Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.
Läste precis om hur han verkar ha försvunnit helt ur branschen och att det var på grund av att man ägnade 12 sidor i LTS tidning Molt nummer 4 1996 åt att berätta hur fel han hade haft om saker och ting.
Kanske är det dags för Ulf B Strange att få upprättelse kring det hela.
Ni som var med när det begav sig vad skrevs i tidningen och vad pågick egentligen?
Då är det något annat nummer. Har ett svagt minne av att byxorna drogs ner på nämnda herre rätt rejält vid något tillfälle. Men inte har MoLT sådan spridning att det skulle ha någon inverkan på hans karriär.Eri skrev:Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.
RogerGustavsson skrev: Han har ett rykte om att krångla till saker och göra det lite svårbegripligt.
Eri skrev:Vinylcalle skrev:Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.
Läste precis om hur han verkar ha försvunnit helt ur branschen och att det var på grund av att man ägnade 12 sidor i LTS tidning Molt nummer 4 1996 åt att berätta hur fel han hade haft om saker och ting.
Ni som var med när det begav sig vad skrevs i tidningen och vad pågick egentligen?
Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.
paa skrev:Eri skrev:Vinylcalle skrev:Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.
Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.
Fanns där inte en 12 sidors redogörelse över tekniska sakfel i tidigare artiklar då, även om inga namn nämndes?
Svante skrev:Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...
Men den är fortfarande densamma.
Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.
Laila skrev:Svante skrev:Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...
Insinuerar du att tex iö kan vara inblandad, typ . . . ?
Svante skrev:Laila skrev:Svante skrev:Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...
Insinuerar du att tex iö kan vara inblandad, typ . . . ?
Att han var inblandad är väl knappast en insinuation, utan ett faktum.
DQ-20 skrev:Vilken monumental skittråd. Varför gräva upp gammalt groll från 1996?
MagnusÖstberg skrev:Insinuationen var väl snarast att du (Svante) i av mig upplevd negativ klang nämnde "retoriken" men undlät att tala om vem det var..
PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg artikeln nu när jag läser utdragen, och kommer också ihåg min reaktion: vilken överreaktion! Felen som nämns i den citerade delen av artikeln är av den arten att ingen läsare rimligen kan tagit någon som helst skada av dem. Att då slå på den stora trumman tyckte jag då - och tycker fortfarande - är en överreaktion från styrelsens sida.
MagnusÖstberg skrev:Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.
Styrelsen granskar inte utgivet material i förväg, men väl i efterhand. Styrelsen granskas i sin tur av revisorer och medlemmar via årsmötet.
Har inget kommit fram eller tagits upp i årsmötesprotokoll får man nog anse att föreningen som helhet vid perioden inte hade något att erinra.
Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Ovässentligt med vem som skrivit vad. Det är inte skribenten som har ansvaret ensamt.Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.
Styrelsen granskar inte utgivet material i förväg, men väl i efterhand. Styrelsen granskas i sin tur av revisorer och medlemmar via årsmötet.
Har inget kommit fram eller tagits upp i årsmötesprotokoll får man nog anse att föreningen som helhet vid perioden inte hade något att erinra.
Ja, så kan man ju tolka det.
Själv väljer jag att undra hur många av de andra i styrelsen som skulle ha skrivit på samma sätt. Utan att veta riktigt vilka som var med då tror jag mig ändå kunna gissa att svaret är "inga".
Men det är förstås upp till var och en att välja synsätt.
(Observera att det inte är innehållet i artikeln jag debatterar, utan retoriken.)
MagnusÖstberg skrev:Ovässentligt med vem som skrivit vad. Det är inte skribenten som har ansvaret ensamt.Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.
Ja, så kan man ju tolka det.
Själv väljer jag att undra hur många av de andra i styrelsen som skulle ha skrivit på samma sätt. Utan att veta riktigt vilka som var med då tror jag mig ändå kunna gissa att svaret är "inga".
Men det är förstås upp till var och en att välja synsätt.
(Observera att det inte är innehållet i artikeln jag debatterar, utan retoriken.)
Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Svante skrev:Ja, man kan som sagt ha olika synsätt map det. Eller ska jag säga: Källa på det?
Svante skrev:Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.
Vem borde komma med ursäkten, menar du? Alla som inte har scannat in sidorna?
Vinylcalle skrev:Kanske är det dags för Ulf B Strange att få upprättelse kring det hela.
KarlXII skrev:Åh fy satan.
Jag känner mig helt gråtfärdig.
Tänk att ha lagt ner all den tiden (fritiden?) på att skriva artiklarna i molten, för att få dem verkligen nagelfarna och sedan inkompetensförklarade - i efterhand.
En ren avrättning. Inte undra på att han tackade för sig.
Detta kastar nytt ljus på censur och mastringsdebatten angående molten för ett tag sen.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Numera inser jag att det inte går att uttrycka sig utan retorik. Men retriken kan vara mer eller mindre slipad och ful.
Tengil skrev:single_malt skrev:Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också
Wow, jag heter inte IÖ, är du på bättringsvägen
single_malt skrev:Nattis och DQ har ett jäkla sjå där, den tredje musketören behövs bums! Seså
Rätt dålig etik att dra med strunt från andra trådarsingle_malt skrev:Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också
Vee-Eight skrev:Svante skrev:Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.
Vem borde komma med ursäkten, menar du? Alla som inte har scannat in sidorna?
Trådskaparen givetvis. Vem annars?
Men nu har det ju visat sig att artikeln verkligen existerade, så det spelar nu mindre roll.
MagnusÖstberg skrev:Rätt dålig etik att dra med strunt från andra trådarsingle_malt skrev:Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också
MagnusÖstberg skrev:Varifrån får du "insikten" om en bruten överenskommelse?
För första gången tycker jag att det finns något ruttet bakom tråden, som om man hittat ett bra ställe att sticka ner en kniv
Tengil skrev:KarlXII skrev:Åh fy satan.
Tänk att ha lagt ner all den tiden (fritiden?) på att skriva artiklarna i molten, för att få dem verkligen nagelfarna och sedan inkompetensförklarade - i efterhand.
Detta kastar nytt ljus på censur och mastringsdebatten angående molten för ett tag sen.
Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
MagnusÖstberg skrev:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10012&st=30&p=158517entry158517
Här finns lite att läsa.
NiklasF skrev:Det "skrattas" åt detta på andra ställen just nu...
PerStromgren skrev:Det finns en viktig, principiell, skillnad. Studenten får aldrig sina alster kommenterade offentligt. Jag tycker att rättningsartikeln var ett lågvattenmärke för tidskriften.
MagnusÖstberg skrev:Vinylkalle:
Den brustna ÖK i det fallet är ju att Ulf undlät att låta det ske.
Det var han som gjorde fel. Ingen ÖK mot honom har brustit.
Sitter du och hittar på nu?
Personligen tycker jag att det är skitfult oavsett att urskuldra felaktiga artiklar genom att peka ut någon, men det är en etikfråga och inte något som har med brustna överenskommelser att göra. Det är snarare självklart att det luktar illa och slår tillbaka i ansiktet på dem som gör så.
Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Och varför diskuteras andra forums tyckanden och inlägg?
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Kanke aktualiserades "tabben" av att UBS nominerats i Arkens Peoples Choice?
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Kanke aktualiserades "tabben" av att UBS nominerats i Arkens Peoples Choice?
Vinylcalle skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Som jag skrev i ett tidigare svar till dig så var det ren nyfikenhet.
Anses det enligt forumetspolicy att tråden bryter mot reglerna så får du ta bort den eller låsa den. Vad enskilda individer gör i tråden tänker jag inte hållas ansvarig för.
Det är möjligt att tråden bara kommer utmynna i ett skyttegravskrig där olika sidor kommer komma med beskyllningar. Är så fallet. Lås tråden.
MvH Carl
PerStromgren skrev:Tengil skrev:KarlXII skrev:Åh fy satan.
Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Det finns en viktig, principiell, skillnad. Studenten får aldrig sina alster kommenterade offentligt. Jag tycker att rättningsartikeln var ett lågvattenmärke för tidskriften.
Vinylcalle skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Som jag skrev i ett tidigare svar till dig så var det ren nyfikenhet.
Anses det enligt forumetspolicy att tråden bryter mot reglerna så får du ta bort den eller låsa den. Vad enskilda individer gör i tråden tänker jag inte hållas ansvarig för.
Det är möjligt att tråden bara kommer utmynna i ett skyttegravskrig där olika sidor kommer komma med beskyllningar. Är så fallet. Lås tråden.
MvH Carl
Finns det verkligen ingenting annat att uppröra sig över..
Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Ett inlägg som gör att jag är väldigt glad över att jag aldrig varit och aldrig kommer att vara medlem i en sån förening där takt och ton och medkänsla verkar saknas helt.
För som Östberg skriver så var ju detta om än indirekt sanktionerat av både styrelse och ytterst (fast långsökt jag vet..) medlemmarna.
Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Ett inlägg som gör att jag är väldigt glad över att jag aldrig varit och aldrig kommer att vara medlem i en sån förening där takt och ton och medkänsla verkar saknas helt.
För som Östberg skriver så var ju detta om än indirekt sanktionerat av både styrelse och ytterst (fast långsökt jag vet..) medlemmarna.
Tengil skrev:Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Vi pratar om en artikel som blivit faktagranskad 1996, sexton år sedan, varför skall vi uppröras av den nu....
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Ja, man kan som sagt ha olika synsätt map det. Eller ska jag säga: Källa på det?
Man kan se det juridiskt eller moraliskt, för mig är det ingen skillnad i det här fallet då det finns en ansvarig utgivare, en styrelse, revisorer och ett årsmöte.
Det är alltid den ansvarige utgivarens ansvar att tillse att det som publiceras är enligt lagen och att innehållet speglar föreningens bästa.
Du vill ge IÖ skulden för det som är publicerat i det här fallet, jag anser inte att någon annan i orgaisationen kan frånsäga sig ansvar.
Personligen hade jag rättat till felen med formuleringarna "vi har tyvärr...." och "vi ber om ursäkt..." helt utan hänvisningar till vem som har gjort fel eller vem som har upptäckt de eventuella felaktigheterna. Det övriga tillhör interna angelägenheter.
Då hade föreningen/styrelsen/ansvarige utgivaren påvisat ett ansvar för att bristande rutiner funnits.
Jag gillar inte heller formuleringarna. Men de är publicerade med hela föreningens goda minne, inte bara skribentens.
Punkt.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Numera inser jag att det inte går att uttrycka sig utan retorik. Men retriken kan vara mer eller mindre slipad och ful.
Eller omedveten.
Tengil skrev:

shifts skrev:Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan.
Och din målsättning nu är att han skall det igen?Svante skrev:shifts skrev:Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan.
Det gjorde han, för länge sedan.
shifts skrev:Det är bra att ha de gamla artiklarna till hands när man läser rättelserna läste jag precis.
Att läsa de brottstycken som man delgetts på detta och ett annat forum, ger knappast ens en början till en bedömningsgrund. Ändå är folk jäkligt snabba att sabla ner sina favoritoffer så fort tillfälle ges.
I ena stunden är det i en tråd tal om källkritik och vikten av denna (borde även innefatta att ta del av hela materialet), men helt plötsligt tvärvänder när det passar syftet och ojar sig högljutt.
Jag har ingen åsikt i frågan då jag inte har läst varken artiklarna eller rättelserna, men beteendet här har jag en åsikt om.
Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan. Har sällan sett en medlem vara så fantastiskt (fanatiskt?) oönskad.
Nattlorden skrev:Ser ju ut som välbehövliga korrektioner.
MagnusÖstberg skrev:Svante,
Jag tror nog att du är medveten om att det som avses är dåtidens styrelse, revisorer och årsmöte som avses.
MagnusÖstberg skrev:Dagens aktiva medlemmar eller för den sakens skull ens skribenten skall behöva fortsätta lastas. Jag vidhåller att det är fel, hur du än vrider på det vad gäller styrelsens sammansättning att enkom lasta en skribent för en artikel.
MagnusÖstberg skrev:Du vet själv hur hårt jag drev frågan om chefredaktören/ansvarige utgivarens roll under min tid som ordförande - både om befogenheter och förtroende. Här ser du anledningen. Det blev tydliga roller. Tidningen gick i fas tidsmässigt och dylika saker som det här kunde inte ske. Pekka är en utomordentligt duktig redaktör.
MagnusÖstberg skrev:
Jag ser artikeln som ett misslyckande för föreningen som helhet, men det borde verkligen inte lasta dem idag. De som gör det söker mest ett skäl till det.
MagnusÖstberg skrev:
Jag anser nog vidare att vi trots allt vet för lite om tiden runt det hela, jag gör det definitivt.
MagnusÖstberg skrev:Och din målsättning nu är att han skall det igen?Svante skrev:shifts skrev:Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan.
Det gjorde han, för länge sedan.
MagnusÖstberg skrev:För att du ser kopplingar till en forngistorisk artikel som han med största sannolikhet fått skit för så det räcker?
MagnusÖstberg skrev:Kom igen, vad vill du med ditt inlägg? Vad är DIN drivkraft i tråden??
Svante skrev:....
Det där ser jag som den främsta anledningen att gå en retorikkurs, att bli medveten så att man genomskådar andras och egna retoriska grepp för att se igenom till sakfrågan.
....
landa skrev:Vi är väldigt nära en lex krasse. Så tänk på vad ni skriver.
Laila skrev:Svante skrev:....
Det där ser jag som den främsta anledningen att gå en retorikkurs, att bli medveten så att man genomskådar andras och egna retoriska grepp för att se igenom till sakfrågan.
....
Gått kursen än . . . ?![]()
KarlXII skrev:Menar du min tråd om fakta och faktiskt eller något annat förresten?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Ser ju ut som välbehövliga korrektioner.
Även det inledande raljerande om botanik? (retorisk fråga)
shifts skrev:KarlXII skrev:Menar du min tråd om fakta och faktiskt eller något annat förresten?
Ja, precis. Kollade genom båda trådarna nu och de delade inte så många skribenter som jag trodde, men några stycken. Det var en rosa hund jag hade i åtanke.
Själv vill jag ha god insikt innan jag låter bilan falla.
Vinylcalle skrev:Känns som jag blivit utmålad som en person som vill starta bråk eller fortsätta en som jag ser det lite väl hård kampanj mot Ingvar Öhman. Det var aldrig min mening och kommer aldrig vara något jag stöder.
Därför ber jag någon moderator att låsa tråden. Vill folk fortsätta diskussion får någon annan starta en ny tråd eller skriva vidare på Euphonia.
Min energi räcker enbart till positiva saker.
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster