Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Inläggav Nahaz » 2011-08-30 14:53

Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-08-30 15:20

trevlet, det kanske vi skall kombinera med en öresund rundt feelgoodare?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-08-30 15:52

Ja varför inte.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-08-30 18:05

Bra utställare.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-30 18:12

Den besöker man naturligtvis, skåning som man är.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-01 23:01

Fjonkalicious skrev:trevlet, det kanske vi skall kombinera med en öresund rundt feelgoodare?

Om det är någon som kommer långväga så kan man alltid kika inom mig om man vill. Bor i Helsingborg. Man kan dricka öl och titta på skrotupplaget, t.o.m. köpa något om man vill.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-01 23:47

Ska dit på lördag. Hoppas hitta lurar.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-02 02:57

Ser att Rehifi står med. Får tyvärr meddela att vi tyvärr inte kommer vara med denna mässa. Däremot kommer vi förmodligen att bättra oss på denna punkten i framtiden.

MvH Carl som eventuellt besöker mässan på söndag
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-02 14:04

vem skall dit? jag skall dit någon av dagarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-02 14:07

Det ryktas att undertecknad och Sista Ordet kommer dit på Lördagen.

På söndagen är det träff i Skillingaryd så då blire ente.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-11-02 15:05

Fjonkalicious skrev:vem skall dit? jag skall dit någon av dagarna.

Jag har tänkt mig ner, troligen på lördagen. Läge för samåkning?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-02 17:03

penke62 skrev:
Fjonkalicious skrev:vem skall dit? jag skall dit någon av dagarna.

Jag har tänkt mig ner, troligen på lördagen. Läge för samåkning?

Tror inte det, jag kommer säkert att kombinera med en del andra grejor i Malmö. Men tack för erbjudandet.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-02 17:10

Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag :roll:

Måndag är jag i Malmö 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-02 17:15

bassman skrev:Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag :roll:

Måndag är jag i Malmö 8O

Men du får komma till Skåne. Se det positiva i det hela! ;-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-02 20:50

jag saknar info om många av utställarna.

Danska Tangent skall tydligen demas, bland annat deras "finaste högtalare". Ser ut att ha potential.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-03 01:30

Fjonkalicious skrev:
bassman skrev:Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag :roll:

Måndag är jag i Malmö 8O

Absolut, det är en fin del av landet!

Själv tycker jag att Piteå skall ligga i typ Portugal :o Men det gör det inte :wink:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-11-04 21:59

bassman skrev:
Fjonkalicious skrev:

Måndag är jag i Malmö 8O

Absolut, det är en fin del av landet!

Själv tycker jag att Piteå skall ligga i typ Portugal :o Men det gör det inte :wink:

Det ryktas att Kiruna behöver flyttas längre än planerat;
lika bra att ta till...

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-11-04 22:36

Jag och min musikintresserade släkting sticker dit en runda på lördag eftermiddag :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-05 18:49

Den var ganska trist i år. Är den inte lite mindre än förra gången?

Många rum lät verkligen illa.

Roligt var auktionen på ett par Beyerdynamic T50 P som jag lade det vinnande budet på :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-05 18:52

Det verkar gå lungt till. Inga rubriker på tidnignarnas websidor. Å andra sidan är väl upplopp i malmö vardagsmat numera...

Spelades det någon rock eller var det demojazz som gällde?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-05 18:57

Bilder?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-05 19:22

I år var det minimalt med jazz (tack och lov!). Mycket Singer/Songwriter. Samt då Dynaudio som körde någon slagverksorkester.

Plus ett på hifi-agenten som lät folk få spela på medhavda skivor.

Nästan alla körde streaming.

Inga foto från min sida.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-05 19:47

StefanL skrev:I år var det minimalt med jazz (tack och lov!). Mycket Singer/Songwriter.

Forfarande ganska gles musik alltså, som är ganska enkel att återge?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-11-05 19:51

Bästa ljud på mässan:
KEF Blade med Chord Reference elektronik.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-05 19:53

Nå! Bilder! Utan bilder är det värdelöst för oss andra..

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-05 20:26

Max_Headroom skrev:
StefanL skrev:I år var det minimalt med jazz (tack och lov!). Mycket Singer/Songwriter.

Forfarande ganska gles musik alltså, som är ganska enkel att återge?

Precis.

Audiovector S6 Arrate lät bättre än nånsin tyckte jag. Trevlig presentatör också.

Wilson Audio lät sämst någonsin. Även Yamaha lät skit rent ut sagt. Sämsta ljudet på mässan, jag undrar vad dom tänkte där.

Genelec lät helt ok, kul presentation där av deras modeller.

Kef kom vi in när inte ens presentatören visste vad för musik som kom på. 'Det här kan låta precis hur som helst' sa han. Vi stannade inte hela låten.

Quad lät ok, men jag hade förväntat mig mer.
Snabler och grobianer

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-05 22:14

Mässan var minde i år än vanligt men jag tycker ändå att de flesta som man förväntat sig var där. Saknade dock Martin Logan. Jag vet att deras motion visades men de envisades med att spela på det fläskigare hembiosystemet i samma rum.

Rent allmänt var det många som var tvungna att dela rum vilket gjorde det hela en en aning rörigt.

Skall jag vara ärlig så fanns det nog ingenting som imponerade direkt på mig ljudmässigt. Vissa rum tyckte jag dock stack ut lite positivt. Kef lät rätt bra och likaså Genelec (med tanke på deras priser och storlek).

Rummet med Hegel och Wilson Beneach lät också trevligt. Deras nya DAC (11an) för 7000kr kan nog bli en succé.

Quad kan nog låta bra men de envisades med för enformig och gles musik på fisljummen nivå.

Musikvalen var generellt, Yello, SIng-song-writer, world music och lite annan typisk audiofilmusik. Jazzen lös med sin frånvaro.

Likaså lös akustikregleringen med sin frånvaro och det var kanske därför som många anläggningar bara lät sådär.

Jag kan tycka att det är konstigt och en aning komiskt att svindyr utrustning snöras ihop med ännu dyrare kablar som läggs upp fint på dedikerade kabelställ mm men sedan verkade det i många rum inte ha tagits någon som helst tanke kring akustiken.

Jag tyckte dessutom det i många rum var lite otydligt vad det spelades på och vad listpriserna på dessa var. Genelecs demo däremot var väldigt intuitiv och visade snabbt och tydligt genom ett klick hur deras olika högtalar lät. Önskar att andra var lika tydliga.

Annars var det om väntat att 75% eller mer av musiken spelades upp från datorer/Nätverksspelare. Det fanns även några skivspelare och ännu mindre CD-spelare. En tydlig trend?

Sedan borde nog några av de som demonstrerar fundera genom lite hur de framstår när de öppet talar ner om konkurenter på mässan. Bättre att fokusera på era egna produkter.

Jag blev intresserad av att höra mer av dipolerna från Forsman. De lät lovande. Några som lät betydligt sämre än jag trodde de skulle göra är Pioneer S1-EX. Det rummet var alltsom oftast tomt när jag passerade förbi och det kändes väldigt oengagerat med tre små pinnstolar och väldigt mycket yta. Ljudet var ok i mellanregistret men basen var för bumlig för min smak och diskanten var krispig men en aning hissad. Dessutom var ytfinischen på högtalarna något sämre än hos övriga i klassen kring 100.000kr.

Det jag bar med mig hem från mässan är att om man bara är ute efter välljud och struntar i prylarna så kan man få bättre ljud ur ett system för runt 10k än 500k, om man är villig att prioritera akustiken. Dessutom fick jag höra dagens bästa ljud hemma i mitt lyssningsrum efteråt

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-11-05 22:30

mycket var inte bra, Forsman prylarnana "försiktiga" i lågbasen under 300 Hz. :roll:
naim demade högtalare med nitin sahwny nadia tyvärr bara fram tills dess det var dags för bas. de verkade dock kunna leverera.
dynaudio c4 var bland det bästa och canton reference och acapella bland det mest diskantrika...
elac med velodyne dd18 var elak i toppen o tunn botten 8O
förväntade mig mycket mer av alla genelec näst största modellen lät bäst av de som demades.
Pioneer demade högtalare med ingången att ju lägre volym man kan spela med desto bättre måste det vara, man hade kunnat driva högtalarna direkt från hörlursutgången från fjonkens ipod o ändå spelat högre än vad de demade
:evil:
men ändå, trevligt folk o roliga berättelser gjorde det hela värt Det!
heco lät bättre än väntat vilket var kul!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-05 23:05

schmutziger skrev:mycket var inte bra, Forsman prylarnana "försiktiga" i lågbasen under 300 Hz. :roll:
naim demade högtalare med nitin sahwny nadia tyvärr bara fram tills dess det var dags för bas. de verkade dock kunna leverera.
dynaudio c4 var bland det bästa och canton reference och acapella bland det mest diskantrika...
elac med velodyne dd18 var elak i toppen o tunn botten 8O
förväntade mig mycket mer av alla genelec näst största modellen lät bäst av de som demades.
Pioneer demade högtalare med ingången att ju lägre volym man kan spela med desto bättre måste det vara, man hade kunnat driva högtalarna direkt från hörlursutgången från fjonkens ipod o ändå spelat högre än vad de demade
:evil:
men ändå, trevligt folk o roliga berättelser gjorde det hela värt Det!
heco lät bättre än väntat vilket var kul!

Ja forsman lät verkligen tunt i basen vilket är konstigt. Har hört dessa i hemmiljö och Madonna Vouge på hög volym är en njutning när basen masserar magen :P

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-05 23:16

Tycker också det är anmärknngsvärt att rummet med 2st Velodyne DD18 saknade bas trots att konerna poppade för fullt. Rummen på Sheraton verkar inte helt optimala för ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 01:57

Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-06 02:25

FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.

Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-06 10:17

bassman skrev:
FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.

Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.

Problemet är väl att många rum (i princip alla rum i korridoren) är så erbarmligt dåliga att man måste veta om hur dåliga de är för att kunna bedöma det. Har man varit på några mässor där så vet man det.

Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.

Genelecs demo var väldigt pedagogiskt illustrerad. Och det lät helt ok.

Cabasse-systemet skulle vara kul att lyssna på i en annan miljö.

Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.

KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.

Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 11:37

mangs skrev:Det jag bar med mig hem från mässan är att om man bara är ute efter välljud och struntar i prylarna så kan man få bättre ljud ur ett system för runt 10k än 500k, om man är villig att prioritera akustiken

Det kan ju faktiskt finnas dom som kan tänka sig att prioritera akustiken även bland ägare till anläggningar för 500k :wink:

Vad spelade Stylus på för grejor som tydligen lät så dåligt?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 11:45

Självklart är det så. Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag. Det faktum att Genelec med sina begränsade förutsättningar verkar få idel lovord pga sin genomtänkta demo och att de faktiskt lagt ned lite tid på att få till akustiken borde få andra att tänka till.

Visst skall man inte bilda för stor uppfattning på hur ett system låter efter en mässa men samtidigt så om jag bemöts av en trevlig demo och det låter bra så får jag upp ögonen. Jag går kanske felaktigt mycket på hur jag som kund mottas och blir bemött men i vissa rum kändes man knappt välkommen vilket fick i alla fall mig att tappa intresset för det de demade.

Nu vill jag klarlägga att de allra flesta skötte sig bra på denna fronten men det finns några undantag. Däremot vad det gäller ljudet är jag ganska säker på att de flesta hade kunnat få till det btydligt bättre med små medel men tydligen är det viktigare att lyft fram snordyra tillbehör som i bästa fall gör en marginell skillnad för lyssningsupplevelsen än att faktiskt ge besökaren en lyssningsupplevelse för livet. Nu är det här med mässor svårt pga alla störmoment och begränsat md tid men det faktum att vissa klarade av detta galant borde ge de andra en tankeställare

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-06 12:14

Naqref skrev:
bassman skrev:

Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.

Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.

KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.

Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.

Håller med dig i det mesta. Men Yamaha, menar du då Soavo-demon längst ner i hallen?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 12:17

mangs skrev:Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag.

Varför skulle de behöva skylla ifrån sig på rummen? Ibland får jag en känsla av att all "dyrhifi" dissas per automatik på detta forum vilket förhoppningsvis inte är fallet.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 12:40

Jag gillar dyrhifi men tycker samtidigt det är beklämmande att se utrustning för runt miljonen demas under usla förutsättningar med en demonstratör som ser ut att helst vilja vara någonannanstans och egentligen bara blir hård i brallan över att berätta hur dyrt deras system är. Nu pekar jag inte på någon specifik här men när det gäller hifi så innebär inte det för min del att bara för att man har bra utrustning så behöver man inte anstränga sig. Tycker det var ganska tydligt på denna mässan att de som ansträngde sig lite mer också har större publik och framgång hos densamma vilket ju är positivt.

Jag tycker tyvärr att många inom den finare hifin höjt sina priser markant på highend-utrustningen utan att ljudet för den sakens skull blivit något bättre. Det känns mer som att Hifi blivit en statusjakt på att kunna skylta med dyra prylar i eleganta material istället för att återge ljud och musik så realistiskt som möjligt. Jag går inte på mässa för att se på en dyr kabel som kostar mer än en bil utan jag vill faktiskt se och höra fantastiska system med demonstratörer som förklarar deras filosifi mm. Leta dyr utrustning kan jag göra på nätet.

Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 13:04

mangs skrev:Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.

Ingen fara :) , jag kan själv bli besviken på det modesta ljud man ibland får för obscent mycket pengar. Dyrast är långt ifrån alltid bäst även om det ofta hänger ihop.

Vilka mer än Stylus fanns där som representanter för "dyrhifin"?

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 17:32

dubbel
Senast redigerad av mangs 2011-11-06 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 18:05

[s]mangs = bot? 8)[/s]
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-06 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-11-06 19:35

Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 20:01

misanplass skrev:
Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?

Här: http://www.johnblue-audio.com/

Modellen JB3.

Återkommer snart med mina intryck.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 21:56

Jag var på mässan med schmutziger. Jag har tidigare varit på Stockholms (Sheraton) och Arken. Malmös är i förhållande lite mindre men det var inte överdrivet med folk och man kunde ta sig runt utan att det var onödigt knökigt. Vi kom 14 och lämnade c:a 17.

Sammanfattning: Min uppfattning är att mässor oftast återspeglar återförsäljarens kompetens och väljvilja snarare än produkten. Som tidigare nämnt är rummen största begränsningen, men än värre är det med vad man försöker åstadkomma med rummen. Om målet är hifi och om man vill sälja med välljud så bör man som agent/återförsäljare se hur viktigt det är att jobba med rummet. Det är en fantastisk möjlighet man sitter på, som man inte utnyttjar.

Kompetensen hos säljarna är vid flertalet tillfällen väldigt bristfällig, jag känner mig långt från en expert och jag får oftast anstränga mig för att hänga med när andra duktiga pratar om hifi, men flera snubbar här ligger efter. Enkla basala frågor renderar i fågelholksutseende.

Med den utgångspunkten är det svårt att uttrycka sig om produkterna i sig, men vissa saker kommer jag ihåg.

Genelec: Formidabel visuell presentation (sånär som några konstiga spec:ar). Mindre modellerna låter tunt, men mitten och näst störst låter fylligare och bättre. Något fnissliga i toppen. Baslådorna är inte skoj. Irriterande finner jag att detaljfinishen på samtliga alu-kabinett inte möter fjonk-standard.

Tut-i-luren horn med plasmadiskant: Jag upplevde det provocerande när vi kom i rummet och dom blåser på med något blåsinstrument för fulla muggar. Var rädd för hörselskada, gick ut.

Pioneer: Varför är man där om man inte vågar spela mer än butiksnivå? Lika bra att vara utan. Dom drog på en gång och då smet vi in... men vad gjorde dom då. Jo gick fram och sänkte. Dom ville nog mest ha fikapaus med sig själv.

Canton reference: Vasst. Tävlar i världens fulaste centerhögtalare. Gick ut direkt.

Paradigm+Anthem: Vasst, spelade för starkt. Visade film som jag fastnade vid. Schmutz kände sig provocerade för att filmen inte följde fysikens lagar, jag förstår honom. Han gick tidigare just för att "minimera hörselskada". Tävlade tillsammans med Canton om världens fulaste center.

Sladd demade något?: Basfattigt. Ingen mening att vara där inne.

Forsman: Basfattigt.

Kef: Lite fnissliga men, inget hisnande.

Amphion: Helt ok. Schmutz är känsligare än mig och tyckte det var för mkt energi i toppen och för lite rakt på. Men inte den bästa Amphion burken jag hört.

Elac + Velodyne: Basfattigt(!). Körde enl. säljaren seriellt odelat(!). Varför visste dom inte riktigt mer än att dom inte hade haft tid. Knepigt placerade baslådor i förhållande till hur mkt bas det lät. Schmutz och jag funderade på hur nära dom var att smälla topparna med den konfigen. Dom hade haft detta rummet 3 år tidigare och det äter fullkomligen bas (då hade jag inte velat vara där ett 4:e år). Trevliga säljare, fick önska egen musik på spottan.

Dynaudio: Mässans trevligaste ljudpresentation. Men prislappen! Smal sweetspot men väl där var det rätt.

Yamaha hembiodemo: Bilden hackade, jag frågade varför. Det visste han inte. Men han spelade den blu-rayen ändå, på en Yamaha-spelare. Det hade inte jag gjort. Om man inte satt i sweet-spot så hade man för hög energi från bakhögtalare.

Överlag:

- Feta feta slutsteg i rymddesign med blåa dioder och kanske max 10 watts uttag.

- Mycket är ljust och vasst i toppen. Är detta säljarna har nått en viss avtrubbning i övre register, eller tillhör det målgruppen?

- Nätverksspelare av olika slag. Inga genomslående vettiga enl. mig.

- Vissa säljare är "legendarer" och är avgudade. Musiken är i fokus utan att det är hifi. Kejsarens nya kläder?

- Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?

Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-11-06 22:20

Fjonkalicious skrev:Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.

men ändå...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 22:31

Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 23:00

Fjonkalicious

Läskigt att läsa vad du skriver då jag upplevde ungefär samma i de flesta rummen som du.

Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.

Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt. Med tanke på att rummet de hade tillhörde ett av de bästa. De hade garanterat kunnat få till det. Efter detta är jag helt på det klara att några S1-EX är inte längre aktuella för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 23:06

Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 23:08

Nattlorden skrev:Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?

Det var det många som kunde vara. Egentligen alla. Det är det som är problemet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 23:31

mangs skrev:Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.

Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt.

Låter som en fin demo, var de bakis kanske :D

Fjonkalicious skrev:Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?

Jag börjar nästan undra då det på ett grannforum finns en mängd läckra bilder men inte en enda kommentar om hur det lät :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 23:35

Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 23:41

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

1) Jag tror inte att dessa märken som du räknar upp i skåpmat skulle lyckas låta speciellt bra på mässa heller, vilket ytterligare talar för att mässor i nuvarande format (där ingen tar hänsyn till akustik m.m.) är hyffsat irrelevant.

2) Har gått på massor av mässor förr i tiden också, vet precis hur det är.
Hade dock kunnat tänka mig att gå för att träffa/snacka med andra besökare om jag hade varit ledig i helgen.

3) Det där sista säger mer om din tankevärld än någonting annat. 8O 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 23:46

Nattlorden skrev:3) Det där sista säger mer om din tankevärld än någonting annat. 8O 8O

Spetsade bara till det :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 23:52

FBK skrev:

Jag vet inte om det delvis var riktat till mig, men i alla fall.

1. Jag innehar inte de märken du skriver om. Jag har faktiskt inte någon bra anläggning alls. Men öron har jag.

2. Jag skrev om ett bra rum, kanske två.

3. Jag har varit på 3. Alla var på olika ställen, i min värld är det rimligt att anta att det kan låta på bättre på någon av dom. Alla tre gångerna har det kombinerats med andra saker, såsom träffar el. annat. Varför inte? Men visst, jag tror inte att jag kommer att bli frekvent besökare i framtiden. Det är inte värt det, känner nästan detsamma inför butiksbesök.

4. Jag får inte ståballe av det. Men jag tycker det är värt att uttrycka, oftast handlar det om väldigt stora summor. Då skall man klara av att få kritik. Sen o andra sidan så kan det ju vara kul att uppleva att det är fullt möjligt att bygga högtalare som skulle (i mina öron) kunna spela bättre än flera(inte alla) av högtalarna på stället. Jag kan tillägga att jag inte är rädd för att säga det i verkliga livet heller, dvs på mässan eller till återförsäljare. Jag sitter inte och gömmer mig bakom datorn i någon passiv aggressiv position.

Jag är bara rak med mina åsikter och det förbehåller jag mig rätten att ha. Tänk om fler hade haft det!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 00:29

Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 00:41

FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?

Eller får du större ståballe när du läser inlägg där man helt okritiskt hyllar allt hur jävla kasst det än är?

Är du kanske jävligt sexuellt frustrerad eftersom du inte får läsa inlägg här som ger dig utlösning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 00:44

Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:
Kanske därför man på nått grannforum ser mer bilder än omdömen som du påpekade. De flesta börjar bli medvetna om att mässorna inte är platen där man gör några utvärderingar direkt.
Jag saknar dig.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-07 00:44

Nu kan jag inte uttala mig exakt hur dessa lät då jag inte satt i Sweetspot men med tanke på hur det rummet såg ut och det korta avståndet till högtalarna från stolarna så kan säkerligen intrycken skilja hyffsat markant. Speciellt eftersom bakre raden av stolar stod direkt mot bakväggen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-07 00:54

Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:

Tja, olika preferenser. Jag har hört dessa Wilson 2 ggr förut, ena gången lät det ok, andra ganska ok. Denna gången lät det skit, därav 'sämst någonsin'.

Detta året var fler 'bu' än 'hurra', jämfört med förra gången.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-07 01:07

Ja de var ord å inga visor!

Visst mässor är speciella och jag bara besökt ett fåtal typ två riktiga, men som många säger har jag också känt att det är väldigt fokuserat på att det skall låta "tydligt" och inte en skön balans i ljudbilden. Svetsande toner är inte behagligt alls.

Jag fick en biljett till Munchen när jag fyllde år för att besöka deras highend mässa till våren. Det ser jag fram emot :)

Min tyska är riktigt kass, snudd på obefintlig , men pitemålet funkar säkert där också :lol:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-07 01:29

Jag var ju med och hjälpte forsmanrummet för att se om det kunde bli bättre i basen. Idag söndag så blev det något bättre men fortfarande långt ifrån bra.

Det rummet åt verkligen all bas. De stora forsman burkarna har jag hört nere i helsingborg och där flyttar de så mkt luft i lågbasen att det är obehagligt. Detta trots ynka 2x30watt klass A som drift. Men i rummet på mässan så fanns där ingen bas alls 8O

Det roligaste var ändå att de små forsman burkarna lirade bättre i rummet och lyckades få fram något mer bas iaf.

Passburkarna lyckades vi inte få någon bas ur alls. Dessa har jag dock inte hört tidigare så jag vet inte hur potenta de är i basen.

På hela taget var det dock en rolig mässa får jag säga.

Men som alltid så är det skönt att komma hem och konstatera att min hifi låter bättre än det som fanns på mässan. Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 01:38

Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)
Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-07 01:42

MagnusÖstberg skrev:
Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon :)
Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..

Det är ungefär som en orkester som kommer till ett spelställe! Vissa lokaler eller rum går det bara inte att få till det. :?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-07 03:03

bassman skrev:Ja de var ord å inga visor!

Visst mässor är speciella och jag bara besökt ett fåtal typ två riktiga, men som många säger har jag också känt att det är väldigt fokuserat på att det skall låta "tydligt" och inte en skön balans i ljudbilden. Svetsande toner är inte behagligt alls.

Jag fick en biljett till Munchen när jag fyllde år för att besöka deras highend mässa till våren. Det ser jag fram emot :)

Min tyska är riktigt kass, snudd på obefintlig , men pitemålet funkar säkert där också :lol:

Det funkar åtminstone med skånska har jag fått rapporter om ifrån en vän. :lol:

Ska bli kul att se vad folk jag känner i verkliga livet har att säga om hur det lät där nere.

Var själv uppe på Göteborg high end för ett par helger sedan. Där kostade anläggningarna iofs någon miljon i snitt men det lät också relativt bra om det mesta. Bäst var dom dyraste systemen där Stylus system gick på en 5 miljoner kr eller så. Det var bland det bästa jag hört alla kategorier. Rummet spökade men jag halshögg ingen för det.

Folk kanske helt enkelt ska inse att mässor är vad det är. Ett sätt att visa upp nyheter och träffa branschfolk m.m. inte att få höra världens bästa ljud.

Angående att utställarna envisas med dyra kablar men inte akustikfix så är det ju inte svårare än att dom säljer det ena men inte det andra.

Jag hade blivit förvånade om det var annorlunda, och ännu mer om någon som sålde akustikbehandling envisades med att ha dyrkablar men inte akustikfix.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-07 07:30

Visa upp kan man ju göra ändå. Man måste ju inte spela på det man ställer dit. Är rummet kasst gör man sig nog en bättre tjänst att konstatera det... "Vi fick ett så dåligt rum så vi spelar bara på den minsta modellen för att det skall låta något alls här inne".

Däremot tror jag inte alls på att man inte kan fixa till rum om man vill... Det borde gå att bygga ett modulärt system man kan ha med sig och anpassa i de flesta mässrum. I princip bygga ett helt innerrum i rummet om det skulle behövas. Det baserar ju sig på att man förväntar sig att dra hem beställningar pga mässnärvaro, iofs. Tror man inte på det så förvånar det mig inte att man inte lägger något krut på det...

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-11-07 09:03

Var där på lördagen,rätt så kul faktiskt men ljudmässigt så var det inget som imponerade.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-07 10:00

Både Genelec och Amphion demades i rum där de i alla fall gjort något åt rumsakustiken och båda dessa rum lät ganska trevligt. I genelecs fall hade de 5 skärmar med absorbenter på som de placerade på sidoväggarna, eller rättare sagt på den västra väggen som stod nära och mitt i rummet för att simulera den högra.

Vissa av de andra utställarna ställde tex högtalarna direkt bredvid ett gäng glasrutor så att det som nådde lyssningsplats till 90% var reflektioner från just detsamma. jag är medveten om att det är stressigt att få upp allting men genom att ta med lite enkelt akustikmaterial har de ju ökat förutsättningarna markant för att få dugligt ljud på kort tid.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 16:44

Fjonkalicious skrev:Pioneer: Varför är man där om man inte vågar spela mer än butiksnivå? Lika bra att vara utan. Dom drog på en gång och då smet vi in... men vad gjorde dom då. Jo gick fram och sänkte. Dom ville nog mest ha fikapaus med sig själv.

Jag har svårt att tro att det var Pass-stegen som var begränsningen :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-07 16:51

Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-11-07 17:00

Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..

Finns bilder på andra forum.
http://www.minhembio.com/Experigus/318547/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85455

Tråkig tyckte jag inte att den var men det var första hifimässan för mig så jag har inget att jämföra med :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-07 17:13

oyegie skrev:
Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..

Finns bilder på andra forum.
http://www.minhembio.com/Experigus/318547/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85455

Ja men INTE här! Varför surfa in på andra forum när man postar
tråden här??

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 17:17

Tack för bildlänkarna. Drevs även Dynaudio med Pass?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-07 19:09

Nefilim skrev:Ja men INTE här! Varför surfa in på andra forum när man postar
tråden här??

Kan ju vara så att man inte tycker det är så viktigt hur det ser ut, utan mer fokuserar på hur det låter.

Varför skall man ta bilder?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-07 21:06

Fjonkalicious skrev:Varför skall man ta bilder?

För att man vet att det låter piss, men det kan ju var kul att se hur det ser ut i alla fall, och för att en bild säger mer än 1000 ord?
Och det är ju kul med bilder, tycker inte du det?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-07 21:12

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Varför skall man ta bilder?

För att man vet att det låter piss, men det kan ju var kul att se hur det ser ut i alla fall, och för att en bild säger mer än 1000 ord?
Och det är ju kul med bilder, tycker inte du det?

Tja. På saker jag tycker är fina ja. Men jag förstår inte varför andra "kräver" att jag skall fota bilder åt dom? Det finns uppenbarligen andra som har den hobbyn, men jag har det inte. Det är ändå mer eller mindre samma på varje mässa.

Annat är det när det är t.ex. hemma hos reportage, det berättar något av värde.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-07 23:59

Men vi kräver inte att du ska skriva inlägg heller, men du gör det ändå?
Är det inte kul att ta bilder så ska du inte göra det, men du kan ju inte heller bestämma att andra inte får tycka att det skulle varit kul att se några bilder från ort och ställe. Om apparaterna är för tråkiga så kan man ju fota de lata demonstatörerna, de tomma rummen eller de överfyllda rummen eller vad som helst för att förmedla lita av känslan. Eller så inte. Inget tvång från mig i alla fall.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-08 00:03

Håller med dig, Fjonkis.

Men var är bilderna? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-08 02:27

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?

Eller får du större ståballe när du läser inlägg där man helt okritiskt hyllar allt hur jävla kasst det än är?

Är du kanske jävligt sexuellt frustrerad eftersom du inte får läsa inlägg här som ger dig utlösning?

Så illa var inte inlägget om man nu läser hela inlägget och alla tog det med en nypa salt förutom du då. Taggade du ner lite och inte tog dig själv på så stort allvar, så skulle du nog må bättre. Uppenbart är det känsligt för dig att påpeka sådant som jag gjorde, men jag kommer säkert göra det igen då vi borde vara lite glada över att det anordnas mässor även om ljudupplevelserna ofta är si och så med.

@ Fjonkalicious!

Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-08 02:30

paa skrev:Men vi kräver inte att du ska skriva inlägg heller, men du gör det ändå?
Är det inte kul att ta bilder så ska du inte göra det, men du kan ju inte heller bestämma att andra inte får tycka att det skulle varit kul att se några bilder från ort och ställe. Om apparaterna är för tråkiga så kan man ju fota de lata demonstatörerna, de tomma rummen eller de överfyllda rummen eller vad som helst för att förmedla lita av känslan. Eller så inte. Inget tvång från mig i alla fall.

Precis paa.

Man vill ju få en vajb om hur det ser ut där hos dom olika utställarna. Alla är inte så utjatade mässbesökare..

Se i exempelvis i Hifi & Musik inte fan är det någon större skillnad på deras bilder och det som presenteras av hugade besökare. Det är röriga miljöer och mycket som är i vägen...

Ett enkelt svep är ganska enkelt att presentera tycker jag och tydligen många andra som inte kunde vara där just dessa dagar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 07:55

FBK skrev:Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.

Det kanske inte är här det sågas för mycket, det kanske är på andra ställen som det sågas för lite?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-08 08:29

FBK skrev:@ Fjonkalicious!

Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.

Nåväl, bara för att vissa är så på detta forumet betyder ju inte att alla är det.

Man kan verkligen fråga sig det, eller tvärtom, varför sågas det inte mer på andra forum där fotograferna kör reklamfoton på allt dom ser?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-08 09:51

Fjonkalicious skrev:
FBK skrev:@ Fjonkalicious!

Nåväl, bara för att vissa är så på detta forumet betyder ju inte att alla är det.

Man kan verkligen fråga sig det, eller tvärtom, varför sågas det inte mer på andra forum där fotograferna kör reklamfoton på allt dom ser?

Det kan bero på att faktiskt är det enda forumet man faktiskt får såga saker.

Möjligen även här 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-08 11:10

Ett annat reportage (med bilder) från mässan:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... topic=9467

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-08 11:28

Kan också bero på hur man använder skalorna.
Om faktiskt kör -5 till +5 så kanske andra kör 0-10 eller jaha till utmärkt.
Däremot kan jag nog sakna lite förståelse för hur svårt det faktiskt är att hinna med allt innan och under en mässa. Tillträdet och inflyttningen är ofta sen och man har ett tomt rum sen ändras akustiken ganska mycket när man fyller med folk. Men även om man är intresserad av att göra allt man kan med rummet så kan en så enkel grej som tillgång till hissar göra att man blir många många timmar försenad. Och sen kan man inte mecka under mässtid för mycket heller. Och det kanske låter apa på den ledd man är tvungen att spela på för att kunna ha mer än en lyssnare osv osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-08 14:40

En tumregel(! :wink: :D ) kan vara att besöka HiFi-mässa sista mässdagen. Då brukar det låta bäst, och med mindre folk. Dock brukar krängarna vara lite trötta. Och sista 1 - 2 timmarna kan man också undvika, då har är de mentalt redan på väg hem, om de inte redan börjat packa... Lördag kväll kan också vara trevlig, när mässan egentligen stängt och det brukar vara specialspelningar på flera ställen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-08 15:17

FBK skrev:

Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

En mässa är ju bara en marknadsföringskanal, inget annat.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 16:29

metheny skrev:Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

Visst kan det oftast låta betydligt bättre än på en mässa. Nu var jag inte på Malmömässan men det har hänt att andra sk toppsystem på andra mässor där jag varit har sågats totalt på detta forum. Även om det säkert kan låta bättre så förstår jag inte hur man vid vissa av dessa tillfällen har kunnat tycka att det låtit rent dåligt. Som exempel har Audionords rum sågats rätt rejält på flera mässor i Stockolm. Om man tyckt det låtit så erbarmligt där måste dessa personer ha, inte bara de absolut bästa grejorna, utan också ett absolut perfekt rum och det betvivlar jag att så speciellt många har. Eller är det så att man ställer orealistiskt höga krav på de sk "dyranläggningarna"?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-08 16:35

Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-08 16:38

metheny skrev:
FBK skrev:

Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.

En mässa är ju bara en marknadsföringskanal, inget annat.

Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 16:45

Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.

Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-08 17:26

varför låter det då så dåligt på mässorna och varför görs inget åt saken? men publiken strömmar ju till ändå och fler besökare lär man ju aldrig kunna locka till sig - inte ens med bättre ljud! så kanske skulle hopslagning med erotikamässan kunna sprida apparatdyrkandet till fler tjocka gubbar med små snoppar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 18:10

Mässor handlar om att titta (porr) och det sociala, nätverka. Dock finns det gott om exempel på utställare som lyckats med att få till bra ljud och det går att få till det bra även utan massa dämpskivor iaf. om man kan få ner störbullernivån, så man inte behöver spela så jäkla starkt.

Jag tyckte Fjonks recension var riktigt bra, kändes nästan som om jag varit på mässan själv :)

Sen tycker jag det är kul att listan på tillverkare som vi tydligen är tvingade till att hålla oss till enligt extremisterna växer, för några år sedan var det alltid 2-3 namn, nu räknade jag till hela 5 st. :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-08 18:46

Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-08 19:20

Marantz
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-08 19:39

FBK> Dra nu inte ner fina Bryston i Denon-träsket! :cry:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-08 19:43

FBK skrev:Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.

Har du funderat på varför det är så, alltså försökt göra det med öppet sinne?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:20

Panelguy skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.

Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.

Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 20:23

DanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märken :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:25

DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston? :)

Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-08 20:27

Alexi skrev:
DanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märken :D

Skit också, jag har ju inga av dom :(
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:30

StefanL skrev:Skit också, jag har ju inga av dom :(

Du sitter lugn och fin i båten tills du fixat akustiken, sen kollar vi på finslipandet. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 20:32

Nattlorden skrev:

Du missar helt poängen :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:51

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:

Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 20:59

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?

Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-08 20:59

Nattlorden skrev:
Alexi skrev:
Nattlorden skrev:

Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*

Om ironi funkar dåligt på nätet, så funkar metahumor riktigt, riktigt illa.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:02

Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där... :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:29

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där... :wink:

Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum. Jag kan väl inte säga att jag skulle fått intryck av att det vimlar av sådant som stämmer in på den beskrivningen i medlemspresentationerna :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:32

Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.

Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-08 21:43

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.

Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.

Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:46

Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.

Det går naturligtvis inte att svara på om man saknar övrig information. Det känns dock logiskt att anta att Maxx inte kom till sin rätt pga att rummet var dåligt. Det går inte att svara på om Dalin hade spelat sämre i samma rum eller om Maxx hade spelat bättre i Dalins rum. Men det vore troligt att anta att Maxx i sitt optimalaste rum hade spelat ifrån Dalin in sitt optimalaste rum, men det är naturligtvis inte en sanning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:48

Nattlorden skrev:

Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:53

Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".

Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:59

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".

Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.

Jo men just en uppblåst, bumlig och luddig bas tycker jag kan förstöra den musikaliska njutningen mer än det mesta annat även om det finns många parametrar som skall stämma för att vällud skall infinna sig.
Därav mitt val av Maggie 3.7 :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-09 00:24

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

Hmm, med en rumsradie på någon meter och ett lyssningsavstånd på kanske 3 meter så var den siffran nog inte så förfärligt illa. 67% får jag det till. 8)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-09 13:29

Visst är det väl bra att man får skriva ärligt om sina upplevelser men samtidigt känns det ofta som att det blir gnälligare än det hade behövt vara.
Inte helt sällan handlar det säkert om semantik?

Vill man då provocera eller falla offer för en gruppmentalitet så stegras det hela tiden.

Det som fått mig att tappa hakan det senastet året är att kunna besöka mässor med dyrfi där jag går från rum till rum och skakar på huvudet för att min lilla bugetanläggning hemma låter minst lika bra som lyxprylar i flerahundratusenkronorsklassen.

Jag har INGET akustikfix hemma utöver en matta på golvet och bokhyllor på ena väggen.
Rummet har standarddimensioner och är absolut inget märkvärdigt.
En normalbegåvad individ som arbetar med ljud borde kunna matcha mitt vardagsrum i sömnen?
Varför låter man rummen sabotera så mycket?
Varför bryr man sig inte om uppställningen?
Varför accepterar man ett undermåligt resultat?

Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Som avslutning får jag väl säga att jag fortfarande inte riktigt begriper hur man kan få så dyra saker att låta så mediokert?
Eller är det verkligen så illa att priset har slutat spela någon roll? Att highend numera bara återspeglar prislappen och att det inte har något att göra med själva ljudet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-09 14:00

markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-09 15:10

paa skrev:
markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?

Ok, jag kanske var lite i giftigaste laget där men andemeningen består, de kanske borde granska sin egen insats lite mer? Det är direkt dåliga affärer att skrämma bort potentiella kunder med undermåliga demos.
Med detta sagt så finns det även duktiga människor som gör ett kanonjobb.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-09 15:13

Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt.

Det är emellertid inte alltid så lätt att göra rätt slutledningar. När jag exempelvis var på High End-mässan i Göteborg för några veckor sedan, var det rejält bastungt i flera rum. Jag gjorde misstaget att utgå från att rummet ställde till det, men när jag frågade en av utställarna om man inte kunde få ner basnivån litet grand, fick jag svaret att det skulle låta så.

För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-09 18:24

MichaelG skrev:För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.

Håller helt med. Dessutom blir dessa basiga högtalare väldigt svåra att få till i ett normalt rum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:18

felpost
Senast redigerad av Max_Headroom 2011-11-10 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 10:21

Max, markusA syftade inte på hemma- utan på vid mässutställning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:25

paa skrev:

Tja, men viss självbevarelsedrift borde man väl ha? En HiFi-mässa är ju ett utmärkt reklamtillfälle. Dom som kommer dit är ju faktiskt HiFi-intresserade och potentiella kunder. Rimligen borde man ju förbereda sig mycket noga, kolla uppsättningen hemma, ta med en extra bil med lite quick 'n' dirty akustikfix (som kanske inte gör underverk, men kan lätta dom värsta problemen. Har man inte med några prylar är man ju helt chanslös mot problemen), provspela den musik man har tänkt att dema på demo-riggen så man i förväg vet vad som fungerar bra och inte.
Naturligtvis bör man också förbereda vad man ska prata med kunderna om, i den mån det är möjligt.

Potentiella kunder kanske inte köper något nu, men har man gjort ett bra intryck är det är fördel. Har man gjort ett dåligt intryck så sitter det i ett bra tag...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:39

Nattlorden skrev:Max, markusA syftade inte på hemma- utan på vid mässutställning.

OK, jag har nog inte vaknat riktigt ännu...

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 12:22

Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?

Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?

Har man varit med och hjälpt till vid mässor ett par gånger vilket jag gjort så inser man vilket enormt jobb det är att ens försöka få välljud i rummet.

Rummen kan på intet sätt jämföras med ett vanligt bostadsrum. De är verkligen urusla rum.

Sen är det en fråga om logistik att få dit akustikfix och även en fråga om pengar.

Jag vet inte om ni är medvetna om vilka summor det kostar att hyra ett rum och sen transportera grejerna dit? Även personalkostnader osv.

Bara en sådan grej som att en av utställarna fick sin pall med grejer bortslarvad så de fick gå ut till närmsta hifiaffär och köpa grejer som de kunde dema med.

Sen har vi den stora faktorn tid också. Det tar verkligen mycket tid att packa upp och packa ner grejer. Högtalare ska placeras rätt och blir det inte bra så får man försiktigt (grejerna är grejer som ska kunna säljas igen så de ska ju vara i nyskick) flytta grejerna till andra ledden av rummet.

Det är enormt mycket planering och jobb med en mässa och det är inte lätt att få till det. Men likväl görs det och med tanke med omkostnader och vad man egentligen vinner på det så känns det inte värt det :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:37

Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Är det bara jag som inte fattar affärslogiken här? 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-10 12:39

Helt klart är det fråga om resurser. Man kan se kompetens som en resurs också. Finns inte kompetensen hos utställaren för att "fixa akustiken" så är det bara att hyra in kompetensen och då blir det återigen en resursfråga.

Vi kan ju minnas LTS utställarförsök i Sthlm för ett antal år sedan. Där borde det inte saknas kompetens och man tog dig akustikreglerande prylar men det hjälpte inte. Det fanns dessutom andra problem vid tillfället men det är en annan fråga.

Vidare kan man fundera på hur meningsfullt det är att satsa benhårt på akustiken. Hade det varit någon som hade gjort att man säljer ofantligt mycket mer så hade satsningen lönat sig och då hade vi fått se bra mycket mer av det. Jag tror den krassa sanningen är att det är där en del av skon klämmer, det lönar sig inte. Och kanske beror det på att väldigt många faktiskt inte bryr sig eller har överseende med detta. Jag hoppas att det är det senare.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-11-10 12:41

Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Kanske är tillräckligt stor andel som gillar vad dom hör (och ser) för att det ska vara värt?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-10 12:43

Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?

Gick du till mässan? Är du en potentiell kund? Svarar du ja på båda frågorna så kan din synpunkt vara relevant. Svarar du nej på minst en av de båda frågorna så är det uppenbart att man inte har skrämt bort en potentiell kund i ditt fall.

Sanningen är gissningvis att du inte är representativ för de flesta av hifimässornas utställares kunder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:48

zidanefromhell skrev:Kanske är tillräckligt stor andel som gillar vad dom hör (och ser) för att det ska vara värt?

Det hade han ju i princip redan svarat nej på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 12:53

Naqref skrev:Gick du till mässan? Är du en potentiell kund? Svarar du ja på båda frågorna så kan din synpunkt vara relevant. Svarar du nej på minst en av de båda frågorna så är det uppenbart att man inte har skrämt bort en potentiell kund i ditt fall.

Sanningen är gissningvis att du inte är representativ för de flesta av hifimässornas utställares kunder.

Hade man spelat välljudande så hade jag säkert orkat fixa barnvakt för att kunna gå, och då hade jag kunnat vara en potentiell kund också (på viss typ av utrustning). Så för att göra mig till potentiell kund så måste man FÖRST börja spela bra, så att den informationen når forumen och därgenom skapar intresse för att gå nästa gång.

Nej, jag är representativ för utställarnas missade potentiella kunder.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-10 13:44

Beakungen skrev:Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?

Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?

Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor :wink:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 13:49

Jadu vet inte vad jag ska svara här? Jag för någon är glad att de har sina mässor då jag tycker det är sjukt roligt att spatsera runt och kika på grejerna och även lyssna (trots att ljudet inte är direkt bra).

Sen är det atmosfären på en mässa som även den är trevlig, tycker jag iaf.

Aja jag orkar inte lägga mer energi i denna tråden. Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-10 13:57

Panelguy skrev:

Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor :wink:

Jag tycker det vore roligare att läsa inlägg där skribenten, istället för att klaga
på de inlägg som klagar, berättar allt positivt man upplevt på mässan. Det
vore väl en trevlig motvikt?

En väldigt stor portion av denna tråden består av klagande på klagande.
Inte undra på att Faktiskt får en tråkstämpel. :roll:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 14:05

shifts skrev:
Panelguy skrev:

Jag tycker det vore roligare att läsa inlägg där skribenten, istället för att klaga
på de inlägg som klagar, berättar allt positivt man upplevt på mässan. Det
vore väl en trevlig motvikt?

En väldigt stor portion av denna tråden består av klagande på klagande.
Inte undra på att Faktiskt får en tråkstämpel. :roll:

Håller med dig helt Shifts!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 14:52

Beakungen skrev:Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Okej... jag bara sammanfattade ju din egen post med en liten undran på slutet. :(

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-11-10 15:24

Nattlorden skrev:
Beakungen skrev:Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.

Okej... jag bara sammanfattade ju din egen post med en liten undran på slutet. :(

My bad. Menade tråden som helhet och inte ditt inlägg :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-10 15:29

Nu skall vi se här. Tror det är läge att sortera lite. Om vi nu skall t.ex. utgå från mitt inlägg om mässan så skriver jag faktiskt flera positiva inlägg. Dom kanske inte är WOW! FY FAN VAD BRA, med dock positiva. Med tidigare nämnda svårigheter så kan det väl vara svårt att förvänta sig FY FAN VAD BRA, eller hur?

Jag skrev om 12 olika rum och var positivt inställd till 3 rum. Är det så illa pinkat, med tidigare nämnda svårigheter. Tycker det är ett riktigt bra resultat, jämför om du skulle gå in i en hifibutik, hur många anläggningar där kan du uttala dig positivt om? Eller om du lyssnar på 12 hemmaanläggningar, hur många tycker du är bra då?

Nä, faktum är att man måste få lov att vara kritisk och säga vad man tycker.

När det kommer till kritan så är det faktiskt såhär: Jag betalar 100 kr för att gå in på mässan och titta. Om du äter något för 100 kr, får man inte lov att säga att det smakade skit, om det nu gjorde det? Eller skall man ta hänsyn till hur jobbigt det var för dom att gå igenom miljö och hälsokontroll, eller hur jobbigt det är att köpa in kött, eller hur mycket personalomkostnader dom har?

Klart man inte skall! Nyktra till!

Jag har själv hållt på med mässor och jag vet vad det kostar. Men det är ju å andra sidan helt och hållet företagets egna beslut. Vill man ta chansen att visa upp sig så får man ju göra det. Men då kan man ju också fundera på hur stort allvar man skall ta sig själv på. Skall du ha en snubbe som inte vet vad aktiv delning är när han har en aktiv baslådelösning i sitt rum. Är det verkligen en sådan person som skall stå och diskutera med potentiell kund?

För det är ju faktiskt så, att merparten av dessa företag som står här på mässor säljer ofantligt dyra prylar. Högtalare för 180000:- Smaka på summan. 180000:- Och sen skall du ha slutsteg för 100000:- och sedan resterande elektronik. Till slut är du uppe i en halv miljon.

Om du skall sälja något i halvmiljonklassen så får man faktiskt lägga manken till och övertyga om potentiella köpare om att det är bra grejor dom säljer. Eller skall man nöja sig med att titta på ett slutsteg och sedan vara nöjd. Då kan man ju lika bra sitta i soffan och surfa på deras hemsida.

Självklart hade det varit kul om folk i allmänhet hade varit positivare. Men ni kan ju inte begära att man skall ljuga? Om du går in i ett rum och det gör bokstavligen ONT i dina öron(fler än ett rum), skall jag säga att det lät OK?

Jag hade gärna varit mer positiv. Jag tycker att jag i allmänhet är rätt rak och ärlig och jag har varit positiv mot andras anläggningar, jag är negativ om min egen t.ex. Men man skall inte vara det bara för att.

Eller så får kanske återförsäljarna tänka om och hitta en annan kanal där dom faktiskt kan stå för det dom säljer, istället för att bara säga att rummet är dåligt.

Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 15:39

Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-11-10 15:58

Oj, det var en smärtsam youtube video. Lite som att se Ricky Gervais försöka ta sig ur situationerna han alltid hamnade i, i serien Extras.
Plågsamt pinsamt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-10 16:44

Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU

Åhh herregud! 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-10 16:58

Klart man vill vara positiv!
Jag går inte på en mässa och betalar pengar för att ha tråkigt?
Det brukar alltid finnas guldkorn och något att bli lite extra uppspelt över.
Jag har själv varit med och ställt ut på hifimässa även om det är ofantligt länge sedan.

Jag tycker att det har skett en jätterolig förändring i attityden till mässmusiken. Idag kan man ofta få spela sin egen medhavda musik som kan låta precis hur som helst, snacka om risktagande.
Ofta är säljarna jättetrevliga och har inget emot att prata lite även utanför säljsnacket om sina produkter.

Kort och gott så tycker jag mässor är jätteroliga och trevliga tillställningar.
Men kritiken är ändå berättigad.
Om man ställer ut saker för flera hundra tusen kronor så är det inte mycket begärt att man gör iaf ett litet försök att mildra ett problem man vet kommer att uppstå. Att mässor har taskig akustik är inget nytt fenomen, man är medveten om det innan man åker.

På samma sätt som man som besökare får ha ett visst överseende med akustikproblem så är det inte mycket begärt att säljarna gör iaf ett minimum av försök till att göra en förbättring.
Många av de utställare som jag sett det senaste året har börjat röra sig i rätt riktning. Fler och fler har börjat smyga in lite akustikfix i sina rum.
Så, det finns trevliga, duktiga och engagerade utställare.

Så, ris åt de som förtjänar det men även ros till de som förtjänat det.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-11 11:46

Efter att ha funderat lite så hade jag tänkt återkomma i denna tråden med hur jag ser på det här med mässor och utställare. Nu ser jag till min glädje att både Fjonkalicious och markusA redan författat bra inlägg och tänker i exakt samma banor som jag själv.

Jag är väl medveten om att rummen på Sheraton inte är optimala ur ett Hifi-perspektiv men de är tex oerhört mycket mer lika ett vardagsrum.

Vi vet alla att ett dedikerat lyssningsrum med 100% fokus på välljud kommer ge väldigt mycket men sanningen är at tde flesta av oss där hemma måste samsas mellan välljud och ett fungerande hem. Kompromisser...

Vissa av rummen på mässan har inte så dåliga förutsättningar som det vill göras gällande här. bra ytor, långt till sidoväggarna, någon form av heltäckningsmatta och akustiktak. De behöver de inte trängas med vardagsrumsmöbler likt bord etc. Dessutom kan de ofta välja att placera de aktuella högtalarna på godtyckligt avstånd från bakvägg mm.

Kort sagt, grundförutsättningarna är inte så illa. Däremot har de ju kort om tid och ställa upp det hela och det kanske är bättre på att fokusera på att få det generellt bra än 100% bra i sweetspot då de allra flesta ändå inte kommer sitta just där. Min poäng tidigare vara att om de bemödat sig med att åtgärda rummen med akustikförbättring hade de säkerligen kommit fortare fram till välljud. Dessutom är det ju få kunder som faktiskt kan belamra hela sitt egna vardagsrum med akustikfix utan hänsyn till utseende, på en mässa skulle ju det vara ok.

genom att från mässa till mässa ha med sig egna akustikväggar kan man få en hyffsat kontrollerad miljö från gång till gång vilket underlättar för uppsättningen av utrustningen. Jämför tex Genelecs rum som fått bra kritik från varstans. De satte upp en egen akustikvägg för att få ungefär samma avstånd till sidoväggarna.

Sedan är det ju som så att prylarna på dessa mässor för varje år går upp rejält i pris utan att det egntligen ger mer välljud. Jag har gått på hifimässor i över 15år och prisskillnaden på vad som överlag ställs ut är enorm, även om man tar hänsyn till inflationen. Det är klart att jag som kund har större krav på en anläggning som kostar lika mycket som en ny finare bil än något som snabbt demas nere hos Siba för bråkdelen av priset. Nog är det också skillnad på dessa systemen men inte lika stor som prislappen påskiner. Jag tycker Hifi-prylar idag handlar mer om exotiska material, spacigt utseende än att maximera bra och naturtroget ljud mot lyssnaren. Det finns några som fokuserar mest på det sistnämnda men de räknas ironiskt nog inte som lika mycket high end (pga det lägre priset?)

Jag tycker att det känns som fel väg att gå när det förespråkas strömrenare och kablar med 99.999999% renhet i kopparn och sedan demas detta i ett rum med glasväggar som spelar med och gör att ljudet bli lite som det blir. Akustikmaterial är inte lika sexigt och man kan inte ta lika mycket betalt för dem men för välljudet gör de mångfalt mer.

Man kan jämföra det lite med att provköra en racingbil. man sitter själv med en Volvo V40 och får då för en dag provköra diverse racingbilar på någon racingbana, tyvärr är då banan full med skräp/olja och pga att det regnat lite är det även halt vilket gör att du måste köra väldigt försiktigt, även om de som håller i banan faktiskt skulle kunna städat undan och hållit banan fin. När du åker därifrån har du fått se och känna på bilar som du själv bara kan drömma om men din totalupplevelse är ändå någon form av besvikelse då det inte gav dig så mycket mer än när du kör på en 70-väg med din egna V40.

jag tvivlar inte på att mycket av det som visades kan låta fantastiskt men för mig var det tyvärr så att det inte var i så många rum som detta upplevdes. På rak arm var det Genelec och Hegel/Wilson som lät över förväntan. Övriga lät kanske som förväntat eller sämre med tanke på prislappen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-11 12:34

Det kanske låter fel, men jag går främst på mässor för att titta och klämma på hifi.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-11-11 15:24

Rydberg skrev:

Åhh herregud! 8O

+1

Helt fantastisk vad mycket mya grejer jag kunde lära mig där. Och fler lika lärolika presentationer fanns det. Jag hade ingen aning om att det behövdes aluminiummembran för att återge stråkar bra och att man måste rätt material för att återge saker och ting korrekt. Plåtmembran till bleckblås, trämembran till blockflöjt och förmodligen elmembran till elgitarr.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-11 19:43

UrSv skrev:
Rydberg skrev:

Åhh herregud! 8O

+1

Helt fantastisk vad mycket mya grejer jag kunde lära mig där. Och fler lika lärolika presentationer fanns det. Jag hade ingen aning om att det behövdes aluminiummembran för att återge stråkar bra och att man måste rätt material för att återge saker och ting korrekt. Plåtmembran till bleckblås, trämembran till blockflöjt och förmodligen elmembran till elgitarr.

Fel, fel, fel . . . membran av Elmembra sa dä va, ju* . . . :twisted:

*Dagens larvigaste inlägg(mitt alltså) . . . slå de den som kan . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-11 20:16

Jag tror eller rättare sagt vet att försäljningen av tung hifi inte är säskilt stor alls. Utan det är en väckarklocka för intresset runt en apparat, men kunder som lägger flera hundratusen på sina apparater är inte nybörjare. De lånar hem apparater och lyssnar och de har en hel del erfarenhet innan och vet oftast ungefär vad dom söker. De som blir skrämda av ljudet ifrån de största anläggningarnas begränsade kvalite' är säkert inga genuina kunder om dom inte går vidare till butiker och följer upp sina intressen och behov.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-11 20:59

*Ja herre javvlar . . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-12 00:06

Jag tycker det är anmärkningsvärt att de som försöker kränga extremt dyra komponenter till entusiaster överlag inte är mer entusiastiska över att kunna ge en bra demonstration och kanske locka till sig nya kundkretsar. Jag vet idag att ljudet på en mässa får man ta med en nypa salt. Första mässan jag gick på däremot fick jag en rejält positiv upplevelse av Martin Logan och denna kärlek har vara sedan dess även om jag inte haft tillfälle att lyssna til ldem så ofta innan jag själv köpte ett par. Hade denna demo för mig som nybliven entusiast gjort ett dåligt intryck hade jag nog inte gått ochdreglat efter elektrostater halva mitt liv.

Jag kräver inte att det skall låta super, men i alla fall att de som representerar märket gör så gott ifrån sig som det går, och i det tycker jag det innefattar att få till en ok lyssningsmiljö för potentiella kunder. Bra bemötande och stort kunnaden inom det aktuella området. Ett bra bemötande fick jag hos de flesta, en väluppsatt demo var det sämre med.

Jag tycker trots allt det var väldigt kul att gå på mässan och se och klämma på de olika grejorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-12 10:41

Finns det ingen hyresvärd med en massa tomma lägenheter som kan host:a det istället? Så de får en chans på mera normala betingelser?

Återgå till Generellt om hifi