Moderator: Redaktörer
mx skrev:Har ni verkligen alltid jagat låg dist? Är det verkligen sant?
Nattlorden skrev:mx skrev:Har ni verkligen alltid jagat låg dist? Är det verkligen sant?
... men till syvende och sista har alla uppgraderingar jag gjort varit distsänkande om man analyserar det i efterhand.
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Har ni verkligen alltid jagat låg dist? Är det verkligen sant?
... men till syvende och sista har alla uppgraderingar jag gjort varit distsänkande om man analyserar det i efterhand.
+1
Ja inte katten strävar jag efter att höja disten.
Låg dist får ses enbart som en hygglig startplattform. Sen ska samtliga pusselbitar (inkl rummet) tillsammans harmoniera och kunna ge mig en illusion av verkligheten.
Ragnwald skrev:Pusslingen består ju i att allt fungerar ihop, ingen garanti bara för att de enskilt har visat låg THD på pappret.
eriken skrev:I dagsläget är det viktiga att den ska vara användarvänlig och enkel. Kör via airplay in i en reciever som också får stå för D/A omvandlingen och sedan ut i vanlig 2-kanal stereo. Ljudet är långt ifrån perfekt på något sätt men det räcker ändå då jag enbart lyssnar till musiken och inte funderar över hur det låter.
mx skrev:För mig började det med att jag ville ha mer bas helt enkelt. Så jag byggde
en subwoofer till min existerande urusla ministereo. Med prylar från MDS.
Det var skitkul och jag var jättenöjd.
Sedan blev det ny fronthögtalare, och ny förstärkare. Sedan började jag
hänga i hifibutiker och på forum. Sen gick utför kan man lugnt säga.
Men jag har faktiskt aldrig jagat ett neutralt och distfritt ljud. Jag har snarare
jagat olika typer av upplevelser och förändringar. Ett annorlunda ljud. "Bättre"
ljud. Det var ganska sent det blev ett distfritt och neutralt ljud som var mitt
mål.
Och jag vettefan om det är det nu heller.
mx skrev:Vad lägger du fokus på?
Vee-Eight skrev:Musik, teknikhistoria, formgivning. Har tröttnat på suboptimering som kabeltrams, kuddar etc. Men ibland kan jag få ett ryck och bygga lite saker som akustikmanicker, småhögtalare etc.
mx skrev:Fast nostalgiska prylar gillar de flesta av helt andra orsaker än att de är helt
distfria, är min uppfattning, och då måste man ju valt just dessa saker en
gång i tiden trots att de inte var distfria.
mx skrev:Fast nostalgiska prylar gillar de flesta av helt andra orsaker än att de är helt
distfria, är min uppfattning, och då måste man ju valt just dessa saker en
gång i tiden trots att de inte var distfria.
mx skrev:Det finns väldigt mycket man kan göra för att påverka ljudet i sin anläggning.
Antingen kan man ändra något som faktiskt påverkar ljudet, eller så kan man
ändra någonting som man tror förändrar ljudet, och skillnaden är nog inte så
stor när det väl kommer till kritan.
Vad lägger du fokus på? Är det viktigt för dig att tunga namn här på forumet
har uttalat sig i en fråga och sedan följer du dessa råd, och upplever samma
resultat? Eller testar du själv och går efter det, och skiter i tunga namn?
Eller är det mest psykologiskt vad som tillfredsställer dig? Beroende på vad man
själv tror så lägger man ju fokus på olika lösningar. Det har jag själv upplevt
allt eftersom intresset för hifi har vuxit. När jag var tonåring var det viktigaste
att baselementen var stora. Inte så mycket mer än så faktiskt, och detta
gjorde mig jättenöjd.
Ett tag var jag inne på filosofin hos Linn och då gjorde detta mig nöjd. Ja,
och så vidare och så vidare. Nu är jag mest schizofren och trycker på alla
knappar.
steveo1234 skrev:Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.
Det innebär att jag inte får vara med att leka i alla funderingar kring spikfötter, boaormskablage och slutsteg som faller en db vid 8hz. Det är helt enkelt irrelevant för mig.
Betyder det att jag är tråkig eller pragmatiskt? Ingen aning, men, jag vet att jag spenderar rätt mycket mer tid på att använda min anläggning än att fundera på vad som är fel med den...
steveo1234 skrev:Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.
Det innebär att jag inte får vara med att leka i alla funderingar kring spikfötter, boaormskablage och slutsteg som faller en db vid 8hz. Det är helt enkelt irrelevant för mig.
Betyder det att jag är tråkig eller pragmatiskt? Ingen aning, men, jag vet att jag spenderar rätt mycket mer tid på att använda min anläggning än att fundera på vad som är fel med den...
Nagrania skrev:Fönstren i mitt musikrum skallrar så nu ska jag bygga bort fönstren. Min fru har berättat för mig att porslinet skallra i skåpen ute i köket. Så nu har vi gjort oss av med porslinet och börjat att använda papperstallrikar.
aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig.
Nagrania skrev:Fönstren i mitt musikrum skallrar så nu ska jag bygga bort fönstren. Min fru har berättat för mig att porslinet skallra i skåpen ute i köket. Så nu har vi gjort oss av med porslinet och börjat att använda papperstallrikar.
petersteindl skrev:Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare?Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?
petersteindl skrev:Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare?Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare?Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?
Hm, detta är en stor och förbisedd marknad. Här finns mycket att göra. Ägg i all ära, men automatiska kabellyftare är ju "the real thing". Varför har ingen tänkt på detta tidigare?
Varför inte ha olika separata högtalarkablar som ligger parallellt på olika kabellyftare och som kopplas in beroende på musiktyp osv?
/ B
Det låter snarare som att högtalarna är en synnerligen svår last och/eller att man använder undermålig drivning till dem om de ändrar karaktär hela tiden.Bill50x skrev:Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan).
Tänk dig nu att du lyssnar på en apparat som skiljer sig åt i frekvensgång, eller någon annan variabel du tycker är viktig. Förändras ditt intryck av musikern - eller är det bara ljudet? Om du lyssnar på två cd-spelare (som låter exakt likadant), är det någon skillnad mellan hur musikern presenteras i de två apparaterna?
Bill50x skrev:aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig.
Här på Faktiskt skriver vi bara "+1" när vi instämmer
/ B
FalloutBoy skrev:Det låter snarare som att högtalarna är en synnerligen svår last och/eller att man använder undermålig drivning till dem om de ändrar karaktär hela tiden.Bill50x skrev:Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan).
aisopos skrev:Bill50x skrev:aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig.
/ B
Och -1 skriver vi när ...?
Bill50x skrev:aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig.
/ B
Goldfinger skrev:Bill50x skrev:aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig.
/ B
Ånä, det där tar jag konsekvent avstånd från, det kan vara så att jag är ensam om det.
Bill50x skrev:
Flera här använder en högre siffra när man håller med (eller emot) extra mycket, men jag undviker detta då det lätt kan bli inflation i detta.
/ B
markusA skrev:Fokuserar på musikaliteten men det finns ju en massa skoj som jag arbetar på parallellt också.
Det lustiga är att distorsionen aldrig har varit något primärt problem för mig? Det har alltid funnits viktigare mål att jaga.
mx skrev:eriken skrev:I dagsläget är det viktiga att den ska vara användarvänlig och enkel. Kör via airplay in i en reciever som också får stå för D/A omvandlingen och sedan ut i vanlig 2-kanal stereo. Ljudet är långt ifrån perfekt på något sätt men det räcker ändå då jag enbart lyssnar till musiken och inte funderar över hur det låter.
Det äro många som vandrat längs denna väg.
markusA skrev:Fokuserar på musikaliteten men det finns ju en massa skoj som jag arbetar på parallellt också.
Det lustiga är att distorsionen aldrig har varit något primärt problem för mig? Det har alltid funnits viktigare mål att jaga.
phloam skrev:Nattis; under den analoga eran var åtminstone för mig t.ex. frekvensgång och brus ett långt större problem än distortion?
Nattlorden skrev:phloam skrev:Nattis; under den analoga eran var åtminstone för mig t.ex. frekvensgång och brus ett långt större problem än distortion?
Jag räknar båda dessa exemplen som dist. Allt som ändrar signalen relativt det ofärgade är dist i min bok.
markusA skrev:Jag accepterar gladeligen en färgande anläggning som får mig att stampa takten och spela luftgitarr framför en "ofärgad" där jag sitter och gäspar.
Bara för att något mäter bra betyder det inte att musikens magi förmedlas i proportion till mätvärdena. Jag skulle kunna gå så långt som att hävda att mätvärden är sekundära så länge man gillar det man hör.
markusA skrev:Jag accepterar gladeligen en färgande anläggning som får mig att stampa takten och spela luftgitarr framför en "ofärgad" där jag sitter och gäspar.
Bara för att något mäter bra betyder det inte att musikens magi förmedlas i proportion till mätvärdena. Jag skulle kunna gå så långt som att hävda att mätvärden är sekundära så länge man gillar det man hör.
Bill50x skrev:ALLA skillnader är, eller borde vara, mätbara. Frågan är bara vad det är man mäter.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:ALLA skillnader är, eller borde vara, mätbara. Frågan är bara vad det är man mäter.
I vissa fall är det nog EEG/tomograf som behövs snarare än akustiskt/elektriskt mätinstrument, dock.
Bill50x skrev:Jag menar, att mäta S/N, frekvensgång och THD på en CD-spelare är väl ganska meningslöst, eller hur?
Nattlorden skrev:Säg inte det. Hittar du något anmärkningsvärt på kuppen är det säkert bra info. Om allt ser bra ut, så har du bockat av ett par ställen när du ger dig på jakt efter var ditt problem finns.Bill50x skrev:Jag menar, att mäta S/N, frekvensgång och THD på en CD-spelare är väl ganska meningslöst, eller hur?
Bill50x skrev: Mäter inte typ 100 % av alla CD-spelare "rätt" när det gäller dessa tre parametrar? Om inte apparaten ifråga är trasig förstås. Eller möjligen någon CD-spelare med avsiktligt tiltade egenskaper. Men visst kan det vara bra att konstatera att en apparat inte är trasig innan man börjar mäta
Bill50x skrev:Helt rätt, man ska använda sin anläggning till att lyssna på musik och inte fundera över vad som är fel med den! En mycket sund inställning.
Bill50x skrev:Vad jag inte håller med dig om är (o)betydelsen av cd-spelare/försteg/slutsteg. Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan). Sedan lång tid tillbaka (1978!) har jag använt samma högtalare och de är verkligen ett par kameolonter. Dvs, de låter verkligen annorlunda beroende på vilken drivning de har. Här är det då slutsteget som är viktigt, men även försteg och källa (tex cd-spelare) spelar roll. Trots detta har högtalarna absolut en egen signatur. Men genom åren har jag lärt mig vad som är vad.
Bill50x skrev:Två CD-spelare låter ofta extremt lika om man enbart lyssnar på ljudet, dvs frekvensgång, frihet från dist, typ. Men ändå skiljas åt när det gäller hur de förmedlar musikalitet, spelglädje, homogenitet osv. Detta är kontroversiellt här på Faktiskt och den som inte hört skillnaden mellan tex en Pioneer 668 och en Linn Ikemi vet inte vad jag pratar om.
Bill50x skrev:
Personligen tycker jag man ska fokusera på hur musiken kommer fram i sin helhet, inte hur enskilda detaljer framstår. Att jobba på rum och högtalare med något skräp som drivning känns för mig ganska meningslöst när man inte vet vad som kommer in i högtalarna.
Tro mig, elektroniken är viktigare än vad du tror
/ B
steveo1234 skrev: Hur tänker du kring detta?
steveo1234 skrev:
A. När jag inte vet vad som är inkopplat i avspelningskedjan så hör jag ingen skillnad mellan komponenter som är rimligt välkonstruerade. Det går inte heller att mäta någon större skillnad mellan dessa komponenter. Ingen (eller mycket mycket få människor) har lyckats att höra skillnader när de bara får använda öronen som hjälpmedel. Sist men inte minst så finns det, för mig, ingen rimlig teknisk förklaring till att det skulle kunna låta märkbart annorlunda.
eller
B. En person på internet som kallar sig ”Bill50x” säger att jag ska lita på honom för han vet att det är så.
Jag känner sådär lite spontant att alternativ A känns lite tyngre. Hur tänker du kring detta?
Goldfinger skrev:Jag tycker båda tänken är djupt kontraproduktiva sett ur vetenskaplig synvinkel.
Goldfinger skrev:Resonemanget i alternativ A har bygger på att väldigt många följdfrågor måste ställas och tillika besvaras objektivt innan men ens kan göra en tillstymmelse till grov generalisering, sen kan man diskutera vad den generalisering bär med sig för gott för den enskilde individen?
Inte ett dugg om du frågar mig.
Goldfinger skrev:
Resonemanget i alt B är inte heller bra, men faktiskt inte sämre än alt A när det gäller att utvärdera potentiella förbättringar i ett specifikt system.
Det kan tom vara bättre om den speciella personen ifråga har hög kompetens och insikt runt omständigheterna i just det fallet det handlar om.
steveo1234 skrev:
Resonemanget behöver inte följas av en enda följdfråga för de som följer denna typ av diskussion på forumet. De är stötta och blötta så många gånger nu att det nog inte behöver göras igen.
Hur man därefter generaliserar den kunskapen är intressant att diskutera tycker jag. Det är ju precis det jag gör i min frågeställning. ”Kan man dra rätt slutsats av denna informationen i A eller är alt B en bättre väg att gå”
markusA skrev: För mig är mätdata en grund man börjar med men inte avgörande för resultatet i slutändan.
lennartj skrev:Det ska vara kul att spela musik, jag tycker synd om den oförstående stackare som sade någonting i stil med att musik är bara en massa ljud och om en anläggning har korrrekt ljudåtergivning måste också musikåtergivningen vara korrekt genom denna anläggning.
FalloutBoy skrev:Men om vi pratar tekniska (och inte subjektiva) skillnader i hur musiken förmedlas så beror det ju just på hur ljudet förmedlas. Musik är ljud och apparaterna gör ingen skillnad på ljud och ljud.
De ser bara en signal som de ska behandla och gör det med mer eller mindre påverkan (distorsion/brus). Så om ljudet är identiskt är musikens presentation också identisk (eftersom den är en del av ljudet).
Det är nog ganska svårt att hitta förstärkare eller cd-spelare som förvränger signalen såpass mycket att det musikaliska budskapet maskeras eftersom den informationen i regel ligger väldigt långt över hörseltröskeln.
steveo1234 skrev:A. När jag inte vet vad som är inkopplat i avspelningskedjan så hör jag ingen skillnad mellan komponenter som är rimligt välkonstruerade. Det går inte heller att mäta någon större skillnad mellan dessa komponenter. Ingen (eller mycket mycket få människor) har lyckats att höra skillnader när de bara får använda öronen som hjälpmedel. Sist men inte minst så finns det, för mig, ingen rimlig teknisk förklaring till att det skulle kunna låta märkbart annorlunda.
eller
B. En person på internet som kallar sig ”Bill50x” säger att jag ska lita på honom för han vet att det är så.
Jag känner sådär lite spontant att alternativ A känns lite tyngre. Hur tänker du kring detta?
shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Dessutom lyssnar jag på mycket musik som andra anklagar vara bara
ljud. Jag tycker det är musik. Hur gör vi med den i denna fråga? Knivigt va.
sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Musiken är någonting som din hjärna skapar, av ljudstimuli till dina receptorer. Därför uppfattar vi musiken olika, då vi har olika preferenser, olika fysik, olika mentalitet, erfarenheter osv. Vi kan lyssna på detsamma ljud som produceras live, eller artificiellt, men det är mottagaren som skapar "musiken" och reagerar på den.
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt. Prova bara att tänka på en låt, utan att nynna.
Du kan skapa musik av olika ljudupplevelser som inte är tänkt som musik från början, allt från en motor som ger ifrån sig repetetiva resonanser till din andning när du löptränar kan trigga mönster som du kan uppfatta som melodislingor. Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt.
---
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Hur gör du det själv?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Hur gör du det själv?
Jag bedömer inte på det sättet. Jag lyssnar på hur det låter - om om apparaten är snygg
shifts skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Musiken är någonting som din hjärna skapar, av ljudstimuli till dina receptorer. Därför uppfattar vi musiken olika, då vi har olika preferenser, olika fysik, olika mentalitet, erfarenheter osv. Vi kan lyssna på detsamma ljud som produceras live, eller artificiellt, men det är mottagaren som skapar "musiken" och reagerar på den.
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt. Prova bara att tänka på en låt, utan att nynna.
Du kan skapa musik av olika ljudupplevelser som inte är tänkt som musik från början, allt från en motor som ger ifrån sig repetetiva resonanser till din andning när du löptränar kan trigga mönster som du kan uppfatta som melodislingor. Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
Ok, jag går med på det där. Men vad förmedlar anläggningen via
högtalarembranen? Om det blir musik i huvudet, är definitivt anläggningens
bidrag ljud. Känslorna som klistrar ihop ljuden till musik bidrar du själv till.
Det är klart det finns en intressant filosofisk dimension, men det känns inte
som om det var den det syftades på i de inlägg som tog upp att de som
anser musik är ljud är stackare.
Nattlorden skrev:Rephrase: om du skulle bedöma om något är rimligt välkonstruerat - hur skulle du göra?
lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik är ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
petersteindl skrev:Ja, i princip är det så. Om man anser att ljud = musik under alla tänkbara och otänkbara villkor vad ljuden än vara må d v s att ordet "ljud" entydigt är synonymt med ordet "musik"![]()
Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik b]är[/b ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
Objektivisten skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
+1 Precis, det kan t o m vara avsaknad av ljud. Punkt.
Almen skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
---
Nej det är klart att du inte gör när du redan bestämt dig. Du kan ju lika gärna vända på det och säga att du har ljud i ditt huvud - som är musik.
lennartj skrev:Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik b]är[/b ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
Nu vet inte jag om du med är menar likhetstecken och att uttrycket är reversibelt, som Peter just gjorde?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Ja, i princip är det så. Om man anser att ljud = musik under alla tänkbara och otänkbara villkor vad ljuden än vara må d v s att ordet "ljud" entydigt är synonymt med ordet "musik"![]()
Var det någon som påstod att förhållandet var symmetriskt?
musik -> ljud behöver inte medföra ljud -> musik
... så innefattas synonymiteten och då vill jag utreda om det är synonymiteten som menas med dessa ord.Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
lennartj skrev:shifts skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Ok, jag går med på det där. Men vad förmedlar anläggningen via
högtalarembranen? Om det blir musik i huvudet, är definitivt anläggningens
bidrag ljud. Känslorna som klistrar ihop ljuden till musik bidrar du själv till.
Det är klart det finns en intressant filosofisk dimension, men det känns inte
som om det var den det syftades på i de inlägg som tog upp att de som
anser musik är ljud är stackare.
Jo, det var just det jag syftade på. Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Det behöver inte handla om att flumma in i en introvert tolkning av Bachs Goldbergvariationer. Ett helt annat exempel är låten "Family Spirit" med Womack&Womack på albumet med samma namn från 1990.
Den var en besvikelse då, massor av osammanhängande rytmer och skrammel som jag bara blev trött av att höra via den Audio Alchemy DAC jag hade då. Låten var en av öronöppnarna när jag letade efter CD-spelare/DAC som kunde ge mig lyssnarglädjen tillbaka. Jag hittade den via Marantz CD12 + DA12 (flera år gammalt demoex från 1988) som jag har än idag. Där satt rytmerna som en smäck! Snortajt sväng med ett härligt gung. Min Oppo BDP-95 klarar det också, liksom en EAC-rippning uppspelad via foobar och DA12.
Om jag som test i stället spelar CDn i realtid från datorns CD-brännare med t.ex. VLC kommer det gamla kaoset tillbaka.
Det här med perception är ett knepigt kapitel.
Sannolikt är det olika mellan individer dessutom.
På något sätt måste de små ljuden spelas upp med viss precsion i förhållande till varandra för att min hjärna ska kunna analysera dem och för mitt medvetande komma fram till att det spelas tight eller ej.
Är det för dålig ordning på ljuden lyckas min hjärna inte att hitta sammanhanget mellan dem och uppfatta samspelet utan det blir kaos.
På det sätt F/E-lyssningar vanligen utförs har jag väldigt svårt att upptäcka brister i återgivningen enligt ovan.
blir
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:A. När jag inte vet vad som är inkopplat i avspelningskedjan så hör jag ingen skillnad mellan komponenter som är rimligt välkonstruerade. Det går inte heller att mäta någon större skillnad mellan dessa komponenter. Ingen (eller mycket mycket få människor) har lyckats att höra skillnader när de bara får använda öronen som hjälpmedel. Sist men inte minst så finns det, för mig, ingen rimlig teknisk förklaring till att det skulle kunna låta märkbart annorlunda.
eller
Du ska tro på dina egna öron
Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"? Pris? Tjocklek på frontpanelen? Betyg från LTS?
/ B
Almen skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
---
Nej det är klart att du inte gör när du redan bestämt dig. Du kan ju lika gärna vända på det och säga att du har ljud i ditt huvud - som är musik.
Vad som utgicks ifrån är de ljud skapade av en anläggning ämnad att återge musik. Självklart är musik ljud, dock inte bara ljud, men det är heller ingen som sagt.
Kronkan skrev:En personlig fråga till Lennartj. Finns denna effekt när man sjunger i kör. Blir det så för sångaren?
Claes skrev:Tråden får mig att fundera på om det saknas ett ämne för vetenskapliga studier: hi-fi-psykologi.
Visserligen kan man ju säga att psykologi, placebo, nocebo, psykoakustiskt förankrad metodik med mera handlar om detta och möjligen inte skiljer sig så dramatiskt ifrån andra yttringar av mänsklig aktivitet.
Men på samma sätt som musikpsykologi försöker bringa klarhet i vilken typ av upplevelser vi kan få av musik och vad som kan förmodas vara grunden därtill, så kan förstås ett liknande perspektiv användas inom hi-fi.
Vi har nästan alltid den knepiga gränslinjen mellan subjektivt och objektivt. Och vi är alla präglade av förhandenvarande paradigm som grundreferens; vare sig vi omedvetet anammat dem, aktivt försöker motarbeta dem eller något däremellan.
Min tro är trots allt att ju mer man lär sig om hur tekniken fungerar och vilka fällor som finns vid utvärdering av utrustning, desto skickligare blir man på att fokusera de musikaliska och ljudmässiga aspekterna av hi-fi. Och då tror jag också att det ligger nära till hands att i hög grad fokusera och prioritera korrekt återgivning.
Samtidigt är jag som heminredningsintresserad inte främmande för att hi-fi-utrustning, liksom övrigt man kan ha i ett hem, kan ha en estetisk kvalitet eller brist på dylik.
Ytterligare komplicerande (men inspirerande enligt mig) faktorer som finns är våra associationer och minnen av det mesta från vårt tidigare liv; vilket förstås även innehåller en hel del inom hi-fi-området.
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.
Helt rätt, man ska använda sin anläggning till att lyssna på musik och inte fundera över vad som är fel med den! En mycket sund inställning.
Vad jag inte håller med dig om är (o)betydelsen av cd-spelare/försteg/slutsteg. Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar
karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan). Sedan lång tid tillbaka (1978!) har jag använt samma högtalare och de är verkligen ett par kameolonter. Dvs, de låter verkligen annorlunda beroende på vilken drivning de har. Här är det då slutsteget som är viktigt, men även försteg och källa (tex cd-spelare) spelar roll. Trots detta har högtalarna absolut en egen signatur. Men genom åren har jag lärt mig vad som är vad.
Två CD-spelare låter ofta extremt lika om man enbart lyssnar på ljudet, dvs
frekvensgång, frihet från dist, typ. Men ändå skiljas åt när det gäller hur de förmedlar musikalitet, spelglädje, homogenitet osv. Detta är kontroversiellt här på Faktiskt och den som inte hört skillnaden mellan tex en Pioneer 668 och en Linn Ikemi vet inte vad jag pratar om.
Nu kommer vi då till det som är viktigt i musiken. Den som lyssnar på livemusik, eller på olika anläggningar i olika situationer, vet att ljudet kan skilja rätt stort. Lyssna på klassisk musik i Berwaldhallen (Sthlm) och jämför med hur det låter i Gbg´s konserthus. Låter det lika? Nä. Vem är bäst? Spelar roll! För det är ändå duktiga musiker som spelar, det är
spännande musik. Alltså, lite frekvensgångs- eller efterklangsskillnader verkar inte betyda så mycket för musikupplevelsen. Lyssna på en kass musiker i dessa miljöer och denne kommer vara kass i vilket fall som helst. Örat/hjärnan är utvecklade att kunna bedöma ljud i olika miljöer. Om en person pratar i ett badrum eller en konsertsal, du känner igen denne trots att det låter så totalt olika. Men den typ av dist som introduceras i elektroniken är väsensskild från detta och vår hjärna är inte så bra på att
hantera detta.
Dvs all distorsion är inte lika illa, den vi erhåller i högtalarens samspel med
rummet är mindre viktig - trots att den ger större skillnader när man kvantifierar den.
Tänk dig nu att du lyssnar på en apparat som skiljer sig åt i frekvensgång, eller någon annan variabel du tycker är viktig. Förändras ditt intryck av musikern - eller är det bara ljudet? Om du lyssnar på två cd-spelare (som låter exakt likadant), är det någon skillnad mellan hur musikern presenteras i de två apparaterna?
Personligen tycker jag man ska fokusera på hur musiken kommer fram i sin
helhet, inte hur enskilda detaljer framstår. Att jobba på rum och högtalare med något skräp som drivning känns för mig ganska meningslöst när man inte vet vad som kommer in i högtalarna.
Tro mig, elektroniken är viktigare än vad du tror
/ B
Strmbrg skrev:Tekniken och metoderna är ju bara medel för att nå målet.
Kronkan skrev:Claes skrev:Tråden får mig att fundera på om det saknas ett ämne för vetenskapliga studier: hi-fi-psykologi.
Visserligen kan man ju säga att psykologi, placebo, nocebo, psykoakustiskt förankrad metodik med mera handlar om detta och möjligen inte skiljer sig så dramatiskt ifrån andra yttringar av mänsklig aktivitet.
Men på samma sätt som musikpsykologi försöker bringa klarhet i vilken typ av upplevelser vi kan få av musik och vad som kan förmodas vara grunden därtill, så kan förstås ett liknande perspektiv användas inom hi-fi.
Vi har nästan alltid den knepiga gränslinjen mellan subjektivt och objektivt. Och vi är alla präglade av förhandenvarande paradigm som grundreferens; vare sig vi omedvetet anammat dem, aktivt försöker motarbeta dem eller något däremellan.
Min tro är trots allt att ju mer man lär sig om hur tekniken fungerar och vilka fällor som finns vid utvärdering av utrustning, desto skickligare blir man på att fokusera de musikaliska och ljudmässiga aspekterna av hi-fi. Och då tror jag också att det ligger nära till hands att i hög grad fokusera och prioritera korrekt återgivning.
Samtidigt är jag som heminredningsintresserad inte främmande för att hi-fi-utrustning, liksom övrigt man kan ha i ett hem, kan ha en estetisk kvalitet eller brist på dylik.
Ytterligare komplicerande (men inspirerande enligt mig) faktorer som finns är våra associationer och minnen av det mesta från vårt tidigare liv; vilket förstås även innehåller en hel del inom hi-fi-området.
Det är lätt för mig att helt hålla med dig fast med en fråga. Vad menar vi med korrekt. Finns det ett objektivt och ett subjektivt korrekt återgivning. Eller om vi väljer istället för dessa begrepp väljer att försöka betrakta det som händer inom människan och det som händer i den del av verkligheten som finns utanför. Hur fungerar sammanhangen där vad gäller musikåtergivning över ett klassiskt stereosystem.
Hur skall man tolka Peters senaste inlägg. För röster har vi ju en speciell perception som gör att vi perceptuerar åtminstone talade röster på ett speciellt sätt. Jag får väl fråga Peter här om han menar att musik faktiskt perceptueras på ett annat sätt än ljud. Så tolkar jag hans inlägg. Eller så har jag inte förstått.
Richard skrev:Detta som du skriver är intressant. Då Pioneer 668 presenterar " ljud" på
ett oklanderlikt sätt, så spelar Ikemi musik istället. Pioneer 668 blir bara skrammel och en massa fristående ljud utan sammanhang i jämförelse.
Även vid jämförelse med tex rega apollo får pioneer 668 storsmisk vad det gäller musikförmedling. Skillnaden här är att regan mäter något sämre, men spelar musiken mycket bättre.
(Är källan eller förstärkaren dålig hjälper det nada med rumsåtgärder. Musiken låter inte bättre för det.)
Ännu intressantare är att båda apparaterna pioneer 668 och Ikemi mäter ungefär lika bra- men låter helt olika.*
* ikemi är en klon av cd- 12 .
mx skrev:Richard skrev:Detta som du skriver är intressant. Då Pioneer 668 presenterar " ljud" på
ett oklanderlikt sätt, så spelar Ikemi musik istället. Pioneer 668 blir bara skrammel och en massa fristående ljud utan sammanhang i jämförelse.
Även vid jämförelse med tex rega apollo får pioneer 668 storsmisk vad det gäller musikförmedling. Skillnaden här är att regan mäter något sämre, men spelar musiken mycket bättre.
(Är källan eller förstärkaren dålig hjälper det nada med rumsåtgärder. Musiken låter inte bättre för det.)
Ännu intressantare är att båda apparaterna pioneer 668 och Ikemi mäter ungefär lika bra- men låter helt olika.*
Välkommen in i stugvärmen. Är Linn samma sak som musik, och allting som
LTS går att koppla till skramlande ljud i jämförelse?
MagnusÖstberg skrev:Äsch, det finns alltid saker man kan trigga igång saker och få lite uppmärksamhet kring
I skolan fanns alltid clownen eller bråkstaken, frågan är om de verkligen ville vara det eller använde det som ett medel för uppmärksamhet.
phloam skrev:mx skrev:Richard skrev:Detta som du skriver är intressant. Då Pioneer 668 presenterar " ljud" på
Jag tycker ovanstående är ett exempel på det jag replikerade ovan till Strmbrg
Edit:
För att utveckla:
[...]
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Claes skrev:Tråden får mig att fundera på om det saknas ett ämne för vetenskapliga studier: hi-fi-psykologi.
Det är lätt för mig att helt hålla med dig fast med en fråga. Vad menar vi med korrekt. Finns det ett objektivt och ett subjektivt korrekt återgivning. Eller om vi väljer istället för dessa begrepp väljer att försöka betrakta det som händer inom människan och det som händer i den del av verkligheten som finns utanför. Hur fungerar sammanhangen där vad gäller musikåtergivning över ett klassiskt stereosystem.
Hur skall man tolka Peters senaste inlägg. För röster har vi ju en speciell perception som gör att vi perceptuerar åtminstone talade röster på ett speciellt sätt. Jag får väl fråga Peter här om han menar att musik faktiskt perceptueras på ett annat sätt än ljud. Så tolkar jag hans inlägg. Eller så har jag inte förstått.
För att kunna ge ett vettigt svar så behöver jag veta vad du menar med perceptueras. Vad betyder perceptueras för dig?
För mig är perception en sak och sensation en annan sak. Sensation använder jag med engelskt uttal. Perception tillhör snarast det som finns i yttervärlden. Sensation är snarast det som finns i den inre världen som är en medveten upplevelse. Till sensation hör t.ex. smärta i stortån, eller upplevelsen av smaken av banan eller upplevelsen av Cdur eller upplevelsen av rött eller upplevelsen av doften från ett vin. Då handlar det om totalupplevelsen.
Perception handlar om vad som händer där ute.
Sensation handlar om vad som händer med den person som har sensations.
Ett exempel. Skär man av nervbanor från syncentra till cortex vilket är högst upp i hjärnan, men låter alla andra nerver vara intakta så är fortfarande perceptionen intakt medans sensation är bruten. Vad betyder det? Jo det betyder att den personen är blind och kan inte se. Personen kan inte få någon sensation från synen och ingen information från synens alla perceptuella delar från hjärnan kan upplevas som medvetet. Men om man talar om vad som finns i synfältet så har dessa personer det på känn. Om man t.ex. säger att det finns föremål på bordet så vet de inte vad som finns, men då de skall greppa föremålen som de inte har en aning om vad det är så använder de till övervägande del rätt grepp på fingrarna och kan greppa direkt. Det är som om de i sitt undermedvetna visste vad de skall greppa. De personer som inte har perceptionen intakt d v s direkt från synnerverna har ingen möjlighet till detta. De måste känna sig för. De är synmässigt helt frånkopplade från yttervärlden. Båda personerna är blinda, men de som har perceptionen intakt kan utveckla en så kallad blindsyn, men de blir aldrig själv medvetna om detta. Man har gjort undersökningar på delvis blindsyn och total blindsyn.
Det är alltså essentiellt för upplevelsen att sensation finns. Utan sensation finns inget medvetande om den input som receptorerna ger hur bra än perceptionen fungerar.
Perception ger info om det som händer därute, men för att det skall kunna exekveras och bli till ett medvetet reslutat så behövs sensation.
Använder jag denna terminologi på din frågeställning där jag använder dina ord fast med mina begrepp, så innefattar perception av ljud även musik om båda härstammar från akustiska ljudvågor. Spelar du Beethoven i stereon och samtidigt läser ett libretto med noter av Haydn och koncentrerar dig på Haydn så är sensation helt annorlunda än då du fokuserar på Beethoven medans du läser. I båda fallen får syn och hörsel samma input och perceptionen exekverar detta, men sensationen av det upplevda blir annorlunda. Nu är det inte så lätt att fokusera då distraktionen är för stor och det vet alla som pratar i mobil medans man kör. Ofta är det så att en slags autopilot är inkopplad då man kör. Man följer trafiken och behöver inte tänka på varje situation. Man är närvarande men ändå inte. Har man kört långfärd och tittar på klockan så kan man uppfatta som om de senaste tre timmarna har flugit iväg på rutin utan att man ens observerat händelser vad gäller körningen. Vilken sensation upplevs? Jo, att man på något sätt har vaknat just där och då och blivit medveten, från att ha varit vaken men ändå inte riktigt medveten.
Nu finns det två sätt att se på saken. Det ena är att sensation och perception är två parallella oberoende neurala system eller att perception och sensation är ett system i serie.
Man kan tänka sig att man luktar på en ros.
I parallellsystem så blir det så här:
Roskemisk doft vid näsan
sensation av dig själv som blir stimulerad av en söt doft
samtidigt som
Roskemisk doft vid näsan
perception av en ros som har en söt doft
I ett seriellt system ser det ut så här:
Roskemisk doft vid näsan
sensation av dig själv som blir stimulerad av en söt doft
perception av en ros som har en söt doft
Men eftersom perception kan fungera utan sensation och vice versa så blir det svårt att vidmakthålla den seriella processen som hypotes.
För att få en bredare perceptuell bild av rosen med dess doft så måste man skaffa fler sensationer och det kan man göra genom att förflytta rosen i olika avstånd från näsan och uppleva skillnaden. Därefter kan de perceptuella systemen ge en bild av rosen i sig och dess doftkvalitet.
Vid nästa tillfälle då man doftar på rosen så har man redan en minnesbild över ens sensation.
Det går att skriva mycket i ämnet och så småningom räknar jag med att få ihop all text som jag anser behövs för mitt ändamål.
MvH
Peter
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Äsch, det finns alltid saker man kan trigga igång saker och få lite uppmärksamhet kring
I skolan fanns alltid clownen eller bråkstaken, frågan är om de verkligen ville vara det eller använde det som ett medel för uppmärksamhet.
Jag tror att du var klassens clown.
Inte tillräckligt rolig och alldeles för seriös. Sportfånen.mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Äsch, det finns alltid saker man kan trigga igång saker och få lite uppmärksamhet kring
Jag tror att du var klassens clown.
mx skrev:Richard skrev:Detta som du skriver är intressant. Då Pioneer 668 presenterar " ljud" på
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster