Att tjänster som Spotify, Netflix, Youtube, etc. inför EBU R128 osv.
Hur kan vi utöva vår konsumentmakt för att skynda på denna process?
Loggan är både snygg och enkel att känna igen:

Moderator: Redaktörer

Alexi skrev:Loggan är både snygg och...
Johan_Lindroos skrev:Skickar även med den här artikeln som är lite mer lättsmält och förklarar begreppen så att även newbies bör kunna ta till sig innehållet:
http://tech.ebu.ch/webdav/site/tech/sha ... amerer.pdf
Ja precis, men då måste vi kräva det också. Annars kommer det aldrig hända...freddenacka skrev:Grymt om de börjar märka skivorna med detta!
hifikg skrev:Nu förstår jag vad EU ska vara bra för... tror jag.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Nu förstår jag vad EU ska vara bra för... tror jag.
EBU var det i detta fall, European Broadcasting Union. Grundades 1950, EU först 1993.
Nja Europeiska kol- och stålgemenskapen (EKSG) grundades 1952.RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Nu förstår jag vad EU ska vara bra för... tror jag.
EBU var det i detta fall, European Broadcasting Union. Grundades 1950, EU först 1993.
Alexi skrev:Nja Europeiska kol- och stålgemenskapen (EKSG) grundades 1952.RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Nu förstår jag vad EU ska vara bra för... tror jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_gemenskaperna
I Paris 1951 undertecknade Frankrike, Västtyskland, Italien och Benelux-länderna EKSG-fördraget och upprättade därigenom en gemenskap för att säkra fri rörlighet för kol och stål samt fri tillgång till produktionskällorna. Den gemensam Höga myndigheten ansvarade för att övervaka marknaden, se till att konkurrensreglerna efterlevdes samt att se till att en öppen prissättning säkrades. EKSG-fördraget ligger till grund för EU:s institutioner av idag.
Alexi skrev:Nja Europeiska kol- och stålgemenskapen (EKSG) grundades 1952.RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Nu förstår jag vad EU ska vara bra för... tror jag.
De delade samma institutioner fram till att Europeiska unionen bildades den 1 november 1993.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Skickar även med den här artikeln som är lite mer lättsmält och förklarar begreppen så att även newbies bör kunna ta till sig innehållet:
Haha, lättsmält? Nåja, med lite socker så går det mesta ner![]()
Intressant dock, absolut!
/ B
Johan_Lindroos skrev:Skickar även med den här artikeln som är lite mer lättsmält och förklarar begreppen så att även newbies bör kunna ta till sig innehållet:
Komorok skrev:Medelnivåbegränsning på -23dB.
Dvs: De som vill dynamikkomprimera av "sound"-skäl kan fortfarande göra det, men kommer inte att spelas starkare än någon annan.
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Medelnivåbegränsning på -23dB.
Dvs: De som vill dynamikkomprimera av "sound"-skäl kan fortfarande göra det, men kommer inte att spelas starkare än någon annan.
Så det kommer fortfarande låta crap, men med lägre volym?![]()
Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
KarlXII skrev:Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
Bra jobbat, även om kanske inte gruppnamnet var det mest lockande...för allmänheten alltså...
Almen skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
Bra jobbat, även om kanske inte gruppnamnet var det mest lockande...för allmänheten alltså...
Den är inte till för allmänheten.
Almen skrev:phon skrev:Jag märker det, jag ser ingen sida.
Du är inte allmänhet, phon. Vet inte varför du inte kan se den.
Naqref skrev:Almen skrev:phon skrev:Jag märker det, jag ser ingen sida.
För att bara de som är medlemmar och inloggade kan se något på facebook kanske?
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Medelnivåbegränsning på -23dB.
Så det kommer fortfarande låta crap, men med lägre volym?![]()
phon skrev:Almen skrev:phon skrev:Jag märker det, jag ser ingen sida.
Jag är väl inte en tillräckligt gemen man.
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:phon skrev:Jag märker det, jag ser ingen sida.
Nja, jag gjorde den helt öppen, så jag tror att man skall kunna se den ändå.
Naqref skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:phon skrev:Jag märker det, jag ser ingen sida.
Nja, jag gjorde den helt öppen, så jag tror att man skall kunna se den ändå.
Du gjorde den helt öppen för de som är med i Facebook. Stor skillnad. Ta och testa och logga ut från facebook och klicka sedan på din egna länk.
Standarden är ingen garanti för att programmaterialet är dynamiskt.Alexi skrev:Jag skulle tex. vilja ha en EBU R128 logga på skivor och filmer.
Att tjänster som Spotify, Netflix, Youtube, etc. inför EBU R128 osv.
Hur kan vi utöva vår konsumentmakt för att skynda på denna process?
Loggan är både snygg och enkel att känna igen:
Jo massa länder, Frankrike, Danmark, Tyskland tex. Jag har levererat massa mixar.RogerGustavsson skrev:Är inte R128 infört i något land?
_Fredrik_ skrev:Jo massa länder, Frankrike, Danmark, Tyskland tex. Jag har levererat massa mixar.RogerGustavsson skrev:Är inte R128 infört i något land?
Synd att man aldrig kan få ett ftp konto här, annars hade jag kunnat lägga upp exempel på hårt komprimerat material och okomprimerat som mäter in rätt för standarden. Det är intressant att se hur väl det fungerar.
Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
Anders_A skrev:Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
Vore det inte bättre med en sida som folk kan "gilla" istället för en grupp som man måste gå med i och bli godkänd för?
Om syftet är att sprida budskapet alltså.
Tack "vi" har redan fått igång en dialog med Spotify om att införa det.sebatlh skrev:Hur är det med verktyg för att rippa om sina egna CDs/FLACs med mera?
Det här var vad jag hittade vid en snabb sökning.
http://r128gain.sourceforge.net/
Är det det som gäller eller finns det andra giv?
Almen skrev:Anders_A skrev:Almen skrev:https://www.facebook.com/groups/229325377197534/
Vore det inte bättre med en sida som folk kan "gilla" istället för en grupp som man måste gå med i och bli godkänd för?
Om syftet är att sprida budskapet alltså.
https://www.facebook.com/EbuR128
Tack! Fixar imorgon.bomellberg skrev:_Fredrik_ skrev:Jo massa länder, Frankrike, Danmark, Tyskland tex. Jag har levererat massa mixar.RogerGustavsson skrev:Är inte R128 infört i något land?
Synd att man aldrig kan få ett ftp konto här, annars hade jag kunnat lägga upp exempel på hårt komprimerat material och okomprimerat som mäter in rätt för standarden. Det är intressant att se hur väl det fungerar.
Testa nu.
ftp.faktiskt.se
User: _Fredrik_
Pass: ************
/Bosse
Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Det finns inget som hindrar musik eller film etc. med crest över 22dB att ligga med en lägre LUFS, -23dB är ju bara taket.
_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Det finns inget som hindrar musik eller film etc. med crest över 22dB att ligga med en lägre LUFS, -23dB är ju bara taket.
Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
Men tänk efter lite. Mastrare ogillar inte dynamik, det gör loudness War, dom som skulle anpassa skivorna för Ebu r128 kommer vara dom som mastar. Vem annars? Ni som hatar Mastrare kommer aldrig att bli tagna på allvar i en debatt så ni går fortsätta lyssna på Diana Krall, eftersom ni vägrar att ta bort skygglapparna.Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
CODY skrev:Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
Det är ett ohederligt sätt att argumentera att tillåta sig själv att hela tiden ställa frågor. Om det är så att du anser motsatsen gälla bör du förklara det.
CODY skrev:Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
Det är ett ohederligt sätt att argumentera att tillåta sig själv att hela tiden ställa frågor. Om det är så att du anser motsatsen gälla bör du förklara det.
Ett annat ohederligt sätt att diskutera och som inte för saken framåt är att hänge sig åt meningsbyggnadsfrågor och ords betydelse.Almen skrev:CODY skrev:Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
1) Det var ingen fråga, det var en uppmaning.
2) Jag anser inte att motsatsen gäller.
_Fredrik_ skrev:Men tänk efter lite. Mastrare ogillar inte dynamik, det gör loudness War, dom som skulle anpassa skivorna för Ebu r128 kommer vara dom som mastar. Vem annars? Ni som hatar Mastrare kommer aldrig att bli tagna på allvar i en debatt så ni går fortsätta lyssna på Diana Krall, eftersom ni vägrar att ta bort skygglapparna.Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
PS jag älskar Ebu 128, superbra "mätregel".
CODY skrev:Ett annat ohederligt sätt att diskutera och som inte för saken framåt är att hänge sig åt meningsbyggnadsfrågor och ords betydelse.Almen skrev:CODY skrev:Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
ett ytterligare och ohederligt sätt att diskutera och som även det är ditt kännetecken är att dra upp citat som är flera år gamla. Du ställer dessutom på barns vis ytterligare frågor.Almen skrev:CODY skrev:Ett annat ohederligt sätt att diskutera och som inte för saken framåt är att hänge sig åt meningsbyggnadsfrågor och ords betydelse.Almen skrev:CODY skrev:Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
Lovade inte du att "sluta skriva i era gnälltrådar"?
Jag tror att de som mastrar kommer anpassa sig precis som de gjorde när man upptäckte att det fanns ett mervärde i att låta högt, man kan i mastringen se till att man får ut så mycket som möjligt av en mix som ska spelas upp med EBU R128.Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Men tänk efter lite. Mastrare ogillar inte dynamik, det gör loudness War, dom som skulle anpassa skivorna för Ebu r128 kommer vara dom som mastar. Vem annars? Ni som hatar Mastrare kommer aldrig att bli tagna på allvar i en debatt så ni går fortsätta lyssna på Diana Krall, eftersom ni vägrar att ta bort skygglapparna.Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Sluta prata om Mastrare du har ingen aning vad du pratar om. Dom skulle förmodligen få betydligt mer jobb om denna standard infördes. Det borde du förstå.Alexi skrev:För då skulle inte Mastrare kunna tjäna lika mycket pengar på Loudness War? För man skulle höra hur illa det blir när man limiterar och komprimerar för hårt?
Förklara gärna varför.
PS jag älskar Ebu 128, superbra "mätregel".
För det första, jag varken hatar mastrare eller älskar Diana Krall.
Men den tekniska korrigeringen kommer väl att ligga på radiostationer och streamingtjänsterna? En cd kan fortsätta att vara mastrad godtyckligt, det kommer nog att hanteras senare i kedjan. Så det blir nog programmerare och tekniker som tar hand om det, tror du inte?
man mäter ju absolut piknivå på stycket. Gaitingen tror jag var på -70dB.Nagrania skrev:Medelnivån i ett klassisktverk är lätt att ta reda på. Då utgår man ifrån den högsta nivån sedan sköter dirigenten och orkestern resten. Men hur gör man med elektronisk popmusik eller helvetesmetall där det naturligt bara finns en högsta nivå med mycket liten dynamik. Sing & songwriter? Var ska man lägga högsta nivån? Ska man lägga nivån som man uppfattar det live i konsertlokalen eller vad?
_Fredrik_ skrev:Jag tror att de som mastrar kommer anpassa sig precis som de gjorde när man upptäckte att det fanns ett mervärde i att låta högt, man kan i mastringen se till att man får ut så mycket som möjligt av en mix som ska spelas upp med EBU R128.Almen skrev:Men den tekniska korrigeringen kommer väl att ligga på radiostationer och streamingtjänsterna? En cd kan fortsätta att vara mastrad godtyckligt, det kommer nog att hanteras senare i kedjan. Så det blir nog programmerare och tekniker som tar hand om det, tror du inte?
Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?petersteindl skrev:Nu funkar det![]()
Finns det musik också?![]()
Mvh
Peter
Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen? Sen låter ju virveln väldigt spräckt, nästa som två ljud istället för ett.petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då?![]()
Mvh
Peter
_Fredrik_ skrev:Om mm har svårt att höra skillnad kan man titta på vågformerna i lämpligt program så ser man att det är STOR skillnad.
_Fredrik_ skrev:Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen?petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då?![]()
Mvh
Peter
_Fredrik_ skrev:Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?petersteindl skrev:Nu funkar det![]()
Finns det musik också?![]()
Mvh
Peter
Sen vill jag påpeka att röster är bästa sättet att utvärdera högtalare på. Tycker jag iaf
petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.
Almen skrev:petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.
Jodå, men inte för 24 bitar, bara för 16.
_Fredrik_ skrev:Nej, men det 48 khz 24 bit är standard i min bransch.petersteindl skrev:behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Här är rösterna i bild, det är min röst, BTW:
Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.lech skrev:Finns det någon som kan upplysa ( begripligt ) vad/hur denna norm påverkar "phonogrammet" Analogt eller digitalt kvittar.
I min okunskap handlar det om "broadcasting" och i den är det återutsändningar.
Visst TV och radioutsändningar blir säkert limiterade och enklare att hantera ,men "phonogrammen" blir/är väl som idag ?????
Vet ej, men en kortfattat förklaring hjälper till. Vi har trilioner redan inspelade "phonogram".
//lech
_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.
Jo, men jag tror inte folk med hörlurar är främsta målgruppen för komprimeringen, jag tror det är radio. Men visst, det finns ju inga garantier.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.
Ja, jo... Men om begränsningen bara finns på radion (och inte på tex CD) så är ju ändå risken att materialet blir "tokkomprimerat". Många CD rippas hemma och körs sedan i mediaspelare av olika (låg) kvalitet, finns inte risken för maximal komprimering då fortfarande kvar?
/ B
Det går inte, jag har försökt och fick nedslag på den mixen. Det var en reklamfilm med jättemycket tystnad och värsta smällen i mitten. Det finns alltså en övre peak som man inte får överskrida.sebatlh skrev:TL;DR: Hur lätt skulle det vara att manipulera systemet?
petersteindl skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Jodå, men inte för 24 bitar, bara för 16.
AhaDå förstår jag. behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Det vore kul att se hur det ser ut i masvis, både röst och trumma.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:@ Almen: WOW, jättebra. Ett stort tack.![]()
carpelux skrev:Det som händer är att den komprimerade och limiterade kommer att sändas med sitt medelvärde på -23 LUFS. Det innebär att den inte kommer låta högre (eller lägre) än allt annat som också sänds med -23 LUFS, den kommer bara ha ett mindre dynamiskt sving runt -23 LUFS än mer högdynamiskt material. Därmed försvinner mycket av incitamentet att tokkomprimera.
Jag rekommenderar verkligen en titt på den föreläsning som finns på Youtube och som tidigare varit uppe här i tråden. Det är en väl investerad timme som ger en massa svar.
petersteindl skrev:Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?
Jag har inte satt mig in i normen.
Mvh
Peter
Du läste inte mitt svar till dig eller? Förövrigt sammanfattade carpelux det hela på ett bra sätt.lech skrev:petersteindl skrev:Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?
Mvh
Peter
Peter
Som jag i min okunskap ser det så har du rätt. Denna norm kommer att helt inrikta sig på Broadcast sändningar och är verkningslös eller snarare en försämrare av det vi kommer att lyssna på i Broadcast sändningar.
Visserligen kan vi ha samma volym i TV och radioutsändningar. ( som vi inte har idag ). Vissa "kanaler" får vi sänka resp. höja volumen på helt krast. Med R128 skulle vi slippa det i stort sett.
Men vi lyssnar väl mest på "phonogrammet" och där är normen inte tillämpbar som jag ser det. Vi har ett för stort arv att ta hand om som inte kan påverkas annat än volymsbegränsning i återutsändningar.
Men min kunskap är begränsad![]()
//lech
_Fredrik_ skrev:Du läste inte mitt svar till dig eller? Förövrigt sammanfattade carpelux det hela på ett bra sätt.lech skrev:petersteindl skrev:Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?
Mvh
Peter
Peter
Som jag i min okunskap ser det så har du rätt. Denna norm kommer att helt inrikta sig på Broadcast sändningar och är verkningslös eller snarare en försämrare av det vi kommer att lyssna på i Broadcast sändningar.
Visserligen kan vi ha samma volym i TV och radioutsändningar. ( som vi inte har idag ). Vissa "kanaler" får vi sänka resp. höja volumen på helt krast. Med R128 skulle vi slippa det i stort sett.
Men vi lyssnar väl mest på "phonogrammet" och där är normen inte tillämpbar som jag ser det. Vi har ett för stort arv att ta hand om som inte kan påverkas annat än volymsbegränsning i återutsändningar.
//lech
lech skrev:petersteindl skrev:Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?
Mvh
Peter
Peter
//lech
Jag tror att det är på gång för reklamen för svenska tv-kanaler, kommer bli skitbra för alla berörda. Tv-reklamen, som om nåt har haft problem med loudness war, kommer att låta betydligt trevligare, kanske t o m riktigt bra. Nuvarande norm för tv-reklam har en liknande funktion, men inte lika bra, det lönar sig fortfarande att inte ha för mycket dynamik i spotarna. Bioreklamen har tillämpat LEQ M 82 dB (som funkar ungefär likadant) sedan långt tillbaka, för att förhindra att "tv-mixar" slinker in i bio-reklam-blocket.carpelux skrev:Time will tell.
Vi får hoppas på att R128 blir norm. Även om den inte direkt ställer krav på källmaterialet tror jag faktiskt att det kommer påverka i positiv riktning när man inte längre får någon fördel i att tokkomprimera. Som Peter skriver tror också jag att kreativa reklammakare kommer utnyttja dynamiken i sina produktioner och att det så småningom kommer att avspegla sig på musikproduktioner.
Även om det inte blir så välkomnar jag R128 ändå, för att slippa höja och sänka när man ser på TV pga alla dessa gapiga reklaminslag som kommer hela tiden.
_Fredrik_ skrev:jag gick in och lirade lite.
http://user.faktiskt.io/_Fredrik_/Trumm ... U_R128.wav
Peak-värden stämmer inte på dessa, det råkade bara komma med pga copy paste.
petersteindl skrev:En sak som jag kan se är att om man spelar trummorna på samma upplevda ljudtrycksnivå, så kommer peakarna i det olimiterade materialet att behöva förstärkare som klarar att leverera betydligt mer effekt. Det kanske man kan kalla för en trade-off för många.
mvh
Peter
Trummorna kan vara processade, jag tog bara en snutt som jag hade tillgång till, jag skulle gissa på tape-kompression.Svante skrev:_Fredrik_ skrev:jag gick in och lirade lite.
Subjektiv beskrivning:
Det är bättre "bett" i cymbalen på den olimiterade, den limiterade låter inte lika "kort" i attacken utan mer utbredd i tid. Mer pshhh än ktjing.
Sen upplever även jag en nivåskilnad. Det skiljer bara 0,5 dB i RMS-värde och det låter som mer än det. Gissningsvis beror det på att svaga långvariga ljud förstärks.
Sen tycker jag att även den som heter "olimiterad" låter dynamikprocessad, hela ljudet "duckar" liksom lite nar baskaggen bonkar. Nu lyssnar jag med laptop och lurar, så det kanske spelar in.
Är den helt oprocessad? Hur är det mikat?
_Fredrik_ skrev:Trummorna kan vara processade, jag tog bara en snutt som jag hade tillgång till, jag skulle gissa på tape-kompression.Svante skrev:_Fredrik_ skrev:jag gick in och lirade lite.
Subjektiv beskrivning:
Det är bättre "bett" i cymbalen på den olimiterade, den limiterade låter inte lika "kort" i attacken utan mer utbredd i tid. Mer pshhh än ktjing.
Sen upplever även jag en nivåskilnad. Det skiljer bara 0,5 dB i RMS-värde och det låter som mer än det. Gissningsvis beror det på att svaga långvariga ljud förstärks.
Sen tycker jag att även den som heter "olimiterad" låter dynamikprocessad, hela ljudet "duckar" liksom lite nar baskaggen bonkar. Nu lyssnar jag med laptop och lurar, så det kanske spelar in.
Tycker inte det fins så mycket att säga egentligen, men det är förvånande att flera upplever det limiterade materialet som högre i volym, det är ju lite synd.
Hur är det med rösterna, upplever ni den limiterade som högre i volym också?
petersteindl skrev:Jag tycker röst låter lite starkare på olimiterad men trumma låter svagare på olimiterad.
Mvh
Peter
_Fredrik_ skrev:Trummorna kan vara processade, jag tog bara en snutt som jag hade tillgång till, jag skulle gissa på tape-kompression.Svante skrev:_Fredrik_ skrev:jag gick in och lirade lite.
---
Almen skrev:_Fredrik_ skrev:Trummorna kan vara processade, jag tog bara en snutt som jag hade tillgång till, jag skulle gissa på tape-kompression.Svante skrev:_Fredrik_ skrev:jag gick in och lirade lite.
---
Ofta limiterar man baskaggen lite grand, det kan vara det man hör.
petersteindl skrev:lech skrev:petersteindl skrev:Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?
Mvh
Peter
Peter
//lech
Jag undrar nog om denna norm faktiskt istället skulle kunna innebära att man inte längre tjänar något på komprimering, utan det kan faktiskt bli tvärtom. Då skulle man som musikproducent istället kunna gå in för annan typ av manipulering för att fånga lyssnarintresset.
Ragnwald skrev:Att hela nivån sjunker pga ett instrument peakar.
Iofs ett fenomen redan på 60.talet.
Långt ifrån ett slag i luften, snarare en väldigt drastisk åtgärd, i synnerhet om, som nån skrev, Spotify inför EBU.lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
Det blir ett slag i luften.
inget nytt under solen
//Lech
lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
_Fredrik_ skrev:Långt ifrån ett slag i luften, snarare en väldigt drastisk åtgärd, i synnerhet om, som nån skrev, Spotify inför EBU.lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
Svante skrev:lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
???
Nej, inte alls. Då har du nog inte förstått vad det hela går ut på.
Den som komprimerar mest låter svagast.lech skrev:Svante skrev:lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
???
Vänligen förklara, jag kan bara läsa innantill, inte sia i kristallkulan.
//
Lech
Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.lech skrev:Svante skrev:lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
???
//
Lech
lech skrev:Svante skrev:lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
inget nytt under solen
//Lech
???
//
Lech
Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?Svante skrev:Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
Nja, egentligen är ju kompression och nivå två separata saker. Det är först när man har ett tak för toppnivån som kompression möjliggör en höjning av medelnivån.
Tanken med normen är att ett komprimerat material INTE ska få höjas mer än ett fulldynamiskt material. Detta sker genom en medelnivåbegränsning i stället för en toppnivåbegränsning.'
Ett tokkomprimerat material ska alltså spelas upp så det låter LIKA STARKT som ett fulldynamiskt.
Alexi skrev:ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?Svante skrev:Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
Nja, egentligen är ju kompression och nivå två separata saker. Det är först när man har ett tak för toppnivån som kompression möjliggör en höjning av medelnivån.
Tanken med normen är att ett komprimerat material INTE ska få höjas mer än ett fulldynamiskt material. Detta sker genom en medelnivåbegränsning i stället för en toppnivåbegränsning.'
Ett tokkomprimerat material ska alltså spelas upp så det låter LIKA STARKT som ett fulldynamiskt.
phloam skrev:I övrigt undrar jag om det kanske visar sig att det där med att låta högst inte spelade så stor roll för musik som vi tror, utan att det kanske snarare handlade om att skapa musik som är "dynamiskt lättlyssnad".
det här påminner mig om att du och jag haft den här diskussionen förut.Svante skrev:Alexi skrev:ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?Svante skrev:Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
Varför det?
phloam skrev:Men vem låter skvalradion styra sin musikkonsumtion? Radion är just bara skval, ingen bryr sig. Ingen modern människa finlyssnar på radio numera.
phloam skrev:Jag tror snarare att det är "Skip"-knappen på alla moderna musikspelare sen numera ganska lång tid tillbaka (notera att LW började ungefär i samband med att denna teknik introducerades på först CD, sen mp3spelare, sen internet/tuben, telefoner, smartphones....) och som gjort att folk skippar låtar som inte griper tag direkt, de första sekunderna.
Ingen musiker vill bli "skippad", då finns ingen som kan berätta om hur bra deras musik är för kompisar osv. Det är oerhört lätt att välja bort musik (inte som på LP) idag. Och så kommer det att vara även med en (välbehövlig) nivånorm.
Men vi får se, jag tror inte att en norm gör annat än tar bort vissa extrema avarter och rent missbruk som vi ser idag. Det är ju bra iofs. Men krav på hifi-kvalitet bottnar i ett annat slags lyssnande än pop-lyssnandet.
Alexi skrev:det här påminner mig om att du och jag haft den här diskussionen förut.Svante skrev:Alexi skrev:ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?Svante skrev:Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
Varför det?![]()
Vad jag minns av vår tidigare diskussion var att vi kan vara olika i vad vi uppfattar som starkt. Jag upplever iaf musik starkare desto mer dynamisk den är.
Det beror väl på i vad stycket spelas upp i?Alexi skrev:ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?Svante skrev:Alexi skrev:Den som komprimerar mest låter svagast.
Almen skrev:Samma diskussion i Amerikat: http://www.stereophile.com/content/winning-loudness-wars
Almen skrev:Samma diskussion i Amerikat: http://www.stereophile.com/content/winning-loudness-wars
Bob Katz skrev:Recording "engineers" and producers have a responsibility to convey what the artist intended.
In general respecting the artists' wishes is what we always do, or we wouldn't get any work. The pressure on the mastering engineer to "make it louder" comes from many places, including the artist. 10-15 years ago the pressure was largely about "my quiet master won't sound good on the radio", Which is untrue but hard to convince a record company A&R or an insecure artist. But today iTunes is the driving force in the loudness race because iTunes playback permits jumping from any tune to any other tune in their library. Making the already-insecure artist even more insecure.
For popular music, 2 dB lower than the "competition" is about as much as I can risk before it is likely to be rejected because it won't fit into an iTunes playlist.
So "Make Sound Check a default" has to become the outcry of artists and producers worldwide.- Bob Katz
AndreasArvidsson skrev:Om ett stycke har mer än 23LU i crest hur spelas det upp då? Jag hoppas att medelnivån sänks så att hela dynamiken kan återges.
Alexi skrev:Svante skrev:Alexi skrev:ja medelnivån låter lika, men psykoakustiskt borde det mer dynamiska stycket låta starkare?
Varför det?
det här påminner mig om att du och jag haft den här diskussionen förut.![]()
Vad jag minns av vår tidigare diskussion var att vi kan vara olika i vad vi uppfattar som starkt. Jag upplever iaf musik starkare desto mer dynamisk den är.
Rockdude skrev:Hur är det med Spotify (och Wimp med flera) och EBU R 128?
Har det hänt något på den fronten?
Morello skrev:Hur är det föresten med dagens populärmusik? Har utvecklingen avsatannat elelr till och med vänt avseende vansinneskompressionen av tvåkanalxspåren?
Morello skrev:Jag skulle gissa att spotify skulle gå i graven över en helg om man satte alla spårs medelnivå (RMS) till -23dB. (vilket medför att toppnivån hamnar långt under 0 dBFS för majoriteten av populärmusiken)
Folk skulle byta till någon av konkurrenterna istället.
RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik).
Rockdude skrev:Morello skrev:Hur är det föresten med dagens populärmusik? Har utvecklingen avsatannat elelr till och med vänt avseende vansinneskompressionen av tvåkanalxspåren?
Tyvärr ser det ut som dynamiken mosas fortfarande:
John Carpenter - 2015 - Lost Themes
[ Bild ]
JD McPherson - 2015 - Let The Good Times Roll
[ Bild ]
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag skulle gissa att spotify skulle gå i graven över en helg om man satte alla spårs medelnivå (RMS) till -23dB. (vilket medför att toppnivån hamnar långt under 0 dBFS för majoriteten av populärmusiken)
Folk skulle byta till någon av konkurrenterna istället.
Om alla spår har samma medelnivå så är det väl inget problem? Problemet uppstår är när medelnivån för viss musik är mycket lägre än andra.
En inställning i spotify för detta kunde man väl iaf ha tycker jag om man nu inte vill tvinga användarna till detta.
RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik).
Piotr skrev:RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik).
Standarden säger faktiskt inget om toppnivå från spelarna.
RogerJoensson skrev:Inte jag heller, men jag rattade runt lite nu. Det är lika jävligt som innan (pressat och distat) och med stereobreddning så att man blir åksjuk.
Piotr skrev:RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik).
Standarden säger faktiskt inget om toppnivå från spelarna. I praktiken ligger en godkänd portabel musikspelare som Morello nämnde på ca 500mVrms sine för 0dBFS. Man mäter dock rms under 30s med en vägd brussignal.
Som jag ser det är det alltså fullt möjligt att använda smarta smartphones som tillåter mer crest med rms inom gränsvärdet.
Vem blir först?
Morello skrev:Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.
RogerJoensson skrev:Jag upprepar eftersom jag lade till detta medan Morello svarade...
http://www.isvr.co.uk/labtests/en50332.htm#en60950
"For combinations of player and headphones not supplied as a package, tested to EN 50332-2."
"The output voltage at the player's headphone socket must, in any case, be 150 mV or less at maximum volume."
Är detta korrekt?
I så fall: -Om inte det är ett hinder för dynamisk och transientrik musik, då vet jag inte...
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.
1500mV peak-peak menar du?
Frågan är om det 500mV eller 150mV som gäller.
Har Piotr tillgång till de aktuella direktiven och kan kolla upp det?
Piotr skrev:De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.
Piotr skrev:Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.
RogerJoensson skrev:Piotr skrev:De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.
Ok, jag förstår och håller med. Mycket dumt.Piotr skrev:Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.
Ok. Om det är så, har nog vissa tillverkare missförstått reglerna, verkar det. Jag har haft två mp3-spelare som gett mindre än hälften av det peak (grovt 150mV RMS för sinus) och ännu mindre för musik där topparna inte limmar mot nollan, med EU-läget aktiverat. Det går dessbättre att koppla ur genom att göra en återställning och välja USA som land...
Hur som helst när jag letar vidare:
http://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ga48/1GA48_3e.pdf
In addition, EN 50332 provides requirements for the level and the crest factor of the signal. The crest factor (ratio between peak value and rms value) must be between 1.8 and 2.2. For a magnetic recording, the test signal level shall be at -6dB re 250 nWb/m at 315 Hz. For digital recordings the signal level shall be at -10 dBFS (decibels referenced to the RMS value of a full scale sinewave signal).
Finns det alltså en specificerad koppling till peakvärdet ändå? Sett till elektroniken så spelar det där klippta specialbruset ingen roll annat än som förklaring till hur man kommit fram till gränsvärdet?
Har man satt gränsvärdena efter musik med ett crestvärde på max 10dB?![]()
Har jag missförstått det hela? Är informationen felaktig?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.
1500mV peak-peak menar du?
Frågan är om det 500mV eller 150mV som gäller.
Har Piotr tillgång till de aktuella direktiven och kan kolla upp det?
Rockdude skrev:Rockdude skrev:Hur är det med Spotify (och Wimp med flera) och EBU R 128?
Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.
ottovonkopp skrev:Rockdude skrev:Rockdude skrev:Hur är det med Spotify (och Wimp med flera) och EBU R 128?
Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.
Be dem läsa detta.
http://www.digitaltrends.com/features/i ... not-erase/
Morello skrev:ottovonkopp skrev:Rockdude skrev:Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.
Be dem läsa detta.
http://www.digitaltrends.com/features/i ... not-erase/
Ännu en som inte förstått vars problem finns att finna; det är inte CD-systemet som sådant - 16 bitar och en samplingsfrekvens om 44,1 kHz räcker långt. Faktum är att den mesta populärmusik som produceras idag inte är i närheten av att fylla det dynamsika omfång en CD har att bjuda på.
Problemet finns hos skivbolagen, som efterfrågar vansinneskomprimerade tvåkanalsmixar från de masteringtekniker de anlitar.
Multikanalstrams och större bitdjup samt högre samplingsfrekvens löser alltså inga problem.
I’ve spoken with many an artist who’s said, “I turned in my final approved master, and what I got back on the back end is not what I heard in studio at all.” You’ve taken control of the mastering stage yourself and you don’t have to give anyone instructions about what to do anymore, right?
The simple answer is I don’t have any of my work mastered. It goes straight from my mixes — flat transfers onto the disc. And that applies to the mixes I do for the Yes reissues, the XTC reissues, the Jethro Tull reissues, and of course my own work too. And it’s amazing how many of the musicians I speak to, when I say to them, “I don’t want this mastered” — they’re initially shocked. But then they understand. Why would you need this mastered? You’ve approved the masters and you think the mixes sound great, so why would you not just release them as they are?
Morello skrev:Jag har dock aldrig könt behov av bärbara musikspelare.
Rockdude skrev:Så det är kört alltså? EBU R128 kommer inte att införas på musikstreamingtjänsterna, där det verkligen skulle göra skillnad.
Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.
Eller är det inte så?
/ B
Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Tvingande? Hur menar du att en sådan konstruktioln skulle se ut juridiskt?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
Laila skrev:Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
Men röka på krogen får vi inte* . . . typ.
*Men dä ä kanske nåt såssepåfund ?
IngOehman skrev:PS. Att -23 dB skulle vara extremt svagt stämmer heller inte alls. Även om majoriteten av musik, speciellt populärmusik, är avsevärt skränigare än så i snitt, så är det inte direkt ovanligt med crestfaktor om över 20 dB t ex i filmens värld. Ett medelvärde om -20 dB är trots allt uppåt 15 dB starkare än dialogen ligger, på en välgjord film.
Morello skrev:Laila skrev:Morello skrev:
Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.
Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Svante skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen.
Svante skrev:Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.
Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.
Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Morello skrev:Svante skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen.
Det förklaras nog snarast med att det var mycket svårare att fasställa toppnivån exakt, varför var tvungen att lämna någon eller några dB till full sula.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.
Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.
Men skivindustrin och reklamradion har uppenbarligen inte visat intresse.
Vad menar du med att EBU erkänt den? Det är ju enligt din egen utsago EBU som författat sagda standard.
Morello skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Absolut, men det låg knappast i sony/philips intresse att reglera sådant. På vilket sätt hade det inbringat mer pengar? (retorisk fråga)
Laila skrev:Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Morello skrev:Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.
Morello skrev:Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.
Eller är det inte så?
/ B
Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.
Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.
KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.
Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
de mera inbitna, men som kan utbilda övriga!
Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.
När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också
vara med på båten, och begär i sin tur bättre utgåvor.
Laila skrev:KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.
Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.
När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också
vara med på båten, och begär i sin tur bättre utgåvor.
Vill inte påstå att du har fel KentLindqvist, men t.ex. Aftonbladet bestämde sig för några år sedan att inte ljuga/sensationsuppa sina löpsedlar . . . efter någon vecka tvingades de att återgå till sina tidigare "vanor"
för att återfå lönsamhet("ge packet vad packet vill ha") . . . typ.
Men jag hoppas innerligt att du har rätt i ditt "seende".
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
Eller är det inte så?
/ B
Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.
Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.
KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
Morello skrev:Laila skrev:Morello skrev:
Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.
Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
Morello skrev:Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.
Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.
Svante skrev:KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
Det finns faktiskt ett alternativ till, som nog är troligare att det funkar, och det är att man profilerar sig med att erbjuda fungerande spellistor där användaren inte behöver vrida på volymkontrollen när det växlar från 10 till 20 dB toppfaktor. Sen kan spelaren som Ingvar säger ha en digital volymkontroll med läget 300% som tillåter överstyrning med mjukklippning för mobila spelare som inte klarar höga toppnivåer. Audiofilt folk låter volymkontrollen stå kvar på 100% och vrider upp den analoga volymkontrollen i stället.
KentLindqvist skrev:Svante skrev:KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
Det finns faktiskt ett alternativ till, som nog är troligare att det funkar, och det är att man profilerar sig med att erbjuda fungerande spellistor där användaren inte behöver vrida på volymkontrollen när det växlar från 10 till 20 dB toppfaktor. Sen kan spelaren som Ingvar säger ha en digital volymkontroll med läget 300% som tillåter överstyrning med mjukklippning för mobila spelare som inte klarar höga toppnivåer. Audiofilt folk låter volymkontrollen stå kvar på 100% och vrider upp den analoga volymkontrollen i stället.
Ja, det kanske är den tekniska lösningen, men jag tror fortsatt att profileringen bör vara att just denna streamingtjänst erbjuder ljudkvalitet utöver vad de andra kan erbjuda, och då inte bara genom högre bitrate. (som är det populistiska säljsnacket). Att införa EBU R128 som enskild aktör kommer troligen varken kunder eller skivbolag tyvärr knappast lägga märke till. Hoppas givetvis att jag har fel.
En kraftigt audiofilt profilerad tjänst jagar de bästa utgåvorna, redovisar ljudkvaliteten i realtid, kanske med "vår" Masvis som en grafisk del av spelaren, samt erbjuder specialutgåvor av album som tas fram i samarbete med skivbolagen. Med litet tur är denna nisch ekonomiskt självbärande, och sedan hakar övriga på tåget.
IngOehman skrev:Morello skrev:Laila skrev:
Jovisst, det är rätt barockt att du skriver sådana där tokigheter.
Jag tycker du borde läsa på lite om vad EBU R.128 är för något, INNAN du skriver saker där du försöker berätta för andra vad det är för något. Då slipper vi alla ta del av sådana där inlägg. EBU R.128 är en standard som lämnar crestfaktorn helt fri för den som producerar musiken att bestämma över. Syftet med standarden är att se till så att ingen lägger den hörvägda medelnivån över -23 dB relativt full utstyrning. Crest-faktorn lägger den sig inte i överhuvudtaget.
Vh, iö
Svante skrev:KentLindqvist skrev:Svante skrev:
Ja, det kanske är den tekniska lösningen, men jag tror fortsatt att profileringen bör vara att just denna streamingtjänst erbjuder ljudkvalitet utöver vad de andra kan erbjuda, och då inte bara genom högre bitrate. (som är det populistiska säljsnacket). Att införa EBU R128 som enskild aktör kommer troligen varken kunder eller skivbolag tyvärr knappast lägga märke till. Hoppas givetvis att jag har fel.
En kraftigt audiofilt profilerad tjänst jagar de bästa utgåvorna, redovisar ljudkvaliteten i realtid, kanske med "vår" Masvis som en grafisk del av spelaren, samt erbjuder specialutgåvor av album som tas fram i samarbete med skivbolagen. Med litet tur är denna nisch ekonomiskt självbärande, och sedan hakar övriga på tåget.
Fast igen, jag tror att folk idag irriterar sig på, speciellt på Spotify, att olika inspelningar låter olika starkt. Och att det får som konsekvens att man inte gör spellistor med blandat gammalt och nytt. Det löser R.128.
Sen kan de förstås profilera sig audiofilt också, men för den oinsatte är det svårt att skilja på budskapen "digitally enhanced" och "audiophilic content". Alla säger ju att de har bäst ljudkvalitet.
Morello skrev:Jag hade en maildialog med Spotify om detta och det kan mycket väl få konsekvensen av att materialet komprimeras ytterligare.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Jovisst, det är rätt barockt att du skriver sådana där tokigheter.
Jag tycker du borde läsa på lite om vad EBU R.128 är för något, INNAN du skriver saker där du försöker berätta för andra vad det är för något. Då slipper vi alla ta del av sådana där inlägg. EBU R.128 är en standard som lämnar crestfaktorn helt fri för den som producerar musiken att bestämma över. Syftet med standarden är att se till så att ingen lägger den hörvägda medelnivån över -23 dB relativt full utstyrning. Crest-faktorn lägger den sig inte i överhuvudtaget.
Vh, iö
Du läste uppenbarligen inte ordentligt. Det var ett svar till någon som talade om att lagstifta.
Morello skrev:Det är det som bli konsekvensen av att reglera effektivvärdet eftersom incitamentet för att vansinneskomprimera försvinner.
Morello skrev:Den här standarden har ju funnits ett tag och inget verkar ha hänt, så jag tror nu lisom då att det är fel väg att gå.
Morello skrev:Har man sökt att samla alla skivbolg för att få dom att ansluta sig till standarden? Om ja, varför gick det inte?
Morello skrev:Jag var såklart ohyggligt glad om vansinneskompressionen av mixarna upphörde och att allt mög som förstörts ånyo ges ut utan vansinneskompression.
Morello skrev:Men incitamenten torde vara små då gemen man inte ser detta problem alls - vi som bryr oss är en försumbar del av konsumenterna.
KentLindqvist skrev:Jag gissar vilt på, att några artister på senaste tiden väljer att ge ut en vinylutgåva, mycket för att det är trendigt. Och det faktiskt ger en inte försumbar merförsäljning.
Om (ungefär) samma krafter kan verka för R.128 alster kan vi se en ljusning i grafen!
Morello skrev:Du skriver att man itne sökt samla skivbolagen. Varför har man itne gjort det?
Harryup skrev:Personligen finner jag Spotify lite odefinierat tråkig och testar nu Wimp i en månad. Kanske är den roligare. Det största problemet som jag ser med båda tjänsterna är deras GUI. Det mostsvarar inte ens skivhylla i ordning och det är alltid en satans massa tyckares rekommendationer man skall följa tycker nån på respektive bolag.
Istället för spellistor skulle jag vilja spara en skivsamling på Wimp.
Bill50x skrev:Morello skrev:Du skriver att man itne sökt samla skivbolagen. Varför har man itne gjort det?
Det stavas inte...
I övrigt håller jag med dig.
/ B
hcl skrev:Mäter Masvis enl. Tech 3341-2011? I så fall skulle väl programmet kunna kompletteras med EBU r128 loggan!?
AndreasArvidsson skrev:hcl skrev:Mäter Masvis enl. Tech 3341-2011? I så fall skulle väl programmet kunna kompletteras med EBU r128 loggan!?
Nej Masvis mäter crest/toppfaktor.
hcl skrev:Du har nog rätt. Dessutom ger Masvis en del annan intressant och mer utförlig info vid analys. Något som slog mig också är att material som av naturliga skäl har lägre crestfaktor än 23 dB inte har några fördelar av att sänka medelnivån ner till normivån. Sådan normjustering görs antagligen bäst i driekt anknytning till utsändningstillfället och OM aktuell sändningsansvarig anslutit sig till EBU R128 så justeras f.f.a. Loudnessmastrat material ner mest och det material som inte tryckts ihop lika mycket går mer opåverkat igenom.
Kanske är det bättre att införa (finns kanske eller har säkert föreslagits här redan?) nivåkomprimeringsdeklaration, ungefär som Svanen-märkning.
hcl skrev:Du har nog rätt. Dessutom ger Masvis en del annan intressant och mer utförlig info vid analys. Något som slog mig också är att material som av naturliga skäl har lägre crestfaktor än 23 dB inte har några fördelar av att sänka medelnivån ner till normivån. Sådan normjustering görs antagligen bäst i driekt anknytning till utsändningstillfället och OM aktuell sändningsansvarig anslutit sig till EBU R128 så justeras f.f.a. Loudnessmastrat material ner mest och det material som inte tryckts ihop lika mycket går mer opåverkat igenom.
Kanske är det bättre att införa (finns kanske eller har säkert föreslagits här redan?) nivåkomprimeringsdeklaration, ungefär som Svanen-märkning.
IngOehman skrev:Ja, det kan man nog diskutera i all oändlighet. Men -23 är acceptabelt, tycker jag.
Kan nämna att LU inte är synonymt med LUFS. Om man menar den egenskap som standarden talar om så bör man skriva LUFS.
LU betyder Loudness Unit (= enhet för hörstyrkan), och relaterar i normalfallet till hörtröskeln. 90 LU motsvarar alltså ungefär 90 Phon, vilket ungefär motsvarar 90 dB, i varje fall i mellanregisterområdet.
LUFS betyder dock Loudness Unit to full scale - alltså hörstyrkans nivå relativt full utstyrning. Då talar man inte längre om akustiska hörnivåer, utan om hur starkt något är, hörvägt, i förhållande till max signal på mediet. Det är stor skillnad. Det är i själva verket inte samma sak alls. Och R128 specificerar LUFS. Hur många LU det sedan blir när man spelar musiken beror på volymkontrollens inställning. Ju mer man drar på, desto mer blir det!
Vh, iö
hcl skrev:Lustigt. Jag tolkade några LU till som att standarden skulle kunna innefattat några fixa, fördefinierade olika LUFS-ar t.ex.:
B. -23 LUFS (broadcasting)
C: -33 LUFS (high dynamic range material - klassisk musik,...)
P: -13 LUFS (low dynamic material for portable use, car audio, ...)
Svante skrev:hcl skrev:Lustigt. Jag tolkade några LU till som att standarden skulle kunna innefattat några fixa, fördefinierade olika LUFS-ar t.ex.:
Det vore att motverka hela syftet med R128.
hcl skrev:Jag vet inte det. Jag kan bara konstatera att olika lyssningssituationer och anläggningar kan påkalla behov av en mer begränsad dynamik än R128 föreskriver. ...
Xenod skrev:hcl skrev:Jag vet inte det. Jag kan bara konstatera att olika lyssningssituationer och anläggningar kan påkalla behov av en mer begränsad dynamik än R128 föreskriver. ...
Nu är jag inget proffs på EBU R128 utan bara en lekman som bara läst vad andra skrivit om standarden, men R128 "föreskriver" ingen dynamik alls. Man får ha mycket eller lite dynamik på sitt programmaterial, det är upp till den som skapar materialet. Det viktiga är att medelnivån inte läggs starkare än -23 LUFS.
Man får alltså tokkomprimera materialet hur mycket man vill, men EBU R128 ser till att materialet inte låter starkare än andra mer dynamiska material. Därmed hoppas man att incitamentet för att tokkomprimera ska försvinna.
Xenod skrev:hcl skrev:Jag vet inte det. Jag kan bara konstatera att olika lyssningssituationer och anläggningar kan påkalla behov av en mer begränsad dynamik än R128 föreskriver. ...
Nu är jag inget proffs på EBU R128 utan bara en lekman som bara läst vad andra skrivit om standarden, men R128 "föreskriver" ingen dynamik alls. Man får ha mycket eller lite dynamik på sitt programmaterial, det är upp till den som skapar materialet. Det viktiga är att medelnivån inte läggs starkare än -23 LUFS.
Man får alltså tokkomprimera materialet hur mycket man vill, men EBU R128 ser till att materialet inte låter starkare än andra mer dynamiska material. Därmed hoppas man att incitamentet för att tokkomprimera ska försvinna.
hcl skrev:Om standarden föreskriver en nivå som gör att allt musikameterial som produceras för att användas i portabla spelare (antar då användning i relativt bullrig miljö) eller i fordon leder till att 10 dB headroom aldrig eller sällan används.
hcl skrev:Att komprimera vid uppspelningstillfället är (i mitt tycke) en allt för grov kompromiss, d.v.s. något som bör undvikas.
_Fredrik_ skrev:Kan nån förklara för mig var i kedjan LUFS ska implementeras? Hur tänker man sig ev blandning med det nya och gamla (o-lufsade) materialet? Skulle det sänkas då, eller rent av limiteras? Ber om ursäkt om detta redan avhandlats.
AndreasArvidsson skrev:_Fredrik_ skrev:Kan nån förklara för mig var i kedjan LUFS ska implementeras? Hur tänker man sig ev blandning med det nya och gamla (o-lufsade) materialet? Skulle det sänkas då, eller rent av limiteras? Ber om ursäkt om detta redan avhandlats.
Vid uppspelning/utsändning. Allt material analyseras för att ta reda på dess medelnivå. Vid uppspelning/utsändning så anpassas nivån så att medelnivån för materialet hamlar på -23LUFS. Det krävs mao inga ingrepp i skapandet av materialet.
_Fredrik_ skrev:AndreasArvidsson skrev:_Fredrik_ skrev:Kan nån förklara för mig var i kedjan LUFS ska implementeras? Hur tänker man sig ev blandning med det nya och gamla (o-lufsade) materialet? Skulle det sänkas då, eller rent av limiteras? Ber om ursäkt om detta redan avhandlats.
Vid uppspelning/utsändning. Allt material analyseras för att ta reda på dess medelnivå. Vid uppspelning/utsändning så anpassas nivån så att medelnivån för materialet hamlar på -23LUFS. Det krävs mao inga ingrepp i skapandet av materialet.
Skulle nån app i telefonen då göra detta?
_Fredrik_ skrev:Vad skulle incitamentet för typ Apple/iTunes och spotify (och övriga aktörer) vara för att införa detta. Det kommer ju inte vara gratis, tänker jag. För oss som bryr oss är det ju självklart, men resten av världen. Upplever ni att "vanliga människor" tycker att nuvarande klimat är ett problem?
AndreasArvidsson skrev:_Fredrik_ skrev:Vad skulle incitamentet för typ Apple/iTunes och spotify (och övriga aktörer) vara för att införa detta. Det kommer ju inte vara gratis, tänker jag. För oss som bryr oss är det ju självklart, men resten av världen. Upplever ni att "vanliga människor" tycker att nuvarande klimat är ett problem?
Att de värnar om bra ljudkvalité och gör oss ljudnördar glada, men det är inte helt oproblematiskt att övertyga folk som du redan insett.
_Fredrik_ skrev:Inte för att vara tråkig, jag gillar verkligen R128. Men tokkomprimeringen kommer aldrig försvinna tror jag. Pandoras Box är öpppnad. När man tänker efter så kom komprimeringen i samma vända som musiken började spridas "gratis" på nätet. Aldrig har så många tjänat så dåligt på att producera musik. Att hårdlimitera snabbar upp mixningsförloppet ganska mycket, man får ändå inte betalt för att man gör en skitfin mix, snarare tvärtom. Och de få mainstreamartister som fortfarande tjänar fett på musik vill inte i något fall låta lägre än mindre säljande kollegor.
Och då säger säkert nån att just detta kommer R128 motverka. Faktum kvarstår, det går (mycket) fortare att prutta ut en toklimiterad mix än en välavvägd mix som inte bara låter som orden var dåligt mixad.
Jag skulle inte några förhoppningar alls på R128 kommer göra så mycket för mer dynamisk musik.
Rätta mig gärna där jag har fel.
hcl skrev:Xenod skrev:hcl skrev:Jag vet inte det. Jag kan bara konstatera att olika lyssningssituationer och anläggningar kan påkalla behov av en mer begränsad dynamik än R128 föreskriver. ...
Jo, men;
Om standarden föreskriver en nivå som gör att allt musikameterial som produceras för att användas i portabla spelare (antar då användning i relativt bullrig miljö) eller i fordon leder till att 10 dB headroom aldrig eller sällan används. Vad är då poängen(?) och Om materialet utnyttjar den dynamik som standarden medger så leder det till att man i oftast kommer behöva komprimera för att kunna tillgodogöra sig musiken även i bil, etc. Att komprimera vid uppspelningstillfället är (i mitt tycke) en allt för grov kompromiss, d.v.s. något som bör undvikas.
hcl skrev:Svante skrev:hcl skrev:Lustigt. Jag tolkade några LU till som att standarden skulle kunna innefattat några fixa, fördefinierade olika LUFS-ar t.ex.:
Det vore att motverka hela syftet med R128.
Jag vet inte det. Jag kan bara konstatera att olika lyssningssituationer och anläggningar kan påkalla behov av en mer begränsad dynamik än R128 föreskriver. Jag har en platta på lager, inspelad live och med en crest-faktor mycket nära 23 dB och i bullriga miljöer, som t.ex. i bilen blir de starka passagerna väl starka om man vill kunna höra de svagare partierna. Min tanke är att sälja olika versioner, med olika komprimering. Mer dynamik på CD och högupplöst format och mindre på MP3-versionen. Inte preliminärt för att formaten skulle begräns utan p.g.a. av hur de typiskt används.
Svante skrev:....
Oavsett vilket så tjänar alla på om alla ser till att alla inspelningar låter lika starkt, i stället för som idag att de som låter starkast låter mest illa och får en att vrida ner volymkontrollen, och gör att nästa låt som låter bra nästan inte hörs alls om man vrider upp volymen.
IngOehman skrev:Ja, ett efter "man", eller också saknar ett "ens" före "om". Med många av dagens bärbara spelare, för att inte tala om bärbara datorers inbyggda spelare och högtalare, är det faktiskt så illa att det inte är säkert att det räcker ens om man drar volymen i botten. Konstigt egentligen att det inte finns något hack som gör att man kan få 20-30 dB extra gain på laptoppar.
Ogjort skrev:Nylig kontakt med Tomas Lund (f.d. TC Electronics) som varit drivande i R 128-frågan redan från början, meddelar att han är ordförande i den grupp inom CENELEC som tillsats för att se över toppnivåbegränsningen i våra mobiltelefoner. De har möte i september och beslut om höjning av nivån för att ge ökad möjlighet till R 128-standard kan komma redan i november 2015.
Så... man ska kanske hålla en lite tumme!
hcl skrev:Ogjort skrev:Nylig kontakt med Tomas Lund (f.d. TC Electronics) som varit drivande i R 128-frågan redan från början, meddelar att han är ordförande i den grupp inom CENELEC som tillsats för att se över toppnivåbegränsningen i våra mobiltelefoner. De har möte i september och beslut om höjning av nivån för att ge ökad möjlighet till R 128-standard kan komma redan i november 2015.
Det går m.a.o.t rätt håll.
Man undrar över varför de inte begränsar max medelnivå (integrerat över någon lämplig tid) istället? Det hade ju löst i stort sett hela problemet. Det hade varit väldigt enkelt det med.
Svante skrev:hcl skrev:Ogjort skrev:Nylig kontakt med Tomas Lund (f.d. TC Electronics) som varit drivande i R 128-frågan redan från början, meddelar att han är ordförande i den grupp inom CENELEC som tillsats för att se över toppnivåbegränsningen i våra mobiltelefoner. De har möte i september och beslut om höjning av nivån för att ge ökad möjlighet till R 128-standard kan komma redan i november 2015.
Det går m.a.o.t rätt håll.
Man undrar över varför de inte begränsar max medelnivå (integrerat över någon lämplig tid) istället? Det hade ju löst i stort sett hela problemet. Det hade varit väldigt enkelt det med.
Det är svårare att göra i elektroniken. Max toppvärde begränsas av matningsspänningen, begränsning av det K-vägda medelvärdet kräver att det mäts och regleras. Det måste förmodligen ske i mjukvara.
hcl skrev:Svante skrev:hcl skrev:Det går m.a.o.t rätt håll.
Det är svårare att göra i elektroniken. Max toppvärde begränsas av matningsspänningen, begränsning av det K-vägda medelvärdet kräver att det mäts och regleras. Det måste förmodligen ske i mjukvara.
Jo, men ändå. Relativt simpelt jämfört med all signalbehandling som pågår i en mobiltelefon.
petersteindl skrev:SONY Corporation tillsammans med the Recording Industry Association of America RIAA Warner Music Group och Apple Inc. har infört en ny standard på allt inspelat ljud som sätter stop för all extrem tokmastring.Sony Music Entertainment, RIAA and Apple Inc skrev:Music Industry Shipments Data Revitalized
The RIAA shipment report is for the first time including crest factors from synchronization of recorded music with other content (such as movies, TV, video games, or other media) as well as from all recorded music without other content. This is a complementary standard to the red book standard for audio CDs (Compact Disc Digital Audio system) and is included in BD-5, BD-9 and BDXL formats by Blu-ray Disc Association, and Warner Home Video. The most essential change is that any crest factors below 12.5 can no longer be offered with this new normalization of 12.5 in crest factor.
At the request of many mastering engineers, we’ve also added a feature to the database that allows adjustment of crest factors for dynamic inflation on all recorded materials.
We are excited that users continue to report the needs for a standardized crest factor that can be compared with statistics, and that the database of standardized recorded music has become recognized as a definitive source for industry data.
We believe that these new features offer real additional value to users and we believe that the loudness war hereby is solved.
Cary Sherman - Recording Industry Association of America
Kevin Kelleher - Sony Music Entertainment
Philip W. Schiller - Apple Inc.
Paul Robinson - Warner Music Group
Nu skall det ursprungliga vitala återinföras. Tillsammans har de satt en normaliserad standard så att allt inspelat ljud skall hamna på en och samma crestfaktor på 12,5. Därmed är alla tokmastringar med crestfaktorer på mindre än 12,5 ett minne blott och loudness war har gått i graven. Hurra för standardisering.
MvH
Peter
hcl skrev:Svante skrev:hcl skrev:Det går m.a.o.t rätt håll.
Jo, men ändå. Relativt simpelt jämfört med all signalbehandling som pågår i en mobiltelefon.
IngOehman skrev:hcl skrev:Svante skrev:
Nej, det är så långt ifrån "relativt simpelt" som man kan komma. Det är helt omöjligt att åstadkomma det du talar om i realtid. Svante var mycket blygsam när han skrev "svårare att göra". Det är inte svårare, det är omöjligt.
Man kan åstadkomma något som kan påminna om det - sett ur ett analysinstruments synvinkel, men inte utan att förstöra musiksignalen illa med just det man vill undvika - kompression/undervägs nivåförändring.
Orsaken är att medelvärdesbegränsning är att ställa nivån på ett helt stycke, således att medelvärdet blir det avsedda (t ex -23 dB i fallet R-128) och för att man skall kunna göra det så behöver man känna till nivån på HELA stycket, i varje ögonblick, INNAN man stället nivån således att medelvärdet blir rätt.
I realtidsspelningssituationen finns helt enkelt inte den information som behövs tillgänglig.
Man vet bara hur starkt det är just nu och hur starkt det har varit, men man vet ingenting om hur starkt det kommer att vara framåt, tills låten är slut.
Så ända sättet att i realtid reglera medelnivån är att ändra gain under det att låten spelas, det vill säga förstöra de dynamiska förloppen - vilket ju var precis vad man vill undvika. Det är liksom hela kärnan med R-128 att de som skapar musiken skall ha kreativ frihet - att musiksignalen INTE skall förstöras efteråt.
- - -
Däremot finns det utmärkta exempel på fall där man kan vilja realtidsprocessa för att anpassa till den specifika lyssningsmiljön, t ex i en bullrig bil. Och även i det fallet är en vanlig kompressor, t ex en sådan som man ofta använder vid masting, fel verktyg. Det verktyg man behöver är ett som både kan lyfta svaga detaljer i musiken över en tröskel (t ex en vanlig additiv kompressorprocess) men som inte förstör transientdynamiken) och en återkoppling från lyssningsmiljön (t ex en akustisk mätning av störnivån, eller en framkoppling baserat på rådande hastighet, det finns många sätt man kan göra det på) som påverkar önskad tröskelnivå.
Men även om man har tillgång till sådana system så är R-128 en i grunden utmärkt utgångspunkt eftersom det gör att oddsen att programmaterialet är mindre preprocessat således att man kan anpassa signalprocessningen till just den specifika lyssningsmiljö som är aktuell.
- - -
Sammanfattningsvis:
1. Den nivåbestämning som R-128 erbjuder gör att programmaterialet kan få vara av väsentligt högre ljudkvalitet (om producenterna vill det) än i en situation där loudness war tvingar fram ljudkvalitetsförsämringar - drivna av önskan att hävda sig loudnessmässigt. Fortfarande kan man självklart komprimera sitt programmaterial hur mycket man vill, men man behöver inte längre göra det av kommersiella skäl.
2. Ett programmaterial som uppfyller R-128 är i sig en utmärkt som utgångspunkt för den som vill processa ett programmaterial vidare - t ex för uppspelning i en bullrig miljö som i en bil. Den processningen i sin tur, görs bäst med utökad indata, läs bullernivåinformation, med i ekvationen.
3. Den nivåreglering som R-128 hjälper till med, kan INTE åstadkommas i en realtidsprocess, eftersom nivåavgörandet bara kan göras med HELA låten tillgänglig.
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:Jo, men ändå. Relativt simpelt jämfört med all signalbehandling som pågår i en mobiltelefon.
Nej, det är så långt ifrån "relativt simpelt" som man kan komma. Det är helt omöjligt att åstadkomma det du talar om i realtid. Svante var mycket blygsam när han skrev "svårare att göra". Det är inte svårare, det är omöjligt.
Man kan åstadkomma något som kan påminna om det - sett ur ett analysinstruments synvinkel, men inte utan att förstöra musiksignalen illa med just det man vill undvika - kompression/undervägs nivåförändring.
Orsaken är att medelvärdesbegränsning är att ställa nivån på ett helt stycke, således att medelvärdet blir det avsedda (t ex -23 dB i fallet R-128) och för att man skall kunna göra det så behöver man känna till nivån på HELA stycket, i varje ögonblick, INNAN man stället nivån således att medelvärdet blir rätt.
I realtidsspelningssituationen finns helt enkelt inte den information som behövs tillgänglig.
Man vet bara hur starkt det är just nu och hur starkt det har varit, men man vet ingenting om hur starkt det kommer att vara framåt, tills låten är slut.
Så ända sättet att i realtid reglera medelnivån är att ändra gain under det att låten spelas, det vill säga förstöra de dynamiska förloppen - vilket ju var precis vad man vill undvika. Det är liksom hela kärnan med R-128 att de som skapar musiken skall ha kreativ frihet - att musiksignalen INTE skall förstöras efteråt.
- - -
Däremot finns det utmärkta exempel på fall där man kan vilja realtidsprocessa för att anpassa till den specifika lyssningsmiljön, t ex i en bullrig bil. Och även i det fallet är en vanlig kompressor, t ex en sådan som man ofta använder vid masting, fel verktyg. Det verktyg man behöver är ett som både kan lyfta svaga detaljer i musiken över en tröskel (t ex en vanlig additiv kompressorprocess) men som inte förstör transientdynamiken) och en återkoppling från lyssningsmiljön (t ex en akustisk mätning av störnivån, eller en framkoppling baserat på rådande hastighet, det finns många sätt man kan göra det på) som påverkar önskad tröskelnivå.
Men även om man har tillgång till sådana system så är R-128 en i grunden utmärkt utgångspunkt eftersom det gör att oddsen att programmaterialet är mindre preprocessat således att man kan anpassa signalprocessningen till just den specifika lyssningsmiljö som är aktuell.
- - -
Sammanfattningsvis:
1. Den nivåbestämning som R-128 erbjuder gör att programmaterialet kan få vara av väsentligt högre ljudkvalitet (om producenterna vill det) än i en situation där loudness war tvingar fram ljudkvalitetsförsämringar - drivna av önskan att hävda sig loudnessmässigt. Fortfarande kan man självklart komprimera sitt programmaterial hur mycket man vill, men man behöver inte längre göra det av kommersiella skäl.
2. Ett programmaterial som uppfyller R-128 är i sig en utmärkt som utgångspunkt för den som vill processa ett programmaterial vidare - t ex för uppspelning i en bullrig miljö som i en bil. Den processningen i sin tur, görs bäst med utökad indata, läs bullernivåinformation, med i ekvationen.
3. Den nivåreglering som R-128 hjälper till med, kan INTE åstadkommas i en realtidsprocess, eftersom nivåavgörandet bara kan göras med HELA låten tillgänglig.
Vh, iö
Det fundamentalistiska svaret, får jag väl erkänna, är väl att det är svårt (inte omöjligt, läs lång buffring av dat), men det är både en onödig och oönskad lösning. Kmpressor med långsam reaktionstid och ännu långsammare släpp skulöe lösa proböemet, nöjaktigt bra och troligen bättre än en maxbegränsare, vilket var målet.
IngOehman skrev:hcl skrev:IngOehman skrev:Nej, det är så långt ifrån "relativt simpelt" som man kan komma. Det är helt omöjligt att åstadkomma det du talar om i realtid. Svante var mycket blygsam när han skrev "svårare att göra". Det är inte svårare, det är omöjligt.
- - -
- - -
Sammanfattningsvis:
Vh, iö
Det fundamentalistiska svaret, får jag väl erkänna, är väl att det är svårt (inte omöjligt, läs lång buffring av dat), men det är både en onödig och oönskad lösning. Kmpressor med långsam reaktionstid och ännu långsammare släpp skulöe lösa proböemet, nöjaktigt bra och troligen bättre än en maxbegränsare, vilket var målet.
Nej, det vore en totalkatastrof, och ingalunda ett sätt varken att behålla dynamiken eller ens att se till så att filen får rätt medelvärde!
Enda sättet att se till så att medelvärdet för all historik i varje ögonblick har rätt medelvärde, är att ha en snabb kompressor, och resultatet av det blir en förstörd transientdynamik. Men även en långsam (som är katastrofal för resultatet, långsam attacktid kan kommer i total motfas med programmaterialet och dra ned så sent att bara något svagt som kommer efteråt blir nivådämpat) kompressor går bet sett ur ljudkvalitetssynvinkeln, och som sagt, den kan missa på medelvärdet också, gravt. Långsamma kompressorer är förfärliga. De går inte att ha till just någonting. Möjligen undantaget som "kontrollsystem" för typ en leverantör av radiomaterial som försöker övermodulera sändaren. Då kan det vara rimligt att använda en gain-rider-funktion. Syftet är ju då inte att skapa ljudkvalitet, utan snarare att "straffa ut" dåliga beteenden. Den som försöker övermodulera en sändare genom att dra upp för mycket, drabbas helt enkelt av en sändare som drar ned, mer och mer, ju mer den som försöker övermodulera drar upp. Enda sättet att inte trigga sådan skyddsfunktion och på så vis vidmakthålla en hög ljudkvalitet, blir att låta bli att sända med för högt medelvärde.
![]()
- - -
Dock har du rätt i att en lång buffring (lika lång som låten) av data är en lösning, men då är det ju inte realtidslyssning längre. Då är det inspelning/uppspelning. Det vill säga man kan göra nivåbedömningen baserat på HELA filen som utgör låten.
Och dessutom - hur vet man hur lång en låt är i förväg = Hur vet man hur länge man behöver buffra? Det kan man inte veta. Men även om man från högre ort bestämde att varje låt var max tre minuter lång (och därmed basta!) så hjälper inte det om önskemålet är att det skall vara realtidslyssning, för det kräver ju att man INTE buffrar.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag tror möjligen att det som gör de här resonemangen kan vara lite svåra att hänga med i, är att många har en väldigt förenklad bild av vad en "låt" är för något, och glömmer att all musik inte är nivåjämn schlager.
Det finns inte bara medelvärde och sen lite transientdynamik på det, utan det finns massor av musik som har kraftigt skild nivå i olika delar (stor terassdynamik) och utöver det så finns det ju programinslag som kan innehålla båda tal och tystnad. Det är långt ifrån självklart att man vill att det skall vara jämnstarkt hela tiden.
Man hade allt varit hårt komprimerad och terassdynamikfri schlagermusik så hade det varit en smal sak att lägga nivåerna rätt med de metoder liknande de som hcl nämner.
IngOehman skrev:Att topplimitering är väldigt dumt tror jag vi är överens om.
Vi tycks dock inte vara överens om att alla sortera kompressorer är minst lika illa.
Och jag vet inte om vi är överens om att det största problemet med många av dagens mobila avspelare är att de har otillräcklig gain, men det är ett mycket större problem för högdynamiskt programmaterial, är den begränsade toppnivån, hur konstigt det är kan låta.
Vh, iö
Svante skrev:Så Märta Svensson, 92, som tycker att det är lite för stor skillnad på starkt och svagt ska alltså utrustas med en kompressor och kanske då också en bruksanvisning som förklarar vad attack, threshold, och ratio betyder? Hur stor chans är det att det lyckas tro?
AndreasArvidsson skrev:Min receiver har inbyggd kompressor. Man får välja mellan off/low/medium/high. Man behöver således inte ha kunskap om de individuella parametrarna.
Jag håller helt med om att källan bör vara okomprimerad och komprimeringsgraden bör överlåtas till lyssnaren alternativ utsändaren.
Johan_Lindroos skrev:Förmodligen är denna funktion endast aktiv för bitströmmar av Dolby-typ, då det är där som funktionen finns inbyggd i deras algoritmer. Jag vet dock inte om denna funktion finns även i Dolby True HD, men säkert är att den finns i vanlig Dolby Digital (AC-3) i alla fall.
AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Förmodligen är denna funktion endast aktiv för bitströmmar av Dolby-typ, då det är där som funktionen finns inbyggd i deras algoritmer. Jag vet dock inte om denna funktion finns även i Dolby True HD, men säkert är att den finns i vanlig Dolby Digital (AC-3) i alla fall.
Inte helt 100 då det vara längesedan jag testade funktionen, men jag är ganska säker på att det fungerar oavsett format. "Dynamic Volume" heter funktionen i min Marantz receiver. Är en del av Audyssey om jag inte misstar mig.
Svante skrev:Så Märta Svensson, 92, som tycker att det är lite för stor skillnad på starkt och svagt ska alltså utrustas med en kompressor och kanske då också en bruksanvisning som förklarar vad attack, threshold, och ratio betyder? Hur stor chans är det att det lyckas tro?
Johan_Lindroos skrev:Då är det en ytterligare finess explicit för Audyssey. Jag brukar inte använda den för jag tycker den låter illa, särskilt i och med att den tycks höja bakkanalernas nivå i förhållande till frontkanalerna om man spelar svagt. Men jag har inte brytt mig så mycket mer om att ta reda på vad den gör. Sådant jag inte gillar har jag en tendens att avfärda väldigt fort, i sällsynta fall alltför fort. Det stämmer nog som du skriver, att den kan appliceras på alla möjliga bitströmmar och analoga/PCM-ljud.
Dolbys funktion brukar kallas "Night mode" och ska nog också finnas någonstans i din apparat.
Det värsta blir antagligen om det är möjligt att kombinera dessa "o-finesser".
Men visst, har man familj som är lättväckta, kan det vara en viss poäng att använda.
IngOehman skrev:Jag håller inte med alls. Vill rent av gå som långt som till att säga att det är det sämsta man kan göra.
OM kompression (annan än sådan som har med produktionen att göra, t ex en kompressor lagd på en basist för att få det "rätta soundet") behövs i någon lyssningssituation, så är det ALLTID bäst att åstadkomma denna på plats, där behovet finns.
Där och bara där kan man optimera processningen för situationen, som t ex i en bil med hög (och varierande) bullernivå. Där på plats så kan man ju lägga tröskelnivån olika beroende på momentanbullret (som går att mäta på platsen, om man inte helt enkelt återkopplar hastigheten) och man kan även göra tröskelnivån oberoende av volyminställningen, det vill säga komprimera mera underifrån, när man spelar svagare.
Att komprimera programmaterialet i förväg leder bara till att det inte finns något val. Det är kört när man vill slippa höra kompressionen.
Du nämnde i och för sig att det kan finnas flera versioner, men jag ser ingen nytta med att ha tillgång till någon annan version än en okomprimerad. Det är alltid den bästa utgångspunkten, även när man tänker processa programmaterialet i avspelningsled.
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:Jag håller inte med alls. Vill rent av gå som långt som till att säga att det är det sämsta man kan göra.
OM kompression (annan än sådan som har med produktionen att göra, t ex en kompressor lagd på en basist för att få det "rätta soundet") behövs i någon lyssningssituation, så är det ALLTID bäst att åstadkomma denna på plats, där behovet finns.
Där och bara där kan man optimera processningen för situationen, som t ex i en bil med hög (och varierande) bullernivå. Där på plats så kan man ju lägga tröskelnivån olika beroende på momentanbullret (som går att mäta på platsen, om man inte helt enkelt återkopplar hastigheten) och man kan även göra tröskelnivån oberoende av volyminställningen, det vill säga komprimera mera underifrån, när man spelar svagare.
Att komprimera programmaterialet i förväg leder bara till att det inte finns något val. Det är kört när man vill slippa höra kompressionen.
Du nämnde i och för sig att det kan finnas flera versioner, men jag ser ingen nytta med att ha tillgång till någon annan version än en okomprimerad. Det är alltid den bästa utgångspunkten, även när man tänker processa programmaterialet i avspelningsled.
Vh, iö
Givetvis skall kompression appliceras som ett led i musikproduktionen, inte som någon efterpålagd funktion i konsumentled (där har Svante också en poäng!), på komplett lutmix.
hcl skrev:Någon gång kan man kanske acceptera sådan kompresssion (Agda 92, hembiotittande sent på kvällen,...), men inte på musik (tycker jag), då det ofta,är relativt förödande för musikupplevelsen. Kompression gör sig nog oftast bäst, som du säger, för att åstadkomma ett specifikt sound eller för att anpassa materilaet, medelst kanalvis applicerad kompression, d.v.s. före nedmoxning till t.ex. två kanaler. Typisk kompression, som jobbar på tidsskalan Nx10-tals ms efter slutmix, går fetbort (tycker jag).
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster