Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Röstade på ointressant och felaktigt.
Richard skrev:steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera...
steveo1234 skrev:Richard skrev:steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera...
Ledsen, men du har fortfarande fel. Jag är dock inte särskilt intresserad av att diskutera detta (därför röstade jag att jag tycker att ämnet är ointressant) med dig. Jag föreslår att du läser svantes pedagogiska inlägg i ämnet.
Richard skrev:Att vibrationerna dröjer kvar en längre tid med mjuka fötter kan väl knappast vara bra för ljudet.
LasseA: testet i stereophile visar också att vibrationerna klingar av snabbare och har en högre frekvens med spikes än med mjukfötter.*
Detta kanske påverkar ljudet till det bättre ?
* oaktat att mjukfötter hade en lägre vibrationsgrad överlag.
Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Skulle vara kul att läsa vad du/ni kommer fram till i en sådan test.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Och nej, det var ingen ny information som gav någon ytterligare eftertanke.
Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.
mvh/Harryup
Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.
Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.
Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.
Med mera men det räcker nog så.
Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.
Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.
Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Skulle vara kul att läsa vad du/ni kommer fram till i en sådan test.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Och nej, det var ingen ny information som gav någon ytterligare eftertanke.
Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.
mvh/Harryup
Tack Harryup, du har rätt i att många inte ens provat, eller kommer att prova spikes. Ska prova blutack ( häftmassa ) så småningom, men jag är tveksam till att mina MA rx 6 : or skulle låta bättre då.
Fast prova måste jag ju, självklart.
Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Richard skrev:"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större
rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."
Är detta alltså inte korrekt ?
Jax skrev:Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Fel. Jag har testat (och förkastat) spikes.
Harryup skrev:Kommer betyder i framtiden. Är övertygad om att många testat spikes genom åren men som jag ser det får man nog se det lite till här och nu. Om man vill testa så kanske man blir överraskad eftersom det är kombinationen som skall fungera. Dessutom så ser jag inte heller spikes som något kul alls, när det finns ännu bättre alternativ till mjukfötter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Definiera vad "stelt gränssnitt" är gärna.
Är en flerdelad fot som tillåter viss skjuvning stel? Är det stelt om man dessutom sätter fast den under högtalaren med hjälp av häftmassa?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Jax skrev:Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Frågan ser retorisk ut men i alla fall, nej jag ser ingen anledning att testa en fot som inte löser de problem jag redan nämnt i tråden.
Häftmasa har jag inte testat men jag har svårt att se hur den ska lösa uppgiften.
Gott!Jax skrev:MagnusÖstberg skrev:Jax - vad gör du med ditt liv nu?
Pja, jag lever det![]()
Är du i stugan eller?
Svante skrev:
Era slutsatser blir fel.
Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?
Eller är det så att du gillar aktiviteten som du får igång i sådana här trådar? Att du egentligen inte bryr dig om fötterna alls?
Harryup skrev:Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?
Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?
...tekniskt gymnasium...
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?
Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?
Trådens inledande inlägg av Richard innehåller ytterligare en amatörmässig förklaring av fysiken kring högtalarna interaktion med underlaget. Det är det femtielfte försöket av Richard att söka stöd för att anledningen till han upplever ljudet bättre* med spikes än med mjuka fötter är att högtalarlådorna rör sig mindre när de står på spikes än med mjukfötter. Längre ned i tråden ställer han däremot frågan mer öppet varför det låter bättre. Men det är ju så dags: han har ju ägnat otaliga inlägg med att underkänna och förlöjliga varje förklaring som inte stödjer hans förutfattade mening att spikes är bra för att de får högtalarna att stå mer still (vid audiofrekvenser).
Vad gäller dina egna försök så tycker jag att det där med att dina fötter "tillåter viss skjuvning" (i audioområdet) mest låter som snömos. Om man tittar på bilder av fotens konstruktion är det i allt väsentligt en hård koppling till underlaget som lika gärna kan ersättas med en bit solid metall. Men de är ganska snygga.
För övrigt har det inte alls saknats förklaringar till varför hårda kopplingar kan förbättra tydligheten i ljudet i den sinnessjuka mjukfotstråden. Varför dessa inte tagits på allvar av de som är intresserade av hårda kopplingar till underlaget vet jag inte.
*) Richard har för mig mycket märkliga sätt att uttrycka sin upplevelser. Jag har i ovanståendei lägg antagit att han talar sanning men jag utesluter inte heller att han blåljuger. Jag tycker det är svårt att bedöma och jag tycker inte man kan ha ett a priori-antagande att alla talar sanning på ett internetforum.
/DQ-20
PS. Min erfarenhet är att professionella musiker ofta är mycket ointresserade av inspelningars ljudkvalitet av deras musikanläggningar att döma.
DQ-20 skrev:
Vad gäller dina egna försök så tycker jag att det där med att dina fötter "tillåter viss skjuvning" (i audioområdet) mest låter som snömos. Om man tittar på bilder av fotens konstruktion är det i allt väsentligt en hård koppling till underlaget som lika gärna kan ersättas med en bit solid metall. Men de är ganska snygga.
/DQ-20
PS. Min erfarenhet är att professionella musiker ofta är mycket ointresserade av inspelningars ljudkvalitet av deras musikanläggningar att döma.
Kronkan skrev:
Det är helt rätt att i den långa tråden om mjuka fötter kontra spikes finns förklaringar till varför det ljudande resultatet kan bli tydligare med
Tror att IÖ bidrog med en förklaring. Hittar inte snabbt ett citat men så uppfattar jag det.
Kronkan skrev:
Det är helt rätt att i den långa tråden om mjuka fötter kontra spikes finns förklaringar till varför det ljudande resultatet kan bli tydligare med
Tror att IÖ bidrog med en förklaring. Hittar inte snabbt ett citat men så uppfattar jag det.
Själv har jag för tillfället spikes under mina Martin Logan. De förra ML hade jag en något mjukare koppling till underlaget med. Alltså jag har ingen filosofisk princip som jag genomför.
När jag läser min manual så rekommenderar MT tydlgt spikes.
ML har ju två akustiska huvudprinper i samma högtalare. Dels elektrostater samt under 400 - 250 Hz en traditionell låda med vanliga element. Detta ger ju vissa fördelar men också en inbyggd svårighet. Det är att få dessa två olika principer att spela homogent i det rum som de faktiskt ställs upp i. Då kan eventullet spikes vara ett sådant verktyg.
Men om jag har mjuk eller hård koppling om två kan jag inte uttal mig om.
Just nu inte aktuellt att provlyssna.
Frågan liknar för mig kaninens svar till Alice i Underlandet när hon frågar efter vägen. Kaninen (eller vad det var) svarar det beror på var du skall.
Det är ju bara att erkänna att jag inte är helt på den transparanta
vägen.
Harryup skrev:Svante skrev:
Era slutsatser blir fel.
Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?
Eller är det så att du gillar aktiviteten som du får igång i sådana här trådar? Att du egentligen inte bryr dig om fötterna alls?
Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?
Harryup skrev:Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?
Harryup skrev:Jag upplever lite ingengöris neglecta har drabbat forumet igen.
Den faktiska upplevelsen är mindre intressant än att den finns nån som lyssningsmässigt inte upplever att den teoretiska modellen ger i alla lägen bästa ljud. Och då finns det inget incitament till nyfikenhet eftersom teorierna är mer tilltalande.
Harryup skrev:Sen får ju förstås alla testa eller låta bli att testa vad dom vill, men teorier som inte stämmer fullständigt är inget att rätta sig efter.
Jag ser det inte som att om en mjukfot inte skulle vinna i en blindtest att det betyder att foten funkar men inte anläggningen. Jag ser det snarare som att mjukfötter inte passar i alla lägen, för jag tror knappast att någon anhängare oavsett hur djupt man än dyrkar centrala budskap behåller foten och byter resten av grejorna.
Richard skrev:Hur kommer det sig att en av världens bästa och mest välrennomerade högtalaremärke Martin Logan klart förespråkar spikes ?
Smack skrev:Så länge Sonic Design gör världens fulaste fötter oavsett hur bra de är, och så länge man har mage att prissätta foam till 250-600kr uppsättningen (tillverkningskostnad några få kronor) så tänker jag vägra av princip och hoppas något företag tar sig i kragen och ger oss konsumenter det vi vill ha dvs snygga, prisvärda, funktionella fötter. Att det inte finns år 2012 är ett stort mysterium. Det krävs inget direkt startkapital att skära foam och packa i PP-påsar så.....why?
Richard skrev:Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.
"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material...
Richard skrev:...kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet.
Richard skrev:Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större.
Richard skrev:Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren.
Richard skrev:Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid.
Richard skrev:Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning.
Richard skrev:Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen...
Richard skrev:...men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."
Richard skrev:Är detta alltså inte korrekt ?
adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
Är väl bara att skriva en siffra eller bokstav på dem för att ange viktklass.
Färkodning av hela produkten är inget jag är speciellt förtjust i.
Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
Sonic Design står registrerat på en dam vid namn Marianne Almeflo, ålder 62 år men man kanske fördomsfullt kan anta att det är Per-Arne Almeflo 61år som är snubben bakom skummet. Han kanske är grym på audio men behöver absolut ruskas om något när det gäller design år 2012. Gör rätt för sig och öka försäljningen med 30%..minst. Vill man ändå syssla med färgkodning så finns det absolut fräschare färger är grisskär och slimegrön att stoppa under sin rigg. Det går faktiskt att färgsätta foam i stort sett precis som man vill. Det gör mig ganska irriterad faktskt
petersteindl skrev:Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
Sonic Design står registrerat på en dam vid namn Marianne Almeflo, ålder 62 år men man kanske fördomsfullt kan anta att det är Per-Arne Almeflo 61år som är snubben bakom skummet. Han kanske är grym på audio men behöver absolut ruskas om något när det gäller design år 2012. Gör rätt för sig och öka försäljningen med 30%..minst. Vill man ändå syssla med färgkodning så finns det absolut fräschare färger är grisskär och slimegrön att stoppa under sin rigg. Det går faktiskt att färgsätta foam i stort sett precis som man vill. Det gör mig ganska irriterad faktskt
Så enkelt är det inte. Cellgummit har specifika färger redan från tillverkaren beroende på dess egenskaper. Varje färg har sin specifika egenskap. Paa får rätta sig efter det. Det paa kan göra är att ha olika diameter eller tjocklek. Jag tror att formen kan bidra med viss funktion. Därav ser de ut som de gör. Om paa vill ha egna färger så får han nog beställa en inte inte så oansenlig mängd och det är nog knappast ekonomiskt försvarbart.
MvH
Peter
Max_Headroom skrev:"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."
Underkänt på mekanikdelen. Läs om.
Smack skrev:petersteindl skrev:Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
Så enkelt är det inte. Cellgummit har specifika färger redan från tillverkaren beroende på dess egenskaper. Varje färg har sin specifika egenskap. Paa får rätta sig efter det. Det paa kan göra är att ha olika diameter eller tjocklek. Jag tror att formen kan bidra med viss funktion. Därav ser de ut som de gör. Om paa vill ha egna färger så får han nog beställa en inte inte så oansenlig mängd och det är nog knappast ekonomiskt försvarbart.
MvH
Peter
Det där är inte korrekt. Du kan färgsätta foam precis som du vill (om du orkar slita med att få den färg du tänkt med tillverkaren).
Exempel.
http://www.complyfoam.com/products/S-400/
Om man påstår att färgen förändrar egenskapen så får man gärna tekniskt förklara det.
Jag tror det är ren och skär snålhet dvs tillverkaren har olika densitet på foam på hyllan för helt andra ändamål och det köper man rakt av och stansar. Det lär ju inte handla om enorma summor att få den färg man önskar. Särskilt inte som Sveriges just nu populäraste, snabbast växande mjuktass? Om tillverkaren då är svår så vänd sig till Kina (antar man jobbat med tröga svenskar i detta fall) och få det man ber om utan att blinka fler än 4-5 gånger.
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."
Fast det är kanske fel att utesluta möjligheten att det kan handla om en
inkompetent lärare.
Vh, iö
Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
petersteindl skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
MvH
Peter
Det där är inte korrekt. Du kan färgsätta foam precis som du vill (om du orkar slita med att få den färg du tänkt med tillverkaren).
Exempel.
Om man påstår att färgen förändrar egenskapen så får man gärna tekniskt förklara det.
Jag tror det är ren och skär snålhet dvs tillverkaren har olika densitet på foam på hyllan för helt andra ändamål och det köper man rakt av och stansar. Det lär ju inte handla om enorma summor att få den färg man önskar. Särskilt inte som Sveriges just nu populäraste, snabbast växande mjuktass? Om tillverkaren då är svår så vänd sig till Kina (antar man jobbat med tröga svenskar i detta fall) och få det man ber om utan att blinka fler än 4-5 gånger.
Jag har inte sagt att färgen i sig förändrar egenskaperna. Olika Färger tillsätts för att särskilja de olika mattorna åt ifrån varandra. De har helt olika fjädring vilket beror på mängden luft i cellerna.
Tillverkningsprocessen är troligtvis i form av en gjutprocess där gjutformar är stora verktyg. Själva granulatet eller massan är troligtvis redan färgad och då kan det bli frågan om en inte så oansenlig minsta mängd. Huruvida det finns spill i början och i slutet eller runt om själva mattan vid dess framställning vet jag heller inget om, men allt material som ligger mellan de runda styckena är spill och oanvändbart men paa måste ändå betala för detta spill.
Jag håller inte med dig i din kritik av paa, men jag håller med om att färgerna inte är så vackra. Jag har själv mattor i detta material och varit i kontakt med tillverkaren eller snarast med importören, så jag har en massa olika prover. Jag hade samma invändningar och önskemål som du, men fick svar på tal och insåg att det är bara att gilla läget![]()
That's it.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Ser fram emot lite sommar med bara fötter i torpet.
Ing. Öhman på HiFi-forum skrev:...i förlängningen blir det helt ohållbart.
Om man skall ignorera den fysikaliska verkligheten och ta hem och testa spikfötter (som såväl teoretiskt som i alla lyssningstester jag gjort är i princip det sämsta man kan ställa en högtalare på) så måste man väl fråga sig, om man inte borde testa även alla andra saker potentiellt dåliga saker man kan ställa högtalare på också? De flesta borde ju i varje fall vara mindre dåliga än spikfötter.
Exempelvis potatisar torde vara ett klokare val av underlag än spikfötter, alltså måste man prova att placera sina högtalare på potatisar! Ett annat exempel på fötter som bör testas om man tycker att spikfötter inte är slöseri på tid är yatzy-tärningar. Säkerligen fungerar dom också ganska dåligt, men bättre än spikfötter.
En anna rolig sak man har kunna läsa i denna tråd är att man skall använda spikfötter på mjuka trägolv, men mjuka fötter på betonggolv, fast en annan inläggare tyckte förstås att det var precis tvärtom. Kan någon tvivla på att hörselsinnet, tvärt emot Ekman förhoppning, är synnerligen manipulerbart av yttre omständigheter och förväntningarnas makt? Speciellt tydligt är det när man kontemplerar över att just dom som marknadsför hörselns oantastlighet vägrar lita på sin hörsel! De är inte sällan synnerligen hatiskt inställda till blindtester där man bara har sin hörsel till hjälp...
Jag tänker inte lägga mig i vad man vill använda för underlag till sina högtalare, eller vilka subjektiva preferenser för olika sound olika människor kan tänkas ha, men, om man vill höra det inspelade ljudet så oanfrätt som möjligt finns bara en sanning när det gäller val av högtalarfötter, nämligen:
Den fot är bäst, som får högtalaren att stå mest stilla, och som minst får golvet att vibrera (av mekaniskt inducerade vibrationer från högtalarlådorna, men golvet får naturligtvis röra sig av ljudtrycket från högtalaren på samma naturliga sätt som golvet låter sig påverkas av ljud från levande musiker).
Om man har högtalaren placerad på trägolv finns i praktiken ingen bättre lösning än "flytande högtalare", vilket bäst (= i största möjliga frekvensområde, med minsta möjliga förluster och på ett praktiskt realiserbart sätt) åstadkommes medelst mjuka fötter, t ex SD-fötter.
Fötterna skall INTE vara dämpande, utan så lealöst fjädrande som möjligt. Dämpningen kan vara mycket låg. Då ernås kabinettsrörelser som tangerar 1/1000 av membranrörelserna om lådan väger så många gånger mer än membran+luft (vilket är ungefär samma massa som membranet ensamt för detta enkla resonemang).
Om högtalaren står på betonggolv (eller annat mkt tungt och styvt golv) fungerar mjuka fötter precis lika bra som på trägolv. Mjukfötter fungerar alltså alltid bra. Dock finns en alternativ lösning för den som är experimentlysten, nämligen sandkuddsfötter!
(Och här är det faktiskt relevant att tala om "dämpkuddar". Det är nämligen precis var sandkuddsfötter är! Det språkbruk som benämner SD-fötter eller andra mjukfötter såsom "dämpkuddar" är däremot olyckligt eftersom det dels får det att verka som om fötterna dämpar (vilket en god mjukfot inte skall göra i väsentlig grad) och ser ut som kuddar (vilket inte heller är vanligt hos mjukfötter))
Nåväl, hur gör man? Jo, man tar helt enkelt och syr ihop åtta små påsar (5*5 cm) som man sen fyller med sant och snör ihop. Dessa sandpåsar placerar man under de fyra hörnen på respektive högtalare. Är golvet tillräckligt stumt (vi talar här om betongkällargolv snarare än betonggolv i en lägenhet*) så kan man faktiskt under gynnsamma omständigheter nå högtalarlåderörelser som är till och med något mindre än 1/1000 av membranets (vid 1/1000 i membran-/lådmassakvot) men inte alltid.
Prova kan man dock alltid!
*Den som tror att ett betonggolv i en vanlig lägenhet är styvt kan ställa sig frågan vad det kan bero på att man hör när grannen borrar med slagborrmaskin i väggen...
Överkurs: Ibland, men mycket sällan, är det inte alls som det som anges ovan, eftersom extrema specialfall kan komma att rucka ekvationernas förutsättningarna dramatiskt!
Men skall man vara riktigt riktigt noga så behövs en halv kvälls föreläsning och praktiska demonstrationer. Kanske något som kan arrangeras i LTS regi? För LTS-medlemmar. Om det finns intresse.
Vh, Ing. Öhman
Smack skrev:petersteindl skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:Smack skrev:adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
MvH
Peter
Exempel.
Jag har inte sagt att färgen i sig förändrar egenskaperna. Olika Färger tillsätts för att särskilja de olika mattorna åt ifrån varandra. De har helt olika fjädring vilket beror på mängden luft i cellerna.
Tillverkningsprocessen är troligtvis i form av en gjutprocess där gjutformar är stora verktyg. Själva granulatet eller massan är troligtvis redan färgad och då kan det bli frågan om en inte så oansenlig minsta mängd. Huruvida det finns spill i början och i slutet eller runt om själva mattan vid dess framställning vet jag heller inget om, men allt material som ligger mellan de runda styckena är spill och oanvändbart men paa måste ändå betala för detta spill.
Jag håller inte med dig i din kritik av paa, men jag håller med om att färgerna inte är så vackra. Jag har själv mattor i detta material och varit i kontakt med tillverkaren eller snarast med importören, så jag har en massa olika prover. Jag hade samma invändningar och önskemål som du, men fick svar på tal och insåg att det är bara att gilla läget![]()
That's it.
MvH
Peter
Att färgsätta mattorna för att hålla isär dom känns ju onekligen ganska humoristiskt 2012, det måste du väl hålla med omJag köper inte det om tillverkaren är seriös. Foam är normalt svart kan vi väl hålla med om. Hur många gånger har du sett limegrön foam förutom på dessa? Så i så fall undrar jag, vad tillför färgen limegrön för egenskap hos foamen?
Får man en limegrön säng från Tempur om man vill ha medium? Nasa säger "Vi ska ha hårda foamstolar. Ok, då blir de rosa med gula prickar. Sorry. Materialet ni vet"
Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote
Jag förstår inte prissättningen. Jag förstår inte färgsättningen. Jag förstår inte om det är något unikt med dessa som man ska betala för. Jag förstår inte att någon inte gör det bättre och tjänar lite extra stålar.
Gilla läget.. Har man den åsikten skapar man aldrig en bra produkt.
Dessutom säger man sig ju anpassa foamen efter vikt. Då får man väl anta att man specialutvecklat och då kan bestämma att de ska vara svarta om man så vill då man ändå frångår off the shelf. Eller tänk om det är så att det är en stor del hum bug bakom dessa fötter (inte foam i sig utan just denna produkts favorisering) och att det faktiskt är ungefär eller lika bra med likvärdig foam för någon tia..
Jag får inte ihop det
En utmanare behövs.
petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.
Så här ser en kollektion ut.
Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.
Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.
Dämpningen bör vara någorlunda frekvenslinjär och även fjädringen.
Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Coefficient of friction (steel)
Coefficient of friction (concrete)
Abrasion
Operating temperature
Specific volume resistance
Thermal conductivity
Flammability
Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.
Smack, det är bara att gilla läget![]()
![]()
MvH
Peter
meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Smack skrev:petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.
Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.
Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.
Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.
![]()
MvH
Peter
Nu börjar det leda någon vart.För att tydliggöra vad jag är ute efter.
1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
[/b]
Max_Headroom skrev:meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.
UnholyRishna skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
![]()
MvH
Peter
1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
[/b]
Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.
Smack skrev:UnholyRishna skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
![]()
MvH
Peter
[/b]
Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.
Ok, dags för påhoppen. Man tackar. Jag har bara efterfrågat fakta men får ingen. Då kör vi vidare då.
Så du tror på fullaste allvar att en maskin/elektroingenjör eller liknande kan sköta formgivning på konsumentprodukter? När jag pratar konsumentprodukt menar jag inte att det säljs via en hemsida och man har 2000 köp per år. Jag snackar volymer på 1 000 000 och uppåt.
1. Herregud.. Det företaget som jobbar med enbart ingenjörer utan ett öga för design kommer aldrig nå kommersiell framgång. Kanske framgång i kretsar som dessa men aldrig längre. Vi kanske kan låta ingenjören ta hand om ekonomin på företagen med. Perfekt. Ingenjören kan lösa allt. Ingenjör fur alle.
2. Du påstår också att färgskalan är grym så man kan hålla isär de olika egenskaperna. Kom igen.. Ska pappa hålla mig i handen när jag går på toa med? Det är och förblir ett föråldrat tankesätt så till vida färgkodningen inte är ett krav för produktens funktion och egenskaper.
3. PS: Jag är produktchef och ingenjör. Om det nu tillför diskussionen något för översittare som dig. Men kör man hockeyfrilla 2012 så förstår jag att man tror ingenjören kan fixa rubbet. Lycka till.
Klar med denna tråd.
Smack skrev:Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote.
MagnusÖstberg skrev::roll:
Smack skrev:1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
Smack skrev:2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.
Smack skrev:I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls....Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?
Smack skrev:Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.
Smack skrev:Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.
Smack skrev:Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill
meanmachine skrev:Max_Headroom skrev:meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.
Där förstår jag inte skillnaderna alls faktiskt. Högtalaren är reaktiv och flyttar energi i rummet och speciellt basen kan vara enormt kraftig.
min lilla Sunfire-bas tog regelrätta promenader i rummet när det gick bas i film. Det kan ju inte vara statisk energi?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
meanmachine skrev:Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.
MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.
Osäker på om det är en bra idé utan att påverka funktionen.Max_Headroom skrev:MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.
Vill man ha svarta så kan man köpa SD och spraymåla dom svarta. Inga problem.
MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.
Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*
Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?
Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.
Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.
Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.
Om det jag upplever stämmer - vad beror det på ?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?
Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.
Kan du låta bli och gnälla ett tag. Nu är det andra gången jag ber dig rakt och tydligt att tagga ner lite. Du är som en iller som inte kan ge sig. Du har trampat i skiten och betett dig som ett svin och min respekt för dig är noll. Låte mig va.
Om inte ber jag nån modd be magnus hålla tassarna borta så det slipper bli nått otrevligt.
Vad händer om man spraymålar plattan i grönt?
Max_Headroom skrev:phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.
Vad händer om man spraymålar plattan i grönt?
Den blir grön, antar jag.
MagnusÖstberg skrev:
Då kanske du skulle specialimporterad fötter till högtalarna som har utrymme nog att dölja SD-fötterna![]()
FBK skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Kan du låta bli och gnälla ett tag. Nu är det andra gången jag ber dig rakt och tydligt att tagga ner lite. Du är som en iller som inte kan ge sig. Du har trampat i skiten och betett dig som ett svin och min respekt för dig är noll. Låte mig va.
Om inte ber jag nån modd be magnus hålla tassarna borta så det slipper bli nått otrevligt.
Ingen ide att bli upprörd MM, han har både Admin & Redaktörer i ryggen så iller beteendet lär fortsätta.
FBK skrev:Vee-Eight skrev:FBK skrev:JanBanan skrev:Tror du att modsen skulle utdöma några repressalier till sina egna polare![]()
![]()
+1 Det är ju det som är problemet, det finns allt för mycket kompiskopplingar både hit och dit bland de som "tycker" mest här och modsen och därför så är det som det är och det kommer aldrig bli någon förändring då det finns allt för lite respekt för andra människor. För egen del så har jag äntligen insett det även om det tog emot.
Kan iof bara tala från egen erfarenhet, men kompisar är synnerligen lättmoddade. De gör nämligen så som de blir tillsagda, oftast inser de, genom umgänget på och runt forumet, allvaret i tillsägelsen och varför de får den. Man behöver inte ens påpeka i några spetsiga kommentarer öht. Det är snarare de som har för vana att gnälla, klaga, och på annat vis sänka forumet för påtrampade ömma tår som man aktar sig att moderera. Jag iaf tänker till ett antal extra ggr innan jag säger till dessa personer. Är man inte 100% korrekt och har torrt på fötterna så återkommer dyngan i en annan vinkel.* Så söker du svågerpolitik så är det de som har en fördel jämte andra.
*En del är inte mottagliga för argumentation och tillsägelser öht, de behandlas utan förklaring med forumets bästa i övrigt som målsättning.
Tack för svaret V8, det gav mig en annan syn på det också.
Smack skrev: .....
2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.
I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls....Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?
Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.
Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.
Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill
[/b]
Dessutom blir det ingen färgkarta om alla är svarta och inte heller om alla är röda
Max_Headroom skrev:meanmachine skrev:Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.
Det gör vanliga filttassar man har under möbler också. Man kan köpa en karta sådana på clas i sjön för en sopttstyver.
En tekniskt sett bättre lösning som dessutom.
Vee-Eight skrev:Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?
DQ-20 skrev:Vee-Eight skrev:Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?
"Varmluft"=ironi?
Vee-Eight skrev:FBK skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Ingen ide att bli upprörd MM, han har både Admin & Redaktörer i ryggen så iller beteendet lär fortsätta.FBK skrev:Vee-Eight skrev:FBK skrev:JanBanan skrev:Tror du att modsen skulle utdöma några repressalier till sina egna polare![]()
![]()
+1 Det är ju det som är problemet, det finns allt för mycket kompiskopplingar både hit och dit bland de som "tycker" mest här och modsen och därför så är det som det är och det kommer aldrig bli någon förändring då det finns allt för lite respekt för andra människor. För egen del så har jag äntligen insett det även om det tog emot.
Kan iof bara tala från egen erfarenhet, men kompisar är synnerligen lättmoddade. De gör nämligen så som de blir tillsagda, oftast inser de, genom umgänget på och runt forumet, allvaret i tillsägelsen och varför de får den. Man behöver inte ens påpeka i några spetsiga kommentarer öht. Det är snarare de som har för vana att gnälla, klaga, och på annat vis sänka forumet för påtrampade ömma tår som man aktar sig att moderera. Jag iaf tänker till ett antal extra ggr innan jag säger till dessa personer. Är man inte 100% korrekt och har torrt på fötterna så återkommer dyngan i en annan vinkel.* Så söker du svågerpolitik så är det de som har en fördel jämte andra.
*En del är inte mottagliga för argumentation och tillsägelser öht, de behandlas utan förklaring med forumets bästa i övrigt som målsättning.
Tack för svaret V8, det gav mig en annan syn på det också.
Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?
celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
FBK skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Ingen ide att bli upprörd MM, han har både Admin & Redaktörer i ryggen så iller beteendet lär fortsätta.
gnypp45 skrev:Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.
Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.
Övertoner gör tonhöjd och tonansats lättare att uppfatta.
Richard skrev:Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.
Richard skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.
Detta tror jag inte ett jota på.
DQ-20 skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.
celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.
jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik
DQ-20 skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.
Har du delgivit den här informationen till tillverkarna så de kan förhindra detta vansinne??
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?
Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat.
Tja, är du vänsterhänt eller högerhänt ?
adzer skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Det ena utesluter ju inte det andra.
De fysikaliska förklaringarna skiljer ju sig dock inte oavsett vilket "läger" du än är i och vilken av dessa två grupper som har bäst koll på fysik är nog inte så svårt att lista ut.
mrGaskill skrev:Asså. Jim Marshall var väl både trummis och ingenjör.Hyfsat "trovärdig".
Vee-Eight skrev:Richard:
Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer.
Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?
Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.
*Som i sig resulterat i en tillsägelse.
Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard:
Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer.
Jag tycker att vi ska diskutera sakfrågan, inte person. Jag hoppas att moderatorerna ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här ) sätter stopp för personangrepp.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?
Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.
Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.
Naqref skrev:Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?
Richard skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.
Detta tror jag inte ett jota på.![]()
Det låter ju för tusan renare och tydligare med spikes under, disten blir lägre och det blir lättare att höra vad som spelas- men skillnaden hörs bara med mekaniskt stabila högtalare med ordentliga bultar till elementen.
Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?
Avser absolut inte att vara raljerande men jag tänker inte nämna några firmor.
" It's all clear to see " .
Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.
Det skeppet har du bränt sen länge. Se ovan.
Richard skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik
Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.
Musikerna använder den högra hjärnhalvan,* ingenjörerna den vänstra.
Den vänstra halvan har med matematik att göra, den högra med musikalitet.
Vilka är mest trovärdiga ?![]()
* jag är naturligtvis vänsterhänt.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ? Då är du inte mycket till moderator, och du har visat att forumet fungerar på det sätt jag beskrivit- att promota de firmor som gracerar här.
Svante skrev:Det går inte att rösta. Det är intressant, men felaktigt.
Richard, tiden som du lägger ner på att älta det här borde du lägga på att läsa på lite om resonanta system. Det är tydligt att artikelförfattaren, liksom du, använder er intuition för att resonera er fram till var som händer med högtalarens rörelse.
Intuitionen fungerar för låga frekvenser, men inte för audiofrekvenser i detta fall.
Era slutsatser blir fel.
DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?
Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
adzer skrev:Imponerande att du lyckats ta reda på vad 99% av alla världens högtalartillverkare tycker. Måste tagit tid.
Och säg nu inte att det är för att de själva säljer spikes. Vad man säljer och vad man personligen tycker är bäst är nästan aldrig samma sak inom kapitalism.
adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?
MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?
Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.
Max_Headroom skrev:DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?
En typsik kabe-tråd eller "spikes vs mjukfötter-tråd på faktiskt.se. Helt normal utveckling så här långt.
Max_Headroom skrev:adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?
Jo, jag.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
Det har du fått, massor av gånger. Läser du inte inläggen som folk skriver där fanomet förklaras?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?
Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.
Det är inte jag som skrivit trådens första inlägg, utan en ingenjör på hififorum.
vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium
Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som
svin i den andra mjukfotstråden.
Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ? Då är du inte mycket till moderator, och du har visat att forumet fungerar på det sätt jag beskrivit- att promota de firmor som gracerar här.
Beslutet att låta dig skylla dig själv var att du på egen hand dels påstår ganska trista saker om mig och mina adminkollegor och att du med full kraft provocerar folk. Det i sig gör mig inte direkt sugen att erbjuda dig
hjälp öht.
Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
Det har du fått, massor av gånger. Läser du inte inläggen som folk skriver där fanomet förklaras?
Jag har läst och begrundat. Och kommit fram till, precis som Flint, att era förklaringar inte stämmer.
..det hörs ju tydligt då man lyssnar.
Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
Jag har läst och begrundat. Och kommit fram till, precis som Flint, att era förklaringar inte stämmer.
..det hörs ju tydligt då man lyssnar.
Richard skrev:......
Richard skrev:Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.
meanmachine skrev:Kommer in just här efter att läst ett inlägg som handlar om bilar och acceleration.
Kan bidra lite här om det är relevant för debatten om spikes.
Om målet är att accelerera med en bil så är hjulupphägning inte att föredra.
Men viktigt är att bestämma vad målet är. Vi körning på bana och få en rapp varvtid är stel hjulpphägning att föredra.
Mjuk är bra för en sak och det är komfort.
Vridmomentet i motor är ett känt och vedertaget faktum och att kraften från denna måste balanseras ut på ett bra sätt för att få en bil att gå rak. För detta kompenserar man vridet i motor så att all kraft tas ut. Därav hänger en del Dragraceingbilar lite udda när de kör.
Dock i ett ultimat raceförhållande så ryker hjulupphägning och stel axel monteras. Det är bara så att säga raka rör. I ställer används chassit som en torrosionsstav och tar ut kraften så att bilens kurs hålls rak.
Om detta är ett sätt att beskriva att när en bas driver på så kommer ren reaktiv kraft att vilja dra högtalaren bakåt. Den frakten kommer att fortplantas i lådan och vilja komma ut någon stans. Eliminerar du detta genom kuddar för komfort tar ut då ut möjlighet att accelerera om som i en bil?
Det är en fråga.
Jag tänker att i en bil som har 200hk och står vid blinkljuset i stan och
accelererar i kapp med en maskin med 160kh och båda väger lika mycket. 160hk maskinen har stel upphägning emedan den andra fjädrar extremt så är kan det gå åt för mycket energi i rörelsen att fjädra bilen så att han förlorar racet.
Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i
konrörelser? Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre. Nu handlar det om effekt ut inte kvalitet ut utan just energin som möjlig källa att fotplanta sig.
Om så kan jag väl tänka mig att vi som gillar spikes just därför känner att
det svara bättre med dem på grund av att mer effekt hamnar i lyssningsrummet.
Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ?
IngOehman skrev:Richard skrev:Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.
Det där var något av det underligaste jag läst på länge.
I det gamla Grekland sorterade matematik, fysik och musik tillsammans.
Att antyda att förstånd om sinusvågor skulle stå i motsatsförhållande till
att kunna något om musik och att veta hur den fungerar, är nästan lika
korkat som om du skulle antyda att den som kan alfabetet då inte kan
kunna varken skriva eller läsa.
- - -
Och även idag ser man lätt hur nära de ligger varandra - praktiskt taget
varenda ingenjör spelar något musikinstrument, och på KTH finns det hur
många små orkestrar och ensambler som helst.
Hur många finns det på universitetet?
Däremot finns det förstås musiker som inte är ingenjörer, och de kan ju
förvisso ibland ha lite svårare att förstå musiken, men känna den kan de
ju ändå.
Kan lägga till att jag känner många musiker som inte är ingenjörer, men
som ändå är det i hjärtat, det vill säga har vetenskapligt förstånd och en
god insikt i fysik. De flesta faktiskt. Så du är kanske lite av ett undantag.
Vh, iö
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?
Det är inte jag som skrivit trådens första inlägg, utan en ingenjör på hififorum.
Richard skrev:meanmachine skrev:Kommer in just här efter att läst ett inlägg som handlar om bilar och acceleration.
Kan bidra lite här om det är relevant för debatten om spikes.
Om målet är att accelerera med en bil så är hjulupphägning inte att föredra.
Men viktigt är att bestämma vad målet är. Vi körning på bana och få en rapp varvtid är stel hjulpphägning att föredra.
Mjuk är bra för en sak och det är komfort.
Vridmomentet i motor är ett känt och vedertaget faktum och att kraften från denna måste balanseras ut på ett bra sätt för att få en bil att gå rak. För detta kompenserar man vridet i motor så att all kraft tas ut. Därav hänger en del Dragraceingbilar lite udda när de kör.
Dock i ett ultimat raceförhållande så ryker hjulupphägning och stel axel monteras. Det är bara så att säga raka rör. I ställer används chassit som en torrosionsstav och tar ut kraften så att bilens kurs hålls rak.
Om detta är ett sätt att beskriva att när en bas driver på så kommer ren reaktiv kraft att vilja dra högtalaren bakåt. Den frakten kommer att fortplantas i lådan och vilja komma ut någon stans. Eliminerar du detta genom kuddar för komfort tar ut då ut möjlighet att accelerera om som i en bil?
Det är en fråga.
Jag tänker att i en bil som har 200hk och står vid blinkljuset i stan och
accelererar i kapp med en maskin med 160kh och båda väger lika mycket. 160hk maskinen har stel upphägning emedan den andra fjädrar extremt så är kan det gå åt för mycket energi i rörelsen att fjädra bilen så att han förlorar racet.
Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i
konrörelser? Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre. Nu handlar det om effekt ut inte kvalitet ut utan just energin som möjlig källa att fotplanta sig.
Om så kan jag väl tänka mig att vi som gillar spikes just därför känner att
det svara bättre med dem på grund av att mer effekt hamnar i lyssningsrummet.
Den där sista meningen tror jag det ligger mycket i.
En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Jämför med en studsboll på ett hårt underlag, eller ett fjädrande.
Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.
En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.
Thomas_A skrev:En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.
FBK skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Bra inlägg V8, frågor till mig och sedan avslutning med en munkavle annars omedelbar semester, så kan man ju också göra. Hoppar smilies denna gång då det ändå inte finns någon som tillräckligt tydligt uttrycker nuvarande känslor.
gnypp45 skrev:Richard skrev:....
För dem som missade det så kan jag säga att här stod det att han hade 38.7 graders feber. Så febern är på väg upp.
Historisk data for post id 1323339
Ändrad: 2012-04-15 19:07:31 med rubrik:
Jäkla förkylning, idag 38,7 i feber... 8)Richard skrev:Ok, inser att mina inlägg var en aning provocerande. Lovar därför bot och bättring.
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.
Det där var något av det underligaste jag läst på länge.
I det gamla Grekland sorterade matematik, fysik och musik tillsammans.
Att antyda att förstånd om sinusvågor skulle stå i motsatsförhållande till
att kunna något om musik och att veta hur den fungerar, är nästan lika
korkat som om du skulle antyda att den som kan alfabetet då inte kan
kunna varken skriva eller läsa.
- - -
Och även idag ser man lätt hur nära de ligger varandra - praktiskt taget
varenda ingenjör spelar något musikinstrument, och på KTH finns det hur
många små orkestrar och ensambler som helst.
Hur många finns det på universitetet?
Däremot finns det förstås musiker som inte är ingenjörer, och de kan ju
förvisso ibland ha lite svårare att förstå musiken, men känna den kan de
ju ändå.
Kan lägga till att jag känner många musiker som inte är ingenjörer, men
som ändå är det i hjärtat, det vill säga har vetenskapligt förstånd och en
god insikt i fysik. De flesta faktiskt. Så du är kanske lite av ett undantag.
Vh, iö
Det kan ligga mycket i det du skriver, eller kanske inte.
Jag vet mycket väl att JS Bach till exempel använde till stor del den matematiska delen av sin hjärna vid komponerandet av sin musik. En del andra kompositörer använder/ använde ren intuition.
Det går att få fram bra resultat på båda sätt.
...så det är mitt svar på din fråga.
Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?
Richard skrev:Thomas_A skrev:En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.
Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.
Morello skrev:Läste första inlägget och kan varan för att det är rappakalja.
Foten/fjädern och lådan/massan utgör ett andra ordningens system med godhetstal Q och en resonsfrekvens f. Godhetstalet är relativt högt och frekvensen hyfsat låg. Över systemets resonansfrekvens, som förhoppningsvis är lägre än audioregistret "syns" inte fjädern över huvud taget, vilket alltså är motsatsen till vad författaren tror.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?
Thomas_A skrev:Richard skrev:Thomas_A skrev:En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.
Jag förstår inte vad du menar med frekvensmodulering vid lägre frekvenser. "Frekvensmoduleringen" med spikfötter sker vid 20-100 Hz (resonans) beroende på högalares mass, infästning och spikfot. Med mjukfötter så slår aldrig resonansen an eftersom den fundamentala frekvensen ligger < 10 Hz.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.
mvh/Harryup
CODY skrev:Fy fan så illa ni beter er mot varandra.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.
mvh/Harryup
Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.
/DQ-20
Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.
mvh/Harryup
OK, då förstår jag. Tack för ditt klarläggande. Jag såg bara Linns försäljningsteknik och missade därmed din bedömning av ljudet i ditt inlägg.
Bästa hälsningar,
DQ-20
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
mvh/Harryup
Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.
/DQ-20
Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare...
Harryup skrev:Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
IngOehman skrev:Vad är problemet?
IngOheman skrev:Jo, kanske var de bäst på suggestion, och på att lura i okunniga människor
en massa dumheter?
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är problemet?
Du tar ju inte bara upp produkternas egenskaper utan också handlarnas. Kan det vara så att Harryup har anledning att känna sig påhoppad därvidlag?
/DQ-20
Harryup skrev:Dessutom skrev jag i ett inlägg senare att vi inte gillade ljudet ifrån Kan, vi köpte aldrig några Naim då vi inte gillade dom heller.
Harryup skrev:Men Roger kommer med en frågeställning om entonig bas och det är inget man lurar människor med att det skulle vara naturligare så att säga. Man kan lura dom med en höjning så en liten låda låter mustigare osv. men det är en annan sak.
Harryup skrev:Så nej vi gillade inte ljudet ifrån en Linn/Naim anläggning som den fanns då spikar introducerades och jag har heller inte skrivit det.
Harryup skrev:Dessutom tror jag faktiskt inte att Göran lurade någon, han var/(är?) helt enkelt fullständigt övertygad om konceptet.
Harryup skrev:Och en viss vana om hur det lät och vad som sades fick vi då vi dagligen delade kunder och besökare i flera år med High Fidelity.
Harryup skrev:Däremot håller jag med dig om att High Fidelity idag är en trevlig butik som är värt ett besök.
CODY skrev:Fy fan så illa ni beter er mot varandra.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Jo, kanske var de bäst på suggestion, och på att lura i okunniga människor
en massa dumheter?
Ojojojojoj vilka anklagelser. Hoppas det finns någon från Linn som kan stå emot här? Eller får man fara med förtal hur som helst på detta forum?
Skall bli intressant att se forstättningen på detta uttalande.
phloam skrev:Är det så förbannat viktigt att debunka vissa enskilda personers upplevelser/tankar/teorier/känslor i Vetenskapens namn?
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."
Fast det är kanske fel att utesluta möjligheten att det kan handla om en
inkompetent lärare.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:phloam skrev:Är det så förbannat viktigt att debunka vissa enskilda personers upplevelser/tankar/teorier/känslor i Vetenskapens namn?
Kanske. Saken är ju den att vissa inte förstår, och kanske inte vill förtså, att lyssnignsintrycken kan förklaras vetenskapligt, utan istället föredrar att tycka och tro saker och ting. Idén om att musikåtergivning har en helt annan fysik än resten av universum är fortfarande väldigt utspridd inom HiFi.
Max_Headroom skrev:phloam skrev:Är det så förbannat viktigt att debunka vissa enskilda personers upplevelser/tankar/teorier/känslor i Vetenskapens namn?
Kanske. Saken är ju den att vissa inte förstår, och kanske inte vill förtså, att lyssnignsintrycken kan förklaras vetenskapligt, utan istället föredrar att tycka och tro saker och ting. Idén om att musikåtergivning har en helt annan fysik än resten av universum är fortfarande väldigt utspridd inom HiFi.
phloam skrev:CODY skrev:Fy fan så illa ni beter er mot varandra.
Det börjar bli drev-mässigt det hela...
Vetenskaplighet i all ära, men när det används för att liksom muta in hela hifi-hobbyn åt De Vetenskapligt Inriktade så känns det lite kymigt. Är det så förbannat viktigt att debunka vissa enskilda personers upplevelser/tankar/teorier/känslor i Vetenskapens namn?
Kanske dags att backa lite i tonen och attityden och nöja sig med att presentera vetenskapliga alternativ istället för att köra ner dem i halsen på folk?
Jag tycker inte att det finns nån anledning att bli upprörd (vilket somliga här tycks bli) över att nån redogör för en egen ståndpunkt i frågor söm rör hifi.
Jag tycker däremot att det är något av charmen med hifi att det finns utrymme för olika uppfattningar och åsikter - den dagen Hifi är 100% strikt vetenskap är den dagen då Hifi som intresse/hobby/kärlek är DÖD.
phloam skrev:IÖ, mitt inlägg handlar enbart om diskussionen, tonen och drevtendenserna mot individer. Jag diskuterar inte vikten av vetenskaplighet eller objektivitet, den är väl tämligen självklar. Läs om/tolka mitt inlägg med det i åtanke så kanske poängen framträder klarare.
phloam skrev:MÖ, jag kanske har missat nåt men jag har inte upplevt t.ex. Richard som speciellt "hånfull"..?
Sen sätter du liksom själv (oavsiktligen) fingret på problemet när du skrivet att "fysikaliska påståenden" kan anses vara "medvetet provokativa"...? För att de är osanna? För att de skrivs i en hånfull ton?
Jag tror att det spårar ur lite när någon person enivsas med att inte övertygas av vetenskaplig sanning, och då blir det gradvis viktigare att omvända personen (eller få denne att erkänna fel) - än att presentera motargument. Till slut kommer hånfullheter och annat i dagen, från ett eller båda håll, skit samma - det har liksom redan gått alldeles för långt.
200 sidor om SD-fötter vs spikes? Jag menar.... det är inte vetenskaplighet, det är nåt helt annat...
IngOehman skrev:Du går snett redan med frasen "Tänk om det inte ÄR viktigt".
Det ÄR inte på något specifikt objektivt sätt. Viktigheten är en helt
subjektiv fråga. Vad som är oviktigt för dig kan vara viktigt för någon
annan. Det ÄR inte på något specifikt sätt.
För mig är den intressantaste frågan om det är viktigt för dig att de
som intresserar sig för de saker som du inte tycker är viktiga, skall
få dryfta de för dem viktiga frågorna, t ex hur det fungerar?
Eller:
Vad är det som gör att de (ingen nämnd här - utan frågan är allmänt
ställd, och de som känner sig träffade får gärna svara) som ibland säger
att det INTE är så viktigt för dem hur något fungerar, tycker att de är
viktigt att få komma med falska påståenden om hur det fungerar - och
att dessutom kritisera dem som vet bättre!?
Om man nu struntar i hur det fungerar, varför inte lämna dessa frågor
till dem som inte struntar i det utan som bryr sig, och som kanske även
förstår sig på dem?
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:IÖ, mitt inlägg handlar enbart om diskussionen, tonen och drevtendenserna mot individer. Jag diskuterar inte vikten av vetenskaplighet eller objektivitet, den är väl tämligen självklar. Läs om/tolka mitt inlägg med det i åtanke så kanske poängen framträder klarare.
Men du har inga som helst åsikter om de som skriver provokativa inlägg med medvetet falska fysikaliska påståenden och hånar andra?
De nämner du inte alls i ditt inlägg, är det en omedveten miss?
FBK skrev:phloam skrev:MÖ, jag kanske har missat nåt men jag har inte upplevt t.ex. Richard som speciellt "hånfull"..?
Sen sätter du liksom själv (oavsiktligen) fingret på problemet när du skrivet att "fysikaliska påståenden" kan anses vara "medvetet provokativa"...? För att de är osanna? För att de skrivs i en hånfull ton?
Jag tror att det spårar ur lite när någon person enivsas med att inte övertygas av vetenskaplig sanning, och då blir det gradvis viktigare att omvända personen (eller få denne att erkänna fel) - än att presentera motargument. Till slut kommer hånfullheter och annat i dagen, från ett eller båda håll, skit samma - det har liksom redan gått alldeles för långt.
200 sidor om SD-fötter vs spikes? Jag menar.... det är inte vetenskaplighet, det är nåt helt annat...
+1 på det.
Eller som jag brukar säga, tyck om, tyck rätt, eller ställ in dig i ledet osv osv. Har sett det förr och det är motbjudande att det finns så lite allmän ödmjukhet och förståelse för andras synpunkter inom klanen IÖ med kompisar.
Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället.
Harryup skrev:Känns som ett uppbart slöseri med tiden eftersom de lösningar som förkastas här är till näst intill 100% utvecklade av ingenjörer som läst samma böcker. Kanske enklare att rätta sig i ledet och inte hålla på att testa saker själva. Tänk om man sa till en musiker att den här musiken gillar jag.
"Gillar? Vilka instrument kan du spela? Vad vet du om musikteori? Nejdu, studera lite komposition och sångteknik innan du kommer och säger det här är bra"
Jag tror helt enkelt att man får ha överseende när folk fortsätter och uttrycker sig fel och hellre försöka förstå budskapet än varje ord bokstavligen.
Mvh/Harryup
shifts skrev:Varför är det svårt för de som inte förstår mekaniken bakom att acceptera
bra förklaringar undrar jag då?
Harryup skrev:Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället.
Känns som ett uppbart slöseri med tiden eftersom de lösningar som förkastas här är till näst intill 100% utvecklade av ingenjörer som läst samma böcker. Kanske enklare att rätta sig i ledet och inte hålla på att testa saker själva. Tänk om man sa till en musiker att den här musiken gillar jag.
"Gillar? Vilka instrument kan du spela? Vad vet du om musikteori? Nejdu, studera lite komposition och sångteknik innan du kommer och säger det här är bra"
Jag tror helt enkelt att man får ha överseende när folk fortsätter och uttrycker sig fel och hellre försöka förstå budskapet än varje ord bokstavligen.
Mvh/Harryup
Hardened floor spikes
Surgical grade, anti-magnetic, stainless steel M8 floor spikes define the vital mechanical connection between the speaker and the floor of the listening environment.
Decoupling leaf spring
A steel leaf-spring provides the connection between the enclosure and plinth and decouples above 12Hz.
Harryup skrev:Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället.
Känns som ett uppbart slöseri med tiden eftersom de lösningar som förkastas här är till näst intill 100% utvecklade av ingenjörer som läst samma böcker. Kanske enklare att rätta sig i ledet och inte hålla på att testa saker själva. Tänk om man sa till en musiker att den här musiken gillar jag.
Mvh/Harryup
Kraniet skrev:Ska man prata hifiauktoritet så är det ju intressant att Naims nyaste högtalare har ett fjädrande system inbyggt direkt i foten av högtalaren. Undra varför ett engelsk företag som varit en av de som förespråkat spikes nu infört ett fjädrande system i foten..
De verkar ju dock inte kunnat avstå spikes så man får kanske det bästa av två världar?
FBK skrev:+1 på det.
Eller som jag brukar säga, tyck om, tyck rätt, eller ställ in dig i ledet osv osv. Har sett det förr och det är motbjudande att det finns så lite allmän ödmjukhet och förståelse för andras synpunkter inom klanen IÖ med kompisar.
shifts skrev:Varför är det svårt för de som inte förstår mekaniken bakom att acceptera
bra förklaringar undrar jag då? De är ju för fasen mer hårdnackade än
"ingenjörerna".
Knappt en enda gång ser jag "aha, är det så det fungerar!". Vilket förvånar
mig, för det är så jag känner när jag läser och får en förklaring till något.
Men icke.
JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:
Gödel, Escher, Bach
snillet skrev:Tycker man får "aha!" upplevelser hela tiden av sin dagliga läsning på det här forumet....![]()
En ovetenskaplig men förhoppningsvis klarsynt reflektion jag gjort under några år över att ha hört argument för det ena och det andra och lyssnat på saker i olika miljöer är att detta med spikes/mjukfötter och kombinationen/nerna av dem har sitt ursprung i att vi vill att ljudavgivarna helst skall vara fixerade gentemot lyssnaren för att inget skall bli förvridet(spikes) medans vi inte vill överföra rörelser till annat i omgivningen så det börjar låta därifrån(mjukfötter).
Snacka om svår ekvation....
DQ-20 skrev:JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:
Gödel, Escher, Bach
Har du läst den? Jag har börjat flera gånger men aldrig kommit igenom den. Jag får tråkslag. Det är tydligen en bok som refereras till ofta men få verkligen har läst. (Inte menat taskigt utan som en lustig observation.)
/DQ-20
lennartj skrev:Åter till kritiken av de förfärliga färgerna på SD-fötterna.
Billigaste sättet att slippa se dem är nog att klippa remsor som är 1-2 mm smalare än SD-fötternas höjd av svart papper och tejpa ihop till cylindrar med något större diameter än SD-fötterna och trä över dem.
mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Ja, du borde skaffa en sådan.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Har inte SD-fötter under mina pi60s-s, så det är inget jag bekymrar mig över.
mx skrev:Verkar bara vara de enda vettiga högtalarna som är tillräckligt bra för att man
ska kunna njuta av sina spikar. Slutsatsen jag dragit.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Du borde inte ha sådana skithögtalare. DU borde skaffa bra högtalare. Typ, Linn.
Bill50x skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Du borde inte ha sådana skithögtalare. DU borde skaffa bra högtalare. Typ, Linn.
Även om jag är ganska mycket en Linnie så tycker jag nog att deras högtalare tillhör den svagare länken i kedjan. Framför allt om man tar med priset i beräkningen. Deras (fm-)tuners låter inte heller speciellt bra om jag ska vara ärlig. Pekin, som är deras nästa dyraste (näst bästa?) och som jag tror kostade typ 13 tusen som ny är inte lika välljudande som en Denon för 13 hundra. Men så är det ju det här med att styra hela anläggningen med en enda fjärris - och ha en enhetlig look....
/ B
Nattlorden skrev:mx skrev:Verkar bara vara de enda vettiga högtalarna som är tillräckligt bra för att man
ska kunna njuta av sina spikar. Slutsatsen jag dragit.
Provat Rega?
lennartj skrev:Jag avstår att rösta om denna rappakalja.
Åter till kritiken av de förfärliga färgerna på SD-fötterna.
Billigaste sättet att slippa se dem är nog att klippa remsor som är 1-2 mm smalare än SD-fötternas höjd av svart papper och tejpa ihop till cylindrar med något större diameter än SD-fötterna och trä över dem.
Varför krångla till det med dyra kopparcylindrar?
För övrigt föredrar jag subjektivt tre nougatbruna 12-28 kg SD-fötter av standardtyp lämpligt utplacerade i förhållande till tyngdpunkten på mina Carlsson OA52 framför den viktanpassade satsen med 4 olika fötter för varje hörn.
Jag bryr mig inte om att söka någon objektiv förklaring till detta utan konstaterar bara faktum (jag har 2 par OA52, båda uppsättningarna SD-fötter, Vibrafeet och annat att experimentera med), men det experimenterandet är avlutat och jag lyssnar på musik för musikens skull.
mx skrev:... men om jag ska bli det för en stund så
är min åsikt nästan tvärtom. Deras elektronik gillar jag inte alls. Den är dyr
och klen.
Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Harryup skrev:IngOehman skrev:Du går snett redan med frasen "Tänk om det inte ÄR viktigt".
Det ÄR inte på något specifikt objektivt sätt. Viktigheten är en helt
subjektiv fråga. Vad som är oviktigt för dig kan vara viktigt för någon
annan. Det ÄR inte på något specifikt sätt.
För mig är den intressantaste frågan om det är viktigt för dig att de
som intresserar sig för de saker som du inte tycker är viktiga, skall
få dryfta de för dem viktiga frågorna, t ex hur det fungerar?
Eller:
Vad är det som gör att de (ingen nämnd här - utan frågan är allmänt
ställd, och de som känner sig träffade får gärna svara) som ibland säger
att det INTE är så viktigt för dem hur något fungerar, tycker att de är
viktigt att få komma med falska påståenden om hur det fungerar - och
att dessutom kritisera dem som vet bättre!?
Om man nu struntar i hur det fungerar, varför inte lämna dessa frågor
till dem som inte struntar i det utan som bryr sig, och som kanske även
förstår sig på dem?
Vh, iö
Alla får tycka att precis vad som helst är viktigt för dom. Men är det viktigt för forumet att alla måste tro och tycka lika?
Harryup skrev:Man kan ge upp om att lära nån att inte uttrycka sig på ett sådan sätt att det strider mot kända principer. Till och med av den anledningen att det inte kommer leda någon vart.
Harryup skrev:Tycker man att nån borde fatta eftersom dom fått lösningen serverad 44 ggr så behöver man ju inte försöka en 45 osv.
Harryup skrev:Känner du att ni har kommit längre med att övertyga nån person här att det funkar exakt som ni säger att det gör som inte efter redan 5 inlägg köpt att dom haft fel?
Harryup skrev:Eller hur många sidor till krävs det innan nån ger upp och alla kan glädjas tillsammans för att alla vet samma sak?
Harryup skrev:Men för att återgå vad som är viktigt att veta för en annan kan man ju inte veta det. Det var det jag menade. Det viktiga kanske är att man har hittat något som ger en ljudmässig skillnad även om man tror att det beror på fel orsak. Och då går det kanske inte att lämna frågan till nån som vet ett svar som inte stämmer in på sin egen upplevelse?
Harryup skrev:Det kanske är så enkelt att man inte vill höra att man föredrar färgningar och att det är helt ok att göra det.
Harryup skrev:Det betyder ju i så fall att några har miljöer som saknar färgning och det är ju förstås inte sant.
Harryup skrev:Om man upplever ljudmässiga fördelar med spikar så räcker ju det.
Harryup skrev:Aha, vi tycker olika. Men istället blir det att den andra personen tycker om fel saker.
Harryup skrev:En del som utsätts för det kanske inte gillar det eftersom dom tycker dom har rätt.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Det är mer komplicerade samband än så.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Det är mer komplicerade samband än så.
Man kan komplicera allting om man vill.
petersteindl skrev:Richard verkar vara skicklig på att få folk att engagera sig och skriva saker![]()
Annars verkar det vara det där gamla vanliga en sån här söndag å låsupptrådenärlåst![]()
MvH
Peter
Richard skrev:Framförallt upplever jag en förbättring då subbasmodulen står på hårda fötter, mjuka fötter under subbasen gör basen oartikulerad och odistinkt
MagnusÖstberg skrev:Det där är väl inte helt säkert?
Det kan vara mycket mer komplext än så.
Nattlorden skrev:sky_eye skrev:Man kan överförenkla också.
Inte utan att göra fel.
Morello skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Tänk om folk (i synnerhet de som uppenbarligen inte förstår) ägnade tiden att studera högre skolans mekanik istället.
Mvh/Harryup
Ignorans på högsta nivå bäste Harryup. Du får leva med vilka dogmer du vill - lycka till.
MagnusÖstberg skrev:Du hade inga mjuka fötter under dina pi60, menar du att man skall tolka det som att färgning är din grej?
sky_eye skrev:Att någon bryr sig om färgen på SDkuddar betyder inte att det är de enda problemen de har.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
PappaBas skrev:Vadå finns de inte i en mörkgrön "100+ kg"?
ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
Hur svårt är det att förstå att de står MER still på kuddar än på spikes? Det är enkelt bevisat, sätt en accelerometer på och mät. Det har folk redan gjort och berättat om, men du föredrar att tro på en väldigt uppenbart fysikaliskt undermålig rapport?
Stilla sig, Nattlorden. "ThePreTor1aN" bara provocerar lite till eftermiddagsfikat. Som vanligt.
JanBanan skrev:DQ-20 skrev:JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:
Gödel, Escher, Bach
Har du läst den? Jag har börjat flera gånger men aldrig kommit igenom den. Jag får tråkslag. Det är tydligen en bok som refereras till ofta men få verkligen har läst. (Inte menat taskigt utan som en lustig observation.)
/DQ-20
Ja, men det var ju sisådär 30 år sedan... Visst kan den uppfattas tråkig eftersom man måste vara koncentrerad hela tiden men det är ju heller ingen roman man tuggar i sig som tidsfördriv.
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas!
ThePreTor1aN skrev:Det här ingenjörstestet eller va det nu var är så grundläggande fakta att det behövs inte några särskilda tekniska kunskaper för att förstå.
Det försökte även Göran Rudling att förklara i en annan ordformulering.
Blir det ringar i vattnet så gör det ju det. Kastar man en stor sten i vattnet så blir det en stor ring i vattnet, enkelt.
SD-kuddar är dock ett perfekt sätt att demonstrera hur en ickeoptimerad högtalare/placering kan låta. Där fungerar de bra!.
Sen att det kan finnas högtalare som låter bättre med SD-kuddar är inte sant. Det är en fysisk omöjlighet om man inte såvida vill ha ett ljud ur högtalare som inte står 100% still och en diffus ljudbild.
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.
Det är lugnt, faktiskt riktigt bra. Bara konditionen som måste bli bättregnypp45 skrev:MagnusÖstberg skrev:Fan, jag måste sluta läsa sånna trådar!!
Blodtryck just nu?
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.
Det får du fråga Richard om. De som experimenterat hemma hos Harryup har ju haft just den attityd som du skriver om och där tycker jag verkligen man har kommit framåt.
Richard skrev:Detta innebär, som varje skarptänkt läsare snabbt inser, att tex pi 60 låter bättre utan SD kuddar än med.
Richard skrev:Tack Rydberg för din inflikning.
Det låter alltså ibland roligare utan mjukfötter under pi 60 .
Richard skrev:Frågan är då, vill man ha kul då man lyssnar på musik eller tråkigt framför stereon ?
Absolut!Richard skrev:Jag antar att var och en får välja själv hur man vill ha det.
Richard skrev:Jag har motsatta erfarenheter än dig av spikes, tex låter linn majik 140 ( en stor extremt mekaniskt stabil golvhögtalare ) betydligt sämre med SD- kuddar under än med spikes.
Richard skrev:Analogi:
Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.
Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detta är det viktigaste- betydligt viktigare än korrekt frekvensgång.
Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.
Bör inte en sådan konstruktion vara extremt mekaniskt stabil ?
Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?
Harryup skrev:Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Analogi:
Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.
Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.
Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?
Definiera gärna vad du menar med mekaniskt stabil. Högtalare där den rörliga massan är mindre än en 1/1000 av den statiska massan brukar stå väldigt still när det spelas på dem. Att de enligt mätningar står mera still på
mjuka fötter (typ SD) än hårda typ spikes är ju redan undersökt. Tycker man det låter trevligare när ljudet fortplantas i t.ex. golvet, kör man med det. Har man andra preferenser väljer man lämpligen en annan väg.
Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.
Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.
mvh/Harryup
Richard skrev:Världens 99 av hundra stora välrennomerade högtalarefabrikanter förespråkar, ja tom skickar med spikes till deras dyrare modeller.
Det är något som är feltänkt här .![]()
Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ?
Richard skrev:Det är något som är feltänkt här .![]()
PappaBas skrev:Jag tycker inte att man skall vara för tvärsäker i sina förklaringsmodeller. Har ju hänt att oomkullrunkeliga sanningar fått omvärderas. Så jag tycker man kan handskas med utryck som "objektivt sant" lite mer varsamt? Det är en förklaringsmodell man rör sig med, inte verkligheten.
PappaBas skrev:Jag är för att man skall kunna kasta fram och testa "vansinniga" och kreativa idéer.
PappaBas skrev:Men det förutsätter dock att man faktiskt har förmåga till reflektion? I detta fall är ju förklaringsmodellen och dessutom de kvantifierande hyffsat objektiva mätningarna samstämmiga?
Kvar är då subjektiva intryck, dock kan även dessa kan förklaras i modellen?
PappaBas skrev:Varför säger man då inte bara: "Jag tycker spikes låter bättre hos mig men jag kan inte förklara det", ett sådant uttalande får ju aldrig hånas utan är ju startskottet på nya tankar och lärande och skall stöttas! Kanske kommer man på något nytt?
PappaBas skrev:Det är precis vad MÖ säger uppfattar jag det som.
Kimpost skrev:Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.
Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.
mvh/Harryup
Det kanske stämmer, men det kan ju rimligtvis inte vara speciellt svårt att borsta av sig sådana kommentarer, för den som har hittat ett subjektivt bra ljud?
Det stämmer dock inte in på den här tråden (eller på den tidigare mastodonttråden). Problemet här är ju att många använder ren rappakalja för att FYSIKALISKT försöka förklara deras subjektiva uppfattning om hårdfötters överlägsenhet. Det är först då det blir galet.
Om folk bara "släppte" det, så kanske Rudlings och Richards (äkta eller låtsade) felaktiga förklaringsmodeller skulle kunna ses som möjliga. Det vore ju inte heller bra.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.
mvh/Harryup
Jag håller med dig att det är en trist sida med detta "det är ok att gilla färgningar"-tjatet. Det är lite som Martin Ljungs one-liner: "Du är inte dum du inte. Men någonting ditåt." Samtidigt måste, om man vill förstå varför, kunna ta till sig förklaringar som att det det handlar om ljud och vibrationer som inte skulle vara där om högtalaren var helt frikopplad från underlaget och så tung att ljudavstrålningen från lådan var försumbar. Jag vet inte riktigt hur man skall lösa det. Det verkar var ett sant dilemma. Men jag tycker inte att du skall blanda in Richard i detta. Era beteenden har varit väsensskilda. Bara för att man blir mött med en lite trist attityd betyder det inte att man måste försvinna ut i tangentens riktning och fullständigt löpa amok.
/DQ-20
hevi skrev:Richard skrev:Det är något som är feltänkt här .![]()
Ja, verkligen, det är sannerligen någonting som inte stämmer här!
Du kan ju börja med att bestämma dig för om du hävdar att "spikes låter bättre än mjukfötter", eller om du hävdar att "en högtalare som vibrerar mindre låter bättre än en som vibrerar mer".
Det är nämligen två påståenden som i allt väsentligt är oförenliga. Du kan hävda att spikes låter bättre, men inte på grund av att normala högtalare vibrerar och/eller rör sig mindre när den står på spikes (jämfört med en mjukfot), för det gör dom som regel inte.
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.Man får då direkt höra att det man föredrar är endera ett färgat ljud, vilket är helt ok ( klappar på huvudet tröstande) eller så får man höra att spikar kan färga tilltalande och så är det löst. Men man får inte behålla upplevelsen oinskränt med "säger du det, kul. Skall testa själv också vid tillfälle" Eller något sådant.
mvh/Harryup
Jag håller med dig att det är en trist sida med detta "det är ok att gilla färgningar"-tjatet. Det är lite som Martin Ljungs one-liner: "Du är inte dum du inte. Men någonting ditåt." Samtidigt måste, om man vill förstå varför, kunna ta till sig förklaringar som att det det handlar om ljud och vibrationer som inte skulle vara där om högtalaren var helt frikopplad från underlaget och så tung att ljudavstrålningen från lådan var försumbar. Jag vet inte riktigt hur man skall lösa det. Det verkar var ett sant dilemma. Men jag tycker inte att du skall blanda in Richard i detta. Era beteenden har varit väsensskilda. Bara för att man blir mött med en lite trist attityd betyder det inte att man måste försvinna ut i tangentens riktning och fullständigt löpa amok.
/DQ-20
Menar nog att det är era egna värderingar ni presenterar nu, och projicerar
dem på andra.
Bara för att NI tycker (tror/känner?) att det är dåligt att gilla ett påverkat
ljud, så betyder det ju inte att någon som av olika skäl (kanske en vilja att
respektera BÅDE subjektiviteter och objektiviteter är vanligaste skälet?) vill
skilja mellan de positiva upplevelser som beror på "frånvaron av fula färg-
ningar" och de som beror på "närvaron av snygga färgningar".
Och om ni själva inte har de världeringarna, varför antyder ni att andra har
dem? Jag har dem verkligen inte. Och därför har jag svårt att förstå vad
det är som gör frågan känslig.
VARFÖR vill inte frikyrkliga föräldrar att deras barn skall få läsa naturveten-
skap i skolan? VARFÖR vill inte den som gillar soundet av spikfotsplacerade
högtalare att man skall få veta hur det fungerar rent fysikaliskt?
Och viktigast - varför uppehåller sig den som inte vill veta hur det faktiskt
fungerar, på faktiskt???
Vh, iö
Harryup skrev:Jag kan bara säga att du förstår inte problemet med att tala om för andra vad dom gillar utan att dom andra tycker att det verkligen är det dom gillar.
Harryup skrev:Låt folk själva få avgöra vad dom gillar. Annars så har dom ju inte rätt till sina upplevelser.
Harryup skrev:Varför folk hänger på faktiskt kan ju finnas flera anledningar till. Kanske skall starta en egen tråd om det.
Finns ju faktiskt folk som är gravt musikintresserade och skiter fullständigt i hur saker fungerar. Kanske finns det nån sån här? Och det känns kanske inte viktigast av allt.
Harryup skrev:Har jag nu dragit ner DQ-20 i träsket också, sorry.
Harryup skrev:hevi skrev:Richard skrev:Det är något som är feltänkt här .![]()
Ja, verkligen, det är sannerligen någonting som inte stämmer här!
Du kan ju börja med att bestämma dig för om du hävdar att "spikes låter bättre än mjukfötter", eller om du hävdar att "en högtalare som vibrerar mindre låter bättre än en som vibrerar mer".
Det är nämligen två påståenden som i allt väsentligt är oförenliga. Du kan hävda att spikes låter bättre, men inte på grund av att normala högtalare vibrerar och/eller rör sig mindre när den står på spikes (jämfört med en mjukfot), för det gör dom som regel inte.
+1
Ja, Richard om det är så att det är inte bara du utan alla skulle i en blindtest föredra spikar så är det inte för att högtalarna vibrerar mindre.
Du bör nog släppa det. Däremot kan du argumentera för att det låter som om högtalarna står stadigt med spikes.
Dessutom så gör du ju som du vill men testa en annan hårdfot. Kanske int eens du gillar spikes efter det.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Har jag nu dragit ner DQ-20 i träsket också, sorry.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Har jag nu dragit ner DQ-20 i träsket också, sorry.![]()
DQ-20
Harryup skrev:IÖ
"Bara för att NI tycker (tror/känner?) att det är "dåligt" att gilla ett påverkat ljud,"
Nej, det är inte alls det som det handlar om.
Det handlar om att du bestämmer vad andra gillar. DU bestämmer utan att ha lyssnat att ljudet är färgat. Och du bestämmer att personen gillar ljudet därför att det är färgat.
Harryup skrev:Personen kanske gillar ljudet för att det är mindre färgat än tidigare och skulle vara skitnöjd om det inte var färgat alls.
Men det innefattas i din dom, personen gillar färgat ljud !
mvh/Harryup
phloam skrev:Det hela har inte ett dugg med vetenskaplighet att göra, den biten är sedan bara ett svepskäl för att utbyta otrevligheter och insinuationer om personer.
Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
En högtalartillverkare måste tillverka det som marknaden efterfrågar om dom som tillverkare skall finnas kvar på marknaden. FOlk vill ha spikes, för dom tycker det ser fräckt ut. Och alla har det ju, då måste det ju vara bra.
HiFi-branchen är full med tekniskt undermåliga lösningar och produkter. Spikes är kanske den mest spridda. Möjligen att alla lurendrejerikablar är mer spritt. Svårt att säga. Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
En högtalartillverkare måste tillverka det som marknaden efterfrågar om dom som tillverkare skall finnas kvar på marknaden. FOlk vill ha spikes, för dom tycker det ser fräckt ut. Och alla har det ju, då måste det ju vara bra.
HiFi-branchen är full med tekniskt undermåliga lösningar och produkter. Spikes är kanske den mest spridda. Möjligen att alla lurendrejerikablar är mer spritt. Svårt att säga. Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.
DQ-20 skrev:(Dunning-Kruger)^2. Jag har svårt att hitta någon annan förklaring.
Harryup skrev:...Men just detta om man säger att det låter bättre så får man ändå inte till fullo behålla det.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
Ur det perspektivet så tycker jag spikar är harmlösa. Kostar inte särskilt mycket och ingår i regel i priset. Kablar måste du ju alltid köpa lösa och komplettera med.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
Ur det perspektivet så tycker jag spikar är harmlösa. Kostar inte särskilt mycket och ingår i regel i priset. Kablar måste du ju alltid köpa lösa och komplettera med.
mvh/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
mvh/Harryup
Vill snarast hävda motsatsen, dvs att spikar försämrar återgivningen mer än även ganska dåliga kablar.
Notera att jag skriver "försämrar återgivningen" - det betyder inte att alla kommer att uppleva det som en försämring rent subjektivt även om om återgivningen i objektiv mening de facto är försämrad.
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.
Är du säker på det fetade?
Morello skrev:Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
mvh/Harryup
Vill snarast hävda motsatsen, dvs att spikar försämrar återgivningen mer än även ganska dåliga kablar.
Notera att jag skriver "försämrar återgivningen" - det betyder inte att alla kommer att uppleva det som en försämring rent subjektivt även om om återgivningen i objektiv mening de facto är försämrad.
mvh/Harryup
Richard skrev:Analogi:
Amit skrev:...
Person A: - Vilken vacker cellolåt!
Cellisten: - Det är inte cello, det är fiol!
...
usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.
Richard skrev:Richard skrev:Analogi:
PeterStendl:
Det vore intressant med din kommentar runt denna analogi- stämmer den ?
meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.
Har nämligen testat detta och vid NORMALA volymer hör jag absolut ingen skillnad men vid extrema volymer träder det fram lite skillnader.
MagnusÖstberg skrev:Vi spelade inte särskillt starkt hemma hos harryup, kanske max 90dB.
Det är vanskligt att dra långtgående slutsatser då sambanden är rätt komplexa.
Okmeanmachine skrev:Tror att sambandet knappast är komplext. En statlig utredning är komplex, en cells uppbyggnad är komplex. Sambandet i detta fall måste vara rätt enkelt
Richard skrev:Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.
meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.
Har nämligen testat detta och vid NORMALA volymer hör jag absolut ingen skillnad men vid extrema volymer träder det fram lite skillnader.
Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
Jomenvisst har du rätt till stor del, förutom med spiksen.![]()
Jag har själv hört den förbättring av perceived pitch då man monterar på spikarna, dessutom blir ljudet bättre om spikarna är noggrant justerade- minsta glapp och det låter som bassisten är hög på absint.
Varför blir tonhöjden svårare att följa om en högtalare har feljusterade spikes, och står en smula ostabilt ? Detta är ett faktum för mig och ingen har ännu kunnat förklara varför...*
* om detta är ett objektivt faktum, vad skulle det isådanafall innebära ?
meanmachine skrev:Tror att sambandet knappast är komplext. En statlig utredning är komplex, en cells uppbyggnad är komplex. Sambandet i detta fall måste vara rätt enkelt
Svante skrev:meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.
Nu har den här tråden sådan fart att jag inte riktigt kan klura ut vilka vibrationer du menar, men om det fortfarande är vibrationerna som högtalaren får pga reaktionskrafterna från högtalarkonen så är svaret att det spelar ingen större roll.
Vibrationerna i lådan (och golvet också) blir proportionella mot konens vibrationer, och den eventuella påverkan som blir på ljudet är därmed en konstant andel av totalljudet oavsett ljudnivå.
Detta eftersom vibrationerna är små och systemet förmodligen hyfsat linjärt.
Det är väl bara om man spelar riktigt starkt (eller om det skramlar) som det blir olinjärt, och då blir det typiskt mer dist (=värre) vid höga nivåer.
meanmachine skrev:Svante skrev:meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.
Nu har den här tråden sådan fart att jag inte riktigt kan klura ut vilka vibrationer du menar, men om det fortfarande är vibrationerna som högtalaren får pga reaktionskrafterna från högtalarkonen så är svaret att det spelar ingen större roll.
Vibrationerna i lådan (och golvet också) blir proportionella mot konens vibrationer, och den eventuella påverkan som blir på ljudet är därmed en konstant andel av totalljudet oavsett ljudnivå.
Detta eftersom vibrationerna är små och systemet förmodligen hyfsat linjärt.
Det är väl bara om man spelar riktigt starkt (eller om det skramlar) som det blir olinjärt, och då blir det typiskt mer dist (=värre) vid höga nivåer.
Kommer man över en viss nivå har man även andra problem som kan dista mer än högtalare.
Fruns skrik. Skallrande prydnassaker etc. Men man tar på detta forum inte i beaktning att det finns normala brukare som har normala liv. Allt blir väl i det blå kan jag tycka och min fråga är legitim av den anledningen. Jag hör efter många tester ingen som helst skillnad mellan Spikar och mjukfötter på normal lyssningsnivå, den nivå jag mer än 80% av tiden har. Det under de olika förutsättningar jag testat. Här större skillnader mellan strömkablar än spikar och mjukisareller Lika stor skillnad dem mellan iaf.
usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.
Lyssna själv och hör skillnad! Hör man ingen skillnad tar man vad som eller det som stör grannarna minst. End of discussion?
FBK skrev:usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.
Lyssna själv och hör skillnad! Hör man ingen skillnad tar man vad som eller det som stör grannarna minst. End of discussion?
Men det är ju religion (för en del) Och då blir det, vi har rätt,ni har fel mentalitet över det. Om forumet finns så kommer diskussionerna se likadana ut om 20år, inget kommer förändras.
Svante skrev:Jo, då kommer diskussionerna att gälla om man hör skillnad på 24 och 32 bitar.
CODY skrev:Vi provade köttpuckar i helgen
petersteindl skrev:CODY skrev:Vi provade köttpuckar i helgen
Å vaf-n är Obbie?
MagnusÖstberg skrev:Kul att ni hann citera Cody innan han tog bort godingarna.
Frågan är hur pstekta de skall vara för korrekt egenskaper.
Bill50x skrev:mx skrev:... men om jag ska bli det för en stund så
är min åsikt nästan tvärtom. Deras elektronik gillar jag inte alls. Den är dyr
och klen.
Solo´s med 500W är väl inte så klena? Det är å andra sidan inte priset heller.
Sneaky är väl ganska OK ändå, 13 papp för en mediaspelare inkl ett hyggligt slutsteg är väl nästan rimligt. Nästan alltså. Frågan är väl snarare varför man har en sådan udda fågel (designmässigt), i alla fall om man har den tillsammans med andra Linn-burkar. Som självstående produkt i sovrummet eller köket (med enbart ett par högtalare kopplade till den) är det väl OK men till det priset?
/ B
mx skrev:Men hur står sig en Sneaky mot exempelvis en Marantz med mer pulver, fler kanaler, D/A-omvandlare med mera och stöd för Airplay? Do you see where I'm going with this?
Bill50x skrev:mx skrev:Men hur står sig en Sneaky mot exempelvis en Marantz med mer pulver, fler kanaler, D/A-omvandlare med mera och stöd för Airplay? Do you see where I'm going with this?
Det enda sättet att ta reda på prisvärdheten är att lyssna på apparaterna. Att bara titta på spec´arna säger inte så mycket. Men behöver man fler kanaler, D/A-omvandlare och stöd för Airplay så ska man ju inte ens fundera över en Sneaky.
/ B
Richard skrev:Richard skrev:Analogi:
PeterStendl:
Det vore intressant med din kommentar runt denna analogi- stämmer den ?
IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
som jag skrev för en massa år sedan, där du kan se att problemet med
spikfötter är just att de är så icke-stabila i basområdet, eftersom de har
en vid sqr(k/m)/2pi så enorm mobilitet - alltså INOM audioområdet.
Och en alldeles på tok för dåligt dämpning för att kunna hantera det. Det
är just därför som man, när man undersöker rörelserna hos högtalare
som står på spikfötter, ser hur illa resonant och mycket de rör sig.
ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
En högtalare på spikfötter vibrerar, det gör den. Men den står still!.
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Det spikfötterna gör är att högtalaren/elementen kan alltid spela från sin absoluta optimerade 0-punkt hur mycket den än vibrerar. Det förklarade även Rudling tidigare. Det kan inte en högtalare med SD-fötter oavsett om skillnaden "kan" vara mycket liten.
Om så den illa resonansen skakar hela rummet så tavlor åker ner så är det fortfarande så att återgivningen från högtalaren är mer exakt, resten är bara bieffekter som rum och annat material adderar.
SD fötter löser de problem du beskriver, de gör det men det skapar också 10 nya problem som är akustiskt helt horribla. Spikfötter är en bra kompromiss som behåller den exakta högtalarplaceringen under spelning och minimerar resonanser till golv och övrigt material istället för att med SD-fötter sätta hela högtalaren i gungning.
Bara tanken gör ju en sjösjuk.
Man måste fundera lite på vad som är vad och vad som är skadligt respektive oskadligt här. Är det placering, resonanser eller vibrationer?.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ja, men framförallt är transmittans mot golvet ett stort problem
Harryup skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ett annat problem är att folk kanske inte blindtestar fötter. Nu har inte heller jag gjort det men jag har i vart fall haft med en panel i testerna som kan verifiera att Gud har glömt mitt hus och av någon anledning blev det inte mjukfot som föredrogs. Så vore kul att se om någon hängiven mjukfotist testade blint och fick fram ett avvikande svar. Personligen är jag fortfarande övertygad om att omständigheterna kan göra att bästa ljudmässiga resultat lyssningsmässigt kan vara individuellt lösningar för olika uppställningar.
mvh/Harryup
Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
RogerGustavsson skrev:Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
Gör gärna en tråd om de subjektiva lyssningsintrycken! De fysikaliska grunder som lagts fram tyder på att det som hänvisats till är felaktigt, att högtalarna står mera stil osv. Då måste det vara något annat som gör att lyssningen med spikfötter ger ett fördelaktigt intryck, men vad då?
RogerGustavsson skrev:Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
Gör gärna en tråd om de subjektiva lyssningsintrycken! De fysikaliska grunder som lagts fram tyder på att det som hänvisats till är felaktigt, att högtalarna står mera stil osv. Då måste det vara något annat som gör att lyssningen med spikfötter ger ett fördelaktigt intryck, men vad då?
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Det spikfötterna gör är att högtalaren/elementen kan alltid spela från sin absoluta optimerade 0-punkt hur mycket den än vibrerar. Det förklarade även Rudling tidigare. Det kan inte en högtalare med SD-fötter oavsett om skillnaden "kan" vara mycket liten.
Om så den illa resonansen skakar hela rummet så tavlor åker ner så är det
fortfarande så att återgivningen från högtalaren är mer exakt, resten är bara bieffekter som rum och annat material adderar.
SD fötter löser de problem du beskriver, de gör det men det skapar också 10 nya problem som är akustiskt helt horribla. Spikfötter är en bra kompromiss som behåller den exakta högtalarplaceringen under spelning och minimerar resonanser till golv och övrigt material istället för att med SD-fötter sätta hela högtalaren i gungning.
Bara tanken gör ju en sjösjuk.
Man måste fundera lite på vad som är vad och vad som är skadligt
respektive oskadligt här. Är det placering, resonanser eller
vibrationer?.
Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Kimpost skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ett annat problem är att folk kanske inte blindtestar fötter. Nu har inte heller jag gjort det men jag har i vart fall haft med en panel i testerna som kan verifiera att Gud har glömt mitt hus och av någon anledning blev det inte mjukfot som föredrogs. Så vore kul att se om någon hängiven mjukfotist testade blint och fick fram ett avvikande svar. Personligen är jag fortfarande övertygad om att omständigheterna kan göra att bästa ljudmässiga resultat lyssningsmässigt kan vara individuellt lösningar för olika uppställningar.
mvh/Harryup
Du kanske har rätt i att somliga skulle föredra spikfötter i subjektiva test, i deras specifika hemmiljöer. Det är till och med troligt. Jag menar, det hände ju hos dig nyss.
Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken. Rudling menar att såväl pingisbollar som spikar och mjukfötter, beter sig på sätt som strider mot fysikens lagar. Samma typ av argumentation förs fram av Richard (allvarligt menad, eller ej), av ThePreTor1aN och även av dig till viss del. Ivrigt påhejade av människor (samma personer som alltid) som irriterar sig på att transparensmaffian ska lägga sig i och säga emot, bara för att de "tror sig kunna fysik", eller vad de nu tror att anledningen är.
Jag förstår din tidigare synpunkt, om att det säkert kan upplevas som tröttsamt att bli påhoppad i diverse trådar, på grund av ens subjektiva upplevelser. Men du måste väl hålla med om att det inte gäller här? Inte i de här två trådarna? Dessa handlar ju om fysiken, och måste rimligtvis få innehålla ifrågasättanden?
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Ta en febertablett.
Det där har du ingen aning om utan snackar mer gojja än Carl Bildt när han är full.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Ta en febertablett.
Det där har du ingen aning om utan snackar mer gojja än Carl Bildt när han är full.
Diskutera sakfråga istället för feber, kan hålla med att Carl Bildt snackar skit, även i nyktert tillstånd.
Är det någon som snackar gojja så är det du.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster