Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Tycker det är synd att dom få branschpersoner som står ut ett tag här ändå tröttnar i längden.
Om nu popedh drar så är han ju inte ensam. Andra som förmodligen dragit eller minimerat sin insats är ju Jorma och Perka, kan säkert finnas flera.
Så att locka flera personer känns ju som bara en del av det hela. Det gäller att bemöta dom på ett sätt också som gör att dom orkar vara kvar också.
Hoppas minimi diskussionsnivåerna kan höjas så att fler uppfattar det som trevligt att vara här.
guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:
De flesta hififöretag i Sverige är antingen små, få- eller enmansföretag, eller försäljningsorganisationer för storföretag. De senare håller sig i allmänhet till klassisk marknadskommunikation vad det verkar. Inget Cluetrain Manifesto (marknader som konversationer) där. De förra då? Ett problem är att diskussioner kring företagen och dess produkter lätt kopplas till personerna. De svarar för (och måste försvara) varje konstruktions- och marknadsföringsval. Det är i och för sig sunt på en marknad, men kan samtidigt vara påfrestande för den enskilde. Om en diskussion vänder mot ens åsikter måste man antingen ifrågasätta sina kunskaper och sin affärsplan, framhärda eller sticka. Osv.
(Fasiken, inte ens ett hyggligt stort företag som Bryston verkar vilja erkänna att de har gjort en konstruktionsändring till följd av återkoppling från sina kunder.)
Det kanske vore bättre - ehuru inte enklare - om branschmänniskor i förekommande fall använde två alias: Ett som kunnig privatperson med kopplingar till ett företag och ett som representant för företaget.
---
Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?
Harryup skrev:Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?
Så jag känner inte helt igen din beskrivning.
Kaffekoppen skrev:Det är när någon utrycker sina personliga upplevelser som om det är fakta som det reageras. Det gör du ofta.
Eftersom du själv nämner det, så är det dessutom extremt ogillande i mina ögon att skriva superlativ och föreslå produkter på det sätt som du gör. Du skriver alltid på ett sätt så det framstår som om du är objektiv. Du borde formulera dig på ett annat sätt, och skriva att det är dina produkter. Men helst fundera över hur det mottas.
Förövrigt är det inge medlemstråd du har. Det är en enda stor annons.
På de amerikanska sidorna jag varit aktiv på är väldigt mycket branchfolk involverade, men där är stämningen annorlunda. Det kan bero på att inga promotar sina produkter, utan deltar av personligt intresse.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?
Så jag känner inte helt igen din beskrivning.
Skulle tro att går du tillbaka och granskar det så är det nog inte "de gamla medlemmarna" som kastar första stenen i majoriteten av fallen... snarare så att de ilsknar till efter att han sagt "låt bli att kasta fler stenar" en tre-fyra gånger... tyvärr verkar inte de som står sidanom stenkastaren märka detta, utan enbart när det kommer en i retur...
Det är inte otrevlighet att påpeka hur den fysiska verkligheten fungerar.
guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:[...]
Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?
Kaffekoppen skrev:Jag uppfattar dig inte helt oprovokativ. Du talar ofta om att "man får ha sin egen upplevelse" på ett sådant sätt att du därmed insinuerar att någon annan är emot det. Det är både provokativt och osnyggt.
guldfisk skrev:JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?
guldfisk skrev:JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?
Du borde kanske se det lite konstruktivt och i skenet av hur det varit.JustAudioMagic skrev:guldfisk skrev:JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Förlåt, tycker bara inte om omotiverade påhopp
Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:Däremot är det många som säger emot mig ...
JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???
JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:Däremot är det många som säger emot mig ...
Nu är du igång med precis det jag sa... Provucera. Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???
Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.
Så jo... det gick bra.![]()
![]()
Ljudupplevelse är definitivt individuell. Ifrågasätt inte av någon.Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt!
Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?
Kaffekoppen skrev:Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som [...]det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera
Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?
Du minns nog fel...Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?
Stämmer utmärkt, han medverkade och delade med sig om tips och råd!paa skrev:Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera
Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Nefilim skrev:De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!
Och visst var det hätskt!!!!
phloam skrev:Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...
Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".
Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
subjektivisten skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?
Kaffekoppen skrev:Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.
Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.
Nefilim skrev:Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.
Nefilim skrev:Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!
Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.
Harryup skrev:Kevin_Mitnick skrev:
Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.
Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.
Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.
subjektivisten skrev:
Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.
Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.
Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.
paa skrev:Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
subjektivisten skrev:Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.
Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa.
Naqref™ skrev:Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.
Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?
JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.
subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?
Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
Man får sitta väldigt nära högtalarna.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.
Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?
Naqref™ skrev:paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.
Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A
JTarnstrom skrev:
Ja, om du upplever att den går i 356km/h tänker då inte jag ifrågasätta dig på den punkten
Nu ska man väl vara rejält fartblind om man inte kan uppleva skillnad på 50km/h och 356km/h. En bättre liknelse är att vissa bilar faktiskt ger en högre fartupplevelse än andra trots att de bevisligen går långsammare. *
Tärnström
phon skrev:Precis, och det är just därför man inte åker fast för fortkörning när man upplever att mopeden går i 230 km/h. Det går inte rent tekniskt.
Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.
Kaffekoppen skrev:Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.
Oj, ber om uräktHarryup skrev:Kaffekoppen skrev:Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
Med dagens skivor klarar du dig väl med 8w det ger ju iallafall 3 dB till i headroom?
Jaha nu gick jag OT själv i min egen tråd.
phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med?
jom8993 skrev:Det är väll skolboks och siffer nissarna som till stor del gör att så få kunniga branchmänniskor skriver på forumen.
jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.
Flint skrev:jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.
Reklam handlar nog mer om att bygga upp ett namn eller som vi säger på Svenska "image" än rena tekniska detaljfakta. Det har Herr Öhman verkligen lyckats med.
guru skrev:Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.
Vad är definitionen på dynamik ??
jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med? Avgöra tekniska tvister? Bestämma vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt?
subjektivisten skrev:jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
Säger inte emot dig att den säkert låter kanon. Men man kan inte bortse från våran fysiska värld. Tyvärr.
Förenklat kan man säga skillnaden mellan starkaste och svagaste nivån. Säg att en skiva har en medelnivå på "0" och den starkaste tonen är 10db högre, då måste man ha utrymme så att man kan återge den utan komprimering eller distrotion.guru skrev:Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.
Vad är definitionen på dynamik ??
Håller med. Hur resonerar de? Vad är deras målsättning?Flint skrev:Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?
jom8993 skrev:
för att njuta av musik räcker 2,5watt långt mycket långt kan t.o.m spela orgelmusik det är väll dynamisk musik så det räcker?????
Magnuz skrev:jom8993 skrev:
för att njuta av musik räcker 2,5watt långt mycket långt kan t.o.m spela orgelmusik det är väll dynamisk musik så det räcker?????
Orgelmusik är sensationellt odynamisk, näst musik för cembalo är det nog den mest odynamiska musik som finns.
Magnuz skrev:jom8993 skrev:
Orgelmusik är sensationellt odynamisk, näst musik för cembalo är det nog den mest odynamiska musik som finns.
Max_Headroom skrev:Magnuz skrev:jom8993 skrev:
paa skrev:
Det där stämmer inte alls! Dynamikskillnaden mellan en enskild flöjtstämma och tutti på alla stämmor är enorm!
Koffe skrev:Max_Headroom skrev:Magnuz skrev:jom8993 skrev:
Jag fick lära mej att räkna på det här med watt och känslighet i den här tråden (tack till perstromgren mfl). Vi kanske kan avgöra detta tillsammans. Är det någon som kan mäta upp lite musik med Svantes crest så räknar vi.
phon skrev:Mika - Grace Kelly
Peak: -5,5
RMS: -22.7
Crest: 17.2
Sunrise Avenue - Fairytell gone bad
Peak: -6,7
RMS: -26.7
Crest: 19,9
Magnuz skrev: Jag hade förstås barockorgelmusik i åtanke och på den tiden gick det väl inte.
Den nordtyska barockorgelns 54 stämmor är fördelade på fem verk (huvudverk, ryggpositiv, öververk, bröstverk och pedal) och spelas från fyra manualer (klaviaturer) och pedal. Det finns alltså egentligen flera orglar i ett och samma instrument! Organisten kan låta dessa växelspela så att samma ackord ljuder från olika håll i rummet, med olika klangfärger och skiftande dynamik. På detta sätt kan organisten variera musicerandet, kontrastera klanger och skapa ekoeffekter.
subjektivisten skrev:
Muddy Waters - My Home is in the delta (Classic records 180 gram)
Peak: -3,6 dB
RMS: 30,2 dB
Crest: 26,6 dB
Inspelningsår 1964
![]()
![]()
Vilken ljudstryka får du ut i ett "normalt" vardagsrum få när du petar in 130 watt?Max_Headroom skrev:Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.
subjektivisten skrev:
Inspelningsår 1964
![]()
![]()
Flint skrev:Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?
subjektivisten skrev:phon skrev:Mika - Grace Kelly
Peak: -5,5
RMS: -22.7
Crest: 17.2
Sunrise Avenue - Fairytell gone bad
Peak: -6,7
RMS: -26.7
Crest: 19,9
Inspelningsår 1964
![]()
![]()
Max_Headroom skrev:Koffe skrev:Max_Headroom skrev:Magnuz skrev:jom8993 skrev:
Jag fick lära mej att räkna på det här med watt och känslighet i den här tråden (tack till perstromgren mfl). Vi kanske kan avgöra detta tillsammans. Är det någon som kan mäta upp lite musik med Svantes crest så räknar vi.
Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.
*) Det är när talspolen inte längre ligger i magnetgapet. Magnetfäletet i motorn är ju dock större än så, och man kan nog skrämma ut 3dB till utanvidare. Men då går det åt ca 260W istället (lite mer, då motorn inte längre är lika effektiv och den mekaniska upphängningen blir styvare nära ändlägena.). En 2x400W förstärkare ska därför byggas under hösten, så jag inte riskerar att förstärkaren klipper. Nu kör jag med en 2x70W are till basarna och spelar man riktigt högt med viss musik så klipper den hörbart. Det duger inte. Då är dock ljudtrycket på en nivå som gör att man ändå gärna sänker en smula... Men man vill ju ha lite marginal...
jom8993 skrev:Det jag försöker säga sluta räkna lyssna på dom som vet mer än vad teoriboken säger,man kan lära sig teorier från en bok men det finns inget som ersätter livets skola så är det bara tyvärr!!
Jag har egna erfarenheter av det fast i en annan branch mer om det i nästa lektion i morgon om någon vill lyssna,vilket jag förmodar ingen vill för alla på faktiskt kan ju allt så varför slösa bort tiden att skriva om det.
Koffe skrev:Vilken ljudstryka får du ut i ett "normalt" vardagsrum få när du petar in 130 watt?Max_Headroom skrev:Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.
jom8993 skrev:Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.
jom8993 skrev:Jag har egna erfarenheter av det fast i en annan branch mer om det i nästa lektion i morgon om någon vill lyssna,vilket jag förmodar ingen vill för alla på faktiskt kan ju allt så varför slösa bort tiden att skriva om det.
Jag tror du inser att ljudtrycket kom ifrån att konerna rör sig. Ju mer de rör sig, ju starkare ljudtryck levereras.jom8993 skrev:Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.
Kaffekoppen skrev:Jag tror du inser att ljudtrycket kom ifrån att konerna rör sig. Ju mer de rör sig, ju starkare ljudtryck levereras.jom8993 skrev:Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.
Du får gärna berätta om dina erfarenheter. Det är roligt.
Men det är inte så snyggt när du kallar alla som har andra erfarenheter för mätnissar eller andra fånigheter
Haakan_W skrev:det lustiga är ju att teori och verklighet går hand i hand...är det nåt som inte stämmer är det nåt man missat...
Max_Headroom skrev:Ca 120 dB.
Koffe skrev:Sitter och funderar om jag någonsin har gått över nittio dB.
Jorå, det är jag övertygad om. Spelar du bara på 80db så har du garanterat någoon skiva med mer än 10db headroom.. och vips har du momentant passerat gränsen.Koffe skrev:Max_Headroom skrev:Ca 120 dB.
Coolt. Men knappast ett problem... eller hur? Hehe.![]()
Sound pressure... Sitter och funderar om jag någonsin har gått över nittio dB.
jom8993 skrev: Men som sagt det är bara att räkna på teori och verklighet stämmer inte alltid överens,en motortrimmare berättar alldrig var han "plåckar" hem de sista hästkrafterna i en motor så är det bara.
Koffe skrev:PS. Jag tycker att de crest faktorer ni har mätt fram låter väldigt höga. När jag mätte 1min - mitt i låten - på de stycken vi använde för mp3- testningen så fick jag strax över 12.
Koffe skrev:Sååå... är det någon av herrarna som vill räkna lite på den uppmätta musiken, 2,5 rörwatt och en känslighet på (var det?) 90dB/1watt? Eller skall jag avslöja min matematiska oförmåga igen?
paa skrev:Är det nån som har lust att mäta upp crest-faktorn på detta lilla jul-medley, spelat på en sån där "odynamisk" orgel?![]()
http://74.208.10.48/mp3/medley.mp3
paa skrev:Är det nån som har lust att mäta upp crest-faktorn på detta lilla jul-medley, spelat på en sån där "odynamisk" orgel?![]()

Naqref™ skrev:Stopp!
Kanske detta värt en egen tråd om crestvärden istället för att kontaminera denna tråd?!
Naqref™ skrev:Fast med 2.5w så kan man maximalt spela 93.98dB vilket ger en medelnivå på 84dB om man spelar musik med en crest på 10dB.
Nattlorden skrev:Det blir det nog... eller så blir det påverkan av var volymreglaget står... jag fick 27.2 över hela låten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster