Lista bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Lista bra högtalare

Inläggav Martin » 2012-02-01 15:46

Vilka högtalare har ni tyckt gjort ett särskillt bra jobb? Ge gärna en förklaring i vilket sammanhang och varför du tyckte de var så bra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-01 15:54

I min första, lilla, lya tyckte jag att ett par OD-11 fungerade utmärkt. De hängde med länge och hamnade så småningom i farsans sista lya. Sedan gick de till skrot pga fuktskador, aj aj aj...

Mitt andra par högtalare var ett par Zachry TM200 gjorda av Stephan Wänqvist, med psykoakustiskt element och allt. Fungerade riktigt bra i många år, hamnade som andrahögtalare i källaren och levde bra där till den stora översvämningen, då blev det skroten för det paret också...

Mitt tredje och nuvarande par högtalare är ett par OA-52 uppgraderade till .2 och de är så förbaskat bra att jag inte ens hittar något att tråna efter längre. Hoppas översvämningarna håller sig borta från dem i 25 år till.

Edit: Av ren nyfikenhet har jag inhandlat mitt fjärde par högtalare i detta liv och det blev ett par Quad ESL 63. Vill härmed föra in även dem på listan över goda högtalare. Kommer att utveckla mig i min kommande medlemspresentation.
Senast redigerad av hifikg 2012-03-02 00:15, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-02-01 15:59

Inte bara gjort ett särskilt bra jobb, utan fortfarande gör, gör Larsen L8.
Spelas på hemmavid och fyller ut hela frekvensgången, jämfört med mina OA51LEII på ett förtjänstfullt sätt.
Alltså upplever jag dem som att ha en bra balans över hela registret. Bra botten tydligt mellanregister och fyllig diskant.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-01 16:14

Fullregister:
Carlsson OA-6 typ1, har satt störst avtryck i mitt hifilyssnande på 70-talet.
OA-2212 i stort rum >30kvm, har jag levt nöjd med i över 30 år.
Lilla piPs imponerar i mindre rum <20kvm, nöjd sedan 5år.

Delat system:
Ino i56 ihop med TC LMS Ultra, imponerar med att kunna leverera på obändigt stark ljudstyrka med vidbehållen hifinivå.

Gillar även:
Focal JM-labs större system.
ALR Jordans större system.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-01 16:16

B&W 800. Riktigt avslappnad återgivning med riktig bas trots stor rum. Magneplanar 3,6 på SAS Radisson. Röster lät äkta.
Thiel 3,7 avslappnad återgivning. Lät mycket odistat på musiken som spelades.
Beveridge model 6 som ibland får mig att tro att röster eller ljud egentligen kommer utanför det egna yssningrummet.
Avalon Osiris (tror jag den hette). Eva Cassidys röst lät fantastiskt bra trots att det spelades ganska starkt.
JM Labs Grand Utopia spelade Fear of the dark på realistisk nivå utan att brinna upp. Det är det inte många högtalare som fixar.
Ino audio piP. Fantastiskt prisvärda om man inte spelar särskilt starkt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-01 16:25

Klipschorn: Lirar storband så man trillar av stolen. Av lycka! (ca 1974)

ESL-57: mitt första möte var rätt skrämmande. Så realistiskt hade jag aldrig hört något dittills! (ca 1970)

( Jag har levt med ESL-63 sedan -89 och har varit nöjd ibland och missnöjd ibland. Sedan SW-63 kom, har missnöjet avtagit, men helt försvunnit. )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-01 16:54

Komersiellt:

Snell J och K, minns inte sifferbeteckningarna men dom var samtida med Snell E3. För sitt pris så var dessa rena fynd.

Snell E3. Kräver dock ordentlig förstärakre för att fungera bra, även om dom är lätta att handtera för förstärkaren, på pappret.

KEF, en mindre modell med basöppning mitt på lådan typ och ett koaxial-elemetn. Hette väl 103/2 eller nåt sånt.

NHT (minnst inte säkert modellbetecknigen, kan ha varit 2,5)

Semikomersiellt:
INO i28s
INO i56s

Hemmabyggen:
Nerkis JBL-rigg
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-01 18:18

OA 52
OA 6 typ I
Quad ESL
Heybrook, flera modeller
piP
Infinity kappa 7

Kommer inte på mer just nu

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-01 18:59

De bästa, enligt mig

Ino, signaturmodellerna.

Näst bästa

B&W 800/801

Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-01 20:03

Jag har spelat på Magnepan 3.6 sedan 2001 men bytte till 3.7 i september. 11 år är den längsta tid jag ägt en högtalare och har man en gång vant sig vid det stora, fria ljudet större paneler ger är det svårt att gå tillbaka till mer "normala lådor". En fantastiskt prisvärd högtalare. Det är dock inget jag skulle rekommendera till dem som mestadels spelar hårdrock och elektronisk musik.

Av de många oöverkomligt dyra högtalarna (för mig och de flesta andra) jag hört är det väl mest Wilson´s större modeller som fastnat i ljudminnet men de kostar ju som sagt en ansenlig summa och kräver rejält tilltagna rum.

För någorlunda överkomliga summor skulle jag, förutom Maggisarna, titta på SF´s olika modeller, Thiel 3.7, Wilson Sophia 3, B&W 802 och en hel drös andra jag inte kommer på just nu.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-01 20:19

Magnepan MG 3.6 är ju vad jag spelar på idag. De äldre och större Tympani IVa är dock ett snäpp bättre vid viss musik men svåra att "gömma undan". När det gäller planarhögtalare har Apogee varit en annan favorit och Quad ESL kommer man inte förbi. Ino pi60 och B&W 801 ska heller inte glömas. Ino piP eller Naqref's pK är små godingar som ger mycket behållning. Martin Persson Miniring var en föregångare till dem med en liten prislapp.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-01 20:52

Har ju hört massor med olika högtalare genom åren. De som dock verkligen imponerat på mig mest har varit ganska få. Utan inbördes ordning.

Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal).

Forsman VSS5 - En otroligt rolig högtalare som klarar av att leverera en djupbas som är så mäktig att man trillar av stolen. Detta utan någon hörbar distorsion. Spelar allt med bravur och nästan tvingar en att spela högt bara för att det är så förbaskat roligt.

Infinity renaissance 80 - Detta var den lilla golvare som med en 8 tums bas i sluten låda gick in och golvade allt jag tidigare hört i kompisens vardagsrum. Den åt upp qrs venus till frukost trots att dessa kostar 10ggr så mycket. En högtalare som spelar rent snyggt och väldigt neutralt. Den klarar dessutom att ge dig en enorm ljudbild som verkligen omsluter en. Sen att den matar ut basgångar man aldrig trodde var möjligt i en sådan liten högtalare. Den spelar båda djupt och rent med en enorm pondus. Dock sina begränsningar i ljudtryck så klart, visserligen inget jag någonsin märkt av när man lyssnat på dessa trots hög volym.

Infinity epsilon - Dessa lirar bra, riktigt jävla bra. Det som imponerar mest är hur extremt snabb och dynamisk den är i midbas och mellanregister. Ett trumsolo på dessa är en upplevelse utöver det vanliga. Nu har jag inte hört dessa helt lagade då servostyrningen/baskompenseringen fortfarande inte är hel. Men redan nu lirar de en otroligt trevlig bas (lite ojämn dock). Kan bara tänka mig hur bra de kommer lira när allt är på plats då kommer det nog vara det bästa jag någonsin hört.

Infinity kappa 8a - Dessa högtalare är det jag lirar på nu. Finns egentligen inget i dessa högtalare jag saknar. De spelar så förbaskat bra. Rent snyggt dynamiskt med en enorm ljudbild när det krävs. De trollar bort sig själva i rummet perfekt och du hör inte att det endast är 25m2 betong man spelar i. De har en 3d som bara är löjlig när man placerat dem bra. Basen är både fysisk och ren. Den klarar av att drämma till rejält när det behövs. Detta trots en ynka 12tums bas i extremt liten sluten låda. Dessutom så har basen inte mycket till slaglängd. Det enda man kan klaga på skulle vara att de inte lirar extremt djupt. Ungefär 30hz i mitt rum sen börjar de tappa nivå. Det man måste tänka på med dessa är att de kräver en extremt strömstark förstärkare. De dippar neråt 0,5ohm och har fasvinklar och dumheter för sig som är rent löjliga. Jag driver dem med en avr 7500 på toppen och ett stort slutsteg på basen. Detta gör att jag kan spela väldigt högt innan det hela säger ifrån. Högtalarna inbjuder verkligen till att spela väldigt högt också. De spelar så extremt rent även på nivåer som är onödigt höga :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-02 00:42

Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)

Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.

Bild

"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]

http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-02 12:19

Rydberg skrev:
Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)

Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.

Bild

"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]

http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]

Ja jäklar det förklarar varför jag tyckte det gick att spela ovanligt högt med bara 30 watt :) Med andra ord är det slutsteget underspecat rejält då :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-02 15:12

Nej då. 30 watt avser klass A, därefter smyger den in i klass AB.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-02-05 20:48

Boston a40 för 1200:-.

" klädde av " alla konkurrenter vid jämförelser ( utom snell e111 och heybrook hb 1 ) kom jag ihåg. Sällsynt balanserad sluten låda som kunde spela starkt dessutom.

Ino piP : låter väldigt fint i rätt rum om man inte spelar högt, regnbågsperspektivet gör att illusionen av " ett öppet fönster" blir väldigt fint.

Magneplanar 3. 6 , spelar tom. rock bra fastän det är bandhögtalare, dock bäst på kör och akustiska instrument.

Monitor audio rx 6 , för pengarna, ca 10000:- svårslagen men kräver noggrann installation samt att spikesen monteras...

Klarar både naturlig återgivning samt lyssning efter tunemethod, en ovanlig kombination.

Som jämförelse låter tex pi 60 en aning mjukare i mellanregistret men den kostar ju betydligt mera och saknar " klippet" i ljudet från rx 6 vilket gör det roligare att lyssna till musik på den senare - tycker jag.
8)
Senast redigerad av Richard 2012-02-05 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 21:02

Min upptäckt började med OA6 typ2 på Pub första gången jag lade märke till rummet var så olika i olika inspelningar.
Sen har det varit en del olika horn genom åren inklusive Peter's Lowtherhorn som gav en otrolig realism på röster. Vissa inspelningar lät nästan kusligt bra men visst fanns det inspelningar man inte var så sugen på att lyssna på igen.
Bosse Hanssons horn, första gången jag hörde bas som inte lät bra högtalarbas. Luftigt med en tyngd som jag inte hört sen dess.
Bosse Bengtssons olika högtalare, för pengarna har de olika CM3 varit mycket bang for the buck .
Tympani 4 var trevliga, stora och imponerande på stor orkester.
Snell typ E och A gav lite extra med en avslappnad återgivning där högtalaren ofta försvann i ljudbilden.
Beveridge II och 5, särskilt II'orna gick det att spela oerhört högt med.
Måste upplevas, det tråkiga är ett visst behov av service och en ostabil firma som gör sitt bästa.
m.fl. m.fl.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-02-05 23:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-05 21:22

De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.

Vad menar jag med det då?

Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.

Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.

Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.

PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-05 22:48

sprudel skrev:De bästa, enligt mig

Ino, signaturmodellerna.

Näst bästa

B&W 800/801

Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.

Oj då, läste inte färdigt, man skulle motivera också.
Ino för att de låter rent, odistorderat. Ja,rent helt enkelt, inget överdrivet som sticker ut och har hög upplösning till skillnad från vad många kallar analytiskt ljud. Det är två olika saker.
Hört dem i några uppsättningar, mest hos mig själv. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 10:46

Finns många bra och jag ser ingen anledning att skriva "bra" högtalare utan
drämmer till med den absolut bästa högtalaren jag någonsin hört, och det är
B&W 800D. Motiveringen är väl att den tillsammans med rummet den stod i
levererade fonogram efter fonogram utan egenljud.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-06 12:03

Strmbrg skrev:De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.

Vad menar jag med det då?

Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.

Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.

Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.

PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.

Kunde skrivit detta själv. I mitt fall handlar det dock om Audio Note AN-E SPe HE. Den enda invändning jag har är att jag inte kan spela riktigt så starkt som jag ibland önskar att jag kunde. Detta beror dock inte på högtalarna utan på att stärkarens effekt inte riktigt räcker till. Eftersom jag gillar stärkaren så till den milda grad, är ovanstående ett "problem" jag kan leva med... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-06 12:27

Flera av de jag tyckt varit bra är redan nämnda i tråden, jag vill bara lägga till TAD Reference 1 till listan.
Det är en av de få som låtit bra på mässorna de senaste åren. Senast var det ju några stora B&W i rummet bredvid, som blev totalt förnedrade av jämförelsen.
Sen är det ju priset, men det är ju ingen kvalitetsparameter brukar det heta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-06 17:42

B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)

NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-02-06 19:00

Sonus faber, där produkten (vacker x välljud) blir ofantlig hög! Annars är gamla motala-högtalaren Luxor Transmissions line eller Celestion Ditton också skapliga ljudförmedlare, borde finnas för en spottstyver.
Salve

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-06 19:57

Tycker också Sonus Faber gör fantastiskt bra högtalare.

Men en del verkar inte gilla dem:
Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 20:05

I och för sig finns det en drös med högtalare som jag gillar, men av ganska
udda anledningar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-06 20:15

Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:

Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 20:17

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:

Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.

Det är en myt. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-06 20:19

Diskutera högtalare, inte varandra.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-06 23:58

jonasp skrev:NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Jag hade en upplevelse med NHT 1.5i i svenska laserförreningens biorum i alvik. Jag tyckte de lät bättre än 2.9 när jag jämförde med dem. Bättre mellanregister. Att det aldrig blev dem beror på att jag aldrig lyckades komma på hur jag skulle lösa basen till en rimlig kostnad, eftersom 1,5i hade en liten sluten låda. 2.5i hade inte den kvalitet i basen som jag var ute efter heller.

En annan upplevelse var Amphion Argon 2, naturligtvis. Inspirerade mig att försöka göra en egen variant av dem som golvhögtalare och för att göra historien kort är det de jag spelar på fortfarande.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 00:00

1.5i var ett monster. Ypperliggt lyckad konstruktion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-07 07:59

Hrrm. Jag lyssnade aldrig på 1.5i. 2.5 däremot tyckte jag var betydligt mycket mer hängmattehögtalare än 2.9/3.3....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 09:30

JWP P1 - Vifa-element (8" + dome) i sluten låda. Enkla, stilrena, välljudande.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-02-07 10:12

Nattlorden skrev:
Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?

Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Å så står dom inte i varenda hem (garage). :wink:
Salve

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-07 10:38

Ja, de gör verkligen vackra högtalare. Konstverk.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-02-07 11:14

Framförallt så låter de bra, utseendet är en ren bonus...

http://www.minhembio.com/idea/232853
Som det såg ut i mitt förra hus. Nu har jag reducerat lite, fick inte plats med center eller bioduk i det nya vardagsrummet.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-07 11:55

idea skrev:Framförallt så låter de bra, utseendet är en ren bonus...

http://www.minhembio.com/idea/232853
Som det såg ut i mitt förra hus. Nu har jag reducerat lite, fick inte plats med center eller bioduk i det nya vardagsrummet.

Jag måste erkänna att jag aldrig lyssnat så jättenoga på dem. Ingen av mina Hifi-kompisar har dem så att man kan lyssna i hemmiljö med allt vad det innebär.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-02-07 14:04

De finns numera i östra Göteborg så en lyssning går att ordna om intresse finns.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-08 13:15

jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)

NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...

Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.

ESL63 med gradientbas gör det dessutom till ett skapligt kapabelt system.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-08 13:57

IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.

Vh, iö

Jag hade väldigt gärna hört ESL63 + Gradient! Har aldrig fått tillfälle dock (och i ärlighetens namn: jag har inte aktivt sökt tillfället heller!).

Jag tror dina pi60s passar i listan också, men skulle vilja höra dem i ett bättre rum först!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-08 14:19

jonasp skrev:
IngOehman skrev:Den där listan kan jag faktiskt hålla med om 100%-igt.

Vh, iö

Jag hade väldigt gärna hört ESL63 + Gradient! Har aldrig fått tillfälle dock (och i ärlighetens namn: jag har inte aktivt sökt tillfället heller!).

Passerar du Karlstad finns det ett par i mitt vardagsrum att lyssna till, när du så behagar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-08 14:46

Några högtalare som imponerat på mig genom åren:

Cabasse Galion IV
Mycket bra dynamisk förmåga.

Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...

Carlsson OA52
Naturlig klang.

Thiel CS3.6
Enormt djup i ljudbilden.

JBL K2
Livekänsla och spelglädje.

KEF Blade
Oerhört bra på det mesta.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-08 20:43

PerStromgren skrev:Passerar du Karlstad finns det ett par i mitt vardagsrum att lyssna till, när du så behagar.

Trefligt trefligt! :D Jag tackar för inbjudan, lägger den på minnet och funderar på ursäkter att åka till dina hemtrakter...

JanBanan skrev:Cabasse Galion IV

Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-08 20:49

jonasp skrev:

Intressant. Var tvungen att googla på den, ser maffig ut. Jag har aldrig hört några stora Cabasse, det kanske är synd.

Cabasse upplevde jag som vanligare i slutet på 70, början på 80-talet. I alla fall hade HiFi Huset i Uppsala (på den tiden det var en riktig HiFi-affär och låg bredvid Ofvandahls) ett flertal modeller då.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-02-09 01:10

Panelguy skrev:
jonasp skrev:

Cabasse upplevde jag som vanligare i slutet på 70, början på 80-talet. I alla fall hade HiFi Huset i Uppsala (på den tiden det var en riktig HiFi-affär och låg bredvid Ofvandahls) ett flertal modeller då.

Där köpte jag mina aktiva Cabasse, bra affär tidigt 80tal!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-02-09 01:24

faema skrev:Nattlorden skrev:

Sonus faber köper man av samma anledning som en Alfa Romeo. Förtjusande design kombinerat med superba prestanda, + passione.
Salve

Sonus är snyggast men de låter inte så bra som de ser ut.
För laidback!

Deremot ESL63 med Gradientbasar, det är grejjer det!!
Men de fixar inte rock på hög volym så de är rätt begränsade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-09 01:33

sportbilsentusiasten skrev:
faema skrev:Nattlorden skrev:

Salve

Sonus är snyggast men de låter inte så bra som de ser ut.
För laidback!

Deremot ESL63 med Gradientbasar, det är grejjer det!!
Men de fixar inte rock på hög volym så de är rätt begränsade.

Har ägt ESL63 dock utan gradientbasar och måste säga att många moderna konventionella lådor klarar av det som de var bra på och lite till. Men en bra högis är det ju.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-09 03:23

JanBanan skrev:...Quad ESL-63
Röster och akustiska instrument låter fantastiskt levande. Trots att den mäter så dåligt...

Antingen är det något fel på din mätutrustning eller
också är det du inte inte vet hur man skall använda
den eller tolka resultaten.

Påståendet att ESL-63 skulle mäta dåligt är absurt.

Det finns för övrigt inga högtalare som låter bra men
mäter dåligt. Det är ju hur de presterar fysikaliskt som
bestämmer hur de "låter". Det gäller även andra appa-
rater än högtalare självklart. Däremot kan man förstås
tänka sig att mycket kan gå snett när någon som inte
har någon kunskap om vad mätningar visar eller hur de
relationer som finns mellan dem och hörbara resultatet
ser ut, ändå tolkar mätningar och uttalar som om vad
som "mäter bra" eller som inte gör det.

ESL-63 mäter verkligen INTE dåligt, även om det finns
en och annan artefakt att upptäcka i mätningarna, som
även representerar några potentiella förbättringspunkter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-09 08:50

Lite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan? :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-09 09:44

IngOehman skrev:
JanBanan skrev:...Quad ESL-63

Antingen är det något fel på din mätutrustning eller
också är det du inte inte vet hur man skall använda
den eller tolka resultaten.

Påståendet att ESL-63 skulle mäta dåligt är absurt.

Det finns för övrigt inga högtalare som låter bra men
mäter dåligt. Det är ju hur de presterar fysikaliskt som
bestämmer hur de "låter". Det gäller även andra appa-
rater än högtalare självklart. Däremot kan man förstås
tänka sig att mycket kan gå snett när någon som inte
har någon kunskap om vad mätningar visar eller hur de
relationer som finns mellan dem och hörbara resultatet
ser ut, ändå tolkar mätningar och uttalar som om vad
som "mäter bra" eller som inte gör det.

ESL-63 mäter verkligen INTE dåligt, även om det finns
en och annan artefakt att upptäcka i mätningarna, som
även representerar några potentiella förbättringspunkter.

Vh, iö

Förlåt, jag glömde att du inte hajar ironi. Kommentaren var en pik till Nattlorden som la upp en impedansmätning på nån högtalare och menade (tror jag) att den inte kunde låta bra. Och Quaden har väl inte heller en helt linjär impedanskurva?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-02-09 09:55

JonasP skrev
Lite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?

Då har du missat följande inlägg.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1281936#1281936

Vi är antagligen inte heller så många som har erfarenhet av dem ännu, antar jag.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-09 09:58

StefanH skrev:JonasP skrev
Lite förvånad att ingen lagt Larsen 8 till listan?

Då har du missat följande inlägg.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1281936#1281936

Vi är antagligen inte heller så många som har erfarenhet av dem ännu, antar jag.

Inlägg nr 3 i tråden. :? Man kan undra hur jag läser!

Nå, har själv inte lyssnat tillräckligt länge på dem för att lägga dem till listan. Men de korta lyssningar jag har gjort verkar ytterst lovande.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-09 11:53

All heder åt tråden, men på ngt vis känns det lite avigt att återupprepa det de flesta förväntar sig jag skall skriva. :? :roll: :)

Men L8, en av självklarheterna, håller jag högt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-02-12 15:50

Mycket Carlsson i tråden men inte ett ord om OA5 MMX. Den gillar i alla fall jag.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-02-15 12:02

Bästa jag någonsin hört är Ino Audio pi60s hemma hos Öhman i hans biorum. Men då är det paradoxala att de högtalare jag har varit mest besviken av någonsin är Ino Audio pi60 hemma hos en kompis. Det var liknande elektronik och samma material som spelades. Alltså jag vet inte hur jag skulle kunna förklara hur pass jävla enorm skillnaden va. Verkligen EXTREMT enorm! Min slutsats är att rummet gör nästan mer än högtalarna själva...Därför kommer jag bara lista de bästa upplevelserna jag haft..Hur som helst här är min lista av de bästa jag hört hittills:

Mina bästa ljudupplevelser - 2 kanal

1. Ino pi60s i Öhmans bio (Denon förstärkare) - Bäst med hästlängder
.
2. Ino piP i Öhmans bio (Denon förstärkare)
.
.
.
3. DALI HELICON 400 i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Cambridge för-/slutsteg).
4. B&W 805D i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Classé slutsteg).

Högtalare jag hört men i dåliga förhållanden som jag inte vill lägga på en lista innan jag hört dom i bra rum.

JAS Audio Orior Grand (med Primare elektronik i dåligt rum)
Wilson Audio WATT Puppy (med Acuphase elektronik i dåligt rum)
JM Labs - Focal Grand Utopia (någon jävligt dyr elektronik i Ok rum)
Wilson Audio MAXX 2 (med Acuphase elektronik i dåligt rum)
Meridian DSP 8000 (de är aktiva, dåligt rum)
Audiovector Si3 Avantgarde (Naim, Ok rum)
B&W CM1 (Luxman Class A, Ok rum)
Dynaudio C2 (Rotel, i dåligt rum)
Dynaudio C4 (McIntosh, Ok rum)

Sen måste jag faktiskt nämna att det häftigaste ljudet jag upplevt egentligen är nog på en rave-festival i tyskland. Den hålls inte längre men den drevs av audiofiler. Deras mål var att ha det bästa ljudet de kunde hitta. Sen att allt som spelades på systemet var i samma inspelningskvalitet som Infected Mushroom gjorde inte saken sämre..(Infected har även spelat på denna festival :) ) Här är lite detaljer:

The design of the PA is composed of four towers with the main acoustic irradiation an 16 additional positions in the ground- support (app. 23 metres diameter), which are directed inwards and outwards. Hence it is possible to hear at least three sources, though mostly even more. The aim of the design is not to provide maximum level but to create a virtual space. Further benchmarks are the minimum height of 4 metres for the top speakers and the five- channel- active design with additional 21″-bass below 50 Hz in the middle.
Like the years before the Martin F2 System will be used. A one-of –a-kind feature of the VuuV Festival PA are the special 21″-bass speakers made by Föön. All together the system has about 90 KW.
12 x Martin Audio F2Top (12″/2″/Tweeter Array)
24 x Martin Audio F2B (2 x 15″ using horns with high efficiency)
24 x Martin Audio FSX (2 x 18″ directly emitting)
32 x L-Acoustics ARCS
8 x Föön 21″-bass
all components will be operated with LAB- Group Amplifiers.

Using three GAE DSC28-Processors, the system will obtain a new fine tuning. The FIR- Filters enable a phaseal- linear equalisation. To create the right filter rates, the system was specially measured in a low- reflection- room at the TU Berlin by Anselm Goertz, who also invented the processor. The filters and limiters of the processor will enable a save operation of the PA at higher levels than before.
The original design of the PA was developed in 1995 by Jakob Kraft (Rahe-Kraft GbR) from Berlin and was improved during the years after. The equipment is provided by PAM events, based in Berlin.

Detta system är helt jävla sjukt faktiskt.

Sen måste jag tillägga att jag såg Infected Mushroom live i Arvika 2004 på deras största ljudsystem. Det var extremt bra ljud. Har dock inga detaljer på detta system. Även hört IM på en annan festival där det tyvärr lät som ett skämt.

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-15 12:33

Vart på Vuuv en gång och det var faktiskt det sämsta ljudet jag hört på något rave/psy-trance tillställning med högtalarna i cirkel på "huvud-scenen". Inte riktigt med på uppsttningen enligt beskrivningen men på vuuv när jag var där hade de pelare med högtalare och i toppen på dessa hängde en cirkel av högtalare runt "golvet" och detta skapade bara en massa jobbiga tidsfel från högtalarna enligt mig.

Men i "tältet" var det bra drag hela veckan och det blev ju inte sämre när Posford dök upp och spelade oannonserat :)

Såg att den kommer hållas i år iaf, kanske skall övertyga fru och barn att pappa behöver ledigt från vuxenlivet ett tag i augusti ;)

/Edit: läser och skriver som en kråka....

//Tresor

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-02-15 14:09

Tresor skrev:Vart på Vuuv en gång och det var faktiskt det sämsta ljudet jag hört på något rave/psy-trance tillställning med högtalarna i cirkel på "huvud-scenen". Inte riktigt med på uppsttningen enligt beskrivningen men på vuuv när jag var där hade de pelare med högtalare och i toppen på dessa hängde en cirkel av högtalare runt "golvet" och detta skapade bara en massa jobbiga tidsfel från högtalarna enligt mig.

Men i "tältet" var det bra drag hela veckan och det blev ju inte sämre när Posford dök upp och spelade oannonserat :)

Såg att den kommer hållas i år iaf, kanske skall övertyga fru och barn att pappa behöver ledigt från vuxenlivet ett tag i augusti ;)

/Edit: läser och skriver som en kråka....

//Tresor

Mmm det var väl inte så att jag stod och finlyssnade direkt men väldigt lite dist och mycket bra ljudtryck. Tänkte inte på tidsfel osv. men en sak är säker och det är att själva upplevelsen var på topp ;) Vet att de har haft det stora golvet på lite olika ställen och har då varit olika bra olika år. Ett ställe som jag stört mig som fan på ljudet är på Metaltown senaste åren. Där kan det bli klart bättre..

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-15 14:36

Kan mycket väl vara placeringen som gjorde att man upplevede en eko-effekt speciellt i bas-slagen. Men ja upplevelse, ljudtryck och allt annat fanns det inget att klaga på :)

//Tresor

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-02-25 14:06

Larsen 6 är en mycket trevlig bekantskap.
Audio Pro A2.42LIVE - sjukt prisvärd.

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-04 02:58

Här är några högtalare som satt minnestryck hos mig:
(inte i någon ordning)

SONAB OA5 (eg. alla Carlsson)
IMF Ljudledning
Audiotronic CM3
Spendor BC1
QLN One
Renässans
Quad's electrostater
Dahlquist DQ-10
Duntech DL-15

Mina horn jag byggt udner åren (byggde åt kunder under några år) har alla fräst intryck i hjärnan. Ett bra bashorn lämnar ingen oberörd!

B&W DM4 är inte någon superduper högtalare men förmodligen en av de bästa som tillverkats/krona.

Jag har haft möjlighet att lyssna på mängder av olika element under åren. Om jag får plocka fram ett element som gjort ordentligt avtryck i mina öron är det Ionofane 601 ! Jag säger utan att blinka att detta element förmodligen är det bästa diskantelement som någonsin tillverkats. Tyvärr luktade det duktigt med elmotor om den efter ett par timmar. Elementet har inget membran utan använder sig av joniserad luft för att överföra signalen till luften.

Element som Celestion HF1300 och ITT STC 4001G har också för alltid en plats i mitt hjärta. DM4 som jag nämner här ovan har dessa två element. Det är förmodligen därför DM4 är så bra. Spendor använde alltid dessa två element i kombination. Spendor var BBC's "hovleverantör" av studiohögtalare och just användandet av Celestion HF1300 och ITT STC 4001G var ett av BBC's krav. Tyvärr var tillverkningskvalitén av elementen inte särskilt bra. Enligt Spendor fick de kassera 75% av dem för att de inte hade rätt mått eller mätte rätt.

Jag konstruerade 1975 egna högtalare som jag tyckte kunde mäta sig med det bästa. Basen var en 400 liters ljudledning med 2st 12 tums element. Sidohögtalarna hade element som jag byggt själv med en Quad electrostat som ref. Mitt system tyckte jag lät bättre än Quad när jag var klar efter ett par år.
Elementen jag byggt själv var egentligen modifierade befintliga element. Men de var så mycket moddade att det nästan var nya konstruktioner. De bestod av 3 element i varje: Bas, mellan och diskant. Basen byggde på Philips 9710, mellan på Sinus FQ5294 och diskanten Isophon DKT11. 9710:an fick nytt membran med gummikanter. Jag valde just det elementet för sin fina lösning av att dämpa virvelströmar i polstycket. Sinusmembranen lackades i en tvåkomponentslack och fick nya mycket större magneter (kom från två 10 tumsbasar). De fick också var sin kopparplåt monterade på mittpolen för att kortsluta virvelströmmar i polstycket. Från diskanterna tog jag av hornet och monterade en fasplugg framför membranen. Jag monterade också en kortslutningsring mot magnetiska virvelströmmar i mittstyckets överkant. Mest jobb var det sedan att mäta och justera i all oändlighet tills jag blev nöjd. Högtalarsystemet skrotades 2003 och sedan dess har jag använt B&W DM4 (de går nu mot sitt 37'de levnadsår).
Tanken var 2003 att jag skulle bygga nytt men jag fastnade med att konstruera och bygga mätinstrument. Men det är en annan historia (som håller på ännu).

Jag har säkert glömt en hel del.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-04 08:46

Jag slänger in

Qrs Neptunus.
Var en akustiker här igår som arbetar med sådant hade fö arbetat med Ingvar på konstfack vid någon installation. Han köpte Totem av mig och fick lite haksläpp över Neptunus.. det var 8O sådana ögon :)

Denna högtalare gör inga fel.

Revel Performa F30 samt M20 magi i låda.

Dalquist DQ8 som budget är sinnesrubbat bra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-04 09:53

philipbtz skrev:3. DALI HELICON 400 i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Cambridge för-/slutsteg).
4. B&W 805D i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Classé slutsteg).

i VILKA butiker finns dessa rum?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-06-18 15:46

bump :roll:

måste jag skriva en högtalare så skriver jag carlsson 52.2

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-06-18 16:03

Snygg bump! Fler förslag?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-18 16:21

HK430 skrev:bump :roll:

måste jag skriva en högtalare så skriver jag carlsson 52.2

Inte OA52.3?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-18 16:39

Behringer B3031A. Aktiva monitorer som jag växte ur. Mycket prisvärda.
Just nu är mina favoriter mitt delade system med "Linjekällor typ Ola68" och multipla slutna basmoduler. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Imperial-Blomman

Re: Lista bra högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-12 19:45

Bump!

JBL Array1400.
Den högtalaren e kul å lyssna på men kräver stort rum.
Massor av bas å stampatakten känsla.

JBL Ti250.
Kul högtalare som e allround.
Ja skulle vilja ha ett par själv :)

Genelec 8351BM.
Listar ja som bra högtalare med sin avancerade dsp.
Men ja skulle inte vilja ha dom hemma 8)

OA-52ps å basstöd.
Purifi å Satori.
E de ja spelar på nu.

Acapella (kommer inte ihåg modellen just nu).
Diskanten e magisk i dessa.
De e deras plasmatweeter ja gillar.
Tyvvär e inte basen i samma kaliber.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-11-12 21:23

Jag fastnade för en oldtimer : Braun L8080HE
Kostar lite men låter mycket. Så mycket att mina opus3 cresendo har semester.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-13 00:11

Imperial-Blomman skrev:Bump!

JBL Array1400.
Den högtalaren e kul å lyssna på men kräver stort rum.
Massor av bas å stampatakten känsla.

Kul att du gillar dom, samma här!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-11-13 01:33

Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re:

Inläggav Nattlorden » 2024-11-13 11:41

jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)

Instämmer med ovan och lägger till:

Ino - inte blivit besviken på något men pi60s om jag skall nämna någon

Carlsson OA52 (.X) - det var nästan alltid dessa spelade bäst på mässor oavsett vad annat som fanns

Magnapan Magnaplanar 1.4 (.5 .6 .7 ... ) - naturligtvis med basbegränsning.... faktiskt varit mindre nöjd med större modeller. Kan naturligtvis ha varit dålig elektronikkombination...

Revel Ultima Salon2 (eller är det Studio2.... osäker!) - kanske egentligen det enda jag skulle godkänna ett byte av mina pi60s-s mot utan att komma att sakna dem?

TAD... stor modell, spelad på mässa i Jönköping. Bra nog att hintas om på en sådan här lista även om modellnamn saknas.

Sån't som inte finns längre men kan omnämnas:

Von Schweikert VR-4 - dessa hade stått hos mig för länge sedan om ekonomin funnits vid tillfället

F3/Lyd Audiovector 3 och 6

JM Labs (numera Focal) Mezzo Utopia

Wijk Wizard Signature (mycket ovanligt lokalt specialbygge) - har ett på Junior, som är stativvariantern av dessa - toppbiten av "pyramiden".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-11-15 00:13

Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Din signaturbild visar att du inte nått riktigt ända fram än, keep on fighting ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-15 01:06

Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Har du ingen ritning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-15 10:46

Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Jag vet att många här dissar Magnepan, särskilt om de mätt på dem, men detta par hade jag i 5 år (och jag kom från långvarigt ägande av pi60s), och de var i många avseenden fantastiska högtalare. Gick dessutom att spela mycket högre på än vad folk utan praktisk erfarenhet tror. Bara man har rejäla förstärkare.

Saknar dem ibland trots att jag älskar mina nuvarande ino.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-15 22:54

BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Jag vet att många här dissar Magnepan, särskilt om de mätt på dem, men detta par hade jag i 5 år (och jag kom från långvarigt ägande av pi60s), och de var i många avseenden fantastiska högtalare. Gick dessutom att spela mycket högre på än vad folk utan praktisk erfarenhet tror. Bara man har rejäla förstärkare.

Och nu har du?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-11-16 16:16

BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.

Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?

Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-16 19:59

Och nu har du?

ino pi120s
Samt ett gäng Altec som bara ligger och väntar på att få spelas....

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-16 20:07

Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B

Även jag har haft Tympani 1D samt ett flertal olika Martin Logan, jag håller med delvis men inte helt, framförallt Maggi 3.7 lät väldigt naturligt även på låg volym och jag tyckte absolut inte att det lät platt eller odynamiskt tråkigt (som t.ex. fullregisterelektrostater typ alltid gör på allt annat än mycket välproducerade inspelningar).
Att mitt lyssningsrum har en topp på +9 db vid 38 Hz kan göra sitt till... då man får 9 db mer headroom där efter att man tagit bort puckeln med eq.

P.S. DQ10 är en högtalare jag fortfarande aldrig lyssnat på 8O

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-16 23:34

Acoustic Energy har inte nämts.
Var ett bra tag sen jag hörde AE1 nu.
Minns dom än. Hur katten kunde en så liten högtalare låta så mycket.
Kanske det var flera som hört dom.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-11-17 00:11

De högtalare jag tyckt om vid extern lyssning är:

Quads brasskärmar
Snell, flera modeller
Harbeth flera modeller
Revel flera modeller
Gamla B&W
TAD

Ja det var ju inte så många. Men jag har ju inte lyssnat på allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-17 08:12

BellsnWhistles skrev:

Och nu har du?

ino pi120s
Samt ett gäng Altec som bara ligger och väntar på att få spelas....

Ahhh, dubbla pi60s typ. De är bra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-17 11:57

BellsnWhistles skrev:
Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B

Även jag har haft Tympani 1D samt ett flertal olika Martin Logan, jag håller med delvis men inte helt, framförallt Maggi 3.7 lät väldigt naturligt även på låg volym och jag tyckte absolut inte att det lät platt eller odynamiskt tråkigt (som t.ex. fullregisterelektrostater typ alltid gör på allt annat än mycket välproducerade inspelningar).
Att mitt lyssningsrum har en topp på +9 db vid 38 Hz kan göra sitt till... då man får 9 db mer headroom där efter att man tagit bort puckeln med eq.

P.S. DQ10 är en högtalare jag fortfarande aldrig lyssnat på 8O

Jag har ju sedan en längre tid Magnepan 3.6, aktivt delade och med PEQ. Det här är högtalare som är rätt beroende på uppställning och i mitt rum låter de förvånansvärt bra och ger en basåtergivning många inte väntar sig, full nivå till strax över 30 Hz utan någon höjning i PEQ. Jag har ju även ett antal Tympani och just ID är ingen favorit med sin luddiga perspektivåtergivning, förmodligen beroende på att alla tre panelerna bidrar med riktiningsinformation och de sitter långt ifrån varandra. Modifierade Tympani IIIA och Tympani IVa är bättre men givetvis ska de ha aktiv delning och PEQ.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-17 12:36

Problemet med panelhögtalare är typiskt inte den undre gränsfrekvensen, utan den bristande ljudtryckskapaciteten framförallt i basen. Det är ytterst tråkigt att lyssna på merparten av populärmusik utan bastryck.

När jag i min ungdom konstruerade ett par stora "magnetostater" så tog jag därför i ordentligt med ca 7000 cm2 aktiv area och 5 mm mekaniskt begränsad slaglängd, vilket är betydligt mer än vanligt. Detta fungerade totalt sett ganska väl, även om asymmetrin i den drivande kraften (magneter endast bakom basmembranet) var hörbar som en aning kompression och lite disighet (andratonsdistorsion) vid ordentligt pådrag.

Prestandamässigt hade det varit betydligt bättre att bestycka med ett gäng dynamiska baselement, men detta hade förstås förstört panelutseendet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-11-17 13:02

Bill50x skrev:

Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?

Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.

/ B

Första gången jag fick höra Dahlqvist DQ10 så satt jag som en fågelholk i 6 timmar och lyssnade på allt mellan himmel och jord. Då kördes dem fullregister. Det var hemma hos min far, och han har fortfarande kvar dem! Nu har dem varit hos Ln i Gbg för uppgradering av filter och de låter bättre än någonsin. Farsan har dessutom original-basmodulerna från Dahlqvist till och vi delar vid 100hz mot dem. Så kör han Luxman M-4000A på toppen och ett enklare pa-steg för basen. Hans rum är gynsamt i basen så systemet spelar ner strax under 20hz med bra nivå. Däremot äter det rummet effekt och tyvärr räcker inte alltid basarna till. Men DQ10an är helt magisk på det mesta :D

I övrigt håller jag mina Tdl Reference Standard väldigt högt! De låter också sanslöst bra. De spelar dessutom bas som är löjligt bra om man bara har rummet till dem. I farsans förra rum i huset spelade dem löjligt kraftfullt i basen då rummet var stort. En häftig känsla med så "små" element.

Mcintosh Xrt 20 är också en högtalare som låter väldigt trevligt och som dessutom i kombination med att vara lättdriven upplevs otroligt lågdistorerande. Har själv spelat denna på nivåer jag aldrig vågat spela en annan högtalare och ljudet var helt rent och mäktigt. Låter väldigt stort!

Qrs Tellus lät trevligt hos mig också. Med rätt uppställning och lite eq i botten spelade de från 20hz och uppåt väldigt trevligt och behagligt. Dock trögdrivna som tusan. Så för vad man kan hitta dem beggade för så är det mkt bra :D

IMF Tls 80 också hört hos farsan. Lät också väldigt bra med en väldigt bra botten! En högtalare jag hade velat äga själv för att testa :)

Dahlqvist DQ8i denna är så bra för pengarna att jag ägt den 3ggr. Otroligt rolig högtalare som spelar stort och med massvis med detaljer för nästan inga pengar alls. Delade mot basar en högtalare man klarar sig långt på 8O

Sen har jag haft massor med högtalare genom åren som varit trevliga på ett eller annat sätt. Men just dessa är dem jag nyligen haft erfarenhet av och gillat väldigt mycket :)

Sen har jag fortfarande ett minne av mina Ino piP och minns dem som väldigt bra för storleken!

Sen även Morellos högtalare på mässan på arken för många år sedan har satt ett bestående intryck. De lät så stort luftigt och rent i den jättesalen att man vart chockad!

Detta gör att jag bara måste få hört Ino Pi60 någon gång. Kanske vänder de upp och ner på livet? Jag minns att det var så mkt jag gillade med piP men att så fort det började bli lite roligt sa de ifrån vilket kanske inte var så konstigt med tanke på storlek :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2024-11-25 19:05

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-11-26 13:56

Man kanske ska kliva in i den här tråden lite försiktigt, då min ingång kanske är en smula annorlunda..?

Jag arbetar huvudsakligen med "konkreta" ljud. Sådana man kan öppna fönstret eller ta en promenad och lyssna på som referens.
En buss. Sorl på fiket. En fiskebåt på väg ut ur hamnen inspelad med en Pearl TL 44. En människa som talar som man nyss talat med, etc...

Jag arbetade tidigt i livet på Elfa och hamnade på en massa mässor med det ena vidundret efter det andra.
Arbetskamrater som la dubbla årslöner på imponerande system. Dahlquist, Elektrostater, "subkulturella hembyggen".
Folk som skickade en till den ena demonstrationen efter den andra i både slott och koja.
Arbete i alla möjliga och omöjliga studior runt om i landet. SR-studior und diverse...

Ofta blev jag imponerad över musikalisk maffighet och mumsiga ljudbilder. Och ... STORLEK. Men...
Jag tyckte aldrig att det lät som det låter. I verkliga verkligheten alltså. Och musik - vet man aldrig hur den är "kranad",
om man inte själv vridit på reglagen förstås - vilken man ofta gjort. Fast det blev oftast väldigt fel - när man bytte lyssningsmiljö.

Någon sa: Du måste åka iväg och få en demo av Ingenjör Öhmans högtalare.
(något som sagts mig otaliga gånger rörande andra namn)

Uttröttat helskeptisk åkte jag iväg till en smått (underdrift) rörig källare strax norr om Stockholm.

Pi-p och Pi60 serverades.
Och jag höll på att smälla av. Det var som fan. Kan det verkligen låta på det här viset!
Det låter ju som det låter, tänkte jag. Både garagedörrar och snöflingor som faller.
Livet kändes förstört - för hur fasen ska jag ha råd med något sånt här? Kan man få flytta in i den här källaren, kanske?
Det löste sig på något vis, och istället flyttade Pi60 hem till mig.

Pi60 har sedan varit mitt primära arbetsredskap OCH njutningsmedel.
Jag vet plötsligt vad jag gör och behöver aldrig mer fnatta runt och lyssna i diverse för att få ett medel-intryck.
Jag känner mig trygg.

Som närmonitorer har jag på flera arbetsplatser direkt bytt ut diverse Genelec & dito till Pi-p.
Teknikerkolleger har varit hänförda. "-Jag kan plötsligt sitta l ä n g e och jobba utan att uppleva lyssningströtthet."
"–Det jag gör låter nu till och med helt rimligt i mobiltelefonen!!!"

Alla vänner som inte vill möblera om hemma för att njuta av musik har inhandlat en liten Pi-p.
Min dotters mamma (både musiker och musiknjutare) blev förtvivlad efter separationen. Inte för att äntligen slippa mig.
Utan för att hon inte längre tyckte sig kunna lyssna på musik. Trots en av sin bror uppmonterad imponatoranläggning.
Så hon fick ett par Pi-p i present - och började genast lyssna på musik igen. Hennes mamma (musiker och dansare) har också inhandlat ett par.

Jag själv fortsätter med pi60 - numera dessutom i ett nästan optimerat rum.
Saker låter som de låter. Så jag har noll behov av att jaga, leta, söka efter en annan högtalare.
Produktioners flyttbarhet är enastående. De låter bättre i nästan vad skit som helst. Ett tidigare jätteproblem eliminerat.

Reservationen är då möjligen att jag bedömer mer efter hur en brunstig bäver låter i verkligheten när jag spelar in den,
än Taylor Skifs - (öh.. det kanske är en Björn förresten), sound efter multipel plug-in-demolering?

Så... med den Brasklappen så förordar jag Pi60 - eller i mer omfattande sammanhang, något av de större INO-systemen.
I mer intima miljöer Pi-p.

Tack Ingvar!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-11-26 18:30

Ogjort! Mycket trevlig berättelse. Läste med stor glädje. :D :D

Själv har jag två elektrostater från Martin Logan. Har de senaste åren mera intresserat mig för rummets betydelse.

Har flyttat och gjorde mig av med olika diffusorer/absorbenter. Men eftersom jag inte får ut mina högtalare tillräckligt från väggen så har jag satt upp en absorberande vägg bakom anläggningen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-26 21:39

Ogjort skrev:Man kanske ska kliva in i den här tråden lite försiktigt, då min ingång kanske är en smula annorlunda..?
(kortat)

Njutbar berättelse, det värmer att läsa text från hjärtat. Tack Ogjort :!:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-11-26 21:59

Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-26 23:34

PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?

Den lilla marknad jag utgör fungerar det utmärkt på. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-27 07:17

PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?

Sålde inte bättre ? :? Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-11-27 10:35

Det är nog inte konstigt alls.

Dels har INO-system hipfaktor noll.

Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.

Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.

Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-27 10:44

distad skrev:

Sålde inte bättre ? :? Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.

Ja, det är intressant att vi har så olika referenser till hur det hela ska återges. Jag stämmer in i ”ogjorts” kör.
Jag lyssnar fokuserat på vanliga ljud som röster, fågelsång ( biologdj-l) rör om i en tekopp, prassel i en låda, toti. Likväl som på akustiska instrument, både nära och på avstånd. För min personliga del har IÖ:s alster kommit närmast.
Kanske är jag bra på att isolera bort behovet av kombinerade synintryck? Har en känsla av att bortfallet av synsinnet vid endast musiklyssning via ljud för många kräver en överdriven presens i återgivningen för att det ska bli bra. En liten fundering bara. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-11-27 11:00

Jag tycker att pi60 låter riktigt bra!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-11-27 11:16

Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-27 11:36

Nattlorden skrev:...
Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.

De senare Guruhögtalarna tycker jag varit riktigt lyckade i designen, den lilla stativaren med dess (apdyra) stativ tycker jag är snygg, "skandinaviskt återhållen" skulle man kanske kunna kalla stilen. Dom säljer bra i Tyskland o Holland påstås det.

Kriteriet på "bra högtalare" kan väl vara dom som låter någorlunda vettigt men som Designavdelningen låter en få ha stå framme för att kunna lyssna på. Då borde några Guru kunna platsa, givetvis även Carls...! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-27 11:57

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.

Då får man öka marginalerna 8)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-29 17:35

Ogjort skrev:

Det är nog inte konstigt alls.

Dels har INO-system hipfaktor noll.

Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.

Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.

Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

Det där känns rimligt. Många eftersträvar kanske att återge något som är tänkt för någon typ av högtalarlyssning redan från början, något som saknar ursprungstrohet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-30 07:50

Låg distortion, bra spridning och frekvensgång kan åstadkommas av flera fabrikanter, så det är egentligen inget problem. Jag vet inga andra egenskaper, om sådana finns som betyder något i hur olika "typer" av ljud återges mest verklighetstroget eller inte. Själv kan jag i alla fall konstatera hemma att äggen presterar väsentligt bättre, läs låg distortion när de avlastas rejält i basområdet och att hela frekvensgången ekvaliseras. Det är verkligen inte subtila skillnader vi pratar om. Dessutom är de en livsstilsprodukt de luxe. Man kan kommer inte så mycket längre som jag ser det med välljud och möbleringsvänlig inredning än så här.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-11-30 10:56

När jag frågade panelen om lågdsit-högtalare, kom denna lista upp. Den borde platsa även här.
viewtopic.php?p=2270100#p2270100
Maarten skrev:Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?

Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?

Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?

Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?

Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F206/208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Förmodligen "The Äggs" mellan 300-500 Hz och 7000-15000 Hz?

Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
Förmodligen "The Äggs" mellan 500-7000 Hz?
2912 (låga ljudtryck)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-30 13:18

Stämmer de där nivåerna så ska jag kanske titta på en ännu högre delningsfrekvens. Den ligger på 170 idag, men det kan bli tight att sträcka ut den ännu högre som det ser ut idag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-02 16:02

Nattlorden skrev:

Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2024-12-02 19:08

Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-02 22:08

Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.

Vad är transperansnivå? Kan man ha hög naturtrogenhet men låg transperans? Eller tvärtom? Folks vanliga konsertlyssnande är av equade PA-installationer. De som verkligen lyssnar mycket på akustisk musik är få och är oerhört svåra att locka till en HiFi-handlare eftersom dom tror att B&O är det bästa som finns och vet inte om att det finns några HiFi-handlare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-03 06:28

Mycket i den här tråden som jag inte rankar så högt som andra. Och flera topp ljuds modeller som ingen nämner... :o Måste ha konstiga öron... :?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-04 10:48

Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.

Jo det är högst subjektivt. I det flesta fall (i mina fall alla) vet vi inte hur det lät när inspelningen gjordes. Ja även 'finaudiofil' sådana med få mikrofoner. Vi var helt enkelt inte på plats. Vi kan bara gissa och digga det som vi gillar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 11:20

Jag har haft äran att lyssna på Ino Audio piP en gång.
Blev väldigt sugen att köpa ett par. Det är några år sedan.
De lät bra. Men det finns många högtalare att köpa för dom pengar dom kostar.
Vet någon vad dom kostar idag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 11:39

Förra årets prislista:

från 10000 i monteringssats
från 16640 färdigbyggda

priserna är beroende på ytbehandling av lådan

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 11:41

Tack Roger.
Ingår låda i monteringsats?
Vad är priset för piPs?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 12:11

Monterad låda i industrilack, Fanér extra. piPs 2700 kr extra.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 12:44

Tackar Roger.
Har du ägt några Ino högtalare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 14:07

Har ett par piP sedan mer än 20 år.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-12-04 17:17

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:

Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.

Det tror jag nog inte alls stämmer.
Jag tror de flesta föreställer sig att de lyssnar på något så som avsändaren har tänkt sig att det ska låta.
Oavsett med vad de lyssnar.
Den medvetna föreställningen om högtalares speciella och kanske önskvärt färgande egenskaper, tror jag är betydligt lägre,
än tron på att det alltid "låter som det låter". Man tror nog att man har en "återgivare" snarare än en "processor".

Så det finns knappast något incitament hos "normalkonsumenten" att INTE köpa en högtalare som är en neutral "återgivare".
Men sannolikt är nog att allt det där är helt omedvetet. Inte en avbockningslista man tar med sig när det ska köpas högtalare.
Då köper man förmodligen något som man subjektivt tycker låter bra. (eller övertalas till, av en försäljare)

Å då kan man ju lätt "drabbas" av att det man bedömer utifrån, låter apa i en icke färgande högtalare.
Då väljer man istället en färgande i tron att den är just "neutral", eftersom det låter så bra.

/Anders O.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-04 17:56

distad skrev:

Nja, hur nånting säljer har inte nödvänditvis nånting alls att göra med faktisk prestanda (varken subjektiv eller objektiv sådan), utan snarare marknadsföring. Nu vet jag iofs inte hur exakt Guru har eller inte har marknadsförts, utan jag menar mer generellt sett även om det kan vara ju där som Guru har misslyckats.
Ja och sen ska det väl med lite tur i ekvationen också!

Medhåll på piP för övrigt, mina har spelat på i ganska många år nu och dom få gånger jag nuförtiden kan spela på starkare så blir jag fortfarande lika imponerad över vad dom små klarar av, framför allt för en bas-nörd som mig!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-12-04 19:46

distad skrev:

Du tror väl inte att majoriteten väljer hifikomponenter efter väljud?
De väljer efter prislapp och att det ska se så fett ut i vardagsrummet som möjligt. De väljer också gärna komponenter som innehåller "allt".
Det är inte väljud som styr. Detta går inte att avgöra på mässan, eller i hifibutiken. Och synnerligen inte om man handlar ohört över internet, baserat på omdömen från sk "YouTubeexperter".

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-12-04 23:02

I en helt annan liga spelar mina canton plus . De används som TV-högtalare tillsammans med ett litet kina-steg, det hela kostar inte mycket men förvandlar TV'ns usla ljud till åtminstånde telefonkvalitet.

Platt-tv i allmänhet har uselt ljud.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

gcs

Inläggav gcs » 2024-12-08 17:59

Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder? De första var ett par Carlsson som jag inte längre minns namnet på. Sedan har jag sprängt vid två olika tillfällen ett par mellandiskanter från Yamaha NS1000.
Jag har också haft och har fortfarande ett par JBL högtalare som jag gillar än idag. Med tiden fick jag låta byta gummi kanterna på 15":s basarna av ålder. Jag har nog haft dem i mer än 50år.
Någon gång under 70-talet beställdes ett elektroniskt special byggt delningsfilter från EA produkter. Nu är det hos någon annan på forumet. Det blev ersatt med ett trevägs dBx driverack plus ett från BSS 366. Båda har PEQ.
Jag hoppas att jag aldrig mera behöver byta till något annat. Jag sitter nu nöjd sedan mer än 50 år speciellt då det inte varit särskilt dyrbart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-08 18:30

Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.

gcs

Inläggav gcs » 2024-12-08 19:53

Vad menar du med hyfsade anläggningar och jag vet inte heller hur starkt du spelar. Själv spelar jag rejält starkt för dynamikens skull. Jag ligger oftast på >100dB C. Man kan lätt att tro att jag blivit hörselskadad men det har jag ännu inte blivit och jag är glad att fortfarande kunna njuta av musik som jag gillar. En sak som jag tycker känns bra är den live känslan som man får rakt i ansiktet och kroppen.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-09 09:31

RogerGustavsson skrev:Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.

Inte jag heller. När det börjar låta illa sänker man. Och då äger jag ett par LS3/5a som, enligt ryktet, kan gå söner bara det finns en rejäl stärkare i samma rum :wink:

Men jag har varit på fester där...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-12-09 14:30

gcs skrev:Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder?

Ett par hemmabyggen - ren otur då en dammsugarslang gnuggat upp volymkontrollen så den stod på max när jag startade... samt en diskant i en piP.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-09 19:09

Nattlorden skrev:
gcs skrev:Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder?

Ett par hemmabyggen - ren otur då en dammsugarslang gnuggat upp volymkontrollen så den stod på max när jag startade... samt en diskant i en piP.

Oj!
Ja de e många elemen ta lirat sönder genom åren 8O

Har bla ett par Tangent RS-2 som närfälts monitorer i min båt å dom Audax basarna pajjar då å då å ja lagar dom hela tiden så gott de går.
Där har de blivit en vana :lol:
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-10 08:38

Har klarat mig från sönderkörda element.
Men det har blivit några kortslutningar. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-10 12:40

Imperial-Blomman skrev:
Oj!
Ja de e många elemen ta lirat sönder genom åren 8O

Men det är slut med det numera :!: :mrgreen: Du vet vad grannarna har sagt... Nå får du fisa fram tonerna... :lol: Men jag ska kanske inte skratta, man vet aldrig vilka kärringar som blir grannar. Hade ju en hemsk i Vallentuna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-12-10 13:21

distad skrev:Men jag ska kanske inte skratta, man vet aldrig vilka kärringar som blir grannar.

Du kan ju alltid hoppas på en äldre halvdöv dam ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-10 13:56

Bill50x skrev:
distad skrev:Men jag ska kanske inte skratta, man vet aldrig vilka kärringar som blir grannar.

Du kan ju alltid hoppas på en äldre halvdöv dam ;-)

/ B

Exakt! :D Eller helt enkelt en vanlig barnfamilj då brukar man kunna få dra på lite ibland. :)

gcs

Inläggav gcs » 2024-12-10 16:05

Jag hade en äldre person som granne i min ålder som var halvdöv. Han klagade aldrig. Nu har han flyttat till ett äldreboende och nu har det flyttat in ett yngre par. Vi får se hur det blir med det? :roll:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2024-12-11 16:22

JBL4301
Via dessa upptäckte jag hifi. 1980 var året. En jazztrio spelade ganska starkt och jag stod nära. Spelaren var en Mikro Seiki och slutsteget ett Yamaha M2.

Linkwitz Orion
Jösses! Det är mer än 20 år sedan jag snickrade ihop dessa. Beställde färdigt delningsfilter, men snickrade själv.
Provlyssna före köp? Måste man det? Dom är svaga i djupbasen som dom flesta dipoler, det kan vara bökigt med alla slutsteg och sladdar, men i övrigt är dom så pass felfria i mitt kala vardagsrum att jag inte kommit mig för att titta på nåt alternativ.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Generellt om hifi