Moderator: Redaktörer
Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?
Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.
Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?
RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
AndreasArvidsson skrev:Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?
Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Det tror jag inte kommer hända.RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.
Morello skrev:Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".
Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning.
Doofus skrev:Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.
Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).
shifts skrev:För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?
Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).![]()
Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.
Morello skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Det tror inte jag - det trogna köparna är i det närmaste religiösa - Apple-kunder är generellt sätt ohyggligt toleranta mot knasiga produkter.
Att man plockar bort 3,5 mm-donet är knappast det mest vansinniga man hittat på.
Jag tror det blir en komersiell succé i vanlig ordning.
shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
petersteindl skrev:Morello skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Det tror inte jag - det trogna köparna är i det närmaste religiösa - Apple-kunder är generellt sätt ohyggligt toleranta mot knasiga produkter.
Att man plockar bort 3,5 mm-donet är knappast det mest vansinniga man hittat på.
+1
Jag tror det kommer öka Apples dominans. Hörlurstillverkare kommer haka på med lightningkontakt i luren istället för 3,5 mm.
Med vänlig hälsning
Peter
shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
Morello skrev:>Upplevde just en nug i Apple 5s:
Batteriet dog och nu går den inte att starta trots att laddaren är ansluten. Man måste vänta till Apple-polisen tycker att man väntat tillräckligt länge.
niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
shifts skrev:niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Det kan man, om man använder Lightning Dock när man laddar (och det gör man väl vanligtvis ändå, iaf har jag alltid använt dessa laddställ): http://www.apple.com/se/shop/product/MN ... t?fnode=97
Det går väl att räkna som "ytterligare adaptrar" förvisso.
shifts skrev:Ja, vad är poängen? Man kan ladda och lyssna samtidigt. Vill man inte göra det kan man ju låta bli att köpa en docka för ändamålet.
Cinder skrev:shifts skrev:Ja, vad är poängen? Man kan ladda och lyssna samtidigt. Vill man inte göra det kan man ju låta bli att köpa en docka för ändamålet.
Poängen är väl att det inte hittills kostat 550kr att ladda och lyssna samtidigt, men nu plötsligt gör det det.
Evil_Homer skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
För att?
bakerman22 skrev:Evil_Homer skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
För att?
Jag gissar att det var ironi..
Att Äpplefantasterna skulle köpa en Äpple även om den luktade bajs.
Morello skrev:shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
Jag har börjat ringa från den riktiga, PSTN-telefonen om jag är hemma. Det är en påtaglig förbättring att slippa en en mobiltelefon i kedjan.
En av hemtelefonerna är från 1960-talet och även den erbjuder på avsevärt högre taluppfattbarhet än mobiler i allmänhet och äppelmobiler i synnerhet.
shifts skrev:I det avseendet lär Apples enheter knappast vara unika från övriga marknaden. Gillar man inte smartphones får man väl låta bli dem, svårare är det ju inte.
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:Evil_Homer skrev:
För att?
Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.
Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!
hifikg skrev:Morello skrev:shifts skrev:Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
Jag har börjat ringa från den riktiga, PSTN-telefonen om jag är hemma. Det är en påtaglig förbättring att slippa en en mobiltelefon i kedjan.
En av hemtelefonerna är från 1960-talet och även den erbjuder på avsevärt högre taluppfattbarhet än mobiler i allmänhet och äppelmobiler i synnerhet.
Hur gammal är du???
Morello skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Evil_Homer skrev:Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
För att?
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:Evil_Homer skrev:
För att?
Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.
Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!
hifikg skrev:Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:
Ja, det är så mycket annat i vardagen som kan strula, så varför låta datorer och mobiltelefoner lägga lök på laxen. Ska det funka ska det vara Apple. Vill man slåss o pissa i motvind så finns det alternativ för såna indvider också *s*
boom skrev:Dom går sönder också.
hifikg skrev:boom skrev:Dom går sönder också.
Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.
CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-5/audio-quality.htm
CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:
Doofus skrev:CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:
Det är alltså en freestyle för 8k ? Men vad hände med samtalskvalitén ?
http://www.thelocal.no/20160905/iphone-models-have-worst-antenna-signal-nordic-study
Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
AndreasArvidsson skrev:
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall.
petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:boom skrev:Dom går sönder också.
Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.
Med vänlig hälsning
Peter
8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften.
Empa skrev:Jag tycker det mest är dåligt att den försvann, jag sitter med två telefoner på jobbet och ett headset, skulle jag få en telefon utan 3.5mm kontakt så behöver jag ha två headsets.
De hade väl kunnat följa en standard som resten använder, typ USB-C.
Platsbesparing? Nja.. vattentätheten är väl bra, men hade hellre sett bättre batteritid (vilket smarta telefoner generellt är riktigt dåliga på).
Nu kommer jag inte köpa en då jag tycker den är för dyr och dålig.
AndreasArvidsson skrev:Du kan använda samma headset mha den medföljande adaptern.
UrSv skrev:Precis, inga begränsningar och ingen garanti.
petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Med vänlig hälsning
Peter
8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften.
boom skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Med vänlig hälsning
Peter
Hur länge håller en pickup hur länge håller en telefon !
mrGaskill skrev:hifikg skrev:boom skrev:Dom går sönder också.
Jag har två Windows-PC här. Om man tolkar det där på ett visst sätt så kommer de aldrig bli stulna. Vad skönt.
Morello skrev:ISS?
boom skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone?
Med vänlig hälsning
Peter
Doofus skrev:Morello skrev:ISS?
Jag markerade bara dom urflippade jämförelser som förekommer i tråden.. ISS = International Space Station..
hifikg skrev:boom skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Finns det svar på den frågan? Min Nokia 2110i (obs i) lär hålla hur länge som helst, men jag vill inte hålla i den längre. Min MC30S (obs S) är runt tio år äldre än Nokian och den håller bra än, fast den används ibland.
bakerman22 skrev:AndreasArvidsson skrev:
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall.
Är det någon annan tillverkare förutom Apple som har tagit bort 3,5-millimetarn?
Zeeall skrev:bakerman22 skrev:AndreasArvidsson skrev:
Är det någon annan tillverkare förutom Apple som har tagit bort 3,5-millimetarn?
Motorola Moto Z kör bara en USB-C
Evil_Homer skrev:Ok?
Morello skrev:Dieter Braun
boom skrev:Zeeall skrev:bakerman22 skrev:
han menar nog hörlurkontakten.
Zeeall skrev:boom skrev:Zeeall skrev:
han menar nog hörlurkontakten.
Vad var det jag skrev?
boom skrev:Zeeall skrev:boom skrev:han menar nog hörlurkontakten.
Vad var det jag skrev?
du har en adapter till usb c>3.5mm kontakt. men vad är grejen när det finns blåtand !
boom skrev:Evil_Homer skrev:Ok?
blåtand = airpod på applespråk
shifts skrev:Morello skrev:Dieter Braun
Dieter Rams, som designade åt Braun. Fantastisk kreativ förmåga.
--------
Det finns säkert folk som tror som du skriver om Apples produkter. Själv är det aldrig något jag någonsin framhållit i en diskussion kring märket tror jag. Du har kastat in mig i facket fan boy och det får du ju göra som du vill med, men tycker du ska vara medveten om att där finns nyanser i fan boy-skapet.
boom skrev:Zeeall skrev:boom skrev:han menar nog hörlurkontakten.
Vad var det jag skrev?
du har en adapter till usb c>3.5mm kontakt. men vad är grejen när det finns blåtand !
Morello skrev:boom skrev:Zeeall skrev:
Vad var det jag skrev?
Vilka kvalitetslurar använder blåtand undras?
Evil_Homer skrev:boom skrev:Evil_Homer skrev:Ok?
blåtand = airpod på applespråk
Kolla klippet på deras lurar och hur man gifter ihop dom, övertygad om att det är så enkelt som han säger.
Så enkla är inte mina Blutoothenheter iaf.
Öppna locket, klicka på connect, thats it. Inga andra steg och behöver inte göras längre fram heller.
Evil_Homer skrev:Enda jag pratar om är deras lurar, det är det enda klipp jag har sett.
Dom snackade även om att Beats kommer med deras teknik, så det lär ju funka lika smidigt med dom skulle jag tro.
Morello skrev:Lurar i allmänhet eller blåtandslurar i synnerhet?
Morello skrev:Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.
mrGaskill skrev:OT!
Men jag tror många associerar PC med Windows/Intel/DOS just för att IBM döpte väl deras arbetsstationer till IBM PC (med tillägg av AT, XT och något nummer), så vitt jag minns. Jag tror det har hängt kvar av det. Jämförs kanske med Apples Macintosh, eller Mac då.
[ Bild ]
Morello skrev:Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.
Samt, att ta bort en kontakt är inget innovativt - det kan möjligen betrakats som en kostandsbesparing samt något som ger merförsäljning av zubehör . Men knappast är det en innovation.
Kom ockås ihåg att Neonode hade en liknade lösning ungefär 10(!!!) år innan Apple.
Apple har en oöverträffad förmåga att stjälva idéer och sedan indoktrinera Apple-kunderna att de det var Apple som var innovativa.
Den första apple-luren var starkt inspirerad av Neonode N1/N2 och formggivningen är en mycket dålig kopia av Dieter Braun's olika produkter. Braun hade nämligen en hjärna och förmåga att kombiera estetik och funktion - den konsten har aldrig Apple varit i närheten av att behärska.
AndreasArvidsson skrev:Helt rätt Peter. Det finns massor med olika saker som kostar mycket pengar och var person får själv välja vad man vill prioritera och stoppa sina pengar. Att vi alla ha fri vilja och olika smak är en bra sak, men det betyder inte att man måste eller bör spy galla över alla val och produkter man inte föredrar.
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.
AndreasArvidsson skrev:...
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.
Jodah skrev:Ja jag kommer inte sakna den.
För vad är kontakten egentligen, jo en förminskad 6.3 mm. kontakt som härstammar ifrån..ptja 60 talet?
Är det nånting som alltid strulat från första freestylen man hade på 80 talet och fram tills idag så är det just den kontakten.
Idag, tycker jag blåtanden funkar såpass bra så jag förstår att dom tar bort den.
Och vi kan nog vara ganska säkra på att konkurrenterna följer efter.
Morello skrev:boom skrev:Zeeall skrev:
Vad var det jag skrev?
Vilka kvalitetslurar använder blåtand undras?
arkman skrev:Nu riskerar jag att komma ut som en riktig Apple fanboy men det är inte hela världen![]()
Precis som dom flesta har jag haft flera olika modeller av mobiltelefoner. Nokia 3110 var en av dom telefoner som jag tycker hade bra kvalité. Den tappade jag i golvet många gånger utan att det påverkade funktionaliteten. Den första 3g luren jag köpte var en Sony Ericsson. Den gick sönder efter ca 6 månader. Efter lagning så höll den i ca 7-8 månader innan den gick sönder igen. Senare köpte jag en ny Sony Ericsson mobil och efter att ha använt den ett tag så började den låsa sig ca 20-30 sekunder varje gång jag påbörjade att knappa in telefonnumret jag skulle ringa. Den första smart mobilen jag köpte blev en Samsung. Den hade väldigt dålig ljud. Det gick inte att föra ett samtal med den utomhus där det var lite brusigt. Efter något år så började den att starta om lite hipp som happ.
För ca 3-4 år sedan köpte jag en Apple Iphone 5. Den har jag tappat i gatan 3-4 gånger så att den fått rejäla jack i metallen på sidorna men den fungerar fortfarande klanderfritt. En dag i vintras när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att jag inte hade telefonen med mej. Jag spårade telefonen via datorn och kunde se att den låg på min arbetsplats, eller i alla fall väldigt nära. Jag åkte tillbaka till arbetsplatsen där jag sände en signal till telefonen så att den började låta. Den kvällen hade det snöat ca 1,5 dm och jag hittade telefonen på parkeringsplatsen under snön. Efter att ha borstat bort snön så fungerade telefonen precis som tidigare.
Det lutar åt att nästa telefon också blir en Iphone men jag gillar inte att dom tagit bort hörlursutgången. Jag har i och för sig köpt ett par trådlösa portabla lurar som också fungerar med Iphone 7 men det är praktiskt med en hörlursutgång som man kan använda med vilken hörlur som helst.
darkg skrev:Jag har också provat smartphone, men inte riktigt fallit för det. Hellre 3,5 mm-uttag än smartphone. Fast, det har jag i och för sig inte på min dumbphone heller!
Jag har ingenting!!
Kan någon som har en modern telefon, med eller utan 3,5-jack, göra en orosanmälan till sociala skyddsnätet?
boom skrev:Du har haft tur med andra ord men om man ser på verkligheten så är den något helt annat det är ganska lätt att ta reda på .
Då man har inside information i från en stor leverantör/repverkstad av olika märken och dom säljer även äpple telefoner och lagar dom.
Så om några månader så kan man reda på hur bra är den nya telefonen.
petersteindl skrev:Det finns en aspekt som inte bör glömmas. Handlarna har bra marginal på hörlurar, men inte på mobiler. Tillverkarna på mobiler kan hålla priserna nere på mobil med inkluderande hörlurar som max kostar 1 kr.
Då är det lämpligt att låta handlarna tjäna lite extra på att sälja en lur som är ok med mobilen.
Med vänlig hälsning
Peter
mrGaskill skrev:Ska man tolka det så att det är lämpligt att hjälpa handlarna så de får extra deg genom att t.ex. köpa passade AirPods för 1800 extra? Ja, jo, varför inte.
Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
UrSv skrev:Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.
När du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.
mrGaskill skrev:Ironiskt nog har mina Apple-lurar (EarPods heter de som följer med med sladd, va?) hållit nu i 33 månader utan att se ut att gå sönder. Jag har fortfarande lurarna från min iPhone 5c till min 6s+. Bra grejjor.
sportbilsentusiasten skrev:Ja de håller oväntat bra.
Men är klart sugen på att testa AirPods, är ju skitcoola. (om det funkar)
Läs bara dettaNär du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.
mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste. F.ö. är jag benägen att hålla med om att såna man trycker in i hjärnan är att föredra, om de låter bra.
Någon skrev väl i tråden om att .. eller så här, AirPods kan åka ur lätt kanske om man t.ex. ska på ett flygplan, alla får bråttom. Man råkar tappa en, och "krunsch", 900 bananer i sjön när någon bakom, som har lika bråttom, sätter foten precis på.
mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste.
phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.
Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.
Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.
Laila skrev::mrgreen: En låt som aldrig verkar att förlora i aktualitet . . . typ.
phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.
Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.
Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.
Harryup skrev:Man kan också tänka sig att regeringen lägger höga skatter på musiklyssning i lurar för att klara nollvisionen t.ex. Och för att få folket mer alert och inte sitta och slö till på offentliga platser. Då kommer många inte ha råd att lyssna i lurar och uttagets vara eller inte blir betydelselöst.
hifikg skrev:phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.
Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.
phloam skrev:hifikg skrev:phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.
Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.
Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurarSätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)
Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.
Morello skrev:UrSv skrev:Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.
OJ, det låter besvärligt.
phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.
sportbilsentusiasten skrev:phon skrev:Det följde med en kort adaptersladd med 3.5mm hona i ena änden och ifånkontakt i andra änden till i7an vi köpte häromdagen. Låg i lurförpackningen.
ja det gör det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster