Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Någon som har en riktig High-End CD-spelare från tidigt 80-tal?
Sony CDP-101 eller Marantz CD-73 exempelvis.

petersteindl skrev:Alexi skrev:Någon som har en riktig High-End CD-spelare från tidigt 80-tal?
Sony CDP-101 eller Marantz CD-73 exempelvis.
Yamaha CD-1
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Är skillnaden så stor som ofta påstås?
PerStromgren skrev:Jag hör ingen skillnad...
Svante skrev:Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.
Perfector skrev:Man kan trampa på den och tappa den i gruset utan att den blir förstörd![]()
KarlXII skrev:Morello, tagga ner. Det är ju faktiskt du som underlåter att spela boll här.
Gör ett eget test med adekvat programmaterial istället, så får vi andra dubbelt så roligt.
RogerJoensson skrev:"Gör om, gör rätt" ?
Om inte det är en sågning...
Och det utan en ansträngning att svara på eller intressera sig för själva frågan. Ja, du...
RogerJoensson skrev:Jag har gjort ett litet exempel där var och en kan få lyssna och avgöra vilka skillnader det kan röra sig om. Spelar upp gör man i den ljudfilspelare man själv föredrar (gärna en som överträffar alla cd-spelare).
Jag har gjort två filer från samma cd. För att hålla mig så långt möjligt på det där förfärliga 80-talet så valde jag en cd pressad på 80-talet (musiken är inspelad i slutet på 70-talet).
Morello skrev:Problemet är att du kombinerar halvsunkigt programmaterial med små skillnader i signalvägarna - vad är agendan?
Det är ju klart som korvspad att det blir hygglligt svårt att höra skillnad.
Bill50x skrev:Vilken skiva är detta taget från?
Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Men det är fortfarande ingen som säkert har hört skillnad, va?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Problemet är att du kombinerar halvsunkigt programmaterial med små skillnader i signalvägarna - vad är agendan?
Det är ju klart som korvspad att det blir hygglligt svårt att höra skillnad.
Nu låter du som om jag har ett dolt vapen som ligger och vänta på lämpligt attacktillfälle.![]()
Syftet med trådstarten var att ge alla en möjlighet att enkelt själva kunna stämma av och värdera proportionerna av signaldegraderingen de själva upplever vid lyssning med egna öron, med hjälp av ett får många (hoppas jag) realistiskt exempel. Att jag valde att dra fram exempel från det 80-talet (när digital ljudet slog igenom) är för att det brukar beskrivas som särskilt hemskt. Det hävdas ofta att tekniken var så dålig och att det lät så illa det i princip var olyssningbart. Här kan var och en avgöra och väga effekterna fritt och man behöver inte svara om man inte vill. Kanske finner någon annan lyssningen meningsfull. Jag hoppas det.
Perfector skrev:Naxos var en kanonexempel på hur dåligt det kunde låta.
Det var då klassisk musik som lät illa på ett oväntat sätt.
Odiskutabel kvalitet, men det lät som om orkestern bestod av 4 musiker som spelat alla instrumenten i omgångar och sedan klipps ihop till en symfoni.
Alla Naxos från den tiden har jag kasserat. Numer låter allt rent och klart då tekniken hunnit ikapp sig själv. Men det är jag det.
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Medelvärdesutjämning gav lite olika resultat beroende på hur jag mätte, så jag tog ett långt parti i mitten och gick efter topparna (som var mer stabila. Jag fick för mig att till slut skilde det mindre än 0,1dB, men det skulle kunna vara lite mer beroende oå hur man beräknar. Jag lade inte extrem energi på detta, ska medges. Kanske skulle jag kört filerna i motfas mot varandra och justera nivån efter bästa utsläckning istället, men jag tyckte inte att det var så viktigt eftersom jag mest ville var och en själv skulle få bedöma storleken på degraderingen med egna öron.
Kronkan skrev:Hade väl en vag känsla av att rumsligheten var bättre på vinylen.
Almen skrev:OK, man kan ju köra normalisering om man vill eller ej. Jag kollade som hastigast i MasVis, men nu ser jag i foobar att de har samma Track gain, så det är nog endast hur man räknar.
Initiativet uppskattas! Jag är inte så säker på att det måste vara värsta audiofilutgåvan; det kanske till och med kan vara lättare att identifiera artefakter om det inte är det?
RogerJoensson skrev:Jävla Svante!![]()
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Hade tänkt sätta mig ned med bra hörlurar vid tillfälle, och noterade att den ena är ca 0,2 dB högre i nivå än den andra. Kanske läge att köra ReplayGain eller motsvarande vid A/B-lyssning?
Medelvärdesutjämning gav lite olika resultat beroende på hur jag mätte, så jag tog ett långt parti i mitten och gick efter topparna (som var mer stabila. Jag fick för mig att till slut skilde det mindre än 0,1dB variation mellan topp och medelvärdesskillnader, men det skulle kunna vara lite mer beroende oå hur man beräknar. Jag lade inte extrem energi på detta, ska medges. Kanske skulle jag kört filerna i motfas mot varandra och justera nivån efter bästa utsläckning istället, men jag tyckte inte att det var så viktigt eftersom jag mest ville var och en själv skulle få bedöma storleken på degraderingen med egna öron.
idea skrev:Lyssnade via bra lurar, HD650, men med interna ljudkortet i en Dell.
"Tda 1543/1541
Hey Gang, I just wanted to take a minute to tell the world about this fantastic DAC. In electronics, anything that's more than 5 minutes old is considered outdated, and often, inferior. Obviously, we know this isn't always the case, as is proven by this fantastic little chip.
It's simplicity overshadows its ability, and people often overlook it. DIY types know better, and love working with it for this reason.
I came upon this DAC out of necessity. Quite simply, I couldn't afford the Grant Tube dac-09 and needed an alternative. A friend of mine has the Valab 8 x TDA 1541 NOS, and suggested the single TDA 1543 version. It was available on Ebay for $100, which was great. My first thought was that it was cheap, as in poorly put together with shoddy parts. That was my first mistake...
The 1541 and 1543 are close cousins, but I'll speak about the 1543 as that's what I own. The TDA 1543 is a dual 16 bit DAC designed by Phillips in the 80's. It's original design had "economy" in mind, small and simple in build. This turned out to be its appeal for DIY types. It requires no external components or circuitry. As a result of appearing cheap or lo-fi, it has been and continues to be overlooked by many.
I think alot of people have a hard time accepting that something in a basic package can perform at a high level. This dac proves them all wrong.
There were a number of CDP's made with the 1541/1543. Some are still legendary in audiophile circles, including the Arcam Alpha 5 and the Mission PCM 7000. I almost bought a Mission recently for this reason.
The sound that this dac produces is clear, accurate and about as warm as a digital signal can get. It's truly the chip for the analog lover, but essentially for anyone with discriminating ears.
Many look past it because it's "only" 16 bits. The fact of the matter is, particularily in NOS mode, this dac can compete with any. The NOS adds a realm of realism that almost can't be described, it must be heard. I think alot of people don't understand that even though they may be promised 24 bit, doesn't mean that they will be getting it. What they might get is a dac that can read 24-bit, but cannot output the true resolution. What a backwards process that is!!
Anyhow, lots has been written on these dac's. I wanted to write down a few things to maybe benefit anyone who hasn't heard this mighty chip. Quite simply, I can't listen to anything without it. I recently took it out of the chain and was rudely awakened to a harsh, bright disaster. Freddie Hubbard was unlistenable.
I'm happy to have found my sound.."

Bill50x skrev:idea skrev:Lyssnade via bra lurar, HD650, men med interna ljudkortet i en Dell.
Jag har själv ett par HD650 och de låter verkligen snyggt. Men för att komma loss och rocka behövs det synnerligen bra drivning och även då tenderar det mesta att låta ungefär likadant.
Dvs snyggt, rent, utsträckt frekvensmässigt osv. Men för att avgöra vilken cd-utgåva man ska behålla i datorn (om man tex har ett original att jämföra med en remaster), då funkar HD650 dåligt.
xeizo skrev:Det var ingen stor skillnad, men jag tyckte att B lät lite renare i diskanten efter att ha lyssnat några gånger genom högtalare(KEF Coda 7). Nu är kanske inte den här låten så krävande, det är den typen av musik som låter "bra" på en kassettradio men i alla fall imponerande liten skillnad
Jag grävde fram en CD-spelare från 89-90 ur farsans källare idag när jag hämtade mina vinterdäck som jag brukar ha där. En liten guldklimp visade det sig, det är en renlärig implementation av TDA1543A som är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.

RogerJoensson skrev:xeizo skrev:Det var ingen stor skillnad, men jag tyckte att B lät lite renare i diskanten efter att ha lyssnat några gånger genom högtalare(KEF Coda 7). Nu är kanske inte den här låten så krävande, det är den typen av musik som låter "bra" på en kassettradio men i alla fall imponerande liten skillnad
Jag tycker att mixen är rätt ok. Det är en soul/disco inspelning från 70-talet och soundet är väl ganska rätt för genren. Framförallt så finns där rätt mycket luftighet, särskilt jämfört med det mesta liknande som produceras idag. Jag tycker den klarar sig bra även på bättre anläggningar, i och med att den inte är totalkvaddad dynamiskt.Jag grävde fram en CD-spelare från 89-90 ur farsans källare idag när jag hämtade mina vinterdäck som jag brukar ha där. En liten guldklimp visade det sig, det är en renlärig implementation av TDA1543A som är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
Du får ursäkta för där vill ridån gå igen, för börjar man köra D/A utan rekonstruktionsfiltret så är man verkligen ute på hal is, och de digitala baksidorna kan verkligen göra sig uppenbara. Inte tusan blir det analogt för att man vräker in en massa digtalskit i förstärkare och högtalare!![]()
Jag är glad att den cd-spelare jag använde i detta exempel har för sin tid bra filter med översampling och rätt dimensionerade analoga diton...
RogerJoensson skrev:Almen skrev:OK, man kan ju köra normalisering om man vill eller ej. Jag kollade som hastigast i MasVis, men nu ser jag i foobar att de har samma Track gain, så det är nog endast hur man räknar.
jag bara väntade på att någon skulle nämna MasVis, efter att jag kom på det sent i går kväll. Var och varenda medlem på det här forumet har ju tillgång till analysverktyg. Så det där med att läsa att någon gissat rätt på vilken fil som är extra degraderad, betyder inte mycket för någon annan än den som gissat. Nu var det visserligen inte poängen med tråden, men det riskerar ändå att förstöra en del av poängen med lyssningsjämförelsen... Jävla Svante!
Almen skrev:Ja, nu tänker jag mig att det enda intressanta är om man kan höra skillnad (i blindtest). Det är jättekul att många lyssnar och testar, men hur folk som inte hört skillnad i blindtest gissar är inte så himla intressant för mig. Så jag tänkte att MasVis inte spelar så stor roll i det avseendet.
xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...
kombnerat med filter snack......är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
RogerJoensson skrev:xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...
Ok. Då misstolkade jag kanske ditt inlägg. Det var detta jagöver...:
kombnerat med filter snack......är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
Jaja, så kan det gå ibland. Allt väl ändå, hoppas jag.
BosseS skrev:Har en Aiwa XC-700 till vardags, inköpt på Ljudbutiken alldeles i början på 90-talet. Är den bra?
RogerJoensson skrev: kombnerat med filter snack...
Amit skrev:A är original och B är "sunk"CD-rippad
Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...
Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.
Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.
Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.
-1,3dB vid 10KHz! -Det var inte dåligt det, eller hur man nu säger...![]()
Jag har just mätt frekvensgången för kedjan i trådens exempel och jag kan redan nu avslöja att den mäter långt bättre än så...
Svante skrev: Jag vet...
RogerJoensson skrev:Jag vågar inte ha filerna liggande ute, det börjar ta på månadskontot. Och särskilt inte obevakat nu på natten. Så nu är filerna borttagna igen.
Morello skrev:Problemet är att jag inte har någon spelare av så gammalt ursprung.
RogerJoensson skrev:Tack!
Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?
RogerJoensson skrev:Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...
Det kan man nog inte veta mycket om, såvida man inte har fler än två alternativ att välja mellan. För om jag inte kör en fuling, så [b]ska det ju vara skillnad mellan dem och då vet man ju det på förhand.[/b]
Det var om man finner skillnaden STOOOOR eller inte som jag var intresserad av att veta och som jag hoppades att (en del) andra också kunde tycka att det var intressant och meningsfullt att undersöka och upptäcka.
Det såg mörkt ut i går, men idag blev det i alla fall lite återkoppling av den sort jag önskade.
IngOehman skrev:Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat.
IngOehman skrev: i min sunkiga laptop, men ändå.
Tycker de låter rätt så olika, i diskanten (basen hörs inte överhuvudtaget i min laptop, nivån faller illa under 1000 Hz!).
Allt sagt med reservation för att jag lyssnar i en laptop och har lite brådis så jag har inte lyssnat blindt. Det går inte att utesluta att jag inbillar mig alltihopa.
Vh, iö
Morello skrev:Givetvis, men prorammaterial per se låter för grisigt (samt saknar nästan hela basregistret) för att man ska höra små skillnader.
RogerJoensson skrev:Eller ska jag förvänta mig beska kommentarer ang låtvalet då med?
...
Morello skrev:Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.
Stranne skrev:Jag har lyssnat ett par ggr i mina Sennheiser Momentum pluggade direkt till hörlursuttaget på min laptop.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.
Du undviker svara på frågor och förslag, men fortsätter upprepa samma gnäll. Som om jag inte föstod budskapet första gången. Du har rätt att tycka att låten jag lade upp låter skit, att den nästan helt saknar bas och att det inte går att få mycket vettigt ur lyssningjämförelsen. Jag vet och jag tror de andra också har nåtts av buskapet. Du behöver inte upprepa det.
Nu kom jag med en fråga innan jag valde musiken. Ungefär samma fråga som jag ställde tidigare. -Svarade du på det? -Nej. -Hur ska jag tolka det?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Förstår bara inte att du blev så upprörd över min kritik mot låten i testet.
Du undviker svara på frågor och förslag, men fortsätter upprepa samma gnäll. Som om jag inte föstod budskapet första gången. Du har rätt att tycka att låten jag lade upp låter skit, att den nästan helt saknar bas och att det inte går att få mycket vettigt ur lyssningjämförelsen. Jag vet och jag tror de andra också har nåtts av buskapet. Du behöver inte upprepa det.
Nu kom jag med en fråga innan jag valde musiken. Ungefär samma fråga som jag ställde tidigare. -Svarade du på det? -Nej. -Hur ska jag tolka det?
Morello skrev:Vad menas? HD650 har en impedans om flera hundra ohm - blir det inte tillräckligt starkt menar du?
2-ch skrev:Det finns många här som är fena på hur tester ska genomföras för att vara "giltiga"
Själv tillhör jag dock inte den skaran, så några handfasta tips från mig blir det inte.
Däremot hejar jag på alla som faktiskt försöker och gör något.
Sen kan allt bättras på och pustas till. Så är det, men att få alla nöjda liksom går knappt.
Det är spelets regler och det får man ta när man lägger upp en test.
För övrigt finns väl blind A/B test färdig i Foobar, kanske den skulle vara användbar.
Morello skrev:Vad jag menar är att HD650 är en avsevärt snällare last än typiska junklurar som medföljer en telefon etc., så din dator kommer högst sannolikt att prestera bättre.
Morello skrev:RogerJoensson skrev:
Filerna finns i trådens första inlägg, så jag förstår ingenting.
RogerJoensson skrev:Duger något från Donald Fagens "Nightfly"?
sprudel skrev:Koss Porta Pro via sunkig laptop?
RogerJoensson skrev:Duger något från Donald Fagens "Nightfly"? Eller är det för sketet ljudmässigt?
RogerJoensson skrev:Tack!
Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?
Förresten, det var ju tydligen problem med avbrott/längden på ena filen jag laddade upp (bara i söndags). -Är det den från i går som du lagt upp?
RogerJoensson skrev:Eftersom det är sån't merjobb att hantera flera filer, så kanske jag skulle baka in tre klipp i en fil istället. Då blir det ju inte mer jobb...
Kanske en Fagen-låt (ren muzak), något Opus3 (Jazzmuzak) och något BIS (konstmuzak), kanske 30s per spår. Allt ska vara utgivet på 80-talet bara för sakens skull. Jag får se vad jag kan hitta i samlingarna...
music4ever skrev:Rickie Lee Jones - Ghetto of my mind.
Objektivisten skrev:Tycker det låter naturligare och svänger mer om fil A så jag tippar det är 14Bit:arn.
Mats skrev:Så när kan man förvänta sig att "facit" presenteras?
Bill50x skrev:Min sambo tycker som jag, A är bättre. Sambon AG tycker B låter som "något billigt" hon själv hade på 80-talet.
/ B
Bill50x skrev:music4ever skrev:Rickie Lee Jones - Ghetto of my mind.
Eller varför inte "Under The Boardwalk" från 10'' Girl At Her Volcano från -83?
/ B
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat.
Jag hoppas du förstår att det inte var poängen att avgöra vilken fil vad som låter minst färgad. Det är cd-spelarens påverkan som är poängen. Därav: "Var cd-spelarna usla på 80-talet?" Man jämför ju mot referensen cd-skivan.
Att sedan hela kedja därefter innebär lite extra grädde och mos i kedjan, tycker jag inte skadar (som en tankeåterställare, eller vad man nu vill se det som...).
Felet som tillförs låter i mina öron väldigt likadant avsett programmaterial.
KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet....
IngOehman skrev:
Exempelvis programmaterial som har en extremt kraftig terassdynamik. Sådan ställer väldigt mycket högre krav på kedjan. I exemplet så är det ju inte riktigt tyst någonsin, vilket gör att eventuell påverkan i form av störningar och lågnivåolinjäriteter knappast blir exponerade.
Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.
Det är helt enkelt mycket viktigare att de typiskt dåliga länkarna ses över än att länkar som är så relativt enkla att få att prestera bra läggs en massa onödig energi och massor av pengar på, om ett bättre totalresultat är målet. Och jag tror det var ungefär det du ville visa. Eller?
IngOehman skrev:
Exempelvis programmaterial som har en extremt kraftig terassdynamik. Sådan ställer väldigt mycket högre krav på kedjan. I exemplet så är det ju inte riktigt tyst någonsin, vilket gör att eventuell påverkan i form av störningar och lågnivåolinjäriteter knappast blir exponerade.
Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.
Det är helt enkelt mycket viktigare att de typiskt dåliga länkarna ses över än att länkar som är så relativt enkla att få att prestera bra läggs en massa onödig energi och massor av pengar på, om ett bättre totalresultat är målet. Och jag tror det var ungefär det du ville visa. Eller?
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet....
Om du förväntade dig större skillnader så är det nog det, för dig.
Har du någon teori om varför du hade en överdriven uppfattning om dåtidens CD-spelares problem?
Missförstå mig inte, jag är medveten om att många tror att alla länkar i kedjan är ungefär lite stora problem, inklusive kablarna, men de som hållit hus här på faktiskt flera år föreställde jag mig har en mera insatt världsbild än hifi-jocke som är skolad av branschen.
Borde det inte ha nått fram till dem som läst här länge, att felen fördelar sig väldigt ojämnt över kedjan, och att t ex CD-spelare statistiskt påverkar mycket, mycket mindre än t ex högtalare och rum? Det är ju verkan en nyhet (frågan har varit uppe massor av gånger här på faktiskt.se) och dessutom är det väldigt lätt att testa saken själv för den som är intresserad.
Vh, iö
Den ena filen, ORIGINALET, är bara en nerkortad rip från cd:n (ljuddata borde vara bitidentisk med cd:n).
Den andra har gått en lite längre väg:
Proton 830R (14bitars cd-spelare ca 1986, som sjunger på sista versen, men återkommande läsproblem) ->
Proton 520 (Förstärkare ca 1986, i inte helt optimalt skick, kontaktfel i omkopplare mm) ->
Billiga RCA-kablar och RCA->minitele (ca 5m 10-20 år gamla i ett virrvarr) ->
Macmini (inställd på 16bitars sampling) ->
Filen nerkortad och nivåanpassad och till slut omsparad i 16bitars .wav
Bit-förlust och omsampling i flera steg, alltså. -På signalen från en gamla slitna 14-bitars cd-spelaren. Det borde bli riktigt uselt...
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet....
Har du någon teori om varför du hade en överdriven uppfattning om dåtidens CD-spelares problem?
Missförstå mig inte, jag är medveten om att många tror att alla länkar i kedjan är ungefär lite stora problem, inklusive kablarna, men de som hållit hus här på faktiskt flera år föreställde jag mig har en mera insatt världsbild än hifi-jocke som är skolad av branschen.
Borde det inte ha nått fram till dem som läst här länge, att felen fördelar sig väldigt ojämnt över kedjan, och att t ex CD-spelare statistiskt påverkar mycket, mycket mindre än t ex högtalare och rum? Det är ju verkan en nyhet (frågan har varit uppe massor av gånger här på faktiskt.se) och dessutom är det väldigt lätt att testa saken själv för den som är intresserad.
Vh, iö
BORIS skrev:Medhåll. De tester jag gjort har entydigt visat att val av högtalare har vesäntligt större betydelse. Inte sällan har olika CD-spelare visat sig ha försvinnande små skillnader. Så små att de vid vanlig icke koncentrerad lyssning inte är störande eller ens märkbara.
När det gäller högtalare har det dock i mina undersökningar visat sig var väldigt stora skillnader i återgivningen. T.ex. senast testades den lilla Pioneeren det talats så mycket om här på Faktiskt och piP.
Skillnaderna måste sägas vara betydande. Ska inte gå in på det här men kan väl säga så mycket att Pioneeren imponerade stort med ett fylligt nedre register(ffa med tanke på storleken) och en klar avslappnad återgivning av mellanregistret. Pioneeren hade även, till skillnad mot pipen en behaglig diskant. Där piP kändes vass och lite jobbig framstod Pioneeren klar och porlande.
Kort sagt är Pioneeren en lysande liten högtalare medan piP måste anses överprissatt med tanke på bristerna som framkom.
Så visst är det som du säger Cd-spelare statiskt påverkar mycket mindre än högtalare. Inte heller är det så svårt att testa sig fram till en god högtalare för den som är intresserad
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:music4ever skrev:Rickie Lee Jones - Ghetto of my mind.
Eller varför inte "Under The Boardwalk" från 10'' Girl At Her Volcano från -83?
/ B
Det är en poäng att ta med Ghetto of my mind i och med att den är så väldigt dynamisk och luftig.
Men nu vet jag inte hur ditt förslag ser ut/låter annat än den knastriga versionen som ligger på youtube. Man kan gissa att det ligger något snyggt under kompressiongurglet, dock. Vad betyder 10"? Inte 10" vinyl eller?
Källan ska vara cd annars faller poängen med säker referens (rippen). Någon kommer garanterat att invända att det är något fel på vinylavspelningen om det visa sig vara svårt att höra skillnaden.
Morello skrev:Givetvis, men prorammaterial per se låter för grisigt (samt saknar nästan hela basregistret) för att man ska höra små skillnader.
Att det sedan låter bättre (tack vare att man inte vansinneskomprimerat mixen) än de mesta av populärmusik som produceras idag gör inte saken bättre: låten ifråga låter skräp på en absolut skala.
Bland annat är alla cymballjud ordentligt nedsmutsade och det är just sådana som är bra att använda vid A/B-tester.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet....
Vh, iö
Har du verkligen läst förstaposten?Den ena filen, ORIGINALET, är bara en nerkortad rip från cd:n (ljuddata borde vara bitidentisk med cd:n).
Den andra har gått en lite längre väg:
Proton 830R (14bitars cd-spelare ca 1986, som sjunger på sista versen, men återkommande läsproblem) ->
Proton 520 (Förstärkare ca 1986, i inte helt optimalt skick, kontaktfel i omkopplare mm) ->
Billiga RCA-kablar och RCA->minitele (ca 5m 10-20 år gamla i ett virrvarr) ->
Macmini (inställd på 16bitars sampling) ->
Filen nerkortad och nivåanpassad och till slut omsparad i 16bitars .wav
Bit-förlust och omsampling i flera steg, alltså. -På signalen från en gamla slitna 14-bitars cd-spelaren. Det borde bli riktigt uselt...
RogerJoensson skrev::) Det var inte tänkt som att man skulle rösta på något.
-Bara uppleva och/eller berätta hur stor skillnad man upplevde mellan filerna.
Bill50x skrev:... just Brothers In Arms som demades och ytterligare någon skiva som jag inte minns vad. Det lät kallt och kyligt men det var också något som saknades. Hela musiken bara upplevdes som tom.
I början på 90-talet kröp jag till korset och köpte den billigaste cd-spelare som gick att uppbringa. Den lät åtminstone lite lulligt mjukt och inte alls så där påfrestande som de jag hade hört innan.
Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
Men det hjälper dåligt mot ljudet från cd-skivorna (om man har rippat sådana)?
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
Men det hjälper dåligt mot ljudet från cd-skivorna (om man har rippat sådana)?
Självklart inte
RogerJoensson skrev:Skulle inte ni som har tillgång till bra vinylspelare kunna lägga upp ett typiska exempel (inte rena skräckexempel) på samma skiva från vinyl och cd (helst samtida och 80-talsutgåvor) i en ny tråd?
RogerJoensson skrev:Skulle inte ni som har tillgång till bra vinylspelare kunna lägga upp ett typiska exempel (inte rena skräckexempel) på samma skiva från vinyl och cd (helst samtida och 80-talsutgåvor) i en ny tråd?
Om några gjorde samma sak så skulle man kunna lyssna och diskutera vad för typer av skillnader det rör sig om. Är det t ex samma typer av fel alla störs av? Man skulle bättre förstå vad olika lyssnare menar och föredrar.
sprudel skrev:Kul idé!
Börja gärna med Bruce Springsteens "Wrecking Ball", blev grymt besviken på CD jfrt med Olas demo på Jönköpingsmässan från vinyl.
Vaffö gö di på detta viset?
Felet här är ju en mastrerare som tycker att han håller på med konst, men det blir ju bara konstigt alltihop!
RogerJoensson skrev:sprudel skrev:Kul idé!
Börja gärna med Bruce Springsteens "Wrecking Ball", blev grymt besviken på CD jfrt med Olas demo på Jönköpingsmässan från vinyl.
Vaffö gö di på detta viset?
Felet här är ju en mastrerare som tycker att han håller på med konst, men det blir ju bara konstigt alltihop!
Moderna mastringar är ett kapitel för sig. Kan vi börja med att hålla oss på der förfärliga 80-talet?
Eller köra två trådar parallellt.
Nya mastringar är ju lika intressant om än inte samma sak som det jag ville undersöka. Det är en poäng att hålla det separerat.
RogerJoensson skrev:Moderna mastringar är ett kapitel för sig. Kan vi börja med att hålla oss på der förfärliga 80-talet?
Om några gjorde samma sak så skulle man kunna lyssna och diskutera vad för typer av skillnader det rör sig om. Är det t ex samma typer av fel alla störs av? Man skulle bättre förstå vad olika lyssnare menar och föredrar.
2-ch skrev:Den affär med störst utbud i Stockholm låg på Norrlandsgatan minns dock inte vad den hette.
Men där fanns EN karusell motsvarande som vykort brukar exponeras. Löjligt.
Dessutom var den övervägande delen klassisk musik, inte direkt min grej.
Det där ändrade sig dock ganska snabbt. Efter bara några år fick vinyl motsvarande utrymme.
murgatroyd skrev:Kanske tänker du på Sterling som låg på Smålandsgatan vid slutet av Norrlandsgatan,
darkg skrev:En stor besvikelse för mig var The Cult: Sonic Temple på cd jämfört med vinyl. Det är mycket möjligt - troligt - att det är olika mastringar, men en annan sannolik förklaring är att jag var annorlunda när jag lyssnade på vinylen, yngre och så hörde jag skivan framför allt ordentligt för första gången per vinyl. Skillnaden i ljud till följd av mediernas inneboende brister gissar jag spelade minst roll.
Det är olika kontext, men LP-spelandet har också en större kontext, så att säga; mer runt-om-kring. Förstagångsupplevelser på vinyl skulle kunna tänkas starkare fästa oss vid formatet av den anledningen.
Att i ungdomlig överdrift sitta och avguda ett album fungerar bra med cd, bättre med vinyl och inte så värst med fil. Väl.
Skillnaden i faktiskt ljud försvinner i obetydlighet (om man vill) inför de mycket större (som jag tror) effekterna av allt runt-om-kring.
Så lyssning på ljudet [allt annat lika] ger bra insikt om eventuell skillnad i ljud, men antagligen inte så stor ledning när det gäller upplevelsen. Ett helt litet missnöje, kanske omedvetet, med hanteringen av media eller apparater eller brist på associationer, tror jag ofta överskuggar i sig klart hörbara avvikelser i ljud när det gäller upplevelsens godhet.
Tyvärr(?) kommer kunskap om objektiva ljudegenskaper in i den subjektiva upplevelsevärlden och får, för mig och många med mig, större betydelse (på grund av att de är "verkliga") än de förtjänar. Alltså, jag menar att en objektivt något bättre återgivning kan låta bättre inte för att den låter bättre objektivt utan för att jag vet om den och att detta påverkar min perception.
IngOehman skrev:PS. En kul kuriosagrej är att spårets längd om vi hade valt 16 cm diameter (15,6 effektivt) för CD, hade blivit över en mil långt.
2-ch skrev:murgatroyd skrev:Kanske tänker du på Sterling som låg på Smålandsgatan vid slutet av Norrlandsgatan,
Nja, vill nog ha affären i närheten av där Paus ligger idag. Med reservation för minnesbrist
murgatroyd skrev:SKIVFÖNSTRET låg ju nästan där, lite närmare Kungsgatan, men osäker på om de fanns redan 81-82'? Troligen inte... Sterling är mer troligt!
IngOehman skrev:
Själva CD-systemet har jag aldrig sett några större problem med, även om jag hade önskat högre upplösning och lite högre samplingsfrekvens. Gärna 20/50.
Vh, iö
- - - - -
PS. En kul kuriosagrej är att spårets längd om vi hade valt 16 cm diameter (15,6 effektivt) för CD, hade blivit över en mil långt.
idea skrev:Än har vi inte fått svar på källan till A resp B (om jag inte missat något i senare långa utsvävningar i CD-nostalgi).
Här är vad jag fått fram för skillnad mellan de två filerna i 1/12-oktavband. Intressant med kanalobalansen och den något ojämna frekvensgången över 1 kHz (+-0.1 dB). Filerna laddades ner i början på veckan (om det nu har skiljt mellan olika versioner som funnits tillgängliga) och de som jag kunnat särskilja 9/10 ggr.
Undrar om det är ena kanalens nivåhöjning (troligast) eller den ojämna frekvensgången som jag plockat.
Morello skrev: Till och med 16 bitar bjuder på ett rätt så generöst, dynamiskt omfång.
IngOehman skrev:... Å andra sidan tycker jag det var lite onödigt att CDn skulle vara så liten som den blev. Jag hade inte haft något emot att hantera 16 cm-skivor stället för 12 cm.
Men nu är det som det är, och det är inte så dåligt.
darkg skrev:IngOehman skrev:... Å andra sidan tycker jag det var lite onödigt att CDn skulle vara så liten som den blev. Jag hade inte haft något emot att hantera 16 cm-skivor stället för 12 cm.
Nja! CD går ned i en del fickor, vilket kan vara behändigt. Skulle de vara större än nu kunde de nästan lika gärna vara som LP. Särskilt nu när ingen har bärbar spelare.
Och då kunde man ha hybridskivor med lp-spår på ena sidan![]()
Men ja, det är ok som det är med storleken. Värre är det med de erbarmliga standardfodralen i polystyren.
xeizo skrev:Å andra sidan var skivspelarna tillräckligt bra redan på 70-talet, eller kanske tom 60-talet, förutom lite knaster och brus. Och studio-bandspelarna var tillräckligt bra redan på 50-talet, förutom lite brus![]()
Morello skrev:IngOehman skrev:
Själva CD-systemet har jag aldrig sett några större problem med, även om jag hade önskat högre upplösning och lite högre samplingsfrekvens. Gärna 20/50.
Vh, iö
- - - - -
PS. En kul kuriosagrej är att spårets längd om vi hade valt 16 cm diameter (15,6 effektivt) för CD, hade blivit över en mil långt.
Jag håller med - lite längre övergångsband hade inte skadat, men skulle inte 48 ksps varit lämpligare då detta är en vedertagen standard i proffsbranschen? 20 bitars upplösning låter också vettigt - mer än så tycker jag inte behövs. Till och med 16 bitar bjuder på ett rätt så generöst, dynamiskt omfång.
Bill50x skrev:...
Men. Skillnaden mellan en bra vinylspelare på 70-talet och idag är stor. Jag ska inte påstå att jag har full koll, men att lyssna på en bra utrustad Nottingham eller Linn idag är en totalt annan upplevelse än vad skivspelare presterade på 70-talet.
/ B
darkg skrev:IngOehman skrev:... Å andra sidan tycker jag det var lite onödigt att CDn skulle vara så liten som den blev. Jag hade inte haft något emot att hantera 16 cm-skivor stället för 12 cm.
Nja! CD går ned i en del fickor, vilket kan vara behändigt. Skulle de vara större än nu kunde de nästan lika gärna vara som LP. Särskilt nu när ingen har bärbar spelare.
Och då kunde man ha hybridskivor med lp-spår på ena sidan![]()
Men ja, det är ok som det är med storleken. Värre är det med de erbarmliga standardfodralen i polystyren.
IngOehman skrev:Men på den tiden då detta utspelade sig så var 50 kHz faktiskt en vanligare samplingsfrekvens. Den användes i flera av de professionella digitala inspelningssystem som predaterade CD.
De två standarderna 44,1 och 48 kHz kom (så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel) i princip fram i samband med CD och DAT, och sen kom multiplerna av 48 (96, 192...).
Vh, iö
IngOehman skrev:De två standarderna 44,1 och 48 kHz kom (så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel) i princip fram i samband med CD och DAT, och sen kom multiplerna av 48 (96, 192...).
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:De två standarderna 44,1 och 48 kHz kom (så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel) i princip fram i samband med CD och DAT, och sen kom multiplerna av 48 (96, 192...).
någon idé om varför man (räknade/)kom fram till något så udda som 44,1? Datamängd, billig standardkristall,... ?
Bagaget skrev:Nyqvist-Shannon slutade vara giltigt för 30 år sedan?
xeizo skrev:Jag spelade häromdagen den första vinylskivan i genren Pop/Rock/Blues som var inspelad digitalt, det var Ry Coders "Bop Til You Drop", och mycket riktigt står det på omslaget att den var samplad i 50kHz och inspelad med 3M-maskiner.
Den låter riktigt bra på vinyl tycker jag, har inte hört CD-versionen av den ....
Nattlorden skrev:Bagaget skrev:Nyqvist-Shannon slutade vara giltigt för 30 år sedan?
Nej, att man använde videoband att spela in på!
The rate was chosen following debate between manufacturers, notably Sony and Philips, and its implementation by Sony, yielding a de facto standard. The technical reasoning behind the rate being chosen is as follows.
Human hearing and signal processing
Firstly, because the hearing range of human ears is roughly 20 Hz to 20,000 Hz, and via the Nyquist–Shannon sampling theorem the sampling frequency must be greater than twice the maximum frequency one wishes to reproduce, the sampling rate therefore had to be greater than 40 kHz. In addition to this, signals must be low-pass filtered before sampling, otherwise aliasing occurs, and, while an ideal low-pass filter would perfectly pass frequencies below 20 kHz (without attenuating them) and perfectly cut off frequencies above 20 kHz, in practice a transition band is necessary, where frequencies are partly attenuated. The wider this transition band is, the easier and more economical it is to make an anti-aliasing filter. The 44.1 kHz sampling frequency allows for a 2.05 kHz transition band.
Bagaget skrev:Nattlorden skrev:Bagaget skrev:Nyqvist-Shannon slutade vara giltigt för 30 år sedan?
Nej, att man använde videoband att spela in på!The rate was chosen following debate between manufacturers, notably Sony and Philips, and its implementation by Sony, yielding a de facto standard. The technical reasoning behind the rate being chosen is as follows.
Human hearing and signal processing
Firstly, because the hearing range of human ears is roughly 20 Hz to 20,000 Hz, and via the Nyquist–Shannon sampling theorem the sampling frequency must be greater than twice the maximum frequency one wishes to reproduce, the sampling rate therefore had to be greater than 40 kHz. In addition to this, signals must be low-pass filtered before sampling, otherwise aliasing occurs, and, while an ideal low-pass filter would perfectly pass frequencies below 20 kHz (without attenuating them) and perfectly cut off frequencies above 20 kHz, in practice a transition band is necessary, where frequencies are partly attenuated. The wider this transition band is, the easier and more economical it is to make an anti-aliasing filter. The 44.1 kHz sampling frequency allows for a 2.05 kHz transition band.
Ted_B skrev:Jag har bara lyssnat genom ett par ganska billiga inearlurar, tycker att B låter bättre, renare, och gissar att det är "originalet".
(Jag tänker inte skämmas om det visar sig att vi blir lurade på något vis)
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:De två standarderna 44,1 och 48 kHz kom (så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel) i princip fram i samband med CD och DAT, och sen kom multiplerna av 48 (96, 192...).
någon idé om varför man (räknade/)kom fram till något så udda som 44,1? Datamängd, billig standardkristall,... ?
Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...
xeizo skrev:Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...
Det har dom väl? Det var ju typ det första man började gaffla om när CD:n kom, att man behövde störtbranta filter, fast på den tiden var de digitala filtren inte så bra och branta analoga filter gav fasfel ner i det hörbara området - åtminstone mätmässigt om än inte hörbart. Numera får väl filtren anses som tillräckligt bra, det var de nog redan vid slutet av 80-talet.
Svante skrev:xeizo skrev:Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...
Det har dom väl? Det var ju typ det första man började gaffla om när CD:n kom, att man behövde störtbranta filter, fast på den tiden var de digitala filtren inte så bra och branta analoga filter gav fasfel ner i det hörbara området - åtminstone mätmässigt om än inte hörbart. Numera får väl filtren anses som tillräckligt bra, det var de nog redan vid slutet av 80-talet.
Nej, de flesta tycker att spärrbandet börjar vid 24100 Hz. Vid 22050 Hz verkar de flesta bara dämpa 5-20 dB efter vad jag har sett i mina/LTS mätningar.
Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...
Kronkan skrev:Svante skrev:xeizo skrev:
Nej, de flesta tycker att spärrbandet börjar vid 24100 Hz. Vid 22050 Hz verkar de flesta bara dämpa 5-20 dB efter vad jag har sett i mina/LTS mätningar.
Då kommer ju det inte bli helt bra genom att ettorna och nollorna kommer att speglas ner i det hörbara området. Dessa ettor och nollor kommer väl då att spela lite trickigt med de nollor och ettor som skall låta under 20 000 Hz. Låter ju inte sunt alls.
40 000 samplingar behövs ju för att kunna återbilda sinussignaler upp till 20 000 Hz. Det som är ovanför skall väl filtreras bort för att inte åstadkomma vad vi skulle kalla dist. Är det inte så? Oj, oj, oj. Det handlar ju om fenomen som händer når digitala signaler omvandlas till en analog verklighet oberoende av om det handlar om ljud eller bild.
Men är det inte så att detta skall skäras bort i sista DA-omvandlaren?
petersteindl skrev:Hade man istället valt 48-50 kHz så hade man kunnat få det snyggare i området 20-22 kHz.
Objektivisten skrev:Tycker det låter naturligare och svänger mer om fil A så jag tippar det är 14Bit:arn.
Kronkan skrev:När signalen med en frekvens ovanför de begränsningar som är satta i systemet börjar det bli väldigt elaka former av dist. De tillförda nollorna och ettorna kommer att förstås som en annan signal än det är. Så förstår jag det utifrån min något enkla utgångspunkt.
Alltså förstår inte industrin detta och levererar hem till våra DA-omvandlare något som inte kan förstås på ett korrekt sätt. Systemets absoluta gräns är ju 44 100 dividerat med två. Alltså 22100Hz. Ovanför där kommer systemet läsa signalen fel och som en längre våglängd än den korrekta.
Eller har jag fel?
Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:Tycker det låter naturligare och svänger mer om fil A så jag tippar det är 14Bit:arn.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...
För D/A finns i åtminstone Wolfson WM8741. Jag hade ett D/A projekt på gång för några år sedan, som rann ut i sanden. Hur som helst var uppdragsgivaren inte intresserad av att använda chippets hårdare rolloff (-110dB vid fs/2) för att det ev. hade tappat för mycket vid 20KHz och fs44.1 (< -0.001dB fs*0,417=spikrakt till 18,4KHz).
Detta chip har även ett anticlippingmode, som sänker nivån 2dB för att undvika att filtren klipper på typ idiotmastrat material eller svåra transienter, så att man slipper göra den anpassningen själv. -Smidigt. Denna funktion borde finnas på alla D/A omvandlare.
Crystal gamla flaggskepp, A/D omvandlaren med CS5397 hade stopband under fs/2: -120dB fs*0,4979 (-0,01dB vid fs*0,3958, -0,5dB fs*0,421). Tyvärr finns inte denna längre. Cirrus som köpte Crystal verkar inte ha någon A/D med sådan filtrering.
Det verkar inte heller finnas någon ersättare.
Det är synd, men man kan ju låta A/D:n sampla med högre frekvens och sedan nersampla och filtrera i en DSP eller i datorn (om en sådan är aktuell).
Nu har Cirrus köpt upp även Wolfson.![]()
Hur hörbart det är om A/D släpper igenom lite skit nära/över fs/2 (vid CD:ns låga 44,1KHz) vet jag inte, men det känns helt fel att få med skräpet. Jag skulle reflexmässigt valt noll skräp och rakt till 19KHz framför skit och 20KHz.

IngOehman skrev:Njae... det handlar nog inte om en resursfråga i form av beräkningskapacitet, i varje fall inte bara. Snarare finns det en annan resurs med i bilden - tid.
Svante skrev:Jag tror att orsaken är ungefär denna: Någon har i ett tidigt skede bestämt att det som är över 20 kHz struntar vi i. I AD-omvandlare innebär det att man kan strunta i att filtrera bort allt under 24 kHz, det mellan 22 och 24 kHz viks ju ner till 20-22 kHz, dvs över det "hörbara". Sedan har någon uppfunnit en standard för hur man mäter stoppbandsdämpning i filter, och då mäter man över 24 kHz.
Nu kommer en ny ingenjör till avdelningen och undrar varför man inte ska anse att stoppbandet börjar vid 22 kHz. Han får till svar, "Nä så gör ingen annan, det skulle kosta en massa pengar, ingen skulle höra det och dessutom kommer musikerna att klaga på den höga delayen."
Jag tror det behövs konsumentkraft för att den här sista parametern till slut ska bli rätt i AD/DA-omvandlare. Alla andra fel har man fått koll på idag, det här är faktiskt det enda som inte är tillräckligt bra på de bästa DACarna. Tror jag.
RogerJoensson skrev:Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:Tycker det låter naturligare och svänger mer om fil A så jag tippar det är 14Bit:arn.
Jag gillade den kommentaren. Om det sedan bara var ett skämt och/eller ren gissning spelar ingen roll. Det ska tydligen vara en gammal utskälld 14bitars från 80-talet med läsproblem, för att får fram naturligheten och det rätta svänget.
Kronkan skrev:Men jag vet ju inte hur jag använder min konsumentkraft
Nattlorden skrev:fast hur är det nu i realiteten med oversampling och andra filter? Är inte tanken där att man flyttar upp gränsen för var filtret börjar gripa in? Borde inte problemet i praktiken vara löst därvidlag?
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:fast hur är det nu i realiteten med oversampling och andra filter? Är inte tanken där att man flyttar upp gränsen för var filtret börjar gripa in? Borde inte problemet i praktiken vara löst därvidlag?
Översampling, om det löser ngt probel, så torde det inte kunna lösa detta grundläggande problem. Om du skickar in frekvenser högre eller lägre än specen säger så kommer dacen att läsa signalen men förstå signalen som en annan frekvens än avsedd. Så kommer ju att ske även om du översamplar. Inget grundläggande ändras.
Nattlorden skrev:fast hur är det nu i realiteten med oversampling och andra filter? Är inte tanken där att man flyttar upp gränsen för var filtret börjar gripa in? Borde inte problemet i praktiken vara löst därvidlag?
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:fast hur är det nu i realiteten med oversampling och andra filter? Är inte tanken där att man flyttar upp gränsen för var filtret börjar gripa in? Borde inte problemet i praktiken vara löst därvidlag?
Översampling, om det löser något problem överhuvudtaget, så torde det inte kunna lösa detta grundläggande problem. Om du skickar in frekvenser högre eller lägre än specen säger så kommer dacen att läsa signalen men förstå signalen som en annan frekvens än avsedd. Så kommer ju att ske även om du översamplar. Inget grundläggande ändras.
Svante skrev:Sedan behövs ett analogt filter som tar bort allt över n*fs/2, men det kan vara mycket flackare. Det kan faktiskt gripa in ganska lågt, får man en liten påverkan under 20 kHz så kompenserar man för det i det digitala filtret. Jag tror att detta görs ibland och att man föreslår ett analogt filter i databladen.
Svante skrev:Kronkan skrev:Nattlorden skrev:fast hur är det nu i realiteten med oversampling och andra filter? Är inte tanken där att man flyttar upp gränsen för var filtret börjar gripa in? Borde inte problemet i praktiken vara löst därvidlag?
Översampling, om det löser något problem överhuvudtaget, så torde det inte kunna lösa detta grundläggande problem. Om du skickar in frekvenser högre eller lägre än specen säger så kommer dacen att läsa signalen men förstå signalen som en annan frekvens än avsedd. Så kommer ju att ske även om du översamplar. Inget grundläggande ändras.
Jag tror du pratar om AD-omvandling?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Sedan behövs ett analogt filter som tar bort allt över n*fs/2, men det kan vara mycket flackare. Det kan faktiskt gripa in ganska lågt, får man en liten påverkan under 20 kHz så kompenserar man för det i det digitala filtret. Jag tror att detta görs ibland och att man föreslår ett analogt filter i databladen.
Det var detta jag syftade på.
PerStromgren skrev:Visa mig en CD (-skiva) som visar på problemet med för låg samplingsfart eller bitdjup!
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Sedan behövs ett analogt filter som tar bort allt över n*fs/2, men det kan vara mycket flackare. Det kan faktiskt gripa in ganska lågt, får man en liten påverkan under 20 kHz så kompenserar man för det i det digitala filtret. Jag tror att detta görs ibland och att man föreslår ett analogt filter i databladen.
Det var detta jag syftade på.
Dumt att inte förstå
Flåt
Svante skrev:PerStromgren skrev:Visa mig en CD (-skiva) som visar på problemet med för låg samplingsfart eller bitdjup!
Nej det är inte lätt. Man kan dock demonstrera problemet med för dåliga rekonstruktionsfilter med en testsignal. I filen som jag länkar till ligger en sinus som är frekvensmodulerad mellan 20 och 22 kHz. Om rekonstruktionsfiltret är dåligt kommer det att genererar en speglad sinus som är frekvensmodulerad mellan 24,1 och 22,1 kHz. Om dessa två sinusar passerar en olinjäritet så bildas en hörbar ton som moduleras mellan 100 och 4100 Hz. Blir det väl.
Så man kan alltså spela filen och dra på volymen (SE VARNING NEDAN) och hör man då en vobblande sinus så genererar DACens rekonstruktionsfilter vikningsdist som ger hörbara problem senare i kedjan.
VARNING! Filen innehåller full utstyrning vid ohörbara frekvenser över 20 kHz, dessa kan förstöra diskantelementen i ett flervägssystem. Lyssna därför helst i en envägshögtalare eller i hörlurar.
Mina envägs datorhögtalare ger en tydlig vobblande sinus när jag spelar filen.
http://user.faktiskt.io/svante/tweeterb ... iasing.wav
Objektivisten skrev:Gillar gamla Yamaha-spelare. De har ett naturligt sound.
Svante skrev:VARNING! Filen innehåller full utstyrning vid ohörbara frekvenser över 20 kHz, dessa kan förstöra diskantelementen i ett flervägssystem. Lyssna därför helst i en envägshögtalare eller i hörlurar.
Mina envägs datorhögtalare ger en tydlig vobblande sinus när jag spelar filen.
http://user.faktiskt.io/svante/tweeterb ... iasing.wav
RogerJoensson skrev:Drar jag på ordetligt så hör jag lite pip längst upp i diskanten. I övrigt helt tyst. Alltså även om ljudnivån är väldigt hög så kan det inte vara så att jag hör över 20KHz. -Beror det på någon form av dist i örat, eller stimuleras "fel" område i örat pga den starka ljudnivån?
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Drar jag på ordetligt så hör jag lite pip längst upp i diskanten. I övrigt helt tyst. Alltså även om ljudnivån är väldigt hög så kan det inte vara så att jag hör över 20KHz. -Beror det på någon form av dist i örat, eller stimuleras "fel" område i örat pga den starka ljudnivån?
Ja, det finns väl bara två alternativ; antingen hör du frekvenser över 20 kHz eller så hör du dist under 20 kHz. Ja eller båda då. Om disten sitter i dina öron eller i dina apparater går inte att utläsa av detta test, och det spelar kanske inte så stor roll heller.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Drar jag på ordetligt så hör jag lite pip längst upp i diskanten. I övrigt helt tyst. Alltså även om ljudnivån är väldigt hög så kan det inte vara så att jag hör över 20KHz. -Beror det på någon form av dist i örat, eller stimuleras "fel" område i örat pga den starka ljudnivån?
Ja, det finns väl bara två alternativ; antingen hör du frekvenser över 20 kHz eller så hör du dist under 20 kHz. Ja eller båda då. Om disten sitter i dina öron eller i dina apparater går inte att utläsa av detta test, och det spelar kanske inte så stor roll heller.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster