Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 19:28

Hej

I Det allra sista numret av norska Fidelity så delar de in nivåerna på följande sätt:

Budget 30-40000 nkr

Tung hifi över 100 000 nkr

High End light över 250 000 nkr

High End över 1000 000 nkr

Shit har själv endast en Light anläggning :?

Vad tycker ni om gränserna?
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-18 19:32

Jag tänkte mig i alla fall budget från 0- till kanske 5000kr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 19:46

Hajend är såvitt jag förstår ett såpass odefinierat begrepp, att frågan knappast kan besvaras.

Fast, visst, det finns säkert de som är väldigt bestämda på vad Hajend innebär.
Problemet är väl att de som har en bestämd definition inte har SAMMA definition allesammans...

Är Hajend kopplat till anläggningskostnad?
Eller är det kopplat till anläggningsegenskaper?
Eller baseras alltsammans på det rigida resonemanget "man får vad man betalar för"?

Dessa tre frågor kan rimligtvis inte besvaras med rigida svar.
Frågorna är snarare avsedda för reflexion.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-18 20:53

Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Ställ samma fråga på hififorum.nu och euphonia.se

Här på faktiskt.se används nästan aldrig det begreppet.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 20:57

Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Det finns val ingen enhetlig definition for High End och den har inte bara med prislappen att gora om man _anser_ nat vara high end. Det ar, om du fragar mig, bara en marknadsforingsterm som nan smart saljare hittat pa.
Men om jag skulle dra till med min definition av High End sa ar den mycket lagre an sa. Kan inte se nan som helst anledning till att kasta ut mer an ett absolut maximalt 250 000 SEK pa en muskanlaggning for normalt hemmabruk. Personligen skule jag nog inte knappt komma upp i 100 kkr om jag kopte det som jag tror ar det allra varsta jag nansin skulle kunna vilja ha. (Lite beroende pa att jag fortfarande skulle bygga saker sjalv i sa stor utstrackning jag kan. For jag litar inte pa nan annan! ;-) )
__
/ony

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:07

Nefilim skrev:Ett mycket relativt begrepp beroende vem du pratar med.

Hmm!

Jag var ironisk när jag skrev inlägget. Visst används begreppet här men med viss omskrivning. Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.
Pioner dvd är bäst p ga av mätningarna. Nu gäller det Oppo 105?
Ino högtalare är bäst m.m

Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:11

Strmbrg skrev:Hajend är såvitt jag förstår ett såpass odefinierat begrepp, att frågan knappast kan besvaras.

Fast, visst, det finns säkert de som är väldigt bestämda på vad Hajend innebär.
Problemet är väl att de som har en bestämd definition inte har SAMMA definition allesammans...

Är Hajend kopplat till anläggningskostnad?
Eller är det kopplat till anläggningsegenskaper?
Eller baseras alltsammans på det rigida resonemanget "man får vad man betalar för"?

Dessa tre frågor kan rimligtvis inte besvaras med rigida svar.
Frågorna är snarare avsedda för reflexion.

Svaret är väl ja på alla dina 3 frågor dvs 1. anläggningskostnaden är viktig då Nirvana kostar en del att utveckla. 2. Begreppet är givetvis kopplat till egenskapen. 3. Att man får vad man betalar för är väl vanligt eller`?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-18 21:11

majjen04 skrev:

Hmm!

Jag var ironisk när jag skrev inlägget. Visst används begreppet här men med viss omskrivning. Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.

Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Ja EKK har ju passerat high end-gränsen med råge. ;-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:12

Tony skrev:Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Det finns val ingen enhetlig definition for High End och den har inte bara med prislappen att gora om man _anser_ nat vara high end. Det ar, om du fragar mig, bara en marknadsforingsterm som nan smart saljare hittat pa.
Men om jag skulle dra till med min definition av High End sa ar den mycket lagre an sa. Kan inte se nan som helst anledning till att kasta ut mer an ett absolut maximalt 250 000 SEK pa en muskanlaggning for normalt hemmabruk. Personligen skule jag nog inte knappt komma upp i 100 kkr om jag kopte det som jag tror ar det allra varsta jag nansin skulle kunna vilja ha. (Lite beroende pa att jag fortfarande skulle bygga saker sjalv i sa stor utstrackning jag kan. For jag litar inte pa nan annan! ;-) )

Nivåerna är totalt sett dvs ink kablar m.m

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-18 21:13

en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:27

tiaz skrev:en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

När det gäller hur högt ett High End anläggning skall spela beror väl lite på hur stort/dämpat rummet är samt vilken musik du lyssnar på. Det finns säkert High End system inom PAA om du vill spela extremt högt.
begreppet handlat främst om ljudkvaliten.

Hur mkt får en Stradivarius dista? gentemot en tyskstandard fiol från 1800 talet i prisklassen 100 000kr alt en kinesisk fiol på kommunala musikskolan för 5000? Vissa är nöjda med kinesen, de flesta med tysken, några som har råd/skippar båten, sommarstugan etc! vill ha Stradivariusen

Hur stor är skillnaden? troligen stor mellan kinesen och tysken. mellan tysken och stradivariusen är den nog väldigt liten men för den som vill ha det bästa/exklusivaste så är valet lätt.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 21:34

majjen04 skrev:
Tony skrev:Det dar var en av de tramsigaste definitionerna jag sett... Ar det per apparat eller totalt sett? (Inklusive specialbyggt hus?)

Nivåerna är totalt sett dvs ink kablar m.m

Da har jag ju svarat pa fragan. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 21:34

Ja, visst kan man kanske säga att man får vad man betalar för.
Åtminstone ur något perspektiv, men kanske inte NÖDVÄNDIGTVIS ur prestanda-perspektivet?

Ägande-tillfredsställelse-perspektivet?
Dyrbara-material-perspektivet?
Handbyggt-perspektivet?
Vikt-perspektivet?
Utseende-perspektivet?
Prestige-perspektivet?

Eller något annat / flera av ovanstående.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 21:37

tiaz skrev:en stor skillnad mellan stereoprylar är hur högt det går o spela. vad säger "high end" experterna, hur högt ska ett "high end" system kunna spela och hur mycket får det dista osv? 8O

(Later bli att svara i Hz for att inte skapa divergens fran kärnämnet :-) )
Min uppfattning ar precis tvartom: De som kallar sina anlaggningar for High End ser ner pa de som vill spela pa hog volym. Och sa ser de ner pa de som vill spela komplex musik.
Kul att vi har sa olika tolkningar. :mrgreen:
__
/ony

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 21:53

Strmbrg skrev:Ja, visst kan man kanske säga att man får vad man betalar för.
Åtminstone ur något perspektiv, men kanske inte NÖDVÄNDIGTVIS ur prestanda-perspektivet?

Ägande-tillfredsställelse-perspektivet?
Dyrbara-material-perspektivet?
Handbyggt-perspektivet?
Vikt-perspektivet?
Utseende-perspektivet?
Prestige-perspektivet?

Eller något annat / flera av ovanstående.

Hej!

Min anläggning uppfyller samtliga av dina perspektiv för mig således har jag en för mig fullkomlig anläggning. Om alla dina perspektiv sammanfaller så har du uppnått High End.

Sedan kan vissa perspektiv ha olika betydelse i min krets så uppfyller t ex EKK inte alla våra perspektiv. På detta forum så är ju EKK kabel den ultimata dvs High End. Undrar fortfarande vad en på detta Forum high end anläggning med Ino , Oppo 105, EKK m.m kostar nytt? Den är säkerligen inte heller så billig, När Molt om några år finner någon "pryl" som "mäter" än bättre så byter majoriteten här ut den direkt. Likadant gör jag om jag finner något "fynd" som låter bättre så byter jag, vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-18 21:59

Tony skrev:Min uppfattning ar precis tvartom: De som kallar sina anlaggningar for High End ser ner pa de som vill spela pa hog volym. Och sa ser de ner pa de som vill spela komplex musik.
Kul att vi har sa olika tolkningar. :mrgreen:

Klart de gör, deras anläggningar fixar ofta inte det, så då får man hitta ett annat sätt att komma undan. Rynka på näsan verkar vara det som funkat bäst för dem...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-18 22:07

Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

En högtalare med kabinett i massivt guld, t ex, -är det "high-end" även om den låter lite sisådär? Om jag limmar diamanter på ett "lakritssnöre" från "Clas i sjön" och säljer för vad diamanterna är värda plus lite marginal, är då plötsligt kabeln High-End?

Näe...inte enligt mitt sätt att se det... men om syftet är att i möjligaste mån hetsa folk att spendera mer pengar på sina produkter så är det ju såklart bra att "begreppsdevalvera" på det här sättet...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 22:08

majjen04 skrev:

??

Inser du att du förenklar så långt att det du skriver är fel?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-18 22:09

hevi skrev:Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

En högtalare med kabinett i massivt guld, t ex, -är det "high-end" även om den låter lite sisådär? Om jag limmar diamanter på ett "lakritssnöre" från "Clas i sjön" och säljer för vad diamanterna är värda plus lite marginal, är då plötsligt kabeln High-End?

Näe...inte enligt mitt sätt att se det... men om syftet är att i möjligaste mån hetsa folk att spendera mer pengar på sina produkter så är det ju såklart bra att "begreppsdevalvera" på det här sättet...

:) :) :?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 22:16

Alltså, jag vet inte om det här forumet har någon speciell uppfattning om någonting alls.
Möjligen kan det kanske vara så att det är fler här än annorstädes som tycker att det är bra med EKK, Ino eller något annat.
Men forumet i sig har rimligtvis ingen uppfattning.

Själv tycker jag egentligen inget speciellt, utöver att jag kommit fram till att Magneplanar MG 1.6 fått mig att upphöra att störas av att det låter fel.

Vad de andra pryttlarna beträffar så är min erfarenhet att det är mer eller mindre godtyckligt vad jag väljer.
Jag spelar ganska soft, så stabilt beteende vid riktigt högt ljudtryck är nog inte så väsentligt.

Om jag får säga min oförställda åsikt om Hajend, så är det att det att jag tycker att begreppet är dumheter.
Det betyder naturligtvis inte att det "ÄR" dumheter, bara att jag TYCKER det.
:)

Mitt resonemang som ligger till grund för tycket är ungefär såhär då'ra:
Hajend, innebär det någotslags ändpunkt på någotslags linje?
Hur vet man i så fall när ändpunkten är nådd?
Ligger punkten alltid still på samma ställe?
Flyttar den sig hela tiden ytterligare uppåt?
Är Hajend kanske istället någotslags intervall där uppe i den övre delen av linjen?
Finns det i så fall någon punkt där det intervallet börjar?

Det går sannolikt att svara på samtliga av dessa frågor.
Men lika sannolikt är att olika personer kommer svara olika.

Därav min åsikt att begreppet Hajend är dumheter.

-Men man kanske kan resonera annorlunda, och då komma fram till att det INTE är dumheter?

En annan infallsvinkel:
Vad är SYFTET med att använda begreppet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-18 22:20

hevi skrev:Det blir i mitt tycke lite knepigt att definiera high-end i rent ekonomiska mätetal, även om det inte sällan har viss bäring.

Löjligheten avslöjas enkelt när killen säljer hela anläggningen till grannen för en tredjedel och det enl. definitionen upphör att vara det...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 22:22

Nattlorden skrev:

Löjligheten avslöjas enkelt när killen säljer hela anläggningen till grannen för en tredjedel och det enl. definitionen upphör att vara det...

Hehe! Där satt den, :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 22:27

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Hehe! Där satt den, :D

Ha-ha, ja den var bra!

Och det ställer ju även sentensen "Man får vad man betalar för" i ett intressant perspektiv.

Lite som det slentrianmässiga att REA-prylar är sämre än ordinariepris-prylar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-18 22:27

Det blir ju lite besvärligt efter en rea eller utförsäljning någonstans. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-18 22:34

Då är det ju inte high-end, då är det vintage :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-18 22:40

majjen04 skrev:Sedan kan vissa perspektiv ha olika betydelse i min krets så uppfyller t ex EKK inte alla våra perspektiv. På detta forum så är ju EKK kabel den ultimata dvs High End. Undrar fortfarande vad en på detta Forum high end anläggning med Ino , Oppo 105, EKK m.m kostar nytt? Den är säkerligen inte heller så billig, När Molt om några år finner någon "pryl" som "mäter" än bättre så byter majoriteten här ut den direkt. Likadant gör jag om jag finner något "fynd" som låter bättre så byter jag, vad är skillnaden?

majjen04 skrev:Så vad kostar en High End anläggning här med Oppo, Ino, Nad/Denon, EKK etc! Vad kostar budget varianterna av dessa?

Problemet är väl att vissa av de apparater du nämner inte längre finns annat än begagnade men det handlar hursomhelst om betydligt lägre summor än vad "high-end riggar" på andra forum oftast kostar.
Vet inte om de flesta ägare av en 208 bytt ut den mot Bryston, som befunnits färga mindre, då 28B SST trots allt går lös på ca 200.000.

Jag har väl också en "high-end light" om man skall gå efter Fidelity´s indelning men jag anser att mina MG3.7 för den i sammanhanget modesta summan av ca 70 tusen ändå är bättre än många högtalare för tre gånger pengarna som kanske skulle platsat i deras "riktiga" high-end kategori. När man nått en viss nivå blir skillnaderna, eller möjligtvis förbättringarna, väldigt marginella medan prisskillnaden vanligtvis är allt annat än marginell.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-18 22:55

Gränserna baseras på att man skulle tro att priset är en teknisk parameter på hur bra det är. Så personligen anser jag det vara trams.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-18 23:12

Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.

Och här är en från 2013: HIGH END

Så för tredje gången upprepar jag min entydiga, användbara definition:

övre delen av prissegmentet

Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-11-18 23:18

När frontplåten kostar mer än innehållet.
När kabeln är tjockare än kontakten.
När marknadföringen kostar mer än utvecklingen.
När priset är högre än vad de flesta skulle betala för den marknadsförda funktionen.
När fler förkortningar än rimliga förklaringar finns i brochyren.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-18 23:30

majjen04 skrev:...Tex EKK är bäst Nad, Denon m.m mäter bäst.

app app app inga tumregler :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 23:36

majjen04 skrev:

Hmm!

Nytt?
pi60s drar vi till med då, ca 50 papp, Oppo ca 15, slutsteg av valfri sort
ca 20 papp, kablar 1papp, lite rumsfix 5 papp. Så drygt 90 papp!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-18 23:37

High End är väl lite som med "premium bil". Är väl inte de bästa bilarna bara för att det är premium bil. För mig behöver inte high end motsvara bästa prestanda utan är snarare det vräkigaste och oftast mycket dyra produkter. Inte för den stora massan så att säga. Inos värsta delade system är för mig high end inom Ino (även att Pi60s säkert är lika bra återgivare). Men de största systemen är inte för gemene man….det är high end :)

ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-18 23:47

Almen skrev:Här är en tråd från 2005: Vad är High End ?. Många storheter i den.

Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Wikipedia skrev:Upmarket (or high-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers.

Mja, high-end, är väl inte entydigt med högt pris utan snarare "hög kvalitet" IMHO. Vanligtvis tarvar högkvalitativa produkter ett högre pris, men det är inte likställt med att dyra produkter automatiskt är "high-end".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 23:54

Callisto skrev:High End är väl lite som med "premium bil". Är väl inte de bästa bilarna bara för att det är premium bil. För mig behöver inte high end motsvara bästa prestanda utan är snarare det vräkigaste och oftast mycket dyra produkter. Inte för den stora massan så att säga. Inos värsta delade system är för mig high end inom Ino (även att Pi60s säkert är lika bra återgivare). Men de största systemen är inte för gemene man….det är high end :)

ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

Jag har hört någon stor Focal på Arken och det var inte kass alls, om jag nu miss rätt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-19 00:17

hevi skrev:
Almen skrev:Detta har (tyvärr) inom hifi inget med prestanda, byggkvalitet eller transparens hos den enskilda komponenten att göra.

Mja, high-end, är väl inte entydigt med högt pris utan snarare "hög kvalitet" IMHO. Vanligtvis tarvar högkvalitativa produkter ett högre pris, men det är inte likställt med att dyra produkter automatiskt är "high-end".

Är det något som ett högre pris brukar borga för så är det väl högre byggkvalitet.

Callisto skrev:ps. nu råkar det i Inos fall även sammanfalla med bästa återgivning men i många andra fall gör det inte det, t.ex. Focal Grande Utopia anser jag vara high end MEN de är inte bäst för det.

De riktigt stora systemen kräver också riktigt bra rum vilket de sällan får på en mässa. En Grande Utopia kan lätt få ett rum i svängning vilket mindre system vanligen inte är kapabla till.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-19 00:25

hevi skrev:

Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 00:35

High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 00:43

fattar liksom inte vad High-End har att göra med HÖGT ljudtryck?
nåväl ATT man KAN spela högt är en sak. men är det ett måste :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-19 01:13

petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)
Peter

...men tycker du att "high-end audio" är liktydigt med "dyr" eller t o m uttalat kostsam (...typ säg att varje komponent måste kosta i snitt mellan 90000sek till 250000sek för att det ska vara "high end"? (audio)?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 01:37

hevi skrev:
petersteindl skrev:High-end kan ju vara vad som helst t.ex. en kaffebryggare eller ett skohorn. Det som diskuteras i denna tråd torde vara High-end audio :)
Peter

...men tycker du att "high-end audio" är liktydigt med "dyr" eller t o m uttalat kostsam (...typ säg att varje komponent måste kosta i snitt mellan 90000sek till 250000sek för att det ska vara "high end"? (audio)?

Alltså

High-end audio definieras som följande:

Pickup måste de fakto kosta mer än 100 tkr.
CD-spelare måste kosta mer än 237 tkr
Förförstärkare måste kosta mer än 174 tkr.
Slutsteg måste kosta mer än 449 tkr
Högtalare måste kosta mer än 1 362 tkr/par

Under segmentet High-end audio kommer mid-fi och under mid-fi finns low-fi.

Mid-fi tillhör gruppen supersuckers 8)

Low-fi... ja stackars djävlar. De får leva på hoppet Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Tung hifi

Inläggav lennartj » 2013-11-19 01:48

På ren svengelska har vi ett annat begrepp, "tung hifi" som jag funderar lite över.
Kan man korrelera det med high-end eller är det bara vågen som gäller?
Hur många kilo krävs för att kvala in?
Jag hoppas att jag fortfarande står utanför, ingen enhet väger över 20 kg. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 02:53

kom å hjälp! mina trevägare väger visst 28kg (väldans svårt att hitta de rätta SD - kuddarna Häpp!) jodå, de är bestyckade med SSL12" VARDERA... tror förstärkaren väger 1.2kg (högst2 :?) eller nåt :lol:

vet inte vad det är som tynger, eg. mer än ljudkvallen...

när den går genom ljudvallen :twisted:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-19 07:36

petersteindl skrev:
hevi skrev:
Peter

Alltså

High-end audio definieras som följande:

Pickup måste de fakto kosta mer än 100 tkr.
CD-spelare måste kosta mer än 237 tkr
Förförstärkare måste kosta mer än 174 tkr.
Slutsteg måste kosta mer än 449 tkr
Högtalare måste kosta mer än 1 362 tkr/par

Under segmentet High-end audio kommer mid-fi och under mid-fi finns low-fi.

Mid-fi tillhör gruppen supersuckers 8)

Low-fi... ja stackars djävlar. De får leva på hoppet Bild

Mvh
Peter

:lol: :lol: :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-19 08:18

High end…..top of the line….best of the best….

Går hitta fler uttryck som anspelar på samma sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 09:36

Almen skrev:Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".

Finns andra som funderat över närliggande begrepp tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=mERFphEfW-A

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 09:56

Almen skrev:
hevi skrev:

Jag håller inte med, just för att det inte finns någon konsensus om vad som är "hög kvalitet".

Den definition av High End jag känner mig mest bekväm med är ungefär "De mest (tekniskt, designmässigt och på andra sätt) avancerade produkterna inom ett produktsegment".

Det kan alltså handla om skohorn, eller högtalare. Prislappen kan vara betydande (tänk Ferrari för flera miljoner) eller måttlig (tänk rakhyvel för någon tusenlapp). Min bild är nog att man i high end-segmentet får betala mycket extra för det där lilla extra. Bra är det nog ofta - men långt ifrån alltid. Prisvärt är det nog aldrig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 10:00

Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-19 10:38

Nattlorden skrev:Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Låter som någon har dragit fel slutsats. Antagligen hade förlusten varit ännu större om de inte sålt några bilar.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-11-19 11:12

Hi-End är för mig något som är ingenjörsmässigt så pass välkonstruerat att det inte kunde gjorts bättre. Det har ingen priskoppling för mig, det går att doktorera på t.ex. teskedar och pincetter också.

När prylen uppfyller sin tilltänkta funktion till fullo utan att fel eller brister kan detekteras, ja då är det Hi-End!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 11:13

Har inte läst alla inlägg men för mig går gränsen "highend" vid HÖG prestanda.
Om man snackar högtalare kvalar piP, Linn Komponent in för att ta två exempel. Båda kan beggades fås billigt. Inte dyra nya heller.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 11:29

jag tycker hiend handlar om dyra material och komponenter
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 11:35

Nattlorden skrev:Så en siffra någonstans att Bugatti gjort en förlust på ~40 miljoner per såld Veyron, så med det i åtanke den kanske är prisvärd lik förbaskat?

Innebär det att man tjänar 40 millar på varje Veyron man köper!? Jäklar - då måste jag passa på att skaffa några innan de tar slut. :P

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 11:41

MichaelG skrev:

Innebär det att man tjänar 40 millar på varje Veyron man köper!? Jäklar - då måste jag passa på att skaffa några innan de tar slut. :P

Och jag maste kopa en till! ;-)

Den dar siffran ska man nog ta med en nypa salt. Den innefattar val all utvecklingskostnad for bilmodellen ocksa. Sa det ar inte sa att man far material och förädlingsarbete vart 40 miljoner mer an man betalar for. Men eftersom man gor en sa liten serie av bilar som ar ratt sa extrema, sa kan man inte rakna hem utvecklingskostnaden for den. Men jag skulle tro att Volkswagen ser en viss nytta med att ha gjort det utvecklingsarbetet. Och sa ar det val en del god PR for dem att ha varldens snabbaste serieproducerade bil i modellprogrammet. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-19 11:47

Callisto skrev:High end…..top of the line….best of the best….

Går hitta fler uttryck som anspelar på samma sak.

Tyvärr har highend i audiosammanhang kommit att bli synonymt med ormolja och höga priser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-19 12:00

High end audio... ptjaa, runt 10kHz och uppåt.

/Peter

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-19 12:01

Orimligt dyrt kanske?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-19 12:09

Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Annars bra synpunkter i tråden.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 12:24

genstruktur skrev:Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Ja, jag tyckte samma sak nar jag sag det. Ar HiFiutrustning dyrare i Norge tro? Annars sa tanker jag "javla prettotidning". :-P
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 13:35

Tony skrev:Den dar siffran ska man nog ta med en nypa salt. Den innefattar val all utvecklingskostnad for bilmodellen ocksa. Sa det ar inte sa att man far material och förädlingsarbete vart 40 miljoner mer an man betalar for. Men eftersom man gor en sa liten serie av bilar som ar ratt sa extrema, sa kan man inte rakna hem utvecklingskostnaden for den. Men jag skulle tro att Volkswagen ser en viss nytta med att ha gjort det utvecklingsarbetet. Och sa ar det val en del god PR for dem att ha varldens snabbaste serieproducerade bil i modellprogrammet. :-)

Nåja, den berättar var en firma som bara tog fram den modellen hade behövt ta betalt för att täcka sina kostnader... speciellt en nyuppstartad firma.

Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 14:11

High end = dyra prylar, inte att förknippa med välljud, även om man rimligtvis kan förvänta sig någon form av kvalite.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-19 14:21

Nattlorden skrev:Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Är inte helt säker på det.
Men jag förstår helt vad du menar, bara att inte RS2000 är helt optimal jmfs.

Tittar man på samtliga mätningar på Stereophiles slutsteg (Vi har en likadan mätrigg) och det är inte en handfull som kommer in i vår domän när det gäller brus, IM, THD och bandbredd sen dom startade med sina mätningar även om man tar med effektsvagare konstruktioner.

Just nu koncentrerar vi oss på förförstärkaren, det är en jäkla massa som ska göras; bara att hålla tummarna att det hinner bli klart före Arkenmässan i september.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:37

High End = när man inte ens blir avis utan mest har svårt att greppa att det finns folk som faktiskt köper så dyra grejer öht?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-19 15:03

Nattlorden skrev:Nåja, den berättar var en firma som bara tog fram den modellen hade behövt ta betalt för att täcka sina kostnader... speciellt en nyuppstartad firma.

Jamen absolut. Tankte att det var underforstatt. Men det var dumt av mig. :-P
Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Ja, det vore ju kul om de ville gora det. :-)
Men den forstarkaren skulle behova kosta typ 10 miljoner och ha en projicerad utvecklingskostnad pa 40 MKr per enhet da. Det skulle vara en intressant forstarkare. :-)
Faktiskt (.se!) sa forekommer det har hela tiden i elektronikbranschen fast i lite mindre skala. Man marknadsfor en superprodukt som man saljer med forlust. Dels for att positionera sig battre pa marknaden, dels for att gora en detaljstudie av ny teknik i produktionsmiljo. Lite som diverse konceptbilar som visas upp pa massor. Fast de gar sallan till produktion i sin helhet.

Men nu tror jag vi glider fran amnet. F'låt!
__
/ony

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-19 16:18

Lazyworm skrev:
Nattlorden skrev:Jämför O&G med en stor elektronikdrake... klart att Samsung skulle kunnat satt sin RS2000 på marknaden till ett lägre pris och täcka förlusterna från en annan del av bolaget om de bara ville positionera sig och skrika "vi kan sån't här också!"...

Tittar man på samtliga mätningar på Stereophiles slutsteg (Vi har en likadan mätrigg) och det är inte en handfull som kommer in i vår domän när det gäller brus, IM, THD och bandbredd sen dom startade med sina mätningar även om man tar med effektsvagare konstruktioner.

Låter den lika bra som den mäter måste det gå att sälja mängder då den, om jag förstått rätt, kostar en skitsumma jämfört med Boulder, Soulution, m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-19 16:42

Tony skrev:
genstruktur skrev:Måste ändå säga att budget 30000-40000 kr är en del cash alltså, väldigt märklig gräns. De andra också iofs.

Ja, jag tyckte samma sak nar jag sag det. Ar HiFiutrustning dyrare i Norge tro? Annars sa tanker jag "javla prettotidning". :-P

Jo så är det säkert! :)

Budget tänker jag själv att det skulle vara någon form av instegsmodell kanske. När en person har tagit steget från en kompaktstereo inköpt på On Off till att köpa några små billiga stativare, en lite enkel reciever och kopplar in datorn för musikavspelning. En konstnad på typ 5000 kr nytt?

Deras budgetkostnad är lite som att en budgetbil skulle vara en ny Volvo för 350000 kr :lol:. Ja, alla har vi olika referensramar. Det är i alla fall klarlagt.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-19 17:04

Panelguy skrev:Låter den lika bra som den mäter måste det gå att sälja mängder då den, om jag förstått rätt, kostar en skitsumma jämfört med Boulder, Soulution, m.fl.

Nej, så mycket mer som spelar in än prestanda, du får läsa på om varumärkesbyggande. Från att våra produkter är klara är det en låååång väg kvar innan vi kommer få en en bråkdel av en bråkdel av marknaden om vi någonsin får det.

Klockindustrin kan vara en bra del att börja läsa om, eller är det dom dyraste klockorna som går mest rätt måntro? :)
Driver O&G ENGINEERING

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 17:09

High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:44

Det har väl alltid funnits en strävan efter att dela in både det ena och det andra i olika kategorier. Gruppera och liksom skyffla ihop saker i olika högar.
Förmodligen i syfte att åstadkomma någotslags mer påtaglig överblick.

Sen kan det handla om "premuim-segment" när det gäller bilar, borgerliga partier när det gäller politik, arbetarklass när det gäller social status, sportfånar, nördar, idioter, strebrar, intelligenta eller slashasar.

Det här indelandet kan skenbart ge en tydlighet, men kan samtidigt göra att nyanseringen förloras och det svart-vita tänkandet gynnas.

Kategorisering leder till kategorisk hållning, kanske man kan säga.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-19 19:48

Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-19 20:07

Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Så high end betyder något annat när det gäller hifi?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 20:20

Emellanåt tycker jag att ett uttryck som Hajend är bland det dummaste jag hört.

Tror dock inte att det finns någon listighet bakom någon marknadsföringsrävs öra i syfte att skinna lättledda sökare på ohemult mycket flis. Är alltför okonspiratoriskt lagd för sådana tankar.

Tror snarare att det är regelrätt babbel utan något listigt syfte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 20:24

bootstrap skrev:
Harryup skrev:Nej, Highland har för min del inget med lyx ibemärkelsen flärd att göra. Mera att man kanske använder dyrt och omständigt tillverkningssätt för att möjligen vinna nått tekniskt på det. Inte sällan en parameter som av andra förkastas. Priset är i sig inte ett tecken på highend men tack vare exklusiv tillverkning blir det dyrt iaf.

Mvh/Harryup

Wiki skrev:High-end audio is a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies.

High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.

The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality.

Mvh
Peter

High-end audio betyder inte riktigt samma som High-end inom andra områden som t.ex. kaffemaskiner eller köksutrustning eller bilar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-19 20:27

Själv köper jag bara "state of the art" -produkter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 20:29

bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 20:32

Kräm de la kräm?

Pfh, vad är typ Midfaj då?
Eller Louend?

Som sagt, viljan att kategorisera och dela in för att uppnå någotslags tydlighet är nog ganska missledande och har väl sitt mest påtagliga uttryck i den högsta av kontraster. Svart eller vitt, allt eller inget.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-11-19 20:34

petersteindl skrev:
bootstrap skrev:High end = en lyxprodukt uppenbart riktad till en mer privilegierad konsumentgrupp.

Det där är ett typexempel som snarast gäller B&O. B&O räknas dock inte primärt som tillhörandes High-end audio segmentet.

Mvh
Peter

Jasså!?!

Kan du räkna upp några då som gör det?
Kan man katigorisera dessa på något sätt, priset t.ex. eller gäller annat?
Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-19 21:05

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:08

Wisdom Audio borde väl vara ett exempel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:31

screen skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jasså!?!

Jo, en fråga till då...om jag får...när du nu svarar är det din uppfattning eller har du källor på detta?

Här är några exempel på märken som tillhör High-end audio segmentet eller som har någon eller några produkter inom High-end audio.

Wilson Audio
Krell
Devialet
emm Labs
Magico
Martin Logan
McIntosh
MIT
MOON
Pass
Shunyata
Spectral
Dan D’Agostino
VTL
Audio Research
Magnepan
JM Lab
B&W
Boulder
TAD
Sound Lab
DCS
Soulution
Nagra
Goldmund
Bryston
Clearaudio
MBL
German Physics
Kharma
Avant garde
Marten
Brinkman
Audio Note
Conrad-Johnson
Manley Labs
SME
Mark Levinson
Revel
Sonus Faber
DartZeel
Theta
Jadis
Prima Luna
Wisdom Audio
Acapella
Avalon
Naim
Roxanne
Linn har definitivt tillhört High-end audio men de har under 30 års tid självmant tagit starkt avstånd från High-end audio med påföljd att det kan debatteras om Linn är ett varumärke inom High-end audio. Dock tillhör en del av deras kunder High-end audio kunder.

Bild

Då hifi-butiker som säljer High-End audio vill vara med i design/lifestyle-karusellen så kan de ta upp vissa B&O-prylar. Men det betyder inte att B&O räknas till High-end audio segmentet.

För en svensk vanlig konsument så kan denne räkna in B&O till high end, men internationellt sett är inte B&O High-end audio.

Däremot tillhör B&O lyxartikelsegmentet.

Lyx är inte synonymt med High-end audio.

Mina källor är de distributörer och tillverkare inom High-end audio som jag känner och dryftar detta med.

Vad gäller Bremen så vet jag inte i vilket segment varumärket kommer hamna. Det är en slags High-end audioprodukt men kommer inte att marknadsföras som primärt varandes High-end, ...tror jag, är det bäst att tillägga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:39

B&W samt Magnepan ställer jag mig lite tveksam till som High-End. Deras top-of-the-line, ja, men huvudsortimentet är det inte.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 21:43

Men, hur kan ni diskutera vilka varumärken som (helt eller delvis) är Hajend, när begreppet som sådant inte är stringent?

"Jag är deffnetift intlektell, men de e inte han där. Han e inte alls lektell.", typ.
Ja, eller tvärtom då.

Användarvisningsbild
Roger_M

Re: Var går den ekonomiska gränsen för High End?

Inläggav Roger_M » 2013-11-19 21:46

Budget 30-40000 nkr

En fundering:
Om jag köper en liten " bergsprängare" på netonnet och är extra frikostig i kassan, betalar helt enkelt 250000 kr för den...har jag då en High End anläggning ?

/ Roger M

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 21:54

Roger_M skrev:Budget 30-40000 nkr

En fundering:
Om jag köper en liten " bergsprängare" på netonnet och är extra frikostig i kassan, betalar helt enkelt 250000 kr för den...har jag då en High End anläggning ?

/ Roger M

Japp, det har du.

Hajend i bemärkelsen okritisk konsument ingår då dessutom i priset.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:55

Glömde dessa självklarheter.

Burmester
Classe
Chord
EAR
Edge
Rowland
The Lars
T+A
VAC
Gryphon
Simaudio
Plinius
Vitus

Ja, det finns många fler exempel.

Magnepan håller sig kvar som ett High-end audio märke. De har dock nya ägare som kanske vill annat.

B&Ws större modeller tillhör High-end audio, men modellerna därunder är inte High-end audio.

Steinway-Lyngdorf är som jag ser det High-end audio, men Peter Lyngdorf har valt en helt annan marknadsföringsstrategi och segmentering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-19 21:57

En fundering:

/ Roger M

Ja.

Vad är det för högtalare du har som avtar? Ser bra ut.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 21:58

En fundering:

/ Roger M

Nej, men däremot kan du i så fall se fram emot att kanske få träffa män i vita rockar 8)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Roger_M

Inläggav Roger_M » 2013-11-19 22:05

Max_Headroom skrev:

En fundering:

/ Roger M

Ja.

Vad är det för högtalare du har som avtar? Ser bra ut.

Själv spelar jag på Klipsch 5.2 med Audion Silver Night MK II
Dom spelar fantastiskt ihop...men då jag bara betalat 10000 för dom sammanlagt, så räknas det nog bara till bergsprängarklassen.. 8O

/ Roger M

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 22:12

Strmbrg skrev:Men, hur kan ni diskutera vilka varumärken som (helt eller delvis) är Hajend, när begreppet som sådant inte är stringent?

"Jag är deffnetift intlektell, men de e inte han där. Han e inte alls lektell.", typ.
Ja, eller tvärtom då.

Det finns i audiobranschen en viss praxis och jag följer denna praxis.

Det är egentligen inte så svårt. Vissa märken kan dock vara svåra att segmentera eftersom deras sortiment sträcker sig över flera segment.

Lyxartiklar är artiklar som helst inte behövs för att fylla det funktionella.

Funktionen med lyxartiklar är att visa på överflöd och att personen som inhandlat en lyxartikel visar på pengar i överflöd. Att t.ex. köpa 365 ferraris per år och låta skrota varje ferrari efter en dag visar på högre ekonomisk status än fattiglappen som bara har råd med en Ferrari.

Om en högtalare som presterar vissa saker och därmed har en hög tillverkningskostnad och ett högt pris så är det inte en regelrätt lyxprodukt. Görs högtalaren i rent guld och kostar 6,8 miljoner dollar så är det lyx.

High-end audio förknippas med en viss ljudkvalitet med high fidelity. Därför är det inte lyx om man inte lyxar till den med saker man inte behöver för dess funktion. Priset för lyx skall vara så pass högt att kund av produkten kan tänkas besitta ekonomiskt överflöd.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-19 22:34

För mig är "rovfiskfena" eller haj änd en Lada Niva. Tar sig fram nästan över allt, kan fås i valfri färg, fyrhjulsdriven, kompakt men fortfarande rymlig, massor av tillbehör och ryss. MEN den rostar som FAN!

Skämt å sido...

Men... Har inte Coconut audio en pukt här?
Insåg nu att jag hällde en massa bensin på elden...well, well...
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-19 22:35

Då har jag Hi-end för jag har en ovärderlig komponent i min stereo :)

Men jag har bara betalat Budget pengar för alltihop i dagsläget :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-19 22:37

petersteindl skrev:
screen skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jasså!?!

Här är några exempel på märken som tillhör High-end audio segmentet eller som har någon eller några produkter inom High-end audio.

Wilson Audio
Krell
Devialet
emm Labs
Magico
Martin Logan
McIntosh
MIT
MOON
Pass
Shunyata
Spectral
Dan D’Agostino
VTL
Audio Research
Magnepan
JM Lab
B&W
Boulder
TAD
Sound Lab
DCS
Soulution
Nagra
Goldmund
Bryston
Clearaudio
MBL
German Physics
Kharma
Avant garde
Marten
Brinkman
Audio Note
Conrad-Johnson
Manley Labs
SME
Mark Levinson
Revel
Sonus Faber
DartZeel
Theta
Jadis
Prima Luna
Wisdom Audio
Acapella
Avalon
Naim
Roxanne
Linn har definitivt tillhört High-end audio men de har under 30 års tid självmant tagit starkt avstånd från High-end audio med påföljd att det kan debatteras om Linn är ett varumärke inom High-end audio. Dock tillhör en del av deras kunder High-end audio kunder.

Bild

Då hifi-butiker som säljer High-End audio vill vara med i design/lifestyle-karusellen så kan de ta upp vissa B&O-prylar. Men det betyder inte att B&O räknas till High-end audio segmentet.

För en svensk vanlig konsument så kan denne räkna in B&O till high end, men internationellt sett är inte B&O High-end audio.

Däremot tillhör B&O lyxartikelsegmentet.

Lyx är inte synonymt med High-end audio.

Mina källor är de distributörer och tillverkare inom High-end audio som jag känner och dryftar detta med.

Vad gäller Bremen så vet jag inte i vilket segment varumärket kommer hamna. Det är en slags High-end audioprodukt men kommer inte att marknadsföras som primärt varandes High-end, ...tror jag, är det bäst att tillägga.

Mvh
Peter

Du glömde Meridian :roll: :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 22:47

Yamamura Churchill?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-19 23:07

Skrämmande/förvånande att jag känner till samtliga märken förutom 2–3 i den digra listan Steindl la upp. 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:16

DVD-ai skrev:Du glömde Meridian :roll: :D

Nej, jag funderade faktisk på om jag skulle ta med Meridian. Det är också ett märke som är fågel eller fisk.

Meridian har High-end audio tendenser. Om en distributör skulle ha Meridian och B&O som enda märken så är det tveksamt om distributören skulle klassas som High-end audio distributör. Det är för mycket lifestyle och för lite High-end audio.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:38

Strmbrg skrev:Yamamura Churchill?

:D Jag känner Bé Yamamura personligen från 80-talets första hälft.

Han är definitivt High-end audio och lite av en profil. Hans gamla luftlagrade skivspelare bedömer jag som State-of-the-Art och fortfarande helt utan konkurrens :) helt fantastisk skapelse. Hans varumärke hette AIR på den tiden. Han är ingen affärsman och har egentligen aldrig lyckats i affärer, såsom t.ex. Mark Levinson har, men Bé är en riktig enusiast med många goda ideer.

Jag tänkte också på Yamamura men skrev inte honom eftersom han är för okänd.

I Sverige har vi en profil som heter Bo bengtsson. Han tillhör High-end audio segmentet och därmed också de produkter han gjort och gör.

Det saknas många namn på listan. Jag har försökt nämna de mest kända.

Vienna Acoustics borde till exempel vara med och definitivt

Electrocompaniet
YBA
Weiss
Cary Audio
van den Hul tillhör också
Sedan finns det 100-tals högtalarmärken som jag inte nämnt varav några är
Egglestone
Göbel
Genesis

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 23:45

Yamamura Chuchill gjorde ju en lustig liten högtalare med en bredbandare i brunaktigt papper. Membranet saknade upphängning i periferin, istället var där en liten luftspalt.

Det såg inte ut att kunna låta så bra. Men det kanske det gjorde.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 23:49

DNM?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:52

Strmbrg skrev:DNM?

Vet inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-19 23:57

Majjen, jag har faktiskt med Electrocompaniet på listan :lol: 8) :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-19 23:59

Du ja, . . . typ 8) :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-20 00:11

Lazyworm skrev:

Just nu koncentrerar vi oss på förförstärkaren, det är en jäkla massa som ska göras; bara att hålla tummarna att det hinner bli klart före Arkenmässan i september.

Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-20 00:20

[
Nytt?
pi60s drar vi till med då, ca 50 papp, Oppo ca 15, slutsteg av valfri sort
ca 20 papp, kablar 1papp, lite rumsfix 5 papp. Så drygt 90 papp![/quote]

Hmm!

Äntligen ett svar på vad en Faktiskt/LTS High End anläggning kan kosta 90 papp + 10 kanske för en vinylrigg med RIA steg således ca 100 000kr 8O
Det kan man ju köpa en bra MC eller en budgetbil för.
Det är alltså ingen större skillnad mellan mina ekonomiska preferenser och LTS referensanläggning. Tror att mina prylar mäter bra, detta är dock legalt för mig. Det viktigaste är dock hur det låter.

LTS riggen går enlig norrmännen priskalkyl som tung hifi!

Nu rekommenderas visst en förstärkare som kostar 200 000 kr då når riggen upp till High End Light.

När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Beware alla märken som Peter S då räknat upp. Alla hifitidningar får lägga ner då det bara finns en ultimate rigg att skriva om 8)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-20 00:21

petersteindl skrev:Majjen, jag har faktiskt med Electrocompaniet på listan :lol: 8) :)

Såg detta försent :oops:
Visste väl att jag har High End prylar, det står ju på deras hemsida!!! :lol:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-20 00:59

Vinylcalle skrev:Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl

Ja precis! Hur tycker du att antalet anställda på ett företag påverkar detta?

Du menar alltså att man kan via stereophiles mätningar kan säga att sämsta mätningen har minst antal anställda och bästa mätningen har flest antal anställda? Eller tolkar jag dig rätt då?
Driver O&G ENGINEERING

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-20 01:17

petersteindl skrev:
bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

Mvh
Peter

High-end audio betyder inte riktigt samma som High-end inom andra områden som t.ex. kaffemaskiner eller köksutrustning eller bilar.

Mvh
Peter

Där ser man :D Jag har aldrig stött på någon som använder det ordet utom på nätet, i tidningar och säljare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-20 01:40

bootstrap skrev:
petersteindl skrev:
bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Där ser man :D Jag har aldrig stött på någon som använder det ordet utom på nätet, i tidningar och säljare.

Då jag använt ordet High-end i USA till branschfolk har i stort sett alla frågat vad jag menar eller frågat, "You mean High-end audio?" De är alltså inte säkra på vad jag menar med High-end.

Om man befinner sig på High-end audio mässor så blir det enklare. Då är det underförstått, men inte på kvällen då man är ute och käkar och snackar om ditten och datten, utom svenskar. Ställer jag frågan How do you define High-end? så kommer alltid motfrågan, do you mean High-end audio?

Söker man på nätet står det så här på ett ställe:

thefreedictionary.com skrev:high-end
adj. Informal
1. Appealing to sophisticated and discerning customers: a high-end department store; high-end video equipment.
2. Sophisticated and discerning: books targeted to the high-end consumer.

high-end
adj
(Electronics) (prenominal) (esp of computers, electronic equipment, etc.) of the greatest power or sophistication.

high′-end′
adj.
being the most expensive and technically sophisticated: high-end computer equipment.

På andra ställen har "high-end audio equipment" använts som ett exempel bland flera.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Lamm inte för fårskallar?

Inläggav lennartj » 2013-11-20 01:48

I Peters kompletteringslista kom det kaxiga svenska exemplet "The Lars".
http://www.thelars.se/
Jag beundrar deras mod och design, men inte produkternas prestanda, som får mig att tveka om de är värdiga att kallas High End.
Skulle jag vinna så mycket pengar att jag funderar på att köpa lågeffektförstärkare i den prisklassen hamnar Lamm mycket högre på min "att kolla-lista" trots att deras design inte är något att skryta med.
Lamm saknas väl i listan, förresten?
http://www.lammindustries.com/products.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Lamm inte för fårskallar?

Inläggav petersteindl » 2013-11-20 02:35

lennartj skrev:I Peters kompletteringslista kom det kaxiga svenska exemplet "The Lars".
http://www.thelars.se/
Jag beundrar deras mod och design, men inte produkternas prestanda, som får mig att tveka om de är värdiga att kallas High End.
Skulle jag vinna så mycket pengar att jag funderar på att köpa lågeffektförstärkare i den prisklassen hamnar Lamm mycket högre på min "att kolla-lista" trots att deras design inte är något att skryta med.
Lamm saknas väl i listan, förresten?
http://www.lammindustries.com/products.html

En mycket god vän till mig i branschen som bl a importerar extremt dyra rörförstärkare med någotsånär hög effekt fick låna the Lars för något ändamå, jag minns inte vad. Han lyssnade inte på dessa för han hade inte hört något bra ljud från the Lars på mässor. Kvällen innan the Lars skulle returneras tänkte han Äh vafan, jag kopplar in dom och lyssnar annars blir det ju pinsamt. Sagt och gjort han kopplade in the Lars i sin bästa feelgoodanläggning och efter en timme eller så var ljudet magiskt. Han spisade musik ända till morgonen och det lät som han aldrig förut fått uppleva. Han har faktiskt inte råd med the Lars, annars hade han gladeligen köpt dem och varit stolt över att ha svenska förstärkare.

Jag personligen har aldrig hört the Lars under kontrollerade omständigheter och frågan är om jag vill/törs? 8) :lol: :wink:

Efter min väns redogörelse tillhör the Lars ovillkorligen High-end audio segmentet :)

River Audio är rörtrioder som i sina bästa stunder också levererar magiskt ljud. Jag har haft dessa hemma vid otal tillfällen. Vid ett tillfälle så var det 4 st i hemmabio kopplad som 4.0 med 4 ägg utan subba. Engelska patienten. En eld i en grotta. De som var hemma hos mig sa att det brinner bakom soffan framme till vänster. Näe, det är i filmen sa jag och gick in till köket för att fixa snacks. Då gick ena tjejen fram för att förvissa sig om att det inte brann bakom soffan :lol: :) Hon trodde mig inte. Hon var helt övertygad om att det brann hemma hos mig. Då hon inte såg någon eld blev hon jätteförvånad. Hon trodde knappt ens sina ögon. Ibland blir ljud så pass realistiskt att man måste helt enkelt förvissa sig.

Då man lämnar sånt ljud bakom sig så uppstår en saknad. Realistiskt autentiskt ljud i anläggningen är ett slags gift som skapar beroende :?

Det ger en oerhört hög tillfredställelse och det intressanta är att det behöver inte vara musik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-20 10:03

majjen04 skrev:När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Ringer du upp Ingvar och beställer en kopia på Komoroks system så kommer du att passera det med marginal.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-20 11:38

Nattlorden skrev:
majjen04 skrev:När kommer en Inoburk som kostar 500 000 kr då är man snart uppe i High End som även mäter "fantastiskt"

Ringer du upp Ingvar och beställer en kopia på Komoroks system så kommer du att passera det med marginal.

Eller Leif med Ino pi-line!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Lars + Larsen - inte sant

Inläggav lennartj » 2013-11-20 14:08

@petersteindl:
Intressant!
The Lars är ju verkligen inte de första att misslyckas med att dema sina produkter på mässor så man bara gå ut ur rummet utan att fråga något och undrar vad i hela friden de håller på med.

Synd att de jobbar i helt olika divisioner,
Lars + Larsen vore fräckt ihop.
Med samma träslag och finish på högtalarna tror jag de skulle passa utmärkt tillsammans formmässigt och knappast spela sämre än de Amphion jag hört The Lars genom.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-11-20 23:08

Lazyworm skrev:
Vinylcalle skrev:Du menar alltså att Samsung med sina 370 000 anställda skulle inte kunna tillverka något som mätte lika bra som RS-2000? Eller tolkar jag fel?

MvH Carl

Du menar alltså att man kan via stereophiles mätningar kan säga att sämsta mätningen har minst antal anställda och bästa mätningen har flest antal anställda? Eller tolkar jag dig rätt då?

Jag tro han menar det att stora företag med mycket resurer i form
av kapital, utrustning & hjärnkapacitet(människor) istort sett alltid
lyckas bättre än små företag om dom verkligen sätter den sidan till.

Detta sker dock sällan då maknaden för denna typ av produkter är både
liten & smal. Då dessa företag består av alldeles för mycket ekonomer
& marknads strateger som ser alldeles för små volymer & vinster
stryps detta ofta i sin linda. För det är oftast på massmarknaden
med stora volymer man tjänar sina pengar.
Givetvis finns det undantag.
Senast redigerad av VintageHiFi 2013-11-21 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-20 23:25

Man skall inte blanda ihop mål och medel. Stora företaget har kanske inte samma mål och därför misslyckas man inte när man inte når lilla företagets highend.
Kan Samsung göra något i hästväg? Självklart de har resurserna att köpa in Morello som gör en liten stärkare åt dom om dom känner för det.
Men de vet också att man bör sälja mer än 10-20 per år för att det skall ge något netto att tala om. Så den nivån är inte intressant att sikta på ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-20 23:37

Varken EAR, Leben, Plinius eller Staropramen är med på den listan, känns tryggt! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-20 23:54

Lazyworm skrev:

MvH Carl

Okej. Intressant, det finns alltså ingen annan i världen som är lika duktig på att konstruera förstärkare som mäter lika bra i ett teoretiskt Stereophile test? Och du och Morello skulle aldrig göra det hur mycket pengar Samsung än la på bordet?

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-21 00:23

Vinylcalle skrev:
Lazyworm skrev:

MvH Carl

Okej. Intressant, det finns alltså ingen annan i världen som är lika duktig på att konstruera förstärkare som mäter lika bra i ett teoretiskt Stereophile test? Och du och Morello skulle aldrig göra det hur mycket pengar Samsung än la på bordet?

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl

Det borde rimligtvis finnas ett inte oansenligt antal företag som skulle kunna skapa en förstärkare med pris och prestanda motsvarande O&G RS2000.
Frågan du borde ställa dig är varför Samsung, "med sina 340000 anställda" skulle vilja göra det? Vad har dom för incitament, menar du? Samsung eller <sätt in större företag här> är inte intresserade av annat än att maximera avkastningen för sina aktieägare, så ditt resonemang blir tämligen slakt. Det handlar inte så mycket om vem som är kapabel att göra det, utan vem som faktiskt är villig att göra det...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-21 01:05

hevi skrev:
Vinylcalle skrev:
Lazyworm skrev:

MvH Carl

Nej du tolkar helt fel.

MvH Carl

Det borde rimligtvis finnas ett inte oansenligt antal företag som skulle kunna skapa en förstärkare med pris och prestanda motsvarande O&G RS2000.
Frågan du borde ställa dig är varför Samsung, "med sina 340000 anställda" skulle vilja göra det? Vad har dom för incitament, menar du? Samsung eller <sätt in större företag här> är inte intresserade av annat än att maximera avkastningen för sina aktieägare, så ditt resonemang blir tämligen slakt. Det handlar inte så mycket om vem som är kapabel att göra det, utan vem som faktiskt är villig att göra det...

Fast nu är vi på ett sidospår. För mig är det uppenbart att massor av företag hade kunnat bygga förstärkare som mätte väldigt bra men att deras mål är något annat.

Frågan du borde ställa dig är varför tillverkade Samsung en hel serie high end produkter för ca 15 år sedan :lol:

http://www.thevintageknob.org/samsung-M-30S.html

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Bara prototyper, ingen produktion?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 02:23

Finns det några belägg för att de där flotta Samsung-prylarna verkligen tillverkades och köptes av konsumenter?

Det är inget unikt att det framställs glansiga broschyrer om produkter som aldrig kommer i produktion.

Callisto
Saknad † 2017

Re: Bara prototyper, ingen produktion?

Inläggav Callisto » 2013-11-21 08:18

lennartj skrev:Finns det några belägg för att de där flotta Samsung-prylarna verkligen tillverkades och köptes av konsumenter?

Det är inget unikt att det framställs glansiga broschyrer om produkter som aldrig kommer i produktion.

+1

Man borde hört talats om dessa tidigare om de funnits :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 08:28

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Bara prototyper, trots allt?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 11:27

Nattlorden skrev:Bild

Hifi Shock http://www.hifishock.org/ var ju en kul sajt som jag inte upptäckt innan. Nu addad till min länklista.
Jag tänkte först säga att bilden du länkade till ovan bevisar ingenting, den kan vara från broschyren, men det finns 16 bilder varav några uppenbarligen kommer från någon slags demo- eller testmiljö.
Någon upplysande text hittar jag inte alls, ingenting om varifrån bilderna kommer etc.
Andra bilder visar detaljer på slutsteget som ser extremt moderna ut för att vara från 1996, t.ex. RJ45 STP-kontakter för trigger-signal eller diagnos.

Min undran om det bara byggts ett par prototyper eller om några verkligen marknadsförts och verkligen köpts av konsumenter kvarstår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bara prototyper, trots allt?

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 11:57

lennartj skrev:den kan vara från broschyren

Vilken tillverkare med aktning släpper en bild av ett tungt slutsteg stående på en handduk? :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-21 12:51

Nattlorden skrev:

Vilken tillverkare med aktning släpper en bild av ett tungt slutsteg stående på en handduk? :lol:

+100

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2013-11-21 12:59

Nattlorden skrev:

Vilken tillverkare?

Samsung. Svårt att läsa?

Användarvisningsbild
lennartj

Morello > Samsung på High End?

Inläggav lennartj » 2013-11-21 13:04

Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 14:11

Skulle nog tro att det sålts fler RS2000 i Sverige och fler Samsung i Sydkorea.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-21 21:57

Om high-end är kopplat till ljudkvalitet behöver det inte alls kosta särskilt mycket att uppnå, men jag misstänker att det ska till en dimension till för att kvala in. För mig räcker ljudet. Lyssningsrummet är ändå mörkt och ytterst få personer har tillträde till det.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Morello > Samsung på High End?

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-22 00:42

lennartj skrev:Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.

Hur och varför ska "vi" bevisa det?
Jag känner till två personer uttalats sig om att äga dom.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-22 01:27

Samsung High-End De hade försteg och högtalare också :)

Samsung med en massa WBT-kontakter :lol: :)

Snacka om kult.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Morello > Samsung på High End?

Inläggav lennartj » 2013-11-22 02:30

Vinylcalle skrev:
lennartj skrev:Jag skrev ju att jag ändrade mig när jag såg resten av bilderna, men jag har hittills inte funnit något som styrker att dessa slutsteg byggts i fler exemplar till försäljning utan misstänker att Morellos slutsteg "producerats" i fler exemplar.

Hur och varför ska "vi" bevisa det?
Jag känner till två personer uttalats sig om att äga dom.

MvH Carl

Mycket intressant!
Jag är bara nyfiken på om koreanerna ägnat sig åt något som gränsar till historieförfalskning eller ej.
Det är glädjande att få feedback att så inte är fallet, utan det verkar som åtminstone en liten serie har tillverkats och kommit ut på marknaden.

Slutsteg har jag inte bevakat så noga, men innan jag för ungefär 5 år sedan slog till och slantade ca 60' för mitt Mac-försteg hade jag under 5 år dessförinnan haft järnkoll på alla high-end försteg på världsmarknaden som kunde tänkas uppfylla eller överträffa min digra kravlista på alla punkter till lägsta möjliga pris, och det var länge för högt för alla, tills jag själv accepterat att höja mitt pristak och McIntosh hade lanserat C2300 som var "billigast" med alla rätt.

Under den resans gång träffade jag på en del pappersprodukter som aldrig kom att tillverkas.

På tal om historieförfalskning hoppas jag att de som byggt kloner av Carlssonhögtalare och hade planar på att även göra perfekta kopior av originalmärkplåtarna kommit på bättre tankar.
Jag tror inte de hade något ont uppsåt utan bara var obetänksamma och inte tänkte på den förvirring som skulle uppstått om några decennier då de bytt ägare några gånger och ingen vet vem som byggt dem och de ställs mot originalen.

Ryssarna gör helt rätt med det nytillverkade röret till höger, tycker jag
Bild
Den märkningen kan ingen ta miste på.

Återgå till Generellt om hifi