Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:18

Precis som de flesta vet släpptes en ny iPhone igår. Denna släpptes utan ett 3,5mm uttag. Ljudet kommer istället skickas genom deras lightning port. De skickar med en adapter för de som fortfarande vill använda sina vanliga hörlurar. Efter lite sökande på nätet så verkar inte detta vara något nytt. Andra tillverkare har använt USB-C för att skicka ljud. Men det jag funderar på är hur det fungerar med konverteringen från digitalt till analogt ljud? Hur kommer detta påverka ljudkvalitén när där inte sitter en intern DAC i telefonen? Om jag har förstått det rätt sitter där ingen intern förstärkare heller? Ska detta då lösas helt passivt i en adapter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:21

Om jag förstått det rätt så har nya iphonen fortfarande en intern DAC och ljudet du tar ut via lightningkontakten är analog.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:24

Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:26

Genialt - tänk så mycket apple-proprietära adaptrar dom får sälja nu. Jag gissar att man som tidigare stoppar in en litet ID-chip i kontaktdonet så att det inte dyker upp konkurrenter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-08 09:27

Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

Man får nog räkna med att varje sparad kvadratmillimeter är av betydelse i något som paketeras så där kompakt. Möjligen kan man även göra något mer kompakt med högtalardelen när man får större yta att släppa ut ljudet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:29

Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

3.5mm är en ganska stor kontakt volymmässigt. Tänk bara hur djup i telefonen den går. Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:30

Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:31

Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.

Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-08 09:32

Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:33

Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:38

Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.

Det tror inte jag - det trogna köparna är i det närmaste religiösa - Apple-kunder är generellt sätt ohyggligt toleranta mot knasiga produkter.

Att man plockar bort 3,5 mm-donet är knappast det mest vansinniga man hittat på.

Jag tror det blir en komersiell succé i vanlig ordning. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-08 09:42

AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:43

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.

Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.

Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:44

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Kan du trots detta tänka dig att ånyo köpa en Apple-produkt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:45

Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.

Det tror jag inte kommer hända.

RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.

Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.

Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-08 09:52

Man kan göra som i en apple-dator.
en liten magnet som håller kontakten mot en liten laddhandske.
Då kan man både ladda och använda för öronsnäcka.
Men det kanske inte duger åt dom, att använda lite äldre men väl fungerande teknik.
Undrar vad Steven Jobs säger i sin himmel?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:56

AndreasArvidsson skrev:
Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.

Det tror jag inte kommer hända.

RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.

Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.

Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.

Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".

Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-08 09:58

Jag tror att det sitter dac och förstärkare i adaptern.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-08 09:58

För att?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 10:20

Morello skrev:Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".

Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.

Jag funderade över var denna tråden skulle passa in och tyckte att avnjutning av musik i hörlurar från en smartphone är det många gör ett antal timmar om dagen. Därför vill väl vi som sanna nördar reda ut om det påverkar ljudet och på vilket vis. Vi vill ju kunna lyssna med så hög kvalitet som möjligt från telefoner. Men tycker admin att tråden passar in någon annanstans så får de gärna flytta den. Diskussionen kring ämnet är det viktigaste för mig :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-09-08 11:23

Jag har också en iPhone 5s (företagsmobil) och tycker faktiskt den är väldigt stabil och har förhållandevis få buggar. Detta kan man inte säga om de android-modeller jag haft även om jag ändock föredrar android på det hela taget.
Class only looks like arrogance from below.

niclas

Inläggav niclas » 2016-09-08 11:24

Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning. :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 11:45

niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning. :)

Tycker det är riktigt synd och en tabbe att de inte släppte den med trådlös laddning. Å andra sidan tänk vilket "wow" det kommer bli nästa år när de kommer och säger att telefonen ska bli ännu mer wireless :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 11:51

Någon måste vara först. Och hittills har det alltid varit Apple.
Jag blev hånad för att mina datorer inte kunde använda åttatums (ja inte ens moderna 5,25") floppydiskar... som om någon skulle vilja det. Senare fick vi höra att det var stört omöjligt att använda en dator utan diskettenhet (då för 3.5" så klart) och på senare tid, hur i helv... kan man leverera datorer utan optisk läsare!? Och allt har kopierats av de andra. Kvitterade ut en sprillans tjänstedator hos en uppdragsgivare, utan både optisk enhet och, givetvis, diskettläsare nyss. Kommer aldrig att använda den, men noterar att de stoppat i en SSD-disk också. Det dröjer nog inte länge förrän 3,5 mm uttaget är utraderat från alla mobiler med klass. Adapter ett tag och ny teknik mycket snart. Tanken e väl att man ska köra trådlöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 11:54

Vänd på den, så ska du se att du kan använda den du med :-)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-08 12:14

Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.

Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 12:23

För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?

Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).

8O :lol:

Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 12:29

Doofus skrev:Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.

Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).

Ja och den hade pekskärm samt "swipe to unlock" också - allt detta innan äppeltelefonen var påtänkt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 12:33

shifts skrev:För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?

Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).

8O :lol:

Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.

Om du har en modell 5s kan du testa att excitera mikrofonen högfrekvent genom att tex mycket försiktigt skak på nyckelknippan. Telefonen överstyr omedelbart. Den övre gränsen avtar alltså dramatiskt med frekvens. Jag tror detta är en av flera plausibla förklaringar till en extraordinärt dåliga taluppfattbarheten för den som skall lyssna på andra sidan. Detta har säker inte så mycket med mjuikvaran att göra, men vittnar om inkompetent hårdvarukonstruktion.

Listan på knasigheter kan göras mcyket, mycket lång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 12:48

Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-08 12:52

6/6s låter väsentligt mycket bättre som telefon än vad 4/5 gjorde.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-08 13:03

Morello skrev:

Det tror inte jag - det trogna köparna är i det närmaste religiösa - Apple-kunder är generellt sätt ohyggligt toleranta mot knasiga produkter.

Att man plockar bort 3,5 mm-donet är knappast det mest vansinniga man hittat på.

+1

Jag tror det kommer öka Apples dominans. Hörlurstillverkare kommer haka på med lightningkontakt i luren istället för 3,5 mm.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 13:05

shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.

Jag har börjat ringa från den riktiga, PSTN-telefonen om jag är hemma. Det är en påtaglig förbättring att slippa en en mobiltelefon i kedjan.
En av hemtelefonerna är från 1960-talet och även den erbjuder på avsevärt högre taluppfattbarhet än mobiler i allmänhet och äppelmobiler i synnerhet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 13:06

petersteindl skrev:
Morello skrev:

+1

Jag tror det kommer öka Apples dominans. Hörlurstillverkare kommer haka på med lightningkontakt i luren istället för 3,5 mm.

Med vänlig hälsning
Peter

Man får hoppas på att någon kontakt och något gränssnitt blir en de facto standard, så att samma lur kan nyttjas till alla på marknaden förekommande mobiltelefoner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 13:09

shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.

Ja, ohyggligt kompromissbehäftad mikro-PC torde vara ett lämpligare epitet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 13:23

I det avseendet lär Apples enheter knappast vara unika från övriga marknaden. Gillar man inte smartphones får man väl låta bli dem, svårare är det ju inte.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 13:24

Apple har väl varit några sämre beskaffade så till motto att skärmarna varit mindre än konkurrenternas, vilket ger både dålig läsbarhet och tafflig pekskärmsprestanda.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 14:11

>Upplevde just en nug i Apple 5s:

Batteriet dog och nu går den inte att starta trots att laddaren är ansluten. Man måste vänta till Apple-polisen tycker att man väntat tillräckligt länge.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-08 14:51

Morello skrev:>Upplevde just en nug i Apple 5s:

Batteriet dog och nu går den inte att starta trots att laddaren är ansluten. Man måste vänta till Apple-polisen tycker att man väntat tillräckligt länge.

Har du provat att stampa på den? Det läste jag att man kan göra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 15:05

niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.

Det kan man, om man använder Lightning Dock när man laddar (och det gör man väl vanligtvis ändå, iaf har jag alltid använt dessa laddställ): http://www.apple.com/se/shop/product/MN ... t?fnode=97

Det går väl att räkna som "ytterligare adaptrar" förvisso.
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-08 15:12

shifts skrev:

Det kan man, om man använder Lightning Dock när man laddar (och det gör man väl vanligtvis ändå, iaf har jag alltid använt dessa laddställ): http://www.apple.com/se/shop/product/MN ... t?fnode=97

Det går väl att räkna som "ytterligare adaptrar" förvisso.

den måste man köpa till för 547 kr.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 15:16

Ja, vad är poängen? Man kan ladda och lyssna samtidigt. Vill man inte göra det kan man ju låta bli att köpa en docka för ändamålet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-08 15:19

shifts skrev:Ja, vad är poängen? Man kan ladda och lyssna samtidigt. Vill man inte göra det kan man ju låta bli att köpa en docka för ändamålet.

Poängen är väl att det inte hittills kostat 550kr att ladda och lyssna samtidigt, men nu plötsligt gör det det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 15:55

Cinder skrev:
shifts skrev:Ja, vad är poängen? Man kan ladda och lyssna samtidigt. Vill man inte göra det kan man ju låta bli att köpa en docka för ändamålet.

Poängen är väl att det inte hittills kostat 550kr att ladda och lyssna samtidigt, men nu plötsligt gör det det.

Med Neonode N2 medföljde givetvis nödvändiga adaptrar. :) Kanske borde damma av min N2:a?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-08 16:05

Evil_Homer skrev:

För att?

Jag gissar att det var ironi..
Att Äpplefantasterna skulle köpa en Äpple även om den luktade bajs. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 16:14

Förstår att det är en smula irriterande för vissa, med det är väl knappast ett oöverkomligt hinder? Har liksom inte riktigt fått intrycket att folk på Faktiskt har problem att spendera pengar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 16:21

Din inställnig sammanfaller helt med min bild av riktigt lojala Apple-vänner.

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 16:32

Helt ok Morello. Använd er konsumentmakt genom att avstå från köp.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 16:38

Är det ett projekt med mål att dra in 100 dollar extra och låtsas göra livet enklare? :| Klockan var väl inte nästa stora grej så det behövdes in mer cash för att göra aktieägarna glada. Köper man inte bara bluetoothörlurar för att köra trådlöst? Meh. :cry: Med andra ord förstår jag inte att bara köra lightning-kontakt och dyra adaptrar och grejor.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2016-09-08 16:45

Tycker sladdhål eller inte är en total icke-fråga. Sedan jag skaffade mina Quietcomfort 35 för några veckor sedan har jag inte lyssnat en sekund på sladdljud när jag inte måste (och måste, måste jag bara när jag använder dom till PCn för där är det paj på blåtand just nu). Detta gäller oavsett om jag använder min äppel-ipad eller min samsung android-lur.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-08 17:50

bakerman22 skrev:
Evil_Homer skrev:

För att?

Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.

Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-08 18:04

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 18:08

Hehe, såg den tidigare i dag och skrattade gott. Viss poäng finns där. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 18:09

Morello skrev:

Jag har börjat ringa från den riktiga, PSTN-telefonen om jag är hemma. Det är en påtaglig förbättring att slippa en en mobiltelefon i kedjan.
En av hemtelefonerna är från 1960-talet och även den erbjuder på avsevärt högre taluppfattbarhet än mobiler i allmänhet och äppelmobiler i synnerhet.

Hur gammal är du???

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 18:11

shifts skrev:I det avseendet lär Apples enheter knappast vara unika från övriga marknaden. Gillar man inte smartphones får man väl låta bli dem, svårare är det ju inte.

Jag har ett par Nokia 2110i (obs i !!), någon hugad spekulant? Den ena har gult skal!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 18:13

Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:
Evil_Homer skrev:
För att?

Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.

Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!

Ja, det är så mycket annat i vardagen som kan strula, så varför låta datorer och mobiltelefoner lägga lök på laxen. Ska det funka ska det vara Apple. Vill man slåss o pissa i motvind så finns det alternativ för såna indvider också *s*

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 18:47

Nu har jag läst om det här på någon sida. "courage" att ta bort utgången. Kunderna kommer antingen att bli påprånglade en adapter för att kunna ladda och lyssna, eller naturligtvis bli erbjudna trådlösa hörlurar för några hundra extra ändå. $$$.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 18:55

hifikg skrev:
Morello skrev:

Hur gammal är du???

Vad har det med taluppfatbarhet att göra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-08 20:24

Morello skrev:

Nja, när de börjar framstå som loosers så ger de upp och köper nåt annat. Eller håller fast vid någon retromodell. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-08 20:27

Evil_Homer skrev:

För att?

...valen de gör uppenbart inte görs för att det ska bli bra för användarna.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-08 20:41

Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:
Evil_Homer skrev:
För att?

Det finns blåtand.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-08 20:46

Ok?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-08 20:48

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:

Ja, det är så mycket annat i vardagen som kan strula, så varför låta datorer och mobiltelefoner lägga lök på laxen. Ska det funka ska det vara Apple. Vill man slåss o pissa i motvind så finns det alternativ för såna indvider också *s*

Dom går sönder också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 21:12

boom skrev:Dom går sönder också.

Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-09-08 21:19

Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-5/audio-quality.htm
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 21:29

hifikg skrev:

Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.

Jag har två Windows-PC här. Om man tolkar det där på ett visst sätt så kommer de aldrig bli stulna. Vad skönt. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-08 22:18

CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

Min telefon är väl vattentät ner till typ en meter under typ en timme, och den har en treochenhalva?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 22:20

CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

Ledande på vad?
Apples telefon kom långt in på 2000-talet och var stark inspirerad av Neonode N1 och N2.
-Innehar F-skattsedel-

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-08 22:45

Det är alltså en freestyle för 8k ? Men vad hände med samtalskvalitén ?
http://www.thelocal.no/20160905/iphone-models-have-worst-antenna-signal-nordic-study
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 22:56

8'000 SEK för en smartphone? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 23:01

Doofus skrev:

Det är alltså en freestyle för 8k ? Men vad hände med samtalskvalitén ?
http://www.thelocal.no/20160905/iphone-models-have-worst-antenna-signal-nordic-study

Det gäller väl även äldre apple-telefoner?

Var det inte fyran som man externt kunde kortsluta antennen på med fingrarna?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 23:04

Du gillar verkligen inte Apple-produkter. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-09 00:38

Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone? 8O

Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-09 06:24

Helt rätt Peter. Det finns massor med olika saker som kostar mycket pengar och var person får själv välja vad man vill prioritera och stoppa sina pengar. Att vi alla ha fri vilja och olika smak är en bra sak, men det betyder inte att man måste eller bör spy galla över alla val och produkter man inte föredrar.

Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-09 08:12

AndreasArvidsson skrev:
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall.

Är det någon annan tillverkare förutom Apple som har tagit bort 3,5-millimetarn?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 08:21

petersteindl skrev:

Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.

Med vänlig hälsning
Peter

8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 08:33

hifikg skrev:

Är dom tror inte att det är mera på dom än andra saker ca 450 elever på ett gymnasium i sverige använder äpplet och ingen är stulen
så vad vill du komma med dina påståenden.
Eller så får du nog kolla lite på brotts statistiken i stället.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 08:36

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften. :wink:

Se om du kan roota telefonen då finns det inga begränsningar i den.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-09-09 08:44

Precis, inga begränsningar och ingen garanti.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-09 08:57

Jag skulle vilja veta vad man får ut för extra funktioner och kapacitet av att köpa en iPhone/Samsung för 8000kr+ jämfört med t.ex. OnePlus X för 2500kr som jag själv äger.
Att det är rimliga pengar med nästan en hel månads disponibla inkomst för en telefon kan jag omöjligt hålla med om, marknadsföringen verkar ha träffat mitt i prick.
Faktum att det finns andra saker som är dyra är ju inte på något sätt ett berättigande för telefonpriserna idag, snarare rationalisering.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 09:06

Jag tycker det mest är dåligt att den försvann, jag sitter med två telefoner på jobbet och ett headset, skulle jag få en telefon utan 3.5mm kontakt så behöver jag ha två headsets.
De hade väl kunnat följa en standard som resten använder, typ USB-C.
Platsbesparing? Nja.. vattentätheten är väl bra, men hade hellre sett bättre batteritid (vilket smarta telefoner generellt är riktigt dåliga på).

Nu kommer jag inte köpa en då jag tycker den är för dyr och dålig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-09 09:08

Empa skrev:Jag tycker det mest är dåligt att den försvann, jag sitter med två telefoner på jobbet och ett headset, skulle jag få en telefon utan 3.5mm kontakt så behöver jag ha två headsets.
De hade väl kunnat följa en standard som resten använder, typ USB-C.
Platsbesparing? Nja.. vattentätheten är väl bra, men hade hellre sett bättre batteritid (vilket smarta telefoner generellt är riktigt dåliga på).

Nu kommer jag inte köpa en då jag tycker den är för dyr och dålig.

Du kan använda samma headset mha den medföljande adaptern. Jag håller dock helt med om att en gemensam standard för alla tillverkare är något som bör införas. Jag vill kunna ladda, synka och lyssna på alla telefoner med samma utrustning. Skulle det införas så är jag bara positiv till att 3.5mm kontakten försvinner för den tycker jag inte om på bärbara enheter.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 09:11

AndreasArvidsson skrev:Du kan använda samma headset mha den medföljande adaptern.

Det är sant, men ändå.... ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 09:20

UrSv skrev:Precis, inga begränsningar och ingen garanti.

Det är helt upp till användaren att göra .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 09:21

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Hur länge håller en pickup hur länge håller en telefon !

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 09:33

Vanliga hörselskydd, såna små pluttar, brukar ha en förbindande snodd som håller ihop dem. Det har inte AirPods vad jag kan se. Och 1800kr? Hela grejen är bondfångeri. Bästa grejen med sladdlurar är att de sitter ihop.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 09:34

Det beror på en massa saker. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-09 10:01

Kan väl för protokollet säga att jag också finner det en smula irriterande (mer minus än plus) att 3.5 mm-hålet försvinner, men verkligen inte på den nivå som andra verkar finna det. Köper alltid skitlurar att ha till mobil lyssning och det kommer garanterat komma anpassade från tredjepartstillverkare snart. Lurar är i princip slit-och-släng-produkter för mig. De försvinner och går sönder alldeles för ofta, räcker 1–3 år.

Att iPhone inte hör hemma i hifi-sammanhang är ju redan fastslaget, så kommer inte lyssna till några argument om att vissa skaffar bra lurar till sin mobil. På det hela är det ju en helt ointressant produkt, vilket denna tråd med tydlighet visar. :D

De där trådlösa hörlurarna är sanslöst dyra och jag bara känner på mig hur snabbt de skulle ramla ur mina öron och gå sönder under någons trampande sko på trottoaren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 10:12

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Som vilken klocka som helst då. Minst lika bra, en bråkdel av priset och service gör man aldrig i princip. Ändå väljer somliga något annat och trivs med det. Det finns de som väljer andra slutsteg än NAD 208 också o de trivs med livet fast de ibland betalat galet mycket "för mycket". Om man ska leta paralleller.
NAD 208 har inte heller något 3,5 mm uttag, apropå topic.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 10:15

boom skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Finns det svar på den frågan? Min Nokia 2110i (obs i) lär hålla hur länge som helst, men jag vill inte hålla i den längre. Min MC30S (obs S) är runt tio år äldre än Nokian och den håller bra än, fast den används ibland.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 10:17

mrGaskill skrev:
hifikg skrev:

Jag har två Windows-PC här. Om man tolkar det där på ett visst sätt så kommer de aldrig bli stulna. Vad skönt. :)

Finns tjuvar med dåligt omdöme, så gör backup du med!

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-09 10:25

En iphone är ju faktiskt billigare än ISS även om man kan ringa från båda, så då vinner ju en iphone alla dagar i veckan..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 10:34

ISS?
-Innehar F-skattsedel-

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-09 10:37

Morello skrev:ISS?

Jag markerade bara dom urflippade jämförelser som förekommer i tråden.. ISS = International Space Station..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-09 10:37

boom skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

TDGS.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-09 10:39

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 10:50

Doofus skrev:
Morello skrev:ISS?

Jag markerade bara dom urflippade jämförelser som förekommer i tråden.. ISS = International Space Station..

Jag tror jag ska plocka fram en Neonode N2:a och testa den ett tag. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-09 11:27

Jag tror det är för tidigt att säga hur det kommer att bli. Det är ju så med innovationer att det är tillverkarna som gör dem och ser om konsumenterna hänger på. Och tillverkarna kan ha fel. Apple har en tradition att "driva" marknaden* men bara för att det oftast gått bra hittills betyder inte det att det alltid kommer att bli bra. Jag kan i princip garantera att det finns en "plan B" för iPhone 8 om den nya utformningen inte skulle accepteras av konsumenterna. Apples ställning på marknaden är långt ifrån så dominerande att de kan göra vad som helst med sina produkter utan att tappa marknadsandelar. Det gäller i synnerhet om man tar in det faktum att en stor del av mervärdet från en iPhone kommer när man har ett "Apple eco system" - PC-baserade datorer är fortfarande helt dominerade och de flesta användare kan inte använda alla synergier.

En något orelaterad kommentar gäller Lightning-anslutning. Man kan spekulera hur mycket man vill om Apples vilja till "proprietary" lösningar, men det faktum att det under fyra år varit den enda reversibla mikro-kontakten på smartphone-marknaden tycker jag övertrumfar den mesta kritiken. Nu fattas den bara att USB type C slår igenom.

DQ-20

*) Rabiata Apple-motståndare bör notera att jag skrev "marknaden", inte "den tekniska utvecklingen".
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 11:48

Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.

Samt, att ta bort en kontakt är inget innovativt - det kan möjligen betrakats som en kostandsbesparing samt något som ger merförsäljning av zubehör . Men knappast är det en innovation.

Kom ockås ihåg att Neonode hade en liknade lösning ungefär 10(!!!) år innan Apple.

Apple har en oöverträffad förmåga att stjälva idéer och sedan indoktrinera Apple-kunderna att de det var Apple som var innovativa.

Den första apple-luren var starkt inspirerad av Neonode N1/N2 och formggivningen är en mycket dålig kopia av Dieter Braun's olika produkter. Braun hade nämligen en hjärna och förmåga att kombiera estetik och funktion - den konsten har aldrig Apple varit i närheten av att behärska.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 11:50

Lite om Apples idéstöld från N1/N2

http://www.geek.com/apple/apples-slide- ... t-1632073/
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 11:56

hifikg skrev:
boom skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Finns det svar på den frågan? Min Nokia 2110i (obs i) lär hålla hur länge som helst, men jag vill inte hålla i den längre. Min MC30S (obs S) är runt tio år äldre än Nokian och den håller bra än, fast den används ibland.

Nu gör du dig fånig att jämföra gammalt skit som har 2 funktioner ringa och smsa med .

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 12:04

OT!
Men jag tror många associerar PC med Windows/Intel/DOS just för att IBM döpte väl deras arbetsstationer till IBM PC (med tillägg av AT, XT och något nummer), så vitt jag minns. Jag tror det har hängt kvar av det. Jämförs kanske med Apples Macintosh, eller Mac då.

Bild

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-09-09 12:16

bakerman22 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall.

Är det någon annan tillverkare förutom Apple som har tagit bort 3,5-millimetarn?

Motorola Moto Z kör bara en USB-C
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 12:33

Zeeall skrev:
bakerman22 skrev:
AndreasArvidsson skrev:

han menar nog hörlurkontakten.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 12:34

Evil_Homer skrev:Ok?

blåtand = airpod på applespråk

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-09 12:39

Morello skrev:Dieter Braun

Dieter Rams, som designade åt Braun. Fantastisk kreativ förmåga.

--------

Det finns säkert folk som tror som du skriver om Apples produkter. Själv är det aldrig något jag någonsin framhållit i en diskussion kring märket tror jag. Du har kastat in mig i facket fan boy och det får du ju göra som du vill med, men tycker du ska vara medveten om att där finns nyanser i fan boy-skapet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-09-09 12:59

boom skrev:
Zeeall skrev:
bakerman22 skrev:

Vad var det jag skrev?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 13:13

Zeeall skrev:
boom skrev:
Zeeall skrev:

Vad var det jag skrev?

du har en adapter till usb c>3.5mm kontakt. men vad är grejen när det finns blåtand !

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-09-09 13:24

boom skrev:
Zeeall skrev:
boom skrev:han menar nog hörlurkontakten.

Vad var det jag skrev?

du har en adapter till usb c>3.5mm kontakt. men vad är grejen när det finns blåtand !

Och apple har lightning>3.5mm?

Jag är förvirrad. Vad pratar vi om?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-09 13:52

boom skrev:

Kolla klippet på deras lurar och hur man gifter ihop dom, övertygad om att det är så enkelt som han säger.
Så enkla är inte mina Blutoothenheter iaf.

Öppna locket, klicka på connect, thats it. Inga andra steg och behöver inte göras längre fram heller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 14:00

shifts skrev:
Morello skrev:Dieter Braun

Dieter Rams, som designade åt Braun. Fantastisk kreativ förmåga.

--------

Det finns säkert folk som tror som du skriver om Apples produkter. Själv är det aldrig något jag någonsin framhållit i en diskussion kring märket tror jag. Du har kastat in mig i facket fan boy och det får du ju göra som du vill med, men tycker du ska vara medveten om att där finns nyanser i fan boy-skapet.

Vilken felskrivning det blir. Rams skall det såklart vara.
Jag har en rakapparat som han ritat - den ligger perfekt i handen. Det kan man knappast säga om de ergonomiskt vansinnga äppel-telefonerna. Jag tänker i synnerhet på modelerna med ´skarpa kanter.

Neonode N1/N2 hade för övrigt en skyddande sarg runt (det redan ohyggligt starka glaset) . Vad gjorde Apple? Jo, man tog bort sargen och satte ett ömtåligt budgetglas framför displayet; helt hjärndött med andra ord.

(Jag har testat glaset på N2 genom att slå baksidan av en bordskniv mot sagda glas - det höll även vid ordentlig anslagsstyrka. Testa det på en Apple och telefonen är död)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 14:01

boom skrev:
Zeeall skrev:
boom skrev:han menar nog hörlurkontakten.

Vad var det jag skrev?

Vilka kvalitetslurar använder blåtand undras?
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 14:38

Morello skrev:
boom skrev:
Zeeall skrev:
Vad var det jag skrev?

Har inte forskat så mycket i ämnet då jag ratar skiten på grund av dåligt ljud.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 14:40

Lurar i allmänhet eller blåtandslurar i synnerhet?
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 14:43

Evil_Homer skrev:
boom skrev:

Kolla klippet på deras lurar och hur man gifter ihop dom, övertygad om att det är så enkelt som han säger.
Så enkla är inte mina Blutoothenheter iaf.

Öppna locket, klicka på connect, thats it. Inga andra steg och behöver inte göras längre fram heller.

Då är du övertygad o att du får 450m/sec i överföring på LTE med. för så skriver dom i specen
Man kan bara koppla ihop äpplet produkter vad gör man om man vill koppla en blåtands produkt.
Det kommer med en adapter till äpple 7 telefone som anväder usb c porten så det går att vara trådbunden.
tror dom inte sjläva på sin förtäfflighet.
Senast redigerad av boom 2016-09-09 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-09 14:53

Enda jag pratar om är deras lurar, det är det enda klipp jag har sett.
Dom snackade även om att Beats kommer med deras teknik, så det lär ju funka lika smidigt med dom skulle jag tro.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 15:03

Evil_Homer skrev:Enda jag pratar om är deras lurar, det är det enda klipp jag har sett.
Dom snackade även om att Beats kommer med deras teknik, så det lär ju funka lika smidigt med dom skulle jag tro.

jo men du får betala extra om du skall ha lurarna 1500kr annar så får du en adapter med usb c till 3.5 jack

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-09-09 15:30

Jag tycker det är kass att man tar bort 3,5mm uttaget. På jobbet sitter jag ofta med mina egna lurar av hygglig kvalitet, samtidigt som jag laddar luren.
Dessutom är det ju onödigt klumpigt att behöva köra en adapter på en redan skrymmande telefon om man ska gå runt med ett par lurar anslutna med 3,5-plugg via adapter.
Mina lurar (Sennheiser Momentum) har iofs utbytbar kabel, och det kan ju hända att de kommer släppa lösa kablar med Lightning-plugg istf 3,5mm. Jaja, vi får se. Det blir väl en sjua ändå tänker jag...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 17:21

Morello skrev:Lurar i allmänhet eller blåtandslurar i synnerhet?

Ej riktiga hörlurar men såna man stoppar örat nej tack .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 19:22

Morello skrev:Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.

Nej, Apple gör Mac. Datorer med en själ :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 19:26

mrGaskill skrev:OT!
Men jag tror många associerar PC med Windows/Intel/DOS just för att IBM döpte väl deras arbetsstationer till IBM PC (med tillägg av AT, XT och något nummer), så vitt jag minns. Jag tror det har hängt kvar av det. Jämförs kanske med Apples Macintosh, eller Mac då.

[ Bild ]

Så är det förstås. Vi gör korstecken och svänger en svart katt fyra varv i fullmåne om vår väg korsas av en päce. Oavsett om den har 3,5 mm anslutning eller inte.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 21:31

Det är så vi ska göra ja.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-09 21:52

Morello skrev:Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.

Samt, att ta bort en kontakt är inget innovativt - det kan möjligen betrakats som en kostandsbesparing samt något som ger merförsäljning av zubehör . Men knappast är det en innovation.

Kom ockås ihåg att Neonode hade en liknade lösning ungefär 10(!!!) år innan Apple.

Apple har en oöverträffad förmåga att stjälva idéer och sedan indoktrinera Apple-kunderna att de det var Apple som var innovativa.

Den första apple-luren var starkt inspirerad av Neonode N1/N2 och formggivningen är en mycket dålig kopia av Dieter Braun's olika produkter. Braun hade nämligen en hjärna och förmåga att kombiera estetik och funktion - den konsten har aldrig Apple varit i närheten av att behärska.

Men man kan koppla den med den fantastiska Apple Watch som är smart. Den känner av då man går och rör på sig och på så sätt får man kontroll på vad man gör. Det kan vara bra för dig och veta vad du gör. Sedan är ju Pokémon aktiverad och då får du en livs levande kompis och du kan helt plötsligt kommunicera modernt. Klockan talar om för dig var du är, om du t.ex. Är hemma så får du veta det. Fantastiskt, eller hur. Du får priser och belöningar och du blir då en lyckligare människa och det är Apple som skapar förutsättningarna för människor att bli lyckligare. Kan det bli bättre? Och allt detta till en billig penning. Apple Watch i kombination med iPhone 7s är den ultimata lösningen för ett nyttigare liv. Du får en helt amazing journey. Dessutom kommer du att träffa många likasinnade och lyckligare människor med jättefina Applemojänger. Du får ett enklare och lyxigare liv i en modern kulturell revolution där du helt plötsligt ges möjlighet att boka resor och använda Apple Home Kit och du kan till och med ringa och du får en möjlighet att skicka meddelanden. Det är en häpnadsväckande evolutionär möjlighet för dig. Du blir en absolut unity av perfektion.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-09 22:07

:mrgreen: . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-09-10 01:50

Underskatta inte kyrkans kraft, aumm.
Detta företag som har parasiterat på statsfinansierad forskning och springer benen av sig för att undvika skatt. Aumm

Användarvisningsbild
jw_celtic

Inläggav jw_celtic » 2016-09-10 02:35

AndreasArvidsson skrev:Helt rätt Peter. Det finns massor med olika saker som kostar mycket pengar och var person får själv välja vad man vill prioritera och stoppa sina pengar. Att vi alla ha fri vilja och olika smak är en bra sak, men det betyder inte att man måste eller bör spy galla över alla val och produkter man inte föredrar.

Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.

+1 :!:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-09-10 10:28

AndreasArvidsson skrev:...

Det är dumt att de tagit bort denna anslutningsmöjlighet. Finns det verkligen så mycket mer vettigt att säga om det?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-10 10:46

Ja det finns ganska mycket att säga om övergångar mellan digitalt och analogt för att ytterligare digitalisera och analogisera. En hörlur med inbyggd digital elektronik behöver ingen analog input. Då kan man vara kvar i den digitala domänen så länge som möjligt och analogisera i slutet på luren strax före högtalarelementen. Då behövs ingen analogöverföring. Det som Apple nu gör är ett första steg i den riktningen. Nästa steg blir att helt skippa analogöverföringen. Om något år är analogöverföring till hörlurar ett minne blott.

Då gäller det att vara främst i kontaktstandarderna. Det är det Apple gör just nu, skulle jag tro. Det är ju redan problem med InEar där man har volymkontroll på kabeln. Det är olika standarder beroende på operativsystem i mobilerna. Rätt fånigt egentligen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-10 12:03

Ja jag kommer inte sakna den.
För vad är kontakten egentligen, jo en förminskad 6.3 mm. kontakt som härstammar ifrån..ptja 60 talet?
Är det nånting som alltid strulat från första freestylen man hade på 80 talet och fram tills idag så är det just den kontakten.
Idag, tycker jag blåtanden funkar såpass bra så jag förstår att dom tar bort den.
Och vi kan nog vara ganska säkra på att konkurrenterna följer efter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-10 12:33

Jodah skrev:Ja jag kommer inte sakna den.
För vad är kontakten egentligen, jo en förminskad 6.3 mm. kontakt som härstammar ifrån..ptja 60 talet?
Är det nånting som alltid strulat från första freestylen man hade på 80 talet och fram tills idag så är det just den kontakten.
Idag, tycker jag blåtanden funkar såpass bra så jag förstår att dom tar bort den.
Och vi kan nog vara ganska säkra på att konkurrenterna följer efter.

problemet är att när man öppnar kartongen så finns det inga trådlösa hörlurar med utan där finns en adapter från usb c till 3.5mm, Och ett par trådade hörlurar.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-10 12:45

För mig är det inget problem för jag har aldrig använt dom medföljande lurarna.
Dom passar inte mina öron dom bara trillar ut.

I bilen hoppas ju handsfreen igång automatiskt när jag startar och på jobbet använder jag peltors hörselskydd med blåtand vilket är en fröjd att prata i och fungerar hyggligt för musik.
Skulle kunna gå med dom hela dagarna om det inte vore att man såg så fånig ut :lol:
Övriga tillfällen för jag helt enkelt luren till örat.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-10 23:57

Nu riskerar jag att komma ut som en riktig Apple fanboy men det är inte hela världen 8)

Precis som dom flesta har jag haft flera olika modeller av mobiltelefoner. Nokia 3110 var en av dom telefoner som jag tycker hade bra kvalité. Den tappade jag i golvet många gånger utan att det påverkade funktionaliteten. Den första 3g luren jag köpte var en Sony Ericsson. Den gick sönder efter ca 6 månader. Efter lagning så höll den i ca 7-8 månader innan den gick sönder igen. Senare köpte jag en ny Sony Ericsson mobil och efter att ha använt den ett tag så började den låsa sig ca 20-30 sekunder varje gång jag påbörjade att knappa in telefonnumret jag skulle ringa. Den första smart mobilen jag köpte blev en Samsung. Den hade väldigt dålig ljud. Det gick inte att föra ett samtal med den utomhus där det var lite brusigt. Efter något år så började den att starta om lite hipp som happ.

För ca 3-4 år sedan köpte jag en Apple Iphone 5. Den har jag tappat i gatan 3-4 gånger så att den fått rejäla jack i metallen på sidorna men den fungerar fortfarande klanderfritt. En dag i vintras när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att jag inte hade telefonen med mej. Jag spårade telefonen via datorn och kunde se att den låg på min arbetsplats, eller i alla fall väldigt nära. Jag åkte tillbaka till arbetsplatsen där jag sände en signal till telefonen så att den började låta. Den kvällen hade det snöat ca 1,5 dm och jag hittade telefonen på parkeringsplatsen under snön. Efter att ha borstat bort snön så fungerade telefonen precis som tidigare.

Det lutar åt att nästa telefon också blir en Iphone men jag gillar inte att dom tagit bort hörlursutgången. Jag har i och för sig köpt ett par trådlösa portabla lurar som också fungerar med Iphone 7 men det är praktiskt med en hörlursutgång som man kan använda med vilken hörlur som helst.
Senast redigerad av arkman 2016-09-11 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-11 00:03

Morello skrev:
boom skrev:
Zeeall skrev:
Vad var det jag skrev?

BOWERS & WILKINS P5 Wireless
https://www.hifiklubben.se/horlurar/bow ... os-horlur/
Riktigt bra ljud för att vara ett par portabla lurar. Dom går att koppla både med bluetooth och med kabel. Jag har gjort några enkla jämförelser mellan kabel och bluetooth och jag kan inte höra någon skillnad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-11 00:08

Jag har också provat smartphone, men inte riktigt fallit för det. Hellre 3,5 mm-uttag än smartphone. Fast, det har jag i och för sig inte på min dumbphone heller!
Jag har ingenting!!
Kan någon som har en modern telefon, med eller utan 3,5-jack, göra en orosanmälan till sociala skyddsnätet?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-11 08:50

arkman skrev:Nu riskerar jag att komma ut som en riktig Apple fanboy men det är inte hela världen 8)

Precis som dom flesta har jag haft flera olika modeller av mobiltelefoner. Nokia 3110 var en av dom telefoner som jag tycker hade bra kvalité. Den tappade jag i golvet många gånger utan att det påverkade funktionaliteten. Den första 3g luren jag köpte var en Sony Ericsson. Den gick sönder efter ca 6 månader. Efter lagning så höll den i ca 7-8 månader innan den gick sönder igen. Senare köpte jag en ny Sony Ericsson mobil och efter att ha använt den ett tag så började den låsa sig ca 20-30 sekunder varje gång jag påbörjade att knappa in telefonnumret jag skulle ringa. Den första smart mobilen jag köpte blev en Samsung. Den hade väldigt dålig ljud. Det gick inte att föra ett samtal med den utomhus där det var lite brusigt. Efter något år så började den att starta om lite hipp som happ.

För ca 3-4 år sedan köpte jag en Apple Iphone 5. Den har jag tappat i gatan 3-4 gånger så att den fått rejäla jack i metallen på sidorna men den fungerar fortfarande klanderfritt. En dag i vintras när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att jag inte hade telefonen med mej. Jag spårade telefonen via datorn och kunde se att den låg på min arbetsplats, eller i alla fall väldigt nära. Jag åkte tillbaka till arbetsplatsen där jag sände en signal till telefonen så att den började låta. Den kvällen hade det snöat ca 1,5 dm och jag hittade telefonen på parkeringsplatsen under snön. Efter att ha borstat bort snön så fungerade telefonen precis som tidigare.

Det lutar åt att nästa telefon också blir en Iphone men jag gillar inte att dom tagit bort hörlursutgången. Jag har i och för sig köpt ett par trådlösa portabla lurar som också fungerar med Iphone 7 men det är praktiskt med en hörlursutgång som man kan använda med vilken hörlur som helst.

Du har haft tur med andra ord men om man ser på verkligheten så är den något helt annat det är ganska lätt att ta reda på .
Då man har inside information i från en stor leverantör/repverkstad av olika märken och dom säljer även äpple telefoner och lagar dom.
Så om några månader så kan man reda på hur bra är den nya telefonen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 00:12

darkg skrev:Jag har också provat smartphone, men inte riktigt fallit för det. Hellre 3,5 mm-uttag än smartphone. Fast, det har jag i och för sig inte på min dumbphone heller!
Jag har ingenting!!
Kan någon som har en modern telefon, med eller utan 3,5-jack, göra en orosanmälan till sociala skyddsnätet?

OK. Jag kan höra mig för med nämnden sekreterare, men först på tisdag eftersom de tydligen har endagskonferens om 30-pinkontakten på måndag. First thing's first.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 00:30

boom skrev:Du har haft tur med andra ord men om man ser på verkligheten så är den något helt annat det är ganska lätt att ta reda på .
Då man har inside information i från en stor leverantör/repverkstad av olika märken och dom säljer även äpple telefoner och lagar dom.
Så om några månader så kan man reda på hur bra är den nya telefonen.

Ett bra tips är annars att låta bli att slänga 8000-kronors lurar i rännstenen eller fästa dem bakpå sitt feta arsle innan man sätter sig. Ett annat är att ta till sig insikten att dagens lurar inte är kompletta när det kommer i lådan eftersom de är som tvålar allihop. Man får helt enkelt bita i det sura äpplet (pun not intended - or was it?) och tjacka upp sig på något gummigrej som gör att tvålen inte glider ur handen. Med tanke på hur folk hanterar sina lurar är jag förvånad att det finns någon överhuvudtaget som svarar i andra ändan när man ringer. Jag har haft flera lurar som varit utmärkta tillhyggen eftersom de tålde att kastas efter folk men det går inte att komma ifrån att de var kuklurar om man har något som helst behov av annat än att gagga med folk dagarna i ända. Men nu har jag inte tid med det här längre - de håller en svart mässa för NMT-systemet nere i hembygdsgården och jag är inbjuden.

DQ-6110
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-12 01:26

Det finns en aspekt som inte bör glömmas. Handlarna har bra marginal på hörlurar, men inte på mobiler. Tillverkarna på mobiler kan hålla priserna nere på mobil med inkluderande hörlurar som max kostar 1 kr.

Då är det lämpligt att låta handlarna tjäna lite extra på att sälja en lur som är ok med mobilen.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 09:37

petersteindl skrev:Det finns en aspekt som inte bör glömmas. Handlarna har bra marginal på hörlurar, men inte på mobiler. Tillverkarna på mobiler kan hålla priserna nere på mobil med inkluderande hörlurar som max kostar 1 kr.

Då är det lämpligt att låta handlarna tjäna lite extra på att sälja en lur som är ok med mobilen.

Med vänlig hälsning
Peter

Satan lurar runt varje hörn.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-12 09:52

Ska man tolka det så att det är lämpligt att hjälpa handlarna så de får extra deg genom att t.ex. köpa passade AirPods för 1800 extra? Ja, jo, varför inte.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 20:33

mrGaskill skrev:Ska man tolka det så att det är lämpligt att hjälpa handlarna så de får extra deg genom att t.ex. köpa passade AirPods för 1800 extra? Ja, jo, varför inte.

Man kan tänka sig att det är ett sätt att ge merförsäljning men jag tror det handlar om grundläggande konsumentpsykologi. Man kan jämföra med t.ex. servering på flygplan. Många bolag har lagt över maten på separat betalning. Det beror inte på snålhet utan på att det visat sig att människor uppskattar både käket och flygresan mer om de få betala för bullen separat. Om man man får en bulle och kaffe inbakat i en biljett som man köpt för 5400 kr så tycker man att kaffe och bulle är fjuttigt. Om man betalar 30 spänn för kaffe och bulle tycker man det är ett juste pris för att vara på ett flygplan. Psykologiskt fungerar det så att "gratis" kaffe och bulle relateras till flygbiljettens totala pris och medan kaffe och bulle som man köper för separat värderas för sig själv. Samma psykologi gäller för ett par AirPods: värdet av dem relateras till priset för telefonen om de skickas med.

Min poäng är att det inte handlar om att producenterna är onda utan om att vi som konsumenter fungerar som vi gör. Den generella regeln är att man som producent skall skicka med så få "extras" som möjligt vid köp av huvudprodukten (dvs. lika många som förväntas av marknaden) och istället lägga dem separat eftersom konsumenten konsekvent undervärderar värdet av de extra tillbehören om de "bundlas". Det gäller i synnerhet en produkt som AirPods som har en "unique selling-point" till skillnad från EarPods som man "måste" skicka med och som inte utgör någon särskilt konkurrensfördel.

Det finns massor med andra aspekter också men det här är en.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2016-09-12 22:39

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-13 11:10

DQ, läsvärt inlägg. Jag skulle nog tänka lika om jag var producent och ville sälja saker liksom Peter är. Men jag är konsument och lirar i det andra laget just nu. :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 11:22

Vill man överhuvudtaget ha kvar handlare så måste handlarna ges en rimlig marginal för överlevnad. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-13 13:15

Jag har mer att mala på om. Men ingen vill nog läsa. :D Så jag avhåller mig. Jag tycker det är lite olika saker. Apple är tidernas kassako som har jättevinstmarginal är väl ute efter att tjäna mer deg. Det är inte konstigt. Man vet ju inte vilka marginaler handlare har på tillbehör. Men blir priset högre så får ju handlarna in mer stålar. Det är kul för dem. Inte så kul om "standarden" är att bluetooth helst ska gälla. Det är jättemycket pengar extra utan att det ger värst mycket för konsumenten. Men DQ-20s exempel om flygplansmat slår nog in här.

Det är bra att ha handlare runt sig. Men vissa är så kassa och dåliga att ha att göra med. Där ska jag inte köpa AirPods. Om ett år sitter man där med en AirPod i fickan och en på 5,5 m djup i dyn utanför Lillholmen i alla fall så. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-13 19:53

Smart av Apple!
De får sälja en massa dyra tillbehör. Kontakter, mellankopplingar och hörlurar.
Och visst är trådlöst framtiden!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 11:38

Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-14 11:41

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-09-14 11:42

Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?

Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-14 11:48

Undrar samma sak. Att slippa trassel med kablar, uppväger det verkligen allt annat negativt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 11:51

UrSv skrev:

OJ, det låter besvärligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 16:01

Eller också driver man dem så här:

Bild

klassiskt, enkelt, snyggt! Det behövs bara en liten kabel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 19:07

Mina senaste, sista, trådade mobillurar börjar ge upp efter bara någon månad, en modell med rak kontakt, de är sämst. De som haft vinklad kontakt har levt längst, men inte länge. Började med Bose o andra dyra lurar, men har gått över till betydligt billigare. Nuvarande är ett par JBL som jag fyndade på mässan i Sthlm senast. Nu blir det trådlöst, lyssnar ändå bara på ljudböcker via iPhonen, det borde väl funka med Bluetooth!?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 19:42

Ironiskt nog har mina Apple-lurar (EarPods heter de som följer med med sladd, va?) hållit nu i 33 månader utan att se ut att gå sönder. Jag har fortfarande lurarna från min iPhone 5c till min 6s+. Bra grejjor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-14 19:57

Ja de håller oväntat bra.
Men är klart sugen på att testa AirPods, är ju skitcoola. (om det funkar)

Läs bara detta
När du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:17

mrGaskill skrev:Ironiskt nog har mina Apple-lurar (EarPods heter de som följer med med sladd, va?) hållit nu i 33 månader utan att se ut att gå sönder. Jag har fortfarande lurarna från min iPhone 5c till min 6s+. Bra grejjor.

Jag har konsekvent överlåtit medskickslurar till min fru. Inte för att jag tror att de är dåliga, utan för att jag vill ha den mjuka sorten som man kan trycka hela vägen in i hjärnan :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:19

sportbilsentusiasten skrev:Ja de håller oväntat bra.
Men är klart sugen på att testa AirPods, är ju skitcoola. (om det funkar)

Läs bara detta
När du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.

Inte utan att jag blir lite intresserad, men de är väl också av den där hårda typen som inte är riktigt in-ear?

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/horlurar/in-ear/jbl-reflect-mini-bt-black/223425.9292/
sitter jag o tittar på just nu...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 21:53

JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste. F.ö. är jag benägen att hålla med om att såna man trycker in i hjärnan är att föredra, om de låter bra. :-)
Någon skrev väl i tråden om att .. eller så här, AirPods kan åka ur lätt kanske om man t.ex. ska på ett flygplan, alla får bråttom. Man råkar tappa en, och "krunsch", 900 bananer i sjön när någon bakom, som har lika bråttom, sätter foten precis på. :cry:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:58

mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste. F.ö. är jag benägen att hålla med om att såna man trycker in i hjärnan är att föredra, om de låter bra. :-)
Någon skrev väl i tråden om att .. eller så här, AirPods kan åka ur lätt kanske om man t.ex. ska på ett flygplan, alla får bråttom. Man råkar tappa en, och "krunsch", 900 bananer i sjön när någon bakom, som har lika bråttom, sätter foten precis på. :cry:

Givetvis kommer du att erbjudas en äkta Apple Action Thread, en fiskelina i fin färg som kan fästas på lurarna, kanske kommer den kosta under hundra dollar...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 22:33

Ja, eller också finns den där. AirThread. Luftsladd - ren och fin, med i paketet. Ren, trevlig luft.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-15 10:06

mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste.

De som testat är överraskade hur bra de sitter, trots huvudskakningar o hopp, men tror vi får se massa snoddar som tillbehör snart 8) Dyra sådana hehe.

De är smarta Apple. "vet ni va...vi gör en tfn i glas o sedan säljer svindyra skal.." Bara Apple kan gå iland med sådant. Andra skulle få massiv kritik för dålig konstruktion.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-15 10:10

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-15 10:30

:mrgreen: En låt som aldrig verkar att förlora i aktualitet . . . typ. :(

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-15 10:35

Det är en balansgång mellan som Apple göra nästan "klart" en produkt och att leverera den med tråd. Nu kan 3:e-parts leverantörer gör tråden Apple "glömde" och dessutom komma ut med den i 2000 olika färger och i guld och i vad som helst. Ju mer Apple gör fullständigt klart ju färre aktörer är intresserade av att göra något som passar till Maccar överhuvud taget. En sak är väl säkert runt Apple att inget är en slump.

/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 11:20

Ja, AirPods passar nog bra och sitter bra i örat kanske. Men de sitter inte ihop med snodd (väl?) och kostar massor. :-) Men, ja säkert väldesignade och genomtänkta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-09-15 20:05

Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.

Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-15 20:20

phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.

Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.

Ett möjligt mellanting är förstås en mp3-spelare. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-15 20:24

Laila skrev::mrgreen: En låt som aldrig verkar att förlora i aktualitet . . . typ. :(

:mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-15 21:25

phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-16 07:40

Man kan också tänka sig att regeringen lägger höga skatter på musiklyssning i lurar för att klara nollvisionen t.ex. Och för att få folket mer alert och inte sitta och slö till på offentliga platser. Då kommer många inte ha råd att lyssna i lurar och uttagets vara eller inte blir betydelselöst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-16 10:10

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-16 12:55

Harryup skrev:Man kan också tänka sig att regeringen lägger höga skatter på musiklyssning i lurar för att klara nollvisionen t.ex. Och för att få folket mer alert och inte sitta och slö till på offentliga platser. Då kommer många inte ha råd att lyssna i lurar och uttagets vara eller inte blir betydelselöst.

Ja marknaden för både hissmusik och gatumusikanter är hotad, agera nu!

#hissmusiksdoden
Presentation kommer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-09-16 22:16

hifikg skrev:

Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.

Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurar :) Sätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)

Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-09-16 23:21

Bild
I rest my case
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-09-16 23:31

Det finns en sub till lurarna också...

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-16 23:58

:mrgreen: Gäller te å ta hand om hele kroppen . . . typer. :D

Snacka om "butt kicker", rena hajfin ju . . .
Senast redigerad av Laila 2016-09-17 00:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-09-17 00:06

@BosseM

:D det var det bästa jag sett på länge!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-17 00:24

bomellberg skrev:Det finns en sub till lurarna också...

[ Bild ]

Ser ut som en buttplugg :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 00:38

boom skrev:
bomellberg skrev:Det finns en sub till lurarna också...

[ Bild ]

Ser ut som en buttplugg :D

duh

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-17 07:29

Skitsmart ju!
Ska testas på mässan idag.

niclas

Inläggav niclas » 2016-09-17 08:30

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-17 18:40

phloam skrev:
hifikg skrev:

Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurar :) Sätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)

Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.

Jag tänker på mina braiga, men mycket tunna BOSE kablar t ex, det är uteslutande in-ear jag använt och de har inte, som mina hemmalurar, utbytbara sladdar. Försökte fixa kontakten men gav upp, det var för ynkligt tunna kabeluslingar för att jag skulle fixa att löda något själv. Sparade själva lurarna länge, men nu vet jag inte var de är längre.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-11-27 03:45

Jag har skaffat en Apple Watch. Kanske lite OT men en Apple Watch har inte heller någon hörlursutgång :D
När jag testade att koppla mina Bluetooth hörlurar direkt till klockan så kom jag att tänka på att en av anledningarna till att Apple tagit bort hörlursutgången på iPhone kanske är att det ska vara enkelt att växla källa till hörlurarna. Hemma hos mej finns det en del prylar från Apple. En mac-dator och en Appel TV samt en iPhone och med Bluetooth hörlurar så blir det hyggligt enkelt att växla mellan dom olika källorna. Gissar att det blir ännu lättare med Apples nya w1 chip som ska vara någon typ av ”påbyggnad” på Bluetooth som på något sätt ska göra det möjligt att automatiskt växla mellan källor.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-28 14:05

Morello skrev:
UrSv skrev:

OJ, det låter besvärligt.

Här kan jag fylla i. Jag äger ett par Sennheiser Momentum Wireless. Älskar dom. Dom har ett inbyggt batteri, men batteritiden är otroligt bra. Jag tror jag behövt ladda dom tre gånger sedan köp för några månader sedan trots daglig användning. Dom går att koppla in med sladd 3.5mm också, ljudet blir då bättre om jag lyssnar i tyst miljö. Men då jag använder lurarna befinner jag mig som oftast nära bilväg, på tunnelbana etc. och i trådlöst läge kickar brusreducering igång, vilket jag tycker överväger den något sämre ljudkvalitet med bluetoothanslutning. Så slipper jag hålla på och trassla med sladdar, fastna med sladden i människors väskor på tunnelbanan und so weiter. MEN framför allt slipper jag att lurarna går sönder på det sätt som samtliga av mina lurar till dags gått sönder på: sladden/kontakten pajar inte! Fantastiskt fint!

Angående Morellos kritik av glaset på Iphone så tror jag det är struntprat. Vad jag vet så använder samtliga smartphones idag gorilla glass (även iphone 5), jag vågar påstå* att det är bättre än något generiskt glas som använts på någon gimmicktelefon pre-smartphones. Men data som ger klarhet här vore på plats. Angående Dieter som konstaterats inte heta Braun så har han i intervjuer talat mycket väl om Apples formgivning. Själv kör jag android och mina datorer är hemmabygge och en dell, men Apple förtjänar credit för vissa saker.

* Nej, jag vill inte påstå. Men jag gissar iaf. det. Fel ordval.
Häpp!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-03 12:32

otroligt bra betyg får AirPods, någon som använder dom?

Apple's AirPods Achieve 98% Satisfaction Rate in User Study
https://www.macrumors.com/2017/05/01/ai ... tion-rate/

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-05-08 07:10

Har bytt min 3GS till en 7+, avsaknaden av 3,5mm spelar ingen större roll. Apples egna lurar är OK för telefonsamtal och slölyssning men ljudet i Sennheiser Inear Momentum är bättre. Ännu bättre låter over ear så det skall bli ett par blåtand. Möjligheten att ha matchade DAC-förstärkare-hörlur borde kunna leda till riktigt smarta lösningar :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2017-05-08 09:07

Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-08 13:35

phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.

ja det gör det.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2017-05-10 15:55

sportbilsentusiasten skrev:
phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.

ja det gör det.

Det gäller bara att hitta den/ha med sig den när man behöver :D

Återgå till Generellt om hifi