Moderator: Redaktörer
hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Va! Tillverkar Rydberg kablar?
hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Nä, men jag har börjat. På nästa HiFi-mässa i sverige så kommer jag att ställa ut. Jag har redan hyrt in ett gäng gorillor som kommer att "se till" att samtliga besökare köper såväl kablar som kabellyftare.
NNord skrev:hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Stackars Rydberg
Max_Headroom skrev:NNord skrev:hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Stackars Rydberg
Jag håller med dig NNord.
mats skrev:Max_Headroom skrev:NNord skrev:hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Stackars Rydberg
Varför är det synd om Rydberg?
Max_Headroom skrev:mats skrev:Max_Headroom skrev:NNord skrev:hajen1 skrev:Sanny_X skrev:En otrevlig och arogant "konstruktör".
Stackars Rydberg
Varför är det synd om Rydberg?
Därför att jag inte håller med om att han är arrogant och otrevlig. Det är i alla fall uppfattnignen jag fått här på forumet.
xeizo skrev:Varför har ingen gjort högrtalarkablar som är som dom där mobiltelefonantennerna som börjar lysa och blinka när det ringer?
Tänk er att sitta i mörkret och se basen blinka blå längs hela kabeln, och diskanten skimra i guldgult
Eller det finns kanske redan sådana kablar?
En annan produkt som föregått med gott initiativ är dom där minnesmodulerna för dator som man kan programmera in visning av långa textmeddelanden på kanten av minnet, förutom temp och frekvens.
Man skulle kunna tänka sig en högtalarkabel som visade momentant effektuttag, resistans, kapacitans, induktans, använd bandbredd, fasavvikelser, övergångsdistorsion i förstärkaren och diverse svordomar i ett långt blålysande textmeddelande längs med kabeln. Eller kanske en inbyggd IRC-klient i kabeln?
lättsålda
krellfan skrev:Helt inne på din linje, Svante.
En diod, parallellkopplad med en zenerdiod parallellt med ett motstånd på några få ohm kanske (intrimmning viktig). Sen detta seriekopplat med dubbla kvarkacceleratorer (patent pending).
Dioderna ger en skimrande högupplöst diskant och kvarkacceleratorerna ger snabb exakt bas.
Avslöjar kanske för mycket nu om framtida produktutveckling
DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
Bill50x skrev:DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
Ett satiriskt inlägg om jag förstår det rätt, men du har faktiskt en poäng här. Man ska inte förutsätta att den normala köparen vill ha en helt "transparant" kabel. Inte ens den normala medvetna köparen. Har men en högtalare som är lite essig eller ljus i klangen kanske en kabel som lägger lite sordin på diskanten är att föredra? Om man balanserar frekvensmässiga skillnader mot varandra (och där frekvensgångsskillnaderna inte beror på andra grövre fel) borde ju slutresultatet bli trivsammare att lyssna på.
/ B
DTH skrev:Du förstår faktiskt fel (eller jag uttrycker mig tvetydigt). Det var inte menat som satir, utan helt allvarligt. Tråden handlar ju om hur man framgångsrikt lanserar kabelprodukter. Min tanke var: varför inte göra en produkt som FAKTISKT färgar på ett sätt som många tycks gilla? Känns som en produkt med tänkbar framgångspotential om den lanseras rätt.
Mvh
phon skrev:Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?
Det viktigaste är väl att den är just ... dyr?
DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
subjektivisten skrev:DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
Är det inte så skillanden är? Att vissa kablar är färgade?
DTH skrev:Delvis, men om jag förstår det riktigt är detta färgande typiskt sett i form av passiv filterfunktion eller brusupptagande. Vad jag tänkte på (men det kanske var dåligt uttryckt) var en mera avancerad aktiv signalbehandling som t.ex. emulerar det av många omtyckta rörljudet eller vinylljudet.
Mvh
Blue skrev:Apropå frågan "vad krävs för att lansera en dyr-kabel?" kan man ju också ställa sig frågan "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?".
subjektivisten skrev:Det lilla jag lyssnat på när det gäller kablar så verkar det som många dyrare kablar låter mer inbäddade och "luddiga" / varma.
Blue skrev:Jax: "Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken. Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna."
Äsch... det är bra för ekonomin, vårt lands och den internationella, att det finns folk som köper dyra grejer. I alla fall mycket bättre än att folk stoppar pengarna i madrassen. Om prylarna sedan är prisvärda eller ej, kan väl var och en själv få avgöra.
Blue skrev:Menar du alltså att det finns kabeltillverkare (för diskussionen gällde ju kablar) som har svårt att få pengarna dom investerat i forskning tillbaka pga konkurrens från "bluffmakare"?
Kan du ge några konkreta exempel på att så skulle vara fallet?
razor skrev:Kruxet är väl bara att "there's a sucker born every minute"...
Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablarDet enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.
Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna.
fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar, och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage:lol:
fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablarDet enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.
Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna., och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage
Magnuz skrev:fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar, och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage:lol:
Visst, ingen tvingar någon att köpa dyrkabel, men det betyder inte att det är juste att luras.
Flint skrev:Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.
Flint skrev:Dyrkabelkunden kanske vill bli lurad. Den kanske ökar hans personliga statys i det gäng han umgås. Odd Fellows, Rotary, Round table, Ryggdunkarna på golfbanan osv Jag vet inte om sånt följer några logiska lagar. Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.
Hetsporren skrev:Flint skrev:Sen köper inte en löntagare med 250KKr i bruttolön en kabel som kostar honom 300KKr netto. För den som köper 300KKr-kabeln spelar nog inte priset så stor roll. Han har gott om pengar. Bättre att han placerar dom i HiFi-träsket än i något annat träsk.
Varför skulle det vara "bättre" att skänka de stålarna till
just hifikabel-industrin än till, låt oss säga, bilindustrin?
fbk skrev:Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablarDet enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.
Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna., och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är verkligen synd om landets konsumenter Jax, som inte själva får välja mellan EKK och dyrkablage
fbk wrote:
Quote:
Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.
Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna.
Stackars konsumenter, de blir hämtade hemma och intvingade i landets Hifibutiker av små rymdvarelser som ser ut som små kablar , och väl på plats så står en ond herre som säger att nu SKA du köpa detta dyrkablage annars så hamnar du i fängelse på planeten Pluto
Det är så hela vårt konsumtionssamhälle ser ut. Vad det än gäller. Stridsplan, hålfotsinlägg, cocosbollar, datorer. Det som inte håller måttet sorteras efter ett tag bort. Skulle du vilja att det bara fanns budgetmodeller av allt att köpa. Varför köpa en Ronson i guld när ciggen brinner igång lika bra med en BIC för dryga tian. Tändaren påverkar ju inte rökkvaliteten och rökintrycken i sig.
Du förespråkar planekonomi inom HiFi. Vad kul det kommer att bli.
DTH skrev:1. Budget ca. 200.000 SEK varav Monster prylar för ca. 20.000
2. Budget ca. 200.000 SEK varav AudioQuest för ca. 20.000
3. Budget ca. 60.000 SEK varav Kimber (tror jag) ca. 6.000
fbk skrev:Jag förespråkar inte planekonomi Flint.
Exakt!Här rör det sig om ett helt fritt val från kundens sida och kabeln medför inte några hälsorisker och det är inga fattiga lättlurade krakar som gör av med hushållskassan för ett år framåt
fbk skrev:Nej, detta kabelhat som existerar här handlar om något annat än att ni vill "skydda" allmänheten ifrån dyrkablage.
Bill50x skrev:Men om jag förstått saken rätt så är just en del av kritiken mot dyrkablar att dom påverkar ljudet på ett eller annat sätt? Jag tänker nu inte på en "filtrering av signaldelar" som du skriver i punkt 3 utan snarare på sådant som kan uppfattas som "extra godis" tex en nivåmässigt högre diskant.
Man behöver man inte ha tillgång till de tio punkterna, om man använder sina egna öron. Och det har du visst inte gjort förut.....För närvarande råder det en enorm obalans mellan den ofta felaktiga eller missledande information som branschens reklammiljarder förser oss med och information baserad på vetenskapligt vedertagen kunskap och metod.
I avsaknad av denna balans gör många THK:er som jag och köper saker som de sannolikt/eventuellt inte hade köpt om de känt till och tänkt efter kring de "tio punkterna" ovan. Det tycker jag är tråkigt!
Jag ber tusen ggr om ursäkt.
Bill50x skrev:En sportbil för 3 mille är lika lite bedrägeri trots att en trimmad Volvo för en tiondel av kostnaden går lika fort...
jonasp skrev:Enligt min mening är det alltså OK att sälja hur dyra kablar som helst. Bara den utlovade prestandan motsvarar den verkliga.
dimitri skrev:Faktum är att de mest kända (här på forumet) EKK förespråkarna inte har reagerat på min tråd "kabel igen". Iaf inte ännu.
dimitri skrev:F
"Jag tror att både Jorma och IÖ har gjort samma misstag, ...."
Vad har DU gjort för misstag som inte lyckats tjäna kosing på dina kretsar? Och sedan vädra bitterheten.
Jax skrev:Bill50x skrev:Men om jag förstått saken rätt så är just en del av kritiken mot dyrkablar att dom påverkar ljudet på ett eller annat sätt? Jag tänker nu inte på en "filtrering av signaldelar" som du skriver i punkt 3 utan snarare på sådant som kan uppfattas som "extra godis" tex en nivåmässigt högre diskant.
En t.ex. nivåmässigt högre diskant = filtrering av signaldelar. Jag kan inte få det till något annat.
David_A skrev:Jasså? Jag tycker att det ytterst få där som överhuvudtaget reflekterar över dyrkablars vara eller inte vara. Några är det, men inte mer än en handfull. Däremot så har väl en hel drös köpt tex Signal Cables, och jag undrar varför? Är det någon som har presenterat några data över varför just dessa kablar skulle vara så bra? Nope bara hörsägen på forumet.
Fast nu börjar dom helt plötsligt säljas av har jag sett... Vad ska bli nästa innekabel måntro?
Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..
Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo
Flint skrev:jonasp skrev:Enligt min mening är det alltså OK att sälja hur dyra kablar som helst. Bara den utlovade prestandan motsvarar den verkliga.
Det låter som om du själv har blivit lurad. Du skulle ha blinntästat innan du rullade in plånboken. Hur mycket kostade det dig?
Sanoj skrev:Ni pratar om 20000kr för "dyrkabel"..
Var hittar Ni så billiga "dyrkablar"Jag önskar jag hade vetat om detta innan jag beställde mina...
Box på magen ska det vara pojkar![]()
// Jonas
dimitri skrev:Flint, för en tid sedan hade vi litet PM utbyte om din förstärkare.
Det hade varit en hit att få höra den. (Jag menar musik via den)
D
Flint skrev:fbk skrev:Jag förespråkar inte planekonomi Flint.
Jag har gjort ett kapitalt misstag.
Jag förväxlade din signatur med DTH:s några gånger
Jag ber tusen ggr om ursäkt.
Nu förstår jag att du reagerade.
Mayro skrev:Så att det knallar in en rad puckade dumskallar o bara köper att dom blir visade är rent löjligt förlöjligande ifrån dig..Desuom otroligt okunnigt påstående..
MichaelG skrev:Mayro skrev:Så att det knallar in en rad puckade dumskallar o bara köper att dom blir visade är rent löjligt förlöjligande ifrån dig..Desuom otroligt okunnigt påstående..
Läser du verkligen in detta i DTS:s inlägg? Lustigt hur olika vi läser och förstår texter du och jag.Jag kände verkligen igen både mig och andra i det inlägget! Tycker du att det gör mig till en puckad dumskalle? (Jag uppfattar definitivt inte att DTS anser det.)
Hälsn. Michael
Eftersom du totalt missuppfattade DTH:s inlägg så kanske debatten rent av är på en för hög nivå? Jag tyckte nämligen också att DTH:s inlägg var lysnade och så pass mycket har jag hängt i hifibutiker så att jag vet att inlägget i stora delar är riktigt.Mayro skrev:Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
Men du PÅSTÅR en massa .. snacka om att ha koll...![]()
![]()
Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..
Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo. Dom kan en del av dom köpa affären dom får sina kablar ifrån om dom ville..
Och placebo argumentet fallar väl direkt då köparen fullkolikt skiter i om grejen kostar tio kr eller 500000.
Rydberg skrev:Eftersom du totalt missuppfattade DTH:s inlägg så kanske debatten rent av är på en för hög nivå? Jag tyckte nämligen också att DTH:s inlägg var lysnade och så pass mycket har jag hängt i hifibutiker så att jag vet att inlägget i stora delar är riktigt.Mayro skrev:Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
dimitri skrev:F:
"Det förstår jag att du tycker men du är rökt eftersom du i första hand ville att jag skulle skicka schemat."
Jag har tyvärr raderat gamla PM.
Men du har mitt tillstånd att publicera PM-et om du har det kvar.
Det är nämligen en skillnad i att vara nyfiken på ngt som en forummedlem berättar mycket om i lyriska ordalag och att vilja få schemat (för att otillbörligt planka och tjäna pengar på).
Nyfikenhet är en dygd som du ju också brukar säga (tror jag)
Så: publicera PM-et
Mayro skrev:Rydberg skrev:Eftersom du totalt missuppfattade DTH:s inlägg så kanske debatten rent av är på en för hög nivå? Jag tyckte nämligen också att DTH:s inlägg var lysnade och så pass mycket har jag hängt i hifibutiker så att jag vet att inlägget i stora delar är riktigt.Mayro skrev:Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
Jag skrev att det ju finns en del som faller för sådant.. tex du med andra ord....
Blue skrev:David: Nja... jag skulle nog uppskatta att förhållandet mellan "kabelskeptiker" och "kabelförespråkare" är ungefär 50/50 på Hififorum. Märkligt att du inte har lagt märke till dom många, långa och intennsiva debatterna i ämnet som förts!?
Gällande Silver Resolution har du nog ganska så rätt, det har blivit lite av en hype kring dessa kablar, och nu ser man att det är en del som säljer dom. Å andra sidan tycker jag kanske inte riktigt att man kan kalla dom "dyra", om man jämför med mycket annat på marknaden.
"Dom behöver inte ha placebo" är rena rappakaljan för mig. Förklara gärna, om du har tid.Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..
Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo. Dom kan en del av dom köpa affären dom får sina kablar ifrån om dom ville..
Almen skrev:Mayro: Jag förstår fortfarande inte vad du menar med"Dom behöver inte ha placebo" är rena rappakaljan för mig. Förklara gärna, om du har tid.Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..
Rydberg skrev:Mayro> Placebo är inget som kan väljas bort, det bygger på förväntningar, både medvetna och undermedvetna. Jag har nog aldrig testat något och varit helt blank i skallen, jag tror allvarligt talat inte att det går att vara helt blank innan man ska testa något. Din naiva inställning till placeboeffekter är verkligen ogrundad, jag tycker du ska läsa på i ämnet.
Nu förstår jag ännu mindre. Placebo-effekten är inget man argumenterar för eller emot, den är ett ovedersägligt, vetenskapligt faktum.Svaret är ju rent tydligt. Det är ju enbart att beskåda argumentationen FÖR placebo så finner du en del av svaret.
Mayro skrev:Det skulle jag kunna angagera mig i. MEN tyvärr så finner jag inte ens intresse för en från start död debatt. Så förstår du inte varför så får du förbli oförstående tills du upptäcker varför själv kanske..
MichaelG skrev:Mayro skrev:Det skulle jag kunna angagera mig i. MEN tyvärr så finner jag inte ens intresse för en från start död debatt. Så förstår du inte varför så får du förbli oförstående tills du upptäcker varför själv kanske..
En debatt som du ändå engagerar dig i gång, efter gång, efter gång, efter gång, efter gång......![]()
Och du har litet märklig inställning tycker jag till det här med att förstå och inte. Du förstår uppenbarligen en hel massa som flera av oss andra inte förstår. Vi ber dig förklara och du svarar (gång efter annan) enligt ovanstående! Om jag förstod något som någon annan inte förstod och därför bad mig förklara, så skulle jag bli litet glad och ivrig att få med honom/henne "på tåget". För visst är det väl så att du verkligen har förstått allt du påstår?
Det kan väl aldrig vara tvärt om?
Undrar, Michael
Nu förstår jag ännu mindre. Placebo-effekten är inget man argumenterar för eller emot, den är ett ovedersägligt, vetenskapligt faktum.
Rydberg skrev:OM det nu är någon som inte är seriös så är det du Mayro
Mayro skrev:Rydberg skrev:OM det nu är någon som inte är seriös så är det du Mayro
står dig fritt att anser rydberg...Jag är ledsen det ej bekymrar mig ärligt talat.
Rydberg skrev:Mayro skrev:Rydberg skrev:OM det nu är någon som inte är seriös så är det du Mayro
står dig fritt att anser rydberg...Jag är ledsen det ej bekymrar mig ärligt talat.
Jag är nog inte speciellt ensam om att tycka det heller..........
Hur skall jag kunna veta det?Menar man då denna person gjort sitt val utifrån placebo?
Hur skall jag kunna veta det?Är jag också drabbad av placebo?
Men... Tror du att det inte finns något som placebo-effekten? Eller tror du att det finns, men att du på något sätt inte kan påverkas av det?placebo?
Jäkla dumheter..
Flint skrev:Vee-Eight
Nej. Sound är din tolkning.
Jag tror att båda grupperna tycker att dom har "HiFi" när dom själva är nöjda med ljudet.
LTS valde den inbillat korrekta vägen.
Subjektivisterna den empiriskt valda vägen.
Flint skrev:Vee-Eight skrev:Vad jag eg vill få sagt är att man inte kan beskylla ngn av grupperna inom hifi för att vara fel och lurad. Enligt iaf mig är båda målen värd heder och respekt.
Där är vi överens.
Flint skrev:LTS valde den inbillat korrekta vägen.
Vee-Eight skrev:Men det räcker med en enkel mätning att populära hifiprodukter kan färga, och det är färgen som man är så förtjust i.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Kanske var det en stundens nyck, placebo, kaffesug, sällskapet etc etc. Men ändå så var det inte lika kul med den andra referensen.
Så eg vet jag inte. Har kollrat bort mig själv.
![]()
/ B
Vee-Eight skrev:Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Kanske var det en stundens nyck, placebo, kaffesug, sällskapet etc etc. Men ändå så var det inte lika kul med den andra referensen.
![]()
/ B
I alla fall, det var så jag tyckte då. Frågan är således, är absolut high fidelity meningsfullt? Eller är nära hifi bra nog?
Vee-Eight skrev:Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Kanske var det en stundens nyck, placebo, kaffesug, sällskapet etc etc. Men ändå så var det inte lika kul med den andra referensen.
![]()
/ B
I alla fall, det var så jag tyckte då. Frågan är således, är absolut high fidelity meningsfullt? Eller är nära hifi bra nog?
Vad jag eg vill få sagt är att man inte kan beskylla ngn av grupperna inom hifi för att vara fel och lurad. Enligt iaf mig är båda målen värd heder och respekt.
Mayro skrev:DTH.
Jag anser ditt inlägg som rent strunt.. Att det KANSKE finns folk som bara tågar på och handlar. DET vet jag. Men dom är inte många sett med alla inräknade.
xeizo skrev:Om man kopplar samman det där med upplevd ljudkvalitet och utrustningens påverkan så är den ju i kabelfallet infinitesimal(placebo) - flame - men i rörfallet tydligt mätbar men framför allt psykoakustiskt vederlagd.
xeizo skrev:Jag tänker särskilt på när man spelar in en skiva med valfri populärmusik och skall spela in sången, jag tror inte det är ofta man spelar in ofärgad sång. I själva verket är ett normalförfarande att använda just rördrivna mikförstärkare till vokalmiken och det är inte ovanligt att mikförstärkaren är uppskruvad på upp till 40% dist när man spelar in för att sången skall låta "rätt". Sångaren låter helt enkelt bättre med lite dist än ofärgad.
Magnuz skrev:Mayro skrev:DTH.
Jag anser ditt inlägg som rent strunt.. Att det KANSKE finns folk som bara tågar på och handlar. DET vet jag. Men dom är inte många sett med alla inräknade.
Jaså? I så fall skulle det ju knappt säljas några dyrkablar alls, men så är ju inte fallet. Det är klart att det är lätt att bli påverkad som kund om handlaren t.ex. säger att "20% av budgeten bör tas i anspråk av kablarna, bra kablar är jätteviktigt". I synnerhet om man också får läsa sådant i hifitidningar. Jag har själv gått i fällan och köpt en dyrkabel (signalkabel för 395:-) bara för att handlaren intygade att det var nödvändigt för att det skulle vara någon vits med att köpa bra CD-spelare och förstärkare. Inte förrän jag långt senare råkade utsätta mig för ett "ofrivilligt blindtest" insåg jag mitt misstag. I själva verket är inverkan från alla någorlunda normala kablar så infinitesimalt mikroskopisk jämfört med så gott som alla andra detaljer i anläggningen att det verkligen är helt otroligt att kablar kan betinga så hutlösa priser. Med tanke på hur mycket kablar testas och diskuteras och demonstreras kunde man ju få intrycket att de är de viktigaste komponenterna i hela anläggningen. DET är strunt.
Och jag som tycker att det som diskvalificerar så många, speciellt svenska, produktioner är just den distade sången
Flint skrev:Vee-Eight
Nej. Sound är din tolkning.
Jag tror att båda grupperna tycker att dom har "HiFi" när dom själva är nöjda med ljudet.
LTS valde den inbillat korrekta vägen.
mats skrev:Det var en bra saga, det IÖ, men det finns andra sagor också, som visar att när de gick tillbaka till det gamla för att testa hur stor skillnaden är. Ja då blev de så häpnade att det var så stor skillnad till den nya jämfört med den gamla.
Flint skrev:dawen skrev:IÖ: LTS, din kompass i hifiskogen?
... men som saknar tre av fyra väderstreck.
Flint skrev:dawen skrev:IÖ: LTS, din kompass i hifiskogen?
... men som saknar tre av fyra väderstreck.
Flint skrev:Man skulle också kunna säga att nålen har rostat fast.
Flint skrev:Jag breddar bara vägen lite för resten av mänskligheten här.
Dämpar LTS-dominansen. Höjer taket.
Forumet är för bra för att vara enkelriktat.
Det finns ett eget LTS-forum har jag hört.
Flint skrev:Det är möjligt att korrektivisterna tycker att taket bågnar.
Men i så fall har de missuppfattat situationen.
Det höjs istället för resten.
Nattlorden skrev:Flint: Kollra inte bort frågan nu, nu svarade du på en marginell bisats som eg. inte hade med min post att göra utan var en allmän reflektion för att där skulle vara någon substans för andra som läser tråden.
För mig är enda skälet att överhuvudtaget bry mig om återgivningen - att maximera min musiklyssnarnjutning
xeizo skrev:För mig är enda skälet att överhuvudtaget bry mig om återgivningen - att maximera min musiklyssnarnjutning
Instämmer till 100%, det är absolut det enda sättet jag kan tänka på.
Om det för att nå det målet krävs en del ljudteknisk kunskap och viss apparatur så må det vara hänt. Men tekniken är inget mål i sig själv.
Sen finns det andra faktorer som kan påverka lyssningsupplevelsen mycket mer positivt än vad någon esoterisk teknik kan göra, som att få lyssna på sin favoritmusik i sällskap med andra likasinnade.
Mayro skrev:Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!
Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?
jonasp skrev:Mayro skrev:Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!
Jag tror att IÖ skrev på detta forum för ett tag sedan att om han tvingades avstå från sina egna högtalare skulle han välja Nautilus 801.
Jag vet med bestämdhet att han betraktar NHT 3.3 och Quad ESL (63, med gradientbasar, TROR jag) som goda högtalare också. Så det du skriver är inte sant.
/J.
Vee-Eight skrev:Denna tråd är fortfarande ingen påhopps-tennis, så: (jag tar det i extra stora bokstäver så alla förstår...)
tillbaka till ämnet!
Mayro skrev:va i hela hxxxte snackar du omMig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.
IngOehman skrev:Ledsen Flint.
Orkar inte läsa trista gnällinlägg.
Skriv något intressant istället.![]()
Vh, iö
Mayro skrev:va i hela hxxxte snackar du omMig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.
Nattlorden skrev:Mayro skrev:va i hela hxxxte snackar du omMig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.
Tagga ned. Bara för att han inte rabblade upp alla modeller han gillar till er när ni var där betyder inte att det inte finns fler. Frågan har ju varit uppe här tidigare, så många av oss har redan tidigare läst vilka modeller han tycker är ok. Det har inte ett jäkla dugg med vad han sade eller inte sade till er. Det som inte var sant var slutsatsen du drog av vad han sade till er. Enkelt, ju.
Mayro skrev:nej just det.. du va ju också där? och du vet ju också hur tydligt det frågades. och hur utförligt svaret var..
Men jag kan upplysa dig om att Ulf frågade igen för att det svaret INTE skulle missförstås. Så det blev noga klarlagt. Så vet du i stället för du tror vi inte far med saker som stämmer...
Dax att vakna upp ur slummern lite o se verkligheten här.. Men det är alltid svårt att se sina "sanningar" bli ifrågasatta inne i sin egen hjärna. Och alla som har minsta egen tankeförmåga inser nog det helt orimmliga i svaren vi fick....
Men men. Nu ska vi till kristianstad här... Ha en fin fin dag grabbar..
IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Sen en reservation: Jag tar bara upp högtalare som jag inte har någon inblandning i.
Med den reservationen är dessa fem mina favoriter (utan inbördes ordning, fast kanske blev det tidsordning ändå?):
Carlsson OA 116 (den sista versionen).
Snell typ A (den första versionen med 12"-bas 1976?).
Quad ESL63 (finns rent teknisk endast en version så vitt jag vet), helst med gradientbasar.
B&W 801 (den sista versionen med 12"-bas).
NHT 3.3 (finns rent tekniskt endast en version så vitt jag vet).
Den inbördes ordningen då? Ja, jag skulle nog sätta B&W 801 främst av dem. De vore, trots att de måste placeras väldigt fritt i rummet (långt ifrån väggarna) för att klinga bra, mitt val om jag inte fick välja egna konstruktioner.
Vh, iö
jonasp skrev:Mayro skrev:va i hela hxxxte snackar du omMig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.
Jag har MYCKET svårt att tro att IÖ sa att de var de ENDA andra högtalarna med god återgivning. Om du påstår det är din trovärdighet noll i mina ögon.
/J
Rydberg skrev:IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Sen en reservation: Jag tar bara upp högtalare som jag inte har någon inblandning i.
Med den reservationen är dessa fem mina favoriter (utan inbördes ordning, fast kanske blev det tidsordning ändå?):
Quad ESL63 (finns rent teknisk endast en version så vitt jag vet), helst med gradientbasar.
Den inbördes ordningen då? Ja, jag skulle nog sätta B&W 801 främst av dem. De vore, trots att de måste placeras väldigt fritt i rummet (långt ifrån väggarna) för att klinga bra, mitt val om jag inte fick välja egna konstruktioner.
Vh, iö
Hela tråden http://faktiskt.se/modules.php?name=For ... nht#135060
Mayro skrev:Rydberg skrev:IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Vh, iö
Hela tråden http://faktiskt.se/modules.php?name=For ... nht#135060
Jag talade om live fråga direkt vid träff.. INTE till denna tråden.. Rydberg....
Det står också...
Och även om du tar med dessa som fick komma med på denna tråden så är detta ändå löjan av löja...
detta bör du med ändå den erfarenhet du har du inse...
Harryup skrev:Fast personligen så ser jag inte så stort problem i vad IÖ tycker. Han får väl tycka precis som han vill. Ser snarare ett problem i att andra tycker samma ska utan att ha hört högtalarna.
Vilka har hört Snell typ A i ursprungsversion? Räck upp handen
Problemet med "lts" anser jag vara att den sk "ofärgade" återgivningen bestämms ifrån ett system som rätt säkert själv innehåller färgande av ljudet.
Att på ett Ino baserat system utfärda att allt som inte låter "rätt" blir fel finner jag som rent felaktigt...
Om man tog motsvarande grejor till ett annat system. men andra komponenter så skulle troligen resultaten bli helt andra..
"Ulf" frågade Iö vid besöket om han kunde nämna en högtalare idag som han anser bra förutom sina egna..
Svaret blev B6W´s gamla stora 800 samt Snell A första modellen...
Tänker man på detta svar så finns nog en hel del frågor att fundera över angående "ofärgat"...
Endast två GAMLA reliker kvalade in som "bra" enligt Iö... ALLT annat var tydligen "fel"...
Förutom ja just. Ino.
Ta er en funderare här . Att detta skulle kunna vara saker som ens är i närheten av verklighet är ju rent larvigt..
Så att JAG är väldigt fundersam ifråga om VAD ofärgat betyder står rimligt klart.
Vem bestämmde Ofärgat. Vems system bestämmde detta. och vilken åsikt har den konstruktören om allt runt om...Och vilket organisation har tagit sig "rätten" att bestämma VAD detta ofärgat är. LTS samt Iö står där som dom som statyer av "rättshävdare"
Med dessa frågor i bakhuvudet så blir mina slutsattser att ordet ofärgat inte är vatten värt ens..
Jag VET att detta inlägg KAN se elakt ut.. Men betänk VAD som påtalas. Jag har inte sagt att Ino LÅTER illa. Nej nej.
Men dessa saker finns där hur som helst bakom ord som ofärgat. transparant osv...LTS samt Iö manualen har rätt stora felkällor.
Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!
bara INO audio.
just en fin "tro" ledande för många av er har i hifi världen...som ni köper med hull o hår..
Snacka om placebo samt inbillning då man inte ser det orimmliga i påstående som dessa...
fbk skrev:Problemet med "lts" anser jag vara att den sk "ofärgade" återgivningen bestämms ifrån ett system som rätt säkert själv innehåller färgande av ljudet.
Att på ett Ino baserat system utfärda att allt som inte låter "rätt" blir fel finner jag som rent felaktigt...
Om man tog motsvarande grejor till ett annat system. men andra komponenter så skulle troligen resultaten bli helt andra..
"Ulf" frågade Iö vid besöket om han kunde nämna en högtalare idag som han anser bra förutom sina egna..
Svaret blev B6W´s gamla stora 800 samt Snell A första modellen...
Tänker man på detta svar så finns nog en hel del frågor att fundera över angående "ofärgat"...
Endast två GAMLA reliker kvalade in som "bra" enligt Iö... ALLT annat var tydligen "fel"...
Förutom ja just. Ino.
Ta er en funderare här . Att detta skulle kunna vara saker som ens är i närheten av verklighet är ju rent larvigt..
Så att JAG är väldigt fundersam ifråga om VAD ofärgat betyder står rimligt klart.
Vem bestämmde Ofärgat. Vems system bestämmde detta. och vilken åsikt har den konstruktören om allt runt om...Och vilket organisation har tagit sig "rätten" att bestämma VAD detta ofärgat är. LTS samt Iö står där som dom som statyer av "rättshävdare"
Med dessa frågor i bakhuvudet så blir mina slutsattser att ordet ofärgat inte är vatten värt ens..
Jag VET att detta inlägg KAN se elakt ut.. Men betänk VAD som påtalas. Jag har inte sagt att Ino LÅTER illa. Nej nej.
Men dessa saker finns där hur som helst bakom ord som ofärgat. transparant osv...LTS samt Iö manualen har rätt stora felkällor.
Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!
bara INO audio.
just en fin "tro" ledande för många av er har i hifi världen...som ni köper med hull o hår..
Snacka om placebo samt inbillning då man inte ser det orimmliga i påstående som dessa...
Instämmer till fullo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster