PAA skrev:Menar du mindre behov baserat på filosofin, eller mindre reella behov, baserat på psykoakustiska undersökningar med Carlssonhögtalare?
Både ock.
Med Carlssonhögtalare (använda i ett för högtalarna passande rum) nås hörseln av ljud från många håll, tämligen jämnt fördelat, och stereosystemet yttrar sig med avseende på timbrala färgningar med mycket mindre dramatik än med mera direktstrålande högtalare. Därför saknas (eller minskar) även behovet att kompensera stereosystemfelen.
Baksidan är förstås att möjligheten att återge ett ljud med hög andel direktljud på ett helt "oskadat sätt" går förlorad. I de flesta musiklyssningssituationer är dock ljud med väldigt dominerande direktljud väldigt sällsynt.
Men - verkligheten är som vanligt väldigt komplicerad, och förtjänar bättre än att förenklas till tumregler. Det ovan sagda är förenklat.
I varje akustiska miljö är ju anländanderiktningarna beroende av tidpunkten efter ljudets genererarnde, och även när man lyssnar på musik i ett konserthus (där de reflekterade ljuden dominerar fullständigt sett till mängd) nås man av de direkta ljuden INNAN några reflekterade ljud når fram. Att förenkla det hela till att handla om en kvot mellan direkt och reflekterat ljud och ingenting annat, är därför väldigt tveksamt.
Det finns alltså en tidsrymd (långt större än HAAS-fönstret) inom vilken man bara lyssnar på direktljud i ett konserthus, vilket är orsaken till att vi så bra kan lokalisera ljudkällor, och vår (hörselns) integrationstid för klanguppfattning är i storleksordningen (frekvensberoende dock, så nu måste jag tyvärr förenkla igen om denna text skall blir ändligt lång) 20 ms, så inom denna tidsrymd kan vi störas rumsuppfattningsmässigt (vilket brukar vara ett argument för att vi vill ha den tidsluckan tom) men å andra sidan kan klangintryck modifieras/ställas till rätta.
I ett bostadsrum kan Carlsson-högtalarna (rätt möblerade) alltså använda de tidiga reflexerna för att ställa saker i direktljudet tillrätta, och därtill även göra högtalarna mindre benägna att uppvisa de typiska stereosystemfelen. Det man får betala är att stereoprecisionen kan naggas lite i kanten (i synnerhet på de allra rumsligt tydligaste inspelningarna) men med den senaste generationens Carlssonhögtalare (framförallt de som är på G) är å andra sidan även direktljuden uppstädade, och det blir upp till var och en att genom val av rumsbehandling själv välja balansen.
Hetsporren skrev:Ingvar, känner du till någon pi60-ägare som bytt till nämnda IS-högtalare?
Nej, det gör jag inte. Dock känner jag till fall av motsatsen.
Jag känner inte till allt som hänt dock.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).