Moderator: Redaktörer
Ja han kanske skulle bestämma hur allt är istället!Flint skrev:Han kanske skulle ta sig en titt på transparentbegreppet med.
Flint skrev:Han kanske skulle ta sig en titt på transparentbegreppet med.
EngelholmAudio skrev:Ang testet så är det ju intresant! Undrar om karln gladerligen ger bort 1 mille dollaros eller om han hellre behåller dom.
EngelholmAudio skrev:Ja han kanske skulle bestämma hur allt är istället!Flint skrev:Han kanske skulle ta sig en titt på transparentbegreppet med.
Ang testet så är det ju intresant! Undrar om karln gladerligen ger bort 1 mille dollaros eller om han hellre behåller dom.
Trollkarl som avslöjar bluffar
REPORTAGE Går det verkligen att trolla? Rasmus Åkerblom har intervjuat James Randi, som tidigt blev en motståndare till människor som tjänade pengar genom att säga att de kunde utföra övernaturliga saker.
Tror du det finns anledning till oro annars dåMax_Headroom skrev:Randi kan vara lugn. Ingen kommer att anta utmaning om shatki-stenarna.
dimitri skrev:
Statistikern där var ingen mindre än Martin Bland
Dimitri
Harryup skrev:Och tänk om dom funkar?
Harryup skrev:Och tänk om dom funkar?
Själv har jag ingen förhållning till dom eftersom jag inte testat.
Tycker det skulle vara långsökt, men jag vet inte själv.
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att den där Randihemsidan verkar ganska oseriös. Hur ska han kunna betala ut en miljon dollar, när han inte ens verkar ha råd med en normal hemsida?
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att den där Randihemsidan verkar ganska oseriös. Hur ska han kunna betala ut en miljon dollar, när han inte ens verkar ha råd med en normal hemsida?
Johan_Lindroos skrev:Om jag vore försäkringsbolag, skulle jag ta ut en rejält hög premie.
we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event.
One million dollars in negotiable bonds is held by an investment firm in New York, in the "James Randi Educational Foundation Prize Account," as surety for the prize funds. Validation of this account and its current status may be obtained by contacting the Foundation by telephone, fax, or e-mail
Karl_Banan skrev:Den sedvanliga dyrkabel-dängan finns givetvis oxå med...![]()
http://www.randi.org/jr/081304permit.html#10
EngelholmAudio skrev:Undrar om karln gladerligen ger bort 1 mille dollaros eller om han hellre behåller dom.
__10 skrev:Det vore hemskt intressant om någon av förespråkarna (helst tillverkaren själv kanske) vågade anta utmaningen. Fast det känns som att sannolikheten är tämligen låg...
Man kan dock fråga sig varför inte utmaningen innefattar "pinnarna". Randi kanske tycker de verkar vettiga!![]()
Audiomanikern skrev:Hej!
Någonstans känns det faktiskt.se som det ändå borde förefalla aningen A*bsurd när ngn väljer att:
1: inte inkassera 7.500.000 SEK (skattefritt?) medels minimal arbetsinsats
2: inte få massiv gratisreklam för sitt företag/sin produkt!
Eller? MenA* självfallet komma det mest fantastiska (bort)förklaringar komma om varför
ShaktiSkaparen (el vad/vem det nu vara månde) välja o inte, men, någonstans känns det faktiskt.se
som det ändå borde förefalla aningen A*bsurd...![]()
!!
Jag menar att han kanske har intresse i att se till att testerna/bevisningen inte sker. Vi ser ju att vi av många praktiska/geografiska själ inte får till speciellt många blindtester (annonserade på fora) här i lilla Sverige ens.Audiomanikern skrev:EngelholmAudio skrev:Undrar om karln gladerligen ger bort 1 mille dollaros eller om han hellre behåller dom.
- "WE ARE OFFERING ONE MILLION DOLLARS IF THEY CAN DO WHAT THEY CLAIM THEY CAN DO"
(A*´s understrykningar)
- Klart han inte ger bort dem, han riskerar ju dem ej ens då det trots allt är...
shakti vi snackar,!
Mvh A*
Harryup skrev:Max:
Dahlqvist:
Kan ni säga att ni till 100% är säkra på att dom inte funkar?
Skit i hur, så länge. Att ni har kunskap misstror jag inte.
Men ni har inte testat själva? eller hur? Ni har inte varit med vid något testtillfälle?
Tycker själv inte att det är troligt, men jag har ingen kunskap som säger att det absolut inte går. Tänk om dom har gjort en MkII av stenen som spelar skjortan av MKI?![]()
Har ni någon annan erfarenhet och bevis än vad som skulle kallas hörsägen vid en rättegång?
Dahlqvist:
Men ni har inte testat själva? eller hur? Ni har inte varit med vid något testtillfälle?
Har ni någon annan erfarenhet och bevis än vad som skulle kallas hörsägen vid en rättegång?
Ja...fast hur det kan bli hifi på hög nivå när du står på händerna (och således har huvudet vid golvet) förstår jag fortfarande inte...Rydberg skrev:Ja helt otroligt, jag och EA var ju i toppform :Audiomanikern skrev:(På annat HiFiForum är identiska motsvarigheten till denna tråd...-
![]()
!!)
Funderade lite på det också, borde bli hifi på låg nivå, iof står jag på huvudet i soffan vilket är lättare, dock blir huvud likväl i en lägre position än när man sitter vanligt. Tror att den övningen har hög svårighet för gemene (stele) man, dvs då kan man hävda att det blir hifi på hög nivå, typ, eller nått.....EngelholmAudio skrev:Ja...fast hur det kan bli hifi på hög nivå när du står på händerna (och således har huvudet vid golvet) förstår jag fortfarande inte...Rydberg skrev:Ja helt otroligt, jag och EA var ju i toppform :Audiomanikern skrev:(På annat HiFiForum är identiska motsvarigheten till denna tråd...-
![]()
!!)
Nice catch!Rydberg skrev:Funderade lite på det också, borde bli hifi på låg nivå, iof står jag på huvudet i soffan vilket är lättare, dock blir huvud likväl i en lägre position än när man sitter vanligt. Tror att den övningen har hög svårighet för gemene (stele) man, dvs då kan man hävda att det blir hifi på hög nivå, typ, eller nått.....EngelholmAudio skrev:Ja...fast hur det kan bli hifi på hög nivå när du står på händerna (och således har huvudet vid golvet) förstår jag fortfarande inte...Rydberg skrev:Ja helt otroligt, jag och EA var ju i toppform :Audiomanikern skrev:(På annat HiFiForum är identiska motsvarigheten till denna tråd...-
![]()
!!)
EngelholmAudio skrev:Jag menar att han kanske har intresse i att se till att testerna/bevisningen inte sker. Vi ser ju att vi av många praktiska/geografiska själ inte får till speciellt många blindtester (annonserade på fora) här i lilla Sverige ens.
Jag håller med dig i mångt och mycket men jag känner att jag håller på att trilla dit och poängtera skillnaderna vid blinda tester vs öppna om och om igen!norman skrev:EngelholmAudio skrev:Jag menar att han kanske har intresse i att se till att testerna/bevisningen inte sker. Vi ser ju att vi av många praktiska/geografiska själ inte får till speciellt många blindtester (annonserade på fora) här i lilla Sverige ens.
Fast problemen att det inte blir några blindtester i sverige kanske inte kan jämföras med detta, här har det ju aldrig varit tal om pengar.
Själv förstår jag inte att man* ena stunden kan säga "det var så stor skillnad att folket i soffan fick haksläpp" och sen när det erbjuds en mille om man kan visa att man hör den skillnaden "nja, det är lite långt att åka...". Sen kan väl inte randi påverka testen så att det inte går att vinna när skillnaden är så stor på prylarna?
Hade jag hört denna stora skillnad hade ju jag inte tvekat att visa det.
*inte nån speciell.
Harryup skrev:Dahlqvist:
Tror vi är ganska överrens.
Skrev ju att jag inte håller det för troligt att dom funkar. Men för mig är steget ganska långt mellan att inte hålla något för troligt att något funkar, eller att i princip veta att det inte funkar på goda grunder, till att raljera om en produkt utan att ha testa själv.
EngelholmAudio skrev:Jag vet inte hur Randi tänkt sig att det skall gå till. Ordnade former, verkar det heta. Borde inte Randi isf erbjuda sig uppsöka nån som har Shakti hemma i dennas lyssningsrum?
EngelholmAudio skrev:Ja...fast hur det kan bli hifi på hög nivå när du står på händerna (och således har huvudet vid golvet) förstår jag fortfarande inte...Rydberg skrev:Ja helt otroligt, jag och EA var ju i toppform :Audiomanikern skrev:(På annat HiFiForum är identiska motsvarigheten till denna tråd...-
![]()
!!)
EngelholmAudio skrev:Jag vet inte hur Randi tänkt sig att det skall gå till. Ordnade former, verkar det heta. Borde inte Randi isf erbjuda sig uppsöka nån som har Shakti hemma i dennas lyssningsrum?Nästan värt att hoppa på bara för att få besök ju!
Preliminary tests are usually conducted by associates of the JREF at the site where the applicant lives. Upon success in the preliminary testing process, the "applicant" becomes a "claimant."
To date, no one has ever passed the preliminary tests.
Flint skrev:Jag tror att stenkraken har lika lite påverkan som transparentbegreppet för genomsnittslyssnaren. Jag jämställer värdet av de båda.
Harryup skrev:En intressant test kanske skulle vara om man kopplade 2 st 208 i testuppställning och lade en sten på den första. Om man då inte kan höra nån skillnad mellan dom så funkar ju stenen för den färgar inte ljudet? En helt transparent sten=ingen hörbar påverkan.
Harryup skrev:En intressant test kanske skulle vara om man kopplade 2 st 208 i testuppställning och lade en sten på den första. Om man då inte kan höra nån skillnad mellan dom så funkar ju stenen för den färgar inte ljudet? En helt transparent sten=ingen hörbar påverkan.
Dahlqvist:
Tycker själv inte att det är troligt, men jag har ingen kunskap som säger att det absolut inte går. Tänk om dom har gjort en MkII av stenen som spelar skjortan av MKI?![]()
Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Max:
Dahlqvist:
Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Rydberg skrev:Ja helt otroligt, jag och EA var ju i toppform :Audiomanikern skrev:(På annat HiFiForum är identiska motsvarigheten till denna tråd...-
![]()
!!)
mats skrev:Har Randi betalat ut till Hifi +?
mats skrev:Sagt av Pac på Hififorum
"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest. Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."
Verkar vara pudelns kärna - alla vill göra det på sitt sätt och ingen "vågar" medla eller hitta gemensamma vägar.Naqref skrev:mats skrev:Sagt av Pac på Hififorum
"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest. Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."
Mycket enkelt, därför det är inte utfört under kontroll av Randi. Det är ett av hans få krav.
Sanoj skrev:Varför tänker jag alltid på Solstollarna när jag läser dina inlägg Patrik..![]()
// Jonas
EngelholmAudio skrev:Verkar vara pudelns kärna - alla vill göra det på sitt sätt och ingen "vågar" medla eller hitta gemensamma vägar.Naqref skrev:mats skrev:Sagt av Pac på Hififorum
Mycket enkelt, därför det är inte utfört under kontroll av Randi. Det är ett av hans få krav.
Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Dr_Tinnitus skrev:Då det finns många (även i Sverige) som envetet påstår att det är busenkelt att höra att Shakti
gör ljudet klart bättre, så är det mycket märkligt att de inte tar flyget över pölen och plockar hem
dessa 7 mille. Fan många rånar och mördar för bråkdelen av det beloppet. Och här är det lagligt.
Sanoj skrev:Varför tänker jag alltid på Solstollarna när jag läser dina inlägg Patrik..![]()
// Jonas
Naqref skrev:mats skrev:Sagt av Pac på Hififorum
"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest.
Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."
matson skrev:...men som vanligt: bättre lycka nästa gång.
Now it's time that you learned just what this marvelous invention is. The illustration says it all. That's the left-channel side of a set of of wiggly wooden sticks on pedestals. Put together with a screwdriver. No connections, no electronics, no wiring, they just sit there on the floor like a pair of coat racks, working on magic and faith!
I'll tell you how the hell Ben came up with this idea. He'd found out that there are audio fans out there who will automatically believe reviews written by incompetents, and that no matter how silly the claims are, he's safe from any of this clique daring to ask him to prove the claims. One day, he thought to himself, "I wonder. If they'll buy some stones, will they also buy some ugly sticks?" And he concluded that they probably would, and he was right.
The price? For these two wooden totem-poles, just $999.
roger skrev:Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Conan skrev:Shaktis, Holographer och Bybees borde ju rimligtvis - om de fungerar som leverantören (och
prislappen) antyder - vara påtagligt mer återgivningspåverkande än produkter man kan finna
i ett vanligt (icke high-end-smittat) hem, som telefonkataloger, läskedrycksflaskor respektive...
ja va´ fan gör en Bybee egentligen..?
Johan_Lindroos skrev:roger skrev:Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Det var en märklig slutsats av dig eftersom jag skrev att tillämpningen var en annan än den tänkta. Dessutom har jag inte skrivit alla detaljer kring det hela.
roger skrev:Johan_Lindroos skrev:roger skrev:Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).
Det var en märklig slutsats av dig eftersom jag skrev att tillämpningen var en annan än den tänkta. Dessutom har jag inte skrivit alla detaljer kring det hela.
Jag tror jag hade i tankarna att om den går att detektera i blindtest så vore det väl möjligt att klara det i Randis blindtest också. Oavsett om den fungerar som tillverkaren säger eller ej.
Johan_Lindroos skrev: Jag tänker då mest på HFNRR:s "järnklump" som skulle läggas ovanpå trafon för att "suga åt sig" strålning från densamma eller hur det nu var tänkt att "fungera". Jag tror inte att det blev någpn direkt jättesuccé.
Johan_Lindroos skrev:Jag har aldrig skrivit att den lyssningsmässigt går att detektera i blindtest. Testerna gjordes med avseende på hur dess avskärmande verkan för elektomagnetiska fält fungerar.
Användare som besöker denna kategori: juanth, NADifierad och 18 gäster