En tidning som insett att det finns gott om ormolja i HiFi-världen.
Edit, om denna ligger i fel fora, var snälla och flytta den.
Moderator: Redaktörer
MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Måste man vara en tung auktoritet för att skriva en nykter analys? Jag ser det som ett friskhetstecken att det utanför denna krets av allehanda fåntrattar vi ingår i, finns människor som kan betrakta fenomen.
Han konstaterar att en elsladd kostar tolvtusen spänn och skriver att det är galet vilket det ju är. Behövs djupare analys?MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Måste man vara en tung auktoritet för att skriva en nykter analys? Jag ser det som ett friskhetstecken att det utanför denna krets av allehanda fåntrattar vi ingår i, finns människor som kan betrakta fenomen.
Var ser du en "nykter analys"?
nilsviktor skrev:Han konstaterar att en elsladd kostar tolvtusen spänn och skriver att det är galet vilket det ju är. Behövs djupare analys?MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Vee-Eight skrev:MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Den är nykter per automatik då den är skriven av ngn som tillsynes inte är färgad av hobbyns oskrivna regler om vad man skall tycka. Utomstående betraktelser har oftast just den effekten att fenomen beskrivs så som i sagan om Kejsarens Nya Kläder.
Belker skrev:Bra, men när kommer samma kommentarer kring kosmetika, golfklubbor, klockor eller annan valfri metavärdesladdad produkt?
Ormolja antyder att köparen luras grundligt och cyniskt, men ingen skulle påstå att en Rolex-köpare luras att tro att alla andra klockor går fel. Använder man egentligen ordet ormolja för att försvara köparen och antyda att säljaren är fulingen i sammanhanget? När det kanske enbart är köparen som borde skaffa sig lite "reality check".
Det här (dyr nätkabel) är ju en ren status/lyxprodukt - eller vad borde man kalla den här typen av produkt egentligen?
Belker skrev:Bra, men när kommer samma kommentarer kring kosmetika, golfklubbor, klockor eller annan valfri metavärdesladdad produkt?
MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Den är nykter per automatik då den är skriven av ngn som tillsynes inte är färgad av hobbyns oskrivna regler om vad man skall tycka. Utomstående betraktelser har oftast just den effekten att fenomen beskrivs så som i sagan om Kejsarens Nya Kläder.
Han konstaterar att kabeln är kostsam och drar slutsatsen att den därför måste vara lurendrejeri. Har han överhuvudtaget lyssnat på kabeln?
Vee-Eight skrev:MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:Vee-Eight skrev:MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
Han konstaterar att kabeln är kostsam och drar slutsatsen att den därför måste vara lurendrejeri. Har han överhuvudtaget lyssnat på kabeln?
Måste han det för att konstatera att det är lurendrejeri? Att betala så mycket för en elsladd räcker gott och väl för att tom jag skulle avfärda ett sådant påhitt som lurendrejeri, eller en marknadsföring med storhetsvansinne.
verdad skrev:Om nu denna kabel innehåller mycket silver så ligger ju förstås en del av kostnaden där (alltså silvret existerar). Att säljaren sedan framhåller kabelns överlägsna egenskaper pga av silvret så är det nog att luras grundligt.
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:
*Nämner högspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen.
Vill bara lite försiktigt påpeka att högspänning gäller
1000V o därutöver.
AVR4000 skrev:Inget ont om GP (de har skrivit om "lokens bränslevagnar, s.k fendrar") men hur de ställer sig till HiFi kan vara svårt att bedöma. I detta fallet har de rätt i sin kritik, dock anser jag att det finns två sorters nätkablar, oskärmad och skärmad. Det kan finnas anledning att använda en skärmad för att "skydda" känsliga signalkablar. Men en skärmad behöver inte kosta speciellt mycket.
Däremot är ju frågan vad GP ska skriva nästa gång. Kanske det blir något i stil med: "Vi hörde ingen skillnad mellan mikrostereo hos PåAv jämfört med en bra stereo".
Nej. 400V åstakommer jag i mina vanliga eluttag genom att byta ut nollan mot en fas. Det behövs bara två faser för det*Laila skrev:Kaffekoppen skrev:Använder ni inte trefas till era anläggningar?![]()
Du menar typ 400V ?
Kaffekoppen skrev:MP:
- Vad tycker du en nätkabel skall ha för funktion ?
- Vad behöver den klara av på ett annat sätt än elkablaget i väggen gör?
- Hur åstakommer man det?
- En jordad eldosa med 6 uttag och strömknapp kostar 49:-, hur pass mycket mindre borde det då anses rimmligt att betala för en sladd som enkom kopplar normal hushållselsspänning* mellan två apparater/mellan kopplingslist och apparat?
*Nämner hushållselsspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen. [/u]
Vee-Eight skrev:Vilken auktoritet måste man vara för att kunna konstatera att en elsladd för hutlöst många pengar är lurendrejeri?
Vee-Eight skrev:Är man sk "auktoritet", eller skall bli accepterad som en sådan bland sk audiofiler, så förväntas det väl också att man applåderar dylika påhitt?
Laila skrev:Tror att jag avstår att kommentera ovanstående vidare.
Iofs, så kan man ju se det. Men å andra sidan kan man kanske se det som att tillhandahålla svepskäl för att motivera köp av en ren lyxprodukt - lite ungefär som att Rolex säljs på precis tidmätning (också i praktiken ett svepskäl).
ag känner (utan att ha tänkt igenom jättemycket) att hela diskussionen är lika akademisk som ex.vis som när en Rolexägare hävdar denna klockas exakta tidsmätning som nödvändig, jämfört med en Casioägare som argumenterar att denna minsann är lika exakt, när ingen av dem i praktiken har någon som helst nytta av så pass exakt tidsangivelse öht där de springer efter samma buss.
Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
MP skrev:Vad har du för spänning i dina nätuttag i väggen förresten? Lite oroväckande att LTS ordförande inte vet ens det... Fast det var ju inte direkt oväntat.
MP skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Jag har väl inte misslyckats med något?
Jag har PM:at site admin (hali) angående nickbyte för över en vecka sedan men inte fått någon respons ännu. Hur kan det vara ett misslyckande för mig?
Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.
Vad har du för spänning i dina nätuttag i väggen förresten? Lite oroväckande att LTS ordförande inte vet ens det... Fast det var ju inte direkt oväntat.
MP skrev:Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.
AVR4000 skrev:En snabb fråga: vilken skillnad ger en nätkabel för 12.000 kronor jämfört med en bra skärmad standardnätkabel?
Jag kan köpa att en viss skillnad kan finnas mot en oskärmad men mot en skärmad?
För 12.000 kronor får man ett par Larsen 6 som garanterat låter bättre än en nätkabel för samma summa och rent av gör någon nytta i anläggningen.
Det är mycket möjligt att någon förvirrad journalist skriver att denna fantastiska nätkabel ger djupare bas, klarare mellanregister och mjukare diskant. Dock skulle det göra att den journalisten sätter sig i en svår sits och rent ut sagt hittar på saker. Detta då jag omöjligen ens om jag ser kabeln inkopplad skulle kunna lura mina öron att höra en sådan skillnad och sedan med gott samvete förklara att 12.000 är väl spenderade pengar.
Jag kan ta en analogi. Jag lyssnade på Skilfings stereobänk på Arken 2004. I den mån den fjädrade upphängningen gjorde skillnad kan den beskrivas som en ytterst svag ökning av renheten i mellanregistret. En nyansskillnad i ett begränsat frekvensområde. Jag hade inte köpt en bänk för att få denna svaga skillnad som krävde mycket koncentration och att man följde vissa delar av musiken. Ett blindtest hade inte dragit fram skillnaden såvida man inte fått loopa låten under en längre period med fjädring och utan fjädring på bänken.
Ljudskillnaden på en nätkabel för 12.000 kronor och en skärmad standardkabel handlar med ett stort nödrop om små nyanser. Men jag är inte ens övertygad om det. Stor skillnad i klass med ny CD-spelare, förstärkare, högtalare, dämpfötter till högtalarna eller akustikåtgärder är det inte och därmed inte värt 12.000 kronor.
MP skrev:Ponera att du har lagt ut en förmögenhet, säg en miljon, på din anläggning och tycker att det inte kan låta bättre. Men så dyker det upp en nätkabel som kan ge dig en lite bättre upplösning i diskanten, t.ex. Hur mycket är du då beredd att betala för denna extremt lilla förbättring? 12000 ter sig i detta sammanhang som småslantar.
