Locka mer branschpersoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Locka mer branschpersoner?

Inläggav Harryup » 2007-07-24 09:12

Tycker det är synd att dom få branschpersoner som står ut ett tag här ändå tröttnar i längden.
Om nu popedh drar så är han ju inte ensam. Andra som förmodligen dragit eller minimerat sin insats är ju Jorma och Perka, kan säkert finnas flera.

Så att locka flera personer känns ju som bara en del av det hela. Det gäller att bemöta dom på ett sätt också som gör att dom orkar vara kvar också.
Hoppas minimi diskussionsnivåerna kan höjas så att fler uppfattar det som trevligt att vara här.

JustAudioMagic_inaktiv

Re: Locka mer branschpersoner?

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:29

Harryup skrev:Tycker det är synd att dom få branschpersoner som står ut ett tag här ändå tröttnar i längden.
Om nu popedh drar så är han ju inte ensam. Andra som förmodligen dragit eller minimerat sin insats är ju Jorma och Perka, kan säkert finnas flera.

Så att locka flera personer känns ju som bara en del av det hela. Det gäller att bemöta dom på ett sätt också som gör att dom orkar vara kvar också.
Hoppas minimi diskussionsnivåerna kan höjas så att fler uppfattar det som trevligt att vara här.

Visst är det trevlig här, men jag förstår ändå varför vissa går ifrån faktiskt.se helt. Vissa personer här ger inte "vuxna" konversationer utan gör allt för att provucera tyvärr. Kan man inte föra en vuxen konversation kan man vara tyst tycker jag, för det speglar tyvärr hur faktiskt är utåt till de som inte känner till sidan

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-24 10:32

Kan inte mer än hålla med till 100% på ovan sagda.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 10:36

Men... det är ju trevligt här! Visst slevas det brett, men det är hjärtligt som oftast och med humor... Dessutom ovanligt personligt - folk bjuder verkligen på sig istället för att vara tysta och snälla och skriva återhållet och instängt.

Men... det sker till som tätt att det dyker upp nykomligar som tror de är gud... och skall ställa saker till rätta... Det tror jag inte accepteras på något forum av de långvariga medlemmarna... däremot verkar det som folk kanske har ovanligt låsta uppfattingar inom hifi jämfört med andra hobbies.... man kan bara undra varför...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 10:39

En tänkbar förklaring:
De flesta hififöretag i Sverige är antingen små, få- eller enmansföretag, eller försäljningsorganisationer för storföretag. De senare håller sig i allmänhet till klassisk marknadskommunikation vad det verkar. Inget Cluetrain Manifesto (marknader som konversationer) där. De förra då? Ett problem är att diskussioner kring företagen och dess produkter lätt kopplas till personerna. De svarar för (och måste försvara) varje konstruktions- och marknadsföringsval. Det är i och för sig sunt på en marknad, men kan samtidigt vara påfrestande för den enskilde. Om en diskussion vänder mot ens åsikter måste man antingen ifrågasätta sina kunskaper och sin affärsplan, framhärda eller sticka. Osv.

(Fasiken, inte ens ett hyggligt stort företag som Bryston verkar vilja erkänna att de har gjort en konstruktionsändring till följd av återkoppling från sina kunder.)

Det kanske vore bättre - ehuru inte enklare - om branschmänniskor i förekommande fall använde två alias: Ett som kunnig privatperson med kopplingar till ett företag och ett som representant för företaget.

---

Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 10:44

Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?
Så jag känner inte helt igen din beskrivning.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:45

Jag förstår vad du menar Nattlorden men man behöver inte "kaxa" till det eller föra en barnslig konversation. Det känns lite dålig stämning för detta forum tycker jag. Om någon t ex inte tycker om att någon skriver mycket om sina produkter i sin pres.tråd behöver man inte läsa tråden heller, varför ens kommentera det? Eller om någon har synpunkter på ett ljud som just den eller den tycker om så kan ingen säga att så är inte fallet, för var individ har sina kriterium.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:48

guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:
De flesta hififöretag i Sverige är antingen små, få- eller enmansföretag, eller försäljningsorganisationer för storföretag. De senare håller sig i allmänhet till klassisk marknadskommunikation vad det verkar. Inget Cluetrain Manifesto (marknader som konversationer) där. De förra då? Ett problem är att diskussioner kring företagen och dess produkter lätt kopplas till personerna. De svarar för (och måste försvara) varje konstruktions- och marknadsföringsval. Det är i och för sig sunt på en marknad, men kan samtidigt vara påfrestande för den enskilde. Om en diskussion vänder mot ens åsikter måste man antingen ifrågasätta sina kunskaper och sin affärsplan, framhärda eller sticka. Osv.

(Fasiken, inte ens ett hyggligt stort företag som Bryston verkar vilja erkänna att de har gjort en konstruktionsändring till följd av återkoppling från sina kunder.)

Det kanske vore bättre - ehuru inte enklare - om branschmänniskor i förekommande fall använde två alias: Ett som kunnig privatperson med kopplingar till ett företag och ett som representant för företaget.

---

Vad gäller diskussionstonen och trollande anser jag inte att det påverkar branschmänniskor i synnerhet. Gör ni det?

Jag försvarar inget som jag tycker är fel eller låter dåligt, tror knappast andra gör det heller.

Vad jag sett så är tonen ibland väldigt låg hos branchfolk, tyvärr!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 10:50

Jag kanske har uppfattat det fel men jag uppfattar det som att vissa medlemmar är här mest för att de SKA provucera vilket jag tycker är väldigt trotsåldrigt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 10:53

Det är när någon utrycker sina personliga upplevelser som om det är fakta som det reageras. Det gör du ofta.

Eftersom du själv nämner det, så är det dessutom extremt ogillande i mina ögon att skriva superlativ och föreslå produkter på det sätt som du gör. Du skriver alltid på ett sätt så det framstår som om du är objektiv. Du borde formulera dig på ett annat sätt, och skriva att det är dina produkter. Men helst fundera över hur det mottas.

Förövrigt är det inge medlemstråd du har. Det är en enda stor annons.

På de amerikanska sidorna jag varit aktiv på är väldigt mycket branchfolk involverade, men där är stämningen annorlunda. Det kan bero på att inga promotar sina produkter, utan deltar av personligt intresse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 10:59

Harryup skrev:Nattlorden;
om du inte har upptäckt det så finns det många gamla medlemmar här inne med en direkt otrevlig attityd i vissa diskussioner för att sedan vara trevliga i en annan diskussion. Jag tvivlar på att dessa medlemmar är lika otrevliga om man skulle träffa dom, så varför har dom ett behov att vara det härinne?

Skulle tro att går du tillbaka och granskar det så är det nog inte "de gamla medlemmarna" som kastar första stenen i majoriteten av fallen... snarare så att de ilsknar till efter att han sagt "låt bli att kasta fler stenar" en tre-fyra gånger... tyvärr verkar inte de som står sidanom stenkastaren märka detta, utan enbart när det kommer en i retur...

Det är inte otrevlighet att påpeka hur den fysiska verkligheten fungerar.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:07

Kaffekoppen skrev:Det är när någon utrycker sina personliga upplevelser som om det är fakta som det reageras. Det gör du ofta.

Eftersom du själv nämner det, så är det dessutom extremt ogillande i mina ögon att skriva superlativ och föreslå produkter på det sätt som du gör. Du skriver alltid på ett sätt så det framstår som om du är objektiv. Du borde formulera dig på ett annat sätt, och skriva att det är dina produkter. Men helst fundera över hur det mottas.

Förövrigt är det inge medlemstråd du har. Det är en enda stor annons.

På de amerikanska sidorna jag varit aktiv på är väldigt mycket branchfolk involverade, men där är stämningen annorlunda. Det kan bero på att inga promotar sina produkter, utan deltar av personligt intresse.

För det första är jag aldrig med i någon tråd för att provucera! Lite proffsigare än så är jag. För det andra handlar det om Hifi i faktiskt.se vilket gör det ganska naturligt att berätta vilka produkter man tycker är bra, eller det är konstigt? Alla vet ju att jag saluför vissa produkter och kan själv avgöra om jag verkligen tycker som jag gör eller som du säger "säljer" genom att säga så.

Det är ingen annons sida, jag presenterar bara vad vi har i sortimentet, sen är det upp till var o en att besöka sidan om dom vill eller ej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:14

Jag uppfattar dig inte helt oprovokativ. Du talar ofta om att "man får ha sin egen upplevelse" på ett sådant sätt att du därmed insinuerar att någon annan är emot det. Det är både provokativt och osnyggt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 11:15

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nattlorden;

Skulle tro att går du tillbaka och granskar det så är det nog inte "de gamla medlemmarna" som kastar första stenen i majoriteten av fallen... snarare så att de ilsknar till efter att han sagt "låt bli att kasta fler stenar" en tre-fyra gånger... tyvärr verkar inte de som står sidanom stenkastaren märka detta, utan enbart när det kommer en i retur...

Det är inte otrevlighet att påpeka hur den fysiska verkligheten fungerar.

Den sista meningen är något som jämt dras fram som en undanflykt och ursäkt för dåligt beteende hos medlemmar. Även om budskapet är riktigt så finns det ingen anledning att vara otrevlig. Och när det gäller det första, när det blir bråk så finns det visst ett antal gamla medlemmar som gärna börjar eller fortsätter över i andra trådar, så jag delar inte alls din analys att det är nya medlemmar eller medlemmar med "felaktiga" åsikter eller felaktiga inlägg som börjar oftast. Och visst finns det fler än få personer här med åsikter om att HIFI-branschen, skivindustrin är osunda branscher som skall avslöjas? Ingen riktigt bra början om man vill få in fler branschfolk.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 11:19

guldfisk skrev:En tänkbar förklaring:[...]

über-bra inlägg. Jag tror precis som du att "bransch-personer" på forum är marknadsföring (även om jag ibland inte är säkra på att de är medvetna om det själva). Där i mot är jag inte säker på att jag delar din uppfattning att vi skall göra det lätt för dem. Priset för den väldigt billiga kanalen, som ett forum är, är just att de måste vara beredda att försvara var enda avvägning man har gjort i relation till produkten. Vissa kan inte betala det priset - då får de heller ingen framgång i kanalen.

Om jag får (lite förmätet) komma med ett råd - så är det att stanna även när det är skitjobbigt och aptrist. Till och med när man har fått forumet i mot sig och "fel" i produkterna/tjänsterna ligger för dagen. På lång sikt är det nog det enda sättet att ha råd med marknadsföring. Jag tror att man bör göra avstamp redan i produktutvecklingen i från marknadskommunikationen, sålunda bör man bara ta fram produkter som kommer att ta väl i mot av communityt och ge fansen en del av äran för utvecklingsarbetet.

Det är fullständigt nedlustat just nu med företag som har kommit från ingenstans och fått globalt genomslag och framgångar för produkter - just därför att de medvetet (eller omedvetet) har ändrat den grundläggande relationen mellan producent och konsument i sin kommunikation, försäljning - och produktutveckling.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:20

Kaffekoppen skrev:Jag uppfattar dig inte helt oprovokativ. Du talar ofta om att "man får ha sin egen upplevelse" på ett sådant sätt att du därmed insinuerar att någon annan är emot det. Det är både provokativt och osnyggt.

Nu får du faktiskt ge dig. Allt för ofta läser jag att ljudet "är" bättre om man gör så eller så, att den förstärkaren är så eller så bättre än den eller den. Detta är väldigt fel och det är detta jag sagt att allt är individuellt, det handlar väl inte om att vara pvovucerande?? Däremot är det många som säger emot mig när jag säger att ljud är så individuellt. Detta är både fel och klantigt att säga

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:24

Det är upp till dig hur du vill hantera min kritik.

Hur du behandlar den ändrar inte min uppfattning om att du är provokativ och att jag förstår att det reageras.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-24 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 11:25

JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?
...perspektiv...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:28

guldfisk skrev:JustAudioMagic och Kaffekoppen:
Nu är det läge att vända andra kinden till och återvända till trådens huvudfråga. Snälla?

Förlåt, tycker bara inte om omotiverade påhopp

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:40

Men det är pudelns kärna.

Om man kommer hit och deltar prestigelöst och av intresse så uppstår sällan problem.

Om man framställer sig som mer vetande, eller har mindre tålamod med dem som inte förstår helhetsperspektivet blir det problem.

IÖ som varit aktiv länge hamnar ofta i situationer som många hade lämnat forumet av, andra klarar inte av att prestigelöst bli informerade, andra har inte tålamod att för 1000 gången gå igenom samma sak utan tröttnar.

Det beror mycket på den branchanknytna om den kan hantera att inte alltid har rätt, att bli offentligt ifrågasatt och orkar älta saker om och om igen - att ha det tålamodet och tiden.

Det är också upp till forummedlemmarna att respektera den kunskap, den tid och det engagemang som en person lägger ner. Att kritisera, ifrågasätta eller kommentera likt en chatt kommer göra att bara tidsaspekten håller dem härifrån.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-24 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:42

JustAudioMagic skrev:

Förlåt, tycker bara inte om omotiverade påhopp
Du borde kanske se det lite konstruktivt och i skenet av hur det varit.

Delta och agera på ett sätt som gör att det inte skapas frågetecken över din medverkan på forumet så kommer det gå jättebra.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:43

Hur var det med att återgå?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 11:47

Du får sista ordet:

Däremot är det många som säger emot mig ...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 11:52

Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:

Nu är du igång med precis det jag sa... Provucera. Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-24 11:54

Folk hänger på forum för att dom får ut något av det. Får man inte det, tröttnar man och gör nåt annat.

Om mer branchfolk ska hit, så måste vi (som vill ha hit dom) klura ut vilka fördelar, om det finns några, för branchfolk att skriva här. Finns inga fördelar skriver dom förståss inte här, utan någon ananstans eller inte alls.
Väldigt många här har en fiolosofi om ljudåtergivning som passar dåligt med "branchens" rent generellt alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 11:59

Grattis - ni har bidragit till att höja brusnivån i den här tråden.

---

En annan intressant aspekt på branschdeltagande i forum är vad respektive part vill ha ut.
-Kunskaper om audioteknik, akustik, ljudperception.
-Dialog om produkter och marknadsföring samt kunskaper om hifimarknaden i helhet och personas* inom intressanta segment.
-Förströelse bland likasinnade (=hifiintresserade).

Mer?

---

*http://www.usabilityfirst.com/glossary/term_1054.txl
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:11

Det var en koncis uppräkning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 12:13

JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.

Så jo... det gick bra. :twisted: :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-24 12:16

Guldfisk

den dominerande personan här är nog alldeles för liten marknad för att den ska vara intressant att studera

fast det skulle vara lite skoj att namnge den, Helge Fossmo poppar upp och går inte att bli av med

EDIT: nu förstod jag plötsligt varför jag fick namnet i huvudet och varför det är fel. Sara Svensson skulle jag döpa personan till

EDIT igen: falafelstavning
Dogmatisk Mac-Taliban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 12:20

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Du får sista ordet:

Nu är du igång med precis det jag sa... Provucera. Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:29

Upplevelsen av ljud är individuell. Stor skillnad, även om bara två ord lagts till.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 12:30

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.

Så jo... det gick bra. :twisted: :wink: :mrgreen:

;)... då är vi där igen. Nu säger inte jag emot mer för det är uppenbart att det SKA sägas emot eller provuceras här

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:33

Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt!
Ljudupplevelse är definitivt individuell. Ifrågasätt inte av någon.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 12:34

Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?

Kan bara hålla med ! Ingen kan säga att ljud låter så eller så för det stämmer kanske inte överens om vad du eller jag tycker. Tycker du att ljudet i din RF7 låter bra kan ingen säga att nä det gör dom inte. Du tycker så och någon annan tycker så. Individuellt !!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:36

Återgå till ämnet? :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 12:56

Jag tycker det lätt blir så att den roliga hobbysidan av hifi alltför ofta ersätts av nån slags jobbig "hifi-idealism" som lätt orsakar konflikter.

Frågan är om/hur detta påverkas av branschfolk.

Jag ser faktiskt som ett hobbyforum, med inslag av professionalism. De som är proffs borde dock respektera att det kanske fämst är ett hobbyforum*, inte ett proffsforum.

* Edit: ...inklusive de värsta aspekterna av hifi som fenomen och hobby; besserwissrar, kabeltroende, osv osv. Det kanske inte funkar så bra ihop med folk ute i verkligheten :)
Senast redigerad av phloam 2007-07-24 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-24 13:01

faktiskt.se är som det är. Ifrågasättande, relativt fritt och har medlemmar som är både kunniga och med bestämda åsikter.
Och att en del medlemmar är onödigt oförtröttliga eller har lätt att ta till invektiv är en följd.

Då blir det oundvikligt sårade känslor. C'est la vie!

Om man försvinner härifrån är man antingen ointresserad av ämnesområdet eller lättsårad.
Eller har väldigt dåligt på fötterna för det man hävdar...

Visst kan jag tycka att det ofta blir otrevliga eller meningslösa gräl, men människor är som människor är. Du måste leva med det - eller bli eremit.

Jag söker mig till det som är bra här.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 13:18

Det är väl rätt uppenbart varför inte fler branschfolk är här eller hur?
Vad vinner spågumman att vara med fysikerna?

Det handlar om att många gånger så säljer dom argument som INTE är hållbara. Ormolja helt enkelt. Och det går bra att göra sånt när det är "fikastämning" och att är upplagt att ingen får ifrågasätta. Men på ställen där det finns kunniga personer kommer dom inte undan med sin rappakalja. Då kan man inte snacka om dessa felaktigheter som dom gör.

Så visst, gärna mer branschfolk, men det kommer inte hända, mer än dom få seriösa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 13:51

Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som är seriösa. Jag skulle älska att ha dem här!!

Kan än idag känna "kärlek" när Ken Kantor utvecklade baffeleffekten åt mig, eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera filterkonstruktioner och dess fördelar/nackdelar samt berättade vilka medvetna trade-offs de ansett sig göra för antingen marknadsmässiga skäl, ekonomiska eller produktionstekniska anledningar.

Visst skulle ett sådant utbyte vara av godo även i ankdammen Sverige.

Jag är övertygad om att när allt kommer omkring har vi alla mer gemensamt än man kan ana.

Försäljare är människor. Det som kunniga kan avföra eller tveka inför kan de ha förtroende inför. Vi ser samma sak här. Vi tenderar att inte ifrågasätta dem vi har förtroende för.

Så nej, jag ser inget skäl för branchen att inte vara här. Tvärtom, åtminstone jag vill lära av den.

Faktum är att det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 13:58

Håller med... hade ett långt givande samtal med en annan NHT:are härom året - Eric Suh. Jättekul att få lite mer insikt i den modellen man har sittande på väggen hemma (SuperZero).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 14:00

Kaffekoppen skrev:Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som [...]det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.

Jättebra inlägg! Håller med dej till fullo!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:01

Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 14:09

Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..

Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-24 14:15

Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera

Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:15

Nattlorden skrev:
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..

Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?

De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!

Och visst var det hätskt!!!!
Senast redigerad av Nefilim 2007-07-24 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-24 14:15

Nattlorden skrev:

Du minns nog fel...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 14:21

paa skrev: Du minns nog fel...

Jo, det händer någon enstaka tisdag efter en blå måne det med...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:23

Nattlorden skrev:
paa skrev: Du minns nog fel...

Jo, det händer någon enstaka tisdag efter en blå måne det med...

:?: :!:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 14:29

paa skrev:
Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera

Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Stämmer utmärkt, han medverkade och delade med sig om tips och råd!

Han är dessutom en utomordentligt trevlig person privat med :)

Det är det som vaar så givande. Alla acceptera och lyssnade. När man lärt sig lite, hjälpte man andra och avlastade varandra på så sätt. Det blev en konituitet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 14:44

Nefilim skrev:De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!

Och visst var det hätskt!!!!

Jag ser det som fullt naturligt att man kan bli ifrågasatt. Däremot är det onödigt att vara hätsk. Stridbeck verkar bara ha gjort ett inlägg totalt, i den här tråden, vilket han inte backade upp när han fick frågor (och en gliring för den delen).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 15:00

Den gliringen var väl inte hätsk? Den var ganska rolig... och den fick ju faktiskt.se en moderation... och han var ju småspetsig själv också, så...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 15:01

Ytterligare en aspekt:
Hur många branchpersoner (i synnerhet utöver butikanställda/-innehavare) finns det totalt på svenska forum och i så fall vilka personer och forum? Vet vi inte det blir det svårt att dra relativa slutsatser om Faktiskts förhållande till dem. Jag ser inte till särskilt många på vare sig Hififorum.nu, Minhembio, Selleri eller Euphonia.

---

Nattlorden: Nä, skrev jag något om att just den gliringen var hätsk?
Senast redigerad av guldfisk 2007-07-24 15:02, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 15:01

Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...

Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".

Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 15:13

phloam:
Det du skrev om industrihemligheter fick mig att reflektera över att de som kan/konstruerar, kommunicerar, bestämmer, har tid över respektive gillar att diskutera på forum sällan är samma personer på ett företag.
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 15:24

phloam skrev:Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...

Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".

Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.

Man kan ju bidra med mycket kunskap ändå, utan att yppa industrihemligheter m.m.!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 18:11

Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 18:17

subjektivisten skrev:

Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?

Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 18:25

Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.

Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-24 18:46

Kaffekoppen skrev:Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.

Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.

Problemet är att många tar sakargument personligen. Egentligen skulle dessa få skylla sig själva men lite smidig kan man vara när man uttrycker sig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 19:27

Nefilim skrev:Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.

Jag kolla igen och det stämmer han sa det. Såklart man ska bli respuktfullt behandlad, men när man säger fysiska omöjligheter så måste man kunna ifrågasätta det. Annars så blir detta forumet en hififorum/minhembio klon, där allt är "sant" och korrekt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 19:33

Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 19:42

Nefilim skrev:Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!

Beror ju en hel del på HUR man svarar när man blir ifrågasatt med. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 19:59

Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-24 20:18

Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.

Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 20:28

Kevin_Mitnick skrev:
Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.

Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-24 20:38

Harryup skrev:
Kevin_Mitnick skrev:

Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.

Jag tycker inte att det är bråkigt här på faktiskt. Tvärtom, jag kommer hit för att lära mig nya saker om hifi och ljudåtergivning. Jag kommer också hit för att jag har väldigt svårt för den syn på hifi som genomsyrar andra forum. Jag är medlem på hififorum också, inget ont om HF, men det förekommer väldigt sällan några intressanta diskussioner där.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 21:18

Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.

Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.

Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 21:28

Hmmm... Det kanske är mer kvinnor som behövs istället? :) (tänker på en viss tråd)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 21:46

phloam skrev:Hmmm... Det kanske är mer kvinnor som behövs istället? :) (tänker på en viss tråd)

Jo helt klart!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-25 00:39

Vill "man" här ha "ett annat forum" :?: jag är tveksam "man" vill det egentligen..

Ta bara då popedh i stort sett pinkar på folk här och man står i givakt med fånande "kom tillbaks och slå oss mer" stuket..

En som i stort sett garvar folk rakt i fejan vill man ha kvar medans seriösa trevliga som inte vill sitta med förbannad gojja och spy över folk här. ja dom jagar man som en flock ut..

Skall detta forum locka in fler av tillverkare eller som det är i Sverige oftast agenter för produkter så måste man sluta hänga folk högt för dom inte kan eller vill ens kunna allt om teknik och mätkurvor..

Dessutom måste modererandet bli konsekventare samt inte så partiskt som det är här.. jag har sagt att det blir inferno för länge sedan och det blev som jag förutspått också..

inte ens om "vi " som anses vara dom som bråkar är borta så kan forumet fungera.. Så vi är därmed inte anledningen till bråken.

Något att fundera på en stund anser jag..

jag anser detta forum ha massor med fördelar att bygga vidare på. men också tyvärr en hel del saker som omöjliggör utveckling till nåt bättre än enbart tjafsande oftast.. Tyvärr..

mvh
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 11:56

subjektivisten skrev:
Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.
Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.

Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Fast tråden handlar ju om mer om att hur man skulle kunna locka hit fler. Fler ja, än IÖ och BB då, eller?
Man måste inse att dom flesta fabrikat representeras av agenter och distributörer i Sverige och för dom gäller inga fysiska lagar. Dom är säljare så då gäller marknadslagstiftningen. Så vill man ha hit fler representanter så kommer man isf få folk som tycker det låter "schysst" om grejorna dom representerar.
"Neutralt, vad menar du? Det är det väl."
Man kan inte ålägga leverantörer att deras produkter skall klara en F/E-lyssning när det aldrig har varit målet att apparaten skall klara det.
Och så länge man inte inser att det finns tillverkare som fullständigt struntar i F/E-lyssning utan dom bygger efter ett annat ideal så kommer ingen leverantör att vilja delta här i någon större utsträckning.
Försök få en Linn representant att tycka att F/E-lyssning är bättre och mer rättvisande utvärdering än att stampa takten.
Så om man vill ha hit fler representanter så kan man inte idiotförklara dom direkt bara för att dom inte har samma syn på hur en anläggning skall utvärderas jämfört med vad ett antal tongivande personer här har för ideal.
Det man däremot kan ifrågasätta är deras koncept generellt och hur dom uppfyller sina egna mål. Men ändra inte deras egna mål eller tolka in andras mål i deras mål i diskussionerna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-25 12:48

Harryup skriver kloka ord.

Som jag skrev innan, vilka branschpersoner finns det egentligen på forumen? På rak arm kan jag räkna upp IÖ, BB, paa, ollemirsch, Sladd, Pabo (Anaview) och HolographicAudio här på faktiskt, även om de senare inte deltar vidare ofta. Sedan har vi nämnda Jorma och Engelholm, Erik Anderssson. Vilka fler (jag har inte så bra koll, känner jag)?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 13:11

Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:16

Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:26

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.

Man kan ha hört hur som helst, och ogillat det eller gillat det eller man har vissa eller många reservationer. Något annat gäller inte vid en lyssning.
Rätt eller fel finns inte när man diskuterar upplevelser. Om det inte framgår extremt tydligt att det var så JAG uppfattade det då, så kanske du förstår nu att det är mina intryck och åsikter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:29

paa skrev:Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Jag skulle hellre se att typ Micke Bladelius, QLN, Maarten och Primare folk etc var med så det kom lite friskt blod. Inget ont om det gänget du nämner men förutom Hedlund och Bosse så känns det väl som dom andra lite tillhör samma gäng.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:29

Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.

Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 13:32

paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.

Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:33

subjektivisten skrev:Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.

Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa. :lol:

Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 13:33

Naqref™ skrev:Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)

Om du läser inlägget före mitt så ser du vad jag svarade på!
Ser att jag fick med några dubletter, men det var inte meningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 13:35

Så du begär av mig som admin att jag ska läsa noggrant i trådarna oxå?! :oops:

;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-25 13:46

subjektivisten skrev:

Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Som sagt, fördelen med Faktiskt är att det Faktiskt finns teknisk kompetens här, för oss som är mindre vetande, men upplevelsen av ljud är också viktig - det är trots allt möjligt att anläggningar som mätmässigt inte håller måttet ger många lyssnare en mer engagerande upplevelse (som är ett intressant ämne i sig; hur vi uppfattar musik och ljud). Det är väl bara bra om det stöts och blöts, problemet är att det inte alltid sker i respektfulla tongångar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:01

Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:03

JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 14:03

subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Man får sitta väldigt nära högtalarna. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 14:06

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Fel tråd!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:07

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Man får sitta väldigt nära högtalarna. ;)

Sant, kanske använder högtalarna som lurar! :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-25 14:11

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?

Ja, om du upplever att den går i 356km/h tänker då inte jag ifrågasätta dig på den punkten :)

Nu ska man väl vara rejält fartblind om man inte kan uppleva skillnad på 50km/h och 356km/h. En bättre liknelse är att vissa bilar faktiskt ger en högre fartupplevelse än andra trots att de bevisligen går långsammare.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 14:23

Precis som man vid fritt fall och i vissa diskussioner kan uppnå häpnadsväckande hastigheter neråt.
Gör det någonting om vi diskuterar ämnet? Även om detta inte var helt OT.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-25 14:40

Naqref™ skrev:
paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.

Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)

Jag har jobbat lite som bodknodd på HifiPunkten, helt riktigt. För detta får jag ngt att göra samt ev rabatter på sortimentet, oftast plockar jag skrot som annars hamnat i skrotbingen. Jag brukar också ibland få använda deras elektronikverkstad för att köra oscilloskop etc. Men jag vet inte om jag kan kalla mig branschperson för det. Jag tjänar inga perngar på hifi iaf.

Men man blir insyltad i "branschen" förr eller senare som admin för ett forum. Man knyter kontakter med rätt så viktigt folk, man blir "du" och polare med många. Iom mässor och reportage så känner jag många, såsom Sladd, Öhman, Paa, Pekka, Kaffekoppen, Jorma, Timbre, Pac, Lindroos, Morello, Engelholm, Larsen, Svalander, Wolfgang och många många till. I det ljuset är jag i allra högsta grad insyltad. Svårt att låta bli, skulle jag tro.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 15:08

JTarnstrom skrev:
Ja, om du upplever att den går i 356km/h tänker då inte jag ifrågasätta dig på den punkten :)

Nu ska man väl vara rejält fartblind om man inte kan uppleva skillnad på 50km/h och 356km/h. En bättre liknelse är att vissa bilar faktiskt ger en högre fartupplevelse än andra trots att de bevisligen går långsammare. *

Tärnström

* min markering. Just det som vissa verkar ha problem med. När kunniga människor här på faktiskt förklarar att det inte går, så istället för säga "ja, du har säkert rätt" så blir det "nej, du hart fel, jag har hört det".

Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar om det rent tekniskt, så går det inte.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-25 21:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-25 15:49

Precis, och det är just därför man inte åker fast för fortkörning när man upplever att mopeden går i 230 km/h. Det går inte rent tekniskt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-25 15:52

phon skrev:Precis, och det är just därför man inte åker fast för fortkörning när man upplever att mopeden går i 230 km/h. Det går inte rent tekniskt.

Fast man borde göra det... för framförande av fordon i berusat/drogat tillstånd...

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 16:57

Det är inte så konstigt att dom som kanske har hållit på i över 30år i hifibranchen och har mängder av kunskaper att förmedla slutar skriva på forumen som vissa "besservissers" håller på.

Man kan lära sig teorierna om det mesta från en lärobok men sen är det massor med saker som inte går att lära sig teoretiskt utan det krävs många år med praktisk erfarenhet och mängder av misstag innan man kan säga att man kan något.

I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.

Angående denna watt hysteri som många förordar så konstaterade jag att man kommer mycket långt med ca12watt.

Jag var hemma hos en som spelar på Bo Hanssons dipoler med 12watt rör givetvis och raunas skivspelare och arm.

Han kunde spela på nivåer så "baskaggen" kändes i mellangärdet och dynamiken när vi spelade orgelmusik kan man inte klaga på,
det komprimerades inte någonting och då pratar vi ljudtryck så man trodde att putsen skulle lossna från väggarna.

Nä kan bara konstatera "pojkar vill men gubbar kan"!!!!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-25 17:09

Harryup skrev:Jag skulle hellre se att typ Micke Bladelius, QLN, Maarten och Primare folk etc var med så det kom lite friskt blod.

Är dessa medlemmar av något svenskt eller utländskt forum i nuläget?
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 17:22

jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
högtalarna har varit på ca 92db känslighet och man kan helt klart spela högt men inga "diskonivåer" det är musikalisk njutning och "finlir" vi pratar om.
Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 17:53

Sen kan det nog skilja på upplevd lyssnad dynamik och teoretiskt beräknad också. Det är inte alltid tydligt vilket som menas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 18:14

De enda branschfolk som kan tänkas överleva här är anhängare av LTS återgivningsfilosofi, och hur många är dom?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 18:15

Kaffekoppen skrev:
jom8993 skrev:I fallet rörförstärkaren på 2,5 watt så har jag lyssnat på den många gånger hemma hos Erik Andersson,
Det handlar väl om olika preferenser. Det är en tydlig dynamikbegränsning och jag kan ju säga att mina högtalare har liknande känslighet och min medelnivå är 4w. Det innebär att jag klarar mig med 150w.

Med dagens skivor klarar du dig väl med 8w det ger ju iallafall 3 dB till i headroom? 8)

Jaha nu gick jag OT själv i min egen tråd.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 18:50

Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:

Med dagens skivor klarar du dig väl med 8w det ger ju iallafall 3 dB till i headroom? 8)

Jaha nu gick jag OT själv i min egen tråd.
Oj, ber om uräkt :oops:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-25 19:11

Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med? Avgöra tekniska tvister? Bestämma vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt?

Sett ur den synvinkeln kan det innebära en del jobbigheter.

Om de kan bidra med anekdoter, nostalgi, faktaunderlag, hstorik, verklighetsanknytning osv så låter det ju trevligare, eller hur? :)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 19:26

Det handlar väll lite hur man ställer volymkontrollen.

Musiklyssning handlar om njutning och att man ska må bra,
det är ju inget nytt att man kan påverka människor att tex köpa mera om man spelar viss typ av musik i klädaffärer eller klassisk musik i finare resturanger så köper man dyrare mat.

Man har konstaterat att lungn klassisk musik kan få sjuka människor att må bättre.

Eller en sån enkel sak som vanligt dagsljus påverkar oss,för lite och man mår inte bra.

Jag var på kurs i Tolouse på fabriken där man bygger flygplanet Airbus och en dag var rundvandring i fabriken och jag har alldrig sett så många glasade ytor det var på väggar och i taket det trängde in naturligt dagsljus överallt,det var en lungn och mycket harmonisk miljö.
Lång ifrån en fabriksmiljö som man förväntar att den ska vara.

Guiden berättade att dom hade gjort studier att mäniskan mår bättre och producerar mer i en naturlig miljö där det är natuligt dagsljus man mår helt enkelt inte bra i en miljö som lysses upp av en massa lysrör man blir stressad och producerar mindre.

På kvällar och nätter hade dom minimalt med människor som jobbade.

Kanske en dålig liknelse men jag tror att man inte skall stirra sig blind på en massa skolboksfakta människan är för komplex varelse och vi tycker alla olika.

Det är väll skolboks och siffer nissarna som till stor del gör att så få kunniga branchmänniskor skriver på forumen.

Jag vill berömma Ingvar Öhman för han vill förmedla kunskap till alla på faktiskt.

Om vi tar euphonia och hififorum det branchfolk som skriver där (inte alla) är till stor del dom som vill göra i första hand gratisreklam eller betala "kaffepengar" för att synas och höras för sina saker som dom säljer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 19:30

phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med?

Och vad kan dom själva tjäna på det? Dessutom, aktiva "businessmen" har troligen inte tid med diskussionsforum. Vi skulle däremot ha nytta av att veta hur dom tänker. Vi skulle tjäna på det. Vad har vi att erbjuda som mottjänst? Allt i livet är affär. Köp och sälj.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 19:33

jom8993 skrev:Jag vill berömma Ingvar Öhman för han vill förmedla kunskap till alla på faktiskt.

Det är samtidigt den bästa gratisreklam han som företagare kan få.
Senast redigerad av Flint 2007-07-25 19:37, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:36

jom8993 skrev:Det är väll skolboks och siffer nissarna som till stor del gör att så få kunniga branchmänniskor skriver på forumen.

Det var nog riktigt långt ifrån min slutsats.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:37

---
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-25 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 19:37

...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-25 20:04, redigerad totalt 1 gång.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 20:00

Kul att man kan göra ett inlägg som väcker känslor.

men att upprepa sig 3ggr då måste man vara upprörd,eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 20:03

:)

Nä... nätverksknäpp... rensar lite.

Väcker känslor gjorde det inte heller, bara konstaterar att jag nog ser andra anledningar.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 20:27

Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Det är tur för faktiskt att det finns någon med massa teoretiska kunskaper och har en massa praktiska erfarenheter.

Tex. Pi60 ska man bygga den "clona" som en glad "nolla" som jag genom att bara stirra på en massa element fakta och läsa en teoribok som beskriver högtalartillverkning så blir resultatet ett stort skämt,
jag kommer inte i närheten de egenskaper som orginalet har som har tagit är det 30år att komma fram till tror jag,rätta mig om jag har fel?

Samma sak gäller tex Bo Hanssons nuvistor riia,det tog flera år av exprimenterande innan den slutgiltiga lösningen spikades samma gäller Erik som om man bara vill lyssna och lära kan han förmedla en massa om rörförstärkare!

det är bättre med en dialog än en kritisk monolog som en del har som bara går på teoretisk fakta och hugger och kritiserar dom som kan mer än det som står i skolboken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 20:36

jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Reklam handlar nog mer om att bygga upp ett namn eller som vi säger på Svenska "image" än rena tekniska detaljfakta. Det har Herr Öhman verkligen lyckats med.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:16

Flint skrev:
jom8993 skrev:Har inte läst många inlägg där Ingvar gör direkt reklam köp Ino för det är världens bästa högtalare allt annat är skit.

Reklam handlar nog mer om att bygga upp ett namn eller som vi säger på Svenska "image" än rena tekniska detaljfakta. Det har Herr Öhman verkligen lyckats med.

Kanske det men han bidrar med en massa kunskap till små pojkarna i sandlådan,så dom lär sig lite grann så det inte flamsar iväg för mycket.

Om folk kunde uppföra sig så kanske fler kunniga än Ingvar skulle skriva och förmedla sina erfarenheter som dom har lärt sig genom livets skola.

Har en känsla av och det gäller alla forum att det finns en "besservisser atityd" man vill inte lyssna på dom som varit med några år!

Jag menar inte att man ska ha en ja sägar attityd att dom som kan alltid har rätt man måste mixtra lite själv men det jag menar är att det är heldummt att uppfinna hjulet på nytt.

Ingvar Öhman öppnade en uppropstråd "Perka kom tillbaka" han kommer alldrig tillbaka,jag känner Erik lite grann och har haft förmånen att prata med honom i sin hemmiljö vilket jag personligen är jävligt glad över!!!

Ett annat exempel Bo Hansson som är tror jag en bland sveriges duktigaste inom ljudåtergivning.

Han har spelat in massor med LP skivor som berikar våran hobby han kan bygga slutsteg,riia steg och högtalare som spelar musik så det mesta annat kan ställa sig i skamvrån.

Sen får vi inte glömma skivspelaren och arm och alla högtalarelement som han byggt och fortfarande utveklar.

Hur blir han bemött när han började skriva lite på faktist?

Jo,det var kom inte hit och tro att du kan något,klart som faan att det blir typ 10 inlägg sen försvinner han med.

Nä vi har de forum vi förkänar det blir inte bättre tyvärr!

Kan medela herrskap och tjänstefolk att jag har beställt ett par Dipoler av Bo Hansson till mitt stereosystem sen får vi se om det blir Ino till min hembio/flerkanal anläggning.
Senast redigerad av jom8993 2007-07-26 02:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-25 21:16

Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.

Vad är definitionen på dynamik ??

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 21:27

guru skrev:
Så man kan uppleva att en 2x2,5 watts klarar av dynamisk musik på vanlig högtalare, högt, men när talar rent tekniskt så går det inte.

Man brukar väl snacka om 10-12 db i headroom, för dynamik. Men spelar man dagens CD skivor så klarar man sig ofta med 2,5 watt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 21:28

Säger inte emot dig att den säkert låter kanon. Men man kan inte bortse från våran fysiska värld. Tyvärr.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:28

Lyssna på orgelmusik.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 21:31

phloam skrev:Men om man tänker efter... vad ska alla dessa proffs bidra med? Avgöra tekniska tvister? Bestämma vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt?

Tja, dom kan ju förklara varför man byggt på ett visst sätt, eller varför man underlåtit att bygga in fungerande tonkontroller i förstärkaren t.ex..

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-25 21:32

Du skriver i ett inlägg:

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så?

I ett annat svarar du:

Man brukar väl snacka om 10-12 db i headroom, för dynamik

Är "brukar väl" bättre än "jag har hört"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 21:34

Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 21:35

subjektivisten skrev:

Säger inte emot dig att den säkert låter kanon. Men man kan inte bortse från våran fysiska värld. Tyvärr.

Jag öppnar en fin vinflaska för att njuta av de goda vinet inte för att supa mig full!

för att njuta av musik räcker 2,5watt långt mycket långt kan t.o.m spela orgelmusik det är väll dynamisk musik så det räcker?????

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 21:40

guru skrev:

Förenklat kan man säga skillnaden mellan starkaste och svagaste nivån. Säg att en skiva har en medelnivå på "0" och den starkaste tonen är 10db högre, då måste man ha utrymme så att man kan återge den utan komprimering eller distrotion.

Eftersom 3db kräver en fördubbling effekten, måste man alltså ha 10 gånger den effekten man använder vid lyssning för att hantera de starkaste partierna.

Har man en svag förstärkare krävs alltså väldigt känsliga högtalare för att kunna spela ut någorlunda utan just komprimering eller distrotion.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 21:42

Flint skrev:Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?
Håller med. Hur resonerar de? Vad är deras målsättning?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-25 22:26

jom8993 skrev:
för att njuta av musik räcker 2,5watt långt mycket långt kan t.o.m spela orgelmusik det är väll dynamisk musik så det räcker?????

Orgelmusik är sensationellt odynamisk, näst musik för cembalo är det nog den mest odynamiska musik som finns.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 22:31

Magnuz skrev:
jom8993 skrev:

Orgelmusik är sensationellt odynamisk, näst musik för cembalo är det nog den mest odynamiska musik som finns.

Det där stämmer inte alls! Dynamikskillnaden mellan en enskild flöjtstämma och tutti på alla stämmor är enorm!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 22:39

Magnuz skrev:
jom8993 skrev:

Prova att lyssna på orgelmusik live någongång. Jälvar vad det kan trycka på ibland. Inte undra på att det var populärt i kyrkan för att krydda prällens predikningar för att injaga respekt i allmogen!

Hörde Orgeln i stefans domen i Wein för en masa år sedan. Oförglömligt!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-25 22:43

Max_Headroom skrev:
Magnuz skrev:
jom8993 skrev:

Jag fick lära mej att räkna på det här med watt och känslighet i den här tråden (tack till perstromgren mfl). Vi kanske kan avgöra detta tillsammans. Är det någon som kan mäta upp lite musik med Svantes crest så räknar vi.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-25 23:05

paa skrev:
Det där stämmer inte alls! Dynamikskillnaden mellan en enskild flöjtstämma och tutti på alla stämmor är enorm!

Helt riktigt, men det är ju liksom en mindre kontinuerlig dynamik (eller vad man nu ska säga) jämfört med t.ex. piano. Hur länge har man förresten kunnat koppla in och ur olika stämmor medan man spelar? Jag hade förstås barockorgelmusik i åtanke och på den tiden gick det väl inte.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-25 23:15

Mika - Grace Kelly
Peak: -5,5
RMS: -22.7
Crest: 17.2

Sunrise Avenue - Fairytell gone bad
Peak: -6,7
RMS: -26.7
Crest: 19,9

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 23:18

En enkel sak som alla borde tänka på är att:

"Bemöta andra som du själv vill bli bemött"

Dvs INTE kalla den (verbalt) som vill skriva något för du är ideot och kan inget lyssna på mig.

"I´m the best fuck the rest"!!!

Det är alltid bättre med en försiktig dialog än en självsäker monolog.

Kan forumet faktiskt hitta en balans mellan Euphonia och hififorum så hoppas jag det kan bli ett bra fakta forum för dom som "faktiskt" vill lära sig något om våran underbara hobby som att lyssna på musik "faktiskt" är!!

Tänk om Bo Bengtsson ville börja skriva på Faktiskt igen för det är ett bra forum och kunniga människor som läser de forumet och gör vettiga inlägg som "faktiskt" vill utveckla sitt teknik och musintresse och samtidigt hålla högt till tak vad gäller andras åsikter då tror jag det skulle bli ett intressant och lärorikt forum.

Jag tror detta inte kommer att ske för det kommer alltid att vara ett antal som vet bättre än alla andra (rent teoretiskt) som alltid kommer att skriva nedsättande inlägg så att dom som kan tröttnar och bara konstaterar,

Som John clease sa åt Manuel "you are a fucking waist of space"

Fast i stället för Manuel så handlar det om "Faktiskt"

Min erfarenhet är oavsett vad det än handlar om,dom som är kunniga och vet vad dom pratar om behöver inte framhäva sig själv på att göra sig rolig eller nedvärdera på andras bekostnad.

Dom som är osäkra och saknar grundkunskaper vill gärna göra sig märkvärdiga på andras bekostnad och ge sken att dom kan en massa saker som dom inte vet ett skit om och därmed skapar en mycket otrevlig stämmning!!

För min del så är forumens dagar räknade det är bara en jävla massa tjafsande hit och dit som jag börjar bli ganka lessa att läsa.

Jag vet vad jag vill ha och vad som fungerar i praktiken för mig,
tack och hej leverpastej!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 23:22

jom8993 skrev:Jag vet vad jag vill ha och vad som fungerar i praktiken för mig..

:)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 23:26

Koffe skrev:
Max_Headroom skrev:
Magnuz skrev:
jom8993 skrev:

Jag fick lära mej att räkna på det här med watt och känslighet i den här tråden (tack till perstromgren mfl). Vi kanske kan avgöra detta tillsammans. Är det någon som kan mäta upp lite musik med Svantes crest så räknar vi.

Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.

*) Det är när talspolen inte längre ligger i magnetgapet. Magnetfäletet i motorn är ju dock större än så, och man kan nog skrämma ut 3dB till utanvidare. Men då går det åt ca 260W istället (lite mer, då motorn inte längre är lika effektiv och den mekaniska upphängningen blir styvare nära ändlägena.). En 2x400W förstärkare ska därför byggas under hösten, så jag inte riskerar att förstärkaren klipper. Nu kör jag med en 2x70W are till basarna och spelar man riktigt högt med viss musik så klipper den hörbart. Det duger inte. Då är dock ljudtrycket på en nivå som gör att man ändå gärna sänker en smula... Men man vill ju ha lite marginal...
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-07-25 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 23:29

phon skrev:Mika - Grace Kelly

Muddy Waters - My Home is in the delta (Classic records 180 gram)
Peak: -3,6 dB
RMS: 30,2 dB
Crest: 26,6 dB

Inspelningsår 1964

8) 8) 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 23:32

Magnuz skrev: Jag hade förstås barockorgelmusik i åtanke och på den tiden gick det väl inte.

Jodå. Här följer en liten beskrivande text om en av alla barockorglar:
Den nordtyska barockorgelns 54 stämmor är fördelade på fem verk (huvudverk, ryggpositiv, öververk, bröstverk och pedal) och spelas från fyra manualer (klaviaturer) och pedal. Det finns alltså egentligen flera orglar i ett och samma instrument! Organisten kan låta dessa växelspela så att samma ackord ljuder från olika håll i rummet, med olika klangfärger och skiftande dynamik. På detta sätt kan organisten variera musicerandet, kontrastera klanger och skapa ekoeffekter.

(från http://www.goart.gu.se/gioa/w-12.htm#disposi )

Det akustiska instrument som har allra störst dynamik är teaterorgeln. (Biograforgel på svenska.)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 23:37

subjektivisten skrev:

Inspelningsår 1964

8) 8) 8)

Tragiskt. Över 40 år har gått och utvecklingen har gått starkt bakåt. Inspelningarna som görs idag verkar ju för fan hålla samma standard som 40 år FÖRE 1964. Eller nåt ditåt.

Det måste vara en sjuk branch när folk kan göra inspelningar hemma i garaget som vida överglänser vad som kläms fram ur svindyra studios hos Dom Stora Bolagen. Urk urk och urk igen!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-25 23:40

jom8993 skrev:Tänk om Bo Bengtsson ville börja skriva på Faktiskt igen

Gör han inte det? Jag tyckte jag såg ett inlägg av honom så sent som igår?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-25 23:50

Max_Headroom skrev:Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.
Vilken ljudstryka får du ut i ett "normalt" vardagsrum få när du petar in 130 watt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-25 23:54

subjektivisten skrev:

Inspelningsår 1964

8) 8) 8)

Jag säger då det ..... 8O :D

Men skall vi ta din "lervälling" då, och räkna ner 26.6dB från 2,5 watt så blir det 5,5 milliwatt i användbar medelnivå. Det klarar nästan morfars gamla kristallmottagare .... 8O

Det gäller att ha lättdrivna högtalare, horn verkar väl rätt bra i sammanhanget ?

Man får nog räkna med att spela lite starkare och tillåta rören att komprimera, det gör dom ju ändå rätt snyggt jämfört med en PC-masteringsmaskin i orätta händer .... :evil:

.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-25 23:54

Flint skrev:Jag förutsätter att med "branschfolk" även menas säljare och chefer på exempelvis OnOff och SIBA. Det vore kul att höra deras version av marknaden och den alltid ärliga och änglalika kunden. Vad är t.ex. Hajänd för en mellanchef på SIBA, och hur definierar han ordet återgivning?

Hmm, jag skulle tro att de varken kan eller bryr sig. Tyvärr är det nog så att det är viktigare att de är hemma på kyl/frys sortimentet...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-25 23:57

subjektivisten skrev:
phon skrev:Mika - Grace Kelly

Inspelningsår 1964

8) 8) 8)

Intressant. Men hur var då radioutsändningarna förr? Hade dom en dynamisk version för LP och en mer komprimerad för radio? Med den ovanstående dynamiken så skulle de väl få problem i radiosammanhang?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-25 23:58

Max_Headroom skrev:
Koffe skrev:
Max_Headroom skrev:
Magnuz skrev:
jom8993 skrev:

Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.

*) Det är när talspolen inte längre ligger i magnetgapet. Magnetfäletet i motorn är ju dock större än så, och man kan nog skrämma ut 3dB till utanvidare. Men då går det åt ca 260W istället (lite mer, då motorn inte längre är lika effektiv och den mekaniska upphängningen blir styvare nära ändlägena.). En 2x400W förstärkare ska därför byggas under hösten, så jag inte riskerar att förstärkaren klipper. Nu kör jag med en 2x70W are till basarna och spelar man riktigt högt med viss musik så klipper den hörbart. Det duger inte. Då är dock ljudtrycket på en nivå som gör att man ändå gärna sänker en smula... Men man vill ju ha lite marginal...

Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.

Det jag försöker säga sluta räkna lyssna på dom som vet mer än vad teoriboken säger,man kan lära sig teorier från en bok men det finns inget som ersätter livets skola så är det bara tyvärr!!

Jag har egna erfarenheter av det fast i en annan branch mer om det i nästa lektion i morgon om någon vill lyssna,vilket jag förmodar ingen vill för alla på faktiskt kan ju allt så varför slösa bort tiden att skriva om det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 00:00

Det kanske är så att verklig HiFi (vad det nu är) och lönsamhet inte går att förena.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 00:04

jom8993 skrev:Det jag försöker säga sluta räkna lyssna på dom som vet mer än vad teoriboken säger,man kan lära sig teorier från en bok men det finns inget som ersätter livets skola så är det bara tyvärr!!

Jag har egna erfarenheter av det fast i en annan branch mer om det i nästa lektion i morgon om någon vill lyssna,vilket jag förmodar ingen vill för alla på faktiskt kan ju allt så varför slösa bort tiden att skriva om det.

Jag ska lyssna, eller snarare läsa.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-26 00:10

Visst är det intressant och givande om branchfolk kan delta i diskusionerna och ge svar och input, men hur är det i andra riktningen?
Vad kan (och vill) konstruktörer och leverantörer lära sig av ett forum som faktiskt.se?

Den fråga jag ställer till er som är i branchen är: Hur mycket får ni ut av faktiskt.se?

Är det en mötesplats där ni får relevant input för era produkter?
Har ni någon gång/flera gånger ändrat i en konstruktion, eller tagit hem en annan produkt, som ett direkt resultat av en dialog här på forumet?

Jag anser att om mötet mellan branchen och oss som har detta som en hobby skall vara riktigt meningsfullt så bör de från branchen ta till sig av de idéer och önskemål som vi presumptiva konsumenter har. För idéer och önskemål saknas det ju inte direkt...

Vill man som konsument bli totalt ignorerad så kan man gå till onoff eller siba.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-26 00:12

välkommen tillbax flint, ser fram emot ännu en säsong
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-26 00:13

Jag skall lyssna jom8993, absolut!

Noll i konrörelse på en dipol och ändå baskagge så man hoppar ur stolen ..... det ger ju definitivt mersmak. Nån måste ju uppfinna PM nångång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-26 00:17

Koffe skrev:
Max_Headroom skrev:Jag har räknat massor på detta med erforderlig effekt och känslighet när jag projekterade mina basburkar. Till dom går det åt ca 130W innan elementen lämnar sitt någorlunda linjära område* om man spelar en sinus på 30Hz. Vid lägre frekvenser, som ju kräver större konrörelser, så går det förståss åt mindre effekt för samma sak.
Vilken ljudstryka får du ut i ett "normalt" vardagsrum få när du petar in 130 watt?

Ca 120 dB.

Edit: OBS! När jag skriver om klippning ovan i ett tidigare inlägg är det INTE med sinustoner, utan goda inspelningar av rock-musik. Klippen kommer på baskaggen, så att säga. Medelljudnivån är inte extrem, klart lägre än på disco.
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-07-26 00:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 00:19

Style skrev:välkommen tillbax flint, ser fram emot ännu en säsong

Tjena. Tack. Jo, vi kör lite Rock'n Roll ett tag.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-26 00:21

hej på dig Flint.. Kul att se dig igen...

Mvh.
Tobbe.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-26 00:23

jom8993 skrev:Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.

Bo Hansson Dipoler har en enormt mycket högre känslighet än mina högtalare. Så med dom behöver man inga kraftiga förstärkare.
Bara för att det fungerar med 2x12W till högtalare så betyder inte det att det räcker till vilken högtalare som helst.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-26 00:23

jom8993 skrev:Jag har egna erfarenheter av det fast i en annan branch mer om det i nästa lektion i morgon om någon vill lyssna,vilket jag förmodar ingen vill för alla på faktiskt kan ju allt så varför slösa bort tiden att skriva om det.

Klart folk lyssnar. Det är långt ifrån alla här som kan allt, vi är ett litet fåtal. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-26 00:25

jom8993 skrev:Räkna på grabben du kommer att inse att du är blåst så det bara vislar om det första gången du lyssnar på Bo Hansson Dipoler för att inte tala om vad hans Chaverex system kunde åstakomma som han inte tillverkar längre konrörelserna är i stort sett lika med noll på 10" som sitter i dipolerna men "baskaggen" eller orgelpiporna är fysiskt påtagliga när systemet spelar på.
Jag tror du inser att ljudtrycket kom ifrån att konerna rör sig. Ju mer de rör sig, ju starkare ljudtryck levereras.

Du får gärna berätta om dina erfarenheter. Det är roligt.

Men det är inte så snyggt när du kallar alla som har andra erfarenheter för mätnissar eller andra fånigheter :)

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-26 00:56

Kaffekoppen skrev:
Jag tror du inser att ljudtrycket kom ifrån att konerna rör sig. Ju mer de rör sig, ju starkare ljudtryck levereras.

Du får gärna berätta om dina erfarenheter. Det är roligt.

Men det är inte så snyggt när du kallar alla som har andra erfarenheter för mätnissar eller andra fånigheter :)

Magnus som är ett mycket fint namn,
jag ber om ursäkt om jag överdriver det är natuligtvis konrörelser som flyttar luft det vet jag med.

Men som sagt det är bara att räkna på teori och verklighet stämmer inte alltid överens,en motortrimmare berättar alldrig var han "plåckar" hem de sista hästkrafterna i en motor så är det bara.

Så jag ber om ursäkt "kaffekoppen" om jag har provoserat för mycket.

Man ska leva som man lär och jag lät mina känslor fara iväg tack för att du rättade till mig.

Natti natti,pojkar och flickor
Senast redigerad av jom8993 2007-07-26 02:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-26 01:18

det lustiga är ju att teori och verklighet går hand i hand...är det nåt som inte stämmer är det nåt man missat...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-26 01:21

Haakan_W skrev:det lustiga är ju att teori och verklighet går hand i hand...är det nåt som inte stämmer är det nåt man missat...

Precis, stämmer inte teorin med verkligheten är antingen teorin eller tolkningen av verkligheten felaktig (själva verkligheten kan förstås inte vara felaktig - hur skulle det se ut? :wink: ).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-26 01:44

Max_Headroom skrev:Ca 120 dB.

Coolt. Men knappast ett problem... eller hur? Hehe. ;-)
Sound pressure... Sitter och funderar om jag någonsin har gått över nittio dB. :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-26 04:22

90 dB lär du lätt spelat över.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-26 07:25

Koffe skrev:Sitter och funderar om jag någonsin har gått över nittio dB. :-)

Medelnivå menar du då, inte peak?

Tankade ned Svantes crestprogram och mätte på en låt från en kompis band ( http://www.myspace.com/sukuthedobbymangoband )
Crestfaktor: 26dB :D
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-26 07:41, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-26 07:40

Koffe skrev:
Max_Headroom skrev:Ca 120 dB.

Coolt. Men knappast ett problem... eller hur? Hehe. ;-)
Sound pressure... Sitter och funderar om jag någonsin har gått över nittio dB. :-)
Jorå, det är jag övertygad om. Spelar du bara på 80db så har du garanterat någoon skiva med mer än 10db headroom.. och vips har du momentant passerat gränsen.

Det händer nog nästan aldrig att jag har en medelnivå på 90db, men passerar det gör jag nog..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-26 09:51

jom8993 skrev: Men som sagt det är bara att räkna på teori och verklighet stämmer inte alltid överens,en motortrimmare berättar alldrig var han "plåckar" hem de sista hästkrafterna i en motor så är det bara.

Precis så är det naturligtvis. Han berättar inte alltså, men om han är duktig så har han exakt kontroll på teorin och kan omsätta den i verklighet.

Det är då han får ut dom där extra hästkrafterna som alla runt omkring inte förstår hur det gick till. Rena trolleriet, eller .... ?

Han får ut hästkrafterna för att han kan teorin, dom andra förstår inget för att dom inte kan teorin.

Det visar att teori och verklighet verkligen hänger ihop. Det visar också att inte alla förstår det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-26 10:02

Sååå... är det någon av herrarna som vill räkna lite på den uppmätta musiken, 2,5 rörwatt och en känslighet på (var det?) 90dB/1watt? Eller skall jag avslöja min matematiska oförmåga igen?

PS. Jag tycker att de crest faktorer ni har mätt fram låter väldigt höga. När jag mätte 1min - mitt i låten - på de stycken vi använde för mp3- testningen så fick jag strax över 12.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-26 10:07

Koffe skrev:PS. Jag tycker att de crest faktorer ni har mätt fram låter väldigt höga. När jag mätte 1min - mitt i låten - på de stycken vi använde för mp3- testningen så fick jag strax över 12.

Du får väl i alla fall mäta hela låten!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-26 10:32

Koffe skrev:Sååå... är det någon av herrarna som vill räkna lite på den uppmätta musiken, 2,5 rörwatt och en känslighet på (var det?) 90dB/1watt? Eller skall jag avslöja min matematiska oförmåga igen?

Näe det är nämligen OT. ;)

Fast med 2.5w så kan man maximalt spela 93.98dB vilket ger en medelnivå på 84dB om man spelar musik med en crest på 10dB. Fast nu är ju det inte hela sanningen eftersom man normalt sitter på längre avstånd än 1m från högtalaren. Så på 3m så ligger man ytterligare 9.5dB lägre. Nu har man ju förvisso två högtalare som spelar och då kan man få en maximal förstärkning p g a det på 6dB (lite beroende på hur ljudet är inmixat och hur man sitter). Så någonstans mellan 74.5 och 80.5dB ligger man och puttrar med 2.5w med dylik musik för att nå topparna på 88.5-94.5dB Det är säkert fullt tillräckligt för många.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-26 10:40

Är det nån som har lust att mäta upp crest-faktorn på detta lilla jul-medley, spelat på en sån där "odynamisk" orgel? 8)
http://74.208.10.48/mp3/medley.mp3
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-26 10:44

paa skrev:Är det nån som har lust att mäta upp crest-faktorn på detta lilla jul-medley, spelat på en sån där "odynamisk" orgel? 8)

Kan det locka hit mer branschpersoner? I så fall är det ju inte OT. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-26 10:52

paa skrev:Är det nån som har lust att mäta upp crest-faktorn på detta lilla jul-medley, spelat på en sån där "odynamisk" orgel? 8)

Håller på...

( odynamisk är som sagt fel... makrodynamik kan du ju ha mycket av... men mikrodynamik är det inte så gott om...)

efter en tredjedel står crest på 26dB+

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-26 11:21

20.5dB mätt på hela "låten". Men den är nog rätt kraftigt komprimerad på några ställen, ser det ut som.

(Ursäkta OT)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-26 11:33

Peak -5,5
RMS -27,7
crest 22,2

Blir det olika med olika ljudkort/datorer?

Man kanske skulle "mastra" den lite .... :roll: :twisted:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-26 11:43

Det blir det nog... eller så blir det påverkan av var volymreglaget står... jag fick 27.2 över hela låten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-26 11:48

Stopp!
Kanske detta värt en egen tråd om crestvärden istället för att kontaminera denna tråd?!

;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-26 11:51

Jaaa!

En cresttråd där vi kan disskutera branschfolk .... :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-26 12:21

Naqref™ skrev:Stopp!
Kanske detta värt en egen tråd om crestvärden istället för att kontaminera denna tråd?!

;)

Ja, vilken bra ide! Tänk om man kunde be någon administratör att splitta tråden?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-26 13:57

Naqref™ skrev:Fast med 2.5w så kan man maximalt spela 93.98dB vilket ger en medelnivå på 84dB om man spelar musik med en crest på 10dB.

Är OT men måste svara. Med tanke på att crest på 10 dB är uruslet och är väl i klass med med komprimerade musiken på radion, så vet jag inte vad det säger. Tom Petty's Flirting with time på CD har ju runt 11-12 db i crest och ser ut såhär

Bild

Så 20 dB i crest är nog minst ett måste.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-26 13:59

Nattlorden skrev:Det blir det nog... eller så blir det påverkan av var volymreglaget står... jag fick 27.2 över hela låten.

Tyvärr så blir den påverkad av volymen. Så man måste kolla så den inte "slår i tak", för då blir värdet felaktigt. Därför letar jag efter en bättre program som scannar av filen istället.

Återgå till Generellt om hifi