Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 09:31

Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.

Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Prozac

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Prozac » 2023-01-16 10:28

Denna är lite kul, Big Om of Tibet. Låter bra hos mig.

https://open.spotify.com/track/5RftPinO ... a43d9d4066
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:09

Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2023-01-16 12:31

Testa Vanessa Fernandez, tex albumet Use Me. Låter inte det bra så skulle jag anta att det är något med Spotifyinställningarna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:40

PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.

Fast det finns undantag till mitt råd!

Jag korslyssnade just på Michael Ruffs skiva Speaking in Melodies på Spotify respektive CD:n på Sheffield Lab via mina Stax-lurar. Skillnaden är mycket liten. Möjligen, möjligen, smäller det lite bättre om Pelle Lindvalls virveltrumma, men jag skulle inte klara en blindprovning, tror jag.

Ingen märkvärdig lyssning, men jag känner den väl: Marantz CD80 via DSP i Quad Vena till Stax SRM 252S. Spotify (Premium) via Squeezebox, också via DSP i Quad Vena.

Prova själv, vetja!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-16 12:43

Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite. :cry:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:55

ottovonkopp skrev:Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite. :cry:

Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2023-01-16 13:02

PerStromgren skrev:Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.

Det kanske är så att Sheffield Lab är ett undantag? Allt jag har hört utgivet av dem låter bra eller mycket bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 13:16

Nja, en del album har de från vinyl av någon anledning.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 13:54

PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.

Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:00

Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Bäst verkar det va att använda sig av en spelare med spotify connect.
Det finns ju även en inställning för normalisering som måste stängas av.

I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vissa spår verkar som sagt komma från vinyl av någon outgrundlig anledning.

Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:08

Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?

I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).

Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?

Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 14:10

steveo1234 skrev:

Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.

Hur låter "din" musik på CD?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:16

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:

Hur låter "din" musik på CD?

Inte en aning. Jag äger inte en enda cd skiva...

EDIT: Däremot har jag ett antal koncerter på DVD/Bluray med varierande ljudkvalitet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:23

steveo1234 skrev:
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?

Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.

Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?

Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:26

Kraniet skrev:
steveo1234 skrev:

Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?

Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.

Jag kör appen ja.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-16 14:53

Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 14:56

Är det någon som kan skilja 256 från 320 kbps?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:57

Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:

Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 15:03

BellsnWhistles skrev:

Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?

Som jag förstått det ska spotify connect alltid ge max bitrate enligt det din betalplan tillåter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 15:29

Kraniet skrev:Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:

Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)

Tack för tipsen! IM och CJ har jag hört en hel del och de låter oftast rätt bra men övrigt är helt nya. Lägger dem på högen inför helgen!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 15:54

Det finns en del listor på spotify under titlar som "high res music" etc. Vissa av dom är rätt intressanta att lyssna igenom.
Folk har inte alltid bra koll på vad som är bra inspelningar men på det stora hela har listorna jag lyssnat in varit bra.

Jo just det en annan helt fantastisk inspelning är
Harry Belafonte: Belafonte: At Carnegie Hall
Väldigt underhållande, fantastisk sångare och helt otrolig inspelning med tanke på att det är från 1959.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-16 15:56

steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.

Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.

Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-16 20:54

Jag har inte Spotify längre. Gick över till Qobus via en tid med Tidal.

Minns dock att den musik jag lyssnar på (klassiskt) inte var särskilt illa-ljudande på Spotify. Men, de få gånger jag fick för mig att spela något annat så var det ganska ofta distraherande dåligt ljud.
Som jag har förstått tidigare diskussioner kring detta ämne så förväntas tydligen den "populära" musiken avlyssnas av "folk i farten" och därmed under ogynnsamma lyssningsförhållanden. Därav den där komprimeringen och vad det nu görs mer med de flesta musikgenrerna hos streamningföretagen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-16 21:02

30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.

Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.

Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)

Vad gäller riktigt högklassiga inspelningar så kan man alltid prova t.ex.:

Ana Caram - Blue Bossa (Chesky) https://open.spotify.com/album/3PKYPLuQpdIEunkqkE0fnO?si=NH1wx_JrSLSDKlSQRvyiIA

Samlingsalbumet The Sheffield Jazz Experience (Kvaliteten varierar något mellan de olika albumen.) https://open.spotify.com/album/2JRVQWtDOi8xXjeGRXei5v?si=axGJ2quoRPmmwfdIKV1QUg

Thelma Houston & Pressure Cooker – I've Got The Music In Me från samma skivbolag, mest eftersom den släpptes redan 1975 8O och relativt nyligen diskuterades i en annan tråd https://open.spotify.com/album/49q5arYD0N0SITH10JtLMs?si=BQ63c8vQSNe184JpqaTaIg

Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren), t.ex:

Chiller (Telarc) https://open.spotify.com/album/3dcIDmmQXDIdkJshxQiEqR?si=IG8RduRnRCOtqB6lWuQTsw

Bond and Beyond (Telarc) https://open.spotify.com/album/3ybrKdUdIEUJZfTHW6FhtM?si=bbKOVQXgTSG6InvgggIqoA

Slutligen, bara för att demonstrera att Spotify definitivt inte låter "spikpiano" ens i 128 kb/s:

Beethoven Piano Sonatas Vol 2 (Telarc) https://open.spotify.com/album/6lwUWpRKNHko8a4bcqucKr?si=kLmwM1EiRZil7IhOqwpZlw

Och innan någon gök ännu en gång får för sig att jag bara lyssnar på audiofilinspelningar, så 8O :roll: :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-17 00:46

Lite skönt att höra att Spotify inte är så dåligt som en del skriver. Har mer eller mindre trott att det är något fel på mina öron samtidigt som andra säger att jag har riktigt bra öron när vi lyssnat på olika högtalare och jag påpekat sådant som inte borde finnas där och då har det varit högtalarna som haft mindre fel och inte inte inspelningarna för vid sådan tillfällen brukar det bara spelas musik som är välinspelad.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-18 11:04

I-or skrev:
30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.

Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)

Sitter just nu och lyssnar på Dvořák symfoni nr 9 från radion P2. Jag använder länken : https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och
castar till sterion. Upplösningen är 320 kb/s (som Spotify) och det är inga problem att njuta av själva musiken men själva lyssningsupplevelsen
är inget vidare, det blir en platt och trist.
Mycket trevligare blir det då att använda Qobuz eller för all del CD´n.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-18 11:07

När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-18 11:39

Magnuz skrev:När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.

I detta fallet var det från mina dator som är koppla till nätet via WiFi.
När jag spelar från länken: https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320
så kan man få upp en meny genom högerklicka på musen.
Ett val som dyker upp är "casta...." och genom att klicka på casta så kan
man välja ngn av de chromecastenheter ( om du har några) som dyker upp.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 12:08

Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 12:11

pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.

Undviker du den inbyggda DAC:en i Chromecast Audio blir du av med problemet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 12:44

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Undviker du den inbyggda DAC:en i Chromecast Audio blir du av med problemet.

Det med, men det finns kastare som påverkar det digitala ljudet menligt innan det kastas vidare till mottagaren, som t ex Chrome-bläddraren i länken ovan. En ren mjukvarufråga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 12:45

Chrome ska undvikas!

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-18 14:25

Jag gillar rubriken på denna tråd, det är inget fel på Spotify utan på många inspelningar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 14:45

30Hzbone skrev:Sitter just nu och lyssnar på Dvořák symfoni nr 9 från radion P2. Jag använder länken : https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och
castar till sterion. Upplösningen är 320 kb/s (som Spotify) och det är inga problem att njuta av själva musiken men själva lyssningsupplevelsen
är inget vidare, det blir en platt och trist.
Mycket trevligare blir det då att använda Qobuz eller för all del CD´n.

Snålkodning i 320 kb/s är nära* transparent, så problemet ligger någon annanstans. "Platt och trist" låter det definitivt inte. SR anser av någon outgrundlig anledning att webbsändningarna ska låta lika illa som FM och de lyckas mycket väl med sitt uppsåt. Dessutom kan, som flera inlägg är inne på ovan, själva castingen ställa till det.

Jag föreslår att du lyssnar på de musikexempel som jag lade upp ovan istället via en vettig uppspelningskedja. Om det låter annat än spektakulärt bra så ligger problemen någonstans i ditt system.

*Det är förvisso möjligt att under goda omständigheter detektera snålkodning i 320 kb/s, men detta kräver alltid en direkt jämförelse med originalet. Skillnaderna är alltid mycket små, oftast försumbara och ibland helt ohörbara.
Senast redigerad av I-or 2023-01-18 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 14:45

I-or skrev:

Vad gäller riktigt högklassiga inspelningar så kan man alltid prova t.ex.:

Ana Caram - Blue Bossa (Chesky) https://open.spotify.com/album/3PKYPLuQpdIEunkqkE0fnO?si=NH1wx_JrSLSDKlSQRvyiIA

Samlingsalbumet The Sheffield Jazz Experience (Kvaliteten varierar något mellan de olika albumen.) https://open.spotify.com/album/2JRVQWtDOi8xXjeGRXei5v?si=axGJ2quoRPmmwfdIKV1QUg

Thelma Houston & Pressure Cooker – I've Got The Music In Me från samma skivbolag, mest eftersom den släpptes redan 1975 8O och relativt nyligen diskuterades i en annan tråd https://open.spotify.com/album/49q5arYD0N0SITH10JtLMs?si=BQ63c8vQSNe184JpqaTaIg

Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren), t.ex:

Chiller (Telarc) https://open.spotify.com/album/3dcIDmmQXDIdkJshxQiEqR?si=IG8RduRnRCOtqB6lWuQTsw

Bond and Beyond (Telarc) https://open.spotify.com/album/3ybrKdUdIEUJZfTHW6FhtM?si=bbKOVQXgTSG6InvgggIqoA

Slutligen, bara för att demonstrera att Spotify definitivt inte låter "spikpiano" ens i 128 kb/s:

Beethoven Piano Sonatas Vol 2 (Telarc) https://open.spotify.com/album/6lwUWpRKNHko8a4bcqucKr?si=kLmwM1EiRZil7IhOqwpZlw

Och innan någon gök ännu en gång får för sig att jag bara lyssnar på audiofilinspelningar, så 8O :roll: :mrgreen:

Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-01-18 14:46

Ett generellt tips är att söka på ’hifi’.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:02

steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.

De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.

Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.
Senast redigerad av I-or 2023-01-18 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-18 15:04

Jag tycker SR låter utmärkt strömmat. Bättre än FM iaf. Kan ifs bero på att jag använder olika apparater. Radion (tex P4) i bilen låter betydligt tristare än P4 strömmat med CarPlay.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:07

Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-18 15:13

I-or skrev:
steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.

Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.

Helt riktigt, de senare albumen med Barber låter direkt undermåligt på grund av excessiv kompression. Hennes tre, fyra första album låter hyggligt rent, ehuru konstigt klangligt och har väldigt mycket och väldigt ljus, artificiell efterklang.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:15

Glebster skrev:Ett generellt tips är att söka på ’hifi’.

Om man gör detta och kör t.ex. spellistan Ljudfokus HiFi on Spotify så finner man huvudsakligen bättre inspelningar än genomsnittligt (dock med några riktigt usla undantag). Det mesta är dock tyvärr svårt överkomprimerat och oftast även ganska orent om man har guldöronen igång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-18 15:16

FBK skrev:Lite skönt att höra att Spotify inte är så dåligt som en del skriver. Har mer eller mindre trott att det är något fel på mina öron samtidigt som andra säger att jag har riktigt bra öron när vi lyssnat på olika högtalare och jag påpekat sådant som inte borde finnas där och då har det varit högtalarna som haft mindre fel och inte inte inspelningarna för vid sådan tillfällen brukar det bara spelas musik som är välinspelad.

Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 15:31

Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D

Spotify är objektivt sämre än CD.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-18 15:36

Jag upplever att priserna på begagnade kompaktskivor (även kallade CD) börjat stiga - kanske börjar folk vakna upp ur strömningsträsket? 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 15:49

Morello skrev:Jag upplever att priserna på begagnade kompaktskivor (även kallade CD) börjat stiga - kanske börjar folk vakna upp ur strömningsträsket? 8)

Eller jakten på gamla utgåvor som låter bättre?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:56

pLudio skrev:
Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D

Ja, kanske en inte så väl vald jämförelse. Ogg Vorbis i 320 kb/s är dock tillräckligt bra även för folk som har audiofila drag. Det är rätt kul när folk strömmar till återgivningsmässigt ursvaga multiroom-högtalare, ljudlimpor, true wireless in-ears m.m. och kräver "högupplöst" musik eftersom alla "vet" att Spotify inte duger.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-01-18 16:47

Vad skall man egentligen lyssna efter när man jämför snålkodat med CD kvalité?

Jag har personligen märkt att de gånger jag väljer att skippa en låt när det spelas från ROON via radio funktionen så är snålkodade alster överrepresenterade :| Vilket förstås kan bero på andra faktorer. Men trots att jag märkt detta. Kan jag inte säga vad det är som gör att lyssning trötthet, som gör att man vill byta bort en låt innan den är slutspelad infinner sig. Det kan ju vara så att låtar som endast finns snålkodade på Tidal eller Qobuz oftare är behäftade med andra fel?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 17:04

Snålkodningen är uppenbar för 128 kb/s framförallt via en något "brusartad" och bandbreddsbegränsad diskant samt avsaknad av vissa mikrodetaljer (d.v.s. precis vad algoritmen försöker "lura" dig på). Ännu lägre bithastigheter låter direkt illa, men bra från ca 256 kb/s och uppåt för att oftast vara nära transparent vid 320 kb/s.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 17:24

I-or skrev:

Sedär. Med PB så var det skivan Companion som avlyssnades. Jag personligen hörde inga brister på den jämfört med de andra tipsen du gav.

EDIT: Verkar som jag är nöjd med spår som inte är amplitud eller frekvensklippta (dvs, rullar av för högt eller har klippta vågtoppar). Om det finns lite rumslighet i så är det trevligt också men kanske även att ljuden är relativt precist placerade i ljudbilden. Jag är amatör på området då jag lyssnar på väldigt lite akustisk musik.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 17:32

Några fler tips från någon? Kanske tom med direktlänkar till spotify?

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 17:55

Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl. Hur tråkigt man än tycker det är.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-18 18:00

hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.

Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 18:09

Almen skrev:
hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.

Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.

Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 18:20

hifi_nirvana skrev:
Almen skrev:

Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Deras fokus verkar vara podcasts.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 18:39

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
Almen skrev:Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.

Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 18:42

hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.

Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-18 18:59

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.

Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också? :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-18 19:00

pLudio skrev:

Kan rekommendera dig och alla andra som undrar att göra ett (korrekt utfört) test där 320 jämförs med CD.*
Förutom särskilda utvalda testtoner skulle jag tror att 95% inte kan höra skillnaden.
Men visst har du rätt att objektivt sett så är det ju en skillnad.
Den skillnaden drunknar ju dock bland mängden dåliga inspelningar. För att inte tala om alla dåliga högtalare/rum/uppställningar :D 8)

*jag har deltagit i ett sådant test själv och hör inte skillnad. 256 är dock ganska enkelt att uppfatta skillnad för mig.
I sagda test deltog ca 15 pers och ingen kunde höra skillnad på 320 med musikmaterial
Senast redigerad av Kraniet 2023-01-18 19:02, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 19:01

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.

Som jag skrev ovan så kommer Spotify nu under första halvan av 2023 rulla ut Spotify HIFI. Så att dom enbart skulle lägga krut på en tokstolle som Joe Rogan tvivlar jag på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-19 00:02

Nästan varje gång jag lyssnar på spotify, typ 2 ggr per år så tycker jag att det låter ju klart bättre än vad jag minns. Sen när man spelat 10 st låtar så tycker jag att det tyvärr är alldeles för ojämn kvalité och tröttnar på skiten.
Så det blir Qobuz och någon enstaka Tidal och adventslistan i spotify.
Om spotify uppgraderar till hifi, vad gör jag då? absolut inget.
Dom betalar mycket mindre till artisterna än vad Qobuz gör så jag stödjer dom inte. Så dom är totalt ointressanta om man nu bryr sig om att pengar skall gå till artisterna.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 00:24

Conan skrev:
pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.

Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också? :wink:

Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 00:26

Kraniet skrev:Kan rekommendera dig och alla andra som undrar att göra ett (korrekt utfört) test där 320 jämförs med CD.*

Jag har själv lagt upp dylika tester på Faktiskt en gång i tiden.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 00:29

I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.

P2 Klassiskt från i eftermiddags, strömmat över de däringa intertubes med webbuppspelaren:
masvis-online P2 Klassiskt sample.png
masvis-online P2 Klassiskt sample.png (251 KiB) Visad 1824 gånger

masvis-online Kent Nagano - Coppélia, Act 1 No. 2, Scène sample.png
masvis-online Kent Nagano - Coppélia, Act 1 No. 2, Scène sample.png (244.05 KiB) Visad 1824 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-19 07:30

pLudio skrev:
Conan skrev:
pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.

Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:

1. Musikfilen låter dåligt från början (olika mastring, komprimering, vattenmärkning etc)
2. Fel i uppspelningsapparaturen
3. Placebo

Inget av detta skulle avhjälpas med 20 bitar eller LPCM.

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2023-01-19 11:31

https://www.npr.org/sections/therecord/ ... io-quality
Gå in på länken och testa, en gång för alla, om ni hör skillnad...

Jag satte 5 av 6 och den jag missade valde jag 320 före flac. Enklast var att plocka ut den med lägst upplösning på samtliga.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-19 11:52

Conan skrev:
pLudio skrev:
Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också? :wink:

Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:

1. Musikfilen låter dåligt från början (olika mastring, komprimering, vattenmärkning etc)
2. Fel i uppspelningsapparaturen
3. Placebo

Inget av detta skulle avhjälpas med 20 bitar eller LPCM.

Kanske 2b också: Felaktiga inställningar i Spotify. Det finns en mängd med kvalitetsinställningar som behöver justeras...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 14:29

Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:

Att Spotify inte använder Vorbis. :-)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-19 16:03

pLudio skrev:
I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.

P2 Klassiskt från i eftermiddags, strömmat över de däringa intertubes med webbuppspelaren:
masvis-online P2 Klassiskt sample.png

masvis-online Kent Nagano - Coppélia, Act 1 No. 2, Scène sample.png

Ja, definitivt hörbara skillnader, runt 2 dB vad gäller toppfaktor, men framförallt minst 15 dB 8O nivåskillnad vid ca 19 kHz.

Lyssnar man på P3 eller P4 är skillnaderna ännu större - det låter relativt originalet direkt hemskt: komprimerat, uddlöst, tunt och utan slagkraft/skärpa. Detta gör man enligt ansvariga personer för att "behålla FM-ljudet som lyssnarna uppskattar". :roll:

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-19 16:11

pLudio skrev:
Conan skrev:
pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Över 122dB och bortåt 24kHz för en uppspelningskedja kan man kalla för marginaler!
Jämfört med vinyl, ska vi vara någorlunda objektiva är väl 60dB ett rimligt snitt. Det blir liksom inte bara flerdubbelt så bra till digitala formatets fördel.
Vi har ju bara sådär 90dB:s dynamik på hörseln när vi lyssnar. Så visst är det extremt transparent med 122dB!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 16:25

jansch skrev:
pLudio skrev:
Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också? :wink:

Över 122dB och bortåt 24kHz för en uppspelningskedja kan man kalla för marginaler!
Jämfört med vinyl, ska vi vara någorlunda objektiva är väl 60dB ett rimligt snitt. Det blir liksom inte bara flerdubbelt så bra till digitala formatets fördel.
Vi har ju bara sådär 90dB:s dynamik på hörseln när vi lyssnar. Så visst är det extremt transparent med 122dB!

Det kan man!

Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.

Med 48 kHz fs kan de usla DAC-filtren ändå hinna dämpa signalen mellan 20 och 24 kHz. Det är få DAC:ar vars filter har en acceptabel dämpning vid 22,05 kHz.

Det här är förstås irrelevant om man ändå använder Spotify.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-19 17:03

Mja, egentligen behöver man ingen dämpning alls vid 22,05 kHz eftersom hörselns övre gränsfrekvens är 20 kHz (i bästa fall). Vid vikning speglas som bekant spektrum i Nyquistfrekvensen (22,05 kHz), vilket innebär att en signalfrekvens om 22,051 kHz får en vikningsprodukt vid ohörbara 22,049 kHz och 23 kHz får en vikningsprodukt vid ohörbara 21,1 kHz. Först vid frekvenser över 24,1 kHz hamnar vikningsprodukterna i det hörbara området under 20 kHz.

Alltså: även om det via vikningsdistorsion skulle kunna vara ett problem med den signalteoretiskt sett alltför flacka filtrering som förekommer i många DAC:ar, så finns det absolut ingenting som tyder på att detta skulle räcka för hörbarhet när man tittar på kombinationen av filterdämpning vid 24,1 kHz och signalinnehållet för musiksignaler över denna frekvens. Marginalen blir i praktiken extremt god även för misshandlade inspelningar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-19 17:40

pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.

Det där sista är intressant. Vad håller fonogrammen för brusnivå? Knappast ner till -122 dB....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-19 18:54

Antingen ger det slutgiltiga brusgolvet i inspelningen begränsningen för signalbrusförhållandet vid lyssnaren eller så handlar det om bakgrundsnivån i rummet om man förutsätter att avspelningselektroniken är av god klass.

Som jag har varit inne på många gånger tidigare är det i praktiken bara möjligen extremdynamiska specialinspelningar med impulsartade ljudeffekter (t.ex. Telarcs Ein Straussfest) som kräver mer än 16 bitars upplösning och då enbart när man drar på med extrema maxljudtrycksnivåer. Man skulle förstås kunna argumentera för att vissa slagverksinspelningar eller blåsorkesterinspelningar kan ställa samma krav, men här är det nog vanligare med höga mer långvariga ljudtrycksnivåer, vilket medför att stapediusmuskeln aktiveras och därmed begränsar hörselns dynamikområde ordentligt, liksom att allmän utmattning för neurala processer i innerörat efter ett tag leder till detsamma.

De ca 99,999 % av övriga inspelningar som faktisktianer lyssnar på klarar sig utmärkt med mellan ca 10 8O och 16 bitar. I digitalteknikens barndom klarade man bara 12-14 bitar på inspelningssidan och då kunde känsliga lyssnare som I-or i vissa fall uppfatta kvantiseringsbruset. När man slutligen nådde upp till 16 bitars faktisk upplösning försvann dock denna begränsning fullständigt i allt utom undantagsfall enligt ovan.

För sinussignaler ligger S/N från 16 bitar vid ca 100 dBA. Med extrema maxnivåer om 120 dBrms landar då kvantiseringsbruset vid 20 dBA. Detta ska, även om den spektrala fördelningen inte är identisk, jämföras med bakgrundsnivån i ett tyst lyssningsrum om ca 25 dBA (eller även i vissa fall med en tyst konsertlokal för inspelningen, vilken har bakgrundsnivåer om ca 30-35 dBA), vilket bör göra de flesta audiofiler mycket tveksamma till huruvida vi behöver ett större bitdjup än 16 bitar. (Vi har här för att inte krångla till det alltför mycket utelämnat analogt brus, i praktiken numer huvudsakligen från mikrofoner, men detta leder förstås bara till ytterligare mindre relativa problem härrörande från kvantiseringsbruset.)

Hela frågan om 44/16 utgör en tillräckligt bra överföringsstandard är mycket olycklig eftersom den tar fokus från blåvalen i rummet, d.v.s. de oerhört usla fonogram som har dominerat kraftigt de senaste ca 25 åren. De högkvalitativa fonogram i 44/16 som trots allt existerar visar med all önskvärd tydlighet att frånvaro av välljud inte alls kan sökas i upplösningsbrister i överföringsstandarden, utan i ren inkompetens på produktionssidan.

(Noteras bör även att man på inspelningssidan av praktiska skäl behöver diverse marginaler och därför för högdynamiska inspelningar bör utnyttja minst 18 bitars upplösning. Detta har dock ingenting med kraven på konsumentstandarden att göra.)

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-19 19:56

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.

Det där sista är intressant. Vad håller fonogrammen för brusnivå? Knappast ner till -122 dB....

Frågan är komplex men ändå enkel i verkligheten.
- Vår hörsel kan ju i idealfallet ta cirka -5dB(SPL) till 120dB. Då ska man veta att hörseln måste vila avsevärt för att komma ner i t o m 0dB. Om vi har stor dynamik i musik/en låt som varar i t.ex 2 till 10 minuter har vi kvar kanske 90dB dynamik.
- Som Ior också påpekar har vi lyssningssituationer där grundbruset redan kapar ungefär30dB, alltså 90 dB kvar. Lite svårdefinierat då maskeringsnivå är inte samma sak som grundbrus/buller.
- Ior tar också upp mikrofonbrus vid inspelning och där är nog den största begränsningen. Om man tar en Neumann U87 mikrofon, en klassiker och ett flaggskepp för röst och akustiska instrument, har ju inte ens 90dB i dynamik och vilken gitarr eller flygel ger över 120dB(SPL). Kvar blir 60-70dB i dynamik - i bästa fall. Man kan ju använda mätmikrofoner med ett brusgolv på 10-15 dB(A) men vem gör det när man är ute efter lite lagom dist och höjning i det övre presensområdet.
- Har vi kvar 65- 70dB i dynamik och A-vägt i botten är det så in i h...te bra....
- Man kan ju i sig hävda att t.ex elgitarrer/elbasar ofta körs direkt in i mixern men elgitarr/elbasvärlden envisas med att inte nyttja balanserad teknik och verkligheten resulterar i allt från ca 30dB till i bästa fall 60-70 dB dynamik där brus/brumgolv är löjligt högt ur ett tekniskt perspektiv.

Så.......16bit = 96dB (Lin) är egentligen alldeles för bra, eller rättare sagt: skapar inga verkliga begränsningar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-19 21:10

Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB 8O (med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):

https://schoeps.de/en/products/colette/capsules/omnis/mk-2.html

Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).

Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-19 21:53

pLudio skrev:
Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:

Du får nog meddela Spotify detta också.

Spotify for Artists skrev:Ljudfilsformat för Spotify

Leverera dina ljudfiler till oss i FLAC- eller WAV-format (vi rekommenderar att du använder FLAC).

När vi tar emot dina ljudfiler gör vi följande:

Kontrollerar att de inte är skadade och att deras containerformat är känt.

Omkodar filen till olika leveransformat för våra ljudkvalitetsalternativ:

Ogg/Vorbis (96, 160, 320 kbps)
AAC (128, 256 kbps)
HE-AACv2 (24 kbps)

Beräknar ljudnivån för hela releasen och enskilda spår med ITU 1770-standarden

Vi krypterar även ljudfiler innan de levereras till plattformen.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-19 22:27

Det här var uppe i någon annan diskussion nyligen och då postade jag den här bilden från när jag spelar Spotify i Logitech Media Server.

320 k.png
320 k.png (350.79 KiB) Visad 1593 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 22:29

Conan skrev:
pLudio skrev:

https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-19 22:51

pLudio skrev:
Conan skrev:
pLudio skrev:Att Spotify inte använder Vorbis. :-)

https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.

Men dom nämner inte AAC heller som gäller för deras web-spelare.

Enligt flera källor bl.a. https://thenextweb.com/news/how-to-stre ... le-quality

Web-spelare: 128 eller 256 kbps AAC
Spotify Connect: Alltid 320 kbps Ogg/Vorbis
Google Cast: 256kbps AAC
Andra spelare: Ogg/Vorbis valbart 24 kbps (Low), 96 kbps (Normal), 160 kbps (High), and 320 kbps (Very High)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-19 23:17

Conan skrev:
pLudio skrev:
Conan skrev:Du får nog meddela Spotify detta också.

Men dom nämner inte AAC heller som gäller för deras web-spelare.

Jo, högt upp på sidan. Mirages bild visar att de fortfarande använder Vorbis till något API i alla fall fastän de slutat skriva ut det. Oklart vad som gäller. Inte så viktigt egentligen.
Web player AAC 128kbit/s AAC 256kbit/s

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-19 23:36

Man vet aldrig vad de hittar på, men ett informellt fultest med nedladdade data visar att det i Mycket hög kvalitet totalt handlar om drygt 320 kb/s baserat på total datamängd och låtens längd. Detta indikerar att det handlar om 320 kb/s för rena audiodata.

(Singlar är enklast, med album och spellistor tycks Spotify nästan direkt cacha kommande spår också, vilket krånglar till det något. Dessutom verkar långa spår inte buffras i sin helhet. Efter ett tag tycks det dessutom cachas för alla möjliga spår, men exakt hur strukturen ser ut tänker jag inte studera närmare.)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-20 00:40

.

Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-20 00:54

I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)

Jag skulle inte vara så säker på det. Jag tror många skulle uppskatta lite ”tyngre” tips. Ett problem med att hitta välinspelad klassisk musik på Spotify är att det finns så himla mycket och en hel del verkar vara vinylöverföringar och/eller gamla inspelningar med oacceptabelt hög brusnivå och framförallt mycket störljud i lågbasen. En lista över goda inspelningar (och givetvis dito musikaliska tolkningar!) vore nåt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 01:46

Magnuz skrev:
.

Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?

Chesky utnyttjar endast två mikrofoner i Blumlein-konfiguration, så antingen distorderar hela inspelningen vid en viss nivå eller ingenting av den. Det är nog någonting i Ana Carams speciella ton som du hör. Jag kan tycka att sångerskan står aningen för nära mikrofonen relativt resten av orkestern för att det ska vara helt realistiskt, men det är naturligtvis en smaksak förutsatt att det inte handlar om alltför uppenbar närmikning. Dessutom kan inspelningen inte beskyllas för att vara presad, direkt. Detta gäller i olika omfattning alla Chesky-inspelningar som jag har hört.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 14:25

Magnuz skrev:
I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)

Jag skulle inte vara så säker på det. Jag tror många skulle uppskatta lite ”tyngre” tips. Ett problem med att hitta välinspelad klassisk musik på Spotify är att det finns så himla mycket och en hel del verkar vara vinylöverföringar och/eller gamla inspelningar med oacceptabelt hög brusnivå och framförallt mycket störljud i lågbasen. En lista över goda inspelningar (och givetvis dito musikaliska tolkningar!) vore nåt.

En blandning av mycket välinspelad klassisk musik med lite olika tyngd:

Mussorgsky - Pictures at an Exhibition https://open.spotify.com/album/22ebsPh85KTTvWmRyGbprc?si=yJemGdtmS32Udy1oUEX7gw

Respighi - The Pines of Rome https://open.spotify.com/album/7JWoDzNGRDA8vDTq0i3OHj?si=2WK-Fd5CRNirK6pZxlojJw

Verdi Without Words https://open.spotify.com/album/0FBWmYNjYdv9BI4AKnXflT?si=faHzXPeJQ4mqPFJkA20pvg

Symphonic Spectacular https://open.spotify.com/album/2b17PJto3hMfAJRvqwy5Cz?si=BVdUKWYySDObPPO6PYzSUg

William Tell & Other Favorite Overtures https://open.spotify.com/album/028MlHHw5nDEbAtxBW1a5e?si=9at8JHGhQh2y0RnjSeJNQg

Orchestral Spectaculars https://open.spotify.com/album/4bQZMUjDrFBmTCXvI5L9pV?si=EWR0Gn1PSWmTXqzlisZjzw

Ein Straussfest https://open.spotify.com/album/72Emgd6i3icdlTsJ2Y6NgX?si=bbHCd3PxSHuZvZZlu410cw

Beethoven: The Complete Piano Sonatas https://open.spotify.com/album/5fgTIzgcLtbptOpFYlAErt?si=bK_UmGvWRNCt8x43q4ZP6g

För övrigt finns det nästan oändligt mycket mer från framförallt Telarc som hade en mycket stor katalog med hundratals album, men de flesta av dessa inspelningar behöver handpåläggning i form av ekvalisering med ett lyft i toppoktaven för att inte låta "beslöjade" och de senare inspelningarna kan låta direkt dovt. Efter klangbalansering låter det dock i stort sett alltid oerhört bra (jazz- och blues-inspelningarna är dock bara hyggliga).

Discogs har en bra lista, det mesta verkar finnas på Spotify numer: https://www.discogs.com/label/28165-Telarc

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 17:49

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 18:02

Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-20 18:05

Vad bra att Magnuz ställde den frågan. Klassisk musik är för mig lite av en djungel, trots att jag hört den genren under uppväxten är det först de sista typ 10 åren jag kommit att lyssna allt mer på den. Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.

(Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.

Sidospår ang hörsel och intryck: Jag har på senare tid börjat se ett mönster (baserat på dina intryck FBK av olika högtalare) att du nog gillar objektivt (dvs mätmässigt) goda högtalare. Tro det eller ej, och det kanske är tillfälligheter. :)
Senast redigerad av Maarten 2023-01-20 19:01, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-20 18:36

I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB 8O (med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):

Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).

Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.

Jo, man kan tycka att t.ex U87 är en dålig mikrofon men verkligheten består av en mängd "dåliga mikrofoner" som dominerar inspelningstekniken generellt.
Av bl.a det skälet* tycker JAG ditt argument inte är representativt.
Det är ju i sig lite svårare att bedöma dynamiska passiva mikrofoner där utsignal/impedans resulterar i brusande mikrofonsteg. T.ex Shure SM7B, som också är en väldigt vanlig mic för bl.a röst, det blir inte så stort SNR kvar p g a termiskt brus i mikrofonsteget.
Jag skrev medvetet SNR då det är ett "ärligare mått" vid röstupptagning.

*Mikrofoner går att konstruera för höga ljudnivåer, som ditt exempel 134dB (eller varför inte 160dBSPL). Dilemmat är ju att man sällan kan nyttja max SPL, Oftast inte ens i närheten. Du skriver om bl.a Blumlein par i senare inlägg som kräver vettig relation mellan avstånd och "ljudkällans omfång".
Att det finns ett fåtal inspelningar där man lyckas nyttja mikrofonens (nästan) fulla dynamik är inte representativt.
Man behöver alltså inte ens diskutera relativt ljudsvaga instrument, t.ex klassisk gitarr, för att mikrofonbruset(med eller utan mikrofonsteg) ska vara större än 16bitar. upplösning.

Så varför skriver jag detta.
Verkligheten består av brusande mikrofoner, mikrofonsteg och andra analoga steg vid inspelningstillfället.
Jag håller alltså fullständigt med dej om att analog behandling (inklusive 99% av alla inspelningsmikrofoner) sätter gränserna. Eller rättare sagt - 16bitar är redan det "overkill" vid återgivning.

Det är ibland lite svårt att i praktiken förstå att i den digitala världen är brus bara ren matematik och styrs av bitdjupet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 19:18

Nej, som jag skrev ovan handlar det inte om att göra en representativ jämförelse. Audiofiler är alltid intresserade av extremfallen eftersom de annars alltid oroar sig över att någonting låter knasigt. Om man ligger på gränsen i extremfallens extremfall så landar alla normala inspelningar lååååångt innanför gränserna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-20 19:30

Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. Klassisk musik är för mig lite av en djungel, trots att jag hört den genren under uppväxten är det först de sista typ 10 åren jag kommit att lyssna allt mer på den. Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.

(Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.

Sidospår ang hörsel och intryck: Jag har på senare tid börjat se ett mönster (baserat på dina intryck FBK av olika högtalare) att du nog gillar objektivt (dvs mätmässigt) goda högtalare. Tro det eller ej, och det kanske är tillfälligheter. :)

Speaking in Melodies håller en genomgående mycket hög kvalitet för att vara en multimonoinspelning, men det finns trots allt mindre variationer mellan spåren (bl.a. med kortvarig klippning på några ställen, man kan inte få allt, tydligen). Prova spåret Wishing Well på absolut fullt pådrag. Om du fortfarande inte är imponerad, så :roll: :roll: :roll: :wink:

Vår egen trummis Morello har för övrigt givit inspelningen av trummorna ett överbetyg för en popinspelning av multimonotyp.

Det musikaliska är meningslöst att diskutera, alla rekommendationer handlar uteslutande om ljudkvalitet även om jag anser att alla de inspelningar som jag har rekommenderat håller god musikalisk klass också.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-20 19:39

Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn. :o

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-20 20:32

I-or skrev:
Magnuz skrev:
.

Chesky utnyttjar endast två mikrofoner i Blumlein-konfiguration, så antingen distorderar hela inspelningen vid en viss nivå eller ingenting av den. Det är nog någonting i Ana Carams speciella ton som du hör. Jag kan tycka att sångerskan står aningen för nära mikrofonen relativt resten av orkestern för att det ska vara helt realistiskt, men det är naturligtvis en smaksak förutsatt att det inte handlar om alltför uppenbar närmikning. Dessutom kan inspelningen inte beskyllas för att vara presad, direkt. Detta gäller i olika omfattning alla Chesky-inspelningar som jag har hört.

Intressant. Ja, det är nog faktiskt hennes röst. Det är ännu tydligare i Fly Me to the Moon från samma skiva. Jag hade nog aldrig gissat att det bara var två mikrofoner faktiskt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-20 20:36

Och tack för tips och länkar! Det verkar tyvärr inte gå att söka på skivbolag men man får väl leta sig fram.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-20 20:56

I-or skrev:
Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. ....snip ... Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.

Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).

Speaking in Melodies håller en genomgående mycket hög kvalitet för att vara en multimonoinspelning, men det finns trots allt mindre variationer mellan spåren (bl.a. med kortvarig klippning på några ställen, man kan inte få allt, tydligen). Prova spåret Wishing Well på absolut fullt pådrag. Om du fortfarande inte är imponerad, så :roll: :roll: :roll: :wink:
... snip....

Wishing well var trevlig att dra på med.
Men ffa uppskattade jag piano-skivorna bland länkarna. Lyssnat delar av skivorna och var överraskad över hur harmoniska jag tyckte att de var. Trodde efter dina inledande kommentarer om faktististianers 'ovana' vid 'svårare musik' nästan att du skulle komma med tips på atonal 1900-tals musik, eller annan modern klassisk musik som jag verkligen inte gillar.

FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn. :o

Ja, musiktipsen här var värdefulla. Här är en annan bra tråd: viewtopic.php?f=9&t=72375&start=60#p2194799
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-20 21:15

sb17nbac till alla!

Instämmer :!: :D Hoppas Hifi Kit säljer pallvis..... :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-20 21:17

Maarten skrev:
FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn. :o

Ja, musiktipsen här var värdefulla. Här är en annan bra tråd: viewtopic.php?f=9&t=72375&start=60#p2194799

Sparar den också... :o :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-21 16:20

De rekommenderade inspelningarna som jag har lagt upp ovan har jag i FLAC-format på hårddisk och har bara lyssnat på några av dem på Spotify. Jag kollade nyss pianomusiken och albumet Autumn Songs har någon knasighet med nivån på Spotify för det första och tredje spåret, vilka spelas upp alldeles åt h-te för högt relativt de andra spåren. Märkligt, det ska inte kunna hända.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-21 16:48

Magnuz skrev:Och tack för tips och länkar! Det verkar tyvärr inte gå att söka på skivbolag men man får väl leta sig fram.

http://www.discogs.com kan du söka per skivbolag/label så får du söka dig vidare till enskilda album när du hittar artister du gillar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-01-21 16:55

Frågan är lite lattjo ställd, kan jag tycka.
Programmaterialet är avgörande - Spotify en bisak.
Det går att hitta en del utmärkta inspelningar - men då är man oftast ute och simmar långt bortom allfarvägarna.

Men... det här tycker jag är en skiva med utmärkt ljud, som ändå är "allmänt" lättillgänglig.
Jag gjorde en intervju med skivbolaget som ursprungligen gav ut den : Amiata Records.
En minnesvärd upplevelse.
Hämtades medelst en Rover P5 i centrala Florens och så kördes jag till ett f.d. 1100-tals-Kloster med utsikt över hela millevitten,
där huvudkontoret inrymdes. Som att kliva in i en historisk konstutställning. Intressant samtal om hela bolagets ljudtankar.
Och som tack (!) för mitt intresse bjöds jag sedan på makalös middag i intilliggande restaurang - med än mer makalös utsikt över
Arno-dalen.
Enligt uppgift är nästan allt är inspelat av Dominic själv - typ hemma.
Att han, trots sin globala "fame", hamnade på det här lilla anonyma bolaget, var för att han hade blivit ombedd att göra en soloplatta,
men de stora drakarna ville inte ge ut den något oväntade musik han sedan presenterade. Medan Amiata, med noll vinstintresse nappade.
Deras genuint musikintresserade "direktör" kom från en Italiensk familj med alldeles för mycket pengar, så att samtliga deras skivor är
ekonomiska förluster spelar honom ingen som helst roll. Det är musikintresset som styr.

Vad tycks?

https://open.spotify.com/track/1uEAEuq1 ... 021c724566

First Touch bild.jpg
First Touch bild.jpg (109.27 KiB) Visad 1711 gånger

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-21 16:59

Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2023-01-21 17:10

Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.

Om det usla inspelningar så låter dom illa väl överallt?
Lyssnar just nu på Flim & the BB`s på Spotify och låter utmärkt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-21 17:37

LarsF skrev:
Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.

Om det usla inspelningar så låter dom illa väl överallt?
Lyssnar just nu på Flim & the BB`s på Spotify och låter utmärkt

Ja, om man hade använt samma hos alla streamare. Men av någon anledning så har jag aldrig samma erfarenheter ifrån Qobuz eller Tidal.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-01-21 18:15

Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Men några andra skillnader kan jag inte detektera med öronen.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-22 13:44

jansch skrev:
I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB 8O (med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):

Jo, man kan tycka att t.ex U87 är en dålig mikrofon men verkligheten består av en mängd "dåliga mikrofoner" som dominerar inspelningstekniken generellt.
Av bl.a det skälet* tycker JAG ditt argument inte är representativt.
Det är ju i sig lite svårare att bedöma dynamiska passiva mikrofoner där utsignal/impedans resulterar i brusande mikrofonsteg. T.ex Shure SM7B, som också är en väldigt vanlig mic för bl.a röst, det blir inte så stort SNR kvar p g a termiskt brus i mikrofonsteget.
Jag skrev medvetet SNR då det är ett "ärligare mått" vid röstupptagning.

*Mikrofoner går att konstruera för höga ljudnivåer, som ditt exempel 134dB (eller varför inte 160dBSPL). Dilemmat är ju att man sällan kan nyttja max SPL, Oftast inte ens i närheten. Du skriver om bl.a Blumlein par i senare inlägg som kräver vettig relation mellan avstånd och "ljudkällans omfång".
Att det finns ett fåtal inspelningar där man lyckas nyttja mikrofonens (nästan) fulla dynamik är inte representativt.
Man behöver alltså inte ens diskutera relativt ljudsvaga instrument, t.ex klassisk gitarr, för att mikrofonbruset(med eller utan mikrofonsteg) ska vara större än 16bitar. upplösning.

Så varför skriver jag detta.
Verkligheten består av brusande mikrofoner, mikrofonsteg och andra analoga steg vid inspelningstillfället.
Jag håller alltså fullständigt med dej om att analog behandling (inklusive 99% av alla inspelningsmikrofoner) sätter gränserna. Eller rättare sagt - 16bitar är redan det "overkill" vid återgivning.

Det är ibland lite svårt att i praktiken förstå att i den digitala världen är brus bara ren matematik och styrs av bitdjupet.

De musikproduktioner jag tenderar att uppskatta mest är de inspelningar där bandet spelat samtidigt i sin helhet (förrutom några enstaka overdubs och möjligtvis sång) tillsammans. För att veta och få till en sådan typ av inspelning så måste inspelningsteknikern ha möjlighet att kunna lyssna på helheten av mikrofonernas upptagning INNAN själva inspelningen ens startat, för att på så vis ha möjligheten att både anpassa val samt placeringar av alla mikrofonerna för att på bästa vis fånga den kompletta helhet så som han upplever det låta på plats i inspelningsrummet.

Som du vet, tack vare att du själv testat att spela in ditt piano från diverse olika avstånd och vinklar, så är kommer inte den tekniskt rakast mätande mikrofonen alltid att ge en fullt representativ upptagning som överenstämmer med hur vi hör ljudet från just det avstånd och position där vi upplever att pianot låter allra bäst i rummet. Det kan ibland faktiskt låta mer korrekt om mikrofonen ifråga har en något förhöjd bas och samtidigt en förstärkning i diskantområdet för att det inspelade resultatet ska överenstämma bättre med hur vi med våran hörsel upplever det låta från samma position i rummet.

Att möjligheten finns att korrigera alla upptagningar i efterhand med EQ hjälper föga för den ljudtekniker som snabbt vill utröna hur det inspelade resultatet verkligen kommer att låta. Att det då istället finns möjlighet att snabbt skifta till en annan mer passande mikrofon för ändamålet, vilken inspelningsteknikern med god kännedom om sin mikrofon-arsenal ganska snabbt kommer veta efter en kortare kontrollyssning, är helt enkelt det snabbaste och mest effektiva sättet att komma närmare det slutgiltiga målet. Att olika mikrofoners olika färgande eller neutrala ljudkaraktärer, och olika typer av ljudupptagnings-karaktäristiker finns är en ytterst viktig palett ljudteknikern har till sitt förfogande, och alla olika typer och former av mikrofoner kan vara den mest passande för en specifik situation och beror mycket på placering, avstånd och önskat mål avsett om målet är att forma ljudet till något subjektivt eller för att faktiskt snabbt få till en inspelning som låter närmast hur ljudet uppfattas låta på plats i verkligheten.

Förlåt för sidosprånget, vi borde kanske återgå till ämnet, ville bara säga att de tekniska aspekterna diverse mikrofoner besitter ofta är ytterst sekundärt när en inspelningstekniker innom skälig tidsram ska få till en bra och till det närmaste represetativ ljudupptagning. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-22 14:18

Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?

Nä det är den allmänna upplevelsen när man spelat ett antal skivor. Sitter man och plockar ut välljudande låtar så tror jag nog att Spotify klarar sig bra. Men sen tror jag faktiskt att det finns en skillnad i att om man erbjuder upp till 24/192 så har man lite mera intresse av att det som spelas verkligen skall låta bra. Annars så kommer man inte kunna ta betalt för att man har upp till HD. Vare sig det sitter i formatet eller en bra master. Spotify använder jag till en låtlista för adventsmiddagar numera. Sambon spelar barnskivor för barnbarn.

/Harry

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-22 14:48

Harryup skrev:
Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,

Nä det är den allmänna upplevelsen när man spelat ett antal skivor. Sitter man och plockar ut välljudande låtar så tror jag nog att Spotify klarar sig bra. Men sen tror jag faktiskt att det finns en skillnad i att om man erbjuder upp till 24/192 så har man lite mera intresse av att det som spelas verkligen skall låta bra. Annars så kommer man inte kunna ta betalt för att man har upp till HD. Vare sig det sitter i formatet eller en bra master. Spotify använder jag till en låtlista för adventsmiddagar numera. Sambon spelar barnskivor för barnbarn.

/Harry

Jag vet inte hur Spotify låter idag, det var många år sedan jag konstaterade att det inte lät lika bra som de musikfiler (av samma utgåvor) jag hade i flac här hemma. Vid snabba byten hörde man inte så stora skillnader, men till skillnad från att jag ofta kan lyssna på musik en hel dag i sträck så blev det tråkigare med musiken från Spotify och intresset för musiklyssningen vandrade iväg till fokusering på något annat. Datareducerings-algoritmerna har säkert blivit bättre men med dagens uppkopplingshastigheter ser jag inte riktigt vitsen längre att reducera kvaliten till något jag i vissa fall kanske kan detektera.

Qobuz kostar inte speciellt mycket mer än Spotify, men den sistnämnda har nog fortfarande det större utbudet vilket man märker när inte allt går att finna när något musiktips kommer upp här på Faktiskt (fast ibland måste man bara söka lite bättre då sökmotorn inte alltid är super-mega-bra).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-22 15:26

Skillnaderna mellan Ogg Vorbis i 320 kb/s och icke datareducerat material är inte större än att man måste testa blint och med sedvanlig statistisk utvärdering för att kunna fastställa att hörbara skillnader faktiskt föreligger. Med normalt programmaterial får även känsliga lyssnare mycket svårt att höra skillnad även om man med lite kännedom om hur algoritmen arbetar kan selektera programmaterial som visar på detekterbara men närmast försumbara skillnader (vilket jag har gjort själv med framgång vid blindtest av mp3 i 320 kb/s för runt 20 år sedan). Öppen testning är alltför påverkad av allsköns externa faktorer och räcker tyvärr ej.

http://archimago.blogspot.com/2013/02/high-bitrate-mp3-internet-blind-test.html

Dock kan det förstås vara bekvämt att vara helt säker på att inget ljudfuffens pågår i bakgrunden och dessutom finns det ingen rimlig anledning idag att inte använda 44/16 för strömningstjänster, men detta är alltså egentligen inte relaterat till faktisk detekterbarhet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-22 16:05

Fast det är just det som inte är problemet. När det låter som bäst är det säkert så att det inte går att höra någon skillnad eller i vart fall att skillnaden är så liten att den inte betyder något.

Men spelar man ett antal skivor så upplever jag lägsta nivån ibland vara helt olyssningsbart om man är lite extra kritisk.
Och det inträffar inte på Qobuz och sällan på Tidal.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-22 16:17

Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.

slasktratt

Inläggav slasktratt » 2023-02-03 16:51

Ogjort skrev:Frågan är lite lattjo ställd, kan jag tycka.
Programmaterialet är avgörande - Spotify en bisak.
Det går att hitta en del utmärkta inspelningar - men då är man oftast ute och simmar långt bortom allfarvägarna.

Men... det här tycker jag är en skiva med utmärkt ljud, som ändå är "allmänt" lättillgänglig.
Jag gjorde en intervju med skivbolaget som ursprungligen gav ut den : Amiata Records.
En minnesvärd upplevelse.
Hämtades medelst en Rover P5 i centrala Florens och så kördes jag till ett f.d. 1100-tals-Kloster med utsikt över hela millevitten,
där huvudkontoret inrymdes. Som att kliva in i en historisk konstutställning. Intressant samtal om hela bolagets ljudtankar.
Och som tack (!) för mitt intresse bjöds jag sedan på makalös middag i intilliggande restaurang - med än mer makalös utsikt över
Arno-dalen.
Enligt uppgift är nästan allt är inspelat av Dominic själv - typ hemma.
Att han, trots sin globala "fame", hamnade på det här lilla anonyma bolaget, var för att han hade blivit ombedd att göra en soloplatta,
men de stora drakarna ville inte ge ut den något oväntade musik han sedan presenterade. Medan Amiata, med noll vinstintresse nappade.
Deras genuint musikintresserade "direktör" kom från en Italiensk familj med alldeles för mycket pengar, så att samtliga deras skivor är
ekonomiska förluster spelar honom ingen som helst roll. Det är musikintresset som styr.

Vad tycks?

https://open.spotify.com/track/1uEAEuq1 ... 021c724566

First Touch bild.jpg

Anders O.

Fantastisk story!! Mer sånt här!! :D

slasktratt

Inläggav slasktratt » 2023-02-03 17:02

Mina bidrag härunder från en ytterst glad amatör ut i fingerspetsarna :)
Trevlig helg! :D

Nnenna Freelon
https://open.spotify.com/album/3kT5YnMi ... PNTVM-_6og

Harry James - King james version
https://open.spotify.com/album/3tAyvTed ... iz02Vy2YIg

Eva Cassidy - live at blues alley
https://open.spotify.com/album/6VGfHsVS ... mAdbUfY60g

Användarvisningsbild
SigbergAudio

Inläggav SigbergAudio » 2023-02-03 17:19

Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer. :)
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.com)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-02-03 17:35

SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer. :)

Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.

Användarvisningsbild
SigbergAudio

Inläggav SigbergAudio » 2023-02-03 17:44

pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.

Hvordan får jeg musikk fra spotify inn i den? :)

Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
Thorbjørn,
Sigberg Audio

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-02-03 17:51

SigbergAudio skrev:
pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.

Du behöver spara musiken till disk först men du har kanske några favoritskivor i FLAC med?

SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.

Nej, det kan såklart vara dåligt ljud ändå.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-03 17:53

SigbergAudio skrev:

Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.

Det går inte att analysera ljudfiler från Spotify direkt i MasVis, du får testa de ljudfiler du har lagrade lokalt.

Jag håller med dig om att det i många fall kan låta hyfsat bra även när en viss stympning av dynamiken har skett, men det är ganska onödigt då de flesta trots allt har en volymkontroll i sin anläggning.

Användarvisningsbild
SigbergAudio

Inläggav SigbergAudio » 2023-02-03 17:57

pLudio skrev:
SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.

Nej, det kan såklart vara dåligt ljud ändå.

Eller bra. :lol:
Thorbjørn,
Sigberg Audio

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-02-03 18:12

I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.

Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-03 18:17

SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer. :)

Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-03 18:35

Harryup skrev:
I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.

Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.

Då återstår det bara att bevisa att Spotify i allmänhet utnyttjar sämre versioner än andra strömningstjänster. MasVis kan vara en bra utgångspunkt här även om jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att finna några avgörande skillnader. Vad diverse tyckare anser sig höra ger jag inte så mycket för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-03 18:58

slasktratt skrev:

Mina bidrag härunder från en ytterst glad amatör ut i fingerspetsarna :)
Trevlig helg! :D

Nnenna Freelon
https://open.spotify.com/album/3kT5YnMi ... PNTVM-_6og

Harry James - King james version
https://open.spotify.com/album/3tAyvTed ... iz02Vy2YIg

Eva Cassidy - live at blues alley
https://open.spotify.com/album/6VGfHsVS ... mAdbUfY60g

Harry James albumet lades ut från en vinylkopia vid något tillfälle (Tidal och Qobuz har det fortfarande så). Den digitala versionen togs bort. Är det fortfarande så? Köpte Dubbel-CD:n från discogs.com

Användarvisningsbild
SigbergAudio

Inläggav SigbergAudio » 2023-02-03 20:30

I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.

Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.

Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der. :) (vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )
Thorbjørn,
Sigberg Audio

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-02-03 20:40

SigbergAudio skrev:(vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )

:-)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-02-03 23:22

I-or skrev:
Harryup skrev:

Då återstår det bara att bevisa att Spotify i allmänhet utnyttjar sämre versioner än andra strömningstjänster. MasVis kan vara en bra utgångspunkt här även om jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att finna några avgörande skillnader. Vad diverse tyckare anser sig höra ger jag inte så mycket för.

När Spotify tillfälligt strömmade lossless testade jag en del filer mot Tidal, Qobuz, Deezer och egenrippade CD. Allt jag testade var bitidentiskt. Numera har Spotify enbart lossy och Tidal spårar ur helt med MQA, även på redbook. Inte för att jag tror det hörs, förutsatt att uppspelningskedjan i övrigt är lika.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-04 00:58

Tack, då kan vi slutgiltigt förpassa den audiofilmyten till det runda kabinettet också.

Detta betyder naturligtvis inte att versionerna med säkerhet alltid är identiska, men åtminstone att det inte finns några systematiska skillnader värda att orda om. Audiofiler är nästan alltid notoriskt opålitliga, dessutom alldeles för ofta svaga lyssnare, och det vore bra om detta uppmärksammades i högre grad.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-04 01:16

SigbergAudio skrev:
I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.

Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der. :) (vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )

Låten ifråga är säkert inspelad i en garderob, liksom en hel del av alstren på Topp 50 Sverige-listan, vilken jag av professionella skäl sedan länge följer ganska noggrant. Utan överdrift vill jag påstå att jag inte har noterat en enda låt som har hållit genomgående hög klass de senaste 10 åren eller så. En mindre andel låtar uppvisar förvisso hygglig renhet och god klangbalans och har därför en början till välljud, men är tyvärr fruktansvärt överkomprimerade och dessutom ofta illa toppklippta (en del låtar pumpar t.o.m. hörbart av all kompression).

Musiker är i 99 fall av 100 totalt hopplösa när det gäller ljudkvalitet (hur kan Michael Ruff släppa igenom sådant mög efter att 29 år 8O tidigare ha hört albumet Speaking in Melodies?) och i dagens läge med bortrationaliserade ljudtekniker har den sista någorlunda hyggliga utposten för ljudkvalitet fallit. Vanliga dödliga bryr sig dessutom ännu mindre om ljudkvalitet än musiker, så man bör inte förvänta sig alltför mycket av HiFi framöver.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2023-02-10 18:11

I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw

Den tackar jag för :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-02-10 23:47

SigbergAudio skrev:

Det finns några bra inspelningar med Sigvart Dagland...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-03-08 22:06

Enligt https://www.stereophile.com/content/bri ... dac-page-2 låter Spotify bättre än andra strömningstjänster. :-)

Finns många guldkorn i den artikeln.

Bytte de namn till SpotikTok idag?

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2023-03-08 23:01

Då ett stort problem är att skivbolagen vill ha upp sina senaste remastrade alster så är ett knep att söka på skivbolag som man "litar på".

Exempelvis: sök på "label: Telarc" så får du upp deras katalog.
Sen har jag tyvärr inte så bra koll på skivbolag och har inte riktigt ork att upptäcka nytt just nu så jag har inte kommit mycket längre :p

Varför skivbolagen/streamingtjänsterna inte kan låta både gammal och ny master samexistera fattar jag inte. Hur kan det skada profiten att ha båda tillgängliga?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-03-09 09:21

2-ch skrev:
I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw

Den tackar jag för :)

Japp, den höll riktigt god kvalitet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-03-09 09:22

JBjorkman skrev:Då ett stort problem är att skivbolagen vill ha upp sina senaste remastrade alster så är ett knep att söka på skivbolag som man "litar på".

Exempelvis: sök på "label: Telarc" så får du upp deras katalog.
Sen har jag tyvärr inte så bra koll på skivbolag och har inte riktigt ork att upptäcka nytt just nu så jag har inte kommit mycket längre :p

Varför skivbolagen/streamingtjänsterna inte kan låta både gammal och ny master samexistera fattar jag inte. Hur kan det skada profiten att ha båda tillgängliga?

Menar du att jag i Spotify kan skriva in "label: Telarc" i sökrutan och få upp Telarcs katalog? Jag lyckas inte. Kan du förklara mer?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-09 10:54

Sökning på bolag fungerar i Qobuz men inte i Tidal. Spotify vet jag inte.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-03-09 10:58

RogerGustavsson skrev:Sökning på bolag fungerar i Qobuz men inte i Tidal. Spotify vet jag inte.

Rubriken talar om Spotify och JBjorkman skriver ju inget annat. Det är därför jag undrar om han menar Spotify.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-09 12:36

För Spotify, skriv label: Telarc i sökrutan och välj sedan album så kommer rubbet upp. För längre namn på bolaget som t.ex. Reference Recordings får man skriva label: "Reference Recordings".

Det finns dock tyvärr en hel del skräp även från dessa bolag, men många inspelningar är mycket bra och de bästa är fantastiskt bra. Andra bolag att kolla upp för den ljudkvalitetsintresserade är t.ex. Sheffield Lab, Chesky och DMP.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-03-09 13:39

Ok, jag gjorde så även tidigare men klickade inte vidare på Album. På första sidan ser man inte att det har något med Telarc att göra. Men klickar man på ett visst album så kan man längst ner se bolag. Men t ex Power of Pontchartrain med Tab Benoit så står det Concord Music Group, Inc längst ner. Letar jag upp den på Discogs så står det Telarc. Så det funkar väl. Tackar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-09 13:47

Concord Records köpte Telarc 2005.

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2023-03-09 21:17

Precis som I-or skriver så måste man vara väldigt precis när man skriver, består namnet av flera ord behöver man sätta det inom citationstecken, om man inte använder desktop-versionen för då ska man tydligen använda bindestreck istället.
https://community.spotify.com/t5/Your-L ... -p/5339037

Man kan även jobba med AND och NOT (eller + och - om man föredrar det).

Exempel:
Metallica NOT Anger – visar alla Metallica-spår utom de med ordet ”Anger” i titeln

Sök efter en rad år men uteslut några – year:1989-2013 NOT year:1993

Nu hittar jag inte det sökresultatet på Google men "någon" påtalade problemet med skivbolag som byter namn, om än bara officiellt och inte i folkmun, så behöver man anpassa sin sökning efter vilken tid man är ute efter.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-03-15 20:24

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 15:53

Om man inte lyssnar väldigt noga kanske 320 kan vara okidoki, men...

Jag bara slölyssnade lite halvlojt häromdagen två gånger på en relativt mainstream-poplåt via två olika enheter.
Spotify och CD. (dock genom samma DA)
Mitt i ljudbilden kommer ett beat med fingerknäppar. (osäker på om de är "autentiska" eller fabricerade - troligen det senare)
Utan minsta koncentrationsöron påkopplade insåg jag ändå att jag bör nog sluta lyssna via Spotify.

:roll:

Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2023-03-16 16:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-03-16 16:10

Ogjort skrev:Om man inte lyssnar väldigt noga kanske 320 kan vara okidoki, men...

Jag bara slölyssnade lite halvlojt häromdagen två gånger på en relativt mainstream-poplåt via två olika enheter.
Spotify och CD. (dock genom samma DA)
Mitt i ljudbilden kommer ett beat med fingerknäppar. (osäker på om de är "autentiska" eller fabricerade)
Utan minsta koncentrationsöron påkopplade insåg jag ändå att jag bör nog sluta lyssna via Spotify.

:roll:

Anders O.

Intressant. Kan du inte berätta vad du lyssnade på? Och ange tidpunkt då det ska höras.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:19

STDI skrev:Intressant. Kan du inte berätta vad du lyssnade på? Och ange tidpunkt då det ska höras.

Det ligger genom stora delar av låten.

https://open.spotify.com/track/0uKrhHBD ... 3099cf4cdb

BreatheBild.jpg
BreatheBild.jpg (115.36 KiB) Visad 2323 gånger

Bör nog finnas på t.ex. Qobuz utan snålkodning.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:27

Inbillar mig (?) också att knäppet "maskas" olika beroende på vad som sker runtikring...
(men det kan vara hjärnspöken nu när jag blivit medveten om att något händer)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 16:43

Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:51

PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.

Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...
Men... skivknastret är SÅ vackert och används här o var genom hela plattan på ett långt mer kreativt sätt än gängse.
(rytmiserat, etc... och det är ju inte alls statiskt, finns där på vissa ställen bara)
Både Angel Milk och Genetic World är rena rama skolböckerna i produktion (arr), vill jag hävda. Delvis genialiskt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 18:00

Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.

Men då vet du ju inte vilken som är korrekt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-16 18:20

PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:

Men om man först säkerställer att det rör sig om samma version och inspelning, och därefter konstaterar att man hör en ljudmässig skillnad så kan man nog vara rätt säker på att det inte är den snålkodade varianten som är mer korrekt. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 20:05

goat76 skrev:
PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:

Men om man först säkerställer att det rör sig om samma version och inspelning, och därefter konstaterar att man hör en ljudmässig skillnad så kan man nog vara rätt säker på att det inte är den snålkodade varianten som är mer korrekt. :)

Instämmer med föregående talare :)
Alltid svårt att i ord beskriva lyssningsintryck - men knäppet liksom "öppnade sig" och fick en tydligare egen "placering" i ljudbilden.
Men den första reaktionen kom vid slölyssnande under pulande med annat i köket. Så jag sökte inte ens efter nån slags skillnad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 22:14

Sorry grabbar, men såg ni inte min smiley?

En intelligent gissning är ju att en CD är en bättre återgivare av originalet än en Spotifykopia, såklart. Men alldeles tvärsäker kan man ju inte vara! Eller jo, det kan man nog...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-03-17 02:24

PerStromgren skrev:Sorry grabbar, men såg ni inte min smiley?

En intelligent gissning är ju att en CD är en bättre återgivare av originalet än en Spotifykopia, såklart. Men alldeles tvärsäker kan man ju inte vara! Eller jo, det kan man nog...

Knepigt med ironi och emojsar i text.
Du kanske bara ville understryka att du var på väldigt gott humör.
Eller att jag och Goat var skrattretande. :idea: :!: :mrgreen:

Hursomhelst är det intressant när man blir medveten om skillnader som man inte söker eller undersöker.
Vid "normal" slölyssning i vardagen noterar jag sällan påtagliga skillnader mellan 320 och 16/44, 24/44.
Fast just typ mallets och/eller kastanjetter/knäpp/klick kan jag haja till på. Utan att vara i "undersöknings-mode".

Återgå till Generellt om hifi