev:Tror jag måste beställa 16 par såna här, http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=211382
Går inte. Jag har köpt upp hela lagret
Mayro skrev:JTarnstrom skrev:Mayro skrev:
Du anser inte att ansvaret ligger på säljaren/tillverkaren av produkten att på trovärdig och vetenskaplig grund visa att produkten verkligen gör vad den påstås göra? Är det meningen att kunder ska köpa hem produkten för att sedan upptäcka att den inte fungerar enligt påståendena? Självklart kan en produkt självdö om den inte är bra, men hur många ska luras innan det sker?
Om du inte håller med om ovanstående drar jag slutsatsen att du tycker att våra marknadsföringlagar är blahablaha.
Tärnström
Sitt inte och försök vrida om saker är mitt svar till dig..Fortsätter du så kommer jag anse dig betee dig utan minsta repekt mot mig vilket jag besvarar omgåede
DU ÄR LTS ORDFÖRANDE kaffekoppen och varken SKALL eller ens BÖR delta i skitsnack som detta. OAVSETT RÄTT ELLER FEL!!!
profbd skrev:DU ÄR LTS ORDFÖRANDE kaffekoppen och varken SKALL eller ens BÖR delta i skitsnack som detta. OAVSETT RÄTT ELLER FEL!!!
jag håller faktiskt med lite grann fast mest är jag orolig för att vi kastar bort vårat liv på en massa trams som tar tid
det gäller särskilt undertecknad
JTarnstrom skrev:Tycker att frågan om vad kunskap egentligen är borde ställas. Anledningen till att alla ständigt kommer ihop sig om LTS (och dess förespråkare) filosofi har med grundvärderingar att göra. Har man ett vetenskapligt perspektiv på vad kunskap är kan man inte annat än avskriva en hel del påståenden - de är inte prövade, eller kan inte prövas.
...
Det som är intressant är huruvida de som förfäktar ett icke vetenskapligt förhållningssätt inom hifi begränsar denna hållning till detta område, eller om det även gäller för livet i stort. Frågan blir då hur man kan ha två olika förhållningssätt och hur man motiverar det.
Tärnström
Jag skulle också hålla med - om det inte vore så att jag inte betraktar det som skitsnack. Frågan handlar ju inte om produkterna i sig, utan om marknadsföringen av dem och jag förstår inte på vilket sätt ett ordförandeskap i någon förening öht skulle göra att man är diskvalificerad från att yttra sig.
TomasF skrev:
"-Det här smakar bra!", säger vi efter middagen.
"-En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok.
Och vi hoppas att inget av påståendena blir avskrivet.
/TomasF
ps. Ovanligt osannolik och osäljande reklamtext till denna produkt. ds
profbd skrev:Jag skulle också hålla med - om det inte vore så att jag inte betraktar det som skitsnack. Frågan handlar ju inte om produkterna i sig, utan om marknadsföringen av dem och jag förstår inte på vilket sätt ett ordförandeskap i någon förening öht skulle göra att man är diskvalificerad från att yttra sig.
jag håller med nu också men är vi inte på en nivå över sådant här trams på forumet?
profbd skrev:jamen samtliga på detta forum inser väl att detta är en uppenbar bluff(de andra har vi ju lyckats skrämma iväg)
JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.
Tärnström
Mayro skrev:Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..
Mayro skrev:Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten.
OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag.
rhenrics skrev:
Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.
rhenrics skrev:JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.
Tärnström
Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.
Magnuz skrev:rhenrics skrev:
En helt sjuk inställning, tycker jag. Jag kan förstå att man vill betrakta hifi på det sättet och jag har inga problem med att låta folk göra det, men ska man behöva bli belagd med munkavle för att man råkar ha en avvikande åsikt?
Okej, viss poäng till dig där... däcken märker man att de inte funkar... låt oss ta ett mer svårbedömt exempel... jag börjar sälja en biltuta som avsevärt minskar slitaget inuti motorn. Det är svårare för en vanlig konsument att bedöma om det händer eller ej.
Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..
Någon gång måste man kunna dra gränsen och utfrån tidigare kunskap kunna säga: nä, det där går inte. Den gränsen beror på vilka kunskaper man har och vilken information som finns tillgänglig. För vissa är den diskuterade grunkan lika hopplöst som fyrkantiga hjul och det är ingenting konstigt med det.
Magnuz skrev:Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..
Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?
Magnuz skrev:Mayro skrev:
Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?
Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.
Bill50x skrev:Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.
Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?
Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?
Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.
/ B
Bill50x skrev:Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?
Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?
Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.
/ B
Dahlqvist skrev:Helt klart är detta inte fyrkantiga hjul: liknelsen haltar som du säger. Det är snarare ett medel som man sprutar på däcken och som gör att väghållningen blir som med de dyraste däck pengar kan köpa. Fast det är ju bara vatten i flaskan. Eventuella upplevda effekter beror på inbillning och det kan man endast undersöka med blindtester. Och det är ju inte så kul. Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.
Mayro skrev:Jag kommer alltid vara intresserad av att ge goda råd på goda grunder.
vore bättre om du ibland va tyst då goda grunder finns vilket det gjorde här kaffekoppen. Du glömmer din roll hela tiden här och håller kvar LTS som en lekskola för rena rama pöbelmentaliteten av dålig stil..
JTarnstrom skrev:Men det fritar inte OnOff från ansvar.
Tycker att handlarna har ett STORT ansvar för vad de säljer och marknadsför. De är ansvariga gentemot kunden.
Bill50x skrev:Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.
Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?
/ B
Mayro skrev:Magnuz skrev:Mayro skrev:
hahahaha.. jadu.. man kan söka alla vägar inför faktat att man inte beteer sig ok via försöka försköna sig själv.. men detta var så dåligt så du får ursäkta jag garvar gott åt ditt inlägg..
Det som är spännande med RGC-24 är att ljudet i din anläggning blir klart bättre då en sådan anslutits. Så för en person som är intresserad av ljud och gillar musik med bra kvalité så lyfter den hela upplevelsen. Vad kan vara mera spännande?
Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.
De flesta filter tar bort störningar från fas och nolla och leder dem ner till jord. Men om det är många meter oskärmad jordkabel till jordankaret så kommer störningarna istället leta sig baklänges in i alla apparater som är anslutna till samma jord. Att ha en helt ren jord i en anläggning är svårt men det gör stor nytta om man lyckas. Det vet alla som haft möjligheten att koppla in en dedikerad egen hifi-jord till vägguttaget.
Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.
/D
Någon tvett citerade skrev:Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.
rhenrics skrev:Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.
/D
En handlares uppgift är också till viss del att agera marknadsförare av produkten han säljer. Med inställningen ovan kan alltså en handlare påstå vad som helst om produkten, och sedan hävda att hans föreställningar om dess egenskaper enbart inducerats av tillverkaren i symbios med kunden och att han själv därmed är helt ansvarsfri beträffande vad han kan ha påstått om den. Nu är det dock inte så. Marknadsföringslagen reglerar detta.
Naqref™ skrev:
En virtuell jord är en punkt som har idealt samma potential som den riktiga jorden men med en hög impedans. Just det senare gör att den är urusel att leda bort störningar till.
Dahlqvist skrev:Mayro skrev:och till er andra UTOM bamsefar som har go humor ..
Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med..![]()
Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.
/D
StefanB skrev:. Kan ni inte göra ett topp 20 lista över sveriges värsta, oseriösa handlare, det vore spännande läsning. Gärna med formuleringar om varför man finns på listan.
JTarnstrom skrev:Tycker att det är en jättebra respons från distributörens sida att försöka påvisa effekten/funktionaliteten (om den visar sig ha påvisbar effekt kan ju sättet som den gör det på vara detsamma). Jag har ingen jäkla aning om prylen ifråga fungerar eller inte, det vill jag betona, men diskussionen måste få förekomma och påståenden från marknadsföringshåll ska kunna beläggas. Jag tycker att distributörens sätt att tackla frågan känns ärligt och det gläder mig eftersom jag alldeles precis hämtade ut en försändelse från vederbörande på posten. Det finns ingen anledning att det ska behöva bli ont blod runt en sådan här fråga - det är bara att tackla sakfrågan på ett vetenskapligt sätt så är det snart löst.
Tärnström
StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.
.
Det där var väl just det ENDA det här handlade om egentligenMayro skrev:Dahlqvist skrev:Mayro skrev:...Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med..![]()
Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.
/D
DÄR kom en helt annan sak upp Dahlquist. Vilket inte har med detta att göra ett dugg. Men som ÄR klart intresant.
Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!
Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!
StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.
subjektivisten skrev:Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!
Problemet är väl att folk ska behöva köpa den och sen bevisa så det räcker till, för dom ska sluta ta in den. Jag skulel gissa det är omöjligt att bevisa för dom "troende".
BengtO skrev:ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig.
Eller?
Naqref™ skrev:I a f så ser prylen inte ut så ö h t så min gissning är att den snarare fungerar som en antenn...
Kevin_Mitnick skrev:mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..
Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.
inte hur apparaten låter
Kevin_Mitnick skrev:mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..
Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.
Grismannen skrev:Får man inte ha en egen åsikt om någonting som rör HiFi bara för att man som Kaffekoppen är LTS'are?
Ja, så måste en del göra, och i många fall är det just så jag också gör. Men jag har nog en lite annan bakgrund än du och utan att vara nedlåtande så är det uppenbarliggen så att jag kan både kemi, fysik och ellära på en lite högre nivå.Mayro skrev:Personligen är jag mycket reserverad mot alla fix och trix och voodoo prylar som erbjuds
Jag med. men jag undersöker via egna erfarenheter före förkastande.
Du har rätt. Jag blir inte alls ledsen. Bara inser hur jävla idiotiskt det är att lägga tid på att svara en vägg. Det är dock rätt svårt att låta bli när han inte bara går mot min person, utan samtidigt agerar mot min förening - och får alla som håller med mig att kallas mobb.MP skrev:Om vi nu ska vara OT hela tiden...
Det som stör mig mest med LTS är att en och annan representant tvunget ska går i svaromål på alla upptänkliga idiotinlägg som dyker upp här på forumet.
Jag tror inte att det är till någon nytta för varken LTS eller någon annan.
Hoppas ingen blir ledsen för mitt uppriktiga inlägg.
Mayro skrev:jag angagerar mig emot snackare som inte testat det dom i grupp sitter och snackar skit om.
Kaffekoppen skrev:StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.
patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.
StefanB skrev:Sedan ser jag detta om att en kund hörde skillnad i köket, det var fruns anläggning i köket, det var inte anläggningen i vardagsrummet som frun hörde ända till köket med stor förbättring. Om det nu är ett viktigt inlägg...
Naqref™ skrev:patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.
Du menar att allt inom hifi är bluff men vissa saker är mer bluff än andra?
rhenrics skrev:Magnuz skrev:rhenrics skrev:Vaaa? Censur på faktiskt???? I never thought I'd see the day!
Skämtar du eller blev ditt inlägg faktiskt censurerat?
Japp, jag skrev r ö v h å l. Censuratorn snappade det direkt!
Frutti skrev:MP skrev:Vän av ordning frågar sig hur många personangrepp det måste till innan Juli semestern är bokad.
Vän av ordning hör inte hemma här på faktiskt.För övrigt har jag min egen lilla förfest här hemma nu så jag kanske kommer prestera några extra pinsamt dåliga inlägg allt eftersom alkoholhalten stiger.
patrikf skrev:1. Det är så lätt och tacksamt att raljera över det som uppenbart är ologiskt. Men till vilken nytta?
patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.
IngOehman skrev:patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.
Sådana hihilistiska inställningar är drömmen för ormoljebedragarna...
Jag tycker 100% tvärtom. Det är självklart att man bör sortera bluffar som bluffar. De som vill gå på dem och låta sig suggereras kan ju göra det ändå om de vill. Det är för mig ofattbart att någon kan vilja stoppa avslöjanden av bluffar.![]()
Steget efter meningslösa/verkningslösa produkter är destruktiva. Och det steget är inte långt... Naturmediciner behöver bara vara ofarliga (gärna helt verkanslösa!) för att godkännas. Nästa steg är att de har verkan, men en som är farlig. Kom ihåg att ormoljan haft många skepnader genom århundradena. Inte alla har varit harmlösa. Radioaktiva kurer var på modet en tid. Ormoljeförsäljarna har aldrig brytt sig om huruvida köparna kommit till skada. Det ligger ju i konceptet att inte vilja testa produkterna själv, utan tycka att alla skall ta ställning till dem själv. Det är INTE att ta ansvar för produkten.
Vh, iö
Naqref™ skrev:ps. Fortsätt däremot gärna och debattera civilicerat.
ds.
Bill50x skrev:Intressant tråd detta, på många sätt.
Men låt oss enas om en sak, det som diskuteras här är en fråga för ett litet fåtal intresserade. De flesta människor jag känner skulle aldrig betala 799:- för en dvd-spelare om dom kan få en för 599:-. Att i de sammanhangen diskutera en jordningslösning för 4 papp per apparat rör ju bara den innersta cirkeln av nördar. Nördar som borde vara tillräckligt insatta i sin hobby än att betala fantasisummor för något som inte fungerar.
Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.
/ B
Bill50x skrev:Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.
phloam skrev:Det ligger liksom i ormoljans natur att den _ska_ vara verkningslös placebo med tillhörande kvasi-teknologiska resonemang, för den som är tekniskt kunnig. Annars vore det inte äkta ormolja. Den är istället till för att tillfredsställa de som verkligen älskar hifi-hobbyn.
Max_Headroom skrev:Så HiFi-hobbyn är något som frodas av en ständigström av nya bluff-produkter?
Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.
MichaelG skrev:Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.
Något ovidkommande
(Jag sitter på jobbet och längtar efter semester!)
Hälsn. Michael
popedh skrev:MichaelG skrev:Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.
Något ovidkommande
(Jag sitter på jobbet och längtar efter semester!)
Hälsn. Michael
Ovidkommande? slänger dom ut mej för att jag protesterar mot hyckleri & bluffmakare så visst... Då har dom ju visat vart Faktiskt.se står.
De e ju lika jävla dumt som om man skulle bli avstäng för att man tar avstånd från barnporr.
/I
popedh skrev:
sibilanterna i diskanten? vart skulle sibilianterna vara annars.. i basen?
popedh skrev:Hetsporren skrev:Isak, coola ner nu...
Varför?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster