Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
ottovonkopp skrev:Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite.
PerStromgren skrev:Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.
PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Bäst verkar det va att använda sig av en spelare med spotify connect.
Det finns ju även en inställning för normalisering som måste stängas av.
I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vissa spår verkar som sagt komma från vinyl av någon outgrundlig anledning.
Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
Hur låter "din" musik på CD?
steveo1234 skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.
Kraniet skrev:steveo1234 skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.
Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?
Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
BellsnWhistles skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?
Kraniet skrev:Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:
Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)
steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.
30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.
Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående.
I-or skrev:30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)
Magnuz skrev:När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.
pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?
Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?
Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.
Undviker du den inbyggda DAC:en i Chromecast Audio blir du av med problemet.
30Hzbone skrev:Sitter just nu och lyssnar på Dvořák symfoni nr 9 från radion P2. Jag använder länken : https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och
castar till sterion. Upplösningen är 320 kb/s (som Spotify) och det är inga problem att njuta av själva musiken men själva lyssningsupplevelsen
är inget vidare, det blir en platt och trist.
Mycket trevligare blir det då att använda Qobuz eller för all del CD´n.
I-or skrev:30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)
Vad gäller riktigt högklassiga inspelningar så kan man alltid prova t.ex.:
Ana Caram - Blue Bossa (Chesky) https://open.spotify.com/album/3PKYPLuQpdIEunkqkE0fnO?si=NH1wx_JrSLSDKlSQRvyiIA
Samlingsalbumet The Sheffield Jazz Experience (Kvaliteten varierar något mellan de olika albumen.) https://open.spotify.com/album/2JRVQWtDOi8xXjeGRXei5v?si=axGJ2quoRPmmwfdIKV1QUg
Thelma Houston & Pressure Cooker – I've Got The Music In Me från samma skivbolag, mest eftersom den släpptes redan 1975och relativt nyligen diskuterades i en annan tråd https://open.spotify.com/album/49q5arYD0N0SITH10JtLMs?si=BQ63c8vQSNe184JpqaTaIg
Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren), t.ex:
Chiller (Telarc) https://open.spotify.com/album/3dcIDmmQXDIdkJshxQiEqR?si=IG8RduRnRCOtqB6lWuQTsw
Bond and Beyond (Telarc) https://open.spotify.com/album/3ybrKdUdIEUJZfTHW6FhtM?si=bbKOVQXgTSG6InvgggIqoA
Slutligen, bara för att demonstrera att Spotify definitivt inte låter "spikpiano" ens i 128 kb/s:
Beethoven Piano Sonatas Vol 2 (Telarc) https://open.spotify.com/album/6lwUWpRKNHko8a4bcqucKr?si=kLmwM1EiRZil7IhOqwpZlw
Och innan någon gök ännu en gång får för sig att jag bara lyssnar på audiofilinspelningar, så![]()
![]()
steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.
I-or skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.
De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.
Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.
Glebster skrev:Ett generellt tips är att söka på ’hifi’.
FBK skrev:Lite skönt att höra att Spotify inte är så dåligt som en del skriver. Har mer eller mindre trott att det är något fel på mina öron samtidigt som andra säger att jag har riktigt bra öron när vi lyssnat på olika högtalare och jag påpekat sådant som inte borde finnas där och då har det varit högtalarna som haft mindre fel och inte inte inspelningarna för vid sådan tillfällen brukar det bara spelas musik som är välinspelad.
Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP.
Morello skrev:Jag upplever att priserna på begagnade kompaktskivor (även kallade CD) börjat stiga - kanske börjar folk vakna upp ur strömningsträsket?
pLudio skrev:Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP.
Spotify är objektivt sämre än CD.
I-or skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.
Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.
hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.
Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.
Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.
hifi_nirvana skrev:Almen skrev:hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.
Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.
Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.
pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:Almen skrev:Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.
Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.
Deras fokus verkar vara podcasts.
hifi_nirvana skrev:pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.
Deras fokus verkar vara podcasts.
Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.
pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.
Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.
Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
pLudio skrev:Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP.
Spotify är objektivt sämre än CD.
pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.
Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
Conan skrev:pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.
Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Kraniet skrev:Kan rekommendera dig och alla andra som undrar att göra ett (korrekt utfört) test där 320 jämförs med CD.*
I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.
Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
1. Musikfilen låter dåligt från början (olika mastring, komprimering, vattenmärkning etc)
2. Fel i uppspelningsapparaturen
3. Placebo
Inget av detta skulle avhjälpas med 20 bitar eller LPCM.
Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
pLudio skrev:I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.
P2 Klassiskt från i eftermiddags, strömmat över de däringa intertubes med webbuppspelaren:
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
jansch skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Över 122dB och bortåt 24kHz för en uppspelningskedja kan man kalla för marginaler!
Jämfört med vinyl, ska vi vara någorlunda objektiva är väl 60dB ett rimligt snitt. Det blir liksom inte bara flerdubbelt så bra till digitala formatets fördel.
Vi har ju bara sådär 90dB:s dynamik på hörseln när vi lyssnar. Så visst är det extremt transparent med 122dB!
pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.
Det där sista är intressant. Vad håller fonogrammen för brusnivå? Knappast ner till -122 dB....
pLudio skrev:Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
Att Spotify inte använder Vorbis.
Spotify for Artists skrev:Ljudfilsformat för Spotify
Leverera dina ljudfiler till oss i FLAC- eller WAV-format (vi rekommenderar att du använder FLAC).
När vi tar emot dina ljudfiler gör vi följande:
Kontrollerar att de inte är skadade och att deras containerformat är känt.
Omkodar filen till olika leveransformat för våra ljudkvalitetsalternativ:
Ogg/Vorbis (96, 160, 320 kbps)
AAC (128, 256 kbps)
HE-AACv2 (24 kbps)
Beräknar ljudnivån för hela releasen och enskilda spår med ITU 1770-standarden
Vi krypterar även ljudfiler innan de levereras till plattformen.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
Att Spotify inte använder Vorbis.
Du får nog meddela Spotify detta också.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Att Spotify inte använder Vorbis.
Du får nog meddela Spotify detta också.
https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Du får nog meddela Spotify detta också.
https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.
Men dom nämner inte AAC heller som gäller för deras web-spelare.
Web player AAC 128kbit/s AAC 256kbit/s
steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)
Magnuz skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?
Magnuz skrev:I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)
Jag skulle inte vara så säker på det. Jag tror många skulle uppskatta lite ”tyngre” tips. Ett problem med att hitta välinspelad klassisk musik på Spotify är att det finns så himla mycket och en hel del verkar vara vinylöverföringar och/eller gamla inspelningar med oacceptabelt hög brusnivå och framförallt mycket störljud i lågbasen. En lista över goda inspelningar (och givetvis dito musikaliska tolkningar!) vore nåt.
I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB(med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):
https://schoeps.de/en/products/colette/capsules/omnis/mk-2.html
Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).
Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.
Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. Klassisk musik är för mig lite av en djungel, trots att jag hört den genren under uppväxten är det först de sista typ 10 åren jag kommit att lyssna allt mer på den. Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.
(Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.
Sidospår ang hörsel och intryck: Jag har på senare tid börjat se ett mönster (baserat på dina intryck FBK av olika högtalare) att du nog gillar objektivt (dvs mätmässigt) goda högtalare. Tro det eller ej, och det kanske är tillfälligheter.
I-or skrev:Magnuz skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?
Chesky utnyttjar endast två mikrofoner i Blumlein-konfiguration, så antingen distorderar hela inspelningen vid en viss nivå eller ingenting av den. Det är nog någonting i Ana Carams speciella ton som du hör. Jag kan tycka att sångerskan står aningen för nära mikrofonen relativt resten av orkestern för att det ska vara helt realistiskt, men det är naturligtvis en smaksak förutsatt att det inte handlar om alltför uppenbar närmikning. Dessutom kan inspelningen inte beskyllas för att vara presad, direkt. Detta gäller i olika omfattning alla Chesky-inspelningar som jag har hört.
I-or skrev:Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. ....snip ... Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.
Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.
Speaking in Melodies håller en genomgående mycket hög kvalitet för att vara en multimonoinspelning, men det finns trots allt mindre variationer mellan spåren (bl.a. med kortvarig klippning på några ställen, man kan inte få allt, tydligen). Prova spåret Wishing Well på absolut fullt pådrag. Om du fortfarande inte är imponerad, så![]()
![]()
![]()
... snip....
FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn.
sb17nbac till alla!
Maarten skrev:FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn.
Ja, musiktipsen här var värdefulla. Här är en annan bra tråd: viewtopic.php?f=9&t=72375&start=60#p2194799
Magnuz skrev:Och tack för tips och länkar! Det verkar tyvärr inte gå att söka på skivbolag men man får väl leta sig fram.
Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.
LarsF skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.
Om det usla inspelningar så låter dom illa väl överallt?
Lyssnar just nu på Flim & the BB`s på Spotify och låter utmärkt
jansch skrev:I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB(med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):
https://schoeps.de/en/products/colette/capsules/omnis/mk-2.html
Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).
Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.
Jo, man kan tycka att t.ex U87 är en dålig mikrofon men verkligheten består av en mängd "dåliga mikrofoner" som dominerar inspelningstekniken generellt.
Av bl.a det skälet* tycker JAG ditt argument inte är representativt.
Det är ju i sig lite svårare att bedöma dynamiska passiva mikrofoner där utsignal/impedans resulterar i brusande mikrofonsteg. T.ex Shure SM7B, som också är en väldigt vanlig mic för bl.a röst, det blir inte så stort SNR kvar p g a termiskt brus i mikrofonsteget.
Jag skrev medvetet SNR då det är ett "ärligare mått" vid röstupptagning.
*Mikrofoner går att konstruera för höga ljudnivåer, som ditt exempel 134dB (eller varför inte 160dBSPL). Dilemmat är ju att man sällan kan nyttja max SPL, Oftast inte ens i närheten. Du skriver om bl.a Blumlein par i senare inlägg som kräver vettig relation mellan avstånd och "ljudkällans omfång".
Att det finns ett fåtal inspelningar där man lyckas nyttja mikrofonens (nästan) fulla dynamik är inte representativt.
Man behöver alltså inte ens diskutera relativt ljudsvaga instrument, t.ex klassisk gitarr, för att mikrofonbruset(med eller utan mikrofonsteg) ska vara större än 16bitar. upplösning.
Så varför skriver jag detta.
Verkligheten består av brusande mikrofoner, mikrofonsteg och andra analoga steg vid inspelningstillfället.
Jag håller alltså fullständigt med dej om att analog behandling (inklusive 99% av alla inspelningsmikrofoner) sätter gränserna. Eller rättare sagt - 16bitar är redan det "overkill" vid återgivning.
Det är ibland lite svårt att i praktiken förstå att i den digitala världen är brus bara ren matematik och styrs av bitdjupet.
Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Men några andra skillnader kan jag inte detektera med öronen.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?
Harryup skrev:Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Men några andra skillnader kan jag inte detektera med öronen.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?
Nä det är den allmänna upplevelsen när man spelat ett antal skivor. Sitter man och plockar ut välljudande låtar så tror jag nog att Spotify klarar sig bra. Men sen tror jag faktiskt att det finns en skillnad i att om man erbjuder upp till 24/192 så har man lite mera intresse av att det som spelas verkligen skall låta bra. Annars så kommer man inte kunna ta betalt för att man har upp till HD. Vare sig det sitter i formatet eller en bra master. Spotify använder jag till en låtlista för adventsmiddagar numera. Sambon spelar barnskivor för barnbarn.
/Harry
Ogjort skrev:Frågan är lite lattjo ställd, kan jag tycka.
Programmaterialet är avgörande - Spotify en bisak.
Det går att hitta en del utmärkta inspelningar - men då är man oftast ute och simmar långt bortom allfarvägarna.
Men... det här tycker jag är en skiva med utmärkt ljud, som ändå är "allmänt" lättillgänglig.
Jag gjorde en intervju med skivbolaget som ursprungligen gav ut den : Amiata Records.
En minnesvärd upplevelse.
Hämtades medelst en Rover P5 i centrala Florens och så kördes jag till ett f.d. 1100-tals-Kloster med utsikt över hela millevitten,
där huvudkontoret inrymdes. Som att kliva in i en historisk konstutställning. Intressant samtal om hela bolagets ljudtankar.
Och som tack (!) för mitt intresse bjöds jag sedan på makalös middag i intilliggande restaurang - med än mer makalös utsikt över
Arno-dalen.
Enligt uppgift är nästan allt är inspelat av Dominic själv - typ hemma.
Att han, trots sin globala "fame", hamnade på det här lilla anonyma bolaget, var för att han hade blivit ombedd att göra en soloplatta,
men de stora drakarna ville inte ge ut den något oväntade musik han sedan presenterade. Medan Amiata, med noll vinstintresse nappade.
Deras genuint musikintresserade "direktör" kom från en Italiensk familj med alldeles för mycket pengar, så att samtliga deras skivor är
ekonomiska förluster spelar honom ingen som helst roll. Det är musikintresset som styr.
Vad tycks?
https://open.spotify.com/track/1uEAEuq1 ... 021c724566
Anders O.
steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.
Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!
SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer.
pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
SigbergAudio skrev:pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
Hvordan får jeg musikk fra spotify inn i den?
SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
SigbergAudio skrev:pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
Hvordan får jeg musikk fra spotify inn i den?
Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
pLudio skrev:SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
Nej, det kan såklart vara dåligt ljud ändå.
I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.
SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer.
Harryup skrev:I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.
Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.
slasktratt skrev:steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!
Mina bidrag härunder från en ytterst glad amatör ut i fingerspetsarna![]()
Trevlig helg!![]()
Nnenna Freelon
https://open.spotify.com/album/3kT5YnMi ... PNTVM-_6og
Harry James - King james version
https://open.spotify.com/album/3tAyvTed ... iz02Vy2YIg
Eva Cassidy - live at blues alley
https://open.spotify.com/album/6VGfHsVS ... mAdbUfY60g
I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten.![]()
Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.
SigbergAudio skrev:(vi har den type låter på norsk topp 50 også, så ingen kritikk fra meg!
)
I-or skrev:Harryup skrev:I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.
Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.
Då återstår det bara att bevisa att Spotify i allmänhet utnyttjar sämre versioner än andra strömningstjänster. MasVis kan vara en bra utgångspunkt här även om jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att finna några avgörande skillnader. Vad diverse tyckare anser sig höra ger jag inte så mycket för.
SigbergAudio skrev:I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten.![]()
Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.
Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.
Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der.(vi har den type låter på norsk topp 50 også
, så ingen kritikk fra meg!
)
I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw
SigbergAudio skrev:I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten.![]()
Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.
Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der.(vi har den type låter på norsk topp 50 også
, så ingen kritikk fra meg!
)
2-ch skrev:I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw
Den tackar jag för
JBjorkman skrev:Då ett stort problem är att skivbolagen vill ha upp sina senaste remastrade alster så är ett knep att söka på skivbolag som man "litar på".
Exempelvis: sök på "label: Telarc" så får du upp deras katalog.
Sen har jag tyvärr inte så bra koll på skivbolag och har inte riktigt ork att upptäcka nytt just nu så jag har inte kommit mycket längre :p
Varför skivbolagen/streamingtjänsterna inte kan låta både gammal och ny master samexistera fattar jag inte. Hur kan det skada profiten att ha båda tillgängliga?
RogerGustavsson skrev:Sökning på bolag fungerar i Qobuz men inte i Tidal. Spotify vet jag inte.
Ogjort skrev:Om man inte lyssnar väldigt noga kanske 320 kan vara okidoki, men...
Jag bara slölyssnade lite halvlojt häromdagen två gånger på en relativt mainstream-poplåt via två olika enheter.
Spotify och CD. (dock genom samma DA)
Mitt i ljudbilden kommer ett beat med fingerknäppar. (osäker på om de är "autentiska" eller fabricerade)
Utan minsta koncentrationsöron påkopplade insåg jag ändå att jag bör nog sluta lyssna via Spotify.
![]()
Anders O.
STDI skrev:Intressant. Kan du inte berätta vad du lyssnade på? Och ange tidpunkt då det ska höras.
PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.
PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.
PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.
Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...
PerStromgren skrev:Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.
Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Men då vet du ju inte vilken som är korrekt!
goat76 skrev:PerStromgren skrev:Ogjort skrev:
Men då vet du ju inte vilken som är korrekt!
Men om man först säkerställer att det rör sig om samma version och inspelning, och därefter konstaterar att man hör en ljudmässig skillnad så kan man nog vara rätt säker på att det inte är den snålkodade varianten som är mer korrekt.
PerStromgren skrev:Sorry grabbar, men såg ni inte min smiley?
En intelligent gissning är ju att en CD är en bättre återgivare av originalet än en Spotifykopia, såklart. Men alldeles tvärsäker kan man ju inte vara! Eller jo, det kan man nog...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster