Addera imulssvar - stereosystemfel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Addera imulssvar - stereosystemfel

Inläggav luminous » 2007-06-26 15:49

http://interface.cipic.ucdavis.edu/ kan man ladda ned en stor HRTF-databas, och jag tänkte att det kan vara kul att jämföra hur man uppfattar två högtalare i stereoupställning som ska återge ett monoljud jämfört med en högtalare rakt framifrån som återger ett monoljud.

Så om man kollar på ett av öronen så behöver jag räkna fram den resulterande överföringsfunktionen från två imulssvar, ett från -25 grader och ett från +25 grader infallsvinkel mot huvudet i horisontalplanet, och sedan jämföra denna överföringsfunktion mot den som uppstår då ljud infaller från 0 grader till samma öra.

Om man betecknar impulssvaren som ska läggas ihop som h1 och h2, är det bara att använda superposition på dem då så att det blir h_tot=(h1+h2)/2? (genom två för att skala till samma nivå som ett impulssvar).
Senast redigerad av luminous 2007-06-26 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-26 17:20

Ja. Om löptiden ingår i HRTFen, men det gör den nog.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-06-26 21:03

Fint, jag summerade impulssvaren från höger och vänster högtalare vid vänster öra och jämförde en högtalaruppsställning med två högtalare vid +25 och -25 grader med en monohögtalare rakt framåt med ett Matlabskript, i frekvensdomänen.

Såhär blev skillnaden i frekvensgång för en stereouppställning relativt en monohögtalare, jag tog medlet av 9 stycken försökspersoner ur databasen:
Bild

En stor dipp centrerad vid ca 2300Hz.

Eftersom mycket av informationen i vanliga inspelningar är monoinformation kanske man borde införa en liten korrektion av detta... tvärtemot bbc-dipp osv. :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-26 21:07

luminous skrev:Eftersom mycket av informationen i vanliga inspelningar är monoinformation ...

Är den? Nästan allt är i alla fall lyssnat i stereo så det är nog redan kompenserat för.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-27 10:22

ja ett är då säkert att inversen av den där kurvan inte skulle vara speciellt trevlig att lyssna på..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-27 15:58

Kraniet skrev:ja ett är då säkert att inversen av den där kurvan inte skulle vara speciellt trevlig att lyssna på..

Kompenserat och klart... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-06-30 00:53

Hur ser det ut om du tar och medelvärdesbildar kompensationen för alla vinklar inom ett 60 grader brett och 30 grader högt lyssningsfönster jämfört med överföringsfunktionen för +/-23 grader?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 01:49

Därtill är det viktigt att inte låta fasinformationen vara vid liv helt oanfrätt när man impulssummerar, eftersom summan då blir relevant bara för amplitudsskillnadupptagningar avlyssnade av en person med huvudet i skruvstäd, sittande i ett rum med oändlig efterklangsradie... :?

Kort sagt: Det behövs en hel del intelligent "vägning" av tillgänglig data innan man kan bygga sin ekvation.

När det gäller den aktuella databasen saknar dessutom mätningar i de viktigate vinklarna. Jag startade från början och gjorde egna mätningar på en förfärlig massa öron när jag själv satte ihop sådana där kompensationer, och kunde då välja vilja mätvinklar jag ville.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag gillar ditt fönster Morgan. Jag använder faktiskt precis ett sådant (ehuru med några inre vägningar)! :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-06-30 02:37

IngOehman skrev:PS. Jag gillar ditt fönster Morgan. Jag använder faktiskt precis ett sådant (ehuru med några inre vägningar)! :o

Jo, jag var på din föreläsning på KTH vettu ;) Annars hade jag nog inte kommit på någonting så klokt. Hehe.

Berätta gärna mer om dina vägningar! Jag minns inte riktigt vad du berättade på KTH om den saken, men jag minns ett diagram du ritade över felets storlek i olika vinklar, men jag minns inte riktigt hur du valde att väga din kompensation.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 12:54

Nu börjar vi komma in på industrihemligheter... 8)

Principer berättar jag gärna om, men de specifika detaljval jag kommit fram till är väldigt besvärliga att redogöra för (eftersom vissa av vägningarna är återkopplade från resp systems frekvensberoende riktningsindex).

Men framförallt tycker jag att det är så intrika saker att de bäst utvärderas genom lyssning på högtalarna*. Korrektionen jag använder är alltså inte en fast kurva, utan ett regelsystem som ger lite olika kurvor beroende på högtalarens övriga egenskaper. Den är i själva verket summan av massor av olika korrektioner, som var och en är mindre än +/- 2 dB, och som tillsammans faktiskt blir mindre än det till och med! Den del som jag kallar "den egentliga stereosystemetkorrektionen", är faktiskt mindre än +/- 0,8 dB, men förvånansvärt påverkande upplevelsemässigt.

På grund av några parallellegenskapsåterkopplade korrektioner (=att andra saker korrigeras för också) är vissa av högtalarna inte riktigt inom +/- 0,8 dB dock.

Vh, iö

- - - - -

*Korrektionernas skelettstruktur är framtagen helt utan hjälp av lyssning, men lyssning har varit en liten del av ekvationernas trimning.

Jag gör däremot ingen trimning av korrektionen med hörselns hjälp vid framtagning av specifika modeller. Trimningen har bara skett på ett övergripande plan avseende alla modeller samtidigt, men eftersom det är ekvationens inre som trimmas slår det olika på olika modeller.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-30 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-06-30 16:33

IngOehman skrev:Därtill är det viktigt att inte låta fasinformationen vara vid liv helt oanfrätt när man impulssummerar, eftersom summan då blir relevant bara för amplitudsskillnadupptagningar avlyssnade av en person med huvudet i skruvstäd, sittande i ett rum med oändlig efterklangsradie... :?

Kan du förklara lite ytterligare vad du menar med det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 16:47

Interferensen man får när man summerar saknar till stor del relevans, om man ser stereosystemet ur ett holofoniskt perspektiv (har målet att betrakta alla lyssningsplatser som både tänkbara och "rätt").

Vh, iö

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-06-30 18:57

Aha. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Re: Addera imulssvar - stereosystemfel

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-01 18:25

luminous skrev: och jag tänkte att det kan vara kul att jämföra hur man uppfattar två högtalare i stereoupställning som ska återge ett monoljud jämfört med en högtalare rakt framifrån som återger ett monoljud.

Har din fråga något med praktisk tillämpning, tex lyssning på cd-skivor, att göra också eller handlar det bara om att du vill jämföra en högtalare mot två experimentellt?
Kompensering av högtalare efter HTRF är väl inget man behöver oroa sig för om man använder dom till att lyssna på musik som är producerad med användning av stereohögtalare?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-01 20:41

Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 21:15

Hur många dB vid vilka frekvenser utgör problemet som det borde kompenceras för? Hur många dB vid vilka frekvenser brukar ljudet skilja på ifrån folks vänster resp höger högtalare beroende på hur dom placerats i hemmet?
Förstår inte hur "rätt" skall kunna uppnås.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-01 21:21

luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-02 15:43

patrikf skrev:
luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?

Alltså, en produktion som består av panorerade monoljud kommer utsättas maximalt för att ljudet kommer från "fel" vinklar och därmed kommer det uppstå klangliga färgningar. Hur det blir för andra inspelningstekniker har jag inte tänkt så mycket på, är inte vidare insatt där...

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-02 15:44

Harryup skrev:Hur många dB vid vilka frekvenser utgör problemet som det borde kompenceras för? Hur många dB vid vilka frekvenser brukar ljudet skilja på ifrån folks vänster resp höger högtalare beroende på hur dom placerats i hemmet?
Förstår inte hur "rätt" skall kunna uppnås.

Det rör sig om fel över 10dB så det är inga små fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-02 15:59

Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet) om man ser stereosystemet ur ett holofoniskt perspektiv (har målet att betrakta alla lyssningsplatser som både tänkbara och "rätt").

Med hänsyn taget till det blir resterande (relevantare) fel betydligt mindre. Dock definitivt att ta på allvar om man är petig!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-02 16:02

patrikf skrev:

Du ger dig aldrig va?

Läs det han skriver igen, så förstår du nog. Försök i varje fall förstå det.

(Detta är inte första gången du inte velat förstå de hör sakerna, ju...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-02 16:56

luminous skrev:Alltså, en produktion som består av panorerade monoljud kommer utsättas maximalt för att ljudet kommer från "fel" vinklar och därmed kommer det uppstå klangliga färgningar. Hur det blir för andra inspelningstekniker har jag inte tänkt så mycket på, är inte vidare insatt där...

Vad är panorerade monoljud i det här fallet?
Och är det något som inte inspelningstekniker kan höra och kompensera för men hörs hemma?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-11 18:46

Hm, inlägget av Phon jag tänkte svara på försvann visst.
Hursomhelst, kan man vara säker på att upplevelsen av klanglig färgning i det här fallet inte har att göra med misstanken/övertygelsen av att uppspelning av monoljud över två högtalare ger klanglig färgning?
Här i tråden utgås det ifrån något som ser problematiskt ut enligt en teori. Eller?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-11 19:17

:oops: Jag lyckades radera det, hur det nu gick till.

Det var väl nåt i stil med om du hade identifierat den minsta gemensamma nämnaren för HRTF-hantering och fas/spridningshantering vid vågformspassning. Alltså varför inte teknikern kan påverka det hela redan i mixen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-11 20:22

Aha :)
Då återstår bara frågan om den praktiska relevansen för HTRF vid stereolyssning..

Har en fråga om detta också som IÖ skrev:
Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)

Menas interferensen mellan höger och vänster högtalare? Och var då?
Och "saknar relevans", för vad?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-11 22:21

Tänkte bara;
går det att ens perfekt kompensera för "stereofelet" vid monolyssning utan att samtidigt ofrivilligt kompensera "mono"-ljuden som panorerats ut till höger eller vänster kanal, och förstås alla ljud som ligger däremellan som då skulle ha en anings kompensering bara?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-11 23:07

Edit: Ojdå, fel tråd ju!
Senast redigerad av Nwalmaer 2007-07-12 09:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 00:51

patrikf skrev:Aha :)
Då återstår bara frågan om den praktiska relevansen för HTRF vid stereolyssning..

Har en fråga om detta också som IÖ skrev:
Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)

Menas interferensen mellan höger och vänster högtalare? Och var då?
Och "saknar relevans", för vad?

Hurså?

Att svara på dina frågor känns rätt bortkastat när ditt syfte bara är att bjäbba.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 06:03

Hurså?
Det jag frågar om är oklart formulerat(för mig). Vill undvika missförstånd.
Du brukar ju bli så arg när man missförstår och då brukar du säga att man ska fråga istället.
Menar du tex att "interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans"- för lyssningsupplevelsen och/eller hur man uppfattar tonal balans vid en viss omständighet? Och isåfall är förklaringen det som står inom parentes efteråt? (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 13:40

Eftersom det här bara tycks vara ett spel för dig - att trolla så att det ytligt skall verka som om du inte trollar - så spelar det ju ingen roll hur man bemöter det du skriver. Du gör oavsett vad man svarar vad du kan för att tramsa och göra den ansträngning man gjort bortkastad. :?

Att inte misstolka och försöka förstå och i brist därpå ställa frågor för att informera sig bättre, är en bra grundprincip. Men i ditt fall måste du först överge ditt syfte att agera för att göra livet surt för dem som bemödar sig att kommunicera med dig. Att ägna sig åt spydig ironi för att löjegöra den du diskuterar med är ingen väg du kommer att ha framgång med. Ej heller imponerar du på någon genom att ställa samma frågor flera gånger fast du redan fått svaret.

Kort sagt: Återkom när du slutat trolla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 18:08

Jaha.
Liksom man bör vara lite skeptisk till tillverkare av esoteriska kabeltillverkares påståenden om deras produkters egenskaper bör man vara det till högtalartillverkares. Bägge kategorier handlar nog utifrån övertygelse.
Jag tycker att det är dumt om det skapas oro i onödan för diverse mystiska kompensationer och krumbukter som måste till för att det ska låta "rätt". I det här fallet handlar det om antaganden om samband mellan hörselfunktion(HRTF) och upplevelse som inte stöds av perceptionsforskning.

Edit: Tack Morello :wink:
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-07-12 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 20:06

HRTF heter det. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 20:45

patrikf skrev:Jaha.
Liksom man bör vara lite skeptisk till tillverkare av esoteriska kabeltillverkares påståenden om deras produkters egenskaper bör man vara det till högtalartillverkares. Bägge kategorier handlar nog utifrån övertygelse.

Jag tycker att det är dumt om det skapas oro i onödan för diverse mystiska kompensationer och krumbukter som måste till för att det ska låta "rätt".

I det här fallet handlar det om antaganden om samband mellan hörselfunktion(HTRF) och upplevelse som inte stöds av perceptionsforskning.

Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Eller är just det saker som inte är mystiska krumbukter i din värld? :o

Du kanske får acceptera att du själv tagit ställning till olika saker, och huruvida du väljer att kalla något för logiskt och rimligt/trovärdigt och något annat för krumbukter kanske har mera med dig att göra (hur du är som person*), och hur länge du funderat på de olika sakerna. Du kanske ALLTID misstror sådant som inte bekräftas av de av dig utvalda (på vilka grunder?) auktoriteterna?

Om du baserar din tro på vad du uppfattar har allmän acceptans så betänk att allmän acceptans har med vad som är etablerat och vad som inte är det, inte de faktiska förhållandena. Nya tankar etableras inte på en gång, även om de är rätt på en gång.

Du får helt enkelt acceptera att du har fått svar på dina frågor många gånger om, och att din respons tar bara upprepade gånger fasta på att du vill berätta att du "inte tror". Det finns inte en tillstymmelse till att du argumenterar emot eller förklarar varför du inte tror. Ditt beteende tjänar inte någonting till. Det du skriver (misstroenden utan argument) är bara en variant av barnets "det tror inte jag".

Om det finns något skäl till att du inte tror, så redogör för de skälen istället för att bara bjäbba, så KANSKE någon tar dig på allvar.

Om det finns något du inte förstått, så fråga om det, men fråga inte samma dumheter om och om igen. Om du märker att du själv gör det, så kan det vara så att du behöver läsa de svar du fått redan. Eller vad tror du?

Vh, iö

- - - - -

*Har du blivit lurad av någon som barn, och är nu livrädd för att det skall ske igen? Om det är så tycker jag det är synd att du har som ungångspunkt att saker är falska. Var agnostisk istället - det är mycket intelligentare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 21:03

IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Näe, det mystiska är att en viss tonkurva påstås ha effekten att en stereopanorerad monosignal låter som om den kom från en högtalare eller hur det nu var. Och högtalarna inte har den mystiska tonkurvan så upplevs klangfel i sådana fall...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 21:22

patrikf skrev:
IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Näe, det mystiska är att en viss tonkurva påstås ha effekten att en stereopanorerad monosignal låter som om den kom från en högtalare eller hur det nu var. Och högtalarna inte har den mystiska tonkurvan så upplevs klangfel i sådana fall...

"...eller hur det nu var", säger tyvärr allt... :roll:

Ditt intresse är obefintligt. Du bryr dig inte ens om att låtsas som om du läst och försökt förstå. :(

Fast ditt trolleriintresse är i och för sig rätt ok. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-13 02:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 21:35

Tja, alla argument som stöder "krumbukternas" påstådda effekter är härledda ur akustiska teorier. Fram till trumhinnan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 22:19

Ja, detr är väl i så fall ett bra tecken? Det vore ju illa om de inte kunde härledas på ett rimligt sätt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-12 22:23

Harryup skrev:Tänkte bara;
går det att ens perfekt kompensera för "stereofelet" vid monolyssning utan att samtidigt ofrivilligt kompensera "mono"-ljuden som panorerats ut till höger eller vänster kanal, och förstås alla ljud som ligger däremellan som då skulle ha en anings kompensering bara?

Nope, det går inte att kompensera fullt ut, kompenserar man (i högtalaren) inför man fel för de ljud som är helt utpanorerade till höger eller vänster högtalare.

Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 22:36

Morello skrev:Ja, detr är väl i så fall ett bra tecken? Det vore ju illa om de inte kunde härledas på ett rimligt sätt. 8)

Ja, på ett sätt är det bättre än de härledningar som brukar användas i kabelsammanhang och dyligt.
Men ofullständiga härledningar som verkar rimligare är svårare att upptäcka.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 22:45

luminous skrev: Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.

Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-12 23:11

Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.

Det är väldigt enkelt att göra experimentet helt själv, bara att lyssna på en ljudkälla, helt verklig eller en högtalare. Vrid sedan huvudet nittio grader så att ljudet kommer in i örat "rakt från sidan av huvudet". Beskriv sedan gärna vad du hör.

Att mäta HRTFer gör att man kan då finna korrelation mellan olika subjektiva uppfattningar av ljud från olika riktningar, samt hur de objektivt kan mätas upp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-13 00:20

patrikf skrev:

Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.

Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.

I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.

I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.

Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.

Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?

Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?

Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.

Ungefär så. Ingvar, du får gärna komma med korrektioner om jag har uttryckt mig så att det blivit fel någonstans.

Dessa uppgifter om "hur det låter" bygger dels på mina egna erfarenheter av att ha hållit på och hissat omkring på ljudkällor, dels (och förstås främst) på Ingvar Öhmans empiriska studier, generöst avrapporterade både vid olika föredrag och på diverse internetfora och i MoLT, samt på studier av de faktiska HRTF-databaser som finns att ladda ner via nätet. Om du grubblar över rimligheten i det jag och andra hävdar angående dessa klangfel och hur de upplevs, tycker jag att du skall studera HRTF-kurvors utseende för olika sidovinklar och elevationer, och notera var de är lika varandra och var de är olika. Det kan ge en del insikter, men kräver förstås lite tankemöda. Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 00:28

Mycket bra skrivet Morgan!

Detta är vad som kommer att inträffa:

Patrik kommer att var helt oemottaglig, eftersom hans mål är att INTE förstå, så han kan fortsätta vara emot. Det kommer han att lyckas med även denna gång. :wink:

patrikf skrev:Tja, alla argument som stöder "krumbukternas" påstådda effekter är härledda ur akustiska teorier. Fram till trumhinnan.

Du är ta mig f-n helt otrolig! 8O Hur har det undgått dig att de handlar till 100% om det ljud som når trumhinnan???? :o

Du förnekar dig inte. :lol:

Vh, iö

- - - - -

PS. Citat från filmen 'Flesh for Frankenstein':

"-Han är vetenskapsman. Jag vet inte exakt vad han gör."

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-13 00:55

IngOehman skrev:Mycket bra skrivet Morgan!

Tack. Jag försökte vara tydlig. Dessvärre hittade jag inte några jättebra vetenskapliga referenser när jag sökte - har du några tips? Sådant brukar ju imponera på vissa... :P :?

IngOehman skrev:Detta är vad som kommer att inträffa:

Patrik kommer att var helt oemottaglig, eftersom hans mål är att INTE förstå, så han kan fortsätta vara emot. Det kommer han att lyckas med även denna gång. :wink:

Äh :D
Tag ett djupt andetag och räkna till tio, dra sedan roten ur tio med sexton decimalers noggrannhet, hitta det första primtalet i den talföljd du fick, kvadrera det och beräkna residualen mot 17 respektive 23. När du sedan har lugnat dig och glömt hur irriterad du är på patrikf kan du besvara följande fråga: Hur gör du "vägningen" när du skall avgöra hur kompensationen ser ut? Vilka faktorer tar du hänsyn till (utan att avslöja exakta detaljer)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-13 01:21

Morgan, det där var ett mycket bra och pedagogiskt inlägg i mötet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-13 08:37

Håller med herr Morello!

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 09:32

Här kommer samma gamla antaganden.

Morgan skrev:
patrikf skrev:

Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.

Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.

I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.

I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.

Ungefär hit handlar det om akustik och fysiologi och det är inte där problemet i resonemanget ligger.
Morgan skrev:
Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.

Det är nog inga fler kloka personer än ingvar som kommit till de slutsatser du återger här. Du(eller snarare den du har lärt dig detta av) blandar ihop och drar felaktiga slutsatser om vilken inverkan ljudets instrålningsvinklar har på upplevelsen.
Jag håller med om att resonemanget är "bonnförnuftigt" men det ignorerar stora delar av kunskapen om hur ljud uppfattas. Hur hjärnan fungerar kan vara svårt att "räkna" ut. Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska. Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån. Jag rekommenderar dig och alla som är intresserade av ämnet att läsa en grundbok i hörselperseption. Eller åtminståne ta in information från mer än ett håll.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 11:16

patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 12:24

Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Tex detta:"Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma."
Vad grundar du det på?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:25

patrikf skrev:...Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

1. Ser mycket fram emot dina argument för att så är fallet. Förjäves förstås, men ändå.

2. Ser mycket fram emot din redovisning av grunden till att du tror att jag dragit några slutsatser baserat på pulssvar...

Kort sagt: Du är totalt ute och cyklar!

Allvarligt talat, varför kommer du med sådana där påståenden när du ju rimligtvis måste veta att det är saker som du är fullständigt okunnig om? (Talar nu både om vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivnngen och vad jag baserat slutsatser på.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:32

patrikf skrev:

1. Ser fram emot din redovisning av på vilka grunder du tror detta. Förjäves givetvis, men ändå.

2. Vad får dig att tro att jag drigit några slutsatser om något baserat på pulssvar?

Kort sagt: Du är fullständigt ute och cyklar! Det tycks dig vara helt omöjligt att snappa det jag berättat om grunderna till det jag berättat. :(

Men varför kommer du med en massa påståenden om dessa saker, som du ju rimligtivs måste veta att du inte vet knappt någonting om? (Talar om BÅDE "vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen" och om vilka grunder jag har för de slutsatser jag dragit.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:35

Oj, datamanicken antydde att postningen inte fungerade på grund av tappat internet, och det jag skrivit gick förlorat. Skrev om efter minnet.

Ignorera valfri version!

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 12:36

Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-13 12:47

patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .
Det beror på om man kan förstå den fysikaliska bakgrunden eller inte.

För dig är det väl mer pseudovetenskap än marknadsföring. Och de som anspråkar det är inte bara marknadsförare utan i viss mån även bedragare. Iallafall om man skall ta hänsyn till dina tidigare inlägg i sakfrågan.

Eftersom jag tycker att den som kallar någon bedragare även bör framlägga konkreta bevis för att så är fallet, så bör anklagaren framlägga stöd för sin bedömning. Detta för att säkerställa att den person som framlägger en sådan tes inte bara gör det för att den saknar relevant kunskap.

Berätta nu på vilket sätt och med vilken bakgrundskunskap du kallar en konstruktör bedragare.

Just de här spörsmålen anordnades det en föreläsning som hade 100+ deltagare från Faktiskt.se på KTH. Du var inte välkommen då, faktiskt den enda som inte var välkommen - just för ditt otrevliga sätt. Det är inte bättre nu.

För det är ju det du gör, ideligen, om än på ett finare substilt sätt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-13 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 12:49

patrikf skrev:
Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Tex detta:"Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma."
Vad grundar du det på?
Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om? Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud? Vi kan här bortse ifrån reflektioner från rummet eftersom de ser helt olika ut beroende på rum och varifrån ljudet kommer ursprungligen innan riktningen ändras.

Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:54

patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .

Här har vi ett nytt påstående som du kan bevisa:
PatrikF skrev:Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Det vill säga som du nog inte kan bevisa, men försök gärna. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 13:50

Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?

Här är en källa till missförstånd. Örat uppfattar och vi uppfattar.. Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?

Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?

Örat KAN inte skilja på det och det är inte dess uppgift.Det är hjärnans uppgift att förse oss med en logisk omvärldsbild. "summing location", tidsskillnad och vad vi vet/tror/ser styr var ljudbilden hamnar.

Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?

Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Jag tycker att det är fel att påstå att hjärnan "är med och tolkar".
Det är ju bara hjärnan som tolkar. Jag tycker att påståendet är signifikant för hur mycket av diskussionerna om "hur det är" här på faktiskt.se underskattar vår hjärnas roll och komplexitet, och att allt kan styras utifrån.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 14:04

patrikf skrev:
Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?

Här är en källa till missförstånd. Örat uppfattar och vi uppfattar.. Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?

Nej, det har du (också) fått om bakfoten. Det gäller okända ljud också. Det är bara i specialfall som okända ljud inte fungerar.

Patrikf skrev:
Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?

Örat KAN inte skilja på det och det är inte dess uppgift.Det är hjärnans uppgift att förse oss med en logisk omvärldsbild. "summing location", tidsskillnad och vad vi vet/tror/ser styr var ljudbilden hamnar.

Vad är det där för trams? Förstod du inte vad Martin menade? Det är helt normalt att man i perseptionssammanhang kallar hörseln för örat, och där inbegrips hjärnans tolkning av hörselstimuli.

Patrikf skrev:
Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?

De studier jag hänvisat till några gånger, men som du förnekar ens finns, är det. Knepigt för dig det här. Du tror inte att folk tycker att du beter dig underligt när du agerar på det viset?

Patrikf skrev:
Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Jag tycker att det är fel att påstå att hjärnan "är med och tolkar".
Det är ju bara hjärnan som tolkar.

Det visar bara din okunskap, och att du hellre tramsar än att diskutera sakfrågan. Vad Martin meande är ju solklart, med om du vill för du gärna definiera hjärnans start och stopp. De flesta som vet något om det här är överens om att örat består av tre delar, ytterörat, mellanörat och innerörat, och i det sistnämnda sker en hel del signalbehandling.

Du kanske kallar det hjärnan, bara för att nervceller huserar där?

Patrikf skrev:Jag tycker att påståendet är signifikant för hur mycket av diskussionerna om "hur det är" här på faktiskt.se underskattar vår hjärnas roll och komplexitet, och att allt kan styras utifrån.

Du kan "tycka" vad du vill (tro) men det förändrar inte signifikant din okunskap i ämnet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-13 14:19

Alltså...

Jag tycker det är bra att det finns de som aldrig tycks förstå något. För det triggar sådana som verkligen förstår något att dra igång hela förklaringsbatteriet. Och då förstår till och med jag litet grand. :oops: :wink: :D

Hälsn. Michael

Ps. Morgans inlägg här ovan var lysande. IÖ är ju tämligen "lättriggad", vilket jag lär mig mycket av. :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 14:20

patrik: På vilket sätt underskattas hjärnans roll och komplexitet tycker du och hur kan du ha någon uppfattning om det?

Det vi pratar om i tråden är ju det som händer utanför hjärnan. Hur ljudet faller in mot huvudet och örat. Det är inte intressant för resonemanget hur pass sofistikerad hjärnan är ur den synvinkeln. Den kan behandla ljudet i princip hur sofistikerad som helst men det ändrar inte det faktum att hjärnan har i princip två input när det gäller ljud, höger öra och vänster öra. Utgår man ifrån det så förstår man resonemanget om HRTF och vilken betydelse det har. (Visst vibrationer i kroppen osv men i princip)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 14:34

Martin skrev:
Nej, det är sådant som är allmänt känt. HRTF är ett vedertaget begrepp.

På vilket sätt underskattas hjärnans roll och komplexitet tycker du och hur kan du ha någon uppfattning om det?

Det vi pratar om i tråden är ju det som händer utanför hjärnan. Hur ljudet faller in mot huvudet och örat. Det är inte intressant för resonemanget hur pass sofistikerad hjärnan är ur den synvinkeln. Den kan behandla ljudet i princip hur sofistikerad som helst men det ändrar inte det faktum att hjärnan har i princip två input när det gäller ljud, höger öra och vänster öra. Utgår man ifrån det så förstår man resonemanget om HRTF och vilken betydelse det har. (Visst vibrationer i kroppen osv men i princip)

Ok, om du hänvisar tillbaks till HRTF-tabellerna blir det ju rundgång eftersom dom INTE är menade att använda för att avgöra hur klang upplevs vid stereouppställning. Ja, jag vet att det verkar vara vedertagen sanning på faktiskt se att det är så men det är en annan sak.
Det vi pratar om i tråden... Om du tittar på första sidan så är det IÖ som börjar tala om hur det uppfattas i inlägg 8.
Menar du att man förstår vilken betydelse HTRF har bara av faktum att hjärnan har två inputs? Tror du att alla tusentals forskare som håller på med detta genom experiment bara för att bekrefta vad man kan räkna ut..?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 14:38

MichaelG skrev:Alltså...

Jag tycker det är bra att det finns de som aldrig tycks förstå något. För det triggar sådana som verkligen förstår något att dra igång hela förklaringsbatteriet. Och då förstår till och med jag litet grand. :oops: :wink: :D

Hälsn. Michael

Ps. Morgans inlägg här ovan var lysande. IÖ är ju tämligen "lättriggad", vilket jag lär mig mycket av. :wink:

Jag tror att det beror på att de flesta gärna vill att verkligheten ska vara enkel. Den som säger sig "veta" och är övertygande blir lätt trodd.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 14:43

Nej, jag tror du har missförstått en hel del av det jag har skrivit.

Jag menar bara att utgår du ifrån att hjärnan har 2-öron som input för ljud så har man möjlighet att kunna förstå. Man får nysta vidare därifrån.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 14:47

patrikf skrev:Jag håller med om att resonemanget är "bonnförnuftigt" men det ignorerar stora delar av kunskapen om hur ljud uppfattas.

Vad har du fått det ifrån? Tvärtemot ditt påstående har jag aldrig träffat på någon konflikt med etablerad kunskap i området.

Kan du inte skippa sådana där både arroganta och tomma påståenden och skriva något konkret istället?

Hur hjärnan fungerar kan vara svårt att "räkna" ut. Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska.

Det var något av det dummaste jag läst av dig på mycket länge!

Allt du skriver är ju att du inte fattar, om du upplever att de fysikaliska egenskaperna som kommer hörseln tillgodo skulle ge kaotiska intryck.

Tvärtom mot dina tomma påståenden, är kopplingen mellan vad som går att mäta vid trumhinnan och vad man upplever perfekt. Det finns nämligen ingen annan signalväg "in till hjärnan" än den. Det är därför det är så lätt att förstå de intryck vi får - de stämmer ju perfekt med vad förklaringsmodellen förutser. Om du inte upplever det så, så kanske du behöver inse att det bara visar att du inte begriper förklaringsmodellen.

Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån.

Om du avser upplevd kalng har väl ingen påstått något sådant heller. Du blandar ihop klang och läge. Upplevt läge ÄR en olikhet. Inser du inte det? Att du hör varifrån ett ljud kommer beror på att du tolkar den kliniska klangförändringen som en riktning.

Själva problemet är dock den kognitiva dissonans som uppstår vid fantomprojicering. Men jag tror inte det är någon vits att gå djupare in på det innan du förstått det allra mest basala.

Jag rekommenderar dig och alla som är intresserade av ämnet att läsa en grundbok i hörselperseption. Eller åtminståne ta in information från mer än ett håll.

Din arrogans saknar gräns... :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 14:49

Det är lite som det här med apparater och stereobild. Man behöver inse att det är 2 elektriska kanaler som behandlas i apparaterna och som sedan blir något helt annat när de omvandlas till ljud i högtalarna. Utgår man ifrån det så har man kanske möjlighet att räkna ut vilken betydelse apparater kan ha för stereobilden och vad de inte kan påverka som bara högtalarna och rummet kan.

Psykoakustiken är fortfarande extremt viktig men inte för just det resonemanget, mellan apparater och högtalare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 22:00

IngOehman skrev:
Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån.

Om du avser upplevd kalng har väl ingen påstått något sådant heller. Du blandar ihop klang och läge. Upplevt läge ÄR en olikhet. Inser du inte det?

Såhär skrev Luminous i allafall...
Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång.

Men om klanglig färgning inte är avser upplevd klang har jag väl blandat ihop.. :wink:

IngOehman skrev:Själva problemet är dock den kognitiva dissonans som uppstår vid fantomprojicering. Men jag tror inte det är någon vits att gå djupare in på det innan du förstått det allra mest basala.

Hm, vad menar du med kognitiv dissonans? Såhär står det i Wikipedia:
Wikipedia skrev:Kognitiv dissonans uppstår då olika kognitioner (tankar) står i konflikt mot varandra, exempelvis då vi agerar på ett sätt som inte stämmer överens med våra värderingar.

Menar du kanske istället att det uppstår konflikt mellan olika "cues" som bidrar till perceptionen?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 22:09

Martin skrev:Nej, jag tror du har missförstått en hel del av det jag har skrivit.

Jag menar bara att utgår du ifrån att hjärnan har 2-öron som input för ljud så har man möjlighet att kunna förstå. Man får nysta vidare därifrån.

Jaha. Vet inte om jag blev så mycket klokare av det där direkt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 22:53

Du får gärna dyka förbi mig och prata en massa ljud och annat och lyssna på musik när du har lust. Jag är inte jättebra på att förklara men jag tycker att jag förstår detta hyffsat bra iaf. Efter Ingvars föreläsning var det solklart tyckte jag. Du får avgöra om jag blivit hjärntvättad eller om jag bara hört trovärdiga argument helt enkelt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-13 23:22

Det här är en repris på en två år gammal tråd med samma kombatanter.

Var är sökaren paa så han kan fixa en länk? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-13 23:36

Är du säker på att det är så länge sen, du var ju inte här då, eller hade du annat nick då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 23:43

Johan_Lindroos skrev:Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.

Det är väldigt enkelt att göra experimentet helt själv, bara att lyssna på en ljudkälla, helt verklig eller en högtalare. Vrid sedan huvudet nittio grader så att ljudet kommer in i örat "rakt från sidan av huvudet". Beskriv sedan gärna vad du hör.

Att mäta HRTFer gör att man kan då finna korrelation mellan olika subjektiva uppfattningar av ljud från olika riktningar, samt hur de objektivt kan mätas upp.

Har du provat experimentet du föreslår själv egentligen? Det har inte jag men det står vad som händer i "läroboken" Spatial hearing:
"the timbre of a auditory event changes but little when the listeners head turns with respect to the loudspeaker arrangement. a listener with one ear plugged percieves distinct colorations of timbre depending on the direction of sound incidence."

Vad drar vi för slutsats av detta...?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 23:51

Det räknade jag ut att det skulle vara så. Håller man för ena örat så "fattar" inte örat/hjärnan eller vad du vill att det är vinkeln som ändras, den hör bara klangförändringen.

Men nog ändras klangen alltid när man vrider på huvudet i förhållande till en ljudkälla, om man tänker på det. Men det mest i öronfallande med båda öronen är ju att riktningen ändras så det är ju det man tolkar in från förändringarna man hör.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-14 03:48

patrikf skrev:
Johan_Lindroos skrev:Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.

Har du provat experimentet du föreslår själv egentligen? Det har inte jag men det står vad som händer i "läroboken" Spatial hearing:
"the timbre of a auditory event changes but little when the listeners head turns with respect to the loudspeaker arrangement. a listener with one ear plugged percieves distinct colorations of timbre depending on the direction of sound incidence."

Vad drar vi för slutsats av detta...?

Bra Patrik!

Jag glömde skriva att man ska hålla för ena örat. - oops -

Det tar ungefär 5 sekunder att prova experimentet själv, så att det inlääg du skrev ovan tog säkert längre tid!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-14 05:15

patrikf skrev:
IngOehman skrev:

Om du avser upplevd kalng har väl ingen påstått något sådant heller. Du blandar ihop klang och läge. Upplevt läge ÄR en olikhet. Inser du inte det?

Såhär skrev Luminous i allafall...
Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång.

Men om klanglig färgning inte är avser upplevd klang har jag väl blandat ihop.. :wink:

IngOehman skrev:Själva problemet är dock den kognitiva dissonans som uppstår vid fantomprojicering. Men jag tror inte det är någon vits att gå djupare in på det innan du förstått det allra mest basala.

Hm, vad menar du med kognitiv dissonans? Såhär står det i Wikipedia:
Wikipedia skrev:Kognitiv dissonans uppstår då olika kognitioner (tankar) står i konflikt mot varandra, exempelvis då vi agerar på ett sätt som inte stämmer överens med våra värderingar.

Menar du kanske istället att det uppstår konflikt mellan olika "cues" som bidrar till perceptionen?

Du har fått allt det där förklarat för dig tillräckligt många gånger redan. Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.

Du spelar helt enkelt spelet väldigt illa, och har på grund av det förverkat möjligheterna att jag skall bry mig om ditt trams. Om du hade velat lära sig något hade det framgått för länge, länge sedan.

Att det experiment johan beskrev handlar om enörad lyssning hade du säkert kunnat få förtydligat för dig om du bara frågat.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-14 11:57

paa:

Det var i röran innan föredraget på KTH som "denna" tråd ursprungligen gick.

Kunskapsnivån, eller viljan att förstå - till skillnad från att avkräva bevis och insinuera lögner - är lika liten nu som då.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-14 12:32

Själv har jag inga problem med att förstå att en ljudkälla från sidan både upplevs och mäts klangligt olikt något som kommer rakt framifrån. Jag har heller inga problem med att "höra" den psykoakustiska "höjden" eller regnbågseffekten från en stereouppställning med "konventionella" högtalare.

Nu är det väl så att ljudet inte bara kommer från mitten; punktkällor finns ju placerade över hela stereobredden. Dvs om man ska kompensera för ett klangfel i mitten måste man nog göra ganska små förändringar (finlir skulle jag vilja säga) i tonkurvan.

Betänker man två högtalare med nästan linjär frekvensgång (±1 dB) men att frekvensgången; en med "optimerad" frekvensgång för fantomprojektion och en som är spegelvänd tror jag dessa upplevs ganska olika.

Efter att ha hört Ingvars högtalare ett par gånger upplever åtminstone jag att de har en väldigt stabil stereobild som kommer mer rakt framifrån; svårt att sätta ord på hur det exakt låter. Det beror sannolikt också på generös dämpning runtom, som jag experimenterat med och funnit ge en tydligare stereobild.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-14 16:20

Kaffekoppen skrev:paa:

Det var i röran innan föredraget på KTH som "denna" tråd ursprungligen gick.

Kunskapsnivån, eller viljan att förstå - till skillnad från att avkräva bevis och insinuera lögner - är lika liten nu som då.

Några diskussioner i samma stil:

"lyssning och mätning på PiP."
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=244030

Vilka är INO-högtalares tekniska egenskaper?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=265077

"Har Öhman publicerat sig?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=257363
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-14 23:32

Thomas_A skrev: Själv har jag inga problem med att förstå att en ljudkälla från sidan både upplevs och mäts klangligt olikt något som kommer rakt framifrån. Jag har heller inga problem med att "höra" den psykoakustiska "höjden" eller regnbågseffekten från en stereouppställning med "konventionella" högtalare.

Nej, vad man förstår beror också på vad man vet. Det är inte ovanligt att man inser att man förstår mindre när man vet mer :) Fallet med tolkningen av HRTF-s betydelse för perceptionen verkar vara ett sådant exempel. Den tolkning som framförs på faktiskt.se med IÖ i spetsen(och som ursprung?) är unik vad jag vet. Det som Johan Lindroos glömde säga, att skillnad i ljud bara hörs när man håller för ett öra borde få klockorna att ringa tycker jag. Det finns gott om information som bygger på modern perceptionsforskning att hämta för den som vill leta på egen hand.

Det är inte unikt att man kan höra väldigt mycket olika saker under rätt påverkan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-14 23:40

IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.

Du spelar helt enkelt spelet väldigt illa, och har på grund av det förverkat möjligheterna att jag skall bry mig om ditt trams.

Ett underbart exempel på social inkompetens. Hur kan man skriva något som detta och tro att man ska bli bemött seriöst?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-14 23:41

Patrik: Men har du tänkt på det jag sa då? Du kommer fatta till slut om du bara låter dig själv tänka på det istället för att leta fel hela tiden.

Vad betyder kombinationen av det du citerade med att hjärnan bara har två öron som input att tolka utifrån, applicerat på en stereouppställning?

Ledtrådar: Båda öronen hör båda högtalarna men med olika HRTF.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-14 23:45

Här är exempel på hur man resonerar utanför Faktiskt.se... :)
Toole skriver:
it seems humans have some ability to separate a spectrum that is changing (the program) from one that is stationary (the transmission channel/propagation path).

Att människan har förmåga att skilja på information i inspelning från den som tex högtalarna ger är förstås information som måste bekämpas med näbbar och klor av en högtalartillverkare som påstår att han löser alla "stereosystemfel" med sina högtalare.

Blauert skriver på sidan 326 i "Spatial hearing"
Clearly, then, the auditory system posesses the ability, in binaural hearing, to disregard certain linear distorsions of the ear input signals in forming the timbre of an auditory event."

(min fetstilsmarkering)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-14 23:48

Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-14 23:50

Martin, ursäkta att jag inte svarade dig tidigare men jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du frågar efter egentligen. Kan du försöka formulera om dig lite tydligare?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-14 23:53

Martin skrev:Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.

Du skriver uppfattade stereosystemfelen. Hur vet du ens att dom är uppfattade? De är kanske bara antaganden precis som upplevd kolorering pga HTRF?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-14 23:54

Det du skriver visar tyvärr bara att du inte förstått de argument du fått att kontemplera. Det du skriver adresserar ju helt andra saker.

Vad är egentligen syftet med att du beter dig så här?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-14 23:55

OM du verkligen ger dig själv chansen att förstå istället för att försöka missförstå (medvetet eller omedvetet oavsett orsak om det är för att du är rädd att vi har tänkt rätt eller något) så förklarar jag gärna mera ingående om det är något särskillt som "tappar bort dig" ur resonemanget. Men ge oss chansen att förklara och ge dig själv chansen att förstå. Det känns lite "allallaooooo"-händerna för öronen-"ni måste ha fel" ibland när du svarar om du fattar vad jag menar.

Självklart i all välmening. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:07

patrikf skrev:
Martin skrev:Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.

Du skriver uppfattade stereosystemfelen. Hur vet du ens att dom är uppfattade? De är kanske bara antaganden precis som upplevd kolorering pga HTRF?
Vi är nog många som uppfattar tex att man inte riktigt hör saker kommandes från mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Tex att ljud kan komma lite ovanför mitt mellan högtalarna (regnbågseffekten), eller att ljudet inte låter lika "direkt" eller klangrikt eller naturligt från mitten jämfört med om man hade haft en extra, identisk högtalare där. Det är rätt logiskt utifrån det vi vet idag att anta att stereosystemfelen vi hör (jo, vi hör dem) beror mycket på de specifika vinklar man får för HRTF i en valfri stereouppställning (bra eller dåligt uppställd).

Det finns liksom ingen anledning att förneka detta iom att det både stöds i teorin och praktiken.

Bara för att min engelskalärare på gymnasiet tyckte att det inte spelade någon roll vilken stereo man använde för alla lät ändå likadant, så betyder det inte att alla som uppskattar bra ljud har fel.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 00:16

Martin skrev:OM du verkligen ger dig själv chansen att förstå istället för att försöka missförstå (medvetet eller omedvetet oavsett orsak om det är för att du är rädd att vi har tänkt rätt eller något) så förklarar jag gärna mera ingående om det är något särskillt som "tappar bort dig" ur resonemanget. Men ge oss chansen att förklara och ge dig själv chansen att förstå. Det känns lite "allallaooooo"-händerna för öronen-"ni måste ha fel" ibland när du svarar om du fattar vad jag menar.

Självklart i all välmening. :)

Det jag inte förstod var din fråga. Jag tycker att den var för öppet ställd "Vad betyder kombinationen..."etc. Jag förstår kanske bättre om du avgränsar frågan lite.
Du skriver också "ge oss chansen att förklara". Det är väl bara att skriva? Det finns ett mått av partiskhet i sådana här diskussioner så du förstår kanske inte intuitivt hur det framstår ur min synvinkel.
De förklaringar jag får handlar antingen om att slutsatser (om upplevelser)dras från fysiska fakta eller så hänvisas det till "forskning" eller IÖ. Jag får intrycket av att informationsflödet till dom jag diskuterar med är starkt begränsat inom detta område och att det är "ingenjörstyper" jag försöker tala psykologi med. Jag ser inte ett spår av inverkan av aktuell forskning inom området och problematisering av det vi talar om.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:20

Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.

Jag låtsas inte som att jag kan en massa men jag kan ändå förstå samband och dra vissa delslutsatser att jobba vidare utifrån för att lära mig mer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 00:21

Martin skrev:
patrikf skrev:

Vi är nog många som uppfattar tex att man inte riktigt hör saker kommandes från mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Tex att ljud kan komma lite ovanför mitt mellan högtalarna (regnbågseffekten), eller att ljudet inte låter lika "direkt" eller klangrikt eller naturligt från mitten jämfört med om man hade haft en extra, identisk högtalare där. Det är rätt logiskt utifrån det vi vet idag att anta att stereosystemfelen vi hör (jo, vi hör dem) beror mycket på de specifika vinklar man får för HRTF i en valfri stereouppställning (bra eller dåligt uppställd).

Ja, jag förnekar inte att man kan uppleva saker men jag är kanske inte överens om just vad som är orsaken. Kan du tillexempel utveckla "det vi vet idag att anta att stereosystemfelen vi hör (jo, vi hör dem) beror mycket på de specifika vinklar man får för HRTF i en valfri stereouppställning "
Jag tänker särskilt på "det vi vet idag"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:28

Det är ju för omfattande men när jag tex förklarar något så kanske du hakar upp dig på en liten formulering typ "..hjärnan är med och tolkar.." eller något och på det låter det som att hela resonemanget faller. Det är inte att försöka förstå ett resonemang, det är att försöka missförstå och leta fel tycker jag. Det blir för omfattande att krångla in sig i varje liten detalj utan man måste försöka förstå och greppa helheten även om den inte är komplett inneållande all kunskap som finns i ämnet som den står i ett inlägg på några meningar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:36

Bland det första du skriver i tråden är:

Kompensering av högtalare efter HTRF är väl inget man behöver oroa sig för om man använder dom till att lyssna på musik som är producerad med användning av stereohögtalare?

Ser du att det som princip underkänner kunskaperna om hur vi hör stereosystemfel? Det du bör fråga dig själv är vet jag verkligen att det är så, eller är det kanske något som jag kan lära mig något mer om och kanske omvärdera.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 00:37

Martin skrev:Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.

Jag låtsas inte som att jag kan en massa men jag kan ändå förstå samband och dra vissa delslutsatser att jobba vidare utifrån för att lära mig mer.

Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Jag tror tyvärr inte att hjärnans sätt att fungera kan avgöras genom logisk prövning. Det är inte matematik vi håller på med nu.
Jag tycker att det är ett ohyggligt dåligt argument att det skulle göra det svårt att förstå om man försöker leta efter svar där forskningsfronten befinner sig. Resomnemanget liknar den som förs av vissa Sydafrikanska politiker i aidsfrågan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:39

Hur vet du vart forkningsfronten befinner sig, är det de som verkar pålitliga som auktoriteter som du väljer ut?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 00:48

Martin. Att jag hakade upp mig på formuleringen ""..hjärnan är med och tolkar.." beror på att jag tycker att den är signifikant för hur man måste resonera för att göra en grej av att det måste kompenseras för HRTF i högtalare.
Jag upplever också att jag blir medvetet feltolkad hela tiden. Det får man bjuda på och försöka förklara lugnt och metodiskt vad man menar.

Underkänner kunskaper.. Man kan kanske mena olika saker med kunskaper. Kunskaperna om stereosystem låter som om det vore vedertagen kunskap. Hypoteser eller teorier är lämpligare i detta fall.
Och man kan ALLTID lära sig mer! Jag vill det i allafall.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 00:58

Viljan kan räcka långt.

Jag kan säga såhär att även om jag inte vet så mycket om psykoakustik så kan jag säga att rent logiskt och utifrån det jag förstår om psykoakustik så finns det inget i varken floyd e tooles eller Baluerts uttallanden som omkullkastar Ingvars teorier så som han beskrivit dem.

Du kanske har någon kunskap som inte jag, Ingvar, phon, morgan eller någon annan här har som gör att du kan bedöma att teorierna inte stämmer?

Är vi redo att gå vidare i resonemanget?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:00

Martin skrev: Är vi redo att gå vidare i resonemanget?

Självklart!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:03

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.

Du spelar helt enkelt spelet väldigt illa, och har på grund av det förverkat möjligheterna att jag skall bry mig om ditt trams.

Ett underbart exempel på social inkompetens. Hur kan man skriva något som detta och tro att man ska bli bemött seriöst?

/ B
Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:05

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det spelar ingen roll vad paa har skrivit. Man kallar inte folk för skitstövel helt enkelt.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:11

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det spelar ingen roll vad paa har skrivit. Man kallar inte folk för skitstövel helt enkelt.

/ B
Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:14

Kaffekoppen skrev: Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.

Vilket mönster ser man med skygglappar?
Jag ser samma mönster som de flesta som Ingvar är med i och avvikande åsikter kommer till uttryck :) .
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-07-15 01:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:15

Kaffekoppen skrev:Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.

Inget är intressant. Man kallar inte folk för skitstövel. Inte heller för pucko. Inte ens om man är IÖ, paa eller Kaffekoppen.

Varför ska det vara så djävla svårt att bete sig vettigt på detta forum?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:18

patrikf skrev:Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Kul, har du tenterat av de kurserna?

Vad har psykologi för koppling till de tekniska resonemangen du anser dig kunna påstå är lögner. För det gjorde du igen - märkte du det?

Dessutom - komkritisera dig när du påstår att någon är lögnare. Du har inte framlagt ett enda sådant hållbart bevis. Du bara agerar sårad höna hela tiden.

Tröttsamt och ovärdigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:19

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.

Inget är intressant. Man kallar inte folk för skitstövel. Inte heller för pucko. Inte ens om man är IÖ, paa eller Kaffekoppen.

Varför ska det vara så djävla svårt att bete sig vettigt på detta forum?

/ B
Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.

Sedan kan du få kalla mig idiot, men jag tollererar inte det beteendet.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:22

kaffekoppen, var vänlig och tramsa vidare under kommentarer och synpunkter så vi kan fortsätta diskutera sakfrågan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:23

Kaffekoppen skrev:Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.

Det är väl inte din sak att tolerera det ena eller det andra beteendet. Vad som är fel, är att använda invektiv i diskussionerna. Vad förväntar du dig av att folk kallar varandra för diverse otidigheter? Tror du att någon bättrar sig?

Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:25

Du kan ju konkritisera dina påståenden istället. Du är ju inte i närheten av att vara intresserad av sakfrågan, utan din enda målsättning är att driva din snedvridna personliga vendetta.

Vad säger de på C-kursen om det beteendet? Jag vet, jag har tentat av det. Har du?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:27

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.

Det är väl inte din sak att tolerera det ena eller det andra beteendet. Vad som är fel, är att använda invektiv i diskussionerna. Vad förväntar du dig av att folk kallar varandra för diverse otidigheter? Tror du att någon bättrar sig?

Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?

/ B
Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration. Har jag skrivit det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-15 01:28

:roll: Nu är det sandlåda pojkar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:28

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Kul, har du tenterat av de kurserna?

Vad har psykologi för koppling till de tekniska resonemangen du anser dig kunna påstå är lögner. För det gjorde du igen - märkte du det?

Dessutom - komkritisera dig när du påstår att någon är lögnare. Du har inte framlagt ett enda sådant hållbart bevis. Du bara agerar sårad höna hela tiden.

Tröttsamt och ovärdigt.

Du har missuppfattat mig. Jag kritiserar inga tekniska resonemang. Visa gärna ett exempel på det...
Däremot måste du väl förstå att hur vi uppfattar ljud inte är teknik utan psykologi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:29

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?

Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration...

Det är förståeligt, men det leder ingen vart.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 01:29

1. Ett öra kan inte skilja mellan vad som är vinkel och vad som är klangfel.

2. Vi har 2 öron som input för hur vi tolkar ljud. Vi kan alltså uppfatta i varje öra något som beror av riktning alternativt klangfel. Vi kan inte veta med 100% säkerhet vilket det är någonsin då vi rent hypotetiskt skulle kunna ha ett perfekt högtalarsystem som spelar upp ljuden för oss på ett fullkomligt illusoriskt sätt tex.

3. Hjärnan har i princip 3 saker att processa från varje öra. Klang, tid och nivå. (har du någon ytterligare som du vet som får du dela med dig av den till oss andra patrik men jag tror alla kan vara överens om att vi vet efter utförlig forkning inom området psykoakustik att vi vet att örat kan uppfatta dessa 3 egenskaper hos ljudet i någon grad[förutsatt att man inte är stendöv])

4. Våran hörsel uppfattar riktning både utifrån klang, tid och nivå, annars skulle vi tex inte kunna ha någon som helst uppfattning om höjden på en ljudkälla och det kan vi ju (eller hur patrik?). I vilken grad det sker låter vi vara osagt, det är inte viktigt för resonemanget, kan vi vid någon grad höra det så kan det vara intressant för strävan efter bästa möjliga återgivning i en stereoanläggning.

Nu börjar det närma sig. Ändrar du tiden så kan du alltså ändra uppfattningen om riktning, ändrar du nivån så kan du ändra uppfattning om riktningen och... nu kommer det: Ändrar du klangen så kan du ändra uppfattningen om riktningen. Du har dessa att bolla med. Tex så kan du på något sätt ändra riktningen så att du får en annan uppfattning om klangen. Dina två öron har ju som sagt olika perspektiv sinsemellan på alla ljudkällor som du hör, även två högtalare och varje öra kan inte för sig skilja mellan klang och riktning på ett specifikt genomfört sätt. Höger högtalare kan ju tex vara helt tyst i vänster öras riktning eller ha ett sådant ljud så att hjärnan prioriterar bort den informationen vid riktningsbestämning.

Eller är du som min engelskalärare: Ingen kan väl behöva en bra stereo för alla låter ju likadant... Då har vi gjort det hela till en ickefråga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:32

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?

Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration...

Det är förståeligt, men det leder ingen vart.

/ B
Det är mycket sant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:39

patrikf skrev:Du har missuppfattat mig. Jag kritiserar inga tekniska resonemang. Visa gärna ett exempel på det...
Däremot måste du väl förstå att hur vi uppfattar ljud inte är teknik utan psykologi.
Det finns otaliga exempel på det. Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.

Dessutom är hörselintryck inte enbart psykologi.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:46

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Du har missuppfattat mig. Jag kritiserar inga tekniska resonemang. Visa gärna ett exempel på det...
Det finns otaliga exempel på det. Du accepterar och godkänner inget som inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.

Dessutom är hörselintryck inte enbart psykologi.

Så det gick inte att hitta ett exempel :) !
Vi kan kanske fortsätta diskussionen i morgon när du är utvilad. Du maler ju bara på som en gammal skiva nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:49

Det var ett inlägg i ungifär den stil man kunde förvänta sig. Tyvärr.

Har du märkt att du återgått i gammal fin stil att bara insinuera, men aldrig besvara?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-15 01:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:50

Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.

Som tex att alltid lita på vad auktoriteter som IÖ säger?

/ B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 01:51

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.

/ B

Nä, det är nåt heeeeeelt annat serru :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 01:55

Bill50x skrev:

/ B
Nej, det får man verkligen inte göra! Man måste vara lika kritiskt granskande mot vem det än är som framlägger en tes.

Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.

Jag är oerhört ifrågasättande, och väljer nog logiken över auktoriteten.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 02:00

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Nej, det får man verkligen inte göra! Man måste vara lika kritiskt granskande mot vem det än är som framlägger en tes.

Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.

Jag är oerhört ifrågasättande, och väljer nog logiken över auktoriteten.

Det känns skönt att höra.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 02:03

Förresten ska jag svara på Martins sakliga inlägg i morgon.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 02:06

Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.

Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret. IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-15 08:43

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...

/ B

Det är inte "mina" trådar, vad kaffekoppen menade var; "dom trådar som paa letade upp och skrev in sökvagen till"!
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 09:48

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.

Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret. IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.

/ B
Ovanstående text av mig handlar inte om hur det är generellt, utan i just om Patrik och Ingvar.

Du bör ta avsteg från hur du generellt ser på det och titta på det i just denna situation. Jag förstår av inlägget ovan att du inte tittade i de länkade trådarna utan la en generell kommentar där med. Titta och läs - och återkom gärna med reflektioner.

Jag tycker precis som dig, att man kan vara hövlig även om man har en skilld bild av hur det skall vara/är. Så viktig är inte hifi. Däremot har jag förståelse för om man till slut reagerar plumbt, särskillt om man under år i följd, i alla sammanhang, blir bemött på det sättet Patrik gör. Det handlar inte om sakfrågor i det fallet längre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 09:50

patrikf skrev:Förresten ska jag svara på Martins sakliga inlägg i morgon.
:) Det betyder förståss att alla andra inlägg är osakliga :lol:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-15 10:05

Kan vi inte ta diskussionen om själva sakfrågan i den här tråden, och meta-diskussionen (alltså snacket om hur vi diskuterar) i en annan tråd under "kommentarer och synpunkter"? Det blir så trist att läsa när man måste sålla bort en massa ovidkommande tjafs...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 10:24

Vilken sakfråga?

Du har självklart rätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 12:56

Bill50x skrev:

Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.

IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.

Det ovanstående är mer eller mindre lögn från början till slut. :(

Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.

1. Ditt avslutande påstående "...även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter" är något jag inte tror att du kan hitta ett enda exempel på. Det du skriver är ett exempel på ett sådant beteende som Kaffekoppen tar upp - ett påstående taget ur luften som du anser inte behöver analysaras. När det dessutom som i ditt fall inkluderar personpåhopp är det ett verkligen vidrigt beteende. :x

2. Det kan finnas något undantag, men jag kommer inte på rak arm ett enda exempel på att jag undsluppit att motivera det jag hävdat. Snarare behöver jag göra det undantagslöst. Om det frustrerar dig att jag kan motivera det jag sagt nästan undantagslöst, så är din frustration inget jag kan ta ansvar för, den har nog sitt ursprung i en missunnsamhet som du behöver befria dig från själv. Du kan däremot ta ansvar för att inte låta det leda till retoriska inlägg av ovanstående slaget. :x

3. Varför ifrågasätter man saker som man saknar kunskap om? Är det inte bara ett tecken på svår ovettighet? En vettig person som saknar kunskap ställer väl frågor och säger inte emot. Och säger man trots allt emot får man ta smällen när man visas ha fel. Fakta är inte en rättvisefråga. Det är som det är, även om någon vill ha haft rätt när de sade något som inte var det.

4. Jag har ALDRIG någonsin avkrävt någon att försvara sina åsikter. Min uppfattning är att alla har rätt till sina åsikter. Kommer någon med felaktiga påstående om objektiva saker begärs de ofta förvara dem dock (och de misslyckas självklart alltid). Objektiviteter (fakta) och subjektiviteter (åsikter) är dock helt olika saker. Kan du själva mellan dem?

patrikf skrev:
Martin skrev:Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.

Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.

Nu finner jag inget skäl att tro att du förstått det du läst inom psykologin heller (varför skulle du ha fattat just det?), men det tycks mig som om ditt stora misstag är att tro att psykoakustik sorterar inom psykologin. :o

Låt dig inte förvirras av namnet*. Psykoakustik har att göra med vad vi uppfattar, inte vad det leder vidare till. Det ämnet du blandar ihop med tycks vara musikakustik (som faktiskt sorterar under psykologin till stor del).

Oavsett vilket finns inget fog i det du säger.

Att du hänvisar till vad du läst och att det skall underförstå att du är så duktig så att dina (okunniga) påståenden och din bedömning skall få vikt - men inte argumenterar sakfrågan överhuvdtaget(!) - visar en del om dig, men inget om varken mig eller om det du fortfarande inte varken förstår eller försöker förstå. Detta sagt bara så att du skall veta att det du håller på med inte lurar någon.

Jag tror tyvärr inte att hjärnans sätt att fungera kan avgöras genom logisk prövning. Det är inte matematik vi håller på med nu.

Du har helt rätt om du försöker säga att det vi vet om psykoakustiken sällan BEVISATS genom logisk pröving (men att någon skulle ha påstått att hjärnans sätt att fungera avgjorts genom logisk prövning - det är ditt eget hjärnspöke).

Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.

Inom psykoakustiken gör man det ofta genom klinisk# kartläggning av alla grundläggande fysikaliska fenomen som kan ha spelat in, och därifrån kartlägger man vad och hur de olika komponenterna kan ha spelat in (och det är faktikst till stor del fråga om att tillämpa logik). Tills sist formulerar man en mera avancerad tes för att försöka förklara de fenomen man lyckats påvisa.

Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).

Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?

Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.

Jag tycker att det är ett ohyggligt dåligt argument att det skulle göra det svårt att förstå om man försöker leta efter svar där forskningsfronten befinner sig. Resomnemanget liknar den som förs av vissa Sydafrikanska politiker i aidsfrågan.

Frågan är om du är rätt person att bedöma var forskningsfronten ligger? Det omdöme, eller rättare sagt brist på omdöme du uppvisat är snarare en indikation på att bedömning av forsknings kvalitet inte är din starkaste sida. Snarare tycks det motsatta vara fallet - alltså att du helt saknar förmåga att bedöma dessa saker.

Vh, iö

- - - - -

*Som dock är helt logiskt, men är det först när man förstått vad de tre komponenterna "psyko", "akustik" och "logi" betyder. Du har nog inte gjort det ännu. :?

#Undersökning av allt det som hänför sig till en upplevelsens sym­tomatologi och förlopp, däri vilket högsätet tas av själva stimulits egenskaper.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 14:05

IngOehman skrev:
Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.

Ja, och var har det med resonemanget om din HRTF-kompensering att göra?

IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).
Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?

IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?

Vad är det i det här fallet du menar som med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?

IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.
Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra? Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 14:07

patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 14:25

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?

Tack på förhand

Det handlar om hur hjärnan väljer(och sorterar bort) information när man bygger upp hörselintryck.
Här kan du läsa mer:
http://www.waisman.wisc.edu/~litovsky/papers/1999-3.pdf

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 14:34

Aha, hur ser din sammanfattning ut av innehållet?

Ger den tolkningen du gör av textinnehållet stöd åt diffusering/dämpning i vardagsrum eller motsäger den det?

Hur är din egen uppfattning/erfarenhet av det?

Tack för länken. Plöjjer igenom det nu.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-15 14:53

Bill50x skrev:...

men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.

...

Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.

Om inte är man feg i sin argumentering.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 14:58

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.

IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.

Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.

Sorry men i snart sagt varjehanda diskussion hamnar du på kollisionskurs med några personer. Kan en person inte backa upp ett påstående med mättekniska data så anser du att det enbart är ett tyckande, även om den framförda slutsatsen kan vara logiskt eller lyssningsmässigt verifierbar. När dina argument tryter börjar du sprida invektiv kring dig, invektiv som du tycker dig ha rätt till eftersom du har "rätt". Rätt såväl i sak som rätt att personen du diskuterar med verkligen är ett pucko. Det har ju denne "bevisat" genom att våga ifrågasätta dina åsikter eller kunskaper.

Nej, jag skäms inte.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 15:03

i skrev:

men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.

...

Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.

Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.

Å andra sidan är jag själv helt okunnig i vad Pf pratar om så jag kan inte värdera något av vad han skriver. Kanske därför jag även tycker att en del han skriver inte är så dumt?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 15:14

Bill50x skrev:Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.

Du har fel Bill50x. Kaffekoppen är väldigt mycket mera insatt än Patrikf.

Patrikf vet nästan ingenting + han har missförstått mycket av det kan försökt förstå. Det sistnämnda är kanske ett större problem än det förstnämnda. Att lära sig och att förstå kan ju vara svårt nog, men det är ofta ännu svårare att olära sig. Hans utgångsläge är alltså sämre än någons som inte vet något alls. :(

Å andra sidan är jag själv helt okunnig i vad Pf pratar om så jag kan inte värdera något av vad han skriver. Kanske därför jag även tycker att en del han skriver inte är så dumt?

Ja, det är mycket möjligt.

Är det en del av din personlighet att behöva ta ställning till saker som du vet att du inte begriper? 8O
I det här fallet blir konsekvensen rätt trist - nämligen att du både förolämpar människor som inte förtjänat det (Kaffekoppen) och du förstör diskussionen genom att förflytta den från sakfrågorna till dina okunniga och felaktiga gissningar om vem som vet vad.

Betänk dessutom att vädligt många som läser den här tråden kan det du vet att du inte kan - värdera det som Patrikf skriver, och förstå både hans okunskap och hans oförmåga att förstå nya argument.

- - -

patrikf skrev:
IngOehman skrev:

Ja, och var har det med resonemanget om din HRTF-kompensering att göra?

Jag ger upp. Du är onåbar. Jag har inte tid att älta samma sak oändligt många gånger bara för att du tycker om att strula. Om du inte fattar får du acceptera det.

(Alternativt - vi kan träffas i något offentligt sammanhang (där det är svårare för dig att trolla) så förklarar jag och du får ställa frågor om det du inte förstår, och alla som är där för lyssna och lära sig! :P Även om det inte går att nå fram till just dig så kan det ju vara värdefullt för alla andra. Det finns ett väldigt bra och tydligt experiment man kan göra, men jag hyser inget hopp om att du förstår utan att verklighen sitta där och få uppleva det själv - så att beskriva det för dig vore nog bara slöseri med tid och något som du skulle missförstå#.)

Patrikf skrev:
IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).

Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?

Sluta spela pajas. Det ovanstående är varken ett resonamang eller något som har med NÅGON specifik effekt att göra. Det är en beskrivning av vad psykoakustik är.

Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.

Patrikf skrev:
IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?

Vad är det i det här fallet du menar som med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?

Jag ger upp. Du är onåbar.

Du kan inte ens skilja på principiella resonemang och specifika, DET FINNS INGET "I DET HÄR FALLET"!

Att förstå är nog tyvärr inom inom räckhåll för just dig.

Patrikf skrev:
IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.

Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra?

Det kommer du aldrig att fatta.

Patrikf skrev:Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.

Ok, bra...

Vh, iö

- - - - -

#Jag måste erkänna att jag inte längre känner mig säker på om dina missförstånd är avsiktliga eller oavsiktliga, inte heller är jag säker på vilket som jag tycker vore värst... :?

"Arrogant, spydig och trollande" kontra "arrogant, spydig och korkad"...

Svårt att välja, båda alternativen är rätt trista. Trollande är nog värst dock, vilket syns tydligast om man tar bort "arrogant och spydig" från båda. Att vara korkad kan ju ingen rå för. Blir bara så fel när man kombinerar det med arrogant och spydig. :(
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-15 15:35, redigerad totalt 4 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 15:16

Du har PM Bill50x!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 15:44

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Sorry men i snart sagt varjehanda diskussion hamnar du på kollisionskurs med några personer.

Nåja nu överdriver du ju rätt illa. Dels sker det inte i så många tråder, och dels är det ju bara ett tiotal indivier av många tusen som bråkar med mig (om och om igen). Och dessutom måste du väl ha märkt att rätt många av dem har vaknat och ställt sig på förnuftets sida genom åren? De skulle själv bråka med sina gamla jag om de fick chansen.

Säger inte det dig något?

I övrigt beror det väl på att jag har en tendens att vilja ta VARJE sanning i försvar (eftersom jag gillar dem) och då blir det ju rätt många lögner att ta smällen ifrån. Inget konstigt med det.

Bill50x skrev:[Kan en person inte backa upp ett påstående med mättekniska data så anser du att det enbart är ett tyckande, även om den framförda slutsatsen kan vara logiskt eller lyssningsmässigt verifierbar.

Nej, något sådant har aldrig inträffat. Du ljuger. Det gör dig till en usel lögnare.

Dessutom är du dålig på det. Tror du på fullt allvar att något går på ett så befängt påstående som det du kommer med? När efterlyste jag senast mätdata på något?

Mätdata bevisar ju ingenting annat än sig själv.

Om man vill bekräfta en upplevelse isolerar man den iakttagna parametern. Mätdata har däremot absolut ingen bevistyngd alls om det går ut på att bevisa en upplevelse.

Bill50x skrev:När dina argument tryter börjar du sprida invektiv kring dig, invektiv som du tycker dig ha rätt till eftersom du har "rätt". Rätt såväl i sak som rätt att personen du diskuterar med verkligen är ett pucko. Det har ju denne "bevisat" genom att våga ifrågasätta dina åsikter eller kunskaper.

Nej, mina argument tryter inte. Men ibland når man en gräns där den man diskuterar med inte är mottaglig för argument, och inte varken bemöter dem eller ens läser dem(!) men likväl fortsätter vara arrogant och sprida lögner. :(

Till slut återstår bara att konstatera att personen uppvisar egenskaper som omöjliggör diskussionen. :(

Du är tyvärr en av dem (men inte alltid).

Att du inte skäms förvånar mig inte. En vettig person hade skämts, men hade å andra sidan inte betett sig så illa som du gjort heller. Nåväl, nu vet du det i varje fall. Försök bete dig bättre i framtiden, för det där var för illa.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-15 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-15 19:45

Vissa måste ha gott om tid :lol: :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 20:19

Martin skrev:1. Ett öra kan inte skilja mellan vad som är vinkel och vad som är klangfel.

Nej, det tror inte jag heller

Martin skrev:2. Vi har 2 öron som input för hur vi tolkar ljud. Vi kan alltså uppfatta i varje öra något som beror av riktning alternativt klangfel. Vi kan inte veta med 100% säkerhet vilket det är någonsin då vi rent hypotetiskt skulle kunna ha ett perfekt högtalarsystem som spelar upp ljuden för oss på ett fullkomligt illusoriskt sätt tex.

Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.

Martin skrev:3. Hjärnan har i princip 3 saker att processa från varje öra. Klang, tid och nivå. (har du någon ytterligare som du vet som får du dela med dig av den till oss andra patrik men jag tror alla kan vara överens om att vi vet efter utförlig forkning inom området psykoakustik att vi vet att örat kan uppfatta dessa 3 egenskaper hos ljudet i någon grad[förutsatt att man inte är stendöv])

Jag håller med om att hörselsystemet använder de egenskaperna för att ge oss hörselintryck.

Martin skrev:4. Våran hörsel uppfattar riktning både utifrån klang, tid och nivå, annars skulle vi tex inte kunna ha någon som helst uppfattning om höjden på en ljudkälla och det kan vi ju (eller hur patrik?). I vilken grad det sker låter vi vara osagt, det är inte viktigt för resonemanget, kan vi vid någon grad höra det så kan det vara intressant för strävan efter bästa möjliga återgivning i en stereoanläggning.

Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.

Martin skrev:Nu börjar det närma sig. Ändrar du tiden så kan du alltså ändra uppfattningen om riktning, ändrar du nivån så kan du ändra uppfattning om riktningen och... nu kommer det: Ändrar du klangen så kan du ändra uppfattningen om riktningen. Du har dessa att bolla med. Tex så kan du på något sätt ändra riktningen så att du får en annan uppfattning om klangen. Dina två öron har ju som sagt olika perspektiv sinsemellan på alla ljudkällor som du hör, även två högtalare och varje öra kan inte för sig skilja mellan klang och riktning på ett specifikt genomfört sätt. Höger högtalare kan ju tex vara helt tyst i vänster öras riktning eller ha ett sådant ljud så att hjärnan prioriterar bort den informationen vid riktningsbestämning.

Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 20:21

IngOehman skrev:
Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.

Nu kanske du avfärdar Precedence-effektens betydelse lite väl lättvindigt. Man måste ställa sig frågan vad hörselintryck egentligen är. Det är inte en massa enskilda sensationer med specifika egenskaper utan upplevelsen är en del av vad som brukar kallas för "auditory scene" på engelska. Precedence-effekten handlar om(och är ett exempel på) hur hjärnan sorterar in intrycken för att passa i den pågående scenen. Tänk också på vilken förmåga vi har att sortera ut människor som pratar, glasklirr, fågelkvitter etc när man går på en trafikerad gata på stan. Att vi kan få ut nåt meningsfullt av att lyssna på stereon har vi den förmågan att tacka för. Genom att undersöka precedence-effekten har man konstaterat att den inte bara kan vara signalstyrd utan styrs av högre modala processer.
Med hjälp av hjärnans förmåga att behandla kan tex HRTF ge ett visst intryck när man håller en hand för ena örat jämfört med om man hör med bägge.
IngOehman skrev: Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit,

Ja, det finns mycket att upptäcka :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 20:37

patrikf skrev:
IngOehman skrev:

Nu kanske du avfärdar Precedence-effektens betydelse lite väl lättvindigt.

Avfärdar? 8O

Du förstod inte det jag skrev va? Läs det igen, om och om igen om du behöver det för att förstå, tills du förstår det.

Man måste ställa sig frågan vad hörselintryck egentligen är. Det är inte en massa enskilda sensationer med specifika egenskaper utan upplevelsen är en del av vad som brukar kallas för "auditory scene" på engelska.
Precedence-effekten handlar om(och är ett exempel på) hur hjärnan sorterar in intrycken för att passa i den pågående scenen. Tänk också på vilken förmåga vi har att sortera ut människor som pratar, glasklirr, fågelkvitter etc när man går på en trafikerad gata på stan. Att vi kan få ut nåt meningsfullt av att lyssna på stereon har vi den förmågan att tacka för. Genom att undersöka precedence-effekten har man konstaterat att den inte bara kan vara signalstyrd utan styrs av högre modala processer.

Det där har ingenting med det vi talar om att göra. Tvärtom är det ju så att stereoåterivning fungerar TROTS det du beskriver (vilket beror på det jag skrev tidigare men du inte förstod).

Du borde försöka lära dig (förstå!) grunderna innan du ger dig på mera avancerade funderingar.

Starta från början!

Med hjälp av hjärnans förmåga att behandla kan tex HRTF ge ett visst intryck när man håller en hand för ena örat jämfört med om man hör med bägge.

Som sagt - lär dig grunderna innan du börjar gissa vildt. Då slipper du gissa om dessa saker, som är väldigt väl kartlagda och inte erbjuder de mysterier som du tycks se i dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-15 20:55

patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.
Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.

patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.
jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.

patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 20:57

IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen. Var sanningen färdig för 30 år sen?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 21:01

Martin skrev:
patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.
Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.

patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.
jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.

patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.

Jag är inte petig för att det är kul utan för att man kan mena olika.
Ja, man kan blunda och lyssna. Vad jag ville få fram är att intryck byggs upp av isolerade retningar utan en kalkylering av vad som är en rimlig omvärldsbild med hjälp av alla sinnen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 21:03

Det är nog bäst (men rätt svårt) att bortse ifrån det trams Patrikf håller på med. :(

Antingen är han ett troll, eller en otrevlig idiot. Oavsett vilket är det ett flagrant tidsslöseri
att ägna sig åt att reda upp den skit han släpper ur sig. Men å andra sidan är det ju stor
skada att låta det stå okommenterat också... :?

Det är väl den vissheten som är hans drivkraft och stora nöje.

Vh, iö

Anonymitetsmaffian was here. /V8

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 21:08

IÖ, kan du vara snäll och använda mitt "nickname" istället för mitt riktiga namn i trådarna?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 21:09

Nä, vad skulle det vara bra för?

patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen.

Du förstår inte alls. Du är bara en arrogant skitstövel, som inte ens förstår att de flesta förstår att du inte förstår knappt något av det ämne vi ägnar oss åt. Du försöker ju inte ens förstå.

Att du systematiskt väljer att bortse ifrån/ignorera de argument jag framlägger talar för sig själv. Som tur är är ansträngningarna nog inte bortslängda ändå, för jag tror ganska många andra läser och förstår.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-15 21:34

Det skulle vara bra att respektera min vilja att INTE använda mitt riktiga namn här för att jag inte vill att tex en arbetsgivare ska se mitt namn i ditt inlägg om jag ska söka ett nytt jobb tex.
Morello brukar också påpeka att han inte vill att hans namn används. Jag tycker att det är självklart att respektera hans vilja att sätta den gränsen till sitt privatliv.
Alla som läser här kan se min identitet i min profil om man är intresserad ändå.
Däremot är det helt ok om du kallar mig skitstövel eller troll :)
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-07-15 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 21:37

Den dag du börjar bete dig över gränsen för anständigt, skall jag börja bli till och med onödigt vänlig mot dig.

Tills dess får nu nöja dig med att jag är vänlig och uppriktig Patrikf.

Jag är inte anonym och du drar dig inte ett ögonblick för att förolämpa mig med inlägg som t ex:
patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen. Var sanningen färdig för 30 år sen?

Maken till arrogans är inte lätt att finna...

Du har till och med startat trådar utan annat syfte än att angripa mig (t ex den om brevsvar i MoLt), och nu efterlyser du respekt för att DU (som utan att tveka hänger ut andra med lögner som vapen) skall få vara anonym! 8O

Hur 17 tänker du egentligen? Om du inte kan stå för det du skriver inför en kommande arbetsgivare så vore det väl förnuftigare att inte skriva det alls?

Gör inte saker du inte kan stå för! Det skulle göra många gott.

Vh, iö

Inlägg justerat pga önskan om anonymitet. /V8
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-16 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 22:21

Denna tråd lämnar mycket att önska i fråga om gott uppförande. Skärp er, eller så stängs tråden för gott.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-16 02:06

Vee-Eight skrev:Denna tråd lämnar mycket att önska i fråga om gott uppförande. Skärp er, eller så stängs tråden för gott.

Ja, man kan bli mörkrädd för mindre...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-16 02:25

Bill50x skrev:
i skrev:

...

Anser jag.

Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.

...

Om det är Kaffekoppen du menar skriver du lämpligtvis det. Och inte "efterföljande svansen" som är en ospecificerat Ad Hominem-angrepp. (= två fel.)
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 07:10

Bill50x har bett om ursäkt till mig och den har jag accepterat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 10:46

Det hedrar honom!

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-16 12:48

men om man ser till högtalaren som helhet vart hamnar då HRTF kompensering i prioritet?
Vet inte om frågan blir relevant, men det känns som att många komersiella högtalare brister i helt andra avseenden och långt innan de brister i HRTF kompensering.
Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?

edit: i hifi branshen
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-16 12:57

Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?

2 tillverkare i sverige. Ino Audio och Intelligent Sound.

Tror det är ganska låg "prioritet", subtila skillnader som bara märks när allt annat nått en väldigt hög standard.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 13:58

IS? Det skulle jag inte ha gissat efter att ha talat med chefskonstrktören.

Kan nämna att jag stött på rätt många högtalare som innehåller mindre eller något större delar av stereosystemkompensaionerna, trots att jag vet att det är tillverkare som inte intresserat sig för eller reflekterat över fenomenen. Jag tror därför inte man skall undervärdera örat. Väldigt många högtalartillverkare (alla rittiska som jag känner till) har något typ av helt subjektivit moment med i slutet av varje modells utvecklande. Ofta kallar man det för voiceing.

Det går ut på att man spelar en massa inspelningar som man känner väl, och som helst är gjoda med enkla medel (innehåller oskadade ljud) och med dessa som hjälp tweakar man högtalren (ofta mest delningsfiltret) för att få högtalaren att upplevas bättre än den upplevdes rakt ifrån labbets optimering för bruk i ekofrittrum spelandes monosignal.

Även om resultatet förstås kan bli rätt olika och väldigt beroende av vilka inspelningar som används, tror jag det är vanligt att tweakningarna även leder till i varje fall viss spontan applicering av stereosystemfelsbekämpnade justeringar. Resultatet kan alltså överträffa insikten.

Kraniet skrev:men om man ser till högtalaren som helhet vart hamnar då HRTF kompensering i prioritet?

Väldigt lågt. Det är uttalad överkurs.

Kan inte på rak arm komma på en enda kommersiellt tillgänglig högtalare vars största brist är kompensantion av stereosystemfelen. (Att kalla det HRTF-kompensation är en väldig förenkling, som man bör undvika).

Samma sak kan sägas om dessa kompensationer om man ser till deras storlek, även om de tenderar att uppfattas som en större inverkan än de ser ut på ett mätpapper. Det blir ofta så när man synkroniserar en kompensation med en effekt.

Det kan tilläggas att stereosystemfelkompensationerna bara är en liten del av alla de kompensationer som kan vara lämpliga att tillämpa.

Andra bra kompensationer är de holofoniska kompensationerna (som befinner sig "längst ut" i det dekodersystem som högtalarna utgör, och som stabiliserar förnimmelsen av båda klang och rum i ett expanderat lyssningsfält).

Sen finns förstås en möjlighet att tillgripa kompensationer för att balansera den specifika konstruktionens (eller rättare sagt konstruktörens) önskemål om akustisk arbetssituation. En högtalare av konstruktören avsedd att representera en större ljudbildsöppning behöver exempelvis ha en klang som gör ljudet från högtalarna representativt för större rymdvinkel av infallande ljud (extremfallet av detta är BBC-dippen).

En högtalare avsedd att ta hjälp av rummet i större utsträckning behöver å andra sidan mindre dylik kompensation, men kan behöva andra kompensationer, exempelvis för att maskera direktljudets ursprung.

Sen har vi förstås de inåtvända (som balanserar ofullkompligheter svåra att undvika, genom att balansera i andra dimensioner) kompensationerna. De sistnämnda kompensationerna som kan göras mindre och mindre ju bättre högtalaren är.

En lustighet i sammanhanget är att man i många välljudanden men helt subjektivt framtagna högtalare ibland stöter en del av dessa kompensationer - men att de är extremt ovanliga i högtalare som gjorts från en förenklad tumregelbild av högtalare som endimensionella transmissionslänkar. Märkligt nog är den senare bilden den klart vanligaste hos ingenjörer. (Kommer osökt att tänka på Yodas "to learn you must first unlearn".)

Spontant fritänkande utan kunskap kan ibland bli bättre än tumregelinskränkthet + bara partiell kunskap. Den spontana tänkaren kan ju råka träffa rätt, och av "oförstånd" ta till sig "felet" som något bra, medan den tumregelinskränkte halvkunnige, lätt underkänner en nyttig kompensation och sorterar det som ett fel.

Min uppfattning är nog att kunskap alltid är bra, men att tumregler alltid bör sorteras som okunskap, och att tumregler är alltför vanligt även i den akademiska världen.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-16 14:16

det måste ju vara en svår kompensation att göra också eftersom den bör vara så generell (antar jag) att allt tänkbart material låter "bra". för visst beror det väl väldigt mycket på vilken inspelningsteknik och mastering som används vilken slags framgång kompenseringen har.

Eller är det fel?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 14:18

Jag har nog inte stött på en enda högtalare där jag inte sett större brister än just den där kompenseringen, mina egna alster inräknat..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-16 14:26

Kaffekoppen skrev:Jag har nog inte stött på en enda högtalare där jag inte sett större brister än just den där kompenseringen, mina egna alster inräknat..

ooh, hmm dubbelnegation där ;) men ja , jag håller med. känns ju som att de flesta högtalarna brister redan i sånt som frekvensgång för att inte tala om homogen spridning, låg dist osv..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-16 14:33

Morgan skrev:Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?

Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?

Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.

Kan den här kompenseringen var en orsak till att jag inte upplever QSound-mixar och liknande teknik lika "tydlig" på pi60 som på mina tidigare högtalare? t.ex. Roger Waters - Amused to Death och Madonna - Ray of Light. Placeringen av högtalarna är helt annorlunda så det kanske är troligare att det är det som är största skillnaden. Men ändå?

(har inte läst hela tråden än...)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 15:26

Placeringen handlar det nog om.

Placeringsändringar kan skapa väldiga förändringar i det fält av tidiga reflexer som kan vara destruktiva för funktionen av Q-sound-mixar. Skillnaden mellan olika högtalare (med små stereosystemkompensationer eller ej*) är ganska små ur detta avseende om man jämför. I varje fall om man bortser ifrån väldigt undermåliga högtalare.

("Vann" faktiskt i undersökning av utbudet av studiomonitorer som gjordes av en inspelningsstudio i Malmö för några år sedan, just med motiveringen att de valda högtalarna (Ino i28) excellerade i just återgivning av Q-soundinspelningarn! Just denna studios monitorlyssning omskrevs för övrigt i MM. Jag tror journalisten beskrev upplevelsen av att lyssna på i28 + prof Y-4 i nämnd studio (väldigt akustikreglerad) som en upplevelse lika spektakulär som att se en "blåval dansa balett", eller något liknande. :wink: )

Vh, iö

- - - - -

*De som inte har det, uppvisar ju i regel minst lika stora avvikelser från en "ekofrirak tonkurva" - bara vid andra frekvenser.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-16 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-16 16:29

Då ska jag testa lite olika placeringar, så får vi se om det dyker upp några blåvalar! :lol:

Titelspåret till Tool - Aenima har också ganska fräck surroundkänsla bitvis.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 17:14

Kraniet skrev:det måste ju vara en svår kompensation att göra också eftersom den bör vara så generell (antar jag) att allt tänkbart material låter "bra". för visst beror det väl väldigt mycket på vilken inspelningsteknik och mastering som används vilken slags framgång kompenseringen har.

Eller är det fel?

Om du menar att "träffa in kompensationerna fullständigt rätt" när man sysslar med voicing så håller jag med dig. Det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Slumpen träffar sällan rätt och är problemet tillräckligt komplex sker det aldrig. Men det kan ändå bli bättre än ingenting.

När man lägger kompensationernas huvudsakliga struktur och dimensionering efter kända egenskaper hos stereosystemet och hörseln är det lättare, till stor del på grund av att man då kan hantera parametrerna dikret, och inte ihopgyttrade som alltid är fallet när man föröker hitta rätt med trial & error.

Använder men modellerna som utgångspunkt finner man att inspelningsteknken faktiskt mindre roll än man kanske trott. I varje fall om utgångsunkten är att det slutgiltiga resultatet skall kunna avnjutas holofoniskt.

Det finns en skillnad i hur långt man kan komma i ursprungstrohet om man jämför mellan olika inspelningstekniker (kodningar) som utgångspunkt för dekodningen, men kompensationerna blir faktiskt nästan likadana, oavsett amplitudskillnadsstereo, tidsskillnadsstereo eller något däremellan. Mest skiljer det i ljudbildens ytterkanter men om man väger kompensationen genom integration över hela ljudbilden blir det nästan samma.

Lite förenklat kan man beskriva skillnaden som att amplitudskillnadsteknik renderar nollkompensation i ljudbildens ytterkanter, men blir maximal i närheten av mitten (en bit till vänster och höger om mitten om man skall vara noga). Tidsskillnadsteknik renderar precis samma kompensation som amplitudssskillnad i ljudbilden mitt, men sedan blir kompensationen något mera lika över hela ljudbilden (går inte till noll någonstans). Skillnaden blir bara några tiodels dB. Det är alltså helt omöjligt att (med dagens tekonologi) göra högtalare som är specifikt kompenserade för endera inspelningstekniken, eftersom det inte går att nå sådan konsistens i tillverkningen.

Kan tillägga att kompensationen inte med lätthet kan göras justerbar heller, eftersom den måste ligga en bit ut i den tredimensionella dekodervärlden som högtalarna erbjuder. Det går inte att lägga den i någon av transmissionslänkarna kedjan, ej heller att lägga den vid inspelningen, där sådan "information" ju automatiskt släcks ut när materialet läggs på två kanaler.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-16 18:18

IÖ, det är väl lite fräckt av dig att editera in bortmodererad text igen, i senare inlägg...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 18:31

Vilken text då?

Och vad är så fräckt med det, man kan ju ha tagit citatet innan det modererades...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-16 18:37

Inte för att jag tänkt blanda mig in i tråden men patrikf syftar nog på ett inlägg där ett verkligt namn förekommer.

Om jag får säga min åsikt så ska man respektera folks önskan om anonymitet hur jäklig denna person än är.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 18:49

Ja, det tycker jag med.

Det kan ju finnas arbetsgivare som drar öronen åt sig om de ser på vilket sätt man bemöter andra. Det bör det finnas en eller några som bör fundera över.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-16 18:58

Kaffekoppen skrev:Ja, det tycker jag med.

Det kan ju finnas arbetsgivare som drar öronen åt sig om de ser på vilket sätt man bemöter andra. Det bör det finnas en eller några som bör fundera över.

Nån som googlar och får upp det inlägget ser ju hursomhelst att man är inblandad i sammanhang där en människa öser ur sig invektiv över mig.
Jag tycker att det är viktigt av princip att det är upp till var och en att välja om man vill vara anonym eller inte. Det är INTE upp till en annan medlem att avgöra det utifrån egna motiv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:06

Ja, höll ju med om att anonymiteten får man bestämma om själv. Den är inte avhängd hur illa man beter sig.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-16 19:31

Kaffekoppen skrev:Ja, höll ju med om att anonymiteten får man bestämma om själv. Den är inte avhängd hur illa man beter sig.

Precis, inte avhängd av hur illa nån tycker att man beter sig.

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2007-07-16 19:35

Kaffekoppen, tycker du verkligen det, om du tänker efter?

Om du drar det till sin spets, finns det inget beteende som skulle göra att det vore befogat att ens identidet avslöjades? Inte något? (Jag kan ge exempel på sådana beteenden där i alla fall jag tycker det vore riktigt att röja någons identitet, men avstår gärna.)

Jag är nämligen av rakt motsatt åsikt - det beror helt på ens agerande om ens identitet skall vara skyddad eller ej!

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2007-07-16 19:36

Kaffekoppen, tycker du verkligen det, om du tänker efter?

Om du drar det till sin spets, finns det inget beteende som skulle göra att det vore befogat att ens identidet avslöjades? Inte något? (Jag kan ge exempel på sådana beteenden där i alla fall jag tycker det vore riktigt att röja någons identitet, men avstår gärna.)

Jag är nämligen av rakt motsatt åsikt - det beror helt på ens agerande om ens identitet skall vara skyddad eller ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 19:39

klamm skrev:Kaffekoppen, tycker du verkligen det, om du tänker efter?

Det är isåfall en polisiär/åklagar fråga och inget enskillda medlemmar skall bedömma. Det finns loggar som är intakta oavsett hur mycket man skulle moderera sina inlägg.

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2007-07-16 20:05

OK...

Så allt beteende som inte är straffbart är OK och rättväsendet utdelar alltid korrekta straff? Och det kan aldrig vara OK att larma omgivningen utan man måste gå till polisen först för att sedan vänta och se om de gör något?

Kan du verkligen inte komma på något som skulle göra att du skulle använda någons riktiga namn på ett forum - mot dennes vilja?

Personligen hade jag inte haft några som helst bekymmer med att hänga ut något som agerat på ett visst sätt. Inga alls faktiskt. Tycker snarare att man inte skall få vara anonym under vissa betingelser.

Vill bara poängtera att jag inte försöker vara spydig eller såra någon utan bara är uppriktigt intresserad av hur ni tänker som skyddar anonymiteten så starkt!

Det är väldigt intressant att det finns en sådan tilltro till rättsväsendet och att man tycker att lag och moral hör ihop så starkt så att de är samma sak, dvs att lagen får tolkningsföreträde för det moraliskt riktiga. Måste väl vara ett sundhetstecken för vår rättstat antar jag!

Vill bara påminna om att det inte är olagligt att skriva ut någons namn på ett forum - tror jag... Rätta mig om jag har fel.

Kan du motivera förresten varför just anonymiteten är så viktig? Det är kanske det jag inte riktigt förstår. Varför är den det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 20:10

Intressant ämne. Värd en egen tråd.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-16 22:38

klamm skrev:...

Kan du motivera förresten varför just anonymiteten är så viktig? Det är kanske det jag inte riktigt förstår. Varför är den det?

Om jag får lägga mig i, så är det i grunden av samma orsak som vi har en valhemlighet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-16 22:48

Kraniet skrev:Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?

Fenomen är väl att ta i för något som bara omtalas av en tillverkare och dom som har lärt sig det av denne?
Det skulle behövas forskning om denna ämne. Kopplingen mellan påverkan av filtreringen sin görs av bla ytteröra och upplevelse i stereolyssningssammanhang. Att det inte har skett hittills beror nog inte bara på att ingen har "fattat" ännu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 23:05

*slut på kommentarer - vänligen lämna trollen ifred*

Läs istället följande trådar:

"lyssning och mätning på PiP."
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=244030

Vilka är INO-högtalares tekniska egenskaper?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=265077

"Har Öhman publicerat sig?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=257363

De är antagligen redan låsta.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-16 23:11

patrikf skrev:
Kraniet skrev:Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?

Fenomen är väl att ta i för något som bara omtalas av en tillverkare och dom som har lärt sig det av denne?
Det skulle behövas forskning om denna ämne. Kopplingen mellan påverkan av filtreringen sin görs av bla ytteröra och upplevelse i stereolyssningssammanhang. Att det inte har skett hittills beror nog inte bara på att ingen har "fattat" ännu.

HRTF-kurvor och hur dessa förhåller sig till upplevt ljud är ett rätt etablerat fenomen som det anpassas för i olika applikationer. En kompis i luleå gjorde tex sitt exjobb i detta område mot en hörselskyddtillverkare (tror jag det var).

Men visst inom högtalarvärlden verkar det ju rätt obekant. Men det är knappast konstigt då de flesta tillverkare inte ens verkar har mer än grundläggande kunskaper i högtalartillverkning.

Ett fåtal är väl att betrakta som någorlunda duktiga. Ken Kantor, Linkwitz, B&W bla plus några till.
Men de flesta har ju inte skapelser som är så bra att denna sorts kompensering är aktuell att tänka på, finns så mycket annat som brister.
Tyvär får man väl säga..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-16 23:26

Kraniet skrev:
HRTF-kurvor och hur dessa förhåller sig till upplevt ljud är ett rätt etablerat fenomen som det anpassas för i olika applikationer. En kompis i luleå gjorde tex sitt exjobb i detta område mot en hörselskyddtillverkare (tror jag det var).

Men visst inom högtalarvärlden verkar det ju rätt obekant. Men det är knappast konstigt då de flesta tillverkare inte ens verkar har mer än grundläggande kunskaper i högtalartillverkning.

Ett fåtal är väl att betrakta som någorlunda duktiga. Ken Kantor, Linkwitz, B&W bla plus några till.
Men de flesta har ju inte skapelser som är så bra att denna sorts kompensering är aktuell att tänka på, finns så mycket annat som brister.
Tyvär får man väl säga..

Att det inte har forskats på den tillämpning som diskuteras beror nog inte på att det inte finns tillräckligt duktiga högtalartillverkare. HTRF-data används vid skapandet av virtual-reality miljöer tex där datan används i stimulit och gör att hjärnan uppfattar rumsinformation. Det funkar just för att hjärnan kan extrahera informationen i programmet från det som är "fasta" egenskaper ljudalstringsutrustningen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-16 23:43

patrikf skrev:
Att det inte har forskats på den tillämpning som diskuteras beror nog inte på att det inte finns tillräckligt duktiga högtalartillverkare. HTRF-data används vid skapandet av virtual-reality miljöer tex där datan används i stimulit och gör att hjärnan uppfattar rumsinformation. Det funkar just för att hjärnan kan extrahera informationen i programmet från det som är "fasta" egenskaper ljudalstringsutrustningen.

Häpp ! ? ? ? ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 01:19

Jag tror att man får se Patrik Finns inlägg som en illustration av hans förstånd och kunskap.

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-17 06:04

Liksom man får se din förmåga att framstå som vetenskapligt objektiv i en krets, när lämpligt utvalda fakta används på ett så kreativt sätt, som ett resultat av effektiv retorik.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-17 07:10

Skrämmande att se att ordförståelsen är så ytterst begränsad hos er båda att ni inte förstår betydelsen av Vee-Eights inlägg. :x
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum