Moderator: Redaktörer
Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)
Rydberg skrev:Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)
Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.
"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]
http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]
sprudel skrev:De bästa, enligt mig
Ino, signaturmodellerna.
Näst bästa
B&W 800/801
Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.
Strmbrg skrev:De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.
Vad menar jag med det då?
Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.
Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.
Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.
PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.
Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.
jonasp skrev:NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.
idea skrev:Framförallt så låter de bra, utseendet är en ren bonus...
http://www.minhembio.com/idea/232853
Som det såg ut i mitt förra hus. Nu har jag reducerat lite, fick inte plats med center eller bioduk i det nya vardagsrummet.
jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)
NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.
Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...
IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.
ESL63 med gradientbas gör det dessutom till ett skapligt kapabelt system.
Vh, iö
jonasp skrev:IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.
ESL63 med gradientbas gör det dessutom till ett skapligt kapabelt system.
Vh, iö
Jag hade väldigt gärna hört ESL63 + Gradient! Har aldrig fått tillfälle dock (och i ärlighetens namn: jag har inte aktivt sökt tillfället heller!).
PerStromgren skrev:Passerar du Karlstad finns det ett par i mitt vardagsrum att lyssna till, när du så behagar.
JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Mycket bra dynamisk förmåga.
jonasp skrev:JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.
Panelguy skrev:jonasp skrev:JanBanan skrev:Cabasse Galion IV
Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.
Cabasse upplevde jag som vanligare i slutet på 70, början på 80-talet. I alla fall hade HiFi Huset i Uppsala (på den tiden det var en riktig HiFi-affär och låg bredvid Ofvandahls) ett flertal modeller då.
faema skrev:Nattlorden skrev:
Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Å så står dom inte i varenda hem (garage).![]()
Salve
sportbilsentusiasten skrev:faema skrev:Nattlorden skrev:
Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Å så står dom inte i varenda hem (garage).![]()
Salve
Sonus är snyggast men de låter inte så bra som de ser ut.
För laidback!
Deremot ESL63 med Gradientbasar, det är grejjer det!!
Men de fixar inte rock på hög volym så de är rätt begränsade.
JanBanan skrev:...Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...
IngOehman skrev:JanBanan skrev:...Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...
Antingen är det något fel på din mätutrustning eller
också är det du inte inte vet hur man skall använda
den eller tolka resultaten.
Påståendet att ESL-63 skulle mäta dåligt är absurt.
Det finns för övrigt inga högtalare som låter bra men
mäter dåligt. Det är ju hur de presterar fysikaliskt som
bestämmer hur de "låter". Det gäller även andra appa-
rater än högtalare självklart. Däremot kan man förstås
tänka sig att mycket kan gå snett när någon som inte
har någon kunskap om vad mätningar visar eller hur de
relationer som finns mellan dem och hörbara resultatet
ser ut, ändå tolkar mätningar och uttalar som om vad
som "mäter bra" eller som inte gör det.
ESL-63 mäter verkligen INTE dåligt, även om det finns
en och annan artefakt att upptäcka i mätningarna, som
även representerar några potentiella förbättringspunkter.
Vh, iö
Lite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?
StefanH skrev:JonasP skrevLite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?
Då har du missat följande inlägg.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1281936#1281936
Vi är antagligen inte heller så många som har erfarenhet av dem ännu, antar jag.
Tresor skrev:Vart på Vuuv en gång och det var faktiskt det sämsta ljudet jag hört på något rave/psy-trance tillställning med högtalarna i cirkel på "huvud-scenen". Inte riktigt med på uppsttningen enligt beskrivningen men på vuuv när jag var där hade de pelare med högtalare och i toppen på dessa hängde en cirkel av högtalare runt "golvet" och detta skapade bara en massa jobbiga tidsfel från högtalarna enligt mig.
Men i "tältet" var det bra drag hela veckan och det blev ju inte sämre när Posford dök upp och spelade oannonserat
Såg att den kommer hållas i år iaf, kanske skall övertyga fru och barn att pappa behöver ledigt från vuxenlivet ett tag i augusti
/Edit: läser och skriver som en kråka....
//Tresor
philipbtz skrev:3. DALI HELICON 400 i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Cambridge för-/slutsteg).
4. B&W 805D i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Classé slutsteg).
Imperial-Blomman skrev:Bump!
JBL Array1400.
Den högtalaren e kul å lyssna på men kräver stort rum.
Massor av bas å stampatakten känsla.
jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)
NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.
Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...
Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det...
Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det...
BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Jag vet att många här dissar Magnepan, särskilt om de mätt på dem, men detta par hade jag i 5 år (och jag kom från långvarigt ägande av pi60s), och de var i många avseenden fantastiska högtalare. Gick dessutom att spela mycket högre på än vad folk utan praktisk erfarenhet tror. Bara man har rejäla förstärkare.
Saknar dem ibland trots att jag älskar mina nuvarande ino.
BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
sportbilsentusiasten skrev:BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Och nu har du?
Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B
BellsnWhistles skrev:sportbilsentusiasten skrev:BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Och nu har du?
ino pi120s
Samt ett gäng Altec som bara ligger och väntar på att få spelas....
BellsnWhistles skrev:Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B
Även jag har haft Tympani 1D samt ett flertal olika Martin Logan, jag håller med delvis men inte helt, framförallt Maggi 3.7 lät väldigt naturligt även på låg volym och jag tyckte absolut inte att det lät platt eller odynamiskt tråkigt (som t.ex. fullregisterelektrostater typ alltid gör på allt annat än mycket välproducerade inspelningar).
Att mitt lyssningsrum har en topp på +9 db vid 38 Hz kan göra sitt till... då man får 9 db mer headroom där efter att man tagit bort puckeln med eq.
P.S. DQ10 är en högtalare jag fortfarande aldrig lyssnat på
Bill50x skrev:BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?
Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B
Ogjort skrev:Man kanske ska kliva in i den här tråden lite försiktigt, då min ingång kanske är en smula annorlunda..?
(kortat)
PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
distad skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Sålde inte bättre ?Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Nattlorden skrev:...
Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Det är nog inte konstigt alls.
Dels har INO-system hipfaktor noll.
Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.
Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.
Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Maarten skrev:Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?
Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?
Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F206/208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Förmodligen "The Äggs" mellan 300-500 Hz och 7000-15000 Hz?
Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
Förmodligen "The Äggs" mellan 500-7000 Hz?
2912 (låga ljudtryck)
Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.
Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.
distad skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Sålde inte bättre ?Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
RogerGustavsson skrev:Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.
gcs skrev:Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder?
Nattlorden skrev:gcs skrev:Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder?
Ett par hemmabyggen - ren otur då en dammsugarslang gnuggat upp volymkontrollen så den stod på max när jag startade... samt en diskant i en piP.
Imperial-Blomman skrev:
Oj!
Ja de e många elemen ta lirat sönder genom åren
distad skrev:Men jag ska kanske inte skratta, man vet aldrig vilka kärringar som blir grannar.
Bill50x skrev:distad skrev:Men jag ska kanske inte skratta, man vet aldrig vilka kärringar som blir grannar.
Du kan ju alltid hoppas på en äldre halvdöv dam
/ B
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster