Moderator: Redaktörer
eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.
Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?
Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-
Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.
Eric.
MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
sprudel skrev:MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
dewpo skrev:High End Hifi har en design som sticker ut och en finish som sticker ut,,, det är precis i sin ordning! Vad man förväntar sig av premium produkter!
Sorgligt nog upplevs de flesta ljud produkter i normal prisklass som väldigt blasé design och finish mässigt vilket är tråkigt då produkternas roll är att skänka livskvalité till ägaren...
Men sen så finns det en avigsida med High End ljudet och det är att många även förväntar sig att ljudet likt finishen och designen skall sticka ut jämfört med standard produkt,,,
Fast då redan högtalare av standard klass återger ljudet i det närmsta perfekt (om ljudet justeras riktigt och akustiken i rummet är god) så finns det inte mycket förbättringspotential,,,
Och då så väljer många tillverkare av dyrare högtalare att istället för att återge ljudet korrekt att även i ljud hänseende sticka ut med ett färgat ljud som först fängslar men snart upplevs som tröttande...
sportbilsentusiasten skrev:eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.
Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?
Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-
Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.
Eric.
Linn har de senaste 20åren tappat det.
Nu är fokus design och svindyrt. Ligger tyvärr massa pengar på exoterisk Hifi.
Jag har var varit trogen Linn o Naim sedan 80-talets början och fram till 2005-10-ish blev det bara mer o mer musikaliskt. Sedan införde de "Exakt" med rumskorrigering mm.
Detta med korrigering är ingen lek, och de gick bort sig helt.
Att vara bra på analog teknik innebär inte att man är bra på digital manipulation. Även akustik i ett rum med dynamiskt material är trixigt att behärska.
Allt detta var helt ny mark för Linn som saknade kompetens inom båda områdena.
Har numera lämnat Linn och kör Naim och Lejonklou elektronik famför JBL-talare.
sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
MoonMartin skrev:sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
sprudel skrev:MoonMartin skrev:sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?
MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Men, ni har väl Angelique, grabbar? Om inte, så är loppet kört.
https://www.mundorf.com/audio/en/shop/Cables/ACW_Solid_Core/
hifikg skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Är de mer prisvärda än Transparent?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Är de mer prisvärda än Transparent?
Ingen aning. Vad tycker du?
STDI skrev:sprudel skrev:MoonMartin skrev:
OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
Det fetade köpare är mitt tillägg och min tolkning. Vad tror du om det Sprudel?
petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
jansch skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Jisses!
"...... provide an audible improvement" även för USB kablar!
Så visst är det nåt fel med High End Hifi - eller på vissa kunder som tror på tomtar o troll.
sportbilsentusiasten skrev:eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.
Eric.
Linn har de senaste 20åren tappat det.
Nu är fokus design och svindyrt. Ligger tyvärr massa pengar på exoterisk Hifi.
Jag har var varit trogen Linn o Naim sedan 80-talets början och fram till 2005-10-ish blev det bara mer o mer musikaliskt. Sedan införde de "Exakt" med rumskorrigering mm.
Detta med korrigering är ingen lek, och de gick bort sig helt.
Att vara bra på analog teknik innebär inte att man är bra på digital manipulation. Även akustik i ett rum med dynamiskt material är trixigt att behärska.
Allt detta var helt ny mark för Linn som saknade kompetens inom båda områdena.
Har numera lämnat Linn och kör Naim och Lejonklou elektronik famför JBL-talare.
Tell skrev:Det generella problemet med high end hifi är att det består mest av statusprylar och ingen faktiskt prestanda för alla dom pengarna. Dessutom går då alla dessa pengar till företag som inte förtjänar dom, framför allt eftersom dom tenderar att ljuga friskt i deras marknadsföring vilket man kan tycka borde vara olagligt men tyvärr verkar det som att dom får göra precis vadsomhelst för att lura folk att tro på magi, gamla myter eller bara rent bullshit.
goat76 skrev:Jag har också lyssnat på Linn 360 vilket är deras nya topphögtalare. Tyckte den lät mycket bra och hade ett ganska snygg i utförandet som tydligen ska vara inspirerad av Skotsk whiskey.
goat76 skrev:Och på tal om High End så lät kombinationen Revel PerformaBe F228Be, Linn Klimax DSM och Klimax 800 alldeles förträffligt.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Jag har också lyssnat på Linn 360 vilket är deras nya topphögtalare. Tyckte den lät mycket bra och hade ett ganska snygg i utförandet som tydligen ska vara inspirerad av Skotsk whiskey.goat76 skrev:Och på tal om High End så lät kombinationen Revel PerformaBe F228Be, Linn Klimax DSM och Klimax 800 alldeles förträffligt.
Personer jag litat på som är "av gamla Linn-skolan" har sagt de är förvånade över att Linn 360 är bra ihop med Klimax DSM, inte utan viss överraskning, med tanke på hur kass det var i Linns digitala början.
Linn Klimax DSM och Klimax 800...vore kul att lyssna på dessa. Source first gäller även nu.
Var åratal sedan jag besökte en Linn-handlare. Får skylla på tidsbrist
distad skrev:Jag hade precis en groda i luren som sa att har man spelat kablar i fel riktning så är frysen den enda räddningen annars är det bara att kasta. Smaka på den gott folk.![]()
Sedan sades det ett och annat till, som jag hoppar här. Kanske börjar smuttat på nubben till ärtsoppan så här på Torsdagen....
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Jag har också lyssnat på Linn 360 vilket är deras nya topphögtalare. Tyckte den lät mycket bra och hade ett ganska snygg i utförandet som tydligen ska vara inspirerad av Skotsk whiskey.goat76 skrev:Och på tal om High End så lät kombinationen Revel PerformaBe F228Be, Linn Klimax DSM och Klimax 800 alldeles förträffligt.
Personer jag litat på som är "av gamla Linn-skolan" har sagt de är förvånade över att Linn 360 är bra ihop med Klimax DSM, inte utan viss överraskning, med tanke på hur kass det var i Linns digitala början.
Linn Klimax DSM och Klimax 800...vore kul att lyssna på dessa. Source first gäller även nu.
Var åratal sedan jag besökte en Linn-handlare. Får skylla på tidsbrist
Vad är det som gör dem förvånade över att Linn 360 låter bra med Klimax DSM? (Eller menade du att skriva Exakt istället för Klimax DSM?)
Min lokala Linn handlare är Takt & Ton och ägaren Peter är en riktigt trevlig herre. Jag har för mig att han sa till mig en gång att han tyckte att Exakt lät ganska dåligt när det kom, vilket väl var lite vad de flesta "Linnare" också tyckte, men att de nu fått till det. Jag tror aldrig jag lyssnade på något med Exakt när det var helt nytt, men jag tycker iallafall det låter riktigt bra hos T&T.
Ta dig tid för en demo någon gång, jag tror nog inte du kommer tycka det låter särskilt dåligt.
Kör du Linn som källa, eller är det något ihopkok av Lejonklou?
Tell skrev:Är inte Exakt bara nån DSP som rätar ut kurvorna på Linns högtalare?
petersteindl skrev:Exakt fas? Vad är det? Alla högtalare har väl exakt den fas de har.
Possible worlds skrev:En grej jag tänker ibland är att hifi idag låter tråkigare än förr därför att topplistemusiken tvingat högtalare att låta annorlunda, för att kunna spela ny musik så att den ”låter bra”. Vad tror ni om det?
Possible worlds skrev:Tell
Jag har fått förklarat för mig otaliga gånger att diverse högtalare är mycket bättre än vad jag tycker de är, därför att deras objektiva värden är viktigare än min lyssningsupplevelse.
Varför är det så?
Naturligtvis kan man tänka det beror på att det är sant. Men vad är det då som är sant? Påståendet att högtalare x är bättre än högtalare y är inte sant på samma vis som det är sant att ljusets hastighet i vakuum är 299 792 458 m/s, eller att avståndet mellan Paris och Aten är 2876,3 km.
Vilken definition av sanning används?
RogerGustavsson skrev:Finns en lång förklaring på svenska hur EXAKT har förändrats under åren, https://tonlaget.se/exakt.html
Possible worlds skrev:En grej jag tänker ibland är att hifi idag låter tråkigare än förr därför att topplistemusiken tvingat högtalare att låta annorlunda, för att kunna spela ny musik så att den ”låter bra”. Vad tror ni om det?
hcl skrev:Tell skrev:Det generella problemet med high end hifi är att det består mest av statusprylar och ingen faktiskt prestanda för alla dom pengarna. Dessutom går då alla dessa pengar till företag som inte förtjänar dom, framför allt eftersom dom tenderar att ljuga friskt i deras marknadsföring vilket man kan tycka borde vara olagligt men tyvärr verkar det som att dom får göra precis vadsomhelst för att lura folk att tro på magi, gamla myter eller bara rent bullshit.
Det ligger dessvärre en del i det du skriver. Jag tror dock inte de flesta direkt ljuger, men att man kanske inte har resurser och/eller kompetens att gå till botten med lösningar. Spekulerar såklart, men jag tror (som sagt) att det inte är direkt illvilja som ligger bakom.
Conan skrev:hcl skrev:Tell skrev:Det generella problemet med high end hifi är att det består mest av statusprylar och ingen faktiskt prestanda för alla dom pengarna. Dessutom går då alla dessa pengar till företag som inte förtjänar dom, framför allt eftersom dom tenderar att ljuga friskt i deras marknadsföring vilket man kan tycka borde vara olagligt men tyvärr verkar det som att dom får göra precis vadsomhelst för att lura folk att tro på magi, gamla myter eller bara rent bullshit.
Det ligger dessvärre en del i det du skriver. Jag tror dock inte de flesta direkt ljuger, men att man kanske inte har resurser och/eller kompetens att gå till botten med lösningar. Spekulerar såklart, men jag tror (som sagt) att det inte är direkt illvilja som ligger bakom.
Vi har ju den här grafen som förklarar ganska exakt hur det ligger till:
Possible worlds skrev:Tell
Tänker det finns två övergripande problem med det som kallas för objektiva högtalare
1) Objektiviteten har en subjektiv prägel. Om du besöker en hifimässa kan du t ex gå på demo 1 med högtalare x. Tillverkaren beskriver hur x oförfalskat återger ljudsignalen den matas med utan att lägga till någonting. På demo 2 med högtalare y berättar en annan tillverkare samma sak om y som tillverkaren till x berättade. Men deras respektive ingenjörer är ganska oense om viken högtalare som bäst gör jobbet, eftersom de bygger högtalare på helt olika vis.
2) Objektiva högtalare tenderar återge brister i inspelningarna med stor tydlighet. Vilket jag upplever gör det svårt att njuta till mycket musik som är sämre producerad.
Possible worlds skrev:goat
Se till exempel de bäst säljande albumen 1977, och du finner Animals av Pink Floyd, Aja av Steely Dan och Rumours av Fleetwood Mac. Tre album som ofta används i hifisammanhang (även om listan på album som sålde jättebra 1977 och än idag uppskattas av hifientusiaster är mer omfattande än Animals, Aja och Rumours).
Jämför det med de mest streamade albumen under 2023 och 2024. Du finner att idag ter sig hifi närmast som en subkultur. Där musik som uppskattades av hifientusiaster en gång i tiden toppade listorna är det idag ett mer sällsynt fenomen.
Hifi är inte längre en självklar del av listmusiken - en gång i tiden var den det.
Jag tycker du själv besvarar frågan. Dagens topplistemusik består inte längre av t ex Steely Dan. Utan låtar som Texas Hold 'Em av Beyoncé (en av förra årets mest streamade låtar). Den kräver en annan typ av anläggning för att helt komma till sin rätt, än vad Deacon Blues eller Josie gör.
Håller du med om det?
Jag tycker du själv besvarar frågan. Dagens topplistemusik består inte längre av t ex Steely Dan. Utan låtar som Texas Hold 'Em av Beyoncé (en av förra årets mest streamade låtar). Den kräver en annan typ av anläggning för att helt komma till sin rätt, än vad Deacon Blues eller Josie gör.
Håller du med om det?
Genom att bygga högtalare som är anpassade för att Texas hold em av Beyonce ska låta bra
Possible worlds skrev:Peterh
Om den ska spela modern topplistemusik - nej.
Detta är problemet. En gång i tiden lät topplistemusik bäst på en hifianläggning (Steely Dan osv.). Det gör den inte längre.
Jag trodde detta var en uppfattning som var mainstream…
Possible worlds skrev:VintageHiFi
Ungefär så som Harry beskriver det ovan
Possible worlds skrev:Det jag försökt säga är:
1
Äldre topplistemusik var mer kompatibel med hifi än vad modern topplistemusik är (Deacon Blues av Steely Dan låter bättre på en hifianläggning än Texas Hold ’Em av Beyoncé) Instämmer
2
Modern topplistemusik kommer inte till sin rätt på en hifianläggning eftersom en hifianläggning återger inspelningens begränsningar mer än att släppa fram dess välljud - ett ”välljud” som sett ur en hifientusiasts synvinkel oftast är ganska begränsat Instaämmer
3
Spelas Deacon blues på en anläggning anpassad för modern topplistemusik (t ex Beyoncé) så låter den sämre än på en hifianläggning än på vad?
Vilken/vilka punkter håller du inte med om?
peterh skrev:Det är alltså den moderna mixningen som låter så onaturligt att den måste lyssnas på i dåliga högtalare för att vara njutbar.
EN liknelse är att billigt vin måste serveras iskallt i pappmugg för att inte bli odrickbart.
Än på en anläggning anpassad för modern topplistemusik
VintageHiFi skrev:Possible worlds skrev:VintageHiFi
Ställer frågan igen, hur är en sådan anläggning beskaffad som gör den så väl anpassad för just denna typ sv musik?
sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Possible worlds skrev:VintageHiFi
Ställer frågan igen, hur är en sådan anläggning beskaffad som gör den så väl anpassad för just denna typ sv musik?
Enl mig återger en VERKLIGT bra anläggning alla musik bättre...än en sämre anläggning gör.
- Ny som gammal
- Bra som dålig inspelning
- Bra som dålig musik
Allt blir bättre på en VERKLIGT bra anläggning. Annars är det ju inte en BRA anläggning.
Possible worlds skrev:Conan
1) Vem avgör det? Du kan såklart hävda att x är en objektiv högtalare, och att y inte är det, men vad gör det för skillnad? Det blir ännu en åsikt om vad det objektiva är, som, misstänker jag, någon ytterligare person - med objektiva anspråk - har en motsatt åsikt om.
2) Fönstret ja… - gillar inte den metaforen. Men förstår att använder man den, ligger det i linje med hur du resonerar.
Mitt problem med den metaforen är att det ”ursprungliga fönstret” var de högtalare och lyssningsrum som ursprungligen tog fram ljudsignalen och formade den. När vi lyssnar till ljudsignalen på våra högtalare i vårt lyssningsrum blir det något annat.
Jag tycker att en målning är en bättre metafor.
Tänk t ex en fresk 1 som målas i ett visst rum a, med ett visst ljus x. Sedan flyttas den till rum b med ljus y. Då syns en massa grynigheter och andra blemmor. 1 blir mindre njutbar. Men inte kan man påstå att vi ser 1 som den egentligen är. Jo, på ett vis gör vi det. Men tänker man att 1 togs fram av konstnären för att avnjutas i a med x, och inte i b med y, beskriver det förhållandet bättre, anser jag.
Possible worlds skrev:Vintagehifi
Jag förstår din fråga på ett sätt – men samtidigt inte. Du undrar vilken typ av högtalare som passar bäst, och jag förstår att du syftar på en viss sorts ljud. Samtidigt tänker jag att om man är intresserad av högtalare, så vet man kanske redan vilka jag syftar på. Eller? Det finns ju högtalare som är anpassade för topplistemusik.
En annan tolkning av din fråga är att du menar att just de högtalarna inte gör topplistemusik rättvisa, och att du vill diskutera det. Är det så du tänker? För att vara säker på att jag svarar på det du faktiskt undrar får du gärna utveckla hur du ser på det.
Fast blir inte det ganska meningslöst? Frågar du inte efter något som du egentligen är ointresserad av? Inte tror är fallet, inte ens existerar?
Det var det jag menade i mitt förra inlägg. Jag hör att du ställer en fråga till mig, men läser jag dina inlägg så framstår det för mig som om du faktiskt inte är intresserad av ett eventuellt svar på den fråga du ställer.
Vi diskuterar olika saker. Jag pratar om ett koncept, som beskriver en viss typ av högtalare. Jag tolkar dig som att du inte menar att det konceptet för att beskriva högtalare existerar. Eller? För det verkar som du frågar efter komponenter i en högtalare som beskrivs på ett sätt som du menar man inte kan beskriva en högtalare på.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Fast blir inte det ganska meningslöst? Frågar du inte efter något som du egentligen är ointresserad av? Inte tror är fallet, inte ens existerar?
Det var det jag menade i mitt förra inlägg. Jag hör att du ställer en fråga till mig, men läser jag dina inlägg så framstår det för mig som om du faktiskt inte är intresserad av ett eventuellt svar på den fråga du ställer.
Vi diskuterar olika saker. Jag pratar om ett koncept, som beskriver en viss typ av högtalare. Jag tolkar dig som att du inte menar att det konceptet för att beskriva högtalare existerar. Eller? För det verkar som du frågar efter komponenter i en högtalare som beskrivs på ett sätt som du menar man inte kan beskriva en högtalare på.
Possible worlds skrev:Vi diskuterar olika saker. Jag pratar om ett koncept, som beskriver en viss typ av högtalare. Jag tolkar dig som att du inte menar att det konceptet för att beskriva högtalare existerar. Eller? För det verkar som du frågar efter komponenter i en högtalare som beskrivs på ett sätt som du menar man inte kan beskriva en högtalare på.
Possible worlds skrev:Här har jag en annan åsikt. Tycker att inspelningar är för olika för att ett par högtalare eller ett par hörlurar ska klara av att spela upp dem alla på ett tillfredsställande vis.
Possible worlds skrev:Som jag skrev tidigare så har jag kollat runt lite här på forumet och fått uppfattningen att den åsikt som är mainstream är att man endast behöver en stereo vilken ska ge en så oförfalskad återgivning som möjligt (Ino, Guru, med flera märken).
Det jag tänker då är att hifi är så mycket mer än det. Hifi är också en väldig massa olika produkter som inte har detta som sitt ideal. Men att dessa produkter generellt sett avfärdas på detta forum.
Då blir också varje försök att ifrågasätta åsiktskorridoren bemött med motstånd.
Possible worlds skrev:Conan
1) Vem avgör det? Du kan såklart hävda att x är en objektiv högtalare, och att y inte är det, men vad gör det för skillnad? Det blir ännu en åsikt om vad det objektiva är, som, misstänker jag, någon ytterligare person - med objektiva anspråk - har en motsatt åsikt om.
2) Fönstret ja… - gillar inte den metaforen. Men förstår att använder man den, ligger det i linje med hur du resonerar.
Mitt problem med den metaforen är att det ”ursprungliga fönstret” var de högtalare och lyssningsrum som ursprungligen tog fram ljudsignalen och formade den. När vi lyssnar till ljudsignalen på våra högtalare i vårt lyssningsrum blir det något annat.
Jag tycker att en målning är en bättre metafor.
Tänk t ex en fresk 1 som målas i ett visst rum a, med ett visst ljus x. Sedan flyttas den till rum b med ljus y. Då syns en massa grynigheter och andra blemmor. 1 blir mindre njutbar. Men inte kan man påstå att vi ser 1 som den egentligen är. Jo, på ett vis gör vi det. Men tänker man att 1 togs fram av konstnären för att avnjutas i a med x, och inte i b med y, beskriver det förhållandet bättre, anser jag.
Possible worlds skrev:Som jag skrev tidigare så har jag kollat runt lite här på forumet och fått uppfattningen att den åsikt som är mainstream är att man endast behöver en stereo vilken ska ge en så oförfalskad återgivning som möjligt (Ino, Guru, med flera märken).
Det jag tänker då är att hifi är så mycket mer än det. Hifi är också en väldig massa olika produkter som inte har detta som sitt ideal. Men att dessa produkter generellt sett avfärdas på detta forum.
Då blir också varje försök att ifrågasätta åsiktskorridoren bemött med motstånd.
LeifB skrev:Kanske svaret är synergi effekt.
Tror inte många har fått uppleva detta.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kanske svaret är synergi effekt.
Synergi uppstår när ett fel råkar passa något på ett bra sätt. Det gör dock att annat passar sämre än annars. Så vill man kunna lyssna på allt, så finns det bara ett vettigt sätt - om man inte skall behöva hundratals olika anläggningar för olika synergier.
Det föreligger dock ett vanligt tankefel att en anläggning (så) fri från att tillföra något eget (som möjligt) skulle vara tråkig - absolut inte sant. Den flyttar fokuset till musiken och lyckas det riktigt bra så riskerar det att plocka en ur apparatbytessvängen.... vilket självklart kan vara en hobby i sig.
Possible worlds skrev:Ber om ursäkt om jag låtit respektlös. Det var inte min mening. Det jag ville säga var att jag tycker det finns olika sätt att njuta av musik. Den åsikt som jag tycker är mest mainstream här på Faktiskt får mig att tänka på Shakespeares nyuppbyggda Globe theatre i London, där man spelar tidstrogna uppsättningar av Hamlet, Kung Lear, Othello osv. så som man tänker sig att de spelades under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Jag tänker också på trenden inom klassisk musik att spela Haydn, Mozart och Beethoven på tidstypiska instrument (t ex Harnoncourt). Man kan såklart tycka att detta är det ”rätta sättet” att avnjuta Shakespeare eller Mozart. Men min åsikt är att man samtidigt måste vara öppen för att det finns andra sätt att njut av dessa konstnärer.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Kanske svaret är synergi effekt.
Synergi uppstår när ett fel råkar passa något på ett bra sätt. Det gör dock att annat passar sämre än annars. Så vill man kunna lyssna på allt, så finns det bara ett vettigt sätt - om man inte skall behöva hundratals olika anläggningar för olika synergier.
Det föreligger dock ett vanligt tankefel att en anläggning (så) fri från att tillföra något eget (som möjligt) skulle vara tråkig - absolut inte sant. Den flyttar fokuset till musiken och lyckas det riktigt bra så riskerar det att plocka en ur apparatbytessvängen.... vilket självklart kan vara en hobby i sig.
Possible worlds skrev:Ber om ursäkt om jag låtit respektlös. Det var inte min mening. Det jag ville säga var att jag tycker det finns olika sätt att njuta av musik. Den åsikt som jag tycker är mest mainstream här på Faktiskt får mig att tänka på Shakespeares nyuppbyggda Globe theatre i London, där man spelar tidstrogna uppsättningar av Hamlet, Kung Lear, Othello osv. så som man tänker sig att de spelades under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Jag tänker också på trenden inom klassisk musik att spela Haydn, Mozart och Beethoven på tidstypiska instrument (t ex Harnoncourt). Man kan såklart tycka att detta är det ”rätta sättet” att avnjuta Shakespeare eller Mozart. Men min åsikt är att man samtidigt måste vara öppen för att det finns andra sätt att njut av dessa konstnärer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster