Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:PS. Jag gillar ditt fönster Morgan. Jag använder faktiskt precis ett sådant (ehuru med några inre vägningar)!
IngOehman skrev:Därtill är det viktigt att inte låta fasinformationen vara vid liv helt oanfrätt när man impulssummerar, eftersom summan då blir relevant bara för amplitudsskillnadupptagningar avlyssnade av en person med huvudet i skruvstäd, sittande i ett rum med oändlig efterklangsradie...![]()
luminous skrev: och jag tänkte att det kan vara kul att jämföra hur man uppfattar två högtalare i stereoupställning som ska återge ett monoljud jämfört med en högtalare rakt framifrån som återger ett monoljud.
luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
patrikf skrev:luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?
Harryup skrev:Hur många dB vid vilka frekvenser utgör problemet som det borde kompenceras för? Hur många dB vid vilka frekvenser brukar ljudet skilja på ifrån folks vänster resp höger högtalare beroende på hur dom placerats i hemmet?
Förstår inte hur "rätt" skall kunna uppnås.
patrikf skrev:luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?
luminous skrev:Alltså, en produktion som består av panorerade monoljud kommer utsättas maximalt för att ljudet kommer från "fel" vinklar och därmed kommer det uppstå klangliga färgningar. Hur det blir för andra inspelningstekniker har jag inte tänkt så mycket på, är inte vidare insatt där...
Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)
patrikf skrev:Aha![]()
Då återstår bara frågan om den praktiska relevansen för HTRF vid stereolyssning..
Har en fråga om detta också som IÖ skrev:Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)
Menas interferensen mellan höger och vänster högtalare? Och var då?
Och "saknar relevans", för vad?
patrikf skrev:Jaha.
Liksom man bör vara lite skeptisk till tillverkare av esoteriska kabeltillverkares påståenden om deras produkters egenskaper bör man vara det till högtalartillverkares. Bägge kategorier handlar nog utifrån övertygelse.
Jag tycker att det är dumt om det skapas oro i onödan för diverse mystiska kompensationer och krumbukter som måste till för att det ska låta "rätt".
I det här fallet handlar det om antaganden om samband mellan hörselfunktion(HTRF) och upplevelse som inte stöds av perceptionsforskning.
IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion...![]()
Eller är just det saker som inte är mystiska krumbukter i din värld?![]()
patrikf skrev:IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion...![]()
Eller är just det saker som inte är mystiska krumbukter i din värld?![]()
Näe, det mystiska är att en viss tonkurva påstås ha effekten att en stereopanorerad monosignal låter som om den kom från en högtalare eller hur det nu var. Och högtalarna inte har den mystiska tonkurvan så upplevs klangfel i sådana fall...
Harryup skrev:Tänkte bara;
går det att ens perfekt kompensera för "stereofelet" vid monolyssning utan att samtidigt ofrivilligt kompensera "mono"-ljuden som panorerats ut till höger eller vänster kanal, och förstås alla ljud som ligger däremellan som då skulle ha en anings kompensering bara?
Morello skrev:Ja, detr är väl i så fall ett bra tecken? Det vore ju illa om de inte kunde härledas på ett rimligt sätt.
luminous skrev: Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.
patrikf skrev:luminous skrev: Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.
Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.
patrikf skrev:Tja, alla argument som stöder "krumbukternas" påstådda effekter är härledda ur akustiska teorier. Fram till trumhinnan.
IngOehman skrev:Mycket bra skrivet Morgan!
IngOehman skrev:Detta är vad som kommer att inträffa:
Patrik kommer att var helt oemottaglig, eftersom hans mål är att INTE förstå, så han kan fortsätta vara emot. Det kommer han att lyckas med även denna gång.![]()
Morgan skrev:patrikf skrev:luminous skrev: Patrikf:
Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.
Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.
Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.
I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.
I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.
Morgan skrev:
Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.
Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.
Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.
patrikf skrev:...Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.
patrikf skrev:luminous skrev: Patrikf:
Det beror på om man kan förstå den fysikaliska bakgrunden eller inte.patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap.
Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om? Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud? Vi kan här bortse ifrån reflektioner från rummet eftersom de ser helt olika ut beroende på rum och varifrån ljudet kommer ursprungligen innan riktningen ändras.patrikf skrev:Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.
Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Tex detta:"Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma."
Vad grundar du det på?
patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap.
PatrikF skrev:Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.
Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?
Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?
Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.
Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.
patrikf skrev:Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?
Här är en källa till missförstånd. Örat uppfattar och vi uppfattar.. Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?
Patrikf skrev:Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?
Örat KAN inte skilja på det och det är inte dess uppgift.Det är hjärnans uppgift att förse oss med en logisk omvärldsbild. "summing location", tidsskillnad och vad vi vet/tror/ser styr var ljudbilden hamnar.
Patrikf skrev:Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.
Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?
Patrikf skrev:Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.
Jag tycker att det är fel att påstå att hjärnan "är med och tolkar".
Det är ju bara hjärnan som tolkar.
Patrikf skrev:Jag tycker att påståendet är signifikant för hur mycket av diskussionerna om "hur det är" här på faktiskt.se underskattar vår hjärnas roll och komplexitet, och att allt kan styras utifrån.
Martin skrev:Nej, det är sådant som är allmänt känt. HRTF är ett vedertaget begrepp.Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?
På vilket sätt underskattas hjärnans roll och komplexitet tycker du och hur kan du ha någon uppfattning om det?
Det vi pratar om i tråden är ju det som händer utanför hjärnan. Hur ljudet faller in mot huvudet och örat. Det är inte intressant för resonemanget hur pass sofistikerad hjärnan är ur den synvinkeln. Den kan behandla ljudet i princip hur sofistikerad som helst men det ändrar inte det faktum att hjärnan har i princip två input när det gäller ljud, höger öra och vänster öra. Utgår man ifrån det så förstår man resonemanget om HRTF och vilken betydelse det har. (Visst vibrationer i kroppen osv men i princip)
MichaelG skrev:Alltså...
Jag tycker det är bra att det finns de som aldrig tycks förstå något. För det triggar sådana som verkligen förstår något att dra igång hela förklaringsbatteriet. Och då förstår till och med jag litet grand.![]()
![]()
![]()
Hälsn. Michael
Ps. Morgans inlägg här ovan var lysande. IÖ är ju tämligen "lättriggad", vilket jag lär mig mycket av.
patrikf skrev:Jag håller med om att resonemanget är "bonnförnuftigt" men det ignorerar stora delar av kunskapen om hur ljud uppfattas.
Hur hjärnan fungerar kan vara svårt att "räkna" ut. Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska.
Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån.
Jag rekommenderar dig och alla som är intresserade av ämnet att läsa en grundbok i hörselperseption. Eller åtminståne ta in information från mer än ett håll.
IngOehman skrev:Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån.
Om du avser upplevd kalng har väl ingen påstått något sådant heller. Du blandar ihop klang och läge. Upplevt läge ÄR en olikhet. Inser du inte det?
Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång.
IngOehman skrev:Själva problemet är dock den kognitiva dissonans som uppstår vid fantomprojicering. Men jag tror inte det är någon vits att gå djupare in på det innan du förstått det allra mest basala.
Wikipedia skrev:Kognitiv dissonans uppstår då olika kognitioner (tankar) står i konflikt mot varandra, exempelvis då vi agerar på ett sätt som inte stämmer överens med våra värderingar.
Martin skrev:Nej, jag tror du har missförstått en hel del av det jag har skrivit.
Jag menar bara att utgår du ifrån att hjärnan har 2-öron som input för ljud så har man möjlighet att kunna förstå. Man får nysta vidare därifrån.
Johan_Lindroos skrev:Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.
Det är väldigt enkelt att göra experimentet helt själv, bara att lyssna på en ljudkälla, helt verklig eller en högtalare. Vrid sedan huvudet nittio grader så att ljudet kommer in i örat "rakt från sidan av huvudet". Beskriv sedan gärna vad du hör.
Att mäta HRTFer gör att man kan då finna korrelation mellan olika subjektiva uppfattningar av ljud från olika riktningar, samt hur de objektivt kan mätas upp.
"the timbre of a auditory event changes but little when the listeners head turns with respect to the loudspeaker arrangement. a listener with one ear plugged percieves distinct colorations of timbre depending on the direction of sound incidence."
patrikf skrev:Johan_Lindroos skrev:Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.
Det är väldigt enkelt att göra experimentet helt själv, bara att lyssna på en ljudkälla, helt verklig eller en högtalare. Vrid sedan huvudet nittio grader så att ljudet kommer in i örat "rakt från sidan av huvudet". Beskriv sedan gärna vad du hör.
Att mäta HRTFer gör att man kan då finna korrelation mellan olika subjektiva uppfattningar av ljud från olika riktningar, samt hur de objektivt kan mätas upp.
Har du provat experimentet du föreslår själv egentligen? Det har inte jag men det står vad som händer i "läroboken" Spatial hearing:"the timbre of a auditory event changes but little when the listeners head turns with respect to the loudspeaker arrangement. a listener with one ear plugged percieves distinct colorations of timbre depending on the direction of sound incidence."
Vad drar vi för slutsats av detta...?
patrikf skrev:IngOehman skrev:Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån.
Om du avser upplevd kalng har väl ingen påstått något sådant heller. Du blandar ihop klang och läge. Upplevt läge ÄR en olikhet. Inser du inte det?
Såhär skrev Luminous i allafall...Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång.
Men om klanglig färgning inte är avser upplevd klang har jag väl blandat ihop..
IngOehman skrev:Själva problemet är dock den kognitiva dissonans som uppstår vid fantomprojicering. Men jag tror inte det är någon vits att gå djupare in på det innan du förstått det allra mest basala.
Hm, vad menar du med kognitiv dissonans? Såhär står det i Wikipedia:Wikipedia skrev:Kognitiv dissonans uppstår då olika kognitioner (tankar) står i konflikt mot varandra, exempelvis då vi agerar på ett sätt som inte stämmer överens med våra värderingar.
Menar du kanske istället att det uppstår konflikt mellan olika "cues" som bidrar till perceptionen?
Kaffekoppen skrev:paa:
Det var i röran innan föredraget på KTH som "denna" tråd ursprungligen gick.
Kunskapsnivån, eller viljan att förstå - till skillnad från att avkräva bevis och insinuera lögner - är lika liten nu som då.
Thomas_A skrev: Själv har jag inga problem med att förstå att en ljudkälla från sidan både upplevs och mäts klangligt olikt något som kommer rakt framifrån. Jag har heller inga problem med att "höra" den psykoakustiska "höjden" eller regnbågseffekten från en stereouppställning med "konventionella" högtalare.
IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.
Du spelar helt enkelt spelet väldigt illa, och har på grund av det förverkat möjligheterna att jag skall bry mig om ditt trams.
it seems humans have some ability to separate a spectrum that is changing (the program) from one that is stationary (the transmission channel/propagation path).
Clearly, then, the auditory system posesses the ability, in binaural hearing, to disregard certain linear distorsions of the ear input signals in forming the timbre of an auditory event."
Martin skrev:Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.
Vi är nog många som uppfattar tex att man inte riktigt hör saker kommandes från mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Tex att ljud kan komma lite ovanför mitt mellan högtalarna (regnbågseffekten), eller att ljudet inte låter lika "direkt" eller klangrikt eller naturligt från mitten jämfört med om man hade haft en extra, identisk högtalare där. Det är rätt logiskt utifrån det vi vet idag att anta att stereosystemfelen vi hör (jo, vi hör dem) beror mycket på de specifika vinklar man får för HRTF i en valfri stereouppställning (bra eller dåligt uppställd).patrikf skrev:Martin skrev:Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.
Du skriver uppfattade stereosystemfelen. Hur vet du ens att dom är uppfattade? De är kanske bara antaganden precis som upplevd kolorering pga HTRF?
Martin skrev:OM du verkligen ger dig själv chansen att förstå istället för att försöka missförstå (medvetet eller omedvetet oavsett orsak om det är för att du är rädd att vi har tänkt rätt eller något) så förklarar jag gärna mera ingående om det är något särskillt som "tappar bort dig" ur resonemanget. Men ge oss chansen att förklara och ge dig själv chansen att förstå. Det känns lite "allallaooooo"-händerna för öronen-"ni måste ha fel" ibland när du svarar om du fattar vad jag menar.
Självklart i all välmening.
Martin skrev:Vi är nog många som uppfattar tex att man inte riktigt hör saker kommandes från mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Tex att ljud kan komma lite ovanför mitt mellan högtalarna (regnbågseffekten), eller att ljudet inte låter lika "direkt" eller klangrikt eller naturligt från mitten jämfört med om man hade haft en extra, identisk högtalare där. Det är rätt logiskt utifrån det vi vet idag att anta att stereosystemfelen vi hör (jo, vi hör dem) beror mycket på de specifika vinklar man får för HRTF i en valfri stereouppställning (bra eller dåligt uppställd).patrikf skrev:Martin skrev:Det där är ju typiska ickefrågor som inte betyder att man inte kan designa bort mycket utav de uppfattade stereosystemfelen.
Du skriver uppfattade stereosystemfelen. Hur vet du ens att dom är uppfattade? De är kanske bara antaganden precis som upplevd kolorering pga HTRF?
Kompensering av högtalare efter HTRF är väl inget man behöver oroa sig för om man använder dom till att lyssna på musik som är producerad med användning av stereohögtalare?
Martin skrev:Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.
Jag låtsas inte som att jag kan en massa men jag kan ändå förstå samband och dra vissa delslutsatser att jobba vidare utifrån för att lära mig mer.
Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...Bill50x skrev:IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.
Du spelar helt enkelt spelet väldigt illa, och har på grund av det förverkat möjligheterna att jag skall bry mig om ditt trams.
Ett underbart exempel på social inkompetens. Hur kan man skriva något som detta och tro att man ska bli bemött seriöst?
/ B
Kaffekoppen skrev:Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...Bill50x skrev:IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.
Ett underbart exempel på social inkompetens. Hur kan man skriva något som detta och tro att man ska bli bemött seriöst?
/ B
Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...Bill50x skrev:IngOehman skrev:Allt du använt det för är att efter bästa förmåga missförstå allting och bete dig som en skitstövel.
/ B
Det spelar ingen roll vad paa har skrivit. Man kallar inte folk för skitstövel helt enkelt.
/ B
Kaffekoppen skrev: Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.
Kaffekoppen skrev:Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.
Kul, har du tenterat av de kurserna?patrikf skrev:Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är inte vad paa skrivit som är det intressanta. Det är vad som skrivits i trådarna. Se mönstret.
Inget är intressant. Man kallar inte folk för skitstövel. Inte heller för pucko. Inte ens om man är IÖ, paa eller Kaffekoppen.
Varför ska det vara så djävla svårt att bete sig vettigt på detta forum?
/ B
Kaffekoppen skrev:Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.
Sedan kan du få kalla mig idiot, men jag tollererar inte det beteendet.
Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration. Har jag skrivit det?Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Läs det som Patrik skriver och som jag kommenterar ovan.
Sedan kan du få kalla mig idiot, men jag tollererar inte det beteendet.
Det är väl inte din sak att tolerera det ena eller det andra beteendet. Vad som är fel, är att använda invektiv i diskussionerna. Vad förväntar du dig av att folk kallar varandra för diverse otidigheter? Tror du att någon bättrar sig?
Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?
/ B
Kaffekoppen skrev:Kul, har du tenterat av de kurserna?patrikf skrev:Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Vad har psykologi för koppling till de tekniska resonemangen du anser dig kunna påstå är lögner. För det gjorde du igen - märkte du det?
Dessutom - komkritisera dig när du påstår att någon är lögnare. Du har inte framlagt ett enda sådant hållbart bevis. Du bara agerar sårad höna hela tiden.
Tröttsamt och ovärdigt.
Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?
Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration...
Det är mycket sant.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:Vad förväntar du dig att uppnå med att kalla någon för skitstövel? Uppskattning? Applåder?
Nej, om jag gör det så är det nog enkom ren frustration...
Det är förståeligt, men det leder ingen vart.
/ B
Det finns otaliga exempel på det. Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.patrikf skrev:Du har missuppfattat mig. Jag kritiserar inga tekniska resonemang. Visa gärna ett exempel på det...
Däremot måste du väl förstå att hur vi uppfattar ljud inte är teknik utan psykologi.
Kaffekoppen skrev:Det finns otaliga exempel på det. Du accepterar och godkänner inget som inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.patrikf skrev:Du har missuppfattat mig. Jag kritiserar inga tekniska resonemang. Visa gärna ett exempel på det...
Däremot måste du väl förstå att hur vi uppfattar ljud inte är teknik utan psykologi.
Dessutom är hörselintryck inte enbart psykologi.
Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.
Som tex att alltid lita på vad auktoriteter som IÖ säger?
/ B
Nej, det får man verkligen inte göra! Man måste vara lika kritiskt granskande mot vem det än är som framlägger en tes.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.
/ B
Kaffekoppen skrev:Nej, det får man verkligen inte göra! Man måste vara lika kritiskt granskande mot vem det än är som framlägger en tes.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:... Du accepterar och godkänner inget om inte auktoriteter som du har förtroende för stödjer resonemanget. Det är ett hinder i kunskapsinhämtningen eftersom du har högre förtroende till aukoriteter än logiska resonemang.
/ B
Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Jag är oerhört ifrågasättande, och väljer nog logiken över auktoriteten.
Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...
Det spelar ingen roll vad paa har skrivit. Man kallar inte folk för skitstövel helt enkelt.
/ B
Ovanstående text av mig handlar inte om hur det är generellt, utan i just om Patrik och Ingvar.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret. IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
/ B
:) Det betyder förståss att alla andra inlägg är osakligapatrikf skrev:Förresten ska jag svara på Martins sakliga inlägg i morgon.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.
IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
patrikf skrev:Martin skrev:Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.
Jag låtsas inte som att jag kan en massa men jag kan ändå förstå samband och dra vissa delslutsatser att jobba vidare utifrån för att lära mig mer.
Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Jag tror tyvärr inte att hjärnans sätt att fungera kan avgöras genom logisk prövning. Det är inte matematik vi håller på med nu.
Jag tycker att det är ett ohyggligt dåligt argument att det skulle göra det svårt att förstå om man försöker leta efter svar där forskningsfronten befinner sig. Resomnemanget liknar den som förs av vissa Sydafrikanska politiker i aidsfrågan.
IngOehman skrev:
Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.
Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).
IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra? Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.
Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Kaffekoppen skrev:Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Tack på förhand
Bill50x skrev:...
men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.
...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.
IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
Det ovanstående är mer eller mindre lögn från början till slut.![]()
Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.
i skrev:Bill50x skrev:...
men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.
...
Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.
Om inte är man feg i sin argumentering.
Bill50x skrev:Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.
Å andra sidan är jag själv helt okunnig i vad Pf pratar om så jag kan inte värdera något av vad han skriver. Kanske därför jag även tycker att en del han skriver inte är så dumt?
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.
Ja, och var har det med resonemanget om din HRTF-kompensering att göra?
Patrikf skrev:IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).
Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Patrikf skrev:IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Vad är det i det här fallet du menar som med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Patrikf skrev:IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.
Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra?
Patrikf skrev:Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Det ovanstående är mer eller mindre lögn från början till slut.![]()
Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.
Sorry men i snart sagt varjehanda diskussion hamnar du på kollisionskurs med några personer.
Bill50x skrev:[Kan en person inte backa upp ett påstående med mättekniska data så anser du att det enbart är ett tyckande, även om den framförda slutsatsen kan vara logiskt eller lyssningsmässigt verifierbar.
Bill50x skrev:När dina argument tryter börjar du sprida invektiv kring dig, invektiv som du tycker dig ha rätt till eftersom du har "rätt". Rätt såväl i sak som rätt att personen du diskuterar med verkligen är ett pucko. Det har ju denne "bevisat" genom att våga ifrågasätta dina åsikter eller kunskaper.
Martin skrev:1. Ett öra kan inte skilja mellan vad som är vinkel och vad som är klangfel.
Martin skrev:2. Vi har 2 öron som input för hur vi tolkar ljud. Vi kan alltså uppfatta i varje öra något som beror av riktning alternativt klangfel. Vi kan inte veta med 100% säkerhet vilket det är någonsin då vi rent hypotetiskt skulle kunna ha ett perfekt högtalarsystem som spelar upp ljuden för oss på ett fullkomligt illusoriskt sätt tex.
Martin skrev:3. Hjärnan har i princip 3 saker att processa från varje öra. Klang, tid och nivå. (har du någon ytterligare som du vet som får du dela med dig av den till oss andra patrik men jag tror alla kan vara överens om att vi vet efter utförlig forkning inom området psykoakustik att vi vet att örat kan uppfatta dessa 3 egenskaper hos ljudet i någon grad[förutsatt att man inte är stendöv])
Martin skrev:4. Våran hörsel uppfattar riktning både utifrån klang, tid och nivå, annars skulle vi tex inte kunna ha någon som helst uppfattning om höjden på en ljudkälla och det kan vi ju (eller hur patrik?). I vilken grad det sker låter vi vara osagt, det är inte viktigt för resonemanget, kan vi vid någon grad höra det så kan det vara intressant för strävan efter bästa möjliga återgivning i en stereoanläggning.
Martin skrev:Nu börjar det närma sig. Ändrar du tiden så kan du alltså ändra uppfattningen om riktning, ändrar du nivån så kan du ändra uppfattning om riktningen och... nu kommer det: Ändrar du klangen så kan du ändra uppfattningen om riktningen. Du har dessa att bolla med. Tex så kan du på något sätt ändra riktningen så att du får en annan uppfattning om klangen. Dina två öron har ju som sagt olika perspektiv sinsemellan på alla ljudkällor som du hör, även två högtalare och varje öra kan inte för sig skilja mellan klang och riktning på ett specifikt genomfört sätt. Höger högtalare kan ju tex vara helt tyst i vänster öras riktning eller ha ett sådant ljud så att hjärnan prioriterar bort den informationen vid riktningsbestämning.
IngOehman skrev:
Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.
IngOehman skrev: Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit,
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.
Nu kanske du avfärdar Precedence-effektens betydelse lite väl lättvindigt.
Man måste ställa sig frågan vad hörselintryck egentligen är. Det är inte en massa enskilda sensationer med specifika egenskaper utan upplevelsen är en del av vad som brukar kallas för "auditory scene" på engelska.
Precedence-effekten handlar om(och är ett exempel på) hur hjärnan sorterar in intrycken för att passa i den pågående scenen. Tänk också på vilken förmåga vi har att sortera ut människor som pratar, glasklirr, fågelkvitter etc när man går på en trafikerad gata på stan. Att vi kan få ut nåt meningsfullt av att lyssna på stereon har vi den förmågan att tacka för. Genom att undersöka precedence-effekten har man konstaterat att den inte bara kan vara signalstyrd utan styrs av högre modala processer.
Med hjälp av hjärnans förmåga att behandla kan tex HRTF ge ett visst intryck när man håller en hand för ena örat jämfört med om man hör med bägge.
Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.
jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.
Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
Martin skrev:Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen.
patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen. Var sanningen färdig för 30 år sen?
Bill50x skrev:i skrev:Bill50x skrev:...
...
Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.
Om inte är man feg i sin argumentering.
Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.
...
Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?
Kraniet skrev:men om man ser till högtalaren som helhet vart hamnar då HRTF kompensering i prioritet?
Kaffekoppen skrev:Jag har nog inte stött på en enda högtalare där jag inte sett större brister än just den där kompenseringen, mina egna alster inräknat..
Morgan skrev:Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?
Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?
Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.
Kraniet skrev:det måste ju vara en svår kompensation att göra också eftersom den bör vara så generell (antar jag) att allt tänkbart material låter "bra". för visst beror det väl väldigt mycket på vilken inspelningsteknik och mastering som används vilken slags framgång kompenseringen har.
Eller är det fel?
Kaffekoppen skrev:Ja, det tycker jag med.
Det kan ju finnas arbetsgivare som drar öronen åt sig om de ser på vilket sätt man bemöter andra. Det bör det finnas en eller några som bör fundera över.
Kaffekoppen skrev:Ja, höll ju med om att anonymiteten får man bestämma om själv. Den är inte avhängd hur illa man beter sig.
Det är isåfall en polisiär/åklagar fråga och inget enskillda medlemmar skall bedömma. Det finns loggar som är intakta oavsett hur mycket man skulle moderera sina inlägg.klamm skrev:Kaffekoppen, tycker du verkligen det, om du tänker efter?
Om du drar det till sin spets, finns det inget beteende som skulle göra att det vore befogat att ens identidet avslöjades? Inte något? (Jag kan ge exempel på sådana beteenden där i alla fall jag tycker det vore riktigt att röja någons identitet, men avstår gärna.)
Jag är nämligen av rakt motsatt åsikt - det beror helt på ens agerande om ens identitet skall vara skyddad eller ej!
Kraniet skrev:Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?
edit: i hifi branshen
patrikf skrev:Kraniet skrev:Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?
edit: i hifi branshen
Fenomen är väl att ta i för något som bara omtalas av en tillverkare och dom som har lärt sig det av denne?
Det skulle behövas forskning om denna ämne. Kopplingen mellan påverkan av filtreringen sin görs av bla ytteröra och upplevelse i stereolyssningssammanhang. Att det inte har skett hittills beror nog inte bara på att ingen har "fattat" ännu.
Kraniet skrev:
HRTF-kurvor och hur dessa förhåller sig till upplevt ljud är ett rätt etablerat fenomen som det anpassas för i olika applikationer. En kompis i luleå gjorde tex sitt exjobb i detta område mot en hörselskyddtillverkare (tror jag det var).
Men visst inom högtalarvärlden verkar det ju rätt obekant. Men det är knappast konstigt då de flesta tillverkare inte ens verkar har mer än grundläggande kunskaper i högtalartillverkning.
Ett fåtal är väl att betrakta som någorlunda duktiga. Ken Kantor, Linkwitz, B&W bla plus några till.
Men de flesta har ju inte skapelser som är så bra att denna sorts kompensering är aktuell att tänka på, finns så mycket annat som brister.
Tyvär får man väl säga..
Att det inte har forskats på den tillämpning som diskuteras beror nog inte på att det inte finns tillräckligt duktiga högtalartillverkare. HTRF-data används vid skapandet av virtual-reality miljöer tex där datan används i stimulit och gör att hjärnan uppfattar rumsinformation. Det funkar just för att hjärnan kan extrahera informationen i programmet från det som är "fasta" egenskaper ljudalstringsutrustningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster