Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Njae... Den första kopplingen ger nog bara spänningsförstärkning = 1 eftersom det är en emitterföljare (eller vad man nu heter när det gäller FET). Feten är alltså här bara en impedansomvandlare.
Den andra kretsen ger simulerat en förstärkning på 51.5dB eller 375ggr.
RogerGustavsson skrev:Den förstärkare jag tänker mig är alltså den i mikrofonhöljet. Jag skulle vilja ha mera nivå ut från mikrofonen, gärna upp till linjenivå (775 mV) vid ca 100 dB vid mikrofonen, för att på så sätt slippa en vanlig mikrofonförstärkare. I "nödfall" räcker det med en hyfsad nivå för att slippa använda max förstärkning i efterföljande ljudkort. I nuläget lämnar mina mikrofoner 3.2 mV ut vid 100dB och kräver en lågbrusande mikrofonförstärkare innan ljudkortet. Ljudkortetets egna mikrofonsteg klarar inte så låga nivåer utan att tillföra brus. Borbelys förstärkare går sålunda fetbort. Så här kan man också bygga antar jag:
Har hittat ännu ett förslag i gömmorna, det gäller att passa på när man har fått någon på kroken....![]()
Här måste väl till ytterligare ett steg med kabeldrivförmåga?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tror att du försöker hitta någon enkel lösning på ett problem som många redan har kommit fram till inte har någon enkel lösning:
att försöka få ur extremt hög gain med ett el två steg utan att få problem med brus eller dist.
Ditt översta schema med en INA och en DRV OPamp ser bra ut men jag tror du kan skippa JFETen. Borde räcka med en INA217 tex och sedan en DRV. Fast jag skulle använda en OPA1632 istället för en DRV134.
Jag skulle även försöka få fram en pluc- och en minusspänning.
Sigurd
RogerGustavsson skrev:Borbely's 2SK170 var ju dyrare än hos Elfa. Verkar finnas tre olika 2SK170. Någon som vet vad som skiljer?

Bra, jag minns att du har nämnt det men hittade det inte i all hast.RogerGustavsson skrev:Här är data på mikrofonkapseln. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/EM21.pdf 56-58 pF håller den.

RogerGustavsson skrev:Och förstärkning ligger på ca 58 resp. 78 ggr? Hur ser distorsionen ut? Vid vilka nivåer in-ut? 8 mV in ger ju 464 mV ut i ena fallet och 624 mV ut.
Telinga kör ju direkt utan aktiv balanserare (SSM2142) och gör en impedansbalansering efter sista FET:en. 4.7 uF + 47 Ohm på signalen och 4.7 uF + 100 Ohm från jorden.

Morello skrev:Nämen, tro på f-n - en teknik och hifi-relaterad tråd. Bra Flint!!![]()
Får man fråga varför det är ett problemed att den inte hanterar 100 ohms last? Jag tycker koppling ser fin ut annars.
RogerGustavsson skrev:Telinga kör ju direkt utan aktiv balanserare (SSM2142) och gör en impedansbalansering efter sista FET:en. 4.7 uF + 47 Ohm på signalen och 4.7 uF + 100 Ohm från jorden.

`Flint skrev:Morello skrev:Får man fråga varför det är ett problemed att den inte hanterar 100 ohms last? Jag tycker koppling ser fin ut annars.
Ett seriöst svar.
Troligen räcker inte buffertens viloström till. 4.7K är för högt för det.
RogerGustavsson skrev:Flint!
Förlåt om det blir rörigt med alla scheman....
Oavsett om jag kör med SSM2142 eller ej, så blir lasten 10 kOhm, inte 100 Ohm. Är det fortfarande osäkert om hur stor förstärkningen blir?
Vilka BF245 är det som gäller i detta sammanhang? BF245A, BF245B eller BF245C? De verkar ha en högre brusfaktor än 2SK118 och 2SK170.
Morello skrev:Jo, visst är det så, men jag undrade varför den skall lastas så in i baljan hårt.

RogerGustavsson skrev:Ser ju ut som den där kondensatorn på 10 uF skulle kunna minskas till 4.7 uF. Kondensatorn i serie med utgången skulle kunna minskas till 2.2 uF. Då sammanfaller väl avrullningen för dessa? Fu torde hamna hyfsat lågt, kanske ca -6 dB vid 8 Hz är väl ok?
RogerGustavsson skrev:Sammanställning av önskelista
1. Intern förstärkare i mikrofonhöljet.
2. Matning från batteri(er).
3. Impedansbalanserad utgång.
4. Max nivå från mikrofonkapslel 8-16 mV.
5. Förstärkning 50-100 ggr.
A.
Utgångspunkt för nedanstående schema är Telinga-kretsen med den lägre förstärkningen (ca 56 ggr). Skulle möjligen kunna fungera. Hänger man sedan på en aktiv balanserare som SSM2142 eller DRV134, höjs förstärkningen med 2 ggr. Kan man möjligen sänka förstärkningen i första steget något? Hur gör man? Kan då lite nivåer klaras i kretsen? Var ligger gränserna för in- och utnivåer vid hyggliga distorsionvärden? SSM2142 behöver rejäl insignal för att inte brusa, 1V in ger S/N på 94 dB. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/telinga.pdf
B.
Utgångspunkt för detta schema är Alice-kretsen utan utgångsteget. Efter ingångsteget med 2N4416 kan man väl hänga på en INA217 följd av SSM2142? Vad gör man med de streckade komponenterna från Alice-schemat? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/alice.pdf
Gemensamt för A och B.
Hur stort behöver man göra motståndet till jord på ingången? 5 GOhm resp. 1 GOHm, ger väl lågfrekvensavskärning vid ca 0.6 resp. 3 Hz? Det är lättare att hitta små 1 GOhm-motstånd….
OPA1632 som tidigare nämnts verkar kräva låg impedans hos steget före, tvärt om vad som gäller för denna applikation där utimpedansen verkar bli hög från FET-stegen.
Flint skrev:Rock'n Roll.

RogerGustavsson skrev:Nja, jag är ju lekman.... Ser elegant ut med bara en aktiv "mångfoting". Antar att hela klabbet måste sitta nära mikrofonkapseln för att fungera. Inimpedansen måste väl vara klart godkänd för direkt koppling till kapseln? Lite lägre förstärkning är kanske önskvärt och realiserbart.
Möjligen kan man införa några frekvensgångskorrektioner för att motverka basfall eller presenshöjning. Tänker på en inbyggd NOOLOM-funktion (Ingvar Öhmans artikel i MoLt). Mina njurar faller rätt rejält vid upptagning från ca 2 m och en höjning kring 6-7 kHz har de också.
RogerGustavsson skrev:Kollade på Elfa hur stor kondensatorn C5 blir. 2200µF skulle kunna vara lämpligt för god utsträckning av frekvensomfånget men den blir alldeles för stor.
Flint skrev:Jag tycker att det ser alla tiders ut. Men en fråga. Varför tar du inte dc-servosignalen efter andra IC:n? Har du någon speciell anledning till det?
Flint skrev:Räcker det inte med den heta sidan, och den kalla följer med?
RogerGustavsson skrev:Sigurd!
Har kollat lite mer på ditt schema med OPA4134. Det är lite otydligt textmässigt.
1. R1 och R2 ger förstärkningen i A. R1=10 Ohm men vad står det på R2? Går det bra att höja dessa med en faktor 10?
2. B står för servoverkan.
3. Kring C och D ser det inte riktigt lika ut. R3 och R4 verkar inte ha samma värden.
4. Om jag vill införa en bashöjning kan jag väl göra det kring C och D?
5. C10, C11, C100 och C101 är väl avstörning av matningsspänningarna? Närheten till batterierna (1-2 cm) gör kanske dessa överflödiga?

Flint skrev:35dB är 56ggr förstärkning. Egentligen ligger den lite högre men det syns inte på bilden.
Tror det var 59ggr 35.4dB. Det är samma nivå som tidigare och disten är densamma.
Jag valde att visa i dB för att enklare se -3dB-nivån.
Så här ser det ut linjärt.

RogerGustavsson skrev:Distorsionen verkar lite hög bara. Om man tar bort kondensatorn på 47 uF minskar förstärkningen? Och disten också?
Flint skrev:Global feedback här måste i så fall bli från utgången till ingångsgaten för att hamna rätt i fas. Då måste det bli baltastora motstånd för att behålla ingångsimpedansen hög. Dessutom minskar förstärkningen för mycket om det ska ge något.
Med två SRPP-steg i serie skulle det å andra sidan gå bra att motkoppla från utgången på andra steget till första stegets undre source.
1Meg & 1Meg klappar fast övre feten på halva matningsspänningen.
Kondingen släpper upp AC till gaten så att den övre feten jobbar i push/pull med den undre.
Vad är en CCS?
/
Flint skrev:Det finns en version av SRPP som ser ut så här. Den har inte fast bias utan FETarna måste matchas för att rätt arbetspunkt skall gälla. Förstärkningen är något högre beroende på att det tillkommna 1K-motståndet ger övre feten mer AC och därmed förstärkning (min tolkning). Dist som den första kopplingen. -46dB vid 500mV ut på första övertonen. Runt 0.5%. Förstärkning 93ggr.
Flint skrev:Ska kolla. Men jag litar inte riktigt på distsimuleringen. Egentligen borde vi (någon eller jag) göra ett provbygge och mäta upp det med datorn. Tills dess får disten räknas som hypotetisk. Det bästa vore om Morello kunde göra det eftersom han har ett bra ljudkort. Det finns säkert flera här som har dom rätta förutsättningarna men när det kommer till handling är det inte alltid lika lätt.
Sigurd_Ruschkowski skrev:prova att öka matningsspänningen - det kan/ska sänka disten. Ca 24V.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:prova att öka matningsspänningen - det kan/ska sänka disten. Ca 24V.
Du är välkommen att bidraga med egna simuleringar. Jag följer i första hand Rogers intention, eftersom han är trådskaparen.
Dist med 47uF inkopplad. Utspänning 500mV. Matningsspänning:
9V - 0.55% Förstärkning = 93 ggr.
24V - 0.38% Förstärkning = 114 ggr.
/
Flint skrev:Som jag sa, det ger fel fas. Blir inverterad motkoppling dvs. medkoppling.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Vad är det vi ser i den gula och gröna kurvan?
Det står V på Y-axeln men det är väl ggr vi ser?
Dvs gain.
Vad anv. du för simulator, Flint?
RogerGustavsson skrev:Verkar vara en fördel om man kan använda någon av de färdigmatchade FET:ar som Borbely har. BF245 har han inte i prislistan, en BF246 däremot och så har han tre versioner av 2SK170. Matningsspänningen kan om så skulle vara höjas till 48 V (=16 st celler om 3V/125 mAh).
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Vad är det vi ser i den gula och gröna kurvan?
Det står V på Y-axeln men det är väl ggr vi ser?
Dvs gain.
Vad anv. du för simulator, Flint?
Kurvorna bygger på 1V in utan att ta bry sig om kretsens egna begränsningar vad gäller max utnivå. Alltså blir svaret i ggr.
Alternativt går att välja logaritmisk presentation dvs. i dB.
Gul kurva är alltså förstärkt av den inverterade motkoppling som kopplingen innebär.
Programmet heter CircuitMaker 2000. Uppköpt av Altium och nedlagt.
Börjar bli några år nu så komponentbanken börjar damma lite, men den går ju att komplettera.
Du då, program?
Sigurd_Ruschkowski skrev:2SK389 från Toshiba är en lågbrusig JFET som anv
i många high-end förstärkare.
De finns i GR, BL, V-versioner precis som SK170.
Men den är stor!!!
Sigurd
Kan du inte göra någon simulering av Flints krets där du byter till 2SK170GR? Ett par av motstånden bör kanske ändras men utslut kondensatorn på 47 µF. Matningspänningen kan vara 24 V eller mer om det är någon fördel.
Sigurd_Ruschkowski skrev:*$
.model J2sk389 NJF(Beta=51.76m Rs=8.008 Rd=8.008 Betatce=-.5 Lambda=11.22m
+ Vto=-.5275 Vtotc=-2.5m Cgd=18.28p M=.3367 Pb=.3905 Fc=.5
+ Cgs=20.07p Isr=112.8p Nr=2 Is=11.28p N=1 Xti=3 Alpha=10u Vk=100
+ Kf=92.85E-18 Af=1)
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag kör med:
Altium Designer 6
MicroCAP 7
MicroCAP8 demo
MicroSIM
PSPICE från OrCAD från Catena
TINA
SIMmetrix 9
LTSPice (som är gratis)
MicroCAP är en ny favorit och det är den jag vill anv för att simlera transistorkopplingar,
men jag vet ännu inte hur man får fram THD....
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jo, det kan jag väl göra.
På tisdag.
SigurdRogerGustavsson skrev:Sigurd!
Kan du inte göra någon simulering av Flints krets där du byter till 2SK170GR? Ett par av motstånden bör kanske ändras men utslut kondensatorn på 47 µF. Matningspänningen kan vara 24 V eller mer om det är någon fördel.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski
Mina värden bygger på anpassning till ca. 1mA (1Kohm) med BF245A
och kan ju rimligen inte stämma för 2SK170 som har helt andra egenskaper.
Kretsenskonceptet blir ju dock detsamma.
Vilken tomgångsström har din krets?
Flint skrev:Nu ska vi si.
500mV ut, första övertonen på 0.158%
Förstärkning 75ggr.
Bortplockandet av kondingar innebär att den som är kvar
kan göras mindre. Nu 1.5uF för fu 10Hz -3dB
Grupparbetet går just nu bra.
Flint skrev:Roger
Matchning av BF245A, vet ej, men som det ser ut kommer 2SK170 att arta sig bättre. Men förstärkningen 28dB verkar som sagt lite lågt. 25ggr.
Jag sitter och retar upp mig. För lite fetar att välja på. Ska det vara så förbannat svårt att tota ihop några vettiga matchande komplementerande fetskrällen?
RogerGustavsson skrev:Oaktat att Sigurds senaste alster verka superintressant. Har ett schema med några frågetecken. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/G.pdf
Med den förstärkningen som den kopplingen ger kan man möjligen behöva använda en dämpsats (pad) ibland. En sådan återfinns på Nakamichi-micken i form av en kondensator. Hur stor ska en sådan vara för att dämpa 10-15 dB? Utgången gör man impedansbalanserad. Vilket värde kan då motståndet i serie med signalen få? Kretsen före har ju någon serieresistans, det kan väl mätas på något sätt?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint,
för att få balanserat ut så kan man ju anv en diffkoppling så har man balanserat ut direkt - bara att buffra dessa utgångar.
Vad tror du om det?
RogerGustavsson skrev:Tar också risken... rätta mig om jag har fel! Signalen från mikrofonen tas emot av ett differentiellt steg som undertrycker de likfasiga störningarna. Det ska väl räcka?
Finns några trådar på forumet om balanserade överföringar t.ex. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6515&highlight=semibalanserad.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.
Sigurd
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint,
för att få balanserat ut så kan man ju anv en diffkoppling så har man balanserat ut direkt - bara att buffra dessa utgångar.
Vad tror du om det?
Balanserat hela vägen vore förstås kul. Inte fel. Komplementära fetar?
RogerGustavsson skrev:Och jag som trodde ni var de elektronikkunniga? Den här lilla rackaren, Project 93, har också en impedansbalanserad utgång: http://sound.westhost.com/p93-f6.gif Har faktiskt ett kort till den liggande.
Flint skrev:Det där känner inte jag heller till. Blir att läsa på.
Sigurd.
Är BF245A skit?
Sigurd_Ruschkowski skrev:BF245 är bra på det den ska användas till nämnligen UHF/VHF-förstärkare, men som audiotransistor är den inte gjord att anv som.
RogerGustavsson skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.
Sigurd
Sigurd!
Vilken Idss ska jag sträva efter om jag vill hålla förstärkningen hög? Vilken Idss har du simulerat efter? Är det något jag begär vid beställning hos Borbely? Det är väl bara de två FET:arna på utgången som bbehöver matchas till varandra? Kan simuleringen visa utgångsimpedansen, alltså före seriekondensatorn? Vill ju impedansbalansera utgången enligt länkarna ovan.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:BF245 är bra på det den ska användas till nämnligen UHF/VHF-förstärkare, men som audiotransistor är den inte gjord att anv som.
Det svaret accepterar jag inte utan att du redogör för och motiverar vad som avgör skillnad/verkan.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Komplementärt vore bra för det minskar disten men kräven oxå
plus- och minusmatning vilket jag inte vet om Roger vill ha.
Allt skulle bli så mkt bättre med dubbla matningsspäningar![]()
Men det behövs fler JFETar och det verkar vara trångt i röret.
Sigurd
Gain för ett common Source steg är:
Av = gm * Rd där Rd = drainmotståndet
och gm = - 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp
så
Av = - Rd * 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp
så visst, mer Idss ger mer gain. Du kan ju beställa V-varianten
för max gain.
Jag har anv Idss = 10mA i min sim.
Rout borde vara runt 50 - 100 Ohm med tanke på de två motståndeni buffertsteget, men jag ska simulera o kolla.
RogerGustavsson skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Komplementärt vore bra för det minskar disten men kräven oxå
plus- och minusmatning vilket jag inte vet om Roger vill ha.
Allt skulle bli så mkt bättre med dubbla matningsspäningar![]()
Men det behövs fler JFETar och det verkar vara trångt i röret.
Sigurd
Jodå, plus- och minusmatning går väl bra så länge det inte blir för många olika spänningar. Det är trångt i röret, framförallt direkt bakom mikrofonkapseln. Där sitter idag ett runt kretskort (ca 18 mm). Några av komponenterna bör sitta nära kapseln. Längre bak i röret finns ett större utrymme (dia 18 x längd 50 mm) som också kan användas, t.ex. för en god kabeldrivare. I mellan de båda utrymmena finns ett batterifack som kan ta max 16 st CR1632-celler (3V/125 mAh).
< Hur mycket ökar då förstärkningen i din krets?
Min modell för SK170 har 10mA, så jag vet ej.
Dock har jag funderat lite och det finns fler begränsningar för gain
än bara Idss. Matningsspänningen och max sving tex.Gain för ett common Source steg är:
Av = gm * Rd där Rd = drainmotståndet
och gm = - 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp
så
Av = - Rd * 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp
så visst, mer Idss ger mer gain. Du kan ju beställa V-varianten
för max gain.
Jag har anv Idss = 10mA i min sim.
Rout borde vara runt 50 - 100 Ohm med tanke på de två motståndeni buffertsteget, men jag ska simulera o kolla.
Här är min kunskapsnivå begränsad.... Värden på Idss och Vgs hittar jag i databladet för 2SK170. Vad är Vp för något? Säg att jag får tag i 2SK170V med Idss=15 mA. Hur mycket ökar då förstärkningen i din krets? Ska samtliga FET:ar ha samma Idss?

Flint skrev:Nu kanske jag stör er när ni börjar hitta ett koncept men jag kunde inte låta bli.
Jag har bytt till en vanlig trissa som utgångsbuffert och det visde sig vara vettigt.
Ut 500mV.
Första övertonen på -64.26dB = 0.06%
Förstärkning 80.7ggr.
Utimp. 80ohm
Total strömförbr. 3.5mA
RogerGustavsson skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.
Sigurd
Sigurd!
Vilken Idss ska jag sträva efter om jag vill hålla förstärkningen hög? Vilken Idss har du simulerat efter? Är det något jag begär vid beställning hos Borbely? Det är väl bara de två FET:arna på utgången som bbehöver matchas till varandra? Kan simuleringen visa utgångsimpedansen, alltså före seriekondensatorn? Vill ju impedansbalansera utgången enligt länkarna ovan.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Lite konstigt att dist sjunker tycker jag för det är det första steget som distar hos mig och inte buffersteget.
Jag kan ta ut distvärden på alla spänningar och strömmar.
Kan du visa disten som är på basen till BC550:an?
Jag ska ta och simulera detta oxå - mycket intressant!
Sigurd_Ruschkowski skrev:Inimpedans kan jag simulera fram men jag vet inte hur man simulerar fram utimpedansen hos en krets.
Flint,
jag låter dig instruera oss![]()
Hur gör man?

Kan jag ersätta de två 2SK170 på utgången med en 2SK389 i din senaste koppling? Denna:
Morello skrev:Med gm=25 mS i vilopunkten blir Zut:
Zut=(1/gm + Rs)/2=70 ohm
För den som är osäker på hur man gör, gör en komplett analys med ekvivalensschema från ruta ett en gång för alla.
Vad får du för resultat med belastningsmetoden, den övre av mina två? Den är som jag ser det den mest säkra.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag gjorde en utimpedanssimulering genom att mata utgången.
Med Re = 4k7 och en ZTX450 bipolär trissa samt Rload = 1G.
Beta = B = 175 i modellen för ZTX450.
Vid 1kHz fick jag 440 Ohm.
Lite intressant vore att beräkna det teoretsiak värdet.
Inte trivialt, så då blir det roligare![]()
Enl min boka från 1977 av Markesjö så är den nogrannaste beräkningen av Rout enl följande:
1/Rout = 1 / Re + (1 + 1 / B) / (1 / gm + Rg / B)
där Rg är den impedans som emitterföljaren drivs med, dvs utimpedansen från övjre JFET-kopplingen,
och
gm = Ohmega * Ic = {Ic = 3,4 mA enl Sim, samt att Ohmega = 1/40} =
= 3,4m / 40 = 85 u.
Rg är jag lite osäker på vad den är men det ser ut som om det är en sourceföljare med ett Rs = 100 (i min koppling med en 2Sk170BL med Idss = 10mA, och Id = 3,04 mA (igen från sim)).
Utimpedansen från en sourceföljare är enl samma boka:
R_out_JFET = 1 / (1 / Rs + gm) = (gm = 2 * sqrt(Idss) * sqrt(Id) / abs (Up) och Vp = -0,5 C enl modellen) =
= 1 / (0,01 + 0,044) = 18,5 Ohm
Nu kan vi beräkna Rout
1 / Rout = 1 / Re + (1 + 1 / B) / (1 / gm + Rg / B) => Rout = 3,3k!
Hmmm.....detta stämmer inte alls med sim.![]()
Någon som kan rätta mig?
Sigurd
Flint skrev:Morello skrev:gör en komplett analys med ekvivalensschema från ruta ett en gång för alla.
Skulle kanske Morello vilja visa på ett pedagogiskt och tydligt sätt hur det går till. Med illusterande bilder och förtydliganden?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Morello skrev:Med gm=25 mS i vilopunkten blir Zut:
Zut=(1/gm + Rs)/2=70 ohm
För den som är osäker på hur man gör, gör en komplett analys med ekvivalensschema från ruta ett en gång för alla.
Höll på med ekvscheman för 20 år sedan så jag är lite rostig![]()
och kikade snabbt på Markesjös formler istället.
Morello,
var i schemat och i vilket schema är ditt Zut?
Detta
?
/S
Hi Roger
Just move that R6 down to the source and that's what you want, but
still if you SPICE these things the input has to have the capsule
capacitance in series then you see the effects of the 'Miller'
multiplied Cdg. This circuit will not make you happy.
Scott Helmke
Morello skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Morello skrev:Med gm=25 mS i vilopunkten blir Zut:
Zut=(1/gm + Rs)/2=70 ohm
Höll på med ekvscheman för 20 år sedan så jag är lite rostig![]()
och kikade snabbt på Markesjös formler istället.
Morello,
var i schemat och i vilket schema är ditt Zut?
Detta
?
/S
Tittar du in i source ser du en strömgenerator vars ström är Vgs*gm.
Håller du Vg konstant och ändrar Vg, kommer strömmen att fröändras med I=gm*Vs, varför Zut=Vs/I=1/gm=1/25m=40 ohm
Notera att at jag försummat Rds, som hamnar parallalet också.
Zut=40ohm//3300/Rds=cirka 40 ohm fortfarande
Vidare har vi 3,3 kohm parallellt, vilket gör 40//3300=cirka 40 ohm
Har fått in lite kommentarer från annat håll om din krets här ovan.Hi Roger
Scott Helmke
Ligger det något i vad han säger?
Har också fått posittiva kommentarer, från Italien!
RogerGustavsson skrev:but still if you SPICE these things the input has to have the capsule capacitance in series then you see the effects of the 'Miller' multiplied Cdg.
Flint skrev:Jodå, det rör på sig, men jag har legat lite lågt när du och Sigurd har diskuterat hans krets. Vill inte störa processen. Det som retar mig är att jag inte kan simulera hans krets eftersom spicet inte fungerar i mitt program. Blir som att jämföra äpplen och päron. Jag kanske ska damma igång P-spice, men jag är rostig på det. I och för sig yttrligare en anledning att dra igång det. Jag är väldigt nyfiken på det här projektet och tycker att det var skitbra att du drog igång det eftersom jag kan ha egen praktisk nytta av det. Tänker försöka hålla det igång tills konceptet är genomarbetat. Tycker dock att Morello kunde bidra lite mer praktiskt konstruktivt, men ni kanske för den diskussionen vid sidan om. Jag skulle uppskatta mer grupparbete.
Berätta vad du anser att R5/100ohm och R6/100ohm fyller för funktion.
Nej, jag tycker inte att Roger ska börja bygga än. Alldeles för skakigt än.
För det första, räcker 25ggr förstärkning? Är kretsen teoretiskt "avlusad"?
RogerGustavsson skrev:Måste förstås ha någon som kan verifiera hur kretsarna fungerar i praktiken, klarar inte det själv.
Jag köper alltså några 2SK170V och några 2SK389V (istället för matchade 2SK170V)? Har väl då lite frihet att välja en av kretslösningarna ovan? Största bekymret är fortfarande högohmsmotstånden. De som Elfa har är alldeles förstora och för dyra dessutom.
Jag kanske ska börja med LT1115 för enkelhets skull....
Roger
Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte kan simulera min krets![]()
Är det en SPICEmodel för 2sk170 med Idss = 10m som du saknar eller
varför vill det itne sig?
Vore bra om du kunde simulera mina kretsar - ska inte vara ngt problem egentligen....
PSPICE är så trögt hemma hos mig,
så jag har tappat lusten.
Hmmm....det kanske är så att ditt SPICE inte kan ta PSPICE parametrar?
Borde åtminstone funka ändå....
Annars är MicroCAP8 bra. Finns numera distsim inbyggd
Demon kanske räcker för denna lilla krets?
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte kan simulera min krets![]()
Är det en SPICEmodel för 2sk170 med Idss = 10m som du saknar eller
varför vill det itne sig?
Vore bra om du kunde simulera mina kretsar - ska inte vara ngt problem egentligen....
PSPICE är så trögt hemma hos mig,
så jag har tappat lusten.
Hmmm....det kanske är så att ditt SPICE inte kan ta PSPICE parametrar?
Borde åtminstone funka ändå....
Annars är MicroCAP8 bra. Finns numera distsim inbyggd
Demon kanske räcker för denna lilla krets?
Ja, jag tror att den spicemodell som finns ute för 2sk170 är för P-spice och inte 3f4 som mitt program använder. Jag får igång feten men den drar gateström vilket är helt fel.
MicroCAP7 och 8 har jag så det kan jag ta till i värsta fall, men nu har jag laddat in Orcad och kollat att jag har 2sk170, så nu är jag snart igång med det. Tar dock lite tid att börja känna sig hemma i funktionen.
Men vadå tröttnat? Du har ju en fin krets på gång. Kom igen nu och lusa av den. Vi bollar ideér och misstag. Det är ju en lysande möjlighet att kolla om ev. kritik från yttervärlden är berättigad. "En pedagogisk fullträff".
/
Sigurd_Ruschkowski skrev:En dum fråga kanske men har du ev vänt benen fel i modellen?
Bilderna är OK i storlek men lite halvkonstiga. Blir det så när du krymper dom?
Bli inte förbannad. Ämnet bildstorlek har varit uppe till diskussion tidigare.
Har fått in lite kommentarer från annat håll om din krets här ovan.Hi Roger
Scott Helmke
Ligger det något i vad han säger?
Har också fått posittiva kommentarer, från Italien!
Flint skrev:Får vi samma dc-nivåer här då? Det andra förstärkande steget?
6.8K verkar vara ett alldeles för högt värde, eller 150ohm för lågt.
FET:en är i princip bottnad.
Lägg ur en bild på dc-nivåerna.
Hur många dB motkopplar du?
RogerGustavsson skrev:Måste C3 vara så stor med tanke på att R23 är på 1 GOhm?
Flint skrev:Sigurd
Får du samma dc-värden som jag får? Det här är inte kul.
Flint skrev:Jo, det ska jag göra. Hur ställer du dig till dom FETar men köper? Ska man välja dom på samma sätt som vi här väljer spice?
RogerGustavsson skrev:När kan impedansen tänks ha kommit ner så att signalen kan köras vidare några centrimetrar inuti höljet? Framme i höljet tror jag knappast allt får rum, dia 15x18mm. Vad kan det tänkas bli för förstärning?
RogerGustavsson skrev:Kan ni göra en beskrivning på vad som händer i kretsen? Första FET:en och bipolären, gör vad? Andra FET:en förstärker? Tredje och fjärde FET:en buffrar utan förstärkning?
Flints förslag om 100nF/1MOhm förbilligar konstruktionen och det kan användas?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Roger, jag har sett att en del mickampar har en konding på ingången för att blockera den DC-spänning som mickkapslen kan ge ut.
Hur mkt DC skickar din mick ut?
Sigurd

Roger, jag har sett att en del mickampar har en konding på ingången för att blockera den DC-spänning som mickkapslen kan ge ut.

Flint skrev:Då blir nästa fråga:
Är det likadant med ingångsfeten? Där måste det ju vara högohmigt.
Kanske passar inte 2SK170 där eftersom den verkar kräva ett lägre gatemotstånd. Verkar så.
Flint skrev:Sigurd skrev:Roger, jag har sett att en del mickampar har en konding på ingången för att blockera den DC-spänning som mickkapslen kan ge ut.
Det borde handla om ett HP-filter men inte för att hindra dc.
Kapseln kan knappast lämna ren dc lika lite som en vanlig kondensator kan i sig.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Klockan är sen - kanske därför jag inte riktigt ser vart du vill hän med din snygga sim på alla gatemotstånd.
Kan du utvecka lite?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Snyggt!
Jag har aldrig hållit på med 5G Ohm på gaten utan kört med 1M av ren slentrian.
55m är 5,5m - då passar den fint in![]()

Sigurd_Ruschkowski skrev:Kan du köra en inimpedansmätning på nya kretsen? Jag får ca rel låg inimpedans.....

Flint skrev:Ingen aning. Vi kan ju kolla hur den vanligaste och enklaste bufferkretsen direkt efter en kapsel fungerar. Den verkar ju duga eftersom den sitter i massor av mickar.
RogerGustavsson skrev:Jag väntar med späning! För den som är intresserad av hur det kan låta med min nuvarnade rigg, här ett prov: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/05.%20Track%205.wav
Länken fungerar inte riktigt. Kopiera in den i adressfönstret så fungerar det.
Hoppas man inte lastade ned hela servern... Den är i wave-format, alltså 16 bitar/44 kHz.
Detta är en rakt-av-dokumentation av musiken till helgmålsbönen för ett tag sedan. Mikrofonerna i ORTF-uppställning ca 2 m från musikerna. Tonal kompensering för avståndet eftersom det är njurmikrofoner. Hade gärna velat ha den ledande fiolstämman till vänster men är det live så är det. Pianot är av någon sort jag inte känner till, något halvelektriskt eftersom det även spelas den stora orgel på läktaren från det. Musik är Dvoraks Humoresque.
RogerGustavsson skrev:Lokalen är inte så "ekig", ingen "normal" lång kyrkklang. 2 m var det minst men inte 3. Ljudbilden vandrar något. Hade velat ha musikerna lite mera samlat men det är ju live och då får man kompromissa. Ingen kompression, man måste dra på volymkontrollen rejält för att det ska låta något så när verkligt. Nivån in till ljudkortet med maximal förstärkning i mikrofonförstärkaren, ca 370 mV eller 6.6 dB under digital nolla. Ljudspåret är normaliserat till -0.5 dB. Den brusnivå som finns är från mikrofon/mikrofonförstärkare.
Som jämförelse finns det ett par andra inspelningar här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11813

RogerGustavsson skrev:Har inte mina alster tillgängliga på något ställe, utom då den fil jag lade här.
Jo, då har vi en sak gemensam i den här tråden. För att inspelning ska bli av ska det vara så simpelt som möjligt och därav min önskan att skippa en klumpig mikrofonförstärkare. Har än så länge bara spelat in sporadiskt. Helst vill man ha lite dokumentation av övningar på instrumenten hemma, så man får en bild av utvecklingen. Hemma så är det son och hustru som musicerar men det blir inte bra ljud hemma i vardagsrummet. Har gjort inspelningar på några olika platser. På plats tycker man det låter bra. När man väl har kommit hem med det insamlade materialet kan man undra vad det blev av. Den inspelning jag lade upp här stämmer rätt bra med upplevelsen på plats. Det blir inte så där fullödigt med tre fioler och piano, dessutom spelar sonen bara på en gnällig 3/4-fiol (fyller tio snart).
Någon har påtalat att inbyggd förstärkare i mikrofonen begränsar användningen för mycket. Det gör om man håller på med olika nivåer. Närmikat ger helt andra nivåer men det gäller inte i mitt fall och den maximala ljudnivån från instrumenten är numera känd. Max toppnivå jag har registrerat för en ensemble som i exemplet är 95-100 dB vid mikrofonerna (har gjort lite kontroller med hjälp av ljudnivåmätare). Tror att många har en konstig uppfattning om vilka nivåer som gäller för akustiskt framförd musik. Jag undantar givetvis slagverkare som ligger i en helt annan division. En större orkester presterar också något mera än i mitt exempel men det ingår inte just nu i verksamheten.
Framöver kommer det nog att bli upptagning av en saxofonkvartett då sonen håller på med det också. Kan möjligen bli mera ljudnivå men max ca 10 dB till.
Flint skrev:Då börjar vi på ny kuuula och ser vad som dyker upp den här vändan. Kör Circuitmaker igen.
Tänkte se om det stämmer med P-spice som kommer i bild snart med samma simulering.
Kretsen som Roger kallar telinga(4).
Ingångsimp. 36kohm vid 1kHz. Inte särskilt mycket. Få se vad P-spice säger.
Jag kör utan ingånskondensator (kapsel). Det borde bli vad kapseln ser.
Rätta mig om jag har fel.
Hela kurvan.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Ung samma inimp som jag får. Vid 10kHz ännu lägre....
Min simuleringsdator är nu upptagen men jag presenterar min 2GOhm/10Hz-300MegaOhm/1KHz-30MegaOhm/10kHz- fulltbalanserade-superlågdist-koppling senare ikväll/natt.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Roger,
vad menar du med att nivåerna för akustiska instrument ofta inte är som folk tror?
Jag tycker att en saxfemtett låter rätt högt i mina öron
och ska man sedan hem till stereo och spela lika högt får jag dra på rätt
rejält.
Trumset låter mycket högt!
En stor symfork kan komma upp i 120dB.
Roger, så du behöver ingen pad då?
Sigurd
RogerGustavsson skrev:Jag tror nog man kan ha en hyfsad förstärkning i mikrofonen utan problem. Hur beräknar man paden? I originalschemat är det bara en liten kondensator parallelt med kapseln som kopplas in och påstås sänka nivån ca 10 dB.
Vad blir det för nivå ut från del 1?
Ska något vara matchat?
OPA 4132 är det inte en QUAD-OP?
Vad blir det för nivå ut från del 1?
Ska något vara matchat?
OPA 4132 är det inte en QUAD-OP?

Flint skrev:Sigurd.
Kommentera spänningsnivåerna dc.
Högsta nivån i kretsen ligger på 1.77V av 30 möjliga. Kan aldrig vara riktigt. Har jag missat något i kopplingen?
Kretsen dämpar. Är det meningen. Berätta hur du har tänkt?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte får samma Zin som jag![]()

Flint skrev:Nu den konstruktiva kritiken.
Spänningsmatningen.
Du har +/- 12V och +30V. Det betyder att det behövs 42V totalt.
På plussidan kan du tappa 12V från dom 30, men dom -12 måste till. Altså 30+12V. Att köra 30V och ligga på max 2V och skrapa käns som overkill.
Lysdioderna.
Får du dom att "ligga still" med 470K resp. 220K?
Flint skrev:Sigurd, din tur att hänga mig.
Kopplingen vanlig med rör.
Inimp. vid 1kHz = 28.5Meg.
Något hög utimp. 407ohm simulerat.
Dist, låg, mycket låg.
Utvärdena 100n/100k bara symboliska. Kan varieras lite hur som helst.
Men R bör nog inte undersitga 4.7k. (tumregel)
Frekvensgång utan utgångskomponenterna. 1V in
RogerGustavsson skrev:Jag använder ett Digigram VX pocket V2 ljudkort i PCMCIA-storlek.
Brusnivån borde väl vara låg med 2SK118? Är den som sitter i mina mikrofoner.
Mitt ljudkort har även en mikrofonförstärkare inbyggd men då ska nivån vara rimlig, inte kring 1 mV som i mitt fall då blir brusnivån hög.
Flint skrev:Ett förslag.
Idé.
En förstärkare med enkel sp.matning, valfritt 9V till drygt 30V. Den interna dc-nivån styrs av fetens sourcespänning och sätts till halva matningsspänningen. Justeras med R4. IC:n åker med på samma nivå. Hela steget är dc-kopplat till utgångskondensatorerna som jag tycker gärna kan vara elektrolyter för att få låg fu men ändå liten fysisk storlek. Dc-servo behövs inte. IC:ns förstärkning är vald till ca. 60ggr. Justeras med R7. Utgången är balanserad men kräver utgångskondensatorer eftersom där ligger likspänning. R10 ger den undre ic-halvan bias. C2 (e-lyt) kortsluter till jord den ac som också följer med biasen. Spänningsmatning till IC:n är inte utritad men minusanslutningen går till jord och plusanslutningen till plus. Jag har velat göra kretsen så liten, enkel, komponentsnål och lättjobbad som möjligt. Inget behöver matchas, bara justeras.
OK, hugg och slit. Än är kretsen bara grovtänkt. Ett hopplock av det som har dykt upp i den här tråden. Om konceptet tar fäste vill jag ha förslag på lämplig IC för att gå vidare med utförligare simulering. IC:n i det här fallet är en "korrekt" hypotesmodell.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag provade din koppling i helgen.
Bootstrappning är ju rätt kul![]()
Det jag tyckte den föll på var den låga inimpedansen.
Därför lade jag bort den.
Den höga utimp kan manju fixa till med en OPamp.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man kunde anv +-12V och slippa de stora kondingarna på utgången vinner man massor i ljudkvalitet
Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint,
du får gärna modda kopplingen så att det blir bra även med tex bara +12, - 12V.
>What about the Miller effect in the original Primo circuit to be found in the file section?
When I designed mikes for a living, the best LN FETs were RF with very small Cgd eg Mullard BFW11 (4.5nV/rtHz). Little Miller effect. Now we have very low noise FETs like the 2SK170 but this comes at the price of large Cgd. Often substituting 2SK170 in an older circuit may make S/N worse. They really need cascoding as Mr Wurcer says. I would be tempted to find an RF FET which had low enough noise rather than extra complexity.
2SK117, 2SK30, 2SK118, J309, 2N4416 are possibilities but you need to try & see.
There are several JFETs popular with MC pickup designers that in fact do degrade SNR if used carelessly in mic circuits. Interfet comes to mind too (subs for Toshiba).
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, kretsen dämpar men det gör alla emitterföljare (mer el mindre). Dock dämpar din krets mer än normalt.
Vilken av dom, jag vill kolla.
RogerGustavsson skrev:Jo, bruset verkar inte störa. Har dock strävat efter att få bra utstyrning, inte skänka bort något i början av processen. Dock måse man ha koll på den musik som ska spelas in. Var med på ett rep innan.
Har fått lite mera information om Miller-effekten på micbuilders forum. Har klippt ihop det väsentliga:>What about the Miller effect in the original Primo circuit to be found in the file section?
When I designed mikes for a living, the best LN FETs were RF with very small Cgd eg Mullard BFW11 (4.5nV/rtHz). Little Miller effect. Now we have very low noise FETs like the 2SK170 but this comes at the price of large Cgd. Often substituting 2SK170 in an older circuit may make S/N worse. They really need cascoding as Mr Wurcer says. I would be tempted to find an RF FET which had low enough noise rather than extra complexity.
2SK117, 2SK30, 2SK118, J309, 2N4416 are possibilities but you need to try & see.
There are several JFETs popular with MC pickup designers that in fact do degrade SNR if used carelessly in mic circuits. Interfet comes to mind too (subs for Toshiba).
2SK170 kan då vara lite problematisk i vissa fall? Förmodligen går Telingas koppling fri från bruset. Men den har kanske andra problem som ännu inte har simulerats fram av Flint eller Sigurd?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, kretsen dämpar men det gör alla emitterföljare (mer el mindre). Dock dämpar din krets mer än normalt.
Vilken av dom, jag vill kolla.
Vilken menar du?
/S
.
RogerGustavsson skrev:Är dessa båda "körda"?
Bra formulerat. Att du jobbade professionellt visste jag inte. Har inte fått det intrycket. Beklagar om jag klev på någon tå. Det var inte meningen.
Likt förbannat så anser jag att det praktiska resultatet bör avgöra. Åtminstone i ett sånt här fall där inte Ericsson är inblandade. Om jag inte kan höra en förväntad nackdel så är den ingen nackdel för mig. Speciellt inte när kopplingen har klara andra fördelar. Att du kanske måsta "ha bråttom" i jobbet må så vara, men här handlar det om hobby. Jag ser en sån här tråd lika mycket ur ett pedagogiskt perspektiv som ett rent tekniskt "fabricerande". Jag tror också att andra på forumet kan tycka att det är kul att se att det inte bara är att kasta ihop någonting som sägs vara rätt trend för stunden. Allt har sina för och nackdelar och man måste kompromissa här och där. Det intressanta kan kanske vara att få veta vad som är efterlämnat och vad som är prioriterat i en krets.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte får samma Zin som jag![]()
Jag missade att du mäter med kapseln inkopplad. Då får jag värdet 21.5Meg vid 1k. Men jag ifrågasätter om det är rätt sätt att mäta det på. Kapseln ser ju fetens ingång. Om man mäter med 56p inkopplat så är det ju samma som att sätta två kapslar i serie. Verkar fel att mäta inimp på det sättet. Men kanske är det rätt för att få det att visa rätt ihop med fetens ingånskapacitans. Vet inte.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:De 10uF-kondingarna du vill anv, hur stora är de fysiskt?
Som den här från ELFA. Jamicon.
10 μ 24V 4×5mm nr. 67-000-90
4mm diam. Som en fet.
Funderar på att byta elektronik i mina mickar som jag visade schema på för någon sida sen. Vill ha mer bett i dom. Kanske åker dom med av bara farten nu.
Jag har förresten börjat förstå 2sk170 nu vilket förklarar en del trassel tidigare i tråden.
Flint skrev:
.MODEL BC850BLT1 NPN (IS=10.2F NF=1 BF=377 VAF=121 IKF=60M ISE=3.47P NE=2
+ BR=4 NR=1 VAR=24 IKR=90M RE=0.515 RB=2.06 RC=0.206 XTB=1.5
+ CJE=17.6P VJE=1.1 MJE=0.5 CJC=5.68P VJC=0.3 MJC=0.3 TF=1.59N TR=1.1U)
Går det bra med de här värdena på LEDen?
Flint skrev:Det vore ju kul, men om du inte har något emot det så tycker jag att vi bollplankar lite till först. Det känns som om det finns mycket här att hämta. Det här med hur man ska mäta t.ex. Med eller utan kapsel. Bara tanken att knäcka fram en bra arbetsmetod lockar. Lika mycket som att få fram en färdig krets. Sen tycke jag nog att Roger är den som bör bygga i första hand eftersom det är han som slog an temat. Om jag ska bygga beror på om jag får tillräckligt mycket inspiration. Som det är nu är jag mest nyfiken på vart det här ska leda. Kan bli skitbra - kan rinna ut i sanden. Men tack för erbjudandet. Om jag ska bygga kommer det också att innebära att cadda ett kretskort. Det är lika roligt det, för då kan jag få till det mycket snyggare än vad originalet är som är gjort med förmodligen tejpmönster någon gång 1973-74.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Men hursomhelst så får jag alltså
6G vid 100 Hz
1,7G vid 1k
181M vid 10k
28M vid 20kHz
med mickens kapacitans.
Kopplingen kan vi kalla DubbelLED-1.
Utan kapselns kapacitans får jag:
900M vid 100 Hz
93M vid 1k
17M vid 10k
1M vid 20kHz
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Men hursomhelst så får jag alltså
6G vid 100 Hz
1,7G vid 1k
181M vid 10k
28M vid 20kHz
med mickens kapacitans.
Kopplingen kan vi kalla DubbelLED-1.
Utan kapselns kapacitans får jag:
900M vid 100 Hz
93M vid 1k
17M vid 10k
1M vid 20kHz
Nu verkar det stämma bättre. Nya LEDer gjorde susen. Dom gamla var nog utslitna.![]()
Med kapseln
100Hz 6.421G
1kHz 1.62G
10kHz 184.7Meg
20kHz 98Meg
Utan
100Hz 990 Meg
1kHz 104Meg
10kHz 19Meg
20kHz 10.11Meg
RogerGustavsson skrev:Utgångspunkt den nedanstånde simuleringen.
1. Vad händer med ökad drivspännin, säg 24 V?
2. Vad händer med högre Idss, t.ex. 10-15 mA?
3. Någon aning om vilka nivåer in/ut den kan klara?
4. Är det ingångsteget eller bufferten som är den begränsande faktorn?
5. Kan man göra något åt 1 uF komdensatorn likt din krets med BF245A?
6. Uteslutande av 100 uF kondensatorn ger väl en halvering av förstärkningen?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Stämmer ju överens perfekt - jag hade lite svårt att mäta vid 20k så dina siffror stämmer nog mer än mina.
Himla skönt att vi simulerar lika bra![]()
Således har vi en krets (kallad "DubbelLED-1") som har en superb inimpedans upp till 20kHz.

Flint skrev:Som jag ser det har vi två problem med 2SK170.
1 Ingångskapacitansen.
2 Något låg ingångsresistans.

Flint skrev:Zut=10K
Först.=14.518ggr <==> 23.23dB
Dist vid 504mV ut. Första övetonen (dvs. andratnen)= 2,927521%
Tredjetons dist = 0,010776%
Utimpedans runt 10K. (Lämplig belastningimp. 100K ?)
Dist vid 3.2mV in. Andraton 0.166%
Flint skrev:Linjariteten på BF245 är bra. En HF-fet förväntas gå högt upp i frekvens.
Gain i dom kretsar jag har byggt och simulerat har varit logisk och förutsägbar vilket inte vårt nuvarande simmande med 2SK170 kan sägas vara. Simulera och testa. Se också min SRPP med BF245A tidigare i tråden.
Brus vet jag inte i jämförelse mot 2SK170. Jag vet bara att jag har upplevt den som brusfri. Men det var i ett förstegsbygge och inte som första steg efter en elektretkapsel. Att Jänkarna inte pratar om den beror nog mest på att den är europeisk.
Flint skrev:Förstärkning utan C = ca. 8ggr. 18dB
Andraton vid 500mV ut = 1,58%. Dvs. något lägre än med konding.
Men då på bekostnad av gain. (Matning 24V)
RogerGustavsson skrev:500 mV ut med förstärkningen 8 ggr (18 dB) betyder hela 62 mV in och det kommer inte att inträffa i första taget. 8-16 mV in ger mera rimliga utnivåer 64-128 mV. Är inte disten lägre då?
Vad har din krets "DubbelLED-1" för ingångskapacitans och ingångsresistans?
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag menar alltså inte hur högt upp den går i frekc utan hur linjär den är som förstärkare.
Dvs Hur raka är kurvorna Id vs Vds i sitt arbetsområde.
Är inte det i princip samma sak? Berätta.
I det du menar vet jag inte heller hur BF245A uppför sig. Men med tanke på att distsiffrorna inte är så tokiga kan ju inte förstärkningslinjariteten vara så tokig heller. Gissning.
Förresten, det kan vi ju simulera. Jämföra mellan olika fetar.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Någon som vet vad som händer med ljudet om man belastar en mickkapsel med säg 1G mot tex 10M respektive 1kOhm?Sigurd

Flint skrev:Få se om du kommer till andra slutsatser än vad jag gjorde. Grupparbete, kul.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Någon som vet vad som händer med ljudet om man belastar en mickkapsel med säg 1G mot tex 10M respektive 1kOhm?Sigurd
Det borde påverka fu. Kapselns 56P i förhållande till belastningen säg 1G, så länge kretsen håller det värdet upp i frekvens förstås. För sen tar ju fetens problem vid och bestämmer belastningen.
Jag ifrågasätter om Gigaohmvärden är så nödvändiga eftersom fetens ingångsimpedans kan se ut så här. Det är ju bara under 10Hz som det verkar stämma. (?)
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker det verkar som om det är ingångskapacitansen på kopplingen som är mer avgörande än om man har 1GOhm vid 10Hz. Vid 10kHz kanske man bara har 1kOhm.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker det verkar som om det är ingångskapacitansen på kopplingen som är mer avgörande än om man har 1GOhm vid 10Hz. Vid 10kHz kanske man bara har 1kOhm.
Ja, men det belastar troligen kapseln lika mycket som en resistiv belastning.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint skrev:Få se om du kommer till andra slutsatser än vad jag gjorde. Grupparbete, kul.
Kretsen går inte få att fungera med 2SK170.
Har du testat med 1G//1uF på övre feten? Typ den här:
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Hur raka är kurvorna Id vs Vds i sitt arbetsområde. Jag hittar nämligen inte data på varken brus eller linjaritet i databladet.
Kopierat ur ELFA:s datablad för BF245A:
Simulering av samma "mätinställning".
Sigurd_Ruschkowski skrev:Set ut som om SPICE-modellen är sämre än vad databladet visar!

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att den föreslagna kopplingen som återfinns i produktbladet för Primo-kapseln http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/EM21.pdf kör med en 2SK118 O (Idss 0.6-1.4 mA), är det kanske denna FET man ska göra en simulering på?
Vad gör 2SK118 annorlunda mot 2SK170? Den av Primo visade kopplingen ska tydligen ha en högre brusnivå och kunna hantera högre nivåer än Telinga-kopplingen med 2SK170. I flera artiklar kring mikrofoner nämns att det krävs ett stort motstånd parallellt på ingången för att inte basen ska skäras. Mycket mer brukar inte finnas att läsa.
Flint skrev:2SK170 enligt Toshiba. Idss?
Simulerat samma Vgs med Sigurds 4mA-version som kommer närmast Toshibas.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Set ut som om SPICE-modellen är sämre än vad databladet visar!
Sigurd_Ruschkowski skrev:Idss är vid Ugs = 0 och någon Vds.
Tex 3,75 mA vid 3V i din sim och 2,75mA i databladsbilden.
Ofta anges Idss vid 10 V Vds. Där har jag lagt mina Idss i modellerna.
Flint skrev:Jag får inte dc-nivåerna att stämma i den här kretsen.
Jag behöver upp i ett par kilo för att det ska likna något.

RogerGustavsson skrev:Väntar med spänning på om Primo's schema gör nnågot annorlunda.... Alltså vad som händer när man tar signalen som Primo gör och utesluter 2k2 motståndet och skippar transformatorn.
Man skulle väl kunna tänka sig att behålla denna ingångskrets i någon form och hänga på något som liknar t.ex. figur 4 i detta dokument: http://www.borbelyaudio.com/adobe/borb502.pdf Kan det vara en gångbar lösning? Visserligen med +- matningar men ändå.
RogerGustavsson skrev:Denna ger mera nivå ut och lägre distorsion? Kan den ha någon nackdel eftersom den inte används?
Vad händer om jag lägger batteriets minus ner till jord och utesluter 2k2-motståndet? Eller ska jag ta ut signalen över 1k2-motståndet? Jag tycker det ser konstigt ut med signalen genom batteriet. Det är kanske är ett tankefel? Kan ju inte det här riktigt....
RogerGustavsson skrev:En tänkbar anledning skulle kunna vara att höjd nivå belastar den lilla utgångstransformatorn för hårt. Mellan de båda kopplingarna ser det ut att skilja ca 18 dB i dina simuleringar. Kan det verkligen stämma?

RogerGustavsson skrev:Om vi nu dockar den här Project 93 med Primo-kretsen. Det borde väl gå? Från Primo-delen kommer då maximalt ca 20 mV, som förstärks med en faktor 16 i den omarbetade P93:an, borde ge 320 mV ut vid 104 dB vid mikrofonen. Detta med rimligt tillskott av distorsion? Vilken förbrukning kommer P93:an att få?

Finns det något skäl till att Rod Elliot kan ha valt så stora värden på C1, C2 och C3? Ger väldigt låga avskärningar. För C5 angav han 33 µF för inspelningsbruk. Visserligen tänkte han sig att använda denna krets vid akustiska mätningar. Då kanske man vill ha ett betydligt större fönster opåverkat av frekvens- och fasgångsfel?

RogerGustavsson skrev:Verkar som din experimentlusta står i konstrast mot gamla vedertagna tumregler. "Så här har vi alltid gjort varför ändra på något?" I denna speciella applikation gäller inte heller de spelregler som brukas mera allmänt i mikrofonsammanhang. Där vill man helst ha en totalt anpassningsbar kedja. I mitt fall kan jag tillgripa dämpning om det skulle knipa, det tror jag räcker. På köpet får jag en kompakt lösning som är lätt att ta med och hemma kan den stå framme för snabb dokumentation om andan skulle falla på.
Det kommer att krävas en del hjälp av skohorn för att denna krets ska få plats men jag tror det går. Att den går på enkelspänning är förstås en fördel. Återstår att se när det kan vara realiserat.... Eftersom jag har tre mikrofoner men bara använder två, kan jag pula lite med en av dem. Den ligger redan demonterad. Är förstås väldigt trångt och kräver mycket pill. Flint, är du sugen på att kolla om simuleringen stämmer med verkligheten?
För att eliminera felkällor och reda ut det där med spicemotorn,
simulera den här kretsen exakt och kolla om du också får 20000ggr förstärkning.
RogerGustavsson skrev:Verkar som din experimentlusta står i konstrast mot gamla vedertagna tumregler. "Så här har vi alltid gjort varför ändra på något?" I denna speciella applikation gäller inte heller de spelregler som brukas mera allmänt i mikrofonsammanhang. Där vill man helst ha en totalt anpassningsbar kedja. I mitt fall kan jag tillgripa dämpning om det skulle knipa, det tror jag räcker. På köpet får jag en kompakt lösning som är lätt att ta med och hemma kan den stå framme för snabb dokumentation om andan skulle falla på.
Det kommer att krävas en del hjälp av skohorn för att denna krets ska få plats men jag tror det går. Att den går på enkelspänning är förstås en fördel. Återstår att se när det kan vara realiserat.... Eftersom jag har tre mikrofoner men bara använder två, kan jag pula lite med en av dem. Den ligger redan demonterad. Är förstås väldigt trångt och kräver mycket pill. Flint, är du sugen på att kolla om simuleringen stämmer med verkligheten?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag har kopplat upp kretsen i SPICE och jag får ett felmeddelande om att
"Iteration Limit Exceeded"
Detta brukar betyda att kretsen inte fungerar för SPICE kan inte hitta en lösning på ekvationerna.
Ditt SPICE verkar ge en orimlig gain istället.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag har kopplat upp kretsen i SPICE och jag får ett felmeddelande om att
"Iteration Limit Exceeded"
Detta brukar betyda att kretsen inte fungerar för SPICE kan inte hitta en lösning på ekvationerna.
Ditt SPICE verkar ge en orimlig gain istället.
Va bra. Då har vi fått det bekräftat. Simma FET har jag varit kritiskt till länge. Har också sett det diskuteras mycket på nätet. Tack för hjälpen.
RogerGustavsson skrev:Stormembran verkar vara inne. Är det mest för att de ser lite mera "retro" ut? Lägre brus får man men även lägre maxnivå och sämre "off axis response". Mina Nakamichi har ju rätt stora kapslar, höljet är 21 mm i diameter så kapslarna är kanske 16-17. Några som ser intressanta ut är Behringer B5 med utbytbara kapslar, kula och njure medföljer, ca 2000 kr/par. Behringer C2 som är nästan gratis verkar kräva en hel del ingrepp för att få anständig frekvensgång och impedansbalansering http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Diversen/Behringer_C2/EN_BehringerC2useAndModification.htm.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker dock att SPICE är ett utmärkt verkltyg för att lära sig kopplingar. Har inte läst något om att det är problem med JFETar. Var har du sett det?Sigurd
Flint skrev:Men vi kan ju lika gärna köra en enkel Panasonic WM-61A från Svalander med rörelektronik.
Det slog mig. Det bör ju sitta ett högohmsmotstånd i varje liten sketen elektretkapsel bara att hämta iställer för att köpa ett svindyrt från utlandet. Bara att slakta en gammal kasettradio. Har du kollat?

RogerGustavsson skrev:Vad var det för elektretkapsel? De vanliga Panasonic har bara en ytmonterad FET inom höljet.
Flint skrev:Jag tror att stormembran är inne för att det passar bra till visst hemstudiokör. T.ex. sång gör sig bättre med en stormemranmick enligt mitt tycke.
Men vi kan ju lika gärna köra en enkel Panasonic WM-61A från Svalander med rörelektronik.
Det slog mig. Det bör ju sitta ett högohmsmotstånd i varje liten sketen elektretkapsel bara att hämta iställer för att köpa ett svindyrt från utlandet. Bara att slakta en gammal kasettradio. Har du kollat?
Roger -
The first would work but as I mentioned the gain is ill defined, I put
a schematic "chargeamp.gif" in the folder with my take on how to do
this in a more controlled way. You could just use 2SK170's where I
used BF862's. Eventually I want to build one with all SOT23 devices on
a tiny round PC board. The gain would be about 20dB with a 5pF
feedback cap and the same circuit could be 0dB (50pF) or -20dB
(500pF). The top FET sort of acts like a gyrator or synthetic (large)
inductor, the Neumann m49 uses the transformer primary and
a "selected" 8pF capacitor in much the same way (at least I think so).
If you have old mikes to cobble parts out of you could get the 2SK118
and 1G Ohm resistor that way. With the 5pF you should get >50mv/Pa out
of the EM23.
You would also add output balancing and RFI if needed. I did make one
500MHz oscillator by using all old RF FETs in one version so be
careful if you try it, some judicious use of snubbing might be in
order. By using a 50pF input capacitor to 'fake' a capsule I got about
2V p-p out of it before it distorted this could easily be improved by
re-optimizing it for higher voltage operation and the gain was a dB or
so low. The noise looked great, I made a 1000nV/rt-Hz flat noise
generator and put it into one channel of my sound card and this amp
into the other and did a comparison with Cooledit and I estimated the
1uV A-weighted.
The second circuit looks like the two FETs are current sources
fighting each other. You won't be able to simulate these circuits well
without a very sophisticated device model. The simple PSPICE JFET
model will only approximate the behavior of these circuits especially
since they are very sensitive to the exact value of Cgd.
-Scott

Before I leave for India for a couple of weeks I wanted to put this
idea out for people to mull over. This circuit has me so intrigued
that I want to order some boards from PCboardexpress and build a few
with the Primo capsules that I have collected from old Nakamichi
mikes. This circuit is basically a high gain amplifier with feedback
so distortion is low and the input is a virtual ground so having
diodes to bias the input does not have a distortion penalty, almost
too good to be true.
Referring to the schematic (chargeamp.gif in the Nakamichi 300
schematics folder), this is a single stage amplifier with drain load
J1 (and gain) made high at frequency by the bootstrap capacitor C2.
R3 is necessary to keep the noise from J1 down, this is due to the
fact that the transconductance of J1 is much more than J3 typically.
J3 is a low Idss JFET ideally a 2SK118 scavenged from the
microphone. I did not want to put a source resistor and large bypass
capacitor in with a high Idss FET because low enough noise is
achievable without this. The gain is simply the capsule capacitance
divided by the feedback capacitance so gain or attenuation is
possible right at the source. I built a prototype with 2N5522 dual
JFETs (date code 1970, I am an old fart after all) and everything
seemed as expected, for a 50pF input and 5pF feedback the gain was
about 10 and the noise approached that reported in the B&K paper on
ultralow noise mikes (1uV or so A-weighted). I tried a bare FET, a
1G Ohm resistor, and various diodes to bias the input. They all
worked with the bare FET having the lowest noise (slightly better
than the 1G resistor). Random diodes like 1N4148's had terrible
noise but the bare FET has a very long recovery time from overload
without something there. When I used the other half of the 2N5522 as
a bias diode I got the best compromise between noise and overload
recovery.
The second circuit looks like the two FETs are current sources fighting each other.
Flint skrev:Det verkar som om jag får börja göra praktiska prov med min SRPP-version. Kanske ska vi inte fördjupa oss mer i den eftersom det finns bättre alternativ men jag är för egen del nyfiken på hur kretsf¤n fungerar och varför den verkar svår att simulera. Den funkar ju i verkligheten.
Kan man sätta generatorn i serie med Ckapsel och tro att det fungerar? Det har jag för övrigt undrat ända sen vi började med detta.

RogerGustavsson skrev:Flint, Sigurd!
Den här är väl inte helkörd än?
Flint skrev:Förstärkning 1.25ggr. Dist 0.58% / 8mV rms in, första övertonen.
Förstärkning utan 5p återkopplingkondensator 1.5ggr.
Trolig förklaring till "problemet" med återkoppling.
5p försvinner i FETens egen ingångskapacitans. Tanken är god om man bara räknar 5p mot 56p i kapseln vilket borde bli runt 10gg förstärkning förutasatt att det fanns mer att ta av från början.
Enligt mitt tycke, ingen höjdare. Vore kul om Wurcer ville visa egna simuleringar.
Jag har testat lite olika FETar och fått ungefär samma resultat med dom som fungerar i kopplingen.
RogerGustavsson skrev:Jo, han verkar insatt. Scott Wurcer hittar man på detta forum: http://tech.groups.yahoo.com/group/micbuilders/message/6105

Flint skrev:Roger.
Hur går snacket med Scott Wurcer?

Flint skrev:Har skissat på en krets med IC som ser ut så här. Den är inverterande och med 1Gohm som ingång. Den går alltså aldrig under det värdet som ingångsresistans.
Förstärkning 14.6ggr.
8Hz-57kHz -3dB
Dist. 0,0089% första övertonen vid 8mV rms in.
Återkopplingsmotståndet på 44Meg är tänkt som två 22Meg i serie. Kanske svårt att hitta men inte lika dyrt som ett till 1Gohm vilket i och för sig vore att föredra eftersom det ger bättre hf-egenskaper. Men fö. på 57kHz med 44Meg är dock inte så tokigt det heller.
Ingångsimpedans.
Hi Roger,
I looked at the schematics you have sent me. If you need about 100x gain, than you need to run the K170 in grounded source mode, not as a follower. I think D and E are useful, but they have to run on 24V, otherwise you dont get enough overload capability. The Telinga needs a K170GR for the lower part and a K170BL for the cascode one.
I would also try my cascode circuit shown in fig 9B in Part 1 of my JFET articles, see the homepage under Special Articles. I would use a K170GR and a K246BL for the cascode. A source resistor of 47 Ohm and a drain resistor of 4.7k will give you close to 100x gain.
Of course you need to use a follower at the output like the simple one used in the Telinga circuit, or you could use one of my 2-JFET ones described in Part 2 of the JFET article.
Let me know how you come along.
Best, Erno.
If you need about 100x gain, than you need to run the K170 in grounded source mode, not as a follower.
I would also try my cascode circuit shown in fig 9B in Part 1 of my JFET articles, see the homepage under Special Articles. I would use a K170GR and a K246BL for the cascode. A source resistor of 47 Ohm and a drain resistor of 4.7k will give you close to 100x gain.

Vilket schema är det du syftar på?
Hade inte du några 2SK208 liggandes? Har just fått hem 50 st BF862. Det var attan vad små de är, knappt man vågar ge sig in på ytmonterat. Räcker till flera "chargeamp" à la Scott Wurcer. Du kan få BF862 i byte mot 2SK208. Om inte, vet du var jag kan få tag i ett fåtal 2SK208-O?
Jo, det är tydligen den Scott Wurcer du kände från Analog Devices.
RogerGustavsson skrev:Inlägg 1615 hittar jag inte men det skulle kunna vara detta schema:
Har idag fått ännu ett schema av Erno Borbely. Han vill inte att jag visar det på Internet. Det är lite mera komplicerat än det jag ritade. Tar dessvärre mera plats också.
RogerGustavsson skrev:Är Rg62 och Flint samma person?
Rg62 skrev:RogerGustavsson skrev:Är Rg62 och Flint samma person?
Kan jag aldrig tänka mig. Ska fråga RG61 som verkar ha bättre koll.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Schemat i inlägg 1615. En kaskodkoppling med buffert a la Borbely.
/Sigurd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster