Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:En ny omgång receivers i segmentet "billigast med pre-out".
AndreasArvidsson skrev:Billiga surroundförsteg och receivers med pre-out skulle jag vilja se.
Conan skrev:HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock...
-Palle- skrev:Kraftiga Class D förstärkare som man kan driva basar med, typ Anaview, Hypex, Ezon mfl
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock...
Fast den är inte helt färdig än enligt Lars Karlsson/HA då jag frågade på Sweetspot. Den förväntas bli klar under året om jag förstod det hela rätt och väntas kosta runt 20000 kr.
Nattlorden skrev:O&G RS2000.
Cambridge DacMagic Plus.
Denon 4520
Morello skrev:Nattlorden skrev:O&G RS2000.
Har du läst testet på Holographic AMP27? (TOPPBETYG i Molt)
RS2000 är lite bättre och lite dyrare.
PickePock skrev:RogerGustavsson skrev:Conan skrev:HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock...
Fast den är inte helt färdig än enligt Lars Karlsson/HA då jag frågade på Sweetspot. Den förväntas bli klar under året om jag förstod det hela rätt och väntas kosta runt 20000 kr.
2 kanalare på 250 watt?
Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.
Conan skrev:Surroundreceiver (billigast med pre-out) shootout med apparater från alla "drakarna" (HK, Denon, Onkyo, Pioneer, Yamaha & Marantz).
HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock...)
Hörlurar i mass-test som för några år sen.
IngOehman skrev:Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.
Dito!
Och inte minst ett parallelltest där även 103 testas. Givet priset på 105 tycker jag
egentligen att 103 är mycket intressantare.
Vh, iö
Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.
bassman skrev:Har Hesselvalls The Dream varit uppe på testbänken?
Alexi skrev:Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas.
sprudel skrev:Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.
Nu kanske man enbart ska ge förslag i tråden och inte diskutera andras förslag och i så fall är jag fel här, men..
Oppo 105 är ju redan testad, med en infinitesimal anomali.
Om man vid uppdateringen åtgärdat just denna så känns det lite onödigt att testa igen på bekostnad av andra apparater.
Är det något annat man gjort som förbättrat prestanda så tror jag inte man hör det vid testförfarandet denna gång heller.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.
Nu kanske man enbart ska ge förslag i tråden och inte diskutera andras förslag och i så fall är jag fel här, men..
Oppo 105 är ju redan testad, med en infinitesimal anomali.
Om man vid uppdateringen åtgärdat just denna så känns det lite onödigt att testa igen på bekostnad av andra apparater.
Är det något annat man gjort som förbättrat prestanda så tror jag inte man hör det vid testförfarandet denna gång heller.
Jo, du har en poäng. Men det behöver ju bara bli en liten notis, i sådana fall.Dessutom skulle jag nog vilja ha lite mer kött på benen vad gäller användarvänlighet och flerkanalslyssning. Men, men, man kan ju inte få allt.
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas.
Det är ju då de brukar komma ut på vettiga priser i begagnatledet... man måste inte ligga på "the bleeding edge"... Men de behöver ju inte vara 5 år gamla heller.
sprudel skrev:Har du skaffat en Oppo? Annars skulle du ju kunna få låna min och leka med över en helg.
Alexi skrev:
Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas.
sprudel skrev:bassman skrev:Har Hesselvalls The Dream varit uppe på testbänken?
Nej, det tror jag inte och är dessutom tveksamt om den gör sig bra här som isolerat objekt. Den är en del av en större enhet med anpassade högisar, Hesselvall, om jag fattat galoppen rätt. Så den skall ju testas med anpassad last i så fall.
Conan skrev:Surroundreceiver (billigast med pre-out) shootout med apparater från alla "drakarna" (HK, Denon, Onkyo, Pioneer, Yamaha & Marantz).
HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock...)
Hörlurar i mass-test som för några år sen.
tordnilsson skrev:Århundradets test blir naturligtvis O&G RS2000 vs Hesselvall The Dream utan "anpassade laster" testa som folk ! Med några olika vanliga högpresterande högtalare För F***N !
- Ska det vara så J*VLA svårt ! Haha nu fick ni nått att grubbla över !
