Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:19

Jag skriver ju i min piPs-annons (på Hifimagasinet) att de är till salu pga en önskad uppgradering till pi60. Förmodligen var det därför jag nyss fick följande mejl, från en Stefan Iwarson med adress purehifi@hotmail.com (hifi-firma?):

Hej Stefan! Vill rekommendera dig att lyssna på IS 6 PRO och IS 8 PRO från Intelligent sound, kostar 14 600kr resp 29 900kr, enligt mig är dessa två strået vassare än Ino Audio pi60, jag känner till och med fd pi60-ägare som idag kör IS 6 Pro och är mer än nöjd och IS 8 PRO är naturligtvis ännu bättre! PS: Se inte detta som någon marknadsföring utan bara ett välljudstips! Mvh Stefan

Finns månne denna/dessa påstådda "före detta pi60-ägare" på detta forum?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-21 20:21

Jag har aldrig hört talas om IS! Vad är det? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:27

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-21 20:31

Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:34

Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp. IS verkar ju svårsålt oxå, om man ska döma efter spam-marknadsföringen... :twisted:

Finns som fullregistersystem IS815 Pro oxå, á 150 000 kr:

Bild

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-08-21 20:38

Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-21 20:41

meanmachine skrev:Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?

Martin har skrivit att han hört dom, förut i någon tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-08-21 20:42

Kan inte några som bor i närheten åka dit och lyssna?

Skulle vara kul att höra era åsikter.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-21 21:08

150000:- 8O Det tror jag blir lite att ta i för mycket. :? Nåja dum inte nakenhuden efter håren. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-08-21 21:34

meanmachine skrev:Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?

Men varken piP eller pi60 ser imponerande ut.
Lite trist med annonserinen till Fridefors, ser desperat ut :?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
realist

Re: Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Inläggav realist » 2007-08-21 21:37

Hetsporren skrev:Jag skriver ju i min piPs-annons (på Hifimagasinet) att de är till salu pga en önskad uppgradering till pi60. Förmodligen var det därför jag nyss fick följande mejl, från en Stefan Iwarson med adress purehifi@hotmail.com (hifi-firma?):

Hej Stefan! Vill rekommendera dig att lyssna på IS 6 PRO och IS 8 PRO från Intelligent sound, kostar 14 600kr resp 29 900kr, enligt mig är dessa två strået vassare än Ino Audio pi60, jag känner till och med fd pi60-ägare som idag kör IS 6 Pro och är mer än nöjd och IS 8 PRO är naturligtvis ännu bättre! PS: Se inte detta som någon marknadsföring utan bara ett välljudstips! Mvh Stefan

Finns månne denna/dessa påstådda "före detta pi60-ägare" på detta forum?

Kanksje det er Ingvar som forsøker å avlaste seg selv litt? :wink:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-21 22:00

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-21 22:02

Hetsporren skrev:Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp. IS verkar ju svårsålt oxå, om man ska döma efter spam-marknadsföringen... :twisted:

Bild

Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-08-21 22:11

Konstruktören pratade och spelade på någon större modell på ett LTS-möte för 4-5år sedan. Han försökte efter mötet rea bort paret, för att slippa bära hem dom igen. Om jag minns rätt gick priset till slut ner till 1/3 av startpriset, men han fick bära hem dom ändå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-21 22:25

Kul läsning... dock inte helt oväntad.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-21 22:44

Strauss skrev:Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-21 23:08

Rain skrev:Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt. Drivna av en Clear Audio skivspelare och en förstärkare som jag nu inte minns namnet på så lät piP´en helt suveränt. Det enda jag hörde var en klassisk skiva med körmusik, men det lät fantastiskt bra. Då var ändå högtalarna inte alls placerade som rekommenderat utan nästan mitt i ett rum.

100 tusenkronorsanläggningar och därutöver lät däremot oftast bara skräp. Så har det varit på det flesta mässor. Linns rigg på Sheraton 4 år sedan var något av det sämsta jag hört någonsin och utrustningen måste ha kostat runt en halv mille.... Set-up i kombination med musikval var nog de stora bovarna.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-21 23:25

Bill50x skrev:
Rain skrev:Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt.
Nää

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 23:36

Har länge tänkt att det skulle vara kul att jämföra dem bredvid varandra. pi60 och IS8 alltså.

Det är så svårt sånt här. Ju mer man tänker på det ju mer inser man hur lite man har att säga om dem egentligen som man kan vara säker på att det stämmer. Har lyssnat på många olika IS-modeller vid olika tillfällen och i olika rum, även hemma hos mig. IS8 pro har jag försökt att seriöst jämföra direkt mot mina nyaste hembyggda högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 23:44

Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas. Det är en basreflexkonstruktion med bara ett bashål (inget rör) som gör att avstämningen är ganska hög (basen rullar av tidigt) och kanske inte klarar så höga ljudtryck i basen utan kompression som piP gör. Sedan har de ett fylligt nedre mellanregister, alltså inte fylligare än det ska vara men de har inte det tunna lite anemiska ljudet som många högtalare har i nedre mellanregistret. Jag vet ej om piP har detta, har lyssnat väldigt kort på just piP och inte alls i något liknande sammanhang som IS så just det kan jag nog inte avgöra. pi60s som jag också lyssnat på har samma fyllighet i mellanregistret. En annan aspekt är att de kan vara energimässigt lite för betonade i nedre diskanten som kan vara en bidragande orsak till att de låter detaljerat och tydligt. Man skulle kunna tycka att de låter övertydligt.

Jag (och många andra) tycker IS8pro låter bättre än IS6, de har ju även bättre bas. Båda har det typiska IS-ljudet med mycket detaljer och tydlighet och en stabil ljudbild som är anpassad efter hur vi uppfattar ljud, precis som INO har. Kan inte säga vilket som är bäst men jag har rätt stor tillit till att Ingvar vet vad han pratar om och har koll på vad han gör. Konstruktören till IS, inte lika säker mycket pga att han är så hemlighetsfull, men det kanske spelar mindre roll. Högtalarna är bra iaf, skulle inte ha några större problem att leva med dem men jag tycker det är roligare att konstruera mina egna högtalare. Smile

Min huvudsakliga reservation är alltså att de inte går så djupt i basen, men om du får dem för ett bra pris så kanske du kan sälja dem vidare till ungefär samma pris om du inte är nöjd och det kan ju vara kul att prova dem ändå.

mvh
/Martin

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-22 00:04

För att kommentera utseendet, något ingen hittills gjort.

Helt otroligt va fula de är! :?

Ser ut som ett kasst hemmabygge med JWS element för 5år sedan eller nåt... Usch och fy..

Har faktiskt även hört de med 15"arna på mässa men det lät inget vidare.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 00:20

Martin skrev:Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin

Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-22 00:43

Rain skrev:
Strauss skrev:Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

Såklart, men jag relaterar till andra utställare, inte till annat jag hört tex i hemmiljö. Och det var verkligen inte ett av de bättre rummen. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-22 00:45

Bill50x skrev:På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt.

Själv tyckte jag det lät helt ruttet, kan iofs bero på den konstiga musiken som spelades, obskyr plink plonk jazz. Svårt att relatera till sånt man inte lyssnat på själv, kanske skulle låta så som det gjorde, vem vet :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-22 09:30

guru skrev:http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

I mitt tycke en del intressanta kommentarer i den texten:

Svalander skrev:Petter på IS snackade om att man inte fick strula med basfällor och diffusorer om man ville ha bra ljud från en bra högtalare. Det man hör är den färgning man själv tillfört då man placerat in basfällorna etc.

Edit: F'låt Guru, det var klumpigt. Det bidde visst Guru istället för Svalander i första försöket... :oops:
Senast redigerad av UrSv 2007-08-22 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-22 09:36

UrSV:

Citera inte sånt jag inte skrivit :wink:

guru wrote:
Petter på IS snackade om att man inte fick strula med basfällor och diffusorer om man ville ha bra ljud från en bra högtalare. Det man hör är den färgning man själv tillfört då man placerat in basfällorna etc.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-22 10:15

lustigt men svalanders av IS beskrivning är i mångt och mycket precis som många beskriver INO.
Sen går han vidare och pratar om "paradigmskifte" samtidigt som pi60 är över 20 år gammal.
Jag vet förstås inte men jag antar han är medveten om att INO finns. Min enda fundering då är vad som fått honom att välja en högtalare som verkar fungera på liknande sätt som INOs 20 år efter att "paradigmskiftet" skedde.
Kanske inte har så mycket med ljudet att göra?

Jag har inte hört IS6 eller 8 och inte pi60 för den delen. Skulle vara roligt att jämföra med INO. Men förutom möjligheten att Öhman agerat konsult åt IS så har jag svårt att tro att de är lika bra.
Bara den skillnaden i basförmåga visar på en brist i mina ögon (detta är ju det som överraskar de flesta med piP hur det kan komma så mycket bas ur den lilla lådan. Det är inte magi eller suggestion det är resultatet av en jävulsk överkompetens hos utvecklaren. För att inte tala om de andra makalösa lösningar som han i vissa fall fortfarande är ensam om)
Men för den delen ska man ju inte döma ut IS på förhand. Bodde jag i stockholm skulle jag inte tveka en sekund att åka och lyssna på dom. Personligen skulle jag vilja lyssna på allt, precis allt som finns i hela världen. Har man inte det så kan man ju orimligen säga nåt om vad som är "bäst".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 10:26

Rain skrev:
Martin skrev:Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin

Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...
Nej, den beror på uppenbara fysikaliska egenskaper hos högtalarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-22 10:32

Hetsporren skrev:Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp.

<snip>

Bild

Olika divisioner trots samma prislapp?

Alltså, man kan ju inte jämföra en liten stativare toppsystem som IS6 eller IS8 med en fullregisters (någorlunda då) pi60.

Det måste i så fall vara den som är på bilden man jämför med en pi60. Då är det långt ifrån samma prislapp. Man får ju några pi60 för ett par IS815. Ett par pi60 kostar långt ifrån 150 lakan.

Stativaren IS8 kunde man kanske jämföra med pr18 eller kanske pi28 eller så. piP är ju för liten i sammanhanget, ingen idé att dra in den i resonemangen, även fast den uppför sig väldigt bra.

Möjligen om man kör piPs mot IS6 utan basmodul då. Kostar det ungefär lika då? Vilket spelar bäst i den matchen?

Min gissning är att piPs utklassar IS6, inte minst i basen, trots att IS6 är dubbelt så stor och har större baselement.

Att jämföra pi60 med IS8 är ju bara larvigt, IS8 är ett toppsystem. Att jämföra pi60 med IS815 kunde vara intressant, men prismässigt är IS815 väldigt mycket dyrare.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 13:05

Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 13:07

jeppe skrev:Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.
Det tror jag inte. Det var en spekulation från kraniets sida.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 13:11

Martin skrev:
jeppe skrev:Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.
Det tror jag inte. Det var en spekulation från kraniets sida.

oj, läste slarvigt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-22 13:27

Här har iö kommenterat IS marknadsföring på Gignosmässan: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 644#337644
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 13:31

Det var endel kritikk fra IÖ (LTS?) på Svalander sine skriverier i MoLt for endel år siden. Fra den tiden Peter Belt var en favoritt hos Svalander. Kanksje ikke rart IÖ sine skapelser ikke er nevnt med ett ord fra Svalander sin side....I alle fall sluttet Svalander som skribent om minnet ikke svikter meg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 13:37

Jag håller inte med Josef Svalander om så värst mycket när det gäller sådana saker som jag sorterar som voo-doo, men vad spelar det för roll?

Han är en mycket trevlig människa, och har en entusiasm som jag skulle önska att alla hade - en entusiasm som gör det att det är och blir kul med HiFi för många!

Det finns gott om plats i hifi-världen, tillräckligt för att alla infallsvinklar skall få plats. Det gör ju bara branschen mera fascinerande.

Detta sagt med undantag för rena bedrägerier, som jag förstås inte gillar, men jag har aldrig sett att Josef har försökt lura någon. Han berättar ju bara om vad han själv har för uppfattningar, och lämnar det alltid upp till var och en att bilda sig sina egna uppfattningar.

Vi behöver inte hålla med varandra om allting för att kunna uppskatta varandra. Jag gillar i varje fall Josef, och jag kan inte minnas att jag kritiserat honom i MoLt. Däremot kanske det har framgått hur jag ser på olika saker, och att det inte alltid sammanfaller med Josefs syn.

Kraniet skrev:...samtidigt som pi60 är över 20 år gammal.

Om några månader fyller de 30.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-22 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 14:44

Ja, det er meget mulig at uenighet er et mere riktigere utrykk å bruke mellom deg og Svalander. Det sto noe i MoLt som jeg kanksje feiltolket. Har selv handlet der på 80-tallet, 90tallet og senest for noen få år siden. Har vel vært borti meget få andre med en slik høflig og service-mindet attitude. Meget rask service, og evt retur var aldri noe problem. Kommer nok til å handle der i fortsettningen også.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 15:23

Martin skrev:Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

/Martin

Rain skrev:Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...
Martin skrev:Nej, den beror på uppenbara fysikaliska egenskaper hos högtalarna.

Men ändå påverkas deras återgivning starkt beroende på förstärkare/placering och av de inspelningar som högtalarna demas med....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 15:29

Rain: Jag tänker, har du någon speciell anledning att ifrågasätta min bedömning eller är det mera allmänt menat? IS6 har som jag skrev en relativt högt avstämd låda pga att porten ser ut som den gör vilket oundvikligen får högtalaren att rulla av tidigare i frekvens. Jag har även lyssnat på dem hemma och kan intyga att det saknas djupbas jämfört med andra mer djupbaskapabla högtalare. Då placerat enligt rekommendationerna och på samma ställe som de jag jämfört med. I samma rum med samma förstärkare med låg utimpedans och rak frekvensgång ner till minst 5Hz.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 15:40

Martin skrev:Rain: Jag tänker, har du någon speciell anledning att ifrågasätta min bedömning eller är det mera allmänt menat? IS6 har som jag skrev en relativt högt avstämd låda pga att porten ser ut som den gör vilket oundvikligen får högtalaren att rulla av tidigare i frekvens. Jag har även lyssnat på dem hemma och kan intyga att det saknas djupbas jämfört med andra mer djupbaskapabla högtalare. Då placerat enligt rekommendationerna och på samma ställe som de jag jämfört med. I samma rum med samma förstärkare med låg utimpedans och rak frekvensgång ner till minst 5Hz.

Men du har alltså inte jämfört mot piP med samma förstärkare och i samma rum? Jag ifrågasätter inte att IS högtalarna är mindre baskapabla men jag tror inte att skillnaden är så STOR vid likvärdig placering i samma rum och med samma kringutrustning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 15:57

Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-22 16:03

I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 16:34

Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

Allvarligt, du går väl inte bara på papperspecar??

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-22 16:37

Rain skrev:
Martin skrev:piP: -3dB vid 34Hz. IS6: -1dB vid 63Hz (om jag minns rätt). Båda är basreflex och rullar av ungefär lika snabbt.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 16:52

Ja alltså papperspecar säger precis allt. Det är det ända man behöver titta på. Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Det är därför lyssna och det är helt onödigt egentligen. Ska jag vara ärlig så är allt jag skrivit i den här tråden bara lögn från början till slut, tom den här meningen.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 16:52

Rain skrev:
Martin skrev:Frågan är varför tror du det (att skillnaden inte är så stor)? Är det något jag kan hjälpa till med eller vill du fortsätta tro det du tror?

haha, skam den som ger sig :) Jag har hört is6pro och piP
(inte i samma rum men i mycket lika rum ljudmässigt, med likadan uppställning i båda rummen). Dom är överhuvud taget inte jämförbara i lågbasen. Dock tycker jag att is6pro hävdar sig bra i övrigt.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:00

Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Men om tillverkarna mäter på olika sätt så blir det ju snett.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:02

Rain skrev:
Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan. Då vet man.

Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt. Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:03

jeppe skrev: Jag har hört is6pro och piP
(inte i samma rum men i mycket lika rum ljudmässigt, med likadan uppställning i båda rummen). Dom är överhuvud taget inte jämförbara i lågbasen.

Kanske inte men så länge du inte har hört dom i samma rum uppställda på samma sätt och med exakt samma kringutrustning så spekulerar du bara...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:05

Rain: Det är väl du som spekulerar nu? Som sagt vad har du för konkret anledning att ifrågasätta det vi skriver (utom ironin då som svar på din retorik).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:06

Martin skrev:Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

20-20000kHz står det nog inte på många högtalare...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-22 17:10

Martin skrev:
Rain skrev:
Martin skrev: Man ser precis hur en högtalare låter bara genom att titta på vilket frekvensområde tillverkaren har specat högtalarna mellan.

Nej! Det är helt fel! Det gäller oavsett hur eller om tillverkaren har mätt.

:lol: :lol: :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 17:20

Martin skrev:Rain: Det är väl du som spekulerar nu? Som sagt vad har du för konkret anledning att ifrågasätta det vi skriver

1. Ino och IS mäter nog sina högtalare med lite olika förutsättningar Ino mäts väl med väggstöd..
2. Ni har ju inte hört högtalarna sida vid sida i samma rum exakt likadant placerade och med samma förstärkare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 17:23

Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.

Att torgföra och att marknadsföra är vitt skilda saker. Så vitt jag har kunnat se har inte Svalander kommit med några absoluta påståenden, utan bett var och en att själv blida sig en uppfattning.

Har du inte förtroende för att han erbjuder bra service och är pålitlig heller? Det har jag. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomäl från någon som handlat av honom. Det gör att jag är benägen att ge honom högsta betyg därvidlag.

Jag tror faktiskt till och med att den som köper en "bluffprodukt" (jag lånar din benämning) av honom och upplever att det är bluff, får pengarna åter omedelbart, även om det tar lite längre än ångerveckan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-22 17:25

svalander verkar vara en hyvens kille...men jag reagerar också på hans lite skumma uttalanden och påståenden...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 17:27

På 1 kan jag svara att IS mäter också med väggstöd.

Jag tycker ändå det verkar som att du bara vill ifrågasätta för sakens skull. Jag menar har du något konkret som pekar på att högtalarna skulle ha liknande utsträckning i basen?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 17:57

IngOehman skrev:
Morello skrev:I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.

Att torgföra och att marknadsföra är vitt skilda saker. Så vitt jag har kunnat se har inte Svalander kommit med några absoluta påståenden, utan bett var och en att själv blida sig en uppfattning.

Har du inte förtroende för att han erbjuder bra service och är pålitlig heller? Det har jag. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomäl från någon som handlat av honom. Det gör att jag är benägen att ge honom högsta betyg därvidlag.

Jag tror faktiskt till och med att den som köper en "bluffprodukt" (jag lånar din benämning) av honom och upplever att det är bluff, får pengarna åter omedelbart, även om det tar lite längre än ångerveckan.

Vh, iö

Vil igjen påpeke at servicen hos Svalander har vert utmerket. Det jeg ville returnere, det skjedde uten noen som helst form for diskusjon. I mitt tilfelle var det noen strømrensfiltre og isotrafoer. Fikk tilsendt ett Beltprodukt gratis på prøve sammen med andre varer, uten at det gjorde noe som helst fra eller til mht lyden.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-22 17:59

Jag har handlat lite prylar av Svalander och han är mycket bra att ha att göra med. Angående hans mer mystiska produkter så är han väldigt tydlig med att påpeka att det finns olika uppfattningar. Han försöker absolut inte lura någon, snarare inbjuder han var och en att själva bilda sig en uppfattning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-22 18:05

Martin skrev: Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

Står det Rain på en högtalare så är den gjord för utomhusbruk. Då blir det blöt bas och flytande mellanregister. Diskanten blir pissdålig. Jag har jämfört dom i exakt samma regn, med samma droppstorlek. Det var Tone som tipsade om regnet, då måste det stämma.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-22 19:01

Rain skrev:
Martin skrev:Står det tex 20-20000kHz på en högtalare så låter den precis likadant som en annan som det står likadant bakpå.

20-20000kHz står det nog inte på många högtalare...

Bild

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-22 19:31

Jag gissar att Rains "poäng" var att ett litet k smög sig med. Jättefestligt, verkligen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-22 19:32

__10 skrev:Jag gissar att Rains "poäng" var att ett litet k smög sig med. Jättefestligt, verkligen.

Skarpsynt och plötsligt framstår Rain som ganska rolig;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-22 19:35

Heja Lust :mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-22 19:39

Om ändå talarna vore lika bra som specen...

Fast det kanske är ±20 dB?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 19:40

:D Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 19:45

IngOehman skrev:

Vh, iö

Menar du att utvecklingen av element stått still nästan 30 år eller var de redan på den tiden så pass bra 8O

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-22 21:03

Callisto skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Menar du att utvecklingen av element stått still nästan 30 år eller var de redan på den tiden så pass bra 8O

Namnet och grundprincipen är den samma. Elementen är det inte.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 21:49

Frutti skrev:
Callisto skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Namnet och grundprincipen är den samma. Elementen är det inte.

Eftersom elementen i allra största grad inverkar på återgivningen kan man väl då inte säga att den fyller 30 år :?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-22 21:55

Callisto skrev:Eftersom elementen i allra största grad inverkar på återgivningen kan man väl då inte säga att den fyller 30 år :?

Självklart kan man det. Varför skulle man inte kunna det. Det är väl så man brukar göra?

Jämför "SAAB 9-5 fyller 10 år nästa år" vilket ju innebär att modellen fyller 10 år även om massor av prylar är utbytta och att urpsrungsmotorn inte finns kvar. Eller hur?

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-22 23:12

Callisto skrev:Eftersom elementen i allra största grad inverkar på återgivningen kan man väl då inte säga att den fyller 30 år :?

På din fyrioårsdag är medlåldern på cellerna i din kropp 15 år. Hur mycket fyller du? :P

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-08-22 23:19

du fyller 40år :?: :wink:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-08-22 23:25

påminner lite om Herakleitos tes om att man inte kan kliva ner i samma flod två gånger. Appråpå det så finns det en annansenare filosof (kommer ej på namnet nu) som gick steget längre och hävdade att man inte ens kunde kliva ner i samma flod en gång 8O
Mvh carl

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-23 19:02

Frutti skrev:

På din fyrioårsdag är medlåldern på cellerna i din kropp 15 år. Hur mycket fyller du? :P

Inte hjärncellerna 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-23 19:06

UrSv skrev:

Självklart kan man det. Varför skulle man inte kunna det. Det är väl så man brukar göra?

Jämför "SAAB 9-5 fyller 10 år nästa år" vilket ju innebär att modellen fyller 10 år även om massor av prylar är utbytta och att urpsrungsmotorn inte finns kvar. Eller hur?

Point taken :)

Förresten vet du vad som skiljer den "nya" motorn och ursprungsmodellen?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-23 19:08

Frutti skrev:

Jag hoppas det inte gäller könscellerna heller för den delen :mrgreen:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-23 21:48

Callisto skrev:Förresten vet du vad som skiljer den "nya" motorn och ursprungsmodellen?

Nja, det var nog mer som exempel på hur det kan vara. Det är väl i princip samma motor även om den kanske får heta "Biopower" nu och bara hette "motor" förut. Fast lite nytt är det nog.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 01:38

Visst har några justeringar gjorts på pi60 under de 30 år som gått, men de
är än idag konseptuellt identiska med de första tre par som gjordes - och
det inkluderar att måtten och formen på kabinettet faktiskt är exakt samma
som de var i årsskiftet 1977/1978, då den slutgiltiga formen fastslogs. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-24 07:42

UrSv skrev:
Callisto skrev:Förresten vet du vad som skiljer den "nya" motorn och ursprungsmodellen?

Nja, det var nog mer som exempel på hur det kan vara. Det är väl i princip samma motor även om den kanske får heta "Biopower" nu och bara hette "motor" förut. Fast lite nytt är det nog.

Inte för att jag kan SAAB, men numera är det väl motorer från Opel som SAAB gör om på några punkter? Var det helt igenom SAAB i tidiga 9-5?

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-08-24 08:06

Morello skrev:
I och med att Herr Svalander torgfört Belts olika bluffprodukter samt en rad andra allt som oftast synnerligen suspekta prylar är mitt förtroende för honom identiskt lika med noll.
Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Då Morello är inblandad i iÖ:s projekt GURU (eller ?) så är detta inlägg väl en del av taktiken från från herarna att sabotera och baktala konkurenter som säljer och tillverkar högtalare i Sverige. Förtroende?
Troll troll

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-24 09:26

Skeptikern skrev:
Morello skrev:
Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Då Morello är inblandad i iÖ:s projekt GURU (eller ?) så är detta inlägg väl en del av taktiken från från herarna att sabotera och baktala konkurenter som säljer och tillverkar högtalare i Sverige. Förtroende?
Troll troll

Jag tror Du missade poängen... :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-24 09:28

Callisto skrev:

:D Jag gillar din konsekventa och raka attityd. Det är inget fel anser jag eftersom det inte är ett påhopp på honom som person. Killen kan ju vara hur hyvens ändå, eller hur.

Svalander är hur trevlig som helst. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 11:26

Skeptikern skrev:
Morello skrev:

Troll troll

Har jag baktalat Svalander???

När det gäller det som Morello yttrat vill jag bara klargöra att Morello varken är delägare eller anställd av Guru, och han har självklart rätt till sina åsikter, samt att framföra dem.

Men det har ingenting överhuvudtaget med Guru att göra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-24 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-24 12:20

Oehman skrev:Har jag baktalat Svalander???

Morello har ingen andel i Guru, utan har fått betalt för tid bara. När det gäller Guruprodukter i produktion (QM10) är hans insats att han ställde sitt layoutprogram och sin kunskap i hur nämnt program fungerar till förfogande för layoutningen (jag gjorde själva layouten) av kretskortet för delningsfiltret.

När det gäller kommande Guru-produkter är framtiden osäker. Företaget guru inkluderar inte Morello. Allt talar för att vi (Guru) kommer att änvända den kontroll+effektförstärkare som jag och Morello konstruerade för en tid sedan i ett projekt, som dock har omarbetats en del sedan Morello var inblandad.

Vh, iö

Vad har denna information på ett forum att skaffa?

Dessutom konstruerade jag nämnda förstärkare ensam och underlagen ligger hos mig och kan kanppast ha omarbetats av någon annan.

Red: Citat inlagt då inlägget som föranledde detta är svårt redigerat.
Senast redigerad av Morello 2007-08-28 12:41, redigerad totalt 2 gånger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-24 12:37

Jisses ! 8O

Now the shit is gonna hit the fan...

Hoppas att det ordnar upp sig omedelbart. :?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-08-24 13:01

Morello skrev:Vad har denna information på ett forum att skaffa?

Den är här för att "Skeptikern" lyckats med sitt syfte. Signaturen stalkar Öhman med inlägg i oregelbundna intervall: det är bara att ta fram meddelandehistorien. Kommentarerna utgörs uteslutande av negativa provokationer, s.k. flame bait.

/D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-24 13:24

Ok, Skeptikern: Jag ser helst att du slutar flamea. Det kanske är kul för dig men här vill vi inte ha sådant.

Ni andra: När ska vi lära oss att inte besvara sådant som vi tycker verkar dumheter? (jag åker själv dit ibland). Vad tror ni krävs för att vi ska ignorera "omöjliga" frågor och fantastiska spekulationer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 14:45

Morello skrev:Vad har denna information på ett forum att skaffa?

Dessutom konstruerade jag nämnda förstärkare ensam och underlagen ligger hos mig och kan kanppast ha omarbetats av någon annan.

Ville bara kommentera den trista antydningen från skeptikern om att det skulle finnas någon gemensam agenda från Guru, som skulle vara riktad mot Svalander. 8O :(

Ville alltså klargöra att du inte talar för Gurus räkning, om han trodde det.

Sen missade du nog min syftning.Projektet har omarbetats, inte själva effektförstärkaren. :wink: Det var ju liksom det jag skrev.

Den senare gjorde du tveklöst lejonparten av det elektroniska konstruktionsarbetet på, men nog var jag med och kom med idéer allt. Om jag minns rätt var det jag som introducerade dubbelrailen exempelvis#. När det gäller kontrolldelen "blandade jag mig i" ännu mera, eller ar jag drömt alltihopa? :o

Vh, iö

- - - - -

Edit: Såg just Martins inlägg, och han har förstås helt rätt. Jag borde inte ha kommenterat dumheterna från skeptikern alls, men ville bara klargöra att Morello varken är delägare, anställd eller för ögonblicket anlitad av Guru* i något pågående projekt, samt att Guru inte sagt ett ont ord om Svalander.

*Däremot kommer vi med största sannolik anlita hans expertis även i framtiden, om vi får. Den är nämligen stor och uppskattad!

#Samma lösning med dubbel-rail har jag även använt i den effektförstärkare jag gjorde i början av 80-talet.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-24 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-24 15:10

IngOehman skrev:När det gäller kontrolldelen "blandade jag mig i" ännu mera, eller ar jag drömt alltihopa? :o

Vh, iö

- - - - -

Du var inte delaktig i konstruktion av ingångsdelen, inte heller var det din idé att använda dubbel matning.

Detta om detta. Faktiskt.se är inte rätt kanal för detta spörsmål.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 15:25

Ingen kommentar. Saknar nämligen ord.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-24 15:29

IngOehman skrev:Ingen kommentar. Saknar nämligen ord.

Vh, iö

Gör upp det där utanför publiken. Blir nog bäst så.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-08-24 15:29

Snälla IÖ och Morello ta detta IRL så att skeptikern inte lyckas i sitt uppsåt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-24 15:37

Är vi redo att låta det vara? Jag tror på er, ni har förmågan!

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-24 16:43

Skeptikern skrev:
Morello skrev:

Troll troll
Vi försöker att vara noga med att inte baktala konkurrenter. Det inlägg du citerar har inget med Guru att göra. Inlägget är skrivet av en av våra (mycket uppskattade) konsulter, men att dra slutsatsen att hans kritik mot att Svalander saluför Belt skulle vara en taktik för Guru att baktala konkurrenter är extremt långsökt och illvilligt. Det verkar som om det snarare är du som försöker baktala oss. Jag vet inte varför, men det är tråkigt.

Har du missat något? Vi skulle ju lämna det där.
/Martin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-24 16:48

Faktum är att jag inte hade någon aning om att Svalander torgför högtalare. Jag kan i någon mening förstå Skeptikerns reaktion, men jag vill inte utan emfas påpeka att jag inte på något sätt avser baktala Svalanders högtalare.

Min kommentar var min högst personliga och gällde Svalanders historia som säljare av diverses ormolja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-24 17:14

nilsviktor skrev:
Skeptikern skrev:
Morello skrev:

Troll troll
Vi försöker att vara noga med att inte baktala konkurrenter. Det inlägg du citerar har inget med Guru att göra. Inlägget är skrivet av en av våra (mycket uppskattade) konsulter, men att dra slutsatsen att hans kritik mot att Svalander saluför Belt skulle vara en taktik för Guru att baktala konkurrenter är extremt långsökt och illvilligt. Det verkar som om det snarare är du som försöker baktala oss. Jag vet inte varför, men det är tråkigt.

Har du missat något? Vi skulle ju lämna det där.
/Martin
Jag tyckte att inlägget föranledde ett svar. Jag har inte deltagit i diskussionen tidigare och jag uppfattade att ditt inlägg rörde IÖ och Morellos gnabb. Nu vet jag bättre. Tack!

Ingen fara, det är lugnt! Det var mera som en allmän markering.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-24 18:49

Martin skrev:Är vi redo att låta det vara? Jag tror på er, ni har förmågan!

Ja! :P

Jag har den förmågan. 8)

- - -

Som kommentar till trådfrågan kan jag dock kanske säga något, nämligen att jag inte känner IS-högtalarna så väl att jag kan kommentera dem, men jag tror de är rätt annorlunda mina (det är ett intryck jag fått på mässor och liknande skall tilläggas, så det skall nog inte läggas alltför stor vikt vid det).

Dock kan jag instämma i det som Nilsviktor skriver och lägga till - det är inte bara dumt och ovänligt att baktala konkurrenter - utan det är fel och okunnigt också!

Marknaden är nämligen stor och det finns gott om utrymme för många olika tankar och idéer. I synnerhet när det gäller något så komplicerat som den dekodning av den inspelade informationen som är högtalarnas uppgift att utföra. Högtalare är inte transmissionslänkar, och därför finns det utrymme för lite olika optimeringar.

Det som gör någon glad är enligt min uppfattning per definition bra!

Därför är jag glad att det stora urvalet av olika högtalare finns. Det vågar jag säga både som representant för Guru, och som Ino Audio. Tror jag vågar påstå att det är en rätt given Carlsson-synvinkel också. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Det enda jag har svårt att acceptera är bedrägerier - osanningar som framförs som sanningar.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-25 01:12

Tyckte det var kul att IS fick toppbetyg av CarlssonPlanet på förra årets Gignosmässa. Mässans bästa icke-carlsson ljud enligt redaktör Martin Dellstig.

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-08-27 03:16

Marknaden är nämligen stor och det finns gott om utrymme för många olika tankar och idéer. I synnerhet när det gäller något så komplicerat som den dekodning av den inspelade informationen som är högtalarnas uppgift att utföra. Högtalare är inte transmissionslänkar, och därför finns det utrymme för lite olika optimeringar.

Vilka optimeringar finns, eller framförallt, vilka skulle man kunna tänka sig att göra men som ingen har gjort?

/Leo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-27 20:03

Det får varje tillverkare berätta om själv.

Jag tror jag har berättat det mesta om hur Ino Audios högtalare är optimerade för musikåtergivning, rummet, lyssnarnas psykoakustiska egenskaper och förstås stereosystemets tillkortakommanden. Jag kan inte här återge allt jag berättat och skrivit om de senaste 30 åren, men de som hållit ögonan öppna har nog snappat upp en del.

Guru-högtalarna är gjorda enligt precis samma principer som Ino Audios högtalare (gurufieringen har ingenting med ljudåtergivningen att göra, den har bara med estetik, producerbarhet och speciallösningar för studioapplikationer att göra).

Carlsson-högtalarna förstås är gjorda enligt Stigs tankar, som inte skiljde sig så förfärligt mycket från mina. Men - den filosofin tar spjärn ifrån något färre men i gengäld lite mera dominerande egenskaper. Egenskaper som därför tar extra stor plats i filosofin - och som därför även påverkar det sätt som rummet, stereosystemet och psykoakustiken kompenseras i Carlssonhögtalarna. Det vill säga i princip är endast rummet kompenserat, medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 21:50

IngOehman skrev: [...] medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden. Vh, iö

Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?
Numera pensionär.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-27 21:59

Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 22:02

Nefilim skrev:Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]

:? Det var ju länk dit på första sidan i tråden och sen blev det lite påhopp på Josef Svalander och efter det lite tjafs fram och tillbaka så är vi här igen....
Numera pensionär.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-27 22:05

paa skrev:
Nefilim skrev:Josef Svalander är lyrisk över sina nya IS-högtalare![url]

:? Det var ju länk dit på första sidan i tråden och sen blev det lite påhopp på Josef Svalander och efter det lite tjafs fram och tillbaka så är vi här igen....

:oops: Ursäkta mig......... Läste inte såå noga tydligen! :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:06

Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.
Ser fram mot att syna dessa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:22

Ragnwald skrev:Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.

Han kanske nöjer sig med att lyssna. Jag menar, det traditionella sättet att konsumera musik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:27

Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:40

Ragnwald skrev:Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Har någon nämnt orden "förutfattade meningar"?
Senast redigerad av Flint 2007-08-27 22:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:45

Gjorde jag inte det aldeles nyss ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 22:50

OK han har haft lite fantasifulla knep och modd för sig genom åren men firman han bedriver tror jag att man kan lita på.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:56

En helt underbar kille, som törs mer än andra, han har min fulla credit.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 23:14

Ragnwald skrev:En helt underbar kille, som törs mer än andra, han har min fulla credit.

Jag tycker han verkar kul. Förstår däremot inte hur han fick ihop försteget Tuba. Han verkar inte ha dom teoretiska grunderna. Jobbade han ihop med någon i det projektet?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-27 23:21

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Jag har haft åtskilligt att göra med honom och har inga förutfattade meningar.

Du t ex. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 23:23

i skrev:
Flint skrev:

Nix, jag repeterade det bara i frågan. Räknas icke.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-28 00:18

Flint skrev:
i skrev:
Flint skrev:

Nix, jag repeterade det bara i frågan. Räknas icke.

Hmmm.. Juryn är fortfarande ute... :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-28 11:59

Jag tar jury-jobbet!

Flint har rätt - räknas icke.

Dessutom har ju redan Ragnvald tagit det hela på sig. Det var han
som sa det. :wink:

Möjligen var det detta han sa det om:
Flint skrev:Han kanske nöjer sig med att lyssna. Jag menar, det
traditionella sättet att konsumera musik.

Huruvida detta är en förutfattad mening kan dock ifrågasättas, för
det är ju snarare en spekulation, och dessutom en godartad sådan,
i detta fall genom att vara formulerad som en halvfråga (alltså ett
påstående med ett "kanske" i).

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-28 12:12

Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-28 12:28

IngOehman skrev: [...] medan de övergripande ideerna om fokus på energinkurvan, renderar mindre behov psykakustiska- och stereosystemkompensationer i Carlssonvärlden. Vh, iö

Tråden har rullat, så jag upprepar frågan:
Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-28 13:18

Ragnwald skrev:Vi tar för givet att gode Svalander har gjort mätningar på sina orakel.

Jag mailade Josef om detta, det verkar inte som att han bryr sig om att mäta upp högtalarna. Han är supernöjd med sitt ljud och thats it.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-28 13:37

PAA skrev:Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?

Både ock.

Med Carlssonhögtalare (använda i ett för högtalarna passande rum) nås hörseln av ljud från många håll, tämligen jämnt fördelat, och stereosystemet yttrar sig med avseende på timbrala färgningar med mycket mindre dramatik än med mera direktstrålande högtalare. Därför saknas (eller minskar) även behovet att kompensera stereosystemfelen.

Baksidan är förstås att möjligheten att återge ett ljud med hög andel direktljud på ett helt "oskadat sätt" går förlorad. I de flesta musiklyssningssituationer är dock ljud med väldigt dominerande direktljud väldigt sällsynt.

Men - verkligheten är som vanligt väldigt komplicerad, och förtjänar bättre än att förenklas till tumregler. Det ovan sagda är förenklat. :oops:

I varje akustiska miljö är ju anländanderiktningarna beroende av tidpunkten efter ljudets genererarnde, och även när man lyssnar på musik i ett konserthus (där de reflekterade ljuden dominerar fullständigt sett till mängd) nås man av de direkta ljuden INNAN några reflekterade ljud når fram. Att förenkla det hela till att handla om en kvot mellan direkt och reflekterat ljud och ingenting annat, är därför väldigt tveksamt.

Det finns alltså en tidsrymd (långt större än HAAS-fönstret) inom vilken man bara lyssnar på direktljud i ett konserthus, vilket är orsaken till att vi så bra kan lokalisera ljudkällor, och vår (hörselns) integrationstid för klanguppfattning är i storleksordningen (frekvensberoende dock, så nu måste jag tyvärr förenkla igen om denna text skall blir ändligt lång) 20 ms, så inom denna tidsrymd kan vi störas rumsuppfattningsmässigt (vilket brukar vara ett argument för att vi vill ha den tidsluckan tom) men å andra sidan kan klangintryck modifieras/ställas till rätta.

I ett bostadsrum kan Carlsson-högtalarna (rätt möblerade) alltså använda de tidiga reflexerna för att ställa saker i direktljudet tillrätta, och därtill även göra högtalarna mindre benägna att uppvisa de typiska stereosystemfelen. Det man får betala är att stereoprecisionen kan naggas lite i kanten (i synnerhet på de allra rumsligt tydligaste inspelningarna) men med den senaste generationens Carlssonhögtalare (framförallt de som är på G) är å andra sidan även direktljuden uppstädade, och det blir upp till var och en att genom val av rumsbehandling själv välja balansen.

Hetsporren skrev:Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Nej, det gör jag inte. Dock känner jag till fall av motsatsen.

Jag känner inte till allt som hänt dock. :wink:

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-28 15:20

IngOehman skrev:
Hetsporren skrev:Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?

Varför är jag inte förvånad? :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-28 15:39

Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:

Varför är jag inte förvånad? :)

Det är ju ganska logiskt att IÖ lättare får reda på byte till hans produkter än från. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-28 16:03

Stämmer.

Jag inte bara "inte vet allt som hänt", det jag vet är såklart påverkat av min position i informationskedjan också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-08-29 08:24

IngOehman skrev:...men med den senaste generationens Carlssonhögtalare (framförallt de som är på G) är å andra sidan även direktljuden uppstädade, och det blir upp till var och en att genom val av rumsbehandling själv välja balansen.

Det här låter ju fantastiskt spännande! Finns det någon tråd som behandlar "modeller på G" eller kan man tänka sig en liten försmak i denna tråd? Sorry för OT.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-29 08:42

bomellberg skrev:
IngOehman skrev:...men med den senaste generationens Carlssonhögtalare (framförallt de som är på G) är å andra sidan även direktljuden uppstädade, och det blir upp till var och en att genom val av rumsbehandling själv välja balansen.

Det här låter ju fantastiskt spännande! Finns det någon tråd som behandlar "modeller på G" eller kan man tänka sig en liten försmak i denna tråd? Sorry för OT.

Jösses, tänk om det nu faktiskt.se kommer en Carlsson-modell som låter riktigt* bra?! 8O

*) Alltså minst i klass med piP

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-16 11:16

Här byggs det på med IS.

https://www.minhembio.com/rejman83/346820#499257

Själv har jag inte hört IS.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-16 15:24

Skaplig bump.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-16 16:21

Stranne skrev:Skaplig bump.

Jo, jag innehar svart bälte, första dan, i trådbump!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-03-16 23:43

Lustigt att han kör signalkabel för nätspänning. Vanvettigt i mina ögon.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-17 09:09

Fostex skrev:Lustigt att han kör signalkabel för nätspänning. Vanvettigt i mina ögon.

Ja de såg lite konstiga ut det där el-kablarna till apparaterna noterade jag. Verkar lite farligt väl?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-17 10:48

har så väldigt svårt att bli imponerad av sådana byggen. Det är så mycket okunskap involverat så det känns ju bara dumt. Så mycket pengar som läggs ner på jättekonstiga prioriteringar..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-17 10:51

Kraniet skrev:har så väldigt svårt att bli imponerad av sådana byggen. Det är så mycket okunskap involverat så det känns ju bara dumt. Så mycket pengar som läggs ner på jättekonstiga prioriteringar..

Audiophilia Nervosa
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-17 10:58

Jag nöjer mig med att kalla det för just okunskap men i kombination med viljan att tillskriva saker viktiga egenskaper trots detta, då blir det ofta lite såhär "hur som helst".
Hoppas att personen ifråga blir nöjd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-17 12:30

DVD-ai skrev:Jag nöjer mig med att kalla det för just okunskap men i kombination med viljan att tillskriva saker viktiga egenskaper trots detta, då blir det ofta lite såhär "hur som helst".
Hoppas att personen ifråga blir nöjd :)

Ja det får vi verkligen hoppas!

Någon som hört högtalarna? Hade varit kul.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-03-17 14:33

Jag har nog hört praktiskt taget alla deras modeller och ägde IS6 mkII en period någonstans 2006-2007, tyckte från början att de lät högst anonymt och det var nog tack vare upprepade lyssningar och ett flyttat fokus från själva ljudet i sig till hur de behandlade musiksignalen som jag blev intresserad, tyckte bla att de kändes sällsynt befriade från maskeringseffekter som resultat av komplex musik, de gick inte särskilt djupt men kunde spela högt med bibehållen klangkaraktär.
PÅ den tiden var IS6/IS8 högst överkomliga prismässigt, samma modeller har höjts betänkligt sen dess, en hel del modeller verkar inte marknadsföras längre?
Försäljningen tycks nedprioriterad utifrån sett iaf.

Återgå till Generellt om hifi