AVR4000 skrev:Jag kan ta en analogi. Jag lyssnade på Skilfings stereobänk på Arken 2004. I den mån den fjädrade upphängningen gjorde skillnad kan den beskrivas som en ytterst svag ökning av renheten i mellanregistret. En nyansskillnad i ett begränsat frekvensområde. Jag hade inte köpt en bänk för att få denna svaga skillnad som krävde mycket koncentration och att man följde vissa delar av musiken. Ett blindtest hade inte dragit fram skillnaden såvida man inte fått loopa låten under en längre period med fjädring och utan fjädring på bänken.
Ljudskillnaden på en nätkabel för 12.000 kronor och en skärmad standardkabel handlar med ett stort nödrop om små nyanser. Men jag är inte ens övertygad om det. Stor skillnad i klass med ny CD-spelare, förstärkare, högtalare, dämpfötter till högtalarna eller akustikåtgärder är det inte och därmed inte värt 12.000 kronor.
phloam skrev:Iofs, så kan man ju se det. Men å andra sidan kan man kanske se det som att tillhandahålla svepskäl för att motivera köp av en ren lyxprodukt - lite ungefär som att Rolex säljs på precis tidmätning (också i praktiken ett svepskäl).
Även om det är så att man i kabelfallet går över en teoretisk gräns och "luras", så är det (tycker jag) i allt väsentligt är en fråga om att motivera lyxkonsumtion. Därav min högst principiella invändning mot termen Ormolja
Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Vad hette MP innan?
Kevin_Mitnick skrev:subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Vad hette MP innan?
Chris Lymme
AVR4000 skrev:skillnaden kunde enbart höras vid stor koncentration så om den skulle motivera betalning hade jag sagt att det möjligen är värt 10 kronor.
eMPe skrev:Kevin_Mitnick skrev:subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Vad hette MP innan?
Chris Lymme
Är du säker?
Han om någon borde ju veta vems nick han har [s]stulit[/s] tagit
AVR4000 skrev:Jag kör inte med lakritssnören utan förespråkar bra kablar. Däremot inte att en kabel måste kosta över 1000 kronor för att anses "bra". Jag anser att tillräckligt bra kablar fås mellan 0-1000 kronor och lägger hellre pengarna på apparater och högtalare.
Vill jag få någon som helst information om HiFi läser jag hellre lyssningsintryck i någon facktidskrift
Kaffekoppen skrev:MP skrev:Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.
Nej, jag förväntade mig att du skulle kunna lägga ut texten, bemöta och kommentera dina svar. Åtminstonde tills inlägget efter mitt då jag förstod att du bara trollade och egentligen inte alls bryr dig om frågan, eller ens har en åsikt om den baserad på annat än retoriska spörsmål.
Kaffekoppen skrev:Och en kabel är en kabel och en kontakt är en kontakt precis som du nämner. Men kabeln och kontakten skall ju oftast användas till något och implementationen har ju påverkan.
Kaffekoppen skrev:Det finns dock inget i mitt förhållningssätt som hindrar dig att besvara frågorna, annat än om du kan se följdfrågor som du av prestigeskäl inte vill komma att bemöta. Då är det lättare att flamsa bort det hela.
Kaffekoppen skrev:En kabel får väl säljas till vilket pris som helst, men det skulle vara intressant att veta till vilken lägsta kostnad du tror man kan åstakomma erfoderlig funktion. Har du någon åsikt där alls, eller vill du bara bemöta den frågeställningen sarkastiskt och ironiskt?
Kaffekoppen skrev:Och om du verkligen vill vara hedersvärd och byta nick föreslår jag en kopia till Naqref och V8 med ditt önskemål.
CODY skrev:Själv tror jag att den skulle behöva flyttas till ett annat forum alltogether...
Vi andra vet detta därför de kablar vi använder låter exakt, dvs lägger inte till eller drar ifrån något (hörbart) från signalen. Det grundar vi på det faktum att det inte blir någon skillnad mellan någon lakritskabel som uppnått grundkraven för en kabel.
soundbrigade skrev:CODY skrev:Själv tror jag att den skulle behöva flyttas till ett annat forum alltogether...
Där är det redan fullt! Just nu diskuterar man hur bra (för ljudet) en Audio Grade USB-kabel är.![]()
![]()
Jävla skönt att folk i dagspressen vågar skriva sånt här.
Kaffekoppen skrev:Pholam,
Kort sagt: Är det inte först när vi upptäcker att vi är blåsta som vi drabbas av effekten av det? Innan det är vi ju nöjda, förutsatt att investeringen motsvarade vår förväntade prestandaförbättring.
Goldfinger skrev:Varför det? Jag känner ingen som sitter och mår dåligt för att han/hon äger än kabel som är dyrare än den medföljande, det är tvärtom kabelskeptikerna som verkar sitta och hetsa upp sig och må dåligt fastän de enligt de själva är de som fattat galoppen och inte blivit lurade av de dyrare kablarna. Ganska skrattretande faktiskt!
soundbrigade skrev:250kr/timme???????? Vem gör det?????? Inte jag - lååååååååångt därifrån.
MP skrev:soundbrigade skrev:Närmare 95 spänn.
Stackare. Vad pysslar du med då? Säljer lakritssnören?
MP skrev:Det största problemet jag ser med denna diskussion är att ingen av oss har någon erfarenhet av kabeln! Och det har ju inte GP-tomten heller (han skriver vanligtvis recensioner om konserter och spel...).
Jax skrev:MP skrev:Det största problemet jag ser med denna diskussion är att ingen av oss har någon erfarenhet av kabeln! Och det har ju inte GP-tomten heller (han skriver vanligtvis recensioner om konserter och spel...).
Behövs ingen erfarenhet av det slaget du avser.
Min erfarenhet säger mig att det är fullständigt värdelöst att slösa tid på att undersöka huruvida denna svindyra nätkabel är bättre än en vanlig standard (alternativt skärmad om den svindyra är det).
Harryup skrev:Skulle inte en enkel test vara att man kopplar upp 2 st 208 i F/E ställning, sätter fin nätkabel på den som driver konstlasten och vanlig fulkabel på den som driver högtalarna, switchar emellan dom och hör man en skillnad så funkar inte kabeln. Däremot om man inte kan höra någon skillnad mellan F/E så funkar ju kabeln och har ingen påverkan på ljudet.
mvh/Harry
soundbrigade skrev:Fan, nu blev det en kabeltråd.
Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?
Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?
Vee-Eight skrev:MP:
Åter igen:
Jag anser att GP-snubben har rätt att anse det vara humbug även ur sin synvinkel, pga att för honom är lurendrejeri. För en sk audiofil med miljontals pengar satsade på en anläggning så är saken en annan. Men det är inte mindre dyr kabel för det, som Kaffekoppen påpekade.
Vee-Eight skrev:Hursomhellst; jag kan byta nick på dig också, inte bara Hali. PM:a mig nytt förslag på namn så skall vi se till att det löser sig. Dessutom slipper vi att detta trams smutsar ned alla trådar, såsom det gjorts de senaste månaderna.
petersteindl skrev:MP![]()
Vad sägs om Motvals![]()
Det är inget fel i det. Jag är själv lite motvals då och då, precis som många andraJag vet dock inte om den Nicken är ledig?
Lycka till med Nickbyte![]()
V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se![]()
MvH![]()
PS
petersteindl skrev:V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se![]()
"Dyrt" är ett relativt begrepp. Sen tycker jag att nöjesskribenten faktiskt borde redogöra varför han tycker som han tycker. Dagspressen kryllar av förutfattade meningar.
soundbrigade skrev:petersteindl skrev:V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se![]()
Nu börjar du låta som Mats ....
Självklart betraktar Daniel Claeson kabeln som en kabel, ingenting annat. På samma sätt som de flesta av oss betraktar Tabasco-sås: en krydd- och smakstark sås som får god mat att smaka godare.
Jag tror det är människor med båda fötterna på jorden som ska titta på sådana här produkter, inte en grupp hifi-scientologer som ju är ultra-subjektiva få ange ton och klang.
Sedan måste jag ännu en gång få uttrycka min yttersta avsky mot nedsättande skriver om så kallade "lakritskablar". Det finns INGEN som kunnat visa att en bra, enkel och billig (medföljande) kabel skulle vara på något sätt dålig. Jag kan tänka mig att det är snubbar med stort självhävdelsebehov och liten *** som klankar ner på en bra baskabel."Dyrt" är ett relativt begrepp. Sen tycker jag att nöjesskribenten faktiskt borde redogöra varför han tycker som han tycker. Dagspressen kryllar av förutfattade meningar.
Liksom "fackpressen" och diverse ljudforum dräller av subjektiva och totalt ogrundande omdömen och slutsatser som strider mot vedertagen vetenskap.
MP skrev:Och hur stor *** har du?
MP skrev:
"Dyrt" är ett relativt begrepp. Sen tycker jag att nöjesskribenten faktiskt borde redogöra varför han tycker som han tycker. Dagspressen kryllar av förutfattade meningar.
Linnar skrev:Vill jag få någon som helst information om HiFi läser jag hellre lyssningsintryck i någon facktidskrift
Detta håller jg definitivt inte med om!!
Om nu kablarna, mot förmodan, skulle låta olika så tror inte jag att en kabel kan göra så otroligt mycket på ljudet som en tidning beskrev en gång:
"... Således hör man mer av vad som händer i bakgrunden, knirkande stolar, dörrar som slår eller bilar utanför inspelningslokalen hörs plötsligt klart i ljudbilden som detaljer man knappast ens märkt innan. ..."
Detta är jämfört med en annan kabel som också fick super duper ord från testaren. När man vet att ljudet skiljer sig knappt hörbart från en lampsladd till den testade kabeln så kan den absolut inte skilja sig så mycket mellan en dyrkabel och en annan dyrkabel.
Jag tror att den billiga kostade runt 10000kr och den dyrare runt 30000kr
Alltså Hifipressen är nog det sissta man skall läsa om man vill läsa till sig erfarenheter.
MP skrev:soundbrigade skrev:Matindustrin måste deklarera alla tillsatser och har tvång att inte hälla i allehanda blask i maten.
Gäller detta Coca Cola också?
MP skrev:petersteindl skrev:MP![]()
Vad sägs om Motvals![]()
Det är inget fel i det. Jag är själv lite motvals då och då, precis som många andraJag vet dock inte om den Nicken är ledig?
Lycka till med Nickbyte![]()
V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se![]()
MvH![]()
PS
Nja, tänkte först kalla mig Kaffeknoppen men ändrade mig. Du får se vad det blir. Fast efter nickbyte kanske ingen känner igen mig så att dom kan bli arga redan innan dom läst mina inlägg? Knepig situation det här...
Förresten, vad anser du om Peter Belts produkter?
petersteindl skrev:
Tja, jag tycker han sticker ut hakan lite väl långt. Att luras är väl att betraktas som lurendrejeri. Är inte det straffbart? I så fall är det nog också straffbart att offentligt beskylla någon för det. Om det i Amerikansk press skulle visa sig att de gillar kabeln och dyrfina nätkablar, så får ju GP en knepig bevisbörda om ärendet hänskjuts till domstol av Furutech.
Nej, summa summarum tycker jag kanske att han sticker ut hakan för långt med den position som han har. Om han talar sanning då? Ja, då måste han kunna bevisa det. Det är alltså GP-mannen som i så fall har bevisbördan. Man får ju hoppas att han har torrt på fötterna. Om han inte kan bevisa det och hänvisar till någon annan enligt honom behörig instans så borde han lämpligen ha hänvisat redan i denna text, men han hänvisar till Furutechs hemsida. Inte bra. Dessutom skriver han inte ner kabeln egentligen utan alla "flummiga" nätkablar och speciellt Furutech som enligt hans tycke kan rida på stackarna i denna naiva bransch och då blir han ju tvungen att gå i många svaromål och det tror jag inte han klarar. Nu har jag försökt analysera och tyckt till![]()
Väl mött![]()
PS
dimitri skrev:Det finns en aspekt till
Jo, om jag känner dig MM rätt, grundat på dina inlägg, så tror jag inte att du i dina vildaste fantasier ens skulle fundera på att köpa en elsladd för 12KK, inte ens för 0,2KK.
Och ändå så skriver du som du skriver i inlägget ovan. Ditt inlägg undviker nogsamt att beröra frågan huruvida en 12kk sladd kan vara prisvärd eller huruvida herr Svensson har rätt att säga sin mening beträffande en sladd. Du passar i stället på att utdela en kollektiv örfil. När jag läste ditt inlägg första gången tog jag för givet att du ironiserar och räknar dig själv till faktisktmaffian med en blink i ögat, men det var nog fel.
Alltså, det skulle vara intressant att läsa vad du tycker. Och att du på ngt sätt har mod att visa att du uppskattar Faktiskt vilket du ju rimligen måste göra eftersom du skriver här.
Edit: skriver långsamt, flera inlägg har kommit medan jag skrev.
soundbrigade skrev:Fast analogt, är en bil MER bil för att det inte finns baksäte, för att det är magnesiumfälgar och en en boxermotor?
Kan man säga att om man jämför Maseratin och Volvon och kör mellan Väners-djävla-borg och Stockholm så kommer man fram mer (inte snabbare eller bekvämare) med Maseratin än med Volvon.
dimitri skrev:Det finns en aspekt till
Jo, om jag känner dig MM rätt, grundat på dina inlägg, så tror jag inte att du i dina vildaste fantasier ens skulle fundera på att köpa en elsladd för 12KK, inte ens för 0,2KK.
Och ändå så skriver du som du skriver i inlägget ovan. Ditt inlägg undviker nogsamt att beröra frågan huruvida en 12kk sladd kan vara prisvärd eller huruvida herr Svensson har rätt att säga sin mening beträffande en sladd. Du passar i stället på att utdela en kollektiv örfil. När jag läste ditt inlägg första gången tog jag för givet att du ironiserar och räknar dig själv till faktisktmaffian med en blink i ögat, men det var nog fel.
Alltså, det skulle vara intressant att läsa vad du tycker. Och att du på ngt sätt har mod att visa att du uppskattar Faktiskt vilket du ju rimligen måste göra eftersom du skriver här.
Edit: skriver långsamt, flera inlägg har kommit medan jag skrev.
soundbrigade skrev:MM: Det fattar jag väl (NOTERA väl med ETT L).
Men analogt med hifi-industrin: varför inte säga att man kör med Dyr-Ormoljekabel för att den i pris och snajs matchar den handbyggda hörnsoffan i australisk dvärgpungälgskinn, och inte tjafsa om att mellanregsitret blommar ut, medan basen sjunker minst två oktaver och diskanten är så ytransparent att man får anemi.
soundbrigade skrev:MM: Det fattar jag väl (NOTERA väl med ETT L).
Men analogt med hifi-industrin: varför inte säga att man kör med Dyr-Ormoljekabel för att den i pris och snajs matchar den handbyggda hörnsoffan i australisk dvärgpungälgskinn, och inte tjafsa om att mellanregsitret blommar ut, medan basen sjunker minst två oktaver och diskanten är så ytransparent att man får anemi.
AVR4000 skrev:När det gäller Skilfingbänken rörde det sig om en ytterst liten skillnad i ett begränsat område av mellanregistret. Detta vid öppen lyssning. Den skillnaden kunde enbart höras vid stor koncentration så om den skulle motivera betalning hade jag sagt att det möjligen är värt 10 kronor.
Om man vid den lyssningen fick för sig att det var STOR skillnad och börjat tala om den bättre basen, klarare diskanten etc skulle det vara ren dumhet.
Ett blindtest av bänken hade givit ett liknande resultat, lyckas man uppfatta skillnaden hade den i vilket fall som helst varit på gränsen till ohörbar och inget man kan argumentera för på ett trovärdigt sätt.
AVR4000 skrev:Jag hade kategoriserat bänken i samband med den öppna lyssningen som: "extremt minimal skillnad, troligen inte ens hörbar om andra skivor spelas, kan ej säkerställas eller användas som argument för köp". Ett BT hade för mig givit samma resultat, mer eller mindre noll men i vissa lägen kan en hårfin skillnad upptäckas men den är så liten att man i vilket fall som helst inte hade märkt den vid normal lyssning.
AVR4000 skrev:För att uppfatta den skulle jag säga att man får loopa 20 sekunder av en specifik låt upprepade gånger. Då det inte hör ihop med normal lyssning beaktar jag inte den lilla mininyansen.
phloam skrev:verdad, avr400 och subjektivisten: Inte för att Rolex går ut med att "köp vår klocka för att den är jätteexakt", men exakt och pålitlig tidsangivelse är ändå en grundförutsättning för att resten ska funka. Ingen vill ha en Rolex som inte är väldigt exakt, det är underförstått. Det ska vara lätt att inbilla sig att Rolex är den bästa tidsmätare som finns, om man säger så.
phloam skrev:Men istället för att kritisera mitt haltande exempel, så kommentera gärna själva poängen med det jag skrev; att det precis som i fallet Rolex är likadant med nätkablar - prestanda är egentligen helt egalt, inget musiklyssnande blir i praktiken bättre av att byta nätkablar om inte lyssnaren själv har preferenser åt ena eller andra hållet som _inte_ har med prestanda att göra.
phloam skrev:Kanske är ännu tydligare med högtalarkablar; även om prestandaskillnaden kan vara större så kanske det viktigaste ändå är "rätt kabel till rätt person" - vissa bara måste ha EKK, vissa bara måste ha nåt dyrt.
phloam skrev:Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.
Problemet är att du ändrar på verkligheten. Så säljs inte dessa prylar. Hur många bevis ska man behöva lägga fram?
phloam skrev:Vad var det Belker tog upp; hudkräm - svindyra produkter som marknadsförs med tvivelaktiga pseudovetenskapliga argument, typ "DNAge!" - hörs samma indignerade röster ropa ormolja där? Kanske på hudkrämsforum, jag vet inte.
phloam skrev:Exakt när blir lyxkonsumtion till "stackars lurade människor utsatta för ormoljekomplott" egentligen? Vid en viss prisnivå? Eller ska en viss nivå på själva svindleriet uppnås? Eller måste det kanske främst handla om män som hanterar teknik?[
Jag undrar stilla om en person som "luras" att köpa kabel för tiotusentals kronor i så fall inte borde sättas under förmyndare, för denne borde borde i så fall ha oerhörda problem med att köpa t.ex. kläder, bil, mat, hudkrämer etc etc.
meanmachine skrev:Varför häckla på det som har råd. Det drabbar ju knappast några fattiglappar då det gäller dyrkabelköp.
Vee-Eight skrev:Nu känns det som om vi ångar på åt samma gamla vanliga riktning. Får man komma med en önskan att inte låta denna tråd gå åt BT-helvetet?![]()
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Varför häckla på det som har råd. Det drabbar ju knappast några fattiglappar då det gäller dyrkabelköp.
Sicken skitsnack! Jag vet om MÅNGA personer som sparat och t o m tagit lån för köpa svindyra kablar. Så nog fan drabbar det folk som inte har det bra ställt. Släpp sargen och kom med i matchen.
meanmachine skrev:Är det inte så att de har bättre prestanda då?![]()
Rent och strikt tekniskt.
meanmachine skrev:Missade du med avsikt min RIKTIGA fråga ställd till dig eller vet du att hela din argumentation faller och att du inte kan svara på den?
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Är det inte så att de har bättre prestanda då?![]()
Rent och strikt tekniskt.
Nej.
subjektivisten skrev:Är det bara upp till köpare? Så du anser Sverker gör fel när han sätter dit företag som ljuget och sysslar med falsk marknadsföring?
subjektivisten skrev:AVR4000 skrev:När det gäller Skilfingbänken rörde det sig om en ytterst liten skillnad i ett begränsat område av mellanregistret. Detta vid öppen lyssning. Den skillnaden kunde enbart höras vid stor koncentration så om den skulle motivera betalning hade jag sagt att det möjligen är värt 10 kronor.
Om man vid den lyssningen fick för sig att det var STOR skillnad och börjat tala om den bättre basen, klarare diskanten etc skulle det vara ren dumhet.
Ett blindtest av bänken hade givit ett liknande resultat, lyckas man uppfatta skillnaden hade den i vilket fall som helst varit på gränsen till ohörbar och inget man kan argumentera för på ett trovärdigt sätt.
Alltså, detta går inte ihop för mig. Du säger att skillnaden var väldigt liten, men du är helt säker att du hade hört samma blint. Varför tror du det? Hur "lätt" man hör skillnaden är ju inget bevis att det verkligen är en skillnad, något som vi har sett flera gånger innan.AVR4000 skrev:Jag hade kategoriserat bänken i samband med den öppna lyssningen som: "extremt minimal skillnad, troligen inte ens hörbar om andra skivor spelas, kan ej säkerställas eller användas som argument för köp". Ett BT hade för mig givit samma resultat, mer eller mindre noll men i vissa lägen kan en hårfin skillnad upptäckas men den är så liten att man i vilket fall som helst inte hade märkt den vid normal lyssning.
Igen, hur kan du veta detta så säkert?AVR4000 skrev:För att uppfatta den skulle jag säga att man får loopa 20 sekunder av en specifik låt upprepade gånger. Då det inte hör ihop med normal lyssning beaktar jag inte den lilla mininyansen.
Har du gjort många egna blindtester? Jag har gjort en hel del och jag kan säga att lättaste sättet att höra skillnader är med snabba byten och rätt korta intervaller.
subjektivisten skrev:Är det bara upp till köpare? Så du anser Sverker gör fel när han sätter dit företag som ljuget och sysslar med falsk marknadsföring?
AVR4000 skrev:Som jag skrev. Skillnaden var extremt liten men med ytterst koncentrerat lyssnande på vissa delar av en låt kunde det anas en skillnad av typen "svag nyansskillnad" och "troligen inte hörbar med annan musik". Om jag säger såhär, ljudet med fjädring eller utan var till 99,9 % identiskt. 0,1% skiljde sig och för mig innebär det obetydligt men i vissa lägen hörbart. Men ljudskillnaden var så liten att som jag skrev, jag hade värderat den till 10 kronor.
Då skillnaden i detta fall är så liten är den i alla normala lyssningssituationer omärkbar och därmed inget som kan argumenteras i köpform. Det finns ingen som helst anledning att köpa bänken med denna skillnad som argument. Skillnaden är som sagt för liten och märks enbart vid extremt koncentrerat lyssnande på vissa partier i vissa låtar.
phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Är det bara upp till köpare? Så du anser Sverker gör fel när han sätter dit företag som ljuget och sysslar med falsk marknadsföring?
Tja. Inte alltid. Sverker är en tönt och borde debatteras under nördtråden!
PH-loam skrev:Därför tycker åtmistone jag att pratet om ormolja är lite missriktat.
Goldfinger skrev:meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Är det bara upp till köpare? Så du anser Sverker gör fel när han sätter dit företag som ljuget och sysslar med falsk marknadsföring?
Tja. Inte alltid. Sverker är en tönt och borde debatteras under nördtråden!
Jag råkar vara lite lätt bekant med karln och han är definitivt ingen tönt! Om du sedan inte gillar uppläggen i hans program är det en helt annan sak.
phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?
phloam skrev:Så egenskaper som att den är extra tjock och har en massa fin koppar i sig och hög finish och metallbeslag osv har ingen som helst betydelse för köparen? Bra, då kan jag ta en hörlurssladd och doppa i klister och rosa fjädrar och sälja för 12k bara jag påstår att den låter bättre än allt annat? Inte?
phloam skrev:Om en person säger "jag köper den här nätkablen för 12k enbart för att den sägs låta bättre än andra" så säger det mig - inte att den personen är "Lurad" - utan att den personens använder bristfälliga argument för att för sig själv ursäkta en köp av en produkt som _egentligen_ tillfredställer helt andra behov än de ljudmässiga. Problemet är bara att det att inom hifi är det tabu att erkänna den typen av icke-ljudmässiga behov. Så man griper efter tekniska halmstrån och ljudupplevelser för att motivera köp.
phloam skrev:Därför tycker åtmistone jag att pratet om ormolja är lite missriktat.
phloam skrev:Ska man komma åt dyrkabelsäljare så bör man väl åtminstone reda ut vad som egentligen pågår; att bara hävda att de enbart luras med löften om välljud är att göra det för enkelt för dem.
subjektivisten skrev:Sicken skitsnack! Jag vet om MÅNGA personer som sparat och t o m tagit lån för köpa svindyra kablar. Så nog fan drabbar det folk som inte har det bra ställt.
Såklart det påverkar men han/hon köper den för den påstodda ljudliga skillnaden. Visa mig några som inte gör det.
phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Sicken skitsnack! Jag vet om MÅNGA personer som sparat och t o m tagit lån för köpa svindyra kablar. Så nog fan drabbar det folk som inte har det bra ställt.
Men om det nu är så, så gäller väl det massor av annan konsumtion? Du har antagligen sett programmet Lyxfällan? Folk har köpbehov som "måste" tillfredställas och de motiverar ofta vansinnesköpandet med att de verkligen behöver den där espressomaskinen eller plasmatv'n därför att den är lite bättre än det de har osv. De VILL ha kvasiargument för att ursäkta sin överkonsumtion. Lurade? Inte enligt mig. Utnyttjade? Offer? Ja.
Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.
Jag väntar ännu på dina bevis att folk köper kablar för uteseendet och inte ljudet dom påstås ge.
subjektivisten skrev:AVR4000 skrev:Som jag skrev. Skillnaden var extremt liten men med ytterst koncentrerat lyssnande på vissa delar av en låt kunde det anas en skillnad av typen "svag nyansskillnad" och "troligen inte hörbar med annan musik". Om jag säger såhär, ljudet med fjädring eller utan var till 99,9 % identiskt. 0,1% skiljde sig och för mig innebär det obetydligt men i vissa lägen hörbart. Men ljudskillnaden var så liten att som jag skrev, jag hade värderat den till 10 kronor.
Då skillnaden i detta fall är så liten är den i alla normala lyssningssituationer omärkbar och därmed inget som kan argumenteras i köpform. Det finns ingen som helst anledning att köpa bänken med denna skillnad som argument. Skillnaden är som sagt för liten och märks enbart vid extremt koncentrerat lyssnande på vissa partier i vissa låtar.
Ja, men vid blint test så kanske man inte hade hört denna skillnad alls. Just det jag påpekade.
meanmachine skrev:Den bevisbördan torde ju hamna på dig eftersom du anklagar!?
JanBanan skrev:
Pudelns kärna är väl om Furutech verkligen hävdar några ljudmässiga förbättringar? Kan någon bidra med en länk till någonstans på deras sajt där detta påstås för denna kabel? I annat fall kan vi avfärda GP-artikeln som gallimatias.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Den bevisbördan torde ju hamna på dig eftersom du anklagar!?
haha driver du eller?
dimitri skrev:Det är förstås upp till var och en att köpa vad som helst för sina slantar. Men om man köper ngt i förvissning att tingesten tillför ett mervärde i form av bättre ljudåtergivning medan det inte gör det så är det en annan femma. Vill man ha feta kablar för att det ser coolt ut utan att bry sig om ljudet så är det förstås upp till var och en.
Problemet för mig är att många killar (ja just det, killar) med normala inkomster (spara, försaka) köper kablarna för ett antal tusen i förvissning att deras stereo kommer att låta bättre. Och stereon låter verkligen bättre... tills man vaknar upp. Titta på olika "säljes" sajter, det kryllar av kabelannonser*. Och det går inte att komma med argumentet att begagnade bilar som säljs också sjunker i pris. Bilar slits, knappast kablar.
Och Faktiskt är faktiskt det enda forum där det kan sägas. Jag säger det, fast jag inte är med i faktisktmaffian (tack MM).
*Jag vet, det kan vara en "uppgradering" som är orsaken till försäljning fast jag tvivlar. Faktiskt har faktiskt ett inflytande även på medlemmar i andra fora. Det är därför som man ofta kan läsa oförsonliga kommentarer.
Jag förstår mkt väl att det inte känns bra att läsa en sådan tråd om man råkar vara ägare till en eller flera kablar som det pratas om här. Men då har man flera val: att inte läsa, att bita ihop tänderna, att gå in i debatten med öppet sinne, att gå in i debatten i försvarsställning, att fundera.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.
Jag väntar ännu på dina bevis att folk köper kablar för uteseendet och inte ljudet dom påstås ge.
subjektivisten skrev:phloam, Innar jag svarar på dina frågor så får du faktiskt svara på min fråga. Tröttsamt med folk som smiter undan när det inte passar dom.
phloam skrev:Bevisa då å din sida att det verkligen ENBART är pga ljudet som vissa köper kablar för många tusen.
Fråga dig samtidigt; har du sett en enda dyrkabel som inte varit designad för att se just dyr och välljudande ut? Vilken i så fall?
Jag kan bevisa det rätt lätt genom att här och nu marknadsföra en kabel som enligt mina guldöron* och mina guldöronkompisar låter helt fantastiskt men tyvärr ser ut som vit lampsladd invirad i hushållsfolie och ducktape. Hur många hade köpt tror du?
phloam skrev:Jag kan bevisa det rätt lätt genom att här och nu marknadsföra en kabel som enligt mina guldöron* och mina guldöronkompisar låter helt fantastiskt men tyvärr ser ut som vit lampsladd invirad i hushållsfolie och ducktape. Hur många hade köpt tror du?
* lol
dimitri skrev:bevisa att någon (även om han köpte kabeln enbart för utseendets skull) inte säger att ljudet har blivit bättre?**
*Det kan ingen
dimitri skrev:MM, du räknas inte, din motvalskärring.
(skämtar)
Helmut skrev:Själv bor jag i en villa som byggdes i mitten på 60 talet och jag kan konstatera att spänningen stundtals kan svaja ordentligt när grannen drar igång tvättmaskinen. Frågan är om en dyr kabel skulle förbättra ljudet när det finns flera hundra meter skit kabel fram till mitt hus.
Själv tror jag att en liten låda med några batterier och en omformare som omvandlar växelspänning till likspänning och sedan via batteriet omvandlar likspänningen till ren växelspänning skulle ge ett bättre resultat.
Alternativet är att köpa in en miniversion av banverkets roterande omformare som används för att mata ut el till järnvägen. Eller så kan man bygga en själv av en 230 volts motor som via ett svänghjul driver en generator.
paa skrev:Helmut skrev:Själv bor jag i en villa som byggdes i mitten på 60 talet och jag kan konstatera att spänningen stundtals kan svaja ordentligt när grannen drar igång tvättmaskinen. Frågan är om en dyr kabel skulle förbättra ljudet när det finns flera hundra meter skit kabel fram till mitt hus.
Själv tror jag att en liten låda med några batterier och en omformare som omvandlar växelspänning till likspänning och sedan via batteriet omvandlar likspänningen till ren växelspänning skulle ge ett bättre resultat.
Alternativet är att köpa in en miniversion av banverkets roterande omformare som används för att mata ut el till järnvägen. Eller så kan man bygga en själv av en 230 volts motor som via ett svänghjul driver en generator.
Eller om man likriktar strömmen och lagrar den i stora kondensatorbatterier!
Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.
verdad skrev:phloam skrev:Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.
Jag tycker i alla fall att det kan kallas "ormolja" om någon påstår något som alls inte stämmer. Detta oavsett om människor köper eller inte.
Falska påståenden om en varas förträfflighet måste väl ändå vara bedrägeri, att man försöker lura folk att köpa. Alltså så kallad ormolja.
Om nu dessa försäljare använder termer för att höja en produkt till skyarna och detta är helt missvisande, varför skulle då "ormolja" vara fel, det är väl den mest korrekta beskrivning man kan använda!
![]()
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:phloam, Innar jag svarar på dina frågor så får du faktiskt svara på min fråga. Tröttsamt med folk som smiter undan när det inte passar dom.
Right back at yah!
Bill50x skrev:Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?
/ B
Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?
Det borde inte vara något problem att verifiera det.Bill50x skrev:Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?
/ B
JanBanan skrev:phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?
Pudelns kärna är väl om Furutech verkligen hävdar några ljudmässiga förbättringar? Kan någon bidra med en länk till någonstans på deras sajt där detta påstås för denna kabel? I annat fall kan vi avfärda GP-artikeln som gallimatias.
mruncool skrev:Man bör nog helt bortse från sunt förnuft
MrUncool skrev:JanBanan skrev:phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?
Just denna kabel vet jag inte men annars har både Svalander / Furutech / Hifi&Musik hävdat (med mängder av gallimatias) att diverse mer eller mindre mystiska produkter, material och tillverkningsmetoder från Furutech ger ljudmässiga förbättringar. Man bör nog helt bortse från sunt förnuft om man vill tro på allt som Furutechs produkter påstås kunna göra.
http://www.svalander.se/furutech/alphaprocess.htm
http://www.svalander.se/furutech/rodium.htm
http://www.svalander.se/furutech/sk-II.htm
http://www.svalander.se/furutech/destat.htm
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm
meanmachine skrev:mruncool skrev:Man bör nog helt bortse från sunt förnuft
Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.
meanmachine skrev:Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.
dimitri skrev:Det finns de som köper ERS-papper och virar runt sina vackra kablar och får dessa att se ut som s**t.
OK, det var ett extremt exempel. Nej, Subjektivisten kan inte bevisa att alla köper dyra kablar enbart för ljudets skull*. Fast skulle du kunna bevisa att någon (även om han köpte kabeln enbart för utseendets skull) inte säger att ljudet har blivit bättre?**
*Det kan ingen
** det går att bevisa, det räcker att hitta en enda
subjektivisten skrev:Stort sett, JA! Visst så gillar ju folk att sakerna ser bra ut men visa mig vart dom audiofiler som köper kablar för 12K bara för utseendet och som erkänner att det inte är någon ljudlig skillnad.
phloam skrev: sjuka beteenden inom hifi.
meanmachine skrev:Jag är lite trist ibland. Även om jag är mest snäll nu för tiden. Jag tycker inte att faktiskt syn är ogrundad eller felande utan anmärker på en trist attityd.
Att, för att knyta till topic, jämföra denne man på GP och dennes uttalande om hifi tycker jag en bild talar bäst.
Christer Glenning (dumsnut) testade en gång en Maserati på trafikmagasinet och kunde ju inte, dum som han är, bara leka med den och inse vad det är. Nä den dumskallen skulle givetvis testa om den kunde rymma barnvagnar och vad reservdels och servicerpriserna kostade. Vidare skulle den kollas hur bra sikt man hade bakåt etc. Den Bilen fick typ 3a5 rattar medan normbilen typ Volvo 740 hade 5a5. Vi kan ju då anta att Volvon är den bättre bilen? Visst men ingen som kallar sig bilintresserad skulle väl för 17 välja Volvon före Maserati? Då får man nog byta intresse. Det går liksom hand i hand med intresset!
Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan?
Audio connoisseurs know that all links in the signal path are as important as the next. Furutech engineers solutions that optimize every pathway and junction; any unaccounted for characteristic weakness (i.e., contact resistance, EMI-radiating junctions, RFI) diminishes performance as noise and distortion builds. Using the best materials and processes available along with meticulous attention to build quality is a large part of the Pure Transmission engineering equation: The fuse is equipped with rhodium-plated OFC copper caps and a special low-inductance copper alloy conductor, ceramic body with special damping filler. All metal parts treated with Furutech’s patented Alpha Super Cryogenic and Demagnetizing process. These beautifully made audiophile fuses are engineered to withstand 1 nanosecond at a full 1500 watts, and rated at 125mA/6.3A.
Plug a Furutech power cord into one of their high performance outlets covered with the exquisite resonance-damped carbon fiber-over-stainless outlet cover to an e-TP609 power distributor or e-TP80 filtered AC distributor, equip your front-end components with high performance fuses and power cords, and you’ve gone a long way towards a powerful, satisfying musical experience.
Bill50x skrev:meanmachine skrev:Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan?
Lägre ofjädrad vikt kan väl påverka väghållningen?
/ B
meanmachine skrev:Bill50x skrev:meanmachine skrev:Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan?
/ B
Tror du att du märker skillnad i blindtest!
Bill50x skrev:meanmachine skrev:Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan?
/ B
soundbrigade skrev:Här är "fakta" om deras säkringar - man blir ju för fan mörkrädd:
hajen1 skrev:Ber att få anmäla mig som bevis! Använder mig av Eichmann Express Six serie 2 ( vackert blåa ) samt Van den Hul 102 mk 3 ( vackert gula ). Om jag jämför de vackra kablarna med andra gamla signalkablar som ligger och skräpar så hör jag ingen skillnad men jag gillar åsynen av dem!
soundbrigade skrev:Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt
tvett skrev:MM, om du hör skillnad lika bra som du känner smakskillnaden så ok.
lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Och jag tycker att han kan få skriva den, det är ju inte värre än att en ekonomireporter på expressen (finns det?) skriver att det är kris...
soundbrigade skrev:lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Och jag tycker att han kan få skriva den, det är ju inte värre än att en ekonomireporter på expressen (finns det?) skriver att det är kris...
Det vore ju väldigt förunderligt om bara HiFi-entusiaster fick granska HiFi-apparater eller Black Army fick skriva om fotboll och Svenska SAAB-klubben fick skriva om bilar.
meanmachine skrev:soundbrigade skrev:Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt
Lika löjligt som att en flaska ,05l Cola kostar 16:- på en affär!Tillverkningskostnad på 13öre!
meanmachine skrev:soundbrigade skrev:Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt
Lika löjligt som att en flaska ,05l Cola kostar 16:- på en affär!Tillverkningskostnad på 13öre!
MrUncool skrev:meanmachine skrev:soundbrigade skrev:Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt
Du har verkligen ingen lycka med relevansen i dina inlägg i denna tråd. Säkringen kostar flera hundra % mer än vad en jämförbar standard dito kostar och påstås på något magiskt sätt bättra på hifiljudet rejält (hur en säkring kan bidra till det får gärna någon försöka sig på att förklara).
I vad ser du liknelsen med colan? Hade du i stället valt "Red Bull" som exempel så hade du varit hemma. Som någon för ett tag sedan pekade på så skall det verksamma ämnet Taurin enligt flera undersökningar inte ha någon uppiggande effekt alls. Vet faktiskt inte vad en Red Bull kostar men det räcker garanterat inte med 16 kr och den utlovade effekten är troligen, precis som hos säkringen, ren bluff.
meanmachine skrev:Slet ett halmstrå! Medges. Dock är det ur min synvinkel just att audio handlar om livsstil. Lite som HD och mC tillbehör eller flugfiske.
soundbrigade skrev:lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Det vore ju väldigt förunderligt om bara HiFi-entusiaster fick granska HiFi-apparater eller Black Army fick skriva om fotboll och Svenska SAAB-klubben fick skriva om bilar.
JanBanan skrev:soundbrigade skrev:Och återigen jag tror det är vanligt folk som måste berätta hur det är. Inte en självutnämnd guru som får betalt av hifi-tillverkaren.
"Vanligt folk" tror att alla CD-spelare låter likadant också.
Bill50x skrev:JanBanan skrev:soundbrigade skrev:Och återigen jag tror det är vanligt folk som måste berätta hur det är. Inte en självutnämnd guru som får betalt av hifi-tillverkaren.
Det är "folk" här på Faktiskt som tror att alla CD-spelare låter lika...
AVR4000 skrev:Trovärdigheten sjunker drastiskt. Kolla gärna in vad t.ex PC för Alla skriver om ljudåtergivning och ljudkvalitet. Jag gråter när jag läser om vilket bra ljud en TV har och att bass boosten är riktigt bra på denna datorhögtalare för 299 kronor.
sportbilsentusiasten skrev:Att ni bara orkar, en till ormoljetråd![]()
Inom ALLA produkttyper finns det dyra alternativ med tveksamt mervärde.
Verkar som att det skulle vara någon överaskning att det är samma sak inom HIFIbranchen...
O varför bry sig om andra köper "för dyrt"?
soundbrigade skrev:Jag tror det är just detta som är pudelns kärna - vi kan betrakta audioprylar på olika sätt. Som livsstilsprodukter och som instrument för återgivning av ljud. Det är då viktigt att vi skiljer dessa från varandra, så tillvida att vi kan ha en kvalitetsprodukt med design, men att med design följer per automatik inte kvalitet.
En dyr kabel som ska tillfredsställa ett behov av lyx och ytlighet är å andra sidan per automatik inte kopplad till kvalitativa egenskaper.
Bill50x skrev:JanBanan skrev:soundbrigade skrev:Och återigen jag tror det är vanligt folk som måste berätta hur det är. Inte en självutnämnd guru som får betalt av hifi-tillverkaren.
Nix. Vanligt folk bryr sig inte om eventuella ljudskillnader, dom vill bara ha funktioner. Det är "folk" här på Faktiskt som tror att alla CD-spelare låter lika...
/ B
MrUncool skrev:Du har inte hört talas om konsumentupplysning?
MrUncool skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att ni bara orkar, en till ormoljetråd![]()
Inom ALLA produkttyper finns det dyra alternativ med tveksamt mervärde.
Verkar som att det skulle vara någon överaskning att det är samma sak inom HIFIbranchen...
O varför bry sig om andra köper "för dyrt"?
Du har inte hört talas om konsumentupplysning? Det förekommer liknande diskussioner om andra misstänkta bluffprodukter på andra forum och andra diskussionskanaler. Om du nu inte är intresserad av detta eller om du inte är intresserade av trådar som dessa så är det bara att låta bli att läsa och skriva.
subjektivisten skrev:Conan, Bra inlägg!hajen1 skrev:Ber att få anmäla mig som bevis! Använder mig av Eichmann Express Six serie 2 ( vackert blåa ) samt Van den Hul 102 mk 3 ( vackert gula ). Om jag jämför de vackra kablarna med andra gamla signalkablar som ligger och skräpar så hör jag ingen skillnad men jag gillar åsynen av dem!
Sedär.![]()
Köpte du dom utan höra någon skillnad eller har du ändrat inställning med tiden? Sen, vad köpte du dom för?
meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant, ingen koppling till Vas/Fiat), ett bilmärke, ett klädmärke etc och poliybyrån skulle bestämma vilka som skulle vara det ändra rätta...
sportbilsentusiasten skrev:B/ väck debatt där ANDRA kan bli upplysta istället - tex kontakta han på TV som leder PLUS...
meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant,:?
meanmachine skrev:Varför detta hat för andras räkning?
Finns ju något som heter självsanering!
Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant, ingen koppling till Vas/Fiat), ett bilmärke, ett klädmärke etc och poliybyrån skulle bestämma vilka som skulle vara det ändra rätta, K-hi-G-fi-B skulle se till att ingen vägar bryta detta och att ingen källar mekare bygger rörförstärkare och kränger. Med allt reglerat skulle populationen inte behöva tänka själv. Viktigast av allt är dock att man ser till att sprida avundsjuka så att man lätt kan manipulera genom angiverisystem.
![]()
sportbilsentusiasten skrev:MrUncool skrev:Du har inte hört talas om konsumentupplysning?
Om ni är ute efter att sprida budskapet så
A/ slår ni in öppna dörrar på detta foumet - alla vet ju om detta redan
B/ väck debatt där ANDRA kan bli upplysta istället - tex kontakta han på TV som leder PLUS...
soundbrigade skrev:meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant,:?
Men i det stycket är väl det här forumet djävligt likriktigt. Kolla alla presnetationstrådar där folk visar bilder på TADA! piP/iNo (eller vad de heter) och NAD208.
hajen1 skrev:subjektivisten skrev:
Sedär.![]()
Köpte du dom utan höra någon skillnad eller har du ändrat inställning med tiden? Sen, vad köpte du dom för?
Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
Däremot vårdar jag ömt min placebo när det gäller högtalarkablar!Inbillar mig att några kablar bättre än andra låter röster tränga igenom
tinnitusbruset. Föredrar även här Eichmann ( vackert blåa ) framför de övriga jag har. Kimber, supra, nordost.
Inbillning, placebo, färgningar eller min förkärlek för bluesmusik vete fan!
ThePreTor1aN skrev:Jag håller med i AVR's inlägg, det mesta.
Däremot har jag efrarenheter som att högtalare och förstärkare hissas lite väl mycket i betydelse-skalan när det gäller välljud. Visst kan man få förbättringar men det är sällan så stora som vissa predikar.
För mig betyder en mindre förbättring i en cd-spelare mer för helheten än en stor förbättring med att byta högtalare. Vid en första anblick gör ju högtalarna alltid mest skillnad men det är en annan sak när man levt med produkterna någon vecka.
phloam skrev:hajen1 skrev:subjektivisten skrev:
Sedär.![]()
Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
Däremot vårdar jag ömt min placebo när det gäller högtalarkablar!Inbillar mig att några kablar bättre än andra låter röster tränga igenom
tinnitusbruset. Föredrar även här Eichmann ( vackert blåa ) framför de övriga jag har. Kimber, supra, nordost.
Inbillning, placebo, färgningar eller min förkärlek för bluesmusik vete fan!
Tänk vilken befriande ärlighet i detta inlägg. Tänk om alla kunde visa samma medvetenhet, öppenhet, frihet från pretentioner. Då skulle alla kunna ha riktigt kul med hifi istället för att hamna i en massa bitchande hit o dit.
På nåt sätt så känns detta som pudelns kärna; det känns som om det finns en massa hyckleri inom hifi ö.h.t. som båda sidor i denna debatt måste deala med om man vill komma vidare.
dimitri skrev:Fortfarande efterlyser jag köpare av esoteriska kablar (ex >12kkr) till ordinarie pris som kan med att säga att det bara för utseendets skull dessa inköptes.
soundbrigade skrev:Jag gör ett försök att ta upp själva frågan - är GP rätt tidning att göra en sådan här bedömning.
Det är kanske lätt att hävda att Claesson (han hette så?) inte är audiofil, inte är ljudtekniskt bevandrad eller eljest har djupare insikter i audiofilvärlden. Men om man läser en kabeltråd på vilket icke-faktisktforum som helst öser hundratals glada gossar massa beröm över kablarna och vilka fantastiska egenskaper (för ljudet) de har. Men väldigt få av dessa har djupare teknisk insikt heller.
MrUncool skrev:soundbrigade skrev:Jag gör ett försök att ta upp själva frågan - är GP rätt tidning att göra en sådan här bedömning.
Det är kanske lätt att hävda att Claesson (han hette så?) inte är audiofil, inte är ljudtekniskt bevandrad eller eljest har djupare insikter i audiofilvärlden. Men om man läser en kabeltråd på vilket icke-faktisktforum som helst öser hundratals glada gossar massa beröm över kablarna och vilka fantastiska egenskaper (för ljudet) de har. Men väldigt få av dessa har djupare teknisk insikt heller.
Min åsikt är att det inte är värre än det som Hifi&Musik sysslar med, snarare tvärt om. H&M påstår att de hör positiv skillnad på alla (säger alla) mer eller mindre osannolika, oförklarliga och dyra tweaks. De visar ingen som helst vilja att för sina läsares skull granska kritiskt, de hävdar tom otroligt nog att det inte spelar någon roll om den dyra upplevelsen beror på placebo. Om jag skulle vilja ha hjälp av en granskande och trovärdig journalist så är det åtminstone helt klart att jobbet inte skulle gå till H&M.
MrUncool skrev:Om jag skulle vilja ha hjälp av en granskande och trovärdig journalist så är det åtminstone helt klart att jobbet inte skulle gå till H&M.
meanmachine skrev:Det står ju vem som helst fritt att starta en oberoende kanal där man kritiskt granskar och visar på en seriösare inställning!
Men att bitcha på forum och göra livet surt för folk som vill skapa en verklighetflykt genom att drömma och har skoj är tycker jag rätt patetiskt.
En sak är att snacka och genom possitiv lobbying försöka långsamt förändra felaktigheter och på så vis hjälpa saneringen av trash.
soundbrigade skrev:EU skulle kanske behöva ta fram ett direktiv som tvingar ormoljegubbsen att sätta en etikett på sina prylar:
DENNA PRODUKT HAR VARE SIG POSITIV ELLER NEGATIV
PÅVERKAN PÅ LJUDKVALITEN, UTAN SKA ENBART BETRAKTAS
SOM EN DJÄVLIGT DYR OCH LYXIG LIVSSTILSPRODUKT
meanmachine skrev:MRuncool mfl verkar vilja agera både dommare och bödel i frågan vilket är lite typiskt för underliga regimer. Jag föredrar det som det är nu med marknadens egna sanering. Jag tror också att man måste lita till folka omdämme och inte å ENA sidan idioförklara folket å ANDRA sidan Agera förmyndare och rättesnöre.
hajen1 skrev:Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
ThePreTor1aN skrev:I det stora hela har jag märkt att kabeltillverkare är bra på tala om kvaliteten på kablarna och de tekniska lösningarna men allt vad det innebär. Att man direkt får bättre ljud talar man mindre tyst om för att hålla sig inom ramarna.
Sedan finns ju givetvis undantag, och de som rent ut sagt kan kallas för vilseledande marknadsföring.
CODY skrev:Jag måste få berätta något märkligt
En gång hörde jag att von Karajans skjortbröst var knäppt med pärlemorknappar, inte silverknappar, när jag bytte RCA kabel från Chord Crimson till Audioquest Niagara.
När jag bytte tillbaka till Chord Crimson var skillnaden inte lika tydlig. Knapparna framstod mer som silver, med chorden, men jag kunde inte lösgöra mig från den tydliga upplevelsen av pärlemor med audioquesten. Hur var det egentligen?
Frågan kunde besvaras rätt snabbt, genom att titta på von Karajans bild på konvolutet: Pärlemor!
Placebo? - Nej. Upplevelsen av pärlemor drabbade mig med Niagaran utan att jag sökt efter den, och kunde sedan bekräftas med hjälp av en konsertbild.
Sedan menar jag att det är en annan sak om Niagara är värd 12 tkr (dock att den ofta säljs till specialpris), jämfört med Crimson, vars pris till konsument uppgår till 600 kr.
med min hemmalödda belden framtod knapparna som guldinfattat pärlemor, vilket förmodligen är ännu närmre sanningen och ostbågar
AVR4000 skrev:CODY skrev:Jag måste få berätta något märkligt
En gång hörde jag att von Karajans skjortbröst var knäppt med pärlemorknappar, inte silverknappar, när jag bytte RCA kabel från Chord Crimson till Audioquest Niagara.
När jag bytte tillbaka till Chord Crimson var skillnaden inte lika tydlig. Knapparna framstod mer som silver, med chorden, men jag kunde inte lösgöra mig från den tydliga upplevelsen av pärlemor med audioquesten. Hur var det egentligen?
Frågan kunde besvaras rätt snabbt, genom att titta på von Karajans bild på konvolutet: Pärlemor!
Placebo? - Nej. Upplevelsen av pärlemor drabbade mig med Niagaran utan att jag sökt efter den, och kunde sedan bekräftas med hjälp av en konsertbild.
Sedan menar jag att det är en annan sak om Niagara är värd 12 tkr (dock att den ofta säljs till specialpris), jämfört med Crimson, vars pris till konsument uppgår till 600 kr.
med min hemmalödda belden framtod knapparna som guldinfattat pärlemor, vilket förmodligen är ännu närmre sanningen och ostbågar
Vilken signalkälla, förstärkare och högtalare användes?
Jag hade kunna tänka mig in i din beskrivning om du talat om att du t.ex bytt mellan två CD-spelare men när det gäller att en kabel för 12 kkr har denna effekt jämfört med en för 600 kronor blir jag tyvärr skeptisk.
Jag hade lagt 12 kkr på andra saker än just en kabel.
meanmachine skrev:Det står ju vem som helst fritt att starta en oberoende kanal där man kritiskt granskar och visar på en seriösare inställning! Men att bitcha på forum och göra livet surt för folk som vill skapa en verklighetflykt genom att drömma och har skoj är tycker jag rätt patetiskt.
Floyd skrev:Lek med tanken att Volvo lanserar ett nytt tändstift till sina motorer som man hävdar ger 10 hk extra. Skulle det bli en lika uppretad debatt kring detta? Nä, förmodligen inte.
subjektivisten skrev:hajen1 skrev:Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
Ahh, då är jag med och det är förståligt. Dom kostar väl en 3900 kr nya så beg så blev dom rätt så billiga? Tror inte man köper kablar för 20-50 000 kr st för utseendet skull, som var min poäng.
hajen1 skrev:Det tror inte jag heller.
subjektivisten skrev:Floyd skrev:Lek med tanken att Volvo lanserar ett nytt tändstift till sina motorer som man hävdar ger 10 hk extra. Skulle det bli en lika uppretad debatt kring detta? Nä, förmodligen inte.
Det hade det blivit om alla seriösa biltidningar påstod detta.
meanmachine skrev:Jag fattar fortfarade inte ovasett din fina retorik MRuncool varför inte folk får själva bestämma?
Tror du inte att dessa oserösa företag försvinner självmant. Är folk så dumma i huvudet tror du?
MrUncool skrev:meanmachine skrev:Jag fattar fortfarade inte ovasett din fina retorik MRuncool varför inte folk får själva bestämma?
Varför tror du att våra diskussioner om oversamma produkter (eller preparat och mystiska företelser inom andra områden) skulle vara ett led i att folk inte får bestämma själva. Varför drar du ett = mellan upplysning och att bestämma folks val? Upp till var och en om de vill ta åt sig argumenten eller ej. Det är även upp till var och en om de vill ta åt sig t.ex. dyrkabeltillverkarnas argument Det är därför diskussioner för och emot är viktiga.Tror du inte att dessa oserösa företag försvinner självmant. Är folk så dumma i huvudet tror du?
Med psudovetenskapliga argument och tidningar som Hifi&Musik som hjälp så lurar de säkert rätt många (annars hade de inte hållt på). Det fylls även på med nya "offer" efterhand. Menar du att de som går på det är dumma i huvudet för det?
KarlXII skrev:Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000.![]()
Eller 400000.
Människan har betydligt dummare saker för sig att bli upprörd över.
soundbrigade skrev:Men är de där 50000kronors-snablarna snygga då??? Dunde man inte få se lite roliga 5mm2 med olika mönster och färger istället. De kunde ju få kosta 50 spänn metern istället för 50000:-. Jag menar kabel som kabel - inte fan kan det kosta 50 laxar att fixa en avvikande färg på en kabel.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
meanmachine skrev:Det finns i storleksordningen 50:-/m med som är fina!Du måste ju inte köpa en för 50000:-
soundbrigade skrev:meanmachine skrev:Det finns i storleksordningen 50:-/m med som är fina!Du måste ju inte köpa en för 50000:-
Men hur snajsig är en 50-tusenkronorskabel? Är det någon känd konstnär som formgett den? SallVaddå Dahlgren???
soundbrigade skrev:Minmaskinen, du är tamejsjutton underbar. Världen skulle vara bra mycket fattigare utan dej.
CODY skrev:Nej, det är beroende på den relativa kostnaden, som jag redan förklarat.
soundbrigade skrev:Relativa kostander är bara till för revisionister och annat löst liberalt folk.
KarlXII skrev:Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000.![]()
Eller 400000.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000.![]()
Eller 400000.
Vem bryr sig över det? Det som folk brukar ogilla är falsk marknadsföring och dåliga tidningar som inte hjälper konsumenterna.
AVR4000 skrev:Vilken signalkälla, förstärkare och högtalare användes?
Jag hade kunna tänka mig in i din beskrivning om du talat om att du t.ex bytt mellan två CD-spelare men när det gäller att en kabel för 12 kkr har denna effekt jämfört med en för 600 kronor blir jag tyvärr skeptisk.
Jag hade lagt 12 kkr på andra saker än just en kabel.
meanmachine skrev:Hur många tidskrifter finns det som inte har egenintresse? Råd &Rön? Du kanske prenumererar på den!
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Hur många tidskrifter finns det som inte har egenintresse? Råd &Rön? Du kanske prenumererar på den!
Så du menar att tidningarna måste ljuga för deras egenintresse?
Vee-Eight skrev:Det är snarare så att tidningar i regel haussar allt, allt låter underbart. Det enda man kan reglera med är att välja vad man testar. Har iof inte sett många kabeltester i svensk hifipress öht, så vadi ligger kritiken?
meanmachine skrev:KarlXII skrev:Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000.![]()
Eller 400000.
Agree... Sen kan jag Tycka att det är lite kul att det finns kablar för 50000:- för de som har råd. Jag menar hur snygga och skojiga kablar fanns det på 70-talet!
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Det är snarare så att tidningar i regel haussar allt, allt låter underbart. Det enda man kan reglera med är att välja vad man testar. Har iof inte sett många kabeltester i svensk hifipress öht, så vadi ligger kritiken?
Dagstidningar skriver om negativa saker (krig å sånt) medan fack-tidningar och "underhållningslitteratur" gärna vill vara positiva. Själv läser jag hellre något positivt om någon ny mobiltelefon än om hur dålig en viss kabel är...
/ B
Falkis skrev:Har ni bajs i hjärnan?
hajen1 skrev:På 70-talet sysslade vi med väsentligheter! Tjejerna slängde behån... ack ja
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster