Moderator: Redaktörer
Personligen tror jag att Inos pi60s är en bättre högtalare och den kostar något mindre än 1/6 av priset för ett par Coltrane.
Alla?
Hur mycket kostar dom dyraste Ino pop?
Här tycker vi olika. Den som starta en tråd har en stor bestämmanderätt för just den tråden.Birger skrev:Bara för att ex Hotspur startar en tråd så bestämmer väl inte han vad andra skriver i sina inlägg?
marbrink skrev:Birger: Du får gärna tycka att Coltrane är fula, men det tycker absolut inte jag iaf. Tycker de flesta Mårten Designs högtalare har en snygg och "egen" design. Ino pi60s kan säkert komma nära eller matcha Coltrane ljudmässigt, men inte har dom lika snygg design och byggkvalitén är överhuvudtaget inte i samma liga. Jag har hört båda högtalarna i hemmiljö. Men har lyssnat för kort på pi60s för att ge något riktigt omdöme. Det enda jag kan säga är att Coltrane är en alldeles fantastisk högtalare.
Jag tycker det handlar om respekt inför trådskaparen. Skapar någon, vem som helst, en tråd i ett syfte att upplysa, fråga och diskutera så är det den personens lilla "sandlåda" och jag anser att den personen (trådskaparen) har lite mer att säga till om än andra som bara gör inlägg i tråden, bl.a. be andra hålla sig on topic, ta den diskussionen i en annan tråd etc.Birger skrev:Vi tycker MYCKET olika Engelholm men det är jag minst förvånad av![]()
Ingen bestämmer vad jag vill skriva i tråden förutom vad lagtext mm om hot, förföljelse mm säger. Håller man på med sånt är det en annan sak. Jag förstår att det kliar i ditt modererandefinger på detta forum som är mycket mer fritt från sånt än andra fora
Audiomanikern skrev:Vad är fördelen med Kol-Chassiet egentligen?
Audiomanikern skrev:Hej!
A*nser Coltrane vara konstiga! Med normalt** träkabinett och diskant , uti annat material
än diamant, skulle Coltrane ha kostat 1/2 till 1/3 men varit (nästan) lika bra... eller bättre!
Vad är fördelen med Kol-Chassiet egentligen? (A*lltså bortsett ifrån det är dyrt o racingbilar
använda det, v.s.) Mena ex ishockeyklubba av helkomposit(?) samt samma stabilitet som
trä (metall) men med lägre vikt är ju o föredra men högtalare? Vilka är fördelarna med lätta
högtalare? Då +100,000 kr utav Coltrane´s pris (enligt MD själva) beror på dess avancerande
konstruktion, som gör den lätt men samtidigt stabil, borde väl någon ljudmässig fördel finnas?
Eller är det bara att det är "coolt" (dyyrt) som är själva grejen?
** Vissligen tyngre men spela roll! Det är ju inte så att man ska ta med sig högtalarna till en
massa mässor stup i kvarten...)
Mvh A*
Kraniet skrev:det jag tycker är tråkigast är att man inte är ärlig och säger som det är.. de vill ju tex få det att framstå som att kolfiber främjar ljudet.. vore roligare om man sa som det var att det är en designgrej. men det där lider ju alla (nästan) tillverkare av.. man ser till att bända på sanningen lite(eller mycket) för at få folk att tro att produkten levererar nåt annat än den egentligen gör.
EngelholmAudio skrev:Som vanligt ingen som läser själva artikeln?!?![]()
![]()
All information som man kan behöva som konsument finns tillgänglig, gratis. Antingen sväljer man reklamen rakt av, eller granskar den kritiskt före ett eventullt köp. Det är upp till var och en.
Flint skrev:Byggmaterialet är ointressant. Elementvalet är ointressant. Fikonsnacket är ointressant. Det som räknas är ljudet.
Sanoj skrev:All information som man kan behöva som konsument finns tillgänglig, gratis. Antingen sväljer man reklamen rakt av, eller granskar den kritiskt före ett eventullt köp. Det är upp till var och en.
Har det blivit omodernt att lyssna..![]()
![]()
Puhh, det börjar kännas att man blir äldre nu när man inte hänger med på hur kidsen gör nu för tiden.
// Jonas
norman skrev:Vettigt!! Det snöas in alldeles för mycket på material ibland inom hifi (det är ju guld, då måste det vara bra..)
Nattlorden skrev:norman skrev:Vettigt!! Det snöas in alldeles för mycket på material ibland inom hifi (det är ju guld, då måste det vara bra..)
Om det är vettigt att betala 3 ggr för mycket för en konstruktion som inte ger annan fördel än att den tilltalar vissa konsumenters ögon, visst. (Eller är dyr bara för att vara dyr...) De flesta av oss har dock begränsat plånboksdjup och då förändras vad som är vettigt ganska fort...
Kraniet skrev:det jag tycker är tråkigast är att man inte är ärlig och säger som det är..
de vill ju tex få det att framstå som att kolfiber främjar ljudet..
vore roligare om man sa som det var att det är en designgrej.
Nattlorden skrev:norman skrev:Vettigt!! Det snöas in alldeles för mycket på material ibland inom hifi (det är ju guld, då måste det vara bra..)
Om det är vettigt att betala 3 ggr för mycket för en konstruktion som inte ger annan fördel än att den tilltalar vissa konsumenters ögon, visst. (Eller är dyr bara för att vara dyr...) De flesta av oss har dock begränsat plånboksdjup och då förändras vad som är vettigt ganska fort...
Flint skrev:Max_Headroom skrev:
Nej, men kan ju göra en grovsollning först för att rensa bort dom som inte kan förväntas uppfylla dom krav man har.
En urtypisk LTS:are. Förutfattade meningar.
norman skrev:Vad jag minns sa jag inget om det är vettigt att betala visst antal pengar... tyckte bara det var vettigt att man skall lyssna om man skall bestämma om det är en bra högtalare eler ej.
(sen får man ju själv bestämma om kolfiber är bättre ljudande eller snyggare och värt de extra pengarna eller om man hittar andra högtalare som passar en bättre)
Rydberg skrev:Vi kanske ska bygga en formel 1 bil i MDF istället
marbrink skrev:Då är det ju j#vligt dumt att uttala dig som du gör, eller?
Nattlorden skrev:marbrink skrev:Då är det ju j#vligt dumt att uttala dig som du gör, eller?
Nej, hurså? Hade det funnits en länk som ingått i denna tråden, så hade jag ju följt den. Men sådan har inte funnits och då får man ju teoretisera från det givna materialet. Jag är inte synsk.
utmejslade
Martin skrev:Fast de har en del idéer om hur saker och ting funkar som jag (som högtalakonstruktionsintresserad) inte riktigt kan acceptera. Särskillt det utpräglade användandet av exotiska material och dyra komponenter, man undrar ju liksom hur pass medvetna deras krav/mål är.
Kolfiber i cyklar har två fördelar: styrka och förmåga att dämpa vibrationer. Tyvärr finns också en nackdel: det är dyrt.
carbon fiber is very stiff, and a good damper
Naqref skrev:A* gav en länk dit.
Rydberg skrev:Kolfiber i cyklar har två fördelar: styrka och förmåga att dämpa vibrationer. Tyvärr finns också en nackdel: det är dyrt.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:A* gav en länk dit.
Ber om ursäkt, men jag har scrollat genom hela tråden och hittar fortfarande ingen. Har den funnits tidigare då, my mistake, men jag har inte sett sådan.
Audiomanikern skrev:... A*lltså "ljudmässigt var (träColtrane) riktigt lyckad." men det är lättare att sälja
högtalare medels rymdteknik o diamanter för sådant är "en del" redan imponerade av?
Härifrån
Max_Headroom skrev:Martin skrev:Fast de har en del idéer om hur saker och ting funkar som jag (som högtalakonstruktionsintresserad) inte riktigt kan acceptera. Särskillt det utpräglade användandet av exotiska material och dyra komponenter, man undrar ju liksom hur pass medvetna deras krav/mål är.
Håller med.
Naqref skrev:Det gäller att läsa det finstilta...
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Kolfiber i cyklar har två fördelar: styrka och förmåga att dämpa vibrationer. Tyvärr finns också en nackdel: det är dyrt.
En cykel ska vara lätt. Det är inte alls nödvändigt för en högtalare, tvärtom en stor massa en fördel.
Visst, man kan säkert bygga bra högtalarlådor i kolfiber, särskilt om dom ska bara runda/halvrunda. Men rent ljudmässigt, så hävdar i alla fall jag att man för en betydligt lägre kostand kan bygga ett lika bra, eller bättre, kabinett.
Fel? Det är inget fel i att använda ett exotiskt material om man kan motivera behovet av det. Förresten hur dyrt och ovanligt är ull på en skala? Finns ju hur mycket får som helst.Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Martin skrev:Fast de har en del idéer om hur saker och ting funkar som jag (som högtalakonstruktionsintresserad) inte riktigt kan acceptera. Särskillt det utpräglade användandet av exotiska material och dyra komponenter, man undrar ju liksom hur pass medvetna deras krav/mål är.
Håller med.
Även IÖ använder ju exotiska (nåja) material (finaste kardade fårull) i sina es-högalare så md är ju inte ensamma och jag ser inget fel i det
Martin skrev:Fel? Det är inget fel i att använda ett exotiskt material om man kan motivera behovet av det. Förresten hur dyrt och ovanligt är ull på en skala? Finns ju hur mycket får som helst. På Gotland finns det fler får än människor.Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Martin skrev:Fast de har en del idéer om hur saker och ting funkar som jag (som högtalakonstruktionsintresserad) inte riktigt kan acceptera. Särskillt det utpräglade användandet av exotiska material och dyra komponenter, man undrar ju liksom hur pass medvetna deras krav/mål är.
Håller med.
Även IÖ använder ju exotiska (nåja) material (finaste kardade fårull) i sina es-högalare så md är ju inte ensamma och jag ser inget fel i det
Själv använder jag ull från finaste öländska fåren. Får som ätit kalksten och orkider i hela sina liv!Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Martin skrev:Fast de har en del idéer om hur saker och ting funkar som jag (som högtalakonstruktionsintresserad) inte riktigt kan acceptera. Särskillt det utpräglade användandet av exotiska material och dyra komponenter, man undrar ju liksom hur pass medvetna deras krav/mål är.
Håller med.
Även IÖ använder ju exotiska (nåja) material (finaste kardade fårull) i sina es-högalare så md är ju inte ensamma. Jag ser inget fel i att använda bra material
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Naqref skrev:Det gäller att läsa det finstilta...
Om ursäkt alla, den missade jag alltså totalt 3ggr.
En gång till får du be om ursäkt sen så är vi nöjda![]()
Blir det inte problem med kolfiber framför radarn?eller en noskon till Gripen
Stor skillnad på kofiber-polyester resp kolfiber-epoxy...
" Som jag har varit inne på tidigare så är superlåg ljudavstrålning från lådan knappast den viktigaste parametern för välljud."
Nä precis. Då är det ju extra viktigt att man inte väljer ett dyrt kolfiberkabinett som är mer resonansvilligt.patrikf skrev:Isidor skrev:" Som jag har varit inne på tidigare så är superlåg ljudavstrålning från lådan knappast den viktigaste parametern för välljud."
Visst, men är någon parameter som påverkar ljudet oviktig om man har ambitionen att tillverka världens bästa högtalare?
Efter det uttalandet är det obligatoriskt att också förklara varför ett elektriskt ledande material inte nödvändigtvis är av ondo i en radom
Visst, men är någon parameter som påverkar ljudet oviktig om man har ambitionen att tillverka världens bästa högtalare?
Nä precis. Då är det ju extra viktigt att man inte väljer ett dyrt kolfiberkabinett som är mer resonansvilligt.
Isidor skrev:Jag tänkte bara inflika att praktiska kolfiberlaminat oavsett matris har relativt låg dämpning med en förlustfaktor eta runt sådär 0.001-0.01. M.a.o. ringer det ganska ordentligt om kolfiberlaminat. Den som inte tror mig kan prova att knacka lite lätt på en modern hockeyklubba, ett GRG Carl-Gustaf, eller en noskon till Gripen.![]()
Den enda fördelen en kolfiberkomposit uppvisar i ljudavstrålningsavseende gäller den höga styvheten, då densitet och speciellt förlustfaktor är relativt låga. Det är alltså långt ifrån givet att en kolfiberbaserad låda har tekniskt sett bättre egenskaper än en sandwichdämpad MDF-lösning. I normalfallet skulle jag nog vilja påstå att det är tvärtom.
Jag är rädd att det ligger massor av hightech-förväntningar inbyggda i lyssningsintrycken här. Marknadsföringsmässigt är fördelarna för kolfiber däremot odiskutabla.
Fast Coltrane kan ju mycket väl låta utmärkt hur som helst. Som jag har varit inne på tidigare så är superlåg ljudavstrålning från lådan knappast den viktigaste parametern för välljud.
Margaux skrev:Här kommer ett inlägg från en främmande fågel:
Högtalare med kompositmaterial:
Wilson (Maxx, Watt Puppy, Sofia)
Wilson Benesh (Curve m.m.)
Tag Mclaren (F1)
MD – Coltrane.
B&W (Nautilus - dock laminerad glasfiber)
Detta är första gången jag läst att kompositmaterial i högtalare är en gimmick. Jag är faktiskt helt övertygad om att så inte är fallet.
Fördelarna förutom mindre vibrationer är att de kan formas för att ytterligare minska vibrationer samt att högtalaren tar mindre plats.
Jag fick lära mig för 20 år sedan att kolfiber i tennisrack (inte helt olikt ett membran) vibrerade mindre och därför gav bättre precision. Metallrack och trärack väger lika mycket och har samma densitet men vibrerar mer.
Vad är det som är så kontroversiellt med kolfiber?
B&W använder det bara i mellanregisterdelen (som är förhållandevis liten) antagligen mest för att kunna forma den till önskad form.
Tag McLaren's högtalare har ju inte fått så bra mottagande. Har inte hört så mycket lovord om dem, men de är väl ok
Wilsons använding av kompositmaterial är lite mer ...ihärdig. Gjutning av hela fyrkantiga kabinett av materialet, det är rätt okonventionellt, och speglas av priset på högtalarna
Knogknepet kanske inte är så dumt trots allt.
Att knacka med en knoge och höra vad man får för svar.
Max_Headroom skrev:Det som wilson använder är väl någon slags syntetisk sten? Tungt och hårt.
Det kanske har framgått dåligt, men i coltranes fall anser jag att kolfiber kan vara ett bra val, med tanke på den krökta formen. Hade man valt en annan form, så hade en ljudmässigt lika bra låda kunnat byggas billigare
Du tror inte att ljudet kan ha med formen att göra då?Det kostar att ligga på topp. Tänk att B&W som bygger världens kanske mest ansedda högtalare prioriterar form framför ljud
Nattlorden skrev:Max_Headroom skrev:Det som wilson använder är väl någon slags syntetisk sten? Tungt och hårt.
Corian heter det. Har sett det på några villamässor då och då som diskbänksskivor.
Martin skrev:Jo, det är mycket möjligt.Morello skrev:jag är ganska säker på att man limmar ihop bitarna
Det går att bygga lådor i vilket material som helst om man tar hänsyn till materialets både bra och dåliga egenskaper
Jag fick lära mig för 20 år sedan att kolfiber i tennisrack (inte helt olikt ett membran) vibrerade mindre och därför gav bättre precision. Metallrack och trärack väger lika mycket och har samma densitet men vibrerar mer.
Japp, både trä och armerad betong är kompositerKompositmaterial kan vara väldigt mycket.
Kolfibers starka kort i högtalarsammanhang ligger i dess enormt höga elasticitetmodul (E) som beroende på typ kan ligga på typ 900Mpa (kanske mer).
marbrink skrev:Två såna här http://www.solid-tech.net/products/cradle.htm# kostar ju 600 kr så...
Om du menar att dom ska klinga så har du i så fall inte uppfyllt kriteriet "tar hänsyn till både bra och dåliga egenskaper" som jag nämner.Margaux skrev:Det går att bygga lådor i vilket material som helst om man tar hänsyn till materialets både bra och dåliga egenskaper
Det kan jag inte uttala mig om. Men omvänt - jag skulle i alla fall inte rekommendera vatikanen att byta ut sina klockor i metall till klockor i kolfiber.
Margaux skrev:Tag McLaren's högtalare har ju inte fått så bra mottagande. Har inte hört så mycket lovord om dem, men de är väl ok
Tung analys![]()
Svar.
Det kanske går att armera glasfibern (kolfibern) med material som får den att klinga som en Påvepingla = att ta hänsyn till materialets både bra och dåliga egenskaper.
Tack för klarläggandet.AndersJ skrev:FlintSvar.
Det kanske går att armera glasfibern (kolfibern) med material som får den att klinga som en Påvepingla = att ta hänsyn till materialets både bra och dåliga egenskaper.
Kolfibern/glasfibern är armeringen. På samma sätt som man armerar betong med armeringsjärn så använder man glas/kolfiber som armering i vanligtvis plaster. Nu är kolfiberkompositer väldigt känsliga för slag tvärs fiberriktningen, så börjar du massera en klocka med den där tunga klumpen inuti så är det snart ingen klocka kvar.
Isidor skrev:För övrigt kan det vara en klar fördel med kolfiberlaminat för riktigt små lådor eftersom de små dimensionerna då medför att man har möjlighet att pressa upp grundmoden så högt i frekvens att man knappast får några som helst problem trots att förlustfaktorn är relativt låg.
Margaux skrev:Hörde dessutom att IAG byter ut sina generalagenter just nu.![]()
Jag har en påse trådlösa strömbrytare liggandes i en påse som väntar på dig.
Morello skrev:Apecis, och jag är ganska säker på att man limmar ihop bitarna. Corian är ett av DuPonts många varumärken för diverse material.
zorro skrev:Morello skrev:Apecis, och jag är ganska säker på att man limmar ihop bitarna. Corian är ett av DuPonts många varumärken för diverse material.
På min arbetsplats så har vi ganska nyligen installerat Corian-bänkskivor. Installatören berättade att man "smälter" ihop om man vill skarva, på så sätt slipper man skarvar. Ganska så smutt!
Nattlorden skrev:Flint - du tillhör kanske dem som också lagt märke till att man får huvudvärk dagen efter man druckit sodavatten? . . . Det spelar ju ingen roll vad man blandar det med - vodka, whisky, rom, tequila... lika väl får man ont i huvudet.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Flint - du tillhör kanske dem som också lagt märke till att man får huvudvärk dagen efter man druckit sodavatten? . . . Det spelar ju ingen roll vad man blandar det med - vodka, whisky, rom, tequila... lika väl får man ont i huvudet.
Samma sak gäller kräftor.
Jovisst, men om man har ett mönster av ribbor på insidan (typ som B&Ws matrix, fast inte genomgående, om du förstår vad jag menar) så kommer styvheten på struktiuren att öka kraftigt. Varje liten ruta i sådant mönster borde ju då kunna verka som väggen i en liten låda, typ. Självklart blir en sådan kosntruktion dyr, eftersom den måste byggas upp för hand. Inte bara att slänga in ett kolfibersjok i en autoklav och vänta ett par timmar...
Variant 2, för fina, stora kolfiberkonstruktioner: Gör ett laminat med kolfiber - wellpapp (!) - kolfiber. I samband med jobbet kom jag i kontakt med dylika material för några år sedan. Dom som är inom flygindustrin har nog bra koll på sånt här.
Eller i ett sånt här fall kanske kolfiber - gummiduk (eller nåt) - kolfiber. Mycket fina egenskper borde kunna erhållas till mycket höga kostnader.
KNACK- KNACK! Hur bra är det egentligen, knoge eller penna oavsett? Vid ljudalstring i högtalarlåda borde väl kraften verka på hela ytan, inte bara i en punkt mitt på. Vilken påverkan har det för vibrationsanalysen? Jag tycker det borde bli annorlunda, men jag kanske har fel?
Isidor skrev:Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.
Isidor skrev:Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.
Isidor skrev:Nattlorden,
Nej, vad jag minns var det faktiskt någon av de andra tillverkarna som tog fram aerolam-sandwichen eller vad det nu var den hette. Däremot är det högst troligt att många seriösa högtalartillverkare, till vilka jag räknar B&W, har tittat en del på sandwichkonstruktioner.
Som jag sa, den höga kostnaden motsvaras inte av några påfallande ljudkvalitetsvinster och därför har man hållit sig till andra lösningar.
Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.
Jag är ju ingen direkt B&W-förespråkare som du kanske har märkt.Rydberg skrev:Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.
Kan ju säga att B&W:s nya 800-serie som kommer i december kommer att ha, just det, diamantdiskant
Martin skrev:Jag är ju ingen direkt B&W-förespråkare som du kanske har märkt.Rydberg skrev:Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.
Kan ju säga att B&W:s nya 800-serie som kommer i december kommer att ha, just det, diamantdiskantJag är iofs nyfiken på ifall prisnivån för 800-serien kommer öka i samma höga takt som tidigare, i så fall är väl diamantdiskanter en naturlig fortsättning.
Kanske.Rydberg skrev:Martin skrev:Jag är ju ingen direkt B&W-förespråkare som du kanske har märkt.Rydberg skrev:Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.
Kan ju säga att B&W:s nya 800-serie som kommer i december kommer att ha, just det, diamantdiskantJag är iofs nyfiken på ifall prisnivån för 800-serien kommer öka i samma höga takt som tidigare, i så fall är väl diamantdiskanter en naturlig fortsättning.
Martin> Inlägget var inte bara riktat till dig men eftersom du hade skrivit om diamantmaterial så blev det så att jag quotade dig![]()
Jag tycker personligen att B&W har en sund konstruktionsfilosofi och gör de en förändring är det inte för att man måste ha extrema material för saken egen skull utan för att uppnå en bättre produkt. Eftersom B&W nu börjar med diamantdiskant kanske det ändå visar att MD inte är fel ute?
B&W gör ju i princip samma form i skiktlimmad ply. Det lär vara mycket billigare än kolfiberepoxy.Naqref skrev:Om man återgår till till trådens pseudotopic (om kabinettets fördelar att vara i kolfiber) och funderar bara på att det är formen som är akustiskt attraktiv. Hur mycket dyrare är det att göra den i kolfiber då än att göra den i MDF? Någon som har funderat på det?
Om man återgår till till trådens pseudotopic (om kabinettets fördelar att vara i kolfiber) och funderar bara på att det är formen som är akustiskt attraktiv. Hur mycket dyrare är det att göra den i kolfiber då än att göra den i MDF? Någon som har funderat på det?
ja men det blir dyrt eftersom det är jobbigt att göra grejjor i kolfiber. man behöver en gjutmall och det kostar slantar att göra.
nu finns det ju sånt pre-material som är enklare att använda.
AndersJ skrev:Utan att sätta några siffror på det så kan man nog utgå ifrån att det inte är så farligt dyrt om de har en seriemässig metod.
Ungefär min tanke men även om de inte har en seriemässig metod så bör skillnaden inte bli så gigantisk jämfört med att tillverka det i MDF. Det senare lär ju bli rätt knepigt (dyrt) med en form med dubbelkurvatur.
Martin skrev:Hallå? Varför ska man fräsa MDF när man kan skiktlimma Ply? Det är ju enklare och billigare.
Like the other models in the series, the Nautilus 804 cabinet is made up of layers of ply.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster