Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:trevlet, det kanske vi skall kombinera med en öresund rundt feelgoodare?
Fjonkalicious skrev:vem skall dit? jag skall dit någon av dagarna.
penke62 skrev:Fjonkalicious skrev:vem skall dit? jag skall dit någon av dagarna.
Jag har tänkt mig ner, troligen på lördagen. Läge för samåkning?
bassman skrev:Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag![]()
Måndag är jag i Malmö
Fjonkalicious skrev:bassman skrev:Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag![]()
Måndag är jag i Malmö
Men du får komma till Skåne. Se det positiva i det hela!
bassman skrev:Fjonkalicious skrev:bassman skrev:Nog är det satan vad osis man har, bommar mässan med en dag![]()
Måndag är jag i Malmö
Men du får komma till Skåne. Se det positiva i det hela!
Absolut, det är en fin del av landet!
Själv tycker jag att Piteå skall ligga i typ PortugalMen det gör det inte
StefanL skrev:I år var det minimalt med jazz (tack och lov!). Mycket Singer/Songwriter.
Max_Headroom skrev:StefanL skrev:I år var det minimalt med jazz (tack och lov!). Mycket Singer/Songwriter.
Forfarande ganska gles musik alltså, som är ganska enkel att återge?
schmutziger skrev:mycket var inte bra, Forsman prylarnana "försiktiga" i lågbasen under 300 Hz.![]()
naim demade högtalare med nitin sahwny nadia tyvärr bara fram tills dess det var dags för bas. de verkade dock kunna leverera.
dynaudio c4 var bland det bästa och canton reference och acapella bland det mest diskantrika...
elac med velodyne dd18 var elak i toppen o tunn botten![]()
förväntade mig mycket mer av alla genelec näst största modellen lät bäst av de som demades.
Pioneer demade högtalare med ingången att ju lägre volym man kan spela med desto bättre måste det vara, man hade kunnat driva högtalarna direkt från hörlursutgången från fjonkens ipod o ändå spelat högre än vad de demade
![]()
men ändå, trevligt folk o roliga berättelser gjorde det hela värt Det!
heco lät bättre än väntat vilket var kul!
FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
bassman skrev:FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.
mangs skrev:Det jag bar med mig hem från mässan är att om man bara är ute efter välljud och struntar i prylarna så kan man få bättre ljud ur ett system för runt 10k än 500k, om man är villig att prioritera akustiken
Naqref skrev:bassman skrev:FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.
Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.
Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.
KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.
Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.
mangs skrev:Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag.
mangs skrev:Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.
Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.
misanplass skrev:Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.
Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?
Fjonkalicious skrev:Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.
Nattlorden skrev:Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?
mangs skrev:Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.
Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt.
Fjonkalicious skrev:Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
FBK skrev:Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
FBK skrev:Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
Kanske därför man på nått grannforum ser mer bilder än omdömen som du påpekade. De flesta börjar bli medvetna om att mässorna inte är platen där man gör några utvärderingar direkt.Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum)
Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum)
Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon
MagnusÖstberg skrev:Nä, det är inte lätt för säljare att få ordning på ett rum på ett par timmar kvällen innan en mässa..Beakungen skrev:Inte så konstigt dock eftersom mitt rum är ganska gynnsamt och jag har haft mer än några timmar på mig att tweaka in stereon
bassman skrev:Ja de var ord å inga visor!
Visst mässor är speciella och jag bara besökt ett fåtal typ två riktiga, men som många säger har jag också känt att det är väldigt fokuserat på att det skall låta "tydligt" och inte en skön balans i ljudbilden. Svetsande toner är inte behagligt alls.
Jag fick en biljett till Munchen när jag fyllde år för att besöka deras highend mässa till våren. Det ser jag fram emot
Min tyska är riktigt kass, snudd på obefintlig , men pitemålet funkar säkert där också
Fjonkalicious skrev:Pioneer: Varför är man där om man inte vågar spela mer än butiksnivå? Lika bra att vara utan. Dom drog på en gång och då smet vi in... men vad gjorde dom då. Jo gick fram och sänkte. Dom ville nog mest ha fikapaus med sig själv.
Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..
oyegie skrev:Nefilim skrev:Måste ha varit en trist mässa eftersom ingen har några bilder att visa upp..
Nefilim skrev:Ja men INTE här! Varför surfa in på andra forum när man postar
tråden här??
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Varför skall man ta bilder?
För att man vet att det låter piss, men det kan ju var kul att se hur det ser ut i alla fall, och för att en bild säger mer än 1000 ord?
Och det är ju kul med bilder, tycker inte du det?
MagnusÖstberg skrev:Får du ståballe varje gång du påpekar det där?FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
Eller får du större ståballe när du läser inlägg där man helt okritiskt hyllar allt hur jävla kasst det än är?
Är du kanske jävligt sexuellt frustrerad eftersom du inte får läsa inlägg här som ger dig utlösning?
paa skrev:Men vi kräver inte att du ska skriva inlägg heller, men du gör det ändå?
Är det inte kul att ta bilder så ska du inte göra det, men du kan ju inte heller bestämma att andra inte får tycka att det skulle varit kul att se några bilder från ort och ställe. Om apparaterna är för tråkiga så kan man ju fota de lata demonstatörerna, de tomma rummen eller de överfyllda rummen eller vad som helst för att förmedla lita av känslan. Eller så inte. Inget tvång från mig i alla fall.
FBK skrev:Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.
FBK skrev:@ Fjonkalicious!
Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.
Fjonkalicious skrev:FBK skrev:@ Fjonkalicious!
Mitt inlägg tidigare i tråden var en "känsla" för hur jag upplever den allmänna inställningen hos många, och visst får alla ha egna åsikter. Men känslan är att det sågas mycket mer här än på andra forum, och varför det är så kan man ju fråga sig.
Nåväl, bara för att vissa är så på detta forumet betyder ju inte att alla är det.
Man kan verkligen fråga sig det, eller tvärtom, varför sågas det inte mer på andra forum där fotograferna kör reklamfoton på allt dom ser?
metheny skrev:Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.
metheny skrev:FBK skrev:Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
Varför skulle man inte såga menar du? De flesta (här och på andra forum) verkar ju vara överens om att det oftast inte låter så bra som det skulle kunna under rätt förutsättningar.
En mässa är ju bara en marknadsföringskanal, inget annat.
Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
FBK skrev:Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.
Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.
Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märkenDanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?
Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Alexi skrev:Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märkenDanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?
Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
StefanL skrev:Skit också, jag har ju inga av dom
Alexi skrev:Du missar helt poängenNattlorden skrev:DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.
Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Du missar helt poängenNattlorden skrev:DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...
Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*
Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där...
Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.
Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.
Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.
Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".
Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?
Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?
paa skrev:markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?
Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?
Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt.
MichaelG skrev:För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.
paa skrev:markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?
Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?
Nattlorden skrev:Max, markusA syftade inte på hemma- utan på vid mässutställning.
Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?
Är det bara jag som inte fattar affärslogiken här?
Nattlorden skrev:Dyrt, jobbigt, stressigt, omöjligt att göra något bra av det och tveksamt om det är lönt - och ändå gör man det? Och det man då lyckas med är att skrämma bort en stor mängd potentiella kunder genom att spela dåligt?
zidanefromhell skrev:Kanske är tillräckligt stor andel som gillar vad dom hör (och ser) för att det ska vara värt?
Naqref skrev:Gick du till mässan? Är du en potentiell kund? Svarar du ja på båda frågorna så kan din synpunkt vara relevant. Svarar du nej på minst en av de båda frågorna så är det uppenbart att man inte har skrämt bort en potentiell kund i ditt fall.
Sanningen är gissningvis att du inte är representativ för de flesta av hifimässornas utställares kunder.
Beakungen skrev:Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?
Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?
Panelguy skrev:Beakungen skrev:Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?
Ibland får jag känslan av att det inte är önskvärt (iaf vad jag kan tolka i denna tråd) med mässor?
Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor
shifts skrev:Panelguy skrev:Beakungen skrev:Frågan är då om vi kanske ska lägga ner mässorna helt?
Jag ser att man är betydligt mer positiv till mässan på de två grannforumen så att lägga ner mässorna vore väl att ta i. Kan det kanske vara så att vissa redan från början har bestämt sig för att det låter skräp på mässor
Jag tycker det vore roligare att läsa inlägg där skribenten, istället för att klaga
på de inlägg som klagar, berättar allt positivt man upplevt på mässan. Det
vore väl en trevlig motvikt?
En väldigt stor portion av denna tråden består av klagande på klagande.
Inte undra på att Faktiskt får en tråkstämpel.
Beakungen skrev:Tycker bara det jag läser och ser är extremt tragiskt.
Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU
Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU
Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU
Åhh herregud!
UrSv skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Jag känner att det är lite för mycket såhär helt enkelt: http://www.youtube.com/watch?v=3AoYw9tUufU
Åhh herregud!
+1
Helt fantastisk vad mycket mya grejer jag kunde lära mig där. Och fler lika lärolika presentationer fanns det. Jag hade ingen aning om att det behövdes aluminiummembran för att återge stråkar bra och att man måste rätt material för att återge saker och ting korrekt. Plåtmembran till bleckblås, trämembran till blockflöjt och förmodligen elmembran till elgitarr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster