Moderator: Redaktörer
Beakungen skrev:PappaBas skrev:Jag kan tycka iden är rätt bra ur marknadsföringssynvinkel? Dvs man fokuserar inte på högtalarna utan de blir ju helt bokstavligt "black box":es
Det måste vara otroligt svårt att hitta vettiga högtalare att demonstrera en kompetent förstärkare på? Skulle man asat dit de där Infinity Kappa med erkänt hopplöst krånglig last? Vem hade blivit imponerad av det undrar man?
Här får man något som man kan kräma på ordentligt med utan att högtalarna lägger av (då kanske kunderna tror förstärkaren klipper eller något) för att visa kunderna vad förstärkaren klarar av? Något som ser stort,imponerande och tungdrivet ut?
Jag tror på konceptet.
Jag hade blivit jätteimponerad om de drivit kappa bra på höga volymer (det hade låtit riktigt bra dessutom). Nackdelen är väll att jag hade behövt ta ett lån för att köpa slutstegen då. För köpa dom hade jag nog gjort :p
Fast å andra sidan är det inte direkt vanligt med steg som kan pumpa ut 1kw eller så vid 0,5ohm så man kanske inte ska oroa sig
Beakungen skrev:Ingen aning om vad de högtalarna tål egentligen.
De tål dock rätt mycket effekt. Har själv lyckats blåsa säkringarna i ett steg jag lånade som var uppmätt till ca 1,2kw rms 1ohm.
Säger väll egentligen inte jättemycket mer än att det var duktigt högt då.
Tycker det går att spela högt nog och mer därtill med mina kappa 8or och kappa 9an lär ju kunna spela ännu högre.
Det enda som begränsat mig från att spela ännu högre är att jag inte har stålar nog att köpa fetare drivning
Beakungen skrev:
Dubbelt så lätta? De dippar även de under 1ohm enligt killarna på infinity.
Mja det som begränsar är trott eller ej inte basen utan pollygrafen. Pollygrafen har en väldigt kort slaglängd och delas ganska långt ner vilket gör att spelar du väldigt högt så är risken att en slår i. Tydligen det vanligaste att gå sönder på kapporna om man googlar på nätet.
Jo det är säkert inte många 8ohms watt men kan garantera att det är duktigt högt
Har för mig att det var i stereophile jag läst en test om att kappa 9orna gärna vill ha runt 1kw för att lira som bäst
Största nackdelen med kapporna är att det ej finns reservdelar. Annars hade det varit roligt att låna hem ett steg och se hur högt man egentligen kan spela
Beakungen skrev:IngOehman skrev:Om killarna på Infinity påstår det så är de felunderrättade.
Kappa 8 är en mycket svår last, men inte extremt svår, som Kappa 9.
Som om "svår" och "extremt svår" vore mått.Så är det förstås inte.
Men Kappa 9 går under 1 ohm medan Kappa 8 går under 2 ohm.
Vh, iö
Jag tvivlar på att killarna som lagar och fixar infinity har så dålig koll?
Beakungen skrev:Aja ointressant de är skitsvåra att driva = dum konstruktion
Men de låter fantastiskt bra!
RogerGustavsson skrev:Det finns en del skrivet om Kappa 8 och svårigheten att driva dem.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ation.html
Vore det inte idé att göra nya delningsfilter som är vettigt dimensionerade? Någon kan kanske göra lite simuleringar?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Visst kan man riva ut filtret och göra ett nytt som ger mindre impe-
dansproblem för förstärkaren, men då försvinner även all bas och
man får höra högtalarens naturliga (helt djupbasstympade) klang.
Låter som det där går enkelt att lösa på lågnivåsidan.
RogerGustavsson skrev:EQ typ Linkwitz Transform?
Morello skrev:Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur Inifinity kunde torgföra detta missfoster. Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra en högtalare som är så illa dimensinerad att flertalet av marknadens slutsteg brinner opp?![]()
bassman skrev:En polare till mig har ett par Kappa 9 i garaget. En emit diskant på baksidan ät trasig/tyst.
Vart kan man få tag på en Emit i dagens läge? Någon som vet och har tips?
Han fick låna min Luxman LV 109 för att se om den orkar driva dom.. Får se om den håller
Morello skrev:Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur Inifinity kunde torgföra detta missfoster. Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra en högtalare som är så illa dimensinerad att flertalet av marknadens slutsteg brinner opp?![]()
Beakungen skrev:bassman skrev:En polare till mig har ett par Kappa 9 i garaget. En emit diskant på baksidan ät trasig/tyst.
Vart kan man få tag på en Emit i dagens läge? Någon som vet och har tips?
Han fick låna min Luxman LV 109 för att se om den orkar driva dom.. Får se om den håller
Äsh säg till han att sälja dem till mig istället. Så slipper han fundera på diskant eller drivning
bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:En polare till mig har ett par Kappa 9 i garaget. En emit diskant på baksidan ät trasig/tyst.
Vart kan man få tag på en Emit i dagens läge? Någon som vet och har tips?
Han fick låna min Luxman LV 109 för att se om den orkar driva dom.. Får se om den håller
Äsh säg till han att sälja dem till mig istället. Så slipper han fundera på diskant eller drivning
Nä dom skall jag testa för tusan. Rätt schysst rigg för att stå i garaget när han meckar med grejer..
Naqref skrev:Morello skrev:Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur Inifinity kunde torgföra detta missfoster. Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra en högtalare som är så illa dimensinerad att flertalet av marknadens slutsteg brinner opp?![]()
Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra förstärkare som är så illa skyddade att när de lastas av felaktiga/defekta högtalare så brinner de opp?
Stereotypen skrev:De har ju en switch på baksidan som gör de lite mer lättdrivna i ena läget. Jag vet dock inte hur mycket "lättare" de blir
Naqref skrev:Morello skrev:Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur Inifinity kunde torgföra detta missfoster. Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra en högtalare som är så illa dimensinerad att flertalet av marknadens slutsteg brinner opp?![]()
Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra förstärkare som är så illa skyddade att när de lastas av felaktiga/defekta högtalare så brinner de opp?
Naqref skrev:Morello skrev:Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur Inifinity kunde torgföra detta missfoster. Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra en högtalare som är så illa dimensinerad att flertalet av marknadens slutsteg brinner opp?![]()
Är det rimligt och moraliskt försvarbart att torgföra förstärkare som är så illa skyddade att när de lastas av felaktiga/defekta högtalare så brinner de opp?
Goldfinger skrev:När vi ändå pratar om högtalare som tvingas ned djupare i frekvens än vad konstruktionen tillåter akustiskt så undrar jag hur saker är lösta i piP, som också har en imponerande bandbredd för sin storlek.
Är detta också löst på elektrisk väg som med kappa fast med annan typ av krets?
RogerGustavsson skrev:
Nej, det är bara sund konstruktion som gör att den presterar som den gör. Är ungeför likadant för Bremen-äggen. Basen huserar i en lagom volym jämfört med Kappa 9 som verkar låta två tolvor jobba i en volym på 40 liter.
Nattlorden skrev:Ja... var tar vi vägen med tråden nu?
Antingen tar någon tag i att bygga om ett par med större låda... eller så tar någon och filmar en shootout mellan Kappa 9 och en RS2000 ?
Goldfinger skrev:RogerGustavsson skrev:
Nej, det är bara sund konstruktion som gör att den presterar som den gör. Är ungeför likadant för Bremen-äggen. Basen huserar i en lagom volym jämfört med Kappa 9 som verkar låta två tolvor jobba i en volym på 40 liter.
Sund konstruktion är ett vitt begrepp och kan göras på flera olika sätt, därför jag frågar, är ju nyfiken om basen rullar av naturligt eller om den är breddad bandmässigt nedåt på elektrisk väg (läs jämfört med elementets beteende monterat i kabinetten helt utan filter).
IngOehman skrev:Problemet är inte delningsfiltret, utan att två 12" baselement har
tryckts in i en låda på dryga 40 liter (om jag minns rätt) vilket gör
att det är en låda praktiskt taget utan någon som helst användbar
basförmåga.
Så - infinity har adderat ett HP-filter med klart stort Q-värde, som
ökar inspänningen in till baselementen kraftigt i den lägre delen av
basregistret (max spänningsgain hamnar runt 30 Hz om jag minns
rätt).
Och det är ju inte effekt skapad ur intet - effekten tas från förstär-
karen som av ett sådant HP-filter lastas ned extremt hårt (tvingas
avge extremt stora effekter trots mättligare spänning) samtidigt som
de båda 12"-elementens talspolar även blir väldigt upphettade, på
grund av den exceptionellt dåliga verkningsgraden. Låg dist blir det
inte heller.
RogerGustavsson skrev:Men det finns inget liknande Infinity's krets i piP!
Goldfinger skrev:Vi låter Ingvar svara, han förstår troligtvis vad jag undrar över.
RogerGustavsson skrev:Men det finns inget liknande Infinity's krets i piP!
DQ-20 skrev:Goldfinger skrev:Vi låter Ingvar svara, han förstår troligtvis vad jag undrar över.
Men, Nattlorden citerade ju ett svar från Ingvar som gäller precis det du frågar om. Svaret är alltså det andra alternativet som du anger - bandbredden ökas nedåt i frekvens med hjälp av filtret.
/DQ-20
Goldfinger skrev:DQ-20 skrev:Goldfinger skrev:Vi låter Ingvar svara, han förstår troligtvis vad jag undrar över.
Men, Nattlorden citerade ju ett svar från Ingvar som gäller precis det du frågar om. Svaret är alltså det andra alternativet som du anger - bandbredden ökas nedåt i frekvens med hjälp av filtret.
/DQ-20
Jaha, så liknande krets används då i piP fast i kombination med rätt avstämd lådvolym, det är det enda jag får ut i så fall.
RogerGustavsson skrev:Men det finns inget liknande Infinity's krets i piP!
IngOehman skrev:Men två 12" stora baselement i en mycket liten låda ger en oerhört låg
verkningsgrad i det register där både membranarean och lådans litenhet
är ljudtryckets antagonist.
I den basreflexlådans register som bestämmer dennas "lägsta använd-
bara frekvenser" (vilket är dess tredje och inte första register) så är
ljudtrycket gynnat av ett litet membran.
Två typiska 12" stora basar har en sammanlagd tryckfaktor som är runt
5 gånger sämre än en 5" bas (räknat för samma impedans), och om man
sen jämför basreflex med en sluten låda så förloras ytterligare potential
till ljudtryck...
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Men två 12" stora baselement i en mycket liten låda ger en oerhört låg
verkningsgrad i det register där både membranarean och lådans litenhet
är ljudtryckets antagonist.
I den basreflexlådans register som bestämmer dennas "lägsta använd-
bara frekvenser" (vilket är dess tredje och inte första register) så är
ljudtrycket gynnat av ett litet membran.
Två typiska 12" stora basar har en sammanlagd tryckfaktor som är runt
5 gånger sämre än en 5" bas (räknat för samma impedans), och om man
sen jämför basreflex med en sluten låda så förloras ytterligare potential
till ljudtryck...
Intressant!
Varför stoppade då konstruktören in dessa två 12" då, tror du?
Givet att lådan ej fick ändras men filtret fick ändras, vilken (vilka) elementstorlekar skulle du ha valt - om de hade frågat dig?
rqu skrev:Om nu lådan är för liten, kan man inte öppna upp hela bakstycket, som på dessa:
IngOehman skrev:En lite intressant sak är dock att man i en öppen högtalare faktiskt kan gå
runt problemet i varje fall delvis genom att använda "det andra områdets
ekvation (minns ni den?) och öka ljudtrycket signifikant genom att använda
en liten magnet/svag motor!
sportbilsentusiasten skrev:Är det inte Jamo som gjort de gul, svart o röda högtalarna? Ser riktikt manliga ut!
Någon som hört dom, är dom bra?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Men två 12" stora baselement i en mycket liten låda ger en oerhört låg
verkningsgrad i det register där både membranarean och lådans litenhet
är ljudtryckets antagonist.
I den basreflexlådans register som bestämmer dennas "lägsta använd-
bara frekvenser" (vilket är dess tredje och inte första register) så är
ljudtrycket gynnat av ett litet membran.
Två typiska 12" stora basar har en sammanlagd tryckfaktor som är runt
5 gånger sämre än en 5" bas (räknat för samma impedans), och om man
sen jämför basreflex med en sluten låda så förloras ytterligare potential
till ljudtryck...
Intressant!
Varför stoppade då konstruktören in dessa två 12" då, tror du?
Givet att lådan ej fick ändras men filtret fick ändras, vilken (vilka) elementstorlekar skulle du ha valt - om de hade frågat dig?
David_A skrev:Jag har iaf eldat upp både element och delningsfilter i Kappa 9. Ger man dom en redig Krell att leka med, så kan detta bli kontentan tyvärr. Delningsfiltren hade smält ihop, inte bara en utan två gånger.. Extrem djupbas och höga effekter/nivåer håller dom tyvärr inte för helt enkelt.
Billigast i längden är nog helt enkelt steg som faktiskt stänger ner i lagom tid.. Vilket typ alla andra gjorde. Rotel RHB-10 pallade inte ens att driva övre halvan av dom.
HK citation 22 klarade sig bra, sålänge man höll sig under klippdioderna.
En intressant sak är att mitt första Krell, KSA-250, faktiskt också brann upp två gånger.
Audionord ville gärna påstå att det var Kappornas fel. Efter andra svängen till USA fick jag dock ett nytt KSA-300s istället.
Den höll fin fint, men Kappa 9 brann istället upp i olika etapper.
Ganska glad att jag klev av den båten efter några år.
Även om dom spelade storskaligt, så var det också jäkligt svårt att få ihop ljudbilden om man satt närmare än ca 5m. Fasfel och mycket brända prylar är nog mitt starkaste minne av dom tyvärr..
Vill någon ha lite grillade komponenter och någon skadad polygraph, så har jag nog det liggades någonstans.
Beakungen skrev:David_A skrev:Jag har iaf eldat upp både element och delningsfilter i Kappa 9. Ger man dom en redig Krell att leka med, så kan detta bli kontentan tyvärr. Delningsfiltren hade smält ihop, inte bara en utan två gånger.. Extrem djupbas och höga effekter/nivåer håller dom tyvärr inte för helt enkelt.
Billigast i längden är nog helt enkelt steg som faktiskt stänger ner i lagom tid.. Vilket typ alla andra gjorde. Rotel RHB-10 pallade inte ens att driva övre halvan av dom.
HK citation 22 klarade sig bra, sålänge man höll sig under klippdioderna.
En intressant sak är att mitt första Krell, KSA-250, faktiskt också brann upp två gånger.
Audionord ville gärna påstå att det var Kappornas fel. Efter andra svängen till USA fick jag dock ett nytt KSA-300s istället.
Den höll fin fint, men Kappa 9 brann istället upp i olika etapper.
Ganska glad att jag klev av den båten efter några år.
Även om dom spelade storskaligt, så var det också jäkligt svårt att få ihop ljudbilden om man satt närmare än ca 5m. Fasfel och mycket brända prylar är nog mitt starkaste minne av dom tyvärr..
Vill någon ha lite grillade komponenter och någon skadad polygraph, så har jag nog det liggades någonstans.
Det kan jag däremot tänka mig. Jag har ju ett steg som ger upp vid extrem djupbas (säkring går). Annars hade jag nog delat dem vid 30hz och neråt. Bättre att möta upp med basmoduler där.
David_A skrev:Kom på att det faktiskt är polydomen som jag har något exemplar kvar av. Dock trasiga..
Även om Polygraphen kunde börja närma sig maximal slaglängd lite då och då, så pajade konstig nog polydomen lättare för mig.
Översta emiten har auto säkring i Kappa 9. Dom slocknade lite då och då.
För att förtydliga mina synpunkter på ljudbilden: Det var väldigt lätt att höra fasfel bara man rörde på huvudet någon centimeter i lyssningsposition. Instrument och röster som flyttade sig i sidled ändrade också karaktär och definition.
Var först när jag hade ett par Jamo Concert 8 hemma på lån som jag insåg att Kappa 9 aldrig skulle kunna uppnå den typen av homogen ljudbild.
Nu är jag dock jäkligt känslig för just fasfel, sitter ogärna snett i soffan oavsett vilka högtalare som spelar.
Är man mindre kinkig på detta och fokuserar på storskalig ljudbild så kan nog Kappa vara helt rätt.
Max_Headroom skrev:Beakungen skrev:David_A skrev:Jag har iaf eldat upp både element och delningsfilter i Kappa 9. Ger man dom en redig Krell att leka med, så kan detta bli kontentan tyvärr. Delningsfiltren hade smält ihop, inte bara en utan två gånger.. Extrem djupbas och höga effekter/nivåer håller dom tyvärr inte för helt enkelt.
Billigast i längden är nog helt enkelt steg som faktiskt stänger ner i lagom tid.. Vilket typ alla andra gjorde. Rotel RHB-10 pallade inte ens att driva övre halvan av dom.
HK citation 22 klarade sig bra, sålänge man höll sig under klippdioderna.
En intressant sak är att mitt första Krell, KSA-250, faktiskt också brann upp två gånger.
Audionord ville gärna påstå att det var Kappornas fel. Efter andra svängen till USA fick jag dock ett nytt KSA-300s istället.
Den höll fin fint, men Kappa 9 brann istället upp i olika etapper.
Ganska glad att jag klev av den båten efter några år.
Även om dom spelade storskaligt, så var det också jäkligt svårt att få ihop ljudbilden om man satt närmare än ca 5m. Fasfel och mycket brända prylar är nog mitt starkaste minne av dom tyvärr..
Vill någon ha lite grillade komponenter och någon skadad polygraph, så har jag nog det liggades någonstans.
Det kan jag däremot tänka mig. Jag har ju ett steg som ger upp vid extrem djupbas (säkring går). Annars hade jag nog delat dem vid 30hz och neråt. Bättre att möta upp med basmoduler där.
Är det inte ännu bättre att dela dom högre upp (typ 80Hz) och köra med en array av bashögtalare bakom? Då borde man kunna spela avsevärt starkare och det med lägre dist, he he.
Goldfinger skrev:Det låter som att det är den akustiska fasen som är värst om man ser på din beskrivning.
Problem på den elektriska sidan brukar ju arta sig mer så att ljudbilden "flyter" omkring och ljudbilden kan variera från bra till katastrof från samma lyssningsplats, problemet följer variationerna i fonogrammen.
IngOehman skrev:det vill säga kommer det lite för mycket effekt in i
dem så brinner du upp fort.
IngOehman skrev:Goldfinger skrev:Det låter som att det är den akustiska fasen som är värst om man ser på din beskrivning.
Problem på den elektriska sidan brukar ju arta sig mer så att ljudbilden "flyter" omkring och ljudbilden kan variera från bra till katastrof från samma lyssningsplats, problemet följer variationerna i fonogrammen.
Det finns inga principiella skillnader mellan den fasvridning som är osakad
av den del av överföringsfunktionen som är elektrisk, och den del som är
akustisk.
Fasvridning är fasvridning, och de flesta system, både filterlänkar och hög-
talarelement, approximerar minimumfassystem som enskildheter, medan den
komplexa summan av flera länkar som regel uppvisar allpassegenskaper. Och
vad som är vad spelar ingen roll. Det är summan som betyder något. I varje
fall om man förenklar det en liten smula.
IngOehman skrev:Vad jag säger är att man inte kan titta på delningsfiltret ensamt och avgöra
om det är en högtalare med goda fasegenskaper. Många envägssystem, som
alltså använder bredbandselement, har förfärliga fasegenskaper.
Vh, iö
celef skrev:är det ingen ägare som kan nappa på iös erbjudande, det vore kul att få veta hur bra det kan bli till slut
eljulio skrev:Hade jag haft pengar över så hade jag köpt dessa och låtit dig bygga om dem Ingvar. Hade varit mkt kul och spännande!
http://www.blocket.se/helsingborg/Infin ... ?ca=18&w=3
eljulio skrev:Hade jag haft pengar över så hade jag köpt dessa och låtit dig bygga om dem Ingvar. Hade varit mkt kul och spännande!
http://www.blocket.se/helsingborg/Infin ... ?ca=18&w=3
Nattlorden skrev:Bygg om dem enligt förslag så kommer de att gå att driva med mindre stärkare!
Har nog med egna projekt, annars hade jag definitivt nappat på Ingvars förslag och norpat dessa på marknaden på studs.
shifts skrev:Det är fantastiskt att några användare begagnar sig av radbryt på lämpligt
ställe. Underlättar läsningen något alldeles enormt. Jag röstar ner ditt
önskemål carpelux med båda mina händer.
Det finns inget värre än de som skriver långt, men låter forumet sköta
radbrytningarna. Särskilt inte de gånger långa länkar eller bilder läggs in
i trådarna. Då blir läsligheten vansinnigt låg.
Här har jag 75 tecken på min näst längsta rad och det är verkligen i längsta
laget det.
Så här ser ditt inlägg ut carpelux:
http://user.faktiskt.io/shifts/Sk%C3%A4 ... .55.58.png
bakerman22 skrev:eljulio skrev:Hade jag haft pengar över så hade jag köpt dessa och låtit dig bygga om dem Ingvar. Hade varit mkt kul och spännande!
http://www.blocket.se/helsingborg/Infin ... ?ca=18&w=3
Jag tittade också på dom där. Hade dom inte varit så förbannat långt bort hade jag hämtat dom idag...
Om jag ska åka och hämta dom, och köra upp dom till Ingvar, så blir det en liten nätt resa på en sisådär 130 mil.. Det blir för långt...
shifts skrev:Det är fantastiskt att några användare begagnar sig av radbryt på lämpligt
ställe. Underlättar läsningen något alldeles enormt.
Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.
Dessa högtalare är stora.
Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.
Dessa högtalare är stora.
Spelar man högre än högtalarna är gjorda för kan du bränna vad som.
För övrigt ser ju de där ut ungefär som Kappa 9 skulle göra med Ingvars baklåda, så det blir ju inga atypiska Infinity precis...
Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Men då måste man ändå göra om delningsfiltret.
Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.
Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.
Alexi skrev:Är det just i basen de låter bra?
Jag är själv väldigt förtjust i det luftiga ljudet från de stora Emit diskanterna.
Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Men då måste man ändå göra om delningsfiltret.
Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.
Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.
Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Men då måste man ändå göra om delningsfiltret.
Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.
Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.
Om den låter bra är den väl inte usel ?
Beakungen skrev:Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.
Dessa högtalare är stora.
Spelar man högre än högtalarna är gjorda för kan du bränna vad som.
För övrigt ser ju de där ut ungefär som Kappa 9 skulle göra med Ingvars baklåda, så det blir ju inga atypiska Infinity precis...
Nu tål de ganska mycket effekt in och kan spela ganska högt. Man måste dock ha bra drivning till dem. De är inte lika tungdrivna som kappa 9 men väl 2-3ohm med konstiga belastningar. Det är dessvärre bandelementen som kräver så extremt mycket
Vinylcalle skrev:Beakungen skrev:Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.
Dessa högtalare är stora.
Spelar man högre än högtalarna är gjorda för kan du bränna vad som.
För övrigt ser ju de där ut ungefär som Kappa 9 skulle göra med Ingvars baklåda, så det blir ju inga atypiska Infinity precis...
Nu tål de ganska mycket effekt in och kan spela ganska högt. Man måste dock ha bra drivning till dem. De är inte lika tungdrivna som kappa 9 men väl 2-3ohm med konstiga belastningar. Det är dessvärre bandelementen som kräver så extremt mycket
Minns att vi hade ett par av dom på jobbet (om det inte finns en större men likadan modell).
Stora som as var dom. Kunde låta bra men blev för stora i det utrymmet. Och det är första gången jag upplevt det (att dom var för stora alltså).
Men det mest bestående minnet är av hur jävla mycket effekt dom behövde för att kunna komma igång. Vid normal lyssningsvolym stod VU-mätarna på typ 30-40 watt.
MvH Carl
NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
RogerGustavsson skrev:Mätningar på några av de tidigiga stora Infinity-modellerna har visat rätt hög distortion och förvånansvärt tidig kompression. Subjektivt kanske de upplevs annorlunda? Modeller som dessa:
NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Beakungen skrev:Nej för samma pengar får du inte bättre högtalare. Nu är allt klart smaksak. Men när man genom livet hört så mycket som jag har hört och kappa 8an sopar banan med i princip allt ja då är det oehört bra.
Beakungen skrev:NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.
Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
NiklasF skrev:Beakungen skrev:NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.
Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?
Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om![]()
Jag är konfunderad, minst sagt
Laila skrev:Beakungen skrev:Nej för samma pengar får du inte bättre högtalare. Nu är allt klart smaksak. Men när man genom livet hört så mycket som jag har hört och kappa 8an sopar banan med i princip allt ja då är det oehört bra.
Är det månne oartigt att spörja Beakungen om hanses ålder . . . ?
RogerGustavsson skrev:Mätningar på några av de tidigiga stora Infinity-modellerna har visat rätt hög distortion och förvånansvärt tidig kompression. Subjektivt kanske de upplevs annorlunda?
Beakungen skrev:NiklasF skrev:Beakungen skrev:NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.
Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?
Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om![]()
Jag är konfunderad, minst sagt
Röten är den inte. Svår att driva absolut. Men röten är den inte.
Ge högtalarna ett kompetent slutsteg som låter bra och och ett hyfsat stort rum så låter de ruskigt bra.
Att bygga om dem är väll egentligen bara för dem som vill köra högtalarna med klenare slutsteg och för att kanske få ytterligare renare bas.
Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Men då måste man ändå göra om delningsfiltret.
Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.
Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.
Om den låter bra är den väl inte usel ?
IngOehman skrev:Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?
Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om![]()
Konstruktionen är definitivt rutten. Riktigt rutten.
Och just därför så presterar den inte ens i närheten av vad elementen i en
mera vettig konstruktion (med samma element) skulle ha klarat. Det är just
detta som gör den rutten.
JanBanan skrev:Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Inte ännu. Det finns inget fysikaliskt hinder för det dock.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
David_A skrev:Nu sticker jag nog ut hakan lite väl långt här kanske, men jag tycker tyvärr inte alls att Kappa 9 är någon speciellt välljudande högtalare faktiskt..
Jag håller alltså inte med Beakungen i detta fallet.
Hade mina under en ganska lång tid, i tron om att dom var mycket bättre än dom faktiskt var. Bara lite annan uppställning, större steg, bättre kablar etc..
Jag köper att man kanske gillar den stora ljudbilden, men återgivningen är inte speciellt neutral tycker jag. Dom låter ganska stelt och nasalt i mellanregistret. Övergång mellan bas och midbas är inte heller så där jätteperfekt. Diskanten var väl det som fortfarande lever kvar i ljudminnet.
För mig blev det nästan en chock när jag skulle utvärdera ett par Jamo(av alla märken) Concert 8 från en lokal handlare. Dom lät givetvis "mindre" i många avseenden, men fri från dom olater i tonkurvan som jag hela tiden försökt få bukt med hos Kappa 9.
Jag blev inte av med dom så lätt, så dom fick duellera mot bla Von Schweikert vr4 och lite annat innan dom försvann.
Kort och gott saknar jag dom inte.. ljudmässigt
Drog även med ett par Dynaudio Contour till en kille med Infinity Epsilon några år efter det. Inte heller där blev det något begär efter Infinity igen.
Mayro och jag råkade i luven på varandra rejält för en massa år sedan angående Infinity. Det var tråkigt, men som fd Infinity ägare/fantast så vill jag gärna också peka på svårigheten att få dessa att spela bra rakt igenom. Andra får gärna tycka något annat, men från mig blir det tummen ner för Kappa serien.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
IngOehman skrev:PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Varför då?
Tänk hårdare på vad jag skrev. Och att ingen har sagt att man kan mäta
hur det låter.
- - -
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar? Däremot låter det alltid som det mäter,
och det smakar alltid som det mäter.
Men - vill man kunna göra förutsägelser baserade på hur det mäter (=hur
det är, objektivt) så behöver man förstås ha kännedom om just hur det är
(=i det närmaste oändligt många mätningar) och kunskapen att tolka dem.
Har man partiell kunskap så säger mätningar kanske något, men inte allt.
Vet man inget om vad mätningar visar så säger de ingenting. Men det gör
inte att det inte låter som det mäter, för det för det alltid. Det kan ju inte
låta på något annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Stereotypen skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Javisst, fast vanligtvis är det ju den som intar maten som blir mätt.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
Varför blandar du in Svante? Vill du att vi gör likadant med dig?
"Fast frågar du IÖ så tror jag nog att han anser att ..."
adzer skrev:Ja att tala om vad någon annan tycker är väl ok så länge man med säkerthet vet vad den personen tycker och man talar sanning.
Tex om jag säger att:
Ingvars uppfattning är att man inte kan mäta hur något smakar.
Så tror jag inte Ingvar har något emot det
JanBanan skrev:IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Varför då?
Tänk hårdare på vad jag skrev. Och att ingen har sagt att man kan mäta
hur det låter.
- - -
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar? Däremot låter det alltid som det mäter,
och det smakar alltid som det mäter.
Men - vill man kunna göra förutsägelser baserade på hur det mäter (=hur
det är, objektivt) så behöver man förstås ha kännedom om just hur det är
(=i det närmaste oändligt många mätningar) och kunskapen att tolka dem.
Har man partiell kunskap så säger mätningar kanske något, men inte allt.
Vet man inget om vad mätningar visar så säger de ingenting. Men det gör
inte att det inte låter som det mäter, för det för det alltid. Det kan ju inte
låta på något annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
Tala om trollbeteende... Och du, tänk lite hårdare själv.
Stereotypen skrev:adzer skrev:Ja att tala om vad någon annan tycker är väl ok så länge man med säkerthet vet vad den personen tycker och man talar sanning.
Tex om jag säger att:
Ingvars uppfattning är att man inte kan mäta hur något smakar.
Så tror jag inte Ingvar har något emot det
+1
Jag önskar att någon någongång kunde berätta vad jag tycker!
(det tar rejält på krafterna att klura ut det själv hela tiden)
Strök bara över det som var helt onödigt.IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
[s]Varför då?
Tänk hårdare på vad jag skrev. Och att ingen har sagt att man kan mäta
hur det låter. [/s]
- - -
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar? Däremot låter det alltid som det mäter,
och det smakar alltid som det mäter.
Men - vill man kunna göra förutsägelser baserade på hur det mäter (=hur
det är, objektivt) så behöver man förstås ha kännedom om just hur det är
(=i det närmaste oändligt många mätningar) och kunskapen att tolka dem.
Har man partiell kunskap så säger mätningar kanske något, men inte allt.
Vet man inget om vad mätningar visar så säger de ingenting. Men det gör
inte att det inte låter som det mäter, för det för det alltid. Det kan ju inte
låta på något annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
IngOehman skrev:Någon, jag tror kanske att det var NN, skrev för en massa år sedan något i
stil med, "-kan inte någon som förstår vad jag menar förklara det?"
Det tyckte jag var fyndigt.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
[s]Varför då?
Tänk hårdare på vad jag skrev. Och att ingen har sagt att man kan mäta
hur det låter. [/s]
- - -
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar? Däremot låter det alltid som det mäter,
och det smakar alltid som det mäter.
Men - vill man kunna göra förutsägelser baserade på hur det mäter (=hur
det är, objektivt) så behöver man förstås ha kännedom om just hur det är
(=i det närmaste oändligt många mätningar) och kunskapen att tolka dem.
Har man partiell kunskap så säger mätningar kanske något, men inte allt.
Vet man inget om vad mätningar visar så säger de ingenting. Men det gör
inte att det inte låter som det mäter, för det för det alltid. Det kan ju inte
låta på något annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
[s]Strök bara över det som var helt onödigt.
Håller med i övrigt.[/s]
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.
Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
[s]Varför då?
Tänk hårdare på vad jag skrev. Och att ingen har sagt att man kan mäta
hur det låter. [/s]
- - -
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar? Däremot låter det alltid som det mäter,
och det smakar alltid som det mäter.
Men - vill man kunna göra förutsägelser baserade på hur det mäter (=hur
det är, objektivt) så behöver man förstås ha kännedom om just hur det är
(=i det närmaste oändligt många mätningar) och kunskapen att tolka dem.
Har man partiell kunskap så säger mätningar kanske något, men inte allt.
Vet man inget om vad mätningar visar så säger de ingenting. Men det gör
inte att det inte låter som det mäter, för det för det alltid. Det kan ju inte
låta på något annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Fast frågar du Svante så tror jag nog att han anser att man kan mäta
hur det låter. Men jag har inte påstått något sådant. Däremot så låter det
som sagt alltid som det mäter. Det vill säga det låter alltid som det är rent
objektivt.
[s]Strök bara över det som var helt onödigt.
Håller med i övrigt.[/s]
Strök över det som var helt onödigt.
- - - - -
PS. Fundera på hur den andra frasen fungerar utan den första (som du ville
stryka):
...ingen har sagt att man kan mäta hur det låter.
Om man inte kan mäta hur det låter finns det väl heller inget skäl att tro
att man kan mäta hur det smakar?
David_A skrev:Nu sticker jag nog ut hakan lite väl långt här kanske, men jag tycker tyvärr inte alls att Kappa 9 är någon speciellt välljudande högtalare faktiskt..
Jag håller alltså inte med Beakungen i detta fallet.
Hade mina under en ganska lång tid, i tron om att dom var mycket bättre än dom faktiskt var. Bara lite annan uppställning, större steg, bättre kablar etc..
Jag köper att man kanske gillar den stora ljudbilden, men återgivningen är inte speciellt neutral tycker jag. Dom låter ganska stelt och nasalt i mellanregistret. Övergång mellan bas och midbas är inte heller så där jätteperfekt. Diskanten var väl det som fortfarande lever kvar i ljudminnet.
För mig blev det nästan en chock när jag skulle utvärdera ett par Jamo(av alla märken) Concert 8 från en lokal handlare. Dom lät givetvis "mindre" i många avseenden, men fri från dom olater i tonkurvan som jag hela tiden försökt få bukt med hos Kappa 9.
Jag blev inte av med dom så lätt, så dom fick duellera mot bla Von Schweikert vr4 och lite annat innan dom försvann.
Kort och gott saknar jag dom inte.. ljudmässigt
Drog även med ett par Dynaudio Contour till en kille med Infinity Epsilon några år efter det. Inte heller där blev det något begär efter Infinity igen.
Mayro och jag råkade i luven på varandra rejält för en massa år sedan angående Infinity. Det var tråkigt, men som fd Infinity ägare/fantast så vill jag gärna också peka på svårigheten att få dessa att spela bra rakt igenom. Andra får gärna tycka något annat, men från mig blir det tummen ner för Kappa serien.
IngOehman skrev:Beakungen skrev:NiklasF skrev:Beakungen skrev:NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.
Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?
Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om![]()
Jag är konfunderad, minst sagt
Röten är den inte. Svår att driva absolut. Men röten är den inte.
Ge högtalarna ett kompetent slutsteg som låter bra och och ett hyfsat stort rum så låter de ruskigt bra.
Att bygga om dem är väll egentligen bara för dem som vill köra högtalarna med klenare slutsteg och för att kanske få ytterligare renare bas.
Konstruktionen är definitivt rutten. Riktigt rutten.
Och just därför så presterar den inte ens i närheten av vad elementen i en
mera vettig konstruktion (med samma element) skulle ha klarat. Det är just
detta som gör den rutten.
Alltså oavsett om det finns de som tycker att det den presterar är bra det
också. Problem försvinner inte av att det går att hitta någon som inte blir
störd av dem.
De är INTE bra i förhållande till sin potential. De är dåliga, mycket dåliga.
Hög distorsion och en kolossal kompression, för en högtalare med sådan
bestyckning.
Och det som gör den så rutten är konstruktionens extrema kompromisser.
Den har givits en låda som gör att den bara kan fungera med konstgjord
andning, som filtret i den administrerar, men som den drivande förstärkaren
tvingas leverera energi till.
Det får de flesta förstärkare att brinna upp, och de som överlever riskerar
att få talspolerna att brinna upp, på grund av den usla effektiviteten.
Men är man okänslig för den termiska kompressionen (som man kan tänka
sig att de som är indoktrinerade med vansinnig mastringskompression på
var och var annan inspelning kan ha blivit) och har ljudtryckskrav som är
måttliga om man jämför med vad baselementen skulle ha klarar i ett mera
förnuftigt dimensionerat kabinett och utan filter-nödlösningar, så kan man
säkert uppleva att det är en högtalare som "låter ruskigt bra".
Och vad elementen anbelangar stämmer det att de mätmässigt har rätt så
hög distorsion, men att värdera det baserat på vilken nivå man kan avläsa
på ett papper är en väldigt kantlig betraktning. Tror faktiskt att det rent av
är så att dessa elements sätt att hantera musiksignalen är en av orsakerna
till att högtalarna trots allt är popolära. Visst har de höga förvrängningar,
men om det är just det som ger dem ett sound som många gillar, så är det
inget bra argument mot elementen.
Vh, iö
bassman skrev:NiklasF skrev:
Kan man inte bara dela dom neråt och köra med basmoduler?
Så enkelt är det förstås inte§?
Jo, som jag fattar så kan man kan lösa det på det viset.
NiklasF skrev:Nu är det ju inte jag som är högtalarkonstruktör, men om det främst är i basen som dom är sämst i konstruktionen och får förstärkare/steg att vilja ge upp.
Kan man inte bara dela dom neråt och köra med basmoduler?
Så enkelt är det förstås inte§?
Beakungen skrev:David_A skrev:Nu sticker jag nog ut hakan lite väl långt här kanske, men jag tycker tyvärr inte alls att Kappa 9 är någon speciellt välljudande högtalare faktiskt..
Jag håller alltså inte med Beakungen i detta fallet.
Hade mina under en ganska lång tid, i tron om att dom var mycket bättre än dom faktiskt var. Bara lite annan uppställning, större steg, bättre kablar etc..
Jag köper att man kanske gillar den stora ljudbilden, men återgivningen är inte speciellt neutral tycker jag. Dom låter ganska stelt och nasalt i mellanregistret. Övergång mellan bas och midbas är inte heller så där jätteperfekt. Diskanten var väl det som fortfarande lever kvar i ljudminnet.
För mig blev det nästan en chock när jag skulle utvärdera ett par Jamo(av alla märken) Concert 8 från en lokal handlare. Dom lät givetvis "mindre" i många avseenden, men fri från dom olater i tonkurvan som jag hela tiden försökt få bukt med hos Kappa 9.
Jag blev inte av med dom så lätt, så dom fick duellera mot bla Von Schweikert vr4 och lite annat innan dom försvann.
Kort och gott saknar jag dom inte.. ljudmässigt
Drog även med ett par Dynaudio Contour till en kille med Infinity Epsilon några år efter det. Inte heller där blev det något begär efter Infinity igen.
Mayro och jag råkade i luven på varandra rejält för en massa år sedan angående Infinity. Det var tråkigt, men som fd Infinity ägare/fantast så vill jag gärna också peka på svårigheten att få dessa att spela bra rakt igenom. Andra får gärna tycka något annat, men från mig blir det tummen ner för Kappa serien.
Konstigt hur olika man kan tycka. Jag har god erfarenhet av både jamo concert och vr 4 gen 1,2 och 3 hse ingen av dessa högtalare kommer i närheten när det gäller neutralt ljud och trovärdigt ljud om man jämför med kappa 8.
Samma kille som ägt alla dessa vr burkarna har även ägt avanti 3 från audio physic och qrs venus. Han konstaterade efter lyssning hemma hos mig att han aldrig skulle gjort sig av med sina kappa 9 han ägde en gång i tiden. Kappa 8an fullkomligt krossar de högtalarna han ägt.
Alla jag har haft här som lyssnat från oinbitna till hifinördar lämnar rummet med samma konstaterande. Jäklar vad bra det låter. Rent snyggt och väldigt neutralt.
Epsilon har jag även de god erfarenhet av och kan väll konstatera att de är ytterligare ett stort lyft i ljud. Det är inte för inte som de runt om i de tester jag läst har rankats som väldigt neutrala högtalare.
Aja strunt samma. För mig är denna tråd inte så givande då försöket till att "förbättra" (kan ju sluta hur som helst) mest slutat i att man konstaterar vilken skräp det är
Jag är nöjd med mina och kan konstatera att mycket mer neutralt och fint blir det nog inte hemma hos mig. Skulle inte byta mot något annat oavsett hur mycket pengar jag fick emellan!
IngOehman skrev:Fast om man inte använder dem under 80 Hz så slänger man ju
bort hela potentialen med de två 12" basarna.
Mindre tossigt blir det om man tar bort HP-filtret (som egentligen
kanske hellre borde kallas för ett resonansfilter, för det är ju det
kolossala resonanta lyftet som än skälet till att det finns där, inte
ett behov av en HP-funktion som snarare tar bort det enda argu-
mentet som finns för slutna lådor).
Vh, iö
NiklasF skrev:
Varför skall det då krånglas till med att bygga om högtalarna och filtret?
"Alla" här inne kör väl med separata basar iaf ( aja inte alla men ni förstår nog)
Ragnwald skrev:NiklasF skrev:
Varför skall det då krånglas till med att bygga om högtalarna och filtret?
"Alla" här inne kör väl med separata basar iaf ( aja inte alla men ni förstår nog)
Har inte förstått vitsen att välja en potent fullregistrare om man ska dela dem med subuppsättning.
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:... och ha lite kul på vägen...
Snart står ett lass Kappor utanför din dörr.
IngOehman skrev:(Att trolla är att skriva något som är uppåt väggarna fel för att man hoppas
att det skall provocera fram frustration, bråk och andra icke-konstruktiva
reaktioner - alltså att någon skall "nappa". Och "trolla" kommer inte från det
mytologiska väsendet troll, utan från det engelska verbet trolling, alltså ett
sätt att fiska. Den som vill veta hur trollande ser ut kan ta en titt på nästan
valfritt JanBanan-inlägg.)
Flint skrev:Jag tycker inte att man ska bygga om en sån här låda alls. Om man inte är nöjd är det bättre att sälja den och köpa något man gillar bättre eller köra diy antingen eget pul eller andras experiment.
Flint skrev:Vad spelar ingen roll? Jag kommenterade och avrådde från att bygga om dom eftersom det har diskuterats i tråden.
Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
Spelar nu Kappa 8 med NAD 118 aktivt delat med cr80 mot profondus x-4.
Började med rattar på 0 och dämpade genast lite på middbasen med vredet, sedan gav jag lite mer på mellan och diskant då kändes det som att det är där det hamnar.
Man märker att detta är fan ingen lättdriven sak man får dra på ordentligt på volymen. Tycker 8:an spelar öppet och luftigt och oansträngt med hög stor ljudbild. Drar man på ordentligt levererar den glatt utan knot..
Jag gillar verkligen det jag hör och aktivt delat med basarna kommer man nära något som jag skulle kunna leva väldigt länge med. Ingen högtalare som man spelar med fjuttiga troder kan jag tänka utan dom kräver mycket effekt om man skall kunna dra på ordentligt!
Me like lot
Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
Spelar nu Kappa 8 med NAD 118 aktivt delat med cr80 mot profondus x-4.
Började med rattar på 0 och dämpade genast lite på middbasen med vredet, sedan gav jag lite mer på mellan och diskant då kändes det som att det är där det hamnar.
Man märker att detta är fan ingen lättdriven sak man får dra på ordentligt på volymen. Tycker 8:an spelar öppet och luftigt och oansträngt med hög stor ljudbild. Drar man på ordentligt levererar den glatt utan knot..
Jag gillar verkligen det jag hör och aktivt delat med basarna kommer man nära något som jag skulle kunna leva väldigt länge med. Ingen högtalare som man spelar med fjuttiga troder kan jag tänka utan dom kräver mycket effekt om man skall kunna dra på ordentligt!
Me like lot
Kul som tusanKan tänka mig att de lyfter många nivåer med så kraftig basbotten och delning.
Du har inget kralligare steg att testa med? Som sagt de vill gärna ha gott om effekt vid låga impedanser
bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
Spelar nu Kappa 8 med NAD 118 aktivt delat med cr80 mot profondus x-4.
Började med rattar på 0 och dämpade genast lite på middbasen med vredet, sedan gav jag lite mer på mellan och diskant då kändes det som att det är där det hamnar.
Man märker att detta är fan ingen lättdriven sak man får dra på ordentligt på volymen. Tycker 8:an spelar öppet och luftigt och oansträngt med hög stor ljudbild. Drar man på ordentligt levererar den glatt utan knot..
Jag gillar verkligen det jag hör och aktivt delat med basarna kommer man nära något som jag skulle kunna leva väldigt länge med. Ingen högtalare som man spelar med fjuttiga troder kan jag tänka utan dom kräver mycket effekt om man skall kunna dra på ordentligt!
Me like lot
Kul som tusanKan tänka mig att de lyfter många nivåer med så kraftig basbotten och delning.
Du har inget kralligare steg att testa med? Som sagt de vill gärna ha gott om effekt vid låga impedanser
Tyvärr är NAD 218 det kraftigaste jag har hemma, men nog bör 200w i 8ohm räcka en bit kan jag tycka.
Som jag förstår det så är det i lägre register som Kappa blir riktigt knölig i impedansen, cr80 delar runt 80Hz, antar att det är gynnsamt om dom slipper jobba därunder.. (?)
Dom spelar väldigt övertygande iaf, får se om förälskelsen håller i sig om ett par veckor. Det kommer kanske fram saker som man stör sig på
bassman skrev:Efter några dagar störde jag mig på en viss bumlighet som jag inte fick bukt med hur mycket jag skruvade och flyttade lådorna. Sen upplevde jag som att det fanns frekvensmässiga "hål", det låter konstigt men så upplevde jag dom..
Vissa parametrar var bländade bra, hög tydlighet och skönt krisp i höga register. Mycket högtalare för liten peng kan jag tycka som slutsats
bassman skrev:Smekmånaden tog slut efter två veckorDom är sedan en månad hos sin riktiga husse!
Efter några dagar störde jag mig på en viss bumlighet som jag inte fick bukt med hur mycket jag skruvade och flyttade lådorna. Sen upplevde jag som att det fanns frekvensmässiga "hål", det låter konstigt men så upplevde jag dom..
Vissa parametrar var bländade bra, hög tydlighet och skönt krisp i höga register. Mycket högtalare för liten peng kan jag tycka som slutsats
Stigfinnaren skrev:Rummet är absolut kalt, sneda väggar (vind)
borde väl inte trolla bort basen så totalt?
Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
Spelar nu Kappa 8 med NAD 118 aktivt delat med cr80 mot profondus x-4.
Började med rattar på 0 och dämpade genast lite på middbasen med vredet, sedan gav jag lite mer på mellan och diskant då kändes det som att det är där det hamnar.
Man märker att detta är fan ingen lättdriven sak man får dra på ordentligt på volymen. Tycker 8:an spelar öppet och luftigt och oansträngt med hög stor ljudbild. Drar man på ordentligt levererar den glatt utan knot..
Jag gillar verkligen det jag hör och aktivt delat med basarna kommer man nära något som jag skulle kunna leva väldigt länge med. Ingen högtalare som man spelar med fjuttiga troder kan jag tänka utan dom kräver mycket effekt om man skall kunna dra på ordentligt!
Me like lot
Kul som tusanKan tänka mig att de lyfter många nivåer med så kraftig basbotten och delning.
Du har inget kralligare steg att testa med? Som sagt de vill gärna ha gott om effekt vid låga impedanser
Tyvärr är NAD 218 det kraftigaste jag har hemma, men nog bör 200w i 8ohm räcka en bit kan jag tycka.
Som jag förstår det så är det i lägre register som Kappa blir riktigt knölig i impedansen, cr80 delar runt 80Hz, antar att det är gynnsamt om dom slipper jobba därunder.. (?)
Dom spelar väldigt övertygande iaf, får se om förälskelsen håller i sig om ett par veckor. Det kommer kanske fram saker som man stör sig på
aha jag läst 118 och tänkte det låter som ett ganska klent steg
Ja med 200 w 8ohm är det ganska bra.
Jag har ju 2x125watt visserligen klass A men ändå. Det räcker för att spela duktigt högt om man vill
Impedansen på kappa 8 är i extended mode (dvs vippbrytaren på basen i läge uppåt om jag inte minns fel) runt 1,5ohm. Den kan du i delat system sätta i neråt läget så blir de lättare att driva. Man har ändå ingen nytta av den funktionen då
Sen får man räkna med att banddiskanten dippar neråt 0,7ohm. Dock lär den inte behöva så mycket effekt vid höga frekvenser så det borde inte vara något problem.
paa skrev:Om du kopplar bort högtalarna från förstärkaren och i stället kopplar ett 9V batteri från plus på batteriet till röda anslutningen på högtalarna, så kan du se om alla baselement rör sig åt samma håll.
IngOehman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Beakungen skrev:bassman skrev:Jag har kapporna i garaget nu, det visade sig vara Kappa 8, skall torka av dom och ställa in dom i rummet om en stund.
Återkommer
TrevligtAkta slutstegen bara!
Spelar nu Kappa 8 med NAD 118 aktivt delat med cr80 mot profondus x-4.
Började med rattar på 0 och dämpade genast lite på middbasen med vredet, sedan gav jag lite mer på mellan och diskant då kändes det som att det är där det hamnar.
Man märker att detta är fan ingen lättdriven sak man får dra på ordentligt på volymen. Tycker 8:an spelar öppet och luftigt och oansträngt med hög stor ljudbild. Drar man på ordentligt levererar den glatt utan knot..
Jag gillar verkligen det jag hör och aktivt delat med basarna kommer man nära något som jag skulle kunna leva väldigt länge med. Ingen högtalare som man spelar med fjuttiga troder kan jag tänka utan dom kräver mycket effekt om man skall kunna dra på ordentligt!
Me like lot
Kul som tusanKan tänka mig att de lyfter många nivåer med så kraftig basbotten och delning.
Du har inget kralligare steg att testa med? Som sagt de vill gärna ha gott om effekt vid låga impedanser
Tyvärr är NAD 218 det kraftigaste jag har hemma, men nog bör 200w i 8ohm räcka en bit kan jag tycka.
Som jag förstår det så är det i lägre register som Kappa blir riktigt knölig i impedansen, cr80 delar runt 80Hz, antar att det är gynnsamt om dom slipper jobba därunder.. (?)
Dom spelar väldigt övertygande iaf, får se om förälskelsen håller i sig om ett par veckor. Det kommer kanske fram saker som man stör sig på
aha jag läst 118 och tänkte det låter som ett ganska klent steg
Ja med 200 w 8ohm är det ganska bra.
Jag har ju 2x125watt visserligen klass A men ändå. Det räcker för att spela duktigt högt om man vill
Impedansen på kappa 8 är i extended mode (dvs vippbrytaren på basen i läge uppåt om jag inte minns fel) runt 1,5ohm. Den kan du i delat system sätta i neråt läget så blir de lättare att driva. Man har ändå ingen nytta av den funktionen då
Sen får man räkna med att banddiskanten dippar neråt 0,7ohm. Dock lär den inte behöva så mycket effekt vid höga frekvenser så det borde inte vara något problem.
Nu var det förvisso många år sedan jag mätte på Kappa 8 respektive på
Kappa 9, och som jag minns det så dippade Kappa 9 till under 0,8 ohm i
basen medan Kappa 8 hölls sig över 1 ohm, jag har för mig 1,6 (stämmer
bra med de 1,5 ohm du nämner).
Men att de skulle gå ned till 0,7 ohm på grund av banddiskanterna varken
minns jag, känner igen att jag hört, eller stämmer med vad jag vet om de
element de använder. De är som många banddiskanter tämligen resistiva
och har en impedans som jag tror är helt normal. Kanske 8 ohm?
Däremot är mitt minne att impedanskurvan överlag var låg och ojämn och
att det fanns några rejäla dippar (inte till 0,7 ohm men kanske till under 2
ohm, möjligen nedåt 1 även vid högre frekvenser) men lägsta impedansen
hos Kappa 9 var definitivt i basen med sina knappa 0,8 ohm.
Och dessa högfrekvensigare dipparna berodde knappast på själva diskant-
elementet utan de måste snarare ha berott på ett minst sagt underligt
dimensionerat (jag är frestad att skriva feldimensionerat) filter.
Jag vet att jag har tittat på hur filtret ser ut för basområdet (eftersom jag
fick i uppdrag att ta reda på varför "alla förstärkare brann upp som kopp-
lades till dem", av Reference Audio). Men hur diskantfiltret såg ut minns
jag inte, jag minns inte ens om jag ens tog reda på det alls då, men som
sagt - elementen är inte konstiga som enskildheter, så det är med största
säkerhet delningsfiltret som ställer till det.
Vh, iö
Stigfinnaren skrev:Får först ge ett unisont tack för svar!
Bra ide med batteri för rätt faskoll, om det inte vore för
kondingen på ingången...
Tittade noggrannare på schemat, hade gjort rätt från
början, gör om gör rätt.
Akustiken i rummet är definitivt boven, här finns utrymme
för allsköns test.
Struntade i placeringsrek. från Infinity, räckte med att placera
dem närmare bakre vägg... se där
Å justja knappen där bak... Check!
Nu fick jag svårt att slita mig från apparaterna
Slutresultatet verkar kunna bli bra
Tack för ordet
Stigfinnaren skrev:Får först ge ett unisont tack för svar!
Bra ide med batteri för rätt faskoll, om det inte vore för
kondingen på ingången...
IngOehman skrev:
Oj, det är tydligen fler som inte tyckt att Kappa-högtalarna är så bra
ihopsvängda, uppenbart. Fast en lösning som gör att de förlorar all
sin basförmåga tycker jag är lite tveksam. ;?
Liksom att slå ihop mellanregisterelementen.
Kan nog tycka att även diskanterna bör få arbete i varje fall partiellt
individuellt. De kan vara kopplade till samma HP-länk men jag tror att
högtalare skulle vinna ljudmässigt på att låta det allra högsta registret
låta ur i huvudsak en av de framriktade diskanterna. Den korta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det där man "tungdriven" är intressant.
Det kan betyda två saker - antingen att något har låg känslighet (att det
krävs stor spänning för att nå ett givet ljudtryck) eller att impedansen är
låg (så det krävs stor ström för att nå en given spänning in).
I båda fallen kan man säga att tungdriven betyder låg verkningsgrad. Och
verkningsgrad, det är inte en fri variabel (i varje fall inte den nominella).
Fria variabler är t ex vilken färg man skall ge högtalarlådan.
Verkningsgraden däremot är beroende av konstruktionen på ett sådant sätt
att den kan göras större endast på bekostnad av andra egenskaper, om det
inte är så att den är dålig på grund av att konstruktionen är tillställd med en
massa onödiga förluster.
Tittat man på Kappa 9 så är INTE huvudskälet till den låga verkningsgraden
(som alltså märks framförallt i form av den extremt låga impedansen) att det
är en konstruktion med en massa onödiga förluster, utan skälet är att den
givit en kombination av storlek, undre gränsfrekvens och arbetsprincip som
ger en extremt låg verkningsgrad. Det är alltså ingenting som man kan för-
bättre utan att gå ifrån konstruktionsprinciperna, storleken eller önskemålet
om undra gränsfrekvens.
Man kan alltså inte ta delarna som finns och bara öka verkningsgraden med
hjälp av en klokare ingenjör. Man behöver lämna konceptet och göra en
bättre - det vill säga en annan - konstruktion, om man vill få något som är
signifikant mera lättdrivet.
Jag bara nämner det eftersom det av det du skriver ser ut som om du tror
att man kan göra om i huvudsak samma högtalare - men göra den mindre
tungdriven genom att lägga energi (jag förmodar du menar mental) på det.
Det kan man inte.
Vad man däremot kan göra, och som jag skissat tidigare i tråden, är att ge
upp den nuvarande konstruktionen och skapa en högtalare med helt nya
förutsättningar - med hjälp av en större låda, en som man liksom gömmer
bakom den ursprungliga baffelliknande (tunna) lådan.
Då är det förvisso kanske inte rimligt att se det som en Kappa 9 längre för
det är ju en helt ny låda rent fysiskt, men det kan bli en mycket, mycket
bättre högtalare.
Och jag ser inget hinder för att återanvända alla högtalarelementen.
Vh, iö
Morello skrev:Det ärr ju faktiskt ett klockrent DIY-projekt att öka på volymen och på så viss nå i alla fall adekvat bas-restanda då burken ifråga just på denna punkt är direkt feldimensionerad.
bassman skrev:Nattlorden skrev:Oj, är där en superdipp även i diskanten!
ja jösses..! Det där är krångliga kurvor.
Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Tycker de spelar i samma liga som JBL, de är "rockiga" och inte neutrala. Kräver stort rum (>30 m2) för att återge på ett bra sätt.
Beakungen skrev:Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Tycker de spelar i samma liga som JBL, de är "rockiga" och inte neutrala. Kräver stort rum (>30 m2) för att återge på ett bra sätt.
Känner en person som körde dem med 2x30w klass A med gott resultat. PÅ väldigt höga volymer märkte man dock att steget inte riktigt orkade. Men i övrigt spelade det fint
Måste säga att jag tycker de är ganska neutrala med rätt elektronik runt omkring.
Iaf tyckte jag mina kappa 8a lät väldigt neutralt och fint hemma hos mig med rätt placering
Callisto skrev:Beakungen skrev:Callisto skrev:Har haft kappa 9 under några år på slutet av 90-talet. Har man inte ett typ Krell steg på minst 200 W ska man inte ens tänka tanken. Små integrerade förstärkare kommer brinna upp eller stänga av (skyddskretsar). Det är bara med extremt strömstarka steg som det spelar ut med full kontroll.
Tycker de spelar i samma liga som JBL, de är "rockiga" och inte neutrala. Kräver stort rum (>30 m2) för att återge på ett bra sätt.
Känner en person som körde dem med 2x30w klass A med gott resultat. PÅ väldigt höga volymer märkte man dock att steget inte riktigt orkade. Men i övrigt spelade det fint
Måste säga att jag tycker de är ganska neutrala med rätt elektronik runt omkring.
Iaf tyckte jag mina kappa 8a lät väldigt neutralt och fint hemma hos mig med rätt placering
Du är säker på att det inte var ett Krell steg på 50W (litet gammalt)? Det är det enda steg med lite effekt i 8 ohm som jag kan komma på som kan driva dem skapligt. Har för mig det lämnar runt 400W vid 1 ohm.
BPM skrev:Jag är inte säker på att det stämmer, men en integrerad stärkare som jag råkar äga en, Harman Kardon HK690, har jag läst kan hantera kappa 9.. Något amerikanskt forum, jag ska se om jag hittar det igen och kan länka..
Stämmer det vore det ju lite coolt om en stärkare som kostade under 10k ny kan driva kappa 9. Alternativen är ju ofta rätt kostsamma.
Idag borde det väl inte vara så svårt att driva kappa 9 iofs.. Det finns väl en hel del PA-steg som inte gnäller av låga impedanser?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 70 gäster