Trevlig kväll ! / Tord
tordnilsson skrev:Århundradets test blir naturligtvis O&G RS2000 vs Hesselvall The Dream utan "anpassade laster" testa som folk ! Med några olika vanliga högpresterande högtalare För F***N !
- Ska det vara så J*VLA svårt ! Haha nu fick ni nått att grubbla över !
Trevlig kväll ! / Tord
Det testar man väll varje gång man gör en lyssning? Exempelvis testet av Bryston så tesades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?Fjonkalicious skrev:Skulle det inte vara intressant om MolT-redaktionen testade sig själva? Dvs. hur duktig man är på att urskilja skillnader? Självfallet blint yada yada...
sprudel skrev:Samverkanseffekter mellan högtalare och slutsteg kan man inte bara bortse ifrån, lika lite som samverkanseffekter mellan högtalare-rum.
Alexi skrev:Det testar man väll varje gång man gör en lyssning? Exempelvis testet av Bryston så tesades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?Fjonkalicious skrev:Skulle det inte vara intressant om MolT-redaktionen testade sig själva? Dvs. hur duktig man är på att urskilja skillnader? Självfallet blint yada yada...
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Exempelvis testet av Bryston så testades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?
Var den det?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Exempelvis testet av Bryston så testades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?
Var den det?
+1
Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.
/ B
Bill50x skrev:Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.
Thomas_A skrev:Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart torde det finnas en hel del högtalarkablar som är hörbara.
AndreasArvidsson skrev:Thomas_A skrev:Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart torde det finnas en hel del högtalarkablar som är hörbara.
Utan tvekan. Att välja kablar så att man får en hörbar skillnad är inget svårt alls. Det är nog dock mycket få personer som hör en skillnad på 0.3dB vid 20kHz. Jag tvivlar starkt på att jag gör det, men det skadar ju inte att ha så pass bra produkter iaf. Lite "feelgood" ger det säkert.
Nattlorden skrev:I gymnasiet och ett antal år därefter hade jag nog fixat det, hörde upp till 23-24 då... Tappat 10k på 14 år tyvärr.
Tumme skrev:Snart släpps det många av 2014 års modeller av hembiorecivers så det är väl ett perfekt läge att försöka testa när dom är färska. Som någon annan skrev så skulle det vara intressant med jämförelse mellan olika prisklasser så man får veta om det bara är finnesser som skiljer mellan apparaterna när dom används som försteg. Får man tex. en bättre förstegsdel i dom dyrare apparaterna, blir användandet av bättre D/A i dom dyrare apparaterna ljudmässigt bättre m.m
Alexi skrev:Bill50x skrev:Alexi skrev:Exempelvis testet av Bryston så testades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?
Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.
Ja efter modifikation så klarade de testet o-detekterat.
NirreFirre skrev:Som alldeles färsk LTS medlem (1 nummer MoLT) så håller jag med niklas om att högtalartester vore klart mer givande (och krävande gissar jag) då det görs så väldigt få blindtester överlag. Alltså inte F/E.
Annars säger jag +1 på miniDSP (vanlig/med OpenDRC eller Dirac?), antiMode och kanske Audyssey etc om det inte redan testats? Dessa DSP används ju av både normalt folk och oss nördar så vore intressant att se ev skillnader/designval. Dirac skulle man ju t ex kunna besöka/intervjua i Uppsala.
Alla dessa går ju att köpa via www.
sprudel skrev:Hur gör man blindtester av högtalare?
paa skrev:sprudel skrev:Hur gör man blindtester av högtalare?
Harman International blindtestar sina högtalare (Infinity och JBL mm) under utvecklingen, både mot egna referenser och konkurrenter.
Det finns väl beskrivet ganska bra på nätet om hur det går till, och Toole har nog lite i sin bok också om detta.
jag är inte helt med på vad du frågar, eller hur du menar vi testar, men som jag tolkar din text så tror du fel om det senare. Men detta är som sagt helt fel tråd för diskussion om detta.NirreFirre skrev:Hmm, jag är nog inte tillräckligt gammal här men har missat att LTS "endast" utvärderar objekt som med relativt enkla medel går att isolera och sedan F/E testa dessa på en panel. Är det rätt uppfattat? Trodde det var en delmängd av testerna som man använder.
Jag hade hoppats att MoLT skulle vara lite som en mycket bättre HiFi publikation utan ormoljetexter och mer, som nämnts, objektiva utvärderingsparametrar. Utan att för den skull inte helt skippa lyssningsaspekterna erfarna återgivningsutvärderare borde kunna komplettera mätningar med, Pekka gör ju det fint i senaste numret. Typ Stereophile fast bättre (och med ekonomiskt rimliga produkter). Eller audioholics.com med mer svenskt och ingenjörsmässigt fokus.
För min egen del är all media digital och (hörbara) förvrängningar tycks mig kunna uppstå (<15,5kHz) oftare i högtalare än i elektronik med vettig design. Missförstå mig inte, gillar skarpt att MoLT har F/E tester men elektronik som 2014 inte klarar 20-20k +-1dB hoppas jag är ovanlig eller iaf tokbillig. Men så hajjar jag inte heller varför Svante mätte upp till 220/400kHz på HA27 så jag borde kanske läsa på ännu mer..?
Laila skrev:Tre testdeltagare töckte att högis A lät rektigert bra men att högis B lät ännu bättrare.
Två testdeltagare töckte att varken A eller B va nöe å hänge i julgrana.
Slutsats . . . typer ???
DrBoar skrev:Tidens melodi verkar att vara att flytta musiken man har till NAS och seden med en mediastreamer få in den i Stereon. Så mediaspelare vore inte helt fel
PekkaJohansson skrev:Frågan om datakomprimerade format kontra cd har avhandlats till exempel i samband med diskussionen om DAB. De tester som radiobolagen gjorde pekade, om jag minns rätt, på att det är svårt att skilja en välgjord 256 kB/sek-fil från en WAV-fil.
sprudel skrev:DrBoar skrev:Tidens melodi verkar att vara att flytta musiken man har till NAS och seden med en mediastreamer få in den i Stereon. Så mediaspelare vore inte helt fel
Bra synpunkt!
NirreFirre skrev:Men så hajjar jag inte heller varför Svante mätte upp till 220/400kHz på HA27 så jag borde kanske läsa på ännu mer..?
PekkaJohansson skrev:Frågan om datakomprimerade format kontra cd har avhandlats till exempel i samband med diskussionen om DAB. De tester som radiobolagen gjorde pekade, om jag minns rätt, på att det är svårt att skilja en välgjord 256 kB/sek-fil från en WAV-fil.
Nattlorden skrev:Cambridge DacMagic Plus.
AndreasArvidsson skrev:Billiga surroundförsteg och receivers med pre-out skulle jag vilja se.
NirreFirre skrev:Som alldeles färsk LTS medlem (1 nummer MoLT) så håller jag med niklas om att högtalartester vore klart mer givande (och krävande gissar jag) då det görs så väldigt få blindtester överlag. Alltså inte F/E.
Annars säger jag +1 på miniDSP (vanlig/med OpenDRC eller Dirac?), antiMode och kanske Audyssey etc om det inte redan testats? Dessa DSP används ju av både normalt folk och oss nördar så vore intressant att se ev skillnader/designval. Dirac skulle man ju t ex kunna besöka/intervjua i Uppsala.
Alla dessa går ju att köpa via www.
En ny omgång receivers i segmentet "billigast med pre-out".
MagnusÖstberg skrev:Är du medlem så är du med och bestämmer genom att välja styrelse.
FBK skrev:En ny omgång receivers i segmentet "billigast med pre-out".
Eller varför inte för mellan 5000kr-6000kr så hoppar man de allra billigaste och kanske får med lite finesser som kanske inte finns på instegsmodellerna.
Om jag bestämde inom LTS som jag nu inte gör, så skulle jag påtala testning av Av-receivers vartannat eller tredje år som praxis då det är en produkt som förändras mest under åren med nya format och finesser.
MagnusÖstberg skrev:Är du medlem så är du med och bestämmer genom att välja styrelse.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:En ny omgång receivers i segmentet "billigast med pre-out".
Eller varför inte för mellan 5000kr-6000kr så hoppar man de allra billigaste och kanske får med lite finesser som kanske inte finns på instegsmodellerna.
Om jag bestämde inom LTS som jag nu inte gör, så skulle jag påtala testning av Av-receivers vartannat eller tredje år som praxis då det är en produkt som förändras mest under åren med nya format och finesser.
Fast just mångkanalreceivers är nog det som oftast har testats på senare år. Nu är denna testning en verksamhet som sker på fritid och det är endast en droppe av allt som kommer ut på marknaden som kan testas.
FBK skrev:Just mångkanalreceivers verkar det finnas intresse kring, men inte ett ord här om vad som varit bra /mindre bra modeller, har medlemmarna tystnadsplikt
Kraniet skrev:Kanske skulle man kunna lösa detta med testsviter genom crowd-funding? Dvs ta in önskemål (eller föreslå) om tester och lägg upp en insamling. På så vis kan medlemmar få de tester de är intresserade av och tidningen/testarna slipper arbeta ideellt.
Det går ju även att applicera på artiklar förstås.
paa skrev:Kraniet skrev:Kanske skulle man kunna lösa detta med testsviter genom crowd-funding? Dvs ta in önskemål (eller föreslå) om tester och lägg upp en insamling. På så vis kan medlemmar få de tester de är intresserade av och tidningen/testarna slipper arbeta ideellt.
Det går ju även att applicera på artiklar förstås.
Skulle tro att det är mer brist på tid än pengar när det gäller dessa tester.
2-ch skrev:FBK skrev:Just mångkanalreceivers verkar det finnas intresse kring, men inte ett ord här om vad som varit bra /mindre bra modeller, har medlemmarna tystnadsplikt
FBK, det där lät lite trist tycker jag.
Vill du läsa hela testerna så är det väl det enklaste att betala medlemskap.
Jag ser mitt medlemskap som en god gärning för HIFI-Sverige.
FBK skrev:Annars är väl enda chansen att få köpa lösnummer av LTS när de ställer ut på mässor, och mässor vet jag inte om det blir fler då jag avstått flera på slutet pga det är nästan bara dyraste av det dyraste tillsammans med Jazz
Om det funnits en distributör med ett låneex. i Sverige har det oftast gått bra. Men det tar ofta upp till 6 månader innan appareten är ledig från det att bag frågar. Den enda skillnad jag märkt är att de flesta distributörer inte vill betala för frakten till/från oss. Men verkar göra det till de andra tidningarna.Nattlorden skrev:Fråga till de som är initierade: hur pass lätt/svårt är det för LTS att få låna utrustning att prova? Är det rent av så svårt att man nästan bara har möjlighet att testa saker någon medlem köpt och lånar ut för test?
Alexi skrev:Om det funnits en distributör med ett låneex. i Sverige har det oftast gått bra. Men det tar ofta upp till 6 månader innan appareten är ledig från det att bag frågar. Den enda skillnad jag märkt är att de flesta distributörer inte vill betala för frakten till/från oss. Men verkar göra det till de andra tidningarna.Nattlorden skrev:Fråga till de som är initierade: hur pass lätt/svårt är det för LTS att få låna utrustning att prova? Är det rent av så svårt att man nästan bara har möjlighet att testa saker någon medlem köpt och lånar ut för test?
Nattlorden skrev:Fråga till de som är initierade: hur pass lätt/svårt är det för LTS att få låna utrustning att prova? Är det rent av så svårt att man nästan bara har möjlighet att testa saker någon medlem köpt och lånar ut för test?
Alexi skrev:Nattlorden skrev:Den enda skillnad jag märkt är att de flesta distributörer inte vill betala för frakten till/från oss. Men verkar göra det till de andra tidningarna.
paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
T.ex mekanisk hårddisk, SSD-disk, USB-sticka och NAS med en eller flera redundanta diskar.
Jag skulle också vilja läsa en test om skillnad mellan olika mjukvara för att spela musikfiler från dator, fokuserat på att få högsta ljudkvalitet.
Harryup skrev:paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
T.ex mekanisk hårddisk, SSD-disk, USB-sticka och NAS med en eller flera redundanta diskar.
Jag skulle också vilja läsa en test om skillnad mellan olika mjukvara för att spela musikfiler från dator, fokuserat på att få högsta ljudkvalitet.
Såg faktiskt en teknisk genoomgång av rippningsprogramvaror i en tysk hifitidning och man kom fram till förvånade för de själva att EAC faktiskt inte alls var bäst. Tvärtom, gammalt rykte lever vidare. Däremot så fick dbpoweramp bättre kritik och nån mer som jag glömt. Inga stora skillnader med de fanns och var repeterbara.
Så programvarors påverkan på ljudresultat är väl ganska outforskat men många tror sig veta vad som "gäller".
/Harryup
Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
ante_77 skrev:En dövtest på kabel.
paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
Mats skrev:Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
En sån kontroll gör Dbpoweramp också. Och har gjort så i åratal.
U1 skrev:Devialet 110/170/200 vill gärna veta mer om dem! Dom säljer som smör enligt handlar iaf.
Svante skrev:Mats skrev:Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
En sån kontroll gör Dbpoweramp också. Och har gjort så i åratal.
Ja, och då finns det goda skäl att tro att den är lika bra som EAC. Men inte bättre.
Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Sen var det länge sedan det testades högtalare. Det vore kul att läsa om någon högtalare som gör allt/nästan allt, rätt utifrån den teknik/konstruktion som tillämpas. t.ex. panelhögtalare, linjekälla, horn o.s.v.
Alexi skrev:Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Sen var det länge sedan det testades högtalare. Det vore kul att läsa om någon högtalare som gör allt/nästan allt, rätt utifrån den teknik/konstruktion som tillämpas. t.ex. panelhögtalare, linjekälla, horn o.s.v.
Vi har aldrig testat så många högtalare som senaste tiden.
FBK skrev:Alexi skrev:Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Vi har aldrig testat så många högtalare som senaste tiden.
Har ni testa några Dac:ar sista åren ?
FBK skrev:Finns det något annat sätt att få överblick på vad som testats sista åren?
hifikg skrev:Mytek gås igenom rätt grundligt i numret som damp ner i veckan.
Alton skrev:Resultatet av olika lagringsmedia är ju givet redan i förväg - det är ingen skillnad. Dataintegriteten är liksom så pass bra att du normalt kan använda lagringsmediet i flera år utan att få korrupt data. Den frågan blir först aktuell vid datasäkerhet, typ om du vill spara ditt musikbibliotek på ett säkert sätt.
För övrigt går det ju att göra ett mycket enklare test. Spara två versioner av samma musikfil på olika lagringsmedia, t.ex. USB-minne och SSD. Öppna filerna i lämpligt program och kör ett null-test.
Elfsberg skrev:miniDSP 2x4, obalanserad
I synnerhet transparensen är ifrågasatt och en gång för alla, vad orsakar brummandet?
Alton skrev:Vad är det då som åsyftas?
sprudel skrev:Alton skrev:Vad är det då som åsyftas?
Uppspelning från olika lagringsmedium med allt vad det innebär av olika implementationer, störningar osv.
FBK skrev:hifikg skrev:Mytek gås igenom rätt grundligt i numret som damp ner i veckan.
Jag känner inte att jag är någon tekniknörd utan renodlad ljudnörd som är mest intresserad av hur grejer låter och då är enstaka nummer min grej när det är något intressant som testas.
Alton skrev:sprudel skrev:Alton skrev:Vad är det då som åsyftas?
Uppspelning från olika lagringsmedium med allt vad det innebär av olika implementationer, störningar osv.
Som exempelvis...?
Låter som hokuspokus.
hifikg skrev:Nu vill jag läsa en test av Pioneer BDP-LX88 som jag, enligt HiFi & Musik "måste ha". Annars tvingas jag köpa den ohörd (eller vara ohörsam mot deras uppmaning). De är fullständigt bananas lyriska på redaktionen. Väldigt mycket tack vare vikten på dryga 13 kg och så ljudet förstås. Konkurrent till Oppo som bara väger knappa 8 kg o alltså inte kan vara mycket att ha.
ChristianAndersson skrev:I Musik- & Ljudteknik vill jag se vilka de största förbättrings-faktorerna är på olika ställen i musik-kedjan.
och "transportled" och tolkningsförmåga
Strömningstjänster, Skivbolag, bakgrundskuskaper (musikteori/kultur/instrument & elektronik-kännedom)
såväl som uppspelningsfaktorer
Apparatur, Kanal-standarder, Ljudkällors antal och placering, Rumsförhållande planmässigt och inredningsmässigt.
Nattlorden skrev:Benchmark AHB2
Alexi skrev:Nattlorden skrev:Benchmark AHB2
En klass-D förstärkare för 30kkr som bara ger 380W i bryggat läge... Ok den är liten och smidig, men annars förstår jag inte vad som skulle göra den intressant?
The AHB2 amplifier is radically different than traditional audio amplifiers. Two new THX-patented feed-forward error-correction technologies eliminate most sources of distortion. An unconventional power supply maintains tight regulation and low ripple while minimizing magnetic fields. A low-gain topology optimizes the gain staging between the D/A converter and the power amplifier while minimizing noise. Sophisticated shielding and star-quad signal distribution provide outstanding immunity to interference. A unique output stage incorporates class-H tracking power supply rails to improve efficiency. The result is that the cool-running AHB2 has a signal to noise ratio of 132 dB while distortion is at or below the measurement limits of the finest test equipment.
See John Siau's application note: "A Radical Approach to Power Amplification" for more details.
INTRODUCING THX ACHROMATIC AUDIO AMPLIFIER TECHNOLOGY (TM)
The AHB2 is the only amplifier that leverages the patented THX-AAA Technology (TM). This patented system reduces distortion to vanishingly low levels while enabling several power-saving techniques.
BI-POLAR CLASS-AB OUTPUT STAGE
The AHB2 has a bi-polar class-AB output stage that delivers high output current and low noise. The THX-AAA Technology (TM) provides accurate cancellation of zero-crossing errors.
En klass-D förstärkare för 30kkr som bara ger 380W i bryggat läge... Ok den är liten och smidig, men annars förstår jag inte vad som skulle göra den intressant?
FBK skrev:En klass-D förstärkare för 30kkr som bara ger 380W i bryggat läge... Ok den är liten och smidig, men annars förstår jag inte vad som skulle göra den intressant?
Har förstått att det är billigare att bygga klass-D, men hur mycket billigare är det egentligen "ungefär"Upplys mig!
MagnusÖstberg skrev:Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D
MagnusÖstberg skrev:Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D
Det är klass ab med multipla rails, dvs klass h. Med switchat power supply. Att den heter ahb istället för abh hat med att en av grundarna också har ahb som initialer. Mitt citat ovan är från Benchmark själva. Att ni inte tror mig är väl definitivt extra incitament att testa det.Det är inte så många steg som gått genom odetekterade, jag TROR detta vore ytterligare ett. Att det är litet och energieffektivt... Ja?
MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt![]()
Men är det något du kan höra från lyssningsplats?Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt![]()
Vad har Ni för steg från 1984 med :
SNR 133dB
THD+N < 0.00013% (full output, any rated load)
?
Alexi skrev:Men är det något du kan höra från lyssningsplats?Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt![]()
SNR 133dB
?
Skulle inte riktigt kalla det bashing, tycker bara att för priset och effekten, så är det en rätt begränsad målgrupp. Men nu förstår jag din poäng iaf.Nattlorden skrev:Huh?
Förstår verkligen inte varför denna bashing av detta steget....
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt![]()
Listan på steg som gjort bra ifrån sig i F/E och som fortfarande går att köpa är inte diger precis - varje bra chans att förlänga den borde vara intressant som självändamål.
darkg skrev:Vad är det som begränsar hur många tester som blir?
Alexi skrev:Men är det något du kan höra från lyssningsplats?Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt![]()
SNR 133dB
?
MagnusÖstberg skrev:Det var väl en rätt logisk fråga från Alexi?
Nä, finns inget mer att utröna. Det framgår rätt tydligt i följande inlägg. Alltså, redan innan ditt.Laila skrev:Nej, det tycker jag inte, frågor på dä . . .typ ?
MagnusÖstberg skrev:Nä, finns inget mer att utröna. Det framgår rätt tydligt i följande inlägg. Alltså, redan innan ditt.Laila skrev:Nej, det tycker jag inte, frågor på dä . . .typ ?
MagnusÖsterberg skrev: Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D
PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore intressant att jämföra en gammal förstärkare med en helt ny och kommentera skillnaderna. Har de blivit bättre på, säg, 50 år? Eller kanske 40 år, så att transistorerna blivit varma i kläderna.
PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore intressant att jämföra en gammal förstärkare med en helt ny och kommentera skillnaderna. Har de blivit bättre på, säg, 50 år? Eller kanske 40 år, så att transistorerna blivit varma i kläderna.
Nattlorden skrev:Då det testats en massa DACar på sista tiden, varför inte prova
FBK skrev:Nattlorden skrev:Då det testats en massa DACar på sista tiden, varför inte prova
"massa DACar"
Missade jag totalt när jag stod lutad över LTS bordet på mässan och letade efter just det![]()
fick bara med mig ett nr med test på en Philips spelare
Och på hemsidan så finns bara uppdateringar angående tidningar/tester fram till 4-2013 och då hittar jag bara Mytek testet som jag ändå hoppar.
Äh får väl vänta i två år till så sidan blir uppdaterad då har jag ändå köpt ny Dac
Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
PerStromgren skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Det skulle vi väl kunna göra litet amatörmässigt i Sola-GÖK? Jag har alltid varit intresserad av att prova "på riktigt". Vi skulle kunna ta något riktigt mediokert att börja med, så vi lär oss. Jag har ett par gamla skräpförsteg vi säkert kan detektera. När vi lärt oss, kan vi kanske låna ihop lite finare don.
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Det skulle vi väl kunna göra litet amatörmässigt i Sola-GÖK? Jag har alltid varit intresserad av att prova "på riktigt". Vi skulle kunna ta något riktigt mediokert att börja med, så vi lär oss. Jag har ett par gamla skräpförsteg vi säkert kan detektera. När vi lärt oss, kan vi kanske låna ihop lite finare don.
Det vore skoj. Jag är med
Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
PerStromgren skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Morello skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Tyvärr tror jag många nyttjar hembiostärkare som försteg idag - rätta mig om jag har fel.
KentLindqvist skrev:Morello skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Tyvärr tror jag många nyttjar hembiostärkare som försteg idag - rätta mig om jag har fel.
Här har du en...
...Som funderar på vilket av förstegsdelen eller slutstegsdelen generellt är den svagare länken på en medelmåttig biostärkare.
Morello skrev:Jag tror ni kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är mellan förstegen - givet att ni inte testar det mest obskyra djunk man kan hitta på marknaden.
KentLindqvist skrev:Morello skrev:Empa skrev:F/E test på olika försteg skulle vara intressant.
Här har du en...
...Som funderar på vilket av förstegsdelen eller slutstegsdelen generellt är den svagare länken på en medelmåttig biostärkare.
Morello skrev:Jag tror ni kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är mellan förstegen - givet att ni inte testar det mest obskyra djunk man kan hitta på marknaden. Det lustiga i sammanhanget är att det finns många riktiga kostsamma tillika undermåliga försteg på marknaden.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag tror ni kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är mellan förstegen - givet att ni inte testar det mest obskyra djunk man kan hitta på marknaden. Det lustiga i sammanhanget är att det finns många riktiga kostsamma tillika undermåliga försteg på marknaden.
För att bli förvånad över hur liten skillnaden är så måste man först tro att det finns en större skillnad
Alexi skrev:Det är nog få som lägger ned mer tid på F/E-lyssning än jag gör och jag blir ständigt förvånad över hur små skillnader det är. Vi har jobbat mycket på att förfina metoden och jag överraskar mig själv med hur små skillnader jag lyckas detektera, men minsta störning i koncentrationen å det tar ett bra tag att komma in i det igen och höra de där mikroskopiska skillnaderna.
Alexi skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag tror ni kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är mellan förstegen - givet att ni inte testar det mest obskyra djunk man kan hitta på marknaden. Det lustiga i sammanhanget är att det finns många riktiga kostsamma tillika undermåliga försteg på marknaden.
För att bli förvånad över hur liten skillnaden är så måste man först tro att det finns en större skillnad
Det är nog få som lägger ned mer tid på F/E-lyssning än jag gör och jag blir ständigt förvånad över hur små skillnader det är. Vi har jobbat mycket på att förfina metoden och jag överraskar mig själv med hur små skillnader jag lyckas detektera, men minsta störning i koncentrationen å det tar ett bra tag att komma in i det igen och höra de där mikroskopiska skillnaderna.
Alexi skrev:DAC har oftast bara 2V RMS ut, man vill helst ha uppåt 15V RMS för att kunna spela slutsteg till klippning med svagt inspelad högdybamiskt material.
Alexi skrev:
Här har du en...
Alexi skrev:DAC har oftast bara 2V RMS ut, man vill helst ha uppåt 15V RMS för att kunna spela slutsteg till klippning med svagt inspelad högdybamiskt material.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag tror ni kommer bli förvånade över hur liten skillnaden är mellan förstegen - givet att ni inte testar det mest obskyra djunk man kan hitta på marknaden. Det lustiga i sammanhanget är att det finns många riktiga kostsamma tillika undermåliga försteg på marknaden.
Harryup skrev:Billiga hembyggda strömrenare, dels för att utröna om funktion finns och hörbarheten av dessa i så fall med olika apparater.
Men anledning av annan tråd i ämnet.
/Harryup
Nattlorden skrev:Morello - Säger inte emot... vill dock minnas att någon byggde ett slutsteg som man hängde på som afterburner efter sitt vanliga slutsteg.... just den grunkan måste ju ha tålt med input. Minns inte tillverkaren så det var svårgooglat...
Nattlorden skrev:Morello - Säger inte emot... vill dock minnas att någon byggde ett slutsteg som man hängde på som afterburner efter sitt vanliga slutsteg.... just den grunkan måste ju ha tålt med input. Minns inte tillverkaren så det var svårgooglat...
schmutziger skrev:supercharger från musical fidelity
2-ch skrev:schmutziger skrev:supercharger från musical fidelity
Den där minns jag.
Den påstods vara något för den som gillade sin förstärkare men ville ha mer knuff.
schmutziger skrev:Ja tror till o med det såldes lite för de som ville ha gosigt rörljud men med mycket effekt.
2-ch skrev:schmutziger skrev:Ja tror till o med det såldes lite för de som ville ha gosigt rörljud men med mycket effekt.
Måste varit svårt att övertyga rör-maffian om transistorernas fördelar
shifts skrev:Har för mig Sista Ordet har sportat det där påhängsslutsteget från Musical Fidelity i någon GÖK-omgång?
Nattlorden skrev:shifts skrev:Har för mig Sista Ordet har sportat det där påhängsslutsteget från Musical Fidelity i någon GÖK-omgång?
Det enda MF jag vet han haft såg ut som en liten tunna med fläkt i toppen, tror inte det var påhäng utan något lite större. Iofs går påhängsvarianterna att köra normalt också.
Vi lyckades få det att koppla ned på överbelastning sådär kl.1-2 på natten första gången jag var där.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:shifts skrev:Har för mig Sista Ordet har sportat det där påhängsslutsteget från Musical Fidelity i någon GÖK-omgång?
Det enda MF jag vet han haft såg ut som en liten tunna med fläkt i toppen, tror inte det var påhäng utan något lite större. Iofs går påhängsvarianterna att köra normalt också.
Vi lyckades få det att koppla ned på överbelastning sådär kl.1-2 på natten första gången jag var där.
Han har stora 750 Superchargers som han använt både som påhäng och som vanligt slutsteg i olika konfigurationer.
paa skrev:Givetvis skulle jag vilja läsa en test om Devialet, och vilken verkan SAM ger på återgivningen med några olika högtalare.
paa skrev:Givetvis skulle jag vilja läsa en test om Devialet, och vilken verkan SAM ger på återgivningen med några olika högtalare.
sprudel skrev:På Euphonia är flera mkt nöjda med vad SAM åstadkommit...
Conan skrev:Håller med att det vore intressant att få se en sån där på testbänken på riktigt.sprudel skrev:På Euphonia är flera mkt nöjda med vad SAM åstadkommit...
Fast hälften av det där gänget kör väl med kvantumrenare & Shakti-stenar också...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster