Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
PerStromgren

Använder du tonkontroller?

Inläggav PerStromgren » 2005-11-25 21:52

(Det är jäkla kul, det här med enkäter! Jag måste få lägga upp en till, när jag nu har gått och tänkt på dom!)

I hifins barndom var tonkontroller obligatoriskt. Någon gång på sjuttiotalet blev det hippt och tycka att dom gjorde mer skada än nytta, så bort med dom. Extra dyra apparater har oftast inga tonkontroller än i denna dag. Själv tycker jag att de kan vara till nytta stundtals. Jag har en QUAD-apparat m,ed så kallad tilt-kontroll, som jag tycker är bra.

Vad tycker då du, Faktiskt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-25 22:08

Jag röstade ja, men skulle vilja tillägga mycket sporadiskt. Det är bara på skivor som är riktigt uselt inspelade som de kommer till användning.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-11-25 22:41

Hej

Jag har tonkontroll på min förstärkare. Brukar lägga på mer bas på viss 70-80-talsmusik!
Självklart skall möjligheten att köra oförstörd signalkälla finnas som valmöjlighet!

Jag tycker det är kul när man på ett enkelt sett kan sparka igång dåliga inspelningar.

Det är värt en hel del, Tyvärr kan dåligt ljud förstöra bra musik :(

Mvh Anders :)

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-25 23:51

Har också Tilt funktionen, funkar bra , men oftast kör jag utan

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-26 01:32

Falköping = parametrisk eq, använder den nästan alltid, vill jag ha mer bas kopplas den dock bort.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 03:16

Kör utan på min Audion, den behöver inga. Den gamla Pioneeren har kontroller men den låter bäst utan. Att kunna välja bort dom på en förstärkare borde det vara lag på. :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-26 05:54

Ja, jag använder mina lite till och från. Nu ska det sägas att det är annorlunda tonkontroller än de vanliga "Baxendall"-kontrollerna. Kontrollerna har "shelf" karakteristik.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-26 16:31

Ja, jag har både parametrisk eq och justerbara tonkontroller på min tact. Dessutom kan nivån och delning justeras direkt från fjärren.
Jag har oftast baskontrollen ställd för att verka under 90hz, och den används tämligen flitigt för att skapa en jämn balans i basen. Tror faktiskt inte att jag skulle klara mig utan denna numera.
Den har gjort mitt musiklyssnande mycket mera varierande, eftersom jag personligen tycker att själva botten i musiken är bland det absolut viktigaste för att inte skapa lyssningströtthet.
Jag kan lätt lyssna på en dålig inspelning, sålänge det finns en kropp och botten i den. Utan den skulle nog bra många skivor gå bort dessvärre.
Övriga register justerar jag dock aldrig.
Fram för obligatorisk baskontroll!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-26 17:36

Noolom (med valbar delningsfrekvens för dämpning av högre register). Avänder nästan bara baskontrollen då basen på många skivor av pop och rock typ är kraftigt dämpad. Ibland kan mellanregristret vara väl skrikigt. Jag kan då dämpa det lite, men det är sällan det behövs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-27 00:25

Ja, till konstiga inspelningar och som loudness vid låga nivåer.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-11-27 16:16

jag har tonkontroller på min Yamaha-förstärkare, men jag har dom nollställda, de går bara koppla hur helt på CD-spelaringången. jefla märkligt egentligen. och hur jag än ställer in dom så låter ljudet kefft (förutom när de är nollställda då).

men snart har jag ny förstärkare och då kommer tonkontroller enbart finnas i RIAA-steget. lika bra det, jag orkar inte fippla med dom för varje skiva som inte känns helt perfekt.

möjligt att jag skaffar nån parametrisk sak, eller en EQ med flera band än 2 i framtiden för rumskompensering.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-27 16:43

Jag hör ingen skillnad på när jag har mina inkopplade och när jag inte har det...såvida jag inte vridit på dem :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-11-27 17:01

Jag har inga på mitt försteg, tycker det är rätt skönt att slippa fundera på om man kanske skall ha lite mer bas o.s.v. när man lyssnar på musik. (jag är ju en sån där nörd som börjar fundera på sånt.... :oops: )

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 17:02

Jag har tonkontroller på min förstärkare och använde dem fram tills nyligen. Behöver inte använde dem längre då det låter bättre utan.

MVH Kribban 8)
Miljö-alarmist

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-27 21:29

Behöver inga kontroller och har heller inga.
Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller 8O . Det är definitivt inte att spela fonogrammet som det var tänkt. Det ni gör är att färga ljudet och det är ju inte bra har jag hört :wink: 8) .

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-27 21:35

självklart använder jag tonkontrollerna, både bas å diskant

det bara inbitna hifi-nötter som tror att tonkontroller är jävulens påfund, vi andra använder dem till att balansera dåligt ljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-27 23:24

Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .

Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-28 11:49

Magnuz skrev:
Callisto skrev:Tycker det är konstigt att några förespråkare här på forumet för "ofärgat ljud" sitter och vrider på sina kontroller .

Huvudsaken är ju att färgningen är urkopplingsbar. Det finns i själva verket ingen som helst konflikt mellan att eftersträva en anläggning som kan prestera så oförvrängt ljud som möjligt och att vilja förvränga ljudet med flit.

Verkligen konsekvent :roll: .
Vilket humör är jag på idag, transparent ofärgat humör, idag får jag inte röra mina kontroller.
Nästa dag, gud vad tråkigt den här skivan låter, jag måste vrida på baskontrollen lite och färga några hundra Hz.

Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 12:04

Det är förstås precis som Manguz skriver.

Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.

När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.

Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar. :(

Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller? :wink:

Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:

Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-28 12:10

Callisto skrev:Samma personer sitter och basunerar ut att man ska använda sig av F/E lyssning för att hitta en så ofärgad apparat som möjligt. Det är riktigt humoristiskt då att läsa att de sitter hemma och vrider på tonkontroller.

Jag tror du blandar ihop linjär och olinjär distortion nu.

Linjär distortion är frekvens- och fasgångsavvikelser. Tonkontroller introducerar linjär distortion.

Inga tonkontroller i världen kan kompensera olinjär distortion (THD och IM). F/E-lyssning detekterar både linjär och olinjär distortion men eftersom det är väldigt lätt att mäta linjära distortionen kan man koncentrera sig på den olinjära.

Så jag ser ingen som helst konflikt i att söka ofärgade apparater och använda tonkontroller.

Själv har jag inga tonkontroller.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-28 12:44

Har inga tonkontroller, skulle dock gärna haft något NOLOOM-aktigt.

Har däremot möjlighet att justera basnivån (aktiv delning 80 Hz), men gör det aldrig. När man väl rattat dit man vill ha det är det mycket lättare/trevligare att bara lyssna på musik, och inte bekymra sig om några dumma knappar! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-28 14:00

IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.

Den som vill ha en neutral återgivning vill det förstås för de tillfällen då inspelningarna är bra, eller då man av någon orsak vill veta hur de är.

När den inspelning man avspelar inte är bra kan det vara bra att kunna kompensera det, om man vill. Då behöver man kunna koppla in olika typer av effektkretsar för kompensationen, exempelvis tonkontroller.

Har man däremot en färgande anläggning är dess färgning inte en variabel, utan något som kommer att drabba varje inspelning man spelar. :(

Detta har varit uppe så många gånger att det är märkligt att inte alla ser logiken - och att det är ett konsekvent resonemang. Vid det här laget har du väl läst synpunkterna 100 gånger Callisto, eller? :wink:

Världen är inte så svart och vit som du tror. Bara för att en person säger sig vilja ha en god återgivning kan du inte definiera, efter eget godtycke, att personen måste följa dina förutfattade meningar, med svårartad tonkontrollskräck och allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:

Är dock väldigt förtjust i Noolom-kompensationerna, men kan inte applicera dem i min anläggning som den ser ut just nu.

Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".
Det är ju det som det tjatas om hela tiden här på forumet.

De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta :roll: .

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-28 14:33

en icke urkopplingsbar färgning kommer alltid att finnas med, och tar ingen hänsyn till om fonogrammet är dåligt eller ej. Dessutom tycker jag personligen att dessa konstanta färgningar alltför ofta ligger på områden där dom bara uppfattas som störande på merparten av skivorna, även om det givetvis kan lyfta vissa.
Vill man justera basnivån såsom jag gör, så känns det onekligen smartare att ha detta kopplat till en baskontroll, istället för att tex ha ett steg som alltid maglar ut fet bas. Alternativt baxa högtalarna fram och tillbaka i rummet.
Jag tycker att detta om något borde vara det mest logiska sättet att eftersträva ett ljud som man subjektivt föredrar. Att hålla på pilla med kablar och andra konstiga knep känns tämligen verkningslöst i jämförelse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-28 14:55

Callisto skrev:Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".

De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta :roll: .

om man får hoppa in i diskussionen så här mitt i...:

Det är ju självklart en tolkningsfråga om hur illa inspelningen skall vara innan man tvingas till en justering.

Men visst, många hamnar ju i det subjektiva rattningshelvetet och därför har/vill jag inte ha några reglage.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-28 14:58

Jag instämmer med IÖ. Det är praktiskt att ha tonkontroller, men vem orkar egentligen vrida på dem inför varje låt?

Då tror jag att en baskontroll på lyssningsposition är bättre, även om det också är lite för omständigt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 17:44

Som du resonerar är det alltså helt godtyckligt hur man tycker det ska låta, alltså helt subjektivt. Med tanke på att typ 95 % av alla inspelningar har sina brister så vrids det så gott som jämnt på tonkontrollerna. Det kallar jag inte att "försöka eftersträva en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt".

Som Jax påpekade är det långt ifrån alla brister som kan åtgärdas med tonkontroller. De flesta tonkontroller är dessutom alldeles för okänsliga för att man ska kunna kompensera mindre brister i inspelningen. Själv använder jag tonkontrollerna på vissa skivor som helt enkelt har så stora inspelningsfel att de är plågsamma att lyssna på annars. Hur som helst tycker jag du missar poängen lite, man (jag i alla fall) eftersträvar ju en så opåverkad återgivning av fonogrammet som är möjligt för att kunna höra hur fonogrammet låter. Detta gynnar förstås välinspelade skivor. Har återgivningsanläggningen "inbyggda", icke urkopplingsbara färgningar kommer de ju att försämra de bästa inspelningarna, vilket man väl knappast vill.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-28 17:49

Använder inte tonkontroller och har inga heller. De brister i fonogrammen som irriterar mig mest är bristen på dynamik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 18:10

Har inga tonkontroller och saknar väl inte dom direkt. Intressant det Callisto tar upp, håller helt med. Kan man både äta kakan och ha kvar den? :wink:
Konstigt med tanke på hur rabiata folk annars är. :)
Senast redigerad av subjektivisten 2005-11-28 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-28 21:37

Även jag har inga tonkontroller.

Men ibland skulle man önska koppla in ett helt mixerbord för att få ljudet lyssningsbart. Men sådana skivor brukar inte bli långlivade i min samling.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2005-11-28 21:39

Callisto skrev:De flesta sitter alltså och vrider på sina kontroller och väljer ljudet SUBJEKTIVT efter sina egna referenser om hur det ska låta

Så jag ska låta bli att lyssna på musik som jag tycker om pga att ljudteknikern hade en dålig dag?

Eller litar du blint på att dina apparater är så lika de studioteknikern använde vid inspelningstillfället, att du får en korrekt återgivning?

Att en apparat är ofärgande innebär inte per automatik att den låter bra. Så naturligtvis går det att äta kakan och ha den kvar, eller kanske ta fram ett nytt paket ur skafferiet! :)

Vissa vrider lite på sina tonkontroller, andra går och köper ny elektronik....

/Johan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 21:42

JohanL skrev:Så jag ska låta bli att lyssna på musik som jag tycker om pga att ljudteknikern hade en dålig dag?

Spela roll hur dålig dag han haft, enligt mantrat som går om och om här så är det ju fel att bota andra fel med ett till fel. Man ska ju höra exakt vad som är på skivan, eller hur? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 21:49

subjektivisten skrev:Spela roll hur dålig dag han haft, enligt mantrat som går om och om här så är det ju fel att bota andra fel med ett till fel. Man ska ju höra exakt vad som är på skivan, eller hur?

Näpp. Du färgar. :wink: Man ska ha möjlighet att höra vad som finns på skivan, det är en annan sak. Det är inte fel att bota fel med fel, bara väldigt svårt och tonkontroller är således ytterst sällan någon bot däremot (i bästa fall) en lindring. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-28 22:20

Nej, nej,nej, det är fel. Då gör du fel enligt dom lärda. Det som är på skivan är verkligheten, du ska inte ändra något 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 22:35

Det är faktiskt du subjektivisten som ägnar dig åt mantran.

Eller kan du komma med ett enda exempel på att någon (mer än du) sagt att "det är fel att bota andra fel med ett till fel", eller att "man skall höra exakt vad som är på skivan"?

Ibland tror jag att ni i "antiklubben" repeterar (för varandra) era förutfattade meningar om vad de ni anser "tycker fel" tycker - så ofta och övertygat, att ni till sist tror att någon verkligen sagt det ni låtsasciterar, och att någon således tycker det!!!

Ni tror att dom är det som ni beskyller dem för att vara, baserat på vad ni ältar (dom tycker si, dom tycker så) för varandra - inte baserat på vad någon tycker på riktigt, för det lyssnar ni inte ens på!

Kan du inte en gång för alla få in i din skalle att det enda som ventilerats (av vissa), är att DOM själva (ingen annan som inte vill) vill ha möjlighet att så bra som möjligt höra vad som finns på skivan - liksom ha möjlighet att göra något åt det(!) när det inte är bra.

Båda dessa saker handlar om frihet och möjligheter, motsatsen till begränsningar. Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra.

Detta är inte ett dugg svårt att förstå för den som försöker, så att det skall behöva ältas år efter år, utan att det når fram (till en liten grupp som inte tycks vilja förstå) det är märkvärdigt. Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-28 22:52

Skulle det vara intressant att kunna koppla in en expander emellanåt för att bättra på dynamiken på trista inspelningar?

Eller förstör denna möjligtvis mer än den har möjlighet att göra en positiv inverkan på dynamikfattig inspelning?

Bara en fundering med tanke på all komprimerad musikinspelning och möjligheten/försök till förbättring.

Skulle vara roligt att ha möjligheter till en förbättring av hårdkomprimeringar, fast man kanske får med sig massa annat odrägligt signalmässigt då?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-29 00:47

IngOehman skrev: Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö

Ja, det är mitt mål här i livet! :twisted: 8) :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 11:32

IngOehman skrev:Det är faktiskt du subjektivisten som ägnar dig åt mantran.

Eller kan du komma med ett enda exempel på att någon (mer än du) sagt att "det är fel att bota andra fel med ett till fel", eller att "man skall höra exakt vad som är på skivan"?

Ibland tror jag att ni i "antiklubben" repeterar (för varandra) era förutfattade meningar om vad de ni anser "tycker fel" tycker - så ofta och övertygat, att ni till sist tror att någon verkligen sagt det ni låtsasciterar, och att någon således tycker det!!!

Ni tror att dom är det som ni beskyller dem för att vara, baserat på vad ni ältar (dom tycker si, dom tycker så) för varandra - inte baserat på vad någon tycker på riktigt, för det lyssnar ni inte ens på!

Kan du inte en gång för alla få in i din skalle att det enda som ventilerats (av vissa), är att DOM själva (ingen annan som inte vill) vill ha möjlighet att så bra som möjligt höra vad som finns på skivan - liksom ha möjlighet att göra något åt det(!) när det inte är bra.

Båda dessa saker handlar om frihet och möjligheter, motsatsen till begränsningar. Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra.

Detta är inte ett dugg svårt att förstå för den som försöker, så att det skall behöva ältas år efter år, utan att det når fram (till en liten grupp som inte tycks vilja förstå) det är märkvärdigt. Och att ni fortsätter att sprida osann antipropaganda om vad andra har för mål är väldigt sorgligt. Vad är ditt syfte? Att göra folk ledsna?

Vh, iö

Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).
Ditt resonemang är definitivt inte konsekvent 8O .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 11:40

Var kom "oftast alltid" ifrån? Det där skulle jag tro att du fantiserat ihop helt själv, för jag kan inte se att det stått att tonkontrollerna används ofta. Troligtvis används de extremt sällan.

Ser ut som en önsketänkandepostning för att få en chans att hoppa på F/E-lyssning. :lol: ( Alternativt att du tycker att majoriteten skivor är så dåliga att man behöver ratta om dem? )

Tänk om med tanken att tonkontrollerna används extremt sällan, så skall du nog se att resonemanget håller ihop.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 11:52

Nattlorden skrev:Var kom "oftast alltid" ifrån? Det där skulle jag tro att du fantiserat ihop helt själv, för jag kan inte se att det stått att tonkontrollerna används ofta. Troligtvis används de extremt sällan.

Ser ut som en önsketänkandepostning för att få en chans att hoppa på F/E-lyssning. :lol: ( Alternativt att du tycker att majoriteten skivor är så dåliga att man behöver ratta om dem? )

Tänk om med tanken att tonkontrollerna används extremt sällan, så skall du nog se att resonemanget håller ihop.

Jag har inga tonkontroller och saknar heller inga. Därför man fastnat för Krell Klass A och inte NAD 208, med NAD 208 behövs antagligen tonkontroller för att få liv i skivorna, vad vet jag :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 11:59

Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .
Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre. Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).

Är resonemanget lika inkonsekvent som att man vill att hjulinställningen på bilen ska göra att bilen går rakt fram när man släpper ratten, trots att man ändå svänger mer eller mindre hela tiden när man kör?

Alltså att man vill att den rakaste vägen (bäst inspelade skivan) ska kunna köras på (återges) utan att behöva vrida på ratten (tonkontrollerna).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 12:04

Uj, vilken analogi. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:06

Tackar! :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:08

Martin skrev:
Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar 8O .

Är resonemanget lika inkonsekvent som att man vill att hjulinställningen på bilen ska göra att bilen går rakt fram när man släpper ratten, trots att man ändå svänger mer eller mindre hela tiden när man kör?

Alltså att man vill att den rakaste vägen (bäst inspelade skivan) ska kunna köras på (återges) utan att behöva vrida på ratten (tonkontrollerna).

Sämsta analogi jag sett 8O . En riktigt bra skiva är alltså bara en raksträcka. Upplysning; alla vägar svänger förr eller senare 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 12:14

Callisto skrev:Jag har inga tonkontroller och saknar heller inga. Därför man fastnat för Krell Klass A och inte NAD 208, med NAD 208 behövs antagligen tonkontroller för att få liv i skivorna, vad vet jag :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Nej, 208:an som du mycket väl vid detta laget behöver inga tonkontroller. Krell däremot behöver man antagligen ett rörförsteg eller ett vred som det står "extra värme" på. :) :wink: 8) (OBS ironi är bäst att tillägga så inte några börjar tugga fradga)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:14

Så du tycker det är fullt acceptabelt att sitta och dra i ratten när det går rakt fram? Blir inte det lite tröttsamt och enformigt för armmusklerna? Svårt att slappna av liksom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 12:14

Martin skrev:Tackar! :)

Tack själv, men det var ingen komplimang direkt. :wink:
Analogier haltar nästan utan undantag. Jag har aldrig förstått vitsen med meningslösa analogier när man kan debattera sakfrågan istället, utan att blanda in andra och ovidkommande spörsmål.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:26

Callisto: Jag tycker inte om tonkontroller. De tar för grovt och gör oftast inget bättre som du säger. Därför står de nästan alltid i mittläget. Vem orkar hålla på och trixa? Som princip är jag inte emot tonkontroller eftersom det är ett flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar.

Alla inspelningar är inte dåliga. I praktiken är det väldigt få som är så dåliga att det motiverar användandet av tonkontroller, därför är det inte meningslöst att eftersträva neutralitet i "mittläget".

Är mitt resonemang inkonsekvent?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-29 12:31

Märkligt att det skall behöva munhuggas vad gäller Krellar eller Nad 208. Båda tillverkarna gör ju alldeles utmärkta förstärkare (undantaget NADs flesta andra modeller)! Har själv haft Krell en gång i tiden, dock med enligt min smak för lite effekt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

DTH

Inläggav DTH » 2005-11-29 12:34

Morello skrev:Jag har aldrig förstått vitsen med meningslösa analogier...

Meningslösa analogier blir väl, per definition, meningslösa? Knappast nån vits med dem...

Meningsfulla analogier kan däremot hjälpa till att beskriva, belysa eller förklara något och är ganska accepterade inom vetenskapen.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 12:36

Johan_Lindroos skrev:Märkligt att det skall behöva munhuggas vad gäller Krellar eller Nad 208. Båda tillverkarna gör ju alldeles utmärkta förstärkare (undantaget NADs flesta andra modeller)! Har själv haft Krell en gång i tiden, dock med enligt min smak för lite effekt.

Skämtsam munhuggning, dock. Förväntar mig inget annat svar än möjligtvis ett småleende.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:36

Martin skrev:Callisto: Jag tycker inte om tonkontroller. De tar för grovt och gör oftast inget bättre som du säger. Därför står de nästan alltid i mittläget. Vem orkar hålla på och trixa? Som princip är jag inte emot tonkontroller eftersom det är ett flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar.

Alla inspelningar är inte dåliga. I praktiken är det väldigt få som är så dåliga att det motiverar användandet av tonkontroller, därför är det inte meningslöst att eftersträva neutralitet i "mittläget".

Är mitt resonemang inkonsekvent?

Ja det är inkonsekvent 8)

Först säger du "De tar för grovt och gör oftast inget bättre..." för att sedan säga "flexibelt sätt att justera klangbalansen för dåliga inspelningar"

Dessa kommentarer går knappast stick i stäv med varandra 8) .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 12:43

Betyder inte "att gå stick i stäv med varandra" att de motsäger varandra? I så fall håller jag med att de inte gör det.

Det som är flexibelt med tonkontroller är att de kan ändras när man vill eflter olika inspelningar och att de alltid kan sättas i neutralläget till skillnad från en inbyggd färgning i anläggningen. Det som är trubbigt är att de bara ändrar klangbalansen på ett visst sätt: hyllor i bas och diskant. Det är därför tonkontroller oftast inte hjälper.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 12:57

Martin skrev:Betyder inte "att gå stick i stäv med varandra" att de motsäger varandra? I så fall håller jag med att de inte gör det.

Klart att du har rätt ang. betydelsen. Trodde smileyn skulle räcka men jag skulle nog lagt till ......, eller?

mvh
C

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-29 13:17

Du missade uppenbarligen mitt inlägg.

Man F/E-lyssnar inte enbart efter linjära färgningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-29 13:34

Max sæger: Det ær ju skillnad på tonkontroller och tonkontroller. Dom som finns på 99% av dom apparater som finns på markanden (bas & diskant) ær i praktiekn oanvændbara. Brytfrekvensen før basen ligger typsikt alldels før høgt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-29 13:50

Max_Headroom skrev:Max sæger: Det ær ju skillnad på tonkontroller och tonkontroller. Dom som finns på 99% av dom apparater som finns på markanden (bas & diskant) ær i praktiekn oanvændbara. Brytfrekvensen før basen ligger typsikt alldels før høgt.
Varför då? Är inte det lite av poängen att det ska hända något med hela klangen och inte bara en "behaglig" loudnesshöjning av basen? De är ju till för att kompesera inspelningar som låter för tunnt/ljust/mörkt/tjockt osv och inte att boosta discodunket med.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 14:39

Det här är fånigt för jag tror nog att ni förstår varför man kan välja att använda tonkontroller ibland även om man vill ha en ofärgande anläggning i grunden!

Men om man säger så här då:

Även om det är så att väldigt många inspelningar är dåliga, så kan man väl inte förbättra situationen om ingen kan höra inspelningarna oförvrängda?

Är det troligt att en ljudtekniker/musikproducent gör en optimal inspelning om han/hon inte vet hur inspelningen verkligen låter? 8O

Om ljudteknikern har använt EQ för att exempelvis höja diskanten, så att jag tycker att inspelningen är outhärdlig att lyssna på, får jag då inte med hjälp av en ny EQ-justering försöka minska det outhärdliga om det går?

Ja, jag har tonkontroller, men kopplar vanligtvis förbi dom, såvida inte inspelningen är dålig, för då vill jag gärna försöka förbättra situtionen, om det är möjligt.

Vh :P

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-29 14:51

Tonkontroller är användbara på många inspelningar men faktum är att, ju bättre stereo desto mindre användning för tonkontroller.

Även på dåliga inspelningar.

Varför? Jo, för att en bra stereo ger såpass hög läsbarhet av musiken så att man hör allt inklusive alla dom inspelningstekniska misstag som gjorts.

Men framför allt hör man musiken.

Med en så avslöjande anläggning inser man ofta att det är hopplöst att korrigera felen i fonogrammet därför att dom ändå är för allvarliga, istället njuter man av musiken ändå inklusive fonogrammets fel.

Man får vänja sig vid fonogrammet helt enkelt och inse att alla fonogram låter olika och att det tvärtom vore något allvarligt fel på ens stereo om alla fonogram lät likadant och med samma klangbalans.

Vissa fonogram är dock så extremt dåligt inspelade så att dom faktiskt är mer njutbara på en riktigt dålig stereo, kanske mha rikligt kranande 8O

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-11-29 15:20

Jag har tonkontroller i receivern (2105) som jag aldrig använder men ibland använder jag +6dB-funktionen på cr8 för att få lite mer bas när det kan behövas. Alltså har jag tonkontroller som jag inte använder och en basförstärkningsfunktion som jag ibland använder. Detta innebar att jag röstade på Falköping.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 15:36

Ja, alltså en inspelning kan förstås vara dålig på många olika sätt, men det värsta jag vet är nog när diskanten är kraftigt förhöjd.

Jag testade just nu en sådan inspelning, eftersom det blev tal om tonkontroller.

Den är så löjligt diskanthöjd att den verkligen är outhärdlig att lyssna på.

Antingen är ljudteknikern döv, eller också har han värdelösa monitorer, eller båda delarna!

Hursomhelst så testade jag att skära i diskanten, och det hjälpte faktiskt avsevärt, och det var inte lite jag sänkte.

Exakt hur mycket jag sänkte vet jag inte, eftersom det inte går att avläsa på förstärkaren, men det var MYCKET det kan jag i alla fall säga.

Inspelningen går nu att lyssna på med mycket högre volym än tidigare, utan att man plågas alltså :wink:

Vissa inspelningsfel är förstås svåra eller omöjliga att korrigera.

Och så skiljer sig givetvis olika förstärkare åt när det gäller hur stor effekt deras tonkontroller ger, och vid vilka frekvenser, mina kan ge väldigt stor ökning/minskning, så det märks verkligen när man använder dem.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 17:58

BACH skrev:Ja, alltså en inspelning kan förstås vara dålig på många olika sätt, men det värsta jag vet är nog när diskanten är kraftigt förhöjd.

Jag testade just nu en sådan inspelning, eftersom det blev tal om tonkontroller.

Den är så löjligt diskanthöjd att den verkligen är outhärdlig att lyssna på.

Antingen är ljudteknikern döv, eller också har han värdelösa monitorer, eller båda delarna!

Hursomhelst så testade jag att skära i diskanten, och det hjälpte faktiskt avsevärt, och det var inte lite jag sänkte.

Exakt hur mycket jag sänkte vet jag inte, eftersom det inte går att avläsa på förstärkaren, men det var MYCKET det kan jag i alla fall säga.

Inspelningen går nu att lyssna på med mycket högre volym än tidigare, utan att man plågas alltså :wink:

Vissa inspelningsfel är förstås svåra eller omöjliga att korrigera.

Och så skiljer sig givetvis olika förstärkare åt när det gäller hur stor effekt deras tonkontroller ger, och vid vilka frekvenser, mina kan ge väldigt stor ökning/minskning, så det märks verkligen när man använder dem.

Vad består ditt system av för komponenter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-29 18:28

Din fråga är helt hypotetisk. Jag måste nästan aldrig färga ljudet på grund av dåliga inspelningar. Det är därför jag inte använder tonkontroller. Har du inte läst vad jag har skrivit???

Vad skulle du svara som jag skrev:
Varför kallar du dig Callisto om du hatar alla namn som börjar med C så mycket att du kräks okontrollerat varje gång du ser dem?

En rätt korkad fråga, givet förutsättningarna, eller hur? :wink:

Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.

Nej, och därför har jag aldrig sagt det heller. Det man vill ha är ju goda tonkontroller. Varför skulle jag påstå att en dålig tonkontroll som färgar illa över ett tort område skulle vara något bra? Vad vill du ha sagt egentligen???

Bra tonkontroller är förstås utformade så att de tar bort de fel som de inspelningarna har problem med, kan beslås med. På samma sätt som en RIAA-korrektion skall vara inversen av en anti-RIAA (graverkorrektionen). 8)

Callisto skrev:Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt (just därför proklamerar du antagligen för hur viktigt det är med F/E lyssning).

Struntprat! (okvalificerat dessutom :( )

Nu beter du dig precis som Subjektivisten. Du påstår (lögnaktigt) att jag har ett mål som jag vet att jag inte har. Vad är ditt syfte???

Jag vill kunna återge fonogrammet så oåverkat som möjligt. Jag vill ha den möjligheten. Är det verkligen svårt att förstå på vad sätt det skiljer sig från ditt lögnaktiga påstående?

Jag har skrivit oräkneliga artiklar i MoLt genom åren som behandlar just vad man kan göra för att få ut så mycket som möjligt ur även inspelingar som inte har utmärkt ljudkvalitetet.

Om det är något jag har sagt som du inte förstår, så citera det vänligen (ordagrannt - jag är inte intresserad av vad du "tror", eller "tolkar" att jag har sagt) och ställ sedan frågor om det du tycker är ologiskt, men sluta komma med befängda lögner!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-29 18:37, redigerad totalt 4 gånger.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 18:37

Ingvar, din tolkning är solklar.
Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.
Låt mig få ha en egen tolkning eller måste den omvändas :wink: 8) .
Inget illa menat men jag tyckte inte du var konsekvent i dina uttalanden (min egen tolkning).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-29 18:40

Din tolkning är fel.

På samma sätt som jag hoppas min tolkning av dig som uttalad aktiv Nazist är fel.

Tycker du att det är rimligt om jag skulle kalla dig Nazist, och kanske till och med
påstå att du erkänner dig som en, i varannat inlägg jag skriver, bara för att jag
tycker att jag har rätt att tolka dig efter egen godtycke? 8O

Jag tycker det är fel (rent av uselt) av dig att framhärda i en felaktig tolkning,
trots att har klargjort för dig att din tolkning av vad jag tycker är felaktig. Jag
vet, faktiskt, bättre än du vad jag tycker. Tro mig.

Du är helt enkelt oförskämd när du tvingar uppfattningar på mig som jag inte har.

Jag tycker du borde begripa att det är fel av dig att berätta för andra vad jag
tycker, när du vet att jag sagt åt dig att det du berättar är fel.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 20:35

Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism :wink: .
Jag har inte påtvingat dig mina tolkningar 8O .

Du behöver inte ta det så hårt bara för att jag tyckte att du var inkonsekvent. Jag tycker inte sämre om dig för det, vilket du verkar tro :cry: .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 20:37

Callisto skrev:Vad består ditt system av för komponenter.

Det består av:

CD-spelare: Philips CD 160

Förstärkare: Yamaha AX-492

Högtalare: Ino piP

Vh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 21:07

BACH skrev:
Callisto skrev:Vad består ditt system av för komponenter.

Det består av:

CD-spelare: Philips CD 160

Förstärkare: Yamaha AX-492

Högtalare: Ino piP

Vh

Vad har du för spec/data på förstärkaren?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 22:04

Callisto!

Jag vet ju inte exakt vad du vill veta, men om det är tonkontrollerna du undrar över så skär dom enligt manualen (om jag tolkar den rätt) +-10dB vid 20 Hz för baskontrollen respektive +-10dB vid 20 kHz för diskantkontrollen och med maximal verkan vid 350 Hz respektive 3500 Hz.

Effekt:
Minimum RMS Output Power per Channel
2x85W, 8ohm 20-20000Hz 0,019% THD

2x100W, 6ohm 20-20000Hz 0,038% THD

Frekvenskurva:
+-0,5dB 20-20000Hz

Signal/Brus-förhållande:
CD.....110dB
PHONO.....88dB

Här finns manualen som ett PDF-dokument (kräver Adobe Acrobat- reader), på sidan 21 finns specifikationerna för AX-492:

Länk (PDF)

Vh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-29 22:22

Att jag frågade berodde mer på att du ofta upplever diskanten som vass. En tanke som slog mig var att kanske din förstärkare inte räcker till och att den klipper ofta när du lyssnar, vilket kan upplevas som att diskanten blir vass och hård.
Dina 85 W är inte mycket att komma med ifall du lyssnar på lite högre volym och dynamiskt material.
Med en starkare förstärkare kanske du slipper att vrida på tonkontrollerna och få en "lugnare diskant".

mvh
C

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-29 22:33

Callisto - varför skall du återkommande när någon skriver om något dra slutsatsen att det händer _ofta_? Det gjorde du felaktigt med IÖ innan och med BACH nu...

Skriver inte någon att det är ofta - ta det som att det rör sig om en enstaka händelse, så tror jag det blir mer rätt...

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-29 23:45

Callisto skrev:Att jag frågade berodde mer på att du ofta upplever diskanten som vass. En tanke som slog mig var att kanske din förstärkare inte räcker till och att den klipper ofta när du lyssnar, vilket kan upplevas som att diskanten blir vass och hård.
Dina 85 W är inte mycket att komma med ifall du lyssnar på lite högre volym och dynamiskt material.
Med en starkare förstärkare kanske du slipper att vrida på tonkontrollerna och få en "lugnare diskant".

mvh
C

Det kan förstås tänkas att det är så, förstärkaren är naturligtvis inte perfekt i andra avseenden heller.

Men jag är nog allmänt ovanligt känslig för kraftig diskant, det har jag märkt i många andra sammanhang.

Exempelvis så tycker jag gnisslande bilbromsar är extremt obehagliga att höra, eller ljudet av tryckluftsdörrarna i bussar, ja även tryckluftsbromsarna för den delen.

Gnisslande gångjärn, ja så här kan jag hålla på och räkna upp obehagliga diskantalstrare.

Sen hör det också till saken att inspelningen jag pratade om var en hårt processad popskiva, jag har många inspelningar av klassisk musik där jag inte upplever det där.

Det finns gräsliga inspelningar av klassisk musik också förstås, men popskivan jag pratade om var extremt diskanthöjd, naturligtvis avsiktligt.

Det var ingen liten diskantminskning som jag gjorde på den inspelningen, om jag går efter graderingen på ratten så sänkte jag kanske med 8dB vid 20kHz, vilket väl betyder att jag skar bort ännu mer vid 3,5kHz (om jag förstod manualen korrekt) kanske en minskning med 15-20dB, jag vet ju inte vad filtret har för branthet.

Men oavsett det här så är det förstås mycket troligt att jag kan få bättre ljud med en annan förstärkare.

Dessutom skulle det nog inte skada om jag hade en tjockare matta på golvet, och om jag inte hade ett stenhårt betongtak. :wink:

Vh

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2005-11-30 00:20

IngOehman skrev:Det är förstås precis som Manguz skriver.

Vh, iö

- - - - -

Hm IngÖehman

Jag har tidigare haft förstärkare med tonkontroller, efter att "spärrat" dessa dvs kopplat bort dem lät förstärkaren bättre.
Värst var en NEC AUA 8000E förstärkare (80-tal), efter bortkopplingen lät den faktiskt betydligt renare.

Nu skulle jag inte ens kunna tänka mig en förstärkare med tonkontroller.
Tvärt emot några av er andra så kompenserar jag ej dåliga skivor/inspelningar utan reklamerar dessa hos säljaren som felaktiga.
Att använda tonkontroller tycker jag är fel, klaga/reklamera/byt era skivor etc!

Men det är klart IÖ:

"PS. Jag har tonkontroller, men använder dem praktiskt taget aldrig. Jag är för lat. :oops:"

Är man för lat att använda tonkontroller så är man väl också för lat att klaga på dåliga inspelningar. :wink:

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 00:34

Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.

Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!

Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf 8)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 00:36

Det är väl ingen som säger att du inte får färga ljudet om du vill det! :wink:

Vh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 00:37

BACH skrev:Det är väl ingen som säger att du inte får färga ljudet om du vill det! :wink:

Vh

Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 00:48

Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism :wink: .

FEL, FEL; FEL. Du kan inte din historia.

Man har inte rätt att tolka som man vill när det gäller att redogöra vad ANDRA än en själv tycker - mot deras vilja!

Det är vad du håller på med, och det är i själva verket exakt vad Nazisterna gjorde i sin anti-propaganda mot Judarna. Nazisterna ansåg sig lämpliga att redogöra för Judarnas åsikter och ondsinta ambitioner. Är du nazist?

Att inte låta folk själv redogöra för sina åsikter utan istället tolka och berätta vad de egentligen vill och tycker - är oerhört fel!

Du kan väl åtminstone sluta när jag ber dig?

Callisto skrev:Jag har inte påtvingat dig mina tolkningar 8O .

Det är väl precis vad du gör. Du berättar i ett offentligt medium (på internet) vad jag tycker! Du tvingar alltså på inte bara mig, utan alla dina lögnaktiga påståenden om MIN världsbild.

Och när du får veta att det du skriver är fel så beter du dig helt absurt - du börjar agumenterar mot mig när jag försöker berätta vad jag i verkligheten har för inställning!

Tror du att du vet bättre än jag hur jag ser på musikåtergivning??? 8O
Hur oslug kan man bli... :?

Du behöver inte ta det så hårt bara för att jag tyckte att du var inkonsekvent. Jag tycker inte sämre om dig för det, vilket du verkar tro :cry: .

Du behöver inte tycka någonting när du inte vet.

Om du inte tycker att det jag säger är konsekvent så fråga mig istället, så berättar jag gärna och reder ut det du missförstått. Men du kan sluta ljuga och göra anspråk på att du vet vad jag har för inställning när jag till och med specifikt berättar för dig att du inte förstått det jag säger.

TRO mig när jag säger att det du säger om vad jag tycker är fel - jag kan faktiskt avgöra detta - du kan det inte. Du är inte jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:09

subjektivisten skrev:Nej, men det intressanta är ju att man inte skall färga ljudet enligt vissa, men dom har visst fripass när det passar dom. Medans jag har inga fripass om jag anser mig vilja göra det. :?

Men VEM är det som påstått att man inte SKALL färga ljudet???

Det är väl självklart att man får färga ljudet precis hur mycket man vill? Och när man vill, och hur man vill. Om man vill.

Varifrån kommer den befängda idén om att man inte "får" eller "skall" färga ljudet?

Jag tycker detta börjar likna ett mantra allt mera, DITT mantra Subjektivisten (och Callisto har hängt på också). Ni repeterar det om och om igen - och låtsas som om det egentligen är någon annan som säger det, och som skall stå för dumheterna. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att det inte finns någon som hävt ur sig något sådär dumt, men isåfall får den personen stå för det själv.

Jag som alltid har tyckt att det är var och en som bäst bestämmer hur han eller hon vill ha sin musikåtergiving kan inte ta ansvar för sådana absurda påståenden.

F/E-lyssning har ju nämnts i sammanhanget, som något som skulle kunna kopplas till en ide om att allting alltid skall återges i sin fulla bedrövlighet, men mig veterligt har någon sådan koppling aldrig någonsin gjort från LTS-håll. F/E-lyssningen är ju en metod framtagen bara för att man skall kunna sätta samman en anläggning som KAN återge ett fonogram (vilket kan vara mycket trevligt när fonogrammet är av excellent kvalitet), men det betyder verkligen inte att jag eller någon annan påstått att någon (plikttroget) SKALL återge dåliga fongram så exakt som möjligt.

Någonstans verkar det som om ni dikterat ihop en bild alldeles själv som inte har något stöd i vad jag eller LTS påstått. Jag vet ingen annan tidskrift överhuvudtaget (än MoLt) som publicerat ett flertal artiklar om hur man kan kompensera fel från inspelningar med hjälp av avsiktligt introducerade "kontrafärgningar".

Att ni inte känner till detta må vara hänt, men låtsas isåfall inte att ni vet vad jag tycker! Och sluta påstå att jag gjort gällande att inte folk skall få återge fonogram precis hur tusan de vill. Det måste ALLA få göra, i varje fall så länge det inte drabbar någon annan.

Jag är ju ultra-anarkist/liberal. Det viktiga är ju att alla blir nöjda och glada, det skulle inte falla mig in att ha någon uppfattning om hur någon skall göra, mer än att jag förstås tycker att det är trevlig om alla försöker vara så snälla de kan mot varandra - så världen kan bli så behaglig som möjligt. :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:17

BACH skrev:...Det var ingen liten diskantminskning som jag gjorde på den inspelningen, om jag går efter graderingen på ratten så sänkte jag kanske med 8dB vid 20kHz, vilket väl betyder att jag skar bort ännu mer vid 3,5kHz (om jag förstod manualen korrekt) kanske en minskning med 15-20dB, jag vet ju inte vad filtret har för branthet.

Nej, det där stämmer nog inte. 8)

Det är säkerligen en apparat med baxendale-tonkontroller (eller liknande) du har, vilket betyder att det du tolkar som maxinsatsfrekvensen är insatsfrekvensen - alltså den frekvens vid vilken insatsen BÖRJAR.

Vid denna frekvens är insatsen alltså fortfarande minimal när du korrigerar maximalt (vid 20 Hz, eller 20 kHz). :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 01:25

Jag förstår, tack för upplysningen!

Det stämmer nog bra med tanke på hur det lät också, faktiskt :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 01:26

Känns som om tiden är mogen att lämna diskussionerna huruvida Öhman ställer sig till färgningar kontra tonkontroller, vilket i sig jag tycker han utomordentligt har redogjort för. Jag är lite trött på att man försöker ta poänger liknande "vad var det jag sa" och "visste allt att han var en skurk". Såna resonemang sänker det mesta och har ingenting med god argumentationsordning eller -teknik att göra. Tvivlar ni på mitt ord så slå upp valfri havererad och låst tråd i vårt fina arkiv. De är lätta att hitta; de är långa, innehåller i förhållande obefintligt värde, samt är allt som oftast låsta.

Tack för er uppmärksamhet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 01:38

Jag vet inte om jag skall säga TACK! :P

Eller;

Vad är det du säger egentligen! :x 8O

Men kanske det är ett tecken på att ditt inlägg var mycket skickligt formulerat i sin outgrundliga
diffusitet, där det är helt omöjligt att deschiffrera fram vem det är som du kritiserar egentligen... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-30 01:45

I de senaste inläggen är det väl bara Ing.Öhman själv som har försvarat sig, och det bör han väl få göra 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 02:56

Hell yeah!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 08:02

Ingvar du har verkligen problem!
Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart 8O .

HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.

Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 08:49

subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.

Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!

Det här är vad allt handlar, mycket bra summering.
JAG tycker att Öhman satt med ett ben i varje läger och antagligen när han själv insåg det fatala misstaget gick han i taket och börjar insinuera att jag är nazist, mycket sorgligt och patetiskt för att vara en man över 40 år. Än värre så har han hög position inom LTS och kan agera som han gör 8O .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 09:09

Jag tycker det är sorgligt och patetiskt att Callisto inte kan backa när han fått svar på tal att han gissat fel om någons tyckande utan måste tvunget gå vidare och bli arg och oartig i ett infantilt försök att försöka maskera sitt misstag från allmänheten.

Svagt. Mycket svagt. Ett "ursäkta, då gissade jag fel" kostar inte så mycket. Det får man kudos för i framtiden också...

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2005-11-30 09:10

IÖ: "baxendale-tonkontroller" är det inte Baxandall du menar?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-30 10:26

BACH,
om du tycker att en del skivor låter lite vassa skulle jag personligen gissa att din CD-spelare är den största boven.

CD-160 är gammal och vad jag minns av den så lät den om än ok för sin tid dock redan då vassare/hårdare än sina syskon från Marantz/Mission. Jämfört med en modern spelare låter sannolikt alla dessa väldigt hårt.

Vill du ha mjuk/högupplöst diskant är jag rätt så säker på att en modern 24-bitars CD/DVD-spelare löser dom flesta av dina problem. Jag tror nämligen att CD-160 är en avsevärt svagare länk än vad din förstärkare är.
Senast redigerad av xeizo 2005-11-30 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 10:51

callisto:
Givetvis är nazist ett dåligt ord, men det startade som en liknelse som inte kunde hanteras.

Öhman:
Du får allt utesluta starka liknelser som man kan missförstå. Det verkar göra mer skada än nytta.

Sådär, kan vi sluta gnälla och fortsätta med tråden om tonkontroller?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 12:01

Nattlorden skrev:Jag tycker det är sorgligt och patetiskt att Callisto inte kan backa när han fått svar på tal att han gissat fel om någons tyckande utan måste tvunget gå vidare och bli arg och oartig i ett infantilt försök att försöka maskera sitt misstag från allmänheten.

Svagt. Mycket svagt. Ett "ursäkta, då gissade jag fel" kostar inte så mycket. Det får man kudos för i framtiden också...

Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa 8O .

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-30 12:05

Jag har tidigare haft flera förstärkare med tonkontroller, men jag tycker inte jag har haft nån nytta av dem, de reglerar för grovt.

T ex den NAD jag hade tidigare hade en baskontroll som grep in rätt långt ner. Dessutom fanns en bass-boost och ett infrafilter, samt en loudnesskontroll förståss. Hur jag än vred och vände och tryckte på knapparna lät det aldrig bra.

Nuvarande Naim har varken tonkontroller eller loudnesskontroll och jag har egentligen aldrig saknat dem. Högtalarna (Neat) har hyfsat rak frekvenskurva utan överdriven betoning av det övre basregistret som är så vanlig annars och låter väldigt öppet och fint. En avslöjande anläggning. Man hör verkligen när det är dåliga inspelningar. Men om musiken är bra brukar den kunna leta sig fram ändå.

Jag har några gamla klassiska LP-skivor med väldigt svag diskantåtergivning. Förr brukade jag dra upp diskanten lite när jag lyssnade på dem. Annars hördes fiolerna knappast, inte deras övertoner i alla fall. Nu med nuvarande anläggning låter samma skivor väldigt bra, lustigt nog, trots avsaknad av justeringsmöjlighet. De låter lite mörkare, men allt går fram, och det är inte värre än vad man kan uppleva i en konsertlokal med lite mörkare klang.

På landet däremot har vi en gammal Tandbergförstärkare och där drar vi faktiskt ner basen lite eftersom högtalarna är lite väl diskobetonade (gamla Philips trevägare, typiska pojkrumshögtalare) och det blir väldigt bumpigt annars. Nån djupbas finns ändå inte så den påverkas inte av basreduceringen. Så där har vi trots allt lite nytta av att det finns en baskontroll på förstärkaren. Resultatet blir fullt acceptabelt för sommarstugebruk.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-30 12:16

Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 12:32

Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 12:42

Min uppfattning:
Tonkontroller kan vara bra att ha i de fall en inspelning är mindre bra, men då man ändå vill kunna lyssna på den eventuellt trevliga musiken.

Vore alla inspelningar perfekta behövdes givetvis inte tonkontroller, åtminstone inte i vanlig mening.

Dock:

- Normala tonkontroller till stereoapparater är sällan användbara för att kompensera fel i inspelningar. Mitt försteg saknar tonkontroller och jag saknar dem inte.

- Med tonkontroll kan man kanske även mena någon annan facilitet i anläggningen, t ex reglage på högtalare för anpassning av klangen till det befintliga rummet, eller reglage på t ex aktiva delningsfilter på basmoduler för att ändra avrullningen etc. Dessa är givetvis användbara om de är rätt utförda.

Hade förresten inte Quad en okonventionell kontroll en gång i tiden, som tiltade hela frekvensgången?

/J.
Senast redigerad av jonasp 2005-11-30 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 12:45

subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:

Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.

Håll med om att detta vare sig är inkonsekvent eller motsägelsefullt!

mvh
Jonas

*) därmed inte sagt att alla rörförstärkare måste vara färgande!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-30 12:50

Callisto skrev:Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa 8O .

Så om du tycker att jag tycker att träden är röda trots att jag säger att de är gröna och du går ut och säger att Jax tycker träden är röda, inser du inte hur absurt det är?

Det är precis vad som hänt i denna tråden.

Sorry för OT.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 13:29

Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 14:06

Bild

Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?

/J.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 17:03

Callisto skrev:
Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.

Det finns ju väldigt många, men om vi bara tittar på några få ur den här tråden så har vi exempelvis dessa övertramp:

Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.

Vem, mer än du, påstår att jag "oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar".

Du påstår att jag oftast alltid måste färga... definitivt inte jag!

Tvärtom har jag skrivit att jag nästan aldrig känner behov av att färga ljudet, jag har till och med berättat att de gånger det kunde behövas så är jag för lat för att göra det. :wink:

Skulle dock inte ha något emot möjligheten. Tycker att möjligheter är bra :P , inklusive möjligheten att återge fonogrammen ofärgade. :wink:

Den som inte vill ha den möjligheten är i sin fulla rätt - alla gör som de vill!

Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.

Det har jag aldrig varken tyckt eller sagt. Tonkontroller skall naturligtvis vara goda om de skall gå att använda. Du borde läsa alla gamla artiklar i MoLt. Jag har upprepade gånger anmärkt på att normala tonkontroller inte är optimala för att korrigera de lite vanligare förekommande felen på en del av marknadens inspelningar.

Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt.

Nej, det har jag aldrig hävdat. Det du skriver är en ren lögn. Vad målet är bestämmer var och en själv.

Målet med HiFi kan ju inte rimligtvis vara något annat än att ha trevligt med musik där hemma. Och igen - vad det betyder bestämmer var och en själv.

Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.

Jag har aldrig sagt att man SKALL återge fonogrammet så likt originalinspelningen som möjligt.

Att lyssna på musik hemma är en hobby/nöjesverksamhet, och att beslå en sådan med måsten är ju rent absurt!

Man återger förstås sina skivor precis som man vill (om man kan). Om man har en väldigt lite färgande anläggning och dessutom tonkontroller (eller eventuellt andra processorer) så har man mer att välja på! Att sedan jag personligen sällan eller aldrig använder tonkontroller är en sak för sig. Jag tycker frihetsprincipen gäller även där: Den som vill använda tonkontroller bör få göra det utan att bli kritiserad för det. Jag kanske är en av dem imorgon, vem vet? :wink:

Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism.

Vad är det du säger? Att jag är Nazist??? :wink:
(Observera att du skrev detta innan jag frågade (inte påstod) om du var nazist, efter att du hävdat att du har rätt att tolka vad andra tycker.)

Ingvar du har verkligen problem!

Ja, just nu har jag det. Det heter Callisto. :wink:

Han sprider lögner om vad jag vill, vad jag tycker och vad jag har sagt. Det är ett problem. Undrar hur jag skall få honom att sluta... :wink:

Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart .

Är det bättre att antyda/beskylla någon för att vara Nazist (som du gjorde (tidigare i tråden)?

Och det gjorde du bara för att jag hävdade min rätt att själv redogöra för vad jag tycker, och sålunda bad dig sluta sprida lögner om det.

Tycker du att du borde ha blivit tillsagd av moderatorerna?

Callisto skrev:HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.

Nej, du påstod att jag hävdat, sagt och tyckt saker som jag aldrig hävdat, sagt eller tyckt. Det är ju vad du skrivit i flera av dina inlägg!

Callisto skrev:Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.

Om du bara slutar antyda att folk är Nazister (innan jag frågade dig om du var det) och dessutom upphör med att påstå att andra än du själv tycker eller hävdar eller har det ena eller andra som mål (av dig uppdiktat eller missförstått) så blir det nog bra.

Ok?

Isåfall: Pease Brother! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 17:51

jonasp skrev:
Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?

/J.

Nej, du är inte ute och cyklar, QUAD använder (fortfarande!) en tonkontroll som de kallar "tilt" eller tonbalanskontroll som lyfter hela övre regsitret rätt "plant" samtidgt som det sänker hela nedre registret plant, respektive vice versa.

Jag har vant mig vid detta (i min 66) och tycker det fungerar rätt bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 17:58

Ok!

Kul! Tycker du att det är bättre än vanliga tonkontroller, det vill säga, har man någon nytta av det?

Hade gärna haft en "hårdhetsborttagareknapp" att trycka på i min anläggning, eller en ratt. För vissa skivor då alltså. En tiltfunktion har jag aldrig provat, så det vet jag inte om man vill ha egentligen.

Däremot känner jag aldrig ett behov av att justera basnivån, även om den varierar våldsamt mellan vissa skivor. Inbillar mig att basmodulerna är lite högt inställda, dvs att på korrekt inspelade skivor blir nivån lite hög, men det är svårt att veta (utan att mäta). Har dock hittat ett medelläge som fungerar förvånansvärt bra till det mesta.

/J.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 18:33

Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?

Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 18:38

jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.

Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller? 8)

Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-11-30 18:40

Har inga tonkontroller. Just nu kan jag inte ens ställa nivån till basarna, byggde filtret med lagom gain bara.

I övrigt håller jag med Vee-Eight. 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 18:59

subjektivisten skrev:
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller? 8)

Håller (säkerligen inte helt oväntat) inte med. På en bra inspelning behövs inte tonkontroller av korrigerande art, de tillför inget - det blir bara annorlunda, inte bättre eller sämre.

Hehe, du är säkert över 5% förresten, sök hjälp omedelbart! :wink:

subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.

Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.

Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.

Klart som korvspad.

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 19:02

jonasp skrev:... är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Bara att slänga ut dem i bilen, ju! :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-30 19:15

Vee-Eight skrev:Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?

Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.

Förmodar att det beror på att det var OT. *duckar*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 22:45

En sak som jag är lite nyfiken på när det gäller tonkontroller, mer än om huruvida folk använder eller inte använder den, är vad folk tycker om den, alltså vilka erfarenheter de (ni) har av den.

Quads tonblanskontroll (som egentligen uppfanns av Stig Carlsson) har det ju nämnts en del om.

Även jag tycker den har lite förtjänster, även om jag nog inte tycker det är givet att man, när och om man skulle vilja tonkontrollera något, tycker det är självklart att det alltid behövs en diskanthöjning när man behöver en bassänkning, och vice versa. Jag tycker nog det finns andra sätt att utforma tonkontroller som är flexiblare.

Den jag tänker på är i det här fallet Noolom-kontrollen, om någon känner till vad det är och har några erfarenheter av den vill säga.

Är det någon som har det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 22:49

Jag känner till NågraOrdOmLjustOchMörkt - men jag har aldrig använt en sådan manick.

En observation jag däremot har gjort är att när musik låter skramligt tror de flesta att det är diskanten som är dum, och drar ner diskantkontrollen när en sådan finns - bara för att upptäcka att det låter instängt och skramligt samtidigt!

Hade alltså varit grymt intresserad av en sådan apparajt att stoppa in i tejpslingan. Kan löda ihop den själv om så krävs men pallar ingalunda att konstruera en.

/J.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 22:51

Har ingen erfarenhet av Noolom, men är nyfiken å exakt vad den gör. :)

Har försökt rädda några fonogram genom att i datorn justera klang. I datorn kan man ju i princip göra vad som helst med klangen - mycket mer än med alla tonkontroller jag sett.
Tyvärr har de fonogram jag lekt med haft för sunkig bas när basen varit för svag, vilket inneburit att en bashöjning bara fått till följd att en bumlig och oartikulerad bas lyfts fram. Oftast är det svår kompression och distorsion jag irriterar mig på och inte inadekvat klangbalans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 22:53

JonasP:
Ja, en diskantkontroll är (för det mesta) inte rätt sak att använda när det låter "illa i diskanten".

Den kan man snarare använda för att göra minimala justeringar av diskantnivån, vilket för det mesta (tycker jag) är ganska ointressanta justeringar att göra, så ointressant att jag inte orkar anstränga mig. Det är väl delvis därför jag aldrig använder tonkontroll.

Det är, som du säger, just dessa behov som Noolom adresserar.

Morello:
Håller helt med.

Det är solklart att, i de fall som producenter och ljudtekniker haft dålig monotorlyssning och därför misslyckats med att lägga en vettig basnivå, är försök att baslyfta i efterhand, med misslyckat resolutat legio. :(

Men: Detta gäller inte samtliga fall - det finns ju uppmuntrande undantag. :)

Men för det mesta ja, det är mest oartikulerat buller man får fram. :(

Man kanske kan sammanfatta det hela med att konstatera att de producenter/tekniker som inte har tillräcklig koll (ibland varken med avseende på kunskap eller monitorlyssning) för att åstadkomma vettig klangbalans, sällan har koll på dynamiken och artikulationen heller.

Det kan nämnas att värsta sortens tonkontroller, om man inte vill destruera artikulationen, är grafisk eq, som ju faktiskt inte kan användas utan att dess intrinsiska resonatorer aktiveras. :?

Har man problem med rummet snarare än inspelningarna kan dock intelligent bruk av en parametrisk eq (av högklassig sort), i varje fall under 200 Hz, och i varje fall i vissa fall, vara förhöjande för återgivningskvaliteten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-30 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 22:58

Man kanske borde bygga Noolom-filter och sälja hutlöst dyrt. IÖ får naturligtvis royality för själva överföringsfunktionen. :) :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 23:43

Jag håller faktiskt på med en liten apparat (som dock kommer att kunna mycket annat än Noolom också).

Det är därför jag frågade om vilka erfarenheter de som hört den har.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 23:47

Dra på trissor :) Låter spännande.

Uppskattar för övrigt den balanserade inställningen till parametrisk rums-EQ. 8) Ibland när man läser här på forat får man känslan av att en Behringer är patentlösningen på alla rumsproblem, trots att det är en läskig digital låda. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 23:51

Självklart är det alltid mycket bättre att åtgärda problem med rummet på riktigt, alltså akustiskt, än att försöka kompensera dem med eq.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 23:54

Tja,

en parametrisk EQ efter det aktiva delningsfiltret som bara verkar på basmodulerna kan väl vara en bra idé! Annars är jag kanske inte så pigg på en sådan mojäng.

Kan meddela att jag är mycket intresserad av en NOOFFFF* eller vad apparaten nu kan komma att heta.

*) Några ord om fonograms frekvent förekommande felaktigheter.

/Jonas

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-01 00:35

Använder tonkontroller i omvänd proportion till anläggningens kvalitet. (Under förutsättning att de är av den vanliga typen, vilket de så gott som alltid är.)

I bilen har jag använt dem till att få ljudet ändrat från klassificering "irriterande" till "njutbart".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 03:05

jonasp skrev:Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.

Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.

Klart som korvspad.

/J.

Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-01 05:58

Om man har uttalade resonanser eller låg "överstyrningsreserv" någonstans i den totala återgivningen så brukar användandet av tonkontroller låta extra illa eftersom någon del av ett register "slår i taket" direkt om man vrider på. Skulle aldrig orka justera tonkontroller som inte går att fjärrstyra då olika låtar på en CD kan låta helt olika.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 08:44

subjektivisten skrev:Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga. 8)

Jag påstår inte att det är fel att ha en färgande anläggning! Visst gör var och en som de själva vill! Talar bara om min egen inställning, som jag inte gärna pådyvlar andra. Valfriheten gäller således både mig själv och alla andra. Kan inte se att detta är inkonsekvent!

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 11:56

Harryup skrev:Om man har uttalade resonanser eller låg "överstyrningsreserv" någonstans i den totala återgivningen så brukar användandet av tonkontroller låta extra illa eftersom någon del av ett register "slår i taket" direkt om man vrider på. Skulle aldrig orka justera tonkontroller som inte går att fjärrstyra då olika låtar på en CD kan låta helt olika.

Fast det beror ju på om man ökar eller minskar något register :-)

Själv har jag dragit ner basen en del, det blir för mycket av den varan i min NAD 3020. Så nu är det ännu mindre risk att det klipper....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 12:56

jonasp skrev: Kan inte se att detta är inkonsekvent!

mvh
Jonas

Okej.
Åke säger att man absolut inte ska dricka cuba cola, det är felaktigt. Den är inte rätt sorts cola och stämmer inte med riktiga colan. Men han själv kan göra det ibland, när det passar honom.

Stina säger sig absolut inte äta kött. Det är fel och sånt ska man inte syssla med. Men ibland, när det passar henne, så äter hon kött.

Pelle säger att ändra på musiksignalen är fel och man hör inte hur den verkliga skivan skall låta. När han känner det för det så gör han det ändå.

Same thing!

/Mattias

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 12:59

*suckar tungt* Hur länge skall folk hålla på och inte förstå att det inte är någon någonsin som säger att det är fel att ändra på signalen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 12:59

Skillnaden är ju att ingen sagt att det är fel med svårt färgande system, varför analogierna faller. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 13:10

Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Det jag tycker är märkligt är att det verkade vara viktigt att införskaffa en så ofärgande apparat som möjligt (för rimlig peng), men ändå sitter flertalet och färgar med sina tonkontroller 8) .
Då ska man också tänka på färgningen från tonkontrollerna är sannolikt mycket mer färgande än mellan cdspelare imellan.

Kommentarer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 13:18

Callisto - vad har du för "bevis" för att folk sitter och färgar med tonkontroller? Jag har inte lyckats läsa mig till att folk gör det. Förstår inte hur du kunnat utläsa något sådant av vad folk skrivit...

Tror du övertolkar, eller vill tro att det är så av någon besynnerlig anledning...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 13:27

subjektivisten skrev:Okej.
Åke säger att man absolut inte ska dricka cuba cola, det är felaktigt. Den är inte rätt sorts cola och stämmer inte med riktiga colan. Men han själv kan göra det ibland, när det passar honom.

Problemet är att jag inte säger att folk ska låta bli att dricka cuba cola.

Liknelsen är alltså irrelevant...

/J.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-01 13:37

Callisto> Man vill ju ha möjligheten att lyssna på goda fonogram utan konstant färgning. Själv har jag inga tonkontroller och känner inte riktigt att jag behöver dylika heller.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 13:44

subjektivisten skrev:
jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

ALLA din skivor saknar en viss sak? 8O Och därför vill du har en färgande anläggning...

Hmmm....

Du har inte funderat på att det kanske är något i din anläggning som gör att du tycker att något saknas? :wink:

Det du håller på med är, kanske, ett skolexempel på att försöka kompensera ett fel med ett annat (INOM själva anläggningen)? :o

Inget fel med det, men för din egen skull kanske det kunde vara en poäng att i varje fall överväga möjligheten att det inte är fel som finns på alla fonogram (och som alltid låter likadant) som du håller på att kompensera - utan fel i din egen anläggning.

Vad består din anläggning av för komponenter (inklusive rummets egenskaper)?

Jag kan naturligtvis inte bestämma hur du skall reflektera över dina egna erfarenheter, men poängen med att tänka i dessa nya banor är att du kanske kan hitta det verkliga felet (jag tror faktiskt inte att det är fonogrammen), och ta bort det! :P

Men det gör du förstås precis som du själv vill med.

Subjektivisten skrev:Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel...

Vem har gjort det?

...när man själv kan göra det när det passar.

Att göra det när det passar verkar rätt vettigt onekligen. :wink:
Mycket bättre än att göra det alltid, alltså även när det inte passar. 8)

subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är...

Vilket väl INGEN påstått?
subjektivisten skrev:...så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.

Detta börjar blir tröttsamt:

Det finns nog som ingen som anser att man icke SKALL färga, men troligen finns det några som tycker att det är trevligt om den möjligheten finns. Det vill säga som uppskattar att anläggningen är hyggligt neutral (när man inte aktiverar några avsiktligt fägande attiraljer).

Slutsatser:

1. INGEN har (så vitt jag har sett, och definitivt inte jag!) sagt att man inte skall färga. Jag vet inte hur många gånger detta skall behöva repeteras för av vissa skall förstå det.
Vänligen sluta påstå att detta hävdats!!!!! Hur många gånger skall man behöva be om detta?

2. Men en hyggligt transparent kedja kan man ta del av fonogrammen hyggligt ograverade, och om man har tonkontroller så kan man klangligt kompensera de fonogram man inte gillar att avlyssna ograverat.
Lätt som en plätt att förstå för den som inte är gravt oförståndig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Så vitt jag kan se av enkäten så är det så här långt bara 21 % av dom som röstat som säger sig ibland använda tonkontroll.

Jag förmodar att dessa (jag är inte en av dem) använder dem när de tycker att det behövs, och jag kan tänka mig att det inte är på majoriteten av skivorna de spelar.

Två inläggare här (Subjektivisten och Callisto) tycks nära uppfattningen dels att det är många som använder tonkontroller, och dessutom att dessa gör det på många (de flesta) fonogram de spelar, samt kanske till och med att det är samma personer som äger 668?
Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?

Hursomhelst tror jag ni (S och C) har fel! Jag tror att det är rätt få av de rätt få (21%) som använder tokontrollerna för det mesta (>50% av fonogrammen) - så kanske kan det vara poäng att starta en ny tråd och se om tonkontrollanvänderna använder tonkontrollerna på nästan varenda fonogram. :wink:

Eventuella rumskorrigeringar faller förstås utanför resonemanget.
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-01 14:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-01 13:51

Callisto skrev:Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?

Kommentarer?

Jag har ingen 668:a eller annan pioneer produkt.

Kommerntarer: Ja, du verkar fortfarande inte insett (eller inte lyckas førmedla att du insett det...) att tonkontroller kan man justera sjælv, nær man vill.
Færgande apparater færgar alltid. Oavsett vad man sjælv ønskar før tillfællet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 13:58

Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Det jag tycker är märkligt är att det verkade vara viktigt att införskaffa en så ofärgande apparat som möjligt (för rimlig peng), men ändå sitter flertalet och färgar med sina tonkontroller 8) .
Då ska man också tänka på färgningen från tonkontrollerna är sannolikt mycket mer färgande än mellan cdspelare imellan.

Kommentarer?

Bara en kommentar. HUR kan du få det till att flertalet sitter och rattar på sina tonkontroller? Jag äger inte ens några (undantaget reglaget på det aktiva delningsfiltret, som jag inte rör!)!

/J.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-01 14:02

subjektivisten:

Bengan gillar rödvin. Han älskar att laga god mat till, en mustig sås till en bit rådjursfilé, och till det litet rostade rotfrukter. Då är han noga med att det är en viss kvalitet på vinet och att det har lagrats tillräckligt, är rätt tempererat, att vinglasen är rengjorda och att eventuellt vinet har luftats också. Detta är idealet för Bengan.

Om Bengan är på partyhumör och köpt ett billigt rödtjut som är litet surt, då häller han utan att tveka cola i plastglaset med vin eftersom det smakar bättre då.

Tycker du att Bengan är inkonsekvent?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:02

Kul diskussion det här.

Som några av er vet, jag tycker inte att smärre frekvensmässiga skillnader är av vikt. Och det är ju bara frekvensmässiga justeringar man gör med tonkontroller. Någon påpekade tidigare (Max kanske?) att frekvensgångsskillnader ofta indikerar andra problem i en apparat och sådana rättas ju inte till av att man rattar på några tonkontroller.

Eftersom IÖ menar att rumskorrigerande åtgärder inte inräknas i användningen av tonkontroller, vad blir då kvar? Jo, att korrigera fonogrammen. Men vitsen med en ofärgad anläggning var ju att fonogrammet ska avspelas precis som det låter, utan några ingrepp och färgningar.

Personligen tycker jag att hålla på och skruva på tonkontroller mellan varje CD eller tom mellan enskilda låtar känns väl maniskt. Ungefär som att salta all mat till samma nivå. Men olika grupper låter olika, akustiska instrument låter olika beroende på lokal de spelas i osv. Så varför inte låta fonogrammen låta som de gör? För min egen del har jag trimmat in ljudet med högtalarplacering och en liten anpassning av basen till mitt rum (skruvat av lite bas, blir lite för mycket annars) - sedan ägnar jag min tid åt att lyssna på musik istället för att sitta och ratta på mina tonkontroller :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:05

Kommentarer?

Callisto: Vad är det som är så konstigt med att vilja ha ett neutralläge på eventuella användbara färgningar? Är det inte tillåtet eller? En knapp man kan trycka in så att man får höra exakt hur skivan låter vore väl ultimata drömmen samtidigt som man kan krydda lite lagom om man känner för det. I stället för att måste ha kryddan inkopplat för jämnan. Det minst flexibla alternativet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:15

Martin skrev:
Kommentarer?

Callisto: Vad är det som är så konstigt med att vilja ha ett neutralläge på eventuella användbara färgningar? Är det inte tillåtet eller? En knapp man kan trycka in så att man får höra exakt hur skivan låter vore väl ultimata drömmen samtidigt som man kan krydda lite lagom om man känner för det. I stället för att måste ha kryddan inkopplat för jämnan. Det minst flexibla alternativet.

Varför förutsätts det att vi som inte använder tonkontroller har färgande apparatur ("kryddan inkopplat för jämnan")? Säkert är att vi alla har färgande anläggningar, något annat finns inte. Men graden av färgning har inget med att göra om man använder sina tonkontroller eller inte.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:18

Bill50x: Det är inget som jag påstår. jag har säkert hörbart färgande apparater men använder nästan aldrig tonkontroller.

Jag förstår dock poängen med en så ofärgande anläggning som möjligt trots att man vill använda tonkontroller och jag försöker alltså förklara varför jag förstår detta...

Det jag menar är alltå bara att kryddalternativet till urkopplingsbar krydda är ju en permanent krydda som kryddar allt likadant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:29

Martin skrev:Bill50x: Det är inget som jag påstår. jag har säkert hörbart färgande apparater men använder nästan aldrig tonkontroller.

Jag förstår dock poängen med en så ofärgande anläggning som möjligt trots att man vill använda tonkontroller och jag försöker alltså förklara varför jag förstår detta...

OK då förstår jag.

Det är självklart inget fel på en ofärgad anläggning, och det är inget fel i att använda tonkontroller heller. Å andra sidan tycker jag inte att det är fel med en konstant korrigering av ljudet heller. I viss mån gör vi alla det, tex placering av högtalarna för att få jämnast frekvensåtergivning. Om man måste kompromissa med högtalarplaceringen kan man använda EQ istället, resultatet blir väl i alla fall något liknande. Tycker man (tex, ta inte det exemplet bokstavligt nu och börja diskutera diskantkvalité i dagens fonogram!) att alla CD (fonogrammet alltså, inte cd-spelaren) låter rått och hårt i diskanten så kanske man med vilje väljer en högtalare som mjukar upp det hela lite.

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 14:31

Bill50x skrev:Tycker man (tex, ta inte det exemplet bokstavligt nu och börja diskutera diskantkvalité i dagens fonogram!) att alla CD (fonogrammet alltså, inte cd-spelaren) låter rått och hårt i diskanten så kanske man med vilje väljer en högtalare som mjukar upp det hela lite.

/ B

Exakt! Och är det så att det är en minoritet av skivorna som har detta problem, men att man ändå vill kunna lyssna på dem för musikens skull - då har man en inkopplingsbar funktion för detta! Bingo-Lingo!

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 14:32

Håller helt med Martin! (Och JonasP)

Jag använder inte heller tonkontroller.

Det snacket om "permanent inkopplade färgningar" som förekommit beror nog på inlägg av Subjektivisten och Callisto, som båda hävdat att deras anläggningar har permanenta färgningar, och att de gillar det/vill ha det så.

(Inget fel med det, men det är inte min tekopp.)

Men däremot misstänker jag, att den som menar att ALLA skivor låter på ett visst sätt, har dragit en felaktig slutsats, och att det de hör nog snarare är en färgning i deras anläggning.

Många tycker nog att det inte spelar någon roll vilket, men skilladen är ju att om man kan tänka sig att anledning till det man ogillar finns i den egna anläggningen - så kan man få en kick att hitta och eliminera felet, istället för att kompensera bort det. Oftast blir ju slutresoltatet bättre i en kedja utan fel, än en där felen försöker kompensera varandra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:43

Så länge man är medveten om vad en konstant krydda innebär i form av likriktning av ljudet och inte lider av detta så är det väl inga problem. tex om man väljer att boosta basen för att man tycker att den hörs dåligt på alla skivor av någon anledning (så kan det ju vara) så är det inget fel med det. Det kan tex vara en vettig kompromiss för något annat, lägre lyssningsnivå som gör att ljudet hörs mindre tydligt, hur de flesta skivor är mixade/inspelade, att rummets resonanser maskerar basen så att den inte hörs så tydligt, att man gillar bas, öronen är onormalt okänsliga för bas, man kanske är lite lat och inte orkar koppla i och ur hela tiden osv. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 15:00

Kort sagt: Alla gör som dom vill - och måste få göra det. Vi är ju alla myndiga.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:18

IngOehman skrev:Håller helt med Martin! (Och JonasP)

Jag använder inte heller tonkontroller.

Det snacket om "permanent inkopplade färgningar" som förekommit beror nog på inlägg av Subjektivisten och Callisto, som båda hävdat att deras anläggningar har permanenta färgningar, och att de gillar det/vill ha det så.

(Inget fel med det, men det är inte min tekopp.)

Men däremot misstänker jag, att den som menar att ALLA skivor låter på ett visst sätt, har dragit en felaktig slutsats, och att det de hör nog snarare är en färgning i deras anläggning.

Många tycker nog att det inte spelar någon roll vilket, men skilladen är ju att om man kan tänka sig att anledning till det man ogillar finns i den egna anläggningen - så kan man få en kick att hitta och eliminera felet, istället för att kompensera bort det. Oftast blir ju slutresoltatet bättre i en kedja utan fel, än en där felen försöker kompensera varandra.

Vh, iö

Sa du inte tidigare att du använder tonkontroller ibland på "dåliga inspelningar", eller har jag läst fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 15:20

Det var då ett väldigt prat om dessa klangkontroller. :lol:
Vad är det som är märkligt med att någon ibland vill justera klangen lite? :)
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:22

Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-01 15:23

Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)
8O Du var ju jätteförvånad nyss, hur ska du ha det? :?
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:30

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)
8O Du var ju jätteförvånad nyss, hur ska du ha det? :?

Täcker inte in alla förstår du. Men vissa huvudpersoner gäller det 8) .

När man frågar varför de svarar som de gör innebär det inte att man inte förväntade sig svaret, utan man vill gärna få en redogörelse varför personen svarar som han gjort, därav förvånat uttryck 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 15:32

Tur man inte är huvudperson. :lol:

Minst tre generationer försteg tillbaka sedan jag såg en tonkontroll senast.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-01 23:42

Det var värst vad ni snackar om skivor hela tiden, har ni aldrig hört på radio? Jag lyssnade nyss på en historisk inspelning av Eroican från 30-talet men gillade inte det sätt överföraren hade gjort valet mellan brus och diskant. Jag tiltade min QUAD-tonbalanskontroll åt det ljusa hållet och kunde urskilja mer detaljer i stråket genast. Det är väl inte så märkligt, eller? Detsamma gäller min gamla Gouldinspelning av Beethoven Op 111. Det spelar ingen roll om on allt är transparent till 100%, jag gillar i alla fall inte tonbalansen på den skivan. Lite tilt och allt är OK.

Jag måste dock medge att tonblanskontrollen inte rår på mina Stax Lambda som är väl starka i övre diskanten. Där skulle behövas något mer justerbart.

En urkopplingsbar tonkontroll kan väl aldrig vara i vägen, eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-02 00:08

Callisto skrev:Sa du inte tidigare att du använder tonkontroller ibland på "dåliga inspelningar", eller har jag läst fel.

Felläsning? Njae.. Tror nog snarare att det är ett utslag av din allmänna inbillningsjuka. :wink:

Du tror ju rätt ofta att du vet vad andra anser och gör. Och varför skulle det inte bli fel även denna gång?

Nej, jag använder inte tonkontroller.

Jag tycker dock att det är helt ok att göra det. Den som tycker att det blir bättre på vissa inspelningar när man aktiverar tonkontrollen och vrider in den på lämpligt sätt, och som okar göra det, bör vara i sin fulla frihet att göra det! Liksom man kan välja att avspela fonogram utan tonkontroll när det blir bäst (vilket jag tycker är kanske >80% av alla fonogram jag äger). Det handlar helt enkelt om frihet.

Tycker på så vis att tonkontroller är överlägsna "färdigfärgande" anläggningar med intrinsiskt "sound", vars färgning finns där hela tiden och går således inte att välja bort. :(

Vh, Huvudpersonen

- - - - -

PS. Tror du på fullt allvar att någon går på att du förutsade de inlägg som skulle komma som reaktioner på dina inlägg i denna tråd???

Du som inte ens efter att inläggen lagts förstår vad som står i dem! :lol: :lol: :lol:

Och nu försöker du få någon att gå på att du visste vad de skulle innehålla redan innan de kom... 8O

Lustigkurre där. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-02 00:37

Ja tillbe er herre Öhman. :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-02 00:39

Nej, jag använder inte tonkontroller

det gör du visst Iö.. Du lirar med nad208.. Det är vad jag kallar en "grånerande" tonkontroll av hög klass.. :lol:

Vill man absolut dölja finfina saker som finns i inspelningarna så är ju ett grått trist skimmer en finfin färgning. Och sådant ombesörjer nad med råge att det blir.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-02 00:42

Bortsett ifrån att du nog inte är rätt person att bedöma hur NAD 208 färgar*, så
använder jag inte NAD 208. Har inte ens haft någon inkopplad på 1,5 år.

Hur tusan bär ni er åt för att få precis allting om bakfoten? 8O

mats skrev:Ja tillbe er herre Öhman. :lol:

Nej, gör för tusan inte det!

Lyssna på musik och ha det trevligt istället. Det är mycket kuligare. Och använd
tonkontroller om ni vill, eller låt bli om ni hellre vill det! 8)

Låt hursomhelst ingen bestämma åt er.

Vh, iö

- - - - -

*För jag gissar att du inte deltagit i några F/E-lyssningar på den? :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-02 01:25, redigerad totalt 2 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-02 01:22

Ingvar:
Medhåll. På alla punkter. Med "risk" att bli kallad svans osv.
Sunt förnuft rules!

I fall ngn saknat mig, Mr Ekan, Hetsporren eller Bernt tidigare i debatten så vill jag bara informera att vi hade en trevlig musikkväll tillsammans. (över forumgränser)
Vi har alltså inte kunnat delta i debatten, förlåt!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-02 01:35

Bortsett ifrån att du nog inte är rätt person att bedöma hur NAD 208 färgar

jodå. den "gråa färgklangen" kan man inte ta miste på iö... :lol: :lol:

(och för folk med ej humor så kan jag tillägga att jag driver lite med er.. Ni tar ert dyrkande på liiiite för stort allvar..Hifi är skoj. :lol: )

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-12-02 07:27

Ton kontroller 8O 8O 8O När man kan byta kablar 8)
Vill ha en vinylsvarv NU!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-02 08:24

Sorry Ingvar, jag feltolkade din mening;

"Att sedan jag personligen sällan eller aldrig använder tonkontroller är en sak för sig."

Jag tolkade det som att du ibland använder kontroller :oops: .

Återgå till Generellt om hifi