Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag kör 2-kanal och gillar inte surround-ljud, men jag skulle kunna tänka mig att köra en center med ställbar nivå. Så 3.1?
mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Almen skrev:mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!
Perfector skrev:Almen skrev:mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!
Betyder inte multi "fler än 2?"
Eller är det jag som är ute och cyklar?
Almen skrev:mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Bill50x skrev:2-kanal. Bättre att satsa slantarna på två bra kedjor än att sprida ut dem på 5-7 halvdana....
/ B
Morello skrev:Almen skrev:mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Jag utgick i min enfald från att monofoniska system är hyggligt ovanligt - så ovanligt att de kan negligeras.
Morello skrev:Almen skrev:mrGaskill skrev:Tvåkanal är väl en form av multikanal. Jämfört med singelkanal. Jag ville bara påpeka det.
Jag utgick i min enfald från att monofoniska system är hyggligt ovanligt - så ovanligt att de kan negligeras.
idea skrev:Bill50x skrev:2-kanal. Bättre att satsa slantarna på två bra kedjor än att sprida ut dem på 5-7 halvdana....
/ B
Precis, varför satsa på något halvdant när man kan göra allt på riktig
AndreasArvidsson skrev:Att det är anläggningen som frågan gäller står i första inlägget.
IngOehman skrev:AndreasArvidsson skrev:Att det är anläggningen som frågan gäller står i första inlägget.
Problemet är att det i mitt fall är en huvudanläggning av tvåkanalstyp med multikanalskapacitet.
Vad den "är" bestäms därför som regel av programmaterialet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Almen skrev:Jag vill också gärna tacka för påpekandet. Hade tänkt påpeka det själv, men fastnade i en utläggning om etymologin för ordet stereo. Tack!
Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.
Och inte 17 är det entydigt var gränsen mellan tvåkanalsanläggning och en flerkanalig går. Om man t ex avkodar ambiofoniskt till fler högtalare (kanske skall man inte kalla det kanaler), är det då en tvåkanalsanläggning?
Vh, iö
landa skrev:Har inte didrik de geer en monoanläggning? I övrigt känner jag nog inte till några monoentusiaster på faktiskt.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.
Och inte 17 är det entydigt var gränsen mellan tvåkanalsanläggning och en flerkanalig går. Om man t ex avkodar ambiofoniskt till fler högtalare (kanske skall man inte kalla det kanaler), är det då en tvåkanalsanläggning?
Vh, iö
Om det föreligger svårighet att begripa frågans innebörd, så kan jag inte annat än rekommenderatt du avstår från att svara.
Några 17-åringar med mono-system tror jag knappast frekventerar faktiskt.se, så det är inte ett problem.
I övrigt tror jag frågan är solklar för alla.
lennartj skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Då har du hängt med dåligt. Mono-anläggningar blir vanligare hela tiden. Dagens ungdom tänker inte stereofoniskt. Många apparater man köper idag, och som säljs i stora antal är monofoniska (även om stereomaterial går att spela). Inte sällan ser man dessutom ungdomar dela på ett par in-ear - en var, utan en tanke på att de inte (säkert) hör samma sak.
Vh, iö
Om det föreligger svårighet att begripa frågans innebörd, så kan jag inte annat än rekommenderatt du avstår från att svara.
Några 17-åringar med mono-system tror jag knappast frekventerar faktiskt.se, så det är inte ett problem.
I övrigt tror jag frågan är solklar för alla.
Ur led är tiden,
när Sonab OD11 kom för ca. 40 år sedan såldes de alltid som stereopar i en kartong med gemensamt serienummer följt av ett L repektive R.
Nu säljs OD11-Cloud styckevis (dyrt) och återger alltså normalt bara mono men de kan återge båda kanalerna på samma sätt som när man trycker in monoknappen på en riktig stereoförstärkare. Det vill säga att man kan råka ut för diverse utsläckningar, för för få inspelningstekniker har tänkt på monokompatibiliteten de senaste 40 åren tror jag.
Utanför Stockholm fick vi inte tillgång till reguljära radiosändningar i stereo förrän 1976. Det var anledningen till att kvalitetsmedvetna producenter såg till att det gjordes riktiga monomixningar för radiouppspelning (bland annat) där allt hörs utan fasfel och utsläckningar och att det finns nördutgåvor som denna.
Se även mitt tidigare inlägg i början av andra sidan på denna tråd angående mono.
[ Bild ]
Sedan ungefär samma tid har jag alltid haft ambiofoni uppkopplad och aktiverat efter behag och i allmänhet genererar den ju sin skillnadssignal från de två stereokanalerna, men två av de tre fyrkanalssystemen från 1970_talet (QS och SQ tror jag de hette) var matriskodade i två diskreta signaler och det var väl urgamla Dolby Surround också, rätta mig om jag har fel.
Skjuter någon hål på den här frågeformuleringen också:
1. Kan din anläggning hantera programmaterial med högst två diskreta kanaler eller
2. Kan din anläggning hantera programmaterial med fler än två diskreta kanaler?
petersteindl skrev:I princip alla som lyssnar mest på radio genom t.ex. Tivoli lyssnar på mono.och det blir då 1 kanal genom 1 högtalare.
Morello skrev:I övrigt tror jag frågan är solklar för alla.
IngOehman skrev:Frågan om antal kanaler och den om kvalitet för en enskild signalväg är vidt skiljda. Svartvita tumregel svar i stil med satsa allt på det ena och inget på det andra, missar därför målet, missar att antalet kanaler faktiskt är en sorts kvalitet.
mrGaskill skrev:Med risk för att tjafsa och påtvingas mono, så vill jag bara påpeka att det finns väldigt mycket material med främst 5.1 surround. Dataspel, filmer på bluray och dvd, tv-sändningar och dylikt. Så det finns ju mycket mer man kan göra med en anläggning än att lyssna på musik. Tack? Ingen orsak.
mrGaskill skrev:Jag håller med om att se film i stereo kan vara att föredra ibland. Det kan vara bökigt att få till surroundljud. Dels själva installationen av högtalare som ska sitta rätt och dels att vissa filmer har lite risigt och lamt ljud i de bakre kanalerna.Men det är bra att ha de gånger det kan ge en trevlig upplevelse.
Bra att ha-grejor.
Emanuelgbg skrev:Hur är det med NAD 390DD? Den går att få med båda hdmi in och ut via instickskort men om den gör det du säger paa vet jag inte. Får läsa på lite.
Finns några få Dacar som har hdmi in men de är inte många de heller.
Morello skrev:Plockade upp en ruggigt bra DVD med Billy Idol i lördags![]()
Lyssnade tvåkanaligt medeslt en laptop.
Ljudkvaliteten var inte tipp-topp, men inte helkass heller.
Emanuelgbg skrev:Hur är det med NAD 390DD? Den går att få med båda hdmi in och ut via instickskort men om den gör det du säger paa vet jag inte. Får läsa på lite.
Finns några få Dacar som har hdmi in men de är inte många de heller.
Bill50x skrev:Morello skrev:Plockade upp en ruggigt bra DVD med Billy Idol i lördags![]()
Lyssnade tvåkanaligt medeslt en laptop.
Ljudkvaliteten var inte tipp-topp, men inte helkass heller.
Billy Idol.... Det enda som kan vara ruggigt bra med honom är väl ljudkvaliteten... men den var ju inte på topp. Vad var det som var så bra? OK att White Wedding är en schysst låt, men sedan?
/ B
KarlXII skrev:Var höll du till på 80-talet? Berwaldhallen?
paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.
Morello skrev:paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.
Är det via HDMI man typiskt tar ljuddatat?
Eller plockar man det analogt från DVD-maskinen?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.
Man kan ju göra som man vill, men det är väldigt vanligt att man tar både bild och ljud via hdmi.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Man kan ju göra som man vill, men det är väldigt vanligt att man tar både bild och ljud via hdmi.
Ok, så då borde ljudet kunna plocka antingen via HDMI, analogt, eller SPDIF elektrisk/optiskt?
Objektivisten skrev:Man får in många kanaler i AM-bandet när man har antennen i mellangården.
JM skrev:Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
Egentligen är det ett "pest eller kolera" val.
[ Bild ]
Ungarna har redan gjort sitt val.
Multikanals och tvåkanals lyssnande i det lilla rummet är som Floyd Toole säger en asocial företeelse. Sweetspot är vanligen bara några cm stor om du inte råkar ha ett extremt stort lyssningsrum eller har linjehögtalare i alla positioner.
Bill50x skrev:JM skrev:Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
[ Bild ]
Multikanals och tvåkanals lyssnande i det lilla rummet är som Floyd Toole säger en asocial företeelse. Sweetspot är vanligen bara några cm stor om du inte råkar ha ett extremt stort lyssningsrum eller har linjehögtalare i alla positioner.
Några av mina vänner har löst detta på allra enklaste sätt:
1 - Man har ingen stereo
2 - Man har en liten kompakt som man ställer elektronik och högtalare bredvid varandra på ett litet bord
3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst
/ B
Bill50x skrev:3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst
lennartj skrev:Blandar vi in bild också ska vi inte glömma läppsynken.
Eftersom jag envisas med att avstå AV-receiver eller-försteg kör jag HDMI från Oppo-spelaren till TV'n och TOSlink från TV till DAC.
Jag upplever kvalitetsförlusten som försumbar men vinner synk.
shifts skrev:Bill50x skrev:3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst
Var nyligen hos ett par vänner för att se film på deras nyinförskaffade duk + projektor. Såg inga högtalare när jag satte mig, vilket var lite märkligt. Sen startade det och där fanns ljud: ca 35 cm bakom mitt ena öra låg en datorhögtalare modell platt, på soffans ryggstöd. Var högtalare två var vet jag inte, den gick i alla fall inte att höra så som min närmaste väsnades. Det var nog i särklass ett av de risigaste filmljud jag någonsin varit med om. Men bilden var ju stor.
shifts skrev:Bill50x skrev:3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst
Var nyligen hos ett par vänner för att se film på deras nyinförskaffade duk + projektor. Såg inga högtalare när jag satte mig, vilket var lite märkligt. Sen startade det och där fanns ljud: ca 35 cm bakom mitt ena öra låg en datorhögtalare modell platt, på soffans ryggstöd. Var högtalare två var vet jag inte, den gick i alla fall inte att höra så som min närmaste väsnades. Det var nog i särklass ett av de risigaste filmljud jag någonsin varit med om. Men bilden var ju stor.
JB skrev:shifts skrev:Bill50x skrev:3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst
Känns som att dom flesta prioriterar bra bild framför bra ljud när det gäller film
JM skrev:Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
JM
Morello skrev:Jag tycker mukltikaanal blir helknasigt till en liten platt bild, som blir som ett litet/stort fönster in till en fiktiv värld.
Så, tvåkanal till bio bitte!
Morello skrev:Till musik känns det rimligare med multikanal kan jag tycka, men det finns ju knappt något att köpa, varför multikanal i sin helhet är och förblir ointressant för mig.
mrGaskill skrev:Dark side of har jag ju på SACD. Jag minns inte hur själva surroundmixen lät. Bara att det i det stora var det rent och fint ljud.
Almen skrev:mrGaskill skrev:Dark side of har jag ju på SACD. Jag minns inte hur själva surroundmixen lät. Bara att det i det stora var det rent och fint ljud.
Försök att få tag på fyrkanalsmixen av Alan Parsons från 1972 i stället.
mrGaskill skrev:Almen, Tack. Finns fyrkanalsmixen på bluray eller dvd-audio så är det grönt. Den största anledningen till att jag inte spelar varesig PF "Dark Side.." eller vissa klassiska plattor (tråkiga Goldberg variations bl.a.) är att jag inte har SACD-uppspelare längre. Den gav jag bort, sen jag inte hade möjlighet att koppla 5.1 analogt längre.
Almen skrev:Jag har haft både Parsons och Guthries surroundmixar se'n de kom ut, och jag lyssnar endast på Parsons mix.
mrGaskill skrev:Ja, det behövs nog större bild nör man ser på film hemma med surroundljud. Ljudbilden är alltid mycket större än det man ser på t.ex. En 55" TV. Mismatch.Jag tycker det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster