Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .
Magnuz skrev:Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .
Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.
Callisto skrev:Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.
IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.
Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.
När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.
Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar.![]()
Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller?![]()
Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat.
Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.
Callisto skrev:Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.
De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta.
Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.
Callisto skrev:De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta
JohanL skrev:Så jag ska låta bli att lyssna på musik som jag tycker om pga att ljudteknikern hade en dålig dag?
subjektivisten skrev:Spela roll hur dålig dag han haft, enligt mantrat som går om och om här så är det ju fel att bota andra fel med ett till fel. Man ska ju höra exakt vad som är på skivan, eller hur?
IngOehman skrev: Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är faktiskt du subjektivisten som ägnar dig åt mantran.
Eller kan du komma med ett enda exempel på att någon (mer än du) sagt att "det är fel att bota andra fel med ett till fel", eller att "man skall höra exakt vad som är på skivan"?
Ibland tror jag att ni i "antiklubben" repeterar (för varandra) era förutfattade meningar om vad de ni anser "tycker fel" tycker - så ofta och övertygat, att ni till sist tror att någon verkligen sagt det ni låtsasciterar, och att någon således tycker det!!!
Ni tror att dom är det som ni beskyller dem för att vara, baserat på vad ni ältar (dom tycker si, dom tycker så) för varandra - inte baserat på vad någon tycker på riktigt, för det lyssnar ni inte ens på!
Kan du inte en gång för alla få in i din skalle att det enda som ventilerats (av vissa), är att DOM själva (ingen annan som inte vill) vill ha möjlighet att så bra som möjligt höra vad som finns på skivan - liksom ha möjlighet att göra något åt det(!) när det inte är bra.
Båda dessa saker handlar om frihet och möjligheter, motsatsen till begränsningar. Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra.
Detta är inte ett dugg svårt att förstå för den som försöker, så att det skall behöva ältas år efter år, utan att det når fram (till en liten grupp som inte tycks vilja förstå) det är märkvärdigt. Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?
Vh, iö
Nattlorden skrev:Var kom "oftast alltid" ifrån? Det där skulle jag tro att du fantiserat ihop helt själv, för jag kan inte se att det stått att tonkontrollerna används ofta. Troligtvis används de extremt sällan.
Ser ut som en önsketänkandepostning för att få en chans att hoppa på F/E-lyssning.( Alternativt att du tycker att majoriteten skivor är så dåliga att man behöver ratta om dem? )
Tänk om med tanken att tonkontrollerna används extremt sällan, så skall du nog se att resonemanget håller ihop.
Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Ditt resonemang är definitivt inte konsekvent.
Martin skrev:Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Är resonemanget lika inkonsekvent som att man vill att hjulinställningen på bilen ska göra att bilen går rakt fram när man släpper ratten, trots att man ändå svänger mer eller mindre hela tiden när man kör?
Alltså att man vill att den rakaste vägen (bäst inspelade skivan) ska kunna köras på (återges) utan att behöva vrida på ratten (tonkontrollerna).
Callisto skrev:Jag har inga tonkontroller och saknar heller inga. Därför man fastnat för Krell Klass A och inte NAD 208, med NAD 208 behövs antagligen tonkontroller för att få liv i skivorna, vad vet jag![]()
![]()
(OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)
Martin skrev:Tackar!
Morello skrev:Jag har aldrig förstått vitsen med meningslösa analogier...
Johan_Lindroos skrev:Märkligt att det skall behöva munhuggas vad gäller Krellar eller Nad 208. Båda tillverkarna gör ju alldeles utmärkta förstärkare (undantaget NADs flesta andra modeller)! Har själv haft Krell en gång i tiden, dock med enligt min smak för lite effekt.
Martin skrev:Callisto: Jag tycker inte om tonkontroller. De tar för grovt och gör oftast inget bättre som du säger. Därför står de nästan alltid i mittläget. Vem orkar hålla på och trixa? Som princip är jag inte emot tonkontroller eftersom det är ett flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar.
Alla inspelningar är inte dåliga. I praktiken är det väldigt få som är så dåliga att det motiverar användandet av tonkontroller, därför är det inte meningslöst att eftersträva neutralitet i "mittläget".
Är mitt resonemang inkonsekvent?
Martin skrev:Betyder inte "att gå stick i stäv med varandra" att de motsäger varandra? I så fall håller jag med att de inte gör det.
Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.
Varför då? Är inte det lite av poängen att det ska hända något med hela klangen och inte bara en "behaglig" loudnesshöjning av basen? De är ju till för att kompesera inspelningar som låter för tunnt/ljust/mörkt/tjockt osv och inte att boosta discodunket med.Max_Headroom skrev:Max sæger: Det ær ju skillnad på tonkontroller och tonkontroller. Dom som finns på 99% av dom apparater som finns på markanden (bas & diskant) ær i praktiekn oanvændbara. Brytfrekvensen før basen ligger typsikt alldels før høgt.
BACH skrev:Ja, alltså en inspelning kan förstås vara dålig på många olika sätt, men det värsta jag vet är nog när diskanten är kraftigt förhöjd.
Jag testade just nu en sådan inspelning, eftersom det blev tal om tonkontroller.
Den är så löjligt diskanthöjd att den verkligen är outhärdlig att lyssna på.
Antingen är ljudteknikern döv, eller också har han värdelösa monitorer, eller båda delarna!
Hursomhelst så testade jag att skära i diskanten, och det hjälpte faktiskt avsevärt, och det var inte lite jag sänkte.
Exakt hur mycket jag sänkte vet jag inte, eftersom det inte går att avläsa på förstärkaren, men det var MYCKET det kan jag i alla fall säga.
Inspelningen går nu att lyssna på med mycket högre volym än tidigare, utan att man plågas alltså![]()
Vissa inspelningsfel är förstås svåra eller omöjliga att korrigera.
Och så skiljer sig givetvis olika förstärkare åt när det gäller hur stor effekt deras tonkontroller ger, och vid vilka frekvenser, mina kan ge väldigt stor ökning/minskning, så det märks verkligen när man använder dem.
Vh
Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.
Callisto skrev:Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Callisto skrev:Att jag frågade berodde mer på att du ofta upplever diskanten som vass. En tanke som slog mig var att kanske din förstärkare inte räcker till och att den klipper ofta när du lyssnar, vilket kan upplevas som att diskanten blir vass och hård.
Dina 85 W är inte mycket att komma med ifall du lyssnar på lite högre volym och dynamiskt material.
Med en starkare förstärkare kanske du slipper att vrida på tonkontrollerna och få en "lugnare diskant".
mvh
C
IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.
Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.
När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.
Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar.![]()
Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller?![]()
Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat.
Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.
BACH skrev:Det är väl ingen som säger att du inte får färga ljudet om du vill det!![]()
Vh
Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism.
Callisto skrev:Jag har inte påtvingat dig mina tolkningar.
Du behöver inte ta det så hårt bara för att jag tyckte att du var inkonsekvent. Jag tycker inte sämre om dig för det, vilket du verkar tro.
subjektivisten skrev:Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det.
BACH skrev:...Det var ingen liten diskantminskning som jag gjorde på den inspelningen, om jag går efter graderingen på ratten så sänkte jag kanske med 8dB vid 20kHz, vilket väl betyder att jag skar bort ännu mer vid 3,5kHz (om jag förstod manualen korrekt) kanske en minskning med 15-20dB, jag vet ju inte vad filtret har för branthet.
subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.
Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!
Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf
Nattlorden skrev:Jag tycker det är sorgligt och patetiskt att Callisto inte kan backa när han fått svar på tal att han gissat fel om någons tyckande utan måste tvunget gå vidare och bli arg och oartig i ett infantilt försök att försöka maskera sitt misstag från allmänheten.
Svagt. Mycket svagt. Ett "ursäkta, då gissade jag fel" kostar inte så mycket. Det får man kudos för i framtiden också...
Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!
Hur kan du då framhärda?
subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.
Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!
Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf
Callisto skrev:Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa.
Callisto skrev:Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!
Hur kan du då framhärda?
Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.
Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.
Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt.
Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.
Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism.
Ingvar du har verkligen problem!
Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart .
Callisto skrev:HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.
Callisto skrev:Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.
jonasp skrev:
Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?
/J.
Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.
Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.
subjektivisten skrev:
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller?![]()
subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.
jonasp skrev:... är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?
Vee-Eight skrev:Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
jonasp skrev:Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?
Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.
Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.
Klart som korvspad.
/J.
subjektivisten skrev:Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga.
Harryup skrev:Om man har uttalade resonanser eller låg "överstyrningsreserv" någonstans i den totala återgivningen så brukar användandet av tonkontroller låta extra illa eftersom någon del av ett register "slår i taket" direkt om man vrider på. Skulle aldrig orka justera tonkontroller som inte går att fjärrstyra då olika låtar på en CD kan låta helt olika.
jonasp skrev: Kan inte se att detta är inkonsekvent!
mvh
Jonas
subjektivisten skrev:Okej.
Åke säger att man absolut inte ska dricka cuba cola, det är felaktigt. Den är inte rätt sorts cola och stämmer inte med riktiga colan. Men han själv kan göra det ibland, när det passar honom.
subjektivisten skrev:jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.
Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Subjektivisten skrev:Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel...
...när man själv kan göra det när det passar.
subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är...
subjektivisten skrev:...så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.
Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Callisto skrev:Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Kommentarer?
Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Det jag tycker är märkligt är att det verkade vara viktigt att införskaffa en så ofärgande apparat som möjligt (för rimlig peng), men ändå sitter flertalet och färgar med sina tonkontroller.
Då ska man också tänka på färgningen från tonkontrollerna är sannolikt mycket mer färgande än mellan cdspelare imellan.
Kommentarer?
Kommentarer?
Martin skrev:Kommentarer?
Callisto: Vad är det som är så konstigt med att vilja ha ett neutralläge på eventuella användbara färgningar? Är det inte tillåtet eller? En knapp man kan trycka in så att man får höra exakt hur skivan låter vore väl ultimata drömmen samtidigt som man kan krydda lite lagom om man känner för det. I stället för att måste ha kryddan inkopplat för jämnan. Det minst flexibla alternativet.
Martin skrev:Bill50x: Det är inget som jag påstår. jag har säkert hörbart färgande apparater men använder nästan aldrig tonkontroller.
Jag förstår dock poängen med en så ofärgande anläggning som möjligt trots att man vill använda tonkontroller och jag försöker alltså förklara varför jag förstår detta...
Bill50x skrev:Tycker man (tex, ta inte det exemplet bokstavligt nu och börja diskutera diskantkvalité i dagens fonogram!) att alla CD (fonogrammet alltså, inte cd-spelaren) låter rått och hårt i diskanten så kanske man med vilje väljer en högtalare som mjukar upp det hela lite.
/ B
IngOehman skrev:Håller helt med Martin! (Och JonasP)
Jag använder inte heller tonkontroller.
Det snacket om "permanent inkopplade färgningar" som förekommit beror nog på inlägg av Subjektivisten och Callisto, som båda hävdat att deras anläggningar har permanenta färgningar, och att de gillar det/vill ha det så.
(Inget fel med det, men det är inte min tekopp.)
Men däremot misstänker jag, att den som menar att ALLA skivor låter på ett visst sätt, har dragit en felaktig slutsats, och att det de hör nog snarare är en färgning i deras anläggning.
Många tycker nog att det inte spelar någon roll vilket, men skilladen är ju att om man kan tänka sig att anledning till det man ogillar finns i den egna anläggningen - så kan man få en kick att hitta och eliminera felet, istället för att kompensera bort det. Oftast blir ju slutresoltatet bättre i en kedja utan fel, än en där felen försöker kompensera varandra.
Vh, iö
Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig
Rydberg skrev:Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat migDu var ju jätteförvånad nyss, hur ska du ha det?
Callisto skrev:Sa du inte tidigare att du använder tonkontroller ibland på "dåliga inspelningar", eller har jag läst fel.
Nej, jag använder inte tonkontroller
mats skrev:Ja tillbe er herre Öhman.
Bortsett ifrån att du nog inte är rätt person att bedöma hur NAD 208 färgar
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster