Moderator: Redaktörer
mx skrev:Hur menar du? Jag tror inte att min anläggning räknas som dålig direkt. Mina
datorhögtalare är betydligt sämre.
Edit: Inlägget var riktat till prolinn.
prolinn skrev:mx skrev:Hur menar du? Jag tror inte att min anläggning räknas som dålig direkt. Mina
datorhögtalare är betydligt sämre.
Edit: Inlägget var riktat till prolinn.
Jag förstår om du blir konfunderad över det jag skriver, men jag är faktiskt helt ärlig. Hur det ligger till med just din anläggning kan jag ju inte veta och därför skrev jag något generellt på temat. Det kan ju vara så att datorhögtalarna inte är bättre, men inte heller speciellt mycket sämre än dina andra högtalare eller så är det drivning och insignal till ditt huvudsystem som inte alls matchar dina huvud högtalare. Jag är ju Linnist och vet (tror mig veta) vad prylarna tidigt i kedjan betyder för slutresultatet ur musikhänseende. Din dator eller bärbara spelare kanske är bättre än din signalkälla i huvudsystemet? Går ju testa genom att koppla den till huvudsystemet.
paa skrev:Det finns en tråd som heter:
"Är musikupplevelsen proportionell mot ljudkvaliten?"
där sådana intresssanta saker diskuterats:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=644716
mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg.
Du är ju varken den första eller sista som känt sådär.mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Du behöver hifi-avprogrammeras!!
Gärna. Hur gör jag?
prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
subjektivisten skrev:Jag lyssnar främst på musiken. Det är ytterst sällan som jag "hifi lyssnar". Dock så kan jag störa mig på dålig ljud från skivan, men det gör jag oavsett om det är stereon eller bilradion,
Nattlorden skrev:Enklaste svaret - de enkla systemen är så dåliga att du knappt märker att det är mono... och när du verkligen märker det så inser du att du inte gillar mono....
prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
något.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
mx skrev:Ja, du kanske tycker att det är ett enkelt svar eftersom det var fel.
Klart hör jag att det är mono i vilken anläggning som helst. Sen
låter The Beatles i stereo klart värdelöst oavsett anläggning.
Nattlorden skrev:mx skrev:Ja, du kanske tycker att det är ett enkelt svar eftersom det var fel.
Klart hör jag att det är mono i vilken anläggning som helst. Sen
låter The Beatles i stereo klart värdelöst oavsett anläggning.
Nej, det var det nog inte, men du förstår troligen inte vad "hör" i sammanhanget betyder.
Du lyssnar på fel sätt, eller väljer anläggning helt fel. Eller en kombination av det. Finns ingen inspelningsvariant jag känner till av The Beatles som låter dåligt på min anläggning, inkl. Rockband till Wii.
Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
mx skrev:Du är helt ute och cyklar och har inte förstått frågeställningen i tråden.
Nattlorden skrev:mx skrev:Du är helt ute och cyklar och har inte förstått frågeställningen i tråden.
Du fokuserar på ett för snävt område och missar den stora bilden.
mx skrev:Hur vore det om du fokuserade på trådens frågeställning? Tråden handlar inte
om The Beatles låter bra eller dåligt på min anläggning. Det låter förbannat bra.
Nattlorden skrev:mx skrev:Hur vore det om du fokuserade på trådens frågeställning? Tråden handlar inte
om The Beatles låter bra eller dåligt på min anläggning. Det låter förbannat bra.
Så man får inte använda samma exempel som DU drog fram? Mysko.
Det låter ju inte förbannat bra när du skapar en tråd för att undra vad som är fel, eller hur?
mx skrev:Så jag kan inte fokusera på musiken på samma sätt som med ett par
datorhögtalare för att jag inte hör att det är mono? Låter inte särskilt troligt.
mx skrev:Nattlorden skrev:Har du förstått var du skall ändra nu då?
Ja, enligt dig ska jag köpa en sämre anläggning.
mx skrev:Är det mitt eller ditt fel? Förklara bättre vad jag ska ändra då.
Nattlorden skrev:mx skrev:Är det mitt eller ditt fel? Förklara bättre vad jag ska ändra då.
Ditt, genom att vara konfrontativ istället för konstruktiv.
Du måste förstå varför din bättre anläggning tar fram saker som alltid finns men de sämre anläggningarna inte klarar att ta fram så tydligt att det stör dig. Och sen får du hitta en anläggning som inte är sämre i absoluta termer men som inte lägger tonvikten vid sådana detaljer utan som primärt framhäver musiken.
Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
Detta skulle jag vilja lära mig. Känns nästan som en yrkesskada att inte kunna
njuta av musiken om jag inte i förväg vet att anläggningen är undermålig.
Precis den resan jag gjort!Alexi skrev:Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
MagnusÖstberg skrev:mx:
Du har ingen kommentar till det jag och eriken skrev?
mx skrev:Jag stör mig inte på något i anläggningen och det låter underbart bra. Det låter mycket bättre där än i datorhögtalarna.
Varför får jag inte samma glädje av musiken på min anläggning som enligt expertisen ska vara så himla bra?
Alexi skrev:Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
Nattlorden skrev:mx skrev:Jag stör mig inte på något i anläggningen och det låter underbart bra. Det låter mycket bättre där än i datorhögtalarna.
På vilket sätt är inte detta något du stör dig på:
- Kod: Markera allt
Varför får jag inte samma glädje av musiken på min anläggning som enligt expertisen ska vara så himla bra?
Jag tycker det där är allvarlig kritik.
Ett exempel (som inte behöver ha den minsta koppling med din setup):
Där är lätt att tycka att en anläggning som plockar upp alla minimala detaljer och presenterat dem med kuslig precision är fantastisk, men de påvisa alla briseter minst lika tydligt. Detta är inte bästa återgivning... saker skall inte tas fram tydligare än vad de är.
mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och
vilka begränsningar som finns.
mx skrev:Stör mig inte på återgivningen. Det är inte det tråden handlar om.
Max_Headroom skrev:mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och
vilka begränsningar som finns.
För dålig musik.
Är musiken bra nog är det inte så noga hur det låter.
Jo, jag har förstått att du på det hela taget är skitnöjd med det du har!mx skrev:MagnusÖstberg skrev:mx:
Oj, sorry. Jo, det har jag.
Jag är ju väldigt nöjd med min anläggning. All musik låter bra och det är en
tokigt bra återgivning. Rummet kunde vara lite bättre, men så är det alltid
känns det som.
Mitt problem ligger ju som sagt i att sluta lyssna analytiskt och fokusera på
musiken. Jag kan göra detta på min huvudanläggning OM jag ser på film
samtidigt, eller konsert, där jag fokuserar på något "annat" och ljudet är en
delprodukt. Förstår du?
Detta skulle jag vilja lära mig göra med enbart musik. På samma sätt som
jag kan göra det vid datorhögtalarna eller hörlurarna.
MagnusÖstberg skrev:Jo, jag har förstått att du på det hela taget är skitnöjd med det du har!mx skrev:MagnusÖstberg skrev:mx:
Oj, sorry. Jo, det har jag.
Jag är ju väldigt nöjd med min anläggning. All musik låter bra och det är en
tokigt bra återgivning. Rummet kunde vara lite bättre, men så är det alltid
känns det som.
Mitt problem ligger ju som sagt i att sluta lyssna analytiskt och fokusera på
musiken. Jag kan göra detta på min huvudanläggning OM jag ser på film
samtidigt, eller konsert, där jag fokuserar på något "annat" och ljudet är en
delprodukt. Förstår du?
Detta skulle jag vilja lära mig göra med enbart musik. På samma sätt som
jag kan göra det vid datorhögtalarna eller hörlurarna.
Då är det bara att ge tusan i huvudanläggningen så fort du skall lyssna på musik aktivt, ha på den som bakrundsgrunka när du går omkring (då ställer du in dig automatiskt på att det inte går att analysera). Och framförallt - inse att ett invant beteende tar tid att ändra på.
Lycka till! Och välkommen mot nästa steg
MagnusÖstberg skrev::)
Du kanske blir den första som "förstår" vad jag mummlar om när jag på GÖKträffarna skämtar och säger "låter det bra på golvet så är det bra"
Mjo, jag kan bli helt supertrött när jag slappnar av i en harmonisk miljö
mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
något.
Vad har du för källa?
Du får dock gärna komma med något konkret förslag som kan leda till
"förbättring". Ska jag byta källa menar du? Till vad?
prolinn skrev:mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
något.
Vad har du för källa?
En minutiös installation av det du har kanske vore en början. Hjälper inte det d.v.s. musiken skall hamna i fokus vare sig du försöker värja dig eller ej. Om den inte gör det och det inte hjälper att koppla in en bättre källa så är problemet ditt förstärkeri och/eller högtalarna. Jag skulle gissanatt du behöver börja om.
Ett tips vore kanske att prova t.ex. en Majik DSi med dina högtalare och jämföra med ett par Majik 109 högtalare. De är små, men bra. Jag skulle gissa att du skulle kunna dra en del slutsatser efter ett sånt test. Har du en Linn-handlare i närheten så kan han säkert hjälpa till att koppla in och ställa grejerna som de skall för att det skall låta som det skall!?
mx skrev:Bilstereon är nästan bäst tycker jag. Där njuter jag som mest.
Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
mx skrev:subjektivisten skrev:Jag lyssnar främst på musiken. Det är ytterst sällan som jag "hifi lyssnar". Dock så kan jag störa mig på dålig ljud från skivan, men det gör jag oavsett om det är stereon eller bilradion,
Bilstereon är nästan bäst tycker jag. Där njuter jag som mest.
prolinn skrev:mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
något.
Vad har du för källa?
En minutiös installation av det du har kanske vore en början. Hjälper inte det d.v.s. musiken skall hamna i fokus vare sig du försöker värja dig eller ej. Om den inte gör det och det inte hjälper att koppla in en bättre källa så är problemet ditt förstärkeri och/eller högtalarna. Jag skulle gissanatt du behöver börja om.
Ett tips vore kanske att prova t.ex. en Majik DSi med dina högtalare och
jämföra med ett par Majik 109 högtalare. De är små, men bra. Jag skulle gissa att du skulle kunna dra en del slutsatser efter ett sånt test. Har du en Linn-handlare i närheten så kan han säkert hjälpa till att koppla in och ställa grejerna som de skall för att det skall låta som det skall!?
prolinn skrev:Jag skulle gissa att din anläggning antingen är dåligt installerad eller helt enkelt dålig. Det är lätt att hamna där om man lyssnar för mycket på självutnämnda experter eller läser all dynga som skrivs om hifi i tidningarna. Fokus är på apparater och hifi-nörderi i stället för på hur apparaterna förmår återge musik.
Enligt min erfarenhet så är det just detta man hamnar i med nära nog all så kallad high-end. Fint ljud, häftigt ljud, men musiken blir ibland till och med obegriplig och tråkig. Om anläggningen verkligen är bra så blir fler skivor bra och nya musikstilar, som an tidigare inte lyssnat till plötsligt bra.
phloam skrev:Jag tycker inte alls att det handlar om hur bra eller dålig återgivningen är, utan enbart om hur anläggningens egenskaper matchar musikerns urspungliga intentioner.
Strmbrg skrev:Upplevelsen består nämligen av leveransen och mottagandet.
Strmbrg skrev:Om det inte vore teknik, apparater och prestanda involverat så hade åtminstone jag nog aldrig blivit speciellt musikintresserad
![]()
Vore jag genuint musikintresserad från början, så hade jag säkert lagt mer tid och pengar på konserter än på apparater.
Förmodligen hade jag dessutom försökt förstå noter snarare än elektronik och akustik.
Troligtvis hade jag läst fler musikerbiografier och färre hifitidningar.
Men det får stå för mig.
mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på
samma fenomen som här hemma. Jag sitter bara och lyssnar på eventuella
fel.
DVD-ai skrev:Jag förstår dig mx !
Har exakt samma problem...
Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning som kallas "hifi-träskofili" Och jag har dessutom en ytterligare åkomma som stavas perfektionisism som förstärker varandra...
Vad är din diagnos... ?!![]()
Jag har lättare att "bara lyssna på musiken" i mina (i och försig underbart bra!) "pluppar" till min Ifån4 än hemma med mitt "bättre ljud"...
Detta är något som jag länge upplevt, men som börjar att gå tillbaka nu faktiskt i och med en hel del förändringar i min inställning till hela HiFi grejen...
Jag har varit så uppe i varv senare 2åren att jag inte kunnat lyssna på musik utan att enbart lyssna hur det låter och inte musiken i sig...![]()
Med lurarna på busen så skiter jag i felen och bara lyssnar på musiken och njuter som fan !
Jag har helt enkelt svårt att slappna av och bara lyssna på musiken, jag jobbar hårt just nu på att sluta bry mig, acceptera hur det låter och liksom INTE hålla på och testa olika lösningar.
Endast då kan man komma till ro och faktiskt njuta av den underbara musiken och det fina sätt som den kommer fram på med sin fina anläggning.
Jag tror du har precis samma problem som jag, det gäller bara att sluta bry sig så släpper det.
DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken
Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.
/ B
Provat att lyssna på en Linn-anläggning
mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på
samma fenomen som här hemma. Jag sitter bara och lyssnar på eventuella
fel.
mx skrev:Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken
Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.
/ B
Problemet är att jag har provat det där. Det är ju faktiskt inte så himla kul.
Det är samma fenomen där, själva känslan och mystiken och uppgraderingen
av prylar.
mx skrev:Ragnwald skrev:Många här hängde tidigare i lugnan ro på Carlssonplanet, innan det stora äventyret började.
Så, faktiskt.se är dåligt för hälsan?
mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
vore för att den låter så otroligt häftig på huvudanläggningen?
mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte vore för att den låter så otroligt häftig på huvudanläggningen?
mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
mx skrev:Inte helt ensam i universum.
steveo1234 skrev:mx skrev:Inte helt ensam i universum.
Fast sen upptäcker jag ibland artister bara för att de låter bra. Chris Jones och Patricia Barber är exempel på sådana. Eller kanske Norah Jones och infected mushroom och jennifer warnes..
När jag tänker efter så är praktiskt taget all musik jag lyssnar på sådan som jag fått rekommenderad för att den låter bra som jag sen råkat tycka om.
mx skrev:steveo1234 skrev:mx skrev:Inte helt ensam i universum.
Fast sen upptäcker jag ibland artister bara för att de låter bra. Chris Jones och Patricia Barber är exempel på sådana. Eller kanske Norah Jones och infected mushroom och jennifer warnes..
När jag tänker efter så är praktiskt taget all musik jag lyssnar på sådan som jag fått rekommenderad för att den låter bra som jag sen råkat tycka om.
Lyssnar du även på Chris Jones i bilen eller i köksradion?
Bongo skrev:mx skrev:steveo1234 skrev:mx skrev:Inte helt ensam i universum.
Chris Jones i bilen är ganska fett det med (Och han är faktiskt bra). Självklart matchar bilanläggningen anläggningen där hemma också, man är väl ljudnörd även utanför hemmets väggar
mx skrev:steveo1234 skrev:mx skrev:Inte helt ensam i universum.
Nattlorden skrev:Skulle nog inte stoppa Carmina Burana i bilen iofs, men jag hade definitivt inte stängt av om någon annan gjort det. För mig är det nog större sannolikhet det är tvärt om... att vissa saker spelas oftare i bilen, t.ex. något sönderkomprimerat... för det stör inte lika tydligt i den brusnivån och inte heller lyssnar jag lika fokuserat när jag kör bil.
mx skrev:Så olika anläggningar är att föredra för olika musik? Eller hur var det nu?
steveo1234 skrev:mx skrev:Inte helt ensam i universum.
mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,
men det jag ville komma till var mer om det finns någon musik som ni bara
lyssnar på hemma på huvudanläggningen och aldrig i bilen etc.?
Panelguy skrev:mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,
Viss musik kräver helt enkelt bättre ljud än en bilstereo klarar av - mer krävande klassiskt tex. Jag hörde vid ett tillfälle Zappa´s "The Yellow Shark" i bilstereon, denna skiva låter otroligt bra hemma men kom inte alls till sin rätt i bilen. Radiopop, som Fleetwood Mac, låter däremot helt okey i bilen
Panelguy skrev:mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,
Viss musik kräver helt enkelt bättre ljud än en bilstereo klarar av - mer krävande klassiskt tex. Jag hörde vid ett tillfälle Zappa´s "The Yellow Shark" i bilstereon, denna skiva låter otroligt bra hemma men kom inte alls till sin rätt i bilen. Radiopop, som Fleetwood Mac, låter däremot helt okey i bilen
Lingome skrev:mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
Nej men en hel del musik som jag inte gillat förut kan jag tycka om på en bra anläggning.
sprudel skrev:Jag tror du upplever samma probelm som många gjorde när de skaffade mer högupplösta och större TV-displayer som avslöjade hur usel den analoga signalen var. När de väl fått digital-TV med högre upplösning och bandbredd blev det bättre, med Blueray ännu bättre.
En sunkig signal maskeras bättre av en sunkig analog-TV, enligt mig.
Medhåll från mig med, men jag är helt övertygad om att vi håller med av olika skälprolinn skrev:Lingome skrev:mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
Nej men en hel del musik som jag inte gillat förut kan jag tycka om på en bra anläggning.
Medhåll i kvadrat!
mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.
prolinn skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.
Min erfarenhet är att när man inte automatiskt (d.v.s. helt utan ansträngning) fokuserar på musiken så är det något som är fel - på anläggningen. Det beror inte på lyssnaren eller ens på musiken (mycket sällan i varje fall).
Felet kan vara att den är felinstallerad, felkomponerad eller består av dåliga eller trasiga apparater.
mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon
på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att
fokusera på musiken.
KarlXII skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon
fokusera på musiken.
Får du gåshud ofta, ibland, sällan eller aldrig när du lyssnar på din huvudanläggning?
mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.
Min erfarenhet är att när man inte automatiskt (d.v.s. helt utan ansträngning) fokuserar på musiken så är det något som är fel - på anläggningen. Det beror inte på lyssnaren eller ens på musiken (mycket sällan i varje fall).
Felet kan vara att den är felinstallerad, felkomponerad eller består av dåliga eller trasiga apparater.
Din erfarenhet stämmer inte i mitt fall.
KarlXII skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
fokusera på musiken.
Får du gåshud ofta, ibland, sällan eller aldrig när du lyssnar på din huvudanläggning?
prolinn skrev:mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.
Din erfarenhet stämmer inte i mitt fall.
Om den stämmer eller ej vet du väl inte. Men du har tydligen inte ännu erfarit något i den vägen ännu. Bland oss som ofta håller Linn högt är detta en allmänt spridd uppfattning.
fokusera på musiken.
DVD-ai skrev:KarlXII skrev:mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
fokusera på musiken.
Jag får oftare gåshud av musiken, när det är sådär jätte bra om "helt rätt" och man själv "är på humör" då brukar det kunna blå gåshud !![]()
Jag får ofta håshud av extremt bra partier i musik och av ljud som jag på något sätt tilltalas starkt av.
Nattlorden skrev:De lät säkerligen mer detaljerat (i toppen) än de borde, så jag kan förstå om det lät "häftigt".
Isaac skrev:Har svårt att tänka mig att det finns högtalare som kan mäta sig jämlikt med hörlurar. Jag har alltid hört fler "fel" vid tillfällen då jag lyssnat i hörlurar.
Jag tror detta är ett kognitivt neurotiskt problem som endast kan brytas med terapi.
MVH/Isaac.
mx skrev:subjektivisten skrev:Gåshud säger ju mer om musiken och ev tillståndet då än själva anläggningen, vill jag hävda.
Kan du utveckla?
Isaac skrev:Har svårt att tänka mig att det finns högtalare som kan mäta sig jämlikt med hörlurar. Jag har alltid hört fler "fel" vid tillfällen då jag lyssnat i hörlurar.
Jag tror detta är ett kognitivt neurotiskt problem som endast kan brytas med terapi.
MVH/Isaac.
Nattlorden skrev:Det är inte så enkelt att ni är mer intresserade av ljud än av musik?
mx skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så enkelt att ni är mer intresserade av ljud än av musik?
Nej, då hade jag inte njutit vid datorn eller med hörlurar på bussen, eller
med bilstereon.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Det är inte så enkelt att ni är mer intresserade av ljud än av musik?
Nej, då hade jag inte njutit vid datorn eller med hörlurar på bussen, eller
med bilstereon.
Okej, men att det blir en glidning till ljudintresse snarare än musikintresse när ni hamnar framför stereon? De andra är så kassa att ljudintresset lagt ned och då framträder det mindre dominanta musikintresset?
subjektivisten skrev:Gåshud från youtube på en sunkig netbook. Check.
Isaac skrev:Det är väl mest när intresset börjar bli tvångsmässigt det blir problem.Nattlorden skrev:Det är inte så enkelt att ni är mer intresserade av ljud än av musik?
Nattlorden skrev:
Finns det på youtube?
mx skrev:Nattlorden skrev:
Finns det på youtube?
Vet inte, skivan är nog ganska ny. Kanske. Låten är av Peter, Bjorn and John
och heter Dig A Little Deeper.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:
Finns det på youtube?
Vet inte, skivan är nog ganska ny. Kanske. Låten är av Peter, Bjorn and John
och heter Dig A Little Deeper.
http://www.youtube.com/watch?v=JKiQhT4F9c0 ?
Nattlorden skrev:Hörrö... nu får det bli denna när jag precis fått av den från youtube och i minnespinnen...
Har lyssnar i lurarna och den är lite ljus och slamrig i dem men fullt lyssningsbart.
mx skrev:Nattlorden skrev:och i den bättre anläggningen så är ljusheten inte alls lika påträngande, stereobilden är plötsligen på plats och det gungar mycket bättre. Helt ok instrumentseparation.
Kan du testa Breaker, Breaker också?
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:och i den bättre anläggningen så är ljusheten inte alls lika påträngande, stereobilden är plötsligen på plats och det gungar mycket bättre. Helt ok instrumentseparation.
Kan du testa Breaker, Breaker också?
Hittar ingen youtube variant som låter som rimligt exemplar... detta låter ju totalförstört i lurar redan:
http://www.youtube.com/watch?v=wG5nEcnDU38
mx skrev:Det är inte mycket bättre på skivan.
mx skrev:Räcker vilken skräphögtalare som helst för att täcka musikintresset?
Isaac skrev:Hur tänker du nu?subjektivisten skrev:Jag vill säga tvärtom, att hörlurar är helt värdelöst, som ett se en färgfilm svart vit.
subjektivisten skrev:Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.
mx skrev:subjektivisten skrev:Gåshud från youtube på en sunkig netbook. Check.
Tror att det är olika typer av gåshud.
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.
Sennheisser Orpheus med X-feed tror jag skulle kunna låta väldigt bra.
subjektivisten skrev:Lika bra som en bra anläggning? Knappast. Det är lite som att ställa bandet på "fel" sida hallen och istället för att låta publiken vända på sig så ställer man PA't på andra sidan.
subjektivisten skrev:mx skrev:subjektivisten skrev:Gåshud från youtube på en sunkig netbook. Check.
Tror att det är olika typer av gåshud.
Varför det? Gåshud är väl gådhud, vad man får det av är ju personligt.
subjektivisten skrev:Isaac skrev:Hur tänker du nu?subjektivisten skrev:Jag vill säga tvärtom, att hörlurar är helt värdelöst, som ett se en färgfilm svart vit.
Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.
phloam skrev:Ursäkta, men att avfärda hörlurar som sådana med "taffligt ljud" mot bättre vetande är rent trollande. Finns ingen som helst substans i ett sånt uttalande, en ren provokation. Men provokationer är ok, jag ville bara göra subben medveten om bristen på substans och att det kan uppfattas som rent trollande av andra![]()
Nattlorden skrev:phloam skrev:Ursäkta, men att avfärda hörlurar som sådana med "taffligt ljud" mot bättre vetande är rent trollande. Finns ingen som helst substans i ett sånt uttalande, en ren provokation. Men provokationer är ok, jag ville bara göra subben medveten om bristen på substans och att det kan uppfattas som rent trollande av andra![]()
Om du rent generellt hade lyssnat på musik med ett sådant innehåll och på sådan nivå att det känns i bröstkorgen - hade du då tyckt några som helt lurar var tillfredsställande?
Nefilim skrev:Som jag alltid har sagt. Lyssna i lurar är som onani. Inte den riktiga varan.
UnholyRishna skrev:Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz?
subjektivisten skrev:Isaac skrev:Hur tänker du nu?subjektivisten skrev:Jag vill säga tvärtom, att hörlurar är helt värdelöst, som ett se en färgfilm svart vit.
Taffligt ljud med totalt onaturlig ljudbild.
Nattlorden skrev:(Fast 20Hz gick piP ned till i mitt vardagsrum utan problem, btw)
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz?
Japp, den och alla de 99% högtalare på marknaden som är ännu sämre.
(Fast 20Hz gick piP ned till i mitt vardagsrum utan problem, btw)
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Låter piP taffligt? Jag menar den kan ju inte spela särskilt högt och den går ju inte ner till 20Hz?
Japp, den och alla de 99% högtalare på marknaden som är ännu sämre.
(Fast 20Hz gick piP ned till i mitt vardagsrum utan problem, btw)
Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.
subjektivisten skrev:Vilka hörlurar ger en fysisk bas?
UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.
Nattlorden skrev:Fast det bottnar ju i en ren definitionsdebatt; vad är taffligt för dig kontra vad är taffligt för subjektivisten. Och då han var först på banan, så får du nog allt svälja förtreten, för en subjektiv uppfattning har han allt rätt till utan att du skall peka trollfinger åt honom.
Nattlorden skrev:välkommen tillbaka, mx. Någon kommentar på min kommentar efter att ha provlyssnat låt #2?
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.
Mitt rum lyfter rätt rejält i basen.
Harryup skrev:Är du nöjd med lyftet? Är det som det är eller har du aktivt sökt rumsbidraget?
shifts skrev:Men knölen runt 30 Hz borde få det att låta en smula tjockt?
subjektivisten skrev:Spelar man sällan musik som har någon direkt energi kring 30-40 hz så är det ju lugnt.
subjektivisten skrev:Det är nästan bara elektronisk musik som har någon vettig energi där nere.
mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och vilka begränsningar som finns.
tuba skrev:Mkt kloka ord.
Objektivisten skrev:Man måste få minst samma kickar som då, annars är det kass.
phloam skrev:Eller så kan man tänka sig en helt annan syn på saken; Idag, med digitala källor som inte går att skilja åt, förstärkare som inte färgar, skivor som inte behövs - att det blivit rätt trist med hifi.
Tacka vet jag förr, när man slogs mot azimuthvinklar, brus, dropouts, hack i skivan, när det var en bökig procedur att bara lyssna på en skiva, som man mödosamt letat fram bland otaliga skivbackar bland en massa musik man aldrig kunde hinna med eller ha råd att köpa.
Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.
Men det är väl som med resten av samhället idag, man får bli fucking Amish för att lära sig uppskatta det man har...
Bara en trött och grinig tanke
phloam skrev:Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.
tuba skrev:Det som är imponerande är sällan det som ger den önskade upplevelsen av att "jag vill lyssna mera".
Och det är bland annat det som gör att det är så himla svårt att hitta rätt prylar.
Falkis skrev:... ljud som är KUL att lyssna på, som min gamla tandbergare, 846, den har en djäkla spelglädje och det låter mysigt om den, bara en sån sak kan göra att apparatintresset och musikintresset flyter samman och skapar ett sug att lira band/plattor/filer!
tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?
Nattlorden skrev:tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?
Nej, du vill ha en som klarar bådadera. Det är inget motsatsförhållande.
tuba skrev:OK! Rätt! Men du förstår säkert vad jag vill säga
I valet mellan perfekt teknik och anläggning spelar musik så det går till "mitt hjärta" så väljer jag det senare. Men som du säger - jag vill ha både bra teknik och härlig musik om det går! Men det är inte lättfunnet...
Nattlorden skrev: men det finns så många där ute som tar ståndpunkten att eftersom absolut max inte går att nå till så behöver man inte ens försöka utan bara ta vad som helst som tilltalar en oavsett hur tekniskt dåligt det är...
Nattlorden skrev:phloam skrev:Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.
Det är nog en personlighetsfråga. Okej, om man skaffat sig hårddiskmusik pga lathet så stämmer det kanske. Men om man inte gjort det av den anledningen utan att bara får att kunna stanna i njutläge utan att behöver bryta lika mycket, så är det nog snarare tvärt om... lättare att bara njuta.
Nattlorden skrev:Det håller jag också med om... men det finns så många där ute som tar ståndpunkten att eftersom absolut max inte går att nå till så behöver man inte ens försöka utan bara ta vad som helst som tilltalar en oavsett hur tekniskt dåligt det är... Jag är övertygad om att du inte tänker så, men som "auktoritetsfigur" riskerar du att ge tyngd åt sådant tänkande.
phloam skrev:Stanna i njutläge? Att man sitter och zappar otåligt mellan låtar bara för att det går? Att man inte bryr sig om att lyssna på ett musikstycke i sin helhet för inget hindrar en att byta mitt i?
tuba skrev:Och vi kan väl vara överens om att det ÄR svårt att få till. Hade det varit så enkelt att vi helt enkelt skulle kunnat mäta oss till en "nirvana"-anläggning så hade det endast behövt en tillverkare och en modell så hade alla varit glada... Hur svårt kan det va?
Nattlorden skrev:Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?
Lust skrev:Nattlorden skrev:Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?
"Det måste man väl inte göra bara för att man kan?"
phloam skrev:@nattis: Ja, men med en vinylskiva är det liksom mera meningen att det blir ett avbrott - man byter ju skivaDet viktiga är att det är en ritual att lägga på en skiva och att man sen inte gärna byter till nåt helt annat nästa sekund - den inbjuder till att man lyssnar mer och djupare på det man valt, och att man väljer med större omsorg.
Ragnwald skrev:...lyssningströtthet...
tuba skrev:...
Men om det mäter bra men inte låter bra så är jag inte längre med på banan! Enbart bra mätningar räcker inte. Det ska både mäta bra och låta bra
...
Hade det varit så enkelt att vi helt enkelt skulle kunnat mäta oss till en "nirvana"-anläggning så hade det endast behövt en tillverkare och en modell så hade alla varit glada... Hur svårt kan det va?
Strmbrg skrev:Den enda förklaring jag kan komma på, är att det finns parametrar som påverkar upplevelsen, men som inte mäts.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Den enda förklaring jag kan komma på, är att det finns parametrar som påverkar upplevelsen, men som inte mäts.
Min egen amatörmässiga åsikt är att vi nog kan mäta det mesta idag, men att vi inte lägger tillräcklig vikt vid vissa parametrar. Och kanske än viktigare, vi beaktar inte kombinationen av parametrar för det blir lätt för komplext. Två-tre parametrar kan vi hantera men hur blir det med analysen om det är fem-sex?Därutöver tror jag att vi ibland fäster mindre vikt vid vissa parametrar därför att de enskilt kanske påverkar mindre - eller att vi tror att "sådana saker kan inte påverkas".
/ B
phloam skrev:Jag tror att det vi allra främst inte kan mäta fullt ut - så att mätningar till 100% matchar den individuella upplevlesen - är hur högtalaren interagerar med det unika rum den ska finnas i.
Visst kan man beräkna och förutsäga en hel del, men i slutändan så måste en viss person sitta i sitt eget rum och lyssna. Där måste den personen ha sista ordet. Tror jag
Nattlorden skrev:Nej, du kan ju fortsätta lyssna på samma om och om igen.
Ragnwald skrev:Alla enheter i anläggningens kedja bär på karraktär i någon form, ibland små och ibland större och då pratar vi ändå om apparater som är specade i produkthandboken för 0,000% dist.
Rekommenderar att fler lyssningsträffar anordnas i hemmiljö, för att klargöra detta faktum.
phloam skrev:Precis min poäng. Det har alltså gått så långt att det känns fel att inte byta skiva med en gång?
Nattlorden skrev:Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?
Lust skrev:Och vill du ta dig en whisky så är det bra att det redan står 10 olika upphällda glas på bordet med respektive flaska bredvid...
Då är det lättåtkomligt och man behöver inte bryta sinnesstämningen utan kan hela tiden stanna i njutläge?
Att gå fram till whiskyhyllan, titta på vilka sorter som står där, reflektera lite över dem tills man bestämmer sig, ta ut och väga flaskan i handen, ta med den till en bekväm fåtölj, höra klucket när korken dras ut, låta vätskan rinna och dofterna spridas, lyfta det passande glaset under näsan för att till slut låta det första sätta sina särpräglade avtryck i ens smaksinne. Sedan kontemplera lite över hur dessa avtryck varierar med tid och mängd...
Allt detta ingår i mitt njutläge.
Nattlorden skrev:Klart man konsumerar mer när det är mer lättåtkomligt/lägre tröskel.
Ex: Om jag blir sugen på Dire Straits när jag kör bil och inte har skivan med, då blir det inget (om man inte har världens flax med radion!). Hade man haft en databas med all sin musik med - då hade det konsumerats Dire Straits.
phloam skrev:Jag tycker det blir lite groteskt när så mycket energi läggs ner på perfekt ljud, och sen accepterar man vilken snabbköpslösning som helst vad gäller själva musiklyssnandet. Omslagen reducerade till små GIf'ar, inga texter, sida upp och sida ner med låttitlar.
Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...Nattlorden skrev:Vad har omslag med musiken att göra? Om jag vet vilken låt jag vill höra så spelar väl inte omslaget någon roll?
Bill50x skrev:Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...
När sedan musiken ljuder i rummet sitter man med omslaget i handen och läser info, följer skivtitlar, sippar på en god öl eller whisky... just då kan inte livet bli så mycket bättre. Att sitta å peta på en iPad och välja låtar kommer inte i närheten
Jag tycker det blir lite groteskt när så mycket energi läggs ner på perfekt ljud, och sen accepterar man vilken snabbköpslösning som helst vad gäller själva musiklyssnandet. Omslagen reducerade till små GIf'ar, inga texter, sida upp och sida ner med låttitlar.
Lust skrev:subjektivisten skrev:Det är drömmen det, att styra all musik och anläggningen via en enkel touch-screen. Slippa allt jäkla krångel med omslag och hämta skivor.
Slippa referensen ?
Nattlorden skrev:Sorry, jag har bara ett enda skivköpsminne och det är första cd:n då affären bara hade två att välja på. Alla de andra har jag ingen aning om varifrån de kommer eller när. Intresserar mig inte och städas bort ur minnet på en vecka eller så för att ha plats till väsentligheter.
Bill50x skrev:Upplevelsen av att spela musik är inte enbart musiken. Det är hela konceptet, att bläddra bland sina vinylskivor, alla minnen när man köpte dem, läsa på omslagen, försiktigt ta skivan ur påsen, lägga skivan på tallriken och ta bort dammet, sänka ner pickupen...Nattlorden skrev:Vad har omslag med musiken att göra? Om jag vet vilken låt jag vill höra så spelar väl inte omslaget någon roll?
När sedan musiken ljuder i rummet sitter man med omslaget i handen och läser info, följer skivtitlar, sippar på en god öl eller whisky... just då kan inte livet bli så mycket bättre. Att sitta å peta på en iPad och välja låtar kommer inte i närheten
/ B
Bill50x skrev:Så tråkigt för dig. Jag köpte tidigare ofta skivor när jag reste runt i Europa och varje skiva är förbunden med någon ort eller händelse. Att köpa någon pryttel i lergods att ställa i bokhyllan har aldrig varit min grej, men med musik är det något annat. Detta är minnen jag aldrig kommer glömma förrän jag drabbas av Alzheimer.
jonasp skrev:Fast ibland har jag lust att dra på så in i helv-e, och då störs jag lite för ofta av "hur det låter" istället för att bara knockas av musiken.
Nattlorden skrev:jonasp skrev:Fast ibland har jag lust att dra på så in i helv-e, och då störs jag lite för ofta av "hur det låter" istället för att bara knockas av musiken.
Om du tycker att det vore värt insatsen och kostnaden så går det naturligtvis att bättra på den parametern.
Nattlorden skrev: Du får t.ex. inte ihop någon bra golfrunda om du går omkring och funderar över hur du hamnat där du hamnat.
jonasp skrev:Naturligtvis skulle en uppgradering till ett mer lågdistorderande system förbättra den parametern. Men jag är "rädd" för att mina öron sätter stopp först, och då blir en sådan uppgradering ganska meningslös (ur den aspekten).
phon skrev:Golfbanor är jättebra att rida på, släta och fina. Inget går upp mot en snabb galopp på golfbanan här bredvid. Greenen är bra att öva snabbstopp på, men man får akta sig för dom där j***a hålen dom har överallt. Borde inte vara tillåtet.
Nattlorden skrev:Absolut inte. Varför vill man leva i det förgångna istället för att leva i nuet och planera hur man förändrar framtiden till det bättre?

phloam skrev:Om du inte förstår eller ens kan erkänna att nedanstående är positivt för musikupplevelsen så är jag glad att du inte är med och utvecklar framtiden.
Nattlorden skrev:Jag kan erkänna att det kan vara positivt för en totalupplevelse,
phloam skrev:Så om "placebo" (egentligen felaktigt ord att använda om vi pratar helhetsupplevelse) är positivt för totalupplevelsen så ska man ta bort den för att den är, eh, omoralisk eller?
Nattlorden skrev:Vad föredrar du, bra musik med trist/okänt omslag - eller dålig musik med ett fantastiskt emballage?
Riskerar du att bli besviken på någon musik om någon annan lägger på skivan, för att du inte fått tafsa på omslaget?
Eftersom vi människor lätt är påverkade av kringliggande omständigheter är det mycket väl så att vi kan tycka musiken är bättre när vi dessutom sitter med ett trevlig omslag i handen.Nattlorden skrev:Vad föredrar du, bra musik med trist/okänt omslag - eller dålig musik med ett fantastiskt emballage?
Bill50x skrev:I alla fall så tycker jag att info om musiken, artisten osv ger en mer komplett bild av det man lyssnar på. Spelar jag en okänd skiva hemma (för min sambo okänd...) får jag direkt frågan, var kommer han/hon/de ifrån. Kända? Har de gjort något annat? Osv. Likaså har jag märkt att acceptansen av "svår" musik är betydligt högre när man vet mer om musiken, musikerna, bakgrund mm.
Nattlorden skrev:Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.
phloam skrev:Nattlorden skrev:Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.
Visst, men det är ju knappast det som är den stora poängen med att lyssna på musik av olika artister, eller hur?
phloam skrev:Eller menar du att alla artister borde leverera skivor / erbjuda musik helt utan omslagskonst (kanske nåt blåvitt standard Coop-omslag med namn/titel) för att det inte ska riskera att störa dig under lyssnandet?
phloam skrev:Nu undviker du bara frågan
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:I alla fall så tycker jag att info om musiken, artisten osv ger en mer komplett bild av det man lyssnar på. Spelar jag en okänd skiva hemma (för min sambo okänd...) får jag direkt frågan, var kommer han/hon/de ifrån. Kända? Har de gjort något annat? Osv. Likaså har jag märkt att acceptansen av "svår" musik är betydligt högre när man vet mer om musiken, musikerna, bakgrund mm.
Ge sambon en sådan där telefonapp som tar reda på vad det är för något som spelar och lär henne googla, så hon slipper störa dig.
Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.
Strmbrg skrev:
Nu, med en stor del "klassiskt" så ids jag inte ta del av de ofta torra analyserna och förklaringarna till verken.
phloam skrev:Då har du missuppfattat hela frågeställningen - jag talar om gränssnittet till musiken och hur det påverkar totalupplevelsen.
Du talar enbart om hur du lyssnar på musik vilket är en stor del av totalupplevelsen, men undviker frågan om hur vi hanterar musiklyssnandet, hur vi får musiken presenterad för oss, hur vi väljer musik osv kan påverka totalupplevelsen.
Igen; anser du att omslagskonst är nånting dåligt och anser du att den är oviktig för helhetsupplevelsen/lyssnarsituationen?
phloam skrev:Varför ska ett gränssnitt vara "nära noll"? Med nära noll information till användaren kan denne fatta nära noll beslut.
Hur gör du t.ex. med musik från artister du aldrig tidigare sett eller hört? Ska du tänka "random" då och överlåta åt någon/något annat att välja musik åt dig?
Jag tror att de mest anläggningslyssnande lider mer av olika befarade "distraktioner", och därför söker nån slags "askes" som ska ge dem sinnesfrid. Enkelhet, renhet, mörker, inget krångel osv. Men i själva verket så förlorar de mycket av det i omgivningen som kan hjälpa till att fokusera på själva musiken, istället för "det låter fel" och annat negativt som skapar brist på lyssnarglädje. För det blir alltid nånting kvar i omgivningen eller återgivningen att distraheras av, och då är det bättre att tillhandahålla nåt bra. Ett omslag, en lava-lampa, en VU-mätare - whatever.
Claes skrev: . . . . . .
Å andra sidan kan vissa typer av fel framstå som psykologiskt irriterande om de exponeras i all sin fulhet; exempelvis hårdkomprimering med gravt felställda parametrar på kompressorn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster