En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:14

Jag såg en tråd på hififorum om en ny(?) produkt som ska förbättra ljudet i anläggningen. Jag har ingen aning om det är rimligt att den kan åstadkomma det som påstås. Vad tror ni som har ett större tekniskt kunnande än mig?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62024
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-03 23:32

Det intressanta är vilken sanning man faller tillbaka på. Är det stjärnjord?

Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 23:36

Av (reklam-)texten att döma är det rena bluffen.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:41

Ett intressant citat är:

Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 23:41

Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:

Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka

Ja, det förstärker onekligen intrycket av att det är en bluff. Det fattas bara att det hade varit hans fru som hade sagt det. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-04 01:06

Efter att ha hört skillnaden från köket...

Ja, ormoljans tid är inte förbi...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 02:20

Ja, vad ska man säga? Jag la upp några filer där man skulle jämföra två olika utgåvor.
Bild

Bild

Dom som lyssna så var den ingen som tog upp skillnaden i dynamik mellan klippen! 8O
Men dom lyckas visst höra skillnader med ormoljeproduker i dynamik 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 07:12

Chassi och signaljord i en apparat är väl kopplat till eluttagets jord? Så vad man kopplar in på en RCA-utgång lär inte spela ngn roll. Ofta är väl heller inte eluttagets så kallade jord 0 V, utan några volt, så att man drar en kabel från RCA till en jordkruka kan ju inte ha nån som helst betydelse från eller till 8O.

Alltså är det inte dags snart att rensa upp ordentligt i ormträsket, typ anmäla den där handlaren till Konsumentombudsmannen eller nåt. Så att vi får nån praxis i den här skumraskbranschen. :P

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-04 07:19

subjektivisten skrev:Ja, vad ska man säga? Jag la upp några filer där man skulle jämföra två olika utgåvor.
[
Dom som lyssna så var den ingen som tog upp skillnaden i dynamik mellan klippen! 8O
Men dom lyckas visst höra skillnader med ormoljeproduker i dynamik 8)

Det är väl ingen som säger sig höra en förbättring med RGC-24'an på HF ?

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 08:16

Vh, iö

Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 08:18

Skeptikern skrev:Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 08:35

Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.

:lol: :lol: Ok, den där komentaren var ärligt talat bra :lol: :lol:
Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.
Dom som inte klarar av att bli ifrågasatta utan att bli personligt förolämpade litar jag mindre på.............

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-07-04 08:47

Skeptikern skrev:

:lol: :lol: Ok, den där komentaren var ärligt talat bra :lol: :lol:
Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.
Dom som inte klarar av att bli ifrågasatta utan att bli personligt förolämpade litar jag mindre på.............

Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då. Jag, och säkert flera andra, skulle gärna vilja ta del av all information som ökar förståelsen för hobbyn. Dessutom upplever jag Ingvar som mycket villig att argumentera för sina åsikter så att vi som kan mindre lär oss.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 08:51

Skeptikern skrev:....Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.........

Och det vet du efter en månad och sex inlägg på forumet?
Vem är du? Din agenda verkar rätt klar.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 09:08

Jordningar kan ställa till mycket och jag skulle inte bli förvånad om något positivt kan hända med den här typen av utrustning.

Påståendet "suger upp diskanten" suger dock svårartat. Det är väl diskanten man vill ha kvar och slippa allt "fizzel" runtomkring?

Att man kan höra skillnad ute i köket är väl inget konstigt, jag kan lätt skilja på mina egna DQ10:or och mina Creative datorhögtalare när jag står och diskar :-)

Jag skulle nog kunna identifiera ett par piP också, vad nu dom har med detta resonemang att göra....

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 09:15

Bill50x skrev:Jordningar kan ställa till mycket och jag skulle inte bli förvånad om något positivt kan hända med den här typen av utrustning.

Påståendet "suger upp diskanten" suger dock svårartat. Det är väl diskanten man vill ha kvar och slippa allt "fizzel" runtomkring?

Att man kan höra skillnad ute i köket är väl inget konstigt, jag kan lätt skilja på mina egna DQ10:or och mina Creative datorhögtalare när jag står och diskar :-)

Jag skulle nog kunna identifiera ett par piP också, vad nu dom har med detta resonemang att göra....

/ B

Jo, men eluttagsjorden borde ju käka denna lilla jordkruka till frukost. Det går ju inte att få lokala jord-/potentialskillnader mellan apparat och eluttag på det där sättet, då får du ju strömmar som går mellan dessa punkter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 09:43

Skojare finns det gott om - det gäller att passa sig. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-04 09:44

Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8061
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-04 10:12

lasselite skrev:

Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.

Jag håller med om att metoden att använda kunders påstående i marknadsförigen är tveksam. Om ett företag vill kan de påstå precis vad som helst om sin produkt genom att använda sig av eventuellt påhittade kunder:

Lars 39: Det är den bästa produkten på marknaden

Farbror Barbro 44: Anläggningen har aldrig låtit bättre.

osv...

Jag vet inte vad marknadsföringslagen säger om att använda kunder på detta sätt i marknadsföringen, men om det är som jag tror att det är helt ok så länge man som tillverkare/återförsäljare inte påstår dessa saker om produkten så finns det mycket utrymme för mygel.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 10:13

lasselite skrev:

Om en handlare säljer en produkt och påstår att produkten har en viss egenskap, i detta fall att den förbättrar ljudet, så är det ett faktiskt påstående om en faktisk egenskap. Om varken kunden, handlaren eller någon annan kan påvisa denna egenskap, förslagsvis i ett blindtest, då torde det vara styrkt att handlaren saluför en produkt som inte besitter den egenskap han påstår att den gör, dvs att han ägnar sig åt falsk marknadsföring av produkten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 10:23

Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 10:35

Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.

Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.
Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 10:40

Skeptikern skrev:

Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.

Utan erfarenhet? Trodde IÖ hade jobbat i decenier som elektronikkonstruktör... Fast det kanske inte räcker med en bra utbildning samt lång, praktisk erfarenhet? Bläddrande i HiFi-blaskor på muggen och lite "lyssna och tyck" är förståss mycket bättre?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 10:45

Skeptikern skrev:

Hmm...

så om en fysiker uttalar sig mot att något bryter mot naturlagar är det ok... men inte om fysikern ifråga också har ett företag som inte tillverkar konkurrerande produkter?

Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Produkten i fråga är väl inte i konkurrens med Ino?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-04 10:45

Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?

Akkelis Audios säljer produkten för 3990kr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 10:46

Kevin_Mitnick skrev:

Beklämmande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 10:56

Kevin_Mitnick skrev:

Genialiskt.
PK torde ligga på någon/några 100-lappar.

Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:01

Max_Headroom skrev:
Kevin_Mitnick skrev:

Genialiskt.
PK torde ligga på någon/några 100-lappar.

Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(

PK torde ligga på några tior. En lågnivåkabel med kontakt, bordssalt och en plastask.

Detta används alltså i satelliter och på ubåtar också? 8O

Alltså, känns som det är läge att skapa en ny tråd inspirerat av detta bullshit... :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 11:05

Det är helt sjukt hur mycket ormolja marknaden kontamineras med.

Jag är verkligen besviken att ägaren till butiken befattar sig med dylik skojarverksamhet. :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:09

Alltid "bra" att hävda att något används i militära sammanhang där man inte kan kolla sanningshalten i påståendet.

Det gör man väl på "ByeBye"s också vill jag minnas.

Stora frågan är väl... funkar denna produkten bättre med en bybee på sladden och en shakti ovanpå... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-04 11:10

Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(
Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:15

Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(

Räcker med att bläddra i PRV:s katalog med nya patent, göra en starkt förenklad prototyp av ngn lämplig dylik sådan, och sedan hävda att den även har ljudförbättrande egenskaper. 8)

Marknadföringskanalen finns ju redan:
E-handelsplats för ormolja

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:16

Skeptikern skrev:

Så vitt jag sett har IÖ gjort en poäng av just av att aldrig skriva något negativt om konkurrerande produkter (alltså högtalare) så länge de är i produktion. Var har du sett exempel på motsatsen? På vilket sett skulle förresten den här lilla tingesten konkurrera med IÖ:s produkter?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 11:17

Almen skrev:
Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar. :)

Köper man ovanstående pryl för angivet pris så har man antingen så mycket pengar så man inte behöver bry sig, eller så struntar man totalt i vad man lägger pengarna på ändå. Bryr man sig inte mer om vad man lägger pengarna på, så får man skylla sig själv. Bättre då att jag tar hand om kosingen. Har inga moraliska betänkligheter alls med att sälja nåt sånt här, men får liksom inte produkt-idéerna.

Gratulerar säljaren till hans nya porsche!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 12:12

Kevin_Mitnick skrev:

Totalt moraliskt förfall när dom pysslar med sånt. :?
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-04 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-04 12:37

Efter att snabb läst denna tråd och på det andra forumet har jag inte fått grepp om vad det är. Går det att förklara kort och enkelt?

Är det en kort sladd med en rund låda i ena änden som man ansluter till sin apparat (RCA eller skruv)?
och sedan inget mer?

Det är alltså bara att ta en kabel stump på några decimeter och koppla till en apparat. Blir det en liten antenn?

//Michael

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 12:46

Mich skrev:Efter att snabb läst denna tråd och på det andra forumet har jag inte fått grepp om vad det är. Går det att förklara kort och enkelt?

Är det en kort sladd med en rund låda i ena änden som man ansluter till sin apparat (RCA eller skruv)?
och sedan inget mer?

Det är alltså bara att ta en kabel stump på några decimeter och koppla till en apparat. Blir det en liten antenn?

//Michael

Nej det är saltkristallerna i den runda lådan, som fungerar som "virtuell" jord, som gör tricket som jag fattar det. Ungefär som ett svart hål för jordstörningar o dyl alltså. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 12:47

Det verkar som den är fylld med något salt som skall fungera som en perfekt jord. Den verkar dock inte lyckas dra ned jorden som apparaterna är kopplade med i väggen, utan bara ytterst lokalt, för det behövs visst en per maskin.

Hade väl annars varit lämpligare att koppla den till grenuttaget så att alla prylarna hade fått en gemensam perfekt jord, men då säljer man bara ett ex per kund. :lol:

Uppfinningsrikedomen är det uppenbarligen ingen brist på...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-04 18:06

Aha :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-04 18:40

Vilket lurendrejeri en del håller på med att man kan ägna sig åt sådan verksamhet helt öppet är ju egentligen helt fantastiskt. Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då? Verkar som om att HiFi marknaden inte är större än att sådant här elände kan slinka genom maskorna oupptäckt. Brunnen som dessa skithuvuden som hittar på sånt här öser ur tycks aldrig sina.

:evil:

Mvh//Matte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 19:16

Grismannen skrev:Vilket lurendrejeri en del håller på med att man kan ägna sig åt sådan verksamhet helt öppet är ju egentligen helt fantastiskt. Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då? Verkar som om att HiFi marknaden inte är större än att sådant här elände kan slinka genom maskorna oupptäckt. Brunnen som dessa skithuvuden som hittar på sånt här öser ur tycks aldrig sina.

:evil:

Mvh//Matte.

Tja... Så länge det finns kunder så... Det är väl snarare ett tecken på att det finns folk med gott om pengar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 19:53

Grismannen skrev:... Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då?

Det gör dom. HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen.... Bilförsäljare litar jag ännu mindre på, vare sig dom säljer nya eller begagnat....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 20:43

Bill50x skrev:
HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen....

Har du några belägg för det? Inte för att jag tror att mäklarbranschen är fri från rötägg, men visst är det väl ganska reglerat ändå?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 21:00

Bill50x skrev:HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen.... Bilförsäljare litar jag ännu mindre på, vare sig dom säljer nya eller begagnat....

/ B

Enligt mig är det tvärtom. Få, om någon, bransch är så full med trams och skit. Det är så man inte kalla sig för audiofil.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-04 21:46

Skeptikern skrev:
Vh, iö

Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Skeptikern, Ingvars kommentar är en klassiker i sammanhanget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-04 22:09

Tror inte mäklare och bilförsäljare hur skabbiga dom än må vara hittar på direkta lögner som är så genomskinliga att man ser rakt igenom dem.

Kan det vara så att gemene man har ett så starkt begränsat kunnande inom elektronik elektricitet o dyl att det går att hitta på vilka dumheter som helst? Man kan ju inte vara expert inom alla områden men jag tror att folks kunskaper om ljud och elektronik etc är mycket mindre än vad de är inom mycket annat. Typ:Storhögtalare=bra. Liten högtalare=dålig.
Har fått för mig att så kan vara fallet iaf efter vissa diskussitioner med kollegor på jobbet. :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 22:54

Grismannen skrev:Tror inte mäklare och bilförsäljare hur skabbiga dom än må vara hittar på direkta lögner som är så genomskinliga att man ser rakt igenom dem.

Kan det vara så att gemene man har ett så starkt begränsat kunnande inom elektronik elektricitet o dyl att det går att hitta på vilka dumheter som helst? Man kan ju inte vara expert inom alla områden men jag tror att folks kunskaper om ljud och elektronik etc är mycket mindre än vad de är inom mycket annat. Typ:Storhögtalare=bra. Liten högtalare=dålig.
Har fått för mig att så kan vara fallet iaf efter vissa diskussitioner med kollegor på jobbet. :?

Hur många watt är dina högtalare på? :twisted:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 23:11

IngOehman skrev:Efter att ha hört skillnaden från köket...

Vh, iö

Du har helt rätt. :x

När ska detta vansinne upphöra, undrar vän av ordning?

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 05:22

Min kommentar har egentligen inte något med själva produkten att göra alls, men presentationen av den är ju rena parondin på ormoljereklam, med alla sina motsägelser, svammel och fysikaliska kullerbyttor.

Vh, iö

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-05 11:25

Magnuz skrev:

Ja, det förstärker onekligen intrycket av att det är en bluff. Det fattas bara att det hade varit hans fru som hade sagt det. :lol:

Du vet inte hur nära sanningen du var där Magnuz :D

Så här skriver importören i tråden på HF idag:

Den första kunden som köpte en RGC-24 blev så förvånad över förändringen att han tog med den ut till fruns lilla anläggning i köket för att prova den där. Och han svär på att han hörde en tydlig förbättring även där!

Visserligen var det i frugan som sade att de lät bättre, men fortfarande ganska kul :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 15:08

Här har alla tydligen skaffat sig erfarenhet av denna mojäng fast den nyligen utkommit vilket gör mig avundsjuk på er 8O ..

jag skulle ju också velat haft er grundliga förhandsinfo via egna erfarenheter om den faktiska funktionen som den tydligen skall ha..Som ni nu hört att den inte har..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 15:14

Mayro skrev:Här har alla tydligen skaffat sig erfarenhet av denna mojäng fast den nyligen utkommit vilket gör mig avundsjuk på er 8O ..

jag skulle ju också velat haft er grundliga förhandsinfo via egna erfarenheter om den faktiska funktionen som den tydligen skall ha..Som ni nu hört att den inte har..

Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.

( Skall vi vara jobbigt petiga så skall man kanske säga att OM den har den minsta påverkan, så är det i alla fall inte pga den påstådda funktionen utan av andra skäl och då troligtvis negativ påverkan och en indikation på att den apparat den kopplats till kanske inte är optimalt konstruerad. )

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 15:30

ja jag har då inte en susning alls om huvida den gör allt där säges eller inget eller delvis. Eller då inte heller om den gör helt annat..

edit
tog bort onödig text.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2007-07-05 16:40

Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.

Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-05 16:43

StefanB skrev:

Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Ja det är skönt att kunna det, men du är inte där ännu. Jobba på!

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-07-05 16:53

Bör vara en smal sak att DIY-a ihop en...
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 16:53

Va 8O

Kan inte ALLA se på en bild och ett pris om saker är fungerande eller ej. Jag trodde i min enfalld det enbart var jag som inte innehadde den förmågat kunskapsmässigt.. men så visar det sig att det finns en till..

men klart. Du Stefanb är ju handlare och har endast målet att sno oss på våra pengar.Lurendrejja dig mesta möjliga.... Glömde detta här rådande faktum att en DEL handlare här är inte "sådana" och en del andra är "sådana"... mycket märkligt egentligen eftersom dom som INTE anses seriösa ändå inte har en bunt med folk med slagträn efter sig då dom blåst hundratals arga hifisnubbar landet runt..hmm. kanske LJUGER baktalar och snackar en del uttrar en massa skit bara här om man skulle syna dom.. 8O

Hmm. Nej för fan. Här finns vetenskapen även om den använder sig av stilen man inte ens finner på skitsnackande kärringars fikarep..

Skärp er för böveln lite grabbar. Ni liknar en flock fikastinna kärringar hela bunten av er..har ni stuckit er på virknålarna allihopa ? Man kan snudd tro så då man läser hur ni gasar igång varanndra som små tonnårsgrabbar som manar en feg jävel att hoppa från en höjd han inte egentligen klarar av..

Man blir fan förvånad än idag här över den rätt dåliga stil som bara inte kan utebli direkt någon lustigkurre vill göra sig ett namn via hänga saker eller företeelser inom vår hobby..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-05 16:58

StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Det behövs inte mycket kunskap till det. I det här fallet skall tilläggas.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 17:05

Kaffekoppen skrev:
StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

kan det var så att sagda saker som dessa från LTS ledande sida är skälet att knappt någon vill ha med LTS att göra som testare mm..Samt att respekten är i stort NOLL för LTS som organisation att faktiskt bedriva seriösa samtal om hifi med öppenhet osv.. Jag är övertygad om att svaret är JA..

kaffekoppen Nu blev jag jävligt besviken på dig helt ärligt.. Du uppvisar rena rama jävla gängledarmentaliteten och inte ditt ansvar som ordförande i en förening.. Skärp dig för sjutton. Bättre kan du nog om du tänker efter bara en aning..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-05 17:21

Det är inte bilden eller prislappen utan reklamtexten som avslöjar det hela. Den kanske verkar trovärdig för de flesta "vanliga" människor, men var och en som kan något om elektronik ser direkt att det är gallimatias.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-05 17:22

Mayro skrev:
Kaffekoppen skrev:

kan det var så att sagda saker som dessa från LTS ledande sida är skälet att knappt någon vill ha med LTS att göra som testare mm..Samt att respekten är i stort NOLL för LTS som organisation att faktiskt bedriva seriösa samtal om hifi med öppenhet osv.. Jag är övertygad om att svaret är JA..

kaffekoppen Nu blev jag jävligt besviken på dig helt ärligt.. Du uppvisar rena rama jävla gängledarmentaliteten och inte ditt ansvar som ordförande i en förening.. Skärp dig för sjutton. Bättre kan du nog om du tänker efter bara en aning..

Är det själva sättet att leverera som du tycker är fel eller är det själva budskapet? Alltså, är det vad Kaffekoppen säger (att man med även med endast grundläggande kunskaper i ellära/fysik kommer till slutsatsen produkten inte kan fungera som i beskrivningen eller är det hur han säger det ("det behövs inte mycket kunskap...") ?

Undrar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-05 23:57

Stefan, det handlar inte om att se på bilder och pris utan förklaringen hur det funkar, som man kan genomskåda.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 00:02

Magnuz skrev:
Skeptikern skrev:

Så vitt jag sett har IÖ gjort en poäng av just av att aldrig skriva något negativt om konkurrerande produkter (alltså högtalare) så länge de är i produktion. Var har du sett exempel på motsatsen? På vilket sett skulle förresten den här lilla tingesten konkurrera med IÖ:s produkter?

Föredömligt trevligt och konstruktivt bemötande av "Skeptikern". Fast jag undrar om det är rätt medicin? Om man tittar på de tidigare inläggen av vederbörande så handlar de ju uteslutande om punktinsatser mot IÖ. Påminner om signaturen "Robert" i attityden men saknar helt hifirelaterad information i samtliga inlägg. Isidor påpekade för länge sedan att man inte bör mata trollen. Dags att påminna om dessa visdomsords giltighet alltid och överallt. Vilket osökt får mig att tänka på att Kelvin Kline är en lyckans ost.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 00:09

Dahlqvist skrev:Föredömligt trevligt och konstruktivt bemötande av "Skeptikern". Fast jag undrar om det är rätt medicin?

You bet it is. Trevligt och konstruktivt bemötande fungerar för/mot allt. (det är som ormolja med andra ord :wink: )

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-06 00:25

Magnuz skrev:
Dahlqvist skrev:Föredömligt trevligt och konstruktivt bemötande av "Skeptikern". Fast jag undrar om det är rätt medicin?

You bet it is. Trevligt och konstruktivt bemötande fungerar för/mot allt. (det är som ormolja med andra ord :wink: )

Många plus till dig! Äntligen någon som vet vad ormolja är bra för.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:00

Precis som redan sagts av andra, det är den tekniska lösningen folk invänder emot, inte hur produkten ser ut på bild eller vad den kostar.

Men jag antar att vi alla även måste testa det där telefonsamtalstweaket också, innan vi får uttala oss? Alltså, man ringer upp en snubbe i USA, som sedan spelar upp en avancerad ljudslinga per telefon. Telefonen ska man samtidigt hålla upp i det rum där ens apparater står, hifi-anläggning, dvd, plattskärm osv. Efter 30 sek, när ljudet spelat klart, då sätter man sig och lyssnar/tittar på sin anläggning. Då låter ljudet bättre, mer väldefinierat och högupplöst. Även bilden på plattskärmen har blivit skarpare och bättre. Dessa skillnader kan man även uppleva från köket. Även frun kan märka detta medan hon står och diskar.

Kan inte någon här testa detta, det kostar bara $60 per samtal. Gör sedan en recension på hur det fungerade. För det är alltid bäst att testa först innan man uttalar sig om något fungerar eller ej.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 10:07

Jag skulle kunna testa det från jobbet.. Vi har en hel del skärmar här som kan behöva bättre bild, tyvärr bara en sunkig JVC-kompact-stereo men kan den bli bättre för 60$ vilket den kan vara värd, är det ju kanon!!

Ang jordprylen så testade jag en variant imorse.. Kopplade en krokodil-klämma från en ledig RCA-ingång på min förstärkare till en Grevé-ost i ett annat rum. Jösses vilken skillnad!! Tjejen föredrog dock när den var kopplad till en Gouda.. Men även det var helt okej tycker jag.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-06 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 10:16

:D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:17

StefanB skrev:

Stefan, du marknadsför en produkt som heter RIO-5II Minus ion generator. Som jag förstår av beskrivningen fungerar apparaten så att den "startar en 14 sekunder lång behandlning av skivan med negatift laddade joner och ultraviolett ljus". När jag läser om cd-skivors hållbarhet som lagringsmedia så brukar rekommendationen vara att inte utsätta dem för solljus eller UV-ljus, eftersom detta förstör det informationsbärande skiktet på cd-skivan. Har du lust att kommentera detta?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 10:18

Tycker att frågan om vad kunskap egentligen är borde ställas. Anledningen till att alla ständigt kommer ihop sig om LTS (och dess förespråkare) filosofi har med grundvärderingar att göra. Har man ett vetenskapligt perspektiv på vad kunskap är kan man inte annat än avskriva en hel del påståenden - de är inte prövade, eller kan inte prövas.

Många som inte är bekanta med vetenskapsteori tror ofta att de som hävdar ett vetenskapligt perspektiv på tillvaron inte är öppna för en prövning av sina påståenden. Inget kunde vara mer felaktigt. Det är precis så kunskap växer fram, genom prövning av hypoteser.

Det som är intressant är huruvida de som förfäktar ett icke vetenskapligt förhållningssätt inom hifi begränsar denna hållning till detta område, eller om det även gäller för livet i stort. Frågan blir då hur man kan ha två olika förhållningssätt och hur man motiverar det.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:22

JTarnstrom skrev:Tycker att frågan om vad kunskap egentligen är borde ställas. Anledningen till att alla ständigt kommer ihop sig om LTS (och dess förespråkare) filosofi har med grundvärderingar att göra. Har man ett vetenskapligt perspektiv på vad kunskap är kan man inte annat än avskriva en hel del påståenden - de är inte prövade, eller kan inte prövas.

Många som inte är bekanta med vetenskapsteori tror ofta att de som hävdar ett vetenskapligt perspektiv på tillvaron inte är öppna för en prövning av sina påståenden. Inget kunde vara mer felaktigt. Det är precis så kunskap växer fram, genom prövning av hypoteser.

Det som är intressant är huruvida de som förfäktar ett icke vetenskapligt förhållningssätt inom hifi begränsar denna hållning till detta område, eller om det även gäller för livet i stort. Frågan blir då hur man kan ha två olika förhållningssätt och hur man motiverar det.

Tärnström

Det är troligtvis vanligare att folk förfäktar ett ovetenskapligt förhållningssätt till kunskap inom områden de själva har starkt begränsad kunskap om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-06 10:31

Mayro - om jag hade startat en firma och skrivit en massa fina ord om varför mina höghastighetsdäck är bättre än alla andra och sedan visat en bild på fyrkantiga däck... hade du inte kunnat tänka dig att säga ifrån till kompisar och bekanta att låta bli att köpa dem för att de inte funkar... (och sedan blivit frustrerad över när de svarat att det gör de visst det och inte vara så'n översittartyp pga att du "kan lite om bilar")...

Vissa saker funkar helt enkelt inte. Hur gärna man än vill så finns det fysikaliska grundlagar som styr.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 10:32

Tror jag måste beställa 16 par såna här, http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=211382

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-06 10:37

BengtO skrev:Tror jag måste beställa 16 par såna här, http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=211382

Går inte. Jag har köpt upp hela lagret :twisted:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 10:38

Hifi kan ju inte vara en frizon där vetenskapliga grundvärderingar inte gäller. Frågan är vad man kan påstå och inte påstå i ett marknadsföringsmässigt perspektiv. Om man kan tillåtas påstå vad som helst om hifi-produkter utan att ha några vetenskapliga belägg för detta, vad är det då som hindrar att man skulle få påstå vad som helst om exempelvis mediciner? Det finns nog ingen som tycker att det är dåligt att vi inte har begränsningar på det området, men varför ska inte det gälla även hifi, när det gäller allt annat?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:43

JTarnstrom skrev:Hifi kan ju inte vara en frizon där vetenskapliga grundvärderingar inte gäller. Frågan är vad man kan påstå och inte påstå i ett marknadsföringsmässigt perspektiv. Om man kan tillåtas påstå vad som helst om hifi-produkter utan att ha några vetenskapliga belägg för detta, vad är det då som hindrar att man skulle få påstå vad som helst om exempelvis mediciner? Det finns nog ingen som tycker att det är dåligt att vi inte har begränsningar på det området, men varför ska inte det gälla även hifi, när det gäller allt annat?

Tärnström

Marknadsföringslagen

problemet är nog snarare att det saknas praxis inom just hifi.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 10:44

rhenrics skrev:
JTarnstrom skrev:Hifi kan ju inte vara en frizon där vetenskapliga grundvärderingar inte gäller. Frågan är vad man kan påstå och inte påstå i ett marknadsföringsmässigt perspektiv. Om man kan tillåtas påstå vad som helst om hifi-produkter utan att ha några vetenskapliga belägg för detta, vad är det då som hindrar att man skulle få påstå vad som helst om exempelvis mediciner? Det finns nog ingen som tycker att det är dåligt att vi inte har begränsningar på det området, men varför ska inte det gälla även hifi, när det gäller allt annat?

Tärnström

Marknadsföringslagen

problemet är nog snarare att det saknas praxis inom just hifi.

Jo, det har jag efterlyst. Hifi-branschen kommer tyvärr undan med påståenden som skulle kosta dryga viten i andra branscher.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 10:46

Nattlorden skrev:Mayro - om jag hade startat en firma och skrivit en massa fina ord om varför mina höghastighetsdäck är bättre än alla andra och sedan visat en bild på fyrkantiga däck... hade du inte kunnat tänka dig att säga ifrån till kompisar och bekanta att låta bli att köpa dem för att de inte funkar... (och sedan blivit frustrerad över när de svarat att det gör de visst det och inte vara så'n översittartyp pga att du "kan lite om bilar")...

Vissa saker funkar helt enkelt inte. Hur gärna man än vill så finns det fysikaliska grundlagar som styr.

Jag skall besvara även dig. Men för du skriver seriöst nattlorden.

Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..

OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag..

Altså själva sättet att aggera är det jag vänder mig emot.... Att sedan det ökar som en skock unghundar som gaddar ihop sig via hetsa varann är tydligt om man ser detta. Alla kanske inte gör det PGA olika saker eller brister på saker.. men vuxna män gör det. och kvinnor skulle garva åt oss allihop som barnungar..

Så nattlorden. BRA du verkar efterfråga seriöst svar av mig. Därför fick du även sådant fast egentligen jag anser tråden som död i mina ögon..
.

Mvh
Tobbe.

Ps. Om mina polare ville åka med fyrkantiga hjul skulle jag ta ungarna med dit och solstolar o kolla.. :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:49

JTarnstrom skrev:
Jo, det har jag efterlyst. Hifi-branschen kommer tyvärr undan med påståenden som skulle kosta dryga viten i andra branscher.

Tärnström

anledningen till att de kommer undan är väl för att ingen vågar eller orkar anmäla hifimånglarna. Om man inte hör skillnader så är man antingen dum i huvet, har för dålig anläggning, inte är tillräckligt open-minded, etc etc.

När det egentligen borde vara världens enklaste sak att bevisa frånvaron av hörbara skillnader före och efter ett sk tweak, mha ett BT.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 10:52

Mayro skrev:

ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..

OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag..

Du anser inte att ansvaret ligger på säljaren/tillverkaren av produkten att på trovärdig och vetenskaplig grund visa att produkten verkligen gör vad den påstås göra? Är det meningen att kunder ska köpa hem produkten för att sedan upptäcka att den inte fungerar enligt påståendena? Självklart kan en produkt självdö om den inte är bra, men hur många ska luras innan det sker?

Om du inte håller med om ovanstående drar jag slutsatsen att du tycker att våra marknadsföringlagar är blahablaha.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2007-07-06 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 10:53

Mayro skrev: detta är inte fyrkantiga hjul..

det är precis vad det är om man är någorlunda insatt i simpel ellära från högstadiet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 10:57

rhenrics skrev:
JTarnstrom skrev:

Tärnström

anledningen till att de kommer undan är väl för att ingen vågar eller orkar anmäla hifimånglarna. Om man inte hör skillnader så är man antingen dum i huvet, har för dålig anläggning, inte är tillräckligt open-minded, etc etc.

När det egentligen borde vara världens enklaste sak att bevisa frånvaron av hörbara skillnader före och efter ett sk tweak, mha ett BT.

Jag skulle också tro att en bidragande anledning är att det saknas kritisk journalistisk granskning på området som kan sätta ljuset på problemet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 10:59

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..

Du anser inte att ansvaret ligger på säljaren/tillverkaren av produkten att på trovärdig och vetenskaplig grund visa att produkten verkligen gör vad den påstås göra? Är det meningen att kunder ska köpa hem produkten för att sedan upptäcka att den inte fungerar enligt påståendena? Självklart kan en produkt självdö om den inte är bra, men hur många ska luras innan det sker?

Om du inte håller med om ovanstående drar jag slutsatsen att du tycker att våra marknadsföringlagar är blahablaha.

Tärnström

Sitt inte och försök vrida om saker är mitt svar till dig..Fortsätter du så kommer jag anse dig betee dig utan minsta repekt mot mig vilket jag besvarar omgåede

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-06 11:01

Mayro skrev:Jag skall besvara även dig. Men för du skriver seriöst nattlorden.

Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten..

Upplever nog tonen annorlunda från min sida... och tycker nog inte den eventuella hånfullheten uppstår förrän folk börjar försvara tramset.

Okej, viss poäng till dig där... däcken märker man att de inte funkar... låt oss ta ett mer svårbedömt exempel... jag börjar sälja en biltuta som avsevärt minskar slitaget inuti motorn. Det är svårare för en vanlig konsument att bedöma om det händer eller ej.

Troligtvis inte... eftersom placeboeffekten är bevisat stark, så kommer en massa människor att uppleva "stora förändringar" som "hörs ända från köket" osv.

Altså själva sättet att aggera är det jag vänder mig emot.... Att sedan det ökar som en skock unghundar som gaddar ihop sig via hetsa varann är tydligt om man ser detta. Alla kanske inte gör det PGA olika saker eller brister på saker.. men vuxna män gör det. och kvinnor skulle garva åt oss allihop som barnungar..

Socialt nätfenomen... händer nog på alla forum... detta forumet är stillsamt jämfört med Allt För Föräldrar där min kvinna chattar...

Ps. Om mina polare ville åka med fyrkantiga hjul skulle jag ta ungarna med dit och solstolar o kolla.. :lol:

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 11:06

Max_Headroom skrev:
BengtO skrev:Tror jag måste beställa 16 par såna här, http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=211382

Går inte. Jag har köpt upp hela lagret :twisted:

Men den skönaste måste ju ändå vara BSIP-2 som de pratar om. Den har som jag förstår det tappat den enda funktion SIP-8:an har för att bara härma dess utseende eller nåt. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:06

Mayro skrev:
JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

Tärnström

Sitt inte och försök vrida om saker är mitt svar till dig..Fortsätter du så kommer jag anse dig betee dig utan minsta repekt mot mig vilket jag besvarar omgåede

Vrida? Jag ställer ett par raka frågor. Besvara dem i stället eller är du inte man nog (för att använda din egen retorik)? Besvarar du dem inte kommer du att hamna långt ned på ranglistan. Du kommer att få svårt att jobba dig upp innan du är tillbaka på topp-tio.

Allvarligt, jag förstår inte din besatthet med att ranka, döma och ordna folk efter deras inlägg. Den är fullständigt onödig och upplevs nog av de flesta som en typ av storebrorsmentalitet. Det skapar bara onödig friktion. Förväntar du dig att folk verkligen vill diskutera med dig när du dömer ut dem som ovärdiga att föra dialog med? Jag tror inte att någon vill bli dömd i vare sig den ena eller andra riktningen beroende på vad de har för åsikt. Frågar du mig, så är det du som har ett respektlöst sätt att debattera.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2007-07-06 11:30, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-07-06 11:38

DU ÄR LTS ORDFÖRANDE kaffekoppen och varken SKALL eller ens BÖR delta i skitsnack som detta. OAVSETT RÄTT ELLER FEL!!!

jag håller faktiskt med lite grann fast mest är jag orolig för att vi kastar bort vårat liv på en massa trams som tar tid
det gäller särskilt undertecknad
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:45

profbd skrev:
DU ÄR LTS ORDFÖRANDE kaffekoppen och varken SKALL eller ens BÖR delta i skitsnack som detta. OAVSETT RÄTT ELLER FEL!!!

jag håller faktiskt med lite grann fast mest är jag orolig för att vi kastar bort vårat liv på en massa trams som tar tid
det gäller särskilt undertecknad

Jag skulle också hålla med - om det inte vore så att jag inte betraktar det som skitsnack. Frågan handlar ju inte om produkterna i sig, utan om marknadsföringen av dem och jag förstår inte på vilket sätt ett ordförandeskap i någon förening öht skulle göra att man är diskvalificerad från att yttra sig.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-07-06 11:46

JTarnstrom skrev:Tycker att frågan om vad kunskap egentligen är borde ställas. Anledningen till att alla ständigt kommer ihop sig om LTS (och dess förespråkare) filosofi har med grundvärderingar att göra. Har man ett vetenskapligt perspektiv på vad kunskap är kan man inte annat än avskriva en hel del påståenden - de är inte prövade, eller kan inte prövas.
...

Tärnström

"-Det här smakar bra!", säger vi efter middagen.
"-En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok.
Och vi hoppas att inget av påståendena blir avskrivet.
/TomasF

ps. Ovanligt osannolik och osäljande reklamtext till denna produkt. ds

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-07-06 11:51

Jag skulle också hålla med - om det inte vore så att jag inte betraktar det som skitsnack. Frågan handlar ju inte om produkterna i sig, utan om marknadsföringen av dem och jag förstår inte på vilket sätt ett ordförandeskap i någon förening öht skulle göra att man är diskvalificerad från att yttra sig.

jag håller med nu också men är vi inte på en nivå över sådant här trams på forumet?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:52

TomasF skrev:
"-Det här smakar bra!", säger vi efter middagen.
"-En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok.
Och vi hoppas att inget av påståendena blir avskrivet.
/TomasF

ps. Ovanligt osannolik och osäljande reklamtext till denna produkt. ds

"Det här smakar bra!", säger vi efter middagen. Men det var fan inte samma rätt som stod på menyn...
"En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok. Men beskrivningen på baksidan stämde inte överens med innehållet.

Här gäller det nog att hålla isär upplevelsen från själva marknadsföringen. Det går självklart att ha en positiv upplevelse av någonting men ändå bli lurad.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:55

profbd skrev:

jag håller med nu också men är vi inte på en nivå över sådant här trams på forumet?

Att diskutera marknadsföring tycker jag är högst relevant på ett forum som detta. För egen del, som tekniskt okunnig (men för den skull inte oförmögen att ta till mig andras kunnande) är en sajt som Faktiskt (och även andra forum) väldigt bra på att ge ordentliga genomlysningar av dylika frågor. Många kommer till tals vilket är bra och vilket definitivt INTE sker i marknadsföringen. Här kan jag ta del av argument som skjuter lurendrejeri i sank och det är för mig av väldigt stor vikt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-07-06 11:58

jamen samtliga på detta forum inser väl att detta är en uppenbar bluff(de andra har vi ju lyckats skrämma iväg :lol: )

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:04

profbd skrev:jamen samtliga på detta forum inser väl att detta är en uppenbar bluff(de andra har vi ju lyckats skrämma iväg :lol: )

Det är väl åtminstone två personer som inte anser det vara bluff. Den ena säljer skiten. Den andra vill testa den. Fast att den som säljer inte anser det vara bluff kan jag iofs inte säga med bestämdhet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:04

Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:09

JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström

Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 12:11

Mayro skrev:Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..

Bra, då har du även besvarat min tidigare fråga.

Mayro skrev:Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten.

OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag.

Helt klart är detta inte fyrkantiga hjul: liknelsen haltar som du säger. Det är snarare ett medel som man sprutar på däcken och som gör att väghållningen blir som med de dyraste däck pengar kan köpa. Fast det är ju bara vatten i flaskan. Eventuella upplevda effekter beror på inbillning och det kan man endast undersöka med blindtester. Och det är ju inte så kul. Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Någon gång måste man kunna dra gränsen och utfrån tidigare kunskap kunna säga: nä, det där går inte. Den gränsen beror på vilka kunskaper man har och vilken information som finns tillgänglig. För vissa är den diskuterade grunkan lika hopplöst som fyrkantiga hjul och det är ingenting konstigt med det.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 12:11

rhenrics skrev:
Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.

En helt sjuk inställning, tycker jag. Jag kan förstå att man vill betrakta hifi på det sättet och jag har inga problem med att låta folk göra det, men ska man behöva bli belagd med munkavle för att man råkar ha en avvikande åsikt?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:15

rhenrics skrev:
JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström

En märklig hållning eftersom ett vetenskapligt förhållningssätt inte utesluter skiftande upplevelser.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-06 12:16

Magnuz skrev:
rhenrics skrev:

En helt sjuk inställning, tycker jag. Jag kan förstå att man vill betrakta hifi på det sättet och jag har inga problem med att låta folk göra det, men ska man behöva bli belagd med munkavle för att man råkar ha en avvikande åsikt?

Om det inte är det slutliga beviset på vem som har rätt, så vet jag inte vad det skulle vara i så fall... :lol: "Sanningen är illa hörd".

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:38

Okej, viss poäng till dig där... däcken märker man att de inte funkar... låt oss ta ett mer svårbedömt exempel... jag börjar sälja en biltuta som avsevärt minskar slitaget inuti motorn. Det är svårare för en vanlig konsument att bedöma om det händer eller ej.

rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 12:41

Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..

Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:43

Någon gång måste man kunna dra gränsen och utfrån tidigare kunskap kunna säga: nä, det där går inte. Den gränsen beror på vilka kunskaper man har och vilken information som finns tillgänglig. För vissa är den diskuterade grunkan lika hopplöst som fyrkantiga hjul och det är ingenting konstigt med det.

Ja man måste dra gränsen vid HUR man diskuterar saker...För är "kunskapen" endast likt en svärm getingar på parningsresor så är jag då mer rädd än intreserad i alla fall..

och du . Du snackar ofta om kunskap mm. Du tror uppenbarligen dig själv samt en stor del här stå ÖVER många andra i kunskap..

Det är nog möjligt. Fast inte just inom erfarenheter utan mest i hur man INNAN ens skaffat dom nergör dom samt alla som befinns existera i dessa närhet..

Asså.. Du tycks ha en bild av en del folk såsom mig att vi inget vet eller kan.Eller tänker själva... Jag kan upplysa dig om att om någon gör ett misstag där så är det du.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:44

Magnuz skrev:
Mayro skrev:

Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?

det förutsätter dock att man har ett intellekt för att förstå jämförelsen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:46

Magnuz skrev:
Mayro skrev:

hahahaha. :lol: . jadu.. man kan söka alla vägar inför faktat att man inte beteer sig ok via försöka försköna sig själv.. men detta var så dåligt så du får ursäkta jag garvar gott åt ditt inlägg..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-06 12:47

Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:49

Bill50x skrev:
Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B

Men det fritar inte OnOff från ansvar.

Tycker att handlarna har ett STORT ansvar för vad de säljer och marknadsför. De är ansvariga gentemot kunden.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:51

Bill50x skrev:Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

/ B

Håller med till 110%. Handlaren har ett ansvar för vad han kränger. Speciellt om handlaren dessutom uppbär en e-handelsplats där det uttryckligen står vad en produkt som saluförs sägs besitta för egenskaper. Detta faller under marknadsföringslagen. Handlare är inte undantagna den på något sätt.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-06 12:52

Dahlqvist skrev:Helt klart är detta inte fyrkantiga hjul: liknelsen haltar som du säger. Det är snarare ett medel som man sprutar på däcken och som gör att väghållningen blir som med de dyraste däck pengar kan köpa. Fast det är ju bara vatten i flaskan. Eventuella upplevda effekter beror på inbillning och det kan man endast undersöka med blindtester. Och det är ju inte så kul. Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Korrekt. Därför bör vi inte ge oss på StefanB här utan snarare tillverkaren av den här, ska vi säga, något tveksamma produkten.

Själv nöjer jag mig med att mina egna kunskaper är på sådan nivå att jag utan att tveka hellre lägger pengarna på annat. Jag blir då samtidigt en inte så lämplig person att fråga om råd om denna produkt. :lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-06 12:53

Mayro skrev:
Jag kommer alltid vara intresserad av att ge goda råd på goda grunder.

vore bättre om du ibland va tyst då goda grunder finns vilket det gjorde här kaffekoppen. Du glömmer din roll hela tiden här och håller kvar LTS som en lekskola för rena rama pöbelmentaliteten av dålig stil..

Har du nån koll alls på elektronik Mayro? Vet du vad en stjärnjord är?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-06 12:56

JTarnstrom skrev:Men det fritar inte OnOff från ansvar.

Tycker att handlarna har ett STORT ansvar för vad de säljer och marknadsför. De är ansvariga gentemot kunden.

Jodå. Men OnOff har 30 dagars öppet köp på i princip allting. Och i deras lador går det ju inte bedömma någonting på ett seriöst sätt. Jag köper grejen och lyssnar på den hemma i lugn och ro. Gillar jag inte det jag hör är det bara att lämna tillbaka apparaten.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 13:04

Bill50x skrev:

/ B

Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 13:07

Mayro skrev:
Magnuz skrev:
Mayro skrev:

hahahaha. :lol: . jadu.. man kan söka alla vägar inför faktat att man inte beteer sig ok via försöka försköna sig själv.. men detta var så dåligt så du får ursäkta jag garvar gott åt ditt inlägg..

OK. Inte för att jag har en susning om vad du menar, men det beror väl bara på mitt klena intellekt. :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-06 13:09

Det som är spännande med RGC-24 är att ljudet i din anläggning blir klart bättre då en sådan anslutits. Så för en person som är intresserad av ljud och gillar musik med bra kvalité så lyfter den hela upplevelsen. Vad kan vara mera spännande?

Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.

De flesta filter tar bort störningar från fas och nolla och leder dem ner till jord. Men om det är många meter oskärmad jordkabel till jordankaret så kommer störningarna istället leta sig baklänges in i alla apparater som är anslutna till samma jord. Att ha en helt ren jord i en anläggning är svårt men det gör stor nytta om man lyckas. Det vet alla som haft möjligheten att koppla in en dedikerad egen hifi-jord till vägguttaget.

Detta är vad en handlare skriver på hf. Vanföreställningar eller medvetet lurendrejeri?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 13:11

Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D

En handlares uppgift är också till viss del att agera marknadsförare av produkten han säljer. Med inställningen ovan kan alltså en handlare påstå vad som helst om produkten, och sedan hävda att hans föreställningar om dess egenskaper enbart inducerats av tillverkaren i symbios med kunden och att han själv därmed är helt ansvarsfri beträffande vad han kan ha påstått om den. Nu är det dock inte så. Marknadsföringslagen reglerar detta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 13:14

Någon tvett citerade skrev:Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.

En virtuell jord är en punkt som har idealt samma potential som den riktiga jorden men med en hög impedans. Just det senare gör att den är urusel att leda bort störningar till.
Senast redigerad av Naqref 2007-07-06 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 13:16

Vad som framkommit i tråden hittills tyder på följande:

Vissa ska inte jobba som hifihandlare.

Vissa är mer intresserade av brudar än av hifi.

Vissa är bättre på att häva öl än att förstå enkel argumentation.

Vissa, som undertecknad, är trötta och tar sommarlov!

Ha det!!
:D 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 13:20

rhenrics skrev:
Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D

En handlares uppgift är också till viss del att agera marknadsförare av produkten han säljer. Med inställningen ovan kan alltså en handlare påstå vad som helst om produkten, och sedan hävda att hans föreställningar om dess egenskaper enbart inducerats av tillverkaren i symbios med kunden och att han själv därmed är helt ansvarsfri beträffande vad han kan ha påstått om den. Nu är det dock inte så. Marknadsföringslagen reglerar detta.

Jag avsåg det moraliska ansvaret, inte det juridiska. Gör man galen marknadsföring utan ont uppsåt blir man ofta bara tillsagd att sluta, inget mer. Eller har jag missat något? Förövrigt skulle jag vilja se ett exempel på ett ingripande mot galen hifi-reklam utan täckning i sinnevärlden. Det vore kul om ML kan tillämpas i praktiken.
/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-06 13:22

Naqref™ skrev:
En virtuell jord är en punkt som har idealt samma potential som den riktiga jorden men med en hög impedans. Just det senare gör att den är urusel att leda bort störningar till.

Nja, en virtuell jordpunkt har noll impedans relativt jord, men strömmen leds in i en annan nod.

Hur som havet är funktionsbeskrivningen på sajten rena rama rappakaljan och butiksägaren borde plocka bort såväl beskrivningen som produkten.
Senast redigerad av Morello 2007-07-06 13:48, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 13:29

Såklart ska säljaren kunna stå för skräpet han säljer.
Man inser ju mer och mer hur sjuk hifi branschen är när precis vad som helst tas emot som "det funkar/kan funka". Skrämmande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-06 13:47

Dahlqvist skrev:
Mayro skrev:och till er andra UTOM bamsefar som har go humor ..

Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med.. :lol: :lol:

Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.

/D

Väl talat.

Tramset i branschen har kommit till en nivå där man knapt vågar nämna att man jobbar med audio, eftersom andra ingenjörer associerar audio med humbug och pseudovetenskap. Det är tragiskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2007-07-06 14:29

Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62024

Sedan ser jag detta om att en kund hörde skillnad i köket, det var fruns anläggning i köket, det var inte anläggningen i vardagsrummet som frun hörde ända till köket med stor förbättring. Om det nu är ett viktigt inlägg...

Angående oseriösa handlare så lär ju många som säljer liknande produkter och dyra kablar mm anses som oseriösa av flera läsare i denna tråden.
Jag som driver Akkelis Audio hamnar såklart långt upp på denna lista. Kan ni inte göra ett topp 20 lista över sveriges värsta, oseriösa handlare, det vore spännande läsning. Gärna med formuleringar om varför man finns på listan.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 14:36

StefanB skrev:. Kan ni inte göra ett topp 20 lista över sveriges värsta, oseriösa handlare, det vore spännande läsning. Gärna med formuleringar om varför man finns på listan.

Nja..det är väl intressantare med en lista över handlare som säljer användbara prylar?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 14:44

Tycker att det är en jättebra respons från distributörens sida att försöka påvisa effekten/funktionaliteten (om den visar sig ha påvisbar effekt kan ju sättet som den gör det på vara detsamma). Jag har ingen jäkla aning om prylen ifråga fungerar eller inte, det vill jag betona, men diskussionen måste få förekomma och påståenden från marknadsföringshåll ska kunna beläggas. Jag tycker att distributörens sätt att tackla frågan känns ärligt och det gläder mig eftersom jag alldeles precis hämtade ut en försändelse från vederbörande på posten. Det finns ingen anledning att det ska behöva bli ont blod runt en sådan här fråga - det är bara att tackla sakfrågan på ett vetenskapligt sätt så är det snart löst.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 14:48

"Äntligen en produkt som kan minska brusnivån hos jorden i din anläggning! "

Sen:

"Förbättrar till och med ljudet hos anläggningar med redan bra jord! "

Det där måste väl vara rätt enkelt att testa? Först verkar man ha säkrat genom att skriva "kan minska". Men sen kör man på och säger att den förbättrar ljudet oavsett. Om man inte har nåt brus då? Vad förbättras? hur hör man bruset i jorden i de fall det finns?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 14:51

JTarnstrom skrev:Tycker att det är en jättebra respons från distributörens sida att försöka påvisa effekten/funktionaliteten (om den visar sig ha påvisbar effekt kan ju sättet som den gör det på vara detsamma). Jag har ingen jäkla aning om prylen ifråga fungerar eller inte, det vill jag betona, men diskussionen måste få förekomma och påståenden från marknadsföringshåll ska kunna beläggas. Jag tycker att distributörens sätt att tackla frågan känns ärligt och det gläder mig eftersom jag alldeles precis hämtade ut en försändelse från vederbörande på posten. Det finns ingen anledning att det ska behöva bli ont blod runt en sådan här fråga - det är bara att tackla sakfrågan på ett vetenskapligt sätt så är det snart löst.

Tärnström

bra inlägg det där :) ..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-06 14:51

StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

.

Att dömma av det han skriver verkar inte besitta större kunksaper i ämnet än vilken 5-åring som helst. Skojare finns det tyvärr gott om.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 15:05

Mayro skrev:
Dahlqvist skrev:
Mayro skrev:...Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med.. :lol: :lol:

Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.

/D

DÄR kom en helt annan sak upp Dahlquist. Vilket inte har med detta att göra ett dugg. Men som ÄR klart intresant.
Det där var väl just det ENDA det här handlade om egentligen :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 15:34

Ganska precis det som står.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 15:45

Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 15:47

Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!

Problemet är väl att folk ska behöva köpa den och sen bevisa så det räcker till, för dom ska sluta ta in den. Jag skulel gissa det är omöjligt att bevisa för dom "troende".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 15:50

StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

Hans bakgrund (materialfysik) inger dock inte förtroende i förhållande till hifielektronik. Man kan vara doktor i materialfysik och endast ha rudimentära kunskaper i ellära. Har jag märkt. Men hans ansträngningar tyder på att han har gott uppsåt och det är ju alltid trevligt.

/D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 15:51

subjektivisten skrev:
Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Problemet är väl att folk ska behöva köpa den och sen bevisa så det räcker till, för dom ska sluta ta in den. Jag skulel gissa det är omöjligt att bevisa för dom "troende".

Nu har importören sagt sig försöka pröva detta på ett trovärdigt sätt och det tycker jag att man ska ha respekt för. Det är precis så som det borde gå till.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 15:52

ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig.

Eller?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:11

BengtO skrev:
ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig.

Eller?

är det mig du riktar frågan till? Eller vem?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 16:19

Följande kan verka lite tramsigt men det är det inte.

Nu har jag (trots att jag e g inte har tid) kontemplerat lite över prylen och tanken med den är lite kul faktiskt. Tänk om man kan avleda störningar som kommer in via luften eller elnätet via små kablar bort till en sak som liksom får dem att likt en stor kondensator koppla dem inte nödvändigtvis till jord-jord (med den potentialen) utan snarare till någon slags normalpotential för luften (luftjord?). Det är en intressant tanke som om man följer den en bit på stigen kommer fram till att "prylen" som ska sköta "kopplingen" bör ha vissa egenskaper. Materialet ska vara elektriskt ledande. Men så länge det leder bättre än en halvledare så duger det mer än väl. Mängden material spelar ingen roll. Vad som är viktigare är snarare formen. Den bör vara sfärisk. En lagom stor boll i aluminium (en alufolietäckt rislampsboll?) vore prylen. Men sen kommer vi till ett nytt problem. Eftersom det är hf som ska avledas så kan ledarna som leder bort störningen inte vara oskärmade (för då fungerar de istället som antenner och det flyttar ju bara problemen någon annanstans). Det leder till ett problem för hur ska man kunna skärma dem om man inte har någon "jord". Det torde man dock kunna lösa genom att göra en likadan boll till. Fast ännu större! :) Tänk er två stora alubollar i taket på lyssningsrummet. Vore nåt det. De kan ju användas när man vill demonstrera blixtar oxå. Man skulle kunna maskera dem som spegelbollar kanske om man är lagd åt det hållet.

I a f så ser prylen inte ut så ö h t så min gissning är att den snarare fungerar som en antenn...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 16:25

Naqref™ skrev:I a f så ser prylen inte ut så ö h t så min gissning är att den snarare fungerar som en antenn...

Jag tänkte skriva det här ovan. Det är ju faktiskt inte omöjligt att prylen kan ha någon form av hörbar inverkan, även om det verkar osannolikt. Att den däremot skulle fungera som det beskrivs i reklamtexten...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:48

Kevin_Mitnick skrev:
mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..

Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.

nä speciellt inte folk som inte ens provat.. men du glömmer som alltid ni gör då det passar här att jag inbjudit till att du samt alla kunde syna detta via BT här. men detta svammlades bort relativt omgående då det insågs att jag STOG för det jag bjöd in till.. Detta har hänt även andra specefika saker jag inbjudit till. Så snacka du bara .. jag har då inte fegat ur någonsin såsom andra gjort..

Så dina ord påvisar mer snackarmentaliteten ni har här en bunt av er.. Du borde försöka MINNAS delar av vad historiskt skett INNAN du ger dig in o snackar. Så slipper du få dig en näsbränna som här..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-06 16:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 16:49

Följande utfall är möjliga:

produkten fungerar enligt marknadsföringen men ger ingen hörbar upplevelse

produkten fungerar enligt marknadsföringen och ger en hörbar upplevelse

produkten fungerar inte enligt marknadsföringen men ger ändå en hörbar upplevelse

produkten fungerar inte enligt marknadsföringen och ger ingen hörbar upplevelse

För att ha en åsikt om produkten fungerar eller ej (som marknadsföringen beskriver den)behöver man inte ha hört den (gäller alla produkter och inte bara denna). Och bara för att man har en åsikt om den fungerar betyder inte det att man påstår att den inte gör hörbar skillnad. Tycker att det gäller att hålla isär det här i debatten. Det är påståendena i marknadsföringen som är under luppen, inte hur apparaten låter.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:53

inte hur apparaten låter

vore rätt ok om den INTE "låter" tycker jag. :wink:

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2007-07-06 17:06

Mayro: Visst kanske det ser trist ut med allt "snackande" som du kallar det. Men jag ser det så här:

Om vårt raljerande kan få folk att välja bort de bluffprodukter som _verkligen_ finns så är det en ganska liten kostnad att några fungerande produkter åker med i soppåsen.

Det är ju inte "synd om" produkten som åker på däng. Det är ju inte heller vettigt att tycka synd om de inblandade företagen (tillverkare, distributörer, handlare etc) - det är ju faktiskt bara företag vi pratar om.

Den enda det skulle kunna vara synd om är konsumenten om marknaden smalnar. Men med dagens globala "marknadsplats" torde det vara lätt för den köpsugne konsumenten att få tag i produkten även om den lokale distributören lagt fötterna i vädret.

Så jag ser egentligen ingen downside med vårt "snackande"?
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 17:17

Tycker att den här tråden är ett utmärkt exempel på hur den nya marknaden fungerar. På ett forum möts kunder och leverantörer och stöter och blöter argument mot varandra. Det som kortsiktigt kan vara till nackdel för en leverantör kan faktiskt också bli till en stor trovärdighetsvinst, beroende på hur leverantörern väljer att hantera ifrågasättandet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 17:17

Kevin_Mitnick skrev:
mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..

Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.

:lol:

alltså vaddå mayro, bara för att du bjudit in folk för att de ska få höra det du hör, tror väl katten att folk har annat för sig än att ränna runt i stugor genom land och rike för att lyssna på allt vad galenpannor fått för sig skulle ge någon inverkan på ljudkvalitén. Om man inte hör nån skillnad då? Då har man ju för fanken slösat en massa tid på ren och skär idoti. Måste man verifiera allt som folk påstår? Det hinner man ju inte, det finns andra roligare saker att göra i livet. Hellre då att jag avfärdar folk som påstår att de blivit bortrövade och befruktade av utomjordingar än att jag skulle ägna en massa tid åt att försöka ta reda på om det var sant, vilket med STÖRSTA sannolikhet skulle visa sig INTE vara fallet. Bläää!!! 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 17:20

StefanB

Jag har fortfarande inte fått nåt svar angående den negativa jonisatorn med ultraviolettstrålaren. UV-ljus är skadligt för CD-skivor. Den förstör det informationsbärande materialet. Upplyser du om det vid köp av denna produkt?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-06 19:24

Klart som "korvspad" att prytteln fungerar,reklam ljuger väll alldrig!!

Den måste ju fungera tills någon vetenskapligt bevisar motsatsen.

Så det är väll bara att köpa och testa sedan när det finns vetenskaplig fakta kan "ordkriget" börja.

"Personligen är jag mycket reserverad mot alla fix och trix och voodoo prylar som erbjuds."

Lyssnar bara på dom som kan numera!

När man går in i en hifi butik och första frågan är vad får det kosta eller vilken prisklass har du tänkt dig då vänder jag och går ut!!!

"utan att passera GÅ och inkassera 4000:-"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 19:27

Grismannen skrev:Får man inte ha en egen åsikt om någonting som rör HiFi bara för att man som Kaffekoppen är LTS'are?

åsikter är nog ok att ha. medans i vissa fall kan det då man innehar en viss ställning vara bättre att ibland hålla igen sin privata åsikt för att INTE den skall skada sitt uppdrag man har. Sådant skall man INNAN man antar uppdrag tänka sig in i OM man klarar av..

och denna förening behöver INTE marginaliseras mer än den gjort redan tycker jag. Men jag bryr mig iofs bara .. Man kanske skall skita i det och låta folk i ledningen göra bort sig och föreningen bäst dom vill kanske.. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 19:40

Mayro skrev:
Personligen är jag mycket reserverad mot alla fix och trix och voodoo prylar som erbjuds

Jag med. men jag undersöker via egna erfarenheter före förkastande.
Ja, så måste en del göra, och i många fall är det just så jag också gör. Men jag har nog en lite annan bakgrund än du och utan att vara nedlåtande så är det uppenbarliggen så att jag kan både kemi, fysik och ellära på en lite högre nivå.

Prova på du, men liksom jag inte tycker du är korkad som provar saker som jag vet är korkade - så borde du inse och ha respekt för dem som har mer kunskap än du - och inte behöver prova allt.

Du kan dina jänkare - jag kan min ellära. Jag respekterar din kunskap inom det området, men du anser dig kunna förkasta all kunskap inom audioområdet om man inte provat själv.

Varför kör man inte med vinterdäck på sommaren? Det borde vara bra på grusväg?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 19:44

MP skrev:Om vi nu ska vara OT hela tiden...

Det som stör mig mest med LTS är att en och annan representant tvunget ska går i svaromål på alla upptänkliga idiotinlägg som dyker upp här på forumet.
Jag tror inte att det är till någon nytta för varken LTS eller någon annan.

Hoppas ingen blir ledsen för mitt uppriktiga inlägg.
Du har rätt. Jag blir inte alls ledsen. Bara inser hur jävla idiotiskt det är att lägga tid på att svara en vägg. Det är dock rätt svårt att låta bli när han inte bara går mot min person, utan samtidigt agerar mot min förening - och får alla som håller med mig att kallas mobb.

Jag ger upp!

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-07-06 19:46

Mayro skrev:jag angagerar mig emot snackare som inte testat det dom i grupp sitter och snackar skit om.

(har jag tolkat andemeningen i detta fel, så säg gärna till!)

Det här är en intressant ståndpunkt. Det är en vanlig och egentligen högst rimlig åsikt att mena "innan jag har prövat det så tänker jag varken fria eller fälla". (vad "pröva" innebär varierar högst betydligt, provköra bilen, provsmaka den rökta osten, meditera med kristaller, be, springa tre kilometer i veckan, eller det i det här fallet högst rimliga testet att helt enkelt koppla in grejen och provlyssna. (Jag går inte in på hur provlyssningen "skall" gå till eller så))

Problemet med denna ståndpunkt är att det finns ett väldigt stort utbud av provbara grejer.

(HiFi-världen är långt ifrån störst på detta. Inom sjuk/hälsovärlden är utbudet enormt, med kanske 10 olika konventionella behandlingar och en mängd alternativa behandlingar som är helt oöverskådlig, för varje enskild sjukdom. Vill inte påstå att HiFi är direkt eller ens lite vagt jämförbart med sjukdomsbehandling, bara påpeka att vi har det rätt bra i alla fall.)

(En annan bra grej med HiFi ur detta perspektiv är att det faktiskt GÅR att prova på vettigt sätt, det är inte lika självklart inom vissa fält (livsåskådningar till exempel))

Men trots det, det finns en hel del grejer att pröva. Jag vågar påstå att det finns mer grejer att prova än vad som känns rimligt att hinna med.

Så vad gör vi?

Vi sovrar. Vi rimlighetsbedömer, vi applicerar våra fördomar (vår utbildning bland annat). Och så, när vi har gjort det, då avfärdar vi grejer. En del saker avfärdar vi tvärsäkrare än andra.

Detta är inte entydigt något gott, men det är så vi fungerar, och i det utbud som HiFi-världen laddar upp med, så är vi faktiskt tvungna.

Jag är inte utbildad i HiFi-elektronik. Jag har läst ett par kurser ellära i min utbildning, och har skaffat mig den erfarenhet (läs de fördomar) jag anser mig behöva för att avfärda den här diskuterade produkten. (Jag är ingenjör inom Materialfysik. Om det nu spelar någon roll)

Åsikter om dom som säljer dom har jag förvisso, men det är inget jag tänker disskutera här.

Men: jag menar att, det är nödvändigt att avfärda en del utan att prova. Det finns inte tid till att testa allt!
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-06 20:10

Du läste mina tankar :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 20:19

Kaffekoppen skrev:

1. Det är så lätt och tacksamt att raljera över det som uppenbart är ologiskt. Men till vilken nytta?
2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 20:22

patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Du menar att allt inom hifi är bluff men vissa saker är mer bluff än andra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-06 20:24

StefanB skrev:Sedan ser jag detta om att en kund hörde skillnad i köket, det var fruns anläggning i köket, det var inte anläggningen i vardagsrummet som frun hörde ända till köket med stor förbättring. Om det nu är ett viktigt inlägg...

Om det var mitt inlägg på första sidan i den här tråden du syftar på så har det jag skrev ingenting med produkten att göra.

Jag vet ingenting om varken produkten eller hur den har testats eller vem som hört skillnad, och isåfall varifrån. :wink:

Jag skrev bara det där "från köket" på skoj, eftersom inläggaren före mig nämnde "fruns upplevelser", och ormoljeprodukter har ju av tradition alltid marknadsförts genom berättelser om just "vad frun hört från köket".

Så har man gjort i minst 25 år. Det ingår ju i konceptet när man skall sälja ormolja. Så därför tyckte jag det var lustigt att någon skojade om "vad frun hört", och jag skojade vidare genom att lägga till "från köket". :wink:

Vet inte varför den där storyn om fruns upplevelser från köket alltid inkluderas, men av något skäl tror väl ormoljesäljare att det skall vara extra övertygande för de män som avses köpa produkten. :?

Hursomhelst - Det jag skrev var alltså bara en skojkommentar till föregående inläggares skoj om "frun hörde...". Om det är så att det verkligen fanns en fru inblandad, som hört nå't i det här specifika fallet, och det till och med var från köket(!), så var det ju lite extra lustigt, men inget jag visste om.

Vill därför även extra tydligt klargöra att jag inte känner till produkten alls och kan inte kommentera den, men nog tycker jag att det luktar en del ormolja allt... Håller dock med Mayro om att det är bättre att testa innan man dömer!

En sak kan man testa på en gång dock - och det är alla de påståenden som yttrats av tillverkaren. Att de till stor del är okunnigt pladder torde det inte råda något tvivel om. Om produkten är av samma tveksamma värde som påståendena om dess egenskaper vågar jag inte gissa något om.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-06 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 20:29

Naqref™ skrev:
patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Du menar att allt inom hifi är bluff men vissa saker är mer bluff än andra?

Samma mekanismer(placebo) som gör att vissa upplever att likvärdiga kablar låter olika inverkar till upplevelsen av den "välfungerande" produkten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 20:31

rhenrics skrev:
Magnuz skrev:
rhenrics skrev:Vaaa? Censur på faktiskt???? I never thought I'd see the day! :lol:

Skämtar du eller blev ditt inlägg faktiskt censurerat? 8O

Japp, jag skrev r ö v h å l. Censuratorn snappade det direkt! :lol:

här har du en till vän till dig i din fanclub kaffekoppen..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 20:44

Frutti skrev:
MP skrev:Vän av ordning frågar sig hur många personangrepp det måste till innan Juli semestern är bokad.

Vän av ordning hör inte hemma här på faktiskt. :P För övrigt har jag min egen lilla förfest här hemma nu så jag kanske kommer prestera några extra pinsamt dåliga inlägg allt eftersom alkoholhalten stiger.

Ja med dom inlägg en bunt här presterat så lär du inte hamna i dåligt sällskap i alla fall om du skulle snetända ....

men hoppas förfesten hellre slutar med skoj och humor än skit som denna tråden innehåller..

med förhoppning om en trevlig kväll.
:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-06 20:54

patrikf skrev:1. Det är så lätt och tacksamt att raljera över det som uppenbart är ologiskt. Men till vilken nytta?

Nyttan är väl att det är bättre med saker som är sanna och logiska, än de som är ologiska, falska och bedrägliga?

Om ingen säger något får ju de som inte själv kan bedöma komplicerade saker någon hjälp alls från dem som kan det. :(
Alla som vill att världen skall bli bättre bör bekämpa bedrägerier, och applådera det som är sant och ärligt!

Lite civilkurage från dem som kan komma med en vederhäftig bedömning är prima, även om de som uppvisar civilkuragen/sticker ut hakan förstås kommer att få på skallen av dem som vill att bluffmakarna skall ha en fri spelplan. Varför nu någon vill det? :?

Sådana hihilistiska inställningar är drömmen för ormoljebedragarna...

Jag tycker 100% tvärtom. Det är självklart att man bör sortera bluffar som bluffar. De som vill gå på dem och låta sig suggereras kan ju göra det ändå om de vill. Det är för mig ofattbart att någon kan vilja stoppa avslöjanden av bluffar. :x

Steget efter meningslösa/verkningslösa produkter är destruktiva. Och det steget är inte långt... Naturmediciner behöver bara vara ofarliga (gärna helt verkanslösa!) för att godkännas. Nästa steg är att de har verkan, men en som är farlig. Kom ihåg att ormoljan haft många skepnader genom århundradena. Inte alla har varit harmlösa. Radioaktiva kurer var på modet en tid. Ormoljeförsäljarna har aldrig brytt sig om huruvida köparna kommit till skada. Det ligger ju i konceptet att inte vilja testa produkterna själv, utan tycka att alla skall ta ställning till dem själv. Det är INTE att ta ansvar för produkten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 21:16

IngOehman skrev:

Sådana hihilistiska inställningar är drömmen för ormoljebedragarna...

Jag tycker 100% tvärtom. Det är självklart att man bör sortera bluffar som bluffar. De som vill gå på dem och låta sig suggereras kan ju göra det ändå om de vill. Det är för mig ofattbart att någon kan vilja stoppa avslöjanden av bluffar. :x

Steget efter meningslösa/verkningslösa produkter är destruktiva. Och det steget är inte långt... Naturmediciner behöver bara vara ofarliga (gärna helt verkanslösa!) för att godkännas. Nästa steg är att de har verkan, men en som är farlig. Kom ihåg att ormoljan haft många skepnader genom århundradena. Inte alla har varit harmlösa. Radioaktiva kurer var på modet en tid. Ormoljeförsäljarna har aldrig brytt sig om huruvida köparna kommit till skada. Det ligger ju i konceptet att inte vilja testa produkterna själv, utan tycka att alla skall ta ställning till dem själv. Det är INTE att ta ansvar för produkten.

Vh, iö

Jag vill inte stopa avslöjandet av bluffar, det borde du veta :wink: . Däremot tycker jag att jakten på det uppenbart verkningslösa tar för mycket plats. Det blir så banalt. Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi.
Men det är bara för sakens skull.

Och angående analogierna med naturmedicin. Hifi ska bluffa hjärnan, medicin ska inte ge illusionen av att vara frisk.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-06 21:36

patrikf skrev:
....Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi. ....

Är det iö:s "subtila och välkamouflerade" bluffande du avser ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 23:08

Nu har jag rensat det värsta. Säkerligen har jag missat något inlägg och kanske åkte det med något för mycket men uppriktigt skiter jag i det! Ibland får man uppenbarligen ta i med hårdhandskarna och nu är ett sådant till fälle. Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester. Eftersom jag själv är på väg på semester så kommer jag inte att kunna följa tråden hela tiden så därför kommer jag att granska alla inlägg om ungefär en vecka och semesteravgörandet kommer att avgöras då....
/ae

ps. Fortsätt däremot gärna och debattera civilicerat.
ds.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-06 23:36

Hej jag vet att mina inlägg inte hör till den positiva sidan.

Men jag kan bara konstatera vilken storm i ett vattenglas

Jag som forum medlem blir ganska less på vissa herrar som kanske ska slå varandra på käften via PM och skona forum medlemmarna från en massa personligt trams.

Ja,jag vet att jag skrivit en del mycket olämpliga inlägg.
Det ber jag om ursäkt för.

Hls

jom8993

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-07 00:17

Naqref™ skrev:ps. Fortsätt däremot gärna och debattera civilicerat.
ds.

Jag som uppfattar även små detaljer vill framhäva den av Naqref™ mycket
elegant uttryckta betydelseskillnaden från meningen ”Fortsätt däremot
gärna att debattera civiliserat.” :)

Ha en skön semester, N!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-07 00:26

Fniss fniss, samt ha en skön semester själv ! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-07 00:38

Intressant tråd detta, på många sätt.

Men låt oss enas om en sak, det som diskuteras här är en fråga för ett litet fåtal intresserade. De flesta människor jag känner skulle aldrig betala 799:- för en dvd-spelare om dom kan få en för 599:-. Att i de sammanhangen diskutera en jordningslösning för 4 papp per apparat rör ju bara den innersta cirkeln av nördar. Nördar som borde vara tillräckligt insatta i sin hobby än att betala fantasisummor för något som inte fungerar.

Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

/ B

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-07 00:44

Bill50x skrev:Intressant tråd detta, på många sätt.

Men låt oss enas om en sak, det som diskuteras här är en fråga för ett litet fåtal intresserade. De flesta människor jag känner skulle aldrig betala 799:- för en dvd-spelare om dom kan få en för 599:-. Att i de sammanhangen diskutera en jordningslösning för 4 papp per apparat rör ju bara den innersta cirkeln av nördar. Nördar som borde vara tillräckligt insatta i sin hobby än att betala fantasisummor för något som inte fungerar.

Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

/ B

Tänk vad enkelt det kan vara. Du är sund.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-07 00:44

Bill50x skrev:Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

Egentligen har du rätt - det är i alla fall ingen som påstår att det botar sjukdomar eller så. Det är mera principen som stör mig, den är nämligen densamma som i fallet med medicinska bluffpreparat, man förutsätts okritiskt testa själv och se vad man upplever (vilket givetvis kan vara precis vad som helst) och inte ifrågasätta innan man testat. I hifi-sammanhang leder det i värsta fall till att någon blir av med lite pengar, men det är också allt. Mindre bra är att en hel del annat sådant här verkar ha fått fotfäste lite här och var i samhället.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 03:27

På ett sätt kanske man kan jämföra ormolja med konst. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel, eftersom upplevelsen är helt individuell och omöjlig att rationalisera bort. Gillar man ormolja så kan ingen ingenjör ta ifrån dig det nöjet. Gillar man en abstrakt tavla så kan igen konstkritiker komma och säga åt dig att det är fel, bara för att den råkar vara målad av en hund (as seen on TV, inte påhittat exempel).

Ormolja är inte nåt problem inom hifi, som jag ser det (håller med Bill50x). Problemet är väl snarare det som ligger snäppet under, som lurar folk att känna sig tvungna att lägga fantasisummor på esoterisk, ingenjörsmässigt oantastlig elektronik när man istället kunde lägga pengarna på musik och musikupplevelser "live". Det är klart; om hifi-hobbyn är viktigare än själva musiken så är ju det ok. Men då borde även ormolja vara ok för dessa hobbyister.

Det ligger liksom i ormoljans natur att den _ska_ vara verkningslös placebo med tillhörande kvasi-teknologiska resonemang, för den som är tekniskt kunnig. Annars vore det inte äkta ormolja. Den är istället till för att tillfredsställa de som verkligen älskar hifi-hobbyn.

Precis som abstrakt konst är underbar för konstälskaren, men samtidigt är meningslöst kludd för den som inte gillar abstraktioner utan istället föredrar avbildande konst. De förstår nog inte varandra riktigt...

Typ ungefär :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-07 11:15

phloam skrev:Det ligger liksom i ormoljans natur att den _ska_ vara verkningslös placebo med tillhörande kvasi-teknologiska resonemang, för den som är tekniskt kunnig. Annars vore det inte äkta ormolja. Den är istället till för att tillfredsställa de som verkligen älskar hifi-hobbyn.

Så HiFi-hobbyn är något som frodas av en ständigström av nya bluff-produkter? Tja, så är det säkert för somliga. För mig är det tvärtom. Jag berättar aldrig för någon att jag håller med HiFi och dylika apparater för inte framstå som en än större idiot.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 12:00

Max_Headroom skrev:Så HiFi-hobbyn är något som frodas av en ständigström av nya bluff-produkter?

Nu utgör ju ormolja bara en liten del av det ganska breda spektrum som hifi-hobbyn omfattar, som ju i sin tur är en del av "hemelektronik" rent generellt. Men inom den speciella fraktionen är nog ormolja en viktig stimulant :)

popedh

suck

Inläggav popedh » 2007-07-10 10:08

Haha detta e ju helt out.. att man ens orkar diskutera det...
ja menar:
"Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande"

sibilanterna i diskanten? vart skulle sibilianterna vara annars.. i basen?

Man blir ju helt mörkrädd att folk på fullaste allvar kan tänka sej att överhuvudtaget testa en sån produkt.. Dom här jävla idioterna skulle ju kunna begå kollektivt självmord om nån sa att det låter lite lite bättre i himlen...

E så jävla trött på dessa jävla sektfittor att jag hoppas att dom av någon anledning, någon gång, reser ihop i ett superstort flygplan som störtar rakt ner i helvetet!!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 10:18

popedh; Gå och tvätta munnen med tvål!

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 10:20

Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.

Något ovidkommande

(Jag sitter på jobbet och längtar efter semester!)

Hälsn. Michael

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 20:01

MichaelG skrev:
Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.

Något ovidkommande

Hälsn. Michael

Ovidkommande? slänger dom ut mej för att jag protesterar mot hyckleri & bluffmakare så visst... Då har dom ju visat vart Faktiskt.se står.

De e ju lika jävla dumt som om man skulle bli avstäng för att man tar avstånd från barnporr.

/I

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 20:04

popedh skrev:
MichaelG skrev:

Något ovidkommande

Hälsn. Michael

Ovidkommande? slänger dom ut mej för att jag protesterar mot hyckleri & bluffmakare så visst... Då har dom ju visat vart Faktiskt.se står.

De e ju lika jävla dumt som om man skulle bli avstäng för att man tar avstånd från barnporr.

/I

Dumt var ordet, men barnporr har inte heller med tråden att göra. Dvs det är ovidkommande i detta fall. Rock on! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-10 20:16

Isak, coola ner nu... 8)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 21:33

Hetsporren skrev:Isak, coola ner nu... 8)

Varför?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 21:41

Ehh...

popedh; Jag tror att det föreligger någon form av missförstånd här.

Jag tyckte bara att du skulle tvätta munnen med tvål - ingenting annat. Tänk på att barn och känsliga personer kan råka läsa på forumet. :wink:

I nästa inlägg passade jag på att säga "Något ovidkommande" vilket Naqref uppmanade oss som längtade efter semester att göra. Och jag satt på jobbet och längtade efter semester.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Re: suck

Inläggav Morello » 2007-07-11 01:43

popedh skrev:
sibilanterna i diskanten? vart skulle sibilianterna vara annars.. i basen?

HAHAHAHAHA :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 01:52

MichaelG skrev:Jag tyckte bara att du skulle tvätta munnen med tvål - ingenting annat. Tänk på att barn och känsliga personer kan råka läsa på forumet. :wink:

Fast det var ganska kul skrivet... :roll:

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-11 08:30

popedh skrev:
Hetsporren skrev:Isak, coola ner nu... 8)

Varför?

För att jag vill ha dig kvar här. Men det verkar ju lösa sig... :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-11 08:48

Bill50x skrev: Fast det var ganska kul skrivet...

Jodå, för oss litet mer råbarkade sällar... 8)

//Michael

Återgå till Generellt om hifi