Moderator: Redaktörer
Dr_Tinnitus skrev:En intressant tanke du har, men æven om det vid en kort studie kan se så ut, så kan jag inte riktigt hålla med.
Man kan se samma resonemang hos folk som hævdar att våra bilmotorer inte har utvecklats mycket på 100 år, utan egentligen ær samma gamla kolvar mm som går upp och ner. Ja att utvecklingen stått still mer eller mindre.
Som sagt, det kan se så ut, før den som inte ær så insatt. Men faktum ær att det skett massor med utveckling som gett oss enormt mycket bættre produkter.
Johan_Lindroos skrev:Att döma av det ljudliga resultatet hos marknadens många högtalare så finns det onekligen mer att önska. Å andra sidan är det uppenbart att somliga tillverkare har nått betydligt längre med konventionell teknik än många "nytänkare" gjort. Materialutvecklingen hos "vanliga" högtalaerelement står knappast still även om de visuellt sett fortfarande är koner och domar. Man behöver studera prestandan hos elementen och inte bara titta på hur de ser ut, eftersom utseendet inte är en prestandaparameter.
Svante skrev:Högtalartekniken har för länge sedan lämnat forskningsstadiet, nu handlar det om produktutveckling och förfining.
Själva omvandlaren är nog rätt "färdig", men styrningen av den är det nog inte.
Kompensation av tonkurva är kanske inget nytt, men det börjar bli billigt att göra det, och snart har väl varje hemstereo en mikrofon och automatisk uppmätning av rum etc. ?
Magnuz skrev:Nej, högtalartekniken har knappast kommit till vägs ände. Det gäller att komma ihåg att även om grundprincipen för en konstruktion är den samma som för x antal decennier sedan behöver det inte betyda att utvecklingen stått stilla. Det finns inget som säger att man nödvändigtvis måste ändra själva konstruktionsprincipen för att åstadkomma en förbättring, åtminstone inte förrän alla möjligheter till förbättring av t.ex. material och konstruktionskösningar är uttömda. Se bara på datorvärlden: principerna är desamma sedan långt tillbaka, men utvecklingen har ju inte precis stått stilla för det.
Martin skrev:Och framför allt, sluta att sitta och fila på små detaljer och släppa nya modeller varje år och marknadsföra dem som en stor förbättring ("i år har vi bytt internkablage och uppgraderat kvaliteten på spolarna + en helt ny look på lådan förstås som gör att ljudet är helt annorlunda men inte ett dugg bättre") för ni vet också att det finns viktigare saker att ägna sig åt. Och säg inte att det är omöjligt för det är det ingen som vet något om.
Ondjultomte skrev:Hjulet är fortfarande runt! efter århundraden av utveckling !
CHC skrev:Ondjultomte skrev:
Det faktum att hjulet fortfarande är runt bekräftar bara teorin om att man kört fast i gamla hjulspår
Svante skrev:I en del länder görs försök med andra hjulformer. De låser fast gula manicker på bilarnas hjul. Oftast brukar dock ägarna protestera mot detta, men försöksledarna är snälla och plockar bort manicken mot betalning av felparkeringsavgiften. Icke-runda hjul är alltså ekonomiskt fördelaktigt i en del fall.
Harryup skrev: Annars så vore gammal ingenjörskonst och materialpriser kombinerat med dagens material leda till billiga och trevliga men kraftiga Ticonal, Alcomax, Alnico och Neodymium magneter på högtalare. Eller varför inte bra fältmatade historier? JBL, Altec, Siemens, Vitavox, Tannoy, Lowther, Western Electric etc borde helst vara billigare och ha sina bästa gamla grejor i produktion så skulle vi slippa högtalare gjorda av Gladpack. *duckar*
DIYamps skrev:En flygl låer exakt lika som ett piano :p
CHC skrev:DIYamps skrev:Jag tycker dom låter exakt lika iaf.
Alldeles oavsett vad du "tycker" så skiljer sig en flygel från ett piano BLAND ANNAT i följande avseenden:
1. Övertonsbildning.
2. Anslag.
3. Mekanik.
4. Intonation.
5. Stränglängd.
Ska jag fortsätta?
CHC skrev:DIYamps skrev:Samma instrument i grunden
Må vara att det ligger något i detta men du SKREV att de låter EXAKT LIKA... Och det gör de sannerligen inte!
Svante skrev:
Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå...Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!
CHC skrev:Svante skrev:
Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå...Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!
Lite info för intresserade:
http://hem.passagen.se/studenten/piano.htm
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_eur ... index.html
http://www.arrenius.se/tsarflygel.html
http://www.klaververkstaden.se/FAQ/faq_konst_piano.htm
Svante skrev:CHC skrev:DIYamps skrev:Jag tycker dom låter exakt lika iaf.
Alldeles oavsett vad du "tycker" så skiljer sig en flygel från ett piano BLAND ANNAT i följande avseenden:
1. Övertonsbildning.
2. Anslag.
3. Mekanik.
4. Intonation.
5. Stränglängd.
Ska jag fortsätta?
Kan du förklara för en tekniknörd vad du menar med 1-5? 1 förstår jag, 2 nja, 3 menar du hur flygeln/pianot är konstruerat, eller är det nåt i ljudet?, 4 förklara!, 5 jo det ska väl tom en tekniker förstå...![]()
Framförallt 2-4 skulle jag vilja veta vad det egentligen betyder!
CHC skrev:Svante skrev: Nä, jag ville veta vad du menar!
Det föreligger ingen övergripande skillnad emellan de åsikter som framföres på url'erna och mina egna
Max_Headroom skrev:För att inte tala om det fräcka piano-ljud som fanns till Emulator ||, jag har glömt vad ljdet heter (Piano 3?). Det finns i alla fall att höra på en mängd house-plattor. Väldigt trevligt.
CHC skrev:Style skrev:Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?
Detta är avhängigt huruvida du betraktar frågan ur lokalt eller globalt perspektiv...
Svante skrev:CHC skrev:Style skrev:Dessutom heter det väl vägs ände och inte världs ände?
Detta är avhängigt huruvida du betraktar frågan ur lokalt eller globalt perspektiv...
Nej det är att jämföra världs ände med rondells ände. Om man nu inte tror att jorden är platt.
CHC skrev:...varför tror du att det byggs flyglar över huvud taget? För att Liberatche skulle kunna ställa sina kandelabrar på dem?
Nattlorden skrev:CHC skrev:...varför tror du att det byggs flyglar över huvud taget? För att Liberatche skulle kunna ställa sina kandelabrar på dem?
Det är väl självklart, där är ingen plats för vokalissan att åla sig runt ovanpå ett piano!
CHC skrev:Man får allt oftare känslan av att högtalaren så som vi känner den, inte har mycket nytt att tillföra i prestanda-hänseende, alla avancerade databeräkningsprogram till trots.
Det är FORTFARANDE lådor hit och bafflar dit. Det är runda element, stora element, och små element. Filter en masse. Samma gamla teknik. I tusentals olika tappningar!
Men var finns nytänkandet? Kanske förrådet av idéer i själva verket är uttömt? Kanske fysiken säger oss att det inte går att komma längre????
Det är bara för trist. Blev det bättre med införseln av den digitala tekniken? Knappast! Det är i slutändan FORTFARANDE samma gamla element, låt vara i ”nya skepnader” och material. Sen må det vara koner eller band eller elektrostater…
Samma sak gäller väl för övrigt också förstärkarsidan? Här sitter folk vid kvällslampan och löder SE-steg med rör från 40-talet. Kan det vara för att dagens ”moderna” konstruktioner i själva verket låter skit? Inte all otroligt…
Undra på att folk ledsnar och skaffar sig nya intressen. Eller går på levande konserter istället. Eller både och…
RogerGustavsson skrev:Elektronisk rumskorrektion verkar inte vara den ultimata lösningen för välljud i hemmet. Reklamen vill gärna få oss att tro att denna lösning ersätter ett bra lyssningsrum, så är det ju inte! Elektroniska rumkorrigerare verkar mera vara tänkt för en "svenssonlyssnare" än för finsmakaren som vill ha så bra återgivning som möjligt.
Många gånger är faktiskt ett bra lyssningsrum också ett rum som känns trevligt att vistas i. Modet med öppna planlösningar, närmast "nakna" akustiskt sett , är bara jobbiga i längden. Det är inte så lustigt att i samma miljö höra diskmaskinen, barnens stök, tv, datorn och samtidigt försöka lyssna till musik eller läsa en bok.
Det rapporteras ofta om div. svenska företag med sensationella uppfinningar på audioområdet. Efter ett tag visar det sig inte vara lika revolutionerande som skribenterna vill göra gällande.
Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - då de flesta rum lider av "baslyft" så om man kompenserar bort denna så blir det basfattigt jämfört vad man är van vid. (I mitt fall skiljer det 18dB på oreglerat och reglerat.)
Men hur ljudet når dig i rummet beror ju på riktningen, eller hur, då kan ju bara impulsresponsen i rummet komenseras "perfekt" i en riktning eftersom impulsen förvrängs olika i alla riktningar.att korrigera basar/mellanregister & diskant så att de kan generera ett pulssvar utan överslängar eller olika svarstider på pulsen (vilket du finner i alla konventionella konstuktioner) har för tusan inget att göra med en enskild punkt! Signalbehandlingen för när elementen skall få sin signal och motkompensering för kommande eftersläng påverkar output:en från högtalarna i alla ljudriktningar!
Belker skrev:Högtalare är ju i allmänhet konstruerade med detta baslyft i åtanke. Men du kanske menar utsläckningar/toppar pga rummet?
Martin skrev:Alltså är det på sin höjd högtalarna som kompenseras och inte rummet förutom i basen där impulsersponsen kompenseras där du sitter och lyssnar. Flyttar du dig tex till mitten av rummet så har du inte en kompenserad impulsrespons i basen längre. Sen om du hör detta och stör dig på det är en annan sak.
Dessutom så har du fel i att högtalarna korrigeras i alla riktningar eftersom högtalarnas geometri och spridning är olika i alla riktningar, de korrigeras alltså bara i den riktning/(de riktningar i genomsnitt) som du mäter.
Nattlorden skrev:Lindroos - kan inte mer än konstatera att du utgår från någon form av idealiserad bild du har av hur du tror "rumskorrigering" (eg. frekvens, fas/tids-korrigering) fungerar. Det är ju inte en frågan om en punkt man mäter in - utan ett större område än så och medelvärdesbildar. Och slutresultatet fungerar dessutom mycket bra på andra ställen i rummet än just där det mätts.
Nattlorden skrev:Bravo, har du förstått det nu? Självklart är det högtalarna som korrigeras!
...och inte rummet, rumskorrigering är därför ett dåligt ord eftersom högtalarna inte korrigeras för rummet(förutom i basen och bara i ett begränsat lyssningsområde).Bravo, har du förstått det nu? Självklart är det högtalarna som korrigeras!
Ändrar du avstånd mellan olika ljudalstrande källor, kan vara en kant på en baffel eller olika punkter på en högtalarkon eller olika högtalarelement eller en vägg tex, så kommer impulsresponsen att se annorlunda ut. Det är bara en perfekt punktkälla som har samma impulsrespons i alla riktningar. En fysisk högtalare har inte det. Testa att mäta dina högtalare i olika punkter i rummet och jämför impulsresponsen, den kanske ser liknande ut ibland men är aldrig likadan. Dessutom, ändras frekvensgången så ändras automatiskt impulsresponsen. Hur ska man kunna kompensera impulsresponsen från en sådan högtalare mha att ändra insignalen om utsignalen är olika beroende på riktning? Det går helt enkelt inte, därmed inte sagt att rumskorrektion inte hjälper, det kan den visst göra förutsatt att högtalarna och rummet är tillräckligt bra till att börja med. Om högtalarna eller rummet är mindre bra så kan det tom försämra resultatet (vilket det också alltid gör mer eller mindre, både förbättrar och försämrar alltså fast på olika sätt), alltså handlar det egentligen inte om korrektion utan snarare en grov form av kompensation.Vad har geometri och spridning med tidsplanet att göra?
Martin skrev:Ändrar du avstånd mellan olika ljudalstrande källor, kan vara en kant på en baffel eller olika punkter på en högtalarkon eller olika högtalarelement eller en vägg tex, så kommer impulsresponsen att se annorlunda ut. Det är bara en perfekt punktkälla som har samma impulsrespons i alla riktningar. En fysisk högtalare har inte det. Testa att mäta dina högtalare i olika punkter i rummet och jämför impulsresponsen, den kanske ser liknande ut ibland men är aldrig likadan. Dessutom, ändras frekvensgången så ändras automatiskt impulsresponsen. Hur ska man kunna kompensera impulsresponsen från en sådan högtalare mha att ändra insignalen om utsignalen är olika beroende på riktning?
Det går helt enkelt inte, därmed inte sagt att rumskorrektion inte hjälper, det kan den visst göra förutsatt att högtalarna och rummet är tillräckligt bra till att börja med. Om högtalarna eller rummet är mindre bra så kan det tom försämra resultatet (vilket det också alltid gör mer eller mindre, både förbättrar och försämrar alltså fast på olika sätt), alltså handlar det egentligen inte om korrektion utan snarare en grov form av kompensation.
Morello skrev:Nattlorden,
Förutsättning för att korrigera en krokig frekvensgång är ju att man mäter ekofritt samt använder en högklassig mikrofon, om man vill få det till +-0.5dB.
Nej, men om diskanten normalt är en timme (för att slippa ta ett dummyvärde i nästan rätt enhet som det klankas på) snabbare vid pulsens påbörjan än baselementet, så kommer den att vara c:a timmen snabbar i de flesta (alla?) vettiga vinklar om högtalaren har en hyffsat normal konstruktion. Rättar man detta så hjälper det till i de flesta vinklar även om det kan slå nån minut pga de andra angivna sätten. men du kan ALDIRIG rätta samma sak med diffusion och dämpning på väggarna.
Det går väl att mäta upp högtalare så att ekot påverkar så lite som möjligt, när man ska mäta upp element etc. Att använda den mätningen >500hz (eller flera, med medelvärden) tillsammans med "rumskorrigerande" mätning för frekvenser <500hz borde väl ge bra resultat m a p frekvensgången utan att man behöver fixera huvudet inom +-2mm.
Vi kanske har olika definition på vad som är en bra högtalare?Tja, hur många vanliga högtalare känner du till som är snörräta från fabrik +-½dB från 18Hz och upp till eller över de 20kHz?
Audiomanikern skrev:Hej!
Frågan är om det verkligen hänt så mkt förutom att bra högtalare/´s element gått ned i pris?
För trälådor, magneter, talspolar o slitsat finpapper är väl inga nyss uppfunna ting direkt så en
skicklig hantverkare skulle väl redan för mkt lääänge sedan kunnat konstruera oerhört välljudande
högtalare, dock oerhört dyra! (samt oerhört onödigt med "dåtidens" dåliga fonogram o kassa stärkare)
Mvh A*
Audiomanikern skrev:För trälådor, magneter, talspolar o slitsat finpapper är väl inga nyss uppfunna ting direkt så en
skicklig hantverkare skulle väl redan för mkt lääänge sedan kunnat konstruera oerhört välljudande högtalare,
Audiomanikern skrev:
A*lltså, teoretiskt skulle mindre grupp mkt skickliga ingenjörer/hantverkare kunnat konstruera
högtalare utav ypperlig kvalitet redan på... 1800-talet! Medan att konstruera ex
Cd-spelare/tuners (på 1800-talet) nog få anses varandes absolut omöjlighet!
Mvh A*
Martin skrev:Vi kanske har olika definition på vad som är en bra högtalare?Personligen ser jag hellre att högtalaren har rak frekvensgång +/- 2dB inom en konisk sektor på 60 grader än ditt förslag. Vem sitter i ett ekofritt rum och lyssnar med högtalarna riktade exakt mot öronen? Hur vet man att de är riktade mot öronen med exakt den riktning som de(tillverkaren) mätt på i första taget?
Dahlqvist skrev:Med mindre än att vi specifierar, i tekniska termer, vart vi vill komma är det svårt att förstå vad som är fel med existerande tekniska lösningar. Jeremiader över existerande tekniks tillkortakommanden måste också ställas mot vad som är möjligt med denna teknik (potentialen) och inte ett medelvärde av de nu förkommande, och till flertalet undermåliga, lösningar med denna teknik. För eventuella Uppsala-bor vill jag även påminna om skillnaden mellan att tänka fritt och att tänka rätt.
/Dahlqvist
Martin skrev:Dahlqvist: Alltså felet med nuvarande tekniska lösningar är ju att det inte är tillräckligt bra*. En ny teknisk lösning behöver inte betyda att man går ifrån principen med runda högtalarelement(t.ex.).
*alltså objektiva prestanda, det är klart man kan tycka att det är bra för det.
Martin skrev: Ett ännu bättre sätt är att lyssna på tex råsa brus genom båda högtalarna och prova att röra sig runt i rummet där man brukar lyssna, vad händer med ljudet egentligen? Det är ju helt galet.
Martin skrev:Grejjen är att de flesta inte lyssnar efter den här sortens defekter förrän de hört hur det låter utan dem.
RogerGustavsson skrev:När det gäller digital "rumskorrektion" finns det en uttömmande, och inte speciellt positiv, artikel i Musik- och Ljudteknik 2/98 för den som är intresserad. Kontentan verkar vara att korrektionen fungerar bäst i bra lyssningsrum där den egentligen inte behövs.... Läs och begrunda. Tidningen brukar finnas på biblioteket för den som inte var LTS-medlem då den gavs ut.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller digital "rumskorrektion" finns det en uttömmande, och inte speciellt positiv, artikel i Musik- och Ljudteknik 2/98 för den som är intresserad. Kontentan verkar vara att korrektionen fungerar bäst i bra lyssningsrum där den egentligen inte behövs.... Läs och begrunda. Tidningen brukar finnas på biblioteket för den som inte var LTS-medlem då den gavs ut.
Jaha,
problemet är väl att man bör kanske ha egna erfarenheter om man vill veta hur det kan fungera för än själv?
Att man introducerar fel för att kompensera för andra större fel är väl självklart. Dock kan jag säga att om jag skall utgå ifrån egna erfarenheter så behöver jag inte läsa artikeln utan kan bara konstatera att i basområdet har jag aldrig i något rum hört att det skulle bli sämre om man justerar vettigt.
Perfekta rum existerar inte, bra lyssningsrum är sällsynta, rum med problem är lika vanliga som våra svenska lägenheter och villor.
Som alltid bilda egna uppfattningar genom egna erfarenheter och lita inte på att nån grupp sitter med hela sanningen då det finns avikande uppfattningar.
Harryup skrev:Max:
Nja, provade lite olika placeringar på mina subbor som går under 80Hz och det slutade med att dom hamnade som stativ under resten eftersom det blev en lite konstig stereobild med dom i hörnen fram.
Så lite flexibilitet är väl aldrig fel.
Harryup skrev:Max:
Nja, provade lite olika placeringar på mina subbor som går under 80Hz och det slutade med att dom hamnade som stativ under resten eftersom det blev en lite konstig stereobild med dom i hörnen fram.
Så lite flexibilitet är väl aldrig fel.
Harryup skrev:Roger:
48dB som mest, har precis ett nytt filter, det förra hade 24dB.
Borde vara tillräckligt brant, kör elektroniskt.
Men detta som allt annat i basen är säkert rumsberoende så att kunna dela på systemet är väl det bästa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster