Intryck efter 5 timmars lyssnande och justeringar.
Det är helt uppenbart att jag UTAN filtret har djupbas som går betydligt lägre än 20 hz. Även med den lägsta högpass inställningen på Reckhorn som går in vid under 20 hz så upplevs det ett djupbastapp med den inkopplad.
Det är synd, önskade att detta gick att koppla ut helt, eftersom mina xxls går så pass djupt utan högpassfilter.
Visst går det att justera rätt flexibelt med delningsfiltret och basboosten. Värre är att basåtergivningen är litet svullen och en smula oartikulerad. Även då reglagen är ställda på neutral.
Elektrolytbas. Eller kassa IC- kretsar. Kanske båda felen. Känner igen detta alltför väl då jag moddat och bytt ut komponenter mot bättre.
Tl 072 kanske är alltför dåliga för att prestera riktigt bra utan hörbara försämringar . .? Opa 2132 kanske hade varit bättre, men förstås dyrare.
Min dac har en lm 4562 "high end" IC på utgången och min harman kardon förstärkare kör med goda op 275 i försteget. Reckhorn kliver in med 6 st tl 072 från -70 talet...... Tja, vad trodde jag egentligen ?
Avslutar lyssningen med att direktkoppla xtz subamp förstärkaren utan filter. Resultatet är att hela registret låter bättre.
Tom diskanten blir tydligare med direktkopplingen. Hela ljudbilden är aningen mera artikulerad utan Reckhornet inkopplat. Jag hör det tydligt med mina monitor audio rx 6: or. Det är litet lättare att höra vad musikerna spelar med Reckhorn urkopplad.
Med sämre högtalare kanske jag inte uppfattat någon försämring, det är trots allt en rel. liten, men avgörande skillnad. Jag har lärt mig något igen: stoppa inte in apparater som försämrar artikulationen i ljudet, satsa på renhet istället.
Om själva filtret och dess komponentvärden är ok så krävs det nog minst byte till lm317/337 regulatorer och bättre IC kretsar för att undvika hörbara försämringar. Och det får man ju med Ino 80 filtret.
Jag kopplar ur Reckhorn apparaten och ställer den på hyllan. Kommer nog att behålla den, kanske man skulle i en framtid bygga ett par schyssta dipolbasar ?
Och den mekaniska uppbyggnaden är riktigt fin.