Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Efter besöket hos Nattlorden

Inläggav Kribban » 2005-04-18 09:14

Så är jag fullkomligt övertygad om Pip enastånde ljudåtergivnings egenskaper, och inte bara jag utan även Fru. Kribban.

Jag måste få buga och bocka för Nattlordens gästfrihet och vänlighet att få prova dem med min egen förstärkare och som även fått min fru att bli väldigt HIFI intresserad :D . Jag säger bara som så, när har min fru suttit ner i 2 h och bara lyssnat på musik för att bedöma högtalare 8O , typ aldrig.
Och inte nog med det, utan efter c:a 15 min bilkörning på väg hem så kommer kommentaren att vi ska nog även köpa ett par basmoduler oxå, och då inte PP2 utan PX2 8O :lol: :lol: . Tack Nattlorden 8) .

Utrustning vid lyssning:

Egen förstärkare:
Pioneer VSA-E06

Nattlordens cd/dvd:
Pioneer DV-668

och Nattlordens kablar.

Jag tackar än en gång för gästfriheten och detta forum som har fått upp mina ögon för fantastiska högtalare.

Jag är övertygad :P

MVH Kribban
Miljö-alarmist

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-18 09:33

kul att höra!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-18 09:53

Ja, och skoj att du fick din fru hifiintresserad :D Det underlättar ju intresset
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 10:11

Jag är övertygad

Om vadå? (PS: Har oxå lyssnat hos Nattlorden)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:17

Hotspur skrev:
Jag är övertygad

Om vadå? (PS: Har oxå lyssnat hos Nattlorden)

Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg :lol: :lol: .

Nej skämt och sido.

Om Pip´s förträfflighet att återge ljud!! 8)
Jag är övertygad och det innebär inte att du måste vara det om du nu inte är det. :wink: :wink:

Nu ska bara resan till Stockholm bokas in men som det ser ut nu så blir det inte förrän till semestern. :cry:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 10:20

Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg

Protest, slag under bältet och spark på den som redan ligger! :wink:
Om Pip's förträfflighet att återge ljud

Ljud? Okej... 8O

Nåväl, grattis i alla fall! Extra kul det där med frugan... :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:25

Hotspur skrev:
Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg

Protest, slag under bältet och spark på den som redan ligger! :wink:
Om Pip's förträfflighet att återge ljud

Ljud? Okej... 8O

Nåväl, grattis i alla fall! Extra kul det där med frugan... :D

Tackar.

Vi får väl se om jag är lika stöddig imorgon :?
HBK möter ju Djurgården ikväll.

Och med ljud menade jag faktiskt.se musik. Har t.o.m drömt om ett Ino system inatt 8O .
Kanske beror på att jag försöker sluta med nikotinet :roll: :?: .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-04-18 10:43

"Jag är övertygad"

du låter mer som frälst :twisted:

HALLALUAH!!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:45

Nils skrev:"Jag är övertygad"

du låter mer som frälst :twisted:

HALLALUAH!!

Så kan man oxå se på det 8) .

Ja, jag är nog frälst :roll:

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-18 11:12

Hotspur, men du skulle ju köpa Pip, eller är det jag som har drömt :?:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 12:38

Jag måste bara få fråga vad du har för referencer till din lyssning.. Vilka saker har du jämfört din upplevelse med?

Menar så här. Är det en jämförelse med endast en pioneer hemmabiostärkare med ev små saker ifrån xxx för 1500kr så blir jämförelserna rätt tomma...

Så lite av intresse blir dina övriga referencer allt..

Och tro inte jag frågar för att dissa. Jag ska själv lyssna snart på inos grejor...Så mera för att få mer inputt inför mitt egen lyssnade. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 12:42

mats skrev:Hotspur, men du skulle ju köpa Pip, eller är det jag som har drömt :?:

Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 12:50

Mayro skrev:Jag måste bara få fråga vad du har för referencer till din lyssning.. Vilka saker har du jämfört din upplevelse med?

Menar så här. Är det en jämförelse med endast en pioneer hemmabiostärkare med ev små saker ifrån xxx för 1500kr så blir jämförelserna rätt tomma...

Så lite av intresse blir dina övriga referencer allt..

Och tro inte jag frågar för att dissa. Jag ska själv lyssna snart på inos grejor...Så mera för att få mer inputt inför mitt egen lyssnade. :)

Hihihihihi

Jag bara väntade på dina kommentarer Mayro.

Min förstärkare kanske inte är imponerande i dina ögon sett men jag är väldigt nöjd med den. Om du nu vill ha ett pris på den när det begav sig så ska du få det här. Den kostade 15 000 kr 1998 och var Pioneers toppmodell då när det gäller Hemmabio förstärkare, THX klassad och utrustad med Dolby digital. Jag bifogar spec:

Förstärkardelen
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 2 kanaler drivna)”
Stereo (1 kHz, T.H.D. 1 %, 6 Q) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 W + 110 W
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 2 kanaler drivna)”
Stereo (20 Hz - 20.000 Hz, T.H.D. 0,09 %, 6 ti)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1oow+1oow
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 5 kanaler drivna)
Surround
Främre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 ti)
Mitt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W (1 kHz, 1 %, 6 Sz)
Bakre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 fi)
Total harmonisk distorsion (båda kanalerna drivna)*
Stereo (20 Hz till 20.000 Hz, 6 Q, 100 W OUTPUT) . . . . . . 0,09 %
Dynamisk uteffekt (2 ti/4 ti/8 R) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 W/150 W/85 W
Ovanstående tekniska data gäller när nätspänningen är 230 V.

Efter 2 h lyssning på min förstärkare så kopplades Nattlordens NAD208:or och Sentec försteget in och jag kan bara säga att det var så fantastiskt att lyssna på dessa pluttar ännu mer. Nu snackade vi kontroll och ljudåtergivning men kostar det så smakar det, eller hur?

Jag var toppennöjd med provlyssning med min förstärkare och den hänger gott och väl med några år till. Jag är bara glad att det lät så underbart bra men med Sentec och NAD så blev det så mycket bättre.

Jag är en blivande Pip ägare, den saken är säker 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-18 13:37

Glad att kunna stå till tjänst. *bugar* :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 13:38

Nattlorden skrev:Glad att kunna stå till tjänst. *bugar* :D

Och jag *bockar*

:lol: :lol: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-18 13:47

Nyckelordet då man läser om ino och pip är: Återgivning!

Undra varför man sällan läser detta så frekvent använda ord om andra produkter?

Jag blir mer och mer övertygad om att det ingår i läran :roll: 8)
--------------------------------------------------

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-18 14:05

Hotspur skrev:
"Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!"

Jag håller med. Man kan gå runt RC-L medans piP står mot en vägg.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-18 14:14

Hur har Nattlorden kopplat 208orna? För du har väl 2?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-18 14:27

De är bryggade, en per kanal. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 14:39

"Hihihihihi

Jag bara väntade på dina kommentarer Mayro.

Min förstärkare kanske inte är imponerande i dina ögon sett men jag är väldigt nöjd med den. Om du nu vill ha ett pris på den när det begav sig så ska du få det här. Den kostade 15 000 kr 1998 och var Pioneers toppmodell då när det gäller Hemmabio förstärkare, THX klassad och utrustad med Dolby digital. Jag bifogar spec: "

:)
Jag tror du absolut tar helt fel på en sak. Jag har INGA fördommar om saker folk lirar med. Vart enbart intreserad av att veta utgångsläget av din testlyssning.. Jag åker till mats hififrälsaren för att lyssna på hans hemmabio lika gärna som en stero för en mille. Så där tar du totalfel...

Sedan så har jag själv faktiskt haft sentec separata enheter då jag var yngre. Så detta märke är ett för mig märke som funnits sedan min uppväxt och hifiliv.. Såsom grunden som las en gång..
:)

Så inga förutfattade tankar finns hos mig...

Undrar om jag inte också var med en kort sväng i LTS på 90 talet?? hmm. minns fasiken inte riktigt.. Jag ville få molt för att läsa om saker som debaterats en del.. Handlade om masiva ledare såsom högtalarkablar. Och detta kom ifrån LTS hållet tror jag.. Så minns inte om jag gick med eller endast prenumrerade på tidningen..

Taskigt minne ibland här..tyvärr.men så var det nog angående detta...nåt av sakerna är rätt i alla fall. Så även om jag satt med svindyra kablar själv så ville jag kolla upp fakta och gjorde så också..

Så tror en del här ofta missbedömmer mig såsom en till "sån där" tomte..

Men det är ok för mig. Jag VET vad jag kan och inte kan. Och jag VET vad jag är nyfiken på ännu.

Och detta är att hitta MER bra teknik till att få njuta av det jag tyvärr inte kan själv. Nämligen spela musiken själv.. Denna kärlek till detta ämne som vi kallar hifi är och förblir mina grunder till att sända inlägg eller att läsa dom ni skriver...

Någonstans i era inlägg även om jag inte delar mångas synsätt finns det "guldkorn" att ta tillvara. Även om man spelar en för många "larvig" hemmabio...

Oj vad bra tips man fått ibland ifrån totalt otippade mäniskors uppfinningsrikedom. SPECIELT ifrån folk som INTE har råd att bara köpa den häftiga färdiga saken dom vill ha.

Dessa söker egna vägar och kommer titt o tätt på smågrejor som fungerar kanon....

Så även om jag inte tror detta inlägg förändrar synen på mig, Så kanske en del slutar att i alla fall tro saker som att jag dissar folks grejor

Jag satt själv med Prosons högtalare för 6 månader sedan och en hemmabiostärkare ifrån JVC på 7X120 W 23 kg tung...Men hemmabio gav mig inte nirvana tyvärr. Jag skulle ju sluta med stereo..... :) Som tur var lät det rena skiten i mina öron. Och film såg jag knappt på.. Så bytet till 2 kanals gick fort för mig...

Tror inte detta med hemmabio var min bag direkt.... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 15:15

Hej igen Mayro.

Anledningen till mitt lilla hihihihi var att jag visste att du skulle dyka upp med ett inlägg när dessa Pip kom på tapeten igen.
Detta pga din medverkan i ino trådar på Hififorum som oftast spårat ur pga missförstånd. Jag säger inte att det är ditt fel eller någon annans. (kolla bara länken i min signatur)

Hemmabio har varit min stora grej hela tiden under mitt korta stereoliv och den första hemmabion införskaffades 1995.
Jag tycker det är väldigt roligt att kolla på film och få en härlig ljudupplevelse samtidigt, jag tycker det tillför så mycket mer till filmen.

Detta är anledningen till att jag sitter med den förstärkaren jag gör idag, den är väldigt bra i 5.1 men även i 2.0. High Fidelity testade den någon gång 1997 och ansåg att den var mycket kompetent även för stereo lyssning, detta gjorde att jag köpte den.

Jag är på jakt efter mycket bra ljud för rimliga pengar och då är dessa Pip perfekta för mig och framför allt min familj.
Ok, jag är ingen hifi guru som fixar termer hit och dit (vissa trådar förstår jag ingenting utav ibland), mina små erfarenheter kommer ifrån mässor och div tidsskrifter.

Jag är fortfarande fullständigt övertygad om att dessa pluttar är något för mig, kanske en 668 oxå och varför inte en Denon förstärkare? Jag uppskattar verkligen detta ljudet om det nu är transparent, ofärgat eller färgat. Så var glada för mig och min fru :lol: för att vi har hittat vad vi skulle kalla första steget till HIFI nirvana :P .

(Hmmmm, stycket ovan visar nog att jag måste gå med i LTS oxå :roll: )

Sorry om du tog illa upp på något sätt Mayro i så fall ber jag så mycket om ursäkt.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 15:39

Kul du tar upp detta om hf:nu här..

Mina reaktioner är absolut INTE riktade MOT pip eller någon annan högtalare. Mina trådar samt inlägg är till 100% baserade på en ensidig debatt där man konsekvent sänder med copy ifrån texter som Iö skriver osv osv.. Och att man gör detta såsom dessa texter skulle vara "sanna" för alla...

Jag har så mycket erfarenhet själv så jag behöver inte texter ifrån Iö kopierade stoppat i ansiktet hela tiden. Och ännu mindre saker som påstås som är rent larviga..

Då reagerar jag tyvärr med samma medel. Tyvärr "SER" folk inte tekniken här. utan ser bara det dom ser. INGEN har tydligen förstått att mitt beteende enbart är ett "liknande" beteende som det ges ifrån adeptrar hela tiden...

Jag personligen har så brett intresse så för mig är det ju en dröm om en liten stativare skulle kunna ge mig nirvana och nya inblickar i mera kul saker..Tyvärr föll mitt budskap bort även då det gäller pips förmåga OAVSETT hur bra den är. Det var enkelt att utläsa OM man ens brutt sig. Jag kan inte leva med så små grejor helt enkelt.. Större burkar ja. Små stativare nej..

Men detta "lilla" faller totalt bort i en dels ögon tydligen då man TROR jag har något emot dessa pipar..
Det har jag inte. Detta gäller ALLA stativare om dom så kostar en halv miljon. Jag vill ha "riktiga" högtalare och ingen stativare...

Men som sagt. Man läser text som man vill. Och mitt hadikapp gör att jag tyvärr ibland har svårt att formulkera mig rätt.. Så kastar inte skit på någon här..

Men anser ändå att EN del verkligen SÖKER konflikt... :)

Men jag har insett trotts allt att Iö själv inte riktigt uppfattar mitt deltagande såsom sååå hemskt. Då har jag aldrig blivit inbjuden varken till Johan eller Iö tror jag..

Så tro inte dessa deltaganden jag har o kommer ha har grunden i att dissa inos saker. Men jag är klart kritiskt till typen av marknadsföring som görs. För att Iö är en PART i en rent företagsmässing försäljning står utom alla tvivel.. Att Iö dessutom är en tung LTS ledare står också 100% klart för alla..

Och att då ha dessa adeptrar som använder dessa copys blir rent en skitplåga att se. Och misskrediterar både LTS samt Iö..

Ser ju här där Iö.. Johan L.. samt en del andra inom LTS osv klart har lite mer ordning i leden. Och debatterna är ju relativt mer nyanserade här knepigt nog. Men detta beror nog på att dessa herrar själv kan ge sina åsikter luft och inte via copy på andra forum...Men även här blir nivåerna ibland lite för tuffa kan man tycka...

Så kör på du med dina ev nya ino pipar. Jag är övertygad dom spelar bra. Och att dom ger massor med timmar av skoj hififixande.. MEN.. Glöm inte att det finns en STOR STOR värld av hifi där ute. Så sluta inte att besöka folk med olika synsätt osv. Håll intresset ÖPPET för intryck. Då kan du som mig ha dina fossingar i två läger. för det är faktiskt roligare att se allt än enbart en del saker....tycker jag i alla fall...

Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro... :)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-18 15:46

Äh, att folk kommit med texter från Ingvar är ju för att andra har velat ha svar på saker & ting om högtalarna. Då har vissa hjälpsamma personer klistrat in något avsnitt ur Inos produktkatalog.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 15:49

Så kör på du med dina ev nya ino pipar. Jag är övertygad dom spelar bra. Och att dom ger massor med timmar av skoj hififixande.. MEN.. Glöm inte att det finns en STOR STOR värld av hifi där ute. Så sluta inte att besöka folk med olika synsätt osv. Håll intresset ÖPPET för intryck. Då kan du som mig ha dina fossingar i två läger. för det är faktiskt roligare att se allt än enbart en del saker....tycker jag i alla fall...

Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro...

Man måste ju börja någonstans. Nu när jag fått min nyfikehet stillad av Nattlorden så börjar man automatiskt undra hur Pi60 låter :lol: . Jag besöker med glädje folk med olika synsätt det är bara att bjuda in mig och frugan oxå nu förmodligen :? . Det är ju på det sättet jag kan skaffa mig mer erfarenhet om den stora världen där ute 8) .

Sedan är inte tanken att bara köra med Pip utan även 2 st basmoduler, antingen PP2 eller PX2, frugan saknade ju lite tryck :wink:

Har det så trevligt i Stockholm, jag är faktiskt överygad om att det låter bra för jag har ju faktiskt hört ett par Inosar nu 8) .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 16:03

Att somliga inte förstår vad allround betyder, förvånar
mig inte men tillåt mig tycka till om piP:

1) Det är en väldigt bra stativhögtalare för pengarna.
2) Stativhögtalare är attraktiva tack vare att de ofta
gör att ljudet släpper bra och ger en bra stereobild.
3) Med stativhögtalare slipper du oftast den loudness-
effekt golvhögtalare gärna framkallar i (för) små rum.

Men, vill du ha en högtalare som färgar dina "dåliga"
inspelningar på ett alldeles lagom sätt, eller som får
fram tryck och effekter vid filmtittande - så är Canton
Ergo RC-L (eller liknande golvhögtalare) ett bättre val!

Varken piP eller RC-L är således Guds svar till varje
audiofil, däremot är bägge ruskigt prisvärda. Var och
en på sitt sätt. Välj själv det som tilltalar din smak...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:07

Tack Hotspur
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 16:12

Kribban skrev:Tack Hotspur

Ingen orsak!

PS: Ett par piP med någon bra (integrerad) subwoofer vore
spännande att höra, minst sagt. Med en dylig rigg kan man
ju piffa upp soundet med subben de gånger man lyssnar på
garagerock eller ser på film... 8O

PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och
därmed vinna en del holografi? Jag gillar sällan väggplacering.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:19

Hotspur skrev:
Kribban skrev:Tack Hotspur

Ingen orsak!

PS: Ett par piP med någon bra (integrerad) subwoofer vore
spännande att höra, minst sagt. Med en dylig rigg kan man
ju piffa upp soundet med subben de gånger man lyssnar på
garagerock eller ser på film... 8O

PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och

Du är så välkommen hem till oss i Slöinge när vi fått hem Pip och basmoduler (vilka det nu blir) drivna med separata slutsteg.

Vet dock ej när det blir då det inte är helt enkelt att planera in en tripp till Stockholm med små barn. :( Vet ej heller om IÖ har några färdiga kabinett till basmoduler eller om det är beställning som gäller. I så fall blir ju väntetiden lite lång.
Jag pratar byggsatser.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-18 16:25

Om man placerar piP ut i rummet så blir de ju också allaround, dvs man gå runt dem. Till och med i åttor.
Har jag fattat det rätt nu?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 16:40

bosco skrev:Äh, att folk kommit med texter från Ingvar är ju för att andra har velat ha svar på saker & ting om högtalarna. Då har vissa hjälpsamma personer klistrat in något avsnitt ur Inos produktkatalog.

Nja..."Hjälpsamma"???"NÅGOT avsnitt"???? Log stort här då jag såg detta...

Det var snudd mer copy än text ett tag... Men men. Det har lugnat sig en stor del numera som tur är.. Nu kan man "gå" till inosidorna o messa då man har frågor. där finns ju kompetensen som sagt...tyvärr hänger en fråga helt obesvarad ännu där. Men tar inte upp den här eller på Hf.nu mera. Utan tar reda på svaret själv vid egen lyssning. För frågan blev helt plötsligt kritik och att jag inte gillade ino produkter. Väldigt knepigt faktiskt att en fråga kan bli dettta då frågan var och är klart befogad enligt mig i alla fall..

Den påverkar ju en rasande mängd kr och ören. Skivor i hundratal är inte billiga. Och inte nåt man "bara ställer" ospelade direkt...

Och till herr trådskapare.. Var sjutton ligger "slöinge" i detta avlånga land??? :) Låter rätt slött att bo på en ort med detta namn ju :) :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:45

Och till herr trådskapare.. Var sjutton ligger "slöinge" i detta avlånga land??? Låter rätt slött att bo på en ort med detta namn ju

Det ligger mellan Halmstad och Falkenberg. Om du någon gång kört motorvägen mellan Malmö och Göteborg så har du passerat Slöinge. Vi är kanske lite slöa här men tack och lov så jobbar jag i Getinge så jag är pigg nog att sitta här och skriva.

MVH Kribban

P.s Det är i Slöinge all SIA glass tillverkas D.S
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 16:59

Men då bor du ju inte sååå långt bort.. Så ta en tur hit också vid tillfälle... Du är välkommen... Sen så VET man lite mer om varann och sakernas tillstånd efter man setts live...

Desutom får du höra mina gamla infinitys lira.. Detta tror jag du skulle gilla oavsett vad du gillar för typ av ljud osv...

Och för sjutton. Missa inte den sista april!! Då blir det stor hifivisning här hos mig.... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 17:03

Mayro skrev:Men då bor du ju inte sååå långt bort.. Så ta en tur hit också vid tillfälle... Du är välkommen... Sen så VET man lite mer om varann och sakernas tillstånd efter man setts live...

Desutom får du höra mina gamla infinitys lira.. Detta tror jag du skulle gilla oavsett vad du gillar för typ av ljud osv...

Och för sjutton. Missa inte den sista april!! Då blir det stor hifivisning här hos mig.... :)

Då får du skicka mig ett PM så får vi se om jag kan skapa lite tid.
Det kanske är någon från GBG som passerar för du bor väl i Skåne?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 17:26

Jag gör så här i stället. Det blir för mycket att skriva på Pm... Tror du är van att surfa lite o kolla Hf.nu som jag ju ser :lol: :lol: :lol:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37756

Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Och vill du besöka mig o kolla in mina grejor är du samt andra välkommna självklart...

Sänder dig Pm om telnummer....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-18 17:29

Mayro skrev:Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Har du flyttat till Jämshög nyligen? Jag hade för mig att du bodde i Sölvesborg :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 18:51

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Har du flyttat till Jämshög nyligen? Jag hade för mig att du bodde i Sölvesborg :?

Vi flyttade hit den 18/12 2004... Och inte sölvesborg :)

Var fick du det ifrån??...Missförstånd kanske eller hopblandning enbart.....

Men det är inte långa avstånd här i alla fall.. som du vet.. Du är ju härifrån trakterna ju... :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 19:48

Kribban: Med "integrerad" sub menade jag en sub som är
väl integrerad med sidosystemet, bara ett förtydligande...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 06:56

Hotspur skrev:PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och

Nej, det kan man inte. Då får det lika trista konsekvensen som när någon släpade med piP på nån mässa. Att ställa piP fritt är lika dumt som att ställa Carlsson fritt - de är ju designade för att spela i den akustiska impedans som en väggladdning innebär - dessutom en dämpad vägg. Sätter du högtalaren fritt så kommer du att få en massa tillkommande problem och en mycket sämre återgivning.

Generellt kan jag hålla med dig, men högtalare är ju också sällan byggda FÖR väggplacering.

Möjligtvis kan du skapa ett konstgjort djup i inspelningen beroende på studstiden i bakvägg, men du kommer att göra det på bekostnad av frekvenslinjäritet och säkerligen några parametrar till.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 07:15

Jag är - generellt sett - väldigt skeptisk till högtalare som sägs
vara gjorda att placeras mot en vägg. Ställ dig med ryggen mot
väggen och tala, lyssna på din egen röst - så förstår du varför..

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-19 07:26

Det är precis därför att väggen SKA vara dämpad!

Men inte vid de lägre frekvenserna! Ty högtalarna är dimensionerade för det! 8)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 07:30

LarsR skrev:Det är precis därför att väggen SKA vara dämpad!

Lustig då att Lindroos & Co inte alls vill ha den formen av
dämpning bakom huvudet, då man sitter nära en vägg och
lyssnar på ett par högtalare som är gjorda för fri placering!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 07:58

Hotspur skrev:Jag är - generellt sett - väldigt skeptisk till högtalare som sägs
vara gjorda att placeras mot en vägg. Ställ dig med ryggen mot
väggen och tala, lyssna på din egen röst - så förstår du varför..

Sen när blev du byggd för att tala invid en vägg? Klart det blir dumt om man stoppar dit något som inte är gjort för ändamålet.

Dock lägger du säkert märke till att det blir lättare att tala... prova att stå i ett hörn... mycket lägre belastning för talorganen - alternativt att du får mer volym. Bra sak att komma ihåg för föreläsare med trötta röster...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 08:01

Sen när blev du byggd för att tala invid en vägg? Klart det blir dumt om man stoppar dit något som inte är gjort för ändamålet.

:lol: :lol: 8)

Sorry, men jag tyckte den var så klockren :wink: .

Måste bara inflika att jag är så glad idag för HBK vann igår.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-19 08:04

Nä Hotspur, det är inte alls konstigt. Reflexer från väggen bakom högtalaren kommer att interefera med ljudet från högtalarna och därmed också påverka återgivningen av inspelningen. Det är därför man antingen måste ställa ut högtalaren från väggen (låta väggreflexen komma senare i tiden), eller dämpa väggen (sänka nivån från reflexen).

Reflexer från väggen bakom lyssningsplatsen hör till rummet och en dämpning av dessa kommer att påverka hur lyssnaren uppfattar miljön han/hon sitter i. En dämpad bakvägg låter bara "konstigt" eftersom hörselintrycken inte kommer att stämma med vad synen ser. Bättre är då antingen att flytta sig ut från bakväggen eller tillsätta diffusorer som "bryter upp" ljudvågorna i lämplig grad.

PiP är lite egen i det att den utnyttjar basförstärkningen från väggen bakom samt att den är klangligt anpassad att jobba under dessa speciella betingelser (nära en dämpad bakvägg).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 08:07

En dämpad bakvägg låter bara "konstigt" eftersom hörselintrycken inte kommer att stämma med vad synen ser. Bättre är då antingen att flytta sig ut från bakväggen eller tillsätta diffusorer som "bryter upp" ljudvågorna i lämplig grad.

Du tycker tydligen så, jag håller inte med: Tycker inte alls det låter konstigt med dämpning bakom huvudet, bara bättre med mindre reflexer. Sen att det alltid finns "bättre" akustiska lösningar för den som är villig att möblera om, intresserar mig föga...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-19 09:33

Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 10:13

markih skrev:Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.

Nu talar ni nog om olika väggar...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 10:16

Nattlorden skrev:
markih skrev:Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.

Nu talar ni nog om olika väggar...

...eller om olika vägar?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-19 10:52

Hotspur, live end/dead end är ju knappast något nytt. Är nog ganska många lyssningsanläggningar i studios som är byggda precis så som du inte gillar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-19 11:55

Just det....vill man åtminstone försöka återskapa "soundet" av det som var tänkt, bör man ju också försöka återskapa den miljö där det spelades in/avlyssnades. Är man mer eller mindre okänslig för hur det ser estetiskt, bygger man en studiomiljö. I de flesta fall får man kompromissa, men ändå ha i åtanke att den del av rummet som högtalarna står bör ha mer dämpning, medans den del man sitter bör vara mer reflekterande. Sitter man nära vägg kanske en panel som kombinerar måttlig dämpning och diffusering vore det bästa?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:29

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka dig RC-L som något av en allroundhögtalare. Nu så måste jag ju faktiskt hålla med dig om att piP just är "en mycket bra högtalare för pengarna" men jag kan inte fatta hur du kan tycka det samma om RC-L som jag tycker är något av det sämsta jag någonsin hört.

Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm. Det låter skit hur jag än gör. Diskanten är crap basen är crap (inte ens för mycket bas). Ren skit om du frågar mig. Jag kan inte tro att dessa skapelser ens kan tänkas få spela en skitig radiosändning för mig. Så jävla illa är det. Nu så är väl jag inte så stor fan av piP heller men på fullaste alvar så tycker jag det är en skam för alla stativhögtalare med en tanke bakom att ens behöva nämnas i samma mening som RC-L.......

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-19 12:37

besan skrev:
Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm.
//jonas

Hur kommer det sig att de står där i samma rum som dig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:43

Paa.......

jag har inte en aning, jag har alltid tyckt dom sugit. Nu gav jag dom en chans och bar hit min polares RC-l. Jag har aldrig ångrat mig mer i hela mitt liv. Det är en på sin höjd mediåker skithögtalare som jag skall bära upp på vinden inom 1h.

Jag tycker väl iofs att piP också är en liten högtalare som man kanske inte skall jämföra med stora as som många gör. piP är liten !!!! det är inte meningen att den skall jämföras med stora superkapabla superhögtalare........

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-19 12:44

besan skrev:

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka dig RC-L som något av en allroundhögtalare. Nu så måste jag ju faktiskt hålla med dig om att piP just är "en mycket bra högtalare för pengarna" men jag kan inte fatta hur du kan tycka det samma om RC-L som jag tycker är något av det sämsta jag någonsin hört.

Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm. Det låter skit hur jag än gör. Diskanten är crap basen är crap (inte ens för mycket bas). Ren skit om du frågar mig. Jag kan inte tro att dessa skapelser ens kan tänkas få spela en skitig radiosändning för mig. Så jävla illa är det. Nu så är väl jag inte så stor fan av piP heller men på fullaste alvar så tycker jag det är en skam för alla stativhögtalare med en tanke bakom att ens behöva nämnas i samma mening som RC-L.......

//jonas

Jag har hört Rclarna i en rum på cirka 25 kvm (ett vanligt storarum) med Nad 216 som effekterier (tror jag det är), och Jonas jag kan säga det att skit lät det banne mig inte. Men smaken är som baken. Vilket härligt och trivsamt ljud. Skitig radiosändning? Ja då måste du ha väldans höga krav på högtalare.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:48

mats.....

kanske är det dom dära 3kvm:en som spökar...

Jag har aldrig haft högtalare hemma förut som skrikit så mycket i diskate och bummlat med sådan bas....

Jag är beredd att bära in min grannes proson och ge han mina RC-L

//jonas

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 12:55

Den däringa NAD 216, skulle den vara lämplig att driva ett par basmoduler alla INO (PP2 el. PX2)????

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-04-19 13:01

Kribban skrev:Den däringa NAD 216, skulle den vara lämplig att driva ett par basmoduler alla INO (PP2 el. PX2)????

MVH Kribban

Om impedansen inte smyger ner allt för mycket så borde det gå..
Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 13:02

Fanatic skrev:Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Vad du har hört andra påstå eller vad du hört med egna öron?

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-04-19 13:02

Nattlorden skrev:
Fanatic skrev:Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Vad du har hört andra påstå eller vad du hört med egna öron?

Hört av andra som lastat dem för tungt (omedvetet)..
Så inget jag kan garantera.. :wink:
(glömde skriva att fenomenet uppstår vid bryggkoppling!)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 13:19

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka
dig RC-L som något av en allroundhögtalare.

Nähe.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-19 13:24

besan skrev:mats.....

kanske är det dom dära 3kvm:en som spökar...

Jag har aldrig haft högtalare hemma förut som skrikit så mycket i diskate och bummlat med sådan bas....

Jag är beredd att bära in min grannes proson och ge han mina RC-L

//jonas

Skrikit? Är det samma högtalare vi snackar om? du kanske har ett par söndagsexemplar??

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 13:28

mats...

Kanske har vi olika syn på väljud bara...

//jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-19 13:32

Mayro skrev:Så tro inte dessa deltaganden jag har o kommer ha har grunden i att dissa inos saker. Men jag är klart kritiskt till typen av marknadsföring som görs. För att Iö är en PART i en rent företagsmässing försäljning står utom alla tvivel..

Nu får du faktiskt ge dig Mayro!

Det där är magstarkt. Du kan orimligen begära att jag skall ta ansvar för vad andra tycker om Ino-produkter, och vad de väljer att berätta om. Jag har absolut ingen inblandning!!! Tänker inte ha någon inblandning heller - att försöka sätta munkavle på folk vore ju helt absurt. Alla har väl rätt att yttra sig!

Tvärtom har jag gjort klart för så många jag kan att jag INTE vill ha någon marknadsföring. Mina problem med leveranstider torde inte vara någon hemlighet, jag behöver verkligen inte flera kunder. Dina påståenden om "företagsmässig försäljning" och "marknadsföring" är på gränsen till förtal. Om du inte känner till hur saker och ting förhåller sig tycker jag det är bättre att du tar reda på det och inte häver ur dig en massa påståenden som är ren spekulation. I synnerhet när det på påstår vara uppenbarheter är osant från början till slut.

Min verksamhet började med att jag 1977 startade en institution för hörselforskning. Jag agerade aldrig för att få sälja några högtalare, tvärtom vägrade jag i flera år producera fler än några få par, trots svåra påtrckningar.

Jag tycker jag det är utmärkt när någon hittar några högtalare de trivs med på andra håll, så jag slipper leverera. Bara så alla vet.

Jag har sedan starten 1978 (det tog ett år innan hörselstudierna kunda börja i normal skala, eftersom det behvödes ta fram en teknisk ljudkälla först) förlorat hundratusentals kronor på min verksamhet! Jag har alltsedan 1983 arbetat heltid (anställd) med elektronikkonstruktion på företaget Trimble (har konstruerat geodetiska mätinstrument) för att kunna överleva ekonomiskt.

Sedan igår (faktiskt) kommer jag som huvudnäring ha att arbeta som konsult med akustisk dock.

Jag skulle mycket uppskatta om du Mayro kunde sluta med dina spekulationer, det är inte roligt längre. Tidigare antog jag att du verkligen kunda vara förd så bakom ljuset att du faktiskt trodde det du skrev, men det kan jag knappt tänka mig är möjligt längre. Nu måste jag fråga mig vad du har för agenda egentligen? Dina påhopp trotsar alla normala anständighetsgränser.

Det är väl ok att spekulera om olika saker, men när du spekulerar så uppenbart för att misskreditera något tycker jag det är väldigt ovänligt.

Mayro skrev:Så kör på du med dina ev nya ino pipar. Jag är övertygad dom spelar bra. Och att dom ger massor med timmar av skoj hififixande.. MEN.. Glöm inte att det finns en STOR STOR värld av hifi där ute. Så sluta inte att besöka folk med olika synsätt osv. Håll intresset ÖPPET för intryck. Då kan du som mig ha dina fossingar i två läger. för det är faktiskt roligare att se allt än enbart en del saker....tycker jag i alla fall...

Min uppfattning är att detta inte handlar om läger, det handlar om att bilda sig uppfattningar. Att gå omkring hela livet och säga "jaha ja, vissa tycker si och vissa tycker så, och alla har säkert rätt på sitt sätt" är rätt meningslöst tycker jag. Det är väl bättre att lyssna på riktigt, alltså att försöka förstå vad folk säger och att korrelera det till sin egen verklighet och erfarenheter, så att man kan ta ställning till det.

Att vara ÖPPEN för intryck är inte varken att svälja vad dumheter som helst, eller att döma allt. Öppenhet är att lyssna och bilda sig uppfattningar, eller i de fall det inte går, att ifrågasätta så att folk som kommit några påståenden kan förklara sig eller visas ha fel.

Det finns inget "öppet" i att agera som du gör - du ägnar dig åt en massa tendensiösa spekulationer för att försöka förgifta andras sinnen.

Det är inte sjysst av dig helt enkelt. :(

Vh, iö

Mayro skrev:Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro... :)

Vet inte vad detta betyder, men jag hoppas att det är dina ena murar du avser riva. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 13:40

hotspur....

Jag har faktiskt också ägt 1.3se som jag då gillade väldans mycket. Mycket har hänt sedan dess och jag gillar nästan inte alls dom längre förutom deras tydliga försvinnande ur ljudbilden :)

Jag kör en jvc dvd som cdläsare för tillfället.

Jag har ett rotelsteg och en gammal musicalfidelity intergread. Det kan kanske tänkas vara så att det är dom prylarna som spökar men fan, allting annat låter ju bra.

//jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 13:48

Jag kör en jvc dvd som cdläsare för tillfället.

Inte konstigt det låter skit då! :wink:

PS: jag gillade inte heller 1.3SE

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 13:51

HMmm.....

konstig slutsat men sure, jag hämtar ner en annan läsare då. Skall också låna en. Hotspur, vad skall man ha för dvd/cd enligt dig då ?

Har faktiskt en HarmanKardon760 (tror jag den heter) också. Jag skulle väldigt gärna ha kvar min wadia men så är nu inte fallet.

Jag tycker inte att läsaren gör så stor skillnad om den inte är "crap" från början.....

//jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 13:53

Hotspur, vad skall man ha för dvd/cd enligt dig då?

Vad som helst, utom en billig DVD-spelare. Din stärkare kanske
inte heller är direkt toppen? Kolla NL:s inlägg om Sugden/RCL..

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 14:11

Kan ni inte ta eran disskusion om vilken cd/dvd man ska ha någon annanstans :wink: .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 14:19

Kribban skrev:Kan ni inte ta eran disskusion om vilken cd/dvd
man ska ha någon annanstans :wink: .MVH Kribban

Besan har ju startat en tråd om sina RC-L så...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-19 14:49

Hotspur skrev:
LarsR skrev:Det är precis därför att väggen SKA vara dämpad!

Lustig då att Lindroos & Co inte alls vill ha den formen av
dämpning bakom huvudet, då man sitter nära en vägg och
lyssnar på ett par högtalare som är gjorda för fri placering!

Jag vill bara påpeka att valet av absobenter eller diffusorer (eller kombination) beror på VAR i rummet ljudkällor/lyssnare och väggar befinner sig. Att anta att jag föredrar "diffusorer rakt över" får stå för dig, det har jag aldrig någonsin skrivit.

I närheten kring högtalare föredrar jag och de flesta andra av världens akustiker att placera absorbenter.

Bara ett litet förtydligande alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-19 15:51

Iö.. OM du skulle läsa om texten igen så ser du nog att det INTE är dig jag ens komenterar. Utan folks förmåga att hela tiden slänga dina texter i ansiktet på en OSV...

Väldigt typiskt då man tar delar av inlägg och väljer som du här nu att ta bort ANDEMENINGEN så ser det fördjävligt ut.. Jag själv anser mina egna ord i dina urdrag är rent fördjävliga.. OM man enbart läser do vill säga...

Detta Iö är inget jag faller in i... Och du ÄR en högtalarsäljare oavsett om du jobbar med annat också.. Och du ÄR chefsidiolog för LTS osv.. Och bör såsom detta även du inse att du hamnar in i debatterna då just du i din roll körs upp i folks ansikte hela tiden...

Jag personligen har INGET emot varken dig eller LTS såsom organisation. inte heller dig såsom företagare och försäljare..

Men att din marketing sker just via LTS samt här o på andra forum av dina kunder är solklart.. Att detta också är rent passande för dig är också solklart... Just så vill du ju ha det enligt dina egna ord. Låg nivå och nöjda kunder... Denna delen om den låga nivån märks inte varken hos dig eller dina kunder...Men jag förstår efter åratal absolut rubbet av arbetssättet..
Ingen tvekan alls...

MEN!! Och läs noga så slipper vi debatter om detta i fortsättningen.. Jag anser ditt sätt att föra dina produkter ut på marknaden absolut inte fel på något sätt alls.. Enbart den otroliga copy av texterna..... Sen hurvida dina prylar är ditt eller datt finns hos mig ingen åsikt om ens..

Sedan angående om det var meningen ifrån start eller inte vet jag inte. Men rätt klart ser man du inte är något dummhuvud direkt, så att det enbart är en "turlig slump" att sakernas gång gjort allt runt detta tror jag inte mycket på...

Du är aldeles för smart o slipad för detta fenomen ska ske. Du vet nog exakt vad du gör och inte gör... Så god kännedom om folk har jag efter alla år inom försäljning o marknadsföring.. Det kan inte enbart bero på slump..

Men Iö... Allt detta kan vi diskutera om då vi ses med en fika osv i stället för att debatera på ett forum.. Men jag lägger inte texten du hämtar dina "krafter" ifrån igen här...och hoppas du som jag kan hålla nivåerna där dom bör vara...

Och angående att det är mina murar osv...

OM du Iö tror det är enbart jag ,av dig o mig som har murar att riva så har jag klart överskattat dig som person. Det var bland det dummaste jag läst ifrån dig faktiskt...Om man går in i vilket möte som helst med en annan mäniska med sådan syn på andra mäniskor Ingvar så här man rätt klart en STOR mur att riva själv innan man ens ser den andre personen...

Sånt snack går inte hem alls hos mig ska du veta... Du kan görna orera med sluga formuleringar hit o dit. Men hos mig ger detta absolut enbart en trist vy om ensidighet och bristande respekt för personer man möter..

Så HOPPAS verkligen denna delen var ett rent obetänksamhets utalande enbart och inte din syn som är sådan.

För hos mig kan du enbart imponera med kunskaper och ödmjuk saklighet. Inte via hur mycket man kan vinna dispyter eller ordsluggerier...

Så mitt utalande gäller... Jag hoppas det kan riva murar...

Och lägger till. Så kanske vi efter mötet kan erkänna varann såsom personer där man har respekt mellan varann...

MVH
Tobbe

Mayro skrev:Kul du tar upp detta om hf:nu här..

Mina reaktioner är absolut INTE riktade MOT pip eller någon annan högtalare. Mina trådar samt inlägg är till 100% baserade på en ensidig debatt där man konsekvent sänder med copy ifrån texter som Iö skriver osv osv.. Och att man gör detta såsom dessa texter skulle vara "sanna" för alla...

Jag har så mycket erfarenhet själv så jag behöver inte texter ifrån Iö kopierade stoppat i ansiktet hela tiden. Och ännu mindre saker som påstås som är rent larviga..

Då reagerar jag tyvärr med samma medel. Tyvärr "SER" folk inte tekniken här. utan ser bara det dom ser. INGEN har tydligen förstått att mitt beteende enbart är ett "liknande" beteende som det ges ifrån adeptrar hela tiden...

Jag personligen har så brett intresse så för mig är det ju en dröm om en liten stativare skulle kunna ge mig nirvana och nya inblickar i mera kul saker..Tyvärr föll mitt budskap bort även då det gäller pips förmåga OAVSETT hur bra den är. Det var enkelt att utläsa OM man ens brutt sig. Jag kan inte leva med så små grejor helt enkelt.. Större burkar ja. Små stativare nej..

Men detta "lilla" faller totalt bort i en dels ögon tydligen då man TROR jag har något emot dessa pipar..
Det har jag inte. Detta gäller ALLA stativare om dom så kostar en halv miljon. Jag vill ha "riktiga" högtalare och ingen stativare...

Men som sagt. Man läser text som man vill. Och mitt hadikapp gör att jag tyvärr ibland har svårt att formulkera mig rätt.. Så kastar inte skit på någon här..

Men anser ändå att EN del verkligen SÖKER konflikt... :)

Men jag har insett trotts allt att Iö själv inte riktigt uppfattar mitt deltagande såsom sååå hemskt. Då har jag aldrig blivit inbjuden varken till Johan eller Iö tror jag..

Så tro inte dessa deltaganden jag har o kommer ha har grunden i att dissa inos saker. Men jag är klart kritiskt till typen av marknadsföring som görs. För att Iö är en PART i en rent företagsmässing försäljning står utom alla tvivel.. Att Iö dessutom är en tung LTS ledare står också 100% klart för alla..

Och att då ha dessa adeptrar som använder dessa copys blir rent en skitplåga att se. Och misskrediterar både LTS samt Iö..

Ser ju här där Iö.. Johan L.. samt en del andra inom LTS osv klart har lite mer ordning i leden. Och debatterna är ju relativt mer nyanserade här knepigt nog. Men detta beror nog på att dessa herrar själv kan ge sina åsikter luft och inte via copy på andra forum...Men även här blir nivåerna ibland lite för tuffa kan man tycka...

Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 16:11

Ok jag får väl skriva ett inlägg i min lilla tråd.

Ska börja med att jag inte läst alla trådar på detta forum så det jag säger nu kanske inte stämmer fullt ut men det är i alla fall min uppfattning.

När det gäller marknadsföring av Ino Audios produkter så har faktiskt.se inte jag läst att IÖ talat för dem. Det han gör är att svara på frågor angående sina produkter och det tycker jag vi ska ta vara på. Det gånger det har blivit stora diskussioner är när det gäller LTS rekommenderade produkter och även då har IÖ och div LTS medlemmar gått in och försvarat sina metoder.

När det gäller marknadsföring av Ino så marknadsför ju högtalarna sig själva genom sina kvalitativa egenskaper. När nöjda ägare sprider sina upplevelser så blir det en form av marknadsföring. Detta kan man inte lasta IÖ för. Ska vi i så fall stoppa all diskussion om Ino högtalare??? Tyvärr så är det som så att kommer det en högtalare som är billig och fantastiskt bra för endast 4000:- i en byggsats så sticker det i mångas ögon, men hade den kostat 15000 så hade nog inte många höjt på ögonbrynen.

Det är inte helt enkelt att förklara att en högtalare är så bra som den är som i detta fallet med Pip. Det enda sättet att övertyga folk är att be dem provlyssna. Se på mig, jag blev övertygad och även min fru :D men jag vet hur svårt det är att tala om sina upplevelser för andra, antingen via ett forum eller i verkligheten.

Jag ska bara förtydliga att jag inte är medlem i LTS (inte än) och jag äger inga INO:s än.

Se hela detta inlägg blev ju en slags marknadsföring för Ino Audio men det är inte IÖ:s fel utan hans högtalare 8) .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-19 16:13

Kribban skrev:Se hela detta inlägg blev ju en slags marknadsföring för Ino Audio men det är inte IÖ:s fel utan hans högtalare 8) .

Det är m a o fel på Ingvars högtalare då? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-19 16:23

Mayro, vad är det du menar med marknadsföring och marketing?
Menar du att IÖ skulle säga till sina kunder och medlemmar i LTS
att skriva goda ting på forumen om produkterna från Ino Audio ?

- Dvs, menar du på något sätt att de possitiva kommentarerna
gällande Ino Audio´s produkter som skrivs på forumen är totalt
uppdiktade enligt någon sorts "marknadsföringsprincip" som
stiftats av Ingvar Öhman ??

Det är lite denna känsla jag får, när jag läser det du skriver, att
du tror det är nått fuffens bakom kulisserna.. Eller snarare VET
att det är på detta sätt, det har du skrivit flera gånger..

Jag blir lite mörkrädd när du skriver så, vad ska folk tro om Ino
Audio, och Ingvar Öhman vid en första läsning av dina inlägg
där du verkar tror det föreligger någon konspiration bakom den
marknadsföring du påstår finns.

Det är faktiskt lite förtalston i de inläggen, det tycker jag är osjysst.
Du borde inte skriva så om du inte har fakta för hur det ligger till.

Personligen, kan jag säga att det är totalt taget ur luften, det
finns ingen marknadsföring, eller någonting sådant du påstår.

Bra produkter säljer sig själva, så har det alltid varit.
En nöjd kund basunerar gärna ut till hela världen hur nöjd
han/hon är, så har det väl alltid varit - ellerhur !

Mayro, du älskar dina Infinity, jag älskar mina JBL och vi låter
hela världen få veta det, iaf hela hifisverige, vi är skittjatiga
men snälla innerst inne :wink:

Ägarna av Ino Audios produkter är säkert även dom, MYCKET
älskvärda med sina prylar, och dom låter alla få veta det.

I vår fina hobby, har vi väl blivit frälsta av fina produkter flera
gånger, vi vet hur skoj DET är.. Man vill skriva och skriva och skriva
om sina possitiva erfarenheter.

Mayro, om det är något fuffens bakom Ino Audio vad det gäller
marknadsföring, ja då kan man tro det samma om dig och Infinity
och Niklas Nord om JBL !

:D

Jag hoppas vi träffas hemma hos Johan när du kommer, så ska vi
lyssna på bra musik och vara glada !
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-19 16:29

Kribban skrev:Ok jag får väl skriva ett inlägg i min lilla tråd.

Ska börja med att jag inte läst alla trådar på detta forum så det jag säger nu kanske inte stämmer fullt ut men det är i alla fall min uppfattning.

När det gäller marknadsföring av Ino Audios produkter så har faktiskt.se inte jag läst att IÖ talat för dem. Det han gör är att svara på frågor angående sina produkter och det tycker jag vi ska ta vara på. Det gånger det har blivit stora diskussioner är när det gäller LTS rekommenderade produkter och även då har IÖ och div LTS medlemmar gått in och försvarat sina metoder.

När det gäller marknadsföring av Ino så marknadsför ju högtalarna sig själva genom sina kvalitativa egenskaper. När nöjda ägare sprider sina upplevelser så blir det en form av marknadsföring. Detta kan man inte lasta IÖ för. Ska vi i så fall stoppa all diskussion om Ino högtalare??? Tyvärr så är det som så att kommer det en högtalare som är billig och fantastiskt bra för endast 4000:- i en byggsats så sticker det i mångas ögon, men hade den kostat 15000 så hade nog inte många höjt på ögonbrynen.

Det är inte helt enkelt att förklara att en högtalare är så bra som den är som i detta fallet med Pip. Det enda sättet att övertyga folk är att be dem provlyssna. Se på mig, jag blev övertygad och även min fru :D men jag vet hur svårt det är att tala om sina upplevelser för andra, antingen via ett forum eller i verkligheten.

Jag ska bara förtydliga att jag inte är medlem i LTS (inte än) och jag äger inga INO:s än.

Se hela detta inlägg blev ju en slags marknadsföring för Ino Audio men det är inte IÖ:s fel utan hans högtalare 8) .

MVH Kribban

Och jag anser dig ha 100% rätt i ditt inlägg... Och anser INTE du varken säger eller gör något fel alls. Jag skulle nog också titta noga på dessa 4000kr högtalare om jag sökte i denna nivå.. För jag har hört en tidig sådan på scandinavisk hifi .. Johan L visste vad et var jag hört. Så nu vet jag det var en pip.. Och såsom stativare var den ypperligt imponerande enligt mig..

Specielt basen.. wow ur en sååå liten burk.....Sanslöst helt enklet...

I jämförelse med annat vill säga i liknade storlek...!!

Så jag är säker du blir nöjd med dom om det blir dom till slut för dig...

Mitt råd angående att inte sluta ha öppna dörrar var enbart just detta-. att ha alla dörrar öppna framåt också. för intryck o skoj med hifi.

Jag vet inte riktigt hur det kunde missförstås till nåt annat än just det. Men tydligen gick det att vrida till nåt annat... Inte av dig utan i ovanstående text...

Jag drar mig nu bort härifrån då detta börjar bli för mycket debatt i stället för skoj osv....Och jag vill absolut inte förstöra din tråd mer än tydligen mitt deltagande redan gjort här..

Ber dig om ursäkt och hoppas i alla fall du inte missförstått mina avsikter till mer än nyfikenhet. För det var därför jag frågade dig om dina referecer. Inget annat... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 17:11

No effence Mayro.

Alla är vi nyfikna av naturen :lol:

Jag tycker det blev lite fel när du började ta upp diskussionen angånde marknadsföring angående InoAudio och det står jag för.

Jag tycker nog vi ska vara glada över att få ha en person som IÖ på detta forum, för han sitter inne med en hel del kunskaper som kan hjälpa andra medlemmar. Den sista tiden tycker jag att det varit så vilda diskussioner här att jag var rädd att personer med stora kunskaper om HIFI och annat skulle lämna detta forum.

Därför tycker jag att det var lite klantigt utav dig att angripa IÖ med att han skulle använda Faktiskt.se som sin portal för marknadsföring.

Hmm är det ingen hemsida på gång snart för InoAudio??

Det är m a o fel på Ingvars högtalare då? Wink

Ja, de befinner sig alldeles för långt ifrån Slöinge :evil: :wink:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-19 18:28

Kribban skrev:No effence Mayro.

Alla är vi nyfikna av naturen :lol:

Jag tycker det blev lite fel när du började ta upp diskussionen angånde marknadsföring angående InoAudio och det står jag för.

Jag tycker nog vi ska vara glada över att få ha en person som IÖ på detta forum, för han sitter inne med en hel del kunskaper som kan hjälpa andra medlemmar. Den sista tiden tycker jag att det varit så vilda diskussioner här att jag var rädd att personer med stora kunskaper om HIFI och annat skulle lämna detta forum.

Därför tycker jag att det var lite klantigt utav dig att angripa IÖ med att han skulle använda Faktiskt.se som sin portal för marknadsföring.

Hmm är det ingen hemsida på gång snart för InoAudio??

Det är m a o fel på Ingvars högtalare då? Wink

Ja, de befinner sig alldeles för långt ifrån Slöinge :evil: :wink:

MVH Kribban

Hm, jag vet inte om jag ska kalla mig kunnig eller så, men jag har övervägt saken att sluta skriva men skriver istället mindre nuförtiden. Jag är tämligen less på diskussioner som hamnar på sandlådenivå. Ivbland trillar man själv dit och skriver mindre genomtänkta saker och det är ganska tragiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-19 22:28

Mayro skrev:Iö.. OM du skulle läsa om texten igen så ser du nog att det INTE är dig jag ens komenterar. Utan folks förmåga att hela tiden slänga dina texter i ansiktet på en OSV...

Det stämmer inte alls. Du kommer med en massa otrevliga antydningar om mig hela tiden, som du inte har någon grund till överhuvudtaget. Det är inget annat än rena spekulationer. De visar nog mest hur DU tänker. Tro inte att alla andra tänker som du.

Du får stå för din livssyn alldeles själv, jag delar den säkerligen inte, överhuvudtaget, oavsett hur många gånger du än säger att du förstår precis hur jag tänker. Det du tror att du förstår är inte min världsbild, det är den du försöker projicera på mig.

Mayro skrev:Jag själv anser mina egna ord i dina urdrag är rent fördjävliga.. OM man enbart läser do vill säga...

Det jag citerat är ganska kompletta fraser. Om du inte kan stå för dem i efterhand tycker jag du inte skulle ha skrivit dem från början.

Mayro skrev:Detta Iö är inget jag faller in i... Och du ÄR en högtalarsäljare oavsett om du jobbar med annat också..

Nej, det är jag inte alls. Jag vidtar inga aktiva åtgärder för att sälja något överhuvudtaget. Varken via faktiskt, via LTS eller via någon väg överhuvudtaget.

Det skulle du ha vetat om du brytt dig om att undersöka verkligheten INNAN du börjat spekulera.

Mayro skrev:Jag personligen har INGET emot varken dig eller LTS såsom organisation. inte heller dig såsom företagare och försäljare..

Tror du verkligen att folk är så korkade att de inte ser att det du sysslar med är semantiskt svindleri? Alla ser att du bara föröker nöta in samma påståenden om och om igen. Du låtsas säga att du inte har något emot mig, men du måste ändå avsluta meningen med att häva att jag är en försäljare!

Det otrevliga är egentligen inte dina försök att manipulera folk, utan att du gör det på ett sådant sätt att det framgår att du tror att folk är korkade. Visa Faktiskt deltagarna lite mera respekt, de går inte på sådana simpla trix.

Mayro skrev:Men att din marketing sker just via LTS samt här o på andra forum av dina kunder är solklart..

Varför är det solklart? Vilken är min inblandning? Var och när har jag marknadsfört Ino Audio, här eller via LTS eller någon annanstans?

Mayro skrev:Att detta också är rent passande för dig är också solklart... Just så vill du ju ha det enligt dina egna ord.

??? Enligt min egna ord? Tror du på fullt allvar att folk skall tro dig när du påstår dig vara en bättre talesman för vad jag vill än jag själv???

Mayro skrev:Låg nivå och nöjda kunder... Denna delen om den låga nivån märks inte varken hos dig eller dina kunder...Men jag förstår efter åratal absolut rubbet av arbetssättet..
Ingen tvekan alls...

Maken till oförskämdhet har jag sällan sett. Vem tror du att du citerar egentligen?

Du får stå för dina gangsterfasonsidéer om försäljning alldeles själv, blanda inte in mig i dina idéer om "arbetssätt". Du vet absolut ingenting om mina incitament att överhuvudtaget vara inblandad i musikåtergivningsbranschen.

Mayro skrev:MEN!! Och läs noga så slipper vi debatter om detta i fortsättningen.. Jag anser ditt sätt att föra dina produkter ut på marknaden absolut inte fel på något sätt alls..

Men jag gör ju i princip INGENTING! Vakna ur din drömvärld.

Har du tänkt på att du kanske i själva verket inte vet någonting om det du tror du förstår. Ha i varje fall så öppet sinne att du kan tänka dig den möjligheten. Du vet ju lika väl som jag att det du häver ur dig är ren spekulation i varje fall, så att du kan ha fel från början till slut borde i varje fall ha föresvävat dig.

Kanske är dina svarta tankar om en medveten manipulativ säljstrategi (som du säger dig "inte se något fel i", trots att du känner dig kallad att vara den som skall berätta för alla om det du anser är medveten strategi) någoting som du hittat på alldeles själv?

Mayro skrev:Enbart den otroliga copy av texterna..... Sen hurvida dina prylar är ditt eller datt finns hos mig ingen åsikt om ens..

Varför är det så viktigt för dig att ha en massa åsikter om andras vilja att berätta vad de tycker om olika saker då?

Du berättar ju gärna om hur bra du tycker om dina infinityhögtalare.

Mayro skrev:Sedan angående om det var meningen ifrån start eller inte vet jag inte. Men rätt klart ser man du inte är något dummhuvud direkt, så att det enbart är en "turlig slump" att sakernas gång gjort allt runt detta tror jag inte mycket på...

Du behöver inte tro något alls, eftersom du inte vet något om det.

Du kan väl ta reda på hur det är, så slipper du spekulera utan någon vetskap. Då slipper du göra folk illa.

Ett tips är då att inte börja med att trakassera just den som skulle kunna upplysa dig. Chansen att du skall få veta något med den strategin är inte överväldigande...

Mayro skrev:Du är aldeles för smart o slipad för detta fenomen ska ske. Du vet nog exakt vad du gör och inte gör... Så god kännedom om folk har jag efter alla år inom försäljning o marknadsföring.. Det kan inte enbart bero på slump..

Tror du jag skall känna mig hedrad av bli kallad slipad och smart av dig???

Jag tror att vi har väldigt, väldigt olika uppfattningar om vad som är imponerande och vad som inte är det. Du antyder att jag agerar strategiskt för att lura folk, men jag kan knappt tänka mig något jag tycker är vidrigare än folk som beter sig just så, alltså alldeles för många försäljare och marknadsförare (inte alla dock).

Tvärtom mot dig tror jag i princip på en värld utan marknadsförare, där alla produkter får tala för sig själv. En värld där det som är bättre föredras framför det som är sämre, en värld utan en massa människor som gnider sina geniknölar för att fundera ut vilket som är det bästa sättet att lura på folk olika mer eller mindre undermåliga produkter. Ansträngningar som skulle kunna ha ägnats åt ingenjörskonsten istället, det vill säga åt att göra grejjorna bra på riktigt.

Med "tror på" menar jag kanske inte att jag tror att en sådan värld kommer att komma inom kort, men jag menar att den är friskare.

Mayro skrev:Men Iö... Allt detta kan vi diskutera om då vi ses med en fika osv i stället för att debatera på ett forum.. Men jag lägger inte texten du hämtar dina "krafter" ifrån igen här...

Vad tusan pratar du om??? Tror du på fullt allvar att jag vill träffa dig när du beter dig på detta sätt?

Mayro skrev:OM du Iö tror det är enbart jag ,av dig o mig som har murar att riva så har jag klart överskattat dig som person. Det var bland det dummaste jag läst ifrån dig faktiskt...Om man går in i vilket möte som helst med en annan mäniska med sådan syn på andra mäniskor Ingvar så här man rätt klart en STOR mur att riva själv innan man ens ser den andre personen...

Innan man ens ser den andra personen???

Och det skall man behöva höra från en person som ägnar så mycket energi åt att prata strunt om mig (båda här och på andra fora!)?

Jag har inte skrivit en enda oprovocerad bokstav om dig, medan du vräker ur dig häpnadsväckande textmassor fulla av onda och helt självfabricerade spekulationer, sedan en rätt lång tid tillbaka dessutom.

Mayro skrev:Sånt snack går inte hem alls hos mig ska du veta... Du kan görna orera med sluga formuleringar hit o dit. Men hos mig ger detta absolut enbart en trist vy om ensidighet och bristande respekt för personer man möter..

Orera med sluga formuleringar?

Allvarligt talat - läs igenom dina egna ord från början till slut, inte bara det du skrivit här och idag, utan även alla inlägg du gjort tidigare, både här och på andra forum.

Mayro skrev:Så HOPPAS verkligen denna delen var ett rent obetänksamhets utalande enbart och inte din syn som är sådan.

Jag har inte skrivit ett obetänksamt ord. Tyvärr kan jag även konstatera att du har gjort så många övertramt att jag inte tror att du varit obetänksam heller. Det är ju uppenbart att du verkligen menar det du skriver, alltså att du har en agenda. Trist verkligen.

Mayro skrev:För hos mig kan du enbart imponera med kunskaper och ödmjuk saklighet. Inte via hur mycket man kan vinna dispyter eller ordsluggerier...

Så mitt utalande gäller... Jag hoppas det kan riva murar...

Efter ditt beteende här idag är jag helt ointresserad av att riva några murar. Du har själv valt hur du vill framstå och hur du vill bete dig mot mig, och jag accepterar det.

Med dig vill jag inte ha något att göra.

Missförstå mig inte, Jag tror inte på permanent brända broar, men det skall mycket till för att jag skall få något förtoende igen för någon som betett sig som du gjort.

Mayro skrev:Och lägger till. Så kanske vi efter mötet kan erkänna varann såsom personer där man har respekt mellan varann...

MVH Tobbe

Glöm det där mötet. Jag har inget intresse överhuvudtaget av att träffa dig.

/iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-19 22:44

Men att din marketing sker just via LTS samt här o på andra forum av dina kunder är solklart..

HEHE men mayro....du gör ju tom lika mycket reklam för dina talare som inte ens finns att köpa nya nu? gör du det för att "sälja" talare åt tillverkaren? nej du gör det för att visa hur nöjd du är :wink:

om saker och ting är nog bra säljer dom sig själv....tex ferarri :roll:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-19 22:46

Ja, för Ferrari har ju ingen marknadsföring att tala om... :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-19 22:58

mja men jämfört med volvo säljer dom sig själva...

(sen kan du observera min :roll: ) :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-19 23:18

Nja, Ferrari har väl ett F1 team mig veterligen, och dessutom gör dom en hel del reklam där tänkbara köpare finns. Dock inte i Aftonbladet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-19 23:22

Är det inte så att F1-teamet Ferrari och biltillverkaren Ferrari har märkvärdigt lite med varandra att göra?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-19 23:28

IngOehman skrev:Du låtsas säga att du inte har något emot mig, men du måste ändå avsluta meningen med att häva att jag är en försäljare!

Men, vad är det för fel på att vara en försäljare? Om man kallar en person för försäljare, är det att ha något emot den personen?

Sorry, kunde inte låta bli att raljera kring en lösryckt kommentar :lol:

Annars kan jag bara instämma i mångt och mycket om Mayro. Skulle jag skriva vad jag tycker om hans inlägg skulle jag bli avstängd från faktiskt.se 8)

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-19 23:52

Iö...

Det är ju trist. Men detta är ditt beslut och respekteras självklart av mig...

men ser du inte stänger dörrar. En bra egenskap... För min resa upp är planerad nu. Och kommer ske oavsett om jag får besöka dig eller Johan. Jag vet ju inte om detta beslut gäller enbart dig? eller om det också gäller Johan..

Resan upp kommer att ske i varje fall som helst i maj. Ska besöka vänner osv där ändå. samt barnen ska besöka sina vänner...

Jag kan medlela att jag är fruktansvärt less på hifi ändå och endast längtar tills min nya vattenpump kommer så bilen kommer ut. Ljudbygge väntar i den samt småfix.. bes o värderingar är klara.. Så nu suger den mer än detta..

Så tills vidare kan ni jubla. Det blir inte så många inlägg. Inte långa heller. Och hoppas med detta inlägg att dessa saker nu blir stopp på.

För jag orkar inte ens hålla på med ett slags "tjafs" som .. " du sa så, så då sa jag" osv...

Så därav kommer jag inte ens besvara punkter ens av ditt eller andras inlägg....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-20 00:03

Mayro,

Kan du inte göra en liten ansträngning för att få dina inlägg läsliga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-20 00:29

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Du låtsas säga att du inte har något emot mig, men du måste ändå avsluta meningen med att häva att jag är en försäljare!

Men, vad är det för fel på att vara en försäljare? Om man kallar en person för försäljare, är det att ha något emot den personen?

En person som beskyller mig för att marknadsföra mig och vara en försäljare är direkt oförskämd.

Vad skall man ha försäljare till? Det är väl bättre att de som vill ha något bestämmer själv vad de vill ha. Vem tusan har behov av någon som vill sälja något? En onödig person helt enkelt. :!:

Om jag funderar på att köpa något så vill jag antagligen ha information och inte desinformation. Om och när jag bestämt mig för att köpa så behöver jag fortfarande ingen säljare, utan en expedit.

Informationen vill jag ha ifrån dem som känner produkten bäst, det vill säga de som konstruerat dem, och expediten vill jag skall expediera köpet.

Punkt. 8)

Om någon vill kalla mig konstruktör eller expedit (när den aktionen erfordras) så varsågod. Jag kommer inte att ta illa upp, men att påstå att jag agerar säljare och marknadsförare är verkligen dumt.

Bill50x skrev:Sorry, kunde inte låta bli att raljera kring en lösryckt kommentar :lol:

Nä, ibland kan man inte låt bli. :wink:

Bill50x skrev:Annars kan jag bara instämma i mångt och mycket om Mayro. Skulle jag skriva vad jag tycker om hans inlägg skulle jag bli avstängd från faktiskt.se 8)

/ B

:lol:

Ja. Jag har ju absolut ingenting emot att folk ställer frågor, men att fabulera ihop en massa konspirationsteorier och presentera uppdiktningarna som fakta är för mycket.

Vh, iö

PS. Förvisso har jag träffat på flera riktigt trevliga både säljare och marknadsförare, men de har för det mesta varit sådana anarkister att de agerat helt i kundens intressem alltså i helt annan riktning än deras anställare tycker är lämpligt... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 01:19

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

En person som beskyller mig för att marknadsföra mig och vara en försäljare är direkt oförskämd.

Vad skall man ha försäljare till? Det är väl bättre att de som vill ha något bestämmer själv vad de vill ha. Vem tusan har behov av någon som vill sälja något? En onödig person helt enkelt. :!:

Om jag funderar på att köpa något så vill jag antagligen ha information och inte desinformation. Om och när jag bestämt mig för att köpa så behöver jag fortfarande ingen säljare, utan en expedit.

Informationen vill jag ha ifrån dem som känner produkten bäst, det vill säga de som konstruerat dem, och expediten vill jag skall expediera köpet.

Punkt. 8)

Om någon vill kalla mig konstruktör eller expedit (när den aktionen erfordras) så varsågod. Jag kommer inte att ta illa upp, men att påstå att jag agerar säljare och marknadsförare är verkligen dumt.

Bill50x skrev:Sorry, kunde inte låta bli att raljera kring en lösryckt kommentar :lol:

Nä, ibland kan man inte låt bli. :wink:

Bill50x skrev:Annars kan jag bara instämma i mångt och mycket om Mayro. Skulle jag skriva vad jag tycker om hans inlägg skulle jag bli avstängd från faktiskt.se 8)

/ B

:lol:

Ja. Jag har ju absolut ingenting emot att folk ställer frågor, men att fabulera ihop en massa konspirationsteorier och presentera uppdiktningarna som fakta är för mycket.

Vh, iö

PS. Förvisso har jag träffat på flera riktigt trevliga både säljare och marknadsförare, men de har för det mesta varit sådana anarkister att de agerat helt i kundens intressem alltså i helt annan riktning än deras anställare tycker är lämpligt... :wink:

Ja du, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om din åsikt om säljare. Eller marknadsförare.

Men för att bemöta några av dina teser. Vad man ska med en säljare/marknadsförare till? Tja, vad sägs om hjälp med att lösa ett problem? Alla vet inte exakt vad de vill ha. Inte många alls egentligen. Men de vill ha lösningen på ett problem. Jag kanske har dåligt ljud hemma. Vad gör jag åt det? Jag kan naturligtvis snacka med mina vänner, men vad har de för erfarenhet och kunskap? Dom vet förmodligen en massa om sina egna grejor, men annars? Går jag till ett proffs får jag förmodligen bättre hjälp. Precis som ett proffs är bättre på att konstruera högtalare än vad en amatör är.....
En person som vill sälja något är inte alls en onödig person. Jag säljer saker, eller rättare sagt jag marknadsför saker. Min uppgift är att lösa mina kunders problem. Det tjänar jag pengar på. Jag tjänar än mer pengar om min kund kommer tillbaka, och det gör en nöjd kund. Så min första prio är att göra kunden nöjd. Och eftersom jag sover bättre när jag känner att jag gjort något bra, så gör jag så.
Gör detta mig till en onödig människa?

/ B

PS. En person som beskyller mig för att vara en lögnare eller för att sprida desinformation är direkt oförskämd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-20 01:42

Gustaf varnade mig för att göra det där inlägget... :wink:

Nåja.

Saken är väl den att jag, statistiskt, inte så ofta sett den där bilden av världen där säljare primärt ser till kundernas väl. Inte tillräckligt ofta för att jag skall tro att det beteendet är det typisk för säljare. Snarare tvärtom.

I själva verket brukar det snarare vara sin arbetsgivares intressen de håller främst, och i många fall betyder det att kunden faktiskt blir lurad. Jag känner till flera exempel på där hifi-säljare fått order från sin arbetsgivare att göra en säljoffensiv på produkter som finns i överantal på lagret, fast alla i affären vet att en bättre och billigare ersättare är på G.

Om du är ett undantag från den regeln (vilket jag mycket väl kan tänka mig att du är, eftersom du i ditt agerande här på faktiskt alltid är föredömligt mogen och positiv) är dina kunder att gratulera!

Men jag kan knappast tänka mig att du aldrig stött på säljare som försökt föra dig bakom ljuset? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 07:56

Jag ville bara säga godmorgon.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-20 09:00

IngOehman skrev:Jag har alltsedan 1983 arbetat heltid (anställd) med elektronikkonstruktion på företaget Trimble (har konstruerat geodetiska mätinstrument) för att kunna överleva ekonomiskt.

Ha! Har ju aldrig träffat dig irl men jag tyckte nog att jag sett någon som var ganska lik din avatar (liten, platt, pixlig och med ett wolframgult färgstick?) skymta förbi någon gång (själv sitter jag i närheten och tittar rakt fram och ser rött om du förstår vad jag menar...).

kirneH
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-20 13:28

Haakan_W skrev:
Men att din marketing sker just via LTS samt här o på andra forum av dina kunder är solklart..

HEHE men mayro....du gör ju tom lika mycket reklam för dina talare som inte ens finns att köpa nya nu? gör du det för att "sälja" talare åt tillverkaren? nej du gör det för att visa hur nöjd du är :wink:

om saker och ting är nog bra säljer dom sig själv....tex ferarri :roll:

Nope.. totalfel där.. Jag skriver om sådant då jag anser utveklignen gått bakåt angående många saker. Idag är "säljandet" mer viktigt än kvaliteten. INTE alltid. Men förbannat ofta ändå är det på så sätt...

Så därav skriver jag om beg prylar. Såsom min burkar.. Men det finns bättre saker än mina. Större system ifrån denna era då Infinity KUNDE och ville bygga grejor...

Angående kablar så skriver jag om detta för att folk ska få info om att det finns numera kablar som inte snor sista kr o öre ifrån semesterkassan.. Men för en del är dom ändå dyra. Det vet jag. Men ändå är dessa rasande prisvärda....

Och jag skriver om Denvern för jag sökte svaret på HUR det var möjligt.. Inget annat. Det blev för övrigt en rolig tråd senare...

Och reklamen jag ger är ju självklar.. det är ju det forum är till för.. Att dela med sig....Och idag sitter många glada användare och ler åt sitt härliga ljud dom fått för billiga pengar...

Skillnaden är att jag INTE går in och säger åt någon hans prylar är placebo bara för han inte tetat blint osv....

Och jag säger inte att alla andra har fel.. utan att vi alla kommer fram till liknande resultat trotts vi går olika vägar dit...

Att sedan man uppfattar själva säljande och reklamen såsom av ondo är i mina ögon knepikt. För mig är SÄTTET man gör det på avgörande. Om jag inte vill se reklamen ska jag slippa den. Inte få den kastad i ansiktet hela tiden såsom copys eller på annat vis.

Inte bli anklagad för att "gilla färgat ljud" bara för man ev inte gillar en pryl.. Det är mina åsikter. sen får andra ha sina självklart..

Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 13:38

Tjinge ling på er.

Jag slänger ut en annan fråga i min tråd angående Ino prylar eftersom det är de jag har beslutat mig för att investera i.

Säg att jag köper 2 st basmoduler och för att driva dessa så köper jag 2 st Zachry D250 monoslutsteg.

Nu är det ju så att jag bara har en sub preout på min förstärkare och något delningsfilter från Ino går ju ej pga leveransproblem.

Tanken är att använda min förstärkares inbyggda delningsfilter och dela vid 80 hz.

Hur gör jag?
Splittar jag subsignalen med en Y-kabel och ansluter en kabel till varje slutsteg?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-04-20 13:49

Ett slutsteg bör nog räcka eftersom du bör kunna driva båda modulerna parallellkopplat om du inte satsar på Z-modulerna.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 13:53

OK

Z-modulerna kan nog bli lite överdrivet till Pip :lol: :lol: .

Skulle detta fungera bra även om jag betämmer mig för PX2 istället för PP2?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-20 14:42

Zachryn har iofs delningsfilter inbyggt i sig själv... om det är tillräckligt brant jämfört med Inos delningsfilter vet jag inte, men under en övergångsperiod kan det nog funka.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 15:05

Nattlorden skrev:Zachryn har iofs delningsfilter inbyggt i sig själv... om det är tillräckligt brant jämfört med Inos delningsfilter vet jag inte, men under en övergångsperiod kan det nog funka.

Nej det skulle inte falla mig in att använda Zachrys inbyggda då det ska vara tämligen uselt enligt en väl insatt "källa" 8)

Då skulle det interna filtret i min förstärkare vara bättre enligt samma "källa" 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-20 15:14

Okidoki!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-04-20 15:21

Ett d-250 räckte bra till mina fd. pP-2.
Till pX-2 behövs nog lite kraftigare doningar. Har för mig att I.Ö nämnde NAD 216 som lämplig kandidat för jobbet. Går att få för mellan 2500 och 3000:- begagnat vad jag har sett.

Mvh

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 15:23

Baltazar skrev:Ett d-250 räckte bra till mina fd. pP-2.
Till pX-2 behövs nog lite kraftigare doningar. Har för mig att I.Ö nämnde NAD 216 som lämplig kandidat för jobbet. Går att få för mellan 2500 och 3000:- begagnat vad jag har sett.

Mvh

Toppen jag bugar och tackar för tipsen. :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-20 16:11

Ett Nad 216 går att få för nedåt 2000:-, bara en anm.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-04-20 17:42

Mayro skrev:Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Det kanske beror på att dina inlägg är så långa att man inte orkar läsa hela :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 17:57

IngOehman skrev:Men jag kan knappast tänka mig att du aldrig stött på säljare som försökt föra dig bakom ljuset? :o

Jodå, det har jag. Jag har stött på andra yrkesgrupper också som försöker lura in mig i deras tänk. Konstruktörer till exempel :-)
I alla avseenden där en person har en viss nytta (ekonomisk, ideologisk, makt etc) av att att styra in mig i ett visst beteende kan man med fog misstänka gå sina egna ärenden och inte mina.

Jag har skrivit det på annan tråd här i forumet, det viktiga är att vi är tydliga i våra roller, då kan andra lättare bedöma en utsaga från en given person. Går jag in i en hifi-affär (för att ta ett näraliggande exempel) är jag osedvanligt dum och blåögd om jag tror att en säljare där rekommenderar mig en konkurrents pryl bara för att den kanske skulle passa min situation bättre. Om jag däremot anlitar en konsult som ska ge mig råd hur jag löser ett problem (tex dålig akustik) skulle jag bli mäkta förgrymmad om denne "var gift" med ett speciellt företag i branschen trots en uppgiven objektiv grund för sin verksamhet.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-20 19:18

Rapid skrev:
Mayro skrev:Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Det kanske beror på att dina inlägg är så långa att man inte orkar läsa hela :wink:

Ska vända på ordningen och skriva om dom saker som retar er sist.. så har man före läst det som bör göra er glada då.. enklare kan inget bli. Då tappas ju skäle bort att bli sur. det brukar ofta stå tex. "att båda sidor " osv..

Så ska minnas detta.... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-20 20:09

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan knappast tänka mig att du aldrig stött på säljare som försökt föra dig bakom ljuset? :o

Jodå, det har jag. Jag har stött på andra yrkesgrupper också som försöker lura in mig i deras tänk. Konstruktörer till exempel :-)

Vaaaa! :lol:

Allvarligt talat Bill, konstruktörer försöker inte LURA in andra i deras tänk, de försöker hjälpa andra in i deras tänk. "Konstruktörens tänk" är ju att förstå hur grunkorna fungerar. Det är inget lurigt med det. Det är bara snällt.

Bill50x skrev:I alla avseenden där en person har en viss nytta (ekonomisk, ideologisk, makt etc) av att att styra in mig i ett visst beteende kan man med fog misstänka gå sina egna ärenden och inte mina.

Just det, alltså säljare/ekonomer/marknadsförare ,(rånare?), poliser, politiker och... politiker! :wink:

Andra sorters människor gör ju mest saker för att de är kul eller för att de tror att de kan vara till glädje för andra. (Eller för att de är dåliga på att motstå tjat...) Det är ju just det jag försöker säga.

Bill50x skrev:Jag har skrivit det på annan tråd här i forumet, det viktiga är att vi är tydliga i våra roller, då kan andra lättare bedöma en utsaga från en given person.

Jag tror att de flesta inte spelar några roller. Jag skulle till och med kunna gå så långt som till att säga att jag HOPPAS att de allra flesta ALLTID (privat såväl som i sitt yrke) är i princip helt ärliga.

I grupperna säljare och politiker har jag dock stött på många undantag, där jag vet att medvetna lögner genereras, och jag har till och med hört folk inom dessa grupper argumentera, att det är helt ok att göra så!

Hoppas ingen tolkar mig fel nu - det jag skriver skall tolkas såsom jag menar det - nämligen att de säljare och politiker som inte gör så, skall känna sin stolta. :P

Min grund till att tro att de flesta nästan alltid är ärliga, är att ämnet intresserar mig, närmare bestämt ämnet kultur. Jag är intresserad av nästan alla slags kultur utom idrott. Sport gillar jag dock. Och ett intresse resulterar ofta i studier...

Som en utveckling av kulturintresse kommer man lätt att fundera mycket på hur folk tänker, och agerar, eftersom kultur (oräknat statlig skattefinansierad "kultur") sprungar ur tankar. Detta har jag funderat på nästan hela mitt liv, och min slutsats är att nästan alla är precis sig själva, nästan alltid.

Det är nämligen så mentalt jobbigt att vara oärlig, att bara en liten minoritet av befolkningen klarar av det, och inte ens dom klarar det utan att konstruera mentala ansvarsmodeller som gör att de tycker att det är de drabbades eget fel om de går på lögnerna, eller också är det dens fel som vill att de skall ljuga (arbetsgivaren t ex).

Så, nej, jag är ganska övertygad om att majoriteten av alla är ärliga och inte spelar roller. Förvisso har nog de flesta någon gång undsluppit sig en vita lögn, alltså en som ingen far illa av, och visst finns ofta en sorts "inre rollspel", alltså att folk selekterar delar av sin personlighet, men det är ärligt och inget riktigt rollspel, eftersom det är dem själva de spelar.

Bill50x skrev:Går jag in i en hifi-affär (för att ta ett näraliggande exempel) är jag osedvanligt dum och blåögd om jag tror att en säljare där rekommenderar mig en konkurrents pryl bara för att den kanske skulle passa min situation bättre.

Va?

Menar du alltså att det är sjysst att ljuga för kunden, eftersom det är kundens ansvar att inte vara blåögd???

Jag ÄR så blåögd, och jag tycker inte att det är något större fel att vara det. En säljare som inte rekommenderar den bästa apparaten är värre än onödig. Han (eller hon) har negativt värde för kunden.

Men visst, vis av erfarenhet har nästan även jag väl, nästan, lyckats lära mig hur verklighten ser ut, man jag acepterar det INTE. Och jag glömmer ständigt och jämt att folk kan bete sig på det sättet, och blir därför lurad titt och tätt.

Oärliga försäljares beteende gör mig därför ganska ofta förbannad! Jag håller absolut inte med om att det under några omständigheter är ok att rekommendera något som man faktiskt vet är sämre (såsom i ditt exempel). Jag fattar inte hur man kan tycka att det är det. Det ligger skrämmande nära till hands att tro att säljare blir selekterade efter sin acceptans för sådana beteenden...

Bill50x skrev:Om jag däremot anlitar en konsult som ska ge mig råd hur jag löser ett problem (tex dålig akustik) skulle jag bli mäkta förgrymmad om denne "var gift" med ett speciellt företag i branschen trots en uppgiven objektiv grund för sin verksamhet.

/ B

Säger du säger alltså att du ställer högre moraliska krav på en teknokrat än på en säljare? :wink:

Jo, det gör nog de flesta. Det är väl ungefär det jag ville säga om vad det betyder att bli oskyldigt anklagad för att vara säljare, som jag blev. :(

Vh, iö

PS. Hoppas verkligen inte du tar illa upp, jag menar inget illa, och det skulle inte falla mig in att tro att du på något sätt är oärligt, tvärtom har jag fått det motsatta intrycket. Du verkar vara en superbt trevlig och ärlig person, så om du är säljare/marknadsförare gläder det mig! Men om jag tvingas in i den här diskussionen så säger jag förstås vad jag tycker. Jag kan inte gör på annat sätt, som sagt...

En sak fattar jag inte dock, och det är att du menar att man är blåögd om man tror att en säljar talar sanning. Det rimmar illa med ditt allmänna försvarstal om säljare. Hur är det - skall man utgå ifrån att de talar sanning eller inte?

Kom också ihåg att det jag skrivit handlar om min statistiska blid av säljare, inte om någon specifik individ. Några av mina bästa vänner är säljare, och de är toppen! Dumma, dumma den som säger något ojsjysst om dem! Inte ens dom tycker om säljare i gemen dock...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 20:57

IÖ säger:
"En sak fattar jag inte dock, och det är att du menar att man är blåögd om man tror att en säljar talar sanning. Det rimmar illa med ditt allmänna försvarstal om säljare. Hur är det - skall man utgå ifrån att de talar sanning eller inte?"

Jag menade nu inte att säljaren i det konstruerade fallet ljuger. För vad är lögn? Fråga några initierade personer om något och du får garanterat en massa olika svar. Inte för att några ljuger utan för att man har olika uppfattning om saker och ting.

Har jag en hifi-butik och säljer produkt 1-10, så rekommenderar jag med all säkerhet någon av de tio modellerna till en kund som kommer och frågar om råd. För det första är det just de modellerna som jag känner till ordentligt, för det andra är det dessa jag valt såsom varande prisvärda till min målgrupp. Det är först som en kunds önskemål ligger utanför vad jag kan erbjuda som jag hänvisar till annan leverantör.

Vi måste komma ihåg att det aldrig finns en enda absolut sanning. Alla kunder vill inte ha samma sak, man lägger olika vikt vid olika features. Eller ett utseende. Eller pris för den delen. Vem är du, eller jag, att berätta vad andra ska ha för preferenser? Finns det tillräckligt många kunder som föredrar häftigt designade högtalare för att jag ska kunna bedriva business med detta, ser jag inget fel i det. Även om man kan få långt mer välljudande konstruktioner för samma pengar. För många är "tillräckligt bra (ljud)" fullt tillräckligt och det är andra aspekter som blir viktiga.

Är man ärlig i sitt uppsåt och också förmedlar sina synpunkter till en kund, så är det slutliga valet faktiskt upp till dom.

För att knyta an till din egen bransch. Är alla som gör högtalare annorlunda än dina konstruktioner lögnare och charlataner, i bästa fall bara outbildade och okunniga? Nä, det tror jag inte för en sekund att du tycker. Så vari ligger skillnaden mellan en konstruktör av högtalarelement som försöker övertyga världen om det fina med hans element (så han kan sälja fler och förhoppningsvis få en utkomst), jämfört med en säljare som promotar de produkter han säljer?

Lite hårdraget skulle man kunna säga att konstruktören av element är smalspårigare än säljaren, därför att han är fast i övertygelsen att han "har rätt". Säljaren kan alltid byta produkt om han, eller kunderna, inte är nöjda.

Om vi nu håller fast diskussionen runt marknadsförare och säljare; de seriösa försöker alltid skapa långsiktiga relationer. Det är mycket enklare/mer lönsamt att ha återkommande kunder än att jaga nya hela tiden. En nöjd kund kommer tillbaka, en missnöjd går någon annanstans. En gammal undersökning säger att en nöjd kund berättar om sitt köp för i medeltal ca 3 personer, en missnöjd för ca 8-10 personer. Med tanke på hur många nöjda Ino-ägare det finns här på forumet (och ingen negativ?) måste du sköta dig alldeles utmärkt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-21 00:12

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Allvarligt talat Bill, konstruktörer försöker inte LURA in andra i deras tänk, de försöker hjälpa andra in i deras tänk. "Konstruktörens tänk" är ju att förstå hur grunkorna fungerar. Det är inget lurigt med det. Det är bara snällt.

Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

(Detta generaliserande innefattar givetvis inte dig IÖ :wink: )

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 00:38

Bill50x:
Men hur många säljare har köpt in de produkterna han säljer?

I alla lite större företag tror jag det är rätt ovanligt att säljarna är med och bestämmer vad som skall säljas. Och i audiobranschen vet jag att många återförsäljare inte kan plocka produkter hur som helst. De tvingas representera ett märke i lite större omfattning än att bara plocka några få godbitar.

Att säljarna skulle "kunna" de saker de säljer vet jag inte om jag har upplevt någonsin de senaste tio åren, inte hos någon normal radiohandlare i varje fall (hos riktiga hifi-handlare brukar det vara lite bättre dock, eftersom många som jobbar som säljare på sådana ställen har ett eget hifi-intresse). Jag har tittat in hos radiohandlare säkert fler än tio gånger det senate året i varje fall.

Snarare skulle jag vilja säga att de inte han en aning om vad de prylar de säljer har för egenskaper! Försök att få ett vettigt besked om olika videoapparaters ljud och bildkvalitet så får du se.

Många svarar ärligt (jo, ärlighet finns) att de inte vet. Men det är inte ovanligt att man får höra en hyggligt lång svada om hur bra den ena eller andra apparaten är på den ena eller andra punkten, och att det beror på den ena eller andra trestäviga forkortningen på apparatlådans utsida...

När man är trött på skitsnacket kan man roa sig med att fråga om snubben överhuvudtaget har sett en bild som kommer från ett band spelat i videon man pratar om. Han (för det är nästan alltid en han - kvinnor i samma tjänst tycker inte att det är ballt att snacka strunt och försöka stajla (ljuga) inför den till synes ovetande kunden) kommer på en direkt fråga naturligtvis att tala sanning, en lögn på en direkt fråga går ju inte att skylla på kundens blåögdhet.

Så då får du veta, att han faktiskt inte har en aaaning om hur den där apparatens bild, som han nyss berättade hur bra den var, ser ut i verkligheten! Han har ingen aning. Detta är inget undantag, det är en regel.

En annan regel är att säljaren alldeles efter att ha fått frågan kapitulerar mentalt (utan att du bett om det!) och berättar om sin arbetssituation, det omöjliga att sälja saker som man inte får veta något om, hur vansinnigt allting är när såväl marknadsavdelningen på de tillverkande företagen som hans egen arbetsgivare anser att säljaren inte behöver veta mera än det som står i broschyrerna, det vill säga samma fjantiga saker som står på kartongerna - en massa trestäviga förkortningar som är den humanistiska världens idiot-parametrisering av verkligheten. Deras sätt att till köparen säga - försök inte att förstå hur någoting fungerar, räkna bara antal "specialegenskaper" apparaten har och köp den apparat som kostar det du tror är lagom!

Kanske är det inte bara kunden som är offer (för ett hjärndött tjoxande av varor som stackars ingenjörer inte fått göra så bra de önskat och som sedan kunden inte får chans att jämföra med varandra på ett vederbördligt sätt), utan kanske är säljaren ett offer han med - en person som tvingas bete sig på ett sätt som han inte vill?

Tja, kanske. Men bara om man har en sådan definition på att vara tvingad att skon passar, och bara såtillvida att man tycker det är ok att han är så ryggradslös att han inte sagt "sån här skit ställer jag inte upp på!", när han borde.

Civilkurage är en bristvara. Det har jag alltid sagt, i varje fall de senaste 35 åren. Mest de senaste 30 dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-21 01:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 00:41

Mr_Ekan skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

(Detta generaliserande innefattar givetvis inte dig IÖ :wink: )

Vh

Då undrar man ju lite försiktigt vem det är som konstruerat alla de där sakerna som har tillverkats och som finns att köpa? De där sakerna som har ändrats jämfört med hur apparaterna såg ut förut.

Om det inte är ingenjörerna alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-21 08:17

Håller med Mr_Ekan: Konstruktörer är konservativa gnällspikar
Håller med IngOehman om ditt och datt.

Men,
Lata eller oärliga; säljare och kondstruktör "på golvet" sitter i samma båt. De är en produkt av den marknadsekonomi vi lever i. Så länge ingen av oss behöver tillverka skiten ska vi nog inte klaga på den ena eller andra sortens slavar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-21 08:27

Mr_Ekan skrev:Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

En konservativ gnällspik till konstruktör omplacerar man eller till och med sparkar.

En bra konstruktör analyserar och prövar hela tiden nya vägar i sitt yrkesområde med sin erfarenhet som stabil grund.

Fast jag tror du var lite sarkastisk i ditt generaliserande :D

Detta sagt med 18 år av elektronikkonstruktion i ryggen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-21 10:49

Jag kan bara konstatera, utifrån mitt nuvarande arbete, att konstruktörer knappast kan samarbeta för mycket med produktionsorganisationen i ett företag. Det är ju en sak att ta fram en på papperet genial lösning, men om den sedan går att producera är en helt annan fråga. DFM brukar man här tala om; Design For Manufacturing.

Sorry för OT :oops:

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-21 11:20

Får mig att tänka på en scen i filmen Office Space där Tom Smykowski förklarar för Bob & Bob vad han egentligen arbetar med. 8)

http://www.bullshitjob.com/officespace/ ... dohere.wav

Saxat från http://www.bullshitjob.com/officespace/
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 13:10

"im dealing with people so the ingener dont have to"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 14:15

IngOehman skrev:Civilkurage är en bristvara. Det har jag alltid sagt, i varje fall de senaste 35 åren. Mest de senaste 30 dock.

Vh, iö

Civilkurage kostar ! Oftast med arbetslöshet som resultat och ibland med förlust av vänkretsen. (Naturligtvis kan man ha sån tur att ens åsikter är rimligt kompatibla med den aktuella omgivningen, men det finns ganska många i det här samhället som lever i små omständigheter och/eller kallas rättshaverister.)

Är man chef är ärlighet och sanning livsfarligt (för karriären). Är man på "fotfolksnivå" kan man ofta tolereras, i varje fall om man inte får för stort inflytande bland arbetskamrater eller om det skulle se illa ut om man ansattes.

Är själv lite grann lagd åt det här hållet men har inte haft problem på grund av det, kanske tack vare att jag i sammanhanget har en oaggressiv framtoning eller sagt vad andra tänkt.

Annars gäller det att antingen vara i rätt bransch eller ha en uppseendeväckande kompetens för att överleva.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 14:30

i jag har missat två jobb och blivit konstigt behandlad
tack vare att jag sagt sanningen och vägrat köra trafikfarliga bussar.......
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 16:05

profbd skrev:i jag har missat två jobb och blivit konstigt behandlad
tack vare att jag sagt sanningen och vägrat köra trafikfarliga bussar.......

Ja så kan det gå. Men man får en större respekt för en själv och det kan ge en större inre styrka.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 17:53

Kostnaden för civilkurage är lätt att bära, i varje fall för riktiga människor.

Att civilkurage kan få konsekvenser som är lite jobbiga att bära spelar väl ingen roll, man kan ju bära besvären stolt. Att vara så usel att man inte står för det man vet är rätt är förskräckligt, men häpnadsväckande vanligt. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.

Lite trubbel som följd av att man är ärlig är lätt att leva med, men att dö med oärligheter i bagaget borde vara otänkbart för alla.

Vh, iö

PS. Office Space är en av världens bästa filmer. Den är en sannare beskrivning av verkligheten själv, än själva verkligheten är! :o
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-22 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-21 17:57

Hotspur:

Att somliga inte förstår vad allround betyder, förvånar
mig inte men tillåt mig tycka till om piP:

1) Det är en väldigt bra stativhögtalare för pengarna.
2) Stativhögtalare är attraktiva tack vare att de ofta
gör att ljudet släpper bra och ger en bra stereobild.
3) Med stativhögtalare slipper du oftast den loudness-
effekt golvhögtalare gärna framkallar i (för) små rum.

Men, vill du ha en högtalare som färgar dina "dåliga"
inspelningar på ett alldeles lagom sätt, eller som får
fram tryck och effekter vid filmtittande - så är Canton
Ergo RC-L (eller liknande golvhögtalare) ett bättre val!

Varken piP eller RC-L är således Guds svar till varje
audiofil, däremot är bägge ruskigt prisvärda. Var och
en på sitt sätt. Välj själv det som tilltalar din smak...

Hotspur:
vaf...
Dina inlägg blir mindre och mindre onyanserat kritiska och mer och mer insiktsfullt konstruktiva...
...vad har hänt?

Kan man få numret till din charmkurscirkelledare?
:wink:
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-21 18:10

IngOehman skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.

frågar ni mig så skulle vi inte ha ett enda problem om inte nån religion existerade...så man kan säga att påven är planetens elaking :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 18:13

IngOehman skrev:Kostnaden för civilkurage är lätt att bära, i varje fall för riktiga människor.

Att civilkurage kan få konsekvenser som är lite jobbiga att bära spelar väl ingen roll, man kan ju bära besvären stolt. Att vara så usel att man inte står för det man vet är rätt är förskräckligt, men häpnadsväckande vanligt. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.

Här vill jag nog anmäla en skild uppfattning !
Det är snarare människors ovilja att lämna andra människor i fred som är det stora problemet här i världen. Vare sig det motiveras av religion, politik, moral eller girighet. Skulle människorna ha "skött sig själv och skitit i andra" skulle vi ha varit några hundra miljoner fler levande människor.

Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser.

Att sedan bristen på civilkurage förstärker eländet i världen kan jag hålla med om. Men även här är snarare likgiltigheten ett större problem. (Att männskor inte protesterar mot elände och orättvisor är snarare för att de inte bryr sig så länge de inte själv drabbas. Tyvärr.)

IngOehman skrev:Lite trubbel som följd av att man är ärlig är lätt att leva med, men att dö med oärligheter i bagaget borde vara otänkbart för alla.

Vh, iö

PS. Office Space är en av världens bästa filmer. Den är en sannare beskrivning av verkligheten än själva verkligheten. :o

Har inte sett den men du har säkert rätt. Själv har har Dilbert som favorit vad gäller jobbet... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 01:09

Håkan_W:Står påven för det han vet är rätt?

i:
Att vissa sabbar för andra är oundvikligt - vissa kommer alltid att vara oförmögna att lämna andra i fred, det är bara att konstatera och detta är inte problemet/orsaken, utan är något så oundvikligt att de måste betraktas som utgångspunkten.

Om bara alla de andra skulle uppvisa civilkurage vore dessa fåtaliga skitstövlar inget problem dock.

Vh, iö

Jag håller inte med om att religion är det största problemet (ehuru stort) och orsaken till flest konflikter. Historia (/historieskrivning med politiska syften) är ett minst lika stort problem. Men det verkliga problemet är: Brist på civilkurage!
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-23 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-22 09:20

Jag anser att ett av våra största bekymer är en sån J-A brist på empati. Sen tycker jag det är synd att människor runt om i världen har så svårt för att tänka efter slälva utan blint följer vad som står skrivet i gamla böcker.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-22 09:40

Skulle människorna ha "skött sig själv och skitit i andra" skulle vi ha varit några hundra miljoner fler levande människor.
Är det inte precis tvärtom att det är pga brist på medkänsla (som jensevik skriver) som folk dör. Det är ju "jag sköter bara mig själv och bryr mig inte om andra"-stilen som orsakar allt elände. Det är att blunda för symbiosen.

Men att lägga sig i på ett destruktivt sätt funkar ju inte såklart.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-22 10:00

Jag instämmer med Martin. Empati är länken. Utan empati blir all inblandning med andra människor mer eller mindre problemfylld alternativt konfliktfylld. Lösningen är dock inte att skita i andra, utan att försöka ha förmåga till empati. Dock svårt i praktiken. Även om man upplever empati, dvs förmågan att sätta sig in i en annan människas situation, betyder detta inte att det för situationen lämpligaste bemötandet alltid är självskrivet/uppenbart. Där har man bara sin intuition att följa.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 10:35

Jag skulle kunna göra flera intressanta kommentarer till de tidigare inläggen. Här har vi dock kommit långt, långt över gränsen för diskussioner om religion och politik, varför jag får behärska mig. Det är nog t.o.m behov för moderering, skulle jag vilja säga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 10:36

Känns inte helt OnTopic med sådana diskussioner efter ett besök hos mig... :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-22 14:25

Ja det är otroligt vilka vändor trådarna tar på detta forum :lol: :lol: 8) .

Det är knappt man kommer ihåg vad on topic var men det var trevligt i alla fall :D

Jag glömde faktiskt delge er andra en upplevelse från min fru. Det var när Sentec och Nad 208:orna blev inkopplade. Nattlorden körde någon skiva med en härlig kör (kommer inte ihåg, hjälp mig) samt en med Mike Oldfield.
På vägen hem kommer kommentaren "var det de stora högtalarna som vi lyssnade på slutet???" (canton) 8O 8O 8O .

Ja så det kan bli :lol: :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 15:52

Det var "Five miles out" från plattan med samma namn med Mike Oldfield... Som jag själv får erkänna att jag inte spelat via 668:an innan och blev förvånad själv. :D :D

Och så var det Adams julsång ifrån "Cantate Domino" (guldpressningen)

Och nej, det var piP:arna.

Lage

Inläggav Lage » 2005-04-22 22:12

Mike oldfield är underbar :D
Vill du testa högtalare med Mike Oldfield ska du köra skivan Amarok, lite lustig bitvis med ringsignaler och diverse konstigheter, men ljudet är bra och när jag tänker efter tycker skivan är väldigt bra också (annars skulle jag inte ha den). När jag spelade den igår med piP hörde jag saker jag aldrig hört på den tidigare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 22:17

Amarok... där har vi kravet på en riktig Oldfield-älskare... att ha hört hela i sträck mer än en gång. :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-23 00:21

Jag skulle vilja säga att civilkurage och empati hör ihop. Det är ju just av empatiskäl det är så vilktigt att visa civilkurage.

För övrigt vet jag inte om de där extra hundra miljontals människorna är ett egenvärde. Många av dem som lever på planeten gör det ju i armod och på grund av bristande empati snarare än motsatsen. De lever alltså för andras skull snarare än för att någon av godhet velat ge dem liv.

I vissa delar av världen kan inte den lokala jorden föda dem som lever på den. I många länder skaffar folk så många barn de bara kan för att samhället inte visar empati och tillser så att de blir omhändertagna i sin ålderdom. "Många barn" är enda lösningen för att försäkra sin ålderdom. I vissa delar av världen räknas inte flickor (annat än som en belastning), varför det förkommer att de tas av daga av sina föräldrar för att kunna föda söner istället.

Som sagt - civilkurage OCH empati, och lite vettiga värderingar har inte skadat någon heller...

Vh, iö

PS. Visst, liiite politiskt kanske, men bara allmänpolitiskt i så fall, inte partipolitikt. Egentligen snarast filosofiiskt! :wink:

PPS. Vad var egentligen ämnet för tråden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-23 00:49

IngOehman skrev:PPS. Vad var egentligen ämnet för tråden?

piPlutt :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-23 16:41

Nattlorden skrev:Amarok... där har vi kravet på en riktig Oldfield-älskare... att ha hört hela i sträck mer än en gång. :-)

Amarok... den sortens musik har jag aldrig, och kommer aldrig (?) att tycka om.

Men Amarok är fantastisk. Och jag kan inte säga varför. Spelar den då och då (när min fru inte är hemma... :D ).

Men den är ett mysterium. Ett värmande mysterium.

...

Ingvar:
För att inte framkalla nukleär vedergällning från Naqref, så ska jag vara kortfattad:

De hundra miljonerna jag nämnde syftade på de som blev svultna till döds, fick sin skallar krossade, blev gasade, skjutna och slaktada med knivar på platser som Armenien, Ukraina, Polen och Ruanda.

Nu ska jag försöka hålla mig till tråden...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 22:17

Det skall inte jag, för jag måste hålla med först: Du har rätt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-06-28 12:02

Tjingeling :D

På söndag bär det iväg till Stockholm för ett besök i Globen för att lyssna på Black Sabbath. Det blir även en avstyckare till förorten för att hämta högtalare :lol: .

Längtar ofantligt mycket till söndag.

Nattlorden:

Vad var det för prydnadssaker som du hade ställt på Canton högtalarna?

Frugan är väldigt nyfiken och hon tyckte om dem.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-28 13:07

Kribban: Älvorna menar du? Nä de flyttade bara in en dag när jag spelade Enya. :wink:

( de kommer faktiskt ifrån en "esoterisk bokhandel" här i Malmö som heter "Sök och Finn" )

På min ena piP har jag i dagens lägen en camo-Quackti. Bild kommer nå'n gång... 8)

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-06-28 13:14

OT: såg office space igen för ett par veckor sen och den var fortfarande lika bra!!!

se den

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-28 13:40

Nattlorden skrev:Kribban: Älvorna menar du? Nä de flyttade bara in en dag när jag spelade Enya. :wink:

( de kommer faktiskt ifrån en "esoterisk bokhandel" här i Malmö som heter "Sök och Finn" )

På min ena piP har jag i dagens lägen en camo-Quackti. Bild kommer nå'n gång... 8)

En så´n gav jag till min systers son att bada med. Jag kanske borde sno tillbaks den och använda som tvik?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 18:14

Gillar stavningen: tvik.

Gillar (fortfarande) filmen: O.S.

En annan lättgillad film: Shaun of the dead.

En tredje lättgillad film: Garden State.
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-28 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-28 18:23

NN

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-06-28 20:12

Glöm inte denna godbit.....

http://www.imdb.com/title/tt0092610/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 01:19

Nåja, den är förvisso originell, men jag tycker att den är lite smaklös. :roll:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-06-29 11:37

Är filmen Bad taste, smaklös?! 8O :lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 12:05

Alexi skrev:Är filmen Bad taste, smaklös?! 8O :lol:

Nä, absolut inte. Synnerligen realistisk och med oanade djup...

Skitskoj!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-29 12:17

Kan ni inte hålla smaklösheterna i en tråd som INTE har mitt nick i namnet, plz? :(

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-06-29 12:27

Hej igen.

Det blir inget besök i förorten på söndag :? . Resten av gänget som skulle med på Black Sabbath kände inte riktigt för att gå upp kl 06:00 söndag morgon. Synd att det bara är jag som har intresset :roll:

Desto bättre är att nu är beställning lagd på ett par Pip + Pp2 :lol: :lol: . Jag ska ha dem i MDF så jag behöver inte vänta så väldig länge :D .

MVH Kribban

P.S följ gärna Nattlordens önskemål i min tråd :wink: :wink: D.S
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-29 15:18

Tjoooohoooooo vad jag är glad idag :P :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-29 16:14

Antar att du fått din beställning, i så fall vill vi se bilder :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-29 17:09

Rydberg skrev:Antar att du fått din beställning, i så fall vill vi se bilder :P

Bara besked om att de är färdiga :D Nu ska de bara hämtas oxå :)

Barnkalas denna helg och LAN nästa helg så det verkar som om det blir om 3 veckor :cry: Visserligen har man då tid på sig att komma på vilken färg man ska ge dem :D

Bilder utlovas i alla fall :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-09-29 17:31

Provar att fråga i denna tråd eftersom den borde handla om piP :roll:
Söka på forumet verkade inte vidare lockande i detta fall heller...
Men till saken: Nån som vet om piP (med basstöd) funkar med över
3 meter till bakvägg?
Nämndes nåt i början av tråden men...
Är ju ingen idealisk placering för en högtalare, jag vet, men fråga kan
man väl få?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-15 10:07

Fredagen den 21/10 anländer högtalarna till Slöinge :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-15 13:22

Trout skrev:Provar att fråga i denna tråd eftersom den borde handla om piP :roll:
Söka på forumet verkade inte vidare lockande i detta fall heller...
Men till saken: Nån som vet om piP (med basstöd) funkar med över
3 meter till bakvägg?
Nämndes nåt i början av tråden men...
Är ju ingen idealisk placering för en högtalare, jag vet, men fråga kan
man väl få?

På Sollentuna-mässan stod dom mitt i rummet och lät hur bra som helst. För min egen del var det mässans bästa ljud, i alla fall det lilla jag lyssnade på dom. Klassisk musik med körsång, lät helt underbart. Om dom behöver basstöd eller inte hänger säkert på musiksmak, krav på ljudtryck och så vidare.

/ B

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-15 14:40

Bill50x skrev:
På Sollentuna-mässan stod dom mitt i rummet och lät hur bra som helst. För min egen del var det mässans bästa ljud, i alla fall det lilla jag lyssnade på dom. Klassisk musik med körsång, lät helt underbart. Om dom behöver basstöd eller inte hänger säkert på musiksmak, krav på ljudtryck och så vidare.

Verkar ju finemang :)
Den lilla erfarenhet jag har av fristående stativare(ej "närabakväggplacerade") med basstöd
är att det lätt blir ett "hål" nånstans, men det beror ju mycket på
vad man spelar för typ av musik som sagt...
Det kan ju låta kanonbra med klassisk/akustisk el. likn. och
"anorektisk" om man spelar rock o.dyl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-15 15:25

Trout skrev:
Bill50x skrev:

Den lilla erfarenhet jag har av fristående stativare(ej "närabakväggplacerade") med basstöd

Du har rätt här. "Trycket" som man ofta upplever live är svårt att reproducera hemma. Framför allt kanske inte grannarna gillar en nivåmässig skala 1:1 :-) Så tricket blir att modda ljudet lite, ofta en bashöjning av något slag.

/ B

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-20 18:42

:D :D Imorgon så får jag dem :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-22 09:56

Nu är de här :lol:

Nu ska man bara se till att skaffa sig tid till att montera ihop dem. Blev en liten konflikt här hemma bara :( . Frugan insisterar på att vi ska lämna iväg dem på lack medans jag vill rolla de så snabbt som möjligt :lol: .

Jag vill ju lyssna :!:

Bilder utlovas i en kommande tråd :roll:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 20:55

Bill50x skrev:
Trout skrev:
Bill50x skrev:

Du har rätt här. "Trycket" som man ofta upplever live är svårt att reproducera hemma. Framför allt kanske inte grannarna gillar en nivåmässig skala 1:1 :-) Så tricket blir att modda ljudet lite, ofta en bashöjning av något slag.

/ B

Idag spelade jag Michael Jacksons "Thriller" så att klippindikatorn på slutsteget lyste. 8) Grannarna gjorde sig inte påminda. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-22 21:02

Michael Jackson är/har ju vart "ganska populär", så dom kanske
gillade det :lol:
Eller åxå har dom inte barn :mrgreen:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-22 23:31

Morello:

Jag antar att du syftar på original cdn från 84 va?
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad :cry: .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 23:39

hifirocker skrev:Morello:

Jag antar att du syftar på original cdn från 84 va?
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad :cry: .

Ja, jag har både original och remaster och den remastrade låter inte lika bra. Dock inte kraftigt komprimerad, men några dB är nog borta. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-24 10:35

Thriller ja... min enda Michael Jackson-skiva! Den har jag spelat "ganska" högt. Troligen dock inte i närheten av klippning, men det är inte så lätt att veta (inga klipplampor - inget inkopplat oscilloskop).

Ljudnivån var dock sådan att sambon hade blivit asförbannad. Om hon varit hemma. 8)

/J.,
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-04 06:13

Haakan_W skrev:
IngOehman skrev:Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet
[brist på civilkurage, E:s anm.] är skälet till praktiskt taget all ondska
i världen.

frågar ni mig så skulle vi inte ha ett enda problem om inte nån religion existerade...så man kan säga att påven är planetens elaking :wink:

Nja, han är i så fall i gott sällskap med tillixempel dem som jobbar
som krogvakt, medvetet diskriminerandes människor med
avvikande hudfärg, bara för att få tjäna lite extra kosing. :(

Nattlorden skrev:Och så var det Adams julsång ifrån "Cantate Domino" (guldpressningen)

Finns det flera utgåvor/pressningar av den också. Vilken ska man
välja?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-04 16:09

Morello skrev:"anorektisk" om man spelar rock o.dyl.

Idag spelade jag Michael Jacksons "Thriller" så att klippindikatorn på slutsteget lyste. 8) Grannarna gjorde sig inte påminda. :lol:[/quote]

Det som gör mig förvånad är att du så fort som det diskuteras rörförstärkare alltid (i vart fall i stort sett alltid) kommer dragandes med hur mycket dist en 300B ger och sedan hänvisa till dessa 40-50% som uppmättes av Stereophile. Hur kan du då dimensionera din egen anläggning så att den klipper? Måste ju vara massor av transistordist då.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 14:35

Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.
Jag ville helt enkelt testa hur starkt jag kunde spela. Det var skitstark och jag sänkte efter några sekunder. :)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 14:55

Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad

Det spelar ingen som helst roll om inspelningen är komprimerad. Det är ju bara att höja lyssningsnivån om man vill få till en klippning i slutsteget.....eller? Det är väl så att en CD-skiva kan bara styras ut till 100% och där över får man total krackelering medans en vinyl får högre THD med ökande nivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 15:01

Problemet med den komprimerade skivan är att den höga medelnivån är farlig både för örat och högtalarna. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-05 15:02

Nagrania skrev:
Den remastrade "thriller" utgåvan på cd lär var svår att driva till klippning då den är kraftigt komprimerad

Det spelar ingen som helst roll om inspelningen är komprimerad. Det är ju bara att höja lyssningsnivån om man vill få till en klippning i slutsteget.....eller? Det är väl så att en CD-skiva kan bara styras ut till 100% och där över får man total krackelering medans en vinyl får högre THD med ökande nivå.
Det blir ju jobbigare att lyssna på gröten som kommer ut om den är hårdare komprimerad = högre medelnivå.

Det jobbigaste (mest påträngande för öronen) att lyssna på rent ljudnivåmässigt är nog en ren sinuston.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-05 15:07

Morello skrev:Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.
Jag ville helt enkelt testa hur starkt jag kunde spela. Det var skitstark och jag sänkte efter några sekunder. :)

Ja, det var ju rätt starkt :-)
Som jämförelse så driver min 300B ett horn på ungefär 114dB i verkningsgrad och jag har aldrig spelat i närheten av det. Mätte vid ett tillfälle då jag tyckte det var riktigt högt och då var det strax under 100dB så en bit kvar var det ju.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 15:57

Problemet med den komprimerade skivan är att den höga medelnivån är farlig både för örat och högtalarna.

Att det inte är så bra för öronen, i alla fall inte i längden är helt korrekt men vad beträffar högtalare så finns det ju flera högtalare som klarar så pass höga nivåer. Snacka med NN :D Sedan beror det ju också på vilket avstånd man mäter nivån 115 dB spl. Men trots allt är det inte så njutbart i längden att lyssna på hårdkomprimerad och ännu värre hårdlimiterad musik. Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:05

Nagrania skrev:Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

8O 8O 8O Okej... smaken är som baken... hårig... :wink: :lol:

(själv ger jag oftast upp ungefär strax innan mina piP gör det... om det inte rör sig om enbastonigt eurotechno a là E-type så att piP verkligen kör slut på slaglängd...)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 16:29

Däremot kan det kännas bra när musiken momentant ligger på 115dB.

Vad är det för konstigt med det? Om man går på t.ex. en konsert med okomprimerad/limiterad klassiskmusik. Där kan det ju i vissa verk ibland hända att nivåerna springer iväg starkt. Det här tycker jag bara ökar musikkänslan. Däremot så tycker jag att applåderna efter är mycket obehagliga och då sätter jag på mina hörselskydd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:35

Fast nu gällde det hårdkomprimerad pop vid 115dB... inte en medelnivå på 85dB med +30dB toppar. Förväntade mig självklart inte att du gjorde ett snabbyte av programmaterial i din kommentar utan att säga något. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 16:38

Det har väl aldrig handlat om hårdkomprimerad pop? Thriller spår 6 är långt från hårdkomprimerad i remastrad utgåva. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:41

Morello: jag har varken testutrustning eller någon platta med mannen i fråga, så jag antog att följande var hyffsat korrekt, det har inte emotsagts i något större omfattning (bara naggats lite i kanten):

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-05 16:54

Men trots allt är det inte så njutbart i längden att lyssna på hårdkomprimerad och ännu värre hårdlimiterad musik.

Det kan vi ju vara överens om. Men jag har inget emot dynamisk musik som momentant kan bli he stark. Sånt kallas för dynamik. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-05 16:54

Japp.... och gåshud! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 17:14

Harryup skrev:
Morello skrev:Alla anläggningar klipper ju för eller senare om man brassar på tillräckligt mycket. Mitt system klipper vid cirka 115 dB peak.

Ja, det var ju rätt starkt :-)
Som jämförelse så driver min 300B ett horn på ungefär 114dB i verkningsgrad och jag har aldrig spelat i närheten av det. Mätte vid ett tillfälle då jag tyckte det var riktigt högt och då var det strax under 100dB så en bit kvar var det ju.

Skall man vara lite petimetrig så mäts verkningsgrad i % och inte dB. :wink:

Skall man fortsätta på den petimetriga banan :oops: så är siffran 114 dB (som alltså är känsligheten och inte verkningsgraden) möjligen inte jämförbar med de 115 dB som Morello nämnde (fast jag vet inte säkert vad Morello menade med angivelsen, den kan nämligen synas väl hög...).

Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Skilladen mellan 115 dB och 102 dB är 13 dB, och det är alltså 13 dB mer effekt än en watt som behövs för att nå 115 dB! 13 dB är 20 W.
Skillnaden mellan 115 dB och 105 dB är 10 dB, det vill säga du behöver isåfall 10 W.

Så det är, om man intresserar sig för förvrängningen, distorsionsnivåer vid denna uteffekt (10 eller 20 W beroende på om Morellos uppgift var RMS eller peak-ljudtryck) som är intressant att jämföras med Morellos strax under klippning (knappt 600W peak om jag minns rätt?).

Fast å andra sidan är jag inte säker på att Morellos anläggning verkligen kan spela 115 dB vid lyssningsplats. I varje fall inte vid annat än låga frekvenser (där kanalerna sammarbetar om man kan nå 6 dB mera än från bara ena kanalen) och med monosignal i basen, eller är även denna uppgift tagen en meter från högtalaren?

Hmmm... Jag vet inte var jag vill komma med detta inlägg egentligen. :oops:

Fast jag tror att jag är nyfiken på hur mycket det där 300B-steget distorderar vid säg 110 dB på lyssningsplats, vilket kanske är 122 dB en meter framför högtalaren, vilket är 8 dB mer än 114 dB, vilket är sisådär 5 watt.

Inte för att det år troligt att man vill speka så högra frekvenser så starkt, men man kan ju undra ändå, som jämförelse med solid state-världens distorsionssiffror.

Vh, iö

- - - - -

En kul grej som man kan leka med om man använder single end-rör-förstärkare och hornhögtalare, är att prova att växla fasen på BÅDE förstärkarens ingång och dess utgång. Det är nämligen på det viset att både single end-förstärare och hornhögtalare brukar ha andraton som helst dominerande komponent, och de kan addera helt olika beroende på om de hamnar i samma eller i omvänd fas.

Det är för övrigt inte givet att det är bättre att sträva efter att de skall släcka ut varandra än att de skall hamna i fas med varandra, för när de släcker ut varandra uppstår nya fenomen...

Man får helt enkelt testa! (Jag har för mig att Harryup's elektroniska delningsfilter medger fasinvertering?).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-05 23:32

IngOehman skrev:Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Hur tänker du då? Ekofritt rum? För du har väl knappast tre meters efterklangsradie, ens i ditt rum?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-06 02:23

IÖ:
Tack för lektionen det var intressant.
Vet att jag slarvade lite med verkningsgradensangivelsen men resten var intressant.
Det där fasliga måste ju provas. Låter som en billig test.
Jo steglös fasvridning fungerar.

Hälsningar
Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 03:39

Svante skrev:
IngOehman skrev:Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Hur tänker du då? Ekofritt rum? För du har väl knappast tre meters efterklangsradie, ens i ditt rum?

Mnjae Svante, alltså...

Man måste alltid resonera i efterklangsfria termer när man talar om maxljudtryck i ljudkvalitativa sammanhang, för maxljudtryck är alltid transientljudtryck, och en transient kommer inte att tillgodagöra sig någon hjälp från rummets efterklang.

(Den som vill läsa mera om detta kan läsa mitt manifest där ett litet kapitel hanterar just sådana frågor.)

När man (vid kartläggningen) passerar gränsen för rumsradien (efterklangsradien) så händer alltså det, att ljudtryckets medelvärde slutar sjunka. Men: Transientljudtrycken att fortsätter sjunka ju längre bort från högtalarna man kommer! I ett rejält klangigt rum får detta till konsekvens att dynamiken faktiskt blir lägre och lägre ju längre från högtalarna man kommer.

Svaret på din fråga (om mitt rum) är i övrigt: Jo, nästan!

Efterklangsradien är väl drygt två meter i mitt rum. Men jag tror att det kan vara som så att du glömmer något väldigt viktigt (som mången god akutsiken glömt före dig 8) så det är cool) nämligen att efterklangsradie är ett rumsakustiskt begrepp, och ingenting annat. Det fastställer en parameter för rummet. Punkt.

Det kan inte kopplas till på vd sätt ljudtrycket i praktiken kommer att avta från högtalarna i ett musikrum - om man inte tar hänsyn till vilka högtalare som används!

Rumsradiebegeppet gäller för en absolut rundstrålande ljudkälla (inte bara i horisontalplanet, utan i alla tre makrorumsdimensioner). Mina högtalare (och Morellos) är signifikant mycket mera riktade än så, och avståndslagen gäller definitivt långt bortom tremetersgränsen!

Detsamma gäller hos Harryup, trots att hans lyssningsrum är väsentligt klangigare än mitt gäller det till och med i ännu högre grad där, för hans horn är MYCKET riktade, om man jämför. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-09 13:24

Vad använder du då för högtalare när du söker efter rumsradien
(vid kartläggningen av rummet)? Har du en rundstrålande?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Återgå till Generellt om hifi