Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Rummet är väl ovässentligt om folk inte ens väljer att slå på förstärkaren - eller inte klarar av det![]()
![]()
![]()
Patrik_B skrev:Jag håller med dig Magnus. Igår hade ungarna råkat pilla på någonting så det inte gick att få bild från PS3an. Och att sitta i menyerna i förstärkaren och leta efter vad som har gått fel gör mig galen.
Så det är för svårt för dig att använda hembioförstärkaren som en centralpunkt i anläggningen? Du kanske är helt oteknisk du med!Nattlorden skrev:Patrik_B skrev:Jag håller med dig Magnus. Igår hade ungarna råkat pilla på någonting så det inte gick att få bild från PS3an. Och att sitta i menyerna i förstärkaren och leta efter vad som har gått fel gör mig galen.
Hur vore det att koppla PS3an i tv:n?
MagnusÖstberg skrev:Så det är för svårt för dig att använda hembioförstärkaren som en centralpunkt i anläggningen? Du kanske är helt oteknisk du med!
Strmbrg skrev:Jag brukar inte trivas så bra bland variabler.

Och du använder alltså inte hembioförstärkaren som en centralenhet för att du inte har HDMI i den eller för att det blir så komplicerat?Nattlorden skrev:På ett ungefär. Fast volymen på tv:n har jag sänkt en gång och det kommer den ihåg.
Hemmabiostärkaren sätter jag på manuellt när jag sätter igång tv:n... sen är den lagom uppbootad till att bytas kanal på när jag är tillbaka i soffan. Så i princip använder jag en - tv:ns.
MagnusÖstberg skrev:]Och du använder alltså inte hembioförstärkaren som en centralenhet för att du inte har HDMI i den eller för att det blir så komplicerat?
Ja, det upplevs nog av väldigt många som tom skrämmande komplicerat!Strmbrg skrev:Hemmabio för mig, framstår mest som en massa krångel.
Har inte provat mångkanalstekniken i mitt eget hem, men det är så jag föreställer mig det hela.
Det kan jag med bestämdhet förtälja om att min erfarenhet säger att det inte är en ovanlig åkomma!Strmbrg skrev:Jag funderar för mycket för att "greja" alla de variabler som detta innehåller.
Strmbrg skrev:Jag har bara en inställningsmöjlighet på min stereo:
Det är en volymkontroll.
Utan fjärr.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Jag har bara en inställningsmöjlighet på min stereo:
Det är en volymkontroll.
Utan fjärr.
Den går inte att stänga av?
Multifjärr????? Programmera????KarlXII skrev:Så svårt är det inte.
En tröskel finns absolut, men mest bök är det med fjärrkontrollerna,,..eller att programmera multifjärren så den funkar precis som man vill.
MagnusÖstberg skrev:Multifjärr????? Programmera????KarlXII skrev:Så svårt är det inte.
En tröskel finns absolut, men mest bök är det med fjärrkontrollerna,,..eller att programmera multifjärren så den funkar precis som man vill.![]()
![]()
Strmbrg skrev:Att stänga av den är inte en inställningsmöjlighet.
Som jag ser det.
Det är en av- respektive påställningsdito.
Måste man kunna det för att kunna njuta av film hemma??KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Multifjärr????? Programmera????KarlXII skrev:Så svårt är det inte.
En tröskel finns absolut, men mest bök är det med fjärrkontrollerna,,..eller att programmera multifjärren så den funkar precis som man vill.![]()
![]()
Inte värre än att deploya virtuella servrar...
Jag tycker hembiogrunkor är vansinnigt komplicerade saker.
perstromgren skrev:I hemmastereons barndom var en vanlig fråga "måste det vara så många rattar?". Då hade de inte sett dagens maskiner med 50 menyer med vardera 20 val!
perstromgren skrev:I hemmastereons barndom var en vanlig fråga "måste det vara så många rattar?". Då hade de inte sett dagens maskiner med 50 menyer med vardera 20 val!
MagnusÖstberg skrev:Måste man kunna det för att kunna njuta av film hemma??KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Multifjärr????? Programmera????KarlXII skrev:Så svårt är det inte.
![]()
Inte värre än att deploya virtuella servrar...
Jag tror jag drar i mig en vinare och 500g grillat dött djur och funderar över vart världen är på väg
MagnusÖstberg skrev:Osten tycker saker skall vara enkelt inuativa - prylar som inte är det får bakläxa!
mx skrev:Jag tycker att hembioreceivers är på tok för krångliga för min smak.
Nefilim skrev:Varför berätta för förstärkaren vad man har för högtalare?
Det är väl krångligt.
Nefilim skrev:Men visst fasiken är menyerna i en hembiostärkare rätt krångliga.
Om man skulle jämföra med enkelheten i t.ex en smartphone, så är det bedrövligt uselt. Mina åsikter.
Alexi skrev:Ingen förutom jag klarar av att få ljud ur min Denon surroundreciver, för att inte tala om hur svårt det är att byta ljudkälla det bävar tom jag inför varje gång. För flera år sedan lyckades jag koppla ur de digitala ingångarna och trotts att jag läst igenom manualen flera gånger har jag aldrig fått igång dem igen.
Alexi skrev:Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!
Alexi skrev:Ingen förutom jag klarar av att få ljud ur min Denon surroundreciver, för att inte tala om hur svårt det är att byta ljudkälla det bävar tom jag inför varje gång. För flera år sedan lyckades jag koppla ur de digitala ingångarna och trotts att jag läst igenom manualen flera gånger har jag aldrig fått igång dem igen.
Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!
Jag är sugen på att låna hem en Marantz AV7005 för att prova, den har nästan inga knappar, bara två vred, ett för volym och ett för ljudkälla, så vill jag ha det
KarlXII skrev:Det finns SKITMÅNGA knappar under luckan och på fjärren...
Vinylcalle skrev:God natt
MagnusÖstberg skrev:Vinylcalle skrev:God natt
Du är ju full!!!
Grattis!!
phloam skrev:Ok vem är med och tar fram en riktigt användbar hemmabioanläggning?Jag har användarcentrerad design av IT (bl.a.) i bagaget, men fixar det inte själv. Uppenbarligen finns en marknad.....
Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!
Jag är sugen på att låna hem en Marantz AV7005 för att prova, den har nästan inga knappar, bara två vred, ett för volym och ett för ljudkälla, så vill jag ha det
Nattlorden skrev:phloam skrev:Ok vem är med och tar fram en riktigt användbar hemmabioanläggning?Jag har användarcentrerad design av IT (bl.a.) i bagaget, men fixar det inte själv. Uppenbarligen finns en marknad.....
Jag agerar gärna bollplank.
Harryup skrev:Svårast kanske är att inte det inte finns en strikt koppling mellan en viss ingång och ett visst namn och alla namn finns 3 ggr på baksidan vid olika ingångar, eller? HDMI hela vägen om möjligt gör att läppsynk och annat elände plötsligt är löst direkt. Att dela på bilden digitalt och ljudet analogt ger bara krångel i vart fall till att börja med.
Mvh/Harryup
1 TV med HDMI-anslutning;
För bästa bildkvalitet ska du ansluta produkten och TV:n med en HDMI-kabel.
2 TV med DVI-anslutning;
För mycket hög bildkvalitet ansluter du produkten och TV:n med en HDMI-kabel och en HDMI-till-DVIkonverterare
för video samt en RCA-kabel (Audio L/R) för ljud.
3 TV med SCART-anslutning;
För bästa bildkvalitet ska du ansluta produkten och TV:n med en SCART-kabel.
Obs!: När du använder det digitala ljudsystemet ska du ansluta produkten och det digitala ljudsystemet
med en S-/PDIF-kabel för ljud.
phon skrev:Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.
Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.
Skitenkelt.
phloam skrev:phon skrev:Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.
Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.
Skitenkelt.
Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden?
Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?
phloam skrev: Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden?
Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?
Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?
Max_Headroom skrev:För min del är hemmabiogrejjorna uteslutna. För mycket funktioner, för många olika standarder och stjafs (5.1, 7.1 och allt vad dom hittar på). Jag har varken tid, ork eller lust att sätta mig in sånt. Vanlig 2-kanal gör jobbet bra nog.
Alexi skrev:Som informationslogistiker känner jag att det kliar i hjärncellerna att ta fram en logisk och lättanvänd produkt, speciellt nu när det är så tydligt att den skulle bli oerhört framgångsrik.
Det är synd att det är så jäkla dyrt att licensiera allt (THX, DTS, Dolby, Airplay osv.) som sitter i en surroundreciver, så att det är omöjligt att göra en liten serie för rimliga pengar.
Tack vare denna tråd känner jag mig stärkt i att det är recivern det är fel på inte mig
Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Nja jag tror inte det, se på mobilbranchen det är ingen som försöker tävla med iPhone i att tillverka den enklaste smartphonen. Istället tävlas i antal appar, störst skärm och andra tekniska aspekter. Trotts att det råder äkta konkurrens mellan just operativsystemen.Naqref skrev:Tror många befintliga tillverkare inte ser problemen men när de blir uppmärksammade på hur svårt eller bökigt det eg är så tror jag nog många skulle vilja lansera en hemmabioförstärkare som vanliga människor kan installera och använda.
_Fredrik_ skrev:Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Harryup skrev:Har du ingen SP/Dif ut som duger?
Annars så vet jag ingen hembioapparat som gör HDMI analog men det kan ju t.ex. en http://www.hdfury.com/ och många receivers har väl 2 st HDMI ut.
mvh/Harryup
Jo iblandBill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Men du duschar väl någon gång ibland?
/ B
MagnusÖstberg skrev:Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?
Enkelt, de gör det inte.
Istället använder de vid vardagligt bruk de inbyggda högtalarna i TVn och har således HDMI-kabeln kopplad direkt dit eftersom bara en i familjen klarar av att sätta på stereon (om de har tur, annars ringer de en vän eller använder livlinan "fråga publiken")
Nagrania skrev:Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig.
Ragnwald skrev:...
Nej, fram för bioreceivrar som själva känner av insignalen och ställer in de inställningar man redan gjort tidigare.
_Fredrik_ skrev:Jo iblandBill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?Men inte varje vecka som alla andra galningar.
Nagrania skrev:Det är klart att jag använder HDMI när jag tittar på film eller tittar på TV via receivern. Men mitt problem är att jag vill kunna omvandla HDMI signalen till en anlog signal för mätändamål. Om det sedan diffar på några frames spelar ingen roll.
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jo iblandBill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?Men inte varje vecka som alla andra galningar.
Själv badar jag före varje julafton, vare sig det behövs eller inte
Bio-receivers verkar vara gjorda för självplågare som älskar att bläddra i ändlösa menyer för att byta signalkälla. Samma typer som köper en modern bilstereo där man inte ens kan justera klangbalansen utan att tugga sig igenom menyer.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Jag trycker på knappen TV ( på fjärrkontrollen) när jag vill lyssna på digital-tv-boxens ljud, och knappen DVD när jag vill ha ljudet från dvd-spelaren. Vad är problemet?
lennartj skrev:Nagrania skrev:Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig.
Kanske den här kan göra jobbet:
Atlona AT-HD577 gives you the availability to remove the audio from your HDMI source so that you can re-route it to a secondary audio output device.
http://www.atlona.com/Atlona-HDMI-1.3-Audio-De-Embedder-with-3D-Support-and-2-x-1HDMI-switching.html
OT:
Den som vill rippa SACD till PCM 24/96 och spela från datorn med en bättre (PCM-) DAC än den inbyggda DACen i SACD-spelaren har också ett användbart verktyg med den här burken.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag trycker på knappen TV ( på fjärrkontrollen) när jag vill lyssna på digital-tv-boxens ljud, och knappen DVD när jag vill ha ljudet från dvd-spelaren. Vad är problemet?
Problemet är "Saken är ganska enkel att göra. Du kan ta signalen parallellt med högtalarutgången från hembioförstärkaren och med några motstånd bara göra en enkel spänningsdelare."
För en bilmekaniker är det en enkel sak att hålla igång en Volvo -73:a. För mig som bara vill komma till jobbet utan smutsiga händer är det en annan sak.
Jag har bara gammal erfarenhet av bio-receivers så det kan givetvis ha hänt mycket (positivt) med hanteringen. Men ännu har jag inte besökt någon som inte har mängder med fjärrkontroller, som behöver göra åtskilliga inställningar innan ljudet låter som det ska, innan bilden ser ut som den ska.
/ B
Harryup skrev:Förutom att Denons fjärrkontroll måste vara utvecklad av en "ingenjör" så fungerar ju apparaten i övrigt bra. Men fjärren är extremt dålig.
Kör med en programmerad Philips Pronto för att få allt att funka. Innan så ringde ungasatellitbox eller ljud på DVD'n eller att det lät konstigt och ekade.
Vårens projekt är att få in en Dune mediaspelare på ett bästa sätt också.
rna och "nån mer" varje dag och klagade på att det inte var bild på Det jobbiga nu är att Dac-1 inte har fjärrstyrd omkopplare.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Förutom att Denons fjärrkontroll måste vara utvecklad av en "ingenjör" så fungerar ju apparaten i övrigt bra. Men fjärren är extremt dålig.
Kör med en programmerad Philips Pronto för att få allt att funka. Innan så ringde ungarna om att det var ingen bild på satellitboxen eller inget ljud på DVD'n eller att det lät konstigt och ekade.
Vårens projekt är att få in en Dune mediaspelare på ett bästa sätt också.
rna och "nån mer" varje dag och klagade på att det inte var bild på Det jobbiga nu är att Dac-1 inte har fjärrstyrd omkopplare.
mvh/Harryup
Att det ekade, berodde det på att det var ljud ut från tv:ns högtalare samtidigt som det kom ut från stereoanläggningen?
Det gäller att ligga i för att få ligga!![]()
Håller med om Denon-fjärrar, det är "livsfarligt" om någon råkar trycka på Zone select-knappen. Annars är textfonten ganska stor och lättläst. Tämligen osköna att hålla i.
MagnusÖstberg skrev:Jag fattar inte min surroundgrunka. Jag måste använda livlinan "Manualen" och eventuellt även "Ring en vän" redan på det grundläggande att kunna använda det inbyggda filtret och köra 2.1 vid stereoavspelning
Den huvudregeln kör min mamma ofta medHarryup skrev:Ahhh, du körde den gamla tumregeln " Jag frågor någon annan så slipper jag tänka"
mvh/Harryup
markusA skrev:Det finns spaltkilometrar skrivna om hur kablar, kondensatorer, OP-ampar m.m. påverkar ljudet.
Om jag bygger en 1st klassig produkt/förstärkare så enkelt det bara går med bra komponenter så vet jag att allt är optimerat så långt det går.
Titta ny på hembiorecievrarna som diskuteras.
Hur många tveksamma kretslösningar med undermåliga komponenter tror ni man kan hitta i en apparat i prissegmentet <50000:-?
Om man ska hålla samma kvalitet på design, konstruktion och komponenter som i enkla hi-fi steg så kommer kostnaderna att bli astronomiska.
MagnusÖstberg skrev:Den huvudregeln kör min mamma ofta medHarryup skrev:Ahhh, du körde den gamla tumregeln " Jag frågor någon annan så slipper jag tänka"
mvh/Harryup![]()
Måste säga att det är en sjuklig fröjd med Marantz OSD på sr6004!
Nu är min hembiogrunka ikopplad i 2.1 läge och med slutsteg väger det nära 70kg
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker hembiogrunkor är vansinnigt komplicerade saker.
Är jag helt oteknisk?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tycker hembiogrunkor är vansinnigt komplicerade saker.
Är jag helt oteknisk?
Min erfarenhet av Denons receivrar ( och numera Marantz, eftersom det är samma apparater som det verkar ) är att de är ologiska och krångliga vid inställningarna.
Denons fjärr till avr 2308 och 1507 är usel på så sätt att de grundläggande inställningarna kräver 7-8 knapptryckningar i menyn, trycker man en gång för mycket så får man börja om igen. Uselt.
Det som lindrar det hela är ju att dessa inställningar inte behöver ändras varenda dag- och det är ju bra.
Jag vet inte om de nya modellerna är så speciellt mycket bättre vid handhavandet men min förra sony receiver med klass- d slutsteg lät mindre bra, men var en dröm i jämförelse med handhavandet.
Denon/ Marantz borde kanske förbättra just handhavandet.
bassman skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tycker hembiogrunkor är vansinnigt komplicerade saker.
Är jag helt oteknisk?
Min erfarenhet av Denons receivrar ( och numera Marantz, eftersom det är samma apparater som det verkar ) är att de är ologiska och krångliga vid inställningarna.
Denons fjärr till avr 2308 och 1507 är usel på så sätt att de grundläggande inställningarna kräver 7-8 knapptryckningar i menyn, trycker man en gång för mycket så får man börja om igen. Uselt.
Det som lindrar det hela är ju att dessa inställningar inte behöver ändras varenda dag- och det är ju bra.
Jag vet inte om de nya modellerna är så speciellt mycket bättre vid handhavandet men min förra sony receiver med klass- d slutsteg lät mindre bra, men var en dröm i jämförelse med handhavandet.
Denon/ Marantz borde kanske förbättra just handhavandet.
Halkar in i denna tråd som jag bommat och skall läsa nu. Så här såg det ut för mig med min Denon 2308.
Förra helgen hade jag hem en biosnubbe och hjälpte mig att ställa in grejerna. Bakkanalerna var tysta! Jag har suttit i timmar med manualen och meckat/letat och gått bet. Det slutade med att jag fick ta hjälp!
Nu funkar surrar som det skall när film skall ses vilket är skit kul.
Dom som skapar dessa apparter och sjukt jobbiga menyer skulle kunna lära sig mycket av Apple som är världsledande när det gäller skapande av intuitiva konsumentvänliga gränssnitt.
Det är min 50-öring
bomellberg skrev:Sonos borde börja tillverka hembiogrunkor. Deras användarvänlighet är oslagbar.
Själv är jag en snål teknikfreak, så jag har inte ens kommit till HDMI-stadiet ännu. Jag kör DVI ut från HTPCn och ljudet går analogt till 7.1-ingången på min numera ca 10 år gamla H/K. Sonosen går till en digitalingång.
Hela familjen fixar detta, inklusive 7- och 5-åringarna.
Lazyworm skrev:
Hej,
Jag håller inte med, jag skulle nog vilja påstå att det är oändligt gånger viktigare med ett bra schema och kretskortslayout än att köpa über dyra "special" komponenter.
Att gå mot "audio grade" komponenter känns som att sila mygg å svälja kameler
Finns dessutom många hemmabio receviers som mäter riktigt bra trots att dom inte är speciellt dyra.
bassman skrev:
Jag säger som vapendragare Ronny Eriksson länken nedan
http://open.spotify.com/track/2jYTj0aTAVDPoUFiBTOdVh
bassman skrev:Har nu läst posterna och blir lite lättad övar att det är fler som haft problem. Man kanske inte är ensam att vara korkad då
Jag tillhör dessutom kategorin som är road av att läsa manualer men denna Denonmanual gick jag helt bet på!
Bio-snubben som hjälpte mig hitta felet tyckte den var lite rörig, det tog väl typ tio minuter av bläddrande i både reciver och manual innan felet/inställningen hittades.
Men nu funkar det även i bioläget och jag är jäkligt glad för det! Frågan är skall man måsta ta till expertis för att få grejerna att lira. Är det konsumentvänligtSkall man måsta vara ingenjör.
Jag säger som vapendragare Ronny Eriksson länken nedan
http://open.spotify.com/track/2jYTj0aTAVDPoUFiBTOdVh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster