Moderator: Redaktörer
En av dess värsta motståndare är Hotspur som anser att LTS är till 100% av ondo.
Det finns ju oskrivna regler man ska följa oavsett vem man ifrågasätter. Man bör ju vara saklig och inte bara tycka tvärtom bara för att man ska jäklas. Om man är av en helt annan uppfattning är det ju verkligen viktigt att man motiverar varför så att båda parter kan förstå varandras tankegångar.Hotspur skrev:Jaså, det finns regler man skall följa om man är kritisk mot LTS?
Om nu någon tycker det du skriver så är det väl viktigt att han får motivera varför och du försöker att förstå varför denna tycker så. Hur många gånger har man inte sett folk dissar F/E-test och sen vet inte ens vad det är!!Hotspur skrev:Vidare så har en kritiker förstås alltid fel, ett blindtest är alltid en
nödvändighet, ofärgat ljud är den enda vägen till lycka. Amen!
Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur
Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???
LTS ord för sanning. För ärligt, hur många av Er som tex förespråkar F/e-testet har varit med om det själva? Hur många av Er är med på LTS lyssningsessioner? Inte många!
OK?? Måste man sitta med på F/E-testerna för att kunna ta till sig det resultat de generar? Det är ett verkligt dåligt argument.
Apropå fullständig tro på sina subjektiva och personliga upplevelser som en sanning: Inom Buddhism brukar detta kallas Samsara, vilket är evig återfödelse och upprepning. Stagnationen är total.
Japp! Som med allt som har extrema åsikter relativt det "antagna".Bamsefar skrev:Det finns bevisligen starka åsikter om LTS (Ljud Tekniska Sällskapet).
Jag håller nog inte med dig mer än att Hotspur inte är pro LTS.Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur (men det finns bevisligen flera) som anser att LTS, som är en helt frivillig förening där man själv måste betala och anmäla sig (ingen rekytering som i sekter och dyligt), är till 100% av ondo. I alla fall får man det intrycket av allt som Hotspur skriver...
Ok. Jag trodde frågan var överst i denna tråd. En sekt har ett antal olika attribut och LTS kan ibland uppvisa vissa av dom. Å andra sidan tror jag på "sök och du skola finna" så vart man än söker bör man kunna hitta det man vill.Bamsefar skrev:Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???
Resultatet verkar bli att majoriteten vill att LTS skall ifrågasättas, så jag tror inte att LTS-ifrågasättandet slutar iom din tråd, Bamsefar.Bamsefar skrev:Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
Hela tanken att man skulle behöva praktisk erfarenhet för att uttala sig är i de flesta fall orimlig.
Hur F/E-lyssning går till har beskrivits på ett omfattande sätt vid ett flertal tillfällen. Utifrån detta kan man dra slutsatser om metodens fördelar resp. nackdelar.
Om man inte tror på att det finns kunskap som är överförbar mellan människor, hur kan man då ens komma på idén att rekommendera HiFi-komponenter åt varandra.
Jag tycker inte att man måste ha genomfört en F/E-test men nog fasiken är det positivt! Praktisk erfarenhet är något som värderas högt i många sammanhang.hifirocker skrev:Hela tanken att man skulle behöva praktisk erfarenhet för att uttala sig är i de flesta fall orimlig.
Hur F/E-lyssning går till har beskrivits på ett omfattande sätt vid ett flertal tillfällen. Utifrån detta kan man dra slutsatser om metodens fördelar resp. nackdelar.
Om man inte tror på att det finns kunskap som är överförbar mellan människor, hur kan man då ens komma på idén att rekommendera HiFi-komponenter åt varandra.
Håller med.
EngelholmAudio skrev:Japp! Som med allt som har extrema åsikter relativt det "antagna".Bamsefar skrev:Det finns bevisligen starka åsikter om LTS (Ljud Tekniska Sällskapet).Jag håller nog inte med dig mer än att Hotspur inte är pro LTS.Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur (men det finns bevisligen flera) som anser att LTS, som är en helt frivillig förening där man själv måste betala och anmäla sig (ingen rekytering som i sekter och dyligt), är till 100% av ondo. I alla fall får man det intrycket av allt som Hotspur skriver...Ok. Jag trodde frågan var överst i denna tråd. En sekt har ett antal olika attribut och LTS kan ibland uppvisa vissa av dom. Å andra sidan tror jag på "sök och du skola finna" så vart man än söker bör man kunna hitta det man vill.Bamsefar skrev:Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???Resultatet verkar bli att majoriteten vill att LTS skall ifrågasättas, så jag tror inte att LTS-ifrågasättandet slutar iom din tråd, Bamsefar.Bamsefar skrev:Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
Jag rösta JA. Allt måste vara tillåtet att ifrågasätta oavsett om det är Engelholm Audio, Politik, HifiConsult, Lts eller nått femte.
En annan fråga är hur man skall ifrågasätta. Och man bör också veta varför man ifrågasätter. Men det kanske är utanför denna tråd.
Bamsefar skrev:Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
marbrink skrev:Äsch, det är ju inte bara LTS som blir ifrågasatta i varenda tråd. På det här forumet får iaf subjektivisterna ta betydligt mer stryk..
marbrink skrev:Nattlorden: Precisera din fråga? hur menar du?
niklasz skrev: När jag sökt har jag funnit gott om sakliga argument från ett håll, men oerhört lite från ett annat håll. Vilket vill man då tillskriva trovärdighet? Ja, för mig är valet mellan dessa två alternativ ganska enkelt. Givetvis innebär inte det att alla utsagor sväljs med hull och hår, bara de som stöds av en trovärdig argumentation.
andy skrev:Medans andra kanske tolkar honom kanske för allvarligt.
Harryup skrev:Finns det en LTS:are som hör stor skillnad på olika kablar och vågar säga det på ett möte utan att riskera att folk ser ner på honom?
Eftersom dom andra "vet" att det inte är möjligt inom rimliga gränser.
Harryup skrev:Vi "andra" tycker ju hur som helst, men svårigheten med en förening vilken som helst är ju alltid att det är den "högljudda majoritetens" åsikter som blir föreningens.
Jo precis, det är bara det att om en musiker säger att det här känns verkligen äkta, så kan han inte bevisa vetenskapligt att det är så vilket gör att det är lättare att avfärda honom.
Menar bara att upplevelser är så komplexa att man inte alltid kan lita på andras mätdata är direkt överförbara till en specifik upplevelse i sin hemanläggning. Även om alla gillar mindre distorsion, så kanske en liten färgning frekvensmässigt inte är hela världen i jämförelse med någon annan parameter som påverkar/samverkar med upplevelsen mer i sin egen hemmiljö.
niklasz skrev:...Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att ljudanläggningar färgade på ett visst sätt om det innebär en kompensation av fel som finns på inspelningarna. Det skulle dock kräva att de allra flesta inspelningar var behäftade med samma fel, vilket inte är så troligt.
Dessutom skulle det kunna medföra en risk att fel cementras, varigenom utvecklingen hämmas.
niklasz skrev:Jo, stereosystemfelen är en realitet som vi inte kommer ifrån, men det är ju inte givet att de bör kompenseras var som helst i kedjan. Förutsättningarna att göra detta i högtalarna respektive förstärkarna torde knappast vara likadana.
Klangskompensation medelst inkopplingsbara filter har jag inga invändingar alls emot, men att bygga en ljudkedja som i praktiken har ett enda läge känns främmande. Även om alla inspelningar idag hade exakt samma fel behöver inte framtidens inspelningar ha det. Det är ju trevligt om man kan ha samma apparater för dagens inspelningar likaväl som morgondagens.
Hotspur skrev: Det är här nånstans som LTS börjar bli riktigt obehagliga...
IngOehman skrev:Svante är mycket behaglig tycker jag, klok, lugn och alltid generös med sina kunskaper.
Hotspur är snarare nästan lite gullig. I synnerhet när han gör bort sig och blir ertappad med foten i klaverat....
Vh, iö
Belker skrev:Vilket underbart surrealistiskt exempel:
IngOehman skrev:
Tänk till exempel på detta åsiktsyttrande: En person säger: Jag anser att den där viktien (en enkilosvikt) är yngre än den där (en tvåkilos). Vad betyder det?
Ja, säg det...
patrikf skrev:IngOehman skrev:Svante är mycket behaglig tycker jag, klok, lugn och alltid generös med sina kunskaper.
Hotspur är snarare nästan lite gullig. I synnerhet när han gör bort sig och blir ertappad med foten i klaverat....
Vh, iö
Jag tycker att du är lite gullig med IÖ
hotspur skrev:...kliver upp på sina höga hästar och slår folk i huvudet med dessa eviga sanningar, särskilt när man har mage att bara vifta bort subjektiva, men väl underbyggda, åsikter och idéer.
IngOehman skrev:Det finns ju hundratals exempel, men vad sägs om denna harang om LTS:hotspur skrev:...kliver upp på sina höga hästar och slår folk i huvudet med dessa eviga sanningar, särskilt när man har mage att bara vifta bort subjektiva, men väl underbyggda, åsikter och idéer.
Snacka om att göra bort sig...
En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert.Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.
Jag har all fakta
Ett öppet test av apparater genererar främst åsikter och
personliga omdömen, inte fakta som är sanning för andra
Hotspur skrev:Om du nu tycker att CD-spelare A, förstärkare B och högtalare
C är bäst, vad har den informationen för värde för andra
Tja, med lite tur så har vi liknande smak och då är ju rådet användbart. Eller så vet frågeställaren att jag brukar gilla konstigt låtande prylar och då är ju tyckandet oxå värdefullt. Minst lika värdefullt som att en förening t ex utser en särskild DVD-spelare till att vara "bäst" på att spela CD-skivor...
Thomas_A skrev:Hotspur skrev:Om läsaren bedömer att din information inte är värdefull för denne/denna, så är det bara att acceptera.
patrikf skrev:Robert,
Jag har framfört den synpunkten tidigare, men fick förklaringen (förutom, oräkneliga anklagelser om personangrepp och dylikt) att ledarstilen/attityden ursäktas av det stora kunskapsbidraget.
Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Sen undrar jag var gränsen för privat agerande, och om man representerar LTS tex. Oavsett svaret på den frågan så tror jag att de flesta oinvigda inte gör nån skillnad mellan Öhman´s och LTS åsikter. Särskilt med tanke på taglinen...
Varför skulle en chefsideolog (för LTS) vara ödmjuk?
Robert skrev:Jag tror nog att Ö. skulle ha åtskilligt att vinna på att skriva om sin taglinje, alternativt ta bort det där med "Chefsideolog". Det är ganska uppseendeväckande att han inte är mer angelägen om att skilja på högtalartillverkaren Ö. och LTS-Öhman...
patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Finns det inte som oftast en formell ledare och oformell ledare?Naqref skrev:Kallar du Pekka karismatisk?patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
EngelholmAudio skrev:Finns det inte som oftast en formell ledare och oformell ledare?Naqref skrev:Kallar du Pekka karismatisk?patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Det är mycket möjligt. Jag ville bara hjälpa till i öka förståelsen för vad man kan mena med ordet "ledare".Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:Finns det inte som oftast en formell ledare och oformell ledare?Naqref skrev:Kallar du Pekka karismatisk?patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Är det inte snarare det att folk missuppfattar vilken del av LTS som egentligen är LTS ?
IngOehman skrev:Tagga ned Bobban!
Vi vet alla redan hur du känner. Fint av dig att förmedla det, om och om och om igen... men jag tror och hoppas att de flesta här tycker att det är mera intressant att diskutera sakfrågor än att se dig gå till ständiga angrepp mot en person, eller någons (samma persons) sätt att uttrycka sig.
Om du har någon sakinvändning (något du inte förstår kanske?) avseende något jag sagt så varsågod, fråga gärna! Du har ju redan visat att du har lite svårigheter med läsförståelsen (eller rättare anser dig kunna bedöma vad ANDRA än du har svårt att förstå, och sätter dig över dem och utnämner dig själv till universell uttolkare!), men fråga gärna som sagt. Du kan sluta utgå ifrån att bara du förstår - men att andra inte gör det... Det såg vi ju sist.
Så tagga ned med de allmänna trakasserierna. Du får nog rätt måttligt genomslag när du bara agerar kverulant. Sakinvändningar är bättre.
Vh, iö
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Tagga ned Bobban!
Vi vet alla redan hur du känner. Fint av dig att förmedla det, om och om och om igen... men jag tror och hoppas att de flesta här tycker att det är mera intressant att diskutera sakfrågor än att se dig gå till ständiga angrepp mot en person, eller någons (samma persons) sätt att uttrycka sig.
Om du har någon sakinvändning (något du inte förstår kanske?) avseende något jag sagt så varsågod, fråga gärna! Du har ju redan visat att du har lite svårigheter med läsförståelsen (eller rättare anser dig kunna bedöma vad ANDRA än du har svårt att förstå, och sätter dig över dem och utnämner dig själv till universell uttolkare!), men fråga gärna som sagt. Du kan sluta utgå ifrån att bara du förstår - men att andra inte gör det... Det såg vi ju sist.
Så tagga ned med de allmänna trakasserierna. Du får nog rätt måttligt genomslag när du bara agerar kverulant. Sakinvändningar är bättre.
Vh, iö
Istället för att själv bidra med onödiga personangrepp kan du väl bara försöka ta till dig konsensus: att ditt sätt att uttrycka dig lämnar en hel del övrigt att önska.
IngOehman skrev:rhenrics skrev:IngOehman skrev:Tagga ned Bobban!
Vh, iö
Istället för att själv bidra med onödiga personangrepp kan du väl bara försöka ta till dig konsensus: att ditt sätt att uttrycka dig lämnar en hel del övrigt att önska.
Se det som en reaktion på angreppet bara. Det är liksom inte första gången det hänt. Det finns ett gäng som gör ständiga attacker. Om och om och om igen...
Vill inte vara sandlådig i onödan, men det var inte jag som började. Följ tråden tillbaka så får du se.
Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).
Birger skrev:J Ni som höll i taktpinnen på den gamla trista tiden hade ju hela handen i branschens syltburk.
Hej,Haakan_W skrev:jag personligen tycker att faktiskt.se är ett mer levande forum än hf.nu som blir alldeles för opersonligt pga all moderering?
EngelholmAudio skrev:En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert.Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.![]()
Det har du iofs rätt i. På HifiForum.nu under min tid som ägare märktes att inläggen från vissa medlemmar blev lite, skall vi kalla det, annorlunda frammåt fredagskvällen. Peakade nånstans vid 23-tiden.Bill50x skrev:EngelholmAudio skrev:En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert.Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.![]()
Är det så säkert med "det förra" då? Med tanke på kvaliteten på några inlägg här kan man ju undra
/ B
IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).
Robert skrev:IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).
Då tycker jag att Du Ingvar kan börja med att förklara hur Du på allvar kan föreslå (som du gör i en annan tråd) att "Svart BRUS" = DC.
IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:
Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.
Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.
Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:
Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.
Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.
Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.
Vh, iö
Men vad är svart brus på riktigt?
Svante skrev:Svart brus... Nja, ska vi fundera över vad de två delarna i vitt brus betyder, brus betyder att signalen är slumpmässig, och vitt säger något om signalens spektrala innehåll. Grått brus skulle i min terminologi vara samma sak som vitt men svagare. Svart brus skulle då vara ingenting, dvs ordet brus kommer att sakna betydelse.
Svart är inte frekvensen DC, utan det är frånvaro av alla frekvenser. Färgangivelsen innehåller därmed faktiskt amplitudinformation också.
Svart brus låter lika mycket som ett svart hål lyser....
Sanoj skrev:Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.
Det tycker jag du gör rätt i. Kanske skulle vara bättre att ägna sig åt vad tråden handlade om...
// Jonas
IngOehman skrev:Vi måste ha en vit-referens således, för att tillåta den svarta bruset att vara tystnad, tillexempel att vitt är 1 W.
Men usch så komplicerat det blir....![]()
Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.
Thomas_A skrev:Egentligen förstår jag inte varför ljud betecknas i färger eftersom det är två skilda fysikaliska fenomen.
Ljus vs. ljud
Vågrörelse utgör en utbredning av energi från en plats till en annan.
Typer av vågor:
Mekaniska – ljud (kräver ett medium)
Elektromagnetiska (EM strålning)– ljus, radiovågor (utbreder sig i vakuum, gaser, vätskor, fasta ämnen, t.ex. glas).
Materievågor (partikelstrålning) – joniserade strålning vid radioaktivt sönderfall (elektronvågor).
Fortskridande vågor (utbredningsfarten v) (ljudets fart 342 m/s, ljushastighet c = 3 108 m/s konstant i vakuum)
Stående vågor (resonans).
Longitudinella vågor–svängningen hos partiklarna sker i samma riktning som utbredningsriktningen. Förtätningar och förtunningar överförs. (Ex. ljud)
Transversella vågor – svängningen hos partiklarna sker vinkelrätt mot utbredningsriktningen. (Ex. elektromagnetiska vågor – ljus).
Vågors egenskaper:
Reflektion. Brytning. Interferens (i tunna skikt – på en såpbubbla). Diffraktion (i spalter). Polarisation (för bara transversella vågor).
Elektromagnetiska spektret.
Klassificeras av det sätt på vilket strålningen alstras.
Radiovågor ligger i våglängsområdet 300 km till 30 cm och i frekvensintervall 1kHz till 1 GHz.
Mikrovågor omfattar våglängder från 30 cm till 3 mm. Frekvensområdet är från 1GHz till 100 GHz. (Mikrovågsugnar använd våglängd på cirka 10 cm)
Synligt ljus har våglängdsområdet 0,40 till 0,75 mikrometer. Ljus uppkommer genom elektroner in en atom ändrar energitillstånd.
Röntgenstålning (1nm till 0,1 pm). Produceras av bromsade elekroner eller när en elektron byter till inreelektronskal i tunga atomer.
Gammastrålning (våglängd mindre än 0,1 pm). Uppkommer i atomkärna.
Style skrev:enkelt uttryckt
ljud = mekanisk överföring genom tryckskillnad i luften
ljus= elektromagnetisk strålning
Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Det enda som är krånligt är att ögat bara kan särskilja tre frekvensband (rött-grönt-blått) och att det gör att vi inte har ord för särskilt många färgblandningar.
Bamsefar skrev:
Det enda jag ser som skiljer är vilken riktning själva svängningen sker i...
Style skrev:Sanoj skrev:Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.
Det tycker jag du gör rätt i. Kanske skulle vara bättre att ägna sig åt vad tråden handlade om...
// Jonas
handlar tråden om hobbymoderering?
jag tyckte att diskussion om svart brus var intressant
som nån påpekade är den logiska följden av att färgresonemanget speglar graden av frekvenspektralt innehåll att svart per definition inte längre är brus. Men låt oss definera att det är så då! Det är inte fel så länge alla förstår vad som avses. Precis som att X^0=1
IngOehman skrev:Enda bristen med hypotesen (som inkluderar linjär A-skala) är att nästan allt brus blir praktiskt taget svart, eller finns det överfull krydda också?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Det enda som är krånligt är att ögat bara kan särskilja tre frekvensband (rött-grönt-blått) och att det gör att vi inte har ord för särskilt många färgblandningar.
Robert skrev:Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Svante: Hur menar Du? R-G-B är ju allt vi behöver för att byggga upp tusentals färger...?
mats skrev:Robert skrev:Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Svante: Hur menar Du? R-G-B är ju allt vi behöver för att byggga upp tusentals färger...?
Hm vi kan väl blanda ihop 16,8 miljoner färger om jag inte minns fel(blanda inte grund i ljusfärgerna kommer inte ihåg vad det heter nu) annars är det fel de tre Red, gren and blue som är grundfärgerna i ljusfärger. När det gäller tryck så är det CMYK som har 4 eller fem grundfärger. väldigt osäker här. Cyan, Magenta Yellow och K. Enligt teorin skall man kunna blanda ihop alla färger Cyan, Magenta, Yellow så skall det bli svart. Men i praktiken så går inte det utan man måste ta till något extra. Här har jag glömt vad man skall ta till. Det blir ju tvärtom när man blandar ihop RGB färgerna, nämligen vitt.
AAA denna förbannade glömska, hade det varit någo pinsamt så hade jag banne mig kommit ihåg det
Robert skrev:Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Svante skrev:Robert skrev:Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Ja just det! Ögat "ser" tusentals färger genom att vi blandar rött grönt och blått i olika mängd. Det räcker alltså med dessa tre för att skapa alla färger vi kan se. Ögat har alltså tre bandpassfilter (sorters tappar (eller var det stavar)).
Robert skrev:Svante skrev:Robert skrev:Svante skrev:Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.
Ja just det! Ögat "ser" tusentals färger genom att vi blandar rött grönt och blått i olika mängd. Det räcker alltså med dessa tre för att skapa alla färger vi kan se. Ögat har alltså tre bandpassfilter (sorters tappar (eller var det stavar)).
Svante: Hade du inte formulerat dig som du gjorde hade jag aldrig svarat... Du skrev: "Det enda som är krånligt är att ögat bara kan särskilja tre frekvensband (rött-grönt-blått) och att det gör att vi inte har ord för särskilt många färgblandningar."
Det är väl inget "krångligt" med detta? Det är ju ett sedan länge känt faktum. Eller hur?
Robert skrev:IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Ingvar: Kan Du förklara hur något kan bli "Vitare än vitt"?
IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.
Robert skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.
Intressant Öhman... Förut beskyllde du mig för att komma med personliga påhopp istället för adekvata frågor. När jag nu ställer konkreta frågor så "vågar Du inte svara"....
Till yttermeravisso har Du uppenbarligen klippt och klistrat in *exakt* samma svar i den andra tråden där jag också ställde en adekvat fråga. Du har självklart rätten att avstå från att svara men argumenteringen för *varför* du inte vill svara framstår som en smula komisk...
IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Intressant Öhman... Förut beskyllde du mig för att komma med personliga påhopp istället för adekvata frågor. När jag nu ställer konkreta frågor så "vågar Du inte svara"....
Till yttermeravisso har Du uppenbarligen klippt och klistrat in *exakt* samma svar i den andra tråden där jag också ställde en adekvat fråga. Du har självklart rätten att avstå från att svara men argumenteringen för *varför* du inte vill svara framstår som en smula komisk...
Du får vända dig till någon annan Robert. Jag vågar inte kommentera det du skriver. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att kommentera.
Vh, iö
PS. Och det är inte komiskt, det är tragiskt. Att du inte fattar sammanhangen (och vad som vore en adekvat åtgärd från din sida) är dock lite komiskt, eller snarare tragikomiskt.
Jäsiken, nu kommenterade jag ändå...
dole skrev:Jag undrar varför man inte kan läsa LTS hemsida med en helt vanlig browser???
Hej,
"All moderering" stämmer inte med min bild. Tycker det modereras väldigt lite nu för tiden.
Opersonligheten kommer mest ifrån att det är ett stort forum med många medlemmar, anser jag. Medlemmar som kanske heller inte profilerar sig så hårt som görs t.ex. här där vi (!) är väldigt snabba på att minsan visa vår ståndpunkt, skriva vår åsikt eller till och med starta en ny tråd om just får åsikt.
handlar tråden om hobbymoderering
Robert skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Jag som trodde du skulle föreslå att "man vrider på helt enkelt tills det blir precis vitt. Varken mer eller mindre. Blir det för vitt så får man väl vrida ned. Fast man kan byta skala också, och då blir det som nyss var övervitt vitt istället. o s v..."
Men det skrev du inte.
Du får vända dig till någon annan Robert. Jag vågar inte kommentera det du skriver. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att kommentera.
Vh, iö
PS. Och det är inte komiskt, det är tragiskt. Att du inte fattar sammanhangen (och vad som vore en adekvat åtgärd från din sida) är dock lite komiskt, eller snarare tragikomiskt.
Jäsiken, nu kommenterade jag ändå...
Öhamn: Hur skulle det vara om du slutade gnälla och istället upplyser oss "förtappade"?
Samtidigt måste framhållas att det finns många LTS-medlemmar med nyanserade och konstruktiva inlägg men dessa kommer nog tyvärr bort i det allmänna tumultet, vilket är synd då deras synpunkter ofta är tänkvärda.
IngOehman skrev:Principen "oskyldig tills motsatsen bevisats" är nog lämplig, tycker jag. Vilket för övrigt även staten borde acceptera, och sluta köra med omvänd bevisföring!
IngOehman skrev:Staten i Sverige har, så vitt jag vet, rätt att ställa en person till svars, på blott en misstanke.
Vi har alltså omvänd bevisföring i mål mot staten. Man är skyldig tills man bevisat att man är oskyldig.
Vh, iö
IngOehman skrev:Den där åklagaren, är det inte en statligt anställd person menar du?
IngOehman skrev: Om jag anser att det kan vara så att du är skyldig mig låt säga 1 000 000:-, kan jag då sätta dig i en situation där du blir tvungen att bevisa att du INTE är det?
IngOehman skrev:*Vilket jag förresten gör, kom jag just på. Hur tänker du betala?
IngOehman skrev:*Vilket jag förresten gör, kom jag just på. Hur tänker du betala?
Hotspur skrev:Generellt om hifi?
Bill50x skrev:I skattemål är det ofta en omvänd bevisföring.
B
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:I skattemål är det ofta en omvänd bevisföring.
B
Snarare alltid. Men "beviskraven" är låga: det räcker med att man gör sannolikt att det är som man säger att det är.
Att tala om "bevisföring" är dock att dra lite väl starka paralleller till brottsmål. De flesta beslut av myndigheter, till för- eller nackdel för en medborgare, är förvaltningsbeslut av tjänstemän som följer direktiv och förordningar. /D
Bill50x skrev:
Rättssäkerhet eller rättsröta?
/ B
PekkaJohansson skrev:Kom att tänka på vad Täppas Fogelberg sa i radio en gång: Är det inte underligt att alla som vet hur det här landet ska styras blir taxichaufförer..?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen
haft" sjunger smurferna - i alla fall på min skiva...
Med vänlig hälsning
Pekka
Hotspur skrev:PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen
Med vänlig hälsning
Pekka
Se där, ett skäl så gott som något att ifrågasätta LTS...
EngelholmAudio skrev:Verkar som att någons signalkälla färgar till och med texten på vissa låtar...
postpunk skrev:Saft, saft, hallonsaft , den bästa saft vi någonsin haft - Smurfarna
PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen haft" sjunger smurferna - i alla fall på min skiva...
Med vänlig hälsning
Pekka
Hotspur skrev:PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen
Med vänlig hälsning
Pekka
Se där, ett skäl så gott som något att ifrågasätta LTS...
Det var ett försök till skämt. Två personer har två texter på samma låt och jag tyckte det vore lite komiskt om inte bara "lyster i diskanten" skulle vara skillnaden utan även att spelaren ändrar texten.postpunk skrev:EngelholmAudio skrev:Verkar som att någons signalkälla färgar till och med texten på vissa låtar...
Edit: Berätta gärna för mig hur mitt barndomsminne av texten ändrar min tänkta mening med citatet. Eller vill du bara vara elak?
Edit 2: Kom an då, ditt företagsnamn! "going to a cock fight - burn witch, burn" -The cramps
Hej,postpunk skrev:Engelholmaudio: Jag är världsmästare på att missförstå allt som kan missförstås. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag var mobbad i skolan, om det är en ursäkt. Jag trodde att du på ett sarkastiskt sätt ville säga att man inte behöver lyssna på mig eftersom jag jag skulle ha fel på "signalkällan"
PekkaJohansson skrev:Jo, det gjordes ju två smurfskivor när det begav sig, en med "Fader Abraham", låtskrivaren Pierre Kartner, 1978 och en med Klasse Möllberg (som jag har på både originalvinyl och CD) 1979. Textinnehållet är dock identiskt. Klasse är betydligt bättre som gäst i smurfernas land, menar jag. Bra ljud, dessutom. Att spela discorykaren "El Smurfo" på hög nivå kan få vilken surputte som helst på solskenshumör!