Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Norman - distanserna är så man enkelt skall kunna dammsuga under kablarna. Det vet väl alla hur beslöjat ljudet blir med damm på kablarna?
Dr_Tinnitus skrev:Den enda bransch jag så här, halvfull på sista April, kan tänka mig ha samma träsk av påhittade fantasiprodukter och påståenden som sägs vara otroligt avgörande, är inom bilvärlden och då speciellt vad gäller grejor till motorn och smörjmedel mm.
Dr Tinnitus
mats skrev:Fast många säger ju att det krävs minst 500 h för spela in de dyrare nätkablarna och många säger att det är rent nonsens. Vem skall man tro på![]()
nl1970 skrev:köper man grejor från skottland så ... humm..jaha....vad kan man skriva nu då....ushdå. Fanken..asså.. Brittljud?? är det bra?
Angående den andra tåden: Jag tror inte dom ljuger, inte avsiktligt. Dom upplever säkert en skillnad, men bara för att man upplever skillnader behöver dom inte vara verkliga.
Max_Headroom skrev:Filosofisk fråga: Om man upplever en skillnad, trots att det rent teoretiskt inte ska finnas någon och trots att man inte undersökt saken noga, och är nöjd, är det bra eller dåligt?
Max_Headroom skrev:Filosofisk fråga: Om man upplever en skillnad, trots att det rent teoretiskt inte ska finnas någon och trots att man inte undersökt saken noga, och är nöjd, är det bra eller dåligt?
mats skrev:Angående den andra tåden: Jag tror inte dom ljuger, inte avsiktligt. Dom upplever säkert en skillnad, men bara för att man upplever skillnader behöver dom inte vara verkliga.
Men det kanske är verkligt och du kanske har fel. Jag är lite tveksam att så många skulle ha fel. Men jag kanske har fel. Men vad säger du då om smålänningen i den andra tråden som säger att man skall testa först? Han var precis som du och inte trodde så mycket på det. Bla skev han att det gör ingen skillnad för resten av kablaget är ju mycket enklare än de två sista metrarna. Han har nu en annan uppfattning. Menar du Max att han inbillar sig detta? Det är ju andra som har samma uppfattning som han, inbillar sig de som säger ungefär likadant??
mats skrev:Swante: har du bevis för att det är en placeboeffekt? Hade nog också trott åt det hållet men nu är det en hel del som upptäcker en förbättring. Det kan ju vara så att ni vägrar tro att det blir en förbättring och skriver direkt placebo. Har ni testat själva???? KOm inte med det dumma att man inte behöver, eftersom det finns sådana som var på er sida och gick över till den andra sidan. De blev överbevisade genom att de testade.
Men men men, det är möjligt att det är en placeboeffekt. En fantastisk sådan eftersom en hel del märker skillnad. Ja ja bara man blir nööjd med ljudet på sin anläggning
Svante skrev:Den här frågan kommer nog aldrig att få nån lösning, är jag rädd.
Den här frågan kommer nog aldrig att få nån lösning, är jag rädd.
patrikf skrev:Den här frågan kommer nog aldrig att få nån lösning, är jag rädd.
Ansvaret till detta ligger på brister i grundskolans undervisning. Det borde ligga ett samhällsintresse i att alla är orienterade i grundläggande kritiskt/vetenskapligt tänkande.
Placebo betyder en "inaktiv substans" och termen härrör från den medicinska vetenskapen.
dimitri skrev:Bara som ett kort klarläggande från en Messerschmit
Dimitri
Det är ingen rengörningsvätska, man sprayar det på TEXT-sidan, är ett slags antistat medel. Ger en ett lugnare och mer välupplöst ljud. Ja visst låter det helsjukt......testa, som en kul grej om inte annat!Max_Headroom skrev:Nordost ECO-3?
Har dom någon innehållsdeklaration på flaskan? Jag vet inte vad det består av och har ej provat, så jag säger inte mycket om just den produkten.
Det har dock sålts isopropanol- och vattenblandningar till hutlösa priser med påstådda OCH upplevda effekter (samt uteblivna effekter).
Rengöringsblask på CD-skivor har testats ganska mycket med olika resultat. En del har gett mätbara resultat (både bättre och sämre läsning), en del hörbara. Så vitt jag kan bedömma så verkar området ganska slumpartat och öppet för egna prov.
Själv föredrar jag dock inte röra spel-ytan alls på mina skivor. Jag inbillar mig att det är bäst.
Magnuz skrev:Rydberg, intressant att ni hörde skillnader på vissa spelare men inte på andra. Undra om man kan gissa att det beror på att Meridianen har mycket bättre avläsning än de andra? Av det lilla jag läst av vad Bob Stuart (heter han väl?) skrivit, har jag fått intrycket att han har goda kunskaper om digitalt ljud. Nu var ju i och för sig ert test av den sorten som sådana som jag tar med minst en skottkärra salt, men man kan ju alltid spekulera. .
Ett exempel: Låt säga att man är förkyld och tar ett naturläkemedel, därefter blir man frisk. Då är det väldigt lätt att vilja tro att det finns ett samband mellan intag av läkemedlet och ens tillfrisknande. I själva verket behöver det ju inte alls vara så, det normala är ju trots allt att man tillfrisknar, men det KÄNNS som om det borde finnas ett samband.
.Magnuz skrev:Helt riktigt, men det är ju i allmänhet just effekt av behandling man vill testa. Placeboeffekten känner man ju redan till.
Magnuz skrev: Nu förstår jag inte riktigt. Syftar du på det faktum att man inte känner till de bakomliggande mekanismerna? Oavsett vilket känner man ju till placeboeffektens existens.
Men det är frågan om man kan använda placebo-resonemang när det kommer till hifi. Det är liksom inte samma sak. Medicin är ett kemiskt preparat som påverkar kroppen. Hifi är en fysisk manifestering som tas in genom öronen.
bättre än kabel B. Att jämföra med: jag skulle helt blankt sk**a i om jag tillfrisknar från cancer tack vare placebo eller tack vare en "verksam" substans. Man vet inte var gränsen för interaktion mellan psyket och somat (kroppen) ligger. Om jag tillfrisknade från cancern (som annars skulle ta livet av mig) så skulle jag kunna slå ihjäl den som (i all "välmening") upplyste mig om att det "bara" var sockerpiller jag intog.låter
Max_Headroom skrev:Vad är källan till alla konstigheter inom Hifi?
Naqref skrev:...Tro mig tusan om jag inte sitter frivilligt och lyssnar på Esbjörn Svenssons Trio![]()
Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Wolfie skrev:Hörde exempelvis inte någon som helst skillnad vid en dCS demo där DAC:en (Verdi?) körde med eller utan upsampling...
Tänk om man skulle försöka göra seriösa tester av all smörja som finns på HiFi-marknaden, då skulle man antagligen inte hinna med att leva. Man skulle få sitta dag in och dag ut med vätskor, apparattassar, ledare, akustiska gafflar, puckar, dämppåsar, gegga, o.s.v. Det skulle dessutom bli väldigt svårt att komma till några egentliga resultat.
Rydberg skrev:Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare,
mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och
ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problemJohan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Kassa receiverkretsar?
Rydberg skrev:Kassa receiverkretsar? Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem)
Nä, nu har du missat det hela, jag testade H/K som driv mot den interna driven.Magnuz skrev:"Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem )"
Hur vet du det? Verkar det inte troligare att de analoga utgångarna i HK:n är dåliga? Var det förresten inte HK:n som agerade transport båda gångerna?
Tro det snarare handlar om digitalsignalens kvalitet. Först en DVD sen en sssk digitalkabel som säkert inte har 75 ohm karakteristisk impedans vilket borde ge reflektioner.Dahlqvist skrev:Rydberg skrev:Kassa receiverkretsar? Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problem)
Tyder inte känslighet mot olika "transporter" att det rör sig om brister i mottagaränden snarare än i sändaränden? Det finns ju faktiskt omvandlare som är väldigt okänsliga mot byte av "transport". Om man har en bil som är mycket känslig för vilken typ av bensin man kör på så skyller man ju inte på bensinen eftersom det finns bilar som går utmärkt på all sorts bensin.
Undrar,
Dahlqvist
Dahlqvist skrev:
...Om man har en bil som är mycket känslig för vilken typ av bensin man kör på så skyller man ju inte på bensinen eftersom det finns bilar som går utmärkt på all sorts bensin.
Undrar,
Dahlqvist
Wolfie skrev:Helst bensin från Shell som verkar renare än andras // ... Jag skyller på bensinen![]()
![]()
![]()
Max_Headroom skrev:morello: Jitter under 20kHz, vilken inverkan har det på funktionen? Förekommer något sådant?
Att jitter-nivån varierar mellan transporter känner jag till, men bör inte inte DAC-mottagen fixa det detta, eller i alla fall till väldigt stor del?
Jag har svårt att erinra mig några nogranna tester av transporter överhuvudtaget. Kan bara minnas att jag läst i någon gamal MoLt att det inte är så noga. Sen har jag kikat lite på en del datablad på på mottager, men det var ett tag sedan, jag tittade dessutom mest på hur man skulle använda dom i en DAC, inte hur dom hanterade jitter.
Magnuz skrev:"Nä, nu har du missat det hela, jag testade H/K som driv mot den interna driven."
Fast det var inte riktigt det du skrev, va? Annars blir jag lite orolig över min läsförmåga.
Rydberg skrev:Det här blir bara roligare och roligare....![]()
Nu testade jag med H/K:n som transport och jämförde lite fram och tillbaka med den "inbyggda" transporten, klart märkbar skillnad. Med den inbyggda transporten är ljudet märkbart lugnare och naturligare (svårt att sätta fingret på det riktigt). Lite samma känsla som när man tar bort ett brus man inte hör, man hör bara när det försinner! Kul
Svante skrev:Wolfie:
Ehh... Det var ungefär det jag menade. Men bara buffring duger ju inte utan klockan måste synkas med inkommande klocka på nåt sätt, och en PLL är sättet att göra det. Klockorna får inte gå det minsta olika fort, för då tar antingen data slut eller samlas på en för stor hög.
Svante skrev:... Men en PLL och en kort buffert fixar det där.
Rydberg skrev:Knappast troligt, snarare en dålig transport vs en superb transport (jitter problemJohan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Appropå skillnad på cdspelare, gjorde ett kul test för fem minuter sen. Kopplade min H/K dvd digitalt till min Audio Aero Capitole mkII cdspelare som har digitala ingångar och sen vidare till en Gryphon Callisto. Kopplade även analogljudet direkt från h/k:n till Calliston. Digitalkabeln var en SSSK. Skillnad: Kopplat digital först till Capitolen så var ljudet extremt mycket klarare, mer detaljer och mindre grötigt. Med H/K:n direkt blev ljudbilden smalare och ljudet klart grötigare, här snackar vi enorm skillnad
Kassa receiverkretsar?)
Nattlorden skrev:Den bästa lösningen är väl ett FIFO-buffertminne så som Advantage gjorde i sin första DAC? "Problemet" där är att det inte kommer något ljud direkt man kör igång, utan minnet skall hinna fyllas först. Sen kan man ju klocka ut med den bästa precision man kan få tag på.
(Minns inte advantage-siffran... men ryggraden säger att det var en tiopotens lägre än de där 150ps. )
mats skrev:Jag tror allt konstigt kommer från folk som måste mäta hela tiden
Kraniet skrev:jag lagar alltid mat "på en höft"
edit: och det blir alltid gott
mats skrev:Ja ja, visst mäter jag också. Men det kan kanske bli överdrivet också med mätningar som tar över istället för att njuta av musiken. Lika dumt är det såklart att inte mäta alls. Jag har ju mätt fram o tillbaka var mina högtalare skall stå osv och det är ju viss form av mätning. Jag menar bara att man inte skall överdriva.
mats skrev:Men men det viktigaste är ju att de där mysko tweakens blir testade och avslöjade eller hyllade. Få bort den där myskostämpeln.
mats skrev:Vem som har spridit dessa konstiga är såklart de som vill sälja dom.
mats skrev:Jag lagar mat med ögonen, lägger i köttet när smöret har gulnat lite
mats skrev:Men vi kan konstatera att shaktistenar gör så att ljudet blir mycket bättre.
Har man en en bra och dyr nätkabel så blir det naturligtvis också mycket bättre ljud. För det säger många
Lindroos, ditt inlägg glädjer mig. Jag trodde faktiskt att ni var lite för fanatiska o mätte allt. Det glädjer mig mycket att jag hade fel.
dimitri skrev:Mats:Lindroos, ditt inlägg glädjer mig. Jag trodde faktiskt att ni var lite för fanatiska o mätte allt. Det glädjer mig mycket att jag hade fel.
Vilka "ni"? Jag har inte stött på någon på detta forum- inte en enda- som mäter allt eller som pläderer för mätningar som det enda och viktigaste verktyget. Däremot som ett ett hjälpmedel. Hur mycket de än talar om att lyssnandet är viktigast och att njuta av musiken, pådyvlas de likväl åsikter som de inte framför.
Vi har i Sverige några ytterst duktiga högtalarkonstruktörer. En av dem, bara en, är öppen nog (eller var) att dela med sig av sin kunskap. Vilket tillfälle att lära sig något! Men nej, medelmåttorna kräver respekt! För vad???
Tyvärr besitter jag varken talang eller kunskap att konstruera ens den enklaste högtalaren men jag också skulle göra som denne: hej då!
Det är inte värt att kasta pärlor....
Ja, jag är arg. Ni, prestigefyllda medelmåttorna, har berövat mig en kunskapskälla. Men att snacka om ingenting, det är ni duktiga på.
Dimitri
Jag tycker också det var synd att Öhman lämnade skeppet, jag gjorde det själv för ett par månader då jag fick nog. Får väl hoppas han kommer tillbaka nångongång och sen är det ju så att folk har rätt att uttala sig dimitri och man kan inte lasta dem för att Öhman försvann imho.dimitri skrev:Ja, jag är arg. Ni, prestigefyllda medelmåttorna, har berövat mig en kunskapskälla. Men att snacka om ingenting, det är ni duktiga på.
Dimitri
Rydberg skrev:Öhman är en skön figur med otrolig kunskap
Rydberg skrev:jag tror inte folk retade sig så mycket på honom utan snarare på de som lyfte upp honom till gud och utan förstå hälften av vad han pratade om
Nattlorden skrev:Ibland får jag uppfattningen att vissa tycker man skall acceptera kunskap från de som "kan mer" utan att ifrågasätta den. Men gör man det så blir det ju bara att rabbla inlärda mantran. Personligen kommer jag att slåss för min egen uppfattning till jag antingen
1)fått informationen presenterat på sådant sätt att jag ändrar uppfattning
2)"motståndaren" erkänner sig överbevisad
( samt
3)jag lägger ned för att diskussionen nått ett sådant lågvattenmärke att det inte är konstruktivt att fortsätta )
Det är bara en inlärningsmetod, inte ett sätt att vara motstridig av någon annan anledning eller, gud bevars, personligt mot den jag diskutterar med. Skulle jag inte ta strid för mina uppfattningar och den kunskap jag anser mig ha - så vore det ju inte lönt att ha några/någon.
Nattlorden skrev:Ibland får jag uppfattningen att vissa tycker man skall acceptera kunskap från de som "kan mer" utan att ifrågasätta den. Men gör man det så blir det ju bara att rabbla inlärda mantran.
Det är bara en inlärningsmetod, inte ett sätt att vara motstridig av någon annan anledning eller,
gud bevars, personligt mot den jag diskuterar med. Skulle jag inte ta strid för mina uppfattningar
och den kunskap jag anser mig ha - så vore det ju inte lönt att ha några/någon.
Svante skrev:... "jag försöker förstå hur vederbörande tänker, även om jag tror han har fel. Det är nyttigt.
Antingen inser jag att han faktiskt har rätt, eller så lär jag mig ett nytt sätt man inte kan tänka på.![]()
//
Sen tycker jag inte att man kan "förlora" en diskussion. Går man eniga från en diskussion har
båda vunnit. Det är nog bara om man går in i en diskussion för att vinna, som man brukar förlora.
Det har vi sett ibland.
Jag menar sådant skall vara i teknikdelen. Annars kan man lika bra slåihop det hela.
gromit skrev:I ett vetenskapshistoriskt perspektiv kan man peka på hur vissa parametrar (vid andra sorters experiment) som till att börja med verkade helt okorrelerade dock hade avgörande betydelse för slutresultatet.
/Gr.
Johan_Lindroos skrev:Jaha Mats, och när blev du moderator då?
Dahlqvist skrev:Jag tänker inte vara så jävlig att jag frågar efter ett exempel men vill däremot göra en invändning mot relevansen i ditt inlägg. Du säger nämligen att "vissa parameterar" (variabler?) har haft en inverkan på "slutresultatet". Vad du med andra ord säger är att det i vissa fall funnits förklaringar till ett utfall som man i första rundan bortsett ifrån. "Vissa parametrar" är vad man normalt kallar "oberoende variabler" och "slutresultatet" kallas normalt "beroende variabel". Med sina experiment försöker man "förklara" eventuella påverkan av de oberoende variablernas på den beroende variabeln. Sambandet orsak-verkan (kausalitet) anses alltså gå från de oberoende variablerna som "orsakar" förändringar i den beroende. Vid experiment så väljer man värde på de oberoende variablerna och mäter utfallet i den beroende.
.gromit skrev: Jag håller med dig om att påverkan kan påvisas med hjälp av blindtest men som alltid kan ju inte avsaknaden av påverkan bevisas och det är ju där det jag skrev har relevans.
gromit skrev: En variabel som anses oberoende kan ju mycket väl vara beroende utan att det hittills visats.
Rydberg skrev: Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V
Dahlqvist skrev:Rydberg skrev: Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V
![]()
/Dahlqvist
Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V![]()
Dahlqvist skrev:Med statistik gör man saker och ting sannolika. Detta kan man på olika grunder acceptera som "bevis". Frånvaron av effekt kan göras sannolik på samma grunder som närvaron av en effekt kan göras osannolik. Ett test med hög statistisk "power" (hög beta) i kombination med icke-signifikant resultat (högt alfa) gör det i hög grad osannolikt att frånvaron av detekterad effekt beror på slumpen (slarvigt uttryckt).
Svante skrev:Samma sak är det med ljud, om något är hörbart kan man ofta visa det med 7 i rad i ett blindtest, men om man misslyckas betyder det inte att alla i världen gör det med alla anläggningar och inspelningar.
Det finns en ack så irriterande asymmetri här.![]()
Är detta tekniksnack, förresten?
Svante skrev:..Men nog tycker jag att man kan säga att Bob Beamon kunde hoppa 8.90.
Svante skrev:Dahlqvist:
Ja Ok då jag får kanske ge mig. Jag är inte helt god vän med sadistik. Jag missade/förstod inte det där med power. Men jag undrar ändå om inte kruxet just är att man inte direkt kan mäta power på tex ett A/B-test. Lyckas man 7 ggr i rad är risken mindre än 1% att det är av en slump, men misslyckas man är det betydligt svårare att säga att det beror på att det inte finns någon skillnad.
Nattlorden skrev:Fast vissa (här) vill kanske att världsrekorden skall skrivas som medelvärde och standardavvikelse??
Sanny_X skrev:Det hade väl varit roligt, att testa lyssnare!![]()
Då hade man ju direkt fått reda på vilka som hör "rätt", t.ex om man kan höra skillnader på olika nätkablar. Om en "bra lyssnare" inte hör skillnad så finns det ju ingen.
Alla självutnämda "guldöron" som minsann hör skillnad på koner, puckar och kontakter upp till bevis.![]()
Antagligen skulle man efter ett "lyssnartest" kunna ha bevis på varför vissa skribenter i HiFi-pressen skriver som de gör.![]()
mvh
Sanny_X
Dahlqvist skrev:
Power kan man alltid räkna ut. Och bör räkna ut på förhand för att veta hur långa testserier man måste göra givet en förväntad effektstorlek (uttryckt i standardavvikelser). Om man måste ha 100% korrekta svar i ett experiment för att få ett statistiskt signifikant svar kan man nog säga att power hos testet är lågt. Experimentet kan bara detektera extremt starka signaler. Längre serier behövs för att kunna avslöja svagare effekter där man gissar fel oftare, alternativt att säkerställa att icke-signifikanta resultat inte beror på låg power hos testen utan på frånvaron av effekter.
Jag vill också kommentera detta med sju av sju. Det är viktigt att komma ihåg att om man kör en test med flera serier och flera personer så räcker det inte med att en person får in en serie 7 av 7. Sannolikheten att någon skall producera en sådan serie av ren slump ökar ju för varje test-serie. Testet måste bedömas i sin helhet. Ett vanligt sätt att lösa detta är att sätt kravet högre för varje enskild testserie. Vi bör också hålla i minnet att signifikanstesternas bygger på ett sannolikhetsbegrepp som förutsätter relativ frekvens. Uttalanden som bygger på "omvänd sannolikhet" typ "det är en procents chans att detta resultat beror på slumpen" är därför meningslösa (om än vanliga).
/Dahlqvist
Max_Headroom skrev:OK, säg att man har ett test, där den genomsnittlige testaren får 5 av 7 (någon kanske klarar 7 av 7, men några bara 3 av 7). Lite mer än slumpen alltså, så det lutar mot att det kanske finns en skllnad, en liten. Men så liten att den, om den finns, inte går att spika på 7 av 7. Om det nu finns en sådan skillnad, ska man då bry sig om den? Som vanlig konsument? Borde det inte finnas mer relevanta saker att lägga tid, ork och pengar på?
Kul och att se variationen i denna tråd, bitvis mycket hög nivå!
Svante skrev: Men jag begriper fortfarande inte hur power ska kunna inkludera alla de försökspersoner och anläggningar som inte deltar i testet.
Svante skrev: Ta extremen att man gör tester med en liten monokassettbandspelare. Jag försöker 100 ggr lyssna om kassett a eller kassett b låter bäst (blindat på nåt sätt). Jag lyckas dåligt med det, konfidensen blir inte övertygande. Menar du att jag utifrån detta kan säga att det är osannolikt att inspelning a låter bättre än inspelning b, även om jag har dem på CD och att de spelas på en bra anläggining och slipper vänta på att kompisen ska byta kassett åt mig eftersom jag ordnat med en omkopplare?
.Svante skrev: Sen är det förstås så att om man utför många tester så ska kraven ökas för de enskilda serierna. Jag har inbillat mig att det är därför det är brukligt i dessa sammanhang att använda 99% konfidens i stället för 95 % som annars är vanligt.
markih skrev:För övrigt skulle jag nog vilja hålla med Svante om att det räcker med att en lyssnare sätter en tillräckligt lång serie (kursivering tillförd/ Dahlqvist)
Thomas_A skrev:Mer fackfrågor...
Jag undrar om post-hoc test som Bonferroni appliceras på diskret binomialfördelning? Gäller det inte ANOVA?
Ändring: Jag förstår principen men sannolikheten kan ju räknas ut exakt också genom diskret fördelning. Dvs vad är sannolikheten att man ur 20 slummässigt utvalda grupper med 10 personer i varje att man får åtminstone en grupp med bara kvinnor eller bara män. (p=0.5 för kvinna och vi antar att populationen är så stor att vi inte behöver lägga tillbaka personen till populationen.)
T
mats skrev:Alltså allvarligt talat. Jag tror inte vi /ni kommer överens i frågan. Det viktigaste är väl att man inte själv känner sig lurad. Är man nöjd så är man![]()
Denna fråga har på olika plan/sätt diskuteras och jag tror inte vi kommer längre nu.
__10 skrev:mats skrev:"Humaneutik erkänndes inte i Sverige heller för 15 år sedan, för att det inte var mätbart. Det är fortfansde inte mätbart men erkänt idag."
Vad är humaneutik?
Ändring: Jag förstår principen men sannolikheten kan ju räknas ut exakt också genom diskret fördelning. Dvs vad är sannolikheten att man ur 20 slummässigt utvalda grupper med 10 personer i varje att man får åtminstone en grupp med bara kvinnor eller bara män. (p=0.5 för kvinna och vi antar att populationen är så stor att vi inte behöver lägga tillbaka personen till populationen.)
Style skrev:Angående statistikdribblet tycket jag att det är betydligt begripligare att prata konfidensintervall än hypotes/noll-hypotes och signifikans. Har aldrig riktigt fattat vad finessen är med det.
Dahlqvist skrev:Jag tror att anledning till att tråden fokuserar kring just signifikanstest är att de lyssningstest som refereras på forumet (KTH; LTS) inte försöker skatta någon parameter (i hur stor andel av alla försök att höra skillnad ger man rätt svar) utan bara om denna är skild från 0.5 (finns det någon hörbar skillnad?).
Svante: Jag har det lite körigt just nu men återkommer förhoppningsvis med lite tabelleringar av power vid olika effektnivåer och urvalstorlekar.
/Dahlqvist
mats skrev:Men till det där var allt kontigt kommer ifrån. Hm jag tror om allt konstigt inom hifi hade kostat
under tusenlappen så hade det nog inte funnits en massa konstiga saker (tror jag) Varför?
jo därför då hade många fler kunnat testa. Som det är nu så många av de sakerna dyra.
Jo man kan låna hem tror jag. Men i och med att det är så dyrt så struntar man i att låna hem o testa.
mats skrev:Men ändå lever myten kvar att Systembolaget häller i kräkmedel. Totalt osant..
